Author Topic: AY-LIIKE.........  (Read 95075 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #320 on: 08. 11. 2010 08:08 »
Kuten Umpi Luuta tuolla yllä toteaa, onneksi työväellä on vielä ystäviä. Perussuomalaiset lienevät järkähtävimpiä, SAK.n puheenjohtajakin älähti selkeästi ja yksiselitteisesti vuosiloman lyhentämisasiassa, ja kommunistit sekä jopa Kokoomus sanovat olevansa duuunarin asialla.

Demarien petturuus sitävastoin on surullinen asia. Viime aikojen kurjistumisen syy tulee täysin selväksi kun lukee Jorma Kivimäen "tunnustuksen" tuossa yllä. Hänen mukaansa jokainen on oman onnensa seppä, ei solidaarisuutta tarvita.

Jos perussuomalainen näkee hukkuvan hän koettaa pelastaa, kokoomuslainen huutaa tsemppiä ja demari huutaa yritä pärjätä. Kyllä kansa sen huomaa. Ei tämä maa raukkamaisia opportunisteja tarvitse. Ja nyt JK tulee tietenkin naurettavine selityksineen "en minä sitä sanonut...".

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #321 on: 08. 11. 2010 11:11 »
"Työrauhavelvoite" on sana, jolla työmiestä kurmootetaan, niin liittojohdon ja toimitsijoiden, kuin EK:nkin puolelta. Jos potkit aisan yli tulee työtuomioistuin paikalle ja sylkäisee lakkosakkoautomaatista muistutuksen olemassaolostaan. Sen päätöksetä ei voi valittaa. Sellainen luokkatuomioistuin meillä on, Suomessa.- Nimeen herrain demokratian ja pyhän hengen. Siinä on Persuillakin ihmettelemistä.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #322 on: 08. 11. 2010 13:01 »
Roy Rabb ei ole ainakaan liialla rehellisyydellä siunattu.

Valehtelun päälle pitää OW: n tyylisesti jo varautua, että älä tule korjaamaan. Se, että jokainen on oman onnensa seppä, on tosiaan oma vastenmielinen tapasi tulkita ajatuksia ja pistää sanoja toisten suuhun. Totesin, että ay-liike on järjestäytynyt yhteisö, jolla on omat toimintatapansa. Sen mukaan asianomainen liitto johtaa omaa työtaisteluaan ja tarvittaessa pyytää tukitoimia. Ei työtaistelua voi ulkopuoliset tulla omine päätöksineen mennä sekoittamaan. Julkisuuteen voi toki jotain tukea lausua, mutta toimenpiteistä täytyy päättää ao. liitto.

Sama pätee myös työpaikkatasolle. En minä ainakaan pääluottamusmiehenä hyväksyisi, että saman firman toinen toimipaikka osallistuisi tukitoimiin lupaa kysymättä vaikkapa lakkoilemalla kesken herkän neuvotteluvaiheen.

Olen ennekin todennut, ettei perussuomalaiset ole juurikaan olleet aktiivisia työelämän asioissa. Itse asiassa en muista yhtään kannanottoa koskaan siltä suunnalta kuulleeni, joten se siitä työmiehen ystävästä. Vaalien alla näyttää persujakin työmiehen asia kiinnostavan.
---   ---   ---   ---
Umpi Luuta tuossa toteaa aivan oikein, että lakkosakkoautomaatti toimii Suomessa tehokkaasti. Tokikaan se ei koske laillisia työtaisteluita.

Virhe tuossa Umpi Luudan toteamuksessa on kuitenkin kohdassa, missä väitetään että liittojohto ja toimitsijat ovat mukana kurmoottamassa työmiestä. Näin ei missään tapauksessa ole.

Työehtosopimuksella työnantaja ostaa työrauhaa, jota ovat ensisijaisesti TES: n mukaan takaamassa sopijaosapuolet, eli luottamusmiehet ja liitot. Jos lakko kaikesta huolimatta toteutuu, pamahtaa lakkosakko paikalliselle ammattiosastolle ja liitolle, ei työmiehille. Mitä passiivisempi luottamusmies ja liitto on asiassa ollut, sitä varmempi ja suurempi sakko on. Eli kyllä liitto on tässäkin asiassa samalla puolella työmiehen kanssa.

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #323 on: 08. 11. 2010 16:04 »



Umpi Luuta tuossa toteaa aivan oikein, että lakkosakkoautomaatti toimii Suomessa tehokkaasti. Tokikaan se ei koske laillisia työtaisteluita.

Virhe tuossa Umpi Luudan toteamuksessa on kuitenkin kohdassa, missä väitetään että liittojohto ja toimitsijat ovat mukana kurmoottamassa työmiestä. Näin ei missään tapauksessa ole.

Työehtosopimuksella työnantaja ostaa työrauhaa, jota ovat ensisijaisesti TES: n mukaan takaamassa sopijaosapuolet, eli luottamusmiehet ja liitot. Jos lakko kaikesta huolimatta toteutuu, pamahtaa lakkosakko paikalliselle ammattiosastolle ja liitolle, ei työmiehille. Mitä passiivisempi luottamusmies ja liitto on asiassa ollut, sitä varmempi ja suurempi sakko on. Eli kyllä liitto on tässäkin asiassa samalla puolella työmiehen kanssa.

Joskus aina käy, että työporukoilla astiat kuohahtaa työmaalla yli, niin silloin mennään  Ja siinä vaiheessa, jos liittoon, tai piireihin soittaa, niin sieltä saa ltm kuulla "kurmootusta". Ei sitä ainakaan tueksi voi sanoa. Näin se vaan on. Ja jos pomot vastaavasti soittaa EK:n lakimiehille, niin sakkoautomaatti lähti toimimaan. Ja kyllä me työmiehet se tavallamme maksetaan, vaikkakin osastojen kassasta. Meidän rahaa sekin on. Mutta raha on vain paperia, siksi nostan hattua luotamusmiehelle, jolla munaa olla porukan mukana.

http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/index.htm


Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #324 on: 08. 11. 2010 16:04 »

Kivimäelle vain, että  ay-asioissa Sinua aktiivisempia perussuomalaisia löytyy läheltäkin. Itse olen ollut ammattiyhdistyksen johtokunnassa, toiminut taloudenhoitajana ja puheenjohtajana sekä palvellut luottamusmiehenä yhteensä parisenkymmentä vuotta. Siinä ajassa näkee kuka ajaa duunarien etua ja kuka vain oman tai puolueen etua.
 
Luottamusmiehenä Vaasan postissa olin sen verran aktiivinen että työnantaja - nöyrempiin luottamusmiehiin ehkä tottuneena - päätti päästä minusta eroon tekaistun rikosilmoituksen kautta. Poliisin rikoslaboratoriot tutkivat asiaa vuoden, tuloksetta. Työnantajan edustajat vuoronperään selittivät, "etten minä oikeastaan sitä halunnut, mutta kun nuo toiset".

Että jos työmies etsii ystävää, älköön aloittako demareista. Näyttää valitettavasti siltä, että Kivimäki puolustaa enemmän työnantajan etua kuin työntekijän.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #325 on: 08. 11. 2010 17:05 »

Joskus aina käy, että työporukoilla astiat kuohahtaa työmaalla yli, niin silloin mennään.

Jokseenkin näin, tosin eri työpaikoilla kynnys menemiseen on hyvin erilainen.

Quote
  Ja siinä vaiheessa, jos liittoon, tai piireihin soittaa, niin sieltä saa ltm kuulla "kurmootusta". Ei sitä ainakaan tueksi voi sanoa. Näin se vaan on. Ja jos pomot vastaavasti soittaa EK:n lakimiehille, niin sakkoautomaatti lähti toimimaan. Ja kyllä me työmiehet se tavallamme maksetaan, vaikkakin osastojen kassasta. Meidän rahaa sekin on. Mutta raha on vain paperia, siksi nostan hattua luotamusmiehelle, jolla munaa olla porukan mukana. 

Eri mieltä. En tiedä, minkä liiton kokemuksista kirjoitat, mutta tuskin ainakaan minulta on koskaan ”kurmootusta” saanut. Kuten tuossa edellä kirjoitin, liiton ja sen edustajien (lm) velvollisuus olisi taata työrauha. Aina se ei onnistu, kuten edellä kerroit, mutta työtuomioistuimessa toimenpiteitämme asian eteen kuitenkin kysellään. Luottamusmiehen lähtö mukaan ns. laittomaan työtaisteluun sinetöi maksimilakkosakot ammattiosastolle ja liitolle ja kuten toteat maksajia ovat viime kädessä työmiehet.

Pelkkä soitto EK: n lakimiehelle ei vie asiaa työtuomioistuimeen. Itse asiassa EK ei ole keskusjärjestönä edes osapuoli, vaan alan työnantajaliitto. Lopulta asian kuitenkin ratkaisee oman työnantajan päätös. Esimerkiksi oman toimialueeni työnantajat ovat loppujen lopuksi aika harvoin vieneet asiaa työtuomioistuimeen. Syy lienee siinä, että ulosmarssit ovat pysyneet heidän mielestään kohtuudessa.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #326 on: 08. 11. 2010 17:05 »

Kivimäelle vain, että  ay-asioissa Sinua aktiivisempia perussuomalaisia löytyy läheltäkin. Itse olen ollut ammattiyhdistyksen johtokunnassa, toiminut taloudenhoitajana ja puheenjohtajana sekä palvellut luottamusmiehenä yhteensä parisenkymmentä vuotta. Siinä ajassa näkee kuka ajaa duunarien etua ja kuka vain oman tai puolueen etua.
 
Luottamusmiehenä Vaasan postissa olin sen verran aktiivinen että työnantaja - nöyrempiin luottamusmiehiin ehkä tottuneena - päätti päästä minusta eroon tekaistun rikosilmoituksen kautta. Poliisin rikoslaboratoriot tutkivat asiaa vuoden, tuloksetta. Työnantajan edustajat vuoronperään selittivät, "etten minä oikeastaan sitä halunnut, mutta kun nuo toiset".

Että jos työmies etsii ystävää, älköön aloittako demareista. Näyttää valitettavasti siltä, että Kivimäki puolustaa enemmän työnantajan etua kuin työntekijän.


Ai se minua aktiivisempi ay-ihminen onkin käsityksesi mukaan itse Roy Rabb.
Voin kyllä kertoa, että pelkästään ajallisesti olen ollut aktiivi tuplasti kauemmin kuin sinä. Puhumattakaan siitä, miten paljon päivittäistä aikaa näihin asioihin on tullut käytettyä. Päätoimisesti 28 vuotta ja loput puolipäivätoimisesti.

Olen kyllä kuullut sekoilustasi edesmenneen HRHL: n toiminnassa, missä tiettävästi yritit toimia muusikkojen edustajana ensin demariryhmässä ja myöhemmin SKDL: n vastaavassa. Tuntuuko "me uusdemarit" sanonta tutulta ?

Minulle ei oikeastaan merkitse vähääkään se, mitä sinä toiminnastani haluat täällä kertoa. Sinä et nimittäin tiedä siitä yhtikäs mitään. Olisin varmaan mielestäsi hyväkin ay-mies, jos tukisin kantojasi. Minulle on aina merkinnyt vain se, mitä edustamani työntekijät minusta ajattelevat ja miten he kokevat toimintani.

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #327 on: 08. 11. 2010 17:05 »
Henkiökohtaisesti en ole ay-asioihin perehtynyt. Nyt puutun vain Roy Rabbin pahasti ontuvaan "järkeilyyn".

Tässä Rabbin vastauksessa emme saa tietää, ketkä lähellä olevat olisivat ay-asioissa Kivimäkeä aktiivisempia. Niitä hän ei pysty nimeämään. Se, että Roy Rabb on toiminut ammattiyhdistyksen johtokunnassa ja muissa tehtävissä ei ole indikaattori sille, että Kivimäkeä aktiivisempia ay-asioihin perehtyneitä perussuomalaisia olisi olemassa. Rabbin toimiessa yhteensä parisenkymmentä vuotta luottamusmiehenä hän ei ollut perussuomalainen, koska puoluetta ei silloin ollut olemassa.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #328 on: 08. 11. 2010 22:10 »

Jorma Kivimäelle onnittelut pitkän huolettoman palvelukauden johdosta. Vaasan postissa se ei ollut yhtä helppoa. Työnantaja kehtasi tehdä rikosilmoituksen myös varaluottamushenkilöä vastaan. Tämä olikin tomera nainen, rehellinen ja lahjomaton. Hän oli demari, minä perussuomalainen, ja yhteistyö sujui moitteettomasti.

Hienoa että maineeni on ulottunut aina Helsingistä Vaasaan. "Uusdemaria" en muista. Voitko kertoa miten se minuun liittyy. Yleensä Google ja Kivimäki tietävät mitä ei itse tiedä, ja sehän on vain hyvä asia.

Pidin kyllä HR-liiton puheenjohtajasta Matti Haapakoskesta. Siinä mielestäni toinen asiallinen perusdemari, vähän Tuomiojan tyyppiä. Mutta ei liitto olisi saanut ottaa niin raskaasti etteivät  muusikot halunneet ottaa puoluejäsenkirjaa vastaan vaan pysyä sitoutumattomina. Ja ehkä sekin joitakin kismitti, että Tampereen edustajakokouksessa kehtasin peräänkuuluttaa vähemmän politikointia ja enemmän jäsenkunnan etujen valvontaa. Mutta se nyt on vain elämää.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #329 on: 09. 11. 2010 06:06 »
Jorma Kivimäelle onnittelut pitkän huolettoman palvelukauden johdosta.

Tuskin näissä hommissa kukaan on huoletonta palvelukautta päässyt viettämään. Varsinkin kun on ehtinyt olla näin kauan mukana. Sen sijaan paljon kontakteja on ehtinyt syntyä eri liittoihin, jopa sinne Helsinkiin saakka.

Quote
  Hienoa että maineeni on ulottunut aina Helsingistä Vaasaan. "Uusdemaria" en muista. Voitko kertoa miten se minuun liittyy. Yleensä Google ja Kivimäki tietävät mitä ei itse tiedä, ja sehän on vain hyvä asia.
 

Olit kuulemma pyrkinyt HRHL: ssä demareiden ryhmäkokoukseen muina miehinä, joten tuttu järjestysmies oli joutunut sinut käännyttämään ovelta takaisin. Olit tämän jälkeen kääntynyt liittosi sd-nokkamiesten puoleen ja pääsit lopulta demariryhmään. Siellä olit puhunut muodossa ”me uusdemarit”.  Näin minulle ovat kertoneet mukana olleet. Ei siis google :-)

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #330 on: 09. 11. 2010 08:08 »
En todella muista tuollaista "uusdemari"-tapahtumaa, mutta hauskalta se kuulostaa, ja se saattaa hyvinkin pitää paikkansa. En varmaan tuohon aikaan vielä tuntenut politiikan ja ryhmäjärjestelmän etikettejä. Mutta opin kantapään kautta.

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #331 on: 09. 11. 2010 17:05 »
Googletin Tilastokeskuksen sivuille. Löytyi selkeä "Työtaistelut vuosina 1970-2009". Siihen nähden EK:n johtajan viimeaikaiset lakkopuheet on varsin outoja. Todellisuudessä suomalainen työmies elää kurissa ja herran nuhteessa. Linkki ohessa.

http://www.stat.fi/til/tta/2009/tta_2009_2010-05-07_tau_002_fi.html


Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #332 on: 09. 11. 2010 18:06 »


 Siihen nähden EK:n johtajan viimeaikaiset lakkopuheet on varsin outoja. Todellisuudessä suomalainen työmies elää kurissa ja herran nuhteessa. Linkki ohessa.

http://www.stat.fi/til/tta/2009/tta_2009_2010-05-07_tau_002_fi.html



Kysymys onkin markkinatalouden lainalaisuuksista. Kolmikannasta joudutaan aivan pakon edessä luopumaan hyvinkin pian,  eikä silloin ole mekanismeja,  joilla jotkut teollisuuden ja sijoitustoiminnan lohkot,  saisivat turvaa markkinoita vastaan.  Uskokoon ken tahtoo,  mutta markkinat olemme me itse ja ne ovat aina oikeassa.

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #333 on: 09. 11. 2010 20:08 »


 Siihen nähden EK:n johtajan viimeaikaiset lakkopuheet on varsin outoja. Todellisuudessä suomalainen työmies elää kurissa ja herran nuhteessa. Linkki ohessa.

http://www.stat.fi/til/tta/2009/tta_2009_2010-05-07_tau_002_fi.html



Kysymys onkin markkinatalouden lainalaisuuksista. Kolmikannasta joudutaan aivan pakon edessä luopumaan hyvinkin pian,  eikä silloin ole mekanismeja,  joilla jotkut teollisuuden ja sijoitustoiminnan lohkot,  saisivat turvaa markkinoita vastaan.  Uskokoon ken tahtoo,  mutta markkinat olemme me itse ja ne ovat aina oikeassa.

Jos olet huomannut. EK:n "markkinaveitikat" haluaa lisätä työpaikkakohtaisia sopimuksia, mutta ylläpitää silti valtakunnalisen työrauhavelvoitteen. Siis hajoittaa ja halita. Kolmikantaa, vai ei ?

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #334 on: 09. 11. 2010 21:09 »
Lakotkin ovat olleet erikoisia viime aikoina on torjuttu yrityksiä heikentää työehtoja.Esimerkkeinä elintarvike ja postin työtaistelut.Työpaikoille ei missään nimessä tule siirtää yhtään enempää sopimista.Jotenkin voisi homma vielä olla hanskassa isoissa yhtiöissä missä on päätoimiset pääluottamusmiehet.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #335 on: 25. 11. 2010 17:05 »
Näin otsikon jossakin lehdessä missä Lauri Lyly ehdotti liittojen yhdistämistä.näin akkiseltään tulee mieleen sak ja sttk olisi aika helppo yhdistää:Samanlaisia palkkarenkejä molemmissa keskusjärjestöissä.Akavassa sitten on lääkärit ja muitakin ryhmiä mitkä ovat puoliksi yrittäjiä.No kaitpa nyt yhteen svittaisiin ovathan työnantajatkin koko ajan tiivistäneet edunvalvontaansa.

Akseli

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #336 on: 25. 11. 2010 18:06 »
SAK:n pomo Lyly (sdp) näyttää vielä elävän luokattomassa harhakuvassa

Neuvostoliitossa ammattiliitoissa olivat johtotehtävissä yhdessä sekä työnantaja, että työntekijäpuolet. Se oli yksi syy siihen, että työnteijät alkoivat vierastaa ammattiliittoja.
Tuolloin ammattiliitot vieraantuivat työläisistä ja olihan se selvää kun liittojen johdossa oli tehtaanjohtajia.

Nyt on Venäjällä lähdetty ammattiliitoissakin siitä, että ne muodostuvat vain työntekijöistä mutta myös toimihenkilöillä on omat liitot. Työnantajilla on nyt Venäjälläkin työnantajista koostuvat liitot.

SAK sinäsä ainkin nykyisellään on tarpeeton, se oli aikoinaan valtaeliitillä työväline palkkojen pitämiseksi alhaalla ja työläiset herran nuhteessa. Eri asia on sitten, jos SAK ottaa uuden kurssin työläisten edunvalvonnan suuntaan.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #337 on: 26. 11. 2010 08:08 »
Taitaa olla enää "akselin" päässä nuo vanhakantaiset luokkajaot.Työntekijän ja toimihenkilön välille on vaikea vetää rajaa joissakin työtehtävissä.Esimerkiksi ammattimies jättää välillä haalarit pukematta ja tekee konttorissa ohjelmia.Kumpiko hän silloin enemmän on?Kaksi kastia tai luokkaa on nykypäivän suomessa: Syrjäytyneet ja työssä-käyvät.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #338 on: 26. 11. 2010 09:09 »

Eläkeyhtiöiden palkkiojupakka on taas kerran räikeä todistus siitä, kuinka demarit ja niiden ay-johtajat viihtyvät Suuren rahan helmoissa. Hypätessään 90-luvun alussa yltiökapitalismin kelkkaan heidän opportunismi, henkilökohtainen ahneus ja rahallinen saalistusvietti puhkesi kukkaan.

Samalla Suomesta tuli huomattavasti korruptoitunut maa. Mahtavat finanssipiirit lunastivat järjestöjohtajien lojaalisuuden muhkeilla eduilla. STTK:n johtaja saa pelkästä kokouksissa istumisesta 37 000 euron vuosipalkkion ja päälle 6300 euroa eläkevakuutukseen, SAK:n johtaja 33 000 + 5600 euroa ja OAJ:n johtaja 22 500 + 3800 euroa.

Valtavat eläkerahastot ovat varteenotettavia pelureita bisnes- ja sijoitusmarkkinoilla. Siinä pienen tavallisen pulliaisen, eläkkeensaajan, edut unohtuvat. Jatkuvasti tulee uutisia siitä kuinka näiden yhtiöiden sijoitukset ovat epäonnistuneet, niin kuin nyt viimeksi ruotsalaisen AP-fondenin kohdalla. Siis asiantuntemusta, jota sikamaiset palkkiot edellyttäisivät, ei löydy. Päinvastoin viimeaikaiset finanssi- ja pankkikriisit viittaavat siihen, että kadun tavallinen tallaaja olisi hoitanut asiat vähintään yhtä hyvin.

Pieni korruptoitunut piiri pyörii, eliitti rikastuu ja kansa sekä isänmaa köyhtyvät. Perussuomalaiset tuomitsevat jyrkästi tämän iljettävän opportunismin, ahneuden ja korruption. Aiheesta on päivän Pohjalaisessa Pentti Santasen asiantunteva puheenvuoro.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #339 on: 26. 11. 2010 22:10 »
SAK:n pomo Lyly (sdp) näyttää vielä elävän luokattomassa harhakuvassa

Neuvostoliitossa ammattiliitoissa olivat johtotehtävissä yhdessä sekä työnantaja, että työntekijäpuolet. Se oli yksi syy siihen, että työnteijät alkoivat vierastaa ammattiliittoja.
Tuolloin ammattiliitot vieraantuivat työläisistä ja olihan se selvää kun liittojen johdossa oli tehtaanjohtajia.

Nyt on Venäjällä lähdetty ammattiliitoissakin siitä, että ne muodostuvat vain työntekijöistä mutta myös toimihenkilöillä on omat liitot. Työnantajilla on nyt Venäjälläkin työnantajista koostuvat liitot.

SAK sinäsä ainkin nykyisellään on tarpeeton, se oli aikoinaan valtaeliitillä työväline palkkojen pitämiseksi alhaalla ja työläiset herran nuhteessa. Eri asia on sitten, jos SAK ottaa uuden kurssin työläisten edunvalvonnan suuntaan.


Vertaako Akseli tosissaan Neuvostoliiton aikaisempaa tilannetta siihen, että meillä olisi vain yksi palkansaajien keskusjärjestö. Hän näyttäisi pitävän toimihenkilöitä työnanjiin verrattavana luokkana.

Lylyn ehdottama yksi keskusjärjestö ei muuttaisi käytännön edunvalvontaa paljoakaan, koska liitot toimivat suhteellisen itsenäisesti. Tuskin eri henkilöstöryhmätkään mihinkään nykyisestä muuttuisi.

Venäjän ay-liikkeen nykytilanteen ottaminen ikään kuin malliesimerkiksi perustuu ilmeisesti täydelliseen tietämättömyyteen. Siellähän neuvostojärjestelmä tappoi ay-liikkeen käytännössä sellaiseen tilaan, mistä ei tämän sukupolven aikana toivuta. Ei vaikka nyt ei enää ollakaan työnantajien kanssa samassa rintamassa.

Canis Satrapis

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #340 on: 27. 11. 2010 08:08 »
Jouko Ahonen?

Montako ahosta demarien maine kestää?

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #341 on: 27. 11. 2010 09:09 »
Jouko Ahonen?

Montako ahosta demarien maine kestää?

Ei varmaan yhtään. Toki myös Ahosen hyllytyksen takana olivat Paperiliiton demarienemmistöinen hallinto ja sd-pääluottamusmiehet.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #342 on: 27. 11. 2010 09:09 »
Jouko Ahonen?

Montako ahosta demarien maine kestää?

Ei varmaan yhtään. Toki myös Ahosen hyllytyksen takana olivat Paperiliiton demarienemmistöinen hallinto ja sd-pääluottamusmiehet.

Mielestäni Ahosen hyllytys on ylireagointia pahemman kerran. Ei kai siinä ole mitään väärää, jos kertoo totuuden, eli sen, että hyville johtajille pitää maksaa.
Johtajat aivan kuten kansanedustajatkin, jos ovat halpoja ja huonoja polttavat moninkerroin oman palkkansa vuodessa typerillä päätöksillään. Eli halvan johtajan tekemät hölmöt päätökset, ne vasta kalliita ovat.
« Last Edit: 27. 11. 2010 09:09 by Asiantuntija »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #343 on: 27. 11. 2010 09:09 »
Silti johtajien palkat ovat joissain tapauksissa aivan tolkuttoman suuria. Niin suuria, että kuvittelisi että heidän jokainen ajatuksensakin on sellainen kultahippunen, joka tuottaa yritykselle hänen palkkansa korkoineen takaisin. Kuinka näillä kaikkein suurituloisimmilla ylipätevillä johtajilla on ylipäätänsä varaa edes nukkua ?

Muuten sekin on todettava, etteivät johtajien palkat aina ole ollenkaan sidottu edes yrityksen menestymiseen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article258377.ece


Asiantuntija

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #344 on: 27. 11. 2010 10:10 »
Silti johtajien palkat ovat joissain tapauksissa aivan tolkuttoman suuria. Niin suuria, että kuvittelisi että heidän jokainen ajatuksensakin on sellainen kultahippunen, joka tuottaa yritykselle hänen palkkansa korkoineen takaisin. Kuinka näillä kaikkein suurituloisimmilla ylipätevillä johtajilla on ylipäätänsä varaa edes nukkua ?

Olen samaa mieltä, että ne suurimmat palkat ovat todella alyttömiä. Mutta tässä, aivan kuten kaikessa muussakin pätee markkinatalouden lait. Hyvä johtaja, ihan siinä missä hyvä työntekijäkin ovat houkuteltavissa suuremmalla palkalla töihin hyvien etujen perään. Ja eikä tähän oikein voi mitään palkkakattoakaan asettaa. Miten joku joka tarvii johtajan tai työntekijän sitten houkuttelisi niitä, jos olisi olemassa palkkakatot. Tottakai on olemassa muitakin keinoja kuin pelkkä raha, mutta sillä on nyky yhteiskunnassa suunnaton voima ja kilpailukeinoista se on helpoin.



Muuten sekin on todettava, etteivät johtajien palkat aina ole ollenkaan sidottu edes yrityksen menestymiseen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article258377.ece[/left]




Eipä ole työntekijöidenkaan palkat aina sidottuna yrityksen menestymiseen. Oikeastaan vielä harvemmin kuin johtajilla. Tietenkään me emme täällä ulkopuolella edes pysty näkemään johtajan tekemisiä tai ansioita oikeastaan mistään. Esim. pelätyt 300 miljoonan tappiot saattavat olla hyvän johtajan toimista johtuen pudota 150miljoonaan. Ja silloinhan tuo johtaja on tienannut palkkaansa 150miljoonaa ja hänele pitää maksaa siitä vain pari milliä, mutta se säästö ei näy mihinkään, koska kyseessä on kuitenkin koko yrityksen tekemä tulos, joka sekin on negatiivinen.
« Last Edit: 27. 11. 2010 10:10 by Asiantuntija »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #345 on: 27. 11. 2010 10:10 »

.

Kyllä tässä ajatuskuviossa on jotakin pielessä

Johtajalle pitäisi siis maksaa jotakin ylimääräistä bonusta siitä että tekee normaalisti töitä??????

.


Asiantuntija

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #346 on: 27. 11. 2010 10:10 »

.

Kyllä tässä ajatuskuviossa on jotakin pielessä

Johtajalle pitäisi siis maksaa jotakin ylimääräistä bonusta siitä että tekee normaalisti töitä??????

.



Jos minulta kysyt, niin ei tarvitse maksaa normaalista työnteosta mitää erikoista, mutta jos palkkaus malli on suunniteltu niin, että siihen kuuluu ns. ekstroja niin minkäs sille voi. Loppusumma on enemmänkin ratkaiseva, ei niinkään se, että mistä se muodostuu.

Akseli

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #347 on: 27. 11. 2010 18:06 »
SAK:n pomo Lyly (sdp) näyttää vielä elävän luokattomassa harhakuvassa

Neuvostoliitossa ammattiliitoissa olivat johtotehtävissä yhdessä sekä työnantaja, että työntekijäpuolet. Se oli yksi syy siihen, että työnteijät alkoivat vierastaa ammattiliittoja.
Tuolloin ammattiliitot vieraantuivat työläisistä ja olihan se selvää kun liittojen johdossa oli tehtaanjohtajia.

Nyt on Venäjällä lähdetty ammattiliitoissakin siitä, että ne muodostuvat vain työntekijöistä mutta myös toimihenkilöillä on omat liitot. Työnantajilla on nyt Venäjälläkin työnantajista koostuvat liitot.

SAK sinäsä ainkin nykyisellään on tarpeeton, se oli aikoinaan valtaeliitillä työväline palkkojen pitämiseksi alhaalla ja työläiset herran nuhteessa. Eri asia on sitten, jos SAK ottaa uuden kurssin työläisten edunvalvonnan suuntaan.


Lylyn ehdottama yksi keskusjärjestö ei muuttaisi käytännön edunvalvontaa paljoakaan, koska liitot toimivat suhteellisen itsenäisesti. Tuskin eri henkilöstöryhmätkään mihinkään nykyisestä muuttuisi.

Venäjän ay-liikkeen nykytilanteen ottaminen ikään kuin malliesimerkiksi perustuu ilmeisesti täydelliseen tietämättömyyteen. Siellähän neuvostojärjestelmä tappoi ay-liikkeen käytännössä sellaiseen tilaan, mistä ei tämän sukupolven aikana toivuta. Ei vaikka nyt ei enää ollakaan työnantajien kanssa samassa rintamassa.


Suomen ay-liikkeen osalta tilanne ei ole kaukana Neuvostoliiton aikaisesta ay-liikkeestä, joka oli täysin vieraantunut työläisistä. Sitä hallitsi puolue-eliitti ja tehtaanjohto.

Suomalaiseen ay-liikkeeseen on muodostunut myös elitistinen joukko, joka elää elitististä elämäänsä. Jäsenistö on jätetty suoraan sanoen heitteille.

Tällä elitistisellä porukalla on muhkeat palkat ja eläkkeet, jotka ovatkin viime aikoina alkaneet paljastua. Nyt heidän eläke-etuja puolustavat myös työnantajaliiton edustajat.

Ay-liike on todella tarpeellinen työläisille tässä kapitalistisessa talousjärjestelmässä, mutta johto on täysin korruptoitunutta.



Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #348 on: 28. 11. 2010 12:12 »

Suomen ay-liikkeen osalta tilanne ei ole kaukana Neuvostoliiton aikaisesta ay-liikkeestä, joka oli täysin vieraantunut työläisistä. Sitä hallitsi puolue-eliitti ja tehtaanjohto.

Todella kaukana ollaan vielä Neuvostoliiton tilanteesta, missä oltiin työnantajan kanssa samalla puolella. Muistan hyvin kun sinäkin ihailit tuota ay-järjestelmää silmät kirkkaana.

Quote

Suomalaiseen ay-liikkeeseen on muodostunut myös elitistinen joukko, joka elää elitististä elämäänsä. Jäsenistö on jätetty suoraan sanoen heitteille.

Tällä elitistisellä porukalla on muhkeat palkat ja eläkkeet, jotka ovatkin viime aikoina alkaneet paljastua. Nyt heidän eläke-etuja puolustavat myös työnantajaliiton edustajat.

Ay-liike on todella tarpeellinen työläisille tässä kapitalistisessa talousjärjestelmässä, mutta johto on täysin korruptoitunutta.
 

Ikivanha kommunistinen strategia on pyrkiä erottamaan johto itse kentästä puhumalla koko ajan elitistisestä omia etuja ajavista johtajista.

Ay-liikkeen johtajat ovat tuskin itse palkkioidensa määrää päässeet määräämään. He ovat pieni vähemmistö (noin. neljäsosa) eläkeyhtiön hallinnossa. Ilman muuta ay-johtajien täytyy istua eläkeyhtiöiden hallinnossa vahtimassa palkansaajien etuja. Tietenkään heille kokouspalkkiona maksettavien etujen pitäisi olla kohtuullisia, siis nykyisiä huomattavasti pienempiä.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2398931/sakn-lyly-puolustaa-elakeyhtioita

Kovin kuulostaa ontolta väittämäsi ay-liikkeen tarpeellisuudesta, kun en koskaan hyvää sanaa ole sinulta asian tiimoilta kuullut. Sitä paitsi pitkään työnantajana toimineena tuskin osaatkaan samaistua enää duunariin tai heidän järjestöihinsä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #349 on: 28. 11. 2010 14:02 »
Minä kuulun AY-liikkeen vankkoihin kannattajiin. Vaikka itse en olekaan koskaan ollut mitenkään läheisessä yhteydessä AY-liikkeeseen, enkä ole tarvinnut koskaan heidän apuaan, olen todistanut niin monta erilaista tapausta, joissa ammattiliitto on osoittanut olemassaolonsa ja tarpeellisuutensa. Olen kyllä todistanut myös päinvastaisia tapauksia, joissa joku EI ole saanut toivomaansa apua, mutta myöskin auringossa on pilkkunsa.

Ajattelin asiaa ensimmäisen kerran, kun työtoverini loukkasi kätensä siten, ettei kyennyt enää tekemään työtään. Työnantaja tarjosi hänelle periaatteessa ulko-ovea. Kaveri itse ei ollut siitä aktiisemmasta päästä ja huoli tulevaisuuden toimeentulosta painoi tietenkin myös perheellisellä.

Luottamusmiehemme otti asian hoitaakseen. Ensimmäisenä hän järjesti pienen palaverin, jossa oli mukana tämä kaveri itse, työnantajan edustaja, ammattiliiton edustaja ja sitten tietenkin hän itse. Tuloksena kaveri sai uuden, vähän kevyemmän työn ja keskituntiansion. Tämä ratkaisu tyydytti kaikkia osapuolia lopuksi.
Sen jälkeen hän kaiveli kaikki vakuutukset ja kaveri sai 83 000 euroa erilaisina korvauksina.
Olisihan hän toki voinut järjestää kaiken itsekin, varsinkin vakuutukset, mutta vakuutusmaksut olisivat tuskin olleet sitä luokkaa, kuin mitä ammattiliitto pystyy järjestämään kollektiivisesti suurelle määrälle jäseniä.
Ellei hän olisi ollut ammattiliiton jäsen, hän olisi saanut kävellä suoraan ovesta ulos, ilman että kukaan olisi auttanut häntä.

Muistan hyvin myös erään, paljon huomiota herättäneen tapauksen, jossa erään salaattibaarin omistaja ei hyväksynyt ammattiyhdistyksen läsnä-oloa missään muodossa. Hän esitti, että hän pystyy kyllä hoitamaan kaiken ja maksamaan työntekijöilleen ihan samalla tavalla, olivat he sitten mukana ammattiliitossa tai ei. Hän kieltäytyi allekirjoittamasta työehtosopimusta, vetoamalla, että hän maksaa paremmin ja että hänen työntekijänsä eivät halunneet liittyä ammattiliittoon.
Koska tapaus herätti niin paljon huomiota, salaattibaarin omistajan maksamat palkat ym tulivat päivänvaloon. Ja selvisi nopeasti, että hänen palkoissaan, ylityökorvauksissaan, kesälomarahoissa yms. oli eroavaisuuksia, verrattuna siihen, mitä työehtosopimuksen mukaan maksaminen olisi antanut hänen työntekijöilleen. Salaattibaarin omistaja yritti siinä vaiheessa järjestää asian jälkikäteen, eli esitti myöhemmin, että hän kyllä maksaa paremmin. 
Ammattiliitto laittoi salaattibaarin saartoon, mm. baarin roskat jätettiin hakematta ja ammattiliitto protestoi sen ulkopuolella. Ja salaattibaari meni paremmin kuin koskaan, koska moni myös tuki salaattibaarin omistajaa hänen taistelussaan ammayhdistysliikettä vastaan. Mutta kaikki muu oli hankalaa ja poltti omistajan kynttilää molemmista päästä samaan aikaan. Lopulta hän ei jaksanut enää, vaan myi yrityksensä. Uusi omistaja allekirjoitti työehtosopimuksen välittömästi.

Salaattibaarin entinen omistaja kertoo jälkeenpäin, että hänen mielestään jokaisella pitää saada olla oikeus toimia haluamallaan tavalla, eikä ketään saa pakottaa mukaan ammattiliittoon, ellei työnantaja ja työntekijät sitä itse halua. Hänen pointtinsa oli se, että ammattiliitto pitää olla organisaatio, jossa molemmat, työnantaja ja työntekijät haluvat olla mukana.

Omistaja siis vetosi eniten tähän. Työntekijät olivat hiljaa…

Ammattiliitto taas ei (tietenkään) nähnyt tapausta taisteluna juuri sitä salaattibaaria vastaan. Periaatteessa kaikille olisi varmasti ollut ihan ookoo, että he olisivat saaneet jatkaa toimintaansa haluamallaan tavalla, mutta tässä oli tietenkin pakko ajatella kaikkia ”salaattibaareja”, sillä olisivatko kaikki maksaneet vapaa-ehtoisesti työntekijöilleen paremmin, kuin mitä he olisivat saaneet työehtosopimuksen mukaan, jos koko vastuu olisi jätetty heille, vapaan valinnan muodossa? Eivät tietenkään. Ja tällaisessa tapauksessa työntekijä on yleensä heikoilla. Hän joutuu hyväksymään mitä annetaan, puhumattakaan siitä mitä sitten tapahtuu, jos hän sattuu sairastumaan, tai loukkaantumaan. Noh, se paras työntekijä saattaa tosin saada joskus vähän boonuksia…

Olen sitä mieltä, että jokaisella työntekijällä tulee olla jonkinlainen suoja ja turva työelämässä. Työnantaja ei pysty yleensä koskaan tätä takaamaan, mutta ammattiliitto voi olla tässä suuri, todella suuri apu. Siksi en ole koskaan epäröinyt jäsenyydestä.

Minulla on ollut 22 eri työntantajaa. Olen pannut merkille, että jokaisessa yrityksessä, jossa mennään työehtosopimuksen mukaan, on myös järjestys. Villeissä sellaisissa mennään vähän sitten vaikka miten. Joissakin tapauksissa on rauha maassa, niin kauan kun kaikki on hyvin. Mutta olen ollut myös mukana toiminnassa, jossa palkka on maksettu jossain huolto-aseman pihassa, kuukauden myöhässä. Tuttuja ovat myös luvatut maksut, joita on sitten saanut jahdata monta viikkoa ja jotka  sitten lopulta maksetaan, pienissä erissä sitä mukaa kun on haluja ja varaa. Sellaisissa yrityksissä sai usein kuulla: ”Joo mä tuun jos mä saan fyrkkaa perjantaina!”.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #350 on: 28. 11. 2010 15:03 »

Olen pannut merkille, että jokaisessa yrityksessä, jossa mennään työehtosopimuksen mukaan, on myös järjestys. Villeissä sellaisissa mennään vähän sitten vaikka miten.

Olen pannut monesti merkille saman asian. Tietyllä tavalla kysymys on myös elämäntyylistä. Mikäli työnantajalla on taipumus jonkinlaiseen filunkiin suhteessa omiin työntekijöihinsä, tahtoo sama usein näkyä myös suhteissa yrityksen ulkopuolisiin yhteistyökumppaneihin ja ongelmia tapaa syntyä myös sinne.

Offline Urho

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 686
  • Vasemmiston yhteisvoimaa ja solidaarisuutta
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #351 on: 28. 11. 2010 16:04 »
Suomalainen ay-liike poikkeaa kovasti eurooppalaisesta. Täällä ei ay-liike, en nyt muista kuinka pitkäaika on siitä kun täällä on järjestetty poliittisia lakkoja kuten, nyt vaikka Irlannissa.

Toisaalta siihen on yksi syy se kun suomessa ay-eliitti on sulautunut maan valtaeliittiin.
Erityisesti (sdp) on hallituspuolueena pitänyt omalla tahollaan naruja tiukasti ay-liikkeen johdon suuntaan. Näin ei ole päässyt kehittymään poliittisia lakkoja säästö- ja leikkauspolitiikkaa vastaan.

Vaikka kansa vastustaa leikkauspolitiikka se ei ilman työväenliikkeen organisaation tukea siihen pysty. Näin on siis kansa jätetty omanonnensa nojaan Suomessa.




Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #352 on: 28. 11. 2010 16:04 »

Toisaalta siihen on yksi syy se kun suomessa ay-eliitti on sulautunut maan valtaeliittiin.


Miten suuressa mittakaavassa? En jaksa uskoa, että niin suuressa, että tästä voitaisiin vetää sellaisia johtopäätöksiä, ettei poliittisia lakkoja järjestetä kun ovat saunakaverita keskenään.

Sen sijaan uskon, että AY-liikkeelle on myös erittäin tärkeää, että työrauha säilyy, sillä lakkoilullahan on niin vähän voittajia. Kysymys on usein tarpeettomasta, mutta ikävä kyllä joskus välttämättömästä työkalusta.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #353 on: 28. 11. 2010 17:05 »
Minä olen joskus duunissa pyytänyt työntekijöitä valitsemaan itselleen luottamusmiehen jos ei heillä sellaista ole, koska minun on paljon helpompi neuvotella luottamusmiehen kanssa, kuin koko porukan kanssa.

AY-liike on mielestäni usein ihan oikealla asialla, mutta AKT satamien sulkijana ei saa minulta mitään sympatiaa. Mun mielestä AKT on ehkä suurin roisto Suomessa. Ei ole mitään järkeä siinä, että noin voimakasta asetta käytetään tukimuodossa muille niin herkästi kun sitä on tähän asti monesti käytetty.

Minäkin työnantajana soitan ongelmatilanteissa työntekijöiden liittoon ja kysyn sieltä neuvoa, jos olen kovin epävarma asiasta. Enkä tästä syystä en ole koskaan joutunut ongelmiin esim. päättäessäni työsuhteita tai muuten työehtoja muuttaessani.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #354 on: 28. 11. 2010 18:06 »
Suomessa on tosiaan paljon työnantajia, jotka näkevät asiat samalla tavalla kuin nimimerkki Asiantuntija. Usein työnantajat tosiaan soittavat myös työntekijäliittoihin varmistaakseen oikeita TES-tulkintoja ja että kaikki menee lakien ja sopimusten mukaisesti. Paljon tulee yhteydenottoja myös firmojen palkanlaskennasta.

Soittojen lisäksi nykyään otetaan yhteyttä myös sähköpostitse. Vastaaminen näihin on erityisen tarkkaa hommaa, koska kysyjälle jää aina dokumentti vastauksesta.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #355 on: 28. 11. 2010 18:06 »
Aivan. Kun ammattiliitto on mukana alusta lähtien, ei tule sitten koskaan epäselvyyksiä myöhemmin. Varsinkin projekteissa tämä on joskus hankalaa, kun moni uskoo saavansa vakituisen työpaikan, mutta yllättyykin/vihastuukin sitten, kun saa paperin käteen homman tultua valmiiksi.
Hankalaa homma on silloin, kun porukka ei ole organisoitunut ollenkaan. Yhdelle pitää maksaa niin kuin hyvälle ammattimiehelle pitääkin, toinen tekee ylitöitä, jos saa ylityökorvauksen autonosina, neljäs jos hänelle järjestää auton käyttöön firman kautta. Siitä tulee sirkus.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #356 on: 28. 11. 2010 18:06 »
AY-liike on nykyisin työntekijän pahin vihollinen.  Tämä johtuu siitä että työ ja siitä saatava korvaus ei riipu työn vaativuudesta tai arvosta,  vaan lähinnä siitä,  mitä kolmansia osapuolia sen määrittelemisessä on huomioitu.   Monesti nämä osapuolet ovat täysin kyseiseen työhön liittymättömiä. Kuten valtio ja sen sosiaalipolitiikka tai eläkeyhtiöiden sijoituspolitiikka.

Näin samalla luonnollinen markkinoiden ohjausrakenne on vääristynyt nostaen hintoja tarpeettomasti.  Joka taas on johtanut tukitoimiin ja sitä kautta monien töiden kannattamattomuuteen. Huolimatta siitä että noita töitä arjen sujumiseksi tulisi kuitenkin tehdä.

Jospa nyt rahoituskriisin toisessa näytöksessä nämä asiat korjaantuvat. Julkisen sektorin saneerauksessa joudutaan talouden toimivuuden varmistamiseksi,  palauttamaan kaikille töille niiden reaalinen arvo. Ihan senkin vuoksi että työvoiman saatavuus varmistettaisiin.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #357 on: 28. 11. 2010 19:07 »
AY-liike on nykyisin työntekijän pahin vihollinen. 

itse en lähtisi noin voimakkaaseen tulkintaan, eli mielestäni noin ei ole. Kunnon kommunisti (pää)luottamusmies, joka ajattelee vaan omaa napaansa ja sitäkin liian lyhyellä syklilla on sitä lähes aina. (voitot heti meille työntekijöille ja tappiot saa työnantaja pitää, mitäs on firman perustanut)

Aina pitää muistaa, että työehtosopimus on nimensä mukaisesti sopimus, jonka työnantajaosapuoli ja työntekijäosapuoli ovat keskenään neuvotelleet sopimukseksi. Toki tulee mieleen taannoiset paperilakot, joista minulle jäi sellainen kuva, että työnantaja otti roolin, jossa tehtaat piti saa nopeasti käyntiin ja hyväksyi mitä vain. Sitten myöhemmin katsottiin, että mitä toimenpiteitä (sulkemisia) muodostunut kustannusrakenne vaatii. Käsittääkseni tässä paperin tilanteessa AY-liike sahasi "hieman" omaa oksaansa, mutta sekin on vain minun käsitykseni, eikä se välttämättä ole oikea.
« Last Edit: 28. 11. 2010 19:07 by Asiantuntija »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #358 on: 28. 11. 2010 20:08 »
AY-liike on nykyisin työntekijän pahin vihollinen.  Tämä johtuu siitä että työ ja siitä saatava korvaus ei riipu työn vaativuudesta tai arvosta,  vaan lähinnä siitä,  mitä kolmansia osapuolia sen määrittelemisessä on huomioitu.   Monesti nämä osapuolet ovat täysin kyseiseen työhön liittymättömiä. Kuten valtio ja sen sosiaalipolitiikka tai eläkeyhtiöiden sijoituspolitiikka.


OW tuskin on duunari. Silti hän luulee tietävänsä paremmin kuin työntekijä itse mikä hänelle hyväksi. Lähes mistä vaan tulee puhe, niin OW: n katkeruus työmarkkinajärjestöjä kohtaan pursuaa esiin ja kohteena on kolmikantainen työelämän lakien valmistelu. Tuota kepun oikean laidan ja suurtilallisten siipeä lukuun ottamatta koko muu suomalainen yhteiskunta pitää tätä kuitenkin hyvänä suomalaisena piirteenä.

Kaikki tuntemani palkkausjärjestelmät huomioivat työn vaativuuden ja –arvon. Monessa tapauksessa (suorituspalkkatyö) on tilipussin koko suoraan riippuvainen työn määrästä ja kenties laadusta.

Työnantajapiirit (lähinnä EK) haluaisi että palkoista sovittaisiin nykyistä enemmän työpaikkakohtaisesti. He jättävät kertomatta sen kovan tosiasian, että mikäli sopiminen tapahtuu työsopimusta solmittaessa, ei työntekijällä ole todellisuudessa mitään mahdollisuutta sopia, mikäli haluaa ko. työpaikan. Nimimerkki Umpi Luuta tuolla aikaisemmin totesi osuvasti, että EK haluaa työpaikkakohtaisia sopimuksia, mutta pitää valtakunnallisen työrauhavelvoitteen.

Mitä tulee työeläkeyhtiöiden sijoituspolitiikkaan, ampuu OW siinäkin harhaan. SAK: n puheenjohtaja Lauri Lylyä lainaten: ” Työeläkeyhtiöt hoitavat palkansaajien lakisääteistä työeläketurvaa. Näin ollen on luonnollista ja välttämätöntä - että maksajina ja edunsaajina palkansaajat ovat mukana yhtiöiden hallituksissa päättämässä miten eläkevarallisuus sijoitetaan. Hallintoon osallistuminen on myös laissa säädetty.”

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Vs: AY-LIIKE.........
« Reply #359 on: 04. 12. 2010 20:08 »
Ihalainen kritisoi omia luomuksiaan

”SAK:n entinen puheenjohtaja, ministeri Lauri Ihalainen poistaisi työeläkeyhtiöiden hallitusten jäseniltä kokouspalkkioista kertyvän eläkkeen. Hänen mielestään myös palkkioissa olisi hyvä noudattaa kohtuullisuutta. Ihalainen korosti Ylen TV1:n Ykkösaamussa nykyisten ammattiyhdistysjohtajien tavoin, että palkansaajilla on oltava edustus työeläkeyhtiöissä.”

”SAK:n entinen ja pitkäaikainen puheenjohtaja Lauri Ihalainen arveli, että Finnairin ja lentoemäntien ja stuerttien neuvotteluissa molemmat osapuolet haluavat ratkaisua ennenkuin työtaistelu tiistaina laajenisi.” Konsensusmies Ihalainen hallitsee luokkasopuilun unissaankin kummatkin osapuolet haluavat työrauhaa! Ja edelleen hän kaipaa uutta konsensuksen mallia.
Ei ole ollenkaan ihme, että elitistinen ay-liikkeen johto on umpikujassa, kun kuunteli Ihalaista aamuTV:ssä.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/12/ihalainen_poistaisi_elakeyhtioiden_palkkioista_kertyvan_elakkeen_2195340.html