Author Topic: Pähkähullu idea tai sitten ei  (Read 178124 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #800 on: 22. 04. 2011 14:02 »
Tässä vaasalaisessa pikaruoassa ei ole kysymys vaasalaisen ruokaperinteen museoimisesta, vaan bisneksestä.  Mistä tahansa ruoasta tulee vaasalaista ruokaa jos vaasalaiset ottavat sen omakseen ja vaasalaiset yritykset ryhtyvät sitä valmistamaan ja myymään.

Pikaruoalla on suuri merkitys kaupungin imagolle.  Siksi toivonkin että mahdollisimman moni käy maistelemassa Mikon rullia ja antamassa ideoita.

Toki vaasalaisen pikaruoan  kehittelayssä on tärkeätä ottaa paikkakunnan oma perinne huomioon, varsinkin jos perinne on voimakas ja kaikille yhteinen.

Pelkkä narina siitä että joku ei ole vaasalaista perinnettä ja että Vaasan metsissä ei ole poroja, ei johda mihinkään.

Yksi vaasalainen perinneruoka on Janssonin kiusaus, vaikka Vaasan vesillä ui anjoviksiä.  Kari Lajusen esittelemät uudet pikaruoat ovat hyvä alku tai pohja Vaasan pikaruokaimagolle.

« Last Edit: 22. 04. 2011 14:02 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #801 on: 22. 04. 2011 14:02 »
Tämähän on haaste kaikille ja ne joille ruuan valmistus ja myynti ön työtä hyötyvät, pitää olla rohkea ja palautetta saa helposti. Kyllä asiakasta pitää kuunnella ja elää sillä tiedolla, toki pitää osata yhden nirppanokan puheet suodattaa kun esim. kala ei maistu toisille millään ja muut ei muuta söiskään. Syksyyn mennessä pitäisi olla valmista, onnistuminen on varma jos yritystä löytyy mutta moniko krillin omistaja lukee tätä niin tieto pitää viedä asiakkaiden toiveina perille ja kertoa missä asiaa pohditaan. Onneksi tänne pääsee lukemaan vaikkei ole rekisteröinyt ja rekisteröinytkään ei saa tulla mainostamaan. Ilmoitys ylläpidolle tuo asian esille jos sitä jotain jostain löytyy.

Seuraava kauppareissy työ fteerauspannun meille ja kaikki mitä sinne laitetaan on varmasti hyvää.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #802 on: 22. 04. 2011 15:03 »
Ruoka kuuluu osana meidän kulttuurihistoriaa. Janssonin kiusaus ei ole vaasalaista ruokaa, vaikka onkin hyvää.
Janssonin kiusaus kuuluu ruotsalaiseen keittiöön jossa on vaikutteita ranskalaisesta keittiöstä. Janssonin kiusaus (janssons frestelse) Ruoka on saanut nimensä kuuluisan ruotsalaisen oopperalaulajan Pelle Janzonin
mukaan joka eli vuosina 1844-89.

Kun tarjoan ulkomaalasiselle vieraallini lounaan tasi illallisen. Minä tarjoan parasta mahdollista suomalaista ruokaa
ja että raaka-aineet on lähiruokaa jos on saatavissa. Otan huomioon jo etukäteen vieraani ruokatottumuksista, joko liha tai kasvisruoka. Yhdessä keittiömestarin suunnitellaan ruoka, alusta loppuun
saakka. Myös tuntien kunkin ruuan historiallisen merkityksen. Viimeksi olen viraalleni tarjonnut alkuruokana prorilletteä, punajuurta ja jäkälää Sallan villipeuran filettä lakritsakastikkeella ja kukkakaalipyrettä.
Jäliruokana mustikkakeitto ja minimunkki. Lopuksi tervalla maustettua jäätelöä. Se on erittyäin hyvä, että tietää vieraalle kertoa ruuasta sen valmistustavasta ja historiasta.

Jos ajatellaan sellaista brändituote kuin Tapolan mustamakkara. Se on alkuperäisesti vaasalainen perinneruoka. Kiinalaisten prändituote on  kevätrulla tai todellinen herkku Pkingin ankka. Olen maistanut sen alkuperäisenä eikä turisteille tehtävänä pikaruokana.  Uunissa paahdettu broilerikana muuttuu ankaksi!

Kun menin Koreaan, minulta kysyttiin, että haluanko suomalaista ruokaa. Vastaukseni oli ehdottoman kieltainen. Voi että mitä makuelämyksiä jäi mieleeni. Thaimaassa halusivat olla kohteliaita minua kohtaan ja
tarjosivat lihaperunakeiton. Olihan se näköinen vaan oli oudon makuinen.

Lähden siitä, että on hyvä tietää mitä syö, mikä on perinneruokaa ja mikä uustuote. Itse olen hyvän ruuan ystävä ja vaimoni on työskennellyt aikoinaan Cenralin maankuulussa keittiössä.

Syökää mitä tahdotte.


Pentti Suksi

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #803 on: 22. 04. 2011 15:03 »
Pentti, mehän koitetaan potkia näitä yrittäjiä yrittämään, aattele krilliä jossa on jonossa asiakkaita ja muut rasvailee pannujaan. Tässä pitää tapahtua sama kuin vaaleissa, murskavoitto eikä mitään uutta ollut esittää. Eli aineet on tai ainakin saatavilla, fiksuin voittaa tämän mutta tieto pitää kertoa luukulla kun sitä hodaria hakee. Ehdotan ainavaan sitä affenfilettä sisukkeeksi jotta sana Vaasalainen voidaan siihen yhdistää, Lajusen kinuskit arvostaa kalaa joten ovat sopivia koemaistajia maistuuko se Vaasalaiselle.

Sanan kinuski käyttö ei sitten ollut halventava vaan mielestäni asiaan sopiva, kalaruuasta meillä on heiltä paljon opittavaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #804 on: 22. 04. 2011 16:04 »
Viimeksi olen viraalleni tarjonnut alkuruokana prorilletteä, punajuurta ja jäkälää Sallan villipeuran filettä lakritsakastikkeella ja kukkakaalipyrettä.
...Se on erittyäin hyvä, että tietää vieraalle kertoa ruuasta sen valmistustavasta ja historiasta.

Mä katoin kerran telkusta dokkarin noista villipeuroista ja muistelin et ne ois kuolleet suomessa jo sukupuuttoon poron alta. Ja kyllä mä googlella semmosia tietoja edelleen sain. Et Suksi joko sua on kusetettu, tai sit sä kusetat nyt meitä, epäilen ensimmäistä. Tää kaikessa ystävyydessä ;) No eihän Sallasta pitkä matka Kuolaan ole, on se mahdollista, jos ne on päässeet poroaitojen yli jollain keinolla. Jos oot tarjonnut oikeeta villipeuraa se on poroa tai ulkomailta tuotua. Metsäpeurakaan ei elä Suomussalmen ja Kuhmon pohjoispuolella.

"Hyötyeläimeksi poro on kesytetty Pohjoismaissa todennäköisesti Skandinavian tunturipeurasta. Tunturipeuroja elää nykyisin luonnonvaraisena ainoastaan Etelä-Norjan tuntureilla ja Kuolan niemimaalla."

http://www.craftmuseum.fi/poro/poro/porobiologia.html

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #805 on: 22. 04. 2011 17:05 »
Tartkistin asian ja piti paikkansa, että ruokalautasella oli nimenomaan Sallasta tuotettua peuranlihaa.
Niitä tulee Venäjän puolelta ja kun niillä ei ole passia eikä viisumia, niin Sallan metsissä niitä pyörii.
Ei ole keittiömestari minua huijannut eikä minua ole huijattu. Se mitä kaupoista saa on saksalaista peuraa pakasteena. Vaasan eteläpuolella on valkohäntäpeuraa joka on mamu eli amerikasta tänne siirretty.

Offline Mikko Voutilainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Vaasalainen kevätrulla
« Reply #806 on: 23. 04. 2011 00:12 »
Vaasalaista pikaruokaa maistelemassa
pororullaa, pekoninakkirullaa ja merenkurkun kalarullaa

Kari Lajunen vei kaksi kiinalaista Vaasassa asuvaa opiskelijaa maistelemaan uudentyyppisiä keavätrullia kauppatorin toriravintolaan.myönteisestä kehityksestä lankeaa tietysti myös vaasalaisia.info foorumisSA käydyille keskusteluille.

Vihdoinkin tässä grillimakkaran jahodarreiden luvatuss maassa tapahtuu jotain ja vielä Vaasassa. Osa
Ravintolanpitäjä Mikko Voutilainen on kehittänyt kevään kuluessa vaasalaista pikaruokaa. Niinpä tarjolla on poronliharouhaeella ja maisteilla täytettyä rullaa, pekonimakkaralla ja mausteilla täytettyä rullaa ja ”merenkurkun kalalla” täyettyä rullaa.

Lue blogin juttu ja katso video:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2469-Vaasalainen-pikaaruoka.html





Esim. Wuhan, kaupunki Kiinassa. Siellä on hyvin voimakaasti maustettua ruokaa, joka on vähempiin mausteisiin tottuneille suomalaisille liian "tulista". On hyvin monia kansallisia erikoisuuksia, joista tulee tai on jo tullut maailmalaajuisesti suosittuja, mutta ei sellaisenaan. Ruokia on muokattu toisen maan kansalaisille tai kulttuuriin sopivammaksi. Usein myös paikalliset erikoisuudet ovat turisteille tarjottuja "eksoottisia" ruokia toisille. Paikallisille se onkin sitten ihan tavallista ruokaa. Mielenkiintoista tämä ruokakulttuuri. Vielä mielenkiintoisemmaksi sen tee se, että sitä voi soveltaa. Eli luoda uutta. Tarkoitukseni on kehittää vaasalainen kevätrulla. Se suomalaiseen makuun sopivana. Vaasassa tuotettuja kevätrullan raaka-aineita on varsin vähän tarjolla. Tässä tulee mieleen lähinnä kala. Eihän kalassa mitään vikaa ole, mutta se ei vain yksinkertaisesti maistu kaikille. Sen vuoksi olen laittanut vaihtoehdoksi lihan, kasviksia unohtamatta.

Öiset grilliruokaa nauttivat juhlijat haluavat pääsääntöisesti jotain pizzaa tai kevätkääryleitä joiden valmistuksessa on käytetty lihaa, joko naudan, poron tai porsaan lihaa. Myös broilerinliha on haluttua, mutta sekin itämaisesti maustettuna. Esim. Sanghain kanaa. Mielestäni grillimakkaran kysyntä on kokenut inflaation. Olen parhaani mukaan yrittänyt saada sitä palautettua. Se on onnistunut helposti kun asiakkaani ovat vain maistaneet makkaroitani. Paras kommentti on:"En ole ikinä syönyt näin hyvää grillimakkaraa" Syy siihen on se, että käytän vain kamaratonta runsaslihaista makkaraa. Makkaraperunoistani on pidetty. Niistä on haluttu makssaa jopa 20€. Ymmärrän sen, sillä annokset ovat riittävän suuria, lihaisat makaranpalat ja raikas salaatti sekä tuoreet vihannekset. Monesti kuulee sanottavan, että juhlijat syövät mitä vain. Se ei mielesetäni pidä paikkaansa. He kiinnittävät myös huomiota siihen miten ruoka valmistetaan. Pizzoissakin minulla on omat reseptini. Nämä lanseeraamani vaasalaiset kevätrullat ovat osa juuri tätä kehitystä. Niinikään myös korkealuokkaisista raakaineista valmistettuja. Lupaan kehittää edelleen. Haluan osoittaa tällä arvostavani asiakkaitani. Mitä taas tulee kalan käyttämiseen öisille ruokailijoille, siihen en ole saanut vastakaikua. Yleisesti kalaa ei ole haluttu yöaikaan. Päivä ruokailijat ovat sitten aivan eri asia. Olenkin näin kevään tultua siirtynyt päiväaikaan.  Mikäli löydän sopivan suomalaisen ammattikokin voin pitää toriravintolaani myöhempään auki. Nyt se on avoinna nyt aamusta klo 8:00 - 16:30. Tervetuloa maistelemaan. Aaamukahvilla tai puurolla voi aloitta.  jälkiruoaksi on Valion pehmis-jäätelöä tai vohvelia hillolla ja kermavaahdolla koko kesän.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #807 on: 23. 04. 2011 16:04 »
Mikko Voutilainen:
"Tarkoitukseni on kehittää vaasalainen kevätrulla. Se suomalaiseen makuun sopivana. Vaasassa tuotettuja kevätrullan raaka-aineita on varsin vähän tarjolla. Tässä tulee mieleen lähinnä kala. Eihän kalassa mitään vikaa ole, mutta se ei vain yksinkertaisesti maistu kaikille. Sen vuoksi olen laittanut vaihtoehdoksi lihan, kasviksia unohtamatta."

Kovasti vain kiitoksia Mikolla.  Tällä hetkellä tuntuu siltä, että Mikko on kehittänyt omaan torirvintolaansa sopivan vaasalainen tuotteen tai tuotteita.  Vaasalainen pikaruoka niistä tulee vasta kun muutkin grillit ja ravintolat ovat ottaneet ne  repertoaariinsa tai ryhtyvät kehittelemaan omia tuotteitaan.

Joka tapauksessa uuden pikaruoan lanseeraus vie kuukausia.

Kukaan ei ole muuten vielä ideoinut miten lihapullia voisi hyödyntää uudella tavalla tai valmiita makkarapihvejä.

Siinä olen MIkon kanssa samaa mieltä, että perinteinen grillimakkara on kärsinyt inflaation.  Mutta sehän kertoo vain siitä että markkinoilla on selvä aukko, jonka pitää nyt täyttää.

Jos kiinalainen kevätrullalevy ärsyttää niin vaintoehto saattaa olla suomalainen valmistaikina. Esimerkiksi ruispiirakkataikina sopii piirakoiden, pasteijoiden, pitsojen ja muiden ruokaisten tuotteiden leivontaan ja kääreeksi.

Markkinatuoteen muoto voi olla rulla, nyytti, kolmio tai tasku. Minua miellyttää kovasti ajatus "taskusta"  Mutta mitä taskusta löytyy?
 
« Last Edit: 23. 04. 2011 17:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #808 on: 25. 04. 2011 16:04 »
Keskustelu vaasalaisista (kevät) pikaruokarullista on syytä säilyttää tässä ketjussa ja esitella itse video videotiimin omassa ketjussa.

Kari Lajusen mainio video Mikko Voutilaisen kehittelistä rullista herättää toivottavasti myös ravintoloitsijat ja juut grilliyrittäjät.

Mikon konseptilla ei ole tekijänoikaeuttta.  Mielellään tietysti näkisi että]kehittely tai variointi jatkuu.

Jokaisen ravintolitsijan ja grilliyrittäjän tuttavapiirista tai omata perheesta löytyy videopokkari, jolla voi tehdä oman "rullavideon" ja lähettää se ylläpidolle: tapio.parkkari(miku)gmail.com.

Kehitellaan yhdessä Vaasalla uusi brändituote.

Katso uusin pikaruokavideo täältä.
http://www.youtube.com/watch?v=zs-vyNGQ1NE
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #809 on: 26. 04. 2011 14:02 »
Nyt sitten olen omasta mielestäni keksinyt tuotteelle loistavan nimen.  Olkoon pähkähullu tai ei mutta tietäkää, että on olemassa "Porilainen" ja "Hampurilainen".  

Nyt meillä toivottavasti on "Vaasalainen."

Kun menette torille ja kysytte ravintolayrittäjältä "Mitä suosittelette?" Niin hyvällä onnella saatte vastauksen.
"Suosittelen vaasalaista.  Se on rullataikinan sisälle täytettyä joka tekee siitä aidosti vaasalaisen.  Sieltä löytyy Haukea tai Siikaa tai makkaraa.  Laitetaanhan sellaisia?"

Siis  "vaasalainen."

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

belurisk

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #810 on: 26. 04. 2011 15:03 »
Ei huono tuo Karin ylläoleva ehdotus.
Vad skulle det heta på svenska? Korsholmare?!:)

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #811 on: 26. 04. 2011 15:03 »
Siis lappalais-kiinalaiselle pikaruualle nimeksi "vaasalainen"? Mikä siinä on vaasalaista?

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #812 on: 26. 04. 2011 16:04 »
Kari videoimassa, Vaasalaisuus pitää kyllä maistua ja jyvälle.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #813 on: 26. 04. 2011 16:04 »
Siis lappalais-kiinalaiselle pikaruualle nimeksi "vaasalainen"? Mikä siinä on vaasalaista?

Toistaiseksi ei mikään.

Ajatus olisi, että siitä tulisi siksi, että  siinä olisi vaasalaista se sisus ja ajatus, että se olisii vaasalainen oma ruoka.  Eli Siikaa, Haukea ja makkaraa.  Kaikkea näitä saa Vaasasta.  Samaten sen koko on erilainen.  Se on 4 cm pidempi kuin tunnetut rullat.

Se mihin se kääritään voi olla vielä jokin muukin, mutta tuo valmis nahka on niin helppo, että nyt aluksi käytetään sitä.

Nyt katsotaan miten yleisö siihen suhtautuu.  

Ei joulupukki tai sauna ole Suomesta.

Suomalaiseen kahvipöytään kuuluu kahvi muttei se ole Suomesta.

Suomalaiseen ruokapöytään kuuluu peruna muttei se ole Suomesta.

Suomen vaakunassa on leijona muttei se ole suomesta.

Vaasalaiseen tulee nakki joka ei ole Vaasasta vaan Ilmajoelta.

Vaasalaiseen tulee Siikaa joka on...uhummm...Vaasasta.

Vaasalaiseen tulee Haukea joka on ...uhummm...Vaasasta.

Tämä idea voi olla pähkähullu mutta se on ...uhummm...Vaasasta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #814 on: 26. 04. 2011 17:05 »
Nimiehdotus "mamuli"

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #815 on: 26. 04. 2011 17:05 »
Nimiehdotus "mamuli"

Olen miettinyt toista vaihtoehtoa joka olisi "Rullahuulet" jossa olisi kaksi rullaa päällekkäkin ja välissä valkoista smetanaa mutta epäilen, että se kaatuu johonkin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #816 on: 26. 04. 2011 17:05 »
Muistakaa ettei hauki ole kala, koivusahajausosta voi tehdä hyvillä mausteilla haukimurekkeen, ulkomaiset jo onkii appuroita onkkarin rannasta ja tietävät mikä se on. Ahven ja silakka + siika on me vaasalaiset kalat joissa jo itsessään on makua. Ehdottomasti niistä ja saatavuus on taatua ja laatu hyvää.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #817 on: 26. 04. 2011 18:06 »
Minun täytyy vielä kerran korostaa että olen kulinaristi eli hyvän rtuuan  ystävä. Tuolla aiemmin toin esimerkin eräästä tarjoamastani illallisesta jonka tarjosin ulkomaalaiselle suurlähettiläälle. Siinä korostettiin viimeisen päälle suomalaista ruokaperinnettä.

Vielä kerran korostan sitä että minulla on Suomen  kuuluisan ruokaravintolan keittiöstä vaimo. Hän tuntee
sen mikä on hyvä ruoka. Teet mitä teet, tee se kermasta.

Jos nyt rakennetaan vaasalaista ruokaa, niin loppuun kulunut slogan  on: V aasa merellinen menestyjä.

MUTTA MINNE ON KADONNUT KALA?

Lapsuudessa oli monta kalakauppaa, nyt ei kunnolla yhtäkään. Kauppahallissa vielä, mutta hyvin heikolla valikoimalla. Torilla ei ole tuoreen kalan myyjää.. Tuore kala tarkoitti sitä että kala oli aamulkla pyydystetty. Myyntipöydällä potkiva kala aiheuttaisi kauppiaalle sakot eläinrääkkäyksesta. Mitä oli ennen kalavalikoimat liikkeessä. Oli villilohta, merenkurkun siikaa, kuhaa ahventa, silakkaa, lahnaa, madetta kampelaa, simppua ankeriasta, nahkiaista, turskaa, kiiskeä ja monia muita kaloja. Kampelaa olen syönyt Cenral hotellissa vbiimeksi 1980-luvulla. Suomalaiset sillilaivat tulivat Rymättylään Islannin vesiltä kukkuroillaan merten antimia mm. hummereita. Tänä päivänä ei saa tuoretta silakkaa, nekin tulevat ruotsista. Kalastajien on helpompi myydä maataustyukiaisten ansiosta silakat minkeille.

 Jos aikoo herkutella tuoreella kalalla, pitää olla henkilökohtainen kalastaja jolta ostaa "pimeässä" merenkurkun lohen. Harvinaisempi herkkukala oli kiiski. Sitä sai9 5-7 kiloa. Fileroi ja pesee mädin ja keittää perkuujätteistä kalaliemen joka oli taannoin Pietarissa keisarin hovin herkkuruoka.

Vaasa oli meren ja kalastajien historiallinen kaupunki. Terveysintoilijat ovat ottaneet kalan silmätikukseen. Milloin siinä on elohopeaa milloin dioksiinia. Minä nautin mieluummin silakkaherkun myrkkyjen kera kuin grillien pikaruokia,, pizzoja, hampurilaisia, kebabbia. Uusavuttomat äidit ja täysavuttomat lapset ei tunne muuta kalaa kuin kalapuikot . Meille tuodaan Norjasta broilerilohta, kanadasta  siikaa, ruotsista silakkaa jotka seikkailevat keskusliikkeitten ja markettien tiskeillä ja sieltä ravintolaaan ja sieltä toimitetaan savustettavaksi. Sitten pannaan kyltti: tänään savustettua. On suuri riski syödä ravintolassa kalaa joka on uudelleen kierrätettyä. Kun silakat ei kelpaa minkeille niin ne kelpaa ravintolaan.

Vaikeaa on kalastakaan tehdä aitoa vaasalaista ruokaa.

Pentti Suksi

PeppiP

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #818 on: 26. 04. 2011 18:06 »
En tiedä "saako" täällä kommentoida muut kuin jotkut vaasalaiset vaikuttajat, asiantuntijat ja poliitikot, mutta ihan tavallisena tallaajana sanoisin ensinnäkin, että a) ihmetyttää tämä Pentti Suksi -nikin kommentointi. Kaikki ovat kyllä jo lukeneet, että a) olet kulinaristi b) vaimosi on ollut kuuluisan ravintolan keittiössä töissä ja c) olet tarjoillut ruokaa suurlähettiläälle ja ties kelle hienolle ihmiselle. Etköhän ole nimenomaan noita asioita tuonut esille... + tietenkin siitä ruokakulttuurista ja historiasta ihan asiaakin. Mielestäni ei ole kuitenkaan mitään "varastamista", jos yhdistää jotain toisiinsa eri ruokalajeista!

Mutta, miksi jankuttaa siitä onko joku asia nyt ihan varmasti vaasalaista vai ei. Kuka sen määrittää mikä on takuuvarmasti vaasalaista ja mikä taas ei? Miksei niitä rullia voi vain valmistaa ja syödä hyvällä ruokahalulla? Hyviähän ne todellakin ovat :) On hyvä, että löytyy suomalaisia pienyrittäjiä, jotka kehittelevät ja saavat toteutettua omia ideoitaan.

Lievästi sanoen vain naurettavaa vouhkata joka kommentissa siitä kuinka joku on kulinaristi jne. Tekeekö se muiden mielipiteistä vähemmän arvokkaita? Eivätkö myös ihan ns. tavalliset kaduntallaajatkin, "normaali-ihmiset" ole kuitenkin asiakkuutta ajatellen kohderyhmänä?

Terv. Rulliakin syönyt ja hyvää, ystävällistä palvelua saanut

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #819 on: 26. 04. 2011 19:07 »
Ei ole ollut yksi lähettiläs, vaan puhutaan  monikossa. Tässä myös jankutetaan yhtä ja samaa levyä. Kuten on tyypillistä, ettei asiassa mennä eteenpäin. Itse pidän grilliruuat, pitsat ja kebabit, hampurilaiset epäterveellisenä  ns. roskaruokana. Viimeksi söin ravintolassa (vaasalaisessa) silakkapihviä, maistoin ja jätin siihen. Se silakka oli kaksi kertaa kiertänyt Suomen ympäri ja sieltä ravintolasta savustamoon. Sundomilaiseen savusialkkaan on liian ujutettu vanhoja silakoita. Mista sen tuntee? Tuoresilakka pitää ryhtinsä ja "silokylkinen".

Onko tuo jotenkin huono asia, että olen hyvän ruuan ystävä? Lapsuudessani söin pula-ajasta huolimatta ravitsevaa luomuruokaa. Se kotipallon rukihinen leipää, kun se uunistä otettiin ja siihen sulaa vboita. Ai että oli hyvää? Ja halapaa! Niinkun Mäki-Paavoolasen pernavoi. Sitä ruokaa mitä kaupassa tarjotaan, sen voi syöttää rotille ja sioille. Ei nämä uusavuttomat edes tiedä miltä hyvä ruoka maistuu.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #820 on: 26. 04. 2011 19:07 »
No ruokasilakkaa ei saisi troolilla murrskata ja pitää laivan kylmässä lähes viikkoa mistä se sitten Kaskisten kautta tuodaan meidän pöytään ja samasta satsista menee valtaosa minkkitrahoille. Hakekaa silakkanne raippaluodon sillallan satamasta muutamalta vanhalta kalastajalta ja älkää säikähtäkö halpaa hintaa koska se ei meinaa huonoa laatua, välillä on lehdessä päivät ja ajat mutta melkein joka päivä sitä on saatavilla samoihin aikoihin.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #821 on: 26. 04. 2011 19:07 »
Tämä asia on varmaankin muhinut vuosikaudet mutta nyt se joka tapauksessa edistyy.  Kaikki mielipiteet ovat arvokkaita sillä nyt todella jotain tapahtuu.  Eikä asia jää tähän vaan tälle on jatkoa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #822 on: 26. 04. 2011 19:07 »
Se on  hyvin tärkeätä, kun myydään "vaasalaisena" niin siinä pitää olla jotain edes ns. lähiruokaa.
Jos puhutaan  grillillä myytävästä porosta, niin sen tiedän, että se on pakastettua poroa. Tuoretta poroa saa, mutta se on arvokasta kilohinnaltaan. Poroja  on viimeksi Vaasan ympäöristössä ollut 1500 luvun loppupuolella. 1604 Kaarle herttua siirrätti saamelaiset Suupohjaan koska siellä oli kuollut n.70% asukkaista.
Suoraan sanottuna tätä lappalais-kiinalaista ruokaa en pidä vaasalaisena ruokana. Tampereella myydään alkujaan vaasalaista herkkua nimellä Tapolan tummamakkara eli verimakkara. Jos myytäisiin vaasalaista tummaa
makkaraa niin voisin ostaa. Suoraan kalastajalta voi saada merenkurkun herkkua. Ainakin ruotsissa kasvatettua pullanieriää.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #823 on: 27. 04. 2011 06:06 »
Hei nyt mä hiffasin! Kalamakkara!

Harri Leppälä

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #824 on: 28. 04. 2011 14:02 »
Vaasalainen:

2 siivua maalahdenlimppua
toisen päälle mustikkasiirappia ja toisen päälle kevätsipuli/tillimajoneesia.
2 savustettua silakkapihviä
jäävuorisalaattia, tuorekurkkusalaattia ja pari tomaatin siivua.
Myös puasipulirenkaat vois olla hyvvee tuon kans.

Nuo sitten rakennetaan hampurilaisen muotoon.

Siinä vinkkiä torikahvilanpitäjälle!

Mukavaa vappua kaikille!!

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #825 on: 28. 04. 2011 14:02 »
No nyt ollaan oikeilla jäljillä. Ansaitsee nimen "Vaasalainen", siinä on kaksi valmista brändituotetta Vaasasta tai läheltä vaasaa.
Ei tarvitse niin hirveästi mainostaa. Siinä tosiaankin mielle kuva vaasalaisesta ruuasta jota voi tarjota
vaasalaisena herkkuna ulkomaalaiselle kuin toispaikkakuntalaiselle.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #826 on: 28. 04. 2011 14:02 »
Tuosta tulee jo Vaasa mieleen, itse teen ihan yhden siivun ja pari suutarin lohta ja marinoitua sipuli rengasta ja kunnon suolakurkkusalaattia päälle ja kun menen kaapille tekeen kaksi pikkunäkään niin narrausta se on ku pitää heti tehdä toiset. Emäntä tekee ruokaa niin ihmettelee kun sanon että syödään myöhemmin ja sitten et missäs sun nälkä on.

Edit1: Siinä myös yhdistyy makoinen ja suolainen mistä monet ulkomaalaiset tykkää vaikka eivät ole nähneet edes kuvaa tummasta leivästä. Kokeilen rasviksen reseptiä jo varmaan huomenna. Ulkopaikkakunnalle menen ajoittaan käymään niin vien maalahden tai raippaluodon limpun, kahvipaketti emännälle on liian tavanomaista. Turussa mua jo odotellaan ja kait ne muakin kaipaa mutta limppu on juhlahetkiin ja silloin unohdetaan beselli vaan punasta voita kaupasta ja emmentaalia päälle, ei kuulemma sairas isäntä muuta söiskään jos täälläpäin asuis, entinen täysverinen kalastaja joka kalasteli talvet Skotlannissa ja tuli kun jäät lähti Turkusn edustalle.
« Last Edit: 28. 04. 2011 15:03 by Henry Eklund »
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #827 on: 28. 04. 2011 15:03 »
Nii, kaikille muille paitsi kala-allergikoille ja niille jotka eivät muutenkaan pidä kalasta tai varsinkaan silakkapihveistä. Vaasan kaupungin kouluruokailua on kiittäminen, etten kuuna päivänä laita silakkapihviä enää suuhuni vaikka sitä kutsuttaisiin miksi.

Ehkä tuon silakkapihvin voisi korvata jollain liha/kasvisvaihtoehdollakin.

Muuten, kävin tuossa männäviikolla Pirkanmaalla ja onnekseni myös kiirastorstaina oli saatavilla Tapolan tuoretta mustaamakkaraa. Myös komeita lahnoja ja muuta kalaa oli tarjolla. Tsekatkaapas huviksenne mitä kauppias muisti Vaasasta?

http://www.youtube.com/watch?v=PGycsEcTt_U

Viime kesänä näin erään youtube-videon, jossa esiteltiin Lahtelainen lihapiirakka. Markkinapäivinä myynnissä joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko ja sehän piti lähteä maistamaan.. matkaa vaan sen 400km. Mutta joo, 100-0 vei noita kaupan einespiirakoita ja useamminkin ostaisi jos olisi lähempänä tarjolla.

Videolla Lahden markkinakäynti:
http://www.youtube.com/watch?v=klrp-iw3XJQ

Kohdan 2:45 ostoksena olevia Hannun Sulhasia olen nähnyt hiljattain tulleen myyntiin vissiin Minimaniin. Oli hyviä!
Keitinpiirakat/Lihapiirakat tulevat kuvaan kohdassa 3:46 Huonosti näkyy, mutta vaihtoehtoja oli ainakin:
liha, kaali, muna-riisi, sipuli, omena, sieni ja meetwursti. Huomatkaa että hyvää piirakkaa ei ketsupilla, sinapilla ja kurkkusalaatilla pilattu.

Ja kun nyt noin kaukana oltiin, pitihän sitä ostaa jotakin lakua ja viipurinrinkeli vaikkei niitä kuvattukaan.
Todennäköisesti käyn tänäkin kesänä. Tuskin olen kovin kulinaristi, kun vedän moista "roskaruokaa" suuhuni ja vielä väitän sitä hyväksi. Mutta makunsa ja mieltymyksensä kullakin ja niistä on turha kiistellä.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #828 on: 28. 04. 2011 16:04 »
Tämä on silkkaa fantasiaa - siis ilman maistamista:  Otetaan neliönmuotoinen taikinalevy (ettei Pentti pääse sanomaan)

Levyn toiseen nurkkaan laitetaan halkaistuja kaupan lihapullia (puoliskoja)  n. 5-6 kappaletta ja puoliskojen väliin valkosipulilla, sipulimurskalla ja paprikasuikaleilla  maustettua smetanaa.

Neliöm vapaa sivu kä0nnetään lihapullapuoliskojen päälle ja tiristetään rasvassa.

Täytyypä pyytää Mikkoa tekemään.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Harri Leppälä

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #829 on: 29. 04. 2011 18:06 »
Savustettuja silakkapihvejä sai 90-luvun loppu puolella kalarannan kalakauppiaalta. Hän valmisti ne itse ja joka päivä ne loppuivat kesken, oli ne niin hyviä. Tavallisista silakkapihveistä ei voi puhua samana päivänäkää, vaikka minulle kelpaa kyllä nekin.
 Eikös tuo Maalahden limppukin valmisteta nykyään Vaasassa?
Tosiasiahan on se että vaikka kehittelisi minkälaisen luomuksen niin aina löytyy joku joka on allerginen tai muuten vaan saanu lapsuuden traumoja kyseisistä raaka-aineista.
Kaikille sopiva annos olisi varmasti Sundomin lähteestä vesilasillinen?? Sille ei varmasti kukaan ole ainakaan allerginen.
Meikä kävi viimekesänä Lappeenrannan torilla maistamassa vetya ja atomia, kunnon energiapommit. Hyvää oli vaikka ei mitään sydän- ja verisuonitautien liiton suosittelemaan ollutkaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #830 on: 29. 04. 2011 19:07 »
Hiljan oli juttu että 80% luulee olevansa jollekkin allerginen ja loput ovat allergisia, tiedän kala allergisia jotka syövät kotipitsaa missä on tonnikalaa ja olen ihmetellu niin eivät sille ole vaan muulle kalalle. Vastaavia vaikka kuinka paljon, sama pitsa menee tomaattiallergiselle ketsuppipohjalla ja paljon muutakin humpuukia. Mun kouluaikana yhdellä oli erityisruokavalio ja se johtui uskonnosta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #831 on: 29. 04. 2011 19:07 »
Tänään oli citarissa myynnissä Vapuksi "Party Pac"  eli lootallinean cocktai-lihapullia ja minimnakkaeja.  Voisko niistä kehittää jotain.  Eikä Harrilla ole videopokkari.  Keksi jotain.  Laita vaikka korvapuustin sisälle.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #832 on: 29. 04. 2011 20:08 »
Pahus sillä tänään oli kokkauspäivä.  Kävin ostamassa nakkeja ja teen nakkareita. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Harri Leppälä

  • Guest
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #833 on: 29. 04. 2011 20:08 »
Pitääpi kokeilla tehdä tuollainen "vaasalainen" ja kuvata samalla. Laitan sitte yksityiskohtaiset ohjeen kuvineen kotisivuilleni niin sieltä saa sitten käydä katsomassa/lukemassa reseptit kuka haluaa.
Just söimmä uuniperunaa savisilakka smetana täytteellä. Oli pitkästä aikaa böklingit tosi hyviä!!

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #834 on: 29. 04. 2011 20:08 »
Laita nyt sitten linkki tänne, niin käyn varastamassa ja tuon tänne.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #835 on: 29. 04. 2011 20:08 »
Jahas, sensuuri taas iski.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #836 on: 29. 04. 2011 21:09 »
Voi Jeesus mä luovun toivosta että ruuan vois yhdistää Vaasaan ku pojat ostaa lihapullia joissa ei edes ole lihaa tai Saarioisten kuorettomia nakkeja, Tampereella leivottuun Vaasan leptään koko paletti. Kyllä tulee Vaasa mieleen. Ja valkosipuli karkoittaa väkeä enemän kuin kala joten sitä vielä lisukkeeksi ja krilliin takuutaulu ettei mikääm ole Vaasasa tehtyä. Hyvä pojat olette pitkällä kehittämään jotain ei Vaasalaita hyvää. Oletteko käyneet kesällä syömässä Arkkemilla raippaluodossa ahventa arkkenin tapaan tai arkken toest ahvenella ja sielä paljon saksalaisia, katsokaa mitä ne syö ja päivästä toiseen.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #837 on: 30. 04. 2011 14:02 »
Harmi ku ei tullu ostettuu mutta nyt tuli ees tsekattua merkki, oon miettiny monta päivää mikä se yksi makkaramerkki oli...Björkens näytti olevan, ja luki että LÄHITUOTE... hyviä ovat! Niitäkin vois testailla...

Käännyttiin myös Replotissa, ja sillan vieressä oli iso kyltti että KALAA / FISK! En käyny sit kattomassa että mitä kalaa oli.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #838 on: 30. 04. 2011 14:02 »
Voi Jeesus mä luovun toivosta että ruuan vois yhdistää Vaasaan ku pojat ostaa lihapullia joissa ei edes ole lihaa tai Saarioisten kuorettomia nakkeja, Tampereella leivottuun Vaasan leptään koko paletti. Kyllä tulee Vaasa mieleen. Ja valkosipuli karkoittaa väkeä enemän kuin kala joten sitä vielä lisukkeeksi ja krilliin takuutaulu ettei mikääm ole Vaasasa tehtyä. Hyvä pojat olette pitkällä kehittämään jotain ei Vaasalaita hyvää. Oletteko käyneet kesällä syömässä Arkkemilla raippaluodossa ahventa arkkenin tapaan tai arkken toest ahvenella ja sielä paljon saksalaisia, katsokaa mitä ne syö ja päivästä toiseen.

Olisikohan niin, että koko ajatusta on lähdetty tonkimaan väärästä päästä kuvitellen, että tarvikkeiden pitäisi olla vaasalaisia.  Ei hampurilainen kasva hampurissa eikä porilainen porissa.  Kyse on ideasta joka on koottu jostain ja näin saatu valmis tuote.

Olisiko tämä pähkähullu ajatus?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Pähkähullu idea tai sitten ei
« Reply #839 on: 30. 04. 2011 14:02 »
Ei Kari tietenkään ole mutta meillä on niin poikkeuksellisen hyvät mahdollisuus saada tähän se vaasalaisuus mukaan joka myös tekee siittä erikoisen ja ei myydä Porin krillillä. Maalahden limppua pidän hyvänä lähtokohtana, koita syöttää sitä niille tuntemisille kiinalaisille oikealla voilla ja eri kalavaihtoehdoilla niin saat kansainvälistä kommenttia asiaan kuinka hieman makea ja suolanen yhdistetään.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.