Jos laivaliikenne jatkuu niin nyt näyttää siltä, että vaikka sinne kuinka dumpataann rahaa
niin se ei toimi.

Minulla on idea joka voi olla pähkähullu tai sitten ei. Se on moniosainen ja vielä
puutteellinen mutta runko. Mutta se voi toimia ja sama raha dumpataan matkustajille jolloin se
luo mielenkiinnon matkustaa.
Osa 1
Tarjotaan (siis Vaasan kaupunki) uudelle yrittäjälle tietynlainen takuu. Se olisi tietty
määrä matkustavia asiakkaita. (Tämä pitää laskea erilaisella aluksella erilaisilla vuoroilla
tai jos tällä aluksella niin siihen ehkä pitää lisätä matkustajapaikkoja.) Kaupunki tukee
tätä toimintaa siten, että maksaa osan matkalipusta, jolloin niiden hinta on kohtuullinen
ja maksaa yrittäjälle loppumatkustajat, mikä määrä ei täyty. Näin ainakin laskennallisesti
toiminta voisi saada lisää matkustajia ja sitämyöden lisää rahaa. Jos laskettu matkus-
tajamäärä täyttyy, niin kaupungin ei tarvitse maksaa tästä vajeosasta mitään.
Osa 2
Laivassa pitää olla tila johon monet pikkuyrittäjät voivat ilmaiseksi tuoda kojunsa (kuin
markkinoilla) tai niille varataan jo olemassaolevia hyttejä tai tyhjäksi jäänyttä autokansitilaa.
Siellä voisi siis myydä karamellia, jäätelöä, olutta tai vaikkapa kirpputorikamaa. Pääasia
että siellä olisi virikettä. "Siellä olisi siis jatkuvat laivamarkkinat."
Osa 3
Samalla tavalla tulisi tukea linja-autoyrittäjää joka tekisi joka kerta ajovuoron.
Kaupunki maksaisi kiinteän hinn yrittäjälle eikä
hänen tarvitse piitata onko asiakkaita vai ei kunhan tulee tekemään vuoron. Tämä vuoro ajaisi
matkustajat Uumajaan ja sieltä pois. Bussiyrittäjälle jää kaksi ja puoli tunia aikaa (riippuu
tietysti aikataulusta mutta vertasin nykyiseen Torstain ja Sunnuntain aikatauluun) järjestää
jokin lisävirike. Se voisi olla käynti jossain mielenkiintoisessa paikassa. Tämän lisä-
virikkeen tuoton hän saisi pitää itsellään.
Tässä eräänlainen runko minkä tarkoituksena olisi luuoda turvallinen yritysympäristö laiva-
ja kuljetus sekä pienyrittäjille, ja näillä eväillä saada lisää matkustajia. Lisämatkustajat
taas tuovat rahaa jolla kustannukset minimoidaan ja toiminta voisi olla ympärivotista.
Pääasia on, että aikataulu olisi matkustajille
sopiva ja matkalipun hinta kohtuullinen. Kohtuullinen on tämän päivän hinnan ja paikan mukaan
konkurssipesän määrittelemä 25,- euroa yhteen suuntaan. Menopaluuristeily pitäisi olla 40,- euroa.
Muistaakseni edestakainen ennen konkurssipesänn haltuunotttoa s oli 150,- euroa. (En ole ihan
varma koska perustuu muistiin mutta varmasti joku korjaa jos olin väärässä)
Olen juuri suunnittelemassa matkaa kiinalaiselle kokkiryhmälle ja suunnitelmiimme kuuluu
bussiyrittäjä joka on samalla ravintolayrittäjä. Tämä yhdistelmä tuo meille matkan ja
ruoan. Jos tämä onnistuu niin videoin ja kerron kokemuksistamme. Mutta ennen kaikkea
ylläoleva ideani tarvitsee kannatusta, laskelmia, mielipiteitä, vastaväitteitä jotta
mahdolliset ongelmat tulisivat esille. Olen pyytänyt häntä miettimään ja ideoimaan
toimivaa kokonaisuutta.
Osa 4
Aikatauluja voi myös ottaa osaksi suunnitelmaa ja missään ei ole sanottu, että liikennöinti
pitäisi olla jokapäiväistä. Se voisi olla vaikkapa joka toinen päivä. Uskoisin, että laivan
kelluminen paikallaann tulee halvemmaksi kuin kulku merellä. Laivan voisi jopa ankkuroida
merelle jolloin sen ei siltä päivältä tarvitse maksaa satamamaksua. Kaikki pitää laskea
siten, että kun etukäteen tiedetään milloin ihmisillä on lomia, niin silloin liikennöinti
on tasaisempaa. Hiihtolomaviikko on yksi sellainen, sitten on pääsiäinen, joulu, juhannus
ym.
Toivon, että tämä kirjoitus vastaa otsikon aiheeseen, "Pähkähullu idea tai sitten ei."
Osa 5.
Suunnitelma perustuu määräaikaan ja jos joku osapuoli löytää porsaanreiän ja alkaa käyttämään
järjestelmää väärin ja tämä hyväksikäyttö on enemmän suunnitelmaa tai tarkoitusta vastaan
niin kokeilu loppuu automaattisesti vuoden kuluttua. Kokeilu siis jatkuu
vain jos sitä varta vasten jatketaan.
Kokeilun onnistumisesta tai epäonnistumisesta päättää kaupunginvaltuusto jonka päätöksestä
saa valittaa ja valitus käsitellään sekä kaupunginvaltuustossa, että -hallituksessa. Jos asia menee
kaupungin hallitukseen niin siellä pitää olla puheoikeus kyseisen laivalinjan edustajalla sekä
valtuuston valitsemalla asiantuntijalla.