Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 503576 times)

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Ars longa vita previs

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #680 on: 29. 10. 2007 20:08 »
Näyttipä kiinnostusta olevan asiaan Stefan Wallinillakin Mot.ohjelmassa, hänhän kävi kyselemässä rabbelta kuulumisia, olisi siinä voinut luvata vaikka valtiolta lisää rahaa tai sanoiko painostavansa vaasan rkp:läisiä pysyään ruodussa?
Se muuten on hauskaa kun erään vaasalaisen politiikon mainoslaskut saa aina lähettää erään laivayhtiön konttoriin??? Sillähän on jo mukava pitää kokosivun ilmoituksia yllä!


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #681 on: 29. 10. 2007 20:08 »




Virkamiehet saattoivat ennen ajatella, että yrittäjät haluavat vain saada kaupungin piikin auki ja päästä kahmimaan rahaa...

Nyt he eivät enää ajattele...

dynamiitti

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #682 on: 29. 10. 2007 20:08 »
Rabbe ei ottanut minkäänlaista vastuuta Casino Expressenin myynnistä romutettavaksi alkeellisiin työolosuhteisiin. Voi todeta MOT ohjelman jälkeen, että Rabbe käy kauppaa rikollisten kanssa, jotka romuttavat myrkyllisiä aineita sisältäviä vanhoja laivoja, ihmisten terveydelle vaarallisissa olosuhteissa.

Kun asiakas ostaa kaupasta puukon, kysyykö kassaneiti "aiotko ottaa jonkun hengiltä tuolla puukolla?"?

Jos joku esiintyi hyvin tuossa ohjelmassa niin se oli Rabbe. Sen sijaan muutama vaasalaispolitikko sai itsensä näyttämään dorkalta.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #683 on: 29. 10. 2007 21:09 »
Päällimmäisenä Rabben haastatteluvastauksissa nousi esiin hänen moraalinsa, tai pikemminkin sen puute..


Ja missähän mielessä?   Jos  viittaat tuohon G R E E N P E A C E  korttiin, niin  eipä sillä ole  Rabben kanssa  paljonkaan tekemistä.
Mielestäni  Rabben moraali on työssä ja Vaasankin hyvää ajatellen ollut esimerkillistä.

Moraalista puheenolleen: Osalan puheet  laivareitin tarpeellisuudesta kyllä ihmetyttävät. Eikö noiden puheiden päälle olisi  hyvä kysyä;  Miten jonkun puolueen  valtuustoryhmänjohtaja voi  laukoa julkisesti noin vastuuttomia ja moraalittomia juttuja? Eipä ole Osalan kohdalta ensimmäinen kerta. Muistuu mieleen  Vaasan  toriparkin vastustus ja viivyttäminen.   Kuinka paljon se maksoi  välillisesti ja välittömästi Vaasalaisille veronmaksajille?


 Rabbelle täydet pisteet  myös toriparkkiasiassa.


« Last Edit: 29. 10. 2007 22:10 by fableable »

Offline navajo

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 97
  • Vaasalainen Suomenkielinen Suomalainen
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #684 on: 30. 10. 2007 06:06 »
Hoh hoh... olipa Håkan Nordmanin vaikea vastata toimittajan kiperiin kysymyksiin.

Ja Tapio Osalalle täydet pisteet: "Minäkin pyyhin kotimaisella". Onko se tosiaan niin, että suurin osa rahdista on Ruotsalaista paperia ??

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #685 on: 30. 10. 2007 06:06 »
Hyvin Håkan selvisi  suomeksi esitetyistä kysymyksistä. Paljon paremmin kuin  esim. Matti Vanhanen FST:n kysymyksistä.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #686 on: 30. 10. 2007 06:06 »
Lainaus MOT:n käsikirjoituksesta:
"Vaasan kaupunginvaltuuston hyväksymä tukipaketti on vain tuorein osa raharänniä, josta on juossut verovaroja Grönblomin varustamolle. MOT:n laskelman mukaan varustamo on saanut suoraa tukea viidessä vuodessa kuusi ja puoli miljoonaa euroa. Valtion ostoliikennetuen lisäksi varustamo on saanut tukea Pohjanmaan liitolta, Uumajan alueelta Ruotsin puolelta ja Vaasalta. Vaasan pottia kasvattaa kaksi viikkoa sitten luvattu 1,4 miljoonan euron pääomaruiske.

Tukipottiin voidaan myös laskea Euroopan unionin tuella toteutettu neljän ja puolen miljoonan euron hanke, jossa markkinoitiin Merenkurkun lauttaliikennettä. Apu on mennyt Grönblomin yhtiölle. Ruotsalaisen Botnia Linkin kaaduttua konkurssiin RG Line on ainut Merenkurkussa liikennöinyt varustamo."

Kiinnitän huomiota vain tuohon 4,5 milj. euron mainospakettiin.  Kerro 4,5 milj. euroa kuudella mummon markalla ja mieti kuinka monta lehtiilmoitusta, pylväsmainosta yms. sillä saa ja kuinka monta niistä on toteutunut.  Kannattaisi varmasti pengaista.

Noin sivumennen sanottuaa esim. www-sivuja tehtaillaan eurorahohoista päättävien sukulaisten firmoissa. Tällaiset ilmaiset mainosmarkat on helppo ohjata jos vaikka minkälaisiin hankkeisiin.


« Last Edit: 30. 10. 2007 06:06 by Gogolin Hattu »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #687 on: 30. 10. 2007 07:07 »
Hyvin Håkan selvisi  suomeksi esitetyistä kysymyksistä. Paljon paremmin kuin  esim. Matti Vanhanen FST:n kysymyksistä.

Heh heh! Vertaatko tosissasi?

Tulin vielä lisäämään, että Osala ja Lamminmäki esiintyivät MOT-ohjelmassa sujuvasti, ammattimaisesti Vaasan myönteisen imagon hyväksi! 
« Last Edit: 30. 10. 2007 07:07 by manteiro »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #688 on: 30. 10. 2007 08:08 »
Lainaus Ars longa vita previs



Quote
Näyttipä kiinnostusta olevan asiaan Stefan Wallinillakin Mot.ohjelmassa, hänhän kävi kyselemässä rabbelta kuulumisia



No tämä oli juttu joka pisti silmään...eli jos henkilöä haastatellaan kameran kanssa menisitkö sinä siihen änkemään ja kyselemään kuulumisia kesken haastattelun..outoa !!!!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #689 on: 30. 10. 2007 08:08 »

Heh heh! Vertaatko tosissasi?

Tulin vielä lisäämään, että Osala ja Lamminmäki esiintyivät MOT-ohjelmassa sujuvasti, ammattimaisesti Vaasan myönteisen imagon hyväksi! 


Heh, heh oletko tosissasi?

Lamminmäki oli toki asiallinen ja sujuva  omalla äidinkielellään.

Jäi vain ihmetyttämään tämä; "tuki ei ole Vaasan kaupungin asia". Sitten Samaan hengenvetoon Tämä on  Suomen  ja  Ruotsin valtioiden asia.  Eli veronmaksajien asia.  Herää kysymys miksi  tämän talousalueen ongelma olsi   enempi pohjoisen poromiehen  tai  Ruotsin "vittulan jänkhän" asia ?
« Last Edit: 30. 10. 2007 08:08 by fableable »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #690 on: 30. 10. 2007 08:08 »
Lainaus fableable

Quote
tuki ei ole Vaasan kaupungin asia". Sitten Ssamaan hengen vetoon Tämä on  Suomen  ja  Ruotsin valtioiden asia.  Eli veronmaksajien asia.

Vaasalaisia veronmaksajia on vain 57.000  (työssäolevia ?) suomalaisia veronmaksajia työssolevia yli 2.000.000 pieni ero,vai mitä?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #691 on: 30. 10. 2007 08:08 »
Lainaus fableable

Quote
tuki ei ole Vaasan kaupungin asia". Sitten Ssamaan hengen vetoon Tämä on  Suomen  ja  Ruotsin valtioiden asia.  Eli veronmaksajien asia.

Vaasalaisia veronmaksajia on vain 57.000  (työssäolevia ?) suomalaisia veronmaksajia työssolevia yli 2.000.000 pieni ero,vai mitä?

Jep. Tämä on tiedossa. Ajattelinkin periaatetta.  Näillä 2.000.000  on niitä rahareikiäkin suhtessa  varmasti vielä enemmän kuin  tällä talousalueella.
« Last Edit: 30. 10. 2007 08:08 by fableable »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #692 on: 30. 10. 2007 08:08 »
Lainaus fableable

Quote
Jep. Tämä on tiedossa. Ajattelinkin periaatetta.  Näillä 2.000.000  on niitä rahareikiäkin suhtessa  varmasti vielä enemmän kuin  tällä talousalueella.


Jos niin on sopisiko, että tällä talousalueella,  kaikki Vaasan yrittäjät tulevat pyytämään tukea Kaupunginhallitukselta, kun tuntuu olevan piikki auki, samoilla ehdoilla mitä laivabisnes saa,jos ei niin miksei?

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #693 on: 30. 10. 2007 08:08 »
St. Wallinin piipahtaminen MOT-ohjelman nauhoituksessa H-V:n kentällä vaikutti etukäteen harkitulta. Oliko "rkp:n kummisedän" näyttäytyminen varoitus ruotsinkielisten ruodussa pysymiseksi? Wallinhan on jo lyhyen kautensa aikana tullut tunnetuksi omiensa "lobbaamisessa"!

St. Wallin ikäänkuin otti esiintymisellään kieli-aspektin mukaan RG linen tukemiseksi. Varmistaa, ettei yhden urhoollisen rkp:n naisvaltuutetun esimerkki saa puolueessa laajempaa epidemiaa aikaiseksi.  

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #694 on: 30. 10. 2007 08:08 »
Lainaus fableable

Quote
Jep. Tämä on tiedossa. Ajattelinkin periaatetta.  Näillä 2.000.000  on niitä rahareikiäkin suhtessa  varmasti vielä enemmän kuin  tällä talousalueella.


Jos niin on sopisiko, että tällä talousalueella,  kaikki Vaasan yrittäjät tulevat pyytämään tukea Kaupunginhallitukselta, kun tuntuu olevan piikki auki, samoilla ehdoilla mitä laivabisnes saa,jos ei niin miksei?

Yrittäjänä seuraan tilannetta mielenkiinnolla. ,)  En ole anomassa mitään mutta
kohtelun pitää olla samanarvoista kaikille yrittäjille.  Muuten kilpailu vääristyy.
« Last Edit: 30. 10. 2007 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #695 on: 30. 10. 2007 08:08 »
C-Expressin osuus MOT ohjelmassa oli oikeastaan turha.  Toisaalta ymmärrän sen hyvin.  Helsinkiläistoimittajan kannalta on kovin turvallista puuttua muotiaiheeseen eli eurooppalaiseen uusmoralismiin.  Eurooopassahan juuri nyt antaa pressille fiboja puuttua romulaivojen purkamisen kaltaisiin ilmiöihin.  Boomi kestää juuri niin pitkään kunnes joku uusi "fiba"  tulee tilalle.

Syventyminen aiheeseen RG-Linen tuki olisi kuitenkin tuonut toimiitajalle todella ison sulan hattuun.

Kuvio on tämä:  Ei vain Vaasassa,  vaan myös muissa suomen kunnissa, valtaapitävä joukko runttaa oman näkemyksensä lävitse ja häviäjät tyytyvät kiristelemään hampaitaan.  Nyt on kuitenkin tapahtumassa jotain, mitä ei aikaisemmin ole ollut.

Netti ja blogit ja foorumit ovat muutamassa tilanteen kokonaan uudenlaiseksi.  Näin myös Vaasassa.
Tämä kehitys pitäisi olla keskeinen aihe mediassa juuri nyt.  On merkillistä että johtava media ei ole tätä aihetta vielä löytänyt.

Siinä että paikallinen suomenkielinen media ei ole asiaa Vaasassa oivaltanut, ei ole mitään ihmeellistä.  Syynä voi olla vaikka "kauko-ohjauksen" nimellä tunnettu ilmiö.

« Last Edit: 30. 10. 2007 09:09 by Johansson »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #696 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Päällimmäisenä Rabben haastatteluvastauksissa nousi esiin hänen moraalinsa, tai pikemminkin sen puute..


Ja missähän mielessä?   Jos  viittaat tuohon G R E E N P E A C E  korttiin, niin  eipä sillä ole  Rabben kanssa  paljonkaan tekemistä.
Mielestäni  Rabben moraali on työssä ja Vaasankin hyvää ajatellen ollut esimerkillistä.

Moraalista puheenolleen: Osalan puheet  laivareitin tarpeellisuudesta kyllä ihmetyttävät. Eikö noiden puheiden päälle olisi  hyvä kysyä;  Miten jonkun puolueen  valtuustoryhmänjohtaja voi  laukoa julkisesti noin vastuuttomia ja moraalittomia juttuja? Eipä ole Osalan kohdalta ensimmäinen kerta. Muistuu mieleen  Vaasan  toriparkin vastustus ja viivyttäminen.   Kuinka paljon se maksoi  välillisesti ja välittömästi Vaasalaisille veronmaksajille?

 Rabbelle täydet pisteet  myös toriparkkiasiassa.



Puheeni laivareitin tarpellisuudesta vastuuttomia ja oikien jopa moraalittomia? Nyt en ymmärrä.
Olenko jossain sanonut, että laivaliikennettä Vaasan ja Ruotsin välillä ei tarvita lainkaan? Tuskin, silä en tokikaan ole sitä mieltä.
Sitä, että pelkästään Vaasan meronmaksajat tukevat yhtä yrittäjää, joka on pääasiassa ruotsalaisen paperiteollisuuden rahtilinja, pidän vaasalaisten kannalta vääränä. Vaasalaisten avun tarvitsijoiden kannalta jopa moraalittomana, jos tuota ilmausta halutaan käyttää.

Oikean kokoiset ja hintaiset rahti- ja matkustajalaivat hakeutuvat Adam Smithin lanseeraaman "näkymättömän käden" ohjaamina oikeille reiteilleen. Kunnalle riittää kun pitää sataman kunnossa.



Rabben osallisuutta Toriparkin rakentamiseen en muista. Valitukseni johdosta tapahtuva veronmaksajille aiheutuva kustannus on tarkallen nolla koska toriparkkia ei rakennettu verovaroilla. Vaasan Toriparkki Oy:llekin valitus oli hyödyllinen > saivat riihikuivaa rahaa 5 000 000 mk lisää hankkeeseen (ja samalla ehdittiin tehdä huomattavia parannauksia alkuperäisiin suunnitelmiin).

Täällä  Toriparkkiasiasta tarkemmin http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1572.from1193734920;topicseen#msg27933 . Voimme ehkä "faleablen" kanssa jatkaa siitä aiheesta siellä?
« Last Edit: 30. 10. 2007 09:09 by Tapio Osala »

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #697 on: 30. 10. 2007 09:09 »
8.   Rahoitusjärjestely toteutuu ehdolla, että koko rahoituspaketista on päätökset ja Ab R. Grönblom International Ltd:n kyvystä maksaa konserniavustussaatava on saatu varmistus.

1.   RG Linen emoyhtiö RG International maksaa kokonaan konserniavustusvelkansa
   2.460.000 € RG-Linen kassaan
.

Eikö yllä mainittu asia voi tehdä heti vaikka tänään? Sataisi sekä varmistus kyvystä maksaa ja rahaa alla olevaan rästiin.

RG Line maksaa erääntyneet saatavansa Vaasan satamalle ja Vaasan kaupungille yhteensä noin 680.000 € .

Offline navajo

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 97
  • Vaasalainen Suomenkielinen Suomalainen
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #698 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Kiinnitän huomiota vain tuohon 4,5 milj. euron mainospakettiin.  Kerro 4,5 milj. euroa kuudella mummon markalla ja mieti kuinka monta lehtiilmoitusta, pylväsmainosta yms. sillä saa ja kuinka monta niistä on toteutunut.  Kannattaisi varmasti pengaista.

Ei kyllä varmasti ole käytetty 26,7 miljoonaa markkaa markkinointiin. Tuolla summalla olisi pitänyt jo saada ihmeitä aikaan. Sietäsi todella tutkia mihin rahat on käytetty !!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #699 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Lainaus fableable

Quote
Jep. Tämä on tiedossa. Ajattelinkin periaatetta.  Näillä 2.000.000  on niitä rahareikiäkin suhtessa  varmasti vielä enemmän kuin  tällä talousalueella.


Jos niin on sopisiko, että tällä talousalueella,  kaikki Vaasan yrittäjät tulevat pyytämään tukea Kaupunginhallitukselta, kun tuntuu olevan piikki auki, samoilla ehdoilla mitä laivabisnes saa,jos ei niin miksei?

Kyllä se ainakin minulle sopii.  Ainakin ne bisnekset jotka ovat samaa luokkaa tärkeydessä tälle talousalueelle.  Valtuusto sitten päättäköön onko tuen tarvetta.  laivabisnestä on lähdetty yksimielisesti tukemaan. Vielä  nytkin lähdettiin. Käsittääkseni paikallisliikennettä tuetaan jne.
...


Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #700 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Yrittäjänä seuraan tilannetta mielenkiinnolla. ,)  En ole anomassa mitään mutta
kohtelun pitää olla samanarvoista kaikille yrittäjille.  Muuten kilpailu vääristyy.
Minusta tilanne on hieman kaksipiippuinen.
Kaikki yritystoiminta ei ole samanlaista. Tässä RG-Line-asiassa kysymyksessä on infran toimittamisesta alueelle. Eli sama asia kuin vaikkapa paikallisliikenteen tukeminen.
Eli, oletko sitä mieltä, että kaupungin linja-autoliikenteeseen ei saa käyttää kaupungin verorahoja?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #701 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Yrittäjänä seuraan tilannetta mielenkiinnolla. ,)  En ole anomassa mitään mutta
kohtelun pitää olla samanarvoista kaikille yrittäjille.  Muuten kilpailu vääristyy.
Minusta tilanne on hieman kaksipiippuinen.
Kaikki yritystoiminta ei ole samanlaista. Tässä RG-Line-asiassa kysymyksessä on infran toimittamisesta alueelle. Eli sama asia kuin vaikkapa paikallisliikenteen tukeminen.
Eli, oletko sitä mieltä, että kaupungin linja-autoliikenteeseen ei saa käyttää kaupungin verorahoja? 

Pahoittelen  mutta en ole niin viisas, että ymmärtäisin mitään yhtäläisyyttä
tai vertailua, että voisin vastata.  Linja-autoliikenteen tukeminen kaupungin
varoin tai tukematta jättäminen ei koskaan ole edes käynyt mielessäni
joten senkään suhteen en voisi vastata vaikka olisin kysymyksesi ymmärtanytkin.
En myöskään ymmärrä sitä, että miten mielipiteeni linja-autoliikenteen
tukemiseen liittyy aiheeseen "Rabbe Grönblom - pizzalaivuri"
« Last Edit: 30. 10. 2007 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #702 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Yrittäjänä seuraan tilannetta mielenkiinnolla. ,)  En ole anomassa mitään mutta
kohtelun pitää olla samanarvoista kaikille yrittäjille.  Muuten kilpailu vääristyy.
Minusta tilanne on hieman kaksipiippuinen.
Kaikki yritystoiminta ei ole samanlaista. Tässä RG-Line-asiassa kysymyksessä on infran toimittamisesta alueelle. Eli sama asia kuin vaikkapa paikallisliikenteen tukeminen.
Eli, oletko sitä mieltä, että kaupungin linja-autoliikenteeseen ei saa käyttää kaupungin verorahoja?
Pieni ero asiassa on. Paikallisliikenteellä tuetaan vaasalaisten matkustustarpeita päivittäisessä elämässä. RG line hoitaa pääasiassa rahtia, ja lähes pelkästään muuta kuin vaasalaista rahtia. Paikalliisliikenteen tukeminen kuuluu kunnalle, se usein jopa itse hoitaa sitä. Yhden yrityksen laivarahtitoiminnan tukeminen taitaa olla jopa laitonta, ainakin sitä on vaikea sovittaa kunnan tehtäviin..
« Last Edit: 30. 10. 2007 10:10 by Tapio Osala »

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #703 on: 30. 10. 2007 09:09 »
Pieni ero asiassa onn. Paikallisliikenteellä tuetaan vaasalaisten matkustustarpeita päivittäisessä elämässä. RG line hoitaa pääasiassa rahtia, ja lähes pelkästään muuta kuin vaasalaista rahtia. Paikalliisliikenteen tukeminen kuuluu kunnalle, se usien jopa itse hoitaa sitä. Yhden yrityksen laivarahtitoiminnan tukeminen taitaa olla jopa laitonta, ainakin sitä on vaikea sovittaa kunnan tehtäviin..
Vai olisiko niin, että laivarahtitoiminta on yksi välttämättömyys, että voidaan osaltaan myös huolehtia matkustajien kuljettamisesta?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #704 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Kaunginhallituksen listalla on tänään "§5 KAUPUNGIN SAATAVAT RG LINE AB:LTÄ"

Kaupungin kotisivuilta tuo puuttuu vaikka asiaa ei ole merkitty salaiseksi.

katso > §5 puuttuu!
http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=KH&pvm=30%2e10%2e2007%2013%3a00%3a00
Asiassa on merkille pantavaa, että aikaisemmin noita "saatavia" on kutsuttu "satamamaksuiksi" ja on ainakin minulle syntynytkäsitys, että ne ovat normaleja varustamon samalla maksamia maksuja.

Myöhemmin (vasta satamakapteenilta asiaa perättäessä!) noita "saatavia" kutsuttiin oikealla nimellään "tavaramaksuiksi".

Nyt uusi ilmaisu on "erääntyneet sataman satavat"

Kyse on siis tavaran omistajan satamalle maksamista maksuista, jotka RG Line on laskuttanut mutta jättänyt tilittämättä kaupungille. Tuo potti on ollut 24.10.2007   665 535 €.

Kj Markku Lumion esitys kh:lle on että saatavia ei lähetetä oikeudelliseeen perintään.

(RG Linen takausmaksusaatava on 82 000 € mutta se on "normaali" maksamaton lasku verrattuna tavaramaksuihin)


Löysin Vasabladetin jutun. Siinäkin puhutaan "satamamaksuista" ( hamnavgifter).

Quote
RG skyldigt Vasa stad
747.535 euro

Rederiet RG Line har i dagsläget obetalda skulder till Vasa stad om totalt 747.535 euro. Av dem är 665.535 euro obetalda hamnavgifter, medan 82.000 är avgifter för den borgen som staden åtagit sig för rederiets banklån.

Inför stadsstyrelsens möte på tisdag föreslår dock stadsdirektör Markku Lumio att skulderna inte ska skickas för rättslig indrivning. Han hänvisar till att nya arrangemang för bolagets finansiering är på gång. Dessa ska behandlas av styrelsen på samma möte.

I beredningstexten sägs att stadens tjänstemän aktivt försökt driva in skulderna, som vuxit kontinuerligt under mer än ett år. Redan 31 december 2006 uppgick de obetalda hamnavgifterna till över 310.000 euro.
« Last Edit: 30. 10. 2007 10:10 by Tapio Osala »

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #705 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Siis että RG Line ei ole hoitanut vanhojenkaan takausten sitoumuksia mutta lisää pitäisi saada???
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #706 on: 30. 10. 2007 10:10 »

Puheeni laivareitin tarpellisuudesta vastuuttomia ja oikien jopa moraalittomia? Nyt en ymmärrä.
Olenko jossain sanonut, että laivaliikennettä Vaasan ja Ruotsin välillä ei tarvita lainkaan? Tuskin, silä en tokikaan ole sitä mieltä.
Sitä, että pelkästään Vaasan meronmaksajat tukevat yhtä yrittäjää, joka on pääasiassa ruotsalaisen paperiteollisuuden rahtilinja, pidän vaasalaisten kannalta vääränä. Vaasalaisten avun tarvitsijoiden kannalta jopa moraalittomana, jos tuota ilmausta halutaan käyttää.

Oikean kokoiset ja hintaiset rahti- ja matkustajalaivat hakeutuvat Adam Smithin lanseeraaman "näkymättömän käden" ohjaamina oikeille reiteilleen. Kunnalle riittää kun pitää sataman kunnossa.



Rabben osallisuutta Toriparkin rakentamiseen en muista. Valitukseni johdosta tapahtuva veronmaksajille aiheutuva kustannus on tarkallen nolla koska toriparkkia ei rakennettu verovaroilla. Vaasan Toriparkki Oy:llekin valitus oli hyödyllinen > saivat riihikuivaa rahaa 5 000 000 mk lisää hankkeeseen (ja samalla ehdittiin tehdä huomattavia parannauksia alkuperäisiin suunnitelmiin).

Täällä  Toriparkkiasiasta tarkemmin http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1572.from1193734920;topicseen#msg27933 . Voimme ehkä "faleablen" kanssa jatkaa siitä aiheesta siellä?


Tapio hyvä.  Ajavatko kaikki rekat RG-1 sisään ja Ruotsiin tyhjinä?!!!
 Vastuutonta on väittää tässä tilanteessa, ettei vientiä olisi myös.
Kyllä meriliikenteen hoitamiseen sekä tukiin, jos niihin on lähdetty, vaaditaan pitkäjänteisyyttä.
 Eikö logiikallasi tulisi nyt kieltää tuki Vaasan paikallisliikenteelle ja sitten kun se menee konkurssiin, odotella uutta yrittäjää  "näkymättömän käden" ohjaamina Vaasaan.

Tämä on of topic, mutta Rabbe oli ideoimassa ensimmäisenä Vaasan toriparkkia tuoden sen   paikallisten lehtien sivuille. Hän silloinkin oli valmis  satsaamaan siihen itse. Asian viiivästyessä hän laitoi roponsa toisaalle.

Mitä tulee valituksiisi toriparkin suhteen, nuo "riihikuivat" irahat olivat jo haihtuneet  inflaationa ilmaan rakennuskustanusten nousuna.

« Last Edit: 30. 10. 2007 10:10 by fableable »

Liiteri

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #707 on: 30. 10. 2007 10:10 »
MOT oli lähinnä muistutus siitä mitä on tapahtunut.  Mitää varsinaisesti uutta ohjelma ei pystynyt kaivamaan esille.  C-Express osuus oli täysin turha.

Ohjelman käsikirjoitus on täällä:

http://www.yle.fi/mot/hs071029/kasikirjoitus.htm

LÖytyyhän tuo Yle areenalta katsottavanakin
http://areena.yle.fi/toista?id=887331

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #708 on: 30. 10. 2007 10:10 »

Puheeni laivareitin tarpellisuudesta vastuuttomia ja oikien jopa moraalittomia? Nyt en ymmärrä.
Olenko jossain sanonut, että laivaliikennettä Vaasan ja Ruotsin välillä ei tarvita lainkaan? Tuskin, silä en tokikaan ole sitä mieltä.
Sitä, että pelkästään Vaasan meronmaksajat tukevat yhtä yrittäjää, joka on pääasiassa ruotsalaisen paperiteollisuuden rahtilinja, pidän vaasalaisten kannalta vääränä. Vaasalaisten avun tarvitsijoiden kannalta jopa moraalittomana, jos tuota ilmausta halutaan käyttää.

Oikean kokoiset ja hintaiset rahti- ja matkustajalaivat hakeutuvat Adam Smithin lanseeraaman "näkymättömän käden" ohjaamina oikeille reiteilleen. Kunnalle riittää kun pitää sataman kunnossa.



Rabben osallisuutta Toriparkin rakentamiseen en muista. Valitukseni johdosta tapahtuva veronmaksajille aiheutuva kustannus on tarkallen nolla koska toriparkkia ei rakennettu verovaroilla. Vaasan Toriparkki Oy:llekin valitus oli hyödyllinen > saivat riihikuivaa rahaa 5 000 000 mk lisää hankkeeseen (ja samalla ehdittiin tehdä huomattavia parannauksia alkuperäisiin suunnitelmiin).

Täällä  Toriparkkiasiasta tarkemmin http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1572.from1193734920;topicseen#msg27933 . Voimme ehkä "faleablen" kanssa jatkaa siitä aiheesta siellä?


Tapio hyvä.  Ajavatko kaikki rekat RG-1 sisään ja Ruotsiin tyhjinä?!!!
 Vastuutonta on väittää tässä tilanteessa, ettei vientiä olisi myös.
Kyllä meriliikenteen hoitamiseen sekä tukiin, jos niihin on lähdetty, vaaditaan pitkäjänteisyyttä.
 Eikö logiikallasi tulisi nyt kieltää tuki Vaasan paikallisliikenteelle ja sitten kun se menee konkurssiin, odotella uutta yrittäjää  "näkymättömän käden" ohjaamina Vaasaan.

Tämä on of topic, mutta Rabbe oli ideoimassa ensimmäisenä Vaasan toriparkkia tuoden sen   paikallisten lehtien sivuille. Hän silloinkin oli valmis  satsaamaan siihen itse. Asian viiivästyessä hän laitoi roponsa toisaalle.

Mitä tulee valituksiisi toriparkin suhteen, nuo tukirahat olivat jo haihtuneet  inflaationa ilmaan rakennuskustanusten nousuna.


Paikallisliikenne on kunnan peruspalvelu. Ulkomaanmatkailu ei.

Monet kunnat hoitavat paikallisliiikennettä omalla liikelaitokseellan. Ne ovat pahasti alijäämäisiä mutta kunnan sisäinen liikkuminen nähdään tarpelliseksi. Kaikki kaupungit tukevat paikallisliikennettä, kaikkialla maailmassa. Ulkomanmatkailua en tiedä juuri tuettavan kunna rahoista.

"Mitä tulee valituksiisi toriparkin suhteen, nuo tukirahat olivat jo haihtuneet  inflaationa ilmaan rakennuskustanusten nousuna."

Ei pidä tuokaan paikkaansa. Valitusaikana kasvoi rahasto 5 MMK ja rakennuskustannukset nousivat vain 2 MMK. Vielä suurempi säästö aiheutui kun ehdittiin laitos suunnitella paremmaksi. Itse ideaa (autot maan alla - ihmiset maan päällä) en edes vastustanut - vain sitä, että laitos toteutettiin vastoin valtuuston nimenomaista päätöstä, avolouhoksena. Sen ratkaisun vieläkin kärsimme. > Please, siirry tämän asian osalta toiseen ketjuun jos vielä haluat inttää.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #709 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Lainaus Vapaudenpatsas

Quote
Eli, oletko sitä mieltä, että kaupungin linja-autoliikenteeseen ei saa käyttää kaupungin verorahoja?


Mihin liikenteeseen,nuo bussithan eivät kierrä kovinkaan tiuhaa ja huonosti reititettykin. eli hukkaan menee nuokin eurot,Vaasan pitää saada kunnon joukkoliikenne, siihen saisi upottaa veromarkkoja vaikkapa laivatukien verran..vai mitä?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #710 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Lainaus fableable

Quote
Ainakin ne bisnekset jotka ovat samaa luokkaa tärkeydessä tälle talousalueelle


Ensinnäkin laiva seilaa Ruotsin lipun alla,henkilökunta ei ole laivalla Vaasasta ei verotuloja Vaasaan, maksut rästissä kaupunkille satamatuloista,rahtitavaraa tuodaan 3 kertaa enemmän kuin viedään pääasissa Ruotsalaista paperia,laiva pyörii yksin tuella....

Missä se bisneksen tärkeys olikaan Vaasalle?????????

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #711 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Aika manipuloivaa on ”tutkiva journalismi” YLE:ssä   

MOT alkaa;

Greenpeacen naishenkilön koketilla ;   ". . . nyt on niin kuin Suomen viranomaisten paikka pysyä tiukkana eikä antaa periksi tän rikollisen yhtiön edessä."
sitten toinen tosi johdatteleva  klippi;
 
Rabbe Grönblom: "Eihän me sinne suuntaankaan (hehhoh), nyt sä keksit kyllä."
 Kolmas klippi;
Tapio Osala: ". . . selvästi haiskahtaa se, että tässä varaudutaan siihen, että tää kaatuu tää koko yritys, mutta sitten tämä omistaja pelastaa oman nahkansa."

Vasta  paljon myöhemmin selviää, että  Greenpeacen henkilö  ei puhu Rabbesta ja RG-linesta, vaan  laivoja romuttavasta ulkomaalaisesta yhtiöstä.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #712 on: 30. 10. 2007 11:11 »


Paikallisliikenne on kunnan peruspalvelu. Ulkomaanmatkailu ei.

Monet kunnat hoitavat paikallisliiikennettä omalla liikelaitokseellan. Ne ovat pahasti alijäämäisiä mutta kunnan sisäinen liikkuminen nähdään tarpelliseksi. Kaikki kaupungit tukevat paikallisliikennettä, kaikkialla maailmassa. Ulkomanmatkailua en tiedä juuri tuettavan kunna rahoista.

"Mitä tulee valituksiisi toriparkin suhteen, nuo tukirahat olivat jo haihtuneet  inflaationa ilmaan rakennuskustanusten nousuna."

Ei pidä tuokaan paikkaansa. Valitusaikana kasvoi rahasto 5 MMK ja rakennuskustannukset nousivat vain 2 MMK. Vielä suurempi säästö aiheutui kun ehdittiin laitos suunnitella paremmaksi. Itse ideaa (autot maan alla - ihmiset maan päällä) en edes vastustanut - vain sitä, että laitos toteutettiin vastoin valtuuston nimenomaista päätöstä, avolouhoksena. Sen ratkaisun vieläkin kärsimme. > Please, siirry tämän asian osalta toiseen ketjuun jos vielä haluat inttää.

  Jep niinhän se on peruspalvelu, mutta Vaasassa yksityistä bisnestä eiks je? Ullkomanmatkailua tuskin tuetaan monen kunnan rahoista. Valtioiden verovaroilla ja helpotuksilla kylläkin
 Mutta Vaasassa ollaan lähdetty  lähes yksimielisesti tukemaan  suurella yksimielisyydellä, joka nyt rakoilee jonkun verran, kun varustamo on kokenut ennenäkemätöntä epäonnea merenkurkussa.

Niin, menikös ne rekat Ruotsiin tyhjinä? 
« Last Edit: 30. 10. 2007 11:11 by fableable »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #713 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Lainaus  fableable

Quote
joka nyt rakoilee jonkun verran, kun varustamo on kokenut ennenäkemätöntä epäonnea merenkurkussa.


Mikä on yrittäjäriski

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #714 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Lainaus fableable

Quote
Ainakin ne bisnekset jotka ovat samaa luokkaa tärkeydessä tälle talousalueelle


Ensinnäkin laiva seilaa Ruotsin lipun alla,henkilökunta ei ole laivalla Vaasasta ei verotuloja Vaasaan, maksut rästissä kaupunkille satamatuloista,rahtitavaraa tuodaan 3 kertaa enemmän kuin viedään pääasissa Ruotsalaista paperia,laiva pyörii yksin tuella....

Missä se bisneksen tärkeys olikaan Vaasalle?????????

No suunnilleen yhtä tärkeitä ne taitavat olla kuin tuolla meidän siltakeskustelussa. Vai tarkoitatko, että bisneksiä on vain jos saadaan silta, kun taas laivailun kera ei ole väliä?

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #715 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Kovin hyvää arvosanaa en Ylen MOT-ohjelmasta ”Pizzakeisari merihädässä” antaisi.  Vanhan kansakoulun skaalan mukaan tuollaiset 5-.  Suurin syy huonoon arvosanaan on se, että tekijältä katosi kupletin juoni.  C-Expressin ja RG-Linen tuen sekoittaminen oli turhaa.

Juttu ei juuri lainkaan käsitellut sitä, että tässä nyt yritetään ajaa väellä ja voimalla huonosti valmisteltu ja huonosti perusteltu tukipäketti lävitse, joka päästää  liikemies Grönblomin kerralla pinteestä ja lasku jää veromaksajien maksetta vaksi.

Jutussa ei myöskän käsitelty sitä että vedätys on synnyttänyt ennen näkemättömän kansalaiskeskustelun, joka lopullinen merkitys on arvioitavissa  vasta jossakin hamassa tulevaisuudessa.

Tämä kaikki on toistettu täällä niin monta kertaa että sitä on turha tehdä enää uudelleen.  Uusi ja mielenkiintoinen asia on tuo kysymys merenkurkun liikenteen mainosmarkoista.  Minne todella on kadonnut 4,5 mil. Euroa joka oli tarkoitettu Mrenkurkun liiikenteen mainostamiseen?

Joku voisi kaivaa esille mille ajanjaksolle rahat oli tarkoitettu ja ryhdytään vaikka yhdessä tutkimaan lehtiä ko. ajankohdan alennetuilla palstahinnoilla ja mitä muuta mainontaa oli.

Näin saadaan nopeasti selville ovatko eu-rahat menneet ns. liiveihin.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #716 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Vai tarkoitatko, että bisneksiä on vain jos saadaan silta, kun taas laivailun kera ei ole väliä?


Yhtälö

Laivalinja = Rabbe (Rajallinen,syö paljon euroja)

Silta         = Yhteiskunta(Jatkuva käyttö toimii hyvin,tuotta itsensä takaisin)

= Silta merenkurkkuun.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #717 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Katselin MOT lukien herrojen kehonkieltä. Suut kyllä puihuivat mutta keho puhui omaa kieltään. Herrat olivat kuin pikkupoikia jäätyään kiinni omanvarkaista.

Tässä on ottanut näemmä yksi puolustaaksensa Rabbe Grönblomia. On vähän kinkkinen homma puolustella. Fableable muistaa osittain näitä asioitra. Toriparkista Grönblom teki idean, mutta rahat loppui silloin.  Oopperatalo piti tulla  Central hotellin pihaan, loppu rahat. Oman laivan piti tuoda oopperaväen Cenral oopperaan. Loppu rahat.  Royal Wasa kaatui Yhdyspankin syliin,
loppui rahat. Kyllä Grönblomilla ideoita on mutta siinä on yksi pulma, pitää olla rahaa.
Rabbella on pitsaidea, se on ollut tuottoisa ja parempi on pysyä siellä.

Kuinka Grönblom saa jättää kaupungille laskut maksamatta pitkältä ajalta kun minua kepitetään
viikon laskusta. On Pentilolä ja Rabbella iso ero. Säännöt on vain minua varten??????

Näin tuttavan pankinjohtajan ja kysyin jos saisin 300000 euroa korottoman lainan ilman takaisinmaksua. En ota takauksiakaan kontolleni. Ei kuulemma järjesty.

Asiat pitää yksinkertaistaa, eikä selitellä. Ja kyllä myyjäkin on vastuussa mitä myy, siitä on monta esimerkkiä. En myy koiraani sellaiselle joka on tuomittu eläinrääkkäyksestä. Turha on kuvitella että Grönblom ei muka tiennyt kenelle hän paattinsa myi alihintaan. Moinen on hurskatelua.
Olis kattonut netistä, sieltähän se oli paljastunut. Suomen kansan edessä Grönblom tekee itsensä tyhmäksi.

Tämä alkaa tavallista populia kyllästyttää että yksi toimeentukea yhteiskunnalta 10,5 miljoona
ja toinen riitelee toimeentulotuesta sosiaalivirkailijan kanssa yhdestä sentistä. Tuen ja tuen saajalla on hirvittävän suuri.

RG-linen  tilinmpäätöksen saa maistraatista kaupparekisteristä. Hakekaa nyt sieltä tietoa päätöksen teosta. Kunj minä haen firmalleni, siinä pitää esittää pankille tilinpäätökset kolmelta vuodelta, talousarviot, Kaupparekisteriotteet jne. Ja tämä julkinen asia hoidetaan salaisuudessa,
minun asiat ei ole ollenkaan salaisia.

Yksinkertaistetaan välillä asioita.

Pentti Suksi

hakkeri

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #718 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Merenkurkun liikenteen mainosmarkat

Tälläinen löytyi:

Merenkurkun neuvosto on alueellisella ja EU-rahoituksella vastannut Partnership Kvarken hankkeesta, jonka tehtävänä on ollut matkatuotteiden kehittäminen ja Vaasa-Uumaja reitin markkinointi sekä liikennöitsijästä riippumattoman Merenkurkun liikenteen varausjärjestelmän hankkiminen.

Hankkeen kestoaika on vuodesta 2001 vuoteen 2004. Suunniteltu rahoitus on 54,5 milj. SEK (4,5 milj. Euroa), josta EU:n (Interreg Merenkurkku-MittSkandia) osuus on 22 milj. SEK (1,9 milj. Euroa) ja liikennöitsijöiden, tällä hetkellä vain RG-Line, 7,4 milj. SEK (0,68 milj. Euroa).

Pitäisikö penkominen laajentaa myös Merenkurkun neuvoston hankkeisiin? Jos nyt kysymys on samasta markkamäärästä:

http://kr.web.mios.fi/default.asp?id=3zv3km35bub
 

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #719 on: 30. 10. 2007 12:12 »


Paikallisliikenne on kunnan peruspalvelu. Ulkomaanmatkailu ei.

Monet kunnat hoitavat paikallisliiikennettä omalla liikelaitokseellan. Ne ovat pahasti alijäämäisiä mutta kunnan sisäinen liikkuminen nähdään tarpelliseksi. Kaikki kaupungit tukevat paikallisliikennettä, kaikkialla maailmassa. Ulkomanmatkailua en tiedä juuri tuettavan kunna rahoista.

"Mitä tulee valituksiisi toriparkin suhteen, nuo tukirahat olivat jo haihtuneet  inflaationa ilmaan rakennuskustanusten nousuna."

Ei pidä tuokaan paikkaansa. Valitusaikana kasvoi rahasto 5 MMK ja rakennuskustannukset nousivat vain 2 MMK. Vielä suurempi säästö aiheutui kun ehdittiin laitos suunnitella paremmaksi. Itse ideaa (autot maan alla - ihmiset maan päällä) en edes vastustanut - vain sitä, että laitos toteutettiin vastoin valtuuston nimenomaista päätöstä, avolouhoksena. Sen ratkaisun vieläkin kärsimme. > Please, siirry tämän asian osalta toiseen ketjuun jos vielä haluat inttää.

  Jep niinhän se on peruspalvelu, mutta Vaasassa yksityistä bisnestä eiks je? Ullkomanmatkailua tuskin tuetaan monen kunnan rahoista. Valtioiden verovaroilla ja helpotuksilla kylläkin
 Mutta Vaasassa ollaan lähdetty  lähes yksimielisesti tukemaan  suurella yksimielisyydellä, joka nyt rakoilee jonkun verran, kun varustamo on kokenut ennenäkemätöntä epäonnea merenkurkussa.

Niin, menikös ne rekat Ruotsiin tyhjinä? 


Vaasan tukee Vaasan paikallisliikenne Oy:tä lipputuella. Ja hyvin,hyvin piemnillä kokonaissummilla verrattuna muihin kaupunkeihin.
Jos Merenkurkussa siirryttäisiin lipputukeen niin sehän vasta olisikin mielenkiintoista! Kiitos ideasta!

Annetaan vaikka jokaiselle vaasalaiselle yksi edestakaiseen matkaan oikeuttava maksusitoumus Vaasa/Raippaluoto-Holmsund/Uumaja. Sen saa vaasalailen antaa kelle tahansa veneenkuljettajalle ja kapunki maksaa kuljettajalle sitten reissun jälkeen sen siitä kuuluisasta kassasta "toimintapääomaa pienetämällä".

Mitä tyhjiin rekkoihin tulee niin niitä todella täytyy mennä takaisin Homsundiin aika paljon. Muutenhan Ruotsin rekat kerääntyisivät pikku hiljaa Suomeen. Kovin tuntiylijäämäistä tuo rahtaus ymmärtääkseni on.

Ei sen ruotsalaisen tuontipaperin tulo Suomeen lopu vaikka RG Linen tukemninen lopetettaisiin. Löytyy uusia rahtilaivoja joko tähän tai muulle välille. Koko RGn osuus (jos siis maksaisi edes alennetut maksut) on vain 30 % sataman liikevaihdosta.

Vaasan matkailubusiness + Landiat odottivat katastrofia Tax-Freen loppumisen jälkeen. Mitä tapahtui? Menee entistä paremmin!

Jo nykyinen liikenne jostain syystä hetkeksi loppuisi (kuten se teki 2000) niin tavallinen vaasalainen ei huomaisi mitään muutosta elämässään. Näin se on hiljaa tosi.