Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514327 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #640 on: 26. 10. 2007 22:10 »
Kyllä joillakin meinaa koko ajan unohtua se, että RG-linen tappiot ovat syntyneet merenkurkun liikenteessä sattuneista monesta epäsuotuisasta asiasta. Kyseessä on siis laivayhtiö, joka jo hoitaa tätä liikennettä. Firma on yllämainitusta syystä kassakriisissä, ja sitä on nyt jo yritetty osin päätetyin tukitoimin saada paremmalle tolalle. Kyseessähän on erikoisjärjestely.  Ei mikään standardipaketti, jota tarjotaan kullekin varustajalle joka merenkurkussa liikennöi.
Kyse on siitä, päästetäänkö RG-line konkurssiin, ja aloitetaan sitten puhtaalta pöydältä, vai suostutaanko erikoisjärjestelyyn.
 Tässä nyt on jo selvinnyt se,että  on taitanut tulla ”tulla housuihin”.  Vaasa tulee kiistatta häviämään varmasti rahaa, ja  työpakkoja  RG-linen konkursissa. Jos yhtiö jatkaa, ei ole tietoa miten sitten käy.
 Siksi vielä vähemmän ideaa on, että veronmaksajien kontolle laitettaisiin esim. jonkun toisen yhtä huonossa kunnossa oleva firman taseet, jotka ovat syntyneet vaikka Kreikan liikenteessä? Kai mahdollisen uuden yrittäjän kohdalla tulisi riittämään se, että sen nykyinen taloudellinen tilanne on riittävä tuomaan tonniston reitille ja ilman suuria lainapääomia aloittamaan liikenteen.
Vai pitäisikö tälle tulevalle ”haamuoperaattorille” myöntää ns. samat edut jota se ei tarvitse, jos sen talous on kunnossa?

 Sellaista hyvätaseista operaattoria ei ole  kuitenkaan näköpiirissä merenkurkkuun.  Silja, Viking, Tallink. tai  ruotsalaiset varustamot eivät tänne tule. Vaihtoehdoksi jää pienehköt rahtioperaattorit jotka tietenkin tarvitsevat lainarahaa, koska niillä ei ole  autolauttaa,  eikä sopivaa Ropaxia  matkustajakäyttöön. 

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #641 on: 26. 10. 2007 22:10 »
Ei euroakaan Vaasan verorahoja yhdellekään varustamolle. Jos valtiot tukee niin sitten tukee. Markkinatalous eläköön!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #642 on: 26. 10. 2007 23:11 »

Olisi muuten hyvä tutkia ketä makso viulut Rabben huvijahdin varustelu ja matka huippuvuorille?


Mentiin kimpassa. Minä tarjosin kaiken muun, paitsi pizzat.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #643 on: 27. 10. 2007 08:08 »
Kyllä joillakin meinaa koko ajan unohtua se, että RG-linen tappiot ovat syntyneet merenkurkun liikenteessä sattuneista monesta epäsuotuisasta asiasta. Kyseessä on siis laivayhtiö, joka jo hoitaa tätä liikennettä. Firma on yllämainitusta syystä kassakriisissä, ja sitä on nyt jo yritetty osin päätetyin tukitoimin saada paremmalle tolalle. Kyseessähän on erikoisjärjestely.  Ei mikään standardipaketti, jota tarjotaan kullekin varustajalle joka merenkurkussa liikennöi.
Kyse on siitä, päästetäänkö RG-line konkurssiin, ja aloitetaan sitten puhtaalta pöydältä, vai suostutaanko erikoisjärjestelyyn.

Siis onko tappiot todellakin tulleet liikenteestä ? Eikö vakuutusyhtiö korvannutkaan karilleajojen vahinkoja ? Vai tarkoitatko sitä, että liikennöinti on kannattamatonta ? Miten siinä tapauksessa tukipaketti parantaa tätä liikennöinnin kannattavuutta ?

Itse olen ymmärtänyt, että perimmäinen syy tukitarpeeseen on se, että C-Express myytiin huomattavasti alle tasearvon. Kuitenkin olemme jälkeenpäin saaneet kuulla, että korkeampikin tarjous on ollut, mutta se on jostain selittämättömästä syystä jätetty huomiotta.

Oiva Rikas

  • Guest
MOT 29.10.2007 Pizzakeisari merihädässä
« Reply #644 on: 27. 10. 2007 08:08 »

Veronmaksajat pitävät kauppaneuvoksen varustamon pinnalla.

Veikkaan, että ohjelmalla on Vaasassa paljon katsojia.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #645 on: 27. 10. 2007 08:08 »

Muistakaapa katsoa ensi maanataina MOT.

Ohjelma otsikolla PIZZAKEISARI MERIHÄDÄSSÄ

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #646 on: 27. 10. 2007 09:09 »

Muistakaapa katsoa ensi maanataina MOT.

Ohjelma otsikolla PIZZAKEISARI MERIHÄDÄSSÄ


Ja  TAAS mentiiin, nyt MOTin toimesta pieleen. Ei Rabbe ole merihädässä. Vaasan kaupunki on. Rabben paatti on telakalla Egyptissä.

« Last Edit: 27. 10. 2007 09:09 by fableable »

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #647 on: 27. 10. 2007 09:09 »
Aika loistava ajoitus ohjelmalla. Vain viikko ennen valtuuston kokousta, jossa asiaa jälleen käsitellään.

Saa nähdä mitä kokeneet tutkivat journalistit ovat aiheesta kaivaneet esiin. Yleensä MOTin ohjelmilla on vaikutusta. Ehkä Suomen paras tutkiva ohjelma.

Jos ohjelmassa kerrotaan Vaasan kaupungin hallinnollisista ongelmista, niin toivottavasti kukaan ei täällä syytä YLEä kateudesta Rabben omaisuuteen tyyliin:"puhuvat asian vierestä, oikeasti haluavat vain lyödä Vaasan omaa poikaa".

;-)
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #648 on: 27. 10. 2007 13:01 »
Olin plakaatin kanssa viime valtuuston istuntopäivänä 15.10. kello 15-17 Hallintotalon edustalla osoittamassa mieltäni, paikalla oli muitakin.

Plakaatissa luki:
VAASALAISET VASTUSTAA
RG:n rahoitusta verovaroin

Yksityisten lainat...
...Ei kaupungin asia!

EI TUKEA UUMAJALTA!
EI TUKEA VAASALTA!


Talsin sama plakaatti kädessä Hallintotalon nurkille 5.11. alkaen kello 16...

Tervetuloa joukkoon...PS. ottakaa omat plakaatit mukaan...

Yhteistyöterveisin Pertti Salo
pertti.salo@netikka.fi
040-594 2901

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #649 on: 27. 10. 2007 23:11 »
Olin plakaatin kanssa viime valtuuston istuntopäivänä 15.10. kello 15-17 Hallintotalon edustalla osoittamassa mieltäni, paikalla oli muitakin.

Plakaatissa luki:
VAASALAISET VASTUSTAA
RG:n rahoitusta verovaroin

Yksityisten lainat...
...Ei kaupungin asia!

EI TUKEA UUMAJALTA!
EI TUKEA VAASALTA!


Talsin sama plakaatti kädessä Hallintotalon nurkille 5.11. alkaen kello 16...

Tervetuloa joukkoon...PS. ottakaa omat plakaatit mukaan...

Yhteistyöterveisin Pertti Salo
pertti.salo@netikka.fi
040-594 2901


Onhan pateettisia, harhaanjohtavia ja  hurmahenkisiä kylttejä. Vähän niin kuin tuota;  "Kansa kaikkivaltias" tää on viimeinen taisto" osastoa.

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #650 on: 28. 10. 2007 05:05 »
Ei mielen osoittamisessa mitään halveksuttavaa ole.  Se on jopa vanha pohjalainen tapa. (Lapuanliikkeen näyttvät autokaravaanit, Työn Äänen kirjapainon hävittäminen, maaottelumarssit jne.)  Varsinkin nyt on syytä mielen osoittamiseen kun kysymys on veromarkoista.

Myös tämä ketju on mielenosoitus.  Huomasin juuri että täällä on yli 600 mielenilmaisua.  Juuri nyt ei kenelläkään tunnu olevan mitän uutta sanottavaa mutta viimeistään maanantain MOT:n jälkeen pönttöön tulee lisää puhtia.

Tällä hetkellä ainoa mitä mieltään osoittava  voi tehdä,  on levittää tästä ketjusta tietoa mahdollisimman laajalle.  Nopeimmin se tapahtuu tämän sivun ”Lähetä Aihe” napin avulla.

Olen nyt täysin varma siitä että tämä ketju tulee vaikuttamaan päättäjien mielipiteaisiin.  Vain harvalla on varaa uhmata yleistä kansalaismielipiadettä.
« Last Edit: 28. 10. 2007 05:05 by Oksanen »

hakkeri

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #651 on: 28. 10. 2007 08:08 »
Monia varmaan askarruttaa lähettä meilejä varsinkin tuntemattomille. Esimerkiksi jos lähetät tästä ketjusta melin "Lähetä Aihe" toiminnalla  jollekin ja laitat lähettäjän kenttään nettimeiliosoitteesi ( siis nimimerkillä varustetun meilin) ja tekaistun nimen, niin vastaanoatajan header kentässä näkyy nettimeiliosoitteesi ja tekaistu lähettäjä.

Lähteväksi osoitteeksi tulee header kentässä <jussi@web-jussi.com>

Lähetä itsellesi koevisti ja tutki header-kenttä niin ymmärrät mistä on kysymys.

Tämä riittää useimmassa tapauksessa.

Voit myös etsiä netistä palveluja, joiden kautta voit lähettä meiliä ilman että ip:si tulee esille. Hakusana on:  send anonymous email

Paras on kuitenkin toimia omalla nimellä.  Eihän tässä ketjussa ole mitään salaista tai väärää.

Jos haluat tutkia miten ns. header- eli lähettjäkentän saa esille useimmissa sähköpostiohjelmissa, mene sivulle:

How to view email headers
http://128.175.24.251/headers.htm

Tietoja esim. tiedotusvlineille voi lähetellä tästä ketjusta kirjoittamalla Googleen sana uutisvinkki ja sitten vain lähettelemään. Vaasan kaupungin virkamiehiä voi muistuttaa tästä ketjustä lähettämäll postia muodossa etunimi.sukunimi@vaasa.fi.
« Last Edit: 28. 10. 2007 08:08 by hakkeri »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #652 on: 28. 10. 2007 09:09 »
Tässä soosauksen uusi käänne. Sekava esitys sisältää edelleen sen, että Rabbe saa oman henkilökohtaisen takauksensa ja  Koti-Pizza osakkeet pois RG Linen vakuuksista.


Quote

Valtuusto 8.10.2007


KH esittää valtuustolle

1.   Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan ilman korkoa ja takaisinmaksu-suunnitelmaa. Lainaa lyhennetään kun yhtiöllä on vapaata jakokelpoista pääomaa.
2.   Myöntää lisämäärärahaa tilille 8819 9240 ”annettavat lainat” 1.400.000 €. Lisä-määräraha katetaan tulouttamalla vastaava määrä vahinkorahastosta tilille 9240
3.   Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kaupunki saa vasta-vakuudeksi aluskiinnityksen.
4.   Päättää periä RG Lineltä takausprovisiota 1,0%/vuosi.
5.   Toteaa, että RG Line Oy:n nykyisiin luottojärjestelyihin liittyvien Vaasan kaupun-gin takausten vakuutena olevat RG Line Oy:n, RG Internationalin ja Rabbe Grön-blomin antamat takaukset ja muut vakuudet vapautetaan.
6.   suostuu lainojen lyhennysten siirtoon 30.11.2007 asti.
7.   toteaa, että kaupunki nimeää RG Linen hallitukseen henkilön, jolla on läsnäolo ja puheoikeus kokouksissa.

-

Valtuutettu Heikki Kouhi esitti Janne Sankelon kannattamana, että päätösesityksen kohta 1 kuuluisi seuraavasti:

   Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan myöhemmin yhtiön kanssa erikseen sovittavin ehdoin.
(tämä esitys raukesi kun asia äänestettiin pöydälle)




Quote
KAUPUNGINVALTUUSTON 15.10.2007 PÄÄTÖKSEN TÄYTÄNTÖÖNPANO

Kaupunginhallitus       22.10.2007      463
Kaupunginhallitus       30.10.2007

   Esiteltiin kaupunginvaltuuston kokouksessa 15.10.2007 tehty päätös, joka merkitään tiedoksi ja saadaan täytäntöönpanna, paitsi milloin on kyse valtion viranomaiselle alis-tettavasta asiasta tai täytäntöönpanosta on alempana toisin päätetty.
   
   Täytäntöönpanoa varten toimitetaan jäljennös valtuuston tarkistetusta pöytäkirjasta ja kaupunginhallituksen tästä pöytäkirjasta tarkastusyksikölle.

Kaupunginvaltuusto

§   Päätöspvm   Diaarinro   Asia

116   15.10.2007   717 / 2007   MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS /
         RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
         Kaupunginhallitus
1.   panee täytäntöön valtuuston päätöksen
2.   vahvistaa ennen päätöksen toimeenpanoa pääomalainan yksityiskohtaisemmat ehdot
3.   odottaa matkustajaliikenteen 2008-2009 kilpailutuksen tuloksen ennen toimeenpanoa.
         Tiedotetaan taloustoimelle jatkotoimenpiteitä varten.

      Päätös:   Esittelijä muutti päätösesityksen kuulumaan seuraavasti:

         Merkittiin, että Grönblom oli esteellinen ja hän poistui
         kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

         Marjatta Vehkaoja esitti Hannu Katajamäen kannattamana,
         että tässä vaiheessa päätöstä ei panna täytäntöön, koska pää-
         tös vääristää ja uhkaa kilpailua.

         Suoritetussa äänestyksessä esittelijän esitys hyväksyttiin
         äänin 6 (Rauhala, Laaksoharju, Boucht-Lindeman, Eklund,
         Lohva, Kouhi) – 4 (Moisio, Vehkaoja, Katajamäki, Silta-      nen).

         Eriävän mielipiteensä päätökseen ilmoittivat Moisio, Veh-
         kaoja, Katajamäki, Siltanen.

         Moisio ja Katajamäki jättivät eriävän mielipiteensä, jotka
         ovat pöytäkirjan liitteenä.

-------------------------------------
Kaupunginhallitus  30.10.2007

§   Päätöspvm   Diaarinro    Asia
116   15.10.2007   717/2007   MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS/
RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
         Kaupunginhallitus poistaa täytäntöönpanopäätöksen
         22.10.2007 kohdan 3 tarpeettomana, koska korvaus matkus-
         tajaliikenteen julkisen palveluvelvoitteen hoitamisesta   
         perustuu sopimuskauteen 2006-2007.
         Tiedotetaan taloustoimelle jatkotoimenpiteitä varten.


Quote
Käsittely   Valtuutettu  Heikki Kouhi ehdotti valtuutettu Aimo Pukkilan kannattamana seuraavia muutoksia  ja lisäystä kaupunginhallituksen päätösesitykseen:
   
   Kohdat 1. ja 3. kuuluisivat seuraavasti:

1.   Myöntää RG Line Oy Ab:lle 1.400.000 € pääomalainan, josta peritään vuotuista korkoa 6 %. Korko alkaa 1.12.2009. Lainan takaisinmaksuaika on 12 vuotta, jois-ta kolme ensimmäistä ovat lyhennyksistä vapaita.

3.   Myöntää RG Line Oy Ab:n 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on  12 vuotta, joista kolme ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kau-punki saa vastavakuudeksi aluskiinnityksen, mikä on 54 % Finnveran kanssa yh-teisvastuullisesti otettavasta 6.120.000 € kiinnityksestä. Näitä kiinnityksiä pa-remmalla etuoikeudella on Sampopankin kiinnitys 3.180.000 €. Lisävakuudeksi pantataan Ab R. Grönblom International Ltd:hen vahvistetut ensimmäiset yritys-kiinnitykset 168.000 €. Kaupungin saama laskennallinen vakuus on tämän jälkeen 3.445.800 € olettaen, että aluksen arvo on 9.250.000€.

   Uusi kohta:

8.   Rahoitusjärjestely toteutuu ehdolla, että koko rahoituspaketista on päätökset ja Ab R. Grönblom International Ltd:n kyvystä maksaa konserniavustussaatava on saatu varmistus.

Valtuutettu Harri Moisio ehdotti valtuutettu Tapio Osalan kannattamana asian palaut-tamista.

Valtuutettu Heikki Lamminmäki  ehdotti valtuutettu Oiva Lehtosen kannattamana päätösesityksen hylkäämistä.

Valtuutettu Anna-Lena Ahlnäs teki asiassa seuraavan ponsiehdotuksen:

” Hyväksyessään päätösesityksen kaupunginvaltuusto edellyttää, että Mustasaaren kunnan kanssa aloitetaan neuvottelut  mahdollisuudesta laivareitin perustamiseen  Klobbskatin ja Holmsundin välille.”
 
Koska ponsiehdotusta ei kannatettu niin se raukesi.

Päätös   Äänestettäessä valtuutettu Harri Moision palautusehdotuksesta se hylättiin 20 valtuu-tetun kannattaessa ja 30 vastustaessa ehdotusta. Yksi poissa. (Äänestys 1: liite)

Asian käsittely jatkui.

Valtuutettu Tapio Osala ehdotti valtuutettu Taina Lehdon kannattamana seuraavia li-säyksiä valtuutettu Heikki Kouhin päätösehdotuksen kohtaan 1.

1 b   Pääomalainan ehtona on, että kaupunki voi suorittaa erikoistilintarkastuksen niin halutessaan.

1 c    Tämä päätös on ehdollinen ja edellyttää, että Finnvera ja pankki myös tekevät valmistelussa mainitut päätökset.

   Äänestettäessä valtuutettu Heikki Kouhin ja Tapio Osalan ehdotusten välillä valtuutet-tu Kouhin ehdotus voitti 28 valtuutetun kannattaessa sitä ja 21 valtuutetun kannattaes-sa valtuutettu Osalan ehdotusta. Kaksi tyhjää. (Äänestys 2: liite.) 

   Äänestettäessä kaupunginhallituksen esityksen ja valtuutettu Heikki Kouhin ehdotuk-sen välillä, valtuutettu Kouhin ehdotus voitti 49 valtuutetun kannattaessa sitä ja 1 val-tuutetun kannattaessa kaupunginhallituksen esitystä. Yksi tyhjä. (Äänestys 3: liite) 

   Äänestettäessä valtuutettu Heikki Kouhin ehdotuksen ja valtuutettu Heikki Lammin-mäen hylkäysehdotusksen välillä valtuutettu Kouhin ehdotus hyväksyttiin 27 valtuute-tun kannattaessa sitä ja 24 valtuutetun kannattaessa valtuutettu Lamminmäen hyl-käysehdotusta. (Äänestys 4: liite)

   Eriävän mielipiteensä päätökseen ilmoittivat valtuutetut Tapio Osala, Hannu Kataja-mäki, Francesca Cucinotta,  Heikki Lamminmäki, Oiva Lehtonen, Aino Siltanen, Veikko Siltanen, Heimo Hokkanen, Kari  Kujanpää ja Anna-Lena Ahlnäs.

------------------------------------
Kaupunginhallitus 30.10.2007

Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle 06/3251236
Kehittämisjohtaja Raili Tiitola 06/3251210


   Päätöksen jälkeen on asiassa  tullut esille näkökohtia, joiden perusteella on tarpeen tarkistaa valtuuston päätöstä. Lisäksi esitetään perusteet, joiden mukaan  korvaus jul-kisen palveluvelvoitteen eli matkustaja- ja autolauttaliikenteen hoitamisesta määräytyy ja miten korvaus hyväksytyssä rahoitusjärjestelyssä määritellään.

Korvaus julkisen palveluvelvoitteen hoitamisesta

   Länsi-Suomen Lääninhallituksen ja RG Line Oy Ab:n välillä on solmittu 16.1.2006    sopimus julkisen palveluvelvoitteen hoitamisesta koskien matkustaja- ja autolauttalii-kennettä ajalla 1.1.2006-31.12.2007. Ostopalvelusopimuksen  rahoitussopimuksen  ovat allekirjoittaneet Länsi-Suomen Lääninhallitus, Vaasan kaupunki ja Pohjanmaan liitto, ja tämän sopimuksen mukainen rahoitus on 620 000 €/vuosi.

   Korvauksen määrittelyssä julkisen palveluvelvoitteen hoitamisessa sovelletaan seu-raavia EY direktiivejä, ja nämä asetukset on mainittu  ostopalvelusopimuksen 1.1.2006-31.12.2007 tarjousasiakirjassa:

•   Euroopan komission tiedonanto Yhteisön suuntaviivat meriliikenteen valtion tu-elle (2004/C 13/03)
•   Julkisen palvelun velvoitteesta maksettavana korvauksena myönnettävää valti-ontukea koskevat yhteisön puitteet (2005/C 297/04)
•   Euroopan komission päätös (2005/842/EY)

   Kustannuksina otetaan huomioon kaikki julkisen palveluvelvoitteen (matkustaja- ja autolauttaliikenteen) hoitamisesta aiheutuneet muuttuvat kustannukset  sekä matkusta-ja – ja autolauttaliikenteen osuus  kiinteistä kustannuksista. Investointimenoista voi-daan ottaa huomioon matkustaja- ja autolauttaliikenteeseen tehdyt investoinnit. Tuloi-na otetaan huomioon kaikki ko. toimintaan kohdistuneet toimintatulot sekä tuet ja avustukset, sekä muun toiminnan mahdollisesti tuottama ylijäämä. Lisäksi mukaan voidaan laskea kohtuullinen tuotto sijoitetulle pääomalle. Korvaus matkustaja- ja auto-lauttaliikenteen hoitamisesta saa olla korkeintaan edellä mainitulla tavalla määritelty nettoalijäämä. Tällöin korvaus julkisen palveluvelvoitteen hoitamisesta ei ole valtion-tukea (=julkista tukea).

   Ostopalvelusopimuksen kohdassa 6 määritellään menettelytavat, mikäli olosuhteet ja taloudelliset tekijät  ovat sopimuskauden aikana merkittävästi muuttuneet siitä, kun tarjous jätettiin ja sopimus allekirjoitettiin ja muutokset ovat sopimusosapuolen kan-nalta kohtuuttomia. Sopimuksessa mainittuja  poikkeuksellisia tekijöitä voivat olla mm. kilpailijan tulo liikenteeseen, polttoaineiden tai väylämaksujen merkittävä nousu tai matkustajamäärissä tapahtuneet oleelliset muutokset. Sopijaosapuoli voi pyytää neuvotteluja korvauksen tarkistamiseksi muuttuneiden olosuhteiden perusteella. Täl-löin neuvottelut on viipymättä aloitettava asian ratkaisemiseksi, jotta liikenne voidaan toteuttaa sopimuskauden ajan. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen, voi jom-pikumpi sopijaosapuoli irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden.

   RG Line Oy Ab:n taseessa 31.12.2006 oma pääoma täyttää osakeyhtiölain vaatimuk-set. Casino Express myytiin heinäkuussa 2007, ja mm. tästä kaupasta aiheutunut myyntitappio on aiheuttanut  sen, että oma pääoma on miinuksella välitilinpäätöksessä 31.8.2007.

   RG Line Oy:n ilmoittamat poikkeukselliset tekijät, jotka ovat kasvattaneet alijäämää ovat seuraavia: matkustajamäärä vähentyminen, polttoaineiden hinnankorotukset ja matkustajaliikenteen osuus Casinon myyntitappiosta.

   Valtuusto on 15.10.2007 hyväksynyt rahoitusjärjestelyn ja myöntänyt pääomalainaa 1,4 milj. €.   Pääomalaina on yhtiön kannalta tarkoituksenmukaisin ja toisaalta kau-pungin kannalta taloudellisesti edullisin tapa osallistua matkustajaliikenteen alijäämän korvaamiseen.

   Se, kuinka paljon pääomalainasta  syntyy  alijäämäkorvausta, ei ole pääomalainan ehdot huomioon ottaen täysin yksiselitteisesti määriteltävissä. Tavanomaisessa lainas-sa vuotuinen tuki muodostuu yrityksen maksaman koron ja Euroopan komission vah-vistaman referenssikoron erotuksesta. Koska pääomalainassa koron maksaminen on sidottu yhtiön oman pääoman määrään ja etukäteen ei ole varmuutta, kuinka yhtiö voi korkoa maksaa, on valtiontukisäännösten noudattamisen oikeusvarmuuden kannalta selkeintä määritellä syntyvä korvaus ankarimman mukaan eli koko lainamäärä 1,4 milj. € korvaukseksi. RG Line Oy Ab:n ilmoittama  matkustaja- ja autolauttaliikenteen nettoalijäämä v. 2007 on n. 2 milj. €, joten näin määritelty korvaus ei ylitä nettoali-jäämään määrää.

   Korvauslaskelmalla osoitetaan, että korvaus ei muodostu v. 2007 matkustajaliikenteen alijäämää suuremmaksi. Pääomalainasta kaupunki voi saada korkoa ja lyhennystä, kun yhtiön tuloskehitys on ennakoidun mukainen.

Takaukset  rahoitusjärjestelyssä
   
   Rahoituspakettiin sisältyvä takausosuus
      
   Rahoitusjärjestelyyn sisältyi aikaisemmin taattujen lainojen uudelleen järjestely, joka perustui Sampo pankin antamaan kokonaistarjoukseen. Kaupungin takaus rahoitusjär-jestelyssä on  3,3 milj. €, ja tällä lainalla  on tarkoitus konvertoida kaupungin 13.1.2005 takaama RGI:n hankintalaina 2,7 milj. € (Nordea) ja kaupungin 28.12.2006 takaama ns. lisälaina (Sampo), saldo 600 000 € (yhteensä takaus 3,3, milj. €). Uuden lainan laina-aika on 12 vuotta, josta kolme ensimmäistä on lyhennysvapaata. Takaus-maksu on 1 %.

   Aiemmin  myönnetyt takaukset

   RGI:n hankintalainan takaus 13.1.2005  2,7 milj. € ja lisälainan takaus 28.12.2006 1,075 milj. € on toteutettu tuolloin EY:n valtiontukisäännöksen  ”Vähämerkityksinen tuki yrityksille eli ns. De minimis-tuki” puitteissa. De minimis-tukea oli mahdollista antaa yrityksille liukuvasti kolmen vuoden aikana korkeintaan 100 000 €. Takauksesta syntyvän vuotuisen tuen määrä laskettiin yrityksen lainasta maksaman koron ja EY:n referenssikoron erotuksena. RGI:n hankintalainassa takausmaksu on 2,2 % ja lisälai-nassa 1,75 %, eikä kummassakaan lainassa synny julkista tukea yritykselle. RGI:n hankintalainan vastavakuutena on yhtäläisin etuoikeuksin aluskiinnitys 8,1 milj. €  RGI alukseen ja ns. lisälainan vakuutena on viimesijainen aluskiinnitys RGI alukseen, ensimmäiset yrityskiinnitykset 168 000 € Ab R Grönblom International Ltd:en sekä jälkipanttaus Kotipizza Oy:n osakkeisiin 2 milj. kpl.

   De minimis-tukea koskevan lainsäädännön muutos ja vaikutus takauksiin

   De minimis-tukea koskevat säännöt ovat muuttuneet 1.1.2007 ja vanhoja sääntöjä on voinut 6 kk:n siirtymäsääntö huomioon ottaen noudattaa 30.6.2007 saakka. Uusissa säännöissä takauksesta laskettava tukielementti on muuttunut siten, että kaupunki voi taata yritykselle korkeintaan 1 500 000 €:n suuruista lainaa. Näin ollen edellä mainit-tuja kaupungin takaamia lainoja ei tule vaihtaa, koska uutta takausta  ei voi toteuttaa uuden De minimis-säännön puitteissa.

   Taattujen lainojen uudet lyhennysohjelmat

   Taatun Sampo pankin lainan (ns. lisälaina) saldo rahoitusjärjestelyssä pienenee 1,075 milj. €:sta 0,6 milj. €:oon. Nordean lainan  määrä  pysyy entisenä (yhteensä takaukset 3,3 milj. €). Näiden lainojen vastavakuutena on aluskiinnitys RGI alukseen ja Ab R. Grönblom Ltd:n yrityskiinnitys 168 000 €, siten kuin valtuusto 15.10.2007 kohdassa 3 vastavakuuksista päätti.

   Taattujen lainojen uudet lyhennysohjelmat ovat seuraavat:

   Laina 2,7 milj. € (Nordea):
   Laina-aika 12 vuotta eli 13.1.2005-13.1.2017
   Lyhennys: tasalyhenteinen 2 kertaa vuodessa
   Ensimmäinen lyhennys 13.1.2011

   Laina 600 000 € (Sampo)
   Laina-aika: 12 vuotta (28.12.2006-28.12.2018)
   Lyhennys: tasalyhenteinen 2 kertaa vuodessa
   Ensimmäinen lyhennys 2.1.2011

   Sampo pankki, Finnvera ja Nordea  ovat hyväksyneet tältä osin rahoituspaketin ja lai-nojen takaisinmaksuaikojen muutokset. Kaupungin takaamien Sampo pankin lainojen erääntyvät lyhennykset tulee lykätä siihen saakka, että päätös on lainvoimainen.

Vahinkorahaston käyttö pääomalainan yhteydessä

   Pääomalainan rahoittaminen tapahtuu kassavaroja pienentämällä, joka on taseen aktii-vaa puolen tili. Vahinkorahasto on kirjanpidollinen erä, ja antolainan maksamisen vai-kutus  rahoituslaskelmaan ja kassavaroihin on sama, vahinkorahaston käytöstä riip-pumatta. Pääomalaina  rahoitetaan toimintapääomaa eli kassavaroja pienentämällä.

Kaupunginjohtaja ML  6

   Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuuston päätöstä 15.10.2007 muutetaan seuraavasti:

a.   Päätöksen kohta 2. toinen lause kuuluu seuraavasti: Lisämääräraha katetaan toi-mintapääomaa eli kassavaroja pienentämällä.
b.   Päätöksen kohta 3. kaksi ensimmäistä lausetta korvataan seuraavasti: Kaupungin 13.1.2005 takaaman RGI:n hankintalainan 2,7 milj. € (Nordea) laina-aika ja ly-hennysohjelma sekä  kaupungin 28.12.2006 takaaman Sampo pankin lainan, saldo 0,6 milj. €, laina-aika ja lyhennysohjelma muutetaan yllä esittelytekstissä esitetyn mukaiseksi.
c.   Kohta 4. poistetaan, koska vanhojen takausten takausmaksua ei muuteta.
d.   Kohta 6 kuuluu seuraavasti: kaupungin takaamien Sampo pankin  lainojen erään-tyvät lyhennykset lykätään  siihen saakka, että päätös on lainvoimainen.

Päätös
« Last Edit: 28. 10. 2007 09:09 by Tapio Osala »

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #653 on: 28. 10. 2007 10:10 »
Jos olen mitään ymmärtänyt, niin väännöstä 5. marraskuuta valtuuston kokouksessa tulee vielä kovempi kuin 15.10.  Onneksi valtuusto ei istu enää kuin vuoden.  Tällaiset konfliktit kun saattavat tehdä kaiken yhteistyön mahdottomaksi.

Rintamalinjat tuntuvat edelleen selkeiltä.  Valtuutettujen listaa katsellessa tulee mieleen että tarvitaan todella suurta kansalaisrohkeutta käntää takkinsa kummallakin puolella.

Tällaiset periaatteeelliset ratkaisut ovat erittäin vaikeita.  Niiden täytyy noudattaa vallitsevaa lakia mutta toisaalta myös paikalliset olosuhteet on otettava huomioon.  Päätös ei tule olemaan helppo.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #654 on: 28. 10. 2007 10:10 »
Lainaus Tapio Osala

Quote
116   15.10.2007   717 / 2007   MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS /
         RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
         Kaupunginhallitus
1.   panee täytäntöön valtuuston päätöksen
2.   vahvistaa ennen päätöksen toimeenpanoa pääomalainan yksityiskohtaisemmat ehdot
3.   odottaa matkustajaliikenteen 2008-2009 kilpailutuksen tuloksen ennen toimeenpanoa.
         Tiedotetaan taloustoimelle jatkotoimenpiteitä varten.

Eikös tässä kilpailutetakaan kokonaiskuljetuksia vaan ainoastaanko matkustajaliikenne?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #655 on: 28. 10. 2007 13:01 »
Pelkästään matkusjaliikennettähän tässä alunperin tukemaan lähdettiin.

Ruotsi putosikin tukijoiden joukosta jo kai juuri sen taki pois kun liikenteen luonne muuttui?

Pohjanmaan liittokin oli aluksi tukemassa- Mutta eipä enää vaikka varustamon työntekijöiden kunnallisveroista valahtaa kaiketi suurin osa muualle kuin Vaasaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #656 on: 28. 10. 2007 14:02 »
26.10.2007


Länsi-Suomen lääninhallitus kilpailuttaa Merenkurkun liikenteen




Länsi-Suomen lääninhallitus on käynnistänyt kaikille avoimen tarjouskilpailun julkisen palvelun velvoitteen korvaamiseksi Vaasan ja Uumajan välisestä matkustaja- ja autolauttaliikenteestä. Länsi-Suomen lääninhallitus tekee liikennepalvelun ostosta kaksivuotisen ostosopimuksen ajalle 1.1.2008 – 31.12.2009.

Matkustajalauttaliikenteen minimipalvelutaso pidetään samalla tasolla kuin nykyinenkin liikenne on. Jatkossakin vaaditaan vähintään 300 matkustajapaikkaa.

Tarjousten viimeinen jättöpäivä on 30.11.2007.
http://www.laaninhallitus.fi/lh/lansi/home.nsf
********************************************

Kilpailutuksessa kuitenkin puhutaan 300 matkustajasta, ompahan melkoinen tuki nuo miljoonat 300 matkustajalle


Ja tarjouspyynnössä puhutaan matkustaja-autolauttasta eli henkilö +autolaivasta joka näyttää tältä



http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/t78ijrvcpfu.jpg

Eli jääkö rahtikuljetus pois uudelta yrittäjältä ?Miksi puhutaan sitten 300 matkustajasta? Vetäähän tällainen matkusta-autolautta tuhansia.

* Ja jos käy niin että joku muu saa liikennöinin,miten nämä aikaisemmat tuet ja panttaukset konretisoituu,palautetaan? Ja tuli muuten mieleen että olikos nämä aiemmat tuet jotka on annettu Eu direktiivien mukaiset?
« Last Edit: 28. 10. 2007 14:02 by EX-Vaasalainen »

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #657 on: 28. 10. 2007 14:02 »
Ruotsinmatkailun virallinen nettisivusto:

http://www.visitsweden.com/VSTemplates/Article____56226.aspx


Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #658 on: 28. 10. 2007 15:03 »
Saa nähdä mitä kokeneet tutkivat journalistit ovat aiheesta kaivaneet esiin. Yleensä MOTin ohjelmilla on vaikutusta. Ehkä Suomen paras tutkiva ohjelma.

MOT:in on helppoa olla paras, koska se on ainoa tutkivan journalismin ryhmä koko maassa. Hesarissa oli sellainen ennen, mutta se lopetettiin jokunen vuosi takaperin liian kalliina.

MOT:in tuotoksista paistaa kuitenkin  turhan usein läpi toimittajien punertavahko maailmankatsomus. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta aiheen käsittelyn pitäisi omasta ajattelusta riippumatta olla tasapuolista. Löisinpä melkein vetoa että myös tässä ohjelmassa tehdään ohjelman asenteella hyvin selväksi että yhtiötä (lue = rikasta Rabbea) ei saisi tukea. Suoraan sitä ei varmasti sanota, mutta sanoma tullee selväksi.
« Last Edit: 28. 10. 2007 15:03 by hartsa »

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #659 on: 28. 10. 2007 16:04 »
On Suomessa toinenkin varsin hyvä tutkivan journalistiikan ohjelma nimeltään Spotlight. Sitä tulee vain katsottua harvemmin, johtuen varmasti siitä, että tulee FST5-kanavalta. Åbo Akademin sotkuista kertova ohjelma esim. oli hyvin mielenkiintoinen. Myös Maikkarin kolme varttia on suht laadukas ohjelma; hieman pehmeämpi tosin.

Yleensä tämän genren ohjelmat vaikuttavat varsin "punaisilta" tämän päivän maailmassa, koska virallinen Suomi on varsin konservatiivinen. Mutta ne palvelevat kyllä juuri sitä tehtävää, joka niille kuuluu: ihmisten ravistelu ja kolikon klaavapuolenkin näyttäminen.

Mitä tulee ko. aiheeseen luulen, että olet tod.näk. oikeassa päätelmien suhteen: yhtiötä ei saisi tukea. Ja minä henkilökohtaisesti yhdyn tuohon mielipiteeseen. Perusteluni ovat ketjussa edellä.
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #660 on: 28. 10. 2007 17:05 »
No, huomenna sitten nähdään ovatko asialla tutkivat- vai hutkivat journalistit.  Tuota viittausta punaväriin en oikein ymmärrä.  Onko siis kaikki totuuteen ja ihmisten ravisteluun pyrkivä punaista?  Siinä tapauksessa julistaudun ilomielin punaiseksi, mitä se nyt sitten tänä päivänä tarkoittaakin.

RG-Linen tukeminen verovaroilla nyt tehdyllä tavalla rikkoo syvästi oikeustajuani.  Kaikki yritettiin  viedä lävitse ”vanhan kaavan” mukaan.  Nyt se ei enää onnnistunut.

Tutkiva journalismi
http://journalismi.uta.fi/index.php?page=artikkelit&type=artikkelit&id=20
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #661 on: 28. 10. 2007 17:05 »
Spotlightin seuraava ohjelma muuten on aika mielenkiintoinen:

"Så här har vi alltid gjort... 31.10.2007
Pedersöre kommun har i över 40 år stött lokala företagare genom att bygga industrihallar åt dem. Är det här aktiv näringslivspolitik eller osund kommunal
företagshjälp?"

Voisi melkein väittää, että liippaa aika läheltä tätä meidän aihettamme täällä...
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #662 on: 28. 10. 2007 17:05 »
Onko siis kaikki totuuteen ja ihmisten ravisteluun pyrkivä punaista?  Siinä tapauksessa julistaudun ilomielin punaiseksi, mitä se nyt sitten tänä päivänä tarkoittaakin.

Siksi laitoinkin lainausmerkit punaisen ympärille nimim. Hartsan tiedoksi. Itse en pidä itseäni erikoisen vasemmistolaisena vaan pidän tällaista ravistelua aidon demokratian merkkinä.
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #663 on: 28. 10. 2007 17:05 »

Palaute: Makiavelli

Ohjeita kansalaiskeskusteluun

Jos jokin asia halutaan lävitse ilman aitoa kansalaiskeskustelua menetellään seuraavasti:

Kutsutaan ihmiset lyhyellä varoitusajalla keskustelemaan, ettei kenelläkään ole aikaa perehtyä kunnolla päätettävään aiheeseen.

Vaaditaan, että päätettävä asia on katsottava vasta esityslistalta, niin ettei kellään ole aikaa valmistautua etukäteen.

Kaikkein kriittisempiä vastaanpanijoita kuunnellaan loputtomasti ja heitä vielä kehutaan.

Rakentavat ja asiaan kuuluvat kysymykset sivuutetaan nopeasti.

Todelliset kehitysasiat vaiennetaan äkkiä ja siirrettään käsiteltäväksi erillisiin työryhmiin.   

Muistinpanoja  ja pöytäkirjoja ei tehdä tai  sitten ne postitetaan myöhässä, niin että niihin ei ehdi tutustua.
 
Päätösvaiheessa laitetaan nämä  ”ärhäkkäät”  kannanotot vastakkain etukäteen  tehdyn päätösesityksen kanssa niin että päätösmenettely vaikuttaa demokraattiseltä. 

Vastapuolen esityksestä kannattaa kaivaa esille virheitä ja äkkivääriä piirteitä.  Ne tekevät vastaesityksestä epäluotettavan.
 
Kun tämä vaihe on ohitse valtaa pitävät julkaisevat yhteisesti päätetyn päätöksen ja vastanrannan kiiskit voidaan nyt rauhassa leimatta yhteistyökyvyttömiksi ja teilata epädemokraattiseksi.

Ajojahtia ja mustamaalaamista ei tarvitse harrastaa.  Valtaa pitävien imago keskustelevana ja demokraattisena osapuolena vain kirkastuu.
« Last Edit: 28. 10. 2007 18:06 by Moderaattori »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #664 on: 28. 10. 2007 18:06 »

Palaute: Makiavelli

Ohjeita kansalaiskeskusteluun

Jos jokin asia halutaan lävitse ilman aitoa kansalaiskeskustelua menetellään seuraavasti:

Kutsutaan ihmiset lyhyellä varoitusajalla keskustelemaan, ettei kenelläkään ole aikaa perehtyä kunnolla päätettävään aiheeseen.

Vaaditaan, että päätettävä asia on katsottava vasta esityslistalta, niin ettei kellään ole aikaa valmistautua etukäteen.

Kaikkein kriittisempiä vastaanpanijoita kuunnellaan loputtomasti ja heitä vielä kehutaan.

Rakentavat ja asiaan kuuluvat kysymykset sivuutetaan nopeasti.

Todelliset kehitysasiat vaiennetaan äkkiä ja siirrettään käsiteltäväksi erillisiin työryhmiin.   

Muistinpanoja  ja pöytäkirjoja ei tehdä tai  sitten ne postitetaan myöhässä, niin että niihin ei ehdi tutustua.
 
Päätösvaiheessa laitetaan nämä  ”ärhäkkäät”  kannanotot vastakkain etukäteen  tehdyn päätösesityksen kanssa niin että päätösmenettely vaikuttaa demokraattiseltä. 

Vastapuolen esityksestä kannattaa kaivaa esille virheitä ja äkkivääriä piirteitä.  Ne tekevät vastaesityksestä epäluotettavan.
 
Kun tämä vaihe on ohitse valtaa pitävät julkaisevat yhteisesti päätetyn päätöksen ja vastanrannan kiiskit voidaan nyt rauhassa leimatta yhteistyökyvyttömiksi ja teilata epädemokraattiseksi.

Ajojahtia ja mustamaalaamista ei tarvitse harrastaa.  Valtaa pitävien imago keskustelevana ja demokraattisena osapuolena vain kirkastuu.


Minusta tässä ei vielä ole mustamaalattu muita kuin Rabbe Grönblomia. Heikki Kouhia, ja kaupunginjohtajia.

Minä en odota MOT;n ”tutkivalta jurnalismilta” kuin tämän vanhan kertausta tai  yhteenvetoa, jossa äänessä veikkaukseni  mukaan saavat kuuluviin paremmin  tuen vastustajat  RG-linelle.
Toivottavasti äänessä ovat eri ”naamat” kuin täällä, että saataisiin edes siltä osin vaihtelua.

 Länsi-Suomen lääninhallituksen vaateet Vaasan ja Uumajan välisestä matkustaja- ja autolauttaliikenteestä ovat suhteellisen ”kakofonisia”. Siellä päässä ei taida olla  alan asiantuntemusta.
 Matkustajalauttaliikenteen minimipalvelutaso vaaditaan pitämään samalla tasolla kuin nykyinenkin liikenne on. Jatkossakin vaaditaan vähintään 300 matkustajapaikkaa.”

 Kuitenkin pitäisi olla tiedossa, ettei tuollaisia lavoja ole paljon edes olemassa, tai vapaana RG 1 lisäksi  (joka on muteettu 300 matkustajaa vetäväksi rahtilautaksi
Autolautat joka pystyisivät ottamaan suuren rekka ja rahtimäärän, ovat matkustajakapasiteetiltaan aivan liian suuria Vaasa-Umeå liikenteeseen. RORO/ROPAX- puolelta ei hevin vain löydy tällaista ilman muutostöitä.
« Last Edit: 28. 10. 2007 18:06 by fableable »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #665 on: 28. 10. 2007 18:06 »
Minä en odota MOT;n ”tutkivalta jurnalismilta” kuin tämän vanhan kertausta tai  yhteenvetoa, jossa äänessä veikkaukseni  mukaan saavat kuuluviin paremmin  tuen vastustajat  RG-linelle.
Toivottavasti äänessä ovat eri ”naamat” kuin täällä, että saataisiin edes siltä osin vaihtelua.

Minäkin toivoisin, että tukipäätöksen kannattajat tulisivat lopultakin perusteluineen esiin. Ettei taas tälläkin kertaa jouduta pettymään kun toimittajat joutuvat toteamaan, että yritimme haastatella myös valtuutettu N.N.:ää, mutta valitettavasti hän kieltäytyi kommentoimasta asiaa...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #666 on: 28. 10. 2007 19:07 »


Ohjeita kansalaiskeskusteluun

Jos jokin asia halutaan lävitse ilman aitoa kansalaiskeskustelua menetellään seuraavasti:

Kutsutaan ihmiset lyhyellä varoitusajalla keskustelemaan, ettei kenelläkään ole aikaa perehtyä kunnolla päätettävään aiheeseen.

Vaaditaan, että päätettävä asia on katsottava vasta esityslistalta, niin ettei kellään ole aikaa valmistautua etukäteen.


Paljon tuttuja piirteitä tuossa edellä on.

Näin tässä RG Line tukipaketissa suurinpiirtein edettiin:

1. Asia valmisteltiin salassa (ja lisäksi valmistelussa vahvasti mukana oli luottamushenkilö).

2. Asia tuotiin Ei-julkisena asiana kaupunginhallitukseen. Tällä estettiin kaupunginhallituksen jäsenten keskustelu asiasta oman valtuustoryhmänsä kanssa.

3. Ylimmälle päättävälle elimelle, kaupunginvaltuustolle ei annettu järkevän päätöksenteon harkinnan perusteeksi tarvittavia asiakirjoja (esim. RG Linen anomus tuesta, RG Linen välitilinpäätös 31.8.2007, vakuutena olevan aluksen luokituskirja, vakuutustodistus, ulkopuolisen arvioijan arviointitodistus, oikeaa tietoa tavaramaksujen tilittämättömyydestä)

4. Puutteellinen valmistelu: Ei oltu selvitetty valtuustolle lainkaan tuen lainmukaisuutta uuden EU lainsäädännön myötä (asian toisessa käsittelyssä suullisesti väitetiin sellainen myönteinen lausunto saadun!)




Tässä vihreän valtuustoryhmän valtuuston päätökseen tekemän eriävän mielipiteen perustelut:
Quote
Vaasan kaupunginvaltuusto
Eriävä mielipide

Vastustimme asian hyväksymistä ja jätimme valtuuston kokouksessa eriävän mielipiteen asiassa:
15.10.2007 § 116
MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS / RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
Perustelumme eriävälle mielipiteellemme.
1.   Merenkurkun liikenteen vääristynyt kilpailutilanne eli tuen antaminen 12 vuodeksi yhdelle varustamolle estää vapaan kilpailun.
2.   Tuen mahdollinen laittomuus esimerkiksi EU:n De Minimis-asetuksen puitteissa.
3.   Asian käsittelyyn sisältyneet puutteelliset hallinnolliset käytännöt, kuten epäselvä tilanne muiden lainanantajien vaatimasta korosta ja vakuuksista; asian valmistelu kaupunginhallituksen puheenjohtajan eikä virkavastuulla toimivien viranhaltijoiden toimesta.
4.   Valtuustolle ei annettu selvitystä lainatakauksen vakuutena olleen RG I aluksen arvosta, laadusta, merikelpoisuuden laillisuudesta tai vakuutusturvasta. Asian ensimmäisessä käsittelyssä valtuustossa aluksen omistajan järjestämä arviointi julistettiin salaiseksi, myöhemmin siitä toimitettiin vain tulkinnanvarainen käännös, ei alkuperäistä dokumenttia.
5.   Kaupungin luoton vakuutena olleen Casino Expressin myyntiin liittyneet epäselvyydet. Laiva myytiin asiantuntijoiden mukaan alihintaan ja yhtiön pääoma muodostui negatiiviseksi. Pidämme kyseenalaisena myös kaupungin hyväksyntää laivan myymisestä epämääräiselle taholle, joka ei toimi kansainvälisesti hyväksyttyjen sääntöjen mukaisesti.
6.   Vaasan kaupunki on sitoutunut tukemaan nimenomaan Merenkurkun matkustajaliikennettä, mutta käsityksemme mukaan varustamon konsepti matkustajaliikenteen hoitamiselle ei ole toimiva, kannattava, eikä tarjoa toimivaa vaihtoehtoa matkustajaliikenteelle.

Vaasassa 22.10.2007

Vaasan Vihreä Valtuustoryhmä (Tapio Osala, Francesca Cucinotta, Hannu Katajamäki)

Tapio Osala, puheenjohtaja

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #667 on: 29. 10. 2007 08:08 »
MOT: Pizzakeisari merihädässä

TV1  20:00 - 20:30

Veronmaksajat pitävät kauppaneuvoksen varustamon pinnalla. 


Onko asia näin?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #668 on: 29. 10. 2007 10:10 »
MOT: Pizzakeisari merihädässä

TV1  20:00 - 20:30

Veronmaksajat pitävät kauppaneuvoksen varustamon pinnalla. 


Onko asia näin?


Ei  tietenkään ole asia näin. 

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #669 on: 29. 10. 2007 10:10 »

Ei  tietenkään ole asia näin. 

Vaan kuinka?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #670 on: 29. 10. 2007 11:11 »

Ei  tietenkään ole asia näin. 

Vaan kuinka?

Olen sen jo tällä todennut meneen oteeseeen,  Mutta  ”seitsemän veljesten tapaan”  toisto on opin äiti.
  Ensinäkin Rabbe on  pizza ja hotellimoguli. RG-line on hänelle sivutuote, jonka hän otti  paikallisena hoitaakseen  Siljan  luikkiessa karkuun taxfreen loputtua.  Verovaroista tuetaan monia muitakin bisneksiä.  Tälläkin  monelle kelpaisi Suomen ja Ruotsin valtion tuki.  Mutta kun se tulee enempi omaan kukkaron kohdalle, niin ”älämölö” on valmis. Ilman tukieuroja ei yksikään varustamo kykene  hoitamaan ympärivuotista matkustajaliikennettä merenkurkussa.

Toiseksi  kauppaneuvoksen  varustamo ei tule  uppoamaan . Muut laivat jää kaupaneuvokselle, vaikka RG-line lopetaisikin.   Heimo Hokkanen on todennut, ”että Rabbe jatkaa vaikka tukia ei tulisi” . Sen näkee ken elää. Joka tapauksessa  kaupaneuvoksen muut  paatit eivät jää  Vaasa- Umeå reitille.

« Last Edit: 29. 10. 2007 14:02 by fableable »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #671 on: 29. 10. 2007 19:07 »
Tämän sivuston ylläpitäjänä oli tietysti syvä pettymys että ohjelmassa jäi kokonaan käsittelemättä tavallisen vaasalaisen mielipide tukipaketista. Olen tietysti jäävi tätä sanomaan, mutta sanon kuitenkin: vaasalaisia.info blogin foorumin tuominen edes pienksi osaksi ohjelmaa, olisi nostanut sen aivan uudelle tasolle. Foorumissa käynnissä oleva keskustelu on jo nyt kiinteä osa Vaasan kunnallispolitiikkaa. Olen siis sitä mieltä että tässä kaupungissa tarvitaan kansalaiskeskustelua.

Ohjelman käsikirjoituksen voit lukea linkistä:

http://www.yle.fi/mot/hs071029/kasikirjoitus.htm
« Last Edit: 29. 10. 2007 19:07 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #672 on: 29. 10. 2007 19:07 »
MOT ohjelma oli hyvä ja parhaasta päästä tutkivaa toimitustyötä. Jo olisi todella omituista, jos edelleen valtuusto 5.11.07 päättää jatkaa Rabben laivabisneksen tukemista Vaasalaisten veromarkoilla.

Rabbe ei ottanut minkäänlaista vastuuta Casino Expressenin myynnistä romutettavaksi alkeellisiin työolosuhteisiin. Voi todeta MOT ohjelman jälkeen, että Rabbe käy kauppaa rikollisten kanssa, jotka romuttavat myrkyllisiä aineita sisältäviä vanhoja laivoja, ihmisten terveydelle vaarallisissa olosuhteissa.

Rabben laivabisnes on saanut viiden vuoden aikana yhteiskunnan verotukea 6,5 miljoonaa euroa ja sen lisäksi vielä EU:n tukea 4,5 miljoonaa euroa.

Rabbe oli autuaan tietämätön saamistaan verotuista ohjelmassa.

Vaasalaisten valtuutettujen sinisilmäisyys on Rabben suhteen ollut uskomatonta.

Nyt pitäisi jo viimein olla selvää,  kenen asioita korkein virkamiesjohto hoitaa.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #673 on: 29. 10. 2007 19:07 »
MOT: ohjelmassa kävi hassusti. Kun piti käsitellä RG-linen asiaa, käsiteltiinkin  jonkun toisen laivafirman aluksen  kohtaloa.
  RG-linen tuen vastustajat ja puoltajat olivat äänessä ylllättävänkin tasapuolisesti. Plussat  Nordmanille ja KJ:lle.

Lisäksi oli hyvä, kun Rabbe muistutti, että Silja-linen lopetettua 18 muulta varustamolta kysyttiin kiinnostusta  merenkurkun  liikenteen hoitamiseen. Ketään EI KIINNOSTANUT.

Uusi näkökulmakin  tuen vastustajilta saatiin, joten ei ohjelma ihan turha ollut.

Vihreiden Tapio Osala nimittäin esitti tuen vastustuksen syyksi sen, että ”hän pyyhkii mieluummin suomalaiseen, kuin ruotsalaiseen paperiin”
« Last Edit: 29. 10. 2007 20:08 by fableable »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #674 on: 29. 10. 2007 19:07 »
Yllättävän vähän uutta asiaa ohjelmassa todellakin oli. Se oli todellakin plussaa, että oltiin saatu haastateltua myös Rabbea ja myös vaasalaisia tukipaketin kannattajia. Nordman oli silmiinpistävän vaisu. Kuin maansa myynyt. Meneekö esiintymiskuumeen piikkiin vai oliko käsiteltävä asia epämiellyttävä ?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #675 on: 29. 10. 2007 19:07 »
MOT ohjelma oli hyvä ja parhaasta päästä tutkivaa toimitustyötä. Jo olisi todella omituista, jos edelleen valtuusto 5.11.07 päättää jatkaa Rabben laivabisneksen tukemista Vaasalaisten veromarkoilla.

Rabbe ei ottanut minkäänlaista vastuuta Casino Expressenin myynnistä romutettavaksi alkeellisiin työolosuhteisiin. Voi todeta MOT ohjelman jälkeen, että Rabbe käy kauppaa rikollisten kanssa, jotka romuttavat myrkyllisiä aineita sisältäviä vanhoja laivoja, ihmisten terveydelle vaarallisissa olosuhteissa.

Rabben laivabisnes on saanut viiden vuoden aikana yhteiskunnan verotukea 6,5 miljoonaa euroa ja sen lisäksi vielä EU:n tukea 4,5 miljoonaa euroa.

Rabbe oli autuaan tietämätön saamistaan verotuista ohjelmassa.

Vaasalaisten valtuutettujen sinisilmäisyys on Rabben suhteen ollut uskomatonta.

Nyt pitäisi jo viimein olla selvää,  kenen asioita korkein virkamiesjohto hoitaa.


Reino hyvä. miksi  Rabbe ottaisi vastuuta toisten tekemisistä? Hänen firmansa myi laivan  ajokuntoisena. Jos sinä myyt vaikka auton, niin varmistatko, ettei tuleva omistaja mahdollisesti  syylisty sen kanssa ypäristörikokseeen?

Vielä vähemmän odottaisi Rabben jossain lentokentän odotustilassa  yllätyshaatatelussa  kertovan lonkalta  kaikki firmansa taseet ja tuet. Hänellä on työntekijät jotka sen hoitaa.
Pystyksö sinä Reino kertomaan  heti lonkalta mitä olet tienannut elämässäsi ja mitä maksanut veroja Entä   muistatko  saamasi veronpalautukset  edes  viimeisiltä  viideltä vuodelta, entä mätkyt?

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #676 on: 29. 10. 2007 19:07 »

Onneksi ohjelma tulee huomenna uusintana. Ainakin niiden kannatta katsoa, jolta meni ohi kuinka Nordman ja Lumio jättivät vastaamatta pariin tärkeään kysymykseen. Tai no vastasivat, mutta ei siihen mitä kysyttiin.

Molemmat herrat olivat aika vaisuja ja vaivautuneita, enkä millään jaksa uskoa, että tuon tason kavereille iskee yllättävä ramppikuume.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #677 on: 29. 10. 2007 20:08 »
MOT oli lähinnä muistutus siitä mitä on tapahtunut.  Mitää varsinaisesti uutta ohjelma ei pystynyt kaivamaan esille.  C-Express osuus oli täysin turha.

Ohjelman käsikirjoitus on täällä:

http://www.yle.fi/mot/hs071029/kasikirjoitus.htm
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #678 on: 29. 10. 2007 20:08 »
MOT ohjelma oli hyvä ja parhaasta päästä tutkivaa toimitustyötä. Jo olisi todella omituista, jos edelleen valtuusto 5.11.07 päättää jatkaa Rabben laivabisneksen tukemista Vaasalaisten veromarkoilla.

Rabbe ei ottanut minkäänlaista vastuuta Casino Expressenin myynnistä romutettavaksi alkeellisiin työolosuhteisiin. Voi todeta MOT ohjelman jälkeen, että Rabbe käy kauppaa rikollisten kanssa, jotka romuttavat myrkyllisiä aineita sisältäviä vanhoja laivoja, ihmisten terveydelle vaarallisissa olosuhteissa.

Rabben laivabisnes on saanut viiden vuoden aikana yhteiskunnan verotukea 6,5 miljoonaa euroa ja sen lisäksi vielä EU:n tukea 4,5 miljoonaa euroa.

Rabbe oli autuaan tietämätön saamistaan verotuista ohjelmassa.

Vaasalaisten valtuutettujen sinisilmäisyys on Rabben suhteen ollut uskomatonta.

Nyt pitäisi jo viimein olla selvää,  kenen asioita korkein virkamiesjohto hoitaa.


Reino hyvä. miksi  Rabbe ottaisi vastuuta toisten tekemisistä? Hänen firmansa myi laivan  ajokuntoisena. Jos sinä myyt vaikka auton, niin varmistatko, ettei tuleva omistaja mahdollisesti  syylisty sen kanssa ypäristörikokseeen?

Vielä vähemmän odottaisi Rabben jossain lentokentän odotustilassa  yllätyshaatatelussa  kertovan lonkalta  kaikki firmansa taseet ja tuet. Hänellä on työntekijät jotka sen hoitaa.
Pystyksö sinä Reino kertomaan  heti lonkalta mitä olet tienannut elämässäsi ja mitä maksanut veroja Entä   muistatko  saamasi veronpalautukset  edes  viimeisiltä  viideltä vuodelta, entä mätkyt?


Kyllä Rabbella täytyy olla vastuu siitä, että C Expressenin ostajat ovat rehellisellä ja laillisella asialla! Tässä on nyt kysymys aivan eriluokan asiasta kuin henkilö auto.

Eihän Rabbe varmaan muistaisi, jos kysymys olisi muutamasta tuhannesta eurosta, mutta kun on kysymys miljoonista euroista on muistaminen varmaankin helpompaa.

Näin on ainakin omalta osalta, että pieniä summia on vaikea muistaa, mutta isot muistan aina.

Olisihan Rabbe voinut jo hänen uskottavuutensa kannalta, olla rehellisempi ohjelmassa.
MOT ohjelmassa paistoa kyllä läpi, että hän yritti väistää kysymykset.
« Last Edit: 29. 10. 2007 20:08 by Reino Kolmonen »

Arne-seppä

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #679 on: 29. 10. 2007 20:08 »
Päällimmäisenä Rabben haastatteluvastauksissa nousi esiin hänen moraalinsa, tai pikemminkin sen puute..