Syyskuussa kävin kaupunginjohtajan vastaanotolla diplomaattikunnan vanhimman Intian suurlähettilään Om Prakashin kanssa. Taisin osua silloin hyvin kiusalliseen ajankohtaan näin jälkikäteen mietittynä. Silloin kun käy suurlähettiläs, niin tapana on että Vaasan kaupunki tarjoaa hänelle lounaan. Nyt ei tarjonnut, vaan lämmintä vettä ja pussiteen sekä yhden kuivan keksin. Tilanne kyllä nolotti. Enhän minä siitä enempää puhu, mutta oli aika poikkeuksellinen tilanne. Kaupunginjohtaja ei ilmeisesti uskaltanut esittää diplomaattikunnan esimiehelle vieraanvaraisuutta kun oli hieman jäänyt kiinni edustuskulujen leväperäisyydesta.
Olen Lamminmäen kanssa erimieltä että kaupunginhallitus olisi vakavan paikan edessä. Ei varmasti ole. Ne asiat on Kujanpää jo valmiiksi neuvotellut. Muistaakseni kaupunginjohtajan edustustilit tarkastaa ja hyväksyy kaupunkineuvos Heiiki Kouhi ja nyt varatuomari Raija Kujanpää. Kyllä jotkut valtuutetut noukkii kiviä taskuunsa, mutta kun tulee todellinen tilanne niin heti alkaa huopatossut lipsua. Pelätään että RKP, Kokoomus ja demarit ilmoittaa diplomaattisesti, että olette vastaedes "persoona non grata" eli suomeksi epäsuosiossa oleva henkilö. Ei tule lautakuntapaikkoja eikä muita jäsenyyksiä.
Kukaan ei uskalla valtuutetuista kiveä heittää, sen näki Salinin jutussa. Se asia on haudattu kuopattu, sille ei enää poliisikaan mitään voi. KH laatii nyt kiusallisen tilanteen edessä säännöt, mutta ei niitä voi tehdä noudattaa takautuvasti.
Minulle tulee ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, on tilintarkastuyhtymä Audiator jonka työn jälkiä ei kukaan valtuutetuista moiti. Läpi meni vuosia keskussairaalan kavallukset ja läpi väärin tehty tilinpäätös asuntomessuista joka tuotti 15 miljoonan laskun veronmaksajille. Onko niin, että tilintarkastajat käy juomassa viinerikahvit ja sitten todetaan että on yleisiä obngelmia verotulojen suhteen?

Valtuutettujen vetelyyttä ihmetellen.
Pentti Suksi