Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 524180 times)

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2400 on: 25. 09. 2008 20:08 »
Vaasa-Uumaja laivaliikenteen kannattavuuden romautti tax-freen lopettaminen. Kummasti vaasalaisilta katosi mielenkiinto, kun laivoilta katosivat alehintaiset alkoholituotteet.


Tämähän kertoo aika suorasti sen, että nykyisin matkutajaliikenteelle vaasa-uumaja välillä ei ole kovinkaan suurta tarvetta. Itsekkin olin takavuosina paljon tuolla reitillä kyydissä, mutta silloin laiva toimi lähinnä "kelluvana ravintolana".  Suurelle osalle oli varmaan ihan sama, irrottiinko laiturista ollenkaan.
Käsittääkseni vaasan kaupungin tuki varustamolle perusteltiin juuri tuon olemattoman matkustajaliikenteen turvaamisella.
« Last Edit: 25. 09. 2008 20:08 by markku »
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7436
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2401 on: 25. 09. 2008 22:10 »
Vaasa-Uumaja laivaliikenteen kannattavuuden romautti tax-freen lopettaminen. Kummasti vaasalaisilta katosi mielenkiinto, kun laivoilta katosivat alehintaiset alkoholituotteet.


Tämähän kertoo aika suorasti sen, että nykyisin matkutajaliikenteelle vaasa-uumaja välillä ei ole kovinkaan suurta tarvetta. Itsekkin olin takavuosina paljon tuolla reitillä kyydissä, mutta silloin laiva toimi lähinnä "kelluvana ravintolana".  Suurelle osalle oli varmaan ihan sama, irrottiinko laiturista ollenkaan.
Käsittääkseni vaasan kaupungin tuki varustamolle perusteltiin juuri tuon olemattoman matkustajaliikenteen turvaamisella.

Silläkin on jotakin merkitystä matkustajan kannalta tehdäänkö matkaa matkustajalautassa vai itä-Saksalaisessa rahtialuksessa...

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2402 on: 26. 09. 2008 08:08 »

Silläkin on jotakin merkitystä matkustajan kannalta tehdäänkö matkaa matkustajalautassa vai itä-Saksalaisessa rahtialuksessa...


           Jees.

           Ja Laihian kyseessä ollessa, jo Vaasanlaivojen aikaan kyse oli enemmänkin: Hinnoista

           Laihialla kun ideaalein malli niistä lienee mielletty aina : Ilmainen


           Tästä syystä enimmäinen huomio Laihiallakin "Veijo Esson" baarilla
           Casinon vihkiäisten aikaan olikin: 

           Hä.! Noilla hinnoilla.!

                                      Laivan mallista viis väliä..-

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7436
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2403 on: 26. 09. 2008 09:09 »

Silläkin on jotakin merkitystä matkustajan kannalta tehdäänkö matkaa matkustajalautassa vai itä-Saksalaisessa rahtialuksessa...


           Jees.

           Ja Laihian kyseessä ollessa, jo Vaasanlaivojen aikaan kyse oli enemmänkin: Hinnoista

           Laihialla kun ideaalein malli niistä lienee mielletty aina : Ilmainen


           Tästä syystä enimmäinen huomio Laihiallakin "Veijo Esson" baarilla
           Casinon vihkiäisten aikaan olikin: 

           Hä.! Noilla hinnoilla.!

                                      Laivan mallista viis väliä..-



No varmasti tulisi sanomista jos VR(:kin) alkaisi ohjata matkustajia kuljetusvaunuihin niin kuin teuraskarjaa ja syömiseksi tarjotaan kuralätkiä :)




Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2404 on: 26. 09. 2008 09:09 »


No varmasti tulisi sanomista jos VR(:kin) alkaisi ohjata matkustajia kuljetusvaunuihin niin kuin teuraskarjaa ja syömiseksi tarjotaan kuralätkiä :)




Sanomista tulee tosin aina kun olosuhteet muuttuu.

Tässä tapauksessa tietysti rahtialuksen "matkustajaliikenne"  tukipoliittisine määreineen.

Jossa käsittääkseni Rabbe Grönblom yritti viihdyttää yhteyttä tarvitsevaa Olosuhteisiin suhteuttaen.?

        Oletko siis koskaan matkustanut rahtilaivalla.?

        Jossa useimmiten palveluun, tai sanotaanko "sosiaalisiin etuihin" kuuluu pelkät:

        Yhteisaamiaiset, sekä villasukat...

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2405 on: 26. 09. 2008 14:02 »
Kiitos vastauksesta Kari ja Tapio. On hyvä kuulla, että sopimuksista on pidetty kiinni.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2406 on: 26. 09. 2008 15:03 »

 
Paljonko "fableable" lyöt vetoa, että linja pysyy pystyssä laina-ajan (+11v) ja velat tulevat maksuun?


11 vuotta on niin pitkä aika etten "pelimiehenä" lähde vetoa lyömään. Voin vaikka vielä hävitä vedon. Nimittäin voihan Rabbe vaikka  maksaa lainan aikaisemminkin tai jopa  köntäsummana   ja tarjota kaiken kukkuraksi kaupungin hallitukselle MONSTERI pizzat ja valtuustolle perhepizzat päälle. Tämä tietenkin riippuu paljon  Rabben muiden bisnesten onnistumisesta. Hyvin näyttää nyt menevän.
Rabben  historian tuntien en olisi kovinkaan huolissani. Hänellä on ollut tapana hoitaa velvoitteet omalta puoleltaan.  Vaasan kaupunki hoitakoon oman leiviskänsä, kun siihen on vapaaehtoisesti alkujaankin itsensä sitonut. Tottakai RG1 vakuusarvo putoaa, mutta niin putoaa kaiken  muunkin raskaan kaluston jotka pantattu on. Se on realiteetti aina.

Rintamäkeä lainatakseni;"Realisti toki pitää olla, mutta vaahtosuiseen pirujen seinille maalailuun ei pidä yltyä. RG-line ilmeisesti selviää rahtiliikennetulojen ansiosta maksuistaan ja velvoitteistaan."

Ihmettelen suuresti täkäläisten pesimismin ja  synkien kuvien maalailun.  Olisitte edes vähän tyytyväisiä siitä, että RG1 on sellannut  ilman ongelmia pitkän aikaa  ja rahti sekä matkustajamäärät ovat  nousussa. Sehän on meille veronmaksajille helpottava uutinen.

Mitä tulee  Kaskisten uuteen linjasuunnitelmiin. MS- Gute on karuakin karumpi RoRo ja lähes yhtä vanha, kuin RG1;nenkin.  Ei siellä mikään risteilyparatiisi ole aukeamassa. Rahdista se tulee varmasti  osin kilpailemaan. Mutta ei se kuitenkaan RG-linelle  kuolinisku ole. Niin kuin jo aikpäiviä sitten olen todennut, merenkurkussa ei tulla enää (jos EU ei hajoa, tai Suomi siitä irtaudu) näkemään Herkkoon ilmeisesti kaipaamia risteilijäautolauttoja. Ei Vaasassa Kaskisissa Kokkolassa tai Jaakonkaupungissa. RoRo tai RoPax on ainut vaihtoehto. Ja sitten tietenkin moottorivene muutaman ihmisen kuljettamiseen. Se on kuitenkin tuhoon tuomittua sesonkipelleilyä.





« Last Edit: 26. 09. 2008 16:04 by fableable »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2407 on: 26. 09. 2008 21:09 »
Ihmettelen suuresti täkäläisten pesimismin ja  synkien kuvien maalailun.  Olisitte edes vähän tyytyväisiä siitä, että RG1 on sellannut  ilman ongelmia pitkän aikaa  ja rahti sekä matkustajamäärät ovat  nousussa. Sehän on meille veronmaksajille helpottava uutinen.
Jokainen päivä ilman ikäviä uutisia on mukava, tässäkin asiassa, jossa riskillä seilataan. Kuinka tuo matkustajamäärä on kehittynyt?

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2408 on: 26. 09. 2008 22:10 »

Jokainen päivä ilman ikäviä uutisia on mukava, tässäkin asiassa, jossa riskillä seilataan. Kuinka tuo matkustajamäärä on kehittynyt?



Eikö tämä tieto siis veronmaksajain ja etenkin kuntalaisten edustajaan viitaten  pitäisi olla
enemmänkin edustajan hanskassa, kuin äänestäjäin povitaskussa.

Mihin näitä edustajia siis tarvitaan.?        Betoniporsaiksiko.?


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2409 on: 27. 09. 2008 21:09 »
Ihmettelen suuresti täkäläisten pesimismin ja  synkien kuvien maalailun.  Olisitte edes vähän tyytyväisiä siitä, että RG1 on sellannut  ilman ongelmia pitkän aikaa  ja rahti sekä matkustajamäärät ovat  nousussa. Sehän on meille veronmaksajille helpottava uutinen.
Jokainen päivä ilman ikäviä uutisia on mukava, tässäkin asiassa, jossa riskillä seilataan. Kuinka tuo matkustajamäärä on kehittynyt?


Tarkkoja lukuja ei ole käytettävissäni, mutta Lasfolk tuossa hiljan ilmoitteli, että opiskelijat ja yllätys, ylätys Venäläiset turistit ovat löytäneet linjan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2410 on: 27. 09. 2008 22:10 »
Kritiikin uhallakin vielä kyselen matkustajamääräkehityksen perään fableblelta. Kyselen siksi että hän väitti
Quote
RG1 on sellannut  ilman ongelmia pitkän aikaa  ja rahti sekä matkustajamäärät ovat  nousussa.
Minulla on ollut toinen käsitys kehityksestä ja olisin mielissäni jos saisin korjata sen.

(ehkä edustajia tarvitaan esittämään kysymyksiä, jotta asioihin saadaan selvyys. Pitää uskaltaa kysyä. Se on edustajille aika harvinainen ominaisuus, kun jostain kumman syystä luulevat, että edustajien täytyy itse kaikki jo tietää...viranhaltijat voivat mielstäni olla niitä jotka saavat oikein palkkaa sitää että kaivavat tietoa edustajille)

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2411 on: 27. 09. 2008 22:10 »
Minä en tiedä mitään RG-linestä, mutta oletus on, että Vaasa ei voi olla ilman laivalinjaa vaikka sitten tappiollista. Vaasa kai lopulta pitää laivalinjaa siten, että koko hoito on kaupungin roskapankissa. Mahdollinen kunnallistalouden tiukkeneminen pakottaa tekemään päätöksiä siitä mikä on olennaista, virat vai laivalinja.
« Last Edit: 27. 09. 2008 22:10 by Timo Rintamäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2412 on: 27. 09. 2008 22:10 »
Minä en tiedä mitään RG-linestä, mutta oletus on, että Vaasa ei voi olla ilman laivalinjaa vaikka sitten tappiollista. Vaasa kai lopulta pitää laivalinjaa siten, että koko hoito on kaupungin roskapankissa. Lama ei ainakaan edistä kannattavuutta,
Odotan kauhulla sitä päivää kun joku poliitinen elin, vaikkapa liikelaitosten johtokunta, alkaa pyörittää varustamoa eli laivalinjaa Vaasan ja Ruotsin välillä meidän verorahoillamme.
Se tulee kalliiksi, sillä uusi laiva tarvitaan pikapuoliin.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2413 on: 27. 09. 2008 22:10 »
Odotan kauhulla sitä päivää, kun joku poliittinen elin, vaikkapa liikelaitosten johtokunta, alkaa pyörittää varustamoa eli laivalinjaa Vaasan ja Ruotsin välillä meidän verorahoillamme. Se tulee kalliiksi, sillä uusi laiva tarvitaan pikapuoliin.

"Kaupunginvaltuusto valitsee lautakunnat valtuuston toimikaudeksi eli neljäksi vuodeksi kerrallaan. Valtuusto hyväksyy myös lautakuntien säännöt. Lautakunnat voivat omilla toimintasäännöillään määritellä alaista hallintoaan tarkemmin."

"Kaupunginvaltuusto valitsee johtokunnat valtuuston toimikaudeksi eli neljäksi vuodeksi kerrallaan. Valtuusto hyväksyy myös johtokuntien säännöt. Johtokunnat voivat omilla toimintasäännöillään määritellä alaista hallintoaan tarkemmin."

Onkohan liikelaitosten johtokunta jo olemassa vai pitääkö valtuuston erikseen perustaa sellainen.

Pikaisesti silmäillen löysin Vaasan kaupungin sivuilta Liikelaitosten lautakunnan
« Last Edit: 30. 09. 2008 16:04 by Timo Rintamäki »

juhani

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2414 on: 28. 09. 2008 12:12 »
Kun Uumajan linja pelaa ja kehittyy sekä päättäjien että asukkaiden enemmistön iloksi ja eduksi, olisi jo korkea aika sen kourallisen tilanteeseen ja demokraattiseen päätöksentekoon  tyytymättömiä, joka täällä asiasta ruikuttaa, vetää tepselinsä seinästä.

Omien ja  kavereittensa kielteisten asenteiden toistelu ja vahvistaminen jo pian 100 sivun verran ei minusta ilahduta eikä auta ketään.  Vastustaisitte välillä laivalinjaa Seinäjoelta tai Laihialta niin ainakin toiveenne toteutuisi vieläpä ilman haittaa tai pahaa mieltä kenellekään.

   
« Last Edit: 30. 09. 2008 16:04 by juhani »

Offline peewee

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2415 on: 28. 09. 2008 19:07 »
Laivojahan liputetaan ulkomaille, jotta saataisiin kyseisen maan säännöt/lait koskemaan esimerkiksi palkkoja. Koskisikohan tuo myös alkoholin myyntiä?
Nopea vertailu näyttää, että esimerkiksi litra whiskyä (G:llä alkava aika yleinen merkki) maksaa noin 20 euroa Tukholman ja Hesan välillä (TAXFREE hinta!!??), kun se samainen juoma maksaa vain 16 ekua Saksassa (Bordershop, Puttgarden). Eli jos vaikka Vaasan ja Uumajan välille laittaisi "Saksalaisen" laivan, niin eikö siinä silloin voisi myydä viinaa Saksan hinnoilla?
Eiköhän taas löytyisi matkustajia, kun ostokset saisi jopa ALLE taxfreehintaan.

Mielenkiintoinen sivuseikka muuten, että sekä Siljan, että Vikingin Suomen hinnastosivuilla löytyy vain "keskivahvoja alkoholijuomia", kun taas Ruotsin vastaavilla sivuilla löytyvät myös vahvat viinat.
Onko tämä sitä uutta suomalaista alkoholipolitiikka vai?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2416 on: 28. 09. 2008 20:08 »
MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS - RG LINE OY AB:N jälleenrahoitus/ kaupungin saatavat/RAHOITUSJÄRJESTELYT

Kaupunginhallitus       26.11.2007       539   717/2007
Kaupunginvaltuusto       03.12.2007       127    717/2007
Kaupunginvaltuusto       10.12.2007       140    717/2007
Kaupunginhallitus       17.12.2007       576   717/2007
                 
Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle 06/3251236, johan.lidsle@vaasa.fi
Kehittämisjohtaja Raili Tiitola 06/3251210, raili.tiitola@vaasa.fi

RG Line Oy Ab:n anomus Liite 1. Anomuksen liitteenä on esitys rahoitusjärjestelyiksi, joka on aktissa. Rahoitusjärjestelyjen sisältö on selvitetty alla esittelytekstissä.
RG Line tuloslaskelma ja tase 2006 Liite 2
RG Line välitilinpäätös 30.9.2007 Liite 3
RG Line tulos (ilman Casino Expressin vaikutusta ) 2006-2008 sekä rahtivolyymin kehitys 2001-2010 Liite 4
RG Line oma pääoma ja kassavarat rahoitusjärjestelyjen jälkeen Liite 5
Kongstad Shipping RG I arviointitodistus
ja Börje Lassfolkin selvitys liite 6
RG I aluskiinnityksen vakuusriskin arviointi, laskelmat Liite 7
Kaupparekisteritiedot, RG I vakuutustodistus, RG I rasitustodistus,
RG I luokkasertifikaatti, aktissa


1. RG Line Oy Ab:n tuloskehitys

Liitteessä 3 on yhtiön välitilinpäätös 30.9.2007. Liitteessä 4 on esitetty tuloslaskelma 2006 sekä yhtiön laatimat tuloslaskelmaennusteet 2007 ja 2008. Luvut on esitetty paremman vertailtavuuden takia ilman Casino Expressin kustannuksia.

Yhtiön myyntituotoista vuonna 2007 56 % tulee rahdista ja 44 % matkustajaliikenteestä. Matkustajamäärä on v. 2007 n. 70 000 matkustajaa. Yhtiön pitkäaikaiset lainat ovat 11,8 milj. €.

Vuonna 2007 yhtiön rahoitustulos (tulos rahoituserien jälkeen ennen poistoja) on lähellä nollatasoa eli yhtiö pystyy käyttö- ja rahoitusmenot rahoittamaan toimintatuloillaan, mutta tulos ei riitä poistoihin/lainojen lyhennyksiin.

Vuonna 2008 tulo- ja menoperusteet ovat seuraavat:

Myyntitulot kasvavat 15 % vuodesta 2007 pääasiassa uusien rahtisopimusten seurauksena.
Matkustajatulot ovat vuoden 2007 tasolla.
Toimintaa tehostetaan.
Polttoainekulut vähenevät, kun laivan koneeseen on loppuvuonna 2007 tehty muutos siten, että se voi käyttää halvempaa raskasta polttoöljyä.
Rahoituskulut laskevat vuodesta 2007

Vuoden 2008 arvioitu tilikauden voitto on 0,6 milj. € ja rahoitustulos (tulos ennen poistoja) n. 1,1 milj. €.

Yhtiön toimintasuunnitelmaan kuuluu lisäksi matkustajamäärien kasvattaminen panostamalla matkustajaliikenteeseen.







2. Esitys rahoitusjärjestelyiksi

Yhtiön arvioitu tulos vuodelta 2008 on voitollinen, mutta aikaisempien vuosien alijäämien seurauksena yhtiöllä ei ole maksuvalmiutta ja yhtiön oma pääoma on negatiivinen. Yhtiö ei selviä ilman rahoitusrakenteen muuttamista erääntyneistä ostoveloista sekä tänä ja ensi vuonna erääntyvistä lainojen lyhennyksistä. Rahoitusjärjestelyt ovat siten välttämättömät.

Rahoitusjärjestelyissä ovat mukana emoyhtiö Ab R. Grönblom International Ltd, Sampopankki, Finnvera ja Vaasan kaupunki. Rahoitusjärjestelyjen tarkoituksena on

saattaa yhtiön maksuvalmius toiminnan kannalta riittävälle tasolle
vakauttaa pitkäaikainen rahoitus tasolle, joka varmistaa velvoitteista selviämisen tulorahoituksen turvin.
turvata Merenkurkun ympärivuotinen matkustaja- ja rahtiliikenne.

2.1 Rahoitusjärjestelyjen sisältö

Omistaja Ab R. Grönblom International Ltd maksaa RG Linen kassaan yhtiön taseessa olevan konserniavustussaatavan
n. 2 400 000 €, jolla maksetaan pois kaupungin takaamat lainat 504 564 € ja
1 075 000 € sekä Casinon hankintalaina
780 335 €, josta kaupungin takaama osuus
on 336 000 €. Yhteensä pitkäaikaisia lainoja maksetaan pois
2 359 899 € ja kaupungin takaukset vähenevät 1 915 564 €.

Em. takausten erityisvakuutena olevat vastavakuudet (jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin, Rabbe Grönblomin henkilökohtainen takaus, emoyhtiön yrityskiinnitys) vapautuvat, koska lainat maksetaan pois. Vakuuksien vapautuminen on edellytys sille, että emoyhtiön konserniavustus voidaan maksaa RG Linelle.

Tämän jälkeen RG Linelle jää pitkäaikaista lainaa 9 462 000 €, josta kaupungin takaamaa on 2 700 000 € (Nordea). Tämän lainan laina-aikaa jatketaan 4 vuotta ja myönnetään kolme vapaavuotta (laina-aika 13.1.2005-13.1.2017, ensimmäinen lyhennys 13.1.2011). Vastavakuutena olevien aluskiinnitysten etuoikeusjärjestystä muutetaan (selvitetty tarkemmin alla).

Muut jäljelle jäävät lainat 6 762 000 €
(9 462 000 €-2 700 000 €) järjestellään uudelleen ja Finnvera sekä emoyhtiö Ab R Grönblom International Ltd antavat pääomalainat yhtiölle:

-Sampopankki antaa 3 000 000 €:n suuruisen pitkäaikaisen luoton sekä
180 000 €:n suuruisen shekkitililuoton yhteensä 3 180 000 € parhaalla etuoikeudella olevia RG I aluksen aluskiinnityksiä vastaan.
- Finnvera esittää yhteensä
4 220 000 €:n suuruisen rahoituspaketin, josta pääomalainaa on 1 100 000 €,
720 000 € takaus shekkitililuotolle ja loput pitkäaikaisina lainan takauksina tai suorina lainoina. Pitkäaikaisen rahoituksen laina-aika on 12 vuotta sisältäen
3 vapaavuotta.

-Finnveran vastuut (ilman pääomalainaa) ja kaupungin takaukset ovat yhteensä
5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % (2 700 000 €) ja Finnveran osuus 53,6 %
(3 120 000 €). Finnvera ja kaupunki saavat aluskiinnityksen RG I alukseen yhtäläisin etuoikeuksin, (kaupunki 46,4 %, Finnvera 53,6 %) Sampopankin
3 180 000 €:n jälkeen. Yhteensä RG I alukseen aluskiinnityksiä on 9 milj. €.

- Ab R. Grönblom International Ltd antaa uutta pääomalainaa 1 100 000 €. Lainalle ei saa asettaa vakuutta ja korkoa sille voidaan maksaa vasta kun yhtiölle on kertynyt vapaata omaa pääomaa.
-RG Linen velka konsernin muille yhtiöille 300 000 € muutetaan RG Linen taseeseen pääomalainaksi.

Edellisten toimenpiteiden lisäksi

- Kaupungin erääntyneille saataville
782 417 € laaditaan kolmen vuoden (36 kk) maksuohjelma. Saatavaa lyhennetään kuukausittain tasaerin ja sille peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + marginaali 0,25 eli 4,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen
500 000 €:oon saakka.
- Emoyhtiön aikaisempi pääomalaina
1 291 000 € muutetaan oman pääoman eräksi.
- RG Line yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

Järjestelyjen jälkeen yhtiön kassavarat ovat 1 238 000 € ja taseen oma pääoma on n. 100 000 € (tarkempi selvitys oman pääoman ja kassavarojen muodostumisesta on liitteessä 5).     

3. Kaupungin takausvastuut nyt, rahoitusjärjestelyjen vaikutukset kaupungin sekä muiden
osapuolten vastuisiin

Kaupungin nykyiset takausvastuut on selvitetty alla:Uutisoinut:
Kotisivu: http://www1.vaasa.fi/ktweb/

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2417 on: 28. 09. 2008 20:08 »
Kaupungilla on takausvastuita 4 615 564 € ja erääntyneitä saatavia (pääasiassa sataman tavaramaksuja) 782 417 € eli yhteensä 5 397 981 €.

   Kaupungin vastuut rahoitusjärjestelyn toteuttamisen jälkeen ovat:
   
Takaus(Nordean laina)   2 700 000 €
Saatavat
(pääasiassa tavaramaksuja) 782 417 €
Yhteensä 3482 417 €

Kaupungin takausvastuut vähenevät rahoitusjärjestelyjen johdosta
1 915 564 €.

R Grönblom International Ltd:n kassavaikutteinen rahallinen panos järjestelyissä on 3 800 000 €
(aikaisempi pääomalaina 1,291 milj.€ huomioon ottaen omistajan panos yhtiöön
on 5 091 000 €).

Finnveran takaukset ja lainat lisääntyvät järjestelyssä 648 000 €.

Takausperiaatteet, kaupungin takausriskit sekä toiminnalliset uhat ja mahdollisuudet

Takauksen todellisen riskin arviointi on vaikeaa, koska aluskiinnityksen reaaliarvoa ei tarkoin tiedetä. Arviointitodistuksen mukaan RG I laivan arvo on n. 9 250 000 €. Jotta kaupungin takaamalle lainalle
(2,7 milj. €) olisi turvaava vakuus, pitäisi aluksen käyvän hinnan olla realisoitaessa
9 milj. €. Liitteenä on RG I laivan arviointitodistus ja toimitusjohtaja Börje Lassfolkin selvitys RG I:een tehdyistä muutostöistä, jotka omalta osaltaan turvaavat laivan arvoa.

Alus on vakuutettu rahoittajien vakuutusturvan ollessa nyt 8,1 milj. €. Kiinnitysten kasvaessa 9 milj. €:oon vakuutuksen määrä tarkistetaan tähän summaan.

Kaupungin takaaman 2,7 milj. €:n lainan nykyinen vakuus on rahoittajien/takaajien yhdenvertainen oikeus 8,1 milj. €:n aluskiinnitykseen. Jos aluksen realisointiarvo on 8,1 milj. €, on vakuus turvaava. Jos arvo on esim. 7,5 milj. €,
on kaupungin osuus pantista 2,5 milj. € jolloin vakuusriski on 200 000 €.

Rahoitusjärjestelyssä aluskiinnitysvakuutta muutetaan siten, että Finnveralla ja kaupungilla on yhdenvertainen oikeus panttiin 3 180 000 €:n jälkeen (kaupunki 46,4 %, Finnvera 53,6 %). Jos aluksen realisointiarvo on 8,1 milj. €, on kaupungin osuus pantista 2 283 000 € eli laskennallinen vakuusriski lisääntyy nykyiseen riskiin verrattuna 417 000 €.
Jos arvo on 7,5 milj. €, on kaupungin osuus pantista 2 milj. € eli vakuusriski lisääntyy 0,5 milj. €.

Kaupungin perimässä takausmaksussa (2,2 %) on vakuusriski otettu huomioon (jos vakuus on täysin turvaava, on kaupungin perimä takausmaksu 0,5 %, jos vakuus puuttuu kokonaan, maksu on 4 %).

Rahoitusjärjestelyllä pienennetään kaupungin takausriskiä, koska yhtiön kassavarat nousevat toiminnan vaatimalle tasolle ja rahoituskustannuksia helpotetaan pitkäaikaisten lainojen uudelleenjärjestelyllä. Pitkäaikaisiin rahtisopimuksiin perustuen tuloksen arvioidaan kehittyvän siten, että tulorahoituksella voidaan hoitaa lainojen lyhennykset (vuoden 2008 arvioidaan olevan jo voitollinen). Myönteisen kehityksen toteutuessa ulottuvat heijastusvaikutukset myös muualle yhteiskuntaan: rahtikuljetusten lisääntyminen Merenkurkussa tukee myös rautatieliikenteen kehittämismahdollisuuksia ja tavarakuljetusten siirtyminen enemmän rautatielle ja merikuljetuksiin on ympäristömyönteinen kehitys. Sataman tulostaso säilytetään ja se pystyy maksamaan tuottovaatimusta kaupungin muiden palvelutoimintojen rahoittamiseksi.

Kaupungin takaamia lainoja erääntyy maksettavaksi marras-joulukuussa 936 000 € ja 30.3.2008 504 000 € eli yhteensä
1 440 000 €, joten ilman rahoitusjärjestelyjä näiden osalta takausvastuut realisoituvat (mm. nämä lainat on rahoitusjärjestelyssä tarkoitus maksaa pois).

Varustamoyhtiön konkurssitapauksessa
   
- Menetettäisiin kaupungin vakuudettomat saatavat, tällä hetkellä n.782 000 €.
- Pankit irtisanovat lainat, jolloin kaupungin takaamat lainat 4,6 milj. € ja niihin liittyvät takaukset erääntyvät heti maksettavaksi. Vakuuksien realisoinnin kautta saadaan suorituksia myöhemmin, joiden määrää on vaikea etukäteen arvioida.
-Menetetään säännönmukainen matkustaja ja rahtiliikenne ja sen myötä
n. 60 välitöntä ja 60 välillistä työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen.
-Sataman tulot putoavat vuositasolla
n.700 000 €.

Kaupunginvaltuuston vahvistaman sijoitustoiminnan johtosäännön mukaan muille kuin kaupungin tyräryhtiöille annetuille takauksille vaaditaan turvaavat vakuudet ja tästä periaatteesta voidaan poiketa erityisen painavasta syystä. Rahoitusjärjestelyssä taatun lainan 2,7 milj. € laskennallinen vakuusriski kasvaa nykyiseen riskiin verrattuna n. 420 000 €. Liitteessä 7 on selvitetty vakuusriski eri vakuusarvioilla. Erityisen painavat syyt sille, että vakuusriski tämän takauksen osalta voidaan hyväksyä ovat seuraavat:

Rahoitusjärjestelyllä:

Pienennetään kaupungin takausvastuita
1 915 564 €
Pienennetään kaupungin kokonaisriskiä, koska yhtiön kassavarat saadaan toiminnan vaatimalle tasolle ja pitkäaikainen rahoitus vakautetaan (yhtiön rahoitusasema paranee n. 5 milj. eurolla)
Mahdollistetaan Merenkurkun ympärivuotinen säännöllinen matkustaja- ja rahtiliikenne ja Suomen ja Ruotsin valtion vuotuinen tuki 500 000 € voidaan hyödyntää.
Mahdollistetaan sataman vuotuiset tulot n. 700 000 €.
Mahdollistetaan välittömien n. 60 työpaikan ja välillisten n. 60 työpaikan säilyminen.
Estetään kaupungin takausvastuiden realisoituminen sekä saatavan n. 800 000 € mahdollinen menettäminen.

Kaupungin tähän asti saamat tulot RG Linen harjoittamasta säännöllisestä matkustaja- ja rahtiliikenteestä Merenkurkussa

RG Line aloitti matkustajaliikenteen Merenkurkussa v. 2001.

Vuoden 2006 loppuun mennessä kaupunki on laskuttanut RG Linelta tavara- ja palvelumaksuja sekä vuokria yhteensä 2 532 331 €. Summasta oli vuoden 2006 lopussa maksamatta 310 902 €, joten nettotulot olivat 2 221 429 €. Takausprovisioita oli lisäksi maksettu 78 621 € eli kassaan oli saatu yhteensä 2 300 050 €.

Kaupungin takaukset RG Line Oy Ab:n lainoille ja julkinen tuki

EU:n De Minimis-säännön (vähämerkityksellinen tuki yrityksille) mukaan voidaan De Minimis- tukea yrityksille myöntää seuraavasti:

31.12.2006 asti voimassa olleen säännön mukaan 100 000 € liukuvasti kolmen vuoden aikana.
1.1.2007 alkaen 200 000 € liukuvasti kolmen vuoden aikana.

EU:n sääntöjen mukaan yllä mainitun suuruinen julkinen tuki yrityksille voidaan myöntää, ilman että sen vääristää kilpailua.

Kaupungin myöntämien takausten osalta syntyvä vuotuinen tuki lasketaan EU:n määrittelemän koron ja yrityksen lainasta maksaman koron (sisältäen takausmaksun) erotuksena. Kaupungin takaamista lainoista ei synny julkista tukea RG Linelle, johtuen korkeasta takausmaksusta. Tämän vuoksi kaupungin takaukset eivät vääristä kilpailua.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2418 on: 28. 09. 2008 20:08 »
Kaupunginjohtaja ML 12

   Kaupunginhallitus päättää

Myöntää RG Line Oy Ab:lle 3 vuotta (36 kk) maksuaikaa kaupungin saatavien
782 417 € suorittamiseen. Suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon saakka ehdolla, että valtuusto hyväksyy toimenpiteet.

Ilmoittaa RG Line Oy Ab:lle, että tuleville maksuille maksuaikaa ei myönnetä.

3. Esittää valtuustolle, että

a. Kaupungin takaaman lainan
2 700 000 € (Nordea) laina-aika on
12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa 13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa. Kaupunginhallitus voi tehdä anomuksesta lyhennysohjelmaan muutoksia siten, että laina-aika ei muutu.

b. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000 € ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja
Finnveran osuus 53,6 %.
   
c. Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

d. Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista
syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.

e. Kaupunki edellyttää, että muut osapuolet hyväksyvät rahoitusjärjestelyihin sisältyvät toimenpiteet.

Käsittely Merkittiin, että Robert Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Hannu Katajamäki esitti Marjatta Vehkaojan kannattamana, että kohta 3 b kuuluisi
seuraavasti:
   
3b. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000€ ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000€, josta kaupungin osuus 46,4% ja Finnaveran osuus 53,6 %.

Vastavakuutena on lisäksi Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus 200 000€.


Kaupunginjohtaja muutti päätösesityksen kuulumaan seuraavasti:

Kaupunginhallitus päättää

1. Myöntää RG Line Oy Ab:lle 3 vuotta (36 kk) maksuaikaa kaupungin saatavien
782 417 € suorittamiseen. Suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko
4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen
ko. summalle ehdolla, että valtuusto hyväksyy toimenpiteet.

2. Ilmoittaa RG Line Oy Ab:lle, että tuleville maksuille maksuaikaa ei myönnetä ja tarvittaessa peritään tavaramaksut suoraan tavaran haltijalta.

3. Esittää valtuustolle, että

a. Kaupungin takaaman lainan 2 700 000 € (Nordea) laina-aika on 12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa 13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa.

b. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000 €
ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja
Finnveran osuus 53,6 %.
   
c. Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

d. Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista
syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.

e. Kaupunki edellyttää, että muut osapuolet hyväksyvät rahoitusjärjestelyihin
sisältyvät toimenpiteet.

Päätös   Suoritetussa äänestyksessä esittelijän esitys hyväksyttiin äänin 6 (Rauhala, Laaksoharju, Boucht-Lindeman, Nygård-Fagerudd, Lohva, Kouhi) – 4 (Moisio, Vehkaoja, Siltanen, Katajamäki).

------------------------
Valtuusto 3.12.2007

RG Line Oy Ab:n anomus 21.11.2007   LIITE 1
RG Line tuloslaskelma ja tase 2006    LIITE 2
RG Line välitilinpäätös 30.9.2007   LIITE 3
RG Line tulos (ilman Casino Expressin vaikutusta) 2006-2008
sekä rahtivolyymin kehitys 2001-2010   LIITE 4
RG Line oma pääoma ja kassavarat rahoitusjärjestelyjen jälkeen    LIITE 5
Kongstad Shipping RG I arviointitodistus
ja Börje Lassfolkin selvitys LIITE 6
Kongstad Shipping RG I CERTIFICATE of VALUATION   LIITE 6a
RG I aluskiinnityksen vakuusriskin arviointi, laskelmat   LIITE 7

   Kaupunginhallitus on hyväksynyt 26.11.2007 kaupungin saataville 782 417 €
3 vuoden maksusuunnitelman. Rabbe Grönblom antaa saatavien suorittamisen vakuudeksi omavelkaisen takauksen 782 417 € ehdolla, että valtuusto hyväksyy toimenpiteet.

KH Valtuusto päättää, että

a. Kaupungin takaaman lainan 2 700 000 € (Nordea) laina-aika on 12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa 13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa.

b. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000 € ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja Finnveran osuus 53,6 %.
   
c. Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

d. Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.

e. Kaupunki edellyttää, että muut osapuolet hyväksyvät rahoitusjärjestelyihin sisältyvät toimenpiteet.

Päätös   Merkittiin, että Robert Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Hänen tilalleen saapui varajäsen Lars-Erik Wägar.

   Valtuutettu Harri Moisio teki Hannu Katajamäen kannattamana seuraavan päätösehdotuksen:

Valtuusto päättää:

1. Valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitus käsittelee uudelleen päätöksensä 26.11.2007 koskien kaupungin saatavien perintää. Tällöin Rabbe Grönblomin henkilökohtainen omavelkainen takaus tulee rajata 500 000 €:oon. Päätöksessä tulee ratkaista saataville kertynyt viivästyskorko.

2. Kaupungin takaaman lainan 2 700 000 € (Nordea) laina-aika on 12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa 13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa.

3. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000 € ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja Finnveran osuus 53,6 %.

Lisävakuutena Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen
200 000 €, joka astuu voimaan sen jälkeen,
kun kohdassa 1 mainitut saatavat on kokonaisuudessaan maksettu, mutta kuitenkin viimeistään 1.1.2011. Tämä 200 000 €:n takaus on voimassa siihen saakka, kunnes lainan (2,7 milj. €) ensimmäisen lyhennysvuoden lyhennyserät yhteensä
300 000 € on maksettu.

4. Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

5. Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.

6. Kaupunki edellyttää, että muut osapuolet hyväksyvät rahoitusjärjestelyihin sisältyvät toimenpiteet.

Valtuutettu Heikki Lamminmäki ehdotti Francesca Cucinottan kannattamana, että asia pannaan pöydälle.

Äänestettäessä pöydälle panosta sitä kannatti 9 valtuutettua, mikä oli riittävä kannatus ja asia pantiin pöydälle.
               Äänestys 1.

--------------------------
Valtuusto 10.12.2007

   Käsittelyn pohjana on kaupunginhallituksen esitys 26.11.2007.

Käsittely Merkittiin, että valtuutettu Robert Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Hänen tilalleen saapui varavaltuutettu Gun Väkeväinen.

Valtuutettu Heikki Lamminmäki ehdotti Tapio Osalan kannattamana, että valtuusto päättää asettaa tilapäisen valiokunnan selvittämään onko tässä asiassa toimittu hyvän hallintotavan mukaisesti.

Valtuutettu Harri Moisio teki Hannu Katajamäen kannattamana seuraavan päätösehdotuksen:

Valtuusto päättää:

1. Valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitus käsittelee uudelleen päätöksensä 26.11.2007 koskien kaupungin saatavien perintää. Tällöin Rabbe Grönblomin henkilökohtainen omavelkainen takaus tulee rajata 500 000 €:oon. Päätöksessä tulee ratkaista saataville kertynyt viivästyskorko.

2. Kaupungin takaaman lainan 2 700 000 € (Nordea) laina-aika on 12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa 13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa.

3. Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudellisten lainojen etuoikeusjärjestys on seuraava:

Sampopankki 3 180 000 € ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja Finnveran osuus 53,6 %.

Lisävakuutena Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen
200 000 €, joka astuu voimaan sen jälkeen,
kun kohdassa 1 mainitut saatavat on kokonaisuudessaan maksettu, mutta kuitenkin viimeistään 1.1.2011. Tämä 200 000 €:n takaus on voimassa siihen saakka, kunnes lainan (2,7 milj. €) ensimmäisen lyhennysvuoden lyhennyserät yhteensä
300 000 € on maksettu.

4. Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

5. Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.

6. Kaupunki edellyttää, että muut osapuolet hyväksyvät rahoitusjärjestelyihin sisältyvät toimenpiteet.

Valtuutettu Tapio Osala ehdotti Anna-Lena Ahlnäsin kannattamana päätösesityksen hylkäämistä.

Valtuutettu Heikki Lamminmäki ehdotti Francesca Cucinottan kannattamana päätösesitykseen lisäystä, että päätöstä ei saa lainvoimaistaa ennen EU-lainsäädännön tarkistamista mitkä säädökset sitovat kansainvälisen liikenteen tukemista.

Päätös   Puheenjohtaja ei ottanut käsittelyyn Lammimäen ehdotusta koskien lainvoimaisuutta, koska kyseessä on asian täytäntöönpano, mikä kuuluu Kuntalain mukaan kaupunginhallituksen tehtäviin.

Puheenjohtaja totesi, että ensin äänestetään kaupunginhallituksen esityksen ja Moision ehdotuksen välillä ja voittanut asetetaan Osalan hylkäävää päätösehdotusta vastaan. Viimeisenä äänestetään Lamminmäen ehdotuksesta asettaa tilapäinen valiokunta.

Ensimmäisessä äänestyksessä annettiin 0 jaa (Kh) ääntä, 47 ei (Moisio) ääntä ja 4 tyhjää.
                     Äänestys 1.

Toisessa äänestyksessä annettiin 37 jaa (Moisio) ääntä ja 14 ei (Osala) ääntä, joten kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt valtuutettu Moision päätösehdotuksen. Äänestys 2.

Äänestettäessä tilapäisen valiokunnan asettamisesta sitä kannatti 15 (jaa) valtuutettua ja vastusti 32 (ei) valtuutettua, 4 tyhjää.   Äänestys 3.   

Eriävän mielipiteensä päätökseen ilmoittivat valtuutetut: Heikki Lamminmäki, Oiva Lehtonen, Aino Siltanen, Veikko Siltanen, Francesca Cucinotta, Heimo Hokkanen, Anna-Lena Ahlnäs, Pirjo Andrejeff, Marjatta Vehkaoja, Tuula Sumula-Moisio ja Margit Isomäki.


Kaupunginhallitus 17.12.2007

Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle. puh. 3251236, johan.lidsle@vaasa.fi
Kehittämisjohtaja Raili Tiitola, puh. 3251210, raili.tiitola@vaasa.fi

RG Line Oy Ab:n anomus 27.11.2007          LIITE
Sataman saatavien luettelo aktissa
Kaupunginhallituksen/yleisjaoston päätöksiä yhteisöjen saataville myönnetyistä maksuohjelmista aktissa

1. Kaupungin saatavien maksuohjelma ja saatavien vakuus

Valtuusto päätöksessään 10.12.2007 § 140 edellytti, että kaupunginhallitus käsittelee uudelleen päätöksensä 26.11.2007 § 539 koskien kaupungin saatavaa RG Line Oy Ab:ltä. Tuolloin kaupunginhallitus päätti seuraavan maksuohjelman:

Myöntää RG Line Oy Ab:lle 3 vuotta (36 kk) maksuaikaa kaupungin saatavien
782 417 € suorittamiseen. Suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen ko. summalle ehdolla, että valtuusto hyväksyy toimenpiteet.

Lisäksi valtuusto päätöksessään 10.12.2007 edellytti, että Rabbe Grönblomin henkilökohtainen takaus kaupungin saatavien maksamiseksi rajataan 500 000 €:oon ja että päätöksessä tulee ratkaista saataville kertynyt viivästyskorko.

2. Maksuohjelman toimeenpano

Kaupungin saatava koostuu seuraavista eristä:

Vaasan Sataman saatavat 728 982 €, josta tavaramaksuja 691 643 €
   Takausmaksu     53 435 €
   Yhteensä    782 417 €

Ajallisesti sataman saatavat ovat seuraavat:

   

   2006    2007   
Maksamattomat erääntyneet saatavat   
291 577,78    437 404,25   


Summa 782 417 € sisältää erääntyneet saatavat 17.12.2007 saakka. Maksuohjelmassa on kysymys maksuajan myöntämisestä (saatavan eräpäivän siirtämisestä), ja maksuohjelmaan kuuluvat tavaramaksut säilyvät julkisoikeudellisina maksuina.

Vuoden 2006 takausmaksu (eräpäivä 6.2.2007) on yhteensä 82 417,20 € ja maksuohjelmaan sisältyy takausmaksua
53 435 €, joten loppuerä takausmaksusta
28 982,20 € ja takausmaksun viivästyskorko 8015,92 € peritään kerralla rahoitusjärjestelyjen toimeenpanon yhteydessä.

Maksuohjelma toimeenpannaan kuukausierinä erän suuruuden ollessa 23 187,18 € (viimeinen erä 20 066,44 €). Kuukausierään sisältyy kiinteä korko 4,25 % (talousarviolainojen keskikorko + marginaali 0,25 %). Korkoa kertyy yhteensä koko maksuajalta (3 vuotta) 49 200,74 €.

Maksuohjelma allekirjoitetaan RG Linen kanssa välittömästi kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen. Ensimmäisen kuukausierän maksupäivä on 21 päivän kuluttua
maksuohjelman allekirjoittamisesta.

Aikaisempia päätöksiä maksuajan myöntämisestä yhteisöjen saataville ovat mm. Vaasan Paikallisliikenne Oy:lle myönnetty kolmen vuoden maksuaika lipputukiennakon 200 000 € takaisinmaksamiseksi (korkona peritään sisäisen pankin korko 12 kk euribor + marginaali 0,25 %; kh 7.12.2004 § 515) ja SPR:n Vaasan suomalainen osasto ry. toripaviljongin autopaikkavelvoitteen maksuajan lykkäys n. 4 kk (korkona perittiin euribor 6 kk + marginaali 0,25 %; yj 22.4.2004 § 108). Päätökset on nähtävänä aktissa.

3. Sataman saataville kertynyt viivästyskorko

Sataman saataville kertynyt viivästyskorko per 17.12.2007 on 59 731,17 €. Viivästyskorkosaatavalle ei voi periä korkoa/viivästyskorkoa.

Rahoitusjärjestelyjen yhtenä tavoitteena on saada yhtiön kassavarat sellaiselle tasolle, että maksuvalmius riittää velvoitteiden hoitamiseen ympäri vuoden. Rahoitusjärjestely sisälsi sen, että kaupungin saataville myönnetään kolmen vuoden maksuaika, jolloin lähtökohtana on ollut saatavan pääoman periminen ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Mikäli yhtiön kassavaroja rasitetaan tänä aikana uusilla velvoitteilla, kasvaa myös rahoittajien/takaajien, varsinkin Finnveran ja kaupungin riski.

Elinkeinotoiminnan kyseessä ollen saatavan poistamiseen tulee suhtautua varauksella. Viivästyskorkosaatava voidaan sen sijaan siirtää jälkiperintään perittäväksi sen jälkeen, kun varsinainen saatava on maksettu ja eräpäiväksi asetetaan 31.1.2011. Tällöin saatava voidaan periä kh:n päätöksellä myös useammassa erässä. Yhtiön talouden kehitystä seurataan vuosittain ja tilanteen salliessa viivästyskorkosaatava voidaan panna maksuun aikaisemminkin.

Kaupunginjohtaja ML 10

Kaupunginhallitus päättää, että
Kaupungin erääntyneiden saatavien 782 417 € maksamisen vakuutena on Rabbe Grönblomin henkilökohtainen omavelkainen takaus 500 000 €. Takaus on voimassa niin kauan, kunnes em. saatava on kokonaisuudessaan maksettu.

Saatavan suorittamiseksi myönnetään maksuaikaa 3 vuotta (36 kk) ja saatava laskutetaan kuukausierinä erän suuruuden ollessa 23 187,18 €
(viimeinen erä 20 066,44 €).
Kuukausierään sisältyy kiinteä 4,25 % korko (talousarviolainojen keskikorko + marginaali 0,25 %). Ensimmäinen erä erääntyy maksettavaksi 21 päivän kuluttua maksuohjelman allekirjoituksesta. RG Line Oy Ab voi suorittaa saatavan myös nopeammassa aikataulussa, jolloin korko lasketaan maksupäivään saakka.

Sataman saatavien viivästyskorko 59 731,17 € (per 17.12.2007) peritään sen jälkeen, kun kohdassa 1. mainittu saatava on suoritettu eräpäivän ollessa 31.1.2011. Perintä voidaan toteuttaa kh:n päätöksen mukaan myös useammassa erässä. Yhtiön talouden niin salliessa saatava voidaan periä aikaisemminkin. Tällöin perinnästä on ilmoitettava yhtiölle 30 päivää ennen maksuunpanoa. Takausmaksun viivästyskorko peritään maksujärjestelyn toimeenpanon yhteydessä.

Saatavan maksuerän viivästyessä maksamaton kuukausierä siirretään oikeudelliseen perintään. Viivästysajalta peritään korkolain mukainen viivästyskorko
(sisäisen pankin koron sijasta).

Päätös   Merkittiin, että Robert Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

   Hyväksyttiin.



   
Pöytäkirja tarkastettu kokouksessa tämän pykälän osalta.

   HEIKKI KOUHI      VELI-MATTI LAITINEN
   Heikki Kouhi      Veli-Matti Laitinen
   ___________________      ___________________
   puheenjohtaja      sihteeri

   SARA EKLUND       MARJATTA VEHKAOJA
   Sara Eklund       Marjatta Vehkaoja
   ____________________      ____________________
   pöytäkirjantarkastaja      pöytäkirjantarkastaja
Uutisoinut:
Kotisivu: http://www1.vaasa.fi/ktweb/

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2419 on: 28. 09. 2008 22:10 »
Kiitos päivityksestä. Tämä on perustavaa laatua oleva kunnallispoliittinen juttu. Sitä ei SAA unohtaa. Tämä ei saa toistua, koskaan.

Unohdin aivan, että sehän oli Harri Moison RG-Line tuki-esitys joka lopulta voitti minun tuen hylkäysesitykseni.

Quote
Toisessa äänestyksessä annettiin 37 jaa (Moisio) ääntä ja 14 ei (Osala) ääntä, joten kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt valtuutettu Moision päätösehdotuksen

juhani

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2420 on: 21. 10. 2008 15:03 »
Niin taloudessa kuin elämässäkin nousut ja laskusuhdanteet perinteisesti vaihtelevat, eikä tulevaisuudesta parempaa voi tietää - saati edes toivoa - kuin että sama kohtuullisen tiuhaan jatkuu.  Äärimmilleen kehittyessään kun molemmat laadut näyttävät johtavan umpikujaan.
 
Mielestäni muutoksenkin kourissa kannattaa aina yrittää, sillä parhaansa tekemällä monesti onnistuu kun yrittämättä vain sattuu mitä sattuu.  Meille tavallisille vaasalaisillekin tarjoutuu mahdollisuus osallistua kaikkia hyödyttävään yrittämiseen tehokkaasti ja hyvin pienellä panoksella  kaupunkimme välityksellä -  jos ja kun edustajiemme enemmistö niin päättää.

Näin onnistuimme tekemään  Uumajan linjan säilyttämiseksi - demokratian kaikkien sääntöjen mukaisesti ja monien vastustuksesta huolimatta. Niinpä yhteydet maailmalle ovat Vaasan ja ympäristön eduksi ja hyödyksi nyt niin monipuoliset ja laajat kuin maantiede ja taloutemme mahdollistavat.     

Siksi oudoksuttaa täällä näkyvä jatkuva passiivisuuden ylistys, yrittäneiden laittaminen ja tehdystä päätöksestä urputtaminen.  Ellei laivalinjaamme tuettaisi, kehittyisi liikenne parhaalla tavalla itsestään, väitetään yhä ja yrittäjää joka siihen panostaa moititaan, haukutaan ja kadehditaan.   

Tämän palstan tuoreimmassa moitesadossa uhkaava laskusuhdannekin jo katsotaan yrittäneiden viaksi ja naapurikaupungissa aloittelevan laivayrittäjän menestys kuulutetaan sekä varmaksi että omallemme kuoliniskuksi.  Ennenaikainen ja huonosti kätketty vahingonilo paistaa rivien välistä.     

Kun näistä tekemättömyyden apostoleista jotkut jo näyttävät harrastavan taitojaan Vaasan valtuustossa ja toiset siihen samoin eväin pyrkivät, sietää äänestäjänä miettiä, rakennetaanko Vaasaa paremmin tekemällä vai tekemättä, onnistuuko siinä paremmin kademielinen pessimisti vai myönteinen optimisti ? 

Oikean valinnan tekee entistäkin tärkeämmäksi se, että samalla kun kaikki suoraan tai mutkan kautta elämme yrittämisen varassa, on pessimististen urputtajien kuoro kasvanut muiden kylmien realiteettien oheen merkittäväksi haitaksi ja esteeksi kaikelle yrittämiselle myös Vaasassa.

Tekemisen ja optimismin merkityksen tajuaa vaikkapa pistäytymällä Runsorissa jossa  pioneerihenkisten optimisti yrittäjien ansiosta muutaman vuoden takaisessa mitään tekemättä villiintyneessä  risukossa tänään seisoo komea rivi uusia menestyviä yrityksiä.   Hyvä esimerkki on myös asuntomessujen seurauksena syntynyt uusi kaupunginosamme.  Ympärilleen katsomalla tai passivistien protesteja lukemalla, paljastuu paljon muutakin hyvää.  Hyvän kehityksen soisi jatkuvan ja sitä tukemaan sopii tarpeen tullen käyttää minunkin veroeurojani.

 

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2421 on: 21. 10. 2008 15:03 »
Hienoa, kun on Juhanin tapaan parempaan uskovia ihmisiä.
Hyvä!

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7436
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2422 on: 21. 10. 2008 16:04 »
Hienoa, kun on Juhanin tapaan parempaan uskovia ihmisiä.
Hyvä!

Mikäs siinä on "yrittäessä" kun yrittämisen riski on ulkoistettu muille...

Se olisikin kaiken huippu että omillaan pyörivä Kaskisten linja vielä kaataisi tämän itä-Saksan ihmeteknologiaan (ja ilmeisesti vielä aatteeseenkin) perustuvan lauttalinjan...


Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2423 on: 21. 10. 2008 16:04 »

Mikäli Rabbe olisi ehdokkaana valtuustoon, äänivyöry olisi varma.

Nimittäin sellaisella Talousneroudella, mitä Rabbe edustaa, eli tyhjästäkin saadaan kannattavaa
olisi enemmän kuin kysyntää kunnassamme, jossa sitä ei saada rahallakaan.

Oikeampi osoite olisi ehkä kuitenkin Valtiomme Ministeriö.

Koska valtuustomme edustaa nouhaullaan kuitenkin enemmänkin:   Nappikauppaa..

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7436
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2424 on: 21. 10. 2008 16:04 »

Mikäli Rabbe olisi ehdokkaana valtuustoon, äänivyöry olisi varma.


Ehdottomasti, sillä täydelliseen suoritukseen kuuluu se että viedään ihmisiltä paitsi rahat, myös äänet...

Ja kuntalaiset taputtaa taas lasittunein ilmein karvaisia käsiään...


Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2425 on: 21. 10. 2008 16:04 »
Kyllä ainakin minä vähän kadehdin Rabben neroutta. Aikoinaan toimimme samassa ravintolassa.
Rabbe Nissepoikana, ja minä tanssisoittajana. Rabbe on tunnetusti saanut paljon aikaan, ja itse olen jäänyt roudariksi.

Offline präntööläinen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2426 on: 21. 10. 2008 19:07 »
Tämän palstan tuoreimmassa moitesadossa uhkaava laskusuhdannekin jo katsotaan yrittäneiden viaksi ja naapurikaupungissa aloittelevan laivayrittäjän menestys kuulutetaan sekä varmaksi että omallemme kuoliniskuksi.  Ennenaikainen ja huonosti kätketty vahingonilo paistaa rivien välistä.     

Tekemisen ja optimismin merkityksen tajuaa vaikkapa pistäytymällä Runsorissa jossa  pioneerihenkisten optimisti yrittäjien ansiosta muutaman vuoden takaisessa mitään tekemättä villiintyneessä  risukossa tänään seisoo komea rivi uusia menestyviä yrityksiä.   
Täällä pohojanmaalla ja präntööllä arvostetaan enemmän sellaisia, jotka yrittävät ihan omalla riskillään ja panevat itsensä likoon. Runsorin monet yrittäjät toimivat verorahoilla maksetuissa tiloissa joidenka tyhjien tilojen kulut kiskotaan meidän pussista. Jos vaikka rabbe tuossa seilaisi ihan omalla riskillään niin varmasti lähtisin käymään ruottissa. Nyt harkitsen lähtöä kaskisen linjalla. En pidä veroloisista, ei voi mitään. Olihan sillä rabbella aikoinaan ravintolamonopoli Landioissammekin. Joillakin onnistaa, varsinkin niillä joilla on lähisukulaisia päättäjinä...

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2427 on: 21. 10. 2008 20:08 »

 
Täällä pohojanmaalla ja präntööllä arvostetaan enemmän sellaisia, jotka yrittävät ihan omalla riskillään ja panevat itsensä likoon. Runsorin monet yrittäjät toimivat verorahoilla maksetuissa tiloissa joidenka tyhjien tilojen kulut kiskotaan meidän pussista. 
Quote
Olen yrittäjä ja olen jo 20 vuotta etsinyt tuollaista mahdollisuutta mutten
ole löytänyt.  Nyt joku satunnainen lukia tietää asiasta ongelmitta enemmän
kuin minä joka näin sentään vuosikymmetet siihen vaivaa.
Osaatko neuvoa miten minä pääsisin nauttimaan verorahoilla maksetuissa tiloissa?
« Last Edit: 24. 10. 2008 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2428 on: 22. 10. 2008 06:06 »
Runsorin monet yrittäjät toimivat verorahoilla maksetuissa tiloissa joidenka tyhjien tilojen kulut kiskotaan meidän pussista.
Erityisesti tämä lause oli puhdasta sitä itseään.
Siellä Runsorissa on yksi rakennus, jossa kaupunki oli mukana takaamassa.
Muuten se tilarakentaminen on hoidettu muulla tavoin.
Mitä nyt kaupunki on ollut mukana kaavoittamassa aluetta ja rakentamalla infrastuktuuria, ihan niin kuin sen tehtäviin kuuluukin.
Olisiko Runsorin teollisuusalue pitänyt jättää rakentamatta?
Ja toinen kysymys, onko Runsoriin satsanneet yksityiset yritykset tehneet virheen rakentaessaan toimintaansa Vaasaan?

Offline präntööläinen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2429 on: 22. 10. 2008 07:07 »
Runsorin monet yrittäjät toimivat verorahoilla maksetuissa tiloissa joidenka tyhjien tilojen kulut kiskotaan meidän pussista.
Erityisesti tämä lause oli puhdasta sitä itseään.
Siellä Runsorissa on yksi rakennus, jossa kaupunki oli mukana takaamassa.
Muuten se tilarakentaminen on hoidettu muulla tavoin.
Vasaparksit ja futurat ovat verovaroin ja meidän riskillä pykättyjä. Hyvä ettei tullut kintuille.
Tyhjät tilat rahoitetaan verovaroin. Kyllä niillä firmoilla olisi varaa maksaa käypääkin vuokraa - kuten Lajunenkin maksaa. Ne tilat voisi yksityistää ja äkkiä.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2430 on: 22. 10. 2008 07:07 »
Vasaparksit ja futurat ovat verovaroin ja meidän riskillä pykättyjä. Hyvä ettei tullut kintuille.
Tyhjät tilat rahoitetaan verovaroin. Kyllä niillä firmoilla olisi varaa maksaa käypääkin vuokraa - kuten Lajunenkin maksaa. Ne tilat voisi yksityistää ja äkkiä.
Tässähän onkin hyvä kysymyksen paikka kunnallisvaaliehdokkaille, vaikkakin hieman erikoisen otsakkeen alla.
Eli onko Runsor ollut hyvä satsaus?
Ja oletko sitä mieltä, että sinne pitää kaupungin satsata enemmän vaiko ei ollenkaan?

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2431 on: 22. 10. 2008 08:08 »
Tarkoittanette Oy Vasa Parks Ab:n omistuspohjaa? En osaa sanoa onko kaupunki osakkaana. Lentokentän ympärille tehtyihin  investointeihin suhtaudun kuitenkin positiivisesti - ne on hyviä.

Rahoitusjohtaja Tiitola on minulle henkilökohtaisesti ilmoittanut että kaupungin sääntönä on että suora osakkuus voidaan hyväksyä  jos jokin erityisen painava syy tällaiselle löytyy. Tiitola ilmoitti että sekin voi riittää että projektin toteutuminen edellyttää kaupungin mukanaoloa.

Eli asia on kuitenkin täysin tulkinnanvarainen.

Verrataan tässä  nyt esim. kaupungin suurta osakepottia esim Oy Kråklund Golf Ab:ssa. En ole saanut tähän päivään asti keneltäkään vastausta mikä tässä esimerkki tapauksessa on se erityinen syy olla mukana golf pisniksessä.

Osakkeista kun saa nyt myös hyvän hinnan ja rahat voisi laittaa koulusektorille (remontteihin)  tai osakkeiksi Muusiikkitaloon jotta se Vaskiluotoon saataisiin.

Musiikkitalo voisi samalla ratkaista muitakin tila tarpeita kun kaivetaan kalliioita pois  hiukan syvemmälle => skeittaajat, beach-volley sisäkenttä ja keilahalli. Tämä voisi olla todella kiva kokonaisuus ja turistit saisi enemmän palveluita valittavaksi. Tunnen näissä piireissä useita ja tuon projektin tiimoilta useita kärpäsiä osuu samaan iskuun :-) Konsultit (Vasek?) toimikaa!

Talousteoria ja historia osoittaa että julkisen rahan sekaantuminen pisnekseen on harvoin hyvä asia.

Isoissa investoinneissa - jotta projekti ylipäänsä toteutuu - tällainen lyhytaikainen osakkuus voi olla hyvä asia.

Golf osakkeiden myyynistä saatavaa hintaa tulee verrata siihen maa-alue vaihtokauppaan jonka Kouhi sai aikaan. Eli onko osakkeiden hinta jo korkeampi kun mahdollinen maa-alueen arvo - myyntiin ne osakkeet vain ja uusiin projekteihin.  Golf pyörii - annetaan muillekin mahdollisuus.

« Last Edit: 22. 10. 2008 09:09 by Maaseudun maffia »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2432 on: 24. 10. 2008 00:12 »
Syytön Rabbe näihin on.  ja onko syyllisiä muutenkaan muita, kuin me  äänestäjät ja veronmaksajat?

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2433 on: 24. 10. 2008 06:06 »
Rabbe ja Vasa Parks tai Golf Oy - tottakai syytön. Aikomukseni oli valaista esimerkein miten kokonaisuus toimii.

Tässä kaupungissa on monta luurankoa kaapeissa - nautin siitä kun ne tuodaan esille.


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2434 on: 26. 10. 2008 12:12 »
Niin taloudessa kuin elämässäkin nousut ja laskusuhdanteet perinteisesti vaihtelevat, eikä tulevaisuudesta parempaa voi tietää - saati edes toivoa - kuin että sama kohtuullisen tiuhaan jatkuu.  Äärimmilleen kehittyessään kun molemmat laadut näyttävät johtavan umpikujaan.
 
Mielestäni muutoksenkin kourissa kannattaa aina yrittää, sillä parhaansa tekemällä monesti onnistuu kun yrittämättä vain sattuu mitä sattuu.  Meille tavallisille vaasalaisillekin tarjoutuu mahdollisuus osallistua kaikkia hyödyttävään yrittämiseen tehokkaasti ja hyvin pienellä panoksella  kaupunkimme välityksellä -  jos ja kun edustajiemme enemmistö niin päättää.

Näin onnistuimme tekemään  Uumajan linjan säilyttämiseksi - demokratian kaikkien sääntöjen mukaisesti ja monien vastustuksesta huolimatta. Niinpä yhteydet maailmalle ovat Vaasan ja ympäristön eduksi ja hyödyksi nyt niin monipuoliset ja laajat kuin maantiede ja taloutemme mahdollistavat.     

Siksi oudoksuttaa täällä näkyvä jatkuva passiivisuuden ylistys, yrittäneiden laittaminen ja tehdystä päätöksestä urputtaminen.  Ellei laivalinjaamme tuettaisi, kehittyisi liikenne parhaalla tavalla itsestään, väitetään yhä ja yrittäjää joka siihen panostaa moititaan, haukutaan ja kadehditaan.   

Tämän palstan tuoreimmassa moitesadossa uhkaava laskusuhdannekin jo katsotaan yrittäneiden viaksi ja naapurikaupungissa aloittelevan laivayrittäjän menestys kuulutetaan sekä varmaksi että omallemme kuoliniskuksi.  Ennenaikainen ja huonosti kätketty vahingonilo paistaa rivien välistä.     

Kun näistä tekemättömyyden apostoleista jotkut jo näyttävät harrastavan taitojaan Vaasan valtuustossa ja toiset siihen samoin eväin pyrkivät, sietää äänestäjänä miettiä, rakennetaanko Vaasaa paremmin tekemällä vai tekemättä, onnistuuko siinä paremmin kademielinen pessimisti vai myönteinen optimisti ? 

Oikean valinnan tekee entistäkin tärkeämmäksi se, että samalla kun kaikki suoraan tai mutkan kautta elämme yrittämisen varassa, on pessimististen urputtajien kuoro kasvanut muiden kylmien realiteettien oheen merkittäväksi haitaksi ja esteeksi kaikelle yrittämiselle myös Vaasassa.

Tekemisen ja optimismin merkityksen tajuaa vaikkapa pistäytymällä Runsorissa jossa  pioneerihenkisten optimisti yrittäjien ansiosta muutaman vuoden takaisessa mitään tekemättä villiintyneessä  risukossa tänään seisoo komea rivi uusia menestyviä yrityksiä.   Hyvä esimerkki on myös asuntomessujen seurauksena syntynyt uusi kaupunginosamme.  Ympärilleen katsomalla tai passivistien protesteja lukemalla, paljastuu paljon muutakin hyvää.  Hyvän kehityksen soisi jatkuvan ja sitä tukemaan sopii tarpeen tullen käyttää minunkin veroeurojani.

 


Loistava komentti!
Ten points!

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2435 on: 29. 10. 2008 08:08 »
Veronmaksajana olen odotellut tietoja RG Linen tilinpäätöksestä 2007. Sitä ei ole ilmestynyt Inoa.fi-palveluun, joten ainoa selitys lienee, ettei tilinpäätöstä ole vieläkään toimitettu kaupparekisteriin.

Tietääkö joku...??? Pysyykö laiva pinnalla?

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2436 on: 31. 10. 2008 20:08 »
Tekemisen ja optimismin merkityksen tajuaa vaikkapa pistäytymällä Runsorissa jossa  pioneerihenkisten optimisti yrittäjien ansiosta muutaman vuoden takaisessa mitään tekemättä villiintyneessä  risukossa tänään seisoo komea rivi uusia menestyviä yrityksiä.

Tuossa on totuuden siemen. Mutta niissä Runsorin tönöissä on kyllä pikku yrittäjien sijaan kahdessa Wärtsilän toimintoja ja ainakin kolme kokonaista rakennusta on pääasiassa Wärtsilän alihankkijoiden. Tai Vaconin/Vaasa Engineeringin/Switchin alihankkijoiden. Pieniäkin siellä on, Futura-taloissa, mutta niillekin iso W on aika tärkeä.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2437 on: 02. 11. 2008 12:12 »
Tässä Futura-VasaParks jutussa ja RG-linejutussa on se yhtäläisyys, että verovaroilla tuetaan varakkaita yrityksiä/yrittäjiä.
"Ei se ollu hullu joka pyytää vaan se joka antaa" tavataan sanoa. Tietääkseni suuresti ihailemani ERITTÄIN vakavarainenThe Switch sai myös muuttaa vuokralaiseksi heille räätälöityyn teollisuus/toimistorakennukseen. "Tackar o bockar" varmaan ajattelivat.

Se on ymmärrettävää, että kaupunki on mukana omakustanteisessa "yrityshotelli"-toiminnassa mutta että kyseisiä tiloja vuokrataan alihintaan kannattavile yrityksille...

Offline sähköjänis

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2438 on: 03. 11. 2008 09:09 »
Oli tästä RG-Line kuviosta mitä mieltä tahansa, niin tosiasia on se, että RG perusti laivayhtiön ja lähti toimintaan vain ja ainoastaan partiopoika-kotiseuturakkaus -hengessä. Hänellä on muita bisneksiä, jotka kannattavat.

Ne jotka näkevät asian niin, että muiden RG:n yritysten tulisi maksaa ja subventoida RG-Linen toimintaa, eivät ymmärrä yritystoiminnasta mitään. Etsikää te vain papanoita kaavoitettavilta alueilta

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2439 on: 03. 11. 2008 10:10 »
Oli tästä RG-Line kuviosta mitä mieltä tahansa, niin tosiasia on se, että RG perusti laivayhtiön ja lähti toimintaan vain ja ainoastaan partiopoika-kotiseuturakkaus -hengessä. Hänellä on muita bisneksiä, jotka kannattavat.

Kaikki olisikin suhtkoht hyvin jos tämä partiopoika-kotiseururakkaus -henki
pysyisi.  Idea oli, että matkustajaliikenne turvataan.  Käytännössä tuo ajatus
on nykyään sivuseikka.  Aikataulut ovat sellaiset ettei se sovi matkustaja-
liikenteeseen, sekä lippujen hinnat niin korkeat, ettei siellä enää ole
senkään takia matkustajia.  Matkustajamäärät ovat pudonneet kuin
Yhdysvaltojen talous, eli kuin kivi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.