Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514411 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #520 on: 18. 10. 2007 10:10 »
Tuo on totta.  Minä kuulun Rabben ihailijoihin.  Seuraan tilannetta ilmeisesti
ihan toiselta kannalta kuin kansalaiset yleensä.  Minua kiinnostaa yrittäjänä se,
että miten nyt panttina oleva pääomalle tai omaisuudelle käy, jos siis
käy siten, että niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen kuin ne on annettu eli
lainan vakuudeksi ja pantiksi.  Käytännössähän konkurssitilanteessa pantiksi
annettu omaisuus ja pääoma vaihtavat omistajaa mutta, mutta, jokin sisälläni
sanoo, että tätä pitää katsoa mielenkiinnolla.  Haluan nimomaan ottaa opiksi.

Valtuuston päätös antoi nimeomaan lisäaikaa miettiä sitä, miten vakuutena
ollut pääoma saadaan turvaan.  Mitään muuta sellaiseen ei tarvita kuin aikaa
ja liikemiesälyä.  Nämä molemmat elementit ovat nyt olemassa.  Yleensä
tallaisessa tilanteessa jompikumpi puuttuu.

« Last Edit: 18. 10. 2007 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #521 on: 18. 10. 2007 10:10 »
Kyllä tässä ihailla täytyy Rabben liikemiestaitoja. Harva on Suomessa tuollaisen tukipaketin kunnaltaan saanut. Ei se ole hullu joka pyytää...

27/51 valtuutettua uskoi, että RG Line muuttuu nyt annettavilla rahoilla kannattavaksi  ja matkustajaystävälliseksi ja että liikenne muuten loppuu kokonaan.  Kuinka luotettavia näkymiä oli sitten oikein esitetty? Mihin perustuu tämä usko?

En ymmärtänyt ainoan rohkean rkpläisen Ahlnäsin puheesta kuin palasia. Oliko puhetta jotain 30-vuotiaan paatin vaatimasta suuresta remontista? Onko se joku kriittinen ikä laivalle? Sekä tulee täyteen 2013 ja Vaasan tuki loppuu vasta 2019? Onko siis RG line tuottanut niin paljon voittoa (ilman, että rahaa on mihinkään hassattu tai siirretty) vuonna 2013 , että se sa laivan korjattua omilla rahoillaan? Ei ole helppoa päätöksenteko( mutta eipähän ollut omia rahoja joita jakelivat)!

Offline Orvokki

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #522 on: 18. 10. 2007 10:10 »
Pohjalainen uutisoi tänään, että Merenkurkun laivaliikenteeseen saattaisi olla muitakin tulijoita. Ilmeisesti kilpailutus ei ole ollut järin avointa ja julkista. Mietin, että miten valtuuston maanantainen päätös vaikuttaa tähän kilpailutuskuvioon...

Tässä Pohjalaisen juttu:
Quote
Merenkurkun laivaliikenne kiinnostaa helsinkiläistä rahtiyritystä
torstai 18.10.2007

Kiinnostus Merenkurkun laivaliikenteen harjoittamisesta on herännyt muuallakin Suomessa.

Helsinkiläisen Stella Company Group -yhtiöryhmän hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Kari Juvas vahvistaa, että hän on tiedustellut mahdollisuuksia osallistua kilpailuun Merenkurkun matkustajaliikenteestä.

- Kyllä olen soittanut Vaasaan tänään (keskiviikkona). Halusin tietää, onko siellä Merenkurkussa menossa joku hakukierros. Olen vain lehtitietojen varassa.

- Näiden hankkeiden tulisi olla avoimia ja julkisia, Juvas korostaa.

Stella Company Group -yhtiöryhmään kuuluu laivayhtiö Stella Naves Oy, joka harjoittaa rahtiliikennettä Suomen ja Saksan välillä.

Laivayhtiöllä ei ole mitään vapaata alusta odottamassa esimerkiksi Merenkurkun reitille. Saksaan yhtiö liikennöi mm. Polaris ja Breant -nimisillä laivoilla.

Vielä viime kesään saakka yhtiöryhmä edusti Suomessa laivayhtiö Narva Linea, joka on nyt lopettanut Kotkan ja Viron Sillamäen välisen laivalinjan kannattamattomana.

Länsi-Suomen lääninhallitus kilpailuttaa parhaillaan Merenkurkun matkustajaliikennettä, johon valtiolta on ensi vuoden talousarvioehdotuksen mukaan luvassa 250 000 euroa.

Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina laina- ja takausjärjestelyt RG Linen talouden vakauttamiseksi. Finnvera tekee asiasta päätöksiä tänään.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #523 on: 18. 10. 2007 10:10 »
Pohjalainen uutisoi tänään, että Merenkurkun laivaliikenteeseen saattaisi olla muitakin tulijoita. Ilmeisesti kilpailutus ei ole ollut järin avointa ja julkista. Mietin, että miten valtuuston maanantainen päätös vaikuttaa tähän kilpailutuskuvioon...

Tässä Pohjalaisen juttu:
Quote

- Kyllä olen soittanut Vaasaan tänään (keskiviikkona). Halusin tietää, onko siellä Merenkurkussa menossa joku hakukierros. Olen vain lehtitietojen varassa.

- Näiden hankkeiden tulisi olla avoimia ja julkisia, Juvas korostaa.


Kyllä kai nyt Juvan pitäisi tietää, että meri kuuluu kaikille. Ei sieltä tarvitse kaivella ilmoituksia. Ei muuta kuin laiva vaan välille, kyllä Vaasaan raha kelpaa.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #524 on: 18. 10. 2007 12:12 »
Kaikki kunnossa reviisori.
Voisitko "Vapaudenpatsas" koota pahimmat "väittämät ilman minkäänlaisia todisteita"?
Mainitsit itsekin kirjoituksessasi tietyt vihjailut hyötyjistä.
Lisäksi on ollut keskustelua jopa kavalluksesta ja yhtiön rahojen käyttämisestä pääomistajan muihin tekemisiin.

En tiedä, olenko minä jossain suhteessa "vanha pieru" tai elänkö eri maailmassa, mutta kuitenkin, siinä maailmassa jossa minä elän, kyseiset väittämät/heitot ovat vakavia asioita.
Oikeasti vakavia asioita, joilla voi olla vakavia seurauksia asianosaisille.

Ja sitten itse asiaan, eli meriliikenteeseen Merenkurkussa.
Kyseessä on asia, joka on tärkeä. Se on sitä taloudellisesti, ja henkisestikin.
Kuitenkin, me varmasti säilymme hengissä ilman sitäkin.
Nyt meillä kuitenkin on tehtävässä liikennöitsijä, joka on pulassa ja meidän on syytä puntaroida tarkkaan ja tasapuolisesti voimmeko me auttaa, haluamme auttaa tai tarvitseeko meidän auttaa ja yleensäkin, kuuluuko auttaminen meille millään tavoin. Vai kuuluuko se jollekin muulle.
Mitkä ovat kaupungin riskit nyt ja mitkä ne olisivat, jos uusi rahoituspaketti toteutuu.
Onko olemassa sellaisia realistisia tulevaisuudennäkymiä, että meidän kannattaa ottaa tämä riski vai ei.
Jos Vaasan satamasta liikennöidään, se tietää tuloja kaupungille. Jos ei liikennöidä, ei saada rahaakaan.
Onko mahdollisia muita yhtiötä, jotka olisivat kiinnostuneista liikennöimään Vaasasta?
Tässä on sellaisia asioita, joita olisi hyvä pohtia, ilman ennakkoluuloja.
Eli koettaa ratkaista asia, eikä mitään muuta.
Ilman henkilökysymyksiä tai muutakaan asiaankuulumatonta.

Tuntemattomassa sotilaassa eräässä kohdassa Hietanen ei kaipaillut syyllisiä, vaan Lahtista ja konekivääriä. Olisiko siinä asenteessa jonkinlainen ajatusmalli meillekin?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #525 on: 18. 10. 2007 13:01 »


Kyllä kai nyt Juvan pitäisi tietää, että meri kuuluu kaikille. Ei sieltä tarvitse kaivella ilmoituksia. Ei muuta kuin laiva vaan välille, kyllä Vaasaan raha kelpaa.



Juva tietää tuon mistä on koko ajan puhuttu.  Eli "ei se ole tyhmä joka pyytää...."
Hän siis nyt tunnustelee ja pyytää.  Ihan fiksu veto kun otetaan huomioon miten
avokätisiä täällä ollaan.  Jälleen toinen jolla on liikemiesälyä.
« Last Edit: 18. 10. 2007 13:01 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #526 on: 18. 10. 2007 14:02 »
Niin, RG-linen lihoiksi laittamisinnon sijaan viisaampaa ehkä olisi kuuluttaa laajalle tarjouskilpailusta.   Vielä hyvin ehtii  hommaan mukaan, ennen kuin kaikki koukerot  RG-linen tukipäätöksestä on selvä.
Tarjouskilpailua tiettävästi edelleen hoitaa Länsi-Suomen lääninhallituksen Vaasan yksikkö.  Sopimus koskee Vaasan ja Uumajan välistä matkustajaliikennettä. Edellytyksenä on ympärivuotinen liikenne, vähintään 6 päivänä viikosta sellaisella aikataululla, joka palvelee molempien maiden matkustajia. Lautan oli ainakin ennen otettava vähintään 300 matkustajaa. En tiedä onko tämä määrä enää  valitsemisperuste.
Tarjouksia voi antaa kaikkien maiden lauttaoperaattorit, joilla on sopiva alus. Eli esim. Virolaiset tai Puolalaiset  voisi olla kiinnostuneita ?
 
Nyt vain levittämään ilosanomaa; että Merenkurkkuun pääsee hoitamaan ”Eurooppa tietä” jota Suomen ja Ruotsin valtio, merenkurkun neuvosto tukevat henkisesti ja ainakin osa vaasalalaisista veronmaksajista  tervehtii  ilolla.
  Saa nähdä montako nyt esiin tuleen lisäksi ilmaantuu;  ja vielä oikein laivan kanssa.
« Last Edit: 18. 10. 2007 14:02 by fableable »

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #527 on: 18. 10. 2007 16:04 »

Olisikohan Kouhin luokattoman valmistelun, hänhän sen oli ymmärtääkseni tehnyt, syynä ollut ylimielisyys. Hän kuvitteli asian olevan läpihuutojuttu.

Häntä taisi harmittaa kun itse ei ollut huomannut tuota Osalan esittämää itsestäänselvyyttä, että näin mittavassa tuessa, ilman muuta on edellytettävä mahdollisuutta erityistilintarkastukseen. Tästä ylimielisyydestä ja ilmeisestä kateudesta vihreiden älyä kohtaan ei hän voinut alentua hyväksymään tätä asiaa vaan komensi joukkonsa sitä vastustamaan.

Osoittaa henkistä köyhyyttä kun asiaa ei voi ottaa asiana ja on julmissaan siitä, että joku voi ajatella itseä kirkkaammin.

Kyllä minuakin joidenkin valtuutettujen esiintymistapa ärsyttää mutta maltan sentään kuunnella ja arvioida myös sanoman sisällön.

Mitä yllämainuttuun RGn lihaksimuuttamisintoon tulee, niin eikö Rabbe hiljan jossain ollut kertonut, että hän ei lopeta seilausta Merenkurkussa, tapahtui mitä tapahtui tuen kanssa? Oliko tuen myöntäjille annettu eri viestiä?

----
On muuten hieno uudistus kun kaupungin kotisivuilta voi nykyään nähdä myös valtuuston kokoukset jo seuraavana päivänä. Tämä auttaa meitä muualla oleskelevia seuraamaan nettilehtien lisäksi tapahtumia entistä tarkemmin.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #528 on: 18. 10. 2007 16:04 »

Nyt vain levittämään ilosanomaa; että Merenkurkkuun pääsee hoitamaan ”Eurooppa tietä” jota Suomen ja Ruotsin valtio, merenkurkun neuvosto tukevat henkisesti ja ainakin osa vaasalalaisista veronmaksajista  tervehtii  ilolla.
  Saa nähdä montako nyt esiin tuleen lisäksi ilmaantuu;  ja vielä oikein laivan kanssa.


Eikö satama ole sitten ollut auki muillekin? Ja onhan niitä yrittäjiä ollut, jopa suuremmilla matkustajamäärillä, mutta haihtuneet kuitenkin tuottoisimmille vesille.

Vaasa-Uumaja välinen laivalinja ei kannata. Joten se ei myöskään toimi ilman tukia. Joten eikö se ole yksi lysti kelle ne tuet maksetaan?

Ja toiseksi, varmasti löytyy varustamoita, jotka voivat asettaa välille suuremman ja paremman laivan, mutta sitten vaaditaan tietenkin myös suurempia tukia...

Nämä jutut on myös hyvä pitää mielessä, kun muistelee Silja-Linen ekonomisia ongelmia. Ja heillä oli sentään vielä aika paljon matkustajia, ajoneuvojen lisäksi.

Oletteko kuskanneet koskaan Kreikan saaristossa? Siellä saa hyvän kuvan siitä, minkälaisilla purkeilla homma toimii. Suuri osa heidän laivoistaan on sellaisia, jotka eivät ole enää meillä merikelpoisia, eikä kahviossa monesti kuin kuivaa pullaa ja paahtoleipää.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #529 on: 18. 10. 2007 17:05 »

 
 

Mitä yllämainuttuun RGn lihaksimuuttamisintoon tulee, niin eikö Rabbe hiljan jossain ollut kertonut, että hän ei lopeta seilausta Merenkurkussa, tapahtui mitä tapahtui tuen kanssa? Oliko tuen myöntäjille annettu eri viestiä?

----
On muuten hieno uudistus kun kaupungin kotisivuilta voi nykyään nähdä myös valtuuston kokoukset jo seuraavana päivänä. Tämä auttaa meitä muualla oleskelevia seuraamaan nettilehtien lisäksi tapahtumia entistä tarkemmin.




Joo, tämä on kyllä erikoinen tieto. Mistä se on peräisin?  Heimo Hokkanen toi asiaa esille tuolla aikaisemmin. Jos näin on, niin kuka väittää vielä etteivät  "tarinat" kotiseuturakkaudesta" olisi tosia.

Itsekkin olen harrastanut   nyt "agenttityöskentelyä", ja tullut siihen tulokseen, että Rabella on mm. Omena-hotelli  ketjunsa kanssa   sen verran paljon puuhaa, pitkin ulkomaita, että tuskin  hänelle  henk koht on suurtakaan merkitystä, ketä loppujen lopuksi  eurooppatietä merenkurkussa ylläpitää. Hän on on vain ilmoittautunut partio tyyliin ; valmiutensa jatkaa.

Meinaan, jos ei  Ruotsin ja Suomen valtio,  ja Umeån  kaupunki tue. Miksi sitten Rabbe yksin, jos Vaasan ja Finnveran järjestely ei toteudu?
« Last Edit: 18. 10. 2007 17:05 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #530 on: 18. 10. 2007 17:05 »


Eikö satama ole sitten ollut auki muillekin? Ja onhan niitä yrittäjiä ollut, jopa suuremmilla matkustajamäärillä, mutta haihtuneet kuitenkin tuottoisimmille vesille.

Vaasa-Uumaja välinen laivalinja ei kannata. Joten se ei myöskään toimi ilman tukia. Joten eikö se ole yksi lysti kelle ne tuet maksetaan?

Ja toiseksi, varmasti löytyy varustamoita, jotka voivat asettaa välille suuremman ja paremman laivan, mutta sitten vaaditaan tietenkin myös suurempia tukia...

 

Totta puhut  "Sardinas"

Avoinnahan satama on. Tulijoita voisi myös olla muita ja jopa suuremalla tonistolla, jos tukiaiset tästä nousisivat
« Last Edit: 18. 10. 2007 17:05 by fableable »

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #531 on: 18. 10. 2007 17:05 »
Vaasalaiset virkamiehet puhuvat aina lobbailusta, kuinka Vaasaa tehdään tiedoksi kotimaahan ja ulkomaille. Tuohon tiedoksisaattamiseen on jopa käytetty runsaast euroja. Eipä ole lobbailu kohdistunut potentiaaleihin meriyrityksiin, kun niitä kysellään vasta perään, kun julkisuus toi asian esille. Täällähän hätäiltiin ennen Merenkurkun liikenteen kilpailuttamisen takarajaa, joka on 30.11.2007, piti saada sitoutettu ratkaisu. 12 vuotta pääomalainaa ja vuosia kestävien lainojen vakuudet. Kyllähän tännepäin yrittävä vähän miettii kuinka vetovoimainen Vaasa on ja kuinka puolueellinen se on tuen jaossa. Aina on sanottu ettei tänne ketään tulee, vain RG-line. Mutta "ajatelkaapa itte", niinkun Ruonansuu tapaa sanoa. Kaikki on klaarattu valmiiksi jollekin yhdelle yritykselle. Eipä taida hirveesti kiinnostaa asia.
Mutta tervetuloa vaan uudet merialan yritykset, täällähän on 15 000 rekkaa, jotka odottavat kuljetusta yli ja takaisin, varmasti kulkevilla aluksilla. Kupariakin on kuulemma tulossa kuljetuksiin, että kyllä se siitä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #532 on: 18. 10. 2007 19:07 »
Pienissä kunnissa tapahtuu kunnallislain oikomisia ja omia tulkintoja ihan tietämättäkin kun asiantuntija-valmistelijoita on vähän eikä juristeja ole palkkalistoilla. Kunnan juristit eivät toki ole mikään tae asioiden laillisesta valmistelusta, varsinkaan jos heitä ei kuunnella.

Vaasallakin on vielä paljon (kantapään kautta?) oppimista esimerkiksi Maankäyttö ja Rakennuslaissa, etenkin sen hengessä.

Kyseisen asian puutteet olivat ennen kaikkea sen valmistelussa. Asian luonteeseen nähden täysin olennaiset selvitykset ja asiakirjat puuttuivat täysin.


Papereissa lukee, että sen on tehnyt tuore taloussuunnittelujohtajamme Johan Lidsle mutta vaikuttaa asiaan väkevästi sekaantuneen kh:n pj H  Kouhikin (joka valtuustossa kertoi Finnverassa neuvotteluja käyneensä).

Minusta tämä luottamushenkilöiden sekaantuminen asioiden valmisteluun ei ole hyvä asia, pormestarimalli ei vielä ole käytössä. Virkamiehet toimivat virkavastuulla ja voivat joutua vastaamaan esittämistään asioista. Luottamusmiehillä ei tätä vastuuta ole.
--------
ASIAAN

Merenkurkun liikenteessä on sitten Rabben reippaan ja kotiseutuhenkisen apuun tulon jälkeen tapahtunut muutoksia.

Tax-Freen loppumisen jälkeen uskoimme monet, että todellinen matkustustarve olisi huomattavasti suurempi ja ympärivuotinen. Jos todellinen tarve olisi ollut suurempi, olisi puutteellisen elämyksenkin tarjoavalle Merenkurkun ylitykselle riittänyt paljon enemmän väkeä, ja samalla sen tukitarve olisi ollut vähäisempi.

Rahtiliikenteelle tuntuu olevan tilausta, ainakin jos sitä noin halvalla voidaan tarjota. Rahtiliikenteen on oltava ympärivuotista ja täsmällisen säännöllistä. Rekat kuitenkin kulkevat arkena ja ihmiset myös viikonloppuisin.

Matkustajaliikennemäärä Merenkurkussa ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa huikeasti voi nousta. Siksi on turha haikailla tähän mitään kallista loistoalusta ympärivuotiseen liikenteeseen.

Virkamiehet ja yliopistoväki käyttävät ahkerasti taksilentoja, joka kilpailee RG.n hintojen kanssa.

Ilman verovaroin tehtyjä tukiaisia päätyisi Merenkurkun liikenne minusta tällaiseen tilaan:

Talvisin edelleen työmatkailijat liikemiehet, virkamiehet, yliopistoväki, jopa opiskelijatkin käyttäisivät nykyiseen tapaan taksilentoja. En yhtään ihmettelisi vaikka Blue1, FinnComm tai Finnair alkaisi heittää jatkoreittiä Uumajaan.

Kesäisin tulee vapaassa kilpailussa pienempiä aluksia, jotka matkaavat Uumajan keskustaan Vaasan sisäsatamasta ja/tai Klobbskatista.

Ympärivuotisesti pörrää rekkalaivat, joissa saattaa olla pari kymmentä matkustajapaikkaakin. Ne täyttyvät jos hinta on oikea lentoon nähden.

Kysymys kuuluu: Tarvitsemmeko välttämättä ympärivuotista autolauttaa Vaasan ja Uumajan välille? Tarvitsemmeko sitä niin paljon, että Vaasa uhraa verovaroja peruspalveluiden tuottamisesta?
Tuemmeko sitä vaikka mikään muu taho ei siihen osallistuisi?

« Last Edit: 18. 10. 2007 22:10 by Tapio Osala »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #533 on: 18. 10. 2007 21:09 »


Eikö satama ole sitten ollut auki muillekin? Ja onhan niitä yrittäjiä ollut, jopa suuremmilla matkustajamäärillä, mutta haihtuneet kuitenkin tuottoisimmille vesille.

Vaasa-Uumaja välinen laivalinja ei kannata. Joten se ei myöskään toimi ilman tukia. Joten eikö se ole yksi lysti kelle ne tuet maksetaan?

Ja toiseksi, varmasti löytyy varustamoita, jotka voivat asettaa välille suuremman ja paremman laivan, mutta sitten vaaditaan tietenkin myös suurempia tukia...

 

Totta puhut  "Sardinas"

Avoinnahan satama on. Tulijoita voisi myös olla muita ja jopa suuremalla tonistolla, jos tukiaiset tästä nousisivat

Tai jos mentäisiin ajassa taaksepäin. Elikkä lisää rahtia ja matkustajia tarvitaan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #534 on: 18. 10. 2007 21:09 »

Kysymys kuuluu: Tarvitsemmeko välttämättä ympärivuotista autolauttaa Vaasan ja Uumajan välille? Tarvitsemmeko sitä niin paljon, että Vaasa uhraa verovaroja peruspalveluiden tuottamisesta?
Tuemmeko sitä vaikka mikään muu taho ei siihen osallistuisi?

Kuka tarvitsee ja kuka ei. Mutta tämä on tärkeä kysymys sen laivan omistajalle. Kenellä on varaa panna laiva seisomaan ja ottaa se sitten taas käyttöön, kun vaasalaisille sopii? Henkilökuntakin pitäisi jäädyttää jotenkin.
Asia on periaatteeltaan yhtä yksinkertainen kuin linja-auto. Ajattele jos sitä pitäisi seisottaa kuukausi aina silloin tällöin. Mistä rahat välttämättömiin menoihin? Kalustohan kuluttaa rahaa myös seisoessaan.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #535 on: 18. 10. 2007 21:09 »

Kysymys kuuluu: Tarvitsemmeko välttämättä ympärivuotista autolauttaa Vaasan ja Uumajan välille? Tarvitsemmeko sitä niin paljon, että Vaasa uhraa verovaroja peruspalveluiden tuottamisesta?
Tuemmeko sitä vaikka mikään muu taho ei siihen osallistuisi?

Kuka tarvitsee ja kuka ei. Mutta tämä on tärkeä kysymys sen laivan omistajalle. Kenellä on varaa panna laiva seisomaan ja ottaa se sitten taas käyttöön, kun vaasalaisille sopii? Henkilökuntakin pitäisi jäädyttää jotenkin.
Asia on periaatteeltaan yhtä yksinkertainen kuin linja-auto. Ajattele jos sitä pitäisi seisottaa kuukausi aina silloin tällöin. Mistä rahat välttämättömiin menoihin? Kalustohan kuluttaa rahaa myös seisoessaan.

Yrittäjän ongelma ei ole vaasalaisten veronmaksajien ongelma. Markkinataloudessa asiat järjestyvät niin, että silloin kun kysyntää on, pyydetään kovempi hinta kuin silloin kun kysyntää on vähän tai sitä ei ole. Hyvien aikojen tuotoilla katetaan huonojen aikojen kulut. Onhan sitä olemassa jäätelökioskeja sun muita sesonkibisneksiä. Jos laivaliikenne on sellaista, niin sen on tyydyttävä osaansa. Se että tarjotaan kunnan tuella palveluita aikana jolloin kysyntää ei ole, on vähintääkin merkillistä.
« Last Edit: 18. 10. 2007 21:09 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline koirasmartta

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 103
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #536 on: 19. 10. 2007 04:04 »
Reviisori
”Olisikohan Kouhin luokattoman valmistelun, hänhän sen oli ymmärtääkseni tehnyt, syynä ollut ylimielisyys. Hän kuvitteli asian olevan läpihuutojuttu.”

Arvelen että reviisori on oikeassa.  Tosin ylimielisyyteen ei syyllistynyt pelkästään Kouhi vaan myös Raimo Rauhala ja Robert Grönblom sekä Helena Boucht-Lindeman.  Nämä ovat tottuneet siihen että jos he pääsevät jostain asiasta yhteisymmärrykseen, niin se menee myös lävitse.

Näin kävi myös nyt mutta se oli hilkulla.  Valtuuston äänestyksen loppulukujen 27-24 on täytynyt olla heille pienoinen järkytys.  En ole kuitenkaan varma että heille on  vieläkään selvinnyt äänestystuloksen todellinen syy.

Todellinen syy on se, että täällä käyty kansalaiskaeskustelu muutti monien valtuutettujen kannan.  Toivottavasti täällä parhaillaan käynnissä oleva jatkokeskustelu tuo esille uusio näkökulmia mahdollista valitusta varten mutta ennenkaikea toimii opetuksena siitä, että asioihin voidaan vaikuttaa.  Tämä on se opetus vanhan kaavan naisille ja miehille.

Toivon että opetus on mennyt perille.  Paluuta vanhaan voimakas ryhmänjohtaja – kumileimasin  aikaan ei enää ole Vaasassa. Aika näyttää.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #537 on: 19. 10. 2007 09:09 »
Finnvera taisi säikähtää uhittelustani, eikä suostu kertomaan lainansa ehtoja. Sillä viisiin. Se on kuitenkin varmaa, ettei meille virallisessa valmistelussa olevaa 0-korkoista pääomalainaa Finnvera myönnä. Paha juttu tukipaketille.Kh.n pj Heikki Kouhi kertoi Finnverassa käyneen asioista sopimassa RGLinen tukipaketin ensimmäisessä näytöksessä, suorassa lähetyksessä TV:ssä. Mitähän tästä sanoisi?

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #538 on: 19. 10. 2007 09:09 »
Finnverakin on ainakin omien nettisivujensa mukaan hieman venyttänyt lainanantotulkintojaan.

Sivujen mukaan pääomalainaa voidaan antaa:"investointien, tuotekehityksen ja kasvusta aiheutuvan käyttöpääoman rahoitukseen". Mitähän rg line aikoo investoida, tuotekehittää tai kasvaa...

http://www.finnvera.fi/index.cfm?id=1905
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #539 on: 19. 10. 2007 11:11 »
Pitäisikö Finnvera nyt pistää suurennuslasin alle?  Kuka Finnveraa valvoo?  Keneltä voi kysyä Finn verasta?  Kenelle voi valittaa Finnverasta?

Tulisiko Finnveran tukipäätöksia googlettaa ja samalla myös seurata niiden toteutuneisuutta?
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #540 on: 19. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Tapio Osala

Eli näin....

Quote
Kaupungin tukiehdoissa on tällainen kohta:

"Rahoitusjärjestely toteutuu ehdolla, että koko rahoituspaketista on päätökset ja Ab R.Grönblom International Ltd:n kyvystä maksaa konserniavustussaatava on saatu varmistus."

Rahoituspakettiin taas sisältyy kohta:
Finnvera: 1 400 000 € vakuudeton 0-korko pääomalaina

Ilman puliveivausta tuo kohta tuntuu mahdottomalta yhdistää, sillä Finnvera on julkisuudessa kertonut, ettei se korotonta riskrahoitusta voi antaa.

ja sitten näin...


Quote
Finnvera taisi säikähtää uhittelustani, eikä suostu kertomaan lainansa ehtoja. Sillä viisiin. Se on kuitenkin varmaa, ettei meille virallisessa valmistelussa olevaa 0-korkoista pääomalainaa Finnvera myönnä


Mitä valtuusto aikoo tehdä ?

Jos tämä BOTNIA ATLANTICA 2007-2013 ohjelma on Eun ja valtiovallan suojeluksessa niin miksi Vaasalaisten veronmaksajien pitää maksaa tällainen yhteys ja ottaa riskit.Mihin menevät tähänkin tarkoitukseen varatutu rahat niinlläkin olisi ostettu vaikka uusi laiva ja jäänyt vielä euroja tukeenkin.



« Last Edit: 19. 10. 2007 12:12 by EX-Vaasalainen »

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #541 on: 19. 10. 2007 12:12 »
Pientä piristystä Merenkurkun ylitykseen:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200710196738576_ul.shtml

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1446528

Länsipohjan yrittäjien mielipide...
« Last Edit: 19. 10. 2007 12:12 by Ozzy »
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #542 on: 19. 10. 2007 12:12 »



No niin vihdoikin alkoi tulla asiaa ...silta yli lahden !!!

Nyt on pohjamaan ja koko keskisensuomen alettava pitämään ääntä tämän asian puolesta ei mitään 20 vuoden suunnitelmia kuten Helsinkin päästä jo kuuluu toimeen on tartuttava heti!!!
« Last Edit: 19. 10. 2007 12:12 by EX-Vaasalainen »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #543 on: 19. 10. 2007 12:12 »

Ei hätää. RG-Line liikennöi kaupungin tuella sillan vieressä.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #544 on: 19. 10. 2007 12:12 »

Yrittäjän ongelma ei ole vaasalaisten veronmaksajien ongelma.


Eikö RG-Line ole ollut sitä jo pitkään?
Ja eikö siitä tule siinä vaiheessa veronmaksajien ongelma, jos ei yrittäjiä löydy?

Quote
Markkinataloudessa asiat järjestyvät niin, että silloin kun kysyntää on, pyydetään kovempi hinta kuin silloin kun kysyntää on vähän tai sitä ei ole.

Kyllä. Näinhän se yleensä menee. Mutta siinä vaiheessa, kun on liian vähän kysyntää, niin yrittäjä voi valita jopa poisjäännin. Hinta ei ratkaise aina.  

Quote
Hyvien aikojen tuotoilla katetaan huonojen aikojen kulut.

Ei se taida mennä aina näin. Eikös se ole niin, että hyvien aikojen tuotot menevät osakkeenomistajien taskuihin - eivätkä ne tule takaisin huonoina aikoina?
Hyvien aikojen tuotot sijoitetaan usein myös uuteen kalustoon, uusiin ideoihin jne. Ja harvoin ne rahat tulevat sieltäkään takaisin. Huonot ajat kohdataan sitten yleensä lyhyellä varoitusajalla.  

Quote
Onhan sitä olemassa jäätelökioskeja sun muita sesonkibisneksiä.


Herätys! Mikään jäätelökioski ei käy vertauksesta. Kun on kysymyksessä laiva, niin sen täytyy tuottaa koko ajan. Ja silloinkin, kun se vain seisoo, tarvitaan henkilökuntaa sen kunnossa pidossa. Lisäksi, paikka laiturissa nakuttaa koko ajan kuin taksamittari.
Jäätelökioskin voi avata kesäkuussa yhdellä lehti-ilmoituksella. Laiva ei lähde vielä sillä edes satamasta.

Quote
Jos laivaliikenne on sellaista, niin sen on tyydyttävä osaansa. Se että tarjotaan kunnan tuella palveluita aikana jolloin kysyntää ei ole, on vähintääkin merkillistä.

Rabbella oli varmasti myös se vaihtoehto, että panna pillit pussiin. Kysyntää oli ja on, mutta liian vähän. Siksi Rabbe olisi joutunut jatkamaan liikennettä tappiolla ja syöksykierre olisi jatkanut. Nyt asiasta on kuitenkin äänestetty ja näyttää ainakin tällä hetkellä siltä, että vaasalaisilla ja Länsi-Suomen rahdilla on lähitulevaisuudessakin laiva, jolla päästä lahden yli.
Monella esityksen kumoamisen puolesta äänestäneellä ei ollut tähän vaihtoehtoa.

Jos Vaasa-Uumaja väli olisi todellakin kannattava linja, niin välillä olisi automaattisesti myös kilpailua. Siinä mielessä voidaan kyllä verrata tuohon sinun jäätelökioskiisi; jos myy sopivasti jäätelöä, niin pärjää. Jos myy valtavasti jäätelöä, niin voi olla tilaa jopa toisellekin jäätelökioskille. Mutta jos myy niin että elää itse nipinnapin, ei tarvitse pelätä kilpailua.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #545 on: 19. 10. 2007 12:12 »
Pientä piristystä Merenkurkun ylitykseen:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200710196738576_ul.shtml

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1446528

Länsipohjan yrittäjien mielipide...

Hyvät ihmiset, älkää tuhlatko aikaa tällaisille unelmille. Me emme tule koskaan näkemään siltaa Vaasan ja Uumajan välillä. Proffan kääpiöillekin rakennetaan ennen omat puhelinkopit Vaasan torille.

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #546 on: 19. 10. 2007 12:12 »
Hyvät ihmiset, älkää tuhlatko aikaa tällaisille unelmille. Me emme tule koskaan näkemään siltaa Vaasan ja Uumajan välillä. Proffan kääpiöillekin rakennetaan ennen omat puhelinkopit Vaasan torille.

Älä ole tosikko. Tuota tuskin olin tarkoittanut vakavasti otettavaksi uutiseksi. Sehän on vieläpä iltapäivälehden uutinen...

Olisi ilmeisesti pitänyt lisätä sinne tällainen ;-)
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #547 on: 19. 10. 2007 12:12 »



Ericin hilpeys haihtuu pikapuoliin !!! ;)

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #548 on: 19. 10. 2007 13:01 »
Ja tämä on sitten totisinta totta:

Kaupunginhallitus ottaa kokouksessaan 22.10. kantaa vielä kerran tähän asiaan näin (lainaus esityslistasta):

"MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS /RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
Kaupunginhallitus pyytää kirjallisen KTM:n näkemyksen siitä, miten kaupunginvaltuuston päätös soveltuu EU:n julkisen tuen säännöksiin."

Kysymys kuuluu: olisiko tämä pitänyt tehdä etukäteen? Mitä????
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #549 on: 19. 10. 2007 14:02 »
Ja tämä on sitten totisinta totta:

Kaupunginhallitus ottaa kokouksessaan 22.10. kantaa vielä kerran tähän asiaan näin (lainaus esityslistasta):

"MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS /RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
Kaupunginhallitus pyytää kirjallisen KTM:n näkemyksen siitä, miten kaupunginvaltuuston päätös soveltuu EU:n julkisen tuen säännöksiin."

Kysymys kuuluu: olisiko tämä pitänyt tehdä etukäteen? Mitä????

  Eikö Lumio sanonut saaneensa semmoisen KTM:stä jo viime kaupunginvaltuuston kokouksessa?

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #550 on: 19. 10. 2007 14:02 »
Sen mitä kukin sanoi voinee käydä tarkistamassa net-tv:n sivuilta, jossa kokous on naiken kansan ihmeteltävänä. Muistaakseni Lumio suullisesti ilmoitti saaneensa myöntölauseen KTM:stä. Tosin virkamies ei koskaan anna lopullista lausuntoa suullisesti. Sitten, kun paperi on kourassa on virkamies vasta lausunut asiansa.

http://www.net-tv.fi/vaasa/valtuusto/

Mutta mielenkiintoista on tietenkin myös se, että hallitus valvoo osaltaan valtuuston päätösten laillisuutta (olenko oikein hiffannut?) eli jos nyt on tehty laiton päätös niin nuhteleeko hallitus valtuustoa tässä tapauksessa saatuaan parempaa tietoa vaikka on itse painostanut päätöksen läpi. ???
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #551 on: 19. 10. 2007 17:05 »
...Herätys! Mikään jäätelökioski ei käy vertauksesta. Kun on kysymyksessä laiva, niin sen täytyy tuottaa koko ajan. Ja silloinkin, kun se vain seisoo, tarvitaan henkilökuntaa sen kunnossa pidossa. Lisäksi, paikka laiturissa nakuttaa koko ajan kuin taksamittari...

Itse asiassa... Käsittääkseni valtio jakaa joukkoliikenneyrittäjille lupia liikennöidä tiettyyn aikaan tietyllä välillä aina ehdollisesti. Yleensä ehto on, että yrittäjä liikennöi jollain hiljaisemmalla, jopa kannattamattomalla välillä myös. Linjat menevät siis paketteina: saat liikennöidä sen välin silloin, jos otat liikennöitäväksi myös tämän välin tällöin. VR:kin taitaa tehdä rahansa ainoastaan pääradalla ja pääkaupunkiseudun lähiliikenteellä, mutta välit liikennöidään syöttöliikenteenä tai sopimusvelvoitteiden vuoksi.
Melkoista mutua ja muisteloa. Korjatkaa jos meni pahasti pieleen.

Miten vain, samalla periaatteella Vaasa voisi kontrolloida liikennettä ainakin oman satamansa osalta. Sopimuksella varustaja saisi maksuista merkittävää alennusta, jopa ilmaiseksi, jos Vaasa liikennöinnin niin tärkeäksi kokisi, mutta sopimuksella varustaja myös velvoitettaisiin liikennöimään ympärivuotisesti.

Tämä nykyinen tilanne, jossa kaupunki järjestää varustajalle tukea, että tämä voi maksaa velkansa kaupungille, on kaikin puolin naurettava. Rahaa vain kierrätetään taskusta toiseen ja osa jää matkalle. Parempi olisi tehdä sopimus, ja kaupungin tinkiä maksuista siinä määrin että varustamon liikennöinti olisi kannattavaa. Tuki olisi epäsuoraa, mutta se ja sopimus tekisi toiminnasta paremmin ennakoitavaa - sekä yrityksen että yhteyden käyttäjien kannalta. Matkustajien ei tarvitsisi odotella satamassa laivan täyttymistä tietyllä rekkamäärällä, eikä varustamon toiminta olisi joka toinen vuosi valtuuston käsissä.

Lisäksi tuollaisessa sopimuksessa olisi se hyvä puoli, että sitä voitaisiin tarjota kaikille halukkaille. Kilpailuolosuhteet ei vääristyisi samalla tavoin kuin nyt.
« Last Edit: 19. 10. 2007 17:05 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #552 on: 19. 10. 2007 17:05 »
Itse asiassa... Käsittääkseni valtio jakaa joukkoliikenneyrittäjille lupia liikennöidä tiettyyn aikaan tietyllä välillä aina ehdollisesti. Yleensä ehto on, että yrittäjä liikennöi jollain hiljaisemmalla, jopa kannattamattomalla välillä myös. Linjat menevät siis paketteina: saat liikennöidä sen välin silloin, jos otat liikennöitäväksi myös tämän välin tällöin.
Tarkoitatko siis, että esim. Tallink saisi luvan liikennenöidä Helsingin ja Tukholman väliä, jos hoitavat Vaasa-Uumaja välin myös?

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #553 on: 19. 10. 2007 19:07 »
Kyllä tämä kyseinen Ruotsin ja Suomen rannikkoyrittäjien  Siltavisio on keskustelutasoltaan
täysi tosiasia, josta intressinsä on julkisesti jo lausunut kolumnein mm. Vaasan Yrittäjien P. Joht.
P. Risberg.

Silta oli taannoisen jutun mukaan kuulemma harkinnassa Replotin perseeseen., eikä kyseistä
hallusinaatiota ainakaan vielä ole tyrmätty, päinvastoin, Ruotsinkin puolella intressejä  kasvattaen.

Vaasan kohdalla kuitenkin tähän järkevään visioituun hankkeeseen vaaditaan lähinnä yleinen järjettömyysperuste Rg Linen tapaan, joka lähinnä perustuu pelkkien vähimmäisvalmiuksien olemassaoloon, siitä itsensä kipeäksi maksaen.

Kyseessä on siis eräänlainen verrannollinen " High Definition Multi Interface" formaatti
jossa kannattavuus siirretään muille sukupolville, nämä rautaromut rantavesiin ruostuttaen.

Siinä suhteessa todellakin Kääpiöt saavat espalle omat puhelinkoppinsa nopeammin.

Kuitenkin tietyin  edellytyksin. Eli tietysti  Kissatalot ja Nuorisotilat poltetaan maan tasalle ensin.
« Last Edit: 19. 10. 2007 19:07 by Professional »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #554 on: 19. 10. 2007 19:07 »
Ruotsin on tehtävä jotakin
Uumajan Suomalainen Kerho, Uumajan Suomenruotsalaiset, Suomenruotsalaiset opiskelijat Uumajan Yliopistossa, Uumajan Suomalaiset opiskelijat ja Suomenkielinen Seurakuntapiiri. Ovat laatineet yhdessä vetoomuksen Merenkurkun liikenteen parantamiseksi. Vetoomus on julkaistu Uumajan Suomalaisen Kerhon nettisivulla:

Lue blogin juttu:

Uumajan Suomalainen Kerho
http://www.uumajalaiset.se/Uutiset2007/2007vaasanlaivat.htm

« Last Edit: 19. 10. 2007 20:08 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #555 on: 19. 10. 2007 19:07 »
Lainaus Professional

Quote
Silta oli taannoisen jutun mukaan kuulemma harkinnassa Replotin perseeseen., eikä kyseistä
hallusinaatiota ainakaan vielä ole tyrmätty, päinvastoin, Ruotsinkin puolella intressejä  kasvattaen.

BOTNIA ATLANTICA 2007-2013 ohjelma on Eun ja valtiovallan suojeluksessa kannattaa lukea ei muuten ole pikkurahoja mitä sisältää.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #556 on: 19. 10. 2007 19:07 »
Itse asiassa... Käsittääkseni valtio jakaa joukkoliikenneyrittäjille lupia liikennöidä tiettyyn aikaan tietyllä välillä aina ehdollisesti. Yleensä ehto on, että yrittäjä liikennöi jollain hiljaisemmalla, jopa kannattamattomalla välillä myös. Linjat menevät siis paketteina: saat liikennöidä sen välin silloin, jos otat liikennöitäväksi myös tämän välin tällöin.
Tarkoitatko siis, että esim. Tallink saisi luvan liikennenöidä Helsingin ja Tukholman väliä, jos hoitavat Vaasa-Uumaja välin myös?

Idea oli se. Paitsi että asiaa selviteltyäni on todettava, ettei se toimi noin ilmeisesti kuin junaliikenteessä, jos siinäkään enää. Linja-autoliikenne ostetaan niille reiteille, jonne sitä ei luonnostaan synny.

Joku järkiperäinen systeemi tuohon merenkurkun liikenteeseenkin olisi silti saatava jos sitä tukea halutaan. Ei se toimi, että pelastetaan yhtä yritystä vähän päästä konkursseilta. Jos oletetaan että liikennöinti ei ole kannattavaa, niin se mitä nyt on tapahtunut, on, että Vaasa on hirttänyt itsensä RG-lineen. Jossain vaiheessa RG-linen tukeminen on liian raskas pala ja sitten mennään: RG-line tekee konkurssin ja Vaasa maksaa ja maksaa helvetisti, jos näitä velalla rahoitettuja tukipäätöksiä tehdään "pakon edessä" lisää. Pitkällä tähtäimellä fiksuin ja edullisin ratkaisu olisi luultavasti ollut RG-linen päästäminen konkurssiin ja avoimen tarjouksen tekeminen Vaasan ja Uumajan välillä liikennöinnistä.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #557 on: 19. 10. 2007 20:08 »
Merenkurkun silta
Yrittäjät molemmin puolin Pohjanlahtea ovat yhdistäneet voimansa Merenkurkun siltahankkeen vauhdittamiseksi. Syynä on kyllästyminen takkuilevaan laivaliikenteeseen. Yrittäjät uskovat, että kymmenien kilometrien pituinen jättisilta toisi valtavan piristysruiskeen koko Keski-Ruotsin ja
-Suomen elinkeinoelämälle.

Sisuradio Ruotsi
http://www.sr.se/sisuradio/nyheter/artikel.asp?artikel=1290507

Tämä sama juttu on myös ketjussa  Merenkurkun siltayhteys.  Pidetään siltakeskustelu siellä
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Esc

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #558 on: 19. 10. 2007 23:11 »

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #559 on: 20. 10. 2007 09:09 »
Ruotsin on tehtävä jotakin Merenkurkun liikenteelle! Elinkeinoelämän, Uumajan Yliopiston, Länsipohjan maakunnan ja Ruotsin ja Suomen valtioiden on otettava yhteinen vastuu Merenkurkun liikenteesta, ja toimittava EU:ssa niin että liikenne alkaa toimia Uumajan ja Vaasan välillä.

Näin siis naapuarissa.  Lue Blogin juttu:

Uumajan suomalaiset
http://www.uumajalaiset.se/uutiset.htm

Kirjelmä Ruotsin päättäjille
http://www.uumajalaiset.se/ruotsiksi/200607vaasanlaivat2.htm
« Last Edit: 20. 10. 2007 09:09 by Johansson »