Palosaaren kirkko
Jugendtyylinen A.W. Stenfors suunnittelema Palosaaren kirkko on rakennettu vuonna 1910. Rakennus rakennettiin Gustaf Duvaldtin lahjarahaston testamenttivaroilla ja kutsuttiin nimellä rukoushuone Betania.
Turun tuomiokapituli antoi 1914 jakamattomalle kaupinkiseurakunnalle Vaasassa oikeuden viettää ehtoollista rukoushuoneessa, ja tämän jälkeen rukoushuonetta alettiin yleisesti kutsua Palosaaren kirkoksi.
Kirkko on korjattu moneen otteeseen. Kirkon 60-vuotisjuhlia varten 1970 sisätilat maalattiin 1970-luvun värimaailman mukaisilla voimakkailla violetilla ja ruskealla värillä. Myös sisäkatto uusittiin, jolloin vanha paneelikatto peitettiin lastulevyillä.
1980-luvun lopulla rakennustyöt alkoivat uudelleen, palauttaakseen kirkon alkuperäiset vanhat koristekuviot ja väritys. Alttari- ja lehterikaiteet sekä saarnatuoli tehtiin uudelleen. Vanhat lattialankut otettiin esiin, samoin paneelikatto.
Kirkon julkisivut korjattiin vuonna 2001 ja sai lohenpunaisen rappauksen.
Alttaritaulu ja lasimaalaukset
Alttaritaulu ”Kristus Betaniassa” on Alexandra Frosterius-Såltin maalaama vuonna 1912. Frosterius-Såltin asui silloin Vaasassa ja hän tarjoutui maalaamaan taulun ilman korvausta, kunhan seurakunta kustantaisi materiaalit. Koska Palosaaren kirkkoa kutsuttiin aluksi Betaniaksi, sopi tilaajien ja taiteilijan mielestä sinne aihe ”Kristus Betaniassa”. Aihetta ei taiteilijan tiedetä muualla käyttäneen.
Punainen, sininen ja vihreä esiintyvät puhtaina ja vaaleina väreinä alttaritaulussa. Väri on sivelty ohuelti ja kangas on paikoin näkyvissä. Jeesus on käymässä Marian ja Martan luona ja tunnelma on herkkä. Kirkon arkkitehti Stenfors suunnitteli uudelle alttaritaululle uusgoottilaiset vaaleat tammikehykset.
Kirkkosalin lasimaalaukset ovat taiteilija Lennart Segerstråhlen käsialaa. Ne sijaitsevat lehterien alla, kuusi kummallakin pitkällä sivulla. Lasimaalaukset valmistuivat vuonna 1929. Alttarista katsottuna vasemmalla ovat vanhatestamentilliset aiheet sekä Jeesuksen syntymä ja kaste. Vastakkaisella seinällä on kuvattuna Jeesuksen elämää ja oppeja. Kukin aihe muodostuu pääkuvasta ja matalasta alaikkunasta, jossa yläosan teema muuntuu ornamentaaliseksi sommitelmaksi.
Ylhäällä kuorissa alttarin sivuilla on lisäksi kaksi kuuden ikkunan aihekokonaisuutta. Nämä valmistuivat vuonna 1938. Alttarin vasemmalla puolella on Getsemane-aihe ja oikealla Jeesuksen kuolema, hautaan laskeminen ja ylösnousemus.
i Segerstråle käytti lasimaalauksissaan paljon yksityiskohtia, mutta myöhemmin hän pelkisti sekä värejä että viivoja. Tämän kehityksen huomaa myös Palosaaren kirkossa: kuorin lasimaalaukset ovat kymmenisen vuotta myöhempiä ja niiden tyyli on hioutuneempaa. Ne toteutuivat kirkon arkkitehdin Stenforsin ansiosta. Hän halusi saattaa sisutustyön kirkossa loppuun ja tilasi taiteilijalta työt, ja lahjoitti ne seurakunnalle.
Palosaaren historia liittyy läheisesti merenkulkuun ja merimiehiin. Siitä muistuttaa kirkon kirkkosalissa sen pohjoisseinällä oleva purjelaiva Tritonin pienoismalli. Vaasan ja Palosaaren laivan
muiston sitoo sen miehistö. Tritonin miehistöstä katosi vuonna 1898 Tyyne valtameren vesillä neljätoista vaasalaista merimiestä, joista kahdeksan oli Palosaarelta.
Lue lisää: