Author Topic: Kaupunginjohtajakysymys  (Read 333353 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1240 on: 29. 03. 2011 16:04 »
Mitä se Axel Oxenstierna taas sanoikaan?

Porlamar, Venezuela. Venezuelan ja Libyan johtajat Hugo Chavez ja Muammar Gaddafi haluavat koolle kansainvälisen konferenssin, joka määrittelisi uudelleen terrorismin käsitteen.

Johtajat laativat asiaa koskevan julistuksen alkuviikolla tapaamisessaan Venezuelassa. Asiakirjasta tihkuneiden tietojen mukaan se "torjuu yritykset linkittää ihmisten laillinen taistelu vapauden ja itsemääräämisoikeuden puolesta terrorismiin".

Sekä Chavez että Gaddafi ovat saaneet vuosien mittaan paljon kritiikkiä terrorismin tukemisesta. Chavezilla on väitetty olevan yhteyksiä Kolumbian Farc-sisseihin ja Gaddafin on syytetty rakentaneen Libyasta terroristien turvasataman.

STT-Reuter
29.09. 2009

Uutinen löytyi googletamalla sanoilla gaddafi terrorismi.  Tämä oli ensimmäinen hakulistan tuloksista.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1241 on: 29. 03. 2011 16:04 »
Mitä se Axel Oxenstierna taas sanoikaan?

Tuota en aivan allekirjoita, mutta mites se Kari Lajunen sanoikaan...

"Perkele, tehkää itte parempi!"
« Last Edit: 29. 03. 2011 17:05 by Marko Heinonen »
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1242 on: 29. 03. 2011 16:04 »
En ole kaupunginhallituksen istunnoissa ollut, kun en  ole ollut KH:n jäsen. Mutta hyvin  läheltä olen seurannut ja hallituksen tekemiä päätöksiä hyvinkin tarkkaan  lukenut. En väitä, että olisin olisin Vaasassa ollut, mutta maaseudulla ollessani seurasin hyvin tarkkaan kuntapolitiikkaa. Sieltä asti olen tiennyt tarkoin, että valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat osallistuvat kaupunginhallituksen  kokouksiin. Nyt täytyy tässä kohdassa vääntää rautalangasta totuus, ETTEIVÄT HE OLLEET KAUPUNGINHALLITUKSEN JÄSENIÄ. Tuliko vieläkään selväksi? Vai onko taas jotain  venkuroitavaa? Kun luette tekstiäni,niin koettakaa ymmärtää, jos ne puolueaivot jotain selittäisi.

Olen  ollut toimikunnassa jossa jaettiin lautakuntapaikkoja. Tiedän, miten kovaa kamppailua on jostakin mitään sanomattomasta lautakuntapaikasta, mitä piruja. Näille puuliiveriä kiertäneille siltarompupoliitikoille se on elämän kuoleman kysymys. Itkusilmässä tehdään jos jonkinlaisia lehmäkauppoja, tehdään inhottavia juoruja ja muita panetteluita. Minä en tiedä mitkä olisi pahempia juoruämmiä kuin poliitikot. Politiikassa ei koskaan ystävystytä, toinen poliitikko on aina uhkaava kilpailija.

En ole Orgiinal Wiikin kanssa joka asiassa samaa mieltä. Mutta OW: ssa on eräs hieno piirre jota arvostan,
erimielisyyksistä huolimatta hän  on herrasmies. Koskaan ei mene henkilökohtaisuuksiin vaikka jäisikin debatissa toiseksi.Väliin minä olen oikeassa ja taas hän on oikeassa. Hänellä on arvokasta tietoa, niin on minullakin vastaväitteistä huolimatta. Ottakaa opiksi. Hän ei sorru olemaan koskaan lapsellinen.

Koettakaa nyt Kivimäki ja Heinonen rauhoittua, vaalit menee ohi kohta ja mitään sen ei tapahdu. Huomatkaa eräs asia, en ole ehdokkaana ja enkä edes äänestä vaaleissa.Hallitusohjelma on  kohta puolitoista kuukautta sitten  tehty. Ja hallituksen nimityspäivä on jo päätetty.
Silkkaa kansan sumutusta koko surkuhupainen näytelmä. Sinne unohtuu vanhuudet ja köyhyydet
ei tule makejaisia kansalle. Se on kuin Ilmari Kiannon romaanin loppunäytös "Punaisesta viivasta", jos arvoisat herrat on sitä koskaan lukenut.

Pentti Suksi

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1243 on: 29. 03. 2011 17:05 »
En ole koskaan seurannut kh:n päätöksiä mutta tätä päätöstä seuraan tarkkaan.  Jos palkankorotus myönnetään niin sille ei ole perusteita ja veronmaksajien rahoja heitetään hukkaan.  Joskus kähistään lähes verisesti samanlaisista summista joille olisi hyvinkin perustetta mutta tämä on perusteeton.  Tästä on myös tehty oikaisuvaatimus ja siksi olen kiinnostunut miten kh toimii.  Sanooko "hui hai" vai tunteeko vastuuta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1244 on: 29. 03. 2011 17:05 »
Selitä Suksi mitä selität, itse lähdit nokittelemaan minun mukamas väärillä tiedoilla. Nyt sitten kirjoitat ihan eri asiasta, mistä alunperin huomautimme. Kukahan se taas venkuroi ?

Tulihan tältä ”herrasmieheltä” ne puolueaivotkin taas ja muuta soopaa rauhoittumisesta, jonka tarkoituksena lienee antaa ymmärtää, että meidän kirjoitukset ovat joko puoluerajoitteisia tai muuten vaan kiihdyksissä tehtyjä. Eivät muuten ole, joten tökeröä ylimielistä tekstiä taas kerran herra Sukselta.

Kuinka riitaisessa yhteisössä lienee Suksi ollut jakamassa lautakuntapaikkoja, kun niin kovaa taistelua on käyty. En itse ole vastaavaa huomannut. Minutkin valittiin vapaa-aikalautakuntaan, vaikka en ollut edes kunnallisjärjestön kokouksessa paikalla. Muutenkaan en ole mitään suurta taistelua lahjomisineen huomannut. Joillekin paikoille on tietysti tunkua enemmän kuin tarpeeksi, mutta sehän ratkaistaan äänestämällä ja sillä hyvä.
« Last Edit: 29. 03. 2011 17:05 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1245 on: 29. 03. 2011 17:05 »
Tämä keskusteluosio on kaupunginjohtaja kysymys. No en välitä kuka on Vaasan kaupungihtaja ja minkävärinen jäsenkirja sillä on. Samoin, yhtä vähän on Vähänkyrön liittymiskysymys ei koskettele millään  tavalla minua. Mitä sillä on merkitystä? Mutta köyhyydestä ja syrjäytymisestä puhun, koska se on demareille ja vasemmistoliitolle kovin arka kysymys. Kun kirjoitin ehdottomasta köyhyydestä, niin Kivimäki kumppaneineen puhuu jostain  epämääräisestä "suhteellisesta köyhyydestä". Siitä on  kohta päivälleen vuosi kun viimeiset lamanuhrit vapautettiin veloista ja sai luottotietonsa takaisin. Se oli pahaa myrkkyä ns. "käyhän ystäville", "Suksi ei ymmärrä mitään, Suksi on hullu." Että selitän mitä selitän, kokemuksen syvää tietoa.

Eli myrkkymalja demareille ja vasemmistolle. Nyt ne ovat tappamassa pienyrittäjiä Pohjanmaalla, pitää saada kauppahevettiä Vanhaan Vaasaan. Äänestäkää demareita ja kommunisteja jos haluatte köyhyyden ja syrjäytymisen lisääntyvän. Tämä on tosiasia.

Pentti Suksi

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1246 on: 29. 03. 2011 18:06 »
Suksi huomauttaa, että tämä keskusteluosio on kaupunginjohtajakysymys ja kirjoittaa viestin köyhyydestä ja syrjäytymisestä. Kovin on epäjohdonmukaista taas kerran.

Täällä saa näköjään kirjoittaa mitä tahansa minne tahansa, joten minäkin vastaan muutamalla sanalla. Toki tällaiset debatit karkottavat täältä kirjoittajia, mutta mielestäni ylläpidon asia olisi puuttua otsikon vierestä kirjoittamiseen.

Se että Suomessa ja teollisuusmaissa määritellään köyhyys eri tavalla kuin Suksi sen tekee, ei ole minun keksintöni.

Mitä tulee laman uhreihin, Suksi levittää jatkuvasti väärää tietoa sanomisistani. Oikaisin aikanaan tuossakin esitetyn virheellisen väitteen ” viimeiset lamanuhrit vapautettiin veloista ja sai luottotietonsa takaisin”. Nimittäin konkurssin tehnyt yrittäjä-ystäväni on ainakin vielä yli vuoden velkavankeudessa. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että moni otti myöhemmin uutta lainaa selviytyäkseen vanhoista. Kun tämän Suksen väittämän korjasin, minusta tuli Suksen mielestä köyhän velallisen vastustaja. Siihen riitti se, että vastustin Suksea. Niin yksinkertaista se joskus on.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1247 on: 29. 03. 2011 19:07 »
Puhun niistä ihmisistä jotka tulevat toimeen toimeentulotuella ja työttömyyden peruspäivärahalla. Mutta koska olet itse hyvinvoipa, et ole koskaan ollut työttömänä etkä köyhänä niin sinulla ei ole siitä mitään tietoa. Puhun kokemuksistani joita sinulla ei itsellä ole koskaan ollut. Olen ollut köyhä viime laman aikana, jouduin takauksesta velkavastuuseen. Vuoden minä sitä kurimusta kärsin ja sitten lopetin. Tulin sieltä pois
ja tulin kanssa. Olen saatanllisen itsepäinen ja kyllä olen vaaleanopunaisia satraappeja iskemässä maan rakoon. Niin hullu olin, että mitä enemmän painostettiin sitä korkeammalle nostin pääni.

TV pani viime viikollaneljä ihmistä tulemaan toimeen 70-100 viikossa. Sen saa muuten työtän toimeentulotuen saaja ja kaupan kassa. Lujille otti Turun piispan tulla toimeen. Sinä Kivimäki sekä monet muut, ette tiedä näemmä millä rahalla vanhus, vammainen ja sairas ihminen sinnittelee  n. 500 euron kuukausitulolla. Nyt hieman helpotti kun tuli takuueläke. Sen sai tuo paha kokoomus aikaan. Valtiovarainministeri Heinäluoma sanoi vaalitentissä kun kysyttiin nostetaanko eläkkeitä. Vastaus oli tyly ja lyhyt: Ei.

Sinun kaverisi on tehnyt todella pahan virheen. On viimeistään ennen lain ja ulosottokaaren voimaan astumista ns.  sovinnon velkojan  kanssa eli meni Lipposen ansaan. Tiedän nämä asiat, koska olen tehnyt velkajärjestelyjä.
Kun velka on uusittu, niin ei sitä saa poistettua. Vuosi sitten  kymmenet tuhannet lamavelkaiset sai ns. armon. He saivat ihmisyyden, ihmisoikeuden ja itsemääräämisoikeuden. Sitä heillä ei ollut. Suksi ei levittel väärää tietoa vaan sitä levittää Kivimäki itse. Heidän luottotietonsa vuosi sitten  siivottiin. Kehoitan niitä ihmisiä, tarkista luyottotietosi, että ne lamavelat ovat poistuneet lopullisesti. Nuorten köyhyys aiheuttaa syrjäytymisen. Ja erityisesti tämä näkyy Vaasassa maahanmuuttajanuorten keskuudessa rikollisuutena kuin samalla lailla suomalaisten keskuudessa. Joutilaisuus on rikollisuuden äiti.

Sinulla Kivimäki ei todellakaan ole köyhiä kohtaan mitään empatia kykyä. Minulla on säilynyt empatiakyky vaikka olen varakkaasta kodista lähtenyt ja tänään voin erittäin hyvin. Minulle köyhyyden asia on sydämen asia, sairauden ja vammaisen asia , se on kirjoitettu omaan minuuteeni. Se on siellä sisällä ja eikä se sieltä lähde. Sinne minuuteeni on kirjoitettu monta käskyä jotka on ollut tulee ohjenuorana matkallani. Vaikka olenkin maamme johtavia "ateisteja" niin tuntuu monasti että olen Vaasassa viimeinen kristitty joka noudatan vuorisaarnan etiikkaa. Aika koomista, mutta totta.

Sinä voit hakea mistä tahansa köyhyyden määritelmiä kuten Jutta Urpilainen piti köyhänä kaikki alle 3000 kuussa saavat, mutta minä sen todellisen tiedon pohjalta. Suomessa on 700000 ihmistä jotka ovat köyhyysrajan alapuoella. Se elämä on todellista, ei mitään pilkan tekemistä. Ostanko lääkkeitä vai olenko tämän viikon syömätä?

Muistan monia keskusteluja kaupunginjohtaja Eilo Eriksonin ja Ursinin aikana. He tekivät aikoinaan paljonkin työtä köyhyyden poistamiseksi, mutta Lumion aikana sille ei tehty yhtään mitään. Köyhät on täysin unohdettu.

Kirjoitan tässä että pidettäisiin muistissa kun uutta kaupunginjohtajaa valitaan.

Pentti Suksi
piikkinä rikkaitten lihassa

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1248 on: 29. 03. 2011 20:08 »
En viitsi alkaa päättymättömään väittelyyn herra Suksen kanssa.

Toivoisin kuitenkin edelleen ettet Suksi ala kertomaan asioista, joita et tunne, kuten minun henkilökohtainen historiani tai kyky tuntea empatiaa köyhiä kohtaan.

Muistuu mieleen, kun väitit jopa etten voi olla ay-aktiivi, kun en ollut kanssasi Metalli 28: n johtokunnassa. Joten se sinun väittämistäsi, jotka ovat aina ”tosia”, mutta syntyvät mielikuvituksena lähinnä herran korvien välissä. No se ero meillä tosiaan on, että olen köyhistä oloista lähtöisin, sinä rikkaista.

Kirjoitetaan tähän loppuun sana kaupunginjohtaja, jotta pysyttäisiin otsikossa. Näinhän se on Suksen kanssa aina ennenkin mennyt, että palataan johonkin entiseen keskusteluun jossain vaiheessa.
« Last Edit: 29. 03. 2011 20:08 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1249 on: 29. 03. 2011 20:08 »
Olet sinä Kivimäki varsinainen totuuden kääntäjä. Olen sanonut näin että tuntenut sinua vaikka olinkin metella 28 johtokunnassa. Tapasin silloin muitakin ay-aktiiveja.
Et sinä ainakaan kovin myötätuntoisesti suhtaudu köyhiin vanhuksiin ja vammaisiin ja velkojensa kanssa kamppaileviin ihmnisiin. Jos olisit, niin ei meillä olisi erimielisyyttä näistäkään asioista.

Kuulehan Kivbimäki, minä olen aina elänyt ja elänyt täysillä ja elän vieläkin. Minä huomaan että sinulla näytä kovinkaan paljon kokemuksia, kun taas minulla on. Olen nähnyt rikkauden ja olen nähnyt köyhyyden ja kummankin katse on vieras.

Se neuvon annan, älä ryhdy sellaisista asioista väittelemään, jotka itse olen elänyt, kokenut ja nähnyt.
Olen saanut elää rikkaan ja monipuolisen elämän. Ja sain katsella asioita molemmin puolin aitaa. Elämä oli minulle monipuolinen ja rikas kokemus josta päivääkään en pois anna. Elämän kokemukseni on tietenkin
utopiaa  joillekin, mutta olkoot ja pitäkööt sellaisena, minä kuljen eteenpäin kohti uusia kokemuksia.
Jos ne ovat sinulle mielikuvituksia, niin pidä hyvä ihminen ne mielikuvituksina, se on kokonaan sinun asiasi.
Oliko se kirous, että lapsuudessa elin rikkaassa kodissa ja sain säätykasvatuksen. Mutta en ole aina ollut rikas, olenhan ollut joskus rakas.

Pitää aina muistaa taustansa ja mistä kolosta tämäkin jäniksen poika on maailmaan lähtenyt.

Pentti Suksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1250 on: 29. 03. 2011 22:10 »
Hohhoijaa... Olin aikeissa kirjoittaa aiheeseen jotain mutta ei huvitakaan kun luin nuo edelliset viestit.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1251 on: 30. 03. 2011 05:05 »
Ymmärrän Osalaa täysin.  Suunsoitto tästä aiheesta loppuu.  Seuraavat Suksen ja Kivimäen aihetta koskevat kirjoitukset poistetaan ilman kommentteja.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1252 on: 31. 03. 2011 20:08 »
.

Otsakkeeseen liittyvä pikku-uutinen:::

Lumio saa pitää palkankorotuksensa

"Tuhannen euron palkankorotuksen kaupunginhallitus antoi Lumiolle tämän vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 3. tammikuuta. Kuukausipalkaksi tuli vuoden alusta lukien 9500 euroa.

Äänin 9-2 kaupunginhallitus hylkäsi Risto Helinin oikaisuvaatimuksen.

Vasemmistoliiton Harri Moisio esitti ja vihreiden Anna Swanljung kannatti oikaisuvaatimuksen hyväksymistä. Kaksikko äänesti sen puolesta.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Raija Kujanpään (kok.) hylkäysesitystä kannattivat Ari Mäkynen (kok.), Lars-Erik Wägar (r.), Barbro Kloo (r.), May-Gret Axell (kd.), Arja Miettinen (sd.), Raimo Rauhala (sd.) ja Markku Ahonpää (sd.).

Helin on ilmoittanut valittavansa Vaasan hallinto-oikeuteen, jos oikaisuvaatimus hylätään."

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=562349&Title=Lumio+saa+pit%E4%E4+palkankorotuksensa

.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1253 on: 31. 03. 2011 21:09 »
Järkyttävää.

Mutta hyvä tietää, että KH:ssa on siltikin kaksi "suoraselkäistä" edustajaa.

Eli tässä KH:n jäsenet joiden mielestä Kaupungin rahaa voi jakaa vaikkapa ex-kaupunginjohtajalle vaikkei sille ole minkäänlaista perustetta.  Sille on vain laillinen oikeus.  Harva kaupunkilainen tuota kannattanee.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Raija Kujanpään (kok.) hylkäysesitystä kannattivat Ari Mäkynen (kok.), Lars-Erik Wägar (r.), Barbro Kloo (r.), May-Gret Axell (kd.), Arja Miettinen (sd.), Raimo Rauhala (sd.) ja Markku Ahonpää (sd.).

Teko on mielestäni niin väärin, että saisivat antaa saman summan omasta pussistaan kaupungin syöpäsairaille tai lastenosastolle.

Mutta kun kyseessä on tosi tarve, eikä oma rahapussi, niin ei taida tulla mitään.

Jos Helin olisi eduduskuntavaaliehdokkaana, niin äänestäisin häntä sillä teko oli sen verran todellista kansalaisrohkeutta vaativa ja oikeudenmukainen ja Vaasan kaupunkilaisten etuja ajava.



« Last Edit: 31. 03. 2011 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline takaisin-vaasaan

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 210
  • Koulukadulla asunut
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1254 on: 31. 03. 2011 22:10 »
Missä olivat kansanedustajaehdokkaat Vehkaoja ja Pastuhov kokouksesta? Jänistystä? Vaalitaktiikkaa?

Varsin erikoinen päätös. Eikös rva Kujanpää kertonut aikaisemmin jo kauan ennen palkankorotuspäätöstä tienneensä Lumon rötöksistä (vaikka ei niitä ollut muille khssa kertonutkaan). Rakkkaalle oman puolueen suosikkipojulle pitää olla kiltti loppuun asti. Säätetään sitten taas rupusakilta.

Muuten: jääkö se frakki, kengät ja ensimmäisen naisen iltapuku seuraajalle?

belurisk

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1255 on: 01. 04. 2011 00:12 »
Kaupunginjohtajan asunto Koulukadulla lienee nyt tyhjä tai ainakin pitäisi olla.
Ostiko vai vuokrasiko kaupunki sen aikoinaan Lumion tarpeisiin?

Offline Jore

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1256 on: 01. 04. 2011 08:08 »
Quote
"Tuhannen euron palkankorotuksen kaupunginhallitus antoi Lumiolle tämän vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 3. tammikuuta. Kuukausipalkaksi tuli vuoden alusta lukien 9500 euroa.

Äänin 9-2 kaupunginhallitus hylkäsi Risto Helinin oikaisuvaatimuksen.

Mielenkiintoista.  Rahasta ei näytä olevan pulaa.

Tässä olisi hyvä vaaliteema pitkäksi aikaa kun talous tulee kyseeseen.  Varmasti joku vääräleuka toteaa tiukan budjettikeskustelun yhteydessä.  "Mitäs jos nostetaan edellisen kaupunginjohtajan palkkaa?  Näin meillä on ennenkin tehty kun raha on ollut tiukalla."

"Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka antaa"

"Joukossa tyhmyys tiivistyy"

Asian ymmärtäisi jotenkin, jos kaupunginjohtaja olisi vielä virassa.

Tuolla tonnilla olisi saanut ilmaisen alkusammutuskoulutuksen 20-100 henkilölle ja se olisi saattanut pelastaa tulipalon.  Uskon, että sinne olisi ollut enemmän tulijoita kuin olisi kyetty ottamaan. Otan tämän puheeksi kun seuraava tulipalo syttyy. 
« Last Edit: 01. 04. 2011 08:08 by Jore »
Jore on Jore vaikka keitettäis,
taikka yli laidan hetettäis.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1257 on: 01. 04. 2011 09:09 »
Pitäisikö tämän palkkajunailun vahvistaa Mustasaarelaisten Vaasaanliitymis haluja?

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1258 on: 01. 04. 2011 13:01 »

.

Vahvistetaan vielä ettei kyseinen normaali elämälle täysin vieras päätös ole aprillipila vaikka siltä näyttää

.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1259 on: 01. 04. 2011 13:01 »
Alkuviikosta lähestyin muutamia hallituksen jäseniä ko. asiasta sähköpostitse , yritin valikoida joukkoon sellaiset jotka olisivat kenties asiasta samaa mieltä , hämmästyksekseni sain todeta ettei asia kiinnostanut demareita . Ainoat jotka vastasivat ja olivat tässä asiassa samaa mieltä kanssani , olivat vihreiden Swanljung Anna sekä vas. Moisio Harri .
veritas odium parit.

belurisk

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1260 on: 01. 04. 2011 14:02 »
Alkuviikosta lähestyin muutamia hallituksen jäseniä ko. asiasta sähköpostitse , yritin valikoida joukkoon sellaiset jotka olisivat kenties asiasta samaa mieltä , hämmästyksekseni sain todeta ettei asia kiinnostanut demareita . Ainoat jotka vastasivat ja olivat tässä asiassa samaa mieltä kanssani , olivat vihreiden Swanljung Anna sekä vas. Moisio Harri .
joopa, joo. Hyvä Moisio ja Swanljung.
Demokratia tulee joskus kalliiksi ja juridiikka sanelee. Moraalilla ja suoraselkäisyydellä ei politiikassa pärjää.
Tyhmyys on loputon luonnonvara.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1261 on: 01. 04. 2011 14:02 »
Eipä tuo kaupunginhallituksen päätös yllättänyt. Näin arvelin jo aikaisemminkin (viesti 1222) koska oletin ettei mikään ole olennaisesti muuttunut tuon kokouksen 3.1.2011 jälkeen. Silloinhan olivat jo Lumion tekemiset pitkälle tutkinnan alla, kuten Helin oikaisuvaatimuksessaankin toteaa.

Perusteena palkankorotukselle kerrottiin olevan pääosin vertailukaupunkien kaupunginjohtajien palkat. Sitä kuinka paljon kysymys oli kaupunginjohtajan palkasta tittelinä ja kuinka paljon henkilö Markku Lumion palkasta saattaa olla eri käsityksiä. No tuoltahan ne perusteet voi kuka tahansa käydä lukemassa.

http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=KH&pvm=3.1.2011%2016%3a15%3a00

Suurin osa siis halusi olla nyt samaa mieltä, mitä oli ollut tuolloinkin. Moisio esitti tuolloin että palkankorotus tehdään 31.5. jälkeen, mutta jäi vaille kannatusta eikä saanut asiaa äänestykseen. Lopuksi hän ehdotti korotuksen hylkäystä ja sai tuekseen kh: n varajäsen Ahlnäsin. Korotus hyväksyttiin äänin 9-2. Korotusta oli kannattamassa myös Pro Vaasan Aino Siltanen, joka teki tilaa hieman myöhemmin Anna Swanljungille kaupunginhallituksen jäsenenä. Swanljung ei siis ollut edellistä päätöstä tekemässä, joten hän pääsi käsittelyyn omalta osaltaan puhtaalta pöydältä.

Poliittisesta moraalista voidaan tietysti olla tässä tapauksessa montaakin mieltä. Joku saattaa ajatella, että nyt toisella tavalla äänestäminen tulkittaisiin halpahintaiseksi irtopisteiden keräilyksi. Itse olisin nähnyt Lumion eron ja siihen liittyvien taloudellisten epäselvyyksien olevan omalta osaltaan riittävä syy korotuksen perumispäätökselle.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1262 on: 01. 04. 2011 15:03 »
Eikö vielä ole olemassa teoreettinen mahdollisuus että poliisi tutkii, onko Lumio syyllistyny rikokseen. Jos asia menee oikeuteen ja tuomio tulee, niin Lumiolta voidaan vaatia korvauksia.  Näin ainakin osa rahoista saadaan takaisin.

Poliisi ei tietekään ilmoituta mahdollisten tutkimusten aloittamisesta ennn vaaleja, koska se saattaisi haitata Mapen vaalityötä. :-)
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1263 on: 01. 04. 2011 15:03 »
Eikö vielä ole olemassa teoreettinen mahdollisuus että poliisi tutkii, onko Lumio syyllistyny rikokseen. Jos asia menee oikeuteen ja tuomio tulee, niin Lumiolta voidaan vaatia korvauksia.  Näin ainakin osa rahoista saadaan takaisin.

Poliisi ei tietekään ilmoituta mahdollisten tutkimusten aloittamisesta ennn vaaleja, koska se saattaisi haitata Mapen vaalityötä. :-)

Sivuston ylläpidon kanta on siis se, että tutkinnasta ei hiiskuta, koska se voi vaikeuttaa Mapen vaalityötä. Melkomoista paskaa...

Eiköhän tsempata kaikkia vaasalaisia ehdokkaita tasapuolisesti, puoluekantaa katsomatta. Kaikkien etu on se, että vaasalaisten äänet jäävät vaasalaisille ehdokkaille, ei meidän asioita muut aja!

Ja tuohon Lumion caseen. Varmasti syytteet nostetaan, jos jotain rikollista löytyy. Tällä hetkellä asioita tutkitaan.
Harkintakyvyn menettäminen ja "moraaliton" toiminta ei sinällään ole rikollista, mutta ei myöskään hyväksyttävää. Omasta mielestäni harkintakyky kyllä petti pahasti.
Aika näyttää tuleeko asiassa korvausvaatimuksia, ja kuka maksaa kenelle.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1264 on: 01. 04. 2011 17:05 »
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raija Kujanpää (kok.) otti palkankorotusesityksensä (sehän oli nimenomaan hänen esityksensä ja tapahtui hänen "esittelystäänkin" ja tuli käsiteltäväksi hänen aloitteestaan) kyseisenä ajankohtana oli varsin outo. Hänhän oli tietoinen Lumion (kok.) mahdollisista väärinkäytöksistä kun oli m.m. "case-Salinin" yhteydessä jäävännyt Lumion asian esittelystä.

Miksi ottaa käsittelyyn palkankorotus kun samaan aikaan käsitellään asioita, jotka voivat johtaa syytetoimiin ja vahingonkorvauksiin?

Kh:n käsittelystä saa sen vaikutelman että kok-sd-rkp olivat ennen kokousta sopineet asian hyväksymisestä. Vastuun pakoiluna pidän sitä että esim. Vehkaoja oli asian käsittelyn ajan poissa kokouksesta.

Helin tarjosi hopealautasella tyylikkään vaihtoehdon muuttaa outo palkankorotuspäätös. Vielä oudommaksi se nyt muodostui koska eihän Lumio ollut tuolla korotetulla palkalla työpaikallaan kuin kuukauden mutta korotettu palkka juoksee edelleen koko ajan.

Politiikka on ihmeellistä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1265 on: 01. 04. 2011 17:05 »
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raija Kujanpää (kok.) otti palkankorotusesityksensä (sehän oli nimenomaan hänen esityksensä ja tapahtui hänen "esittelystäänkin" ja tuli käsiteltäväksi hänen aloitteestaan) kyseisenä ajankohtana oli varsin outo. Hänhän oli tietoinen Lumion (kok.) mahdollisista väärinkäytöksistä kun oli m.m. "case-Salinin" yhteydessä jäävännyt Lumion asian esittelystä.

Helin tarjosi hopealautasella tyylikkään vaihtoehdon muuttaa outo palkankorotuspäätös. Vielä oudommaksi se nyt muodostui koska eihän Lumio ollut tuolla korotetulla palkalla työpaikallaan kuin kuukauden mutta korotettu palkka juoksee edelleen koko ajan.

Politiikka on ihmeellistä.

Jos tilanne alkaisi vasta tänään niin pitäisin tuota korotusta hyvänä aprillipilana.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1266 on: 01. 04. 2011 22:10 »
Pohjalaisen jutussa oli maininta , että valitan asiasta Hallinto-oikeuteen mutta en lähde sille tielle koska se voitaisiin tulkita asian viivyttämiseksi sekä kiusanteoksi ja sitä en halua. Menestymisen mahdollisuuttakaan en uskoisi olevan koska tarkoituksenmukaisuusperuste ei riitä, täytyisi  olla jokin muotovirhe tms lainvastaisuus ja niitä ei ole. Vaalitaktikoinnin makua oli kyllä Pastuhovin ja Vehkaojan kohdalla olisin siitä melko varma, Vehkaoja kun ei sähköposteihini vastaa niin taidan katsella jonkun sopivan vaalitilaisuuden jossa voin kysyä hänen kantaansa asiaan .
veritas odium parit.

28011955

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1267 on: 02. 04. 2011 19:07 »
POLITIIKKA ON IHMEELLISTÄ = HÄMMÄSTYTTÄÄ KUMMASTUTTAA PIENTÄ KULKIJAA ????

SIIS MILLÄÄN EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ NS. HUIPULLA VAAN APPAJEE KUN RIVIDUUNARI OLIS EDES VÄHÄNKÄÄN TÖPÄNNYT, NIIN MONO OLIS HEILUNU JA HÄKKI MYÖS ! PERKELE JA SITTEN IHMETELLÄÄN, ETTÄ MISTÄS NE PERSUT SAA KANNATUSTA.

[font=Verdana]LAKI ON SAMA KAIKILLE SOVELLETAAN VAIN ERITAVALLA ERI YHTEISKUNTALUOKISSA ![/font]

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1268 on: 03. 04. 2011 17:05 »

.

Eihän tässä mitään ihmeellistä ollut, samanlaista se on kaikissa diktatuureissa ja sotilasjunttien hallitsemissa cccp tasavalloissa, johtajaa palvotaan vielä senkin jälkeen kun perävalot on lakannut näkymästä

.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1269 on: 03. 04. 2011 18:06 »

.

Eihän tässä mitään ihmeellistä ollut, samanlaista se on kaikissa diktatuureissa ja sotilasjunttien hallitsemissa cccp tasavalloissa, johtajaa palvotaan vielä senkin jälkeen kun perävalot on lakannut näkymästä

.


nm. herkkoo on hyvä tuossa ensimmäisten kivien heitossa. Käsittääkseni herkkoo on juuri eniten orjentoitunut tästä kirjoittaja joukosta,  seuraamaan "suurta johtajaa" Soinia,  vai mikä se nyt oli.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1270 on: 08. 04. 2011 16:04 »
Lanamäki:
Quote
sillä mikään pieni ryhmä ei ongelmaamme korjaa (sorry Tapsa ja vihreät). Jos todella haluamme muutosta, on löydettävä aidosta yhteistyöstä voimaa. Silloin ei auta tuijottaa napaansa, kielisyyteen, oikeistoon tai vasemmistoon. Kaikki vaasan puolesta.

Tässä on nyt koettu 10 vuotta kokoomuksen-Lumion-hallinnon muutosjohtamista. RKP-SDP olivat tuossa "pirunnyrkissä" vahvasti mukana liittoutuenkin viime vaalien jälkeen. Näin pyhä kolminaisuus sai yhden ylimäärisen kapunginhallituspaikan pois pienemmiltä ryhmiltä. Kolmen suuren puolueen pieni johtotroikka on tahtpuikkoa suvereenisti heilutellut.  Täytyy muistuttaa, että nimenomaan ja ainostaaan kaupunginhallitus (= sen enemmistö) ja kapunginjohtaja ovat olleet vastuussa sisäisestä tarkatuksesta eli suomeksi siitä, ettei kuormasta syödä.

Kuormasta on syöty reippaasti ja jopa kh:n jäsenet puolisoineen ovat tunnustuksen mukaan siihen osallistuneet (esim. Arlandan kestitys).

Kun kolme suurta saa kevyesti ehdottoman enemmistön valtuustossa, jossa ei enää tarvita 2/3 osan enemmistöä tärkeissä päätöksissä kuten Lanamäen appiukon aikoihin, ollaan sen varassa että näissä suurissa puolueissa olisi koko Vaasan etua ajavia suoraselkäisä ryhmänjohtajia.

Jos he ovatkin sulle-mulle politiikkaa ajavia niin silloin on vaikea mitään ongelmia korjata.

No, tuo kolmen suuren yhteistyö ehkä kärsi kolauksen kun niistä kaksi liittoutui kolmatta vastaan kun kokoomukselle annettiin ainoan johtajan paikka.

Tämän kymmenen Lumio-vuoden aikana on hallintokulttuurimme pahasti rapautunut, etten sanoisi mädäntynyt.

Mitä merkittävää positiivista vaaslaisille olemme Lumio-valtakaudella saanet aikaan?

Se, että Vaasan talous ei ole aivan kuralla (velkataakka on kyllä miehekkästi kasvanut) kun tänne ei lama iskenyt lainkaan, ei ole mikään saavutus. Pikemminkin voisi sanoa, että huonosta hallinnosta huolimatta on taloutemme kunnossa.

Vaasa kaipaa nyt ryhtiliikettä, jossa kaivetaan johto- ja hallintosäännöt esiin ja aletaan niitä noudattaa. Huitaisten tehdyt toimintasäännöt  tulee uusia ja muutokset tarkoin perustella. Myös Kuntalaki ja Hallintomenttelylaki olisi hyvä opetella. Asiakirjahallinto saatettava sääntöjen mukaiseksi. Muutoksenhakuohjeet laillisiksi.Pöytäkirjojen pito ja esityslistojen laatiminen päivänvalon kestäväksi. Esittelyoikeuksien eväämisten syyt näkyviin. Ylimääräisten pöydölle jaettavien asioiden lopettaminen.

Kuuluisa suoraselkäisen kokoomuslaisen ex-kansanedustaja, kehitysjohtaja Heikki Koskisen viisas lause
"Päätetään mitä pääteäänä mutta tehdän se oikeassa järjestyksessä" kunniaan. Sen voi ottaa johtolauseeksi ja otisikoksi kun seuraan kerran jollain konsultilla teetetään strategiota ja visoita.

Mitä jos "Merellinen menestyjä" muutettaisiin: "Suomen rehellisin kaupunki" -iskulauseeksi? Onko kanttia?
Raija Kujanpää oli tuohtunut puolisonsa puolesta kun olin aikoinaan noin (ks lihavoitu) kirjoittanut.
Hän pyysi teille kertomaan että kyse oli valtuuston hyväksymästä avec-matkasta Kielin viikolle. Matka oli kulkenut Tukholman-Arlandan kautta. Kujanpäiden matka oli siis aivan laillinen ja asiallinen.

Raija Kujanpää itse jossain lehtihaastattelussa mainitsi siitä, että Lumio oli kaupungin luottokortilla Kujanpäiden ruokailut Arlandassa maksanut.

Sen tarjoamisen yhteyttä ei Kujanpää Kielin-matkaan minulle kertonut.  Ja se on varmaan vähän ollut hankalaa kun Raija K on joutunut itse tuon Lumion ulkomaanmatkan kustannukset hyväksymään. No, toivottavasti joku kh:n varapuheenjohtajista on hyväksynyt tuon Kujanpäiden ruokailun.

Sen verran päivitystä vaan tähän Lumio-caseen, että tutkimukset jatkuvat (lähinnä tarksulautakunnan ja tilintarkastajan kautta) ja tähän mennessäkin on rajusti lisää "kuormaa" löytynyt. Poliisi ei vielä ole ollut yhteydessä kaupunkiin Lumio-tapauksesta, vain case-Salinista. Sen voin myös kertoa, että matkalaskut ja luottokorttilaskut ovat ovat taloushallinnollisesti olleet hyvin retuperällä eikä omia sääntöjä ole noudatettu. Mutta perästä kuuluu. Kauan tulee kestämään.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1271 on: 12. 04. 2011 15:03 »
Kaupunginhallitus helpotti kj:n kielitaitovaatimusta ilmeisesti Häyryjen ym. suomenruotsalaisten rekrytoinnin helpottamiseksi.

Miksi Vaasassa ei voida ottaa mallia ruotsalaisenemmistöisistä kunnista, joissa ruotsin vaatimus on aina pykälän suomea korkeampi? No, kunhan kysyin.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1272 on: 12. 04. 2011 15:03 »
Kaupunginhallitus helpotti kj:n kielitaitovaatimusta ilmeisesti Häyryjen ym. suomenruotsalaisten rekrytoinnin helpottamiseksi.

Miksi Vaasassa ei voida ottaa mallia ruotsalaisenemmistöisistä kunnista, joissa ruotsin vaatimus on aina pykälän suomea korkeampi? No, kunhan kysyin.

Näen asian ikäänkuin toisin päin. Eli suomenkieliset joiden ruotsinkieli ei ole ihan täydellistä, uskaltavat myös hakea virkaan. Lisää muuten potentiaalisia hakijoita tuntuvasti.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

belurisk

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1273 on: 12. 04. 2011 17:05 »
Hevosmiesten tietotoimistossa puhutaan, että ent. kpj:lle voisi olla tulossa syyte petoksesta.
Olisi muka laskuttanut tuplasti kahta eri tahoa samoista matkakuluista. Mutta eihän tämmöinen voi pitää paikkaansa. Henkilöhän on juristi.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1274 on: 14. 04. 2011 09:09 »
Case-Lumion tutkinnassa on ilmennyt ongelmia.

Tarkastustoimi on raportteja ja osoittanut ne kaupunginhallitukselle. Ongelma on kun ainoa toimivaltainen elin ryhtymään toimenpiteisiin on juuri kaupunginhallitus. Esim. Tarkastuslautakunnalla ei toimeenpanovaltaa ole.

No, kaupunginhallituksella itsellään on vastuu sisäisestä valvonnasta. Mitä ilmeisemmin on siinä ollut puutteita. Siis kaupunginhallituksen pitäisi ryhtyä raporteissa ilmenevien laiminlyöntien vuoksi johonkin toimenpiteisiin. Mutta kun se itse on myös ehkä laiminlyönyt tehtäviään.

No, sairaanhoitopiirissä (tapaus Widensjö) tämä hallituksen jääviys havaittiin ja valtuusto perusti tilapäisen valiokunnan tutkimaan asiaa. Asian huomasi hallitus itse. Se toimi hyvin ja pöytä putsattiin.

Kun kh:lla ja sen valmistelevilla viranhaltijoilla voi olla asiassa oma lehmä ojassa, lienee kansan oikeustajun vastaista, että se itse samojen viranhaltijoiden avulla asiaa valmistelee.

Jos vaikkapa raporteissa (en ole niitä saanut nähdä)ilmensi, että joku Lumiota lähellä ollut viranhaltija olisi tehnyt virheitä näissä sotkuissa, niin tuntuuhan se oudolta että sama kaarti asiaa valmistelee ja tekee ehdotuksia toimenpiteiksi.

Yritän saada valtuuston perustamaan asian selvittämiseksi tilapäisen valiokunnan. Kaupunginhallitus ja sen valmistelijat ovat minusta jäävejä asian päällä makaamaan.

28011955

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1275 on: 16. 04. 2011 09:09 »
Yritän saada valtuuston perustamaan asian selvittämiseksi tilapäisen valiokunnan. Kaupunginhallitus ja sen valmistelijat ovat minusta jäävejä asian päällä makaamaan.

HYVÄ ja ERITTÄIN HYVÄ ajatus Tapio :)

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1276 on: 16. 04. 2011 18:06 »
Risto Helin on sittenkin päättänyt vieda hallinto-oikeuteen valituksen koskien ent. kaupunginjohtja Markku Lumion saamaa palkankoarotusta. Kj:n puheenjohtaja Raija Kujanpää on hallintolain ns. yleislausekejääviä koskevan kohdan mukaisesti ollut esteellinen käsittelemään kyseistä asiaa. Kujanpään olisi tullut Markku Lumion ystävänä jäävätä itsensä ja pidättäytyä asian käsittelystä, perustele Helin.

Lue blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2463-Helin-valitti-sittenkin.html


Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1277 on: 21. 04. 2011 06:06 »
Pohjalainen tänään:

Jälkipyykki pestävä nopeasti
Kaupunginvaltuuston ryhmien puheenjohtajille esiteltiin runsas viikko sitten Markku Lumion eroon liittyviä uusimpia tarkastustoimen tarkastusraportteja. Ne oli jo aikaisemmin toimitettu kaupunginhallitukselle. Niitä ei ole kuitenkaan käsitelty kaupunginhallituksessa, vaikka niiden sisältö ilmeisesti edellyttäisi kaupunginhallituksen toimenpiteitä. Puheenjohtaja Raija Kujanpään mukaan raportit ovat kaupunginlakimiehellä valmisteltavina. Hallitus käsitteli aikaisemmat vastaavat raportit puheenjohtaja Kujanpään selostuksen pohjalta kuten myös kaupunginjohtajan palkankorotusasian, koska katsoi kaikkien virkamiesten olevan esteellisiä.

Entisen kaupunginjohtajan mahdollisten väärinkäytösten selvittäminen näyttää olevan vaikea ja epämieluisa asia sekä kaupunginhallituksen valmistelijoille, puheenjohtajalle että koko kaupunginhallitukselle. Siihen on luonnollinen syynsä, sillä tutkimukset ainakin osittain kohdistuvat heihin itseensä. Hehän ovat saattaneet olla mahdollistamassa tutkimuksen alaista entisen kaupunginjohtajan toimintaa.

Hallinto-oikeudelle jätetyssä valituksessa on esitetty, että puheenjohtaja Kujanpää olisi ollut esteellinen käsittelemään Lumiolle myönnettyä palkankorotusta. Syynä on se, että Kujanpää on julkisesti ilmoittanut olevansa Lumion hyvä ystävä. Se riittää esteellisyysperusteeksi.

Voisi kysyä, onko Kujanpää samasta syystä esteellinen käsittelemään Lumion toimintaa koskevia tutkimuksia. Ne väistämättä käsittelevät joltakin osin myös kaupunginhallituksen puheenjohtajan toimintaa. Samoin ne koskevat koko kaupunginhallituksen valvontavelvollisuutta. Asiain valmistelijoina toimii virkamiehiä, joiden oma toiminta saattaa tulla esille tutkimusten kuluessa. Eikö siis sekä kaupunginhallituksen, että sen valmistelijoiden pitäisi jäävätä itsensä Lumion toimien tutkinnasta?

Markku Lumiota koskevat selvitykset ovat kestäneet jo liian kauan ja olleet salamyhkäisiä. Jotkut ovat jopa halunneet lopettaa selvitykset ja painaa kaiken mahdollisen esille tulevan villaisella. Epäilyksiä ja huhuja on paljon liikkeellä, joten asia pitäisi mielestäni saada kaikkien asianosaisten oikeusturvan vuoksi nopeasti pois päiväjärjestyksestä.

Parhaiten tämä kävisi niin, että valtuusto perustaisi erillisen, täysin puolueettoman ja esteellisyyksistä vapaan valiokunnan saattamaan tutkimukset loppuun, koska tehtävä ei varsinaisesti kuulu tarkastuslautakunnan toimialaan. Tulokset saataisiin kohtuullisen pian, ja sen jälkeen voitaisiin ryhtyä niiden vaatimiin toimenpiteisiin, jos aihetta on.

Olivatpa tulokset mitkä tahansa, niin tällaisen ikävän asian roikkuminen taustalla ei ole eduksi uutta kaupunginjohtajaa haettaessa.

TAPIO OSALA (VIHR.)

kaupunginvaltuutettu Vaasa

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1278 on: 21. 04. 2011 15:03 »
Aivan erinomainen kirjoitus Tapio Osalalta.  Vaatimus "totuuskomission" perustamissa on täysin aiheellinen-  Näyttää nimittäin siltä, että ainakaan vielä muutamat virkamiehet eivät ole ymmärtäneet missä mennään.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #1279 on: 21. 04. 2011 16:04 »
Minulle Tapion aloite ei puolestaan kaikilta osin ihan kyllä aukea.

Olen samaa mieltä siitä, että kaupunginhallitus on esteellinen käsittelemään Lumion toimintaa koskevia tutkimuksia. Erityisesti kh: n puheenjohtaja, joka on ollut asianosaisena hyväksymässä tiettyjä laskuja.

Sen sijaan en oikein ymmärrä sitä, miksi valtuutetuista pitäisi muodostaa joku totuuskomissio, joka suorittaisi tarkastustoimintaa. Meillähän on jo sisäinen tarkastustoimi ja valtuuston alainen tarkastuslautakunta. Olen kuullut väittämän, että sisäinen tarkastus on vielä kesken. Eikös juuri sieltä ole tihkunut noita beluriskin tuossa edellä esittämiä huhutietoja. Ei kai sisäinen tarkastus ole millään tavalla asianosainen tai jäävi tässä asiassa ?

Tuossa aloitteessa todetaan, ettei tutkimusten tekeminen varsinaisesti kuulu tarkastuslautakunnan toimialaan. Ei varmaankaan, mutta onko se valtuutettujenkaan toimialaa ? Eikö tarkastuslautakunnan kuulu tehdä esityksiä sisäisessä tarkastuksessa havaituista epäkohdista juuri valtuustolle ? Mikä merkitys ”vaasalaisen” esittämällä virkamiesten ymmärtämättömyydellä tässä voisi olla ? Ei kai virkamiehet voi asettua tarkastuslautakunnan kannasta poiketen jarruttamaan tutkimuksia ?

Eikö siis valtuusto vain voisi yksinkertaisesti päättää, että se haluaa sisäisessä tarkastuksessa ilmenneiden epäkohtien edellyttämän tarkastuslautakunnan raportin valtuuston päätettäväksi ? Silloinhan kaupunginhallituksen on pakko esitellä asia sellaisenaan valtuustolle. Voihan valtuusto raportin saatuaan toimia asian vaatimalla tavalla, esimerkiksi perustaa työryhmän suunnittelemaan tarpeellisia uudistuksia vastaisuuden varalle.
« Last Edit: 21. 04. 2011 16:04 by Jorma Kivimäki »