Author Topic: C Express  (Read 107082 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
C Express
« on: 04. 11. 2008 16:04 »
"C Express - alus ei pääse vieläkään lähtemään Vaasan satamasta. Se  oli tarkoitus kuljettaa romutettavaksi Turkkiin.  Asiaa koskeva hakemus jätettiin Suomen ympäristökeskukselle SYKE noin kuukausi sitten."

Oletetaan että C Expressin omistava yhtiö järjstää itsensä konkurssiin ja alus todella jää Vaasaan.  Paljonko romun hoitaminaen tulee maksamaan vaasalaisillea veronmaksajillae?

Lue blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/1117-C-Express-jaeae-Vaasaan.html

Hakusanat voisivat olla: ship dismantle asbestos costs
« Last Edit: 04. 11. 2008 17:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #1 on: 04. 11. 2008 17:05 »
Eiköhän tuo jonkun vuodenpäästä pala ja uppoa satamaamme, satama maksut jäänevät rästiin ja muutenkin.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: C Express
« Reply #2 on: 04. 11. 2008 18:06 »




Matkalle lähtiessään varmaan uppoaa syvään paikkaan ...

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #3 on: 04. 11. 2008 18:06 »
Eikö täällä ole ainuttakaan asiantuntijaa joka osaisi arvioida paljonko asbaestin purkaminen ja aluksen hajoittaminen Vaskiluodossa tulisi maksamaan.  Itse arv ioin että 2,5 miljoonaa euroa.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #4 on: 04. 11. 2008 18:06 »
Pitää olla naulatehdas vieressä et raakaineet saadaan kierrätettyä. Onko muuten nyt niin et ovat kehitysmaissa työttöminä eli ei enään ajeta laivoja rantaan purattaviksi, miksi mä epäilen. Eikun laiva kiinaan ni ne tietää mitä sille pitää tehdä ja tekevät.

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #5 on: 04. 11. 2008 18:06 »
Merellinen menestyjä Casino Express
Myydään siihen survival-matkoja tolkuttomaan hintaan ja hinataan sitä pitkin pohjanlahtea, jaetaan tulos sen nykyisten omistajien kesken.
Jos kävisi säkää, alus muuttuisi sukellusalukseksi ja survival-matkan ostaneet saisisivat täyden vastineen rahoilleen,,,



Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #7 on: 04. 11. 2008 19:07 »




Matkalle lähtiessään varmaan uppoaa syvään paikkaan ...

Voisko Uppsshalan ekonomit ottaa sen kipon hinaukseen, ei tarvita mitään turhia kirjelmöintejä enää, paatti meni meren pohjaan...


Offline JSL

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #8 on: 04. 11. 2008 20:08 »
Jaa-a. Tämäkin vielä, no eiköhän  joku taas keksi "hyvän keinon" maksatuttaa tämäkin lysti vaasalaisilla veronmaksajilla. Koko laivasta ei ole ollut muuta kuin harmia.....

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #9 on: 04. 11. 2008 20:08 »
Jaa-a. Tämäkin vielä, no eiköhän  joku taas keksi "hyvän keinon" maksatuttaa tämäkin lysti vaasalaisilla veronmaksajilla. Koko laivasta ei ole ollut muuta kuin harmia.....
Olisikohan hyvä syy muistella miksi ja kuinka tuo paatti edelleen seisoo Vaasan satamassa,,,

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #10 on: 05. 11. 2008 06:06 »

Olisikohan hyvä syy muistella miksi ja kuinka tuo paatti edelleen seisoo Vaasan satamassa,,,

Sen alkumatkaa kävi pääministeri vauhdittamassa.
Sitten se ajettiini karille eikä sitä korjattu vaan se vaihdettiin
itäsaksalaiseen rahtilaivaan. 
Tämä itäsksassa rakennettu rahtilaiva otettiin ilman mitään seremonioita ja
lähes salaa sekä sille laadittiin uudet aikataulut. 

Casino Express-Laivahan seisoo satamassa
koska sitä ei korjattu vaan haluttiin romuttaa paikassa jossa laivoja ei saa
romuttaa vaikka sille olisi ollut ostaja paljon suuremmalla summalla kuin
tämä laiton romuttamo.  Tässä on siis jotain hämärää.  Jos laiva aiotaan
myydä halvemmalla romuksi kuin kalliimmalla bordelliksi niin jossainhan
on asia jota emme näe.  Jos myydään näennäisesti halvemmalla niin
voitto otetaan muualta.  Eli epäillyt asiat joita ei nähdä ovat syynä.
Ei Rabbe ole hölmö.  Kaikki tähän asti tehdyt asiat ovat nerkkaasti tehtyjä.
Ei tämämään voi olla sellainen.

Miksei sitä muuten korjattu?

Olisiko ollut liian kallista?

Olisiko tullut liian pitkä seisokki?

Muu syy?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

starman

  • Guest
Re: C Express
« Reply #11 on: 05. 11. 2008 10:10 »
Ei Rabbella/Rg Linella enää ole mitään intressejä/velvollisuuksia kyseistä kippoa kohtaan. Firma on myynyt sen jo kauan sitten ihan rehellisesti jollekin muulle Firmalle.
Mäkin myin kerran mun hyväkuntoisen puuveneen. Uusi omistaja nosti sen syksyllä vedestä ja jätti makaamaan vuosikausiksi veneensäilytyspaikalle. Jossain vaiheessa kaupunki sitten vei sen Stormossenille.
Ei ole minun syyni, että niin kävi. Ostaja vaikutti innokkaalta uudelta veneenomistajalta.
Hieman tietysti säälitti, kun hyvä puuvene annettiin rapistua käyttökelvottomaksi.
150 tonnia asbestia on sellainen määrä, että ei sitä Vaasassa käsitellä. Yksikin näkymättömän pieni hiukkanen keuhkossa voi jo teoreettisesti aiheuttaa keuhkosyövän. Mitä useampi hiukkanen keuhkossa, sitä todennäköisemmin keuhkosyöpä tai mesoteliooma ehtii puhjeta ennen, kuin kuolee johonkin muuhun.
Asbestilla ei ole pienintä turvallisinta tunnettua määrää. Sääliksi käy niitä, jotka ovat aikoinaan työskennelleet kyseisella Fennialla tai Casino Expressillä. Laivan koneiden tärinä pölistää asbestia kuitenkin kokoajan laivan sisätiloihin ja ulkopuolellekin.
Tosin kyllä se itäsaksalainen laivakin on yhtä täynnä asbestia.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #12 on: 05. 11. 2008 11:11 »
Ei Rabbella/Rg Linella enää ole mitään intressejä/velvollisuuksia kyseistä kippoa kohtaan. Firma on myynyt sen jo kauan sitten ihan rehellisesti jollekin muulle Firmalle. 

Se siitä partiopoikameiningistä.

Jos tuo on totta niin kohta nähdään miten hyvä idea oli antaa vakuudet
pois kassakaapista.  No onneksi lähes puolet valtuutetuista huomasivat
ja jättivät eriävän mielipiteen. 

Uutta yrittäjäähän ei sido enää se, että kassa luvattiin täyttää.  Ilman
tätä kassatäyttöä maksuja ei voitu suorittaa.  Kassatäyttöhän
oli ehto uuteen tukipakettiin.   Heh aivan mahtava veto.  Tässä vedettiin
epäillysti valtuustoa oikein kunnolla nenästä.  Vähän niinkuin pässiä narusta.

Ei tässä enää tarvita ennustajanlahjoja.  Epäilen, että konkurssi onkin jo
vuoden eikä kolmen sisällä.   Sinne näyttäisi nyt menevän kaupunkilaisten
kovalla työllä hankkimat ja maksavat verorahat.  Minulla olisi ollut paljon
ideoita tuolle rahalle.

Saman rahan olisi voinut vaikka pudottaa taivaalta 5 euron seteleinä
lentokoneesta.  60% olisi tullut kiertoon jo samana vuonna ja niistä olisi
palautunut 22% arvonlisäverona.  (tosin valtiolle mutta kyllä siinä osuus
kunnallisveroksikin on).

Paitsi minulla on idea.  Myönnetään lisää rahaa jottei tule konkurssia  ;)

Asia ei olisi uusi.  Näin on tähänkin mennessä menetelty.
« Last Edit: 05. 11. 2008 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #13 on: 05. 11. 2008 11:11 »
Tämä tuli tänään sähköpostilla.  KIrjoittaja haluaa pysyä anonyyminä:

C Expressin katto on ruiskutettu täyteen asbestia ääni- ja paloeristytyksen vuoksi.  Asbestia peittää vain ohut säleikkö.  Silloin kun asbesti on sisätiloissa suojassa se ei juuri irtoa. Mutta heti kun alusta puretaan tai asbesti paljastuu ja joutuu tekemisiin esim. tuulen kanssa vaarallinen asbaestipöly leviää ympäristöön

On olemassa erittäin suuri vaara että aluksesta irtoaa asbestipölyä vaasalaiseen hengitysilmaan.  Asia tulisi pikaisesti tarkistaa.  Ymmärtääkseni asia kuuluu rakennnustarkastaja Eija Muttonen-Mattila  vastuualueeseen.

Kävin itse aluksella silloin kun siellä tehtiin asbestityötä. Tässä kuva turkkilaiseelta hajottamolta.  Katosa oleva mönjä on asbestia.


« Last Edit: 05. 11. 2008 11:11 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #14 on: 05. 11. 2008 11:11 »
  Tässä kuva turkkilaiseelta hajottamolta.  Katosa oleva mönjä on asbestia.

 
Eli käytännössä ilman suojavarusteita alusta purkavat ihmiset kuolevat ennemmin
tai myöhemmin syöpään.  Eli, kun laivaa ei viety purettavaksi alkuperäiseen
paikkaan, säästettiin monta ihmishenkeä.

Ympäristöseurallehan pitäisi myöntää hengenpelastusmitali.  Mutta asia jäänee
täysin unholaan vaikka teko oli tuota luokkaa.  Moitteita kyllä satelee.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: C Express
« Reply #15 on: 05. 11. 2008 13:01 »
Ympäristöseurallehan pitäisi myöntää hengenpelastusmitali.  Mutta asia jäänee
täysin unholaan vaikka teko oli tuota luokkaa.  Moitteita kyllä satelee.
Ympäristöseuralla ei tietääkseni ole ollut tämän(kään) asian kanssa mitään tekemistä. Ei muuten ollut Purolan asemakaavavalituksenkaan. Eikä taida olla luonnonsujelulain/Maankäyttö- ja rakennuslain pykälinenkään kanssa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #16 on: 05. 11. 2008 13:01 »
Siinähän tuo on muistomerkkinä Vaasan kaupunginvaltuuston hölmöilystä, sekin laiva on maksamatta. Kohta tulee toinenkin romu viereen makaamaan. Tuntuu, että vaasan satamasta tulee hylättyjen laivojen museo ja vähänlaisesti kallis sellainen. Tässä ei ole vielä kaikkea Vaasan merenkulun historiaa kirjoitettu. Vaasa kylvää rahoja yhteen jos toiseen humpuukiin, vaan syrjäytymisen poistamiseen ei riitä rahaa. Enemmän pitäisi olla vastuuta päättäjillä, mutta Suomi on siitä hyvä maa, kukaan ei kanna vastuuta tekemistään päätöksistä.

Pentti Suksi

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #17 on: 05. 11. 2008 13:01 »
Ei Rabbella/Rg Linella enää ole mitään intressejä/velvollisuuksia kyseistä kippoa kohtaan. Firma on myynyt sen jo kauan sitten ihan rehellisesti jollekin muulle Firmalle. 

Se siitä partiopoikameiningistä.

Jos tuo on totta niin kohta nähdään miten hyvä idea oli antaa vakuudet
pois kassakaapista.  No onneksi lähes puolet valtuutetuista huomasivat
ja jättivät eriävän mielipiteen. 

Siis mitä ? Onhan se ollut jo ajat sitten julkista tietoa, että RG-Line ei omista kyseistä paattia. Sehän oli jo myyty ennen viimeisintä tukivääntöä ! Tämä myyminen itseasiassa pisti RG-linen talouden kuralle koska alus myytiin huomattavaan alihintaan ja oli osaltaan aiheuttamassa lisätuen tarvetta.

Ja tiedoksi myös se, että kyllä se paatti korjattiin sen viimeisenkin karilleajon jälkeen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_C_Express

Fableable osaa varmaan kertoa tarkemmin...

blank

  • Guest
Re: C Express
« Reply #18 on: 05. 11. 2008 14:02 »
Casinohan korjattiin tosiaa viimeisen karilleajon jälkeen. Mutta voiskohan laivan vaihtoon olla vaikka syynä se että rekkojen renkaista jouduttiin tyhjäämään melkein ilmat renkaista koska keulan/perän korkeus ei riittänyt... Ja sivuille jäi tupakka-askin verran tilaa. Ja vähemmänhän sinne menee rekkoja/lavetteja/irtoperiä ku uuteen paattiin.

Ja ei RG-1:ssä ole asbestia, ei ole ainakaan mun eteen sattunu. Casinossa sitä on joka raossa (5. kannelta se purettiin pois uuden autokannen tieltä ja korvattiin villalla joka maalattiin valkoiseksi).

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #19 on: 05. 11. 2008 20:08 »
Ei Rabbella/Rg Linella enää ole mitään intressejä/velvollisuuksia kyseistä kippoa kohtaan. Firma on myynyt sen jo kauan sitten ihan rehellisesti jollekin muulle Firmalle. 

Se siitä partiopoikameiningistä.

Jos tuo on totta niin kohta nähdään miten hyvä idea oli antaa vakuudet
pois kassakaapista.  No onneksi lähes puolet valtuutetuista huomasivat
ja jättivät eriävän mielipiteen. 

Siis mitä ? Onhan se ollut jo ajat sitten julkista tietoa, että RG-Line ei omista kyseistä paattia. Sehän oli jo myyty ennen viimeisintä tukivääntöä ! Tämä myyminen itseasiassa pisti RG-linen talouden kuralle koska alus myytiin huomattavaan alihintaan ja oli osaltaan aiheuttamassa lisätuen tarvetta.

Ja tiedoksi myös se, että kyllä se paatti korjattiin sen viimeisenkin karilleajon jälkeen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_C_Express

Fableable osaa varmaan kertoa tarkemmin...


Casino Expressin myyminen oli todella tappiollinen, varsinkin vakuusarvoonsa nähden.
Syy ei ole kuitenkaan RG-linen, eikä myöskään laivan huonon kunnon, vaan Euroopan Unionin. EU;n  uudet säädökset tekivät laivan saneeraamisen kapasiteettihyötyyn nähden mahdottomaksi. Uudet säädökset pakottivat aivan toimivan laivan sprinklerijärjestelmän uusimiseen, joka vei pohjan koko laivan myymiseltä EU maihin.
EU siis romahdutti laivan arvon, koska sen käyttö ilman miljoonien investointeja on mahdotonta.
Muut ongelmat oli juuri rekkojen korkeuden kasvaminen, sekä asbesti ongelma.
Laivahan ei todellakaan ollut mikään ”romu” RG-linen omistuksessa.  Päinvastoin. RG-line  piti aluksesta hyvän huolen, korjaten sen karilleajon  jälkeen. Alus oli täysin merikelpoinen. Romu alus ei ole vieläkään. Valitettavasti uusi omistaja, joka osti laivan romutettavaksi, ei ole välittänyt enää laivan kunnosta. Mutta täysin korjattavissa laiva on vieläkin, kun vain olisivat markkinat. EU;n sisällä laivaa tuskin kannattaa korjata, muutoin kuin tekemällä siitä museo tai asuntolaiva sisäkalut purkaen ja uudistaen. Kallis toimenpide sekin.
 
Fennia - C Express on hieno Ruotsissa rakennettu laiva, jonka historia Suomen vesillä on kunniakas. Siksi minua riipii laivan nykytila.  Tosin olen tyytyväinen siitä, ettei laivaa ole pystytty
viemään romutettavaksi. Minä en panisi pahitteeksi, vaikka laiva jäisi Vaasaan lopullisesti. Hulluutta romuttaa näin kaunis kunniakas hieno alus. Toivottavasti Ruotsista löytyisi aluksen pelastaja.  Sieltähän löytyi KorsholmIII;sen pelastajat.


   
ps. Olen päättänyt palata  " keltaisten ämpäreiden hiekkalaatikolle" vaikka en vaatimuksista huolimatta pääsekkään "sinisten ämpäreiden hiekkalaatikolle".
Syy tähän on pakottava, kun eräs "sinisen ämpärin" omaava, vaikka  huusi ja vannoi jättävänsä
"keltaisten ämpäreiden hiekkalatikon lopullisesti"  ties monennenko kerran, yhtäkkiä ilmetyykin  tänne ja tuo mukanaan hiekkaa "sinisellä ämpärillään" kantaen sen "keltaisten ämpäreitten hiekkalaatikkoon". Ja  niinkuin ennenkin, tuomassaan hiekassa on yli puolet kissanpaskaa" HYI HYI !  Pakko yrittää siivota pahimmat kakkarat pois.
« Last Edit: 06. 11. 2008 16:04 by fableable »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: C Express
« Reply #20 on: 06. 11. 2008 10:10 »
Se mikä on selvää, on Vaasan kaupungin ja satamatoimen vastuuvapaus  C Expressin romutusvastuusta.  Alus on ajettu kulkukelpoisena Vaskiluotoon, joten vastuunkantajat löytyvät jostain muualta. Kukaan vieras ei voi yhtyä toisen omaisuuteen, sillä siitä seuraa rikossyyte.

Vai mitä Länsi-Suomen Ympäristökeskus.

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #21 on: 06. 11. 2008 14:02 »
Se mikä on selvää, on Vaasan kaupungin ja satamatoimen vastuuvapaus  C Expressin romutusvastuusta.  Alus on ajettu kulkukelpoisena Vaskiluotoon, joten vastuunkantajat löytyvät jostain muualta. Kukaan vieras ei voi yhtyä toisen omaisuuteen, sillä siitä seuraa rikossyyte.

Vai mitä Länsi-Suomen Ympäristökeskus.

Tämä pitää paikkansa, vaikka en S-LY;n puolesta vastaakkaan. 

Arne-seppä

  • Guest
Re: C Express
« Reply #22 on: 06. 11. 2008 17:05 »
Laivojen hautausmaa on ehdoton nähtävyys "merelliselle menestyjälle"... C Express olkoon sen ensimmäinen vainaja..? Seppä toisaalta ihmettelee, että maassa, jossa valmistetaan huippulaivoja viimeistä nippeliä myöten, ei osata purkaa niitä ja saattaa niitä niiden elinkaaren viimeiseen sulattamoon...

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #23 on: 06. 11. 2008 17:05 »
Laivojen hautausmaa on ehdoton nähtävyys "merelliselle menestyjälle"... C Express olkoon sen ensimmäinen vainaja..? Seppä toisaalta ihmettelee, että maassa, jossa valmistetaan huippulaivoja viimeistä nippeliä myöten, ei osata purkaa niitä ja saattaa niitä niiden elinkaaren viimeiseen sulattamoon...
Tänään tuli ajettua merenpuolelta Casinon ohi, aika raihnaiselta se jo näytti.
Alus käsittääkseni kerää joka päivä lisää satamamaksuja.
Kuinkahan niiden maksujen käy.
Kannattaisikohan se hinata pois tuonne aluevesirajalle,,,
Ja irrottaa köydet?

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #24 on: 06. 11. 2008 17:05 »
Laivojen hautausmaa on ehdoton nähtävyys "merelliselle menestyjälle"... C Express olkoon sen ensimmäinen vainaja..? Seppä toisaalta ihmettelee, että maassa, jossa valmistetaan huippulaivoja viimeistä nippeliä myöten, ei osata purkaa niitä ja saattaa niitä niiden elinkaaren viimeiseen sulattamoon...
Kyllähän  Suomessa purkaminenkin osataan ja taso on huippuluokkaa. Muuta siinähän se onkin. Huipputyö  ja varusteet maksavat.
Miksi hieno alus pitäisi romuttaa? Se että laiva on huonossa maalissa, ei tee siitä romua.


Oma "visioni" on, että kaupunki takavarikoi ja ottaa haltuunsa aluksen maksamattomien satamamaksujen takia.  Juridisesta puolesta en nyt osaa  heti tarkaan sanoa , mutta Vaasa saa laivan ulosmittauksen jälkeen jos maksuja ei hoideta.  Vaasa purkauttaa asbestin paikallisella alan yrityksellä. Näin varmistetaan, että  kehitysmaat eivät kärsi meidän  scandinaavien ongelmajätteistä. Sen jälkeen laivasta puretaan mm. mootorit.   kunnostetaan  vakka Jupiterin toimesta Hotelli /asuntokäyttöön Naantalin malliin. Alus hinataan Vaskiluodosta lähenmmäksi kaupunkia tyhjille rannoillemme.
 Lopullinen satama voisi olla  vaikka  Mansikkasaari/yliopistonranta. Kokous ja kongressi ym. "vip" vieraat  saisivat tutaa merellisen menestyjän eksootisen majoituksen. Laivan ylläpidosta vastaisi  vaikka  Pykin ja yliopiton yhteenliittymä tai vaikka  perustettava "Pikipruukki hotellit"  Alus voitaisiin maalata  alkuperaisen valkoiseksi ja antaa vanha nimi Fennia  takaisin. Tällöin se ei enää muituttaisi kaupunkilaisia casinosta. Tuliko "patenttia"?
 
« Last Edit: 06. 11. 2008 18:06 by fableable »

blank

  • Guest
Re: C Express
« Reply #25 on: 06. 11. 2008 18:06 »
Yliopiston rantaan opiskelija-asunnoiksi  =D

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: C Express
« Reply #26 on: 06. 11. 2008 19:07 »
Mikäli aivan oikein muistan niin C-Expressiä suunniteltiin viihdekäyttöön Tallinnan satamaan.  Eikö tämä konsepti voitaisi tuoda Vaasaan? Erkki Lehto ja Pekka Koskimäki vain asialle
:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/498-Groenblomin-C-Expressin-tutkimuspyyntoe-jaeihin.html

Offline Meijer

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #27 on: 06. 11. 2008 21:09 »
Ote etusivun jutusta:
"Se, mitä alukselle seuraavaksi tapahtuu, on omistajan harkinnassa."

Näinköhän on?


fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #28 on: 06. 11. 2008 22:10 »
Ote etusivun jutusta:
"Se, mitä alukselle seuraavaksi tapahtuu, on omistajan harkinnassa."

Näinköhän on?



"harkinnassa"  tarkottanee kuumeista, jopa "epätoivoista" miettimistä, miten laiva saataisiin  EU;n ulkopuolelle. Häämöttäneet voitot ovat sulamassa  Vaasan satamaan, kun laivalla ei ole  lähtölupaa, ja  aluksen koneetkin valmistautuvat jo kolmanteen talveensa seisokissa.  Näistä alkava talvi on jo toinen ilmeisen huonolla konehuollolla. laivan lähtö satamasta sitten on muiden kuin omistavan firman harkinnassa.

Kyllä C-Expressistä vielä hieno opiskelija asuntola tai hotelli  Vaasaan saadaan.  Myös  senioriasuntolakin voisi tulla kyseeseen. Vaatinee lisäpanostuksia  hisseihin ym.

 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #29 on: 07. 11. 2008 09:09 »

 
Kyllä C-Expressistä vielä hieno opiskelija asuntola tai hotelli  Vaasaan saadaan.  Myös  senioriasuntolakin voisi tulla kyseeseen. Vaatinee lisäpanostuksia  hisseihin ym.
 

Laiva saataneen   alihintaan tai sopivasti nykyiseltä omistajalta.
Eikä mitään vuokrasopimusta nykyisen omistajan kanssa jolloin ollaan
taas tilanteessa että pitää myöntää tukirahaa kun muuten laiva kaatuisi.
Siitä saataneen hyvällä suunnittelulla vaikka mitä.  Nyt kun kertainvestointi
saattaisi riittää niin olen varma, että juuri ne valtuutetut jotka suorastaan
hyysäsivät rahaa (siis siihen, että laiva kulkisi vero eikä yrittäjärahoin) eivät
nyt investoisi mitään sen kunnostamiseen.  Voin olla väärässä mutta kun
se on kerralla kunnostettu niin seuraava remontti olisi vasta 10 v kuluttua.

Miten on liikkumattoman laivan ylläpitokustannukset verrattuna samankokoisen
talon ylläpitokustannuksiin?  Osaako Fable sanoa tuollaisen laivan
ylläpitokustannuksista mitään jos lasketaan elinkaareksi vaikka 30 vuotta?
Vuositasoylläpitokustannukset alkaen ostohinnasta 17 miljoona sekä
alkuremontin ja sitten 10-vuotisremontti ja seuraava 10-vuotisremontti
eikä sitten muuta?

Paljonko on ylläåitokustannus vuositasolla?

Sinne saisi muuten mahtavan tuuliturbiinin jolla se voisi olla omavarainen.
Yliopistolle tai mille tahansa koululaitokselle,  aivan mahtava "temmellyskenttä". 
Yliopisto voisi tehdä virtausturbiinikokeiluja vaikkei satamassa taida vesi
oikein siten virratakaan.

Saman katon tai sanoisiko kannen alle saisi monenlaista toimintaa

Hotelli, koulu, meriliikennekoulu, kokoustiloja, ravintola, yökerho, baari, bubi,
tv-studio, kauppa, moottorikoulu, (harvassa muussa paikassa ei on yhdessä
paikassa niin paljon moottoreita ja erilaisia koneita kuin laivan konehuoneessa)
Radioasema, kioski, käsityökerho, vanhainkoti, minigolf,  videoelokuvateatteri,
toimistotilaa....vain taivas on rajana ideoille.)  Kaikki eivät ole toteutuskelpoisia
mutta panin pallon pyörimään.  Potkikaa sitä lisää.

Ehdotan "ideanikkarointia."  Tuskin se mihinkään johtaa mutta näitä ideoita
on myöhemmin mukava seurata kun näkee mikä oli todellinen kohtalo.
« Last Edit: 07. 11. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #30 on: 07. 11. 2008 09:09 »
Senioritalot ja vanhainkodit nyt ainakin voi unohtaa. Ne vaatisivat aika paljon remppaa ennen kuin käytävät, ovet, vessat jne saataisiin suurennettua niin, että päästäisiin esteettömästi kulkemaan pyörätuolilla, sairaalasängystä nyt puhumattakaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #31 on: 07. 11. 2008 10:10 »
Senioritalot ja vanhainkodit nyt ainakin voi unohtaa. Ne vaatisivat aika paljon remppaa ennen kuin käytävät, ovet, vessat jne saataisiin suurennettua niin, että päästäisiin esteettömästi kulkemaan pyörätuolilla, sairaalasängystä nyt puhumattakaan.

Varmaan näin.  Kävi mielessä, että kuntosaleilla palaa rasva ja energia
hukkaan.  Yliopisto voisi kehitellä miten kuntosalienergia saataisiin
talteen.  Tällainen paikka on hyvä siihenkin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #32 on: 07. 11. 2008 12:12 »

 
Kyllä C-Expressistä vielä hieno opiskelija asuntola tai hotelli  Vaasaan saadaan.  Myös  senioriasuntolakin voisi tulla kyseeseen. Vaatinee lisäpanostuksia  hisseihin ym.
 

Laiva saataneen   alihintaan tai sopivasti nykyiseltä omistajalta.
Eikä mitään vuokrasopimusta nykyisen omistajan kanssa jolloin ollaan
taas tilanteessa että pitää myöntää tukirahaa kun muuten laiva kaatuisi.
Siitä saataneen hyvällä suunnittelulla vaikka mitä.  Nyt kun kertainvestointi
saattaisi riittää niin olen varma, että juuri ne valtuutetut jotka suorastaan
hyysäsivät rahaa (siis siihen, että laiva kulkisi vero eikä yrittäjärahoin) eivät
nyt investoisi mitään sen kunnostamiseen.  Voin olla väärässä mutta kun
se on kerralla kunnostettu niin seuraava remontti olisi vasta 10 v kuluttua.

Eri, ja samaa mieltä. En toki  pidä valtuutettujen toimia "rahan hyysäämisenä" mutta  minäkin pelkäään että nyt sitä  rahaa ei sitten tule.

Miten on liikkumattoman laivan ylläpitokustannukset verrattuna samankokoisen
talon ylläpitokustannuksiin?  Osaako Fable sanoa tuollaisen laivan
ylläpitokustannuksista mitään jos lasketaan elinkaareksi vaikka 30 vuotta?
 
Paljonko on ylläåitokustannus vuositasolla?

Sinne saisi muuten mahtavan tuuliturbiinin jolla se voisi olla omavarainen.
Yliopistolle tai mille tahansa koululaitokselle,  aivan mahtava "temmellyskenttä". 
Yliopisto voisi tehdä virtausturbiinikokeiluja vaikkei satamassa taida vesi
oikein siten virratakaan.

Saman katon tai sanoisiko kannen alle saisi monenlaista toimintaa

Hotelli, koulu, meriliikennekoulu, kokoustiloja, ravintola, yökerho, baari, bubi,
tv-studio, kauppa, moottorikoulu, (harvassa muussa paikassa ei on yhdessä
paikassa niin paljon moottoreita ja erilaisia koneita kuin laivan konehuoneessa)
Radioasema, kioski, käsityökerho, vanhainkoti, minigolf,  videoelokuvateatteri,
toimistotilaa....vain taivas on rajana ideoille.)  Kaikki eivät ole toteutuskelpoisia
mutta panin pallon pyörimään.  Potkikaa sitä lisää.

Ehdotan "ideanikkarointia."  Tuskin se mihinkään johtaa mutta näitä ideoita
on myöhemmin mukava seurata kun näkee mikä oli todellinen kohtalo.
 

Hyviä ajatuksia Kari!

itse asiassa toivon ettei  firma pysty  satamamaksujaan hoitamaan.  vaikka omistava firma saisi ympäristövelvoitteensa kuntoon uuden kaupan myötä, jota suuresti epäilen, alusta ei missään nimessä saa päästää satamasta mihinkään ennen kuin satamamaksut korkoineen on kaupungin tilillä.

 Jos laiva jäisi Vaasaan, mikään vuokraus ei tässä tule kysymykseen. Kertaosto, tai toivon mukaan ulosmittaaminen.

Aluksen ylläpitokustannuksia on vaikea arvioida. Siihen vaikuttaa käyttötarkoituksen laajuus, mahdollinen ”venepaikkavuokra” lämmitys ja energia järjestelmät jne. Tuuliturbiini, joka muuten pyörii jo  Pykin katolla on hieno  idea. Myös lämpöpumppujärjestelmillä energia omavaraisuus on lähes saavutettavissa.
 Suunittelua ja konsultointia tarvitaan paljon. Esim.  autokansilla on tilaa  muutamalle ” sisäpalloilu kentälle”  jne.
 C.Express - Fennia on hieno paatti  olen iso osa  Vaasan  ja  Pohjanlahden merenkulkuhistoriaa, joten aluksen jääminen  Vaasaan  käyttöön olisi hieno juttu.
 
 

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #33 on: 07. 11. 2008 12:12 »
Olen käsittänyt ettei laiva maksa mitään päivämaksua satamalle,

vaan että sillä olisi joku kertakäyntimaksu?

Korjatkaa jos olen väärässa...
Muutos on tahtotila

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #34 on: 07. 11. 2008 12:12 »
Mitähän tulee maksamaan aluksen asbestinpoisto halvassa kotimaassamme tuosta aluksesta?
Se varmaan jouduttaisiin ensimmäisinä töinä Suomessa tekemään.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #35 on: 07. 11. 2008 13:01 »
Mitähän tulee maksamaan aluksen asbestinpoisto halvassa kotimaassamme tuosta aluksesta?
Se varmaan jouduttaisiin ensimmäisinä töinä Suomessa tekemään.

Tartteeko sitä tehdä?  Jokin tarkoitushan sillä on.  Eikö sitä voi suojata
paikalleen?  Vai vaatiiko laki nykyään tekemään sen?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #36 on: 07. 11. 2008 13:01 »
Mitähän tulee maksamaan aluksen asbestinpoisto halvassa kotimaassamme tuosta aluksesta?
Se varmaan jouduttaisiin ensimmäisinä töinä Suomessa tekemään.

Tartteeko sitä tehdä?  Jokin tarkoitushan sillä on.  Eikö sitä voi suojata
paikalleen?  Vai vaatiiko laki nykyään tekemään sen?
Epäilen jonkun instanssin käyvän asiaan kiinni, varsinkin nyt kun jo Vaasalaiset suunnitelevat sinne kaikkea uutta ja hienoa,,,

Arne-seppä

  • Guest
Re: C Express
« Reply #37 on: 07. 11. 2008 14:02 »
Mitähän tulee maksamaan aluksen asbestinpoisto halvassa kotimaassamme tuosta aluksesta?
Se varmaan jouduttaisiin ensimmäisinä töinä Suomessa tekemään.

Tartteeko sitä tehdä?  Jokin tarkoitushan sillä on.  Eikö sitä voi suojata
paikalleen?  Vai vaatiiko laki nykyään tekemään sen?
Epäilen jonkun instanssin käyvän asiaan kiinni, varsinkin nyt kun jo Vaasalaiset suunnitelevat sinne kaikkea uutta ja hienoa,,,

Ainakin muutama sepän kolleega, mm. Mansikkasaaren telakka-ajalta, on siirtynyt ajasta ikuisuuteen keuhkoissaan pitkälle edennyt asbestoositauti. Joutuivat töissä tekemisiin asbestin kanssa, aikana jolloin sitä ei vielä luokiteltu terveydelle vaaralliseksi aineeksi.... Sepällä on vahva käsitys, että juuri asbesti on C Expressin romuttamisen kannalta pahin ympäristö ja terveysriski. Kun lukee oheisen linkin tekstin asbestista, niin käsitys vain vahvistuu...

 http://kotisivut.ainaratkaisu.fi/service/xpublisher/index.vm?pageid=2340

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #38 on: 07. 11. 2008 14:02 »
Älkää nyt ruvetko ihannoimaa kasaa kelluvaa romua ja ongelmajätettä, nyt liput salkoon ja apua omistajalle jotta tuo romukasa saadaaan aluevesiran tuolle puolen. Keksiköön muut sit mitä sillä tehdään, vaikka asbesti hanskoja hitsareille ja rauta naulatehtaalle. Kiinan poijaat ostaa loput ns. kovaa rautaa olevat mm. moottorit ja aksilat hyvään hintaan ja tekee betonirautaa pilvenpiirtäjiin. Meidän Vaasalaistenko taas pitää mailma pelastaa, nehän nauraa meille tuolla mailmalla ja pian on laiturit täynnä laivoja jotka unohtuu niille sijoilleen. Tonhan nyt korealaiset ostais vaikka harjoitusmaaliksi ja kinuskit ajais naulatehtaan rantaan raaka aineeksi, täällä vaan jeesustellaan ja jopa jo vanhuksia pantais purkki täyteen. Herätkää nyt ja katsokaa ulos, siellä jossain se on.

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #39 on: 07. 11. 2008 14:02 »
Älkää nyt ruvetko ihannoimaa kasaa kelluvaa romua ja ongelmajätettä, nyt liput salkoon ja apua omistajalle jotta tuo romukasa saadaaan aluevesiran tuolle puolen. Keksiköön muut sit mitä sillä tehdään, vaikka asbesti hanskoja hitsareille ja rauta naulatehtaalle. Kiinan poijaat ostaa loput ns. kovaa rautaa olevat mm. moottorit ja aksilat hyvään hintaan ja tekee betonirautaa pilvenpiirtäjiin. Meidän Vaasalaistenko taas pitää mailma pelastaa, nehän nauraa meille tuolla mailmalla ja pian on laiturit täynnä laivoja jotka unohtuu niille sijoilleen. Tonhan nyt korealaiset ostais vaikka harjoitusmaaliksi ja kinuskit ajais naulatehtaan rantaan raaka aineeksi, täällä vaan jeesustellaan ja jopa jo vanhuksia pantais purkki täyteen. Herätkää nyt ja katsokaa ulos, siellä jossain se on.

Lol!

Työnetään me vain ongelmajättemme  kehitysmaihin tai  Kiinalaisten harteille, ettemme vain joutuisi muualla  "naurunalaiseksi".

 Nimenomaan meidän Vaasalaisten on "maailma pelastettava" Enemmin "jeesustelenkin" kun toimin niin kuin "Pilatus", joka  pesi  vain kätensä.