Manteiro,
Juuri asenteesi ja epäobjektiivisuutesi vuoksi joudut hampaisiin. Lääkkeilläsi tarkoitin siis omia mielialalääkkeitäsi. Otahan koko purkki kerralla, paranee ainakin meikäläisen mieliala!

En ole aikaisemmin vastannut taustoihini, joista heitit niistäkin perättömiä väitteitä. Isäni oli Laihialta kotoisin ja minulle on sattumalta muuta kautta tullut paljon laihialaisia ystäviä. Äitini on suomenkielinen. Minulla ei ole mitään ruotsalaiskytkentöjä, mikäli ystäviäni ei heihin lasketa. Vaimoni on täysin suomenkielinen, vaikka puhuukin paria kieltä (ehkä minuakin paremmin) suomen lisäksi. En juurikaan katso Ruotsin tv-ohjelmia. Mitä nyt joskus joitain kalastus- tai luonto-ohjelmia, urheilua ja Strömsöötä. Käytän mm. ruotsin kieltä työssäni. Olen syntyperäinen vaasalainen. En edes ole virallisesti kaksikielinen, vaikka puhunkin vähintäänkin välttävästi neljää kieltä. Läpäisisin ehkä virallisen ruotsinkielen suullisen testin hyvällä ja kirjallisen testin tyydyttävillä arvosanoilla.
Nämäkö asiat tekevät minusta ruotsalaisuuden tai jopa rkp:een kannattajan.
(Kerrohan aiheesta lisää.)
Mistä olet sellaista keksinyt, ettei tässä blogissa saa olla ihmisten kanssa samaa mieltä?!! Voithan sinä rähistä täällä minkä ehdit ja ruoskia kaikkea mikä liikkuu. Vihaat kaikkea mikä vähänkin viittaa Ruotsiin, ruotsinkieleen, Arlaan, Sibyllaan, Rönnqvistin veneisiin tai Lindemannin verkkoihin! Muuta Manteiro Laihialle, sydämesi on jo siellä! (Huomaa, että ne henkilöt, jotka täällä kirjoittavat asiallisesti, heitä kohtaan jopa minäkin pystyn olemaan maltillinen.)
Kaikenlainen liiallinen taistolaisuus, kommunismeineen, ruotsalaisvihoineen, saatanismeineen, liialliseen jumalallisuuteen ja sitten kaiken tälläisen väkisin tyrkyttäminen häiritsee ja jopa haisee. Se saa aikaan vastareaktion, jota sitten kapea-alaisuudessasi ihmettelet. Mikäli Sinun kaltaisesi henkilö olisi hoitamassa Vaasan puolesta kuntaliitoksia, niin ei tulisi yhtään mitään. En lähde arvailemaan taustojasi, vaikka kovin vikaan en voisi arvata. Odotan Sinun kertovan ammattisi ja mielellään koulutuksesi ihan itse. Kerro siis meille muille tietämättömille, mistä olet oppisi ammentanut?
Eikö meidän pitäisi keskustella itse asioista enemmän, eikä meistä kirjoittajista niin paljon. Mutta Manteiro, Sinä veit keskustelua tähän suuntaan. Keskustellaan hetki Sinusta, eli haluan tarkemmin tietää omat vaikuttimesi, tarpeesi ja tavoitteesi? Miksi suosit Seinäjokea ja Laihiaa, jopa Vaasaa enemmän?? Täysin käsittämätöntä! (Niin, otitko ne lääkkeesi?) Voiko Sinuun suhtautua ollenkaan vakavasti? Yksinkertaisesti ei. Olet moraaliton ruotsinkielen vihaaja, et mitään muuta.
Epäilet esim. minua, kun luulit mielipiteeni olevan jotenkin riippuvainen ruotsin kielestä. Näin ei ole, mutta Sinulla on toisenlainen kanta, niin kerro antamillani tiedoilla se syy miksi olisin ruotsinkielisyyden tai RKP:een kannattaja. Sitä en siis ole, vaan olen Vaasan ja Suomen asialla. Siinä sivussa tulee myös omat oikeuteni hoidettua.
Sinunkin pitäisi (ainakin yrittää) nähdä kokonaisuus ja erottaa metsä puista. Kunnallispolitiikassa kieli ei ole minulle (kaksikielisessä kaupungissa) ongelma. Anna Manteiro jo pikku hiljaa selkeitä konkreettisia esimerkkejä, kuten antoi Rocco. Teiltä toivoisin vielä enemmän esimerkkejä siitä, miten palvelut nyky-Vaasassa tai esim. Laihialla huononevat tai muuttuvat, mikäli rkp pääsisi täällä kunnallispolitiittiseen valtaan? Muuttuisivatko ehkä koulut ruotsinkielisiksi, lopetetaanko suomalainen teatteri kokonaan? Entäs mitä muuta tapahtuisi?
Pientä painotuksen muutosta varmaankin tulisi, mutta ei mitään suurempaa. Olisi muuten järkevää yhdistää kouluja samoihin tiloihin ja aivan ensiksi pitäisi laittaa nuo teatterit yhteen ja samaan rakennukseen. Saataisiin samat puvustot, lavastajat ja osittain näyttelijätkin molempien käyttöön. Kulujahan siinä säästyisi. Tarvitaanko Mustasaaren Sepänkylässä jatkossa enää, esim. omaa terveyskeskusta, tai kunnantaloa?
Roccon esimerkit eivät olleet mielestäni toimivia. Minua ei siis itse ruotsinkielen (teoreettinen) laajeneminen häiritse. Me kun emme kuitenkaan saa pitkään aikaan Vaasasta suomenkielistä kaupunkia, niin eiköhän yritetä elää sovussa rinnakkain. Todellisuudessa ruotsinkieli (ja myös suomenkieli) menettää pikku hiljaa asemansa, kun englanninkielen kehitykselle ei kukaan enää voi yhtään mitään. Yritän olla realisti, joten en taistele tulevaa muutosta vastaan. (RKP:eelle asia ei ole vielä selvinnyt, ehkä heidän pitäisi keskustella tulevaisuuden tutkijoiden kanssa.)
RKP voisi ehkä huomata esimerkiksi sen, että järkisyistä olisi jo nyt (yläasteelta alkaen) aika alkaa opettamaan määrättyjä aineita suoraan englanniksi, kun materiaalia mm. oppikirjoja ei löydy lähimainkaan niin laajasti (ja edullisesti) suomeksi tai ruotsiksi. Puhumattakaan materiaalista, jota haetaan internetistä. Seuraavan sukupolven suomalaiset ja ruotsalaiset alkavat jopa jo keskenään puhumaan englantia, (jota siis jo nykyäänkin tapahtuu.)
Manteiro on nyt nähnyt mitä hänen Kepu-puolueensa on saanut valtakunnan politiikassa aikaan. Pelkkää sotkua ja hämmennystä. Mutta seuraavissa eduskuntavaaleissa on tärkeää äänestää suomenkielisiä puolueita, jotta RKP (ja Kepu) ei enää saisi aikaan tälle seudulle huonoja, kalliita ratkaisuja.
Ota Manteiro järki käteen, niin huomaat, että kunnallispolitiikassa RKP ei voi saada oikein mitään negatiivista aikaan tässä kaksikielisessä kaupungissa. Palvelut pysyvät ja yhteisessä kunnassa ne vain paranevat. Kuntaliitokset jossain vaiheessa kuitenkin varmasti tulevat, kun päällekkäisiä kuluja ei enää kauaa ole varaa katsoa sivusta. Raha loppuu ja onneksi Mustasaarelta ja Laihialta paljon ennen Vaasaa.
Pitäisikö Vaasan nyt vain odottaa, eikä yrittää muutosta väkisin. Vaasa-kortti käyttöön. Turhat neuvottelut jäihin, kuntayhtymien purku ja kaikki Vaasalle liikaa maksavat rakenteet purettava. Naapureiden olisi jo aika maksaa oikea hinta kaikesta, minkä Vaasa osittainkin tuottaa.
Todellisuushan en se, että Vaasa ei tarvitse näitä naapurikuntia, he tarvitsevat Vaasaa.