Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 226460 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #480 on: 17. 11. 2007 12:12 »
Quote from: lammaspaimen #472
Tuossahan se ongelma onkin. Vaadit täällä kovaan ääneen tutkimusta, mutta jo ennen tutkimusta sinulla on kovin varma käsitys sen lopputuloksesta ja sitä täällä kovaan ääneen julistat - eli että Mustasaari elää siivellä ja sen tulisi maksaa enemmän.

Oletko sinä tutkimusta vastaan?

Nyt tiedetään vasta se, että Vaasassa on 130% työpaikkoja ja Mustasaaressa 58%. Olen samaa mieltä kanssasi, tutkimus tarvitaan ja tarvitaan tarkempaa tietoa. Minun analyytisyyteni ei sinun silmissäsi riitä, eikä toisinpäin. Olenkin sanonut, ettei pidä vastata väittämään toisella väittämällä. Ja sitten jopa vaatia ensimmäisen väittämän tekijää hakemaan tarkempaa tietoa. EI!!

Otetaampa esimerkiksi nyt pelkästään Uimahalli. Pääsylipun hinta taitaa olla keskimäärin alle 5,- euroa. Väitän, että subventoimaton lipunhinta (perustamiskulut huomioiden) tulisi ola moninkertainen. Se on joka tapauksessa aivan selvä fakta, että lipunhinta ei riitä kustannuksiin. Lammaspaimen, kerro minulle miksi mustasaarelaisen tulisi päästä uimaan samalla hinnalla kuin vaasalaisen?

Väitteeseen vastaaminen pelkällä väittämällä menee väärin. Sinun Lammaspainen, Sinun tulee esittää faktaa. Muuten tämä keskustelu ei johda mihinkään. Todista vastaväitteesi. (Muuten olet tappiolla väittämissäsi.)


Kerroit, että tämä keskustelu on selkeyttänyt mustasaarelaisten kantaa tähän kuntaliitosasiaan. Siitä vedin luonnollisesti sen käsityksen, että olet Mustasaaresta. Täällä kun ketään ei (yllättäen) ole tunnustanut olevansa Mustasaaresta. Ketä kirjoittajaa/kirjoittajia sinä siis tarkoitat?

Oletko syntynyt siellä, vai muuttanut sinne Vaasasta? Olen minäkin asunut siellä. Hyvä kunta asua. Kaikkea löytyy, kaikkea on (lähellä) saatavilla. Hyvin Mustasaari pärjää, vaikka omia tuottamia palveluja ei juuri ole. Kunnan päättäjiltä erittäin hyvää politiikkaa ja taloudenhoitoa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #481 on: 17. 11. 2007 13:01 »
Quote from: Oiva Rikas #473 Analyyssi #474 Oiva Rikas #475
Onko Analyyssi miettinyt sitä, mitä oikeasti tapahtuisi, jos Vaasan Sähkö nostaisi vain Mustasaaren kunnan alueelle myytävän sähkön hintaa?

Kyllä! Nostetaan hintaa Mustasaarelle. Heille myydään liian halvalla, perustamiskustannuksia ei ole mukana hinnoittelussa.

Väärä vastaus!
Jos Vaasan Sähkö nostaisi yksistään mustasaarelaisten sähkön hintaa, olisi seurauksena joukkoirtisanoutuminen. Suurin osa mustasaarelaisista vaihtaisi sähköyhtiötä, eli sähkön myyjää. Tässä tapauksessa Vaasan Sähkö ja sitä kautta Vaasan kaupunki menettäisivät valtavan määrän sähkön myynnistä saatavia tuloja.

Sähköverkon käyttö ja kunnossapito Mustasaaressa on joka tapauksessa Vaasan Sähkön vastuulla, vaikka sillä ei olisi kunnassa ainuttakaan asiakasta. Toki sähkön siirtomaksut tulisivat edelleen Vaasan Sähkölle, mutta sähkön siirtomaksujen hinnoitteluun ei kuitenkaan saa vaikuttaa asiakkaan maantieteellinen sijainti verkonhaltijan jakeluverkossa. Siltä osinkaan ei siis mustasaarelaisia päästä rokottamaan vaasalaisia enempää.

Kaukolämmöstä olin aikaisemmin puhunut. Kiireessä en huomannut, että puhuit tuossa ainoastaan sähkön hinnasta. (Keskityin liikaa vain Vaasan Sähkö-sanaan, sorry.) Olen myös aikaisemmin puhunut, että aina on varaa nostaa 5% mustasaarelaisten hintaa. Silloin puhuttiin siis kaukolämmöstä. Siihen +5% onnistuisi. (Oletko Oiva tästä eri mieltä?)

Tuskin edes sähkön hinnan 5% korotus saisi mitään joukkosiirtymisiä aikaan. Voit kuitenkin olla tuossa sähkön hinnan kohdalla osittain oikeassa, mikäli sähkön hinta on niin tarkalla. Sinulla kun on asiasta niin paljon tietoa, niin kerro vielä numerot.

- Mistä mustasaarelaiset nyt ostavat sähkönsä?
- Millä hinnalla?
- Mikä on seuraavan kilpailijan hinta?


Lähtökohtaisesti tässä koko keskustelussa on ollut kyse ideologiasta.
Sen tuomasta moraalista ja periaatteista.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #482 on: 17. 11. 2007 14:02 »
Et näytä ymmärtävän omia sanomisiasi. Sinua en ole haukkunut suureksi saatanaksi, mutta moraalittomana, epärealistina ja epäanalyyttisena sinua pidän. Mutta puolustat kohtuullisen hyvin mustasaarelaista kantaasi.

Kiitos!

Sehän on fakta, että ne valtionhallinnon työpaikat, jotka Vaasassa sijaitsevat, ne sijaitsevat täällä Vaasassa. Eikö niin? Olet kateellinen niistä työpaikoista, sillä ne sattuvat sijaitsemaan Vaasassa. OK. Päästään asiaan. Eli myönnä nyt hyvä mies, että tivaat niihin oikeudenmukaisuutta, että teillä on oikeus viedä niistä työntekijöiden veromarkat Mustasaareen. Sitä tarkoitat. Mitä sinä tälläistä tivaat, niinhän te teettekin!! Eihän tässä sinun mustasaarelaisesta näkökulmastasi katsoen ole mitään ongelmakohtaa.

Valtionhallinnon työpaikat sijaitsevat Vaasassa. Kyllä. En ole kateellinen niistä, en suinkaan, olen tyytyväinen että niitä on jo ihan oman itsenikin takia. Ja kyllä, katson myös, että valtion työpaikat ovat kunnille ns. lahjapaikkoja, eikä siksi ole väliä mihin kuntaan valtion työntekijät maksavat veronsa. Helsingistä viedään kovaa vauhtia valtionhallinnon duuneja ympäri Suomen, sitä kutsutaan alueellistamiseksi. Esim. Seinäjoki saa maaseutuviraston jne. Omasta mielestäni tälläinen kehitys on oikein ja edistään kuntien ja alueiden välistä tasa-arvoa. Oikein ja tasa-arvoa edistävä seikka on myös se, että valtionhallinnon työpaikat jakautuvat eri kuntien asukkaiden välillä mahdollisimman tasapuolisesti. 

Kyllä! Olen sitä mieltä, että kaikista Vaasassa sijaitsevista työpaikoista veromarkat kuuluvat Vaasalle. Mutta ainoastaan niin kauan, kuin Mustasaari siivestää Vaasan kaupungin yksin tuottamien palvelujen suhteen. Mikäli Vaasan tuottamien palvelujen kustannuksista Mustasaari alkaa maksaa 100%:sti oikeassa suhteessa, sitten... Sitten minulla ei enää ole oikeutta vaatia sitä mitä olen vaatinut. Silloin näiltä vaatimuksiltani menisi pohja pois.

Pystytkö perustelemaan tuota kantaasi mitenkään? Siis että esimerkiksi juuri valtionhallinnon Vaasassa sijaitsevat työpaikat kuuluvat vaasalaisille? Vastakkaisen näkökulman voi perustella tasa-arvolla, kuten edellä esitin.

Siihen asti sinä olet tässä kokonaisuudessa auttamattomasti väärässä.

Sellaista se välillä on. Kaupungilla ei enää keskustellakaan muusta kuin siitä, että kuinka siellä vaasalaisia.infossa on joku nimimerkki "Analyyssi", jonka argumentaatio on vertaansa vailla ja kuinka hän kyykyttää kanssakeskustelijoitaan ylivertaisella älyllään.

Ystävällisesti toivon, että Sinä puhut tuohon agressiviseen sävyyn vasta sitten kun sinulla on oikeus siihen. Sitten kun olet saanut nämä epätasapainon ongelmakohdat korjattua. Nyt sinun mustasaarelaisena kannattaisi valita sanasi huolella ja olla vain kohtuullisen nöyrää poikaa.

Kiitos näistä ohjeista! Yritän pitää mielessä :)
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #483 on: 17. 11. 2007 14:02 »
Oletko sinä tutkimusta vastaan?

En ole. Oleellisempaa tässä on kuitenkin se, etten myöskään väitä tutkimuksen tuloksista mitään ennen kuin se on tehty.

Nyt tiedetään vasta se, että Vaasassa on 130% työpaikkoja ja Mustasaaressa 58%. Olen samaa mieltä kanssasi, tutkimus tarvitaan ja tarvitaan tarkempaa tietoa. Minun analyytisyyteni ei sinun silmissäsi riitä, eikä toisinpäin. Olenkin sanonut, ettei pidä vastata väittämään toisella väittämällä. Ja sitten jopa vaatia ensimmäisen väittämän tekijää hakemaan tarkempaa tietoa. EI!!

Sinun väitteilläsi ei ole koskaan perusteluja ja jos onkin, ne ovat kyseenalaisia. Kuten olen jo useampaan otteeseen todennut, nuo esittämäsi prosentit eivät perustele mitään niin kuin haluaisit. Et kuitenkaan vaivaudu keskustelemaan noista prosenteista, niiden taustoista, vaikka olen sen keskustelun jo pariin otteeseen aloittanut. Jankkaat vain että prosentit ovat mitä ovat ja että ne tukevat asiaasi.

Analyyttisyys on juuri asioiden erittelemistä, purkamista. Esimerkiksi että mistä nuo prosentit muodostuvat.

Otetaampa esimerkiksi nyt pelkästään Uimahalli. Pääsylipun hinta taitaa olla keskimäärin alle 5,- euroa. Väitän, että subventoimaton lipunhinta (perustamiskulut huomioiden) tulisi ola moninkertainen. Se on joka tapauksessa aivan selvä fakta, että lipunhinta ei riitä kustannuksiin. Lammaspaimen, kerro minulle miksi mustasaarelaisen tulisi päästä uimaan samalla hinnalla kuin vaasalaisen?

Juurihan edellisessä kirjoitussessiossa totesin, ettei mustasaarelaisen tarvitse päästä samaan hintaan uimahalliin kuin vaaasalaisen! Luetko sinä näitä viestejä ollenkaan?

Minä en väitä subventoimattomasta hinnasta mitään, kun siitä ei käsittääkseni ole tietoa. Voi olla, voi olla olematta. Tässä on se ratkaiseva erokin: sinä perustat, silloin kun vaivaudut perustelemaan, kaikki väitteesi mielikuville ja mutulle, muut eivät.

Väitteeseen vastaaminen pelkällä väittämällä menee väärin. Sinun Lammaspainen, Sinun tulee esittää faktaa. Muuten tämä keskustelu ei johda mihinkään. Todista vastaväitteesi. (Muuten olet tappiolla väittämissäsi.)

Ei helvetti! Kyllä tällaisesta logiikasta ja argumentaatiosta olisi Airaksisen Timokin ylpeä... Olen mielelläni tappiolla "väittämissä" - pidätkö niistä oikein kirjaa? Mikä mahtaa olla tilanne?

Olen pyrkinytkin olemaan väittämättä mitään, ainoastaan kyseenalaistamaan noita sinun järjettömiä väitteitäsi. Kirjoituksistasi päätellen voin olla tyytyväinen suoritukseeni :)

Kerroit, että tämä keskustelu on selkeyttänyt mustasaarelaisten kantaa tähän kuntaliitosasiaan. Siitä vedin luonnollisesti sen käsityksen, että olet Mustasaaresta. Täällä kun ketään ei (yllättäen) ole tunnustanut olevansa Mustasaaresta. Ketä kirjoittajaa/kirjoittajia sinä siis tarkoitat?

Sanoin, että keskustelu ja lähinnä sinun edesottamuksesi ovat auttaneet vaasalaisia, ainakin minua ja paria muuta, paremmin ymmärtämään mustasaarelaisten nuivaa suhtautumista liitokseen. Teet enemmän hallaa asiallesi kuin edistät sitä, sikäli kun tavoitteenasi on yhdistyminen. Toisaalta en ihmettelisi, jos paljastuisit mustasaarelaiseksi ääriliikeen mieheksi, joka vastustaa liitosta henkeen ja vereen. Ihan hyvä suunnitelma se olisi. Pahin sekasorto vastustajan riveihin saadaan aikaan vastustajan riveistä käsin. 

Oletko syntynyt siellä, vai muuttanut sinne Vaasasta? Olen minäkin asunut siellä. Hyvä kunta asua. Kaikkea löytyy, kaikkea on (lähellä) saatavilla. Hyvin Mustasaari pärjää, vaikka omia tuottamia palveluja ei juuri ole. Kunnan päättäjiltä erittäin hyvää politiikkaa ja taloudenhoitoa.

Olen syntynyt ruuhkasuomessa jos se tähän kuuluu. Mustasaaressa en ole käynyt kuin matkalla ja pari kertaa Botniahallissa.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #484 on: 17. 11. 2007 15:03 »
Terve Lammaspaimen!

Minä taas olen paljasjalkainen vaasalainen. Minulla on sydän täällä. Missä Sinun?

Nyt menen taas katsomaan ottelua. Suomi - Azerbaidžan tällä hetkellä 0-0.
Kumman puolella olet?

tsailor

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #485 on: 17. 11. 2007 21:09 »
Olen täsyin samaa mieltä kanssasi analyyssi. Vaikeista asioista on joillakin vain vaikea keskustella.

Pidän sitä erittäin surullisena että jos täällä vaasalaisa on ihan oikeasti eri mieltä asiassa Analyysin kanssa. Todella harmi, ehkä ette ole paljasjalksaisia vaasalaisia jolle sydn pitäisi sykkiä...


Terve Lammaspaimen!

Minä taas olen paljasjalkainen vaasalainen. Minulla on sydän täällä. Missä Sinun?



Yllättävän samaa mieltä tuntuvat Analyyssi ja Maaseudun maffia liitoksesta olevan. Muutakin yhteistä. Molemmat ovat sydämmellisiä vaasalaisia ja molempien sydän sykkii Vaasalle. Mikäs siinä? Joskus ihmisillä voi olla paljon yhteistä ja kiva että kaksi samankaltaista ihmistä kohtasivat täällä.
« Last Edit: 17. 11. 2007 21:09 by tsailor »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #486 on: 18. 11. 2007 07:07 »

Yllättävän samaa mieltä tuntuvat Analyyssi ja Maaseudun maffia liitoksesta olevan. Muutakin yhteistä. Molemmat ovat sydämmellisiä vaasalaisia ja molempien sydän sykkii Vaasalle. Mikäs siinä? Joskus ihmisillä voi olla paljon yhteistä ja kiva että kaksi samankaltaista ihmistä kohtasivat täällä.
Katselin samaa asiaa.
Oli miten oli, tämä keskustelu ei oikein maksa vaivaa. Herrat eivät ilmiselvästi a) lue muiden kirjoituksia tai eivät b) ymmärrä lukemaansa.

tsailor

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #487 on: 18. 11. 2007 07:07 »

Oli miten oli, tämä keskustelu ei oikein maksa vaivaa.

Ei todellakaan maksa vaivaa näiden kahden toisiaan ylistävän paljasjalkaisen vaasalaisen herran kanssa, joiden sydän sykkii Vaasalle. Ovat varmaan horoskooppimerkiltään kaksoset, identtiset sellaiset.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #488 on: 18. 11. 2007 09:09 »
No jopas oli täsmälaukaus!! Ei tod.

Kaikkea te pienet ihmiset, joilla on HIRMU ISO maailma... mietitte. Kaikenlaisia kortteja teillä näyttää olevan hiassa. Viimeksi globalisaatio, nyt tämä. Heh heh. Kyllä minä olisin tsailorina pitänyt suuni kiinni. Eipä ole hänen viimeisimmät kommenttinsa muutenkaan liittyneet kuntaliitokseen. Mutta näinhän se on, kun sanottavaa ei ole. Ja nyt hän kertoi, että alkaa luovuttamaan... Älä nyt tsailor. Kukas mustasaarelainen täällä sitten puolustaa vaasalaisten oikeuksia, jos et sinä! Tsemiä vaan!! Juuri Sinun kanssasi väittelisin oikein mielelläni!!

Oivan ja Lammaspaimenen (tsailorin mielestä sama henkilö) kanssa jatkan mielelläni tätä keskustelua. Ja voihan tsailor heittää noita mensamaisia yliälykkäitä kommenttejaan tänne aina väliin. Ethän sä mee. Kuka sitten tuo tähän keskusteluun globalisaation ja älymystön leiman?!! Kysyn vaan. (lammaspaimen ja Oiva Rikas eivät muuten millään voi olla sama henkilö, kun molempia nikkejä ei ole kirjoitettu isolla kirjaimella. Näin se vain on. Vai mitä tsailor? Logiikkani on aivan selvää.)

Yhden paimenviestin yhtä osaa en ole kommentoinut, joten teen sen tuota pikaa. Palatakseni tsailorin väittämään, niin totean kyllä, että sain tuon "vaasalainen sydän" idean Maaseudun Maffian kirjoituksesta. Enkö olisi saanut sillä tavalla kirjoittaa? Mutta minkäs sille voi. Sen minkä sanoin, sen sanoin. Ja eihän tuoda tähän keskusteluun horoskooppimerkkejä, eihän. Pysytään ihan vaan tässä kuntaliitoksessa.

Itselleni otan kaiken kunnian siitä, että saatiin tämä kuntaliitos-aihe taas aktivoitua, kun tulin keskusteluun mukaan kolmisen viikkoa sitten. Nyt täällä on useita viestejä päivittäin. (Minä puhun aivan puuta heinää ja asiasisällöstä pitävät huolen tsailor, lammaspaimen ja oivaRikas.) Sitä ennen olen käynyt täällä vain katsomassa tätä plokia parisen vuotta sittten. Toivottavasti saan tänne lisää vastaväittäjiä, kun edelliset alkavat jo luovuttaa. Eiköhän myö jatketa, jotta tämä ketju ei aivan näivety. Asia on ajankohtainen ja vakava. Kuntaliitos häämöttää, millainen...

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #489 on: 18. 11. 2007 09:09 »

Jos olet eri mieltä Analyyssin kanssa, olet mustasaarelainen...

Voit myös muuttaa sieltä Sepänkylästä Vaasaan. (Tiesitkö, että kunnanraja on siitä pari km länteen?)
Oiva Rikas

Lammaspaimen on siis Mustasaaresta.
lammaspaimen

Kukas mustasaarelainen täällä sitten puolustaa vaasalaisten oikeuksia, jos et sinä!
tsailor


Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #490 on: 18. 11. 2007 10:10 »
Tämän päivän Pohjalaisesta kannattaa bongata - ja lukea Vesa Routamaan artikkeli jossa käsitellään julkisen sektorin paisumista. Artikkelissa paljon asiaa.

Olen nähnyt ja kokenut paljon....maaseudun pojat kun tulevat Vaasaan osaavat ja myös joutuvat "pelaaman " yhdessä...oma etu verus Vaasan etu ei aina mene yksyhteen.

Pallon puhkaisu neulalla on tietysti ikävää mutta jonkun sen on tehtävä...


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #491 on: 18. 11. 2007 11:11 »
Quote from: Analyyssi/lammaspaimen/Analyyssi/lammaspaimen
Oletko sinä tutkimusta vastaan?

En ole. Oleellisempaa tässä on kuitenkin se, etten myöskään väitä tutkimuksen tuloksista mitään ennen kuin se on tehty.

Nyt tiedetään vasta se, että Vaasassa on 130% työpaikkoja ja Mustasaaressa 58%. Olen samaa mieltä kanssasi, tutkimus tarvitaan ja tarvitaan tarkempaa tietoa.

Sinun väitteilläsi ei ole koskaan perusteluja ja jos onkin, ne ovat kyseenalaisia. Kuten olen jo useampaan otteeseen todennut, nuo esittämäsi prosentit eivät perustele mitään niin kuin haluaisit. Et kuitenkaan vaivaudu keskustelemaan noista prosenteista, niiden taustoista, vaikka olen sen keskustelun jo pariin otteeseen aloittanut
Analyyttisyys on juuri asioiden erittelemistä, purkamista. Esimerkiksi että mistä nuo prosentit muodostuvat.

Ymmärtääkseni nämä prosentit muodostuvat siitä, että Vaasassa sijaitsee 130% työpaikkoja ja Mustasaaressa vain 58% kunnan omiin tarpeisiin. Vaasa on siis enemmän kuin omavarainen, Mustasaari ei ole. Näin helppoa tämä on. Tässä on koko totuus.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #492 on: 18. 11. 2007 11:11 »
Quote from: lammaspaimen #480
Jotain rajaa tuossa sanojen suuhun laittamisessa. Mielestäni Vaasapassi tai vastaava olisi hyvä idea. Siis joku kortti, jolla vaasalaiset saisivat alennuksia esim. juuri uimahallin palveluista tai teatterilipuista. Muille hinnat voisivat sitten olla korkeammat. Idea olisi mielestäni aatteen tasolla sen verran järkevä että toteuttaminen kannattaisi, vaikka sen toteuttaminen ei taloudellisesti viisasta olisikaan.

Miten vain. Nuo uimahallit ja teatterit vaan ovat yksi kärpäsen paska kaiken muun keskellä, yritä ymmärtää. Mustasaarella tuskin on inrtressejä liittyä Vaasaan, vaikka kaikki Vaasan tuottamat palvelut kiellettäisiin kategorisesti mustasaarelaisilta. Se lienee kuitenkin pienempi paha kuin liittyä sirkukseen.

Minulta jäi käsittelemättä tuo Vaasa-kortti. Sorry. Hienoa, että löytyy YKSI ASIA, josta olemme samaa mieltä. Pitkin hampain jouduit toteamaan, että kannatat Vaasa-korttia. Hyvä. Viimeistään silloin teillä mustasaarelaisilla silmät aukeaisivat, kun maksaisitte kaupunginorkesterin konserttiin 50,- euroa ja vaasalaiset vain 5,- euroa. Kyllä tuollaiset 50-90% alennukset tuntuisivat hyvältä. Siitäkin olette varmasti samaa mieltä, että oikein pitää olle oikein.

Uskon, että tutkimus myös tulee. Kun Mustasaaren päättäjät lukevat näitä kirjoituksia täällä, he toteavat, että olen Vaasan tuottamien palveluiden arvioinnissa aivan väärässä. He tulevat itse esittämään tälläistä tutkimusta ja toivovat Vaasan osallistuvan myöskin sen kustannuksiin. Sitten Vaasa-Korsholm tilaa kyseisen tutkimuksen ja hupsis!! Huomataankin, että lipunhinnat tulisivat järjestään olla kaksin-kymmenenkertaiset (perustamiskulut huomioiden) vaasalaisiin nähden. Ja olet oikeassa, tämäkin on vain "kärpäsen paska" tässä koko kokonaisuudessa. Laitankin pyynnöstäsi alle listaa taas muistin virkistämiseksi. Teenkin tästä itselleni allekirjoituksen jatkossa, niin asia ei unohdu:

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #493 on: 18. 11. 2007 12:12 »

Teenkin tästä itselleni allekirjoituksen jatkossa, niin asia ei unohdu:

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================


Miten EPV on Vaasan tuottama tai maksama palvelu? Mitä EPV tekee?

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #494 on: 18. 11. 2007 13:01 »
Laitankin pyynnöstäsi alle listaa taas muistin virkistämiseksi. Teenkin tästä itselleni allekirjoituksen jatkossa, niin asia ei unohdu:

...

Onko yllätys, että nimim. "Analyyssi" jättää taas pitkän listan asioita kommentoimatta ja keskustelun sijaan toistaa itseään tuolla virheellisellä listalla, josta edelleen löytyy yrityksiä, säätiöitä ja valtion rahoitusta?

Analyyssi rakas, ei tämä keskustelu etene mihinkään, kunnes lopetat tuon jankkaamisen ja antaudut keskustelemaan aiheista. Tarjosin vaikka kuinka monta täkyä, joihin on helppo tarttua, ja jotka ovat väitteinä helppo kaataakin, jos yläkerta yhtään toimii.
« Last Edit: 18. 11. 2007 13:01 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #495 on: 18. 11. 2007 15:03 »
Lammaspaimen, Tarjosit liian helppoja täkyjä. Ei siis anna aihetta. Anna parempi vastus.

Oiva Rikas, Lue miksi EPV on listallani. Tässä osakkeenomistajat:
http://www.epv.fi/Default.aspx?id=303804
http://www.epv.fi/Default.aspx?id=303614
http://www.vaasansahko.fi/template_2006.asp?lang=1&s=394&sua=6


Tällöin selviää, että Vaasan Sähkö omistaa EPV:stä 40,88%. Mustasaaren osuus nolla.  Kaukolämpöä ainakin myydään liian halvalla Mustasaareen. (Mikäli hinta on sama, kuin omistajakunnan/Vaasan talouksille oleva myyntihinta.) Vaasan kaupunki omistaa Vaasan Sähkö Oy:stä 99,99%. Elämä on.

Ottaisitko ystävällisesti seuraavan Mustasaaren siivestys-esimerkin:

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================


Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #496 on: 18. 11. 2007 16:04 »

Tällöin selviää, että Vaasan Sähkö omistaa EPV:stä 40,88%. Mustasaaren osuus nolla.  Kaukolämpöä ainakin myydään liian halvalla Mustasaareen. (Mikäli hinta on sama, kuin omistajakunnan/Vaasan talouksille oleva myyntihinta.) Vaasan kaupunki omistaa Vaasan Sähkö Oy:stä 99,99%. Elämä on.
Vaasan Sähkö siis omistaa 40.88% EPV:sta. Mitä tekemistä sillä on kaukolämmön hinnan kanssa? Ennen kaikkea siis mustasaarelaisille myytävän kaukolämmön hinnan kanssa?

« Last Edit: 18. 11. 2007 16:04 by Oiva Rikas »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #497 on: 18. 11. 2007 16:04 »
Oiva Rikkaalle tiedoksi:

EPV:n kotisivuilta:
"Vaskiluoto 2 -voimalaitos (VL2) on tehokas kivihiiltä polttoaineenaan käyttävä sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos (CHP-laitos), joka sijaitsee Vaasan Vaskiluodossa - aivan konttorimme välittömässä läheisyydessä. Laitoksen omistaa Vaskiluodon Voima Oy. EPV:n käytössä oleva sähköteho-osuus laitoksesta on yhteensä 139 MW, joka koostuu suorasta omistuksesta Vaskiluodon Voima Oy:ssä (50 %) sekä Pohjolan Voima Oy:n ns. V-osakesarjan osakkeista. Laitoksen sähköteho on 230 MW ja kaukolämpöteho 175 MW ja sillä tuotetaan vuosittain sähkön lisäksi n. 80 % Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta. Laitos valmistui nykymuodossaan vuonna 1998."

EPV siis tuottaa 80% Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta.

Taidat taas harrastaa ironiaa. En todellakaan ymmärrä kysymystäsi? Eikö omistajat päätä millä hintaa ne tuotteitaan, esim energiaa myyvät?? Ja myyvät liian halvalla Mustasaareen.

Kysymys: Paljonko mustasaari tukee Vaasan Paikallisliikennettä vuosittain? (Oletan, että tukee, mutta kun en tiedä niin kysyn.)

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #498 on: 18. 11. 2007 16:04 »
Tämän päivän Pohjalaisesta kannattaa bongata - ja lukea Vesa Routamaan artikkeli jossa käsitellään julkisen sektorin paisumista. Artikkelissa paljon asiaa.

Olen nähnyt ja kokenut paljon....maaseudun pojat kun tulevat Vaasaan osaavat ja myös joutuvat "pelaaman " yhdessä...oma etu verus Vaasan etu ei aina mene yksyhteen.

Pallon puhkaisu neulalla on tietysti ikävää mutta jonkun sen on tehtävä...


Professorilla keppikädessä
Kunta-alan palkkaongelmatkin ratkaistaisiin kuntiayhdistämällä totesi Pohjalaisessa professori Routamaa, olisiko puolue kokoomus?
Hän moitti edellistä Vanhasen hallitusta, että se vesitti kunta ja palvelurakenne lain, kun se antoi viidenvuoden siirtymämahdollisuuden henkilöratkaisuissa.

Samoin kielellisten oikeuksienturvaaminen mahdollistaa poiketa tavoitekuntakoosta ja viittaa ilmeisesti Mustasaareen.

Hän lataakin, että porkkanoiden sijasta olisi pitänyt tarjota vain keppiä.

Routamaa laskee, että niin ja niin montakuntaa kun yhdistetään, voidaan säästöillä palkata henkilökuntaa palvelutuotantoon ja verorojen alennuksiin. Hänellä on kuin himosaneeraajalla vahvat visiot siitä, miten toimintoja yhdistämällä syntyy säästöjä henkilöstön, hallinnnon ja kiinteistöjen osalta.

Routamaa leimasi eduskunnan keskustelun pakkolaista säälittäväksi suunsoitoksi. Totesi, että kuprua vastustaneet ovat nyt vaatimassa lisää rahaa elinkelvottomille kunnille! Hän moittii myös kuntalaisia elämisestä harhassa, että ovat valmiita maksamaan lisää veroja tappiollisten pikkukuntie hallinnon yläpitoon. Hän jopa paheksuu kuntien autonomisuutta!
Tuntuu, että professorilla on epäselvää kuntaloudesta, mikä osuus kuuluu kuntien kustantaa ja mikä valtion. Valtiohan säätä erilaiset kuntien palvelutuotantoa koskevat lait ja antaa niihin myös rahoituksen valtionosuuksien kautta.

Ala-arvoisesti hän toteaa, että harvat omillaan toimeentulevat kunnat joutuvat elättämään elinkelvottomia pikkukuntia ja Vaasakin vuosittain 11 miljoonalla eurolla.
Routamaa unohti kirjoituksessaan mainita, että kunnat ovat vuosittain joutuneet säästämään palvelutuotannostaan resursseja ja samaan aikaan on Vatiovalta myös pienentänyt tulonsiirtoja kunnille. Työkaluna tässä on ollut alibudjetointi.

Routamaan kuten muidenkin suurituloisten mielestä pitäisi laskea veroja ostovoiman lisäämiseksi, kuin nostaa palkkoja. Tämä on ollut TUPO:n yksi elementti, että osan palkankorotuksista ovat työläiset itse kustantaneet veroalennuksen tai jonkin muun reformin kautta. Mutta nyt yritykset tekevät liiketoimintaa ympäri maapalloa, kasvattaen voittojaan matalammilla palkoilla ja muilla pienemmillä kuluilla. Se tuki mitä pääoma on saanut vuosikymmeniä TUPO:n kautta ei enää riitä.

Uusliberalistinen politiikka on juuri sitä, että haetaan säästöjä valtion, kuntien palvelutuotannosta, jotka sitten annnetaan verojen keventämisenä suurituloisille tai tukena elinkeinoelämälle kuten nyt Vaasassa oli aikomus antaa tukea RG-linelle.

Päätavoitteena on pääomalla luoda kuntamarkkinat isompien kuntayksiköiden kautta, jopa ulkomaista pääomaa odotetaan näille markkinoille.


Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #499 on: 18. 11. 2007 17:05 »

EPV siis tuottaa 80% Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta.
Väärä vastaus.

EPV on nykyisin holding-yhtiö, jolla ei ole omaa tuotantokapasiteettia.
Vaskiluodossa sijaitsee kaksi voimalaitosta, josta toisen (VL2) omistaa Vaskiluodon Voima Oy ja toisen (VL3) PVO-Huippuvoima Oy.
Vaskiluodon Voima Oy:stä EPV Oy omistaa puolet. Toisen puoliskan omistaa Pohjolan Voima Oy.
PVO-Huippuvoima Oy:n omistaa kokonaisuudessaan Pohjolan Voima Oy

Eikö omistajat päätä millä hintaa ne tuotteitaan, esim energiaa myyvät??
Kannatta muistaa, että nyt ei puhuta kunnallisista yhtiöistä. Kaikki yllämainitut firmat toimivat itsenäisinä yrityksinä, joiden operatiivinen johto vastaa firman toiminnasta. Toisin sanoen, jos aiot paukutella henkseleitä sillä, että vaasalaiset ovat EPV:n omistajia, se kannatta tehdä kotioloissa.
Vaasan kaupunki omistaa lähes koko Vaasan Sähkön osakekannan. Vaasan Sähkö omistaa n. 40% Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:stä, joka taas omistaa 50% kaukolämpöä tuottavasta Vaskiluodon Voima Oy:stä. Voit siis laskeskella paljonko Vaasan Sähkön omistus välillisesti on kaukolämpöä tuottavasta Vaskiluodon Voima Oy:stä. Suoraan se ei omista VV:sta ensimmäistäkään osaketta.

Uskon, että yllämainittujen firmojen johdoilla on varmasti selkeä näkemys siitä, mitä kaukolämmön hinta tulee olla Vaasassa ja Mustasaaressa nykypäivän markkinaolosuhteissa.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #500 on: 18. 11. 2007 17:05 »
Parahin Oiva,

ja paljonko olikaan se Mustasaaren osuus?

Pidän vastaustasi taas sarkasmina. Vaasa omistaa kaukolämmöntuotannosta suuren osan ja päättää sen myymisestä tällä alueella täysin, eikö niin? Miten se kääntyy Vaasaa vastaan tai puoltaa jotenkin Mustasaarta? Kerro.

(Sinuako pitää uskoa, eikä EPV omaa tiedottamista? Kumpaa veikkaat, että lukijat uskovat?)

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #501 on: 18. 11. 2007 17:05 »
Vaasa omistaa kaukolämmöntuotannosta suuren osan ja päättää sen myymisestä tällä alueella täysin, eikö niin?
Väärä vastaus.
VAASA ei omista kaukolämmöntuotannosta suurta osaa.

(Sinuako pitää uskoa, eikä EPV omaa tiedottamista? Kumpaa veikkaat, että lukijat uskovat?)
EPV:n oma tiedottaminen ei ole millään tavoin ristiriidassa sen kanssa mitä hetki sitten kirjoitin.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #502 on: 18. 11. 2007 18:06 »
Otetaampa alusta... EPV tuottaa 80% Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta. (Vai onko tämä Oiva väärin?)

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #503 on: 18. 11. 2007 18:06 »

Otetaampa alusta... EPV tuottaa 80% Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta. (Vai onko tämä Oiva väärin?)
Kyllä, tämä on väärin.
Vaskiluodon Voima Oy tuottaa 80% Vaasan alueen asukkaiden kaukolämmöntarpeesta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #504 on: 18. 11. 2007 21:09 »
Justiinsa joo. Palautetaan tämä nyt asiayhteyteen. Se että isossa konsernissa on kymmeniä yhtiöitä, ei muuta sitä tosiasiaa, että Mustasaari ei tällä hetkellä tuota Kaukolämpöä, ei sähköä.

Se ei tietääkseni omista prosenttiakaan kyseisestä yritysryppään tälläisistä tuotantolaitoksista. Vaasan kaupunki omistaa ja melkoisesti omistaakin. Mustasaari ostaa sähköä ja energiaa Vaasalta. Väittämäni on koko ajan ollut se, että Vaasa voisi aivan hyvin myydä energiaa kalliimmalla hinnalla Mustasaarelle ja mustasaarelaisille.

Kaukolämmöstä on siis (lähinnä) kysymys. Oli yhtiön nimi jotain muuta, se ei ole relevanttia. No tämä Vaasan Sähkö/EPV/Vaskiluodon voima... on listallani. (Muutanko sinne nyt Vaskiluodon Voiman EPV:n tilalle, vai mitä haluat?) EPV toimisi käyttökielessä vain aika hyvin.

Miten vaan. Ja mikä se itse pointtisi olikaan?

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto, PYK…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #505 on: 18. 11. 2007 22:10 »
Poijjaat, poijjaat... Minä keskittyisin vain sellaisiin palveluihin, joita tuotetaan veronmaksajien kustannuksella. Tätä sähkön ja veden ym. jakelu ei suinkaan ole. Päin vastoin kyseiset tuotteet on hinnoiteltu niin, että ne tuottavat voittoa. Kaiken lisäksi Vaasa kaupunki saa osuuden tästä voitosta eli käytännössä tämä Analyyssin peräänkuuluttama korkeampi hinta ulkopaikkakuntalaisille toteutuu jo nyt ! Keskittykää nyt vain vaikka siihen uimahalliin, teatteriin, joukkoliikenteeseen jne... kyllä niissäkin on jo ihan riittävästi pengastamista.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #506 on: 19. 11. 2007 07:07 »
Pitää paikkansa. Tuottavat voittoa, mutta miksi tuottajakunta maksaa samaa hintaa, kuin muut asiakkaat? Omistaja-alennusta pitäisi olla. Tämäkin on tärkeää olla listalla, jotta Vaasan kaupungin päättäjät huomaavat, ettei Mustasaarella ole mitään syytä investoida mitään minnekään. Kyllä Vaasalta saa edullisesti kuitenkin. Mielestäni Mustasaaren suosiminen pitää loppua. (Ei Mustasaarellakaan ole mitään sympatiaa Vaasaa kohtaan. Ei se ainakaan toiminnassa näy.)

Mitä pidempi lista on, sitä paremmin huomaamme kenellä on parempi neuvotteluasema, kenellä ei. Myös tavallinen Mustasaaren kuntalainen näkee, että kuntaliitos on moraalisesti oikein ja heille on oikeasti hyötyä liittyä Vaasaan.

Mustasaaren poliitikot (lue M.Luther) ovat puhuneet vain haitoista. Joita ei oikeasti ole. (Paitsi virkamiesten työpaikat ja poliitikkojen vallan katoaminen.) Tavalliselle kuntalaiselle on suurkunnasta pitkän päälle vain etua. Tämä on matemaattinen fakta.

Tuli myös yksi mielenkiintoinen asia mieleen. Aikaisemmin puhuttiin Mustasaaren rannoista ja siitä, että Mustasaari saattaa rantojensa vuoksi olla nihkeä kuntaliitokselle. (Vaikka epäilen että Vaasalla on maamassaa hinta-suhteessa enemmän kuin Mustasaarella.) On kuitenkin erikoista, että herra Gästgivars on kuntaliitoksen kannalla. Vaikka hän omistaa Mustasaaren rantoja paljon, ymmärtääkseni todella paljon. Tässä yhtälössä ei siis kaikki pelaa, kun yrittäjäneuvos Lars-Erik Gästgivarskaan ei pelkää kuntaliitosta...

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto, PYK…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #507 on: 19. 11. 2007 12:12 »
Neljännet serkut ovat "vaivaasserkkuja" sanoo pohojalaanen sen jälkeen viidensiä ... Jättäkää siis kaikki pahuus ja vilppi, kaikki teeskentely ja kateus ja ...siipeily

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #508 on: 19. 11. 2007 14:02 »
Kyllä Mustasaaren Vaasanriistolle on saatava loppu! Tässä eivät enää pelkät vaasalaisten alennuspassit auta, vaan mustasaarelaiset ovat todella saatava maksamaan olemassaolostaan. Vaasa näivettyy kun iilimato imee. Mustasaari ei ole Vaasalle muuta kuin verotulot ryöstävä nukkumalähiö. Aamulla mustasaarelaiset rientävät Vaasaan töihin, käyvät työpäivän päätteeksi Vaasassa kaupassa, käyvät kotona kääntymässä ja tulevat sitten Vaasaan nauttimaan teatterista, uimisesta ja muusta ajanvietteestä. Elämä on Vaasassa, sänky Mustasaaressa. Näin on lapsesta saakka. Tänne tullaan sairaana, kouluun, opiskelemaan ja töihin. Kaikki minkä Vaasa antaa, kelpaa, mutta heti kun ollaan työikäisiä ja alkaa palkka juosta tilille, niin etsitään omakotitalo pihamaineen Mustasaaresta ja viedään Vaasalta se mihin Vaasalla on moraalinen oikeus.

Se ei tule lähimainkaan riittämään, että Mustasaari liittyy Vaasaan ja että verotulot menevät siitä lähtien yhteiseen pottiin. Mustasaarelaisten on maksettava vähintään ensimmäiset kymmenen vuotta korotettua kunnallisveroa hyvitykseksi monikymmenvuotisesta riistosta. Korotettua veroa on perittävä mustasaarelaisilta niin kauan, että joka ikinen infrastruktiirin muru, jonka Vaasa on historiassaan rakentanut, tulee siltä osin mustasaarelaisten maksamaksi kuin kuuluu.

Hyvitys on saatava ja oikeuden tapahduttava!

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #509 on: 19. 11. 2007 17:05 »

Nöösi väänsi hyvän provon. Analyyssi huutaisi jo operaattoria apuun...

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #510 on: 19. 11. 2007 18:06 »
Heh. Hyvä Oiva! Ei, vaan lähetin hänelle juuri yksityisviestin ja kehuin hyvää argumentointia!! Hyvin kirjoitettu. Osuvaa. On tuo Synteessi paljon parempi kirjoittaja kuin minä. Siitä ei pääse mihinkään. Täsmälaukauksia.

Jopa Mustasaaren puolustajat hän sai puolelleen. (Vai saiko?) Tai siis yhden niistä.

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto, PYK…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #511 on: 20. 11. 2007 17:05 »
"Vaasanriisto"
"iilimato"
"ryöstävä nukkumalähiö"

ja tähän "Analyyssi" vielä liittää sanat "hyvä argumentointi". Onkohan Synteessi läheistä sukua, vai?

Se oli hyvä provosointi eikä muuta. Hämäyslaukauksia. Aggressivista pauhaamista.

Se mille toisaalta nyt voisi nyt antaa huomiota on se miten sairaanhoitajien nouseva palkka antaa vauhtia kuntaliitospuheisiin. Nykyinen hallitushan kehottaa nimenomaan terveydenhuollon tehostamiseen kuntaliitosten kautta. Nyt tuli pökköä pesään.
« Last Edit: 20. 11. 2007 17:05 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

quartern

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #512 on: 20. 11. 2007 18:06 »
Olisiko jo aika vaasalaisten päättäjien lopettaa lyömästä päätään Mustasaaren mäntyyn ?
Vaasa voisi tarjota Mustasaarelle yhteistyötä liiketaloudellisin perustein. Vaasa voisi myydä/ostaa kaikki Mustasaaren kanssa yhteisomistuksessa olevat laitokset ja hallit. Rakentaa mahdollisesti tarvittavat urheilutilat lähemmäs kaupungin keskustaa. Tonttimaata rakentamiseen on riittävästi vielä kymmeniksi vuosiksi ja mahdolliset kuntaliitoksen halukkaiden kuntien kanssa parantavat tilannetta. Päästäisiin turhasta jankkaamisesta tekoihin ja toimivampaan Vaasan kaupunkiin.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #513 on: 20. 11. 2007 19:07 »
En tunne Synteessiä, mutta arvasin että hieman saman tyylinen kirjoittelu, herättää sellaisia ajatuksia... "Vaasanriisto, iilimato, ryöstävä nukkumalähiö..." ilmaisuja en ole käyttänyt. Mutta ehkä alan käyttämään. Edelleenkin, Synteessi kirjoittaa osuvasti. Toivottavasti hän alkaa esiintymään täällä jatkossakin.

"Hämäyslaukauksia" väittää Kike B. Miten niin?? Tuo nukkumalähiö ainakin osuu aivan nappiin. Kyllä minä ainakin sisäistin tuon; ELÄMÄ ON VAASASSA JA VUODE MUSTASAARESSA. Varsinkin kun tiedetään, että esim Sepänkylästä on lyhyempi matka Vaasan keskustaan, kuin on joistain Vaasan lähiöistä. Hänen kirjoituksensa oli arkirealismia. Ja todellakin sopivan provokatiivinen ote! Pidin. Ja niin varmaan kai pidit Kike sinäkin.

Tulehan Synteessi itse selvittämään, niin ei minun tarvitse. Aika erikoista muuten, että kun joku epäili minua ja Maaseudun Maffiaa samaksi, niin sen jälkeen Maffiaa ei ole näkynyt. Kumma juttu. Minä en kuitenkaan ota siitä mitään pulttia, en ole vastuussa muiden tekemisistä.

KikeB on tuossa sairaanhoitajien palkka-asiassa aivan oikeassa. Kirjoitit: "Se mille toisaalta nyt voisi nyt antaa huomiota on se miten sairaanhoitajien nouseva palkka antaa vauhtia kuntaliitospuheisiin. Nykyinen hallitushan kehottaa nimenomaan terveydenhuollon tehostamiseen kuntaliitosten kautta. Nyt tuli pökköä pesään."

Olen kanssasi aivan samaa mieltä ja jos huomaat, niin tätähän minäkin nimenomaan tarkoitan. Eli kun Mustasaari alkaa oikeasti huomaamaan, että nyt ne kaikki uimahalliteatterigolfratasatamakaupunginorkesterisairaanhoito-kustannukset tulevat maksuun, niin kuntaliitos alkaa kiinnostamaan. Valitettavasti tämä on juuri näin. Vasta pakon edessä aletaan itse puhumaan asiasta, tai pakon edessä tulee pakkoliitos.

Mielestäni hyvin valitettavaa, mikäli vasta sairaanhoitajien palkkakulut alkavat viemään tätä asiaa eteenpäin. Miksei aivan tavallinen maalaisjärki riitä. Kaikkihan me kuitenkin tiedämme, että pitkän päälle kuntaliitos on ainut oikea ratkaisu. Mutta hyvä kun otit tämän esiin, sillä nyt jo 120 kuntaa on kertonut joutuvansa nostamaan veroäyriään... ja tämä on vasta alkua.

Ja kumma kun Mustasaari ei ole ymmärtänyt sitä, että vielä tänä päivänä he voivat vapaasti neuvotella asiasta, mutta huomenna eivät. Kun juna menee ohi, niin sen jälkeen kuntaa ei enää kuunnella. Sen tulette näkemään. Nyt on annettu kunnille mahdollisuus ja sellainen positiivinen singnaali. Huomenna ei enää anneta porkkanaa, kyllä keppi tulee kuvaan mukaan näkyvämmin. Keppi vaihtuu raipaksi. Tämä on taivaan tosi!

Oliko se niin, että Tanskassakaan ei ole kuin 50 kuntaa. Asukkaita aivan yhtä paljon kuin Suomessa. Ikke sandt?

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto, PYK…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #514 on: 21. 11. 2007 16:04 »
Radiosta kuulin juuri, että Vaasan uusi uimahalli täyttää 2 vuotta!!

Sen kunniaksi kaikki ihmiset pääsevät uimaan 2,- eurolla. Nyt kaikki uimaan!! Mustasaarelaisille kuitenkin 8,- euroa/tarjous.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #515 on: 21. 11. 2007 16:04 »




Pannahan piletinhinnaksi heti 10 eukkuu saarahan pikkaasen korkua,sieltä tuloo kuitenkin sellaanen jumalaaton määrä häpenistä.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #516 on: 26. 11. 2007 08:08 »
Analyysille.

Olen ollut matkoilla joten en sen vuoksi ole kirjoitellut. Tähän ketjuun en katso tarpeelliseksi myöskään sen enempää kirjoitella koska UGH! olen puhunut.

Valta ja raha - niistä on vaikea luopua.

Harmittavaa että Mustasaaren puolella kielikysymys nostetaa liitoskeskustelussa esille. Suomenruotasalaisena näen tämän kuplana, surullisena ja todisteena vain siitä että argumentit ovat todella vähissä.

Edelleen siis Laihialaiset riistävät Vaasa myös ja se tapahtuu systemaattisesti ja tietoisesti. Mustasaarelaiset ovat vaasalaisia...laihialaiset seinäjokilaisia. Tämä tässä rassaa itseäni todella paljon enemmän.

Solmut, päällekkäisyydet ja sekava demokraattinen massiivivinen byråkratia ei tätä asiaa saa kuntoon. Ehdotan paikallista diktatoriaa 2-5 vuodeksi - hoidan asiat kuntoon ennen 31.12.2008


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #517 on: 29. 11. 2007 15:03 »
Minä taas olen ollut setvimässä tuota RG-Linen sotkua ja mielenkiintoinen farssi on ollut. Nyt tiedän siitäkin aika paljon ja tänään sain taas sisäpiiritietoa lisää. Paketti elää koko ajan ja hihat palaa sitä mukaa. (Mutta siitä toisessa viestiketjussa.) Tuleekohan tuo RG-Line koskaan valmiiksi.

Olen siis ollut siellä puolustamassa nimenomaan Mustasaarelaisten oikeuksia. Sehän on itsestään selvää, että mikäli kyseinen palvelu sijaitsee tämän työssäkäyntialueen Vaasan osiossa, ei Mustasaaren kuulu siitä mitään maksaa. Laivat ja satama ei kuulu mustasaarelaisille. Heillähän on oma rahti- ja matkustuslinja Raippaluodosta Uumajaan. Vai muistanko väärin? Eikä satamassa/laivalla ole (ruotsinkielisiä) mustasaarelaisia töissä ollenkaan... puolet vain.

Tämä osasto on saanut olla täällä aika hiljaa vähän aikaa, mutta tulen tänne taas takaisin, kunhan saadaan tuo RG:n asia pöydälle ja pöydältä pois. Mitähän tähän sanoisi M.Luther kumppaneineen. Nyt kun päänavaus on tehty ja on jo kerrottu teatterissakäynnin kiinnostavan... Eikö uimahalli kiinnosta ollenkaan? Vai käyttekö avannossa, vaiko Laihialla asti uimassa? Mites sitten tämä ajankohtainen aihe RG ja satama. Voisiko Mustasaari maksaa vaikka vapaaehtoisesti nuo RG-Linen satamamaksujen korot? Jonkinlainen ele siihen suuntaan, että käyttäähän laivaa myös Mustasaari, voisi tehdä. Ja käyhän siellä laivassa ja satamassa, myös mustasaarelaisia töissä. Eller vad?

Mutta tähän kuntaliitosasiaan siis palataan, kunhan tuo RG-Linen kahdeksas, yhdeksäs käsittely on ohi...

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Teatteri, Teatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita/Taidehalleja, Tori, Puistot, Uimarannat, kymmenet Urheilukentät ym. harrastepaikat, golfkenttä, minigolfit, keilahalli, Vaskiluodon voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, Ravirata, Hietalahden jalkapallostadion, Pesäpallostadion, Moottorirata, Työväen opisto, PYK…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================


Oiva Rikas huomasitko, muutin EPV:n nyt sitten Vaskiluodon Voimaksi? Olisiko EPV vielä kuitenkin pitänyt jättää listalle? (Uskoin sinua, kun se ei puheidesi mukaan tee mitään yleishyödyllistä energia-asiaa tälle seudulle.)

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #518 on: 29. 11. 2007 17:05 »

Minä taas olen ollut setvimässä tuota RG-Linen sotkua ja mielenkiintoinen farssi on ollut. Nyt tiedän siitäkin aika paljon ja tänään sain taas sisäpiiritietoa lisää.

Hieno homma, että Sinä olet ollut seivittämäässä asiaan. Kaikki on siis kunnossa.
Sisäpiiritietoa? Jaa ihmessä meille hönöillekin tätä tietoa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #519 on: 29. 11. 2007 18:06 »
Terve Oiva!

Ei ei. Eihän siinä sitten olisi mitään sisäpiirijuttua, jos minä sen kaikille kertoisin. Eikä siinä vielä ole mitään julkistamista. Lehdestä saatte lukea vielä ennen KV:n kokousta ja tiistaina lisää. Näin sovittiin, kun olin viimeksi Heikin, Markun ja Håkanin kanssa kahvilla.

Ja kun Mikaelkin oli tullut mukaan, niin minä jouduin tarjoamaan. Mutta kivaahan se on herrakerhossa. Työssäkäyntikunnasta en tällä kertaa puhunut mitään. Ihan vaan suhdetoimintaa. Vuonna 2013 alustavasti aletaan sitten puhumaan Mustasaaren asioista. Nyt keskustelu pyöri vain sen ympärillä, mitä me vaasalaiset vielä voitaisiin tehdä heidän eteensä...