Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 226734 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #400 on: 13. 11. 2007 14:02 »

Eihän Mustasaaren kunnanvaltuuston kokouksissa voi vaatiakaan suomenkieltä (vain 30% suom. asukkaista), siellähän on hallintokielenä henkeen ja vereen vaalittu ruotsi!

MUSTASAAREN KUNNAN HALLINTOSÄÄNTÖ

Kaksikielisyys kunnan hallinnossa.
Kunnan hallinnossa otetaan tasapuolisesti huomioon ruotsinkielisen ja suomenkielisen kieliryhmän tarpeet.
Kunnan palvelut järjestetään niin että kuntalaiset ja asiakkaat saavat palveluja maan virallisilla kielillä kunnan kaikilla toimialoilla.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #401 on: 14. 11. 2007 07:07 »
Palautetaan mieleen: Mustasaaren kunnan keskuspaikka ja suurin asutuskeskus Sepänkylä, on aivan kiinni Vaasassa. Sieltä on Vaasan keskustaan vain 4 km, eli lyhyempi kuin joistain Vaasan lähiöistä. (Siellä sijaitsee myös kunnantalo.) Mustasaari ympäröi Vaasaa ja käyttää kokonaisuudessaan Vaasaa kuin omaa kuntaansa. Meillä on täällä kaikki tarvittava, heillä ei ole kuin kirjasto ja terveyskeskus, sekä kuntayhteistyön puolesta Botniahalli ja Stormossen jätteenkäsittelulaitos. (Muita ei itselleni tullut mieleen. Edes yhtään museota en tiedä siellä olevan.) Mustasaari siivestää Vaasaa ja Vaasa nielee kaiken. Omilla kotisivuillaan he kertovat palveluistaan, joista suurin osa sijaitsee Vaasassa. On maistraattia, työvoimatoimistoa, Kansaneläkelaitos, kaikki Vaasassa. Elokuviin he joutuvat lähtemään Vaasaan, samaten suomalaiseen ja ruotsalaiseen teatteriin, uimahalliin. Mustasaaren käräjäoikeus sijaitsee Vaasassa.

Liikenneyhteyksistä löysin kunnan sivuilta seuraavaa:
Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa. Siis hyvät ovat Mustasaaren liikenneyhteydet...

Nyt Mustasaari pitää tahtipuikkoa ja määrää keskustelun tason, aiheet ja painotuksen. Vaasa ei saa mitään aikaiseksi, sillä työkaluja ei ole. Pienempi vie isompaa ja vie koko lähiseutua. Kuntaliitoksen miljoonien eurojen tukirahat jää saamatta. (Tuolla toisessa keskustelussa tapellaan RG-Linen tukipaketista, vaikka tässä kuntaliitosasiassa on paljon isommat rahat kyseessä!)

Pitkällä tähtayksellä kaikki häviävät, myös Mustasaari.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #402 on: 14. 11. 2007 10:10 »

Mustasaari on paljonmuutakin, kuin Sepänkylä. Analyyssi on kovin hanakasti takertumassa kirjoituksissaan teatteriin ja museoihin, eli palveluihin, joita ei edes ole järkevää ripotella jokaiseen kuntaan. Sama tilanne on mainituilla laitoksilla, eli maistraatilla, KELAlla ja työvoimatoimistolla, jotka muuten ovat valtion – ei kunnan. Mitä tulee Mustasaaren käräjäoikeuteen, se taitaa olla peräti suomen suurin käräjäoikeus, jolla on sivukonttorit Kristiinankaupungissa ja Pietarsaaressa. Kyseessä ei siis ole mikään sepänkyläläinen lakiasiaintoimisto, joka riistää Vaasaa.

Mihin taas unohtuivat kyrönmaan kunnat, jotka ovat samassa asemassa Vaasan nähden, kuin Mustasaari?


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #403 on: 14. 11. 2007 11:11 »
Sinä haastat jatkuvasti vain riitaa. (Hanki joku harrastus. Tai mene vaikka töihin.) Oikeaa asiaa sinulla ei ole.

MUUT LÄHIKUNNAT OVAT JO ANTANEET VIHREÄÄ VALOA KUNTALIITOKSELLE.
Ei muiden naapurikuntien kanssa tarvitse tästä asiasta paljon vääntää.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #404 on: 14. 11. 2007 11:11 »

Analyyssi on pyörittänyt koko tätä topic'ia sen ympärillä, miten Mustasaarelaiset elävät Vaasalaisten siivellä. Vihreän valon vilkuttelu ei muuta sitä faktaa, että kyröläisten asema siivestelijöinä on Vaasaan nähden aivan sama, kuin Mustasaaren.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #405 on: 14. 11. 2007 12:12 »
Sä taas jauhat tuota samaa omaa tekstiäsi. Selvää puhetta, faktaa et ymmärrä.

Tässä kymmenennen kerran: KYRÖ ON ANTANUT VIHREÄÄ VALOA ja tulee varmasti liittymään kyseiseen suurkuntaan. Sinunkin olisi syytä käyttää tarmosi Mustasaaren suuntaan, ei minua kohtaan.

Niinkuin olen aikaisemmin sanonut. Sää oot aivan kahjo!

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #406 on: 14. 11. 2007 12:12 »

Kansalaiskeskusteluissa ei kannata menettää hermojaan, vaikka joku ei ole samaa mieltä. Aina on joku, joka on eri mieltä. Väitellä voi - ja pitääkin – se kai näissä keskusteluissa on tarkoitus. Kiukuttelu ei kuitenkaan anna hyvää kuvaa keskustelijasta, varsinkaan jos kiukuttelu alkaa siitä, mihin vasta-argumentit loppuvat.
Tässä muutama esimerkki keskustelusta Analyyssin kanssa tässä topic’ista:

Sä taas jauhat tuota samaa omaa tekstiäsi. Selvää puhetta, faktaa et ymmärrä.
Niinkuin olen aikaisemmin sanonut. Sää oot aivan kahjo!

Sinä haastat jatkuvasti vain riitaa. (Hanki joku harrastus. Tai mene vaikka töihin.) Oikeaa asiaa sinulla ei ole.

En jauha tästä kanssasi enää. Sairas sarkastinen huumorisi on Sinulle ainut johon voit vedota. Mutta hanki nyt hyvä mies itsellesi jotain muutakin ajanvietettä, kuin muille piruileminen. En vastaa enää viesteihisi millään foorumilla. Eikä Sinua enää ota vakavasti muutkaan, jotka ovat tätä keskustelua seuranneet.

Sä taidat olla aivan kahjo.

Nyt Oiva kyllä täytyy loppua tuo pskn puhuminen:

Puhut, niinkuin tietäisit asioista jotain.

Pakko myöntää, että nämä kommentit jopa piristävät päivääni, mutta eivät ne keskustelun tasoa nosta.

En kuitenkaan ole ainoa, joka on saanut maistaa Analyyssin sanan säilän sivalluksesta.

Hyvä Eric. Olipa tyhjentävä vastaus. Olisit jättänyt vastaamatta.

Ja sä pee1 laitoit hyvän asian lekkeriksi...


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #407 on: 14. 11. 2007 13:01 »
Niin sinä et taida enää tarvita harrastusta. Sinullahan on. Pidätkö oikein päiväkirjaa? Mutta eikö järkevämpää olisi hankkia itselleen elämä. Kerro mitkä ovat arvosi? Kerro mihin pyrit? Päämäärää sinulle ei ole. Kunhan saat leukoja loksuttaa.

Minä sanon asiat niinkuin ne on. Tuokin mitä tuolla ylimaalasit on aivan totta. Osa täällä laukoo täysin miettimättä aivan vaikka mitä. Sinä olet niistä paras esimerkki. Vailla päämäärää. Vailla arvoja. Sinä olet ainut joka on jäänyt jauhamaan, etkä ymmärrä lopettaa. Minä olen sinun kohteesi, ei se teksti jota kirjoitan. Mutta sinulle se sopii.  - Pääasia että ihmiset riitelee, eikä asiat.

Yhtään sellaista kommenttia ei sinulta ole tullut, jolla kuntaliitosta saataisiin eteenpäin. Kerro edes se oletko sitä vastaan? Ai et ole vai? No miksi ihmeessä sitten toimit itse asiaa, kuntaliitosta vastaan? Näin väitän. (En hae esimerkkejä. Se ei ole relevanttia, etkä ole sen arvoinen.)

Yhden lauseen irrottaminen itse asiayhteydestä (ja että jaksoit nähdä vaivaa) todistaa myös sinua vastaan. Koittakaa muutkin nähdä kokonaisuus. Ei yksi sana tai lause, josta ei selviä, mistä se on irroitettu.. ei siitä kokonaisuus selviä. Mutta tätä rääväleukaa sellainen palvelee ja keinoja kaihtamatta, hän on valmis mustamaalaamaan vastapuolen. Kun oikeita työkaluja asialliseen keskusteluun ja vasta-argumenttejä ei ole.

Sitä tämä OivaRietas on tehnyt alusta asti. Mutta (asiaan liittyvää) todellista päämäärää ei ole, eikä tule.


Olen toiminut myös taustalla tämän asian puolesta. Uskon, että olen saanut jotain aikaan. Tulevaisuus näyttää. Tuleeko reikäleipä, vai aito suurkunta. Toivotaan parasta.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #408 on: 14. 11. 2007 13:01 »
Minä sanon asiat niinkuin ne on.
Tuo on sellainen pohojalaanen asennoitumistapa. Minoon oikias ja muut ei ymmärrä mitään. Kokeile lähestymistapaa, jossa sanot asiat, niin kuin ne sinun mielestäsi ovat.

Yhtään sellaista kommenttia ei sinulta ole tullut, jolla kuntaliitosta saataisiin eteenpäin. Kerro edes se oletko sitä vastaan? Ai et ole vai? No miksi ihmeessä sitten toimit itse asiaa, kuntaliitosta vastaan? Näin väitän. (En hae esimerkkejä. Se ei ole relevanttia, etkä ole sen arvoinen.)
Taas väärin.

Tässä samassa topic'issa vastasin manteirolle seuraavasti:
Vaasan on tehtävä SIPOOT saadaksemme Kyrönmaan osaksi Vaasaa!
Kyllä. Ja Mustasaari mukaan, muuten hommassa ei ole järkeä.

Olen toiminut myös taustalla tämän asian puolesta. Uskon, että olen saanut jotain aikaan. Tulevaisuus näyttää. Tuleeko reikäleipä, vai aito suurkunta. Toivotaan parasta.
Toivottavasti et ole toiminut taustalla kuntaliitoksen puolesta samoilla toimintatavoilla, kuin täällä netissä. Vai edistääkö mustasaarelaisten nälviminen heidän haluaan tehdä kuntaliitos Vaasan kanssa?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #409 on: 14. 11. 2007 14:02 »
Edistää. Ja minun nälvimiseni, se vasta asiaa edistääkin. Jatka sitä rataa.

Hyssyttele sinä vain tätä kuntaliitosasiaa. Nyt on aika alkaa jo näkymään kunnolla jotain tuloksia!

Käsityksesi on ilmeisesti sellainen, että puhuttaessa asiat suoraan niinkuin ne ovat, tämä kuntaliitos vaurioituu. Perustele tarkemmin.

Haluat tähän Kyrönmaan mukaan, mutta vaikuttaa siltä, että Mustasaarta et halua.

Edelleenkin, yhtään sellaista kommenttia ei ole sinulta tullut, jolla tätä asiaa saataisiin eteenpäin. Koita puhua vähän painavammin ja argumentoi osuvammin. Muuten tuolla ei ole mitään todellista painoarvoa.
« Last Edit: 14. 11. 2007 14:02 by Analyyssi »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #410 on: 14. 11. 2007 14:02 »

Haluat tähän Kyrönmaan mukaan, mutta vaikuttaa siltä, että Mustasaarta et halua.
Lue nyt uudestaan edellisestä se, mitä manteiro totesi ja mitä minä hänelle vastasin.
Jos se ei vieläkään avaudu, voin yrittää selittää.

Nämä Analyyssin kuntaliitosta edistävät toimenpiteet ovat vähän kuin Antti Tuurin tekstiä Kari Väänäsen suusta.
”Mun kanssani on helppo elää, kun teköö justihin niinku mä sanon.”

Jos mies aloittaa naisen iskemisen baaritiskillä sillä, että luettelee alkajaisiksi neitosen puutteet, voi helposti jäädä ihmettelemään, miksi taas jäi ilman. (metafora)

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #411 on: 14. 11. 2007 14:02 »
Saas nähdä minkä muotoisen Vaasan nämä Analyyssi ja Oiva meille neuvottelevat.
Tiukkaa vääntöä!

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #412 on: 14. 11. 2007 14:02 »

Saas nähdä minkä muotoisen Vaasan nämä Analyyssi ja Oiva meille neuvottelevat.
Tiukkaa vääntöä!
Tämä nyt on tällaista höperehtimistä. Kaupungissa ja kunnissa on virka- ja luottamusmiehet muovailuhommia varten. Jos hyvin käy voidaan saada jossain vaiheessa (ehkä) pudottaa äänestyslappunen uurnaan. Koko suurvaasan alueella asuu lähes 100.000 ihmistä, siinä Oivan ja Analyysin mielipiteet hukkuvat kuin suolikaasun karkaus saharaan.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #413 on: 14. 11. 2007 14:02 »
Oivan väittämä: Makeilemalla Mustasaarta heidät saadaan mukaan tähän kuntayhteistyöhön. Niinkö?

Käsityksesi on ilmeisesti sellainen, että puhuttaessa asiat suoraan niinkuin ne ovat, tämä kuntaliitos vaurioituu. Perustele tarkemmin.

Edelleenkin, yhtään sellaista kommenttia ei ole sinulta tullut, jolla tätä asiaa saataisiin eteenpäin. Koita puhua vähän painavammin ja argumentoi osuvammin. Muuten tuolla ei ole mitään todellista painoarvoa.  Ei avaudu, ei sitten millään. Selitä.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #414 on: 14. 11. 2007 15:03 »

Oivan väittämä: Makeilemalla Mustasaarta heidät saadaan mukaan tähän kuntayhteistyöhön. Niinkö?
Ei vaan asiallisella virkamiestyöllä.

Käsityksesi on ilmeisesti sellainen, että puhuttaessa asiat suoraan niinkuin ne ovat, tämä kuntaliitos vaurioituu. Perustele tarkemmin.
Vähän menee jauhamiseksi, mutta Analyyssi puhuu asioista suoraan, niin kuin ne hänen mielestään ovat.

Edelleenkin, yhtään sellaista kommenttia ei ole sinulta tullut, jolla tätä asiaa saataisiin eteenpäin. Koita puhua vähän painavammin ja argumentoi osuvammin. Muuten tuolla ei ole mitään todellista painoarvoa. 
Minun tehtäväni ei ole viedä tätä asiaa eteenpäin. Se on virkamiesten asia.

Ei avaudu, ei sitten millään. Selitä.
Kuten jo aiemmin olen sanonut: Minun mielipiteen on, että Vaasan tulisi laajentua koko työssäkäyntialueen kokoiseksi kaupungiksi. Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa selittää. Valitettavasti.


Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #415 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Pakko oli lainata Tuntemattomasta Sotilaasta kohtaus ja muokata se tilanteeseen sopivaksi.

- Korsholmassa ollahan pojat, sanoi Analyyssi.

Oiva Rikas ontui äreänä, mulkoillen kulmiensa alta toisia ja murisi:

- Niin ollaan. Ja tähän loppui sitten meitin oikeutemme. Meinaan tästä lähtien ollaan rosvoretkellä. Että sen tiedätte.

- Rosvoretkellä, rosvoretkellä, ärähti Analyyssi vihaisesti.

- Myöhän sitä ollaan rosvoja, kun rajoja ylitetään. Toiset sitä vaan tulee teatteria katseleen, kun rajoja siirtelevät.... Rosvoja, rosvoja....khy....khy.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #416 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Oivan väittämä: Makeilemalla Mustasaarta heidät saadaan mukaan tähän kuntayhteistyöhön. Niinkö?
Ei vaan asiallisella virkamiestyöllä.
Ja mistähän virkamiehet saavat tietoja, kansalaismielipiteitä ja ehkä siten rohkeamman otteen asiasta..

Käsityksesi on ilmeisesti sellainen, että puhuttaessa asiat suoraan niinkuin ne ovat, tämä kuntaliitos vaurioituu. Perustele tarkemmin.
Vähän menee jauhamiseksi, mutta Analyyssi puhuu asioista suoraan, niin kuin ne hänen mielestään ovat.
Nyt kerrot sitten missä olen ollut väärässä, älä irrota lauseita väärään syy-yhteyteen ja muista kerrankin nähdä myös kokonaisuus. Tämä meni nyt todisteluksi. Nälvimisellä ja sarkasmilla tämä ei ratkea.

Edelleenkin, yhtään sellaista kommenttia ei ole sinulta tullut, jolla tätä asiaa saataisiin eteenpäin. Koita puhua vähän painavammin ja argumentoi osuvammin. Muuten tuolla ei ole mitään todellista painoarvoa. 
Minun tehtäväni ei ole viedä tätä asiaa eteenpäin. Se on virkamiesten asia.
Onko sinun tehtäväsi viedä tätä taaksepäin? Väität olevasi liitoksen puolesta. Teet muuta ja puhut muuta.

Ei avaudu, ei sitten millään. Selitä.
Kuten jo aiemmin olen sanonut: Minun mielipiteen on, että Vaasan tulisi laajentua koko työssäkäyntialueen kokoiseksi kaupungiksi. Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa selittää. Valitettavasti.
Aloin seuraamaan tätä viestiketjua vasta pari viikkoa sitten. Missä kohtaa olet tuollaista sanonut? Oletko todellakin osoittanut tälläistä siviilirohkeutta??

Quote

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #417 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Mustasaari siivestää Vaasaa ja Vaasa nielee kaiken. Omilla kotisivuillaan he kertovat palveluistaan, joista suurin osa sijaitsee Vaasassa. On maistraattia, työvoimatoimistoa, Kansaneläkelaitos, kaikki Vaasassa.

Unohdit (ainakin) yliopiston. Mutta mikä tässä oli ongelma? Siis että valtion laitokset ja palvelut sijaitsevat Vaasassa? Tyhmempi voisi luulla, että asiainlaita on Vaasalle eduksi. Paitsi jos on esimerkiksi sitä mieltä, että valtion laitoksien ja palvelujen kuntaan tuomat työpaikat ovat pahasta.

Oivahan tähän jo viittasi, mutta jätit vastaavamatta.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #418 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Lammaspaimenelle vastaan: Minä olenkin pyytänyt laajaa puolueetonta tutkimusta. En usko, että tulokset siitä minua yllättäisivät. Se olisikin virkamiehille oiva työkalu.

Vaasassa on paljon erilaisia valtionkin laitoksia, kuten yliopisto. Ja sitä kautta muistaakseni 12.000 opiskelijaa. Osa mustasaarelaisista käy yliopistollakin töissä. Tunnenkin yhden.

Olen yrittänyt toitottaa sitä, että Vaasa tuottaa itsenäisesti useita palveluja, joissa Mustasaari (ja lähikunnat) saavat vapaasti siivestää. Kuten uimahalli ja vaikka Vaasan tori, jne. Tätä olen vastaan. Perustamiskulut ovat suuret ja tälläisiä investointeja Mustasaari ei ole joutunut ollenkaan tekemään.

Lisäksi Mustasaari ei ole lähellekään omavarainen työpaikkojen suhteen. 58% kertoo suoraan siitä, että töihin mennään muualle. Vaasan 130% omavaraisuus työpaikoista taas kertoo siitä, että työläisten veromarkat menevät väärään kuntaan. Tätä olen vastaan.

Työssäkäyntikuntaa minäkin huudan. Mikäli Oiva on oikeasti niin aikaisemmin sanonut, niin löytyy yksi (ja iso) asia mistä olen hänen kanssaan samaa mieltä!!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #419 on: 14. 11. 2007 16:04 »
Mutta, mutta vallanhimo on sokaissut muutaman mustasaarelaisen ja hännystelijät siipeilee perässä. Eihän tässä asiassa ole mitään järkeä, että Vaasa joutuu ...maksumieheksi.

Naapuri naapurin asumahan opettaa. -Mennähän vaan, isoolla vaihteella ja alamäet vapaalla!

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #420 on: 14. 11. 2007 16:04 »
[quote author=Analyyssi link=topic=508.msg29345#msg29345 date=1195055345Lisäksi Mustasaari ei ole lähellekään omavarainen työpaikkojen suhteen. 58% kertoo suoraan siitä, että töihin mennään muualle. Vaasan 130% omavaraisuus työpaikoista taas kertoo siitä, että työläisten veromarkat menevät väärään kuntaan. Tätä olen vastaan.
Quote

Kuten jo totesin, yritysten veroeurot korvaavat työläisten pois viemät veroeurot. Lisäksi Vaasa säästyy muutamalta koululta, päiväkodilta ja monelta muulta palvelulta sen vuoksi, että se voi käyttää mustasaarelaista työvoimaa. Mustasaari joutuu rahoittamaan koulut ja päiväkodit pelkästään duunareiden veroilla, yritysten verot jäävät Vaasaan.

Vaikka millaista matematiikkaa käyttäisi, niin siitä ei pääse mihinkään, että kunnan kannattaa ottaa mailleen mieluummin yrityksen toimitilat kuin lapsiperheen asunto ja että on parempi, että mustasaarelaiset käyvät töissä Vaasassa kuin päinvastoin. Mustasaarelaiset duunarit tahkoavat Vaasan porvareille, kaupungille ja viime kädessä kuntalaisille rahaa - pieni siipeily on sen vuoksi täysin hyväksyttävää. He ovat osallistuneet Vaasan kaupungin tuottamien palveluiden rahoittamiseen siltä osin kun ovat tehneet töitä vaasalaisissa yrityksissä.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #421 on: 14. 11. 2007 17:05 »
Ei näissä kuntaliitosasijoissa ole pääkysymys se mihin työntekijät rahansa kuljettavat, tai missä ne kuluttavat. Kysymys on alueesta, sen uskottavuudesta ja kyvystä tuottaa palvelut asukkailleen. Vielä isompi merkitys on sillä kuinka vetovoimanen työssäkäyntialue on yritysten sioittumisessa ja investointi halussa. Tulevaisuuden Suomessa alueet ovat niitä joiden merkitys korostuu yritysten työvoiman saannissa ja työvoiman viihtyvyydessä.

Nämä ovat ne arvot jotka ratkaisevat kehittyykö alue, vai näivettyykö se.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #422 on: 14. 11. 2007 17:05 »
Mustasaari joutuu rahoittamaan koulut ja päiväkodit pelkästään duunareiden veroilla, yritysten verot jäävät Vaasaan.
Olisi kiva jos joku voisi selvittää eksakstisti mitä veroja yritys maksaa sijaintikuntaan ja millä edellytyksillä.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #423 on: 14. 11. 2007 17:05 »
Mustasaari joutuu rahoittamaan koulut ja päiväkodit pelkästään duunareiden veroilla, yritysten verot jäävät Vaasaan.
Olisi kiva jos joku voisi selvittää eksakstisti mitä veroja yritys maksaa sijaintikuntaan ja millä edellytyksillä.

Systeemi on kovin monimutkainen, mutta yritys ei ymmärtääkseni maksa mitään veroja suoraan sijaintikuntaan. Yritysten maksamasta yhteisöverosta kunnat saavat nykyään 22 prossaa. Se jaetaan yhteisestä potista takaisin kunnille mitä erinäisimmin kriteerein. "Yritystoimintaerä" on merkittävin yksittäinen kriteeri ja sen suuruus on verrannollinen siihen, mitä yritystoimintaa kunnalla on. Eli voi ajatella, että yritystoimintaerän kautta saadut rahat ovat niitä, jotka kunnan yritykset ovat yhteisöveroina maksaneet. Muusta en osaa näin äkkiseltään sanoa, toivottavasti joku muu osaa.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #424 on: 14. 11. 2007 22:10 »
Systeemi on kovin monimutkainen, mutta yritys ei ymmärtääkseni maksa mitään veroja suoraan sijaintikuntaan. Yritysten maksamasta yhteisöverosta kunnat saavat nykyään 22 prossaa. Se jaetaan yhteisestä potista takaisin kunnille mitä erinäisimmin kriteerein. "Yritystoimintaerä" on merkittävin yksittäinen kriteeri ja sen suuruus on verrannollinen siihen, mitä yritystoimintaa kunnalla on. Eli voi ajatella, että yritystoimintaerän kautta saadut rahat ovat niitä, jotka kunnan yritykset ovat yhteisöveroina maksaneet. Muusta en osaa näin äkkiseltään sanoa, toivottavasti joku muu osaa.

Taisit jo vastata tähän. Eikö se niin mene, että yritykset maksavat voitosta kunnallisveron ja siihen kuntaan, jossa ovat kirjoilla. Voittoahan ei kannata tehdä. Mikäli sitä väkisinkin syntyy, se kannattaa ottaa pääomatuloina yrityksestä ulos. Silloin sen pääomaveron maksaa yrityksen omistajat, siihen kuntaan jossa ovat kirjoilla.

Sama myös yrityskaupoissa. Niistä menevä pääomavero tilitetään siihen kuntaan, jossa yrityksen omistaja on myyntihetkellä kirjoilla. Tätä voi verrata pääomasijoittajiin. Esim Nokian osakkeista saadut voitot maksetaan pääomaverona kotipaikkakuntaan.

Arvonlisävero maksetaan valtiolle, sekä kaikki sotumaksut yms. Niiden palautus takaisin samaan kuntaan, ei varmasti perustu oikeudenmukaisuuteen, eli siihen mistä se raha lähti liikkeelle. (Joku muu kertoo aiheesta enemmän.) Mikä on yritystoimintaerä? Googlettamalla löytyi jotain verottajan sivuilta, mutta jakoperusteita en jaksanut etsiä sen tarkemmin. http://www.vero.fi/default.asp?article=234&language=FIN

Suurimmat realistiset veronmaksajat ovat kuitenkin yrityksen työntekijät. Siitä kertyvä kunnallisvero on varmaa rahaa ja sen voi kunta kätevästi budjetoida jo etukäteen. Työntekijöiden maksama kunnallisvero on käsitääkseni suurin verokertymä, mitä kunnille tulee. Muita tuloja ovat valtionapu. Jossa palautus ei siis määräydy suoraan työpaikkojen mukaan, vaan asukasmäärän, sijainnin, investointitarpeen, jne. mukaan.

Tässä minä taas heittelen mutu-lukuja ja arvioita. Kumoahan Oiva nämä väittämät, pelkkään asiatietoon nojautuen. (Ja sitten sinulta on edelleen jäänyt vastaamatta, viestiini #418, kiitos.)


- Palautan taas mieleen, että tämän työssäkäyntialueen kahdessa esimerkki-kunnassa työpaikkojen omavaraisuusaste on seuraava: Mustasaari 58%, Vaasa 130%.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #425 on: 14. 11. 2007 23:11 »

Mihin tuosta kysymysryöpystä pitäisi vielä erikseen vastata? Taitaa olla jo pääosin läpikäytyä asiaa.
En millään viitsisi ottaa osaa tuohon saman asian jankuttamiseen.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #426 on: 15. 11. 2007 06:06 »
Parahin Oiva Rikas,

Kaiken tuon nälvimisesi, ironian ja epäasiattomuuksiesi jälkeen. Kyllä sinun olisi nyt pakko vastata. Muista myös pysyä asiassa, vain asiassa. Siis vastaatko viesteihin # 418 ja 426. Parhain terveisin, ystäväsi Analyyssi.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #427 on: 15. 11. 2007 08:08 »
Kyseessä vain ja ainoastaan meneillään oleva taloudellinen raiskaus jossa mukana Laihia ja Mustasaari. Pahinta tässä on se että mustasaarelaiset eivät ymmärrä mitä tekevät kun laihialaiset juonottelevat systemaattisesti Vaasan yritysmaailmassa ja julkisella sektorilla. Esim eri asioita asuntomessu projektissa ( urakat yms)

Laihialaisten sydän on oman kokemukseni mukaan enemmän seinäjokilainen kun vaasalainen - henkisesti ovat lähempänä sitä kylää...Laihian kokoomuksen sisäinen kilpailu on vain yksi sivujuonne mistä kukko-porukasta siellä on kyse...

Näin on ja en pidä siitä mitä näen.

Analyysi tässä asiassa täysin oikeassa.

Yritykset maksavat mielestäni saman prossan kun tuo pääomavero joka muistini mukaan on 28%...yhteisöveroksi sitä kutsutaan - ei kunnalisveroksi. 28% tuloslaskelman voitosta.





Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #428 on: 15. 11. 2007 11:11 »

Kaiken tuon nälvimisesi, ironian ja epäasiattomuuksiesi jälkeen. Kyllä sinun olisi nyt pakko vastata.
Olen syvästi pahoillani, jos kirjallinen ilmaisuni jättää näin paljon avoimia kysymyksiä. Liekö kyse näkemyksistä tai halusta ymmärtää?
(vrt. Oivan epäasiattomuudet vs. Analyyssin epäasiattomuudet)

Kyseessä vain ja ainoastaan meneillään oleva taloudellinen raiskaus jossa mukana Laihia ja Mustasaari. Pahinta tässä on se että mustasaarelaiset eivät ymmärrä mitä tekevät kun laihialaiset juonottelevat systemaattisesti Vaasan yritysmaailmassa ja julkisella sektorilla. Esim eri asioita asuntomessu projektissa ( urakat yms)
Tästä tuli hieman analyyssimainen fiilis. En ymmärtänyt sanaakaan siitä, mitä tuolla tarkoitettiin.
Mitä on laihialaisten systemaattinen juonittelu Vaasan yritysmaailmassa?

Laihian kokoomuksen sisäinen kilpailu on vain yksi sivujuonne mistä kukko-porukasta siellä on kyse...
Mitä tekemistä Laihian kokoomuksen sisäisellä kilpailulla on tämän aiheen kanssa?



Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #429 on: 15. 11. 2007 11:11 »
Oiva Rikas,

Vastaatko viesteihin # 418 ja 426.

Älä taas ala puhumaan aidanseipäistä. Koita vaan ihan asiasta puhua. Että osaa iso ihminen olla katalan vaikea. Et voi Oiva ylentää itseäsi tämän keskustelun yläpuolelle. Ja minä kun yritän nostaa tätä tasoa Sinun kauttasi. Ei näytä onnistuvan.

Vai onko tämä kädenvääntö Analyyssi vs OivaRikas, tasapeli 9-2 ?!!  Älä luovuta.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #430 on: 15. 11. 2007 12:12 »

Vai onko tämä kädenvääntö Analyyssi vs OivaRikas, tasapeli 9-2 ?!!  Älä luovuta.
Ei tämä nyt sentään mikään peli ole, vaikka näetkin itsesi 9-2 voittajana.
Jaettiinko tyylipisteitä? Asiasisältöpisteitä ne eivät ainakaan ole.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #431 on: 15. 11. 2007 12:12 »
Älä pyörittele. Vastaa nyt vain itse asiaan. Minullahan niitä argumenttejä vasta onkin. Sinulta tulee ilman mitään perusteita, vain aiheettomia vastaväitteitä. Vänkääminen onkin sinun harrastuksesi. Koita saada edes tyylipisteitä, kun itse lento ei pitkälle kanna.

Vastaa nyt Oiva vain, edes selkeisiin kysymyksiin. Älä kiertele, kaartele, kurvaile.
Viestit # 418 ja 426.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #432 on: 15. 11. 2007 13:01 »

Tässä kun hulluja puhutaan, niin voisin kantaa korteni kekoon.

Vaasassa ja sen ympäristökunnissa voitaisiin järjestää eräänlainen yhteisesti sovittu ”Nenäpäivä” (Red Nose Day), jossa teema olisi kaikilla sama: Kukaan ei poistu päivän aikana kotikuntansa alueelta. Kukaan ei menisi töihin, jos työpaikka on muualla, kuin kotikunnassa. Kaikki hoitaisivat asioinnit kotikunnassaan.

Uskon, että tämä olisi avartava kokemus itse kullekin ja antaisi aivan uudenlaista perspektiiviä 130% työpaikkaomavaraisuuteen.

Jokainen voi miettiä, mihin tuotto lahjoitettaisiin. Vai tuliko tästä sittenkään tuottoa...


Harvinainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #433 on: 15. 11. 2007 13:01 »
olen seurannut poikien "keskustelua". Oiva, oot ikävä ihminen

lammaspaimen olet ikävä ihminen
« Last Edit: 15. 11. 2007 14:02 by Harvinainen »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #434 on: 15. 11. 2007 13:01 »
->Paljonko Vaasassa on valtionhallinnon työpaikkoja?
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #435 on: 15. 11. 2007 13:01 »
olen seurannut poikien "keskustelua". Oiva, oot ikävä ihminen

Tällaiset asiapitoiset kommentit hiuksista vittuun. Tämä omani samaten, kunhan moderaattori paikalle eksyy.

Miksi täällä ole "ilmoita viestistä valvojalle" -nappulaa?

EDIT:

lammaspaimen olet ikävä ihminen

Tiedän, mutta me ei keskustella nyt siitä, vaan ketjun aihe on kuntaliitos Vaasan ja Mustasaaren välillä.
« Last Edit: 15. 11. 2007 14:02 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #436 on: 15. 11. 2007 13:01 »

Tällaiset asiapitoiset kommentit hiuksista vittuun. Tämä omani samaten, kunhan moderaattori paikalle eksyy.
Älähän nyt paimenveljeni. Tässä topic'issa olen ollut jo kahjo, joten ikävä menee samaan laatikkoon.
Tai mista sen tietää, onko tämä ekakertalainen "Harvinainen" aito sarkasti, joka tosiasiallisesti on suurin ihailijani :)

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #437 on: 15. 11. 2007 13:01 »

->Paljonko Vaasassa on valtionhallinnon työpaikkoja?

Noin 3.500

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #438 on: 15. 11. 2007 14:02 »
Hetken pois ja täysi rähinä. Eiköhän tämä toistaiseksi riitä. Oivan kanssa en saa mitään asiapitoista keskustelua aikaan. Ehkä en yritäkään. Mutta ei haudata sotakirveitä, eiköhän me vielä saada oiva sanasota aikaan.

Mitkä ne ovat kuntaliitoksen kannattajaprosentit Vaasan puolella?
Sellaisesta en ole kuullut. Onko kannatusta?

Yritystoimintaerä? Kukaan ei ole kertonut miten sitä jaetaan kunnille?

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #439 on: 15. 11. 2007 14:02 »

lammaspaimen olet ikävä ihminen
Lammaspaimenkin?
Minä kun kuvittelin saaneeni jakamattoman huomiosi. :(