Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 226974 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #440 on: 15. 11. 2007 14:02 »

->Paljonko Vaasassa on valtionhallinnon työpaikkoja?

Noin 3.500

Jep. Kun Vaasaan on lisäksi keskittynyt alueellisia instansseja, kuten keskussairaala, 2200 työpaikkaa, niin kyllä tuo on melko surkuhupaisaa puhua Vaasasta veturina ja kirota mustasaarelaisia, jotka käyvät Vaasassa töissä. Jos Vaasa veturi onkin, niin omaa ansiota siitä taitaa olla melko vähän.

Sinänsä kertoo kyllä suomalaisista, että etelämpänä asuessani muistan hyvin, kuinka Uudenmaan (ja varsinkin Stadin) yritystoiminnan sanottiin elättävän muun Suomen maanviljelijät. Nyt kun on asunut Vaasassa, on kuullut valitusta käenpoika "Hesasta", jonka valtionhallinnon työpaikat muu Suomi rahoittaa rehellisellä työnteolla.

Ja nyt sitten tämä, että vaasalaiset elättävät mustasaarelaisia tarjoamalla näille valtionhallinnon työpaikkoja...
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #441 on: 15. 11. 2007 14:02 »

Ja nyt sitten tämä, että vaasalaiset elättävät mustasaarelaisia tarjoamalla näille valtionhallinnon työpaikkoja...
Ja minä elätän naapurin eläkefaaria käymällä töissä ja maksamalla veroja. Voi Perrrk...

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #442 on: 15. 11. 2007 15:03 »
Löytyyhän niitä väittämiä puoleen ja toiseen. Nuo valtionhallinnon työpaikat jäävät myös tämän suurkunnan sisälle. Ei siinä Mustasaari mitään häviä. Älkää olko huolissanne.

Mustasaari vie myös niistä verot mennessään. Älkää olko siitäkään huolissanne.

tsailor

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #443 on: 15. 11. 2007 15:03 »
Tätä ketjua lukiessa ymmärtää, miten pieniä ihmisten murheet ovet. Ihmeellistä keskustelua globalisaation aikakautena.

Lähteekäpä omatoimimatkalle ja kohdatkaa maailman todelliset huolenaiheet. Menkääpä vaikka Afrikkaan katsomaan, miten lapset kulkevat päivittäin jopa yli kymmenen kilometrin vedenhakumatkoilla. Kulkevat yli kuntarajojen.

Joskus kannattaa tehdä matka myös omaan itseensä ja miettiä, ovatko omat ongelmat siitä pienimmästä päästä tässä suuressa maailmassa.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #444 on: 15. 11. 2007 15:03 »
Ennen kuin syvennytään globalisaation syövereihin, palautetaan mieliin, mistä tämä kaikki alkoi.

Analyyssi halusi (haluaa) mustasaarelaisten maksavan enemmän, kuin vaasalaiset mm. teatterilipuista, museokäynneistä, uimahallista, sähköstä, jalkapallo-ottelun katsomisesta, jne, siis kaikesta mikä sijaitsee Vaasan rajojen sisällä.

tsailor

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #445 on: 15. 11. 2007 15:03 »
Totta! Analyyssillä on pieni maailma ja pienen pienet murheet.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #446 on: 15. 11. 2007 16:04 »
olen seurannut poikien "keskustelua". Oiva, oot ikävä ihminen
Kuten nettiaddikteilla yleensäkään, joillakin blogin täyspäiväisillä päivystäjillä ei ole omia ajatuksia lainkaan. Niille riittää, että saavat sekoitetuksi toisten keskustelunaiheet.
Ajankulua ja hedelmätöntä spämmäilyähän tämä tsättäily loppujen lopuksi on, sääli vaan, että asiallisetkin kirjoitukset hukkuvat henkilökohtaisen jahnaamisen ja jahtaamisen varjoon. Jos jatkat seurassa, tulet - "Harvinainen" -, sen kyllä huomaamaan.

Sana on vapaa joka tapauksessa, kaikki kukat kukkikoot!
Hyvää viikonloppua vaan kaikille, toivottaapi "manteiro", se finne igen. 

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #447 on: 15. 11. 2007 16:04 »
Ennen kuin syvennytään globalisaation syövereihin, palautetaan mieliin, mistä tämä kaikki alkoi.

Analyyssi halusi (haluaa) mustasaarelaisten maksavan enemmän, kuin vaasalaiset mm. teatterilipuista, museokäynneistä, uimahallista, sähköstä, jalkapallo-ottelun katsomisesta, jne, siis kaikesta mikä sijaitsee Vaasan rajojen sisällä.

Ei vaan pitäisi maksaa enemmän kaikista Vaasan KAUPUNGIN yksin TUOTTAMISTA palveluista. Siis niiden kuntien, jotka eivät halua lähteä mukaan tähän Vaasanseudun suurkuntaan. Heidän tulee maksaa enemmän. Ei meidän pidä tukea Mustasaarelaisten teatteriretkiä yms. mikäli he eivät tee kunnollista yhteistyötä ja lähde mukaan yhteiseen suurkuntaan. (Muut lähikunnat ovat tulossa, Mustasaari ei.)

Jalkapallo-ottelun katsomisesta... Oiva, nyt alkaa mennä taas väärin.

Olin sanonut, että Vaasan kaupunki tukee mm. Sportia ja VPS:ää. Heidänkin palvelujaan käyttävät mustasaarelaiset samalla tavalla. Esimerkki (rimaa hipoen) käy, sillä Vaasa tukee. Mustasaari ei myöskään tue Merenkurkun liikennettä ja millähän summalla osallistuvatkaan sataman ja muiden terminaalien maksuihin?? jne. jne. Tarkentakaa summat.

Oiva: "mustasaarelaisten maksavan enemmän, kuin vaasalaiset siis kaikesta mikä sijaitsee Vaasan rajojen sisällä" Väärin. Tälläistä en ole väittänyt. Selvennä.

Nyt Mustasaari on itse herännyt puhumaan osallistumisestaan suomalaisen teatterin kuluihin... kun siitä täällä niin paljon puhuttiin. Vuosia on mennyt ja mitään eivät ole maksaneet, nyt yhtäkkiä haluavatkin maksaa. Luonnollisesti tämä on vain pelkkä viime päivien yhteensattuma. Pian Mustasaari ottaa puheeksi uimahallinkin. Sillä heidänkin mielestään, oikein pitää olla oikein.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #448 on: 15. 11. 2007 16:04 »
Ja nyt sitten tämä, että vaasalaiset elättävät mustasaarelaisia tarjoamalla näille valtionhallinnon työpaikkoja...
Mustasaarelaiset ovatkin ilmeisesti töissä vain noissa valtionhallinnon työpaikoissa.

Mene ystävällisesti plokissa taaksepäin. Älkää laittako minun sanomisikseni omia ajatuksianne. Eikä sitä mitä mielestänne lukee rivien välissä. Olen painottanut sitä, että Mustasaaressa on 58% ja Vaasassa 130% työpaikkoja.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #449 on: 15. 11. 2007 17:05 »
Totta! Analyyssillä on pieni maailma ja pienen pienet murheet.
Ihme ettei tämä kuntaliitosasia Sinua kiinnosta?!! Todella ihmettelen.
Enemmän näet huolta Afrikan lapsista. Mielestäni asiatonta.

Puhut näyttävästi globalisaatiosta ja Afrikan lapsista. Mutta kahta lähelläsi olevaa kuntaa et saa liitettyä. Siitä tälläisen pienen ihmisen globalisaatio alkaa. Sitten hankinkin passin ja lähden ensimmäiselle ulkomaanmatkalleni.

tsailor

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #450 on: 15. 11. 2007 17:05 »
Olet jo sanonut sanomasi monen monta kertaa, Analyyssi. Sinun mielestäsi mustasaarelaiset eivät saisi käyttää Vaasan tuottamia palveluja. Asia ymmärretty. Kaikki kunnioitus mielipiteellesi.

Ei kuitenkaan kannata jankuttaa yhtä ja samaa asiaa, eihän? Eikös asia olekin niin? Tuliko selväksi? (Kokeilin vain tässä käyttämääsi manipuloivaa tyylilajia näiden loppukommettien muodossa)

« Last Edit: 15. 11. 2007 17:05 by tsailor »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #451 on: 15. 11. 2007 17:05 »
Lainaus tsailor

Quote
Sinun mielestäsi mustasaarelaiset eivät saisi käyttää Vaasan tuottamia palveluja

Niin ei ilmaiseksi,siipeily on aina ikävä muoto.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #452 on: 15. 11. 2007 17:05 »
Ja nyt sitten tämä, että vaasalaiset elättävät mustasaarelaisia tarjoamalla näille valtionhallinnon työpaikkoja...
Mustasaarelaiset ovatkin ilmeisesti töissä vain noissa valtionhallinnon työpaikoissa.

Mene ystävällisesti plokissa taaksepäin. Älkää laittako minun sanomisikseni omia ajatuksianne. Eikä sitä mitä mielestänne lukee rivien välissä. Olen painottanut sitä, että Mustasaaressa on 58% ja Vaasassa 130% työpaikkoja.

No kun ottaa huomioon kaikki valtionhallinnon ja muut alueellisesti keskitetyt työpaikat ja näiden työpaikkojen Vaasaan välillisesti luomat työpaikat kaupan ja palveluiden alalle, niin uskallan väittää, että vaikutus on sama kuin jos mustasaarelaiset olisivat töissä vain valtionhallinnossa. Kaikki voittavat. Mustasaarelaisille on töitä ja vaasalaisille vähän lisää töitä.

Sen lisäksi, että mustasaarelaiset myyvät Vaasaan työvoimansa, jolla vaasalaiset porvarit tekevät rahaa ja työllistävät, mustasaarelaiset myös kuluttavat Vaasassa, toisin sanoen tekevät vaasalaisille porvareille rahaa, joilla nämä mm. työllistävät.

Olen muuten huomannut tuon painottamasi asian. Olen yrittänyt kertoa sinulle jo useassa viestissä, että luvut eivät ole mitään urheilusuoritusten pisteytyksiä, vaan niiden takana on monia asioita, syitä ja seurauksia, edullisia ja epäedullisia. Et näytä ymmärtävän. Et mitään Vaasan kannalta positiivista, etkä mitään muita tulkintoja prosenteista kuin oman yksinkertaistetun, puolueellisesti asioita painottavan ja siten virheellisen. Et myöskään näytä ymmärtävän sitä, että koska prosentit ovat mitä ovat, Vaasa hyötyy Mustasaaren työvoimasta, että ilman Mustasaarta Vaasasta puuttuisi monia palveluita mitä nyt on, että menisi huomattavasti heikommin jne. Ei, sinä vain jankkaa teattereista ja uimahallista sekä kahdesta lukemasta joita et ymmärrä.

Joku muu saa puolestani jatkaa tätä rautalangan taivuttelua. Minä muutan Mustasaareen, vaihdan vaasalaiseen firmaan töihin ja äänestän kuntaliitosta vastaan.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #453 on: 15. 11. 2007 18:06 »
Ymmärtääkseni Sinäkin tsailor kyllästyit siihen, kun pyysin neljännen kerran vastauksia Oivalta. Toki itsekin kyllästyin siihen. Siis vastauksia #418 ja 426 viesteihin. Ei tulisi mieleenkään pyytää niitä enää.

Halusin kuitenkin näyttää myös Sinulle, että tämä OivaR ei varmasti aiokaan vastata (asiallisiin kysymyksiin) syystä, ettei häntä syvempi ja analyyttinen pohdiskelu kiinnosta. Hänelle riitti/riittää se, kun saa väitellä.

Vaikka ei kukaan ole sitä huomannutkaan, niin minulle on ollut käsittämätöntä ja erittäin suuri yllätys se, että (ilmeisesti) Vaasan oma väki puolustaa Mustasaarta niin voimakkaasti. Ja asiassa jossa ovat matemaattisesti aivan väärässä. (Tämä jää teille nähtäväksi.)

Mikäli Sinäkin tsailor muistat, niin olen pyytänyt laajaa tutkimusta Vaasan sekä Mustasaaren (yksin) tuottamista palveluista. Se olisi mielenkiintoista luettavaa ja silloin tunnustaisin olevani väärässä, niissä asioissa, joissa olen väärässä. Siihen asti olen kaikessa oikeassa! Siis kunnes kumotaan. Vielä ei ole kukaan onnistunut. Mielestäni ei ole oikein yrittänytkään. Pintapuolista raapaisua, minun oikeille numeroille tai oikeille väittämille. (Väittämä ei näet kymoudu toisella väittämällä, mutta faktalla kyllä.) Miksi edes lähdette yrittämään ja puhutte valtionhallinnon työpaikoista. Kun niistä veromarkat menee suuremmalla prosentilla naapuriin.

Ja kun tsailorillekaan ei ole asia kerralla selvinnyt, niin kertaus on opintojen äiti. Täältä pesee: Työpaikat 58%/130%, teatteri, teatteri, uimahalli, satama, RG-Line, rautatieasema, linja-autoasema, iso määrä museoita, taidehalleja, tori, uimarannat, urheilukentät ja harrastuspaikat, golfkenttä, keilahalli, EPV, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kirkkoja, Kaupunginorkesteri, Voas, Leirintäalue, jne. Näitä kaikkia saa Mustasaari, Laihia, Vähäkyrö, Maalahti ja monet muut, minun puolestani käyttää ilmaiseksi. Kunhan ensin muistavat liittyä uuteen suurkuntaan. Tai jos eivät liity, niin kunhan edes kiittäisivät lähtiessään...


Mitä mieltä olet Bangladeshin hirmumyrskystä? Eiköhän unohdeta tämä kuntaliitosasia ja keskitytä meitä lähellä oleviin, tärkeämpiin asioihin. Sanghain liikenteeseen tulee muistaakseni joka päivä 20.000 kpl uutta autoa. Joo, keskustellaan siitä. Sillä me saamme tätä omaa pientä maailmaamme paremmaksi.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #454 on: 15. 11. 2007 18:06 »
Olen täsyin samaa mieltä kanssasi analyyssi. Vaikeista asioista on joillakin vain vaikea keskustella. Tietysti ketjussa ihan varmaan on myös mustasaarelaisia ja laihialaisia. Konkreettiset ja kaivatut esimerkit viimeisessä viestissäsi otetaan valitettavasti vastakkainasetteluna , toki neuvottelut yleensä noin ei lähde etenemeenkään. Mutta ei ne taida tässä kuitenkaan toteutua - pakkoliitos on 100% varma tapa saada homma kasaan.

Juttelin yhden mustasaarelaisen kunnallispolitiiikon kanssa. Hän totesi kysymykseeni: "Mitään liitosta ei tule mutta halukkuutta tehdä muunlaista yhteistoimintaa on"

Olen toki iloinen siitä että tällaista paljasjalkalaista vaasalaista sydäntä alkaa löytymään rakkaasta hienosta kotikaupungistani.

Niistä työpaikoista vielä sen verran että täällä joku hiukan naivisti totesi että osaavia työntekijöitä tarvitaan laihialta ja mustasaaresta. Totuus on rekryissä kuitenkin usein nepotistisia ( sukulaisia suosivia esim vanhat monopolistiset laitokset puhelin + sähkö) ja että saman kylän poikia suositaan. Yritysmaailmassa juonitaan paljon joten ei kaikki ohan noin sinisiläistä ole.

Sepänkyläläiset uskoisin tuntevat olevansa vaasalaisia...vai olenko väärässä?
Laihialaiset tiedän uskovansa olevansa 15 km päässä Seinäjoen torista...siitä olen pomminvarma.

Pidän sitä erittäin surullisena että jos täällä vaasalaisa on ihan oikeasti eri mieltä asiassa Analyysin kanssa. Todella harmi, ehkä ette ole paljasjalksaisia vaasalaisia jolle sydn pitäisi sykkiä...

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #455 on: 15. 11. 2007 18:06 »
Olen toki iloinen siitä että tällaista paljasjalkalaista vaasalaista sydäntä alkaa löytymään rakkaasta hienosta kotikaupungistani.

Niistä työpaikoista vielä sen verran että täällä joku hiukan naivisti totesi että osaavia työntekijöitä tarvitaan laihialta ja mustasaaresta. Totuus on rekryissä kuitenkin usein nepotistisia ( sukulaisia suosivia esim vanhat monopolistiset laitokset puhelin + sähkö) ja että saman kylän poikia suositaan.

En oikein jaksa tunnistaa näistä mielipiteistä alkuperäisiä, paljasjalkaisia vaasalaisia. Siis ihmisiä, joille ruotsinkielisyys tai sepänkyläläisyys oli luonnollinen itsestäänselvyys. Jutut - tai niiden arvomaailmat/näkemykset - ovat enemmän kyröläisiä työläisjunan, rompan seisakkeelle tuomia.

Vähän epäilen myös sitä, että VLP:n tai Vaasan Sähkön rekrytoinnin perusteena olisi sukulaisuus. Nykytekniikka vaatii osaamista. Siinä ei enää tumpelo sukulaispoika paljoa paina.

Olen ensi viikolla pari päivää Tampereella työmatkalla. Toivottavasti joku paikallinen analyyssi ei ole banderolleineen vaatimassa minulta ylimääräistä maksua Tampereen Teatterin lipusta vain siksi, että en asu Tampereella.
« Last Edit: 16. 11. 2007 05:05 by Oiva Rikas »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #456 on: 15. 11. 2007 19:07 »
Parahin Oiva,

Analyyssi kirjoitetaan isolla kirjaimella.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #457 on: 15. 11. 2007 19:07 »
Quote from: lammaspaimen
"No kun ottaa huomioon kaikki valtionhallinnon ja muut alueellisesti keskitetyt työpaikat ja näiden työpaikkojen Vaasaan välillisesti luomat työpaikat kaupan ja palveluiden alalle, niin uskallan väittää, että..."

...mettässä olet ja syvällä.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #458 on: 15. 11. 2007 19:07 »

Parahin Oiva,

Analyyssi kirjoitetaan isolla kirjaimella.
Taisit olla poissa äidinkielentunnilta juuri silloin, kun puhuttiin erisnimistä.

Analyyssi kirjoitetaan erisnimenä isolla A:lla, kun sillä tarkoitetaan juuri sinua.
Yleisnimenä analyyssi kirjoitetaan pienellä, jos voidaan olettaa, että Tampereella on muita sinun ajatusmaailmaasi vastaavia (tuntemattomia) henkilöitä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #459 on: 15. 11. 2007 19:07 »
Aha. Nyt tämä ei kyllä oikein selvinnyt, kun kirjoitit nimeni lauseen alkuun.. Mutta hienoa huomata, että kaiken tämän rämpimisen jäkeen olemme päässeet hieman, analyyttisempään suuntaan. Emme toki vielä ole parantaneet tasoamme kuin tuollaisen 58% verran, puhumattakaan 110%.. tai jopa oivasta 130%:sta, jolla jo ylittäisimme itsemme.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #460 on: 15. 11. 2007 20:08 »
Quote from: lammaspaimen
Olen muuten huomannut tuon painottamasi asian. Olen yrittänyt kertoa sinulle jo useassa viestissä, että luvut eivät ole mitään urheilusuoritusten pisteytyksiä, vaan niiden takana on monia asioita, syitä ja seurauksia, edullisia ja epäedullisia. Et näytä ymmärtävän. Et mitään Vaasan kannalta positiivista, etkä mitään muita tulkintoja prosenteista kuin oman yksinkertaistetun, puolueellisesti asioita painottavan ja siten virheellisen. Et myöskään näytä ymmärtävän sitä, että koska prosentit ovat mitä ovat, Vaasa hyötyy Mustasaaren työvoimasta, että ilman Mustasaarta Vaasasta puuttuisi monia palveluita mitä nyt on, että menisi huomattavasti heikommin jne.

Kyllä minä ymmärrän, kyllä minä ymmärrän. Minun tulisikin olla analyyttisempi, kuin teidän tulee. Ymmärrän. No okei, minä olen. Tässä:

Myönnän, että Vaasalla menee paremmin, kun meillä on tässä vieressä työntekijöitä. Mustasaari, joka meitä auttaa päivittäin selviytymään kaikista näistä työmaailman haasteista. Kyllä myönnetään.

Myönnätkö sinä kuomaseni (ja Oiva myöntää kans) nyt sitten sen, että Mustasaarella menee juuri siksi niin hyvin kun se on Vaasan naapurissa? Myönnättäköön? Joo tottahan toki, myönnetään!! Ja Vaasa on kohdellut Mustasaarta hyvin. Eiköhän myö myönnetä sekin. Nyt menee jo vaativampaan suuntaan, kun toivon, että ei myönnettäisikään aivan kaikkea. Eli pyydän AINOASTAAN sitä, että Mustasaari maksaa oikeasti sen mitä sen kuuluu maksaa. Ei muuta. Ei vähempää, ei enempää.

Mikäli tutkimuksen jälkeen huomataan, että esim uimahallin (sorry toisto) käyttö per-popula maksaakin palvelun tuottajakunnalle 20 erkkiä ja kun sinne maksaa esim vain 5 erkkiä pääsymaksua, niin puuttuvat erkit (15 kpl) tai ernestit maksaa käyttäjä... mikäli on laajan kuntayhteistyön ulkopuolisen kunnan asukas. Sopiiko? Eikö olekin aivan analyyttistä?!! Nimimerkkiäni kunnioittaen. Eikähän kätellä homma pois! Oikein pitää olla Sinunkin mielestäsi oikein.

Ja sitten odotan realistisia kannanottoja. Myös tsailor saa osallistua. Ole hyvä!



Sitten kun tämä asia on käsitelty, päästään keskustelemaan siitä, mitä hyötyä on siitä, että kunnassa on yli 100.000 asukasta. Mutta älkää menkö asioiden edelle.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #461 on: 15. 11. 2007 20:08 »
Vähän epäilen myös sitä, että VLP:n tai Vaasan Sähkön rekrytoinnin perusteena olisi sukulaisuus. Nykytekniikka vaatii osaamista. Siinä ei enää tumpelo sukulaispoika paljoa paina.




Nå, ehkä et ole vain tällaista huomannut. Sisäiset puhelinluettelot (kaksi tai kolme saman sukunimsitä jne)...kaupungin rekryt ja paljon muuta - yksityskohtaisesti kun ei voi laittaa etusormea esimerkein...

Hiukan naivia sanoisin tuo uskomus että nepotismi olisi kuollut ilmiö. Yksi elementti joka luo työpaikoille hämäriä kuvioita.

Itse olen paljasjalkainen finlandssvenski joten se siitä. Täällä on valitettavasti liikaa tyyppejä päättämässä asioista jotka ovat  tulleet tänne muualta ja asioissa ei ole vaaslaista sydäntä

Olen huomannut tämän yksityisellä JA poliittisella kentällä

Pro Vaasa - teillä on tehtävää ja paljon




Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #462 on: 15. 11. 2007 20:08 »

Aha. Nyt tämä ei kyllä oikein selvinnyt, kun kirjoitit nimeni lauseen alkuun..
Lauseen alussa nimi (tai mikä sana tahansa) kirjoitetaan isolla kirjaimella.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #463 on: 15. 11. 2007 20:08 »

Nå, ehkä et ole vain tällaista huomannut. Sisäiset puhelinluettelot (kaksi tai kolme saman sukunimsitä jne)...kaupungin rekryt ja paljon muuta - yksityskohtaisesti kun ei voi laittaa etusormea esimerkein...
Toki voit osoittaa sormellasi, jos nepotismilla on rekrytoitu ammattitaidotonta väkeä töihin.
Ihmetyttää vain jos työnantaja pitää tumpeloa poropeukaloa töissä, vain sen vuoksi, että äiti oli kiva tyttö.

E-type

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #464 on: 15. 11. 2007 20:08 »
Minusta Håkan Nordman puhuu asiaa toivoessaan enemmän yhteistyötä Vaasan ja Mustasaaren välille. En tiedä jos kuntaliitos on oikea ratkaisu, mutta jotenkin tää yhtälö on ratkaistava...

Harvinainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #465 on: 16. 11. 2007 07:07 »
ainoa ratkaisu on kuntalitos
pakkoavioliitto

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #466 on: 16. 11. 2007 07:07 »
Voisiko minkäänlaista avoliittomahdollisuutta miettiä?
Eli nyt liikuttaisiin näiden kahden ajatuksen keskellä.
Onko sellaista vaihtoehtoa edes olemassa?

Siis jonkinlainen mini EU.  Kunnat voisivat pitää itsenäisyytensä mutta useat
asiat yhdistettäisiin kuten EU:ssa.

Rahayksikkökin meillä on jo valmiiksi sama    ;)

Vai onko tilanne jo nyt sellainen?
« Last Edit: 16. 11. 2007 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #467 on: 16. 11. 2007 09:09 »
->Jos ei muuta, niin tämä keskustelu on auttanut vaasalaisia ymmärtämään paremmin mustasaarelaisten kantaa kuntaliitokseen. Osalla vaasalaisista kun tuntuu olevan päällimmäisenä ajatuksena, että mustasaarelaiset on saatava maksamaan nykyisen Vaasan alueella olevia ja alueelle jatkossa rakennettavia palveluita. Muulla ei tunnu olevan väliä.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #468 on: 16. 11. 2007 09:09 »
...mettässä olet ja syvällä.

Pystytkö vielä perustelemaan? Siis jotain ajatusketjua siihen suuntaan, että valtionhallinnon Vaasan rajojen sisällä olevat työpaikat ovat korvamerkittyjä vaasalaisille. Tai että nämä ulkopuolisella rahalla rahoitetut ja siten vientiteollisuuden työpaikkoihin verrattavat virat ja toimet eivät ole vaasalaisille lahja ja ettei niiden vaikutus alueen työllisyyteen sekä suoraan että välillisesti ole merkittävä.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #469 on: 16. 11. 2007 09:09 »
Osalla vaasalaisista kun tuntuu olevan päällimmäisenä ajatuksena, että mustasaarelaiset on saatava maksamaan nykyisen Vaasan alueella olevia ja alueelle jatkossa rakennettavia palveluita. Muulla ei tunnu olevan väliä.
Sitten on vielä se toinen pääasia, eli Vaasa haluaa päästä käsiksi mustasaarelaisten tonttimaihin.
Näillä perusteilla ei kannata ihmetellä, miksi mustasaarelaiset panevat hanttiin kuntaliitosta.

P.S. Varsinkin kun Osala heittelee ideoita yksityisten maiden pakkolunastuksista.
« Last Edit: 16. 11. 2007 12:12 by Oiva Rikas »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #470 on: 16. 11. 2007 09:09 »
Myönnätkö sinä kuomaseni (ja Oiva myöntää kans) nyt sitten sen, että Mustasaarella menee juuri siksi niin hyvin kun se on Vaasan naapurissa? ... Eli pyydän AINOASTAAN sitä, että Mustasaari maksaa oikeasti sen mitä sen kuuluu maksaa. Ei muuta. Ei vähempää, ei enempää.

Mikäli tutkimuksen jälkeen huomataan, että esim uimahallin (sorry toisto) käyttö per-popula maksaakin palvelun tuottajakunnalle 20 erkkiä ja kun sinne maksaa esim vain 5 erkkiä pääsymaksua, niin puuttuvat erkit (15 kpl) tai ernestit maksaa käyttäjä...

Ja sitten odotan realistisia kannanottoja. Myös tsailor saa osallistua. Ole hyvä!

Tuossahan se ongelma onkin. Vaadit täällä kovaan ääneen tutkimusta, mutta jo ennen tutkimusta sinulla on kovin varma käsitys sen lopputuloksesta ja sitä täällä kovaan ääneen julistat - eli että Mustasaari elää siivellä ja sen tulisi maksaa enemmän.

Näkemyksellesi heität perusteina niitä palveluja joita Vaasasta on saatavilla. Näihin kuuluu sitten valtion laitoksia, opiskelija-asuntosäätiötä, Vaasan sähköä ynnä muuta järjetöntä. Noista perusteista näkee ainakin sen, ettet ymmärrä laitosten toiminnasta tai toiminnan rahoituksesta mitään. Esimerkiksi Vaasan sähkö on vaasalaisten veronmaksajien omistuksessa ja sikäli kun mustasaarelaiset Vaasan sähkön palveluita käyttävät, se tuo Vaasaan rahaa.

Ts. käytät perusteinasi sellaisia asioita, jotka ovat väitettäsi vastaan. Oman tulkintani mukaan teet näin siksi, että ymmärrä asiaa edes vähää alusta, hirveässä kiihkossa vain julistat sanomaasi. Siitä on analyyttisyys kaukana. Huvittavaa se toki on.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #471 on: 16. 11. 2007 09:09 »

Esimerkiksi Vaasan sähkö on vaasalaisten veronmaksajien omistuksessa ja sikäli kun mustasaarelaiset Vaasan sähkön palveluita käyttävät, se tuo Vaasaan rahaa.

Onko Analyyssi miettinyt sitä, mitä oikeasti tapahtuisi, jos Vaasan Sähkö nostaisi vain Mustasaaren kunnan alueelle myytävän sähkön hintaa?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #472 on: 16. 11. 2007 10:10 »
Illalla palataan asiaan. Sain pätkätöitä tälle päivälle. Olen ulkomailla. Kunhan saan tämän duunin täällä tehtyä, niin palaan. Mikäli en jää ylitöihin.

Kyllä! Nostetaan hintaa Mustasaarelle. Heille myydään liian halvalla, perustamiskustannuksia ei ole mukana hinnoittelussa. Mutta myöhemmin lisää.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #473 on: 16. 11. 2007 10:10 »

Kyllä! Nostetaan hintaa Mustasaarelle. Heille myydään liian halvalla, perustamiskustannuksia ei ole mukana hinnoittelussa.

Väärä vastaus!

Jos Vaasan Sähkö nostaisi yksistään mustasaarelaisten sähkön hintaa, olisi seurauksena joukkoirtisanoutuminen. Suurin osa mustasaarelaisista vaihtaisi sähköyhtiötä, eli sähkön myyjää. Tässä tapauksessa Vaasan Sähkö ja sitä kautta Vaasan kaupunki menettäisivät valtavan määrän sähkön myynnistä saatavia tuloja.

Sähköverkon käyttö ja kunnossapito Mustasaaressa on joka tapauksessa Vaasan Sähkön vastuulla, vaikka sillä ei olisi kunnassa ainuttakaan asiakasta. Toki sähkön siirtomaksut tulisivat edelleen Vaasan Sähkölle, mutta sähkön siirtomaksujen hinnoitteluun ei kuitenkaan saa vaikuttaa asiakkaan maantieteellinen sijainti verkonhaltijan jakeluverkossa. Siltä osinkaan ei siis mustasaarelaisia päästä rokottamaan vaasalaisia enempää.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #474 on: 17. 11. 2007 09:09 »
->Jos ei muuta, niin tämä keskustelu on auttanut vaasalaisia ymmärtämään paremmin mustasaarelaisten kantaa kuntaliitokseen. Osalla vaasalaisista kun tuntuu olevan päällimmäisenä ajatuksena, että mustasaarelaiset on saatava maksamaan nykyisen Vaasan alueella olevia ja alueelle jatkossa rakennettavia palveluita. Muulla ei tunnu olevan väliä.

Olkaa nyt tarkkana! En ole väittänyt, (ei kukaan muukaan) että Vaasassa sijaitsevat palvelut... vaan VAASAN KAUPUNGIN TUOTTAMAT palvelut. Näin on puhuttu. Niistä pitää kuntaliitoksen ulkopuolelle jäävien maksaa subventoimaton hinta.

Lammaspaimen on siis Mustasaaresta.

Siksi hänen tuleekin saada Vaasan tuottamat palvelut ilmaiseksi tai alihintaisena. (Tätähän olet puolustanut.) Tämä on Sinun kantasi, mutta onko tämä hyvää moraalia ja mustasaarelaisten yleinen kanta? Olen huolissani.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #475 on: 17. 11. 2007 09:09 »
Quote from: lammaspaimen
Pystytkö vielä perustelemaan? Siis jotain ajatusketjua siihen suuntaan, että valtionhallinnon Vaasan rajojen sisällä olevat työpaikat ovat korvamerkittyjä vaasalaisille. Tai että nämä ulkopuolisella rahalla rahoitetut ja siten vientiteollisuuden työpaikkoihin verrattavat virat ja toimet eivät ole vaasalaisille lahja ja ettei niiden vaikutus alueen työllisyyteen sekä suoraan että välillisesti ole merkittävä.

"Korvamerkittyjä... vaasalaisille lahja."

Vaikka työnantaja on Vaasassa, se ei rekrytoi vain vaasalaista väkeä, ei. Työnantajan intresseissä on aina saada paras tekijä töihin. Mikäli muuta väität, niin sinun täytyy todistaa väitteesi muutamalla esimerkkitapauksella tai muuten. Kerro vaikka prosentuaalisesti valtionhallinnon vaasalainen henkilökunta, suhteessa esim mustasaarelaisiin.

Sitäpaitsi, kun nyt olet tästä tätä mieltä, niin eikö Mustasaaren tätäkin "tietoasi" vasten kannattaisi nimenomaan liittyä suurkuntaan?!!

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #476 on: 17. 11. 2007 09:09 »
Quote from: Oiva Rikas
Sitten on vielä se toinen pääasia, eli Vaasa haluaa päästä käsiksi mustasaarelaisten tonttimaihin.
Näillä perusteilla ei kannata ihmetellä, miksi mustasaarelaiset panevat hanttiin kuntaliitosta.

Tässä on se toinen ongelmakohta. (Ensimmäisen oli poliitikkojen valta/virkamiesten omat työpaikat.)

Olet Oiva tässä aivan oikeassa. Mustasaaren tuleekin ottaa tämäkin asia avoimeen keskusteluun. Ei siinä sen kummempaa. Mustasaari ei ole kertonut kantaansa, siis millä ehdoilla tulisivat mukaan kuntaliitokseen. Mikäli tämä on ongelmakohta, tulee siitä keskustella muiden kuntien kanssa. Pyrkiä avoimesti hakemaan kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Onko tämä oikeasti niin vaikeaa?

Ja mitä sitten tulee Vaasan rantoihin, Mansikkasaareen ja koko Vaskiluodon alueeseen, ym. Nämä Vaasankin rannat ovat arvokkaita, arvokkaimpiakin. Mustasaari saisi kuntaliitoksessa osallistua koko alueen suunnitteluun. Taloudellisesti tuskin häviäisivät mitään. Mustasaari on iso kunta ja Vaasa taas iso kaupunki. Olisi kiva nähdä Vaasan maamassojen arvo, suhteessa mustasaaren vastaavaan. Mitään faktatietoa, Oiva?

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #477 on: 17. 11. 2007 10:10 »
"Korvamerkittyjä... vaasalaisille lahja."

Vaikka työnantaja on Vaasassa, se ei rekrytoi vain vaasalaista väkeä, ei. Työnantajan intresseissä on aina saada paras tekijä töihin. Mikäli muuta väität, niin sinun täytyy todistaa väitteesi muutamalla esimerkkitapauksella tai muuten. Kerro vaikka prosentuaalisesti valtionhallinnon vaasalainen henkilökunta, suhteessa esim mustasaarelaisiin.

En väitä muuta, enkä ymmärrä miten onnistuit muuta ymmärtämään. Mikään sen suuntainen ei ollut kirjoitukseni pointti.

Pointti oli seuraava: Kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että kaikkien Vaasassa työtään tekevien tulisi asua Vaasassa. Jos mustasaarelainen työskentelee Vaasassa, on hän suuri saatana joka kuskaa veroeuroja pois sieltä minne ne _sinun mielestäsi_ kuuluvat. Vaan millä perusteella esim. valtion maksamien palkkojen verot kuuluvat Vaasaan? Sitä kysyn. Yritä ymmärtää, vastaa aiheeseen, äläkä käy kiertelemään.

Sitäpaitsi, kun nyt olet tästä tätä mieltä, niin eikö Mustasaaren tätäkin "tietoasi" vasten kannattaisi nimenomaan liittyä suurkuntaan?!!

En ymmärrä logiikkaa kysymyksesi takana. Mustasaaren kunnan kannattaa yhdistyä mielestäni vain siinä tapauksessa, että yhdistymisestä on sen asukkaille jotain hyötyä. Näillä näkymin hyötyä ei ole, ainoastaan yksityisten bisnesten maksumiehen roolia on tarjolla ja toisaalta järjetöntä kaavoitusta Mustasaaren mailla. Ymmärrän ettei kiinnosta.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #478 on: 17. 11. 2007 11:11 »
Olkaa nyt tarkkana! En ole väittänyt, (ei kukaan muukaan) että Vaasassa sijaitsevat palvelut... vaan VAASAN KAUPUNGIN TUOTTAMAT palvelut. Näin on puhuttu. Niistä pitää kuntaliitoksen ulkopuolelle jäävien maksaa subventoimaton hinta.

Esimerkkeihisi Vaasan kaupungin tuottamista palveluista kuuluu niin paljon valtion, säätiöiden ja yksityisten tuottamia palveluita, että tästä ei ole edes mielekästä keskustella, ennen kuin selvität itsellesi, mitkä Vaasan kaupungin alueella sijaitsevat palvelut ovat myös Vaasan kaupungin tuottamia. Se kun ei ole sama asia: että kun sijaitsee Vaasan alueella, on Vaasan tuottama.

Lammaspaimen on siis Mustasaaresta.

Sitten postinumeroalue 65100 on Mustasaaressa.

Siksi hänen tuleekin saada Vaasan tuottamat palvelut ilmaiseksi tai alihintaisena. (Tätähän olet puolustanut.) Tämä on Sinun kantasi, mutta onko tämä hyvää moraalia ja mustasaarelaisten yleinen kanta? Olen huolissani.

Jotain rajaa tuossa sanojen suuhun laittamisessa. Mielestäni Vaasapassi tai vastaava olisi hyvä idea. Siis joku kortti, jolla vaasalaiset saisivat alennuksia esim. juuri uimahallin palveluista tai teatterilipuista. Muille hinnat voisivat sitten olla korkeammat. Idea olisi mielestäni aatteen tasolla sen verran järkevä että toteuttaminen kannattaisi, vaikka sen toteuttaminen ei taloudellisesti viisasta olisikaan.

Miten vain. Nuo uimahallit ja teatterit vaan ovat yksi kärpäsen paska kaiken muun keskellä, yritä ymmärtää. Mustasaarella tuskin on inrtressejä liittyä Vaasaan, vaikka kaikki Vaasan tuottamat palvelut kiellettäisiin kategorisesti mustasaarelaisilta. Se lienee kuitenkin pienempi paha kuin liittyä sirkukseen.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #479 on: 17. 11. 2007 12:12 »
Quote from: lammaspaimen
Pointti oli seuraava: Kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että kaikkien Vaasassa työtään tekevien tulisi asua Vaasassa. Jos mustasaarelainen työskentelee Vaasassa, on hän suuri saatana joka kuskaa veroeuroja pois sieltä minne ne _sinun mielestäsi_ kuuluvat. Vaan millä perusteella esim. valtion maksamien palkkojen verot kuuluvat Vaasaan? Sitä kysyn. Yritä ymmärtää, vastaa aiheeseen, äläkä käy kiertelemään.

Et näytä ymmärtävän omia sanomisiasi. Sinua en ole haukkunut suureksi saatanaksi, mutta moraalittomana, epärealistina ja epäanalyyttisena sinua pidän. Mutta puolustat kohtuullisen hyvin mustasaarelaista kantaasi.

Sehän on fakta, että ne valtionhallinnon työpaikat, jotka Vaasassa sijaitsevat, ne sijaitsevat täällä Vaasassa. Eikö niin? Olet kateellinen niistä työpaikoista, sillä ne sattuvat sijaitsemaan Vaasassa. OK. Päästään asiaan. Eli myönnä nyt hyvä mies, että tivaat niihin oikeudenmukaisuutta, että teillä on oikeus viedä niistä työntekijöiden veromarkat Mustasaareen. Sitä tarkoitat. Mitä sinä tälläistä tivaat, niinhän te teettekin!! Eihän tässä sinun mustasaarelaisesta näkökulmastasi katsoen ole mitään ongelmakohtaa.

Kyllä! Olen sitä mieltä, että kaikista Vaasassa sijaitsevista työpaikoista veromarkat kuuluvat Vaasalle. Mutta ainoastaan niin kauan, kuin Mustasaari siivestää Vaasan kaupungin yksin tuottamien palvelujen suhteen. Mikäli Vaasan tuottamien palvelujen kustannuksista Mustasaari alkaa maksaa 100%:sti oikeassa suhteessa, sitten... Sitten minulla ei enää ole oikeutta vaatia sitä mitä olen vaatinut. Silloin näiltä vaatimuksiltani menisi pohja pois.

Siihen asti sinä olet tässä kokonaisuudessa auttamattomasti väärässä.

Ystävällisesti toivon, että Sinä puhut tuohon agressiviseen sävyyn vasta sitten kun sinulla on oikeus siihen. Sitten kun olet saanut nämä epätasapainon ongelmakohdat korjattua. Nyt sinun mustasaarelaisena kannattaisi valita sanasi huolella ja olla vain kohtuullisen nöyrää poikaa.