Author Topic: Autokuume  (Read 48424 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #120 on: 10. 02. 2008 13:01 »
No niin lentäen olist jo perillä ;)  ..

Tuosta lataus hommasta, itellä kävi mielessä että jos jokaisen pyörän sisällä olisi " dynamo" (eikös junassa ole vastaavanlainen systeemi) ja aina liikkeellä ollessa lataisi akkuja niin ja kesäaikaan auton katolla aurinkopaneeli siinähän sitä elegtriskaa tulisi tuutin täydeltä.

Pitääkö viranomaisten tehdä täässä maassa kaikki niin s*******n vaikeeksi?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #121 on: 10. 02. 2008 16:04 »

Tuosta lataus hommasta, itellä kävi mielessä että jos jokaisen pyörän sisällä olisi " dynamo" (eikös junassa ole vastaavanlainen systeemi) ja aina liikkeellä ollessa lataisi akkuja niin ja kesäaikaan auton katolla aurinkopaneeli siinähän sitä elegtriskaa tulisi tuutin täydeltä.

Mielenkiintoista.  Aina silloin tällöin joku ehdottaa tuollaista.  Se vaan ei toimi
sähkömoottorin vetämänä.  Junia vetää dieselmoottori ja sen jatkeena on
aggregaattivaunu joka tekee sähkön vaunuille.  Ainoa tapa miten tuollanen
pyörän sisällä oleva dynamo toimisi olisi sillon kun liikeenergiaa ei tarvita eli
alamäessä ja jarrutettaessa.  No tämä asia sähköautossa on jo huomioitu
ja moottorista tulee iso dynamo silloin kun jarrutetaan.  Muutenkin jos tuo
dynamoajatus toimisi niin olisi keksitty ikiliikkuja.

Sitten tuo aurikopaneeli.  Jokainen sähköautoilija on miettinyt sitä.
Se tyssää auton rajoitettuun kokoon.  Paneeleita
pitäisi olla vähintään 20m2 jotta niistä saataisiin siedettävä energiamäärä.
Jos pelkän katon peittää aurinkopaneelilla niin sen tuottama virta riittää
juuri ja juuri auton ylläpitoon ja jos kaikki valjastetaan lataukseen niin
vähintään kaksi viikkoa kuluisi, että akustossa olisi täysi virta. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #122 on: 19. 02. 2008 17:05 »
Moro, Kari, tsekkaas http://www.titanix.net/~riku/
ja klikkaa sieltä CARS sivulta..
löydät mun elcattini ;-)

minkä vuotinen toi sun Auto on?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #123 on: 19. 02. 2008 19:07 »
Moro, Kari, tsekkaas http://www.titanix.net/~riku/
ja klikkaa sieltä CARS sivulta..
löydät mun elcattini ;-)

minkä vuotinen toi sun Auto on?

Mahtavaa.  Onko tänne saatu todellakin joku toinen jolla on Elcatin sähköauto?
Olen "riehunut" täällä yksin jo yli vuoden saamatta vertaistani seuraa 
Olen suorastaan liikuttunut.
Autoni on 1999 mallia.  Ostin sen puolitoista vuotta sitten.  Se oli ollut Klaukkalan
postilla.  Sillä oli ajettu 18000 km.  Itse ajelen sillä 1000 km/kk joka on aika paljon.
Sillähän ei paljon enempää voi edes ajaa.  Valitsin vesitettävät vanhanaikaiset
akut koska ne olivat yli 1000 euroa halvemmat.  Nyt kaksi akkua oireilee ja olen
aikeissa vaihtaa ne.  Ovat vaan kalliita.  Tulee rahteineen melkein 200€/kpl.  Tarkoitus
oli ajaa 3-4 vuotta ja sitten vaihtaa mutta se ei taida onnistua.  Taidan vaihtaa
akun yhden kerrallaan ja näin voin maksaa ikäänkuin osina mutta minulla ei koskaan ole
sitten uudenveroisia akkuja mutta ei tule kertainvestointia.  Ihan hyvä kun
oireilevat vähitellen.  Ne ovat vasta nyt alkaneet oireilemaan.  Tähän asti
ovat olleet hyvät.

 
Jos kuvan akusto on sinun autosta niin sinulla on nuo laadukkaammat
mutta kalliit huoltovapaat akut.   Oma akustoni näyttää ihan erilaiselta eli tältä.
Akut ovat ihan vieri vieressä.  Vain sentin ilmatila niiden välissä.

Moderaattori tuskin hyväksynee täällä kahdenkeskistä keskustelua joten jos
tiedonvaihto jatkuu niin pitää avata oma sähköautoja koskeva osio.

Olen vastannut linkkisi sivustolla olevaan kyselyyn pari viikkoa sitten ja laitoin tämän
linkin johonkin jonka ansiosta ilmeisesti löysit minut.  En vaan enää löydä sitä mihin
sen laitoin.



 
« Last Edit: 19. 02. 2008 20:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #124 on: 19. 02. 2008 20:08 »
tuolta sahkoautot.fi sivulta sattumoisin vahingossa löysin sut :D

mulla on katsos vanha malli -96 ja kaverilla viel vanhempi (vanha koppa -vm92)
12 akkua 72voltin järjestelmä elcat cityvan 200, huom 200 ei 202.
mulla ei kuljekun 80-85km/h.

itse ostin elcattini v2007 syksyllä, akut olivat mukana 2005 huolettu noi. kaverilla oli omassa vesitettävät, mut ne haisi sisällä rikkin haju kokoaja, vaikka ilmastointi oli, se ei ole missää nimessä kannattavaa. hänki sit vaihto noihin suljettuihi akkuihin.

katsoitko mun video youtubesta? onko sulla sitä energiamittaria siinä joka näyttää kaikkee kivaa?
http://uk.youtube.com/watch?v=s9y190sfWLU

autoani oli ajettu 19t kilometriä, eli tosi vähän, nyt on ajettu jo yli 22t. joka päivä ajan töihin jne, pidän kakkosautona, emäntä ajelee diesel autolla aina. käytän sitä itte kun pidemälle lähden. elcatilla kuitenkaa ei pääse kun se 20-40km kaupungissa, mut jos nätisti ajaa (tyyliin 100A 50-60km/h) kokoajan niin kyllä se yli 80km lenkin pystyy tekee, mutta yli 100km kuitenki jos akut olisivat uusia.

sulla on akut todenäköisesti sulfatoituneet, sen takia rupea "hajoilee" siihen ei oikee mikään auta ainakaa kauheen helposti, itse kehitän tai ainakin yritän kopioida yhtä moottoria joka pitäis poistaa suftatoinnin, mutta se on vähä vaihees jne.. :D

sen verran akuista viellä, kun sanoit et auto ottaa yli 300A ja akut 180Ah, niin et taida olla noista vissiin kauheen perillä, toi 180Ah tarkoittaa sitä esimerkiksi, että voit ottaa tasan 180Amppeeria yhdesä tunnissa. Ei tarkoita, että kuinka paljon antaa maksimissaan, maksimissaa tollanen akku antaa varmasti hetkellisesti yli 500A :D ihan varmasti enemmänki, jos haluaa, mutta akku kärsii siittä ja varmaa hajoo jos jotai sellassia isoja virtoja ottaa :D
Elcatti ei riko akkuja, ne vaa kuluu nopemmin siinä käytössä.

Tääl päi (pori) kun kysyin vesitettävät akut 350Ah olis maksanu tyylii yli 3500euroa, joten lyijy hinta on kaksinkertaistunut 1 vuoden sisällä. tosi paha nyt ostaa jotai akkua jos menee rikki, ja se sun 200euroa/akku ei riitä, sanottaan 400-500eur/akku pitää nykyhinnoissa paikkaansa enemmän. kysytty juttu lähiaikana. oli vesitettävä tai ei, siinä ne liikkuu.
 
oliko sulla webasto/eeberi? löpö vai nafta?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #125 on: 19. 02. 2008 20:08 »
Löpöä käytän.  Alkuperäinen bensalämitin hajosi melko nopeasti. 

Katsoin videosi.  Kyllä oli kotoisat äänet.  Ne olivat aivan samanlaiset
kuin omassani.  Eli ei juuri mitään ääntä.  Jopa vaihteiden vaihdon
saattoi kuulla.  Eli kun läiskäisit kätesi vaihdekeppiin niin sen kuuli. 
Asia jota polttomoottoriautoilija ei voi kuulla.  

Joo olet ihan oikeassa.  Tuosta ampeerijutusta en ole kovin perillä.  Autossani
on se energiamittari josta näkee kaikkea "kivaa".

Minulla akuston tuuletus pelaa ja minkäänlaista hajua ei ole.  Kansihan on
täysin ilmatiivis ja lämpöeristetty.  Kun huomasin akustossa oireilua niin
mittasin  jännitteitä ja annoin yhden yön olla ilman akuston kantta niin
auto lemusi seuraavana aamuna kuin akkuverstas jota ei ole tuuletettu
ollenkaan  vaikka kaksi ikkunaa oli 2 cm raollaan.  Lemua oli lähes kaksi päivää. 
Nyt se on jo poissa.

Sanoit, että kaverisi vaihtoi "suljettuihin akkuihin".  Jäikö hänelle toimivia
vesitettäviä akkuja?  Olisin niistä kiinnostunut.  Sarjassa saattaa olla vielä
joku toimiva?
« Last Edit: 19. 02. 2008 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #126 on: 20. 02. 2008 04:04 »
jäi, mutta ne on tosi huonossa kunnossa yli 30t km ajettu ja osa on hajonnu, laturi rikko kaikki :D
eli happo syövytti lämpötila-anturin -> laturi puskee yhä virtaa -> lopputulos laturi ei sammuu -> pum alkaa akkuja menemään rikki.

tarvii kattella nyt tossa, voi olla että itte saan pummittua osan akuista, tarkoitus olis poistaa se sulfaatti niistä, todistaa että moottorini toimii :)

itsellä on diesel-webasto, eli tankkaan luonnollosesti moottoripolttoölyjä jakajasta suoraan, vaan mielenkiinoista aina sillo kattella ihmisten ilmeitä, mut harvoin tarvii tankata. tankkiin menee 30litraa (alle 28euroa), kestää kauan.

-oletko koittanu kui pitkälle pääset?
-oletko mitään "sähköauto" tarroja hommannut autoon? itsellä olis tarkoitus myös laittaa jotai, sit mun yrityksen www sivu, päälle siihen viellä, vaikka toimintaa siinä on vähäistä :)
-miten ajat taloudellisesti?


tosin huomasti et energian palautuminen jarruista ei toiminut videoissa, siellä kontaktorin apupakka rikki, tarvi vaihtaa sitku ehtii, toimii se joskus ja jouluna. mutta ei haittaa menoa.



Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #127 on: 20. 02. 2008 06:06 »


-oletko koittanu kui pitkälle pääset?

En ole koska juuri sellainen syö akut.  Olen pyrkinyt pitämään akkujen varauksen
50%:ssa eli energiamittarissa saa olla lukema 40% eikä yhtään sen alle.
Muutenkin siinä syttyy punainen valo jos sen alittaa.  Tosin kerran lukema putosi
7%:iin jonka jälkeen ensimmäiset oireilut alkoivat.  Toisen kerran vaimoni
ajoi sen 12%:iin ja valitti, että kulkee vain 40kmh.   Pyrin nyt olemaan
hellävärainen.  En uskonut vaimoani
ja ajoin maantiellä virran nopeasti 55%:iin.  Auto kulki enää 20km/h.
Sen jälkeen olen lopettanut syväpurkaukset ja elvytin huonoimman akun.

Akut voi testata seuraavalla tavalla.  Aja 55%:iin suht koht nopeasti. 
Pysäytä ja laita kaikki sähkölaitteet mitä löytyy päälle. 
Mittaa jokaisen akun jännite.  merkkaa ne ja vertaa.  Tästä huomaa, että akut numerot 7 ja 9 eroavat muista.  Nämä kaksi minun
pitää vaihtaa puolen vuoden sisällä.  Elvytin tuon huonoimman kytkemällä
6v laturin siihen mutta kansi piti olla auki ja koko auto lemusi vedyltä.
Toimenpide on myös vaarallinen koska ikkunat pitää olla auki ja joku
utelias voi käydä kurkkaamassa tupakka suussa.  Sehän voi räjähtää.


-oletko mitään "sähköauto" tarroja hommannut autoon? itsellä olis tarkoitus myös laittaa jotai, sit mun yrityksen www sivu, päälle siihen viellä, vaikka toimintaa siinä on vähäistä :)
-miten ajat taloudellisesti?

Kyllä vain.  Elcatin logojen ja kissankuvien lisäksi autoni on täynnä tarroja. 
Oman firman lisäksi toimin myyntimiehenä
kolmelle muulle firmalle.  Niiden tarrat ovat autossa.  Kotisivuillani www.oivakaihdin.com
on kuvasarja jonka alimpana
on kaksi kuvaa autostani.  Sekä neljä kuvaa tässä tässä tässä ja tässä. 
Kyseessä on todellakin sama auto.  Se voain on teipattu eri auton näköiseksi
eri puolelta katsottuna.  Ajattelin olla luova.  Sellainen on aina sallittua.

Taloudellisesti voi ajaa pääsääntöisesti yhdellä tavalla ja se on se, että
kaikki valot ovat vihreällä.  Tiedän, että se on vaikeata.  Se onnistuu
parhaiten välttämällä ruuhkia ja valitsemalla jopa pidemmän kiertotien.
Eli jos voi ajaa yhtäjaksoisesti mittarin mukaan noin 60km/h niin
sillälailla olen päässyt taloudellisimmin.  Muutenkin näyttää siltä, että
kun valot pitää vihreällä niin se säästää akkuja.

Liikkeellelähtö kakkosella mutta jos ykkösellä niin seuraava vaihde
onkin jo kolmonen.

Taloudellisin kiihdytys on mielestäni siten, että painaa kaasua kunnes
syttyy keltainen.  Antaa olla siinä kunnes syttyy vihreä ja sitten taas
lisää kaasua kunnes syttyy keltainen ja pitää siinä kunnes auto kiihtyy
jolloin vihreä syttyy.  Sähköautohan on siitä kummallinen, että kun
moottorin kierrosluku lisääntyy niin kulutus pienenee.


tosin huomasti et energian palautuminen jarruista ei toiminut videoissa, siellä kontaktorin apupakka rikki, tarvi vaihtaa sitku ehtii, toimii se joskus ja jouluna. mutta ei haittaa menoa.

Sen hyötysuhde on niin huono että sillä ei niin hirveästi ole väliks mutta se
toimii hyvänä moottorijarruna eivätkä jarrupalat kului.  Itselläni se
toimii moitteettomasti.  Oikeastaan autossani toimii kaikki paitsi nyt akut vähän
oireilevat sekä raidetangon nivel klappaa.   Niitä on tilattu (heh) Japanista.
Tiedätkö mistä sellaisen saisi?  Electric Vehicles Finland Oy on kysytty
ja pelkkä kysely riittikin. 
Sieltä laitettiin heti tilaus Japaniin.  Kestää 5 vk.  Eli Elcatin valtuuttama
huoltokorjaamo jossa on erikoistuttu näihin.

Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen juttu.  Suurensin, että sen voi
hyvin pienentää omalle näytölle sopivaksi.
« Last Edit: 20. 02. 2008 14:02 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #128 on: 20. 02. 2008 18:06 »
Quote
En ole koska juuri sellainen syö akut.  Olen pyrkinyt pitämään akkujen varauksen
50%:ssa eli energiamittarissa saa olla lukema 40% eikä yhtään sen alle.

ööh ööhh?? huh??
itse ajan usein siis USEIN johonki 10% asti (30-40km)
kun menee 0% sitten tulee --- viivaa ja instrumentit piippaa silloku jännite menee johonki 65v vai mitä se oli.. johonki siihen kuitenki, kiihdyttäessä kuitenkin vain pirahtaa. elcatin oma 4-pykäläinen mittari on huono, se ei toimi kun painamalla "kaasua" pohjaan. olen onnistunu jopa ajaa 30% ja elcatin oma mittari 4 led-valoa näyttää täyttä :D, hetiku painaa "kaasu puhjaan", niin tippuu sit johonki 2 pykälään.

Sulla on todella paljon eroa siinä sun omassa autossa, ehkä sulla 1 akku vaikuttaa noin paljon.
Itse en pysty ajaa vihreillä, kun 40-50km/h
nopeus ei itselläni rajotu ellei mittari näytä alle 0% eli - - -. eli käytännössä kulkee ainaki 60-70 vaikka olisi punasilla. täytyy olla akku tosi lopussa et nopeus menee hitaaksi, enemmän virtaa rupee viemmän luonnollisesti kun jännite laskee.

Quote
Liikkeellelähtö kakkosella mutta jos ykkösellä niin seuraava vaihde
onkin jo kolmonen.

omat kokemukset:
liikkellelähtö kolmosella se säästää akkua parhaiten, mutta vaihdelaatikko kärsii. kaupungissa 2-3, 2-3 jne.
Se vie vain hetkellisesti 150-200A sit laskee melkee samantie kun on vauhtii 70A ja pienenee vauhdin noustaessa, sit kevittää kaasua, niin vie enää 40-70A pienillä nopeuksilla ja pysyy vauhti.

Auto vie enemmän mitä enemmän kierroksia TAI liian vähän kierroksia, kun katsotaan mittarista A lukema, eli amppeeri.
kaikesta vähiten vie siinä 2viimeistä keltasta valoa - 2 ekaa vihreetä, sit alkaa viemää enemmän sillä vaihteella, mitä vois viedä pienemällä vaihteella, vääntö loppuu siinä kohtaa kun alkaa olee 3 tai enemmän vihreetä.
kannattaa koittaa, sulla voi olla ihan eri juttu, kun 1 akku lisää -> enemmän tehoa.

eli jos ajaa 2-vaihteella 4 vihreetä valoa se vie PALJON enemmän kun 4-vaihteella tai 3-vaihteella samalla nopeudella virtaa(keltasella aluella tässä vaiheessa), kannattaa koittaa.

Auton oma Willi mittari eli se energia mittari josta näkyy amppeerit on paikkaansa pitävä, ollaan verrattu tasa-sähkö pihtivirtamittariin, heitto on tosi pieni alle 5A on heittoa maksimissaan.


moottorijarrutuksesta sen verran, kokemukseni perusteella kun töihin ajan moottorijarrusysteemin ollessa toiminnassa, niin akkua on yli 5% enemmän perillä.
5km työmatka. jarrutuksia vain muutama matkalla, hyväs lykys ei yhtään, jos valot on vihreitä ja risteyksistä ei tuu ketään, silti akkua on enemmän perillä.. en tie onko systeemissä jotai muutaki perää.?? tämän mun on varmistettava viellä jollaki tavalla.

Teitkö itse tarrat, vai tilasitko jostain? :)


itse pitäis jotai kuvia enemmän ottaa, kun ehtii ja joku pieni sivu elcatistani, ollu vähä laiska tässä :D

viellä sen verran, olen laskenut lataus-virran 16 -> 9.5A töpselistä, akkuihin puskee 20-22A. (ennen yli 30A) tämäki kai säästää akkuja kun lataa pienemmällä virralla?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #129 on: 20. 02. 2008 19:07 »

Sulla on todella paljon eroa siinä sun omassa autossa, ehkä sulla 1 akku vaikuttaa noin paljon.

Joo se on totta.  Meillä oli puhetta Kaj Bäckströmin kanssa joka siis myi tämän
auton minulle ja kun kysyin, että "vaikuttaako yksi akku noin paljon" niin vastaus
oli, että "kyllä".

Itse en pysty ajaa vihreillä, kun 40-50km/h

Minulla se on suoralla asfaltilla tuulettomalla säällä tasan 63Km/h.

 täytyy olla akku tosi lopussa et nopeus menee hitaaksi, enemmän virtaa rupee viemmän luonnollisesti kun jännite laskee.

Riittää kun kaksi akkua sammahtaa ennen muita ja virtaa on kulutettu niin paljon
ja niin nopeasti kun se on ollut mahdollista.
   

Auto vie enemmän mitä enemmän kierroksia TAI liian vähän kierroksia, kun katsotaan mittarista A lukema, eli amppeeri.

Uskomatonta koska sähkömoottori on sellainen, että se vie vähemmän mitä
suuremmilla kierroksilla ajaa.  Mutta niitäkin lienee erilaisia joten uskon kyllä.
Noista valoista mistä puhut en ymmärrä mitään.  Minulla on erilainen mittaristo.


moottorijarrutuksesta sen verran, kokemukseni perusteella kun töihin ajan moottorijarrusysteemin ollessa toiminnassa, niin akkua on yli 5% enemmän perillä.
5km työmatka. jarrutuksia vain muutama matkalla, hyväs lykys ei yhtään, jos valot on vihreitä ja risteyksistä ei tuu ketään, silti akkua on enemmän perillä.. en tie onko systeemissä jotai muutaki perää.?? tämän mun on varmistettava viellä jollaki tavalla.

Teitkö itse tarrat, vai tilasitko jostain? :)
Mielenkiintoista.  Tuo moottorijarrutus siis todella säästää energiaa.
Tein tarrat itse.  Hintaa niille tuli 60€.  Kysyin tarjousta Järvenpäästä 
hinta olisi olisi tullut 500€uroa.  Sanoin Bäckströmille, että "sehän on sikahinta ja
teen ne itse".   

viellä sen verran, olen laskenut lataus-virran 16 -> 9.5A töpselistä, akkuihin puskee 20-22A. (ennen yli 30A) tämäki kai säästää akkuja kun lataa pienemmällä virralla?

En ymmärrä tätä "16 -> 9.5A" kun latausvirrassa ei minulla ole säätömahdollisuutta.
Täälläpäin ei ole 16A pistorasioita mutta 10A joka talossa.  Säädätin laturin jo
ostohetkellä lataamaan ensiövirtaa 8,5A sillä ja se puskee toisiovirtaa noin 18A.

 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #130 on: 21. 02. 2008 04:04 »
Code: [Select]
Uskomatonta koska sähkömoottori on sellainen, että se vie vähemmän mitä
suuremmilla kierroksilla ajaa.  Mutta niitäkin lienee erilaisia joten uskon kyllä.
Noista valoista mistä puhut en ymmärrä mitään.  Minulla on erilainen mittaristo.

Tarikoitan Willin energia-mittaria joka on digitaalinen ja näyttää numeroita, sellainen kun mulla youtube videossani.

Code: [Select]
En ymmärrä tätä "16 -> 9.5A" kun latausvirrassa ei minulla ole säätömahdollisuutta.
Täälläpäin ei ole 16A pistorasioita mutta 10A joka talossa.  Säädätin laturin jo
ostohetkellä lataamaan ensiövirtaa 8,5A sillä ja se puskee toisiovirtaa noin 18A.

tarkoitin ennen vei 16 A ja nyt 9,5A. säädin itse, säätö löytyy takaa sieltä eletronikka-kopan alta.


Code: [Select]
Riittää kun kaksi akkua sammahtaa ennen muita ja virtaa on kulutettu niin paljon
ja niin nopeasti kun se on ollut mahdollista.

sulla on akut sitten ihan kuolleet oikeesti jos et pääse kun 20km ja vauhti hiipuu jo ton matkan jälkeen. onko sun akut jotai 10vuotta vanhoja?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #131 on: 21. 02. 2008 06:06 »

tarkoitin ennen vei 16 A ja nyt 9,5A. säädin itse, säätö löytyy takaa sieltä eletronikka-kopan alta.
sulla on akut sitten ihan kuolleet oikeesti jos et pääse kun 20km ja vauhti hiipuu jo ton matkan jälkeen. onko sun akut jotai 10vuotta vanhoja?

Mahtavaa.  Tuota säätöä harva osaa tehdä ja näyttää siltä, että itse teit sen
kädenkäänteessä.  Sitä säätämällä loppulatausen liipaisupiste muuttuu ja
akuston lataus tapahtuu väärin.  En muista alkaako sillon loppulataus liian
aikaisin vai myöhään mutta hienoa että osaat sen säätää.  Itselläni juuri
tuo loppulatauspiste muuttui ajan myötä siten, että loppulataus alkoi liian
myöhään ja akustoni kuumeni.  Akustoni ikä on 1,5v.  Niillä on ajettu
17000km.  Riittää todellakin jos hyvässä akkusarjassa on yksi joka sammahtaa sillä
autossa on elektroniikka joka pistää "virtajarrun" päälle jos jännite laskee
alle tietyn pisteen.  (luulen että tuo piste on 60-65V.   Huomaa että
nimellisjännitehän minulla on i 78V.  Jos kerran onnistuu
polkaisemaan jännitteen alle sen pisteen, niin autolla ei enää voi ajaa kuin
noin 20Km/h.  Se on siksi, että se suojelee akustoa ettei sieltä oteta liikaa. 
Minulla kai kävi kerran näin.  Ilmiö ei ole koskaan toistunut.  Eli kun kaksi
akkua ikäänkuin "putoaa" verkosta ne laukaisevat jännitteeseen lukitun
rajoittimen päälle vaikka muut akut olisivat priima kunnossa.
Ajaessani vihreillä alueilla, tuota ilmiötä ei ole.  Minulla
näyttäisi olevan kaksi sammahtanutta.    Tämä ilmiö siis vasta sillon kun on ajettu
akusto alle 40%:n.  Eli yli 20km rasittavaa ajoa.  Nykivällä kaupunkiajotavalla
mittari putoaa 40%:iin ja kilometrejä tulee silloin 24.

Sähköautollahan normaalille polttomoottorille ominainen taloudellinen
80km/h on päinvastoin.  Ajamalla 80km/h saadaan akut tyhjäksi
puolessa tunnissa.  Vastaavasti nykivää kaupunkiajoa voi ajaa
jopa 4 tuntia jotta saataisiin sama virtamäärä kulumaan.
 
Pääsen tällä "ihan kuolleet akkusarjalle edelleen joka päivä  80Km/h. 
Joka toinen Sunnuntai mukaanlukien.
Ajan myös näillä "ihan kuolleet" akkumallilla 1000Km/kk.  Kyse oli ääri-ilmiöstä
jonka korjaan vaihtamalla kaksi akkua jos se alkaa enemmän haittaamaan.
Tai itse asiassa tilasin ne tänään.


« Last Edit: 22. 02. 2008 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #132 on: 24. 02. 2008 10:10 »
no kyllä noi hyvin pelittää sitten, ilmoittele sitten miten vaikuttaa uudet akut, kun olet vaihtanut ne!

säädöstä sen verran, että en säätänyt kun yhtä säätöä. olin toki yhteydessä ennen säätöä elcat huoltoon, sain sieltä hyvät ohjeet.


tein tossa toisen videon part2 http://uk.youtube.com/watch?v=KgxRsBFlZrc elcat sähköautostani, aika sähläystä on, ja leikelty paljon pois, kun youtubeen ei mahdu, kun 10min video. oli todellisesti melkein 15min toi video.
« Last Edit: 24. 02. 2008 11:11 by riku2015 »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #133 on: 25. 02. 2008 08:08 »
no kyllä noi hyvin pelittää sitten, ilmoittele sitten miten vaikuttaa uudet akut, kun olet vaihtanut ne!
säädöstä sen verran, että en säätänyt kun yhtä säätöä. olin toki yhteydessä ennen säätöä elcat huoltoon, sain sieltä hyvät ohjeet.
tein tossa toisen videon part2 http://uk.youtube.com/watch?v=KgxRsBFlZrc elcat sähköautostani, 

Vaikutuksen pitäisi olla sellainen, että akuston yhtäkkinen jännitteenaleneminen
poistuu ja akut ovat lähes uudenveroiset.

Video oli näppärästi tehty.  Kuin omalla autollani ajelua.  Laitoin kommentinkin
mutta se meni vain harmaaksi jostain syystä eikä se tainnut koskaan tulla.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #134 on: 27. 02. 2008 04:04 »
kommentti tuli perille.

Ni jo se mun kaveri on myymässä sitä vanhempaa elcattia, hänellä on muutenki 3 autoa liian kallista pitää monta autoa kerralla, sit hän tarvii isomman. :D et sellaista.

Offline Kasperi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 176
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #135 on: 11. 03. 2008 19:07 »
Voi olla että tähän on jo vastattukin, mutta laiskana en koko ketjua lukenut. Onko sähköauton rasitteeksi laitettu käyttövoimavero kuten dieslissäkin?

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #136 on: 11. 03. 2008 19:07 »
kyllä, joku 70-80eur/vuosi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #137 on: 11. 03. 2008 19:07 »
Joo totta.

En muuten vieläkään ole vaihtanut noita kahta akkua.  Ensi sunnuntaina
poika lupasi olla apuna.  Painaa sen verran ja se pitää osua millilleen oikeaan
paikkaan.  Muuten se ruttaa nuo jäähdytinraot.  Rikun autossa on paljon
enemmän tyhjää tilaa.  Minulla on vain noin sentti joka akun välissä ja siinä
välissä kulkee joku kanavointi josta ilma kulkee.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline riku2015

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #138 on: 11. 03. 2008 19:07 »
löl :D


koska mennää viival elcattien kans :D

AD

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #139 on: 11. 03. 2008 19:07 »
Olisikohan tässä topiikissa vaihtaa joko kirjoittajia tai sitten topiikin aihetta, joka tapauksessa nämä vastineet ovat olleet täysin luokassa OT

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #140 on: 11. 03. 2008 20:08 »
löl :D
koska mennää viival elcattien kans :D

Heh toivottavasti AD ei hermostu.

Sinulla ei Riku ole mitään mahdollisuuksia sitten viivaa pidemmälle päästäkään
ellet halua ihailla elcatin takavaloja.  Se yksi akku joka autossani on enemmän
tekee niin paljon ja sitten jos olen ymmärtänyt oikein niin vesiakusta saa enemmän
virtaakin kerrallaan kuin geeliakuista jotka sinulla vissiin on.  En ole aivan varma.

AD. Moderaattori on linkittänyt sähköautoista käytävän keskustelun käytävän
täällä.  Siksi käymme sitä täällä vaikka se menee vähän off topikiksi. 
Toivottavasti se ei häiritse kovin paljon ja jos häiritsee niin avaamme oman
sähköauto-osion mutta epäilen, ettei siellä ole keskustelua kun autoja on
niin vähän.

Niin ja kyllä sähköautokin on auto.  Tosin kerran leukani loksahtivat.
Eräs ihan fiksun näköinen mies fiksun näköisessä talossa tuli luokseni
kun laitoin mainosta hänen postiluukkuunsa ja kyseli kaikenlaista
sähköautoista.  Ei siinä mitään mutta yksi kysymys yllätti.  Hän kysyi,
"pitääkö tuohon olla ajokortti"?  Leukani olivat pudota.  Kun toivuin
niin kerroin, että" yleensä autolla ajamiseen tarvitaan ajokortti, ei
sähköautoilija saa mitään erityisvapautta sellaisesta"

Tuon kyllä ymmärrän, ettei ajokortitta saa ajaa mutta erityisvapaus
pitäisi ehdottomasti saada käyttövoimaverosta. (lausutaan dieselvero)
Veron tarkoitus on suosia sellaista liikennettä jolla kilometrejä tulee
paljon.  Näin sitä ajetaan dieselpolttoaineella joka on bensiiniä
edullisempaa.  Mutta sitten on kertamaksuna tuo vero.  No
sähköautolla tulee kilometrejä vähemmän kuin polttomoottorilla.
Itselläni tulee 12000 km vuodessa. 
« Last Edit: 12. 03. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #141 on: 18. 03. 2008 21:09 »
Noista sähköautoista tuli mieleen kaverin lohkaisu. Oltiin jokunen vuosi sitten vaasanpuistikon liikennevaloissa, vasemmalla kaistalla. Oikealla vieressä joku uudempi avensis tai mikälie vokkipannu. Kaveri istui apukuskin paikalla (kesäilta kun oli niin silloisessa buickissani oli kaikki ikkunat alhaalla) ja kantavalla äänellä pohti viereistä autoa silmillään mittaillen että "mihinkähän koloon tuossa laitteessa patterit vaihdetaan..!" Täytyy tunnustaa että pikkasen hävetti..

No, aiheeseen. Autokuumetta pääsee hehkuttamaan pääsiäisenä tuonne valtakunnan isoon kevätnäyttelyyn:


« Last Edit: 18. 03. 2008 21:09 by Rinnewood »

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #142 on: 22. 03. 2008 21:09 »
Olihan vallan mainio autonäyttely tuolla hellsingissä! Pendoliinolla mentiin ja mandoliinolla tultiin, vai mikä se nyt oli.. No, sähkövoimalla meno-paluu ja liukkaasti meni matka.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #143 on: 25. 03. 2008 07:07 »



Tervattu malli .....

Offline Kasperi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 176
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #144 on: 25. 03. 2008 18:06 »
Ei ainakaan ruoste pääse suuremmin valtamaan EX-Vaasalaisen menopeliä :)

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #145 on: 25. 03. 2008 18:06 »

Tervattu malli .....

Vaikuttaa siltä että on käytetty kevyempää versiota tervasta eli venetervaa, joka onkin viisasta koska hautaterva tahrisi pahasti pultut

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #146 on: 25. 03. 2008 20:08 »



:) Saatta olla kuitenkin että tuloo tikkuja peräsimeen ...

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #147 on: 25. 03. 2008 20:08 »



:) Saatta olla kuitenkin että tuloo tikkuja peräsimeen ...

Onko se suojattu lahonsuojalla?

Vähän olis noloa jos alkais kasvaa sieniä... :=)

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #148 on: 25. 03. 2008 20:08 »


On suojattu vaikka millä..ei tuu sieniä mutta mutaa tuloo sitä enemmän....

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #149 on: 26. 03. 2008 10:10 »
Vaikuttaa ihan päteväl....tai...no tuota...sanoisiko mielenkiintoiselta mallilta.

Jousituskin näyttäisi olevan etupyörälle mutten vieläkään tahdo osata hahmottaa
miten sen vaikutus etupyörään siirtyy.  Takana ei jousituksesta liene
tietokaan.  Matalapainerengas on kai ainoa.

Kai tuossa hieman luontoystävällisyyttäkin on koska aineshan lahoaa
runkorakenteiltaan.  Tiedä sitten miten myrkyllistä lahonsuoja-aine sitten on.

Mielenkiintoinen vekotin kaikesta huolimatta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #150 on: 26. 03. 2008 18:06 »
Selvästi on amfibiovehje ja kelluva sellainen ?

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #151 on: 29. 03. 2008 20:08 »
Olipas puiseva mopedi tuossa aikaisemmassa viestissä!
No, takaisin otsikkoaiheeseen. Tuon autokuumeen nostattaminen on aika tärkeätä siinä vaiheessa kun täytyy alkaa etsimään uutta kiesiä alle!
Perustelen asiaa siten että itsellä on jo pitemmän aikaa ollut tilanne että tuo 90-luvulla valmistettu saksalainen kehonsiirtoväline alkaa olla tiensä päässä. No, ei siinä mitään vikaa ole, mutta todennäköisyys siihen että kohta koko keksintö hajoaa alle on varsin suuri. On nimittäin kilometrejä mittarissa sen verran että paaliin olisi jo pelkästään sen perusteella joutanut aikoja sitten. Jo viime vuonna piti kyseinen menopeli poistaa elävien kirjoista mutta kun niin pikkuvaivalla sai leiman paperiin niin joutui jatkamaan ajoa ainakin vuodella. Nyt tiedän että seuraavaan leimaan ainakin raidetangon pää tarvis vaihtaa, ja sekään ei ole mikään kovinkaan monen euron juttu..
Yksi melkoisen suuri ja nolo syy autonvaihto haaveille on puhtaasti kyllästyminen! Jotain uutta tarttis tilalle. Siis ei vuosimalliltaan uutta, vaan ihan itselle jotain erilaista, uutta, pitkästä aikaa.

Nettiautoa on tullut surffailtua jo pidemmän aikaa mutta ei oikein meinaa minkäänlaista kipinää iskeä.. Onhan siellä vaikka mitä mutta sitten se surullisen kuuluisa "järki" latoo jotakin faktaa pöytään ja joudun palaamaan takaisin lähtöruutuun. Ei oo heleppoo.. Mikä neuvoksi?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #152 on: 21. 04. 2008 12:12 »


Asiahan ei koske fiksuhuutoa ja voimme siirtää jatkon sopivamman otsikon alle, mutta onko todella näin ? Itse olen kuvitellut, että jos ajoneuvo on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa on se automaattisesti hyväksytty myös Suomessa. Hyvä esimerkki tästä on esimerkiksi nämä mönkijät jotka parisen vuotta sitten ilmestyivät katukuvaan sen jälkeen kun ne oli hyväksytty jonkun Välimerenmaan liikenteeseen. Voin toki olla väärässäkin, mutta keskustelu siitä mielellään jonkin muun otsikon alle...

Joo näin olen ymmärtänyt.  Tosin minulla ei ole mitään dokukenttia väitteeni
tueksi.  Kyseessä on palaveri jossa tuo asia tuli esille.

Nuo mönkijät taas ovat hyväksyttyjä.  Mihinkään hyväksymättömään kun ei
saa vakuutusta Suomessa.  Kyse vaan on siitä, että nämä mainitsemani neljä
maata eivät vielä ole ottaneet yhteistä EU-hyväksyntää omaan lainsäädäntöönsä.
Puolassa saa muistaakseni rekisteröidä aasin ajoneuvoksi.  Tämäki tuli
palaverissa esille eikä sille ole muuta dokumenttia.  Tosiin en tiedä miten
on, onko hevosten vetämä kärry josssa on ohjastaja nykyään ajoneuvo?
Kyse ei siis ole raviurheilussa käytettävästä yhdistelmästä vaan esim, sellainen
hevosten vetämä kärry jossa voi olla lastina vaikkapa maitotonkkia ja kuski
istuu tai seisoo lavalla.  Tällainen näky oli ihan yleinen Lastenkodinkadulla
60-luvulla.  Hevosta säilytettiin tallissa joka on vieläkin paikallaan
Lastenkodinkatu 10:ssä joka taas on Lastenkodinkadun ja Pitkänkadun
kulmassa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Vaari

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 288
  • Gender: Male
  • Legenda elää
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #153 on: 29. 04. 2008 13:01 »
Tässä on auto.  Tähän kun sai nuoren naisen kyytiin ja sitten vaihde
vapaalle ja sitten kaasua äkkinäisesti.  Nainen yleensä lähes hätkähti sitä
murahdusta. 

Tällainen komeus makoili Eilen Vaasassa ihan kaikessa rauhassa.  Liekö
odottamassa vappua.  Auto on Desoto. 
Vaarissa vara parempi.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #154 on: 29. 04. 2008 20:08 »
:) Vaarilla on ihan selvästi silmää kauneudelle!
Vappua saattaakin tuo DeSoto hyvinkin odottaa kuten sadat muutkin upeat vanhat jenkit vaassa, plus tuhannet muutkin ympäri suomen..
Vappuhan onkin perinteisesti tuo kesäkauden aloitus monelle harrasteautolle joten lähiaikoina onkin sitten tiedossa merkittävästi paranevaa katukuvaa!
Tuo vanhojen hienojen autojen määrä vain kasvaa joten lukuisia talven aikana valmistuneita sekä maahantuotuja uutuuksia täytyy taas bongata vappuna.

Offline Vaari

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 288
  • Gender: Male
  • Legenda elää
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #155 on: 29. 04. 2008 20:08 »
:) Vaarilla on ihan selvästi silmää kauneudelle!

Osuit ytimeen.  Ei nykyään tunne sellaista kuin ennen.  Kun ennen polkaisi
kaasua sai ikäänkuin hierovan tuolin samaan hintaa.  Sellainen ylellisyys tullee
vasta 10 v:n kuluttua autoihin.  Ennen se oli vakiota.  Varskinkin Desotossa.
Vaari on kokenut monet hienot hetket Desoton niin etu kuin takapenkilläkin.
Etupenkki oli yhtenäinen eikä siinä ollut vaihdekeppikaukaloa välissä.
Auto oli ikäänkuin inhimillisempi seurusteluun.  Sääli näitä nuoria
juippieja joiden kylkeä vähintäänkin käsijarru kolhii.  No pitää elää oikeana
aikana.  Desotossa saattoi kaksi paria ihan hyvin viettää, ihan kivaa 
keskenään.  Toinen pari etupenkillä ja toinen pari takapenkillä. 
Jos tunnelma oli tosi vapaata niin pareja saatettiin jopa vaihtaa.
Fantastista.  Asia joka ei onnistu vielä tänäänkään upouudessa Mersussa
kolhimatta itseänsä johonkin.
« Last Edit: 29. 04. 2008 20:08 by Vaari »
Vaarissa vara parempi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #156 on: 08. 05. 2008 08:08 »
Kävin katselemassa autoja ja tällainen käytettykin oli esittelyssä.  Kuulemma joku
Schumacher ajellut tällä 2004.

Auto näkyy olevan vapaasti katseltavissa maasillan vieressä oikealla puolella
kaupungista tullessa olevan rengasliikkeen pihalla ainakin tänään.  Kuva otettu
tänään 8.5.08 klo 10:00.  Näköjään poistettu rekisteristä kun ei ollut kilpeä ;)
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

eklu

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #157 on: 08. 05. 2008 10:10 »
Jaahas eli kuvia omista kulkuneuvoista, mun viimeinen hankinta on tämmönen ja parikertaa jo Gerbystä präntöölle on ajeltu. Itse pyörä on kotimainen Väinämöinen ja konepaketin ostin ruottista eräältä proffalta joka oli niitä muutaman tuonut kiinan matkaltaan

Offline Kasperi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 176
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #158 on: 11. 05. 2008 17:05 »
Nelosen uutisissa kerrottiin suomalaisesta sähköauto projektista ja pitihän ne nettisivut tutkia http://www.sahkoautot.fi. Jälleen kerran helkutin hieno idea, jonka verottaja lopulta pilaa jollain tapaa...

AD

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #159 on: 11. 05. 2008 17:05 »
Nelosen uutisissa kerrottiin suomalaisesta sähköauto projektista ja pitihän ne nettisivut tutkia http://www.sahkoautot.fi. Jälleen kerran helkutin hieno idea, jonka verottaja lopulta pilaa jollain tapaa...
Tuo sähköauton päästöttömyys riippunee täysin miten sen sähkö tullaan tuottamaan, eikä akkujenkaan kuljetus ole ilmaista,,,,