Author Topic: Autokuume  (Read 49778 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #40 on: 17. 10. 2006 14:02 »
Oikein hyvä, että sähköauto kiinnostaa ja herättää mielenkiintoa.  Jos hankkii sähköauton oman auton rinnalle niin on totta, että oman auton kilometrit pienenevät rajusti.  Silloin oma auto voi todellakin kärsiä jossei sitä hoida.  Ensimmäinen vika on akun tyhjeneminen.  Se korjataan asentamalla ajastin erilliseen laturiin joka lataa joka päivä 15 min.  Ruostuminen ehkäistään säilyttämällä auto tallissa ja alustan ja koteloiden öljytyksellä.  Hinta 40 €uroa.  Itse vaihdoin vanhan 21 v vanhan pakettiautoni tähän sähköautoon ja se oli käytössä viimeisen 7 vuotta vain kuukauden vuodessa jolloin ajoin sillä normaalisti ja katsastin sen eli 1000 km.  Ei ruostunut.  Edellämainittuja vikoja siihen ei tullut.  Ainoat viat mikä siihen tuli oli, että iskunvaimentimet jämähtivät kiinni ja alkoivat vuotaa, sekä aina ensimmäisenä päivänä käyttöön otettaessa se oli jäykkä niin ohjattavuudelta kuin vaihteiltaan.  Suosittelen siltikin sähköautoa oman rinnalle jos bensakulut ovat rajut. Minulle sähköauto on ilmainen mutta nykyinen autoni viekin 15L/100 km.  Jos auto vie vähemmän ja sillä ajetaan alle 1000 km vuodessa sekä bensa maksaa alle 1,40€/L niin sähköautosta ei saa ilmaista.  Mutta halpa kakkosauto.  Tuossa kulussa on muuten laskettu auton ostohinta lainankorkoineen.  Muutenhan se ei olisi ilmainen.  Laskennassa ei ole otettu huomioon bensa-auton kulumisen vähenemistä.  Renkaiden käyttöikä moninkertaistuu ja monet kuluvat osat eivät kulu samaan tahtiin.

Jutussani mainitsin, että akuston kiinteät kulut ovat 65 €uroa ajoi tai ei.  Se oli väärin koska akusto kestää oikein hoidettuna tuplaten, eli akuston kiinteä kulu on noin 32 €/vuosi jos autolla ei ajeta ja akusto muuten pidetään kunnossa. Muutenkin jos akustoa ei ajeta alle 50%:n niin sen elinikä pitenee. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Autoista
« Reply #41 on: 17. 10. 2006 14:02 »
Eikö Osala sjelekaan enää Jenkillä ?
Ainakin vielä n. vuosi sitten lastattiin jenkkifarkkua Lidlin pihassa, niinkuin kunnon Vihreän pitääkin.
Sillähän sitä vielä mutta harvoin on liikkeellä. Jos joku amisviiksi sillä pörräisi niin johan menisi menovettä... On ympäristöteko ostaa mahdollisimman saastuttava auto mutta jättää ajot vähiin. (Paras olisi tulla toimeen ilman koko vempelettä..)Kalliita kilometrejä tulee vaikkei montaa tankillista vuodessa menekään ja on maksimibonukset. Joskus pitää vaan autella muutoissa ja isoja tavaroita+peräkärryä siirrellä... Silti auton vuokraaminen tulisi toki halvemmaksi.

Minkä ikäisiä nuo alumiinikoriset Audi A8:tja A2.t ovat vanhimmillaan. Mitä maksaa 10 vuoden ikäinen?
Entä uudet sähköautot?
« Last Edit: 17. 10. 2006 14:02 by Tapio Osala »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista korjaus
« Reply #42 on: 17. 10. 2006 14:02 »
Painovirhe.  Tarkoitan tietysti 32 €/kk eikä vuosi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #43 on: 17. 10. 2006 14:02 »
Uusia sähköautoja ei meillä ole.  Ajamattomia kylläkin.  Subaru, jonka alustalle sähköautot rakennettiin, lopetti korien toimittamisen Eurooppaan noin 6 vuotta sitten.  Eli kaikki käyttämättömät sähköautomme ovat kuitenkin 6 v vanhoja vaikkakin ajamattomia.  Kalleimmillaan uusi sähköauto meillä on 16900,-.  Se on nelipaikkainen.  Sähköautoluettelo hintoineen on sivulla www.elcat.fi jossa paljon muutakin tietoa.  Sopimuksesta käytössämme olevaa sähköautoa voi koeajaa.  Ilman etukäteissopimusta ei koeajoa voida tehdä koska auto on käytössä tai latauksessa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #44 on: 17. 10. 2006 14:02 »
Miten muuten Kari ajokkisi kulkee, normaaliin autoon verrattuna? Huippunopeus? Miten pitkä toimintasäde? Kuinka kauan lataat akkuja? Uskoisin, että pistät aina lataukseen yöksi, mutta kuinka kauan joudut lataamaan, jos teet sen keskellä päivää?

Miten se jaksaa kuskata kamaa?

Entäs melu auton sisällä? Ymmärtääkseni sähköauto on tosi hiljainen, eli humppaa kelpaa kuunnella reteoista!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #45 on: 17. 10. 2006 15:03 »
Normaaliin autoon verrattuna autoni toimii seuraavasti.
-Kiihtyvyys - laiskemmin kuin bensa-auto
-vaihteisto - autossa on vääntöä joten vaihteita ei vaihdeta kaupungissa kuin kakkoselta kolmoselle sekä kytkintä kaytetään vain auton liikkuessa.
-huippunopus on 90 km jota en koskaan ole vielä saavuttanut.  80kmh onnistuu aika helposti mutta kuten sanottu siihen menee aikaa.
-toimintasäde hyvissä olosuhteissa on 80 km mutta itse ajelen siten, että pidän toimintasädettä 25 km niin akusto ei purkaannu liikoja.  Satunnaisesti voin sen surutta ylittää.
-akkuja lataan aina kun autolla ei ajeta.  1 lataustunti antaa 10 km ajokilometrejä.
-kaman kuskaaminen ei ole tuonut ongelmia.  Suurin lasti lienee ollut 100 kg ja sitä tuskin huomaa.
-melua ei ole asfaltilla alle 50 kmh mutta sen jälkeen alkaa muistuttaa hyväkuntoista uutta kallista autoa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #46 on: 17. 10. 2006 15:03 »

Kiitos vastuksista! Saako esittää parit kysymykset lisää?

Normaaliin autoon verrattuna autoni toimii seuraavasti.
-Kiihtyvyys - laiskemmin kuin bensa-auto

- Onko tämä laiskuus sietämättömyyden rajoilla, vaan ihan okei normaalissa kaupunkiajossa? Eli siis pysyykö hyvin muun liikenteen rytmissä, vai vilkaisevatko ohi ajaessaan onko kuljettajalla hattu päässä...

Quote
-huippunopus on 90 km jota en koskaan ole vielä saavuttanut.  80kmh onnistuu aika helposti mutta kuten sanottu siihen menee aikaa.

- Noh, tämähän on aivan okei kaupunkiajossa ja toimii varmasti mukavasti, vaikka tekisi mutkan Laihialle. Miten kaukana olet käynyt (uskaltanut) yhdellä latauksella?

- Miten muuten akun heikko lataus antaa tiedon itsestään käytännössä, tien päällä? Pääsetkö puolella hyöryllä pitkälle, vai juututko seuraavaan mäkeen?

Quote
-toimintasäde hyvissä olosuhteissa on 80 km mutta itse ajelen siten, että pidän toimintasädettä 25 km niin akusto ei purkaannu liikoja. 


- Tämä on kyllä surkea juttu. Autolle täytyy olla juuri sille sopiva käyttötarkoitus, ennen kuin kannattaa alkaa investoimaan.

Quote
-akkuja lataan aina kun autolla ei ajeta.  1 lataustunti antaa 10 km ajokilometrejä.

- Tämä on myös iso miinus, jos on vilkas päivä. Voi joutua tilanteeseen "venttaa vähän, tulen kun auto on ladannut akut..."

Quote
-melua ei ole asfaltilla alle 50 kmh mutta sen jälkeen alkaa muistuttaa hyväkuntoista uutta kallista autoa.

- Asfaltin äänistähän ei pääse, mutta kuuluvatko sähkömoottorin äänet ohjaamoon lainkaan?

- Miten muuten talvella, kun pitää huudattaa myös jotain lämmitintä ja valot päällä samaan aikaan, lyhentääkö tämä matkaa dramaattisesti?

- Entäs tämä tekninen puoli, onko autossasi mitään laturia, joka lataa akkua esim. alamäessä, tai jarruttaessa?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoistal
« Reply #47 on: 17. 10. 2006 16:04 »
Kaupungissa pysyy hyvin muun liikenteen seassa.  Heikko kiihtyvyys ilmenee vasta kun kiihdytetään 80 km-alueella.

Laihialle en tekisi mutkaa ainakaan moottoritietä pitkin.  80 km nopeus vie virran tehokkaasti ja tuskin pääsisi takaisin.  Raipppaluodon sillalla olen käynyt pisimmällä.

En ole ajanut akkuja paljoakaan 50%:n alle joten ei ole kokemusta mutta ohjekirjan mukaan autosta pitäisi teho alkaa hiipua vähitellen ja sillä voi madellen ajaa vielä melko monta kilometriä.

Toimintasäde on sen heikko puoli.  Pitää olla jatkuva säännöllinen jokapäiväinen lyhyt ajojakso.  Esim työmatka noin 25 km ja heti lataus töissä.  Sitten kotiin ja lataukseen.  Omat ajoni ovat jotakuinkin tuollaiset.  Toistaiseksi en ole tarvinnut bensa autoa kuin kerran tämän kolmen viikon aikana.

Jos ajojaksot tai latausjaksot eivät sovi niin sähköautoa ei kannata hankkia.  Toisaalta kannattaa laskea kuinka paljon se maksaa.  Autosta ei saa millään kovin kallista kakkosautoa.

Moottorin äänen voi kuulla asfaltilla jos tuuletin ei ole päällä mutta vaikea sitä on erottaa.

Lämmitin tai valot eivät vaikuta paljon mitään.  Valot ja lämmitin vievät noin 2 ampeeria.  Autolla normaalisti ajaen kuluu 150 ampeeria.

Autossa on järjestelmä joka lataa akkuja kun jarrupoljinta painetaan kevyesti siten, että jaruvalo syttyy.  Silloin moottorista tulee dynamo.  Normaalistihan kun kaasua ei paineta, auto rullaa eikä moottori jarruta vaikka se pyöriikin mukana.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #48 on: 17. 10. 2006 20:08 »
akkuja lataan aina kun autolla ei ajeta.  1 lataustunti antaa 10 km ajokilometrejä.

Quote
-tämä on myös iso miinus, jos on vilkas päivä. Voi joutua tilanteeseen "venttaa vähän, tulen kun auto on ladannut akut..."

Tällaista tilannetta ei saa päästää edes syntymään.  Sähköauton pitää olla toisen auton rinnalla siten, että sähköauto voidaan välittömästi vaihtaa tilapäisesti toiseen autoon kun sellainen tilanne tulee.  Näin se toimii itselläni.  En voisi kuvitella jääväni sähköauton varaan mutta sillä voin hyvin ajaa 95% ajoista jotka ovat kaupungissa.  5% ajoista menee toimintarajan ulkopuolelle ja siihen käytän bensa-autoa.  Ajatus on, että nyt bensa autolla ajetaan enimmäkseen maantiellä missä se kuluttaa vähemmän kuin kaupungissa. 
 
Sitten sähköauton ominaisuuksista.  Siinä moni asia on päinvastoin kuin polttomoottorilla.
Polttomoottori on pienillä kierroksilla laiska ja vie vähän polttoainetta.  Sähkömoottori on pienillä kierroksilla voimakas ja tultaessa ylämäkeen vaihdetaan vaihde suuremmalle.  Vastaavasti sen sähköa kuluu pienillä kierroksilla enemmän.  Huomaan sen hyvin kun katson mittaria ja painan kaasun keltaiselle joka merkitsee yli 150 ampeeria.  Kun auto kiihtyy syttyy vihreä.  Voin siis taas painaa kaasun keltaiselle ja taas kohta syttyy vihreä ja kulutus on alle 150 ampeeria mutta auton nopeus kiihtyy.

Nykivässä jarru-kaasu-jarru-kaasu-ajossa polttomoottori vie enemmän bensaa kuin maantiellä tasaisesti vaikkapa 80 kmh.  Vastaavasti sähköauto vie juuri tuollaisessa ajossa vähän sähköa mutta jo puolen tunnin ajo 80kmh tyhjää akut ja pääsit vain 40 km.  Nykivää ajoa voi ajaa 60 km.

Liikkeelle lähtö tapahtuu alussa kuten bensa-autolla.  Käännetään virta avaimesta ja startataan. Kuuluu pieni releen naksahdus.  Nyt auto käy.  Tosin vain vertauskuvallisesti koskapa toimenpide vain kytki kaasupolkimen toimintaan.  Sitten ei paineta kytkintä vaan laitetaan kakkosvaihde.  Sitten vain käsijarru pois ja painetaan kaasua.  Auto lähtee salakavalasti liikkeelle.  Koska mitään ääntä ei kuulu. (niin siitä, että kaasua painetaan ilmoittaa hiljainen summer)i.  Kytkintä ei liikkeelle lähdössä käytetä sen takia, että koska moottorin ääntä ei kuule niin moottori voi vahingossa käydä täysiä kierroksia ja kytkimen voi luisuttaa pilalle.  Toisessa tapauksessa voi syntyä vahinkoryntäys joka jatkuu koska sähkömoottori ei vahingossa sammu.  Peruutusvaihteella vaikutus voi olla paha koskapa liikkeelle lähtö saattaa painaa jalkaa vain kovemmin kaasulle.

Nämä eivät ole ongelmia mutta ongelmia syntyy sitten kun vaihdetaan bensa autoon.  Ensimmäinen minuutti on paha.  Bensa-auto tuntuu käyttäytyvän aivan epänormaalisti.
Vaihde menee vahingossa ilman kytkintä ja kuuluu karmea "krutina" sekä tultaessa liikennevaloon auto voi sammua kun ei muista painaa kytkintä.  Tosin ilmiö on ohimenevä.

Joku mainitsi, että voisin ottaa myyntiin sähköpolkupyörät.  Järjestämme liikkeessämme Kauppapuistikko 38 sähköajoneuvopäivät Perjantaina ja Lauantaina 27-28. päivä tätä kuuta.  Esittelemme kolme erilaista sähköajoneuvoa.  Sähköpolkupyörän, sähkömoposkootterin ja sähköauton.  Elcatin myyntipäällikkö on paikalla.  Hän on osallistunut sähköautojen kehittelyy lähes 20 vuotta.
Tietysti kahvia ja pullaa tarjotaan ja sähköautoa saa koeajaa, siis jos virtaa piisaa.
Quote
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #49 on: 17. 10. 2006 20:08 »
Lainaus Kari Lajunen

Quote
Sähkömoottori on pienillä kierroksilla voimakas ja tultaessa ylämäkeen vaihdetaan vaihde suuremmalle.  Vastaavasti sen sähköa kuluu pienillä kierroksilla enemmän.

Ihan mielenkiinnon vuoksi, onko kuormalla kuinka suuri merkitys sähkönkulutukseen ?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #50 on: 18. 10. 2006 06:06 »
Lainaus Kari Lajunen

Quote
Sähkömoottori on pienillä kierroksilla voimakas ja tultaessa ylämäkeen vaihdetaan vaihde suuremmalle.  Vastaavasti sen sähköa kuluu pienillä kierroksilla enemmän.

Ihan mielenkiinnon vuoksi, onko kuormalla kuinka suuri merkitys sähkönkulutukseen ?

Kiitos mielenkiinnosta.  Varmasti sillä jonkinlainen merkitys on.  Tosin niin pieni etten pysty mittaamaan millainen koska oma kuormani on suurimmillaan ollut noin 100 kg.  Muut tekijät vaikuttavat enemmän.  Enemmän vaikuttaa muu liikenne.  Muun liikenteen vauhdissa pysyminen viee sähköä koska se vaat NOPEAA kiihdytystä ja jarrutusta ja välillä 80 kmh nopeutta.  Tuo 80 kmh nopeus tuntuu olevan oleellisin sähkön syöjä.  Olen oppinut ajamaan rauhallisemmin ja nyt muun liikenteen meno tuntuu aivan liian hätäiseltä.  Tämä todella opettaa ajamaan rauhallisemmin.  Kulutusmittari käyttäytyy kuin taloudellisuusmittari 80-luvun autoissa.  Tehokkaalla autolla mittaria seuraamalla meni hermot.

Sitten yksi asia jota en vielä ole kerennyt sanoa.  Vaikka joku tuossa aiemmin jo tyrmäsi auton saasteettomuuden niin kyllä tämä silti ainakin paikallisesti on saasteeton.  Pakokaasut ja hiilivedyt eivät nyt jää ihmisten hengitettäviksi vaan päästöt syntyvät sinne missä sähkö tehdään. Riippuu tietysti miten tehdään.  Tuulivoiman lisäännyttyä myös nämä päästöt vähenevät.   Myös melusaaste on saastetta jota tästä ei synny.  Auto kunnioittaa vihreitä arvoja.  Akkujen hävityshän on järjestetty asianmukaisesti.  Akusto vaihdetaan huoltofirmassa joka huolehtii niistä asianmukaisesti lain määräämällä tavalla.  Pienen kulutuksen vuoksi (24kw) se viee sähköäkin vähemmän kuin bensa-auto. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #51 on: 18. 10. 2006 08:08 »
Pakokaasut ja hiilivedyt eivät nyt jää ihmisten hengitettäviksi vaan päästöt syntyvät sinne missä sähkö tehdään. Riippuu tietysti miten tehdään.  Tuulivoiman lisäännyttyä myös nämä päästöt vähenevät.   Myös melusaaste on saastetta jota tästä ei synny.  Auto kunnioittaa vihreitä arvoja.  Akkujen hävityshän on järjestetty asianmukaisesti.  

Painotin aikaisemmassa viestissäni, että tarkoitin moderneja autoja. Jos puhutaan vanhemmista autoista, jotka syytävät saasteita kuvaamallasi tavalla, niin silloin pitää kaivaa esiin myös vanhempi sähköauto.
Siis jos ostat tänään uuden, tai uudemman puoleisen sähköauton, niin vertailuun kelpaa silloin vain uusi, tai uudemman puoleinen ottomoottorilla varustettu auto ja silloin puhutaan puhtaista ajoneuvoista. Ja niistäkin löytyy sitten erikoisen puhtaita moottoreita.

Käväisin tässä joku aika sitten eräässä autotehtaassa. Liukuhihna sylki uusia autoja minuutin vauhdilla. Panin merkille, etteivät käyttäneet minkäänlaisia letkuja pakoputkissa, eikä pakoputkien päässä ollut edes suodattimia. Siitä huolimatta en pystynyt haistamaan pakokaasuja. Kertoivat, että kaasut ovat nykyään niin puhtaita, ettei moisia tarvita.

Toisekseen, vanhat akut otetaan huostaa oikealla tavalla, se on totta, mutta niistä tulee helposti ongelma, jos sähköautojen määrä kääntyy jyrkkään nousuun. Aivan samalla tavalla kuin pakokaasutkin joskus aikoinaan. Ei ollut mitään väliä, tuuli vei ne pois, mutta sitten kun autosta tulikin yhtäkkiä jokaisen kulkuväline...

Moderaattori

  • Guest
Autokuume
« Reply #52 on: 19. 09. 2007 20:08 »
Mitä kaikkea autokuume saakaan aikaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #53 on: 19. 09. 2007 20:08 »




No ensimmäisenä tulee matti kukkaroon useimiten...

Esc

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #54 on: 19. 09. 2007 21:09 »
...minulle auto on kulkupeli paikasta A paikkaan B.


Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #55 on: 19. 09. 2007 21:09 »
...minulle auto on kulkupeli paikasta A paikkaan B.



Minulle se on useimmiten fillari.

                          Tosin Status moodin ailahtaessa sieraimiin
                          kiskaisen päälle vähän pitemmän nahkatakin
                          ja huristelen Bemarilla.

                          Aivan vain matalapalkkaisten kauhistukseksi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #56 on: 20. 09. 2007 07:07 »
Auto.  Se on kehon jatke jossa vietetään paljon aikaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #57 on: 20. 09. 2007 09:09 »
Istahdat talvipakkasella autoon.  Selässä tuntuu kylmää.  Takamuksessa
samoin.  Hengitys höyryää.  Lasit ovat jäässä.  Starttaat.  Se ulisee
kuin viimeisiään mutta käynnistyy.  Mahtava savu pöllähtää pakoputkesta.
Se tunkeutuu sieraimiin koska jäätävä viima kuljettaa sen juuri sinne
minne ei pitäisi.  Otat jääskraban ja alat srabata laseja.  Ensin tuulilasi
ja sitten muut.  Takalasia ei kannata kuin vasta viimeksi koska se
pehmenee takalasin lämmittimen ansiosta muutenkin ja se siis viimeisenä
ja tietysti vain ulkopuolelta.  Sitten viimein astut takaisin sisälle
huomataksesi, että tuulilasi on jäätynyt sisältä.  Vain pienet sulat
kohdat alareunassa, siis siinä mihin lämmityslaitteen puhallin osuu.
Skrabaat uudelleen ja alat nähdä sen verran, että voit painaa kytkintä
ja laittaa vaihteen ja peruuttaa parkkiruudusta.  Sitten alkaa ajo
työpaikalle.  Se kestää Vaasan kokoisessa kaupungissa keskimäärin
10 minuuttia.  Juuri perillä auto on sopivan lämpöinen ja ikkunat sulat.

Mahtavaa. 

Tuosta kaikesta jään sähköautoineni paitsi.

Olenkohan sittenkään tehnyt oikeata valintaa?  ;)
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Esc

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #58 on: 20. 09. 2007 09:09 »
Auto.  Se on kehon jatke jossa vietetään paljon aikaa.

Monelle nimenomaan erään ruumiinosan jatke.

Ennen autotkin olivat ulkomuodoiltaan persoollisia. Nykyautot ovat kuin samasta muotista turboahdettuja. Taisi kaikki muutenkin olla ennen vanhaan toisin.


Oiva Rikas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #59 on: 20. 09. 2007 10:10 »
Olenkohan sittenkään tehnyt oikeata valintaa?  ;)

Mitä yhteistä on sähköautomiehen ja tavallisen automiehen pakkasaamussa?

Molemmat ottavat sähköjohdon irti seinästä ja lähtevät ajamaan.

Tavallisen auton omistaja istuu sisätilalämmittimen valmiiksi lämmittämään autoon, joka jatkaa lämpiämistään heti moottorin hurahdetua käyntiin. Tavallinen automies käyttää tietenkin moottorilämmitintä.

Sähköautomies hyppää levottomasti nukutun yön jälkeen autoonsa ja toivoo, ettei painajainen sittenkään olisi totta, eli pakkanen ei hyydyttäisi akkujen kapasitettia ennen kuin pääsee perille. Liikkeelle päästyään sähköautomies kiroaa toimimattoman Webaston alimpaan helvettiin ja raapii tuulilasia sisältä päin, kuin vanha kuplakuski konsanaan.

Kun vaimo pyytää tavallista automiestä poikkeamaan tulomatkalla kaupassa, hän käy kaupassa.
Kun vaimo pyytää sähköautomiestä poikkemaan tulomatkalla kaupassa, hän pyytelee anteeksi ja selittää, että lataus on loppu.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #60 on: 20. 09. 2007 10:10 »





Mistä tunnistaa todellisen optimistin?
- Hän ajaa Ladalla ohituskaistalle


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #61 on: 20. 09. 2007 11:11 »
Olenkohan sittenkään tehnyt oikeata valintaa?  ;)

Mitä yhteistä on sähköautomiehen ja tavallisen automiehen pakkasaamussa?
 

Sähköautomies hyppää levottomasti nukutun yön jälkeen autoonsa ja toivoo, ettei painajainen sittenkään olisi totta, eli pakkanen ei hyydyttäisi akkujen kapasitettia ennen kuin pääsee perille. Liikkeelle päästyään sähköautomies kiroaa toimimattoman Webaston alimpaan helvettiin ja raapii tuulilasia sisältä päin, kuin vanha kuplakuski konsanaan.

Kun vaimo pyytää tavallista automiestä poikkeamaan tulomatkalla kaupassa, hän käy kaupassa.
Kun vaimo pyytää sähköautomiestä poikkemaan tulomatkalla kaupassa, hän pyytelee anteeksi ja selittää, että lataus on loppu.


Aivan mahtavaa.  Odotan innolla uutta talvea.  Siis kaiken tuon saan samaan hintaan.
Minulla on vain mielikuvituksen puutetta.  Kiitos Oiva Rikas. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #62 on: 20. 09. 2007 16:04 »
Auto.  Se on kehon jatke jossa vietetään paljon aikaa.

Tunnen monta naisenpuolta, jotka viettävät autossa omaa miestään enemmän aikaa.

Yksi näistä on parempi puoliskoni.

      Kehon jatkeita en ole vielä kummemmin havainnut, joskin laatutietoisuuden
      havainto ilmiöt olen iloisesti huomannut.

      Eikä suinkaan mainoksen uhrina. Vaan kokemusten myötä.

                         ...Niin täytyypä iskeä se Defa taasen seinään,
                         vähän niiku tuoksahtais se kasvihuonetalvikin taasen nokkaan..


« Last Edit: 20. 09. 2007 18:06 by Professional »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #63 on: 20. 09. 2007 17:05 »




Krooninen autokuume vaivaa, ei auta edes isäukon vanha neuvo. Se käskee aina painella otsaa tyhjällä lompakolla, jos meinaan autokuume iskee. ...

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #64 on: 20. 09. 2007 18:06 »
Nykyäänhän hyväksytään jo sitäpaitsi estotkin.

 - Käynnistyksen  esto

    - Varkauden esto

       - Lukkiutumisen esto

          - Sivuluisun esto

              Muista estoista puhumattakaan. Eli mitä enemmän estoja, sen parempi.

              Ja vakuutusväki tykkejää...nam.

              ( Siis tietenkin niihin ruumiinjatkeisiin liittyen..)
« Last Edit: 20. 09. 2007 18:06 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #65 on: 20. 09. 2007 20:08 »
Nämä estothan ovat jo vanhoja juttuja. Itse olen ihastunut uuteen tekniikkaan. Esim. uudessa Volvo S80:ssä on toiminto, joka tunnistaa sydämenlyönnit. Järjestelmä on niin herkkä, että se tunnistaa jopa koiran sydämenlyönnit. Ei ehkä toimintoja, joiden perään huudellaan Suomessa, mutta kuitenkin.
Tulevaisuudessa sitten auto toimii jo tohtorista, elikkä jos sydänkohtaus on lähellä, niin auto lähettää SMS:n sairaalaan ja ambulanssi tulee vastaan jo ennen kuin jätkän naama on rattia vasten.

Itse odotan yhä toimintoa, joka panee kotona saunan päälle automaattisesti, kun käynnistän auton työmaan ulkopuolella perjantaina.

Autokuumetta en ole potenut enää vuosiin. Nykyään homma alkaa olla vastemielestä jo tankatessa. Omani on nyt kaksi vuotta vanha, mutta konepellin olen avannut vain kahdesti, kun täytin pissapojan. Toista se oli ennen vanhaa, kun vikaakin haettiin vaikka 24 tuntia. Homma otettiin silloin aina haasteena.

Noh, kyllä se tietenkin aina vähän säväyttää, kun mietiskelee sitä viimeistä projektia:
http://www.gahotrods.com/images/67%20chevelle%20011.jpg

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #66 on: 20. 09. 2007 20:08 »
...
Itse odotan yhä toimintoa, joka panee kotona saunan päälle automaattisesti, kun käynnistän auton työmaan ulkopuolella perjantaina.
...
Noh, kyllä se tietenkin aina vähän säväyttää, kun mietiskelee sitä viimeistä projektia:
http://www.gahotrods.com/images/67%20chevelle%20011.jpg
Tekstiviesti muijalle että "pannuhuoneessa olis kuivia klabbeja jolla saunanpesä tulille.." ;) Toimii!

Ja tuohon toiseen lainaukseen, eli linkkiin. Kerrohan nyt ihan rehellisesti onko tuo -67 Chevelle sinun aikaansaannos tms projekti?! Enpä ole vaasassa tuollaista koskaan nähnyt. En edes koko suomessa..
Hieno laite joka tapauksessa! 8)

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #67 on: 20. 09. 2007 21:09 »

-67 Chevelle sinun aikaansaannos tms projekti?! Enpä ole vaasassa tuollaista koskaan nähnyt. En edes koko suomessa..
Hieno laite joka tapauksessa!

Systerin äijäkaverilla ( Nyk. Puoliso) oli Suomen Vaasassa (Palosaari Brändö ) tuollainen 70 luvulla.

Joku tuollainen originaali Kupari/ Kulta värisekoitus.

Oma erityinen muistikuva oli se, että takapenkillä oli piereskely kielletty ja systeri veti sillä
pari kertaa akkojen pyykkinarut lasteineen, paremman ajo opetuksen puutteessa.

Siihen aikaan tuo oli valtava laite kaikenmaailman panhaarttien ja jaltojen seassa,
aaltopellisistä musta maijoista puhumattakaan.
Myös jenkkijätkien tiukat pienilippaiset nahkalätsät satoine pinsseineen hikoilutti nöösejä
samoista pillu ammeista uneksien.

Itse olen saanut kyllä jo muutama vuosi sitten himassa saunan ja kaffikeittimen päälle kartanon
ulkopuolelta soittamalla ajastimeen, joka tuli TM ohjein duunailtua.

Simppeliä. Jopa tekstari riittää, eli.

Do It !   

Tekniikan mahkut ovat rajattomat..
« Last Edit: 20. 09. 2007 21:09 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #68 on: 21. 09. 2007 09:09 »
...
Itse odotan yhä toimintoa, joka panee kotona saunan päälle automaattisesti, kun käynnistän auton työmaan ulkopuolella perjantaina.
...
Noh, kyllä se tietenkin aina vähän säväyttää, kun mietiskelee sitä viimeistä projektia:
http://www.gahotrods.com/images/67%20chevelle%20011.jpg
Tekstiviesti muijalle että "pannuhuoneessa olis kuivia klabbeja jolla saunanpesä tulille.." ;) Toimii!

Ja tuohon toiseen lainaukseen, eli linkkiin. Kerrohan nyt ihan rehellisesti onko tuo -67 Chevelle sinun aikaansaannos tms projekti?! Enpä ole vaasassa tuollaista koskaan nähnyt. En edes koko suomessa..
Hieno laite joka tapauksessa! 8)

Kuvassa oleva ei ole se minun omani, mutta vanteita lukuunottamatta täysi kopio, noh, omani oli hieman punaisempi, kuin kuvan yksilö. Auto valmistui silloin, kun digitaalisista kuvista ei osattu edes vielä haaveilla, joten minulla on vain paperikuvia siitä. Siksi jouduin kopioimaan kuvan netistä (on minulla kyllä skanneri tuossa..).

Ostin sen osina. Vanha omistaja oli purkanut sen atomeihin ja asui periaatteessa autotallissa. Sitten eräänä päivänä hänen tyttöystävänsä kertoi kaverille, että edessä on valinta, hän, tai auto... ja mies valitsi naisen. Ostin sitten auton ilman konetta, vaihdelaatikkoa ja taka-akselia. Pyysi koneesta ja laatikosta niin paljon, että sai pitää ne. Löysin sitten yhdestä Saksasta tuodusta kolaroidusta Camarosta 5.7 L V8 koneen ja laatikon ja hajottamolta hyvän taka-akselin. Kadutti hieman jälkeenpäin, kun en hankkinut isoa lohkoa...

Oli aika mielenkiintoista sovitella kone runkoon, sillä kysymyksessähän oli -67 runko ja -77 kone. Jouduin tekemään kiinnikkeet itse ja jatkamaan kardaaniakselia, sillä koko paketti piti saada hieman eteenpäin, mutten ei olisi automaattilaatikko mahtunut. Alkuperäinen laatikkohan kyseisessä autossa on 2 pykäläinen power glide, kun taas Camarosta nappaamassani oli se suuri turbiinikoppa, kuten varmasti tiedät.

Auto oli hankintahetkellä täysin ruosteeton ja pohja oli kynsitty puhtaaksi massasta. Siis se kaikkein sikaisin homma oli tehty. Hiekkapuhaltelin alustan, rungon ja kaikki osat. Keväällä auto oli sitten valmis.
« Last Edit: 21. 09. 2007 09:09 by Eric Sardinas »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #69 on: 21. 09. 2007 09:09 »
Systerin äijäkaverilla ( Nyk. Puoliso) oli Suomen Vaasassa (Palosaari Brändö ) tuollainen 70 luvulla.

Oliko kyseessä kaksiovinen ja vai neliovinen? 2d HT oli nimittäin tosi harvinaisuus, kun taas neliovisia oli paljonkin.

Quote
Simppeliä. Jopa tekstari riittää, eli.

Do It !   


Eikös tässä ollut kysymys autoista...

On minulla kyllä vielä parempi konstikin - yksi nopea puhelinsoitto kotiin ja vaimo panee saunan päälle... Mutta eihän se ole soveliasta tekniikan miehelle...


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #70 on: 21. 09. 2007 10:10 »



Tällainen oli kanssa kova peli aikanaan 6,5litran V-8  565 hevosvoimaa



http://rides.webshots.com/album/550366943EYJyyF
« Last Edit: 21. 09. 2007 10:10 by EX-Vaasalainen »

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #71 on: 21. 09. 2007 15:03 »
Edelleen jaksan hämmästellä että vaasassa (ja suomessa) on ollut tuollainen kuvan kaltainen -67 Chevelle SS 396..?! Ilmeisen vähäisellä käytöllä sitten ollut valmistuessaan kun ei ole missään näkynyt? Onko tietoa missäpäin tuo auto nykyään liikkuu, ja milloin tämä on ollut täkäläisissä maisemissa?
Itsellä ollut jo kolmattakymmentä vuotta erityisessä valokeilassa nimenomaan tuon kyseisen vuosimallin Chevellet joita on tullut bongailtua siellä täällä vuosien varrella.

Tuosta moottorin vaihdosta, minkä ihmeen laatikon siihen vaihdoit kun alkuperäiset kiinnikkeet ei enää käynyt? Itse vaihdoin joitakin vuosia sitten saman rungon ja pohjapellin omaavaan Buickiin 7,5 litraisen isolohkon ja sen suurimman th400 vaihteiston. Silloin toki meni myös kiinnikkeet uusiksi mutta kardaania piti vielä lyhentää.
Tuohon vuosikertaan oli saatavilla myös tämä kyseinen loota alunperin. No, menipä pilkun viilaamiseksi.. ;)

Professional: Olisiko tosiaan mahdollista että kyseessä on kullanruskea 4-ovinen ja vuosimallia -65? Sellaisen tiedän olevan edelleenkin eteläpohjanmaalla, ja kuviakin löytyy kun arkistoani kaivelen hieman..?

EX-Vaasalainen: Tuosta kuvasta ei niin tarkkaan ota selvää mutta Pontiac on kyseessä. Vuoden -65 GTO oli todellakin aikanaan peto kulkemaan ja on sitä edelleenkin! Kuvassa kenties toinen malli?
Mutta itse asiassa mikään tuon aikakauden jenkkikone ei tuollaisia tehoja antanut virallisten ilmoitusten mukaan. Virittämällä toki tuohon pääsee melko vaivattomasti!

Vaikuttaa äkkiseltään että ajauduin aiheen sivuun, mutta syntyperäisen autokuumeen vuoksi nämä vanhat raudat ovat osa elämääni. Ei vaan voi mitään sille.. Joskus olen yrittänyt valita autoni järkiperustein mutta huonoja tai vähintään tylsiä valintoja on silloin osunut kohdalle!

Löytyihän se sieltä linkin takaa, eli pikkukuvassa -63 Pontiac Bonneville. Hieno lossi! 8)
« Last Edit: 21. 09. 2007 15:03 by Rinnewood »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #72 on: 21. 09. 2007 16:04 »

Systerin äijäkaverilla ( Nyk. Puoliso) oli Suomen Vaasassa (Palosaari Brändö ) tuollainen 70 luvulla.

Oliko kyseessä kaksiovinen ja vai neliovinen? 2d HT oli nimittäin tosi harvinaisuus, kun taas neliovisia oli paljonkin.

Quote

En mene vannomaan, mutta muistelisin vehkeen olleen juuri neliovisen.

Se nahkalippis silloin oli olevinaan kuitenkin jotain tavatonta.

Lippa saatana jotain 10 mm ja niin tiukka, ettei veri päässä kiertäny.

Tänä päivänä, voisi heittää naurut..:-)

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #73 on: 21. 09. 2007 16:04 »
Olisko olemassa mahdollista että Professionalin muistelema auto oli tämä yksilö? Tiedän tuon auton olleen ainakin 80-luvulta lähtien ulkoisesti samassa asussa. Varmasti uudelleenmaalattu jossain vaiheessa mutta edustaa näitä harvoja hyvin säilyneitä alkuperäisiä suomi-autoja..

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #74 on: 21. 09. 2007 18:06 »
http://www.chooseyouritem.com/classics/files/442000/442144-4.1963.Pontiac.Bonneville.html

Tällainen 4 ovinen oli en tiedä mutta peto oli kulkemaan 6,5 V-8 ja ohjekirjassa oli tuo hevosvoimamäärä kun löi tallan pohjaan gi doul hyppäs ja lähti kuin tykin suusta vaikka auto painoi 2500kg



http://www.chooseyouritem.com/classics/files/442000/442144.html



LainausRinnewood
Quote
Vuoden -65 GTO oli todellakin aikanaan peto kulkemaan ja on sitä edelleenkin!



http://www.cardomain.com/member_pages/show_image.pl?bg=FF6600&image=http://memimage.cardomain.net/member_images/4/web/2212000-2212999/2212848_9_full.jpg
« Last Edit: 21. 09. 2007 19:07 by EX-Vaasalainen »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #75 on: 21. 09. 2007 19:07 »
Olisko olemassa mahdollista että Professionalin muistelema auto oli tämä yksilö? Tiedän tuon auton olleen ainakin 80-luvulta lähtien ulkoisesti samassa asussa. Varmasti uudelleenmaalattu jossain vaiheessa mutta edustaa näitä harvoja hyvin säilyneitä alkuperäisiä suomi-autoja..


Ainakin sama väri kuin muinoin, eli juuri tuo kuparin / kullan blendi.

Pahasti saman näkönen Malibu. Vanteethan tuolloin olivat tietysti perinteiset pelliset.

Pitäisi kysyä systerin äijältä..?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #76 on: 21. 09. 2007 20:08 »
Edelleen jaksan hämmästellä että vaasassa (ja suomessa) on ollut tuollainen kuvan kaltainen -67 Chevelle SS 396..?! Ilmeisen vähäisellä käytöllä sitten ollut valmistuessaan kun ei ole missään näkynyt? Onko tietoa missäpäin tuo auto nykyään liikkuu, ja milloin tämä on ollut täkäläisissä maisemissa?

Auto ei ole koskaan käynyt Vaasassa, eikä edes Suomessa. Viimeinen tietoni siitä (joskus vuonna -87) oli että auto olisi viety Norjaan ja myyty siellä.

Quote
Tuosta moottorin vaihdosta, minkä ihmeen laatikon siihen vaihdoit kun alkuperäiset kiinnikkeet ei enää käynyt?

Laatikossahan ei ollut mitään ongelmia, vaan moottorissa. Kuten kirjoitin:
Quote
Oli aika mielenkiintoista sovitella kone runkoon, sillä kysymyksessähän oli -67 runko ja -77 kone.

Alkuperäiset, rungossa olevat moottorinkiinnikkeet eivät sopineet kymmenen vuotta uudempaan koneeseen - tai päinvastoin, -77:n kiinnikkeet eivät sopineet Chevellen alkupäräisiin kiinnikkeisiin. Käytin ne uudemmat, jotka hitsasin suoraan runkoon kiinni. Koneessa olevat vastakappaleet valmistin itse ja niiden avulla siirsin myös konetta hieman keulaa kohti.

Quote
mutta kardaania piti vielä lyhentää.

Onnistuiko hyvin? Minähän jouduin jatkamaan. Heppasin pätkän väliin sorvissa, mutta siitä huolimatta oli vaikea saada siitä suora ja tasapainoittaa.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #77 on: 21. 09. 2007 21:09 »
Seuraava auto oli myös Malibu, mutta 10 vuotta uudempi. Pyörivät tuolit jne... hehe..
Tässä siitä yksi kuva, jonka löysin netistä. Eikä myöskään tämä se minun omani, mutta muuten täysin sama - vanteita lukuunottamatta:
http://www.ecparts.net/images/Reader12.jpg

Mutta tällaisella pelillä tykkäsin ajaa eniten:
http://www.70rsss396.com/Meagan_s_Camaro_005.jpg

Mutta ajat muuttuvat. Nyt mennään tällaisella:
http://www.maxipress.be/photosauto/JFD1766183.jpg
Pellin alla 2-litrainen, ranskalainen turbodiiseli. Olen ollut ihan tyytyväinen. Mokasin vaan pahemman kerran kun valitsin varusteita - stereo ei soita Mp3-levyjä... Niin, eikä sauna mene päälle kun lähtee töistä kotiin.
Toinen juttu joka kismittää on kun kaikki on tänä päivänä lisävarusteita. Omassani on nimittäin turvatyyny myös pelkääjän paikalla vakiona, joten lasten turvaistuinta ei voi asentaa etupenkille. Tai voi, mutta silloin pitää olla se avaimella toimiva on/off kytkin kojelaudan ja oven välissä, jolla kytkeä tyyny pois käytöstä ja sehän on TIETENKIN lisävaruste. Ei tullut mieleen, enkä olisi ikinä voinut uskoa, ettei perheautossa voi kytkeä tyynyä pois päältä edestä... Buu Volvo!!
Noh, löysin yhdestä kolariautosta sellaisen lukon ja itse panelikin oli vielä saman värinen. Kojelaudan alta löytyi se johto, joka oli kytketty vain sellaiseen kiertokytkimeen. Homma toimii kyllä hyvin, mutta turvatyynyjen valo palaa koko ajan kojelaudassa. Tämä luultavasti, kun auton tietokoneeseen on syötetty tieto, ettei siinä ole kyseistä lukkoa.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #78 on: 22. 09. 2007 17:05 »
Täytyy myöntää, että vaikka omaan Bemariin löytyykin koodit kotikoneelta, en uskaltaisi ikinä
luottaa omaan versioon airbackin poiskytkennästä, turvaistuin ikäisen lapsen kyseessä ollessa.

Tosin oman auton perus ohjekirjakin suosittaa ( oikeastaan kieltää) lapsen turvaistuimen
sijoittamisen etuistuimelle. MISSÄÄN TILANTEESSA.

No. Jokaisella on oma päänsä. Toiveista puhumattakaan.


      Ennenkuin tajusin hommata kiesiimme, tai oikeastaan kahteen, mp3 playerit usb tikkuineen,
      myös itseäni vitutti laadukkaan cd soittimen epäkohta kyseisen pakatun musan kuunteluun
      joka lähinnä piti poltella levylle, hitaine latausaikoineen soitellen.

      Tästä syystä käytimmekin ns. transmitteriä, eli oman musan kuuntelua miniplayerin
      lähettämänä radiokanavan kautta.

      Hyvin skulasi, tosin biisit plarattava miniplayerin kautta.

      En tiedä onko nykyään kovin yleistä, ainakin tämä Ruotsin Kalle Anttila näkyy edelleen
      kauppaavan, jopa tupakansytkäriin kytkien.

No tietenkin varsinainen CD audiohan hakkaa mennen tullen Empee kolmoset.

     

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #79 on: 22. 09. 2007 23:11 »
Täytyy myöntää, että vaikka omaan Bemariin löytyykin koodit kotikoneelta, en uskaltaisi ikinä
luottaa omaan versioon airbackin poiskytkennästä, turvaistuin ikäisen lapsen kyseessä ollessa.

Tosin oman auton perus ohjekirjakin suosittaa ( oikeastaan kieltää) lapsen turvaistuimen
sijoittamisen etuistuimelle. MISSÄÄN TILANTEESSA.

No. Jokaisella on oma päänsä. Toiveista puhumattakaan.
     

Oma versio? Kysymys oli valmistajan omasta versiosta, ei minun.
Autothan elävät nykyään omaa elämäänsä, riippuen siitä miten ne on varusteltu ja mille markkinoille ne on tarkoitettu. Kaikki tämä tieto ladataan tehtaalla auton tietokoneeseen ja jos joku tieto ei täsmää sen kanssa, mitä autossa pitää olla - tai on ylimääräistä, niin järjestelmä laukaisee vikakoodin. Ja riippuen koodin vakavuudesta, se myös sytyttää tarpeen vaatiessa kojetaulussa varoitusvalon.
Omassa tapauksessani autoani ei ole varustettu sillä on/off kytkimellä ja nyt kun asensin siihen sellaisen (valmistajan oman), niin se kyllä toimii, mutta valo palaa, koska auton tietokone ei hyväksy tätä kytkintä. Myös näyttö toimii, se ilmoittaa kytkimen ollessa off-asennossa, että pelkääjän puolella oleva tyyny on poissa käytöstä.
Homman täydellinen järjestäminen vaatii tosin pientä muutosta auton softaan.

Ja kyllä, turvaistuin kuuluu taakse, mutta entäs sitten, kun olet paljon liikkeellä yksin, lapsen kanssa? Synkkä tarina kertaa Taistosta, joka ajeli menemään vaan, eikä tiennyt mitään siitä, että lapsi oli tukehtunut sukkaan, jonka hän oli vetänyt jalastaan ja tukkinut suuhunsa. Henkilökohtaisesti siis haluan nähdä lapsen koko ajan.

Quote
No tietenkin varsinainen CD audiohan hakkaa mennen tullen Empee kolmoset.

Näinhän se on. Mutta autoonhan ei ole mahdollista saada tosi hyvää äänetoistoa. Silloin siitä voi hieman tinkiä mukavuuden kustannuksella esim. heittämällä soittimeen levyn, jossa on 250 kappaletta....