Author Topic: Autokuume  (Read 56924 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Eric Sardinas

  • Guest
Autokuume
« on: 03. 10. 2006 06:06 »
Löytyykö autoista kiinnostuneita?

Tuli vaan mieleeni, kun tutustuin uuteen Volvo S80:n. Sillä ajelu on kuin olisi saanut James Bondin kärryn alle.

Eniten olen ihastunut lisävarusteeseen, joka tunnistaa kutsumattomat vieraat autossa. Siis jos tulet autoon parkkipaikalla, niin voit kaukosäädintä käyttämällä todeta, onko autossa vieraita. Eniten pällistelen tässä menetelmää, jolla homma on toteutettu. Se nimittäin tunnistaa ihmisen sydämenlyönnit, eikä siihen tarvita mitään stetoskooppia, vaan tunnistin on pyöränripustuksissa ja se on niin herkkä, että se tunnistaa jopa koiran sydämen. Aeka veitikoita.

Toinen aika nasta juttu on järjestelmä, joka valvoo edessä olevaa liikennettä. Se ei pidä ainoastaan silmällä etäisyyttä, vaan jarruttaa myös, jos joku pyrkii eteesi yllättäen. Sain kokea toiminnan käytännössä, kun naapuri tukki eteeni rampilta moottoritiellä. Auto antoi järjestelmän ottaessa ohjat käsiinsä varoitusäänen ja kojetaulun päällä oleva punainen lamppu alkoi vilkkumaan. Myönnettäköön, että itse en ennättänyt tehdä mitään, vaan järjestelmä hoiteli tilanteen itse. Noh, kysymyksessä ei ollut sellainen tilanne, joka olisi johtanut kolariin, mutta periaatteessa tämä olisi voinut pelastaa minut siltä.

Mietiskelin kovasti miten viisaita autot tulevat olemaan tulevaisuudessa. Jo nythän saa autoja, jotka lähettävät automaattisesti tekstiviestin sairaalaan, jos satut kolaroimaan. Ambulanssia ei sitten tarvitse alkaa soittelemaan. Olen myös lukenut järjestelmistä, jotka tarkkailevat kuljettajan terveydentilaa ja varoittavat kun väsymys alkaa painaa silmissä.

Henkilökohtaisesti kaipaa järjestelmää, joka panee kotona saunan automaattisesti päälle perjantaina, kun käynnistää auton työmaan parkkipaikalla. Ja on se kumma, kun ei hanskalokeroon saa vieläkään jääkaappilämpötilaa!

Alfie

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #1 on: 03. 10. 2006 06:06 »
Muistaakseni ainakin jossain Bemareissa on hanskalokerossa erillinen "jääkaappiosio" juomille yms.

Mutta tuosta sauna-automatiikasta en minäkään ole vielä kuullut mitään. Ei muuta kuin patentti idealle ja starttirahaa hakemaan. :-)

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #2 on: 03. 10. 2006 13:01 »


Olisko uusissa Ladoissa vastaavia komponetteja kun en ole ehtinyt koeajelemaan ;))

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #3 on: 03. 10. 2006 14:02 »


Olisko uusissa Ladoissa vastaavia komponetteja kun en ole ehtinyt koeajelemaan ;))

Siinä on läpivirtaustuuletus ja takalasinlämmitin. Eikö se riitä?

ummikko

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #4 on: 03. 10. 2006 16:04 »


Olisko uusissa Ladoissa vastaavia komponetteja kun en ole ehtinyt koeajelemaan ;))

Siinä on läpivirtaustuuletus ja takalasinlämmitin. Eikö se riitä?

 Kyllä näihin uusin malleihin on asennettu myös nopeusrajoitin, silloin kun ajat ylinopeutta niin radiosi
 aloittaa soittamaan automaattisesti virsiä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #5 on: 04. 10. 2006 05:05 »
Sarjassamme turhia vempeleitä:

Käsiini sattui tässä muutama kuukausi sitten Citroen C5. Ihan mukava ajettava, mutta kiinnitin huomiota öljynlämpötilan mittariin. Siinä nimittäin ei ollut minkäänlaista asteikkoa, ei edes värejä. Vain neula, joka nousi aikansa ja pysähtyi sitten johonkin. Miten käyttäjä pystyy tulkitsemaan tällaista mittaria? Yhtä hyvin autossa olisi voinut olla nopeusmittari, ilman lukemia... yhtä hullu juttu. Tuli vaan mieleen, että tässä oli sattunut taatusti insinöörille ajatusvirhe.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #6 on: 06. 10. 2006 10:10 »
Datsun vaihtoi nimeäänkin, mutta mihinkäs siitä pääsee. Yksin kertaisia, vähään tyytyväisiä, merkkiuskollisia läskisoosin syöjiä koko porukka. Pelkäävät erottua massasta. Elämässä ainoa tavoite pysyä naapurin kanssa tasoissa. Käyttävät pipoa ja kesäl lä mainoslippalakkia. Housuissa polvipussit. Jotkut nuoremmista saattavat kyllä ottaa permanentin, mutta mitä se auttaa, kun per manentin alla ei reagoida kuin perjantaipulloon tai bingolottoon.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #7 on: 06. 10. 2006 14:02 »
Datsun vaihtoi nimeäänkin, mutta mihinkäs siitä pääsee. Yksin kertaisia, vähään tyytyväisiä, merkkiuskollisia läskisoosin syöjiä koko porukka. Pelkäävät erottua massasta. Elämässä ainoa tavoite pysyä naapurin kanssa tasoissa. Käyttävät pipoa ja kesäl lä mainoslippalakkia. Housuissa polvipussit. Jotkut nuoremmista saattavat kyllä ottaa permanentin, mutta mitä se auttaa, kun per manentin alla ei reagoida kuin perjantaipulloon tai bingolottoon.


Täh?

Saakelin Akka

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #8 on: 06. 10. 2006 14:02 »
Johan on helkkarin pätevä semiootikko (katso sanakirjasta) tämä EX-vaasalainen.  Kyllä auto kertoo muustakin kuin siitä, että käyttääkö kuski Valmetin lippistä kesäisin.  Auto kertoo mm. varallisuudesta tai sitten auto on vain kulkuväline, niinkuin sen pitää ollakin.

EX vaasalaiselle se taitaa olla pippelin pidentäjä. En nyt ryhdy arvelemaan sen pituutta mutta näin asiaan hartaasti tutustunena arvelen, että perävaunullinen rekka mahtaisi täyttää arvoisan nimimerkin frustraatiot (katso sanakirjasta).

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #9 on: 06. 10. 2006 17:05 »
Laihian Kauno meni kirkonkylän apteekkiin ja kysyi Ratsun kontoomeita.

Myyjä vähän huulet pyöreinä: Voi nyt hyvä isäntä, ei sellaisia Datsun kondomeita ole, ei ilmoisna ikinä!

Kauno: Ja sittenhän varmasti on !!..Teeveessä sanoovat jotta, pitkän päälle Ratsun.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #10 on: 06. 10. 2006 18:06 »
Mitä auto kertoo sinusta?




BMW : Bemarilla ajavat jupintapaiset. Monellakin heistä on kurja homma ja kurja liksa, mutta työnantajan omistamalla autolla ajetaan kuin seitsemän miestä. Välillä pistetään mustat lasit silmille ja luikitaan hakemaan sossusta toimeentuloavustusta, kun luotto korttivelka oikein tukistaa.

CITROEN : Sitikalla ajavat ovat nautiskelijoita, ylensyöjiä ja -juojia, vähän tahdottomia mutta muuten harmittomia veikkoja.

FORD : Voortimiehet ovat merkkiuskollisia. Kun isoisänisällä oli Voorti, niin se on ikäänkuin pyhä velvoite. Sanotaan - virheellisesti ku ten myöhemmin tulette huomaamaan - että vain Voorti-miehet pääse vät automaattisesti taivaaseen, kun on niin paljon jo kärsitty maan päällä.

FIAT : Tässäpä vasta surkeata joukkoa. Persaukisia, joidenka rahat eivät riitä Mersuun eikä Bemariin. Veholla kuitenkin norkoillaan ja yritetään sulautua parempiosaisten joukkoon. Surkeata.

LADA : Kaikki Ladailijat eivät ole kommunisteja. Muuten vaan yksin kertaisia ja arvatenkin kaikkein rikkaimpia. Ei kai köyhällä ole varaa ostaa autoa, jonka arvo on puolessa, kun sen saa liikkeen ovesta ulos. Ladan omistajat pukeutuvat huonosti, juovat raakaa viinaa - kenties piereskelevätkin.

MERCEDES-BENZ : Mersun omistajalta on yleensä mennyt paras ikä bisneksessä tai muussa vilpissä. Menetettyä nuoruutta hyvitetään ajamalla kome asti ja elämällä leveästi. Oma lukunsa ovat käytettyjen taksi mersujen ostajat, jotka maksavat ylihintaa siitä, että saavat ajaa autolla jonka takapenkille on oksennettu.

MOSKVITSH : Jos kaikki ladailijat eivät olekaan kommareita, niin uuden Mossen ostaja on sitä lähes varmasti. Ei sitä voi muuten ymmärtää, jol lei ole mielisairaalloinen huumorintaju. Muuten pätee kaikki sama kuin ladailijoihinkin.

NISSAN : Datsun vaihtoi nimeäänkin, mutta mihinkäs siitä pääsee. Yksin kertaisia, vähään tyytyväisiä, merkkiuskollisia läskisoosin syöjiä koko porukka. Pelkäävät erottua massasta. Elämässä ainoa tavoite pysyä naapurin kanssa tasoissa. Käyttävät pipoa ja kesäl lä mainoslippalakkia. Housuissa polvipussit. Jotkut nuoremmista saattavat kyllä ottaa permanentin, mutta mitä se auttaa, kun per manentin alla ei reagoida kuin perjantaipulloon tai bingolottoon.

SAAB : Tässä mulla ja on. Isänmaallisuuden nimissä maksetaan ruotsa laisesta autontapaisesta melkein mitä vain. Pyrkyreiden merkki. Tien päällä yritetään ohi kaikesta, mikä liikkuu. Näillä on usein potenssivaikeuksia, tai sitten ne pieksevät akkojaan.

SKODA : Jotkut ostavat Skodan, vaikka samalla rahalla saisi hyvän käyte tyn. Nämä samat äijät vaativat naiseltaankin neitseyttä ja käyt tävät mieluusti kertakäyttöastioita - kukaan ei saa koskea ennen häntä.

SUZUKI : Entiset Mini-miehet ostavat nyt Suzukin. Se on turvallisen pieni - ikäänkuin kohtu. Tämä turvallisuuden haku johtuu siitä, että nämä ovat keskosia - sanan pahimmassa merkityksessä.

TOYOTA : Samaa kastia Nissan-miesten kanssa. Jääräpäisempiä.

WARTBURG : Kaksitahtimiehet ovat oma lukunsa. Savu nousee ja haju. Näissä on vähän keksijän vikaa. Rautalangalla korjataan auto sekä telkkari. Kuolevat usein sähköiskuun.

VOLKSWAGEN : Tämä on oikein nuukien ja pihien automerkki. Volkkarimies juoksee viitosta halvemman kahvipaketin perässä maan ääriin. Ajaa keskiviivaa pitkin viittäkymppiä. Nämä ottavat rahaa kolehtihaavista.

VOLVO : Volvomies ajaa ylitsesi, jos et väistä. Näissä on vähän "rautaa rajalle" -meininkiä. Volvolla pääsee taivaaseen. Kysykää vaikka papeilta Lahti, Laitinen tai Saarikoski. Amazonilla pääsee vain alkulauteille.




http://www.2kd.com/huumori/pitkat/14.htm

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #11 on: 06. 10. 2006 19:07 »
Mainiota EXW ja totta.

Vielä yksi heitto:

Jos pysäköit sossun eteen 66 mallin tippa-renulla, se käy suoraan varattomuustodistuksesta,
sekä oikeuttaa teeteeteehen.

Mutta jos pysäköit saman instanssin eteen saman vuoden mustangilla, saat perääsi rikospoliisin
ja epäilyn varkaudesta.

Molemmissa tapauksissa egare voi olla kylläkin rikas, tai köyhä, mutta auto kertoo aina jotain
.....jollekin.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #12 on: 06. 10. 2006 19:07 »
Lainaus Professional

Quote
Molemmissa tapauksissa egare voi olla kylläkin rikas, tai köyhä, mutta auto kertoo aina jotain
.....jollekin.


Niinpä niin paras tassutella tai ajella fillarilla .... eipä ole tatusongelmia kuten eräillä täällä !!!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #13 on: 06. 10. 2006 19:07 »
Eräs ystäväni sanoi aina, etta katso, niin huomaat, että kaikki, jotka ajavat Saabilla tai Ladalla ovat jotenkin eriskummallisia... Noh, en ole tehnyt tästä sen kummemmin mitään tutkimusta, mutta muutaman eriskummallisen tyypin tunnen kyllä, jotka kyseisillä hökötyksillä ajalevat.

Tuli mieleen tuosta Fordilla ajavien merkkiuskollisuudesta, että Lincolnilla Amerikassa on erikoinen ongelma, heidän asiakkaansa nimittäin kuolevat pois. Merkillä on uskolliset, hieman ikääntyneemmät asiakkaat, mutta ei lainkaan uusia, nuorempia.

Ja sitten yksi tosi juttu:

Harri kierteli 300:sta diiselimersua, jota Manne kaupitteli hänelle. Käytiin seuraava keskustelu:
- Mitens on, löytyykö paljon ruostetta?
- Voi hyvä veli Harri, näethän sie, ei pilikun pilikkuaa.
- Noh, mitens on, onko kone kunnossa?
- Voe hyvä veli Harri, kuulethan sie, se käy kuin kelloo...
- Jaaha.. tuumasi Harri hieman hämillään.. Mitens on, viekö tällainen paljon poltto-ainetta?
- No voi hyvä veli Harri, tuosta seteliautomaatista kun tankkaat satasella, niin sie ajat ites väsyksiin...

Harri osti auton.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #14 on: 06. 10. 2006 19:07 »

Molemmissa tapauksissa egare voi olla kylläkin rikas, tai köyhä, mutta auto kertoo aina jotain
.....jollekin.


- Tämä on pitänyt ehkä josku paikkansa, mutta ei enää tänä päivänä. Tänä päivänä auto ei kerro mitään omistajastaan.

Gala

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #15 on: 06. 10. 2006 20:08 »
Totta on että auto ei kerro mitään omistajastaan , sen sijaan rekisteriote kertoo jotain.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #16 on: 06. 10. 2006 20:08 »
Totta on että auto ei kerro mitään omistajastaan , sen sijaan rekisteriote kertoo jotain.

Bra Gala, kaffipaketti tulossa.

( Mutta halkaistaan vielä yksi hiuksi: Ainakin oikeasta omistajasta :-) )


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #17 on: 07. 10. 2006 07:07 »
Ladasta puhutaan paljon. Mutta mistä lie moinen, että Mossen ovat unohtaneet?

Paapalla oli sellainen. Moskvitsh Skandinavia. Maistelepa nimeä, Moskvitsh Skandinavia...
Jotenkin on jyytynyt mieleen, ettei siihen tarvinnut koskaan vaihtaa renkaitakaan. Ne olivat niin kovaa seosta, että kestivät yhtä kauan kuin itse autokin. Noh, paappa otti minut aina mukaan, kun lähti tsombailemaan talvella. Mitähän varten? Juu, hän väänteli tietenkin kesärenkailla ympäri vuodet ja oli jumissa joka risteyksessä. "Noh... säätänä..." oli se klassinen, hienotunteinen vinkki - poika työntämään.

Opin silloin vihaamaan Mossea. Ja paapan perkelettäkin siinä sivussa. Hänelle(kään) ei selvinnyt koskaan, ette autoilu ole köyhän harrastus.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #18 on: 07. 10. 2006 07:07 »
Ladan huolto-ohje omistajan käsikirjan mukaan:
Viikottain:
Tarkasta kori silmämääräisesti. Tarkkaile öljylammikkoja auton alla. Niitä pitäisi löytyä kuusi kappaletta. Kolme moottorin alta, kaksi vaihdelaatikon alta ja yksi perän alta. Mikäli niitä löytyy vähemmän kuin kuusi, on öljy silloin päässyt vähäksi, joten lisää öljyä. Useammasta lammikosta ei tarvitse huolestua, tosin silloin on syytä tihentää huoltovälejä. Tämän jälkeen käynnistä moottori. Veivi löytyy pelkääjän penkin alta. Kuuntele moottorista lähteviä sivuääniä. Niitä piisaa. Ns. normaaleihin ääniin voidaan lukea kaikenlaiset naputukset ja kolinat. Kalkatukset ja rohinat voidaan myös lähes poikkeuksetta lukea näihin. Tämän jälkeen ryntäytä konetta hieman paikallaan. Muista käyttää kuulosuojaimia. Katso takaikkunasta näkyykö mustaa savua. Jos ei näy, on pakoputkessa reikä. Suorita pieni koeajo. Ohjaus puoltaa tavallisesti vasemmalle mutta jos se puoltaa oikealle, lisää hieman ilmaa sen puolen renkaaseen. Tarkista airbagit (hansikaslokerossa kaksi Anttilan muovikassia). Testaa lämmityslaitteiden kunto, takakontista pitäisi löytyä kaksi karvakaulusturkkia ja kolmet toppahousut. Lisää jarru- ja kytkinestettä, perä- ja vaihdelaatikkoöljyä, moottoriöljyä, pakkasnestettä, tuulilasinpesuainetta, polttoaineen jäänestoa, lukkosulaa, bensiiniä ja akkuvettä.
Vuosittain:
Varaa aika vuosikatsastukseen. Katsastukseen on hyvä varautua pullolla koskenkorvaa. Tämä jos/ja kun katsastusmies pitää lahjoa.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #19 on: 07. 10. 2006 11:11 »
Myy osakehuoneistosi. Osta Audi. Asu korjaamolla.

Laita mersuusi takakonttiin seuraavalla tekstillä varrustettu ilmoitus, jota tarvitset todella. 
Tähän sammui johtotähti. Tästä jätkä käyden lähti.

Mersun kulutukseen pitää lisätä kahdet kenkien puolipohjat sadalle kilometrille.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #20 on: 08. 10. 2006 11:11 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Paapalla oli sellainen. Moskvitsh Skandinavia. Maistelepa nimeä, Moskvitsh Skandinavia...

Tässä nostalginen linkki "mossesta"


http://personal.inet.fi/koti/lada-farmi/teema/moskvitsh.htm

Offline Jolly Roger

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #21 on: 09. 10. 2006 08:08 »
Olipas hienoja kuvia tuossa EX-Vaasalaisen linkissä.  Vanhat muistot palautuivat mieleen, nimittäin meidän perheen ensimmäinen auto oli tuollainen "piikkinokkamosse", ja ensimmäinen oma autoni oli "mosse" 407.  Se oli näin jälkeenpäin ajateltuna taloudellisessa mielessä kaikkein kannattavin autoni : ostohinta 150 mk, inttireissut kuljettiin sillä periaatteella, että minä ajoin ja kaverit maksoivat bensan.  Korjauksiin meni yllättävän vähän rahaa, ja aikanaan myin siitä työkaverille laturin seitsemälläkympillä ja myöhemmin koko auton , muistaakseni satasella. :)

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #22 on: 09. 10. 2006 11:11 »
Niin, Mossen osakas olen ollut minäkin. Ostimme kimpassa mustalaisilta 200:- mk. Sitten väännettiin sillä Raippaluodossa kunnes kone hehkui. Homma päättyi katolleen ojaan eräässä liukkaassa kurvissa. Jätettiin sinne sijoituksemme ja palasimme linja-autolla Vaasaan.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #23 on: 13. 10. 2006 23:11 »
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, joo! Kyllä autot kiinnostavat! :)
Käy vaan katsomassa "kotisivullani" mikä on mieltä lähinnä.. liki 5000 kuvaa autoista suomessa viimeisen parin vuoden aikana ja surffaamalla löytyy muualtakin vastaavia sivuja..

Muttä nämä nykypäivän muoviset "polkuautot" toistavat liikaa itseään että niihin ei riitä minkäänlaista mielenkiintoa, sori vaan! Niinkun saippuarasiakaupassa surffailisi..
 
Ei duunarilla ole varaa laittaa pariakymppiä autoon jonka arvo puolittuu parissa vuodessa ja jolle ei voi itse tehdä edes lampunvaihdon tasoisia huoltoja! Ne piilit on tumpeloille! ;)

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #24 on: 14. 10. 2006 18:06 »
Ei duunarilla ole varaa laittaa pariakymppiä autoon jonka arvo puolittuu parissa vuodessa ja jolle ei voi itse tehdä edes lampunvaihdon tasoisia huoltoja! Ne piilit on tumpeloille! ;)

Totta. Tee se itse miehen tulee pysyä vanhoissa autoissa.

Mutta ajat muuttuvat, ei vain autoissa itsessään, vaan myös tavassa ajatella. Auto ei ole meille enää sitä, mitä se oli joskus ennen.
Ja toiseksi, viranomaisten lainsäädäntö sanelee tänä päivänä ehdot autonvalmistajille. He eivät enää tänä päivänä pysty tekemään autoja, joita voisi itse rukkailla muutenkin, kuin lampunvaihdossa. Tai pystyvät tietenkin, mutta niitä ei saa myydä. Jopa Ladasta löytyy tänä päivänä OBD-järjestelmä.

Kotisivusi osoite?

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #25 on: 14. 10. 2006 20:08 »
On jotenkin takapajuista että lampunvaihtoa ei pysty enää tekemään joka huoltsikalla! Siihen tulee varmasti muutos kun autonvalmistajat tajuavat itse miten kaistapäisiä kulkimia nykyään valmistavat!

Itselläni tuo kiinnostus autoihin keskittyy lähinnä vanhoihin kulkupeleihin ja kotisivuni löytyy tämän ruudun www napin lisäksi suoraan osoitteesta http://public.fotki.com/Rinnewood
;)

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #26 on: 15. 10. 2006 09:09 »
On jotenkin takapajuista että lampunvaihtoa ei pysty enää tekemään joka huoltsikalla! Siihen tulee varmasti muutos kun autonvalmistajat tajuavat itse miten kaistapäisiä kulkimia nykyään valmistavat!

Myöskin tässä kulkee setä Sam kärjessä. Suuri osa maailman autovalmistajista pyrkii tekemään malleja Amerikan markkinoille. Ja siellä eivät itse vaihda lamppuja. Eivät nosta edes konepeltiä ylös. Eivätkä monesti edes tankkaa itse! Miksi siis suunnitella autoja käyttäjälle, joka ei kuitenkaan ruuvaile itse?

Rohkenen väittää, että tämä on suunta. Me olemme menossa siihen, ettei kukaan osaa, halua, eikä viitsi häärätä autonsa kanssa. En nyt muista mikä malli se oli, mutta siitä puuttui konepelti kokonaan. Oli valettu yhdeksi palaksi lokasuojineen. Valmistaja vaan totesi, että nostavat sitten koko paketin pois korjaamolla, kun on aika huoltaa.

Huolto-asemat ovat myös lystikkäitä nykään. Monelta hyvinvarustetulta sellaiselta voi ostaa maitoa, kahvia, pornolehtiä, jäätelöä, astianpesuainetta, suklaata, makkaraa, pyykkinarua, oolveis ultraa, jugurttia, tupakkaa ja videofilmejä, mutta sitä lamppua et kyllä autoosi löydä...

Jaaha, pitääpäs käydä vilkaisemassa sivuasi!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #27 on: 15. 10. 2006 10:10 »
Pitäisikö siis nk. Loppukäyttäjän huoltaa vehkeensä itse ? Eikö se taas ole perseaukisen ongelma ?

Eli taas tullaan tälle viivalle, jolla kysytään: Pitäisikö kaikilla olla varaa ja, tai oikeus omaan autoon ?
Onko pirssi perusvehje, digiboxin tapaan ?

Eniway, hyvä puoli tässä on korjaamopuolen työllistyvyys peltilehmiinsä lihavuuteen kuoleviin
saföörien hitaan itsarin nopeuttamiseksi.

Tähän myös tuli aiemmin pirun hyvä lisäpykälä, mitä tulee nk. merkkihuolto monopolin vittuiluun.
Eli merkkihuollon vapautuminen.

Nyt siis edullisemmat, eli pienemmät korjaamoyrittäjät voivat investoida spesiaalivehkeisiin,
sekä kilpailla merkkihuoltojen ooveehoiden infernaalisella taistelutantereella.

En näe tässä mitään pahaa, päinvastoin. Kaikenkalleuden ja pienten palkkojen inisijät
voivat elää suu säkkiä myöten, tai kulkea edullisimmilla vehkeillä, kuin ajotietokonein
varustetuilla kauppakasseilla..

Jempti on näin, sano.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #28 on: 15. 10. 2006 11:11 »
Tarkoitin sillä kaistapäisyydellä sitä että lampunvaihto ei saisi olla niin vaativa toimenpide että sitävarten pitäisi varata merkkikorjaamolle aika pari viikkoa etukäteen.
Ennenvanhaan riitti kun ajoi huoltsikalle, osti uuden polttimon ja minuutin homma niin se oli vaihdettu. Tai jos ei jostain syystä itse osannu tai viitsiny niin huoltoaseman myyjä kävi sen vaihtamassa käden käänteessä..

Siksipä noita yksisilmäisiä nykyään näkyy niin usein tien päällä. Tää on vain täällä pimeässä pohjolassa asia joka liittyy niin oleellisesti liikenneturvallisuuteen!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #29 on: 15. 10. 2006 13:01 »
Jees, tiedän mitä tarkoitetaan, mutta myös kokemuksesta tiedän, että suurin osa autoilijoista tarvitsee
edelleen jopa lampun vaihtoon huoltofirmoja, vaikka lampunkannassa olisi kierteet
Airamin roikan malliin.

Mitä tulee nykytekniikkaan tietokoneaikakaudella, niin mikään mahti maailmassa ei saa ainakaan
minua uskomaan, että tämä fysiikka jostain syystä suunnattaisiin tavallisille Datsunin pellien takojille.

Sama pätee muihinkin "Kodinkoneisiin" rakettiaikakaudella.

Ihminen vain on niin perinteisen pattipää, että kaikki kuvitellaan korjattavan ja ylläpidettävän itse,
apinadatsunista V70 sarjaan.

Hyvänä esimerkkinä muutama päivä sitten, kaverin säästötoimet kierroslukumittari itse asentaen
uudempaan komponenttimersuun:

Se on hyvin yksinkertainen periaate !.. Pari johtoa kiinni, tuo tuohon, kato nyt mistä ne velottaa..
ja tuo tuohon.. Pam!! Sinistä muovinkäryä,, perkeleen perkele, se on nyt sitten se saatanan 300 ?

 

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Autoista
« Reply #30 on: 17. 10. 2006 06:06 »
Sähköauto on kiinnosta vaihtoeheto. Vaasassa on esim. jakelukäytössä runsast iajoneuvoja, jotka voitaisiin korvata sähköautolla.  Lajunen voisi ajatella myös sähköpyörän myyntiä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pappa Razzi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 180
  • Terävänä kuin porkkana.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #31 on: 17. 10. 2006 09:09 »
Täällä keskusteltiin keväällä siitä, että Vaasa voisi profiloitua ihmisvoimalla kulkevien laitteiden kaupungiksi mutta miksi ei "ihmis- ja sähkövoimalla kulkevien laitteiden kaupungiksi"? 

Esimerkiksi Waasalandiaan ajava "Tuksu?" voisi hyvin toimia akuilla, samoin kuin monet kaupungin ja Vaasan Sähkön ajoneuvot mainoksineen.
Eläkkeelle jäänyttä paparazzia kutsutaan Pappa Razziksi.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #32 on: 17. 10. 2006 10:10 »
En usko sähköautoon.

Lyhyellä tähtäimellä kyllä, mutta juttu on tuomittu pidemmällä sellaisella.

Ensinnäkin, koko kansantalous perustuu siihen, että kansa tankkaa ja maksaa veroa jokaisesta poltto-ainelitrasta. Oletetaan, että 10% kansasta hankkii yhtäkkiä sähköauton. Mitä tapahtuu? Sähköautoon lykätään käyttövero, jonka jälkeen sen ja vastaavan ottomoottorilla varustetun auton ekonoominen ero on minimaallinen. Tästä löytyy hyvä esimerkki Ruotsista, siellähän autoilijat alkoivat heittää etanolia tankkiin ja valmistajat alkoivat toimittaa kilvan markkinoille autoja, jotka pystyy tankkaamaan myös muilla vaihto-ehtoisilla poltto-aineilla. Mitä tapahtui? Etanolin hintaa nostettiin, eikä sillä ajelu kannata enää tänä päivänä.

Lisäksi, normaalin auton käyttökustannuksia voi ohjailla jättämällä kaiken turhan ajon pois. Sähköautoon tuleva vero tulee olemaan sama, riippumatta siitä miten paljon ajat.

Sähköauton toimintasäde ei ole niin laaja ja sen lataaminen kestää liian kauan.

Sähköauto ei ole ympäristöyställinen. Tässä vaiheessa se on sitä, kun niitä on niin vähän, mutta entäs sitten, kun akkuja pitää löytyä joka kulmalta ja niitä pitää myös heitellä pois?

Muutenkin, mitä merkitsisi maan energian tuotannolle, jos kansa alkaisi ajamaan yhtäkkiä sähköautoilla? 1-2 atomivoimalaa lisää? Kuka maksaa ydinjätteiden varastoimisen? Autoilija tietenkin.

Lisäksi, kun on ympäristöstä kysymys, niin yksi ruohonleikkaus moottorikäyttöisellä ruohonleikkurilla takapihalla saastuttaa suunnillen yhtä paljon ilmastoa, kuin modernilla autolla ajo Vaasasta Helsinkiin. Eikä tarvitse yrittää panna akkuja kiertoon joka kolmas vuosi.

Bensiinillä toimiva auto ei ole enää ympäristövihollinen. Tiesitkö, että esim. Kaliforniassa, jossa auto on kauan todella vakava uhka ympäristölle on saanut luovuttaa johtopaikkansa grillille ja ruohonleikkurille?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Autoista
« Reply #33 on: 17. 10. 2006 11:11 »
Ajan hyvin vähän autollani (1000-2000 km/vuosi) mutta ruostehan se autot tappaa (vaikka suojaankin). Onko totta, että jossain autossa on ruostevapaa kori? Tarkoitan nyt n. 10 vuoden ikäsitä, sillä uudempaan autoon en sijoita. Onko esim. jossain vanhemmissa Audeissa sinkitty kori.

Offline sähköjänis

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #34 on: 17. 10. 2006 11:11 »
Ostimme puolisolle perheemme kakkosautoksi vuoden -99 Opelin, ajettu mitättömät 28 000 km, eli seissyt siis paikoillaan suurimman osan aikaa.

Auto on kuin enkeli ja kuin uusi, mutta pakoputki oli umpiruosteessa, ja sen autoliike vaihtoikin kun älysimme vaatia. Huoltomies sanoi Kummelin tyyliin, että "auto tykkää kun sitä käytetään", eli kovin vähän ajaminen tekee hallaa autolle, varsinkin jos se ei ole luppoaikana lämpimässä tallissa. Tai näin minä ainakin häntä tulkitsin.
« Last Edit: 17. 10. 2006 11:11 by sähköjänis »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #35 on: 17. 10. 2006 11:11 »
Ajan hyvin vähän autollani (1000-2000 km/vuosi) mutta ruostehan se autot tappaa (vaikka suojaankin). Onko totta, että jossain autossa on ruostevapaa kori? Tarkoitan nyt n. 10 vuoden ikäsitä, sillä uudempaan autoon en sijoita. Onko esim. jossain vanhemmissa Audeissa sinkitty kori.

Autonkoreja tehdään jopa alumiinista, mutta alumiinihan taas hapettuu ja on muutenkin aika hankala materiaali autonvalmistuksessa.

Audi taisi olla se ensimmäinen valmistaja, joka toi markkinoille korin, joka oli sinkitty kokonaan.
Muut tietenkin perässä, mutta tämä tarkoitti harvoin sitä, että koko kori oli sinkitty. Yleensä konepelti, katto ja takaluukku jäi käsittelemättä - mutta autoa mainostettiin kuitenkin sinkittynä, mutta varottiin koko sanan lisäämistä mainoksiin...

Lähes kaikki autot valmistetaan tänä päivänä sinkitetystä levystä. Yleensäkin, koko pintakäsittely on muuttunut dramaattisesti. Ennen vanhaa uskottiin paksuihin pintoihin, moottorisahan ketjuöljyihin jne, mutta tänä päivänä myös pintakäsittely on optimoitu.
Muistanet varmasti, miten yksi ja toinen makasi auton alla ja hitsasi uuttaa peltiä pohjaan. Tänä päivänä näky on yhä harvinaisempi, eikä nyky-autoja ruostesuojata enää ollenkaan sen jälkeen, kun ne jättävät tehtaan. Noh, tämä varauksin, sillä autot saavat joskus erikoisen ruostesuojakäsittelyn maahantuojan toimesta. Tässä on siis kysymys eri markkinoille vietävistä autoista.
Ja sama toisinpäin, moni Saksasta autonsa hakenut kokee yllätyksen, kun huomaa ettei autoa ole ruostesuojattu lainkaan. Siellä ruostesuojauksesta maksetaan erikseen ja moni jättää sen sitten tekemättä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #36 on: 17. 10. 2006 11:11 »
Ostimme puolisolle perheemme kakkosautoksi vuoden -99 Opelin, ajettu mitättömät 28 000 km, eli seissyt siis paikoillaan suurimman osan aikaa.

Auto on kuin enkeli ja kuin uusi, mutta pakoputki oli umpiruosteessa, ja sen autoliike vaihtoikin kun älysimme vaatia. Huoltomies sanoi Kummelin tyyliin, että "auto tykkää kun sitä käytetään", eli kovin vähän ajaminen tekee hallaa autolle, varsinkin jos se ei ole luppoaikana lämpimässä tallissa. Tai näin minä ainakin häntä tulkitsin.


Näin on. Sisko osti uuden auton ja körötteli sillä tosi vähän. Vuoden kuluttua meni jarrut vaihtoon - ne olivat ruostuneet jumiin!

Yksi hyvä esimerkki tästä on käsijarru. Sehän toimii loistavasti, jos sitä käyttää joka kerta kun pysäköi autonsa, mutta jumittuu herkästi, jos sitä käyttää vain satunnaisesti, kun kaikki liikkuvat osat keräävät loskaa, likaa, ruostetta ja kosteutta.

Mielenkiintoista muuten, Suomessa käsijarrun ympärivuotinen ahkera käyttö on itsestään selvää, mutta esim. Saksan moottorimiesten järjestö ADAC varoittaa käsijarrun käytöstä talvella, koska se saattaa jumittua silloin herkästi:-)

Pakoputkesta sen verran, että niitähän vaihdeltiin aina muutenkin parin vuoden välein, mutta tänä päivänä moni valmistaja lupaa, että pakoputki kestää 10 vuotta. Mielenkiintoista tässä on se, että pakoputket ovat yhä lähes samaa tavaraa, mutta ne ripustetaan nyt paremmin, eivätkä tämän päivän moottorit syydä niin paljon vettä pakoputkistoon. Lisäksi, moottorit käyvät tänä päivänä niin siististi, eivätkä ravistele näin myöskään pakosarjaa. Pakoputkihan meni harvoin rikki ruosteen takia, yleensähän moottori ravisteli sen poikki jostain kohdasta.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #37 on: 17. 10. 2006 12:12 »
Eikö Osala sjelekaan enää Jenkillä ?

Ainakin vielä n. vuosi sitten lastattiin jenkkifarkkua Lidlin pihassa, niinkuin kunnon Vihreän pitääkin.

Kyllähän se nyt vain on niin, että auton käyttämättömyys, se kalliita kilometrejä vasta tuottaakin
perus ylläpitomaksuineen, eikä kymmentä vuotta kestävää pakoputkea ole vieläkään lanseerattu.

Toista oli seitkytluvun "vesijohtoputket" jotka pysyivät vielä seuraavat kymmenen vuotta
teräksenkovan ruostekerroksen varassa.
Kertakäyttökulttuurissa, ei varaosien kestävyydellä enää ole mitään sijaa, työllistämisen johdosta,
joten mahdolliset auton "ikälisät" jäävät varsinaista tuunausta harrastavien diggareiden
modausten varaan.

Vähän ajettavan auton ylläpitokustannuksilla, ajelee vähän perkeleesti taksilla, jopa työhön,
laskekaa, jos ette usko.

Varsinkin nämä aviopuolisoiden nk. kakkosautot, ovat rahanreikiä, vailla vertaa.
« Last Edit: 17. 10. 2006 12:12 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #38 on: 17. 10. 2006 12:12 »
eikä kymmentä vuotta kestävää pakoputkea ole vieläkään lanseerattu.

- Noh 9 ja puoli sitten:-)
Naapurilla on muuten Volvo S80, vuosimalli 1998. Hän on vaihtanut siihen kerran jarrut ja jonkun nivelen takuuseen. Pakoputki on alkuperäinen, eikä ole mitään syytä uskoa, ettei se olisi sitä vielä vuoden parin päästäkin.

Quote
Kertakäyttökulttuurissa, ei varaosien kestävyydellä enää ole mitään sijaa,

- Faktaa on, että moni autonvalmistaja saisi pannat pillit pussiin, ellei saisi lisätuloja varaosamyynnistä. Vähän niin kuin kännykät, yksi johdonpätkä kännykän ja tietokoneen välillä maksaa lähes yhtä paljon, kuin itse kännykkä.

Itseäni ärsyttää se, miten autot ovat koottuja. Kaikki on kiinni pienillä neppareilla ja klipseillä. Pitää aina rikkoa se ensimmäinen, nähdäkseen miten se listanpätkä on kiinni ja liikkeestä ei sitten tietenkään voi ostaa sitä yhtä, vaan pussin jossa kaikki 50 kappaletta... Politiikkaa. Puskureistakaan ei löydy enää yhtään pulttia eikä mutteria.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autoista
« Reply #39 on: 17. 10. 2006 12:12 »
Onko esim. jossain vanhemmissa Audeissa sinkitty kori.

Pieni tarkennus aikaisempaan viestiini:
Audi A8 ja Audi A2:ssa on alumiinikori.