Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 603847 times)

0 Members and 46 Guests are viewing this topic.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #480 on: 17. 10. 2007 11:11 »
Edelliselle kirjottajalle Fableablelle huomautan:
Politiikka sana kuuluu sivistyssanoihin ja tarkoittaa asioiden hoitamista. Sitten on mitä erilaisimpia politiikan muotoja, sosiaalipolitiikkaa, terveydenhoitopoliikka jne. Ei se tarkoita vaaleja ja vaalien tupailtoja. Vaalipolitiikka on hankkia itselle tai puolueelle mahdollisimman paljon tukea ja kannatusta että voidaan  kunnallispolitiikkaa (yhteisiä asioita) tulevina vuosina.
Ota tulitikku käteen, siinä on kauppapolitiikkaa, veropolitiikkaa, ay-politiikkaa jne loputtomiin erilaista politiikkaa. Siinä on myös metsäpolitiikkaa. Ja tulitikun tulikin on poliittinen symboli.

Eli suomeksi pyysin hoitamaan kunnallisia asioita.

Pentti Suksi

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #481 on: 17. 10. 2007 11:11 »
Edelliselle kirjottajalle Fableablelle huomautan:
Politiikka sana kuuluu sivistyssanoihin ja tarkoittaa asioiden hoitamista. Sitten on mitä erilaisimpia politiikan muotoja, sosiaalipolitiikkaa, terveydenhoitopoliikka jne. Ei se tarkoita vaaleja ja vaalien tupailtoja. Vaalipolitiikka on hankkia itselle tai puolueelle mahdollisimman paljon tukea ja kannatusta että voidaan  kunnallispolitiikkaa (yhteisiä asioita) tulevina vuosina.
Ota tulitikku käteen, siinä on kauppapolitiikkaa, veropolitiikkaa, ay-politiikkaa jne loputtomiin erilaista politiikkaa. Siinä on myös metsäpolitiikkaa. Ja tulitikun tulikin on poliittinen symboli.

Eli suomeksi pyysin hoitamaan kunnallisia asioita.

Pentti Suksi

Aivan. Sitähän minäkin tarkoitin. Yhteistä asiaahan tässä vaaleilla valitussa  valtuustossa hoidettiin , ja tulos oli 27-24 tukipäätöksen puolesta.

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #482 on: 17. 10. 2007 11:11 »

Aivan. Sitähän minäkin tarkoitin. Yhteistä asiaahan tässä vaaleilla valitussa  valtuustossa hoidettiin , ja tulos oli 27-24 tukipäätöksen puolesta.


Jaa että pulinat pois? Kiellätkö demokraattisen valitusoikeuden?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #483 on: 17. 10. 2007 11:11 »


Tässä oli vasta valtuuston päätös(josta ilmeisesti valitetaan ), vielä on auki asioita ennénkuin tämä tuki on kokonaan hyväsytty Finvera ymm..

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #484 on: 17. 10. 2007 12:12 »

Aivan. Sitähän minäkin tarkoitin. Yhteistä asiaahan tässä vaaleilla valitussa  valtuustossa hoidettiin , ja tulos oli 27-24 tukipäätöksen puolesta.


Jaa että pulinat pois? Kiellätkö demokraattisen valitusoikeuden?

En. Mutta pulinnan tasoa voisi nostaa.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #485 on: 17. 10. 2007 12:12 »
                     Kävisikö Tämä.?

Tähän Keskustelufoorumiasiaan vähän myös sekaantuen.

Tapaus RG Line näyttää todistettavasti aiheuttaneen kansanliikettä, nk. avoimeen tiedoittamiseen liittyen, josta myös Vaasalaisia Info on saanut jonkinlaisen keskipisteen ansion.

Varsinainen hyöty Kunnalliseen päätöksentekoon lienee kuitenkin edelleen paradoksi, josta kyseinen
tapaus RG lienee paikallaan selventävää esimerkkiä vastaten, eli kyse on etupäässä Laista, sekä sen
noudattamiseen liittyvästä demokratiasta, jossa varsinainen kansalaismielipide ei vaikuta muutoin kun
vain suuntaa antavana, varsinaiseen päätöksentekoprosessiin viitaten.

Eli Päätös on kuitenkin toteutunut laillisesti ns. edustuksellista demokratiaa hyväksikäyttäen,
jossa kuntalaisella on ollut edustajavaalin lisäksi lobbausmahdollisuus päätösäänestyksiin,
omalla tavallaan eli kansalaisliikkeellä valtuutettujensa mielenkiinnon ja poliittisen taidon toteuttamiseksi
lähinnä enemmistö valtakirjaan perustuen, omista ehdotuksistaan, tai tavoitteistaan, sekä käsityksestään huolimatta. Myös toisinpäin.

Tämänkaltaisissa kunnallisissa päätöksissä sotii kuitenkin monta eri näkökulmaa, eli esimerkkinä
nk. vasemmistosiiven perustavoite olla hyväksymättä peruskuntalaisen turhiksi katsomiaan investointeja, esim. yksityiseen pääomaan nähden, kuin myös näiden valmiuksien rahoitusta yhteisin varoin, joista käytännöllisesti katsoen ei ole visioitua hyötyä niiden enemmistörahoittajille, tarpeista puhumattakaan.

Tässä mallissa kuitenkin näyttäisi olevan Foorumin lailla pelkkä yleisen mielipiteen hakuisuus,
jonka tuella mahdollinen päätäntävalta siirtyisi enemmistö Valtuustoille, tämän näkökulman
mukaisin hankeratkaisu katkoin, mitään muuta kehitys, tai ratkaisumallia siihen tarjoillen.

Tätä pointtia ajetaan siis kansalaismielipitein, lakiselvityksin, kuin myös tutkivin asetelmin,
vastapuolen kehitysperustelun kumoamiseksi, yksipuolisen ratkaisumallin detaljein.

Taasen ns. Oikeistopuolen malli näyttäisi visioiduin kuitenkin pitemmän tähtäimen visioin
valmiuksia rahoittaen ja tulevan kuntatalouden kehitys versioin, jossa valmius kulkevat ensisijalla
sekä rahoitus, kuin mahdollinen tuotto kulkee tois sijaisin kriteerein, omia intressejä, kuin myös
Yritysmaailman etuja ajaen.

Kyse on siis ideologiasta, jonka balanssisuhde tällä hetkellä näyttäisi olevan kehittyvästä informaatiosta
johtuen fifty / fifty luokkaa, sekä muutaman talousasiat sisäistäneen, molemmista ryhmistä
nousseen  edustajan  faktoihin, eikä mielipiteisiin edustuksensa perustaviin lausuntoihin
tavalliselle kuntalaiselle suuntautuvan informaationsa johdosta.

Tässä tilanteessa siis myös valtasuhteiden ravistelu on mahdollista kannatusravistelun ohella,
niin tavallisen talliaisenkin, kuin vastapuolen ravistelun merkeissä ja etenkin tosiasialliseen
päätöksenteon rehellisyyteen, kuin perusteisiinkin viitaten.

Tätä tukee erityisesti useiden kelkkansa kääntäneiden edustajien, kuin myös foorumipostaajienkin
vastaava menettely päätökseen johtavassa esitutkinnan kaltaisessa tilanteessa, jossa sana on vapaa.

Vaasalaisia Infon kohdalla erityisesti seikkaa tukee vastaava tilanne, jossa mielipiteistä koostettu kokonaismielipide kuitenkin tukee kyseisen päätöksen turvattomuutta, mutta muussa saman
kehitysmallin kuviossa Kokoomuslaista arvoa näiden erilaisten valmiusten tukemisessa aina
sairaanhoidon julkisista palveluista, velaksi kehittämiseen saakka.

Toisin sanoen tämänkin saitin enemmistö kulkee tämän päättäjäenemmistön jalanjäljissä
joko perinnöllisin, tietoisin, tai tietämättömin option, näiden päätösten mielivallan, kuin myös
sen valta aseman turvaamiseksi, joka kuitenkin näyttäisi osuvan kipeästi omaankin nilkkaan
omasta tarpeesta johtuen.

Tärkein pointti mielestäni olisi kuitenkin tästä päätösvalta asetelman  ravistelusta huolimatta
näiden nk. joo joo miiesten, eli mukana turhana roikkuvien edustajiemme poiskarsiminen
joka oleellisesti vaarantaa päätöksenteon tarkoituksenmukaisuuden, pelkällä lisätäytteellä
varmentavana, kyseistä valtakoneistoa rasvaten.

Toisin sanoen nämä edustajat ovat väärässä paikassa ja nimenomaan vain tietämättömiä kuntalaisia
edustaen, omien intressiensä asioita edustaen.

Tässä on heille kuitenkin saittia tarjottimella tarjoillen vuosi esitetty, joten tiedostakaa nyt postaajat
tosiseikka: Päätöksentekoon tarvittavana ja kuntalaista edustaen, he eivät tätä mahdollisuuuta
kaipaa, eivätkä halua, joten punaista valoa  päälle ensi vaaleissa ja vihreälle tulosvastuu.

Kuitenkin poliittista silmää ja taitoa edustettavan eteen ilmentäen.

Joka tosin tästä avoimesta informoinnista johtuen. Näyttäisi olevan vasta alkamassa..


CopyPaste

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #486 on: 17. 10. 2007 13:01 »
"Lauttaliikenteen tukeminen muistuttaa kommunistista taloudenpitoa, jossa tappio on yhteinen mutta voitto yksityinen."

Markku Mantila, päätoimittaja
Pohjalainen

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=274478

Offline Kansleri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #487 on: 17. 10. 2007 13:01 »
Minä edelleen huomautan, että nyt pitää keskittyä kaikkeen oleelliseen mitä valituksen tekemisessä on tärkeätä.

Tutustuin aikani kuluksi kunnallislakiin ja siihen liittyvään oikeuskirjallisuuteen ja tässä muutamia aineksia valituksen laadinnassa huomioon otettavaksi:

Lähtökohtana on se, että kunnan toimialaan kuuluu elinkeinopolitiikan alalla etupäässä yritystoiminnan yleisistä edellytyksistä huolehtiminen. Kunta voi kuitenkin myöntää yritystukea yritykselle lähinnä silloin, kun tuen avulla voidaan turvata työllisyyttä kunnassa. Kunnan harjoittamassa elinkeinotoiminan tukemisessa otetaan yleensä huomioon myös kunnan erityisolosuhteet tai ts. kunnan työllisyystilanne tukipäätöstä tehtäessä. Kunta voi myös antaa takaussitoumuksia, jos tarkoituksena on työllisyyden turvaaminen. Tällöin voidaan kuitenkin tukea lähinnä työllisyyden kannalta tärkeitä investointilainoja. Mielenkiintoista on tässä on kuitenkin se, että käyttöpääomalainan takaamisen ei katsota kuuluvan kunnan toimialaan, koska tällöin voi olla vaikea varmistaa takauksen työllistäviä vakutuksia. KHO on ratkaissut yhden oikeustapauksen, jossa oli hyväksytty kunnan tekemä yrityksen käyttöpääomalainan takaus, mutta tässä tapauksessa kunta itse omisti yhtiön osakkeista 50 %.

Valituksen onnistumisen kannalta on siis oleellista keskittyä miettimään, mikä merkitys  RG-Linelle myönnetyllä  takauksella ja lainalla on kaupungin työllisyyden kannalta. Olisiko kielteinen päätös ja missä määrin vaikuttanut työllisyyteen Vaasassa? Entä mikä merkitys tukipäätöksellä on sataman työllisyyden ja RG1:n liikennöintiä palvelevien yhtiöiden työllisyyden kannalta?  Tässä yhteydessä on syytä huomata, että ainakin lehtitietojen mukaan yhtiö työllistää etupäässä naapurikuntien asukkaita. Toiseksi yhtiön alus purjehtii Ruotsin lipun alla ja nettopalkkausmenettelyn vuoksi palkkaverot ja palkkojen sivukulut jäävät yhtiön käyttöön. Tästä näkökulmasta voi pohtia, turvaako päätös verotulojen saatavuuden.

Oikeuskirjallisuudessa korostetaan vielä erikseen sitä, että takauspäätösten on aina perustuttava tarkkaan harkintaan ja ajan tasalla oleviin tietoihin. Oliko tässä RG-Linen tapauksessa asia näin? Useaan otteeseen on tuotu esille se, että vakuudeksi tarjotun aluksen arvo on epäselvä. Toiseksi valtuustolle on myös kerrottu, että yhtiön luottokelpoisuus on huono. Tältä pohjalta voi pohtia sitä, miten nämä tiedot vaikuttavat myönnetystä lainasta ja takaussitoumuksesta koituvien riskien hallintaan.

Valtuuston päätöksellä näyttäisi olevan myös kilpailuoikeudellinen ulottuvuus. Nyt on käynyt selväksi, että valtuuston päätöksellä kaupunki sitoutuu 12 vuodeksi yhden yhtiön tukemiseen. Päätös voi asettaa Merenkurkun laivaliikenteeseen mukaan pyrkivät yritykset eriarvoiseen asemaan silloin, kun ne osallistuvat laivaliikenteelle myönnettävästä valtion tuesta järjestettyyn tarjouskilpailuun.

Viime maanantain valtuuston kokouksessa epäiltiin sitä, että onko tukipäätös Vaasan valtuuston työjärjestyksen mukainen. Muisitini mukaan kokouksessa todettiin, että kaupunki voi tukea yrityksiä työjärjestyksessä mainituissa tapauksissa silloin, kun tuettava yritys on kuntaomisteinen. Nyt tulisi selvittää, että onko tehty päätös kaupungin omien ohjeiden mukainen.

Tässä muutamia hätäisesti esille nostettuja seikkoja valituksen pohjaksi. Muut voivat jatkaa asian pohtimista tästä.


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #488 on: 17. 10. 2007 13:01 »
                     Kävisikö Tämä.?

Tähän Keskustelufoorumiasiaan vähän myös sekaantuen.

Tapaus RG Line näyttää  jne......


Loistavaa Professional !  Vielä kun pikkasen tiivistät, niin......hyvä tulee.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #489 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Minä edelleen huomautan, että nyt pitää keskittyä kaikkeen oleelliseen mitä valituksen tekemisessä on tärkeätä.

 
Viime maanantain valtuuston kokouksessa epäiltiin sitä, että onko tukipäätös Vaasan valtuuston työjärjestyksen mukainen. Muisitini mukaan kokouksessa todettiin, että kaupunki voi tukea yrityksiä työjärjestyksessä mainituissa tapauksissa silloin, kun tuettava yritys on kuntaomisteinen. Nyt tulisi selvittää, että onko tehty päätös kaupungin omien ohjeiden mukainen. 


Hyvin suunniteltuun kuuluu aina monen seikan huomioonotto.  Seuraava ei tarkoita,
että olen sitä mieltä mutta yritän kumota edellämainitun.

Jos nuo panttina olleet kotipizzaosakkeet ovat edelleen kaupungin hallussa (nythän
ne vissiin poistuivat) niin eikö se tee tuettavasta yrityksestä kuntaomisteisen?
Ainakin siis pieneltä osalta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #490 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Ei kaupunki niitä omista vaan ne ovat vain takauksen panttina...
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline TriJack

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #491 on: 17. 10. 2007 14:02 »
- EU:n komissiolle on ennakkoon ilmoitettava kaikista suunnitelluista tukiohjelmista tai hyväksyttyihin tukiohjelmiin kuulumattomista yksittäisistä tuista (artikla 88 kohta 3). Esimerkiksi kuntien myöntämät tuet ovat tukiohjelmiin kuulumattomia yksittäisiä tukia.

- Uudet tukiohjelmat tai yksittäiset tuet voidaan saattaa voimaan ja ottaa käyttöön vasta, kun komissio on ne hyväksynyt. Ilman komission hyväksyntää myönnetyt tuet ovat laittomia, ja ne voidaan joutua perimään korkoineen takaisin tukea saaneilta yrityksiltä. Keskeinen sääntö artiklan 88 tulkinnassa on neuvoston ns. menettelytapa-asetus (659/1999).

- Kauppa- ja teollisuusministeriö avustaa tulkintaan liittyvissä kysymyksissä, mutta jokainen viranomainen on kuitenkin viimekädessä vastuussa toimenpiteen valtiontukiluonteen arvioinnista.

- Tukiohjelmia valmisteltaessa viranomaisten tulee huomioida se, että ilmoitusmenettely kestää arviolta 4 - 6 kuukautta. Toimenpide voidaan panna täytäntöön vasta, kun komissio on asian hyväksynyt.

Lähde: http://www.ktm.fi/index.phtml?s=88

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #492 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Juuri näin TriJack.

Komissiolta saa ja pitää pyytää tällaisiin lupa. Luultavasti tämä asiaan sekoitettu KTM:n ylitarkastaja joutuu näin juuri menettelemään.

Meillä Vaasassa päättäjät eivät ole vielä tajunneet, että olemme EU:n jäsenmaa... Eihän siitä ole kuin hieman yli 10 vuotta vasta, kun liityimme siihen...
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #493 on: 17. 10. 2007 14:02 »




No kohta istumme Brysselissä Trasburin oikeudessa, tai siis päättäjät.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #494 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Lainaus kansleri

Quote
Toiseksi yhtiön alus purjehtii Ruotsin lipun alla ja nettopalkkausmenettelyn vuoksi palkkaverot ja palkkojen sivukulut jäävät yhtiön käyttöön.

Kun näyt tuntevan lakia niin osaatko sanoa, jos tulisi oikeusjuttuja, niin kumman maan lainsäädännön mukaan asiaa käsiteltäisin Eu-tuomioistuimessa Ruotsin vaiko Suomen ?

Löysin tällaisen asian selaillessa siinä mainitaan Norja omistajana ja yhtiö Ruotsissa on tytäryhtiö?


Suomalaisalusten ulosliputus hyödyttää norjalaisyhtiötä
Kauppalehti (31.3.) uutisoi norjalaisesta laivamanagementyhtiöstä OSM Groupista, jonka ensimmäinen suomalaisasiakas on Rabbe Grönblomin omistaman RG Linen autolautta M/V Casino Express. OSM Groupin ruotsalainen tytäryhtiö OSM Sea Partner huolehtii sekä Casino Expressistä että sen miehistöstä, sillä RG Line vaihtoi aluksen Suomesta Ruotsin lipun alle säästösyistä. OMS Groupin toimitusjohtaja John B. Hough toivoo yhtiölleen aukeavan tästä väylän Suomeen. Hänen mukaansa laivojen kustannuksista 60 prosenttia on palkkoja, lautoilla osuus on tätäkin suurempi. RG Linen toimitusjohtaja Börje Lassfolk puolestaan on tyytyväinen OSM:ään ja kertoo palkkakustannuksissa säästyvän Ruotsin nettopalkkauksen ansiosta 40 prosenttia.


http://www.merimieselakekassa.fi/katsaus.asp?path=1;2493;3594;3596
« Last Edit: 17. 10. 2007 14:02 by EX-Vaasalainen »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #495 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Kiitos ja paljon, nyt alkaa tulla asiaa. Pannaan tarkoin muistiin ja pahitteeksi ei ole vielä tarkistuksen tarkistus.
Ex-vaasalaiselle vastaan lyhyesti Suomen lain mukaan,  koska suomalainen kaupunki nimeltään Vaasa käsitteli asiaa. Samat EU säännökset koskee myös Ruotsia.
Hyvä että pyöritetään lakikirjaa ym. säännöksiä.
Mitä prosessivirheitä on asia käsittelyssä tapahtunut?

Pentti Suksi

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #496 on: 17. 10. 2007 14:02 »
No voi hyvänen aika! Lues nyt edes lammaspaimen tämän topicin otsikko! Siinä lukee; Rabbe Grönblom -PIZZALAIVURI!
Ei pitäisi tällä laukoa mielipiteitään varmoina faktoina, jos ei tunne ja tiedä edes kuka on  asian tiimoilta sanonut ja mitä.

Pro –Vaasan Oiva Lehtonen  vihjaili  (kuulopuheiden perusteella ilman todisteita) että  Vaasan verotuloja käytetään   Pizzalaivurin  huvijahteihin  Egyptissä sekä  jahdin miehistö palkankustannuksiin.

Tässä säikeessä keskustellaan R.G:n bisneksistä, pizzoista ja laivaliikenteestä. Otsikko on ytimekäs.

Ja suo toki anteeksi, kun en junantuomana tunne kaikkia kunnallispoliitikkoja. Nyt toki vihjeestäsi muistan Lehtosen. Lehtosen puheenvuoro oli ala-arvoista populismia. Ei kaikkiin lapsellisuuksiin kannata puuttua; vaan mitä itse teen? Antamalla huomion, tunnustaa merkityksen. Sinäkin voisit puuttua niihin lukemattomiin asia-argumentteihin, joita tässä ketjussa on esitetty, etkä vain räksyttää Lehtosen sanomisista.

Jos tuo Lehtosen kommentti on sinulle niin merkityksellinen, niin mene esittämään mielipiteesi Lehtoselle, äläkä itke asiasta täällä, ei Lehtonenkaan. Täällä yritetään edelleen keskustella asiasta.

Lisäksi Osala vihjaili satamamaksujen osalta selvää rikosta, jos näin on TEHKÄÄ SITTEN KIIREESTI RIKOSILMOITUS!

Jos minun pitäisi lukea säikeen otsikko ja olla kertomatta mielipiteitäni muiden sanomisista, niin sinun kannattaisi perehtyä asiaan. Kyse ei ole satamamaksuista, vaan rahdinkuljettajien maksamista tavaramaksuista. Lue nyt vielä Osalan kirjoitus blogista tai katso valtuuston kokous nauhalta. Rahat ovat Vaasan kaupungin, RG-line on vetänyt välistä. Vielä kerran: kyse ei ole satamamaksuista, vaan RG-linen rahtareilta perimistä tavaramaksuista, kaupungin rahoista.

"4 § (24.8.1990/769) Kavallus.

...

Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana. "

Sopii täysin RG-linen kuvioon, paitsi jos on sovittu, ettei tavaramaksuja tarvitse kaupungille suorittaa ja että RG-linella on oikeus rahoja käyttää. Epäilen. Miten vain, tutkintakynnys ylittyy reippaasti, jos joku rikosilmoituksen tekisi, syytekynnyskin todennäköisesti, mikäli rahat ovat menneet.

Apkj.  Lonka esitti vain oikeutettua asia puolustusta tällaiseen lokakampanjaan. Ei se mitään politiikkaa ollut. Se oli hänen henkilökohtainen mielipiteensä, kaupungin satamavastaavana Lisäksi hänellä oli siihen täysi oikeus.  mitä vihreiden Katajamäki häneltä halusi väärin perustein evätä.

Lonka esitelköön asioita, jotka hänen alaansa kuuluu. R.G:n henkilö ei hänen alaansa kuulu, eikä hänen virkamiehenä kuulu osallistua poliittisiin lokakampanjoihin. Kuten todettua, jos haluaa puhua paskaa, hakekoon valtuustoon. Virkamies osallistuu asioiden valmisteluun ja toimeenpanoon, ei poliittiseen keskusteluun muutoin kuin neuvoa antaen ja tietoja esittäen. Toki tämä lainmukainen asetelma on ainakin Vaasassa kääntynyt päälaelleen, kun virkamiehet tuntuvat tekevän valmistelun ja toimeenpanon lisäksi myös päätökset asioista. Mielipide kuului valtuuston kokouksessa varsin voimakkaana myös kaupunginjohtajien suusta.

DIT: oikolukua.
« Last Edit: 17. 10. 2007 19:07 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline Vennu-45

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Rg-Linen tilanne
« Reply #497 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Olen saamaa mieltä Heikki Lamminmäen kanssa. Ei muuta kuin valituksia tekemään!

Offline TriJack

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #498 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Jättäisin huomioimatta Oiva Lehtosen mainitsemat huvijahtien palkkamaksut ellei Lonka olisi vahvistanut asiaa mainitsemalla, että maksut vain kierrätettiin RG-Linen kautta. Huhu ei siis ole ihan tuulesta temmattu.

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #499 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Jättäisin huomioimatta Oiva Lehtosen mainitsemat huvijahtien palkkamaksut ellei Lonka olisi vahvistanut asiaa mainitsemalla, että maksut vain kierrätettiin RG-Linen kautta. Huhu ei siis ole ihan tuulesta temmattu.

Lonka todellakin vahvisti asian.

Kysymys kuuluukin: Miksi maksut kierrätetään RG Linen kautta? Onko ainoa syy se että kierrätyksellä saadaan arvonlisäverot ja työnantajamaksut vähennettyä ätmän yksityisen veneen osallta?

Onko kyse Longan väitteen mukaisesta kierrätyksestä? Tarkoitan sitä onko Rabbe maksanut nämä kulut RG Linelle.

Offline Kansleri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #500 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Kun näyt tuntevan lakia niin osaatko sanoa, jos tulisi oikeusjuttuja, niin kumman maan lainsäädännön mukaan asiaa käsiteltäisin Eu-tuomioistuimessa Ruotsin vaiko Suomen ?

Koska kyseessä on Vaasan kaupungin tekemä Suomen kunnallislain alainen päätös ja jos asiasta valitetaan kunnallisvalituksen muodossa, niin valitus käsiteltäsiin Suomen lain pohjalta.  Valitus tehtäisiin ensivaiheessa hallinto-oikeuteen. Tällöin valituksen kohteena olisi lähinnä kysymys siitä, onko tehty laina- ja takauspäätös kunnan toimialaan kuuluva asia. Pohdin tätä juttua   juuri tästä näkökulmasta aiemmin tässä viestiketjussa.

EY-oikeuden näkökulmasta valtuuston päätöksestä voi kannella Euroopan yhteisöjen komissioon ja pyyytää komissiota tutkimaan vääristääkö päätös kilpailua unionin sisämarkkinoilla eli onko päätös EY:n perustamisspimuksen artiklojen 86-89 mukainen, sillä komissio tehtävänä on perustamissopimuksen artiklojen toteutumisen sekä komission perustamissopimuksen toimeenpanosta annettujen säädösten valvonta. Komissio voi tarttua tähän asiaan toistakin kautta. RG-Line on jo saanut Länsi-Suomen läännhallituksen päätöksellä Euroopan aluekehitysrahaston (yksi EU:n rakennerahasto) tukea ja komissio voi harkintansa mukaan tarkastaa tehdyn tukipäätöksen. Tällöin yleensä selvitetään onko tuki myönnetty annettujen säädösten mukaisesti. Samalla selvitetään onko tuella ollut vaikutusta sisämarkkinoiden toimintaan.




Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #501 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Tässä vaiheessa asiantilaa vedän tähän oman yhteenvetoni tapahtuneesta (siis niin kuin minä sen käsitän).

Taustaa: olin jo viimeksi, kun kaupunki tuki laivalinjaa "hieman pahoillani" tapahtuneesta.

No kuitenkin: Kun Casino Express myytiin tuli rg-linen taseeseen ammottava aukko, koska laiva oli taseeseen merkitty aivan liian arvokkaana. Tästä johtuen joutui yritys tasekriisiin ja joutui ilmoittamaan asiasta osakeyhtiölain mukaisesti viranomaisille. Yhtiö joutui selvitystilaan ja sai todennäköisesti aikarajan, jolloin taseen olisi oltava kunnossa tai rg-line jouduttaisiin hakemaan konkurssiin. Aikaraja taitaa olla jossain joulun tienoilla, koska Håkan niin kovasti painotti, että liikenne loppuisi ennen joulua, jos tukea ei myönnettäisi.

Tähän kohtaan pieni sivujuonne tarinaan. R.G. huomasi tässä vaiheessa myös, että jos konkka kolkuttelee menee 11% Kotipizza-osakkeista kaupungille. Sitä ei voi sallia, koska silloin yhtiö on paljon vaikeampi realisoida eli siis myydä. Kotipizza alkaa olla jo siinä vaiheessa elinkaartaan, että varmasti kyselyjä ja ostajia olisi riittämiin (vrt. Hese-seikkailut). Siispä takausten muotoa on saatava muutettua...

Ja tulkinta jatkuu: R.G:n hyvä veli (myös kirjaimellisesti) kavereita istuu kuitenkin parhailla paikoilla Vaasan hallinnossa. Siis yhteydenotto siihen piiriin alkaa tuottaa tulosta. RKP on selvää pässinlihaa; veli ja eduskunta-vaaleista hyväveli-velkaa oleva Håkan hoitavat sen. Ja kok menee sillä samalla vauhdilla, jolla Kouhi edellisen tukipotin hoiti. Ja Kouhin sana on laki siinä ryhmässä. Demareista mukaan lähtevät konkarit tuttuun tyyliin. Lieneekö sielläkin hieman vaalivelkaa... Asiaa alkaa valmistella luottamusmiesten konkari Kouhi (tästä tosin on vain arveluja, olisi erittäin mielenkiintoista tietää missä vaiheessa ja kuka otti ensimmäisenä yhteyttä Finnveraan). Kuitenkin: asia hoidetaan salassa ja kiireellä. Hallituksen listallekin se tulee salaisena asiana; siitä ei saa etukäteen puhua, pukahtaa. Tässä oman käsitykseni mukaan mennään metsään valmistelussa. Unohdetaan, että nykyään toimitaan EU-Suomessa ja tällaisiin tukiin pitää pyytää lupa. Mutta hallituksella (Kouhilla) on niin monta onnistunutta "puhallusta" takataskussaan viime vuosilta, että kyllä tämäkin menee kivuttomasti läpi.

No asia tulee sitten valtuustoon... Asia ei ihan kivuttomasti valmistukaan. Håkan raivoaa pöytänsä takaa, Lumio vapisee pidäteltyä raivoa mutta vasta toisella käsittelyllä päätös syntyy.

Ja sitten katsaus tuleviin mahdollisuuksiin.

Kunnallisvalitus. Asia voidaan todeta monelta kantilta väärin hoidetuksi. Menettelytavoiltaan tai laillisuuden kannalta. Silloin asia raukeaa ja rg-linen aika loppuu kesken. Tai Vaasan hallinto-oikeuden pikapäätöksen (vrt. asuntomessut) mukaan on toimittu oikein...

KTM (EU-komissio) katsoo, että tuki on ollut laitonta. Päätös kumotaan ja jos jotain on jo maksettu, suoritetaan takaisinperintä korkojen kera. Tai tuki onkin laillista (olisin yllättynyt)... Edellisessä tapauksessa firma konkkaan ja takauksen meidän tappioksemme. Mutta saisimmeko osakkeet takaisin eli palautettaisiinko tilanne ennalleen, kuten se oli ennen mahd. laitonta päätöstä???

Laivaliikennen ei alakaan kannattamaan ja konkka tuleekin vasta parin vuoden päästä. Ennen korollisen pääomalainan ajan alkua, kumma kyllä...

Me vastustajat olemme täysin väärässä; mitään hämärää ei ole tapahtunut, firma kukoistaa, kaupunki hyötyy niin paljon bisneksestä ja satamamaksuista, että voimme rakentaa vaikka uuden musiikkitalon Mansikkasaareen.

Ja tämä ei ole kateellista puhetta. Minä olen paljon komeampi kuin Rabbe ;-)
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #502 on: 17. 10. 2007 16:04 »
Toivottavasti tämä ei sotke logiikkaa.  Palaan vielä tuohon sanaan kavallus.  Jos tapaus täyttää kavalluksen tuntomerkit,niin silloinhan siitä pitää tehdä tutkimuspyyntö.  Oivallinen tekijä on Markku Mäntymaa, poliisi.

Olen ymmärtänyt että  viranomainen voi joko itse tai vihjeen perusteella aloittaa tutkimukset.  Koska on oletettavissa  että Mäntymaa ei sitä tee, niin voiko kuka tahansa tehdä asiasta ilimoituksen nimettömänä virtuaalisesti?

Sitäpaitsi, onko koko valtuusto tai puolet syyllistyneet rikoksen pimittelyyn jos eivät sen todetessaan ole siihen puuttuneet?

Sitten vielä toinen asia:  Olen kuullaut että nyt selvitetään kiirellä, miten valtio ja lähiseudun kunnat ja Umeå ja Västerbotten voisivat osallistua merenkurkun liikenteen tukemiseen.  Siis haalimaan liisää rahaa RG-Linelle.  Vaiko onko logiikassani jokin  virhe?

Etsikkoaikaa tehdä valitus on huomenna aamulla 27 vuorokautta.
« Last Edit: 17. 10. 2007 16:04 by Johansson »

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #503 on: 17. 10. 2007 17:05 »


Email: lehto.taina@netikka.fi

Palaute: Toivon äänestäjien muistiin pituutta!

Koskaan aikaisemmin ei ole tullut niin paljon tekstiviestejä taikka puheluita vaasalaisilta, kuin nyt tuon RG Linen tukemisasiassa. Ihmiset ovat selkeästi kertoneet harkitsevansa jopa paikkakunnan vaihtoa, jos rahaa "miljonäärikerjäläiselle" vielä annetaan. Vähintäinkin ovat kertoneet, että kokoomusta eivät enää äänestä, jos ovat aikaisemmin äänestäneet.

RKP:llä on oma jumalansa kaikessa. Kukaan ei uhkaa lopettaa RKP:N äänestämistä, vaikka he tekisivät minkälisia päätöksiä tahansa. He saavat kaikki rikkaiden suosimiset ja köyhien sortamiset anteeksi, koska ajavat vain ruotsinkielisten etuja.Jos kysymyksessä olisi ollut sama tilanne, mutta varustamon nimi vaikkapa Lehto Line, olisi aika moni RKP:läinen vastustanut pelastusoperaatiota.

Demokratian kannalta on hyvä asia, että äänestäjille on on tarjolla myös pienempiä puolueita. Näyttää siltä, että isommissa puolueissa yksittäisen valtuutetun mielipide ei paina mitään, jos se ei noudattele nokkamiesten tahtoa.

Valitan sitä, että käyn tällä foorumilla tosi harvoin. Voi olla, että kuluu taas päiviä, jopa viikkoja ennenkuin palaan takaisin. Minulla on eräs iso projekti kesken, joten keskityn siihen.

Taina Lehto
kaupunginvalatuutettu (vas.)

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #504 on: 17. 10. 2007 17:05 »
Todellakin on niin, että tämä RG Line Oy:n jälkirahoitusesitys on luokattomasti valmisteltu. Yleisesti muotoseikat ovat ne joilla asian saa kumoon.
Muutamia havaintoja!

Ei ole esitetty Vaasan kaupungille RG Line Oy:n hakemusta jälkirahoituksen tarpeellisuudesta yhtiölle. Esityksen ovat laatineet velkojat, eli Sampo pankki, Finnvera ja Vaasan kaupunki. (KH)

Ei ole annettu selvitystä RG Linen Oy yhtiön taloudellista tilasta. Välitilinpäätös 31.08.2007  puuttuu.

Vaasan Kaupungin hallituksen hyväksymä esitys muuttui ilman Kh:n valmistelua. Eikä näitä kumpaakaan ole hyväksytty RG Line yhtiössä, eikä Kotipizza osakkeiden omistaja Rabbe Grönblom ole antanut hyväksyntää osakkeista, eikä myöskään henkilötakuun poistumisesta. Mitään kirjallista todistusta näistä ei ole esitetty.

Takuiden muuttaminen RG 1 alukseen on selkeästi suurenriskin kohde. Meri onnettomuuden sattuessa astuu voimaan Merioikeudellinen saatavuus laki, joka korvaa ensisijaisesti merionnettomuudesta korvaukset siitä kärsineille. Viimeiselle sijalle jää pantinhaltiat.

Omavaikutuksen tuo  sitten tukitoimilla aiheutettu vapaankilpailun estäminen. Jonka ensisijaisesti joutuu käsittelemään Kauppa ja Teollisuusministeriö. Sen jälkeen EU:n kilpailuvirasto.
Lisäksi selvityksen piiriin omana – asiana tulee rahtimaksut 600 000 euroa, jotka kuuluvat Vaasan sataman liikelaitokselle.

Ensi tutkitaan ja sitten hutkitaan!
Nämä kaikki on nyt syytä selvittää perin juurin ennen valituksen jättämistä Hallinto-oikeuteen.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #505 on: 17. 10. 2007 17:05 »

Kiitos ja paljon, nyt alkaa tulla asiaa. Pannaan tarkoin muistiin ja pahitteeksi ei ole vielä tarkistuksen tarkistus.
Ex-vaasalaiselle vastaan lyhyesti Suomen lain mukaan,  koska suomalainen kaupunki nimeltään Vaasa käsitteli asiaa. Samat EU säännökset koskee myös Ruotsia.
Hyvä että pyöritetään lakikirjaa ym. säännöksiä.
Mitä prosessivirheitä on asia käsittelyssä tapahtunut?

Pentti Suksi

Näin on. Rötösherratlinnaanvaan.


Offline TriJack

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #506 on: 17. 10. 2007 18:06 »
Haluaisin vielä korostaa että kaupunki ei saa maksaa tukea ollenkaan ennen kuin EU-komissiolta on saatu lupa. Maksaminen ennen päätöstä on yksiselitteisesti laitonta. Lisäksi KTM ei lupaa myönnä vaan nimenomaan EU-komissio. KTM voi vain neuvoa.

Vaasan kaupungin pitää siis hakea itse lupaa EU-komissiolta ja odottaa EU-komission päätöstä. Tarkastuslautakunnan tulisi pitää huoli siitä, että näin myös menetellään.

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #507 on: 17. 10. 2007 19:07 »
"Lauttaliikenteen tukeminen muistuttaa kommunistista taloudenpitoa, jossa tappio on yhteinen mutta voitto yksityinen."
Markku Mantila, päätoimittaja
Pohjalainen

Mistä päättelit että pääkirjoituksen kirjoittaja olisi päätoimittaja? Pääkirjoitustoimittaja ne varmaankin enimmäkseen kirjoittaa.

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #508 on: 17. 10. 2007 19:07 »
Kaupungin hallituksen hyväksymä esitys muuttui ilman Kh:n valmistelua.

Kouhin uusi esitys taisi olla valtuuston eturivin poikien keskenään etukäteen sopima. Sitä voisi kuvailla  ketkuksi, vaikkakin aika ovelaksi tempuksi: kun kävi niin huonosti että hallituksen esitystä ei voinut muuttaa kokousten välillä, hallituksen puheenjohtaja Kouhi astui rivivaltuutetun saappaisiin ja teki muutosesityksen rivivaltuutettuna.

Näppärä temppu. Mutta nimenomaan temppu ja ilman muuta enemmän tai vähemmän epäasiallinen sellainen. Juridisesti varmaankin kuitenkin ok. Kouhin pisteet kuitenkin putosivat johonkin valtakunnanpoliitikko Pekkarisen tasolle, ja paljon sitä alemmas ei voi mennä. Mitä ilmeisimmin kumpainenkin on kunnon "pelin poliitikko", kuten ennen sanottiin.

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #509 on: 17. 10. 2007 20:08 »
Jotta valtuuston- ja kaupunginhallituksen kokouksien päätökset noudattaisivat lakeja- ja asetuksia on kaupungilla oma lakimies/nainen. Hänen tehtäviin kuuluu valvoa päätöksien laillisuutta. Viime maanantain kokouksessa hän ei ollut paikallakaan. Myös rakennusvirastossa on oma lakimies, että kyllä Vaasassa juristeja löytyy. Kaupunginjohtaja Lumiokin on juristi koulutukseltaan. No näyttää kuitenkin olevan niin, että aina on tarkastettava jostakin muualtapäin, onko täällä toimittu lain mukaisesti. Useinmiten kysytään Kuntaliiton lakimieheltä kuinka asiat pitäisi olla.
Mitä muuta tulee kuntalain lisäksi on kaupungilla omia johtosääntöjä joita pitäisi noudattaa. Valtuusto on päättänyt 7.10.2002 § 107. "Kunnan toimialaan liittyvän sijoittamisen osalta johtosäännössä määrätään, että pääoma- ja lainasijoituksia tehdään ja takauksia myönnetään ainoastaan kaupungin omistamiin tytäryhtiöihin. Muihin yhteisöihin pääoma- ja lainasijoituksia voidaan tehdä ja takauksia myöntää ainoastaan silloin, kun kyseessä on valtion ja kaupungin tai useamman kunnan yhteinen yhteisö tai milloin on kysymyksessä on erityisen painava syy"
Aikaisemmin painaviksi syiksi perusteltiin, että Uumajaan on maanteitse pitkä matka. Ilmeisesti ei riitä painavaksi syyksi. Nyt on painotettu viimeaikoina työllistämistä, koska kuntalainkin mukaan työllistämiskysymys on painava syy. Mutta tässäkään tapauksessa ei liene tarpeeksi painava syy.
RG-lineä ei voi myöskään nimittää yhteisöksi jota kaupunki omistaisi, ainakaan vielä.
Täällä joku väitti, että meistä tulisi pizaosakkeiden myöten RG-linen omistaja, ei tietenkään vaan osakkeet ovat konsernin osakkeita, ei Rg-linen.
Tämän lisäksi on kaupunginvaltuusto päättänyt taloustoimen johtosäännöstä 8.2.2001 § 59: "Kaupungin saatavat on pyrittävä laskuttamaan ja perimään tehokkaasti ja viivyttelemättä tähän tarkoitukseen varatulla laskutus- ja perintäjärjestelmällä ottaen huomioon perintälain, hyvän perintätavan sekä asiakaspalvelun vaatimukset. Toimielimen ja toimielinten alaiset johtavat viranhaltijat ovat vastuussa siitä, että laskutukset suoritetaan oikeamääräisinä ja ajallaan ja että saatavien perintä hoidetaan viivytyksettä"
Nyt onkin kysymys, miksei oheisen pykälän mukaisesti ei ole toimittu ajoissa, ettei Rg-linen rästissä olleita maksuja maksettu satamalle.

Offline präntööläinen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #510 on: 17. 10. 2007 20:08 »
Tämän lisäksi on kaupunginvaltuusto päättänyt taloustoimen johtosäännöstä 8.2.2001 § 59: "Kaupungin saatavat on pyrittävä laskuttamaan ja perimään tehokkaasti ja viivyttelemättä tähän tarkoitukseen varatulla laskutus- ja perintäjärjestelmällä ottaen huomioon perintälain, hyvän perintätavan sekä asiakaspalvelun vaatimukset. Toimielimen ja toimielinten alaiset johtavat viranhaltijat ovat vastuussa siitä, että laskutukset suoritetaan oikeamääräisinä ja ajallaan ja että saatavien perintä hoidetaan viivytyksettä"
Nyt onkin kysymys, miksei oheisen pykälän mukaisesti ei ole toimittu ajoissa, ettei Rg-linen rästissä olleita maksuja maksettu satamalle.
Entiselle präntööläiselle, Kuhmankulman kasvatille: kirjoitit:"Rg-linen rästissä olleita maksuja maksettu satamalle."
Minusta kyse on vielä pahemmasta, kuin rästimaksuista. Toki nekin olisi pitänyt periä, mutta rahathan eivät alun perin edes olleet Rglinen. Rgline ei edes voi syyttää, että kassa on tyhjä kun nehän ovat ne rahat saaneet rahdin kulettajilta, eli ne rahat on käytetty muihin tarkoituksiin. Vaikka huvipurteen. Se kiinnostaa myös onko jotain todisteita siitä, että hvuipurren laskut on lopulta tulleet, ja koska, Rabben itse maksamiksi. Kumma kun ei tuota eritystilintarkastusvaadetta hyväksytty, tuollaisen toteamiseksihan sitä tarvittaisiin. 
Olispa nyt kunnallisvaalit parin viikon päästä niin johan tulisi muutoksia. Vuoden päästä varmaan jo kaikki on unohtunut ja samat jatkaa menoaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #511 on: 18. 10. 2007 06:06 »
Merenkurkun neuvostolla voisi olla RG-Linen tukipäätöksen taustoittajana selkeä rooli.  Nyt sitä ei ole.  Neuvoston toimihenkilöt ovat keskittyneet lähinnä palkkansa nostamiseen ja seminaarimatkoihin.

Blogissa
Merenkurkun neuvosto on selkeästi suojatyöpaikka. Neuvoston nettisivut antavat toiminnasta lähes säälittävän kuvan. Sivuja ei ole päivitetty pitkään aikaan ja hankkeetkin ovat lähinnä taikurin hatusta tai toiveiden tynnyristä. Taikurin hattu tarkoittaa tietysti silmänkääntötemppuja hankerahoituksen saamiseksi.

Katso blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/524-Turha-joukko-Merenkurkun-neuvosto.html

Mikäli erilliskeskustelu Mrenkurkun neuvostosta katsotaan aiheelliseksi, niin sitä varten voi aina avata uuden ketjun.
« Last Edit: 18. 10. 2007 06:06 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #512 on: 18. 10. 2007 07:07 »




Tutkivaa journalismia, hyvä se juuri puuttuukin vaikkapa Vaasan paikallislehdistä.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #513 on: 18. 10. 2007 07:07 »
Huomaan, että moni valtuutettu on osallistunut keskusteluun ja varmaan vielä useampi on mukana lukijana. Ja se on hienoa, oikeastaan kansalaiskeskustelua parhaimmillaan.
Ja mukaan mahtuu monenlaista mielipidettä, ja hieman väitteitäkin, joiden todenperäisyys on kuitenkin hieman hämärän peitossa. Ainakin minulle.

Tästä keskustelusta on tullut mieleeni monenlaista, mutta yritän saada aikaiseksi kohtuullisen lyhyen kysymyksen, johon toivoisin, ennenkaikkea, vastausta valtuutetuilta.

Eli, mikä on tilanne tällä hetkellä?
Paljonko Vaasan kaupunki on laittanut rahaa RG-Line yhtiöön, Ja toisaalta, paljonko rahaa Vaasan kaupunki on saanut tuloutettua rahaa tämän yhtiön toiminnasta itselleen?
Lainaanpa tässä hieman itseäni, koska esittämääni kysymykseen en ole vastauksia tähän mennessä saanut. Joten uudella onnella.

Paljonko riihikuivaa rahaa Vaasan kaupunki on laittanut RG-Line yhtiöön tai sen toiminnan tukemiseen tällä hetkellä, ja paljonko Vaasan kaupunki on saanut tuloutettua riihikuivaa rahaa yhtiön toiminnasta?

Kysymys on minusta tärkeä, koska useissa "kahvipöytäkeskusteluissa" tulee esiin sellainen mielipide, että meillä ei ole enää varaa "pumpata" yhtiöön yhtään lisää rahaa.
Onko sinne pumpattu?
Vai olemmeko me, kaupunkina, voitolla tällä hetkellä?

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #514 on: 18. 10. 2007 08:08 »
Minusta on vieläkin hieman sivuseikka kaupungin hallinnon kannalta kuinka liikenne Merenkurkussa hoidetaan. Toki on enemmän tai vähemmän tärkeää onko sitä olemassa mutta kaupungin kannalta tärkeintä on se, että kuuluuko kaupungin tehtäviin ja onko yleensä laillista tukea yksittäistä yritystä riskirahoituksella tai muutenkaan.

Mielestäni kaupunki ei voi olla riskisijoittaja eikä rahoittaja. Mutta nyt onkin enemmän kyseessä politiikka kuin sääntöjen noudattaminen.

Minäkin lainaan itseäni... Mutta minä olenkin enemmän laillisuusmies kuin poliitikko.
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #515 on: 18. 10. 2007 08:08 »
Tässä yksi linkki jossa käsitellään

-merenkulkua
-laivoja
-ymm laivoihin liittyvää
- puhutaan myöskin rg-linesta
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?board=7.0
« Last Edit: 18. 10. 2007 08:08 by EX-Vaasalainen »

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #516 on: 18. 10. 2007 08:08 »

Paljonko riihikuivaa rahaa Vaasan kaupunki on laittanut RG-Line yhtiöön tai sen toiminnan tukemiseen tällä hetkellä, ja paljonko Vaasan kaupunki on saanut tuloutettua riihikuivaa rahaa yhtiön toiminnasta?

---
ja tähän mennessä olisimme jo yhtiön kautta tienanneet 3 miljoonaa euroa,

Taitaa olla Vapaudenpatsas Rabben salarakas? Nuo mainitsemasi riihikuivat rahat ovat sataman tavallisia tuloja. RG Linen osuus niistä (tavaramaksut mukaanlukien, jotka siis eivät tule RGltä), jos ne maksettaisiin, olisi ollut alle 30 %. Näillä tavallisilla tuloilla maksetaan sataman kuluja, kuten matkustajia varten tehtyjä ramppimuutoksia, varastohalli-investointeja. Kaikki muut laivat maksavat maksunsa alentamattomina. RG:llähän on muutenkin maksuista huikeat alennukset, esim. matkustajamaksuja ei peritä lainkaan.
Jos nuo matkustajista ja rekkaliikenteestä aiheutuvat maksut halutaan saada RGlle ikään kuin positiiviseksi niin miksi tyytyä vain muutaman vuoden kassavirtaan. Otetaan pidempi aika niin "riihikuivaksi" veroluonteiseksi tuloksi saadaan vaikkapa 30 M€.

Nämä "Vapaudenpatsaan" oletukset pitävät sisällään ajatuksen, kuten monella valtuutetuillakin (esim. Håkan Nordman) että koskaan ei tule muuta liikennettä, eikä näin ollen korvaavia tuloja.

Lääninhallituksen linjan kilpailutus on lähdössä juuri käyntiin. Herää kysymys: johtuiko Håkan Nordmanin hermostuneisuus ja harvinaisen ylimääräisen kokouksen koolle kutsuminen tästä syystä?

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #517 on: 18. 10. 2007 08:08 »
Taitaa olla Vapaudenpatsas Rabben salarakas?
Tällä palstalla tehdään usein johtopäätöksiä luulon perusteella. Kuten reviisorikin nyt.
Olen jo aiemmin todennut, että minulla ei ole minkäänlaista yhteyttä Rabbeen. En edes tunne häntä, muutoin kuin ulkonäöltä. Olen töissä siviilipuolella, ja yritys jossa olen töissä ei ole mitenkään yhteydessä Rabben yrityksiin. Ainoa yhteys meillä on se, että olemme molemmat vaasalaisia. Enkä ole mukana poliittisessa toiminnassa millään tasolla. Joten tässä tilanteessa kehoittaisin reviisoriakin asiallisuuteen kirjoituksissaan.

Se miksi minulla on asiaan mielenkiintoa, johtuu aivan samasta syystä kuin muillakin. Asia on ajankohtainen ja koskettaa minua kunnallisveron maksajana.
Kuitenkin, haluaisin itse muodostaa mielipiteeni perustuen siihen, mikä asiassa on puhdasta faktaa ja pohtia sen perusteella onko toiminta meille veronmaksajille kannattavaa vai ei.

Kuten aiemmin mainitsin, palstalla on esitetty paljon olettamuksia sekä RG-Linestä että Rabesta, ja aikamoisia väittämiäkin ilman minkäänlaisia todisteita.
Minä ainakin haluaisin, että ennen kuin pyöritämme ketään tervassa ja höyhenissä, asia selvitettäisiin ihan asiallisesti ja faktoihin perustuen.
« Last Edit: 18. 10. 2007 08:08 by Vapaudenpatsas »

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #518 on: 18. 10. 2007 09:09 »

Paljonko riihikuivaa rahaa Vaasan kaupunki on laittanut RG-Line yhtiöön tai sen toiminnan tukemiseen tällä hetkellä, ja paljonko Vaasan kaupunki on saanut tuloutettua riihikuivaa rahaa yhtiön toiminnasta?

---
ja tähän mennessä olisimme jo yhtiön kautta tienanneet 3 miljoonaa euroa,

Taitaa olla Vapaudenpatsas Rabben salarakas? Nuo mainitsemasi riihikuivat rahat ovat sataman tavallisia tuloja. RG Linen osuus niistä (tavaramaksut mukaanlukien, jotka siis eivät tule RGltä), jos ne maksettaisiin, olisi ollut alle 30 %. Näillä tavallisilla tuloilla maksetaan sataman kuluja, kuten matkustajia varten tehtyjä ramppimuutoksia, varastohalli-investointeja. Kaikki muut laivat maksavat maksunsa alentamattomina. RG:llähän on muutenkin maksuista huikeat alennukset, esim. matkustajamaksuja ei peritä lainkaan.
Jos nuo matkustajista ja rekkaliikenteestä aiheutuvat maksut halutaan saada RGlle ikään kuin positiiviseksi niin miksi tyytyä vain muutaman vuoden kassavirtaan. Otetaan pidempi aika niin "riihikuivaksi" veroluonteiseksi tuloksi saadaan vaikkapa 30 M€.

Nämä "Vapaudenpatsaan" oletukset pitävät sisällään ajatuksen, kuten monella valtuutetuillakin (esim. Håkan Nordman) että koskaan ei tule muuta liikennettä, eikä näin ollen korvaavia tuloja.

Lääninhallituksen linjan kilpailutus on lähdössä juuri käyntiin. Herää kysymys: johtuiko Håkan Nordmanin hermostuneisuus ja harvinaisen ylimääräisen kokouksen koolle kutsuminen tästä syystä?


Hyvä Reviisori! Olen samaa mieltä analyysistäsi.

Asiaa ei voi todellakaan tarkastella Vapaudenpatsaan ja valtuutettujen esittämästä näkökulmasta jossa kaikki tulot ovat RG Linen ansiota.

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #519 on: 18. 10. 2007 09:09 »
Taitaa olla Vapaudenpatsas Rabben salarakas?
Tällä palstalla tehdään usein johtopäätöksiä luulon perusteella. Kuten reviisorikin nyt.
....
Kuten aiemmin mainitsin, palstalla on esitetty paljon olettamuksia sekä RG-Linestä että Rabesta, ja aikamoisia väittämiäkin ilman minkäänlaisia todisteita.
Minä ainakin haluaisin, että ennen kuin pyöritämme ketään tervassa ja höyhenissä, asia selvitettäisiin ihan asiallisesti ja faktoihin perustuen.

Täällä on ollut olettama, että kun vastustaa RG Linen tukea, on samalla Rabben vihamies.

On toki ollut vihjailuja, että RG Linen tukea kannattavat poliitikot olisivat saaneet jotain yksityistä hyötyä tuestaan.

Melko asiallisena on tämä keskustelu kyllä pysynyt. Pyydän anteeksi "salarakas" letkautustani.

Voisitko "Vapaudenpatsas" koota pahimmat "väittämät ilman minkäänlaisia todisteita"?