Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 604283 times)

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #320 on: 13. 10. 2007 18:06 »
Oletteko huomanneet että tällä saitilla on lähes kaikki muu elämä lakannut.  Kaikkien vierailijoiden kiinnostus kohdistuu lähinnä vain tähän ketjuun.  Valitettavasti vieraiden ajatuksista ei jää mitään jälkeä.  Jotain voi tietysti aina päätellä äänestysnumeroista mutta ei riittävästi.

Joka tapauksessa suuri kiinnostus ketjua kohtaan kertoo siitä, miten tärkeästä asiasta vaasalaisten mielestä on kysymys.  Tämän luulisi lisäävän painetta päättäjiä kohtaan.

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #321 on: 13. 10. 2007 18:06 »
Tämän blogin mukaan Casino Expressistä tarjouksen tehneet Erkki Lehto ja Pekka Koskimäki aikoivat viedä aluksen kasinolaivaksi Tallinnan satamaan.  Ei ajatus kasinosta Rabbellekaan mikään uusi ole:

Rabbe aikoi kasinoyrittäjäksi
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

tsailor

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #322 on: 14. 10. 2007 08:08 »
Suhteellisuuden tajun puutteesta kertoo tämä mittava tuki versus Clu25:n ja kissatalon alasajo. Eikös asia ollutkin niin, että Club25:llä oli vuokria rästissä? Eikö RG-Linellä ole ollut mitään rästissä veronmaksajille???

Kokonaisuudessaan päättäjät viestivät kovien arvojen kaupungista- Täällä "Hyvän elämän Vaasassa" pärjäävät vain kivenkovat liikemiehet. Nuorten, vanhusten, pätkätyöläisten ja eläinten hyvinvointi ei kiinnosta. Suuri ristiriita näin mittavan asian tukemisella ja pienen pienten Club25:n ja kissatalon alasajon välillä. Jotain todella epäselvää ja salaista asiassa tuntuu olevan.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #323 on: 14. 10. 2007 08:08 »
Ainoa RG-Linen tukipäätöstä ymmärtävä valtuutetun mielipide, jonka minä olen löytänyt, löytyy kokoomusvaltuutettu Seppo Rapon nettisivulta osoitteesta:

http://www.sepporapo.fi/paivakirja/paivakirja.htm


Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #324 on: 14. 10. 2007 08:08 »
Suhteellisuuden tajun puutteesta kertoo tämä mittava tuki versus Clu25:n ja kissatalon alasajo. Eikös asia ollutkin niin, että Club25:llä oli vuokria rästissä? Eikö RG-Linellä ole ollut mitään rästissä veronmaksajille???

Kokonaisuudessaan päättäjät viestivät kovien arvojen kaupungista- Täällä "Hyvän elämän Vaasassa" pärjäävät vain kivenkovat liikemiehet. Nuorten, vanhusten, pätkätyöläisten ja eläinten hyvinvointi ei kiinnosta. Suuri ristiriita näin mittavan asian tukemisella ja pienen pienten Club25:n ja kissatalon alasajon välillä. Jotain todella epäselvää ja salaista asiassa tuntuu olevan.


Tämä on talousnäkökulmien suhteen enemmän kuin totta.

Ja suurimpana pelkona näyttää olevan vain Herra Grönblomin katoaminen Merellisestä Menestyjästä
villikissan lailla, "paremmille metsästysmaille".

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #325 on: 14. 10. 2007 08:08 »
Entisenä pankkimiehenä kiinnitti huomio tähän Pohjalaisen juttuun:
Quote
Vaasan kaupungin hallintojohtajan Veli-Matti Laitisen mukaan RG Linen aluksen arviointitodistus pidettiin salaisena julkisuuslain mukaisesti ja julkistettiin vasta laivayhtiön luvalla.

Kaupunginvaltuusto toimii kyseisessä asiassa pankkina ja jokainen valtuutettu on luotonantajaelimen jäsen, jonka enemmistö päättää luoton antamisesta.

On itsestään selvää, että pantin arvoon liittyviä seikkoja ei yhdeltäkään valtuutetulta piilottaa.

On aivan absurdia, että ainoa asiakirja joka pantin arvosta jotain voisi kertoa, julistetaan salaiseksi. Kuka sen on salaiseksi julistanut? Lehdestä saa sen käsityksen, että päätöksen on tehnyt virkamies.

Tässä on silmän lumeeksi otettu julkisuuslaki  käyttöön.  Minkä asiakirjan tahansa voi tuon pykälän perusteella salaiseksi julistaa, sehän on harkinnanvaraista. Päätöksen tekee virkamies, ei laki.

Pantin arviointiasiakirja ei voi luotonantoa tai takausta harkitsevalle olla koskaan salainen.

Kyse on siis jostain muusta. Onko itse asiakirja jotenkin epäluotettava, ja se siksi on haluttu piilottaa? Kuka piilotuksen käski tehdä?

On käynyt ilmi, että arviointitodistuksen on tilannut luottoa hakeva, RG Line.  Aina kun panttia arvioidaan, on luoton antajien pyydettävä itse riippumattomilta arvioijilta lausunto. Vaikuttaa siltä, että toinen luotonantaja oli oman arvion tehnyt (Finnvera) ja päätynyt huomattavasti alhaisempaan arvioon. No se onkin luottolaitos, eihän kunta/valtuusto sitä olekaan.

Pantin arvo ja sen vakuusarvo ovat kaksi eri asiaa. Se tulee myös muistaa.

Ennen kuin näin mittavasta verovarojen riskeeraamisesta voidaan päättää on ehdottomasti pyydettävä pantista useamman rippumattoman arvioijan lausunto.

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #326 on: 14. 10. 2007 09:09 »
Jos Rabbe Grönblom eläisi Britanniassa niin hänet varmasti aateloitaisiin.  Mikä tulisi silloin Rabben sukuvaakunan tunnuslauseeksi?  Ehkä tämä:  My Dream is overseas.

Muutoin olen sitä mieltä että kannattaa käydä äänestämässä etusivulla.
« Last Edit: 14. 10. 2007 09:09 by Canis Satrapis »

tsailor

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #327 on: 14. 10. 2007 09:09 »

Ja suurimpana pelkona näyttää olevan vain Herra Grönblomin katoaminen Merellisestä Menestyjästä
villikissan lailla, "paremmille metsästysmaille".

Ettei jo olisi lähtenut? Havainto lennolta nro xxx...

No joo, tietenkin meistä jokaisella on oikeus lähteä etelän lampöön. Varsinkin, jos tarvitsemme hiukan hengähdystaukoa stressaavan arjen keskelle. Ja jos siihen on varaa. Pätkätyöläisellä ja pienipalkkaisella duunarilla tienatut eurot valitettavasti tahtovat mennä viimeistä centtiä myöten arkielämästä selviytymiseen. Miten olisi tuetut etelänlomat vaasalaisille veonmaksajille? Oikeuden ja tasa-arvon nimissä?
« Last Edit: 14. 10. 2007 09:09 by tsailor »

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #328 on: 14. 10. 2007 09:09 »
Pantin arviointiasiakirja ei voi luotonantoa tai takausta harkitsevalle olla koskaan salainen.

Kyse on siis jostain muusta. Onko itse asiakirja jotenkin epäluotettava, ja se siksi on haluttu piilottaa? Kuka piilotuksen käski tehdä?

On käynyt ilmi, että arviointitodistuksen on tilannut luottoa hakeva, RG Line.  Aina kun panttia arvioidaan, on luoton antajien pyydettävä itse riippumattomilta arvioijilta lausunto. Vaikuttaa siltä, että toinen luotonantaja oli oman arvion tehnyt (Finnvera) ja päätynyt huomattavasti alhaisempaan arvioon. No se onkin luottolaitos, eihän kunta/valtuusto sitä olekaan.

Pantin arvo ja sen vakuusarvo ovat kaksi eri asiaa. Se tulee myös muistaa.

Ennen kuin näin mittavasta verovarojen riskeeraamisesta voidaan päättää on ehdottomasti pyydettävä pantista useamman rippumattoman arvioijan lausunto.

Eihän tuossa salatussa asiakirjassa muuta salattavaa ollutkaan kuin että varustamo oli itse pyytänyt arvion samalta firmalta joka oli sille aluksen aikanaan myynyt. Muu siitä jo tiedettiinkin!

Vasabladet kertoo tänään että Lumio ja kumppanit ovat käyneet keskustelemassa tästä tukiasiasta Brysselissä. Sieltä on varmaankin tulossa umpisolmun ratkaisemiseen tähtäävää tietoa valtuuston kokoukseen. Käsittääkseni aivan uusia visioita...

Esc

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #329 on: 14. 10. 2007 10:10 »
Onkohan VASEK:lla mitään roolia tässä merenkulkuasiassa? Onko niin, että vain Vaasan on ratkaistava tämä pähkinä? Miten Vaasan seutukunnat?

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #330 on: 14. 10. 2007 11:11 »
Pantin arviointiasiakirja ei voi luotonantoa tai takausta harkitsevalle olla koskaan salainen.

Kyse on siis jostain muusta. Onko itse asiakirja jotenkin epäluotettava, ja se siksi on haluttu piilottaa? Kuka piilotuksen käski tehdä?

On käynyt ilmi, että arviointitodistuksen on tilannut luottoa hakeva, RG Line.  Aina kun panttia arvioidaan, on luoton antajien pyydettävä itse riippumattomilta arvioijilta lausunto. Vaikuttaa siltä, että toinen luotonantaja oli oman arvion tehnyt (Finnvera) ja päätynyt huomattavasti alhaisempaan arvioon. No se onkin luottolaitos, eihän kunta/valtuusto sitä olekaan.

Pantin arvo ja sen vakuusarvo ovat kaksi eri asiaa. Se tulee myös muistaa.

Ennen kuin näin mittavasta verovarojen riskeeraamisesta voidaan päättää on ehdottomasti pyydettävä pantista useamman rippumattoman arvioijan lausunto.

Eihän tuossa salatussa asiakirjassa muuta salattavaa ollutkaan kuin että varustamo oli itse pyytänyt arvion samalta firmalta joka oli sille aluksen aikanaan myynyt. Muu siitä jo tiedettiinkin!

Vasabladet kertoo tänään että Lumio ja kumppanit ovat käyneet keskustelemassa tästä tukiasiasta Brysselissä. Sieltä on varmaankin tulossa umpisolmun ratkaisemiseen tähtäävää tietoa valtuuston kokoukseen. Käsittääkseni aivan uusia visioita...

Voidaanko asia käsitellä uuden tiedon valossa, jos asia on vain pöydätty? Miksi asian palauttamista vastustettiin niiden taholta, jotka nyt uutta tietoa ovat tuomassa? En ymmärrä.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #331 on: 14. 10. 2007 11:11 »
Lainaus > Peeveli:
>Vasabladet kertoo tänään että Lumio ja kumppanit ovat käyneet keskustelemassa tästä tukiasiasta Brysselissä. Sieltä on varmaankin tulossa umpisolmun ratkaisemiseen tähtäävää tietoa valtuuston kokoukseen. Käsittääkseni aivan uusia visioita.<

Nyt olisi tärkeätä saada tulevat menoerät jonkun muun kuin Vaasan kaupungin piikkiin.  Eu lainsäädäntö saattaa antaa tähän mahdollisuuden.  Eli kuvio on  jotain sellaista että Vaasa toimii etukäteisrahoittajana ja sijoitettu summa tulee sitten takaisin jonkun EU:n momentin kautta.

Minun ymärtääkseni jokin tällainen kuvio on olemassa ja sitä on myös sovellettu Korsikan ja jonkun Kreikan saaren välillä.  Joku osaava voisi googlettaa asiasta.

Tämä saattaa olla se dramaattinen mauste, jonka Lumio et co. tuovat brysselistä.

Olisiko kysymyksessä jokin From Road to Sea projektin sovellus.  Katso täältä:
http://mkk.utu.fi/koulutus/koulutushankkeet-s.html
« Last Edit: 14. 10. 2007 11:11 by Johansson »

Offline Orvokki

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #332 on: 14. 10. 2007 12:12 »
Se, mikä minua aivan erityisesti hämää tässä RG-jutussa, on se, että miksi lainaesitykseen sisältyy Rabben omavastuun poistaminen kokonaan niin että kaikki riskit jäisivät pelkästään vaasalaisille veronmaksajille?? Tätä en voi käsittää alkuunkaan. Voisiko joku valaista tätä asiaa? Tuo jos mikä haiskahtaa pahemman kerran!!

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #333 on: 14. 10. 2007 12:12 »
.
Se, mikä minua aivan erityisesti hämää tässä RG-jutussa, on se, että miksi lainaesitykseen sisältyy Rabben omavastuun poistaminen kokonaan niin että kaikki riskit jäisivät pelkästään vaasalaisille veronmaksajille?? Tätä en voi käsittää alkuunkaan. Voisiko joku valaista tätä asiaa? Tuo jos mikä haiskahtaa pahemman kerran!! Voihan olla niin että nämä takaukset tarvitaan muualle.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #334 on: 14. 10. 2007 14:02 »
Eli kuvio on  jotain sellaista että Vaasa toimii etukäteisrahoittajana ja sijoitettu summa tulee sitten takaisin jonkun EU:n momentin kautta.
No, sittenhän Rabbenkaan ei tarvitse vapautua vastuista jos Eu tulee maksumieheksi. Vaikea kuitenkaan on uskoa että Eu antaa riskipääomaa yhteen varustamoon. Ainakin se kilpailuttaisi tukensa ensiksi.

Kiinnostunut käytä "Vastaa" komentoa sieltä aivan alhaalta niin pääset kirjoittamaan....
« Last Edit: 14. 10. 2007 14:02 by luopio »

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #335 on: 14. 10. 2007 15:03 »

Minä odotan kiihkeästi nimimerkki ”luopion”  Pohjanlahden Helmi-näytelmän
kolmatta ja neljättä näytöstä.
 
Olisi kiva lukea vuoropuheita  esim: RG-n ja puunhalaajan tai mukavuuspyöräilijä Osalan  tai aidan takana räksyvän  Propro-koiran välillä tai vaikkapa Håkanin  ja RG-n tapaamista Svenska Klubbenin edustalta. Ei olisi vahinko, jos Brysselistä palanut –  lievästi ruokamyrkytyksen saanut – Grand maestro: Monsieur Lumio  strategioi RG-n kanssa homman kotiin viemisestä.
 
Luopion teksti oli ja on ”suurta nautintoa” minulle ja varmasti monille muille.
« Last Edit: 14. 10. 2007 15:03 by Moderaattori »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #336 on: 14. 10. 2007 15:03 »
Jeees.

  Tässä harrastajateatterissa Ramppi jää toiseksi.


           Väliaika.

                     Kahvia ja Pullaa..


         

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #337 on: 14. 10. 2007 15:03 »
Kolmas näytös: henkilöt :
1.RG rikas laivan ym. varustaja joka pitää vanhoista teollisuusmiljöistä,
2. maalta kotoisin oleva konkurssin kokenut ja potkut saanut pankkimies Kouhero, nyt tuuraa kaupunginjohtajaa (lähettää häntä yhtenään ulkomaille kissanristisäisiin, niin saa häärätä rauhassa).

Elokuu 2007
RG ruskettuneena: tulin juuri jahdiltani Egyptistä kun kuulin että olette hoitaneet laivayhtiötäni huonosti!

Kouhero: Sehän on sun laivas. Nyt se vanha myytiin alihintaan ja firmasi pitää panna selvitystilaan.

RG: mitäs olette antaneet Sundsvallin alkaa perimään satamamaksuja, ettekö te nyt mitään tolvanat osaa hoitaa.

Kouhero: Mutta emmehän sentään täällä Vaasassa ole maksuja sulta karhunneet.

RG: Pitäis panna pillit pussiin, firma konkkaan mutta kun on se oma nimi ja Hampurilaisosakkeet panttina. Mitä tehdään?

Kouhero: No, kyllä mä järjestän. Mä syötän niille pöllöille, että valtio kyllä antaa riskilainaa Finveran kanssa ja Sampo antaa lisää lainaa. Mutta mitä annat vakuudeksi, jos kerran nimesi ja osakkeet otat pois?

RG: No, pannan tuon vielä liikkuvan paatin arvoksi kova hinta. Muista sitten pitää se arviopaperi pillossa anteeksi piilossa, se ei oikein kestä päivänvaloa.

Kouhero: Mutta eihän siitä sitten mitään kunnalle jää jos kuprut teet!

RG: Eihän ne sun rahoja oo. Bråkanin kanssa on sovittu jo. Ay-vasurit on myös mukana, syötin niille työttömyysuhkia.

Kouhero: Ok. hoidetaan. Lähetän vielä Lumé-miehen käymään Brysselissä. Se on aika velmu kaveri, kyllä se jotain siellä keksii.


(esirippu, väliaika)

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #338 on: 14. 10. 2007 16:04 »
Vaasan kaupungille ei kuulu yksityisen yrityksen voitontavoittelun tukeminen

RG linen nykytilanteessa ainut vaihtoehto on konkurssi. Eikä sillä ole mitään taloudellisia toimintaedellytyksiä jatkossakaan, tämä ilmenee yhtiön tulosennusteesta selvästi. Tuotot sahaavat paikallaan tänä vuonna 10,681,000 euroa ja kulut 10,193,000 euroa viivan alle jää 488,000 euroa.

Ehdotettu jälleen rahoitus, että otetaan uutta lainaa, jolla maksetaan vanhat lainat pois ja näin jäisi kassaan 1,160,000 euroa. Ei ole mitään edellytyksiä harjoittaa taloudellista liiketoimintaa silloin kun talouden pohjana on heikko kassavirta juokseviin menoihin ja lainapääoma on tuota luokkaa kuin nyt RG Linellä.

Jälleen rahoituksen vastuut kantaisi yhteiskunta eli veronmaksajat Vaasan kaupunki ja Finnvera 9,1 miljoonaa euroa, loput vastuista 3,0 milj. euroa yksityinen Sampo pankki.

Tässä yksityinen eli Rabbe Grönblom tekee bisnestä yhteiskunnan rahalla ja vastuilla tosi törkeää.

Tämä ei mitenkään voi kuulua kunnan toimenkuvaan eli laiton juttu. Toisaalta vastaavaa tilanne oli aikoinaan matkailubisneksien osalta, mikä ei ole vieläkään ihan selväjuttu.
Mutta valtuusto otti poliittisen vastuun matkailubisneksistä. Ottaako valtuusto poliittisen vastuun Rabben laivabisneksestä nähdään huomenna.

Vasemmistoliiton valtuutettu Vesa Isomöttönen tänään Pohjalaisessa näki asiassa myös myönteisiä puolia, enteileekö tämä nyt heidän linjan muuttumista? Asian ymmärtämiseen ei yksin tieto riitä, vaan on oltava myös luokkatietoisuutta!

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #339 on: 14. 10. 2007 17:05 »
Hauskaa hirtehishuumoria. Jotain merkillistä kähmintää on kyllä kulisseissa tapahtunut.

Ei kunnanvaltuuston jäseniä voida panna tuollaisen esityksen jälkeen päättämään miljoonine riskistä. Se on aivan kohtuutonta.

Jos oikein ymmärsin niin valtuustolle virallisesti esitetty luototuspaketti ei pidä lainkaan paikkaansa. Finvera ei anna korotonta riskilainaa koskaan. Pankki (Sampo?) antaa vaan sen verran lainaa RGI- laivavakuutta vastaan kuin se varmasti uskoo konkurssissa saavansa. Siinä nähdään laivan todellinen vakuusarvo. Muu riskilaina on täysin vakuudetonta, eli avustusta.

Onko niin, että valtion tukeakaan ensi vuodelle ei ole vielä edes lyöty lukkoon?

Valtuustolle olisi pitänyt esittää ehdollista lupausta siten, että se astuu voimaan vain jos kaikki muutkin lähtevät esitetyillä ehdoilla takaamaan/lainaamaan. Nythän esitys oli side silmillä. Kaupunki olisi voinut jäädä ainoaksi luotottajaksi. Silloinhan olisi henkilö/osaketakaus kadonnut, luototus ollut kuitenkin riittämätön ja firma saman tien konkurssissa! Tackar o bockar.

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #340 on: 14. 10. 2007 17:05 »

Vasabladet kertoo tänään että Lumio ja kumppanit ovat käyneet keskustelemassa tästä tukiasiasta Brysselissä. Sieltä on varmaankin tulossa umpisolmun ratkaisemiseen tähtäävää tietoa valtuuston kokoukseen. Käsittääkseni aivan uusia visioita...


Vasabladetin mukaan Brysselin matkalla ovat olleet ainakin seuraavat vaasalaiset:

   Markku Lumio (Vaasan kaupunki)
   Olav Jern (Pohjanmaan Liitto)
   Ulf Grindgärds (Pohjanmaan Liitto)
   Kari Luoma (Merinova)

Virallinen matkan aihe oli Euroopan alue- ja kaupunkiviikko joka pidettiin Brysselissä maanantaista torstaihin.

Vasabladet kertoo ryhmän tavanneen Brysselissä olevan Länsi-Suomen Eurooppatoimiston johtajan Kjell Nybackan, jonka kanssa on haettu ratkaisua Merenkurkun liikenteen ongelmiin. Torstaina Nybacka kävi keskusteluja nimeltä mainitsemattoman EU komission edustajan kanssa. Tämä oli kertonut että juuri nyt valmistellaan "vihreää kirjaa", joka tulee valmiiksi ensi vuoden marraskuussa. Valmistelu koskee ns. "transeurooppalaista verkostoa", joka tulisi voimaan vuodesta 2010 alkaen. Tähän saakka Suomella on ollut vain yksi verkkoon kuuluva reitti Pietari-Helsinki-Turku-Tukholma. Nyt siihen on valmisteltu myös pohjoista reittiä Venäjältä Kuopion-Oulun-Tornion kautta Narvikiin.

Vaasalaisryhmä ja Nybacka olivat ideoineet näitä kahta poikittaisreittiä yhdistävän pitkittäisreitin Tampereen ja Seinäjoen kautta. Torstain neuvotteluun osallistui virkamiehiä myös Pirkanmaan maakuntaliitosta.

Nybacka antaa ymmärtää että pitkittäisreitistä Tampereen ja Seinäjoen kautta puhuttiin siinä hengessä, että se tulisi vahvistamaan Länsi-Suomea ja sen vientisatamia. Siten myös Merenkurkun liikenne voisi saada aivan uuden merkityksen vientirahtauksessa. Nybacka tarkoittaa että nyt olisi oikea aika laatia suunnitelma siitä miten Pohjanmaa ja sen liikenne Merenkurkun yli voitaisiin saada mukaan EUn transeurooppalaiseen verkostoon. On mahdollista saada tukea EUn taholta.

Nybacka kertoo että asiaa valmistellaan talven aikana esiteltäväksi liikennevaliokunnan italialaiselle puheenjohtajalle kun hän ensi keväänä vierailee Vaasassa tutustuakseen tilanteeseen.


On hienoa että pohjalaiset alkavat lobbailla aluettaan ja Merenkurkun liikennettä. Mutta miksi vasta nyt kun alue on jäämässä sivuun kaikesta merkittävästä aluekehityksestä ja laivaliikennettä hoitava yhtiö on uppoamassa.

Brysselissä tehtyä "suunnitelmaa" vaivaa pakkosynnytyksen maku. Miksi ihmeessä EU tukisi pitkittäisreittiä? Ei ainakaan siksi että RG Line on taloudellisessa kriisissä. Mitä tamperelaiset tai edes seinäjokiset firmat tekisivät Merenkurkun yhteydellä viedessään tavaraa Eurooppaan?

Brysselin matkalla luodut visiot eivät muutenkaan RG Linen akuuttia tilannetta ratkaise. Vasabladetin artikkelissakin Nybacka toteaa että suunnitelman toteutuminen edellyttäisi parempaa varustautumista ja suurempaa luotettavuutta aikataulujen ja muunkin suhteen. Jos suunnitelma joskus vuoden 2010 jälkeen toteutuisi, tulisi liikennettä hoitaa aivan eri pohjalta kuin nykyisin.

Myöskään tuen saaminen hankkeelle ei ole kirkossa kuulutettu. Juuri tänään olemme saaneet kuulla pääministeri Vanhaselta että EU-tukien saaminen on jatkossa yhä epävarmempaa...

Rabben laivalinja on uppoamassa. Hän on pyytänyt Vaasan kaupungilta omat vakuutensa turvaan. Koroton laina kelpaisi. Lainan lyhennyssuunnitelmaa ei tarvita...

On aivan selvää mihin tällä kaikella tähdätään. Jos ehdotetut laina- ja takausjärjestelyt hyväksytään, on vain ajan kysymys milloin RG Line haetaan konkurssiin. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Rabbella ei olisi enää omia munia korissa, joten varustamon voi hyvinkin hylätä ja antaa rauhassa upota.

Ei voi kuin ihmetellä hankkeen puuhamiesten sinisilmäisyyttä. En usko että järjestelyjä puoltavan asenteen takana olisi sinänsä vehkeilyä. Pelkkää sinisilmäisyyttä...

On toki tärkeää että laivaliikenne Vaasasta jatkuisi, mutta tässä keskustelun kiihkossa jää huomaamatta että on muitakin laivayhtiöitä. Kun liikenteen tukemista aikanaan kilpailutettiin, aluksen vaatimukset mitoitettiin aikaisemman liikenteen perusteella. Matkustajamäärät ovat niistä ajoista romahtaneet ja nykyinen alusratkaisu on väärä. Uutta tukemista perustellaankin nyt rahtiliikenteellä ja sen työllistävällä vaikutuksella. Jos RG Line kaatuu ilman kaupungin rahoitusta, on aivan varmaa että rahtiliikenteeseen sopivat alukset tulevat kilvan Vaasaan. Ruotsalaisen paperin tuonti Suomeen on siten turvattu.

Miksi asia tuotiin niin huonosti valmisteltuna kaupunginvaltuustoon? Oliko kyse vain ylimielisyydestä tyyliin "kyllä se kumileimasin asian hyväksyy" vai oliko vain yksinkertaisesti liian kiire? Valtuuston kokouksessahan uhkailtiin liikenteen loppuvan jo ennen joulua ellei kaupunki annan rahoja.

Tähän kiireeseen en usko huomisen päätöksen auttavan. Jos tukipäätös saadaan juntattua läpi valtuustossa, on seurauksena varma valituskierre. Silloin Rabbelta jää rahat saamatta ja Vaasalla on uusi (toimiva ja omillaan toimeen tuleva) rahtiliikenne jo vuodenvaihteessa.

« Last Edit: 14. 10. 2007 17:05 by Peeveli »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #341 on: 14. 10. 2007 17:05 »
On nyt ihmetelty miksi sen suurempaa joukkoa valtuustosa mennyt tutustumaan RGI laivaan kun kerran puhettakin on riittänyt... (ei vissiin saisi vastutaa asiaa, jos ei ollut paikalla? - no, ei saa sitten olla puolestakaan!)

Kutsu oli tulut tostaina klo 16.09 sähköpostilla kaupunginkansliasta (allekirjoitus: N N Heikki Kouhilta toimeksi saaneena)
Tapahtuma oli jo 15 perjantaina. Epäilen, että kaikki valtuutetut eivät edes lue päivittäin, tai ainakaan iltaisin sähköpostejaan. Lisäksi suuri osa on töissä ja monella saattaa olla muuta sovittua.

On täysin kohtuutonta edellyttää saapumaan noin lyhyelllä varoitusajalla työaikana yhtään mihinkään.

Toinen asia: mitä ihmettä siellä olisi voinut tehdä.

Kaupunki tarvitsee ulkopuoliset ammattilaiset arvioimaan laivan käypää hintaa/ vakuusarvoa. Minun asiantuntemukseni on sitä luokkaa, että uppoaa se jos vettä täyteen tulee, uskon muiden valtuutettujen olevan samaa luokkaa (mitä väliä paljonko lihapullat maksavat?)

Vaikka konehuoneeseen olisi päässyt (mitä ei kuulemma tapahtunut), niin eihän meikäläinen siitä voi mitään ymmärtää.

Meille pitää esittää selkokielisiä merenkuluntarkastajien tarkastuspöytäkirjoja tms. Niistä voisi jotain ymmärtää, ehkä.

Jos laivaan on komentosillalle asennettu uusi kokolaittiamatto (niinkuin oli tehty) niin mitä ihmettä sillä on tämän asian kanssa tekemistä?

Vielä aikatauluista.

Keskiviikkona 10.10 on päivätty toinen kutsu, nyt kirjeenä, tilaisuuteen joka myös on keskellä työpäivää. Tuli torstaina tai perjantaina, en muista.

INFOTILAISUUS /RGLINE on otsikko ja tilaisuus maanantaina 15.10 klo 14.30. Kiitos vaan, yritän ehtiä.
KLO 14.30

Vähän tuntuu kuin olisi miljoonapäätöksillä kiire.

AIKATAULUISTA VIELÄ KOLMAS ASIA

Uumajasta soitti tuttu rekkakuski aamupäivällä ja odotteli siellä RGIstä jotta olisi päässyt rekan kanssa Vaasaan  RGIstä ei tullutkaan ajallaan. Onkohan Vaasassa vielä/jo?

Eilisessä Vbl:ssa RG-tj Lassfolk kertoo, että pikku huoltotoimenpide on käynnissä la-su mutta sunnuntaina ajetaan täsmälleen aikataulun mukaisesti ("Helt enligt tidtabell"). Eipäs ajettukaan.

En kyllä siitäkään mitään ymmärrä, että laivan moottoriin vaihdettiin kaksi akselia. "Två axlar i motorn ska bytas ut". Ehkä joku kertoo miksi akseleita vaihdellaan? Tässä alkaa laivatekniikkakin kiinnostaa.

Minkälaiset suodattimet ja katalysaattorit muuten laivassa on? Minkälaisella polttoaineella se ajelee? Paljonko on rikkiä öljyssä? No, pitää kysellä jos huomenna ehdin RG  INFOon. (Mieluiten kyllä kyselisin puolueettomalta tarkastajalta.)Vaikka ei sekään mitään vaikuta itse käsiteltävään asiaan vaikka kulkisi tuulivoimalla. Tuurilla se ainakin on kulkenut, sen tiedän.
« Last Edit: 14. 10. 2007 18:06 by Tapio Osala »

Arne-seppä

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #342 on: 14. 10. 2007 17:05 »

Vasemmistoliiton valtuutettu Vesa Isomöttönen tänään Pohjalaisessa näki asiassa myös myönteisiä puolia, enteileekö tämä nyt heidän linjan muuttumista? Asian ymmärtämiseen ei yksin tieto riitä, vaan on oltava myös luokkatietoisuutta!

Kyllä minäkin jäin vähän ihmettelemään tämän vasemmistoliiton edustajan sanavalintoja. Yritin kovasti löytää sitä periaatteellista kantaa asiaan. Mietin myös miten hän selittää työtovereilleen rooliansa valtuutettuna suhteessa kunnan perustehtäviin, jos yhteisiä verotuloja jaetaan yritysmaailman konkurssikypsiin taskuihin...

Toisaalta valtuusto ja lautakunnat valmistelevat lähiaikoina tulevan vuoden budjetteja? Ja voi vain kuvitella sitä kouhinaa ja painostusta, jota niissä käydään. Löysää rahaa ei löydy takuulla mistään, eikä mihinkään "ylimääräiseen". Samat voimat ovat silloin vaatimassa tiukkaa linjaa, jotka nyt ovat jakamassa rahaa löysäkätisesti, ilman mitään periaateita..

Hevosella pääsee..




Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #343 on: 14. 10. 2007 18:06 »
Silloin kun verovapaamyynti loppui Merenkurkussa, Suomen taitamattoman toiminnan ansiosta EU:ssa, niin täällä vaasanseudulla yhteisesti nähtiin, että laivayhteys Ruotsiin on maantienjatke. Tästä syystä esitettiin Suomen ja Ruotsin valtioiden velvollisuudeksi EU-säädösten perusteella huolehtivan laivayhteyden jatkumisesta. Suomessa saatiin tukitoimet aikaiseksi, toisin kuin Ruotsin puolella. Tämä Suomen valtion tukipäätös matkustajalaiva yhteyden jatkumisesta valtion tukitoimin oli selkeä tunnustus meritiestä Ruotsiin.

Suomen valtiontuki on edelleen olemassa. Tosin tämän hetkinen matkustaliikenteen tuki on huomattavasti vähentynyt alkuperäisestä, mutta niin on matkustaja määrätkin.  Tällä tukitoiminnalla Suomen valtio on osoittanut jonkinlaista huolta matkustaja liikenteestä, mutta ei rahtiliikenteestä, joka on selkeästi yrittäjäriskillä hoidettavaa liiketoimintaa.

Vaasan kaupunki on luonut Vaskiluotoon yrittäjille hienot puitteet Merenkurkun laivaliikenteen yrittämiseen, niin kuin jokaisen Suomalaisen kunnan kuuluukin. Tässä on raja josta yhdenkään vastuuntuntoisen kunnan ei pidä mennä. Mitkään laivojen ostotakaukset, eikä pääomalainat kuulu kunnan toimialaan.

Vaasan kaupungin valtuustolle esitettyä RG Linen jälkirahoitusta on perusteltu mm. suurella työpaikkojen menetyksillä, ellei rahoitusta hyväksytä. Puhutaan jopa yli 100 työpaikan menettämisestä Vaasasta.  Määrä on selkeästi ylilyövä, sillä, jos tämä määrä jää työttömäksi, niin niistä vain murto-osa  maksaa veronsa Vaasan kaupunkiin.  Kyllä Vaasan kaupungin ei tule huolehtia ulkokuntalaisten työpaikoista, vaikka Vaasan työpaikka omavaraisuus on 130 prosenttia.

Pitää joka tapauksessa uskoa Vaasan meriliikenteen jatkumiseen ilman Vaasan veronmaksajien tukitoimia. Niin on ollut vuosisatoja ja niin jatkukoon tästä eteenpäin.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #344 on: 14. 10. 2007 19:07 »
Tässä keskustelussa on tällainenkin mielenkiintoinen piirre.  Kun Rabbe Grönblom aikoinaan perusti Vaasa-Uumaja linjan, häntä pidettiin kaupungin pelastajana, ”oman kaupungin kultapoikana”.  Lausunnot olivat mahtavia. Puhuttiin jopa 250 000 matkustajasta purjehduskauden aikana. 

Sitten seurasi lyhyt ja epäonninen kasinolaivakausi ja sen jälkeen ei matkustajamääristä ole puhuttu muuta kuin negatiivisissä yhteyksissä.

Rabbe Grönblom paistatteli päivää julkisuuden valokeilassa: koillisväylän reiti, rakenteilla oleva purjevene, omenahotellit, kiinan valloitus, yhteistyö Wall-Martin kanssa...  otsikoita on riittänyt.

Nyt täällä R.G on parodian ja satiirin kohteena.  Hyvin moni tuntuu epäilevän miehen motiiveita. Ainakin tässä kansalaiskeskustelussa epäilijöitä riittää.

Mutta ei siinä kaikki.  Oman epäilynsa saavat myös  virkamihet, ja  innokkaimmat tuen kannattajat. jotka  ovat ”piilotelleet” dokumentteja, vaikka Veli-Matti Laitinen toisin todistaa.

Ihmetyttääkin se epäviisas toiminta, jota mm. Kouhi, Robert Grönblom, Raimo Rauhala ja Boucht-Lindeman ovat osoittaneet.  Hyvin monet tuntuvat uskovat että heillä on jotain salattavaa tai sitten että he suhtautuvat halveksuvasti tällaiseen kansalaiskeskusteluun.  No, myös Lumio on saanut osansa ja  Håkan Nordman.

Tilanne olisi toinen jos myös tuen kannattajat olisivat osallistuneet keskusteluun - tai olisiko?  Sen näyttää huominen.

Miten ne muinaiset roomalaiset taas sanoivatkaan - Sic transit gloria mundi, Niin katoaa mainen kunnia.

Ainoa voittaja toistaiseksi on tämän sivuston foorumi ja vapaa kansalaiskeskustelu.
« Last Edit: 14. 10. 2007 19:07 by Gogolin Hattu »

tsailor

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #345 on: 14. 10. 2007 20:08 »
Minkälaisia päättäjiä ja virkamiehiä Vaasassa oikein on? Kaikki merkit viittaavat siihen, että raha ratkaisee aina tai oikeammin rahakas vaasalainen saa tehdä ihan mitä vain. Pikkujuttu lalivaliikenteen ohella on sokerin kauniiseen kultturihistorialliseen pääkonttoriin kyhätty tökerö puinen parveke. Se on todella ruma ja raiskaa koko rakennuksen.

Meni ehkä asian sivuun, mutta kokonaisuus alkaa vaikuttamaan siltä, että päättäjille ja virkamiehille sanellaan ehdot, jonka mukaan toimitaan. Oli sitten kysymys mittavasta laivaliikennetuesta tai kultturirakennukseen kyhätystä parvekkeesta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä ihan oikeasti on kaiken takana. Miksi virkamiehet ja päättäjät tanssivat yksittäisen ihmisen tai yrityksen tahdissa, niin isoissa kuin pienissäkin asioissa?
« Last Edit: 14. 10. 2007 20:08 by tsailor »

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #346 on: 14. 10. 2007 22:10 »
Casino Expressin myynti tapahtui keskellä kesää.
Ostaja oli hämärperäinen mustalla listalla ollut firma. Kauppa toteuti pian tämän päätöksen valtuuston hyväksynnän jälkeen. Hm...

Tässähän (ks. alla) annetaan vapaat kädet myydä laiva kenelle tahansa mihin hintaan tahansa. Vaikka oli kaupungin luottojen vakuutena. Hups.

Tämä on ollut hyvin suunniteltua, sanoisinko järjestäytynyttä, toimintaa. Alkaa valjeta miksi liikemies Lehdon väliintulotarjouksineen harmitti.

Quote

M/S CASINO EXPRESSIN MYYNTI JA KAUPUNGIN TAKAAMIEN LAINOJEN VAKUUDET
                  
Kaupunginhallitus       11.06.2007      322   544/2007   

Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle, puh. 3251236

   Kaupunginhallitus 19.3.2007 § 153          LIITE
   Casino Expressin kuluerittely v. 2006          LIITE
   Panttaussitoumus             LIITE

   Liitteessä selostettu  kauppa ei toteutunut, koska ostaja ei saanut järjestetyksi rahoitus-ta kaupalle. Kaupasta neuvotellaan parhaillaan toisen ostajan kanssa; kauppahinta on kuitenkin sen suuruinen, että siitä ei riitä katetta kaupungin takaamille lainoille
   841 000 €, koska kaupungin aluskiinnitykset m/s Casino Expressiin ovat viimesijaiset.

   RG Line Oy:n ilmoituksen mukaan  m/s Casino Expressin toiminnalliset kulut olivat v. 2006 198 562 € ja rahoituskulut 111 889 € eli yhteensä 310 451 €.  Yhtiön talouden kannalta sekä rahoittajien etua ajatellen on tärkeää, että alus saadaan myytyä, jotta toiminnalliset kulut poistuvat ja Casinoon otettujen lainojen rahoituskulut noin puolit-tuvat.

   Kaupungilla on taattujen m/s Casino Expressin  hankintalainojen vakuutena pääomal-taan 650 000 €:oon saakka vakuutena jälkipanttaus Kotipizza Oy:n osakkeisiin liittee-nä olevan panttaussitoumuksen mukaisesti sekä Rabbe Grönblomin omavelkainen ta-kaus 841 000 €.

Kaupunginjohtaja ML  9

   Kaupunginhallitus

1.   merkitsee tiedoksi, että liitteessä selostettu maaliskuussa 2007 vireillä ollut m/s Casino Expressin  kauppa peruuntui, koska ostaja ei saanut järjestetyksi rahoitusta kaupalle.
2.   Hyväksyy, että m/s Casino Expressin kauppa voidaan toteuttaa, vaikka kauppa-hinnasta ei riitä suoritusta kaupungin takaamille lainoille perusteena m/s Casinon toimintakulujen pois saaminen ja rahoituskulujen pienentäminen.
3.   Toteaa, että  m/s Casino Expressin taattujen hankintalainojen vakuutena on liitteen mukainen panttaussitoumus Kotipizza Oy:n osakkeisiin pääomaltaan 650 000 € sekä Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus 841 000€.
4.   Lähettää asian valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös   Otettiin käsiteltäväksi.

   Merkittiin, että Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

   Päätösesitys hyväksyttiin.

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #347 on: 15. 10. 2007 05:05 »
Tässä Vaasan kaupunginvaltuutettujen nimet ja meiliosoitteet.  Voi lähettää heille henkilökohtaisen kyselyn.  Jos aiot käyttää vastausta foorumikeskustelussa,  niin siitä on syytä mainita erikseen.

Voit lähettää valtuutetulle kyselyn foorumin kautta, jolloin vastaanottajan koneelle talentuu foorumin ip.  Vieritä keskustelu pohjaaan ja valitse ”Lähetä Aihe”.  Täytä vaaditut kentät ja lähetä kysymyksesi.

http://netikka.net/vaasalaisia/valthtml.htm

Samalla periaatteella voit lähettää tästä keskustelusta tiedon kenelle tahansa.

« Last Edit: 15. 10. 2007 05:05 by Moderaattori »

Offline navajo

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 97
  • Vaasalainen Suomenkielinen Suomalainen
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #348 on: 15. 10. 2007 07:07 »
Olikohan taas pizzojen hinnat nousseet? Pollo Mexicana maksoi jo yli 8 euroa, eli 50 mk pizzasta. Jos Rabbe saa tukea meiltä Vaasalaisilta, sitten vaadin kaikille Vaasalaisille jaettavaksi alennuskortin, jolla saa AINA kotipizzan ostaessa ainakin n. 30 % alennuksen.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #349 on: 15. 10. 2007 07:07 »
Lainaus navajo

Quote
Olikohan taas pizzojen hinnat nousseet?



Lindassa saa pitzaa 5.5oe miksi maksaa liikaa ja on vielä jopa minun mielestäni parempaa.



Mutta itse laiva asiaan eli, miksi valtio ei halua tukea RG-linea,kovasti hehkutetaan päivän pohjalaisessa kuinka tärkeää tämä on mutta ei heru euroja silti ??? Mikä tai missä mättää???


hakkeri

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #350 on: 15. 10. 2007 07:07 »
Jos pizzojen hinnat ovat nousseet niin sehän tarkoittaa sitä, että Rabbe ”syö” entistä suuremman slaissin jokaisesta Suomessa myydystä pizzasta. Kohonneista hinnoista tuleva hyöty tuskin koituu RG 1:n hyväksi mutta varmasti My Dreamin hyväksi.
Mielenkiintoinen keskustelu pizzan hinnoista:

Mitä maksaa
http://www.dvdplaza.fi/forums/archive/index.php/t-44710.html

Kylläpä tuli hintaa
http://tuhatsanaa.net/maksa_kotipizza_matkapuhelimella

Mikä muuten mahtaa olla yhden pizzan tuotantokustannus?
« Last Edit: 15. 10. 2007 07:07 by hakkeri »

Janne

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #351 on: 15. 10. 2007 08:08 »
Markoissa pizzan tekemisen hinta oli ~5mk, elikkä olisiko nyt 1€ paikkeilla. Jos vielä otetaan huomioon se että kotipizza on kutistunut lähes mikropizzan kokoiseksi niin hinnat ovat aivan älyttömiä. Eli melko hyvällä voitolla lähtee.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #352 on: 15. 10. 2007 08:08 »
Päivän Pohjalaisen mukaan Kokoomus ei vaadi ryhmäpäätöstä vaan ryhmän valtuutetut voivat äänestää ”oman tunnon” mukaan.  Hyvä on jos näin on.  Varmaan monessa muussakin ryhmässä kuin Kokoomuksesa  kumileimasimet ovat joutuneet pohtimaan moraalikysymyksiä.

Mikään uusi aikakausi tuskin tässä on tulossa.  Mutta ryhmissä varmaan keskustelaan asiasta.  Tärkeintä tässä vaiheessa on että kansalaiskeskustelu jatkuu.

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #353 on: 15. 10. 2007 08:08 »
Kun on lukenut  Isömöttösen (vas.)  jaarittelut ja nyt Moision (vas.) lausunnon Pohjalaisessa niin ei tarvitse olla hyväkään ennustaja arvatakseen mitä vasurit äänestävät tänään.

Moisio kääntää takkinsa toiseeen kertaan viikon aikana. Se maksaa hänelle samalla huulilla olleen kansanedustajapaikan. Wivan Fagerudd taas rohkealla käytöksellään (=uskaltaa olla omaa mieltään) loikkaa pitkälle, jos Grabbelaiset eivät ole häntä saaneet säikyteltyä.

Pohjalainen taisi myös kääntää takkinsa. Lue päivän lehti niin huomaat. Pääkirjoitusta asiasta ei ole ollut pitkään aikaan.

Kokoomuksen ei-ryhmäpäätös tarkoittaa vain sitä että, että rehtoria ei saada ruotuun. Lohva joskus on myös uppiniskainen. Muissa elää herran pelko.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #354 on: 15. 10. 2007 08:08 »
Kyselin tuolla edellisillä sivuilla, kuinka monta vaasalaista RG-line mahtaakaan työllistää. Jostain syystä en ole huomannut ainuttakaan vastausta! Herää epäilys, että ne jotakin tietävät, panttaavat vastauksia muihinkin hankaliin kysymyksiin.

No tulihan se päivän Pohjalaisen sivuilla, toki vain vihjailuna kokonaisuudesta. Lehden artikkelissa mainitaan RG-linen aikanaan tekemästä lupauksesta työllistää paikkakuntalaisia.

Pohjalainen antaakin ulos RG-linen ylpeän ilmoituksen, jonka mukaan varustamon listoilla on 48 työntekijää, joista muun muassa konemiehistä SUURIN OSA ON VAASANSEUTULAISIA RAIPPALUODOSTA JA BERGÖSTÄ!
Hei haloo! Tarkoittaakohan tuo ilmoitus sitä, ETTEI VARUSTAMOSSA TYÖSKENTELE YHTÄÄN AINUTTA VAASALAISTA?

 
 

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #355 on: 15. 10. 2007 09:09 »
Kokoomuksen kertomus ettei heillä ole ryhmäpäätöstä on täyttä pluhfia. Kun yksi mies on omaa mieltään, niin ulos halutaan kertoa sellaista mikä ei pidä paikkaansa. Todellisuus on aivan toisen lainen myös RKP:ssä. Jokainen joka seurasi valtuuston kokouksen 8. 10. saattoi nähdä pelkistä naaman ilmeistä oikean kannan, kun asia jäi pöydälle.

Toivoa vain sopii, että kansalaismielipiteet ovat johtamassa kykyyn itsenäisestä päätöksen tekijästä. Myös RKP:n nuoret valtuutetut.

Konsultit toimikaa!

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #356 on: 15. 10. 2007 09:09 »
Etusivun kyselyyn oli äsken vastannut 420 kävijää. neljä viidestä oli tukemisen vastaisia.

Kokoomuksen riveistä pitää oman päänsä entinen historian opettajani. Hyvä niin. Oli Rintanen mielenkiintoinen opettaja ja mielestäni antoi kyllä jo silloin eväitä omaankin ajatteluun. Hätäisten peitepiirrosten mies pitää siis kiinni opettamastaan. Harvinainen tapaus... Ainakin tuossa ryhmässä.

Mutta riippumatta siitä kuinka illan "jännitysnäytelmä" loppuu: muistakaa vaasalaiset kuinka kukin äänestää. Teillä tulee vuorostanne äänestämisen paikka ensi vuonna kunnallisvaaleissa. Ja käytössähän on siis suhteellinen vaalitapa. Ääni ehdokkaalle menee koko puolueelle...
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline rekkakuski

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #357 on: 15. 10. 2007 09:09 »
Monet kerrat rekkoineni Rabben purkeilla seilalleeni sanon, että helpotus olisi jos loppuisi koko touhu. Mieluummin mene pidemmän kautta ja ajallaan. Eilen viimeksi saimme odotella Holmsundissa laivaa Vaasasta saapuneeksi ajallaan. Ja nyt se liikkuu entistä hitaammin. Mitä siellä muka remontoiin konehuoneessa? otettiin tehiot pois? Melkein 5 tuntia hyvässä säässä. Kuinka tulee menemään jäissä tai vastatuulessa? 12 tuntia sivu? Koneet ei riitä. Vasta puolen yön aikaan kotona oltiin eilen kun piti olla alkuillasta. Useat kerrat olemme odotelleet laivan lähtöä kun on vain muutama rekka ollut tulossa laivaan. "Koku häiriö konehuoneessa" muka kun totuus on että odottelevat lisää rekkoja tulevaksi. Sitten kun on edes kymmenen rekkaa tullut niin laiva lähtee. Ei yhtään veroeuroja tuohon puljuun. Tyhmää tuohon sijoittaa vaasalasiten rahoja. Yhtään vaasalaista en ole töissä laivalla nähnyt. Rantaruottalaisia Bergööstä vaan. Jään mielenkiinnolla katsomaan illan esitystä.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #358 on: 15. 10. 2007 09:09 »
Tämä Suomen Merimiesunionin, eli Smuryn toimitsijan näkemys linjan kannattavuudesta
liittyy kylläkin pelkästään työllisyysnäkökulmaan, jota tuetaan aina, kunhan laivassa on vain
yksikin Suomen kansalaisuuden omaava työntekijä, liittokohtaisine suosituksineen.

Eli siinä suhteessa Smuryn näkökulma ei liity itse tukiparadoksiin, jossa kuitenkin aivan oikean suuntaisesti kyseinen liitto on vaatinut tukitoimia aina Valtion suunnalta ja varustamolta, eikä suinkaan kunnan veronmaksajilta.

Myöskään Vaasan Kaupunki ei missään nimessä järjestä itse työllisyys näkökulman suhteen
hankkeita, joissa täysin kustannusvapaasti turvataan muutamien työllistyvien etuja
kokonaisuudessaan siitä kustannukset ja vastuun varaten.

Hyvänä esimerkkinä "lievästi" suurempi hanke, eli Jupiter, jossa myös kunta on rahoittajana
tukitoimin.

Smury myöskin on sijoittunut varsinaisessa Oman Liittonsa Työvoiman turva asioissa ykköspointtina
aina ajankohtaiseen nk. Ulosliputuksen vastaiseen taisteluun, josta kyseisen hankkeemme suhteen
ei kuitenkaan ollut minkäänlaista lainausta, itse tukihankkeen epäloogiseen asetelmaan viitaten.

Kaikki käy ilmi vuosien varrelta myös kyseisen Ammattiliiton jäsenlehdistä, etu intresseineen.
« Last Edit: 15. 10. 2007 09:09 by Professional »

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #359 on: 15. 10. 2007 10:10 »
Isomöttösen työpaikkojen puolustelu kuuluu samaan luokkaan kuin Sankelon harmaa vyöhyke. Ilmeistä on, ettei todellakaan Vaasaan verojamaksavia ei ole montakaan henkilöä. Mitä taasen tulee huolitsijoihin ja ahtausliikkeisiin, niin heillä on niinkuin RG-linelläkin yrittäjinä riskinsä työntekijöiden palkkauksesta, se ei ole kaupungin tehtävä.
Vaaasa ei ole kertaakaan aiemmin rientänyt palokuntana apuun, kun joku yritys on lopettamassa toimintaansa Vaasassa ja on menetetty työpaikkoja. Ei ole tarjottu korotonta pääomalainaa taseen korjaamiseksi. 

Satamalaitos on työllistänyt 6 - 7 vuoden aikana 13 - 14 henkeä/vuosi. Nämä ihmiset ovat tulevaisuudessakin satamalaitoksen palveluksessa, sillä Rg-linen satamatulo on heidän ilmoituksen mukaan 700 000 €, mutta oman rahoitussuunnitelman mukaan vuosittaiset satama- ja väylämaksut on budjetoitu n. 470 000 euroon. Tuo tai nuo summat ovat 30 % sataman liikevaihdosta. Jotenka sitä 1,4 milj. muuta liikevaihtoavarten tarvitaan edelleenkin monenlaisia palveluksia ja huolitsijoita.

Jos nyt tämä päätös menisi läpi, niin sitten ainakin RG-linen uuden satamamaksupiikin katkaisu pitäisi turvata Vaasan kaupungin osalta, niinkuin normaalissa yrityselämässä. Satamamaksut käteisenä tai ennakomaksuna, muutoin ei ole tulemista laituriin. Odottakoon rahankerääntymistä redillä, siinä aallonmurtajan kohdalla.
Kyllä satamavirasto voisi hakea omansa laivan kapteenilta ja näin kaupunki säästyisi ensivuoden farssilta.