Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 139646 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #560 on: 07. 05. 2009 16:04 »
Se on vähittäiskaupanalan yritysten oma asia mihin he voittonsa laittavat voidakseen vähentää ne veroista, mutta minun täytyy nyt kuitenkin kommentoida esimerkiksi Kivihaantien perällä olevaa GW-Galleriaa.

GW-Galleria on Sjaelso Finland Oy tilaama ja kaiketi omistama ja Konte Oy rakentama liikerakennus.

Sjælsø on tanskalainen asuin-, liike- ja vähittäiskaupankiinteistöjä rakentava yritys, joka toimii Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Puolassa.

Sjælsø pääkonttori sijaitsee Tanskassa Allerødin kunnassa.

GW-Gallerian tyhjiä liikkeitä ja pitkää käytävää katsellessa vaikutelmaksi tuli, että valikoima on tarkoitettu shoppaileville perheellisille naisille. Pienenä huvittavana yksityiskohtana tyhjyyttään huutavien liikkeiden ovenpielessä oli kyltti, jossa luki asiakkaiden suurin sallittu max enimmäismäärä, joka liikkeessä kerrallaan saisi olla.

Eikö liikkeet ja kaupat pidä perustaa sinne missä on ostovoimaista liikennettä ja ihmisiä. Vaasan paras markkinapaikka kaiketi lienee kaupungin keskusta, jossa on kalleimmat liiketilat, mutta myös asiakasvirrat ovat suurimmat.
« Last Edit: 07. 05. 2009 20:08 by Timo Rintamäki »

Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #561 on: 07. 05. 2009 19:07 »
Tietenkään ei pitäisi maalata piruja seinälle, mutta kuitenkin...

GW-Galleria on katastrofi.  Sitä pystytään elvyttämään keinotekoisesti mutta kuinka pitkään?  Aika näyttää.  Ehdotan että tiloihin perustetaan kalanperkaamo.

Kaikista vaikein on tilanne rautakaupparintamalla.   Ensimmäisenä on liipaisimella Hartman ja seuraavaksi Starkki.  Pohjanmaan Rauta sinnittelee varmaan pitempään.  Uusi - rehun alueella - pian avaava Keskon rautakauppa tulee tekemään tappiota ensimmäiset 3-5 vuotta. 

IKEA perustetaan Seinäjoalle.

Matkahuollontorille kaavailtu ostoskeskus ei toteudu, torin varrelle suunniteltu Hartman Galleria ei toteudu, ABC:n viereen suunniteltu uusi Prisma toteutuu mutta toteutuminen siirtyy, Liidelin suunnitelmat Pohjanmaan Lihan tontille siirtyvät.

Nykyisen Rauta-Keskon tiloihin tulee ruotsalainen huonekaluliike.

Iskun entiseen myymälään tulee konttoritiloja, joista suurimman osan vuokraa Vaasan kaupunki.

Aktian torin varrelle tiloihin tulee tanskalainen vaatetusliike.

Mini-Manin laajennus Vanhaan Satamaan laajennus ei toteudu.

Euro-Marketin laajennus ei toteudu.

J.J. Pitkämäki ei opi mitään.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #562 on: 07. 05. 2009 19:07 »
Tuolla ko kauppapaikassa asioidessani, olen hämmästellyt asiakkaiden vähäisyyttä. Ohittamaton on kuitenkin sisääntuloaulan kahvio, hyvällä palvelulla tarjotuilla herkuillaan.

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #563 on: 07. 05. 2009 20:08 »
[quote author=Eric Sardinas link=topic=1556.msg70003#msg70003 date=1241683062

Löytyyköhän täältä muuten monta, jotka käyvät Lidelissä ostoksilla? Itse en jalkaani siihen liikkeeseen pistä.
Quote

Kyllä tämä nyt jäi vaivaamaan mieltä että miksi Sardiinas ei Lidliin mene. Että onko tavara huonoa, hinnat kalliita vaiko henkilökunta töykeää?

Vaasan kaupunkirakenteesta:
- Mustasaari pitäisi liittää rakenteeseen
- Mansikkasaareen (tai johonkin muuhun hyvään paikkaan) todellinen pilvenpiirtäjä niin siksi että olisi hieno maamerkki jota ihan tultaisiin katsomaan kauempaakin ja tarjoaisi tarvitseville kertalaakista kyllin asuntoja tonttipulasta kärsivään kaupunkiin
- torista rakennettava toimiva, elävä, puoleensavetävä kauppapaikka siis ihan oikea perinteinen tori
- kunnollinen kävelykatukin saisi olla
- puistotilanne huono, jotain pitäisi tehdä (Vaskiluoto antaisi hienoja mahdollisuuksia, pusikot hoidetuksi puistoksi)
- ydinkeskustaan johonkin yhteen asiaan keskittyviä pikkukauppoja enemmän
- merellisestä sijainnista pitäisi ottaa enemmän irti
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #564 on: 03. 09. 2009 07:07 »
Sanomalehti Pohjalainaen kertoo tänään 03.09.09 mielenkiintoisia asioita Vaasan rantojen suunnittelusta:  arkkitehtikilpailu Sundiin  ja Mansikkasaareen ja Hovioikeudenrannan ja Kruununmakasiinin välisen alueen suunnittelusta.

Erityisesti kiinnostaa Hovioikeudenallas.  Sehän voitaisiin täytttää silta-aukkoihin saakka ja rakentaa paikalle todellinen Hovioikeudentori esiintymislavoineen.  Glubbrockarna antoivat hyvän vinkin.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #565 on: 03. 09. 2009 08:08 »
Hovioikeudenrannan suunninnittelulle ei lehtitietojen mukaan ole enää konsulttirahoja.  Se on sääli, sillä juuri Hovioikeudenranta ja Kruunumakasiini ovat kohteita, jotka voidaan nopeasti hyödyntää tuottaviksi.  Suurin osa muista suunnittelukohteista tuntuu kosmetiikalta.

Hvioikeudenallas  voidaan täyttää ja paikalle rakentaa Hovioikeudentori, jolla sijaitsee vaikka kuorokupoli, kesäteatteri ja talviuimala.  Tietysti veneiden kulku sillan alitse pitää varmistaa.

Tällaisella torilla voisi järjestää niin kalastuksen päivän kuin silakka- ja siikamarkkinat.  Se voisi toimia talvella luistirantana.

Tärkeintä olisi nyt antaa ajatusten kuplia. 

Toinen kiehtova kohde on Kruunumakasiini.  Siitä saisi ainutlaatuisen pienimutoisen konserttipaikan rock- ja pop-musiikille ja pienimuotoiselle klassiselle musiikille. Tosin se edellyttäisi uusien poistumisteiden rakentamista, minkä suojelu ilmeisesti tällä hetkellä estää. 

Mutta onnistuihan kruununmakasiinin käyttöönotto myös Turussa.  Miksi ei siis Vaasassakin .

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #566 on: 03. 09. 2009 09:09 »
Kruuninmakasiinin saa kuka vaan ostaa halvalla kunhan keksii sille käyttötarkoituksen ja panee töpinäksi.

Mereinen Vaasa ei ole kauaa mereinen, jos nykyisen kaltainen täyttöinnostus jatkuu. Vaskiluodon etelärantaa ollaan täyttämässä, kerrostaloaluetta keskellä Sundominlahtea, penkereitä saaristoon, ja nyt vielä Hoviskan allas! Se on yksi viihtyisimpiä paikkoja Vaasan rannoilla. Aina väkeä. Mitä ihmeen kehittämistä se kaipaa?

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #567 on: 03. 09. 2009 10:10 »
Olen hyvin usein Tapio Osalan kanssa samaa mieltä mutta nyt meni hakaukseen.  Osala tuntuu tarttuneen sanaan "täyttäminen".  Hovioikeudenaltaan täyttäminen ei olisi täyttämistä samassa mielessä kuin Vaskiluodonrannan täyttäminen,  vaan lisätilan saamista uusille toiminnoille niin  kuin yllä on  sanottu.

Ei edes talviuimala tai avantouimla innostanut Osalaa.

Ajattele Tapio, että aivan kaupungin keaskustassa olisi anfiteatterimaisesti rantaan laskeutuva tapahtuma-alue missä voisi olla kaikki edellä mainittu: Kuoroa varten akustisesti suunniteltu kupoli, kesäteatterinäyttämö, esiintymislava ja mitä kaikkea ihmiset nyt keksivätkään.

Se olisi sellaista, mitä vain harvalla kaupungilla olisi näyttää.

Kannatan täydestä sydämestäni Kruununmakasiini antamista orkestereiden esiintymispaikaksi.  Kysymyksessä olisi tietysti ympärivuotinen tapahtumapaikka.
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #568 on: 03. 09. 2009 10:10 »

Ei edes talviuimala tai avantouimla innostanut Osalaa.

Ajattele Tapio, että aivan kaupungin keaskustassa olisi anfiteatterimaisesti rantaan laskeutuva tapahtuma-alue missä voisi olla kaikki edellä mainittu: Kuoroa varten akustisesti suunniteltu kupoli, kesäteatterinäyttämö, esiintymislava ja mitä kaikkea ihmiset nyt keksivätkään.

Se olisi sellaista, mitä vain harvalla kaupungilla olisi näyttää.


Just joo. Harvalla kaupungilla on merenranta lähellä keskustaa. Ei sitä saa raiskata. Vierastan kaikkia rakennelmia vapailla rannoillamme, jotka estävät kävelijän näkymän merelle.

Vai että kupoleita Hoviskan altaaseen! Sic!

Olisi sitten todella harva kaupunki joka pilaisi arvokkainta mitä sillä on. Vapaat rannat.

Konsertteja/happennkeja varten voidaan hyvin tuoda uiva laituri. Ei siinä ympärivuotisia, 99%:stä tyhjänä ja ilkivallalle alttiina olevia rakennelmia kaivata.


Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #569 on: 04. 09. 2009 07:07 »
Mitä Kalarannan rakennuksen tilalle.  Kalakauppa ei menesty Vaasassa, klaravintola ei menesty Vaasassa, ei oikein rantakahvilakaan.   Mitä siis tulisi tehdä rakennukselle.  Pirkon Bupi taisi olla ainoa joka menestyi paikalla.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #570 on: 04. 09. 2009 10:10 »
Mitä Kalarannan rakennuksen tilalle.  Kalakauppa ei menesty Vaasassa, klaravintola ei menesty Vaasassa, ei oikein rantakahvilakaan.   Mitä siis tulisi tehdä rakennukselle.  Pirkon Bupi taisi olla ainoa joka menestyi paikalla.

Rakennus on toki perinteinen mutta ei mielestäni arvokas. Lähinnä pitkä parakki.
Sen voisi jopa poistaa?

Ja siiloinhan siinä oli tuo 
Quote
"Näin on":
Tällaisella torilla voisi järjestää niin kalastuksen päivän kuin silakka- ja siikamarkkinat.  Se voisi toimia talvella luistirantana.
visioima happening-paikka/auditorio yms. ja hieno Hoviskan ranta säilyisi.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #571 on: 04. 09. 2009 11:11 »
Eikö Pekka Airaksisella ole suunnitelma ko. rakennuksen käytöstä?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #572 on: 04. 09. 2009 12:12 »
Pekka olisi ottanut vastaaan rantatontin ja rakentanut siihen itselleen parikerroksisen talon... Ehkä joku muukin voisi tuollaisen uhrauksen tehdä, jos annettaisiin.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #573 on: 04. 09. 2009 18:06 »
Yli 200 rekkaa rymistelee Vaskiluodon tulevalle kaasutuslaitokselle viikossa. Millä ilveellä ne saadaan pois pysymään Vaasanpuistikolta ja Koulukadulta?

Sundomilaisten poliittinen voima on aika suuri.

Junalla ne biopolttoaineet pitää tuoda, tai laivalla. (Onko muuten kaavailtu turve edes jatkossa sellainen polttoaine, jota ei päästörajoitukset koske?)

----

Stormossenin kupeeseen tulevalle jättenpolttolaitokselle rymistelee vieläkin enemmän rekkoja, eikä sinne pääse junalla, eikä laivalla. Mutta ei kai ne nyt sentään Vaasan läpi ajakaan.






Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #574 on: 05. 09. 2009 06:06 »
Näin on, terveisiä Sundomista (Ai niin, taisit kyllä tarkoittaa RKP:tä). Rekkaliikenne kaupungin läpi ei ole järkevää. Vielä nykyisestään kasvava liikenne tukkisi Vaasanpuistikon ja Koulukadun liikenteen varmaankin aika pahoin. Lisäksi on kyseessä melkoinen turvallisuus kysymys. Ajan Sundomista kaupunkiin ja siitä koulukadulle joka aamu, ja voin kertoa että "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" riittää jo nykyisellä rekka liikenteellä. Biopolttolaitoksen mahdollinen rakennuslupa tulee sitoa yhteen ns. sundomin ohitustien kanssa. Tie yhdistäisi sataman ja uuden maaliikenne keskuksen. Eli ei tuo Jorma J:n päivän Pohjalaisessa ehdottama rekkaliikenteen ohjaaminen Sundomin kylänkään läpi kuullosta hyvältä. Lisäksi tien nykyinen leveys ja linjaus ei yksinkertaisesti riitä raskalle liikenteelle.
« Last Edit: 05. 09. 2009 07:07 by Marko Heinonen »
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #575 on: 05. 09. 2009 15:03 »
Kuinka monta rekkalastillista tuhkaa tuollainen voimala tuottaa viikossa ja minne se sijoitetaan?

Mitä tapaahtuu Vaasan ilmalle?
Onko tarkoitus myydä sähköä vaasalaisen ympäristön kustannuksella?

Minäkin ihmetteln siltauutisen ja voimalauutisen yhtäaikaista julkaisua.  Ettei vain ole jo käynyt niin että on turha enää itkeä kun on jo pissi sukassa.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #576 on: 05. 09. 2009 15:03 »
Stormossenin kupeeseen tulevalle jättenpolttolaitokselle rymistelee vieläkin enemmän rekkoja, eikä sinne pääse junalla, eikä laivalla. Mutta ei kai ne nyt sentään Vaasan läpi ajakaan.

Ei ajakaan, mutta ne rymistelee nyt jo johonkin, eli kaatopaikoille. Tulevaisuudessa osoite vain muuttuu.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #577 on: 05. 09. 2009 19:07 »
Kuinka monta rekkalastillista tuhkaa tuollainen voimala tuottaa viikossa ja minne se sijoitetaan?

Mitä tapaahtuu Vaasan ilmalle?
Onko tarkoitus myydä sähköä vaasalaisen ympäristön kustannuksella?


Siellähän on tarkoitus KORVATA hiiltä. Ehkä ruokohelpistä, hakkeesta ym. biopolttoaineista tulee enemmän tuhkaa kuin hiilestä mutta vastavuoroisesti se saattaa olla vaarattomampaa?Hiilislagi ja lentotuhka on myrkyllinen jäte jota on saatu pitkän harkinnan jälkeen käyttää asvaltin alla täyteaineena, jonkin verran.

Voimalan suodattimet toimivat tietääkseni hyvin (siiloin kun ei ole häiriöitä) ja piipusta tulee lähinnä höyryä ja CO2 -kaasua. Tästä hiilidioksidistahan, kun se tulee fossiilisesta polttoaineesta, maksetaan sitä päästömaksua. Siksihän nyt polttoainetta vaihdetaan ympäristöystävällisempään.

Vaasan Säkön johto on itsenyt päästömaksuja pitkään mutta nyt on ilmeisesti otettu lusikka kauniiseen käteen ja tehty juuri niin kuin eduskunta/EU toivoo noilla päästömaksuilla. Aikamoinen parannus tulee Vaasan hiilijalanjälkeen. Hyvä niin.

Ainut seikka joka tässä arvelluttaa on mahdollinen turpeen käyttö. Sitähän ei EU hyväksy bipolttoaineeksi Suomen pyrkimyksistä huolimatta. Ainakin aikaisemmin ovat myös turvevoimalat HAISSEET. Toivottavasti ei turvetta tuprutella meillä.

On lisäksi mahdollista ja toivottavaa, että polttoaineet tulevat jatkossa(kin) laivalla. Ja junalla.
Onkohan peräti niin, että biopolttoaineen tuhka voisi olla hyvää metsän/maanparannusainetta, lannoitetta? Ja sekin voidaan ehkä viedä maalle junalla?

Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #578 on: 05. 09. 2009 20:08 »
Joopa joo..

Nyt korvataan hiiltä polttoaineella, jonka lämpöarvo on nippa nappa puolet kivihiilen lämpöarvosta, eli käytettävän polttoaineen ja tuhkan MÄÄRÄ tuplaantuu. Onneksi se on (Tapion mukaan) vaarattomanpaa.

Tapiota arvelluttaa myös turpeen käyttö, jota EU ei hyväksy biopolttoaineeksi. Hyvä niin, koska ko. laitoksen polttoaineesta ylivoimaisesti suurin osa (lue: lähes kaikki) tulee olemaan juuri turvetta, koska olkea ja ruokohelpeä ei yksinkertaisesti ole -eikä tule olemaan- saatavissa riittävässä määrin tämän kokoisen laitoksen tarpeisiin.

Entäpä näiden rekkojen (> 1.000 / kk) ympäristövaikutukset ? Ne Tapio unohti jostain syystä mainita.

Mitä taas hajuun tulee, niin poltettu turve ei haise. Turve itsessään taas haisee "kärpän kuselta", kuten ammattilaiset sanovat.

No, onneksi edes maajussit ovat iloisia, kun saavat maanparannusainetta junalasteittain pellonpientareille toimitettuna. Vai saavatko ?

En kritisoi Vaskiluodon Voiman päätöstä vaihtaa polttoainetta päästömaksujen vuoksi. Kritisoin lähinnä poliitikkojen kusipäisyyttä. Jos kivihiilestä on päästävä eroon, niin annettakoon käytössä olevien laitosten käydä elinkaarensa loppuun ja asetetaan sitten päivämäärä, jonka jälkeen hiilivoimalaitoksia ei enää saa rakentaa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #579 on: 05. 09. 2009 22:10 »
Niinpä.

Monien vakavasti otettavien tiedemiesten, jopa lähes kaikkien asiantuntijoiden,  mielestä edes nämä CO2 päästörajoitukset eivät riitä edes hidastamaan ilmastomuutosta.

Kansalaisissa on toki skeptikkoja ja "Vierailijan" kaltaisia jotka surutta työntävät ongelmat seuraaville sukupolville. Voisiko "Vierailija" ai niin, enhän voi tietää onko se sama "vierailija", kertoa mitä hän itse tulee henkilökohtaisesti häviämään ja kuinka paljon, jos/kun CO2 päästöjä edes yritetään rajoittaa hiilen/öljyn polttoa sakottamalla?

Ymmärtääkseni todella biopolttoaineen tuhka ei ole ongelmajäte (kuten hiilen) vaan hyödynnettävä (myytävä?) raaka-aine.

Ehkä turpeen polttotekniikka on kehittynyt viime vuosina mutta omakohtaisia hajuaistimuksia on ollut jostain ÄSSjoen seudun turvevoimalasta.

Miksi biopolttoaine ei voisi tulla Vaskiluotoon junalla tai laivalla?

On se aika noloa kun Vaasassa on maailman luokan kestävän kehityksen energiaosaajia ja jos niiden toimitilat lämmitetään ja sähkö tuotetaan hiilellä...

Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #580 on: 05. 09. 2009 23:11 »
Osala haluaa selvästikin kaasutuslaitoksen Vaasaan, mutta rekkarallin ( yli 1.000 rekkaa / kk) "johonkin muualle". Kunhan vain eivät tule Vaasaan!
Tämä yhtälö on erikoinen, mutta sopii tietysti hienosti vihreän vaasalaisen paikallispoliitikon vihreään populistiseen ajatteluun.

Mitä tulee ÄSSjoen turvevoimalaan (josta Osalalla on omakohtaisia kokemuksia), niin siellä ei polttoprosessi ole muuttunut sitten laitoksen rakentamisen! Ehkä hajuaisti turtuu iän myötä - Tiedä häntä, sano hämäläinen...!

Totta kai turpeen, ruokohelpin ja minkä tahansa voi laivata Vaasaan, mutta aina se on tuotava lastaus/purkupaikalle rekka-autolla tuotantoalueelta. Mutta so fucking what, kunhan se taas ei ole Vaasassa...
Osalan vihreä ajattelu lähtee näköjään sitä, että kunhan ralli tapahtuu muualla kuin omalla takapihalla, niin homma on OK! Rekkaralli muualla saastuttaa vähemmän, kuin rekkaralli kotona. Poissa silmistä poissa mielestä...

Erikoisinta tässä hommassa on se, että hiilenpoltosta on päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä, vaikka sen nykyiset vaihtoehdot kokonaisuudessaan kuormittavat ympäristöä enemmän, kuin itse kivihiilen poltto.
Ovatko vihreät filosofoineet itsensä ideologiseen umpikujaan?
P.S. Meinasi ihan unohtua mainita, että turpeen CO2-päästökerroin (kgCO2/MWh) on korkeampi, kuin kivihiilellä. Vaikka unohdettaisiin rekkaralli, niin hiilidioksidipäästöt tulevat kasvamaan nykyisestä.
Ja ympäristö kiittää...
« Last Edit: 06. 09. 2009 09:09 by Vierailija »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #581 on: 06. 09. 2009 10:10 »
Osalan vihreä ajattelu lähtee näköjään sitä, että kunhan ralli tapahtuu muualla kuin omalla takapihalla, niin homma on OK! Rekkaralli muualla saastuttaa vähemmän, kuin rekkaralli kotona. Poissa silmistä poissa mielestä...
En halua rekkoja (lisää) Vaasanpuistikolle. Vaskiluodossa on satama ja sinne johtaa rautatie. Bulkkitavarat pitää kuljettaa siis muilla kuin rekoilla ydinkeskustan kautta.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #582 on: 06. 09. 2009 10:10 »
Kyllä Vaasan keskustan pitää voida ohittaa sekä matkalla pohjoiseen että etelään.  Eivät rekat kuitenkaan pysähdy Vaasasa ostoksille, ei edes Kauppapuistikon snagarille.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #583 on: 06. 09. 2009 11:11 »
Kyllä Vaasan keskustan pitää voida ohittaa sekä matkalla pohjoiseen että etelään.  Eivät rekat kuitenkaan pysähdy Vaasasa ostoksille, ei edes Kauppapuistikon snagarille.

Aivan. Rahat Sepänkylän ihmeelliseen ohitukseen olisi pitänyt siirtää kunnolliseen VAASAN ohitustiehen joka olisi mennyt jostain Lentokentän takaa Stormossenin ja Koivulahden välille.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #584 on: 06. 09. 2009 15:03 »
Jos Pohjalaiseen ja kaupungin kaavoitusosastoon on uskominen niin juuri nyt on liikkeellä enemmän fantasiasuunnitelmia kuin koskaan aikaisemmin.  Mikähän siihen on syynä?

Tietysti on myös niin että  joskus fantasiasuunnitelmatkin toteutuvat ja positiivista on että suunnitelmista yleensä puhutaan.

Juuri tällainen kansalaiskeskustelu on tarpeen.  Hyvä aeskustelu saattaa tuoda jopa ideoitra päättäjille.

Tänään lenkillä huomasin että Ruutikellarintien, ent. Kauppiksen ja Kaarlenkentän ja kaupunginpuutarhan rajaamalla alueella on pieni metsikkö, jota ei varsinäiussti käytetä  virkistykseen.  Olisiko siinä paikka uudelle kulttuuri-urheilu ja monitoimitalolle?

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #585 on: 06. 09. 2009 16:04 »
Päivän lehdestä saamme lukea, että yksi hietalahden kehityssunnitelman malleista (vaihtoehto L) siirtäisi kaikki urheilustadionit, jääkiekko-, jalkapallo-, pesäpallo ym. radanvarteen. Paikalle tultaisiin junalla. Nykyisen jäähallin tilalle tulisi asuntoja. Eli kaikki nykyisetkin urheilupaikat hietalahdesta rakennettaisiin uudestaan aivan muualle. Toivon todella, ettei tälläisistä täysin kuvitteellisista ja mahdottomista suunnitelmista oikeasti maksetaan kenellekkään.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #586 on: 06. 09. 2009 16:04 »

 Aivan. Rahat Sepänkylän ihmeelliseen ohitukseen olisi pitänyt siirtää kunnolliseen VAASAN ohitustiehen joka olisi mennyt jostain Lentokentän takaa Stormossenin ja Koivulahden välille.

Ei minulla muuta, mutta en nyt vain malta olla  kehumatta Osalaa, mielestäni tässä asiassa hän osoittaa  terveen maalaisjärjen käyttöä. Yhteisiä varoja tulee käyttää viisaasti, tarpeiden mukaan eikä kuppikunnittain ja  kinkeripiireittäin.
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #587 on: 06. 09. 2009 16:04 »
Päivän lehdestä saamme lukea, että yksi hietalahden kehityssunnitelman malleista (vaihtoehto L) siirtäisi kaikki urheilustadionit, jääkiekko-, jalkapallo-, pesäpallo ym. radanvarteen. Paikalle tultaisiin junalla. Nykyisen jäähallin tilalle tulisi asuntoja. Eli kaikki nykyisetkin urheilupaikat hietalahdesta rakennettaisiin uudestaan aivan muualle. Toivon todella, ettei tälläisistä täysin kuvitteellisista ja mahdottomista suunnitelmista oikeasti maksetaan kenellekkään.

Oli kieltämättä kummallinen visio. Tuolloinhan kaikki rakennettaisiin muille kuin vaasalaisille.
Kummalinen oli myös samalla sivulla oleva Rauhalan jutun osa, missä Stormossenia vastapäätä oleva mahdollinen ravirata toimisi Botniahallin P-paikkana. Herranjestas sentään, sinne olisi Botniahallilta lähes 3 kilometriä. Sama matka kun tänne Ristinummelle...

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #588 on: 06. 09. 2009 16:04 »
Rauhalan suunnitelma. No jaa. Ainahan sitä voi suutaan revitellä vaikka ei olisi vaalejakaan näköpiirissä.

"Päivän lehdestä saamme lukea, että yksi hietalahden kehityssunnitelman malleista (vaihtoehto L) siirtäisi kaikki urheilustadionit, jääkiekko-, jalkapallo-, pesäpallo ym. radanvarteen. Paikalle tultaisiin junalla."

Jassoo vai junalla.  Nyt siis toteutetaan maailman suurin biopolttovoimala, uusi Vaskiluodon silta, Prisman laajennus, uusi kauppakaeaskus ABC:n viereen, IKEA, kauppakaeskus matkahuollon torille, innokeskus Palosaaren sillan korvaan, uusi kaupunginranta jne, jne, jne ja myös pienoisrautatie.


Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #589 on: 10. 09. 2009 08:08 »
Lainaus Lyhytviesteistä:
"Vaasan aseman viereen nousi tosi rumilus oikein nähtävyys näin keskustaan. Seinä purettava heti. No toisaalta onhan meillä noita, ihan torin laidassa puoliksi purettu lato repaleisella pressulla petettynä 10 vuosia. Olessani kävelyllä tässä kohdin vieraani kysyi onko tästä pitkä keskustaan."

Ns. Centrumin parkkipaikan vieressä on yksityisen omistama "kummitustalo" monista muista röttelöistä puhumattakaan.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

CopyPaste

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #590 on: 10. 09. 2009 15:03 »
Lainaus Lyhytviesteistä:

"kun ajoin tämän rumiluksen ohi, niin ensimmäisenä mielessä alkoi ahdistaa ja tuli entistä suurempi varmuus siitä, että tästä kaupungista on päästävä pois mahdollisimman nopeasti kaltaiseni suomalaisen lihaa syövän heteromiehen, joka ei pysty käsittämään sen enempää rumiluksen esteettisiä arvoja kuin monikulttuurisuuden ihanuutta."

Vierailija

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #591 on: 15. 09. 2009 12:12 »
Sanomalehti Pohjalainen kertoo tänään että Vaasan ylin virkamiesjohto ja muutama luottamusmies lähtee Tampereelle ottamaan oppia Ikean ja Spondan sopimuksista.

Samassa yhteydessä lehti kertoo J.J. Pitkämäen suulla että "Sopimusasiakiarjat ovat paksu nippu paperireita, joissa pitää ottaa kantaa satoihin yksityiskohtiin... Tarkasti pitää sopia myos siitä kuka vastaa yleisten alueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta ja kuka mitäkin maksaa"

Pitkämäen muotoilema lause on enemmän kuin mielenkiintoinen. 

Tämä  kaikki määritellään laissa.  Onko Pitkämäki nyt ohittamassa lainsäädäntöä?

Onko kysymys yksinkertaisesti siitä että Pitkämäki haluaa saada aikaan satoja erillisia sopimuksia, joilla kaupunki rahastaa.

Ehkä Tampereella on osattu hoitaa tämäkin asia. Melko varrmaa on myös että kutsujana on EMM.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #592 on: 15. 09. 2009 20:08 »
Kukas tuon reissaamisen taas maksaa?

Nyt kaupunki kulukuurille vähitellen- lomautukset alkuun koko virkamieskunnassa ( mikäli virkavapailta,

sairaslomilta, lomilta ja  koulutuksiltaan kerkeävät)
Muutos on tahtotila

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #593 on: 16. 09. 2009 10:10 »
Tämä ilman allekirjoitusta oleva viesti tuli tänään klo. 12.14

Kaikenlainen rakennuslain ohittaminen on täysin väärä tapa lähteä ratkomaan kaupungin rahaongelmaa. Tästä, ja vain tästä,  on kysymys tässä oppien hankkimis-matkassa.
 
Kyllä se on vain tiettyjen virkamiesten irtopisteiden metsästystä ryvettyneen kaupungin maineen ja talouden pelastamiseksi.

Tähän asti kaikki hankkeet tässä kaupungissa ovat kaatuneet tämän johdosta. Koska tämä loppuu? Kuka kantaa tästä vastuuta?

Tai onko koko matka vain seli-seli-selitystä?

Ei allekirjoitusta
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #594 on: 16. 09. 2009 12:12 »
Tuollainen opintomatka ei paljoa maksa konkurssissa.
Toivoahan on että sieltä jotain oppisivat ??

Tai sitten eivät.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #595 on: 08. 10. 2009 16:04 »
Amerikassa mennään edeltä puuhun. Isot ostoskeskukset vaikeuksissa asiakkaiden kadon takia. Lue tästä artikkeli Kauppalehdestä: Ostarit tyhjenee

Offline Stiina

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #596 on: 08. 10. 2009 18:06 »

AD

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #597 on: 08. 10. 2009 18:06 »
Ei koske meitä....usko pois vain Klasu!
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/11/25/kauppakeskukset-ei-koske-meita/200830474/12
Tuohon kirjoitukseen siteeraan jo edesmenneen isäni opetusta.
"Vaikka vouti kolkuttaa takaovella menee ihan hyvin", ts. jos saappaat ovat jo uponneet, yritätkö turvautua optimismiin vaikka karikko on edessäsi, vai yritätkö uskotella itsellesi korkeamman voiman tuomaan pelastukseen?

Offline Vierailija

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #598 on: 15. 10. 2009 06:06 »
Sanomalehti Pohjalainen kertoo tänään että Postitalon laajennushanke etenee.  Korkein hallinto-oikeus on hyljännyt asemakaavamuutoksesta tehdyn valituksen. Airaksinen Capital jatkaa tornitalon suunnittelua vuodenvaihteen jälkeen. Postitalon taakse kolmiomaiselle tontille nousee 7-8 kerroksinen ylöspäin kapeneva tornitalo.

Hyvä näin.  Vaasan kaupunkirakenne vaatii tiivistämistä ja ainoa luonnollinen kasvusuunta on ylöspäin.  Mielenkiintoista on se, mikä ei nyt tullut esille.  Miten suunnitelman toteutuminen vaikuttaa ympäristöön: liikaennesuunnitelmiin ja muihin meneillään oleviin hankkeisiin?

Onko Airaksisen ja kaupungin yhteisellä suunnitelmalla vaikutusta esim. Radisson-korttelin liikennesaarron säilymiseen ja muihin liikennesuunnitelmiin?  Tästä saataneen vastaus jos aiheesta syntyy keskustelu.

Pienenä mutta huvittavana yksityiskohtana tämän päivän lehdessä on maininta, että talon ylimpään kerrokseen tulee edustusasunto/ja.  ”toimitusjohtajan kotiosoite saattaa tulevaisuudessa olla Rosteninkaadun kulmassa” 

Tämä olisi hyvin linjassa Pekka Airaksisen profiilin kanssa.  Yrittihän Pekka aikoinaan saada Kalarannan makasiinin itselleen ja paikalle uudisrakennuksen, jonka kattokerrroksessa olisi ollut näköalahuoneusto.  Paljon ei ole muuttunut siitä kun Pekka nöösipoikana peri isältään Jaguarin.

Mielenkiintoisin asia Pohjalaisen jutussa on kuitenkin ilmakuva. Se kertoo vakuuttavasti että seuraava iso kohde Vaasassa tulee olemaan Centralin nykyinen takapiha eli hyödyntämötön parkkipaikka,

Siihenhän on olemassa mielenkiintoinen, nyt ehkä jo vanhentunut suunnitelma, 20 vuoden takaa.

VOX POPULI

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #599 on: 05. 11. 2009 06:06 »
Seinäjoella on visio.  Ainakin eilisen ilkkalehden mukaan.

Lue tämä:
http://www.netikka.net/vaasalaisia/foorumiapu/Ilkka_4_11_09.pdf
« Last Edit: 05. 11. 2009 06:06 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.