Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 139116 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #600 on: 28. 01. 2010 16:04 »
Vaasan kaupunginhallituksen suunnittelujaosto hyväksyi eilen kaavoituspäällikkö Tapio Ivakon esityksen että Vaasanpuistikon alle ryhdytään kaavoittamaan uutta pysäköintitilaa 800 autolle, asiasta kertoi Pohjalainen tänään.

Nyt alkuillan aikana on selvinnyt että Vaasan kaavoittaja ei ole ollut missään yhteydessä Kondis Oy:hyn vaikka Vaasan kaupungilla ja Kondiksella on yhteinen konsultaatiotyö Vaasanpuistikon alle rakennettavasta autopaikoituksesta.

Sen teki Saraco Oy vuonna 2008.  Sitä ei ole koskaan esitelty luottamusmiehille.  Jotenkin jää tunne että tässä ajetaan nyt pääasiassa Halli Oy:n asiaa.

Lue Saracon suunnirtelmasta täältä:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/977-Kondishanke-etenee.html

Jos uusi pysäköintitila rakennetaan avolouhoksena, se merkitsisi kuoliniskua monelle Vaasanpuistikon varrella sijaitsevalle pienelle yritykselle.

Jos rakentamiseen joskus ryhdytään, niin luontevinta olisi että se tehdään  maan alaisena tunnelilouhoksena matkakeskuksesta toriparkin takaseinään ja siihen liitetään samalla Villatavaratehtaan ja sen takana olevien tonttien tarpeet ja 400 auton parkkiluolasto joka tulisi Rauhankatua ja Vaasanpuistikkoa yhdistävän palokadun alle.

On mielenkiintoista että ns. Black Jackin talolla on taas pyyhitty, sanonko mitä.  Talo asetettiin liikennesaartoon parikymmentä vuotta sitten, koska siellä toimi STS eli työväen säästöpankki ja vakuutusyhtiö Kansa.  Saarto on jatkuanut tähän päivään saakka.

Jokainen voi mielessään kysellä keitä liikennesaarto palvelee?
« Last Edit: 31. 01. 2010 19:07 by vaasalainen »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #601 on: 31. 01. 2010 15:03 »
Ei se ole tärkeää mitä sanotaan. Vaan kuka sen sanoo.

Ideat on vapaata riistaa.

Offline Hulttio

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #602 on: 31. 01. 2010 18:06 »
Hei..

- Ymmärränkö nyt ihan oikein? Vaasanpuistikkoa ollaan avaamassa isohkoksi avolouhos-
   montuksi, kuten toriparkista aikoinaan tehtiin.

- Ymmärränkö oikein, että se palvelisi vain toriparkkiyhtiötä ja Halli Oy:tä, mutta
   olisi suureksi tappioksi/vahingoksi muille Vaasanpuistikon varrella oleville yrityksille? 

- Ymmärränkö oikein, että näin kapealle väylälle todella saataisiin nyt suunniteltu
   parkkimäärä? Ja missä olisivat sisäänajokuilut? Vai onko suunnitelmana että myös HS-Centerille
   tulisi luonnollinen yhteys siinä sivussa?

- Ymmärränkö ihan oikein, että vaikka uusi vuosia kestävä avolouhostyömaa ei todellakaan kiinnosta 
  yhtään meitä kaupunkilaisia, niin hanke olisi jo laajasti hyväksytty hallinnossa ja virkakoneistossa?

- Onko todella niin, että Pohjalaisen toimitukselle voidaan syöttää vaikka minkälaista skeidaa,   
  läpi menee suureksi uutisjutuksi, vaikka onkin jo vanhaa purkkiruokaa? Kriittisyyden  ja   
  ajankohtaisuuden taju näyttää olevan totaalisesti kateissa.

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #603 on: 01. 02. 2010 05:05 »
Hulttio kirjoitti
”- Onko todella niin, että Pohjalaisen toimitukselle voidaan syöttää vaikka minkälaista skeidaa,   
  läpi menee suureksi uutisjutuksi, vaikka onkin jo vanhaa purkkiruokaa? Kriittisyyden  ja   
  ajankohtaisuuden taju näyttää olevan totaalisesti kateissa.”

Pohjalainen tulee myös jatkossa paapomaan Halli Oy:tä ja ajamaan yrityksen etuja muita yrittäjiä
vastaan.  Halli Oy:n toimitusjohtaja Timo Sairo on Sanomalehti Pohjalaisen johtaja Päivi Sairon aviomies.

Halli Oy ajaa lähinnä Rewell Centerin etuja.  Yksi  Rewell Centerin liiketilojen suurista omistajista ovat Aukiat.  Yrittäjäneuvos Jaakko Aukia on syvällä Ilkka Oy:n osakkeenomistajana ja Timo Aukia on Ilkka Oy:n hallituksen jäsen.

Kuvitteleeko joku että näissä olosuhteissa syntyisi kriittistä journalismia ja että kaikki taustat tulisivat esille niin kuin tuore päätoimittaja Kalle Heiskanen tänään Pohjalaisessa esittää.
Parin viikon kuluttua Heiskanenkin tietää enemmän.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #604 on: 02. 02. 2010 05:05 »
Olen jo usean vuoden ajan seurannut ns. kondishankkeen pyristelyä Vaasan kaupungin byrokratiassa ja olen nostanut hankkeen esille  vaasalaisia.infossa useita kertoja.  Syynä tähän on se, että virkamiesten venkoilu on paljastanut mielenkiintoisia asioita kaavoituksesta ja siitä, millaiset asiat kaavan valmistelussa vaikuttavat.  Erityisen mielenkiintoista on ollut havaita, miten erilaiset henkilö, ym. suhteet vaikuttavat päätöksiin.

Viimeisin vaihe liittyy viime viikolla esille tulleeseen hankkeeseen rakentaa pysäköintitilat Vaasanpuistikon alle, mahdollisesti avolouhoksena. 

Vielä eilen vaikutti siltä että Galleria Wasa (Tornitalo, Balck-Jack) jää eristyksiin suunnitelmassa ja maanalainen paikoitustila palvelisi lähinnä Rewell-Centerin etuja.  Tänään tilanne vaikuttaa aivan toiselta. Sanomalehti Pohjalainen kertoo että Vaasanpuistikon ja Pitkänkadun kulmassa sijaitseva ns. Centrumin talo on siirtynyt  Lemminkäinen Talo Oy:n Länsi Suomen ja Rinker Kiinteistöt Oy:n yhteiseen omistukseen.

-Syy kiinteistön ostamiseen on talon takana oleva tyhjä parkkipaikka, jonne on tarkoitus tulevaisuudessa rakentaa, myöntää Lemminkäisen Länsi-Suomen toimitusjohtaja Tom Ekman.

Viesti on selvä. Lemminkäinen-Rinker kombinaatio haluaa varmasti myös osuutensa Vaasanpuistikon alle tulevasta pysäköintilasta ja näin Kondis Oy:n teettämät alustavat suunnitelmat tulevat uudelleen esille ja Wasa Gallerian saarto päättynee kuin itsestään.

Kondis on tähän saakka ollut aivan hiljaa omasta osuudestaan.  Tämä voidaan kirjata kantapään kautta opitun piikkiin.  Niin pitkään kuin J.J. Pitkämäki oli Vaasan kehitysjohtaja, oli parempi elää siipispankkojaan myöten ja yrirttää  juonitella asiota porstuan kautta.  Nyt asialla ei enää ole merkitystä kun suurin este on poistunut ja uudet kiinteistöomistukset muuttivat tilanteen.

Se että Lemminkäinen on näinkin vahvasti mukana on merkillepantava asia.  Eräässä valtatien varren huoltoasemalla jo lähes vuosi sitten kuullun mukaan, Lemminkäinen on mukana myös Halli Oy:n paikoitushankkeessa.  Tämä viittaa siihen että vaasalaiset saattavat tulla yllätetyksi jollakin piakkoin julkaistavalla uudella uutisella.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Vanha Myyrä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #605 on: 02. 02. 2010 16:04 »
Vanha Myyrä on kovin kiinnostunut kaikesta maanalaisesta.  Myyrän mieleen tuli että Kuislan ostamasta osoitteesta Kauppapuistikko 17 on helppo rakentaa yhteys Toriparkkiin, varsinkin jos Kauppahallin sisäpiha rakennetaan. Kiinteistössä ja naapurikiinteistössä lienee jo nyt isot parkkihallit.
 
Samoin Myyrän mieleen tuli että Vaasnpuistikko 15 sisäpihan rakentamalla, sieltä saadaan luonnollinen yhteys Vaasanpuistikon alle joskus rakennettavaan parkkiluolastoon. Näin HS-Center saadaan kytkettyä tähän tulevaan maanalaisen valtaväylään.

Myös ns. Centrumin talon takana sijaitsevalta parkkipaikalta saa  verrattain helposti maanalaisen yhteyden Vaasan puistikon alle – siis joskus rakennettavaan parkkitilaan.

Myyrä on myös hiukan kaivellut muistiaan ja muistaakin nyt että myös Kondiksella on suunnitelma Vaasanpuistikon alle.  Kondiksen suunnitelma vain on viety matkakeskukseen saakka.

Myyrä myös muistaa kuulleensa tai lukeneena että HS-Centerin yhdistämisestä Wasa-Galleriaan joka Pitkänkadun ylitse tai alitse, on ollut puhetta.

Tämä kaikki ilahduttaa suuresti Myyrää.  Näin saataisiin  Vaasaankin vihdoin Undergroudia.

Myyrä ihmettelee jos Kuisla ei havittelisi laajentaa omistustaan Kauppapuistikko 17:n nurkilla ja jos Lemminkäinen ja Rinker eivät havittelisi myös entisen Olon ostamista ja myös ns. Vierikon Polkupyöräliikkeen ja Veikko Välimäen talon ja talojen takana olevan rötiskän ostamsita.  Vasta tämän jälkeen olisi mielekästä rakentaa Centrumin parkkipaikka.

Siihen Myyrä ei usko että Lemminkäinen hakee yhteistyötä Kondiksen kanssa.  Kondiksen ja Halpa-Halli suunnitelmissahan on rakentaa talojen väliin ns. vanhusten hoivatalo ja laajentaa Halpa-Hallia.

Se ei varmaankaa ole Lemminkäisen mieleen.  Tiedä vaikka Lemminkäisellä olisi oma kauppapaikkasuunnitelma Centrumin parkkipaikalle. 

Voi olla että Vanha Myyrä on hieman päiväsokea kun on tottunut liikkumaan maan alla.  Mutta tällaisia ajatuksia tulee mieleen kaivellessa.


« Last Edit: 02. 02. 2010 17:05 by Vanha Myyrä »

Offline Mayvor

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #606 on: 02. 02. 2010 17:05 »
Jahaa...
Parhaita johtajia ovat ne, jotka osaavat hoitaa hommansa johdonmukaisesti ilman
turhaa vehkeilyä. Seinäjokelaiset kiinteistö-lobbarit näyttävät nyt meille mallia. 
Tähän tyyliin tai lopputulokseenko?
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2010/02/seinajoki_haluaa_eroon_rumuudesta_1414487.html

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #607 on: 20. 03. 2010 17:05 »
Blogissa kysellään tänään 20.03. 2010 että onko Pekka Airaksiselle suunniteltu tornitalo plagiaatti. Lue blogista lisää:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/1750-Onko-Airaksisen-torni-plagiaatti.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #608 on: 29. 04. 2010 12:12 »
Pohjalainen kertoo tänään että kaupunki kaipaa ideoita kaupunginrannan ideointiin.  Luulisi että se on läheisempi asia kuin kaukauset mamu-uutiset.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #609 on: 29. 04. 2010 13:01 »
Se oli kyllä hyvä ehdotus, että Vaskiluodon penkerettä täytettäisiin ja sinne rakennettaisiin rantaravintoloita ja muuta. Patsaspuistokin oli hyvä idea.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #610 on: 29. 04. 2010 15:03 »
Täysin samaa mieltä vaasalaisen kanssa kaupunkimme rantojen kehittämisen ideoinnista.  Vaasa merenranta kaupunkina tarvisee kunnollisen rantabulevaadin, jossa on puiden varjostamat jalankulku ja pyörätiet, sekä  talvi käytön mahdollistavat  katukahvilat kalaravintoleineen.  Rantaa meillä riittää aina Emäntälahdesta - Storvikin.  Vaskiluodon silta tarvitsee myös suojaavan puurivistön ja tunnelmallisen valaistuksen.  Eikä pahitteeksi oli myöskään Vaasan historiasta kertovat esittely taulutkaan sopivine levähdys paikkoineen.

Tästä se alkaa ideointi!

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #611 on: 29. 04. 2010 16:04 »
Onkohan tuossa penkereenkupeessa olevan upean patsaan ympäristöön kipattu kivisekamelska kaikkein edustavin idea?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #612 on: 29. 04. 2010 17:05 »
Olisiko mahdaollista että Edvin Hevonkosken työt pelastettaisiin ja sijoitettaisiin rantapuistoon Kruuninmakasiinin ja ns. L-Talon välille.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #613 on: 29. 04. 2010 21:09 »

Hieman askarruttaa tuo käytännön toteutus sitten. Kävelykeskustaan on panostettu mutta...

Kuvassa on yhdeksän sellaista ajoneuvoa, joita ei muualla maailmassa tapaa nähdä keskellä päivää kävelyalueilla.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #614 on: 30. 04. 2010 07:07 »
Kaupunginranta on käyntikortti Vaasaan ja siksi se on suunniteltava huolella ja siihen on myös satsattava. En ole aivan varma siitä että suunnitelmat kalaravintoloista ja kalakaupoista koskaan toteutuu.  Painotan tässä vaiheessa erilaisia visuaalisia toimia, jotka luovat mielikuvaa Vaasasta.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #615 on: 30. 04. 2010 07:07 »
Osala on aivan oikeassa.  Tuo Rewell-Center on sellainen, ettei siinä ole suunnitelmaa huoltoajoneuvoille.  Aivan niinkuin sitä ei tarvitsisi huoltaa.  Tuon kokoinen kompleksi vaatii jatkuvasti 10 huoltoautoa.  Olen itsekin ollut tuolla huoltotöissä ja ainoa kelvollinen paikka oli juuri tuossa punaisen auton kohdalla.

Asensin sinne yhden suuren sälekaihtimen.  Sen asennus kestää 10 minuuttia.  Siihen varataan aikaa puoli tuntia.  Rewelliin pitää aina jo nytkin varata vähintään tunti ja tällä varauksella ei tarjous tahdo mennä läpi.

Joku voi ajatella, että mikset jättänyt autoa kellariin tai parkkipaikalle tai seuraavaan kortteliin.   Huoltomiehillä on järkevä aikataulu jota pitää noudattaa.   Jos olisin jättänyt auton vaikkapa kellariin, jos sinne siis olisi saanut jättää, olisin joutunut kulkemaan tikkaiden, 2,5metrin säleverhon, työkalusalkun, porakoneen kanssa sokkeloista ahdasta kellaria pitkin autojen välistä mahdollisesti kolhien muita autoja ja saaden lisäkustannuksia.  Tämä matka kolhuttomasti pitäisi tehdä kolmeen kertaan.  Arvioitu aika olisi tunti ylimääräistä pelkkään kävelemiseen 10 minuutin työn takia.  Sellainen on järjetöntä.

Tuolla ei ole mitään muuta järkevää paikkaa huoltoautolle kuin kuvan paikat.  Jo tuokin paikka vaatii enemmän kävelyaikaa kuin itse varsinaisen työn suoritus.

Vai tietääkö joku paremman paikan 10:lle huoltoajoneuvolle, jotta huoltotyöhön uhrattava aika sujuisi normaalisti?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #616 on: 30. 04. 2010 10:10 »

Vai tietääkö joku paremman paikan 10:lle huoltoajoneuvolle, jotta huoltotyöhön uhrattava aika sujuisi normaalisti?

Muualla homma hoidetaan yhdellä liikennemerkillä.


Jotain tällaista.
Moottoriajoneuvolla ajo kielletty,
Alakyltit:
Huolto- ja jakeluliikenne sallittu klo 7-10.
Tontille ajo sallittu (=P-kellariin.)
Sallittu takseille.

Ei tuosta muuta haittaa olisi kuin, että jakelu/huolto joutuisi sovittamaan aikataulunsa siten että KÄVELYALUEELLE mennään aamulla ensimmäisenä. Sitten hoidetaan muut asiat.

Offline I.R.Baboon

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #617 on: 30. 04. 2010 10:10 »
Moottoriajoneuvolla ajo kielletty,
Alakyltit:
Huolto- ja jakeluliikenne sallittu klo 7-10.
Tontille ajo sallittu (=P-kellariin.)
Sallittu takseille.

Ei tuosta muuta haittaa olisi kuin, että jakelu/huolto joutuisi sovittamaan aikataulunsa siten että KÄVELYALUEELLE mennään aamulla ensimmäisenä. Sitten hoidetaan muut asiat.

Oookkeeiii, elikkä koko päivän huollot on tehtynä ennen klo 10 aamulla?  Kuulostaa tosi järkevältä ja helpolta järjestää.

Vielä kun ottaa huomioon, että suurin osa Rewellin liikkeistä vasta avaa ovensa klo 10.00.

*huokaus*

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #618 on: 30. 04. 2010 16:04 »
Jakaako kukaan kanssani ajatuksen siitä että Vaasan rannat, erityisesti Hovioidenallas ja Kalaranta  vaatisivat kunnon laituriremontin.  Mallia voisi ottaa vaikkapa Naantalista.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #619 on: 30. 04. 2010 18:06 »
Moottoriajoneuvolla ajo kielletty,
Alakyltit:
Huolto- ja jakeluliikenne sallittu klo 7-10.
Tontille ajo sallittu (=P-kellariin.)
Sallittu takseille.

Ei tuosta muuta haittaa olisi kuin, että jakelu/huolto joutuisi sovittamaan aikataulunsa siten että KÄVELYALUEELLE mennään aamulla ensimmäisenä. Sitten hoidetaan muut asiat.

Oookkeeiii, elikkä koko päivän huollot on tehtynä ennen klo 10 aamulla?  Kuulostaa tosi järkevältä ja helpolta järjestää.

Vielä kun ottaa huomioon, että suurin osa Rewellin liikkeistä vasta avaa ovensa klo 10.00.

*huokaus*
Mistä ihmeen päivän huolloista oikein puhut? Jos liikkeissä on jotain probleemi niin tokihan se hoidetaan ennen kuin ovet avataan.

Sitä paitsi säännöllisestä tavaraliikenteestä valtaosa menee mielestäni kellarin kautta ja hisseillä ylös.

On vahvoja indikaatioita, että noita ilmaisia P-paikkoja kävelyalueilla käytetään myös aivan muuhun tarkoitukseen kuin RC:n tavaratoimitukseen ja "huoltoon".

Ruotsissa, mm. Uumajassa, tuo järjestely on toiminut 30 v....ovatko he jotenkin viisaampia kuin me?

City-kulttuuri autottomine alueineen on kovin uutta täällä Suomessa. Kannattaisi vähän pitää silmiä auki kun reissaa, edes Uumajaan.

belurisk

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #620 on: 30. 04. 2010 20:08 »
Jakaako kukaan kanssani ajatuksen siitä että Vaasan rannat, erityisesti Hovioidenallas ja Kalaranta  vaatisivat kunnon laituriremontin.  Mallia voisi ottaa vaikkapa Naantalista.
Vaasan rantoihin ei voi liikaa satsata.
Mistähän löytyisi vielä kiinnostusta kalaan.
Mistähän löytyisi vaasalaisilta vielä kiinnostusta vilkkaaseen ja elävään toriin??

eklu

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #621 on: 30. 04. 2010 22:10 »
Vihreät ny kohta kieltäis rannassaki ajelun, häiritsee moinen meno jo hanhiaki.

Offline I.R.Baboon

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #622 on: 30. 04. 2010 23:11 »
Mistä ihmeen päivän huolloista oikein puhut? Jos liikkeissä on jotain probleemi niin tokihan se hoidetaan ennen kuin ovet avataan.

Sitä paitsi säännöllisestä tavaraliikenteestä valtaosa menee mielestäni kellarin kautta ja hisseillä ylös.

On vahvoja indikaatioita, että noita ilmaisia P-paikkoja kävelyalueilla käytetään myös aivan muuhun tarkoitukseen kuin RC:n tavaratoimitukseen ja "huoltoon".

Huoltomieshän ei kyllä välttämättä edes pääse liikkeeseen ennenkuin se avaa ovensa, riippuu toki tilanteesta.

Tavaraliikenteestä aivan valtaosa hoidetaan kadulta, ainoastaan pari poikkeusta kellarin kautta.  Kellariinhan ei edes mahdu vähänkään isommalla autolla.

Väärin pysäköinnistä voi sitten ottaa yhteyttä kaupungin pysäköinninvalvontaan.
Tavaraliikenteest

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #623 on: 01. 05. 2010 07:07 »
Entiseen aikaan huoltomiehet pääsivät Rewell Centerin liikkeisiin välittömästi riippumatta ajankohdasta.  Silloin oli joka kiinteistöyksiköllä omat talonmiehet jotka huolehtivat putki- ja sähkömiesten sisäänpääsystä omien kiinteistöjen liiketiloihin.  Oli Tuppea ja Evp:tä, sekä Ylätorin talkkaria, jonka nimeä en tähän hätiin saa muistista ulos. 

Harva Vaasalainen tietää, että Rewell kiinteistön Hovipuistikon puoli on 50 mm korkeammalla. kuin Vaasanpuistikon Sokos osa.  Tämä johtuu siitä, että aloitus korkeudet otettiin eri paikoista ns. Mokankulmasta ja Moet-Aspholmin nurkalta.

Kerrottakoon myös, että Sokoksen rakennuksen pohjaviemäristä oli 6 metriä putkea pois välistä.  Tämä huomattiin vasta 5 vuotta rakennuksen valmistumisen jälkeen.  Tapaus tuli ilmi kun Hankkijan putkiliikkeen nokkamies ylvästeli Helsingin kapakassa jättäneen 6 metriä viemäriä tekemättä, eikä sitä ole huomatta vieläkään.

Talonmies Martti Tuppi sai huhun korviinsa ja etsi paikan hajunperusteella.  Ekkermanni Frekka sitten kuskasi autokuorma kaupalla sontaa kaatopaikalle. 

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #624 on: 01. 05. 2010 08:08 »
Jakaako kukaan kanssani ajatuksen siitä että Vaasan rannat, erityisesti Hovioidenallas ja Kalaranta  vaatisivat kunnon laituriremontin.  Mallia voisi ottaa vaikkapa Naantalista.

Naantali olisi todellakin oiva malli Vaasan rantojen elähdyttämiseksi. Oikein kadehdittaa rannan elävyys Naanatalissa kun kauniina kesäpäivänä käyskentelee veneitä katsellen johonkin lukuisista rantaravintoloista haukkaamaan jotain purtavaa. Kyllä Strampenin ja Faroksen lisäksi tarvittaisiin jotain muutakin.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #625 on: 01. 05. 2010 12:12 »
Samaa mieltä. Paras paikka toteuttaa olisi mielestäni Farokselta vankilalle. Riittävän tiivis ja yhtenäinen alue.
Eikö siihen muuten joskus jo jotain uudisrakentamista suunniteltu, mutta vastustus oli liian kovaa.
Toisaalta ymmärrän Rantakadun asukkaita, mutta kyllä rantojen pitäisi olla kaikkien kaupunkilaisten käytössä.
Toinen oivallinen paikka olisi elävöittää lisää Kuntsin aluetta. Rannan puolelle lisää terassia ja muutakin toimintaa.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #626 on: 06. 05. 2010 16:04 »
Mitähän sille entisen linja-autoaseman tontille maasillan vieressä kuuluu. Aikooko Sponda rakentaa sille kauppakeskuksen. Jos Sponda rakentaa kauppakeskuksen niin kannattaa merkitä sisääntulo selvästi nimittäin, jos julkisivu on pelkkää näyteikkunaa niin voi käydä niin kuin tässä taannoin Lidlin tullessa Vaasaan. Vanhempi pariskunta suksisauvoineen kyseli minulta mistä noista näyteikkunoista pääsee kauppaan.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #627 on: 22. 05. 2010 19:07 »
On aivan ymmärrettävää, että Vaasan kävelykaduilla olevien liikkeiden ja kauppojen huoltoajo on niiden toiminnalle olennaista.

Keskustan kävelykaduilla ajelevat kuitenkin huviajelijat ja korttelinkiertäjät, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa kävelykaduille.

Vaasan keskustan kävelykaduilla pitäisi sallia vain huoltoajo.

Hartmannintaloa vastapäätä Rewell Centerin pyörätelineet ovat lähellä ajorataa. Autoilijat eivät tee elettäkään väistääkseen pyörätelineiltä lähteviä pyöräilijöitä. Aivan varmasti joskus vielä kolahtaa, kun pyöräilijä ei huomaa selän takaa tulevaa autoa pyörää telineestä ottaessaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #628 on: 09. 06. 2010 12:12 »
Seinäjoki tulee ajamaan Vaasan ohitase 5-10 vuodessa jos kaikki kaupungissa meneillään olevat suunnitemazt toteutuvat. Tämä kaikki taphtuu samaan aikaan kun Vaasan virkamiehet juonittelevat mieluisten kumppaneiden kanssa ja luottamusmiehet katsovat vierestä tumput suorana.

Seinäjoella Kauppa-Joupin suurisuuntainen kaava on parhailaan nähtävänä nähtävillä. Jättiluokan suunnitelmiin kuuluu mm. hypermarket, kauppakeskus ja tilaa vievän kaupan ostospaikka. Myös parkkipaikoista ja liikennejärjestelyistä tulee mittavia, kertoo yle pohjanmaa.

Yle Pohjanmaa
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline ottopoika

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #629 on: 09. 06. 2010 13:01 »
Kaavoitusarkkitehti Jussi Hallasmaa Vaasasta hakee Seinäjoen kaupunginarakkitehdiksi.  Olisi mukava tietää on taustalla vain normaali urakehitys vai onko Hallasmaa perinjuurin työlästynyt olemaan porrasmattona Vaasassa.

Kaupungin virkamiesten keskuudessa on aivan selvästi meneillään jotain, joka ei oikein aukene.  Arvelen että syynä on Heikki Longan ja Markku Lumion Vaasaan tuoma ”uusi hallintokulttuuri”, josta meillä on toki esimerkkjä aina Tallinnaa myöten.

Sivusta katsoen kysymys on sätkynukeista, joiden naruja vetelee KPO, Halli Oy, Folkhälsan (RKP), Pohjola, YIT js eräät muut isot toimijat.

On masentavaa katsoa sivusta kuinka turuntauti on levInnyt myös Vaasaan.  Nykyisissä luottamuismiehissä ei löydy munaa tai sitten he ovat ise mukana kekkerissä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #630 on: 09. 06. 2010 15:03 »
Seinäjoki tulee ajamaan Vaasan ohitase 5-10 vuodessa jos kaikki kaupungissa meneillään olevat suunnitemazt toteutuvat. Tämä kaikki taphtuu samaan aikaan kun Vaasan virkamiehet juonittelevat mieluisten kumppaneiden kanssa ja luottamusmiehet katsovat vierestä tumput suorana.

Seinäjoella Kauppa-Joupin suurisuuntainen kaava on parhailaan nähtävänä nähtävillä. Jättiluokan suunnitelmiin kuuluu mm. hypermarket, kauppakeskus ja tilaa vievän kaupan ostospaikka. Myös parkkipaikoista ja liikennejärjestelyistä tulee mittavia, kertoo yle pohjanmaa.

Yle Pohjanmaa

Ei kai tää uutena uutisena kenellekkään tullut... Kattotaan ny suu auki mitä ne naapurit väsää, niin voidaan sitten yrittää tehdä perässä, jos enää kannattaa... pussinperä mikä pussinperä koko kaupunki...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #631 on: 09. 06. 2010 21:09 »
Samaa mieltä. Paras paikka toteuttaa olisi mielestäni Farokselta vankilalle. Riittävän tiivis ja yhtenäinen alue.
Eikö siihen muuten joskus jo jotain uudisrakentamista suunniteltu, mutta vastustus oli liian kovaa.
Farokselta Vankilaan väliltä voisi nyt ensimmäiseksi lopettaa autoliikenteen. (Riittäisi Huoltoajo sallittu, jolla veneet saataisiin veteen). Kalarannan asvaltoidut P-paikat ovat täynnä vain Kalastuksen päivänä, eikä silloinkaan autoista. Mitään järkevää syytä ei ole sallia vapaata autoliikennettä sinne rantaan.

Nythän siinä entisen Böljanin laiturin luona käydään oikein urakalla tekemässä pölyttäviä uukkareita. Lumikelillähän lapsetkin siitä laskevat...

Quote
Kirjoittanut: eklu
Lainaus
Vihreät ny kohta kieltäis rannassaki ajelun,
Aivan, edes noilla rantaraiteilla ja vaikka Hietasaaren puisto-osassa. Olisihan se varmaan sitä "holhousyhteiskuntaa" kun ei saa pörrätä vapaasti missä haluaa...
----
Mitä tuohon Hallasmaan hakuun Sjoelle tulee niin... saattaa olla alkusoittoa suuremmallekin henkilöstöpaolle. KSV:n rampauttaminen ja kaavoituksen alistaminen tekniseen toimeen on takapajuinen ajatus.
Suuri heikennys jo tuli kun eläköityneen yleiskaava-arkkitehdin virkaa ei ole täytetty. Eikä myöskään kaupunginarkkitehdin.

Ehkä Vaasassa ajatellaan pärjättävän pelkästään insinöörivoimin yhdyskuntarakenteen suunnittelussa?
« Last Edit: 09. 06. 2010 21:09 by Tapio Osala »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #632 on: 10. 06. 2010 08:08 »
Vaasassa on ihan liian vähän virkamiehiä, ei pärjätä millään seinämäkiläisille tällä porukalla. Se vain on niin että määrä kyllä korvaa huononkin laadun, joten hanat auki ja virkoja hakuun. Ainakin parituhatta lisää, kyllä se sitten Vaasa nousee.

Harmittaa, kun ne lähtee seinämäelle pian kaikki.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #633 on: 10. 06. 2010 08:08 »
Jakaako kukaan kanssani ajatuksen siitä että Vaasan rannat, erityisesti Hovioidenallas ja Kalaranta  vaatisivat kunnon laituriremontin.  Mallia voisi ottaa vaikkapa Naantalista.

Naantali olisi todellakin oiva malli Vaasan rantojen elähdyttämiseksi. Oikein kadehdittaa rannan elävyys Naanatalissa kun kauniina kesäpäivänä käyskentelee veneitä katsellen johonkin lukuisista rantaravintoloista haukkaamaan jotain purtavaa. Kyllä Strampenin ja Faroksen lisäksi tarvittaisiin jotain muutakin.

Samaa mieltä. Paras paikka toteuttaa olisi mielestäni Farokselta vankilalle. Riittävän tiivis ja yhtenäinen alue.
Eikö siihen muuten joskus jo jotain uudisrakentamista suunniteltu, mutta vastustus oli liian kovaa.
Toisaalta ymmärrän Rantakadun asukkaita, mutta kyllä rantojen pitäisi olla kaikkien kaupunkilaisten käytössä.
Toinen oivallinen paikka olisi elävöittää lisää Kuntsin aluetta. Rannan puolelle lisää terassia ja muutakin toimintaa.

Naantalin rannoilla on tullut vähemmän käyskenneltyä. Hanko ja Porvoo käyvät myös hyvästä esimerkistä, miten ranta-alueet ovat toiminnassa ja viihtyisiä. Tuo Markon esille ottama alue Farokselta vankilalle olisi oiva paikka tällaiselle kokonaisuudelle.
Minä puolestani en ymmärrä ollenkaan, mitä vastustettavaa Rantakadun asukkailla tähän olisi. Eihän siellä silloin tosiaankaan saisi olla moottoriliikennettä ja ympäristö sen sijaan muuttuisi vain viihtyisämmäksi.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #634 on: 10. 06. 2010 09:09 »
Ymmärtääkseni "Rantakadun asukkaat" ovat nimenomaan halunneet autoliikennettä rannasta pois. (Toki he vaikuttivat siihenkin, että Koulukadusta tehtiin läpiliikenneväylä eikä Rantakadusta).
Itse asiassa on minulle väitetty, että tuo pörräys rannassa olisi kiusantekoa tiettyjä Rantakadun asukkaita kohtaan. En haluaisi tuota uskoa mutta silti en ymmärrä tuo pölyävän turhan liikenteen ja pysäköinnin sallimista.

Gerbyn Kuningas

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #635 on: 20. 07. 2010 08:08 »
Siiloista vaihteeksi.. Eli Viron mallia siiloihin:


Tigutorn eli kotilotorni, Tarton korkein asuinkerrostalo (23 kerrosta). Tuollaiset voisi vaikka rakentaa siilojen tilalle (olisi kannattamatonta korjata nykyisiä), niin ei muuttuisi ulkonäkökään hirveästi.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #636 on: 20. 07. 2010 09:09 »
Tulee pimeäsyksy Gerbyseen, kun Vaasan Sähkö on poistamassa Teknisentoimen virkamiespäätöksellä Gerbynrantatien katuvalistuksen.

Konsultit toimikaa!

Offline K Lajunen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 46
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #637 on: 20. 07. 2010 10:10 »
Pienelläkin muutoksella jo valmiiseen ideaan voidaan saada rakennus jota tullaan katsomaan kauempaakin.

Monet imagot syntyvät vain isolla rahalla.  En tiedä, onko vielä olemassa tähtikaupunkia mutta yhdellä tällaisella rakennuksella voidaan hyvinkin tehdä imago joka saavuttaa maailmanmainetta.  Mikä parasta siihen ei tarvitse investoida enempää.  Se mainostaa itse itseään.

Miettikää jos tällainen olisi jossain euroopassa niin halausitteko kuvauttaa itsenne sen etualalla?

Jos vaihtoehtona olisi kaksi viereistä kaupunkia niin valitsisitteko tämän vain tämän vuoksi?

Annan valmiit vastaukset.  Kyllä, Kyllä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #638 on: 29. 07. 2010 12:12 »
Vaasan väkiluku laski kesällä normaaliin tapaan
Vaasan kaupungin väkiluku laski kesäkuussa 174 henkilön verran. Kaupungin väkiluku laskee lähes joka kesä ja se selittyy pääosin monien korkeakouluopiskelijoiden muutolla toiselle paikkakunnalle kesän kynnyksellä.

 Tämän kesän notkahdus väkiluvussa on samaa tasoa kuin viime vuosina, ja väkiluvun ennustetaan nousevan taas loppuvuodesta. Koko vuoden väestönkasvun odotetaan olevan tänäkin vuonna n. 400–500 henkeä.

 

 
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #639 on: 27. 09. 2010 12:12 »
Aloite Vaasan kaupunginvaltuustolle

Tanssilava ja kesäteatteri kaupunginrantaan

Vaskiluodon penkereelle ja Kaupunginrantaan tehdään parhaillaan yleissuunnitelmaa. Vaasalainen kaupunkiakatiivi Pertti Salo ja Tanssiseura Viuhkan edustaja, Tanssiseura Rollingin edaustaja ja Vaasan Varttuneet Ystävät ry ovat aloittaneet nimienkeräyksen perinteisen tanssilavan ja keasäteatterin saamiseksi Vaasan.

Molemmat voisivat sijaita Paratiisisaarella Lemmenpolun varrella. Nimienkeräys hankkeen eteenpäin viemiseksi on aloitettu. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyden alla oleviin. Kansalaisaktiivit perustelevat hanketta:

-Vaasan alueelta puuttuu suuren yleisön tanssipaikka.
- tanssi on maailman paras liikuntalaji ja se sopii kaikenikäsille.
- alueella on valmis parkkipaikka.
- ehdotus lisää Wasalandian ja Tropiclandian vetovoimaa.- ehdotus vahvistaa Pohjanmaan Tanssin aluekeskusta

Vaasassa 22.9.2010
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.