Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138301 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #680 on: 16. 12. 2011 15:03 »
Me emme voi tuhota lapsiltamme Vaasan einutlaatuista saaristoa, kun olin lapsi ja ajoimme varisselkää missä usei tuuli ja vettä räiskui niin isä sanoi että se on partavettä joka kasvattaa pojista miehiä. Nyt jos siltojen alta ajetaan niin kukaan ei tiedä Matin karia tai ylioppilaskiveä. Saakelin veneettömät juntit, älkää viekö niitä meiltä koska me on ollut satojavuosia merenkulkijoilla. Te puhutte ihan hulluja ja olette pilaamassa ainutlaatuisen rannikon, ostakaa vene niin tajuatte mitä olette ehdottamassa. Jätetäänkö noilla rahoilla lisää sairaita hoitamatta vai mistä rahoitus kun rahanpuutteen takia on rannat siivoamatta, hommatkaa lääkeitä tai vähentäkää nykyisiä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #681 on: 16. 12. 2011 20:08 »
Tuuminpahan vaan, kumpikohan meistä kauemmin on veneellään kierrellyt noita, ja vähän muitakin kareja?

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #682 on: 16. 12. 2011 22:10 »
Silloista näyttää tulleen lähes pakkomielle Vaasassa. Olen käynyt tässä viime päivinä useasti sekä Vaasassa että Seinäjoella. Olen havainnut että Vaasa on jäänyt jälkeen yleisen katunäkymän suhteen Seinäjoella on neon valot lisääntyneet viimevuosina,  kun samaan aikaan Vaasassa ne ovat sammuneet. Ero on silmiinpistävä.

Täytyisi Vaasankin nähdä sisämaahan päin,  mereltä ei enään tule pelastusta. Olisiko aika neuvotella suuren pohjalaiskaupungin rakentamisesta sähköradan ympärille. Nauhakaupunki jonka elinvoima on vailla vertaa suomessa. Onko tällä alueella rohkeutta katsoa aikaa silmästä silmään.

Aikoinaan monet herännäisyysliikkeet olivat pohjalaisuuden ja sen elinvoiman pelastajia.  nyt tarvittaisiin yhteiskunnallista herännäisyyttä.

belurisk

  • Guest
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #683 on: 17. 12. 2011 02:02 »
Silloista näyttää tulleen lähes pakkomielle Vaasassa. Olen käynyt tässä viime päivinä useasti sekä Vaasassa että Seinäjoella. Olen havainnut että Vaasa on jäänyt jälkeen yleisen katunäkymän suhteen Seinäjoella on neon valot lisääntyneet viimevuosina,  kun samaan aikaan Vaasassa ne ovat sammuneet. Ero on silmiinpistävä.

Täytyisi Vaasankin nähdä sisämaahan päin,  mereltä ei enään tule pelastusta. Olisiko aika neuvotella suuren pohjalaiskaupungin rakentamisesta sähköradan ympärille. Nauhakaupunki jonka elinvoima on vailla vertaa suomessa. Onko tällä alueella rohkeutta katsoa aikaa silmästä silmään.

Aikoinaan monet herännäisyysliikkeet olivat pohjalaisuuden ja sen elinvoiman pelastajia.  nyt tarvittaisiin yhteiskunnallista herännäisyyttä.

Vai että nauhakaupunki?! Aito Wiik haluaa esiintyä visionäärinä. :)
Onhan näitä, uusi rannikkokaupunki Närpiöstä Pietarsaareen. Ja muita vastaavia innovaatioita.
Faktaa on se, että vanhan Vaasanläänin ainoa todellinen kaupunki on Vaasa.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #684 on: 17. 12. 2011 10:10 »
Ymmärrän Henryn huolen kauniin saaristomme karikoista ja kivistä joihin ei olisikaan tarkoitus koskea. Kun saaristoomme tehtäisiin näitä siltoja niin saisimme valtavasti lisää käyttökelpoista maata rakentaa isoille tonteille kauniita taloja missä asuisi onnellisia vaasalaisia perheitä.

Sillat ei vie vesialuista prosenttiakaan, puhutaan kait promilleista. Kyllä sitä miehen partavettä edelleen pärskyisi poikien poskille ajellessa. Voin kertoa Henrylle että on tullut ajeltua. Nuoruus meni Vikingalla kasvaessa ja aina oltiin poikien kanssa vesillä. Aikuisena on ollut pientä paattia ja isoakin (suurin oli 18 metrinen troolari) ja on oltu meripelastuksessa pelastajana monia vuosia. Että se sopii jos Henry haluaa jutella merenkävijälle merestä. Minä rakastan merta, mutta haluan rakentaa siltoja että tuonne pääsee muutkin kuin merikarhut.

Kuopio teki mittavan siltaprojektin ja siellä on nyt tosi kaunis saaristo kasvanut kiinni kaupunkiin. Kävin juuri hetki sitten Kuopiossa. Oli onnistunut ja rohkea veto.

Vaasasta voidaan tehdä Pohjolan Venetsia. Meillä on kanavia paljon kaupungin alueella jo nyt. Kaivetaan ne auki vaan ja levennetään niitä oikein kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #685 on: 17. 12. 2011 14:02 »
No olen vain 53v ikäinen ja ekan oman veneen kun olin 7v. Veneessä nukutut yöt lasketaan sadoissa ja terveyden mentyä vaihdoin Buster XXL joka on katettu ja 115HV Honda työntää eteenpäin. On mahdoton laskea vesillä vietettyä aikaa mutta tämän ikäsarjan kisassa vähintään palkintopallille. Sanotaan että paljon on poika pyörinyt ja kovassakin kelissä, koira piippass 15m/s ja emäntä 20m/s ja on ajettu niin et kummatkin piippa ja sumussa ettei keulaa nähnyt. Kirveellä on hakattu jäätä partaista ja moottorikelkkailiat on näyttänyt nyrkkiä kun olen tehnyt yli 10cm jäähän väylää. Nyt olen B sarjassa mutta kilpaa voin tulla ajamaan, että se siitä vesillä olosta johon katson kokemusta kyllä olevan. Kyseisiä siltoja ei tule rakentaa koska osa olisi pengertä joka muuttaa veden virtausta ja vaikuttaa kaloihin joita vasta nyt on palautunut laivaväylän ruoppauksen jälkeen, vieläkään en saa ongella laiturin päästä ahvenia ja ne ei lähteneet Raippaluotoon omasta tahdosta. Haukea ja muuta roskakalaa on kyllä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #686 on: 18. 01. 2012 06:06 »
Muut kaupungit ne avaa näitä luvallisia grafiittiseiniä, mutta ei Vaasa.
Tässä uusin video avajaisista: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/arhinmaki-tempaisi-graffitin-seinaan---katso-video/art-1288442848966.html

Katsokaa muuten ministerin tyyliä, on poikasena tainnut maalailla aika montakin junanvaunua ?

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #687 on: 18. 01. 2012 09:09 »
Muut kaupungit ne avaa näitä luvallisia grafiittiseiniä, mutta ei Vaasa.
Tässä uusin video avajaisista: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/arhinmaki-tempaisi-graffitin-seinaan---katso-video/art-1288442848966.html

Katsokaa muuten ministerin tyyliä, on poikasena tainnut maalailla aika montakin junanvaunua ?

Joo olis voitu suorittaa kansalaispidätys paikan päällä

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #688 on: 25. 01. 2012 10:10 »
.

No niin perusvaasalaisuus eli kampittamiseen panostaminen 150 % on jälleen täydessä vauhdissa

Lidlillä ja Milkalla miljoonariita tonttikaupan purkamisesta

"Lidlin piti rakentaa tontille myymälä, mutta vireillä oleva kaavamuutos estää Lidlin mukaan rakentamisen.

Lidl päättelee kaavamuutosta suunnitellun jo ennen kauppaa, koska se pantiin vireille pian kaupanteon jälkeen."

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/lidlilla-ja-milkalla-miljoonariita-tonttikaupan-purkamisesta-1.1134097

.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #689 on: 25. 01. 2012 13:01 »
Vanha sääntö tonttikaupoista on että soita kaavoittajalle ennen kauppoja.

Sieltä olisi selvinnyt että koko tuo alue rautatiestä - yhdystielle asti on ollut jo vuosia
selvitysten alla ja sinne on kaavamuutosta tulossa paljon. Ja kaavoittaja olisi varmaankin infonnut samalla että meijeriä on eräs kaikkeen uudisrakentamiseen sekaantuva virasto jo katsellut "sillä silmällä".

Puhelu maksaa tosin.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #690 on: 06. 02. 2012 21:09 »

Löysin mielenkiintoisen firman joka on suunnitellut jotain aivan käsittämättömän hienoa.
Kelluvia kortteleita rannikkokaupunkeihin tai mihin vaan. Tässä voisi olla Vaasalle erottumisen paikka. Jäisi kyllä muut kaupungit jälkeen kertaheitolla.

http://www.seasteading.org/

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #691 on: 13. 02. 2012 18:06 »
Joskus kannattaa kaivella vanhoja juttujaan.  Nyt kun Vaasan keskustastrategia on taas ajankohtainen löysin tällaisen vuodelta 2005.  Toivon että kaikki keskustan kehittämisestä kiinnostuneet lukevat sen.

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/129-Eeku-Strahl.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #692 on: 21. 02. 2012 09:09 »
Tapio Osala on julkaissut mielenkiintoisen artikkelin YH_Rakennuattajista blogissaaan:

Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy (PYH) oli hyödyllinen yhtiö omistajakaupungeilleen ja 80-  ja 90-luvuilla. Se rakennutti tuhansia vuokra-asuntoja kanavoiden edullisia ARAVA-lainoja Kokkolaan, Seinäjoelle ja Vaasaan. Kaupungit jakelivat sille tontteja, takaisivat lainoja ja se pystyi näin kilpailuttamatta rakentamaan vuokrakerrostaloja omistajakaupungeilleen. Kun talo oli valmis, se siirtyi aina sijaintikaupungin omistukseen.

http://tapioosala.blogspot.com/2012/02/pohjanmaan-yh-rakennuttajan-seikkailut.html
« Last Edit: 21. 02. 2012 09:09 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #693 on: 22. 03. 2012 14:02 »
Radisson-kortteli järistyksen kourissa

Halpa-hallin edessä on joku vanhus joutunut auton alle, mitä ennen hän oli pyörinyt konepellin päällä. Syynä surkeaan tilateeseen on yli parisenkymmentä vuotta jatkunut korttelin ”punasaarto”, joka sai alkunsa siitä että ns. BlackJackissa oli sekä STS-Pankki (Suomen Työväen Säästöpankki) että vakuutusyhtiö Kansan konttori.

Lue lisää:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2806-Vaasan_Radisson-kortteli_jaeristyksen_kourissa.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #694 on: 27. 03. 2012 14:02 »
Ns. asioista perillä oleva taho kertoi tänään, että Vaasan kaupungilla on suunnitelma rakentaa rekkaliikaliikenteelle Vaasanpuistikon suuntainen tunneli, joka  alkaa heti Vaskiluodon uuden sillan kaupunginpuoleista päästä ja nousee maan pinnalle ent. linja-autoaseman kohdalla.

Tunneli on kaksikerroksinen, missä rekat kulkevat syvimmällä tasolla ja muu autoliikenne sen yläpuolella.
Kysymyksessä on Vaasan kaupungin hanke,  joka on ollut tiedossa jo Vaskiluodon uutta siltaa suunniteltaessa.

Suunnitelman kummisetätänä on Halli Oy ja Vaasanpustikon varrella toimivat yritykset voivat ostaa suolaisella rahalla parkkitilaa ja pistokuilun uuteen luolastoon.

Hanke julkistetaan ensi kuun lopussa.
Jos kysymyksessä ei ole villiintyneen mielikuvituksen luoma kuva, niin siitä olisi mukava kuulla eanemmän.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #695 on: 27. 03. 2012 17:05 »
Oli tuo tänään tullut tieto totta tai mielikuvistusta, sille on ainakin realistinen pohja.  Vaasan kaupungin on aivan pakko tehdä jotain kaupungin läpi tapahtuville kuljetuksille.  Tältä pohjalta tunneliratkaisu on yksi vaihtoehto. Ellei se ole jo salassa päätetty.

Tässä muutama fakta.

Metso toimittaa polttoaineteholtaan 140 megawatin biokaasutuslaitoksen Vaskiluodon Voima Oy:lle.  Biokaasutuslaitos rakennetaan nykyisen 565 megawatin kivihiilivoimalaitoksen yhteyteen ja se tulee käyttämään  polttoaineenaan pääosin puuperäisiä biomassoja.

Tuotettu kaasu poltetaan kivihiilen rinnalla hiilikattilassa. Kivihiilestä voidaan näin korvata lähes 25-40 prosenttia uusiutuvalla energialla, mikä tarkoittanee  valtavia biomassan massakuljetuksia Vaasan keskustan lävitse.

Biomassan kaasutusta sovelletaan Vaskiluodossa ensimmäistä kertaa maailmassa näin mittavassa kokoluokassa.  Tämä tarkoittaa suuria määriä biomassan kuljetuksia sekä Vaskiluodon Voiman kivihiilivoimalaitoksen voimalaitostuhkien massakuljetuksia.

Kun Vaskiluodon sataman kapasiteetti on  voimakkaassa kasvussa, lisää sekin kuljetuksia keskustan lävitse.  Suuri ongelma ovat ns. vaaralliset kuljetukset.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #696 on: 27. 03. 2012 20:08 »
Onko Vaskiluoto tosiaan oikea sijoituspaikka kaikelle tuolle touhulle?

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #697 on: 28. 03. 2012 08:08 »
Onko Vaskiluoto tosiaan oikea sijoituspaikka kaikelle tuolle touhulle?
Ei tosiaankaan ole. Koko laitos pitäisi myydä Intiaan !
Uusi ja isompi sitten rakennettaisiin tuonne kaatopaikan alueelle missä on tilaa ja biokaasua.

Mutta ei kuin helvetillinen ralli päälle ja kaupungin talot tärinästä allkaa halkeilemaan. Tämä on fakta.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #698 on: 06. 05. 2012 08:08 »
Saaristoon tiet ja muu infra niin johan alkaa Vaasa kiinnostamaan suomalaisia.

http://paikkatieto.airix.fi/tietopankki/tulevaisuudensaaristo/tiedostot/Vaasan_saaristo_maankayttovaihtoehdot_nettiin.pdf

Itse kannatan tätä "Saaristokaupunki" kehitelmää minkä konsultitkin ovat tajunneet olevan laajin hanke mitä Suomessa olisi tehty sitten sisällissodan.

Pohjoismaiden Venetsia on jo aikamoinen turistirysäkin.
Sitten ei kun silta vielä Ruotsiin asti niin siinä sitä olisi visiota.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #699 on: 06. 05. 2012 09:09 »
Aihe kiinnostaa mutta en saa pdf:ää näkyville.  Onko linkki varmasti oikein?
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #700 on: 06. 05. 2012 09:09 »
Aihe kiinnostaa mutta en saa pdf:ää näkyville.  Onko linkki varmasti oikein?

Aukesi kyllä kun valitsi hiiren oikealla "tallenna levylle.."

EDIT :

Aukesi kyllä foxit readerillä suoraankin firefoxissa

.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #701 on: 06. 05. 2012 23:11 »
Tässä nyt, kun valmistelemme Vaasaa nousukauteen, jolloin Vaasasta kasvaa miljoonakaupunki.

Jos keskustan raskasta liikennettä halutaan vähentää niin pitäisi varmaankin rakentaa moottoritieltä pieni tienpätkä Vaskiluotoon. Kaatopaikka sattuu olemaan juuri moottoritien ylittävien siltojen kohdalla. Siltoja voisi käyttää liikenteen liittymänä Sundominlahden yli Vaskiluotoon menevälle tielle. Näille moottoritien liittymänä oleville silloille pääsee lisäksi sujuvasti Kokkolantieltä Yhdystietä pitkin. Rekkoja ei tietenkään estetä kulkemasta keskustan kautta Vaskiluotoon. Rekoille annetaan vain kiertomahdollisuus.

Vaasan karttapalvelu

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #702 on: 06. 05. 2012 23:11 »
Hyvä ehdotus ja ei voi maksaa miljoonia.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #703 on: 07. 05. 2012 16:04 »
Moottoritieltä Sundominlahden yli tulevan pengertien rantautumiskohdan Sundomissa pitäisi varmaankin olla rantatonttien rajaviivalla. Sundomin puolella pitäisi varmaankin yrittää käyttää olemassaolevia tielinjauksia. Olemassa olevana tielinjauksena voisi käyttää Varisniementieltä alkavaa Näsintieltä Myrgrunrintielle vievää tielinjausta. Sundominlahden perukka on osin Mustasaaren kunnan aluetta. Suorin pengertien linjaus kulkisi Mustasaaren kunnan vesialueella. Asiassa pitäisi neuvotella Mustasaarenkin kanssa.
« Last Edit: 07. 05. 2012 16:04 by Timo Rintamäki »

Offline Sundin Ukko

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #704 on: 01. 06. 2012 17:05 »
Kävin eilen vaimon kanssa tyhjyyttään kolisevassa GW Galleriassa Kivihaassa.  Kun katsoin Kapp&Ahlin edestä pitkin käytävää näin kolme asiakasta.  Kello oli 10.37.  Iltapäivällä kävimme Klemettilän Keskon Supermarketissa.  Eipä sielläkään juuri asiakkaita ollut.

Nyt Pohjalainen hehkuttaa aivan järjettömästi Spondan markettia matkahuollontorille. Mini-Mniin on n. 300 metriä ja Lidliin 50 metriä. ja Halpa-Halliin 200 metriä.

Ei ole mitään järkeä liikutella samoja ihmisiä paikasta toiseen kun ihmisten määrä ei kuitenkaan kasva.  Maakunnan väki ei tänne tule kun pelkää törmäämvänsa ruotsinkieleen.

Spondan suunniittelema kauppakeskus muistuttaa DDR:n aikaista superarkkitehtuuria tai venäläistä 1980-luvun marketarkkitehtuuria.  Jos suunnitelmaa nyt voidaan edes arkkitehtuuriksi kutsua.
Jossain täytyy olla pahasti mätää.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #705 on: 13. 09. 2012 05:05 »
Matkahuollontorista olohuone vaasalaisille
Tapio Osala on ideoinut vaasalaisille kaupunkiolohuoneen

Harva viettää aikaa Vaasan Kivihaassa yhtään kauempaa kuin on pakko. Marketin hälisevässä aulassa ei pitkiä rupatteluja kiireisten tuttujen kanssa turista. Me vaasalaiset kaipaamme hyvin voidaksemme muutakin kuin ostoskeskuksia ja marketteja.
Kiihkeimmät kaavoitusongelmat tuovat lisää ahdistavia ostoshelvettejä. Liisanlehtoon ja Risöhön on vireillä sellaiset lisäneliömäärät kauppapaikkoja, että uskoisi meidän asuvan metropolissa. Sekään ei kuitenkaan riitä, vaan suuri linja-autoaseman kenttä aiotaan muuttaa hillittömäksi ostoskeskukseksi. Just joo, sitähän tässä on kaivattukin. Kävelykeskustassa ja torilla alkaakin jo olla tunkua. Minä en tosin ole huomannut.
Sen yhden päivän kestävän kesän aikana Vaasan keskustassa viihdytään, istutaan kahviloissa ja Hoviskan penkeillä. Mutta mitä sitten kun se kesä on ohi? Tarjolla on vain kaupallisia paikkoja. Entinen keskuskortteli oli julkinen tila, nyt se on kauppa. Vain muutama istumapaikka löytyy niille, joilla ei ole tarvetta mitään ostaa.
Tämä ei riitä onnelliseen elämään. Me tarvitsemme kiireettömän kaupunkilaisten olohuoneen, jossa ei ole ostopakkoa.
Ehdotan, että linja-autoaseman aukion keskelle jätetään katettu tori, jossa kiireinen tai joutilas voi huoahtaa. Vain korttelin reunat rakennetaan. Maksuton, siisti wc on itsestäänselvyys. Hankkeen rahoittamiseksi kaavoitetaan katutasoon liiketilaa ihmisen kokoisille yrityksille, yläkerroksiin asuntoja.
Ideani olisi siis kansalaistori. Torin reunoilla olisi lounaskahviloita, mutta pöydät ja istumapaikat olisivat vapaat myös kokoontua ilman ostopakkoa. Sieluni silmin näen siellä kilpailevat toriparlamentit dominoa ja pöytäpelejä pelaamassa. Hyvin suunniteltuna voisi aukio toimia myös iltaisin konsertti- ja näyttelytilana. Sinne sopisi lasten leikkipaikka, kuntovälinenurkkaus, kiipeilyseinä, bocciarata. Kirjaston Kansalaisinfo siirtyisi tietysti tänne. Olisi jättinäyttö ilmaisia elokuvia ja nostettava esiintymislava konsertteja varten, koottavat katsomot... Korvaisiko tämä jopa musiikki-/kongressitalon?
Helsingillä oli tilaisuutensa Kampissa. Se hukkasi sen. Kampin keskus on ostoshelvetti ja itse toriaukio tuulinen ja kalsea, ilman istumapaikkoja. Voisimmeko tehdä Vaasan linja-autoasemasta jotain aivan muuta? Arkkitehtikilpailu käyntiin! Suostun juryn puheenjohtajaksi.
Tapio Osala (vihr.)
Kaupunginvaltuutettu Vaasa

Pohjalaisen yleisönosasto 13. 09. 2012
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #706 on: 13. 09. 2012 08:08 »
Matkahuollontorista olohuone vaasalaisille
Tapio Osala on ideoinut vaasalaisille kaupunkiolohuoneen
Sieluni silmin näen siellä kilpailevat toriparlamentit dominoa ja pöytäpelejä pelaamassa. Hyvin suunniteltuna voisi aukio toimia myös iltaisin konsertti- ja näyttelytilana. Sinne sopisi lasten leikkipaikka, kuntovälinenurkkaus, kiipeilyseinä, bocciarata. Kirjaston Kansalaisinfo siirtyisi tietysti tänne. Olisi jättinäyttö ilmaisia elokuvia ja nostettava esiintymislava konsertteja varten, koottavat katsomot... Korvaisiko tämä jopa musiikki-/kongressitalon?
Tapio Osala (vihr.)
Kaupunginvaltuutettu Vaasa

Pohjalaisen yleisönosasto 13. 09. 2012


No joo... varsinaisesti mulla ei ole mitään suuria kauppakeskuksia vastaan ja kyllä tuo tapsankin visio matkiksen tontista 'kuulostaa' mukavalta.

MUTTA. Mikäli sinne tulisi kaikkea mitä yllä lueteltu, olen varma että aivan naapurista...jossa on vaasan ensimmäinen getto.. tulevat asukkaat rikastuttamaan 'torin' kulttuuria siinä määrin että kantaväestö jossain määrin rupeaa välttämään paikkaa.
Eli tapahtuisi juuri niin kuin rewelissä. olen monesti tuttavien kanssa päivitellyt rewelin tilannetta. se on kuin menisi..anteeksi nyt vain.. afrikkaan tai lähi-itään ostarille. henkilökohtaisesti reweli on vihoviimeinen paikka mihin huvittaa mennä 'shoppailemaan' tai tappaan aikaa, vain jos ihan pakko niin sitten. Oletko ajatellut Tapio ottaa korttipakan mukaan ja mennä rewelin parvelle pelaan korttia kavereiden kanssa? voi olla että siinä 'mamujengien' seassa voi huvitus loppua.
Sinänsäkkin tällaiset dominopelailut  päiväsaikaan on lähinnä eläkeläisten ajanvietettä... vai kuinka monta työssäkäyvää perheellistä päättää lähteä keskustaan 'roikkumaan' torille? ei sellaiseen ole aikaa. eläkeläisten, työttömien ja muiden joita rewelissäkin tolppia päivisin pystyssä pitävät... on niitä jotka tällaista harrastaisivat. ja mitä ne ilmaiset elokuvat olisivat? onko ilmaisia elokuviakin jossakin vai tarkoitetaanko tällä näitä  vaasalaisia infon videoita tai you tubea? mitähän tekijäinoikeusjärjestöt tuumaisivat ilmaisista elokuvista?

Oma tuomio on että vain reunoilta rakennettu tori olisi resurssien hukkaamista. tontti on niin keskeisellä paikalla päätien varressa. sitäpaitsi voihan niitä dominoita jne. laittaa kauppatorille tai puistoihin... puistoihin tuskin lähtevät 'jengitkään' koska voisivat saada kosketusta luontoon sekä raitista ulkoilmaa.

eikä tarkoitukseni ole mollata hyviä ideoita ja ampua kaikkea alas, vaan oikeasti tuntuu että tällainen konsepti ei toimi...varsinkaan olympian vieressä.
« Last Edit: 13. 09. 2012 08:08 by vito »
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #707 on: 13. 09. 2012 09:09 »
vaihdoin kirjoituksen sopivampaan topicciin.
Täällä muuten ei vissiin saa poistettua viestiä jos on ehtinyt lähettää?
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #708 on: 13. 09. 2012 09:09 »
En n yt suoraanmuista, mikä on reagoimisaika korjauksille, olisi 30 min?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #709 on: 13. 09. 2012 09:09 »
En n yt suoraanmuista, mikä on reagoimisaika korjauksille, olisi 30 min?

En tiedä tosiaan olenko sokea mutta en löytänyt mistään "poista" nappia. useissa muissa foorumeissa on kyseinen nappi jolla saa viestin poistettua. jos sellainen on mahdollista laittaa... voisi se olla "muokkaa" paletissa näkyvissä.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #710 on: 16. 11. 2012 06:06 »
Pohjalainen nosti tänään esille sen, että keskustassa on tällä hetkellä tyhjiä liiketiloja. Toimijoiden – Halli Oy:n ja HS Centerin mukaan kysymys on normaalista kierrosta ja neuvotteluja käydään koko ajan.  Samaan heangenvetoon toimijat toteavat, että Vaasassa paras liikepaikka on torin varrella.

Puuttuu siis kiinnostavaa liiketilaa kaupungin keskustassa. Vaasalaisia.infossa esitettiin 5. elokuuta 2005 ajatus ”Vaasan keskustassa olevien tyhjien alueaiden kattamisesta”.  Osa jutussa esitetyistä ideoista on toteutunut, osa ei.

Olisiko nämä ajatukset  ja uudet mahdolliset idea otettava uudelleen käsittelyyn?
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/51-Katot.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline ottopoika

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #711 on: 16. 11. 2012 17:05 »
Hinne katosi Hartman Galleria ja Topin Rinki?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #712 on: 17. 01. 2013 06:06 »
Yllpito on saanut seuraavan yksityisviestin:

Kalervo Laaksoharju ehdottaa fb-sivullaan korkeita kerrostaloja Vaasaan. http://www.facebook.com/kalervo.laaksoharju

Olen sitä mieltä että Vaasassa voitaisiin rakentaa korkeampia rakennuksia. Itse tahtoisin, että kerroksia olisi 10-12. Asiassa olisi monia etuja,kuten: tiiviimpi maankäyttö, edullisemmat rakennuskustannukset, paremmat näkymät, kaupungille enemmän tuloja, lisää vaasalaisia jne. ymmärrän toki, ettei korkeammat talot sovi joka paikkaan. katsokaa Tampereella juuri valmistunutta selvitystä.
http://valma.tampere.fi/HaeTiedosto?id=142

Ihan ok, mutta eikö kukaan huoma, että se on tällä nyky-mentaliteetilla täysin mahdoton ajatus.  Missä infrastruktuuri, missä parkkitilat, missä elintarvikekaupat ja missä jo nyt puuroutunut liikennesuunnittelu?

Allekirjoitus
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #713 on: 17. 01. 2013 11:11 »
Ihan ok, mutta eikö kukaan huoma, että se on tällä nyky-mentaliteetilla täysin mahdoton ajatus.  Missä infrastruktuuri, missä parkkitilat, missä elintarvikekaupat ja missä jo nyt puuroutunut liikennesuunnittelu?

Klemettilässä on runsaasti tilaa rakentaa 10-12 kerroksen kerrostaloja. Jos kaikki tai edes osa paikoitustiloista rakennetaan maan alle, niin yksi talo mahtuu 3000-4000 m2 tontille. Prisma ja keskustan / Kivihaan kaupat & palvelut ovat niin lähellä, että muut alueella mahdollisesti menestyvät palvelut (parturit yms) voidaan sijoittaa tornitaloihin. Talojen väliin pieniä viheralueita, niin ettei alueesta tehdään liian tukkoinen ja tiivis. Tällaisesta rakentamisesta AGA:bn alue on varoittava esimerkki. Rakennettu aivan liian ahtaasti.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #714 on: 17. 01. 2013 11:11 »
Joku kerrostalorakentamisesta tietävä voisi varmaan kertoa kuinka paljon enemmän maksaa rakentaa eri kerrosluvuilla. 5, 10, 15, 20 kerrosta. Hissit vie ainakin enemmän tilaa kun korkeudet kasvaa.

Olisi se aika hienoa, että Vaasassa olisi joku 20-kerroksinen maamerkki. Tai miksei 30 kerroksinen. :)
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #715 on: 17. 01. 2013 12:12 »
Joku kerrostalorakentamisesta tietävä voisi varmaan kertoa kuinka paljon enemmän maksaa rakentaa eri kerrosluvuilla.

Rakentaminen on aina sitä kalliimpaa mitä korkeampia taloja tehdään. Siksi myös samassa uudiskohteessa neliöitten hinnat nousevat mitä korkeammalla asunto sijaitsee. Kuuden ja 12-kerroksen välillä kustannus on varmaan noin 10-20% korkeampi.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/16877-jattimaisten-tornitalojen-neliohinta-saattaa-kohota-jopa-15-000-euroon

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #716 on: 17. 01. 2013 12:12 »
Ylemmät kerrokset on kyllä myyntihinnaltaan kalliimpia vaan sen takia, että ne on halutumpia. Ylin kerros sen takia, kun yläkerrasta ei voi kukaan möykätä ja näköalat on parhaat. Maantasolla taas ei haluta asua.

10-20%, kuinkahan paljon olisi sitten oikeasti korkea talo eli yli 20 kerroksinen. Niitä ei Suomessa ole paljoakaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_korkeimmista_rakennuksista_ja_rakennelmista
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #717 on: 17. 01. 2013 12:12 »
Kyllähän se on selvä, että esimerkiksi nämä Vaasalle tyypilliset kolmen kerroksen hissittömät talot ovat halvempia kuin sitä korkeammat. Siksi niitä on paljon Vaasassa ja muissakin kaupungeissa. Katselin muutama vuosi sitten, kun Konte rakensi Sepänkylässä rivitaloja ja hissitaloja. Rivitalojen neliöhinta on alhaisempi vaikka jälkimarkkinoilla esim. 80-luvun rivitaloneliöstä  maksetaan enemmän kuin samaan aikaan samalla alueella rakennetuista kerrostaloneliöstä.

Vaikea kuvitella, että korkea kerrostalo sopii esim. lapsiperheelle, kun lapset juoksevat jatkuvasti sisälle ja ulos. Taloihin pitäisikin rakentaa enimmäkseen pieniä asuntoja vanhuksille ja sinkkutalouksille. Itse en kyllä opiskelijaa haluaisi naapuriksi. Ovat bilettäviä yöeläjiä ja stereon bassojen pumputtajia enimmäkseen.


Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #718 on: 17. 01. 2013 12:12 »
Eikö Vaasassa ole myös pulaa toimitiloista? Keskeisellä paikalla yhdistettynä asuntoihin, alakertaan juurikin vaikka muutakin palvelutoimintaa, niin voisi olla aika voittava resepti. Aika moni haluaa kuitenkin asua keskustassa, mitä lähempänä toria (tai merta) sitä korkeammat hinnat.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #719 on: 17. 01. 2013 19:07 »
Olisi edes pari lisäkerrosta nykyisin suunniteltaviin keskustan uudisrakennuksiin, niin näyttäsi kaupunkimaisemmalta. Makasiinit ja riihet niille kuuluville kaupungin liitosalueille.