Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 148150 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Merenkurkun siltayhteys
« on: 19. 10. 2007 12:12 »

Mitä aikoo valtuusto ja valtuutetut tehdä näinkin mahtavaan ajatukseen kuten olemme iltapäivälehdistä lukeneet.Eikö nyt olisi paikallaan kannustava yhteydenotto paikallaan Ruotsin puolelle ja viestittää vihreää valoa hankkeelle

Osala,Lamminmäki,Hokkanen,ymm..

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #1 on: 19. 10. 2007 13:01 »
Kyllä on hyvä hanke! Kaupungin hallituksen puheenjohtaja Heikki Kouhi on saanut jo aikoja sitten lapion, lahjassa oli saatekirje. Tässä työkalu, lähde Heikki hommiin.

Jos Heikki Kouhi lähtee lapioineen rakentamaan Merenkurkunsilta, niin uskon, että koko Kokoomuksen valtuustoryhmä Rintasta, Mäkystä ja Mäntymaataa lukuunottanmatta ovat myyränä mukana. Tietysti verkot heittävät mukaan myös RKP:n ryhmä Helenan johdolla mukaan ¨ruuanhankintaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #2 on: 19. 10. 2007 15:03 »


Niinpä tässä Googlen sateliitikuva Vaasa-Umeå kohdalta on meinaan eipä näytä syvältä olikos keskisyvyys 25m







http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&ll=63.524685,21.007233&spn=0.548553,1.867676&t=k&z=9&om=1

CopyPaste

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #3 on: 19. 10. 2007 15:03 »
Meillä on loistava tilaisuu tutkia, mitä Uumajassa ja koko Västerbottenissa ajatellaan Merenkurkun siltayhteydestä.  Mene sivulle www.eniro.se  ja googleta sanoilla bro över kvarken ja bro över kvarken diskussion ja kvarkentrafik.

Lahden toisella puolen käydään monipuolista keskustelua aiheesta.

Googlesata löytyy materiaalia sanoilla merenkurkun siltayhteys, merenkurkun silta tai siltayhteys merenkurkun ylitse

Tässä jotain ensihättään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkurkun_silta



« Last Edit: 19. 10. 2007 16:04 by CopyPaste »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #4 on: 19. 10. 2007 16:04 »



Modehan voisi viestitellä Ruotsiin tästä aiheesta saataisiin keskusteluyhteys tähän blogiin sieltä suunnalta!

Ainoa asia millä voidaan pelastaa keskeinen Suomi ja Ruotsi on kiinteä yhteys Vaasa- Umeå, olisko joku joka voisi laskea ajoneuvomäärät siis henkilöauto,rekkaliikenteen,turitivirran maasta toiseen Norja -Ruotsi-Suomi ja päinvastoin tähän pitää myöskin lisätä ehdottomasti Venäjä siellä varmasti tunnetaan mielenkiitoa tätä hanketta kohtaan.

Varovaisestikkin arvoin että 1.000.000 esim turistin raja rikotaan 2-3 kertaisesti parhaimpaan laivaliikenteeseen nähden, tavara kulkee kun ei ole paikaansapitämättömiä aikatauluja.

Yritykset tekisivät enemmän yhteistyötä ja myös yliopistot ja mitä se tekisi työvoiman liikkuvuudelle laskekaa ekonomistit laskekaa....
« Last Edit: 19. 10. 2007 16:04 by EX-Vaasalainen »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #5 on: 19. 10. 2007 17:05 »
Täällähän tämä asia jo järjestettiin:
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=323.0

On se kumma kun ei ole vielä näkynyt yhtään kaivinkonetta paikalla. Vai lievätkö aloittaneet tunnelin louhinnat?

Ei vaan. Kyllä tässä olisi aihetta vitsiksi, jossa vain kolme sanaa: Silta yli merenkurkun.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #6 on: 19. 10. 2007 17:05 »
lainaus Eric Sardinas

Quote
Ei vaan. Kyllä tässä olisi aihetta vitsiksi, jossa vain kolme sanaa: Silta yli merenkurkun



Hesalaiset hiljaa ...hys hys!!! ;)

Muuten kannattaa miettiä Raippaluodon sillan kokoa ja hintaa..ei kai tuollaista siltaa pelkästään kalastajille rakennettu :) kyllä sillä on pitempikantoiset ajatukset jotka alkavat tässä konretisoitua pikku hiljaa..oikeestann mitä pikemmin sen parempi.




« Last Edit: 19. 10. 2007 19:07 by EX-Vaasalainen »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #7 on: 19. 10. 2007 20:08 »
Merenkurkun silta
Yrittäjät molemmin puolin Pohjanlahtea ovat yhdistäneet voimansa Merenkurkun siltahankkeen vauhdittamiseksi. Syynä on kyllästyminen takkuilevaan laivaliikenteeseen. Yrittäjät uskovat, että kymmenien kilometrien pituinen jättisilta toisi valtavan piristysruiskeen koko Keski-Ruotsin ja
-Suomen elinkeinoelämälle.

Sisuradio Ruotsi
http://www.sr.se/sisuradio/nyheter/artikel.asp?artikel=1290507

Tämä sama juttu on myös ketjussa Rabbe Grönblom  pizzalaivuri.  Pidetaan siltakaeskustelu täällä.

Uumajan Suomalaiaen Kerho vaatii Ruotsilta tekoja Merenkurkun ylitse tapahtuvan liikenteen hoitamiseksi:

http://www.uumajalaiset.se/Uutiset2007/2007vaasanlaivat.htm
« Last Edit: 19. 10. 2007 20:08 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #8 on: 19. 10. 2007 22:10 »
Tässäkin korostetaan yhteistyötä

Sopimus Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan välillä kunnallisesta yhteistyöstä yli pohjoismaisten valtakunnanrajojen



Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan hallitukset,
pitäen toivottavana, että kunnat toimivaltansa puitteissa myötävaikuttavat pohjoismaiden välillä vallitsevan yhteisyyden kehittämiseen,

huomioon ottaen erityisesti raja-alueiden tarpeet haluavat helpottaa niiden etujen hyväksi käyttämistä, joita kunnat voivat yhteistyöllä toisen pohjoismaan kunnan kanssa toiminnassaan saavuttaa,

todeten, että kulttuurielämän, ympäristönhoidon, sairaanhoidon, liikenneyhteyksien ja matkailun aloilla on usein pohjoismaiden rajojen yli suuntautuvan yhteistyön tarvetta,

katsoen, että pohjoismaisten kuntien välinen yhteistyö voi olla erityisesti omiaan edistämään aluepoliittisia pyrkimyksiä vähemmän kehittyneillä raja-alueilla,



http://www.norden.org/avtal/regionalpolitik/fi/kommunalt-sam.asp

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #9 on: 20. 10. 2007 10:10 »
Sekä Västerbotten Kuriren että Västerbottens Folkblad suhtautuvat Merenkurkun siltaan hämmästyttävällä ponnella.  Erityisesti ilahduttava on Västerbotten Kurirenin tapa käsitellä asiaa.
Olisi hyvä jos joku ruotsia hyvin hallitseva tekisi keskustelusta lyhyen resumen.

Merenkurkun silta tuntuu kiinnostavan erityisesti Uumajan ja Västerbottenin yrittäjiä ja suomalaisjärjestöjä sekä suomenruotsalaisia Merenkuarkun tällä puolen.

Googleta sanoilla bro över kvarken

Keskusteluun voit tutustua täältä:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=138825

Umea.Se
Umea.se

IT-infrastruktur i Västerbotten
http://www.ac.lst.se/naringsliv_eu/projektfinansiering/it-infrastruktur

Botnia Digital Bridge invigd
http://www.itvasterbotten.org/nyheter.asp?ID=147

Svensk ungdom i Österbotten
http://www.su.fi/sve/nyheter/nyhetsarkiv/artikel-7695-3934.html


Lisää keskustelua

Företagarna Umeå
http://www.umea.foretagarna.se/index.asp?page=224
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #10 on: 20. 10. 2007 16:04 »
Tässä tietoa Juutinrauman sillan käyttäjämääristä


Juutinrauman silta vetää

Juutinrauman silta avattiin liikenteelle kolme vuotta sitten. Avajaisia vietettiin 1. heinäkuuta 2000, ja sen jälkeen sillan on ylittänyt kymmen miljoonaa autoa. Matkustajia on näin ollen ollut noin 27 miljoonaa.

Ensimmäinen miljoona tuli täyteen 18.9.2000 ja viiden miljoonan raja ylitettiin 27.2.2002. Vuoden 2003 ensimmäisellä puoliskolla sillan on ylittänyt 1 634 130 ajoneuvoa. Määrä on 10 % korkeampi kuin vastaavana aikana edellisvuonna.

Silta rakennettiin vuosina 1995-2000. Kiinteän yhteyden pituus rannikolta rannikolle on 16 km. Moottoritie ja rautatie yhdistävät toisiinsa Tanskan puolella sijaitsevan Själlannin saaren ja Ruotsin Skånen. Yhteys koostuu 4 510 metriä pitkästä tunnelista, 4 055 metrin pituisesta keinotekoisesta saaresta sekä 204 metriä korkeasta ja 7845 metriä pitkästä siltaosuudesta.
https://www.norden.org/webb/news/news.asp?lang=4&id=2976


Tämä pitäisi suhteuttaa asukasmääriin mitä on Norjassa Ruotsissa ja Suomessa sekä  Venäjällä.


Keski-Suomen maakunnan asukasmäärä oli 269 800 vuoden 2007 alussa, mikä vastaa5,1 prosenttia koko Suomen väestöstä. Yli 60 prosenttia maakunnan väestöstä asuu Jyväskylän seutukunnassa ja Jyväskylä on väestömäärällä mitattuna maakunnan suu-rin kaupunki 84 900 asukasluvullaan. Muita yli 10 000 asukkaan kuntia vuoden 2007alussa olivat Jyväskylän maalaiskunta (35 600), Äänekoski (20 400), Laukaa (17 400),Jämsä (16 200), Keuruu (11 000) ja Saarijärvi

Merenkurkun alueen muodostavat Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnat Suomessa sekä Västerbottenin lääni ja Örnsköldsvikin kunta Ruotsissa. Pohjanmaan kolmessa maakunnassa, jotka käsittävät 57 kuntaa Länsi-Suomen läänissä, on 450.000 asukasta. Runsaat 100 000 heistä puhuu ruotsia äidinkielenään ja suuri osa niistä 350.000 henkilöstä, joiden äidinkieli on suomi, osaa myös ruotsia.

Yhteistyöalueen Ruotsin puoleinen osa käsittää 15 Västerbottenin kuntaa, asukasmäärä yhteensä 250.000 ja Örnsköldsvikin kunnan Västernorrlannissa, jossa on 60.000 asukasta. Merenkurkun alue on harvaan asuttu erityisesti Västerbottenissa, jossa väestö on keskittynyt rannikolle sisämaan ja tunturiseutujen ollessa harvaan asuttuja.


--------------------------------------------------------------------------------

Vuonna 2006 oli Pohjois-Norjassa 462 779 asukasta.1Norjan tilastokeskuksen SSB:n ennustuksessaväkiluvun kehityksestä vuosille 2006–2025 on käytetty olettamusta, jonka mukaan kansallinen kasvu tapahtuu keskitason vauhtia.



Venäjällä Pietarissa 5.000.000 asukasta sieltähän SININEN TIE ALKAA

Viipurissa   100.000 ja itäraja tuntumassa ilmeisesti samanverran

Eli lasketaanpa väkimäärää lukemaksi tulee 6.500.000 miljoonaa ihmistä ei mikään pikkujoukko liki 2.000.000 ilman Pietariakin eli jos ajattelee potentiaalista käyttäjäkuntaa yritys loma koulutus ymm liikutaan melkoisisa statuksissa.

Helsinki herättelee Tallinan kanssa yhteistyötä tunnelia tai vastaavaa ...eiköhän olisi jo aika pohjois ja keskimaan asukkaiden vuoro Suomessa Venäjällä  Norjassa ja Ruotsissa saada se mikä sille kuuluu.......... henkiin tämä pohjoinen maa periferia
« Last Edit: 20. 10. 2007 16:04 by EX-Vaasalainen »

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #11 on: 20. 10. 2007 19:07 »
Eihän siltayhteyttä näköjään tarvita, sillä näyttää ettei kannata pitää edes yhtä laivaa liikkeellä!

Pohjalaisen mukaan ruotsalaiset ilmoittavat yhteyden hinnaksi 2 MILJARDIA euroa ja Merenkurkun neuvoston mukaan 3 MILJARDIA euroa! Mistä rahat? Vaasaltako?

Yhteyttä on tutkittu monta kertaa ja aina hylätty kannattamattomana.

Jos vielä tutkitaan, epäilen hinnaksi tulevan 5 MILJARDIA euroa! Mistä rahat? Vaasaltako?

Mitä muuta saataisiin 5 MILJARDIA EUROLLA ?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #12 on: 21. 10. 2007 09:09 »
Tällainen on hienoa jos Eu tarttuu tähän pohjoisen alueen kehittämiseen mistä heillä on paljon dokumenttiakin.

Kustanukset tietysi jakautuvat kaille osapuolille mailmassa kun ei mikään ole ilmaista,kannattavuudesta voidaan olla montaa mieltä, joillekin yrittäjille +1 miljoona viivan alla voi olla katastrofi eli kannattamatonta liiketoimintaa.
« Last Edit: 21. 10. 2007 11:11 by EX-Vaasalainen »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #13 on: 21. 10. 2007 13:01 »
On melkoisen selvää, ettei tämän sukupolven aikana (huolimatta Norrbackin rantautimisesta Vaasaan) nähdä siltaa Ruotsiin. Vaikkapa olisikin monille nopein reitti Suomesta, jos ryssä sattuisi uhkaavalle tuulelle, hehheh.
Totta puhuen, jos asiaa ajatellaan realistisesti, ainoa vaihtoehto ehkä olisi yksityisellä rahoituksella toteutettu pengersilta.
Kuinka paljon liikennettä silloin tarvittaisiin, että siltamaksut kattaisivat korko- ja muut kustannukset? Luulenpa, että tosi paljon! Niin paljon, että siltayhtiö tekisi Botnialinkit alta aikayksikön - joten tuskin poliitikoilta riittää rohkeutta lähteä ajamaan asiaa kovinkaan ponnekkaasti.
Ainut rkp:läinenkin siltarakas on Vaasan sähköradan sabotoija - exministeri Wideroos. Mummeli on toki lobannut siltaa monet Ruotsinmatkatkin tehneenä, tulokset lienevät kuitenkin melko laihat, yksin tulee vilu. Pitäisikö laittaa Lumio (svenska nu) ja Kouhi asialle?

Olisipa kiva kuulla esim. Osalan mielipide luonnonsuojelunäkökohdista, Perämerestähän muodostuisi vääjäämättä sisäjärvi. Muutenkin aihe on niin spesiaali, että tarvittaisiin todellisten asiantuntijoiden kiihkottomia kommentteja.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #14 on: 21. 10. 2007 14:02 »
On melkoisen selvää, ettei tämän sukupolven aikana (huolimatta Norrbackin rantautimisesta Vaasaan) nähdä siltaa Ruotsiin.

Sitä siltaa ei rakenneta koskaan.

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #15 on: 21. 10. 2007 14:02 »
Saattaa hyvinkin olla niin että siltaa ei koskaan  rakenneta.  Mutta miksi koko ongelmaa ei voitaisi jatella niin että matkustajaliikenne kulkee Raipplpuolosta Uumajan keskustaan ja rahtiliikenne Vaasasta Holmsundiin.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #16 on: 21. 10. 2007 15:03 »
Saattaa hyvinkin olla niin että siltaa ei koskaan  rakenneta.  Mutta miksi koko ongelmaa ei voitaisi jatella niin että matkustajaliikenne kulkee Raipplpuolosta Uumajan keskustaan ja rahtiliikenne Vaasasta Holmsundiin.

Siksi kun yksikään varustamo ei pysty motivoimaan pelkkää matkustajaliikennettä, kun taas rahtiliikenne on paljon kannattavampaa.

Summana olisi siis kaksi varustamoa, tai laivaa, jotka tarvitsevat molemmat tukia. Eikö silloin ole hyvä keskittää homma yhteen laivaan?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #17 on: 21. 10. 2007 16:04 »
Lainaus manteiro

Quote
Perämerestähän muodostuisi vääjäämättä sisäjärvi

Joka tapauksessa perämerestä tulee järvi, tuli siltaa tai ei.

Lainaus Eric Sardinas

Quote
Sitä siltaa ei rakenneta koskaan.

Ihan taatusti ja aika nopiastikkin alkaa.Tämä ei Eric ole sinun toiveistasi kiinni.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #18 on: 21. 10. 2007 16:04 »
Kuinka paljon liikennettä silloin tarvittaisiin, että siltamaksut kattaisivat korko- ja muut kustannukset? Luulenpa, että tosi paljon! Niin paljon, että siltayhtiö tekisi Botnialinkit alta aikayksikön - joten tuskin poliitikoilta riittää rohkeutta lähteä ajamaan asiaa kovinkaan ponnekkaasti.

En ole pahemmin asiaa seurannut mutta Kauppalehdessä mainittiin arvioiduksi hinnaksi 2,2 miljardia euroa. Ilmeisesti ilman valtioita tuo siltahanke tuskin toteutuisi?

Quote
Ainut rkp:läinenkin siltarakas on Vaasan sähköradan sabotoija - exministeri Wideroos. Mummeli on toki lobannut siltaa monet Ruotsinmatkatkin tehneenä, tulokset lienevät kuitenkin melko laihat, yksin tulee vilu. Pitäisikö laittaa Lumio (svenska nu) ja Kouhi asialle?

Tietääkö ketään oliko tuohon lobattuun siltaan tarkoitus saada junanratakin (Juutinrauman sillan hengessä) ;D ?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #19 on: 21. 10. 2007 17:05 »
Tässä linkki SININEN TIE katso...

http://www.sininentie.fi/

sama kansainvälinen linkki
http://www.travel.fi/sininentie/fin/





Lainaus Opiskelija

Quote
Kuinka paljon liikennettä silloin tarvittaisiin, että siltamaksut kattaisivat korko- ja muut kustannukset
Käyttäjämäärät edelisessä viestissä.



Mitä maksavat Tanskan siltojen ylitykset?


Vuonna 2007 Juutinrauman silta Malmöstä Kööpenhaminaan maksaa 34 euroa henkilöautolta ja Iso-Beltin siltamaksu on 29 euroa. Molemmista on tarkat hintatiedot eri ajoneuvoille verkossa, www.oeresundsbron.com ja www.storebaelt.dk




Quote
Tietääkö ketään oliko tuohon lobattuun siltaan tarkoitus saada junanratakin

Jos asiaa tarkastelee Vaasan kannalta niin emmme olisikaan enää pääte asema,ihan hyvä ajatus opiskelijalta.

Quote
Ilmeisesti ilman valtioita tuo siltahanke tuskin toteutuisi?

Koska Ruotsalaiset tekevät Eu:n kautta selvityksen on tämä kansainvälinen asia ja eu on tässä mukana ja näin ollen pohjoismaat Tanska ei kuitenkaan ilmeisesti.Jätte kiva juttu ;)
« Last Edit: 21. 10. 2007 18:06 by EX-Vaasalainen »

Eloveena

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #20 on: 21. 10. 2007 19:07 »
Jostain kumman syystä siltakeskustelu kiinnostaa muitakin kuin aaasalaisia ja uumajalaisia:

Iltasanomat
http://www.iltasanomat.fi/keskustelut/thread.jspa?threadID=939&showAllMessages=true

Ruotsin puolella käytävää keskustelu voi googlaettaa sanoilla bro över kvarken

« Last Edit: 21. 10. 2007 19:07 by Eloveena »

EX-Vaasalainen

  • Guest

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #22 on: 22. 10. 2007 14:02 »
Huom! On keskusteltu myös kohdassa Yleistä keskustelua/Silta yli merenkurkun, sivuilla on 27 vastausta? Pitäiskö yhdistellä?

Muuten olen sitä mieltä, että siltaa ei rakenneta koskaan sillä:
1. liian kallis, 2-5 MILJARDIA euroa!
2. ei löydy tarpeeksi käyttöä (RG todistaa asian...)
3. riikinruotsalaiset ei tue, se on nähty nollatuesta RG:lle
4. Ruotsin ja Tanskan välinen siltakaan ei kannata
5. Merenkurkusta pohjoiseen KAIKKI rantakaupungit vastustavat
6. Merenkurkkuun saatiin juuri UNESCO-status ja silta kumoaisi ko. asian
7. yhteyttä on tutkittu MONTA KERTAA, ja aina hylätty kannattamattomana

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #23 on: 22. 10. 2007 15:03 »



Ruotsin puolella selvitystyö on käynnissä,kyllä se siitä.

Offline Trampas

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #24 on: 25. 10. 2007 17:05 »



Ruotsin puolella selvitystyö on käynnissä,kyllä se siitä.

Aina voi selvittää. Nykyisillä liikennemäärillä siltaa ei tulla ikinä rakentamaan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #25 on: 25. 10. 2007 18:06 »

4. Ruotsin ja Tanskan välinen siltakaan ei kannata


Mistä tämä väite?

Kaikki puhuvat sillasta, mutta kysymys on paljon muustakin. Valaisenpa hieman:

Riippuu tietenkin mistä näkökulmasta lähdetään asiaa tutkimaan.
On nimittäin hyvä muistaa, että Helsingborg on ennen Malmöta, jos tullaan pohjoisesta ja sieltä kulkevat yhä nopeat (25 minuuttia) laivat (2 kpl) non stop Tanskaan. Moni valitsee laivan, koska se on samalla luonnollinen taukopaikka ja voi tehdä myös pikku ostoksia.
Malmööseen on sitten vain 15 minuutin ajomatka, jos haluaa ajaa siltaa pitkin, mutta rahallisesti on aivan sama ajaako siltaa pitkin Tanskaan, vai ottaako laivan.

Ruotsin ja Tanskan välinen kauppa nousi 20 % sen jälkeen, kun silta valmistui. Emme saa myöskään unohtaa, että sillan voi ylittää myös junalla. Moni ruotsalainen asuukin Malmössa, mutta käy töissä Kööpenhaminassa - ja päinvastoin.

Jos siis otetaan huomioon kaikki asiat, niin silta on ollut kyllä kannattava.

Asiasta löytyy paljon artikkeleita, esim: http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=16991

Kannattavuudesta vielä sen verran, että tarkoitushan oli rahoittaa projekti siltamaksuin. Verorahoja tähän ei käytetty lainkaan.

Ruotsalaiset ja Tanskalaiset taisivat jauhaa asiasta 200 vuotta, ennen kuin homma pantiin käyntiin. Tämä siitä huolimatta, että silta on "vain" 7845 metriä. Sen päälle tunneli 3510 metriä ja tekosaari 4055 metriä ja yksi vielä pienempi sellainen Kööpenhaminan puolella, joka on 430 metriä. Elikkä yhteyden pituus on 16 kilometriä.

Vähän lisää faktaa itse projektin rahoituksesta:

Öresundskonsortiet, jonka Ruotsin ja Tanskan valtio omistivat yhdessä vastasi yhteyden rakennuksesta ja laskettiin että homma tulisi maksamaan 13,9 miljardia Tanskan kruunua. Sen päälle tietenkin maatöitä Ruotsin puolella 2 miljardin Ruotsin kruunun edestä ja Tanskan puolella 5 miljardin edestä. Ruotsin ja Tanskan hallitus sopivat, että rahoitus hoidetaan siltamaksuin. Tämän lisäksi DSB (Tanskan VR) ja Ruotsin rautatiet maksavat vuotuiset maksut, voidakseen käyttää yhteyttä.

Itse rakentaminen hoidettiin kokonaan lainoilla, jotka Ruotsin ja Tanskan valtiot takasivat ja takaisinmaksu alkoi heti kun silta avattiin.

Laskettiin, että yhteys on maksettu 35 vuoden sisällä ja se perustui siihen, että 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ylittää sillan.

15.800 ajoneuvoa vuorokaudessa ylitti sillan viime vuonna ja 21.250 junamatkustajaa.

Mutta vettä on ennättänyt jo virrata paljon sillan alta näiden laskelmien jälkeen. Velkojen takaisinmaksu alkoi 4 vuotta laskettua aikaisemmin ja veikataan, että omistajille aletaan maksamaan osinkoja jo kun silta täyttää 27 vuotta.

Joten tätä kannattavuusjuttua en oikein ymmärrä....


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #26 on: 25. 10. 2007 19:07 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Kannattavuudesta vielä sen verran, että tarkoitushan oli rahoittaa projekti siltamaksuin.


Näinhän se menee tässäkin tapauksessa Vaasa-Umeå kun ja jos saavat sen eun budjettiin mukaan.

Olishan tämä keskeiselle Suomelle ja Ruotsille ja muillekkin osapuolille sellainen piristys liike-elämään ja muutoinkin ajtellen ihan tavallista pulliaista.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #27 on: 26. 10. 2007 18:06 »



Näinpä se on nähtävä,olishan se mukava painella paanaa Ruotsinpuolelle ja illalla kotiin.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #28 on: 26. 10. 2007 23:11 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Kannattavuudesta vielä sen verran, että tarkoitushan oli rahoittaa projekti siltamaksuin.


Näinhän se menee tässäkin tapauksessa Vaasa-Umeå kun ja jos saavat sen eun budjettiin mukaan.

Olishan tämä keskeiselle Suomelle ja Ruotsille ja muillekkin osapuolille sellainen piristys liike-elämään ja muutoinkin ajtellen ihan tavallista pulliaista.



Vaasan ja Uumajan välinen siltä tulisi olemaan huomattavasti pidempi kuin Öresundin yhteys ja kustannuksetkin vähintään puolet enemmän. Ja ylittäisikö sillan edes tuo 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa? Ei varmasti. Hyvä jos päästäisiin 5 000:n. Todennököisesti sekin utopiaa.
Siltamaksusta tulisi siis aika kallis...

Olisihan se tietenkin tosi vitamiiniruiske Vaasalle. Sitä ei kuitenkaan tule koskaan tapahtumaan, mutta ainahan sitä on kiva unelmoida!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #29 on: 27. 10. 2007 07:07 »
Mielenkiintoista.  Sen hurauttaisi juuri ja juuri sähköautollakin.  Takaisin pitäisi
liftata.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.


Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #31 on: 27. 10. 2007 13:01 »
Näinpä se on nähtävä,olishan se mukava painella paanaa Ruotsinpuolelle ja illalla kotiin.

Mitä mukavaa siinä olisi? Kuinka usein hurauttelet Seinäjoelle ja illalla takaisin?

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #32 on: 27. 10. 2007 13:01 »
Rakennetaan ensin tunneli Helsingistä Tallinnaan, sillä vois olla käyttöäkin.

Merenkurkun molemmin puolin ei näytä olevan tunnelille tai sillalle käyttöä, sen todistaa RG.

Palataan asialle sitte kun ajellaan Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Toivottavasti maa on noussut silloin niin, että tunnelia tai siltaa ei tarvita Merenkurkussa! Säästetään verovaroja järkevämpään...

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #33 on: 27. 10. 2007 14:02 »
Lainaus Manteiro
Quote
Mitä mukavaa siinä olisi? Kuinka usein hurauttelet Seinäjoelle ja illalla takaisin?


Aika useinkin ja ihan mukavaa,nyt manteiro pitää ottaa liiketaloudelliset laskentaperiaateet mukaan.

Kerroppa missä maissa olet reissannut ja reisailet? Onko mukavaa?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #34 on: 27. 10. 2007 14:02 »
Laiunaus pee1assa


Quote
Helsingistä Tallinnaan tunnelissa



.... tunneleita tunneli tunnelia tunnelien tunneliin tunnelikin tunnelissa..... ;)






Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #35 on: 27. 10. 2007 17:05 »
Hei tämä silta Uumajaan on Kouhin tärkein asia. Jos sama runttaus jatkuu niin siitähän voi tulla tottakin. Vaasan veromarkoilla tietty.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #36 on: 29. 10. 2007 11:11 »
Hämästyttävän kapeakatseista tämänkin asian ajo vaasalaisten keskuudessa!
 

Näitä "puoltavia" mielipiteitä on kyselty ja kaivattu.  Kiitos, että joku otti kantaa
siten. Tältä pohjalta voi rakentaa keskustelua.  Kannattaa kuitenkin pysyä
asiallisuudessa niin mielipiteellä on enemmän painoarvoa.  Tämä keikkuu siinä
"rajoilla" mutta hyvä mielipide.  "Rajoilla" siksi koska keskusteluhan on
nimenomaan ollut koko ajan laajakatseista.  Harvoin näin perusteellisesti
mitään katsotaan, eri näkökulmista.  Viittaan siis laivaliikenteeseen.

Tuntuu siltä että rahoituksen vastustajien mielipide tulkitaan liikennöinnin-
vastaisuudeksi, mutta sitähän se ei ole.  Kysehän oli epäillysti laittoman
tai sääntöjen vastaisen rahoitusmetettelyn estäminen.  Normaalisti jokainen
on huolissaan jos "heidän" varojaan käytetään epäillysti laittomaan tai sääntöjen vastaiseen toimintaan, olkoonkin ne sitten verorahoja.  Viittaan tässäkin
siis laivaliikenteeseen.
« Last Edit: 29. 10. 2007 12:12 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #37 on: 29. 10. 2007 11:11 »

vaasa on suomineidon perssilmä ja sellaisena tulee tätä menoa aina pysymäänkin...juntit!


Yhden sillan ollako vai eikö olla tuskin tuskin siirtää tätä reikää suuntaan tai toiseen.

Mutta minusta on hyvä pitää unelmoidessakin realiteetit mielessä. Muussa tapauksessahan siltoja pitäisi olla kaksi. Toinen Vaasasta Uumajaan ja toinen Kaskisista Gävleen ja turkulaisille tunneli. Olisihan se hienoa, mutta miten paljon asialla olisi tekemistä todellisen elämän kanssa?

Ensinnäkin, ei riitä että vaasalaiset ajelisivat mahdollista siltaa pitkin yli Uumajaan, kerran kaksi elämänsä aikana, vaan silta edellyttää, että sitä myös käytetään. Ja jos rahoitus peritään käyttäjiltä, niin sitä siltaa ei nähdä koskaan. Itse projekti on sen verran kallis. Ei sitä voida rahoittaa verovaroinkaan, eikä yleinen mielipide edes hyväksy sitä, että rakennettaisiin kallis silta, jota ei edes käytetä. Niin, kirjoitan ettei sitä edes käytetä, sillä sen käyttö alkaa vasta sitten, kun sen ylittää 10 000+ autoa vuorokaudessa. Siihen asti mennään liian pienellä budjetilla.

EU ei rahoita meille siltaa, sillä EU:n alueella on siltaprojekteja, jotka todellakin motivoivat tukeen. Vaasa-Uumajan välinen siltä ei sitä tee.

Joten joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, välille ei tule koskaan siltaa, halusimme me sitten sen tai emme, eivätkä mitkään ekonomiset laskelmat motivoi edes sellaisen projektin suunnittelua.

Ja herranjumala, Vaasalla on ongelmia pitää yhtä laivalinjaa yllä, miten kävisi mahdollisen siltaprojektin?

Yksi asia, joista ei ole tämän asian yhteydessä edes puhuttu:

Mahdollinen silta vähentäisi veden virtausta, joten sen takia jouduttaisiin ruoppaamaan aika paljon. Myös tämä maksaa paljon rahaa. Sitä ei hyväksyttäisi koskaan, että välille vaan iskettäisiin läjä tolppia, ilman että meren luonnollinen veden virtaus varmistettaisiin.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #38 on: 29. 10. 2007 12:12 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
EU ei rahoita meille siltaa, sillä EU:n alueella on siltaprojekteja, jotka todellakin motivoivat tukeen. Vaasa-Uumajan välinen siltä ei sitä tee.

Eu tukee juuri tällaisia hankkeita varsinkin alueella missä on lievää "periferiaa"

Toisekseen SINEN TIE  koskee Norjaa,Ruotsia ,Suomea ja Venäjää eli rahoituspohja makaa 4 valtion ja Eu käsissä että silleen.

Quote
Mutta minusta on hyvä pitää unelmoidessakin realiteetit mielessä


On luovuttava unelmista, sillä ne ovat onnen tiellä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #39 on: 29. 10. 2007 13:01 »

Eu tukee juuri tällaisia hankkeita varsinkin alueella missä on lievää "periferiaa"

Kyllä, jos hankkeessa on järkeä ja sille on todellista kysyntää. Yhtä hyvin ranskalaiset voisivat paasata tunnelista Brestin ja New Yorkin välillä. Olisi sekin tosi vitaaminiruiske.

Quote
Toisekseen SINEN TIE  koskee Norjaa,Ruotsia ,Suomea ja Venäjää eli rahoituspohja makaa 4 valtion ja Eu käsissä että silleen.

Tie kulkee maalla. Mikään, eikä kukaan sano, että yhteyden pitää olla kiinteä. Kiinteä siitä tehdään vain siinä tapauksessa, jos sen rakentaminen on motivoitua. Vaasan ja Uumajan välinen silta EI ole motivoitua. Ennemmin näemme kiinteän yhteyden, joka kulkee Ahvenanmaan kautta, kuin Vaasan korkeudella. Vaasan korkeudelle tulee kiinteä yhteys vasta sitten, kun vesi on haihtunut pois. Elikkä yhtä suurella varmuudella, kuin Proffan puhelinkopit kääpiöille. 

Quote
On luovuttava unelmista, sillä ne ovat onnen tiellä.

Unelmat kuuluvat ihmisen elämään ja hienoahan se on että kuuluvat. Minäkin unelmoin kiertäväni joskus vielä kuun, vaikka olenkin varma, ettei näin tule koskaan tapahtumaan.