Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 150498 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7435
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #240 on: 06. 09. 2008 23:11 »
Taidetaan keritä laittamaan muutama muukin asia kuntoon, ennekuin tämä "silta projekti" toteutuu...

On syytäkin laittaa kuntoon sillä tämä silta-asia tulee olemaan prioriteetissa ns. ö-mapissa koska mitään todellista tarvetta sille ei ole

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #241 on: 07. 09. 2008 10:10 »
Ja, hyvä näin. (Olen vain realisti)
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #242 on: 07. 09. 2008 11:11 »
Onneksi pessimistit ei pyöritä maailmaa.
Silta tulee ennemmin tai myöhemmin.
Voi jopa tulla ennemmin kuin pessimistit edes pelkää.

Siltahanke ei makseta Vaasan verorahoilla. Vaasa on liian pieni pelaaja tässä pelissä.
Siltahanke maksetaan Suomen, Ruotsin, EU:n ja pienillä osuuksilla Norja sekä Venäjä.
Mutta sen liiketoiminnan myymällä ulkopuoliselle toimijalle em. valtiot saavat panostuksensa takaisin.

Tällä ei ole MITÄÄN tekemistä Vaasan peruspalveluilla.

Alea iacta est.


Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #243 on: 07. 09. 2008 11:11 »
Onneksi pessimistit ei pyöritä maailmaa.
Silta tulee ennemmin tai myöhemmin.
Voi jopa tulla ennemmin kuin pessimistit edes pelkää.

Siltahanke ei makseta Vaasan verorahoilla. Vaasa on liian pieni pelaaja tässä pelissä.
Siltahanke maksetaan Suomen, Ruotsin, EU:n ja pienillä osuuksilla Norja sekä Venäjä.
Mutta sen liiketoiminnan myymällä ulkopuoliselle toimijalle em. valtiot saavat panostuksensa takaisin.

Tällä ei ole MITÄÄN tekemistä Vaasan peruspalveluilla.

Alea iacta est.



Ainakaan omalta osaltani ei kysymys ole missään tapauksessa pessimismistä. Yritän vain ajatella asioita terveen realistisesti.  Kyllä minäkin sitä siltaa mieluusti ajelisin, mutta ei taida aikataulu täsmätä minun elinaikaani. Ja edelleen väitän, että esim. suomen valtiolla on huomattavasti suurempi intressi yhdistää helsinki tallinnaan (suomi mannereurooppaan) kuin vaasan seutu ruotsin lappiin. Liikenne määrätkin (tavaran/ihmisten kuljetus tarve) ovat siellä jotain aivan muuta. Helsingistä tallinnaan kulkee päivässä varmaan lähemmäs 30 erillaista laivavuoroa.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7435
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #244 on: 07. 09. 2008 12:12 »
Tilanne muuttuu tietenkin heti jos tulee jokin todellinen tarve sillalle ja EU:lta tulee rahoitus  sillan rakentamiseen ja ylläpitämiseen.  Muuten asia saa olla toistaiseksi "seurannassa"...

« Last Edit: 07. 09. 2008 12:12 by herkkoo »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #245 on: 07. 09. 2008 22:10 »
Seuraavassa todella isoja kuvioita.

Tunneliyhteys Vaasa-Uumaja ei liity Vaasan tai Uumajan tai Ruotsin pohjoisen Lapin tarpeisiin. Siltä pohjalta hanke on tietenkin täysin epärealistinen. Tunneliyhteys liittyy koko läntisen maailman meriliikenteen painopisteen siirtymiseen pohjoiselle jäämerelle. Venäjän ja Norjan jäämeren puoleisten satamien liikenne kasvaa tulevaisuudessa aivan varmasti ja samalla kasvaa Suomen pohjois-eteläsuuntainen liikenne ja liikenneväylien tarve.

Pohjoinen jäämeri on Pohjoisnavan ympärillä oleva suuri merialue. Sitä voidaan pitää jatkeena Atlantille, johon sen yhdistää Norjanmeri. Beringinsalmi yhdistää sen Tyyneenmereen. Pohjoisen jäämeren pinta-ala noin 14 miljoonaa km2. Meri on suurimmaksi osaksi jäässä vuodet ympäriinsä. Ilmaston lämpenemisen seurauksena pysyvän jääpeitteen alue pienenee ja vuoteen 2040 mennessä jääpeite voi kadota kesän ajaksi kokonaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoinen_j%C3%A4%C3%A4meri

Voidaan pitää 100 prosenttisen varmana, että pohjoisen jäämeren sulaminen on ylittänyt rajan, jossa sulaminen vahvistaa itseään eli paljastuva meri kerää kesän lämpöä venyttäen talven alkamista yhä myöhemmäs syksyyn, jolloin avovesikausi pitenee ja jäästä vapaa alue on joka kesä edelliskesää laajempi.

Vaikka ajatus tuntuu nyt täysin absurdilta niin jonain päivänä pohjoinen jäämeri ei kerkeäkään jäätyä täysin edes talvella ennen kevään alkamista.

Eli ilmastonmuutos on se muutos, joka luo ne mahdollisuudet ja olosuhteet joissa tunneliyhteys Vaasa-Uumaja rakennetaan. Jos me nyt jo tiedämme, että näin käy niin miksemme toimisi jo nyt. Vaasa ei taatusti kärsi minkäänlaisia tappioita vaan vain ja pelkästään hyötyy tunneliyhteydestä. Perusteena sille, että tunneli rakennetaan Vaasa-Uumaja on, että Vaasan edustalla on saaret pitkälle merialueelle asti eli kovaa maata, joka lyhentää kallista tunneliosuutta.
« Last Edit: 07. 09. 2008 22:10 by Timo Rintamäki »

Sanakomisario

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #246 on: 14. 09. 2008 09:09 »


Build it and they will go!


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #247 on: 14. 09. 2008 09:09 »

Voidaan pitää 100 prosenttisen varmana, että pohjoisen jäämeren sulaminen on ylittänyt rajan, jossa sulaminen vahvistaa itseään eli paljastuva meri kerää kesän lämpöä venyttäen talven alkamista yhä myöhemmäs syksyyn, jolloin avovesikausi pitenee ja jäästä vapaa alue on joka kesä edelliskesää laajempi.

-----
Perusteena sille, että tunneli rakennetaan Vaasa-Uumaja on, että Vaasan edustalla on saaret pitkälle merialueelle asti eli kovaa maata, joka lyhentää kallista tunneliosuutta.

Samalla tuo Pohjoisen jäämeren sulaminen aiheuttaa muutaman metrin meren pinnannousun Pohjois-Atlannilla ja samalla Itämeren altaassamme.

Jos Euroopasta haetaan pohjoista yhteyttä Tyynelle merelle ja Amerikkoihin niin eikö silloin logistisesti olisi järkevää vetää junaraide Kostamuksen kautta Vienanmerelle ja tehdä kunnon satama vaikka Belomorskiin. Tuo kyllä jättäisi Vaasan sivuun ja toisi lisäpontta Tallinnan tunnelille.....

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #248 on: 15. 09. 2008 17:05 »
Jos Euroopasta haetaan pohjoista yhteyttä Tyynelle merelle ja Amerikkoihin niin eikö silloin logistisesti olisi järkevää vetää junaraide Kostamuksen kautta Vienanmerelle

Tehdään molemmat. Yhteys Merenkurkun kautta Norjanmerelle ja Kostamuksen kautta Vienanmerelle. Laivat kyllä pääsevät Tanskan salmistakin tietenkin, mutta Vaasa ei voi ajatella niin, että jätettäisiin suosiolla yhteyksien rakentamiset Vaasan kautta.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #249 on: 15. 09. 2008 18:06 »
Samalla tuo Pohjoisen jäämeren sulaminen aiheuttaa muutaman metrin meren pinnannousun Pohjois-Atlannilla ja samalla Itämeren altaassamme.

Bullshit. Vedessä kelluva jää ei sulaessaan muuta milliäkään merenpinnan korkeutta. Jos taas puhut Gröönlannin mannerjäästä, on asia toki toinen...

Mutta samaa mieltä asiasta. Turha on haikailla jotain Norjan satamien kuljetuksia. Kyllä se siltahankkeen kannattavuus on haettava jastain ihan muualta ja lähempää.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #250 on: 15. 09. 2008 18:06 »


Bullshit. Vedessä kelluva jää ei sulaessaan muuta milliäkään merenpinnan korkeutta. Jos taas puhut Gröönlannin mannerjäästä, on asia toki toinen...


Mistä julkaisusta luit tai sait tiedon, että pohjoinen jäätikkö kelluu?
Tieto olisi minulle ihan uusi.
« Last Edit: 15. 09. 2008 19:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #251 on: 15. 09. 2008 19:07 »
Samalla tuo Pohjoisen jäämeren sulaminen aiheuttaa muutaman metrin meren pinnannousun Pohjois-Atlannilla ja samalla Itämeren altaassamme.

Bullshit. Vedessä kelluva jää ei sulaessaan muuta milliäkään merenpinnan korkeutta. Jos taas puhut Gröönlannin mannerjäästä, on asia toki toinen...

Älä nyt noin nimittele. Näin asiasta tiededokumentin ja asia menee jotenkin näin maallikon muistin varassa: Jää on suolatonta ja sulaessaan siis vähentää Pohjois-Atlantin vesien suolaisia kerrostumia (eri suolapitoisuudethan on meressä eri "patjoina", n.s harppauskeerosten erottelemina). Syvemmällä meressä ne muuttavat sitten merivirtoja ja tästä jotenkin aiheutuisi tuo nimenomaan Pohjois-Atlantin pinnan nousu muutamalla metrillä.

Ja itse mannerjääkin on kyllä sulamassa. Pahinta on kun jäämeren jääpeite katoaa kova vauhtia ja jää absorboisi avaruuteen auringonvaloa paljon paremmin kuin vesi. Tästä aiheutuu että lisääntynyt avovesi taas lämmittää entisestään merta ja ilmakehää ja jää sulaa entistä nopeammin. Noidankehää ei enää kai voida edes millään pysäyttää.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #252 on: 15. 09. 2008 20:08 »
Mistä julkaisusta luit tai sait tiedon, että pohjoinen jäätikkö kelluu? Tieto olisi minulle ihan uusi.

Lajunen voisi katsoa talvisin Sundominlahdelle.

Sanakomisario

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #253 on: 15. 09. 2008 20:08 »
Mistä julkaisusta luit tai sait tiedon, että pohjoinen jäätikkö kelluu?
Tieto olisi minulle ihan uusi.


Go vihreät!
 :)

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #254 on: 15. 09. 2008 21:09 »
Päijännetunneli on Päijänteestä Helsingin seudulle johtava raakavesitunneli, joka tuo vettä noin miljoonan asukkaan ja teollisuuden käyttöön. 120 km pitkänä se on maailman pisin yhtenäinen kalliotunneli, ja se kulkee 30–100 metrin syvyydellä maan pinnasta.

Tunneli rakennettiin pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyönä, kun havaittiin että seudun omat vesivarat olivat niukat ja huonolaatuiset. Suunnittelu alkoi 1960-luvulla ja rakentaminen alkoi sitkeän suurtyöttömyyden aikaan 1972 ja se otettiin käyttöön 1982. Rakennelma tuli maksamaan 530 miljoonaa markkaa vuoden 1981 hintatasossa, eli vuoden 2005 rahassa noin 195 miljoonaa euroa.

Päijännetunneli



Eli 120 kilometriä kallioon louhittua Päijännetunnelia maksoi 195 miljoonaa euroa. Mustasaaren Björkön ulkosaaristosta suoraan Uumajan satamaan tunneli olisi noin 52 kilometriä pitkä. Peruskallioon louhittua maantie-junaratatunnelia ja vesijohtotunnelia ei tietenkään voi kustannusten suhteen suoraan verrata, mutta olettaisin, että itse perustyö eli 52 kilometriä kallioperään louhittua suoraa tunnelia maksaisi ehkä noin 100 miljoonaa euroa. Lisäkustannuksia aiheuttaisi tunnelin eriyttäminen kahdeksi meno-paluu tunneliksi maantie- ja junarataliikenteelle ja yhdeksi ilmanvaihtotunneliksi ja tunnelin eri kohtiin ilmanvaihtopiiput. Aikatauluriippumaton esteetön kulku niin ettei vastaantulevia tarvitse pelätä on tunnelin tärkein ominaisuus eli kaksoisraide ja moottoritie.

RG-linen kannattamattomuuden perusteella ei pidä vetää johtopäätöksiä maantie-junaratatunnelin käytöstä koska kyseessä on käytettävyydeltään aivan erilaiset kulkumuodot.

Vaasa-Uumaja kiinteän yhteyden kustannuksia pitäisi tarkastella tarkemmin.
« Last Edit: 15. 09. 2008 22:10 by Timo Rintamäki »

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #255 on: 17. 09. 2008 09:09 »
Päijännetunneli on Päijänteestä Helsingin seudulle johtava raakavesitunneli, joka tuo vettä noin miljoonan asukkaan ja teollisuuden käyttöön. 120 km pitkänä se on maailman pisin yhtenäinen kalliotunneli, ja se kulkee 30–100 metrin syvyydellä maan pinnasta.

Tunneli rakennettiin pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyönä, kun havaittiin että seudun omat vesivarat olivat niukat ja huonolaatuiset. Suunnittelu alkoi 1960-luvulla ja rakentaminen alkoi sitkeän suurtyöttömyyden aikaan 1972 ja se otettiin käyttöön 1982. Rakennelma tuli maksamaan 530 miljoonaa markkaa vuoden 1981 hintatasossa, eli vuoden 2005 rahassa noin 195 miljoonaa euroa.

Päijännetunneli



Eli 120 kilometriä kallioon louhittua Päijännetunnelia maksoi 195 miljoonaa euroa. Mustasaaren Björkön ulkosaaristosta suoraan Uumajan satamaan tunneli olisi noin 52 kilometriä pitkä. Peruskallioon louhittua maantie-junaratatunnelia ja vesijohtotunnelia ei tietenkään voi kustannusten suhteen suoraan verrata, mutta olettaisin, että itse perustyö eli 52 kilometriä kallioperään louhittua suoraa tunnelia maksaisi ehkä noin 100 miljoonaa euroa. Lisäkustannuksia aiheuttaisi tunnelin eriyttäminen kahdeksi meno-paluu tunneliksi maantie- ja junarataliikenteelle ja yhdeksi ilmanvaihtotunneliksi ja tunnelin eri kohtiin ilmanvaihtopiiput. Aikatauluriippumaton esteetön kulku niin ettei vastaantulevia tarvitse pelätä on tunnelin tärkein ominaisuus eli kaksoisraide ja moottoritie.

RG-linen kannattamattomuuden perusteella ei pidä vetää johtopäätöksiä maantie-junaratatunnelin käytöstä koska kyseessä on käytettävyydeltään aivan erilaiset kulkumuodot.

Vaasa-Uumaja kiinteän yhteyden kustannuksia pitäisi tarkastella tarkemmin.

Mitä jos vaan oletettaisiin sen maksavan vain 50 miljoonaa, hankehan muuttuisi heti paljon houkuttelevammaksi kaikille. :0

Otappa nyt huomioon millainen halkaisija vaaditaan esittämääsi liikennetunneliin verrattuna vesijohtoon, sehän tuo päijännetunneli on. +Huoltotunnelit, ilmanvaihto Ym..ym.. 



Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #256 on: 17. 09. 2008 13:01 »
Ihan hauska keskustelun aihe, mielikuvitus antaa upeat siivet!

Se vaan pikkasen askarruttaa - miten saadaan miljardeja maksava silta aikaiseksi, kun ei tahdota saada edes yhtä ainoaa pikkulaivaa kannattavaksi Merenkurkussa?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #257 on: 17. 09. 2008 16:04 »




asialla.... ja.... ASIALLA on aina eroja kun puhutaan sillasta tai RG:stä.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #258 on: 17. 09. 2008 17:05 »

Mistä julkaisusta luit tai sait tiedon, että pohjoinen jäätikkö kelluu. Tieto olisi minulle ihan uusi.

Pohjoinen merijäätikkö kelluu. Pohjoisen merijäätikön alla ei ole mannerta, kuten Etelänavan alla.

En äänestäisi Vihreiden  valtuustoehdokas Lajusta valtuustoon, jos hänelle näyttää olevan uusi tieto, että pohjoinen jäätikkö kelluu.

En äänestäisi muitakaan uppioutoja tuntemattomia valtuutettuja ja puolueita, jotka luulevat, että saavat minulta ääniä putkahtamalla esiin vain vaalien alla.

Jos puolue tai ehdokas on vasta vaalien alla keksinyt, että pyrkii valtuustoon niin sellaisia harrastelijoita ja kokeilijoita ei pidä äänestää. Jos haluaa puolueena tai ehdokkaana valtuustoon niin ensin pitää tehdä itseään ja ajatteluaan yleisesti tunnetuksi kuukausien ajan eri medioissa. Ei valtuustoon mennä antamalla itsestään tiedoiksi pelkän puolueen, kuvan ja äänestysnumeron.
« Last Edit: 17. 09. 2008 18:06 by Timo Rintamäki »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #259 on: 17. 09. 2008 21:09 »
Joka päivä oppii jotain uutta.  Kiitos herra Rintamäelle.  Kerron vielä lisää mitä
en tiedä vaikka olen pyrkimässä valtuustoon.  

En tiedä politiikasta juuri mitään.

Olen kuitenkin pyrkimässä valtuustoon koska tiedän luontoystävällisyydestä
ja ihmisystävällisyydestä.  Nämä ovat ainoat eväät mitä minulla on.  Näillä evaillä
yritän tulla toimeen.

Merenkurkun siltayhteys on ihan mielenkiintoinen asia.
« Last Edit: 17. 09. 2008 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #260 on: 19. 09. 2008 16:04 »
Jos puolue tai ehdokas on vasta vaalien alla keksinyt, että pyrkii valtuustoon niin sellaisia harrastelijoita ja kokeilijoita ei pidä äänestää. Jos haluaa puolueena tai ehdokkaana valtuustoon niin ensin pitää tehdä itseään ja ajatteluaan yleisesti tunnetuksi kuukausien ajan eri medioissa. Ei valtuustoon mennä antamalla itsestään tiedoiksi pelkän puolueen, kuvan ja äänestysnumeron.
Poliittista kokemattomuutta tai myöhäistä mielenkiinnon heräämistä en henkilökohtaisesti pidä mitenkään miinustekijänä omaa endokasta valitessani. Sen sijaan hyvä yleistieto (yleinen asioista kiinnostuneisuus) ja analyyttisuus ja rationaalisuus ovat niitä tekijöitä ja ominaisuuksia, joita yhteisistä asioista päättävien henkilöiden tulisi lähtökohtaisesti omata. Näitä keskusteluja lukiessa päätöksenteko on kyllä helpottunut. Tosin kaikki ehdokkaat eivät ole täällä edustettuina, joten näitä keskusteluja tuskin voi ainoana perusteena käyttää.

Meni vähän off-topic, mutta oli pakko kommentoida tähän :) Sama asia koskee näitä keskustelujakin. Kun jokaisessa kommentissa olisi ripaus enemmän noita, niin keskustelumme johtaisivat todennäköisemmin johonkin kaikkia osapuolia keskimääräistä tyydyttävämpään - loogiseen pohdintaan, tai jopa lopputulokseen.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #261 on: 01. 12. 2008 19:07 »
SELVITYSTYÖT ALOITETTU !

Voi poijaaaaaaat, mikä uutinen... selvitystyöt Merenkurkun silta/tunnelityöstä on saanut rahoituksena 1,1 miljoonaa euroa.

Woihan Winde ! se tulee sittenkin. Kyllä nyt pitää korkata samppakaljat tämän kunniaksi.

UMEÅ, HERE WE COME.



http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=32165

Sanakomisario

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #262 on: 01. 12. 2008 19:07 »
Och samma på fin ska vi:

   
Ensimmäinen merkittävä askel kohti silta yli Merenkurkun on tehty. EU: n hankkeeseen 1,1 miljoonaa on kolme vuotta ja se sisältää useita yksittäisiä kohtia.

Kvarkki - oikotie järjestelmän rahoittaa puolet EU: n ohjelma Botnia-Atlantica. Ilmoitus tuli äskettäin.
-Ei, olemme tyytyväisiä, mutta todellisuudessa alkoi keväällä ", sanoi Merenkurkun neuvoston johtaja Christina Knookkala.
Hankkeen tavoitteena on kehittää Merenkurkun on Euroopan reitti. Suuri tutkimus siitä, mitä kiinteä yhteys merkitsisi on yksi osista hankkeessa. Mutta on olemassa myös lauttoja, satamat, strategista asemaa ja mahdollisuuksia yhteistyön ja kehityksen viestintä-paketteja ja koordinoiva rooli maiden kanssa.
Lue lisää maanantai-Vasabladet.

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #263 on: 01. 12. 2008 20:08 »
Nää on näitä "keksimällä keksittyjä" EU-hankkeita.

Selvitystöitä ja laskelmia on tehty kymmeniä vuosia ja monta kertaa.

Sama Merenkurkun neuvosto on tutkinut asiaa viimeiksi vuonna 2000 ja todennut: "ei vielä taloudellisesti kannattava hanke".

Ja viimeisin tutkimus lienee:
Usko Anttikosken muistio 14.9.2007:
"Ratayhteys tunneliratkaisuna Merenkurkun poikki 1700 - 2100 Miljoonaa euroa...käytännössä megahankkeet arvioidaan alakanttiin...hintoihin voidaan lisätä 30%"

Kysykää lisää:
us.anttikoski@kolumbus.fi

Ja kysykää päättäjiltä mistä ko. rahat löytyy?

Fakta on kuitenkin se, että Merenkurkun liikenne ei näytä kannattavan edes yhtä alusta...niin onko tarvetta käyttää meidän veronmaksajien rahoja tähän?
Panos ja tuotos ei tunnu olevan kohdallaan.

Pertti Salo


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #264 on: 01. 12. 2008 21:09 »




Tätä se uneni tiesi ...ei muuta puutu kuin Eric Sardinas ..eetu missä luuraat!!!!

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7435
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #265 on: 01. 12. 2008 21:09 »
Nää on näitä "keksimällä keksittyjä" EU-hankkeita.

Selvitystöitä ja laskelmia on tehty kymmeniä vuosia ja monta kertaa.

Sama Merenkurkun neuvosto on tutkinut asiaa viimeiksi vuonna 2000 ja todennut: "ei vielä taloudellisesti kannattava hanke".

Ja viimeisin tutkimus lienee:
Usko Anttikosken muistio 14.9.2007:
"Ratayhteys tunneliratkaisuna Merenkurkun poikki 1700 - 2100 Miljoonaa euroa...käytännössä megahankkeet arvioidaan alakanttiin...hintoihin voidaan lisätä 30%"


No näinhän se on nähtävä, tällä 1,1 miljoonalla maksetaan vain pikkuvirkamiesten palkkoja sen kolmen vuoden ajan...

Pitäähän heillekin jotakin "teethää teethää" -virikettä löytyä veronmaksajien rahoista...

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #266 on: 02. 12. 2008 01:01 »
Aiemmin kannatin merenkurkun kiinteätä yhteyttä, koska ajatus oli Vaasan etu hinnalla millä hyvänsä. Valtakunnan mittakaavassa näin ei voida toimia. Mitä siitä tulisi, jos kaikki toimisivat näin tai toimivathan ne, mutta eivät saa läpi.

Valtakunnan kannalta Merenkurkkuun ei kannata rakentaa kiinteätä yhteyttä. Vaasan kannalta kyllä kannattaisi, mutta tässä asiassa määrää valtakunnan kanta, ei Vaasan kanta. Vaasallahan yksinään ei ole tarvittavia rahoja Merenkurkun kiinteän yhteyden rakentamiseen. Selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä onkin oletettavasti suunnattu valtakunnanpäättäjille, vaikka tietenkin vaasalaisten päättäjien kanta on se ensimmäinen ja olennainen kanta aletaanko ajamaan vai ei.

Minun mielestäni, jos meren yli rakennetaan kiinteä yhteys niin se rakennetaan Ahvenanmaan kautta Ruotsiin. Koska missään muussa kohdassa kiinteä yhteys ei yksinkertaisesti ole kannattava, eikä järkevä. Kiinteä yhteys Ahvenanmaalta Ruotsiin on E18-tien tärkeä osa.

Jos E18-tiestä tehdään moottoritie koko matkalta niin E18-tietä pitkin pääsisi Tukholmasta Ahvenanmaan ja Suomen kautta Pietariin periaatteessa aikatauluriippumattomasti ja pysähtymättä.

Itse henkilökohtaisesti olen tullut siihen ajatukseen, että Turku, Pääkaupunkiseutu, Vaalimaa E18-tien varsi on tulevaisuudessa Suomen tärkein verotuloja tuottavan kaupan ja työllisyyden keskittymä. Tähän vaikuttaa se, että E18-tien toisessa päässä on Tukholma ja toisessa Pietari ja lisäksi Suomen etelärannikolla ovat satamat, talouselämä ja väestö.

Vaasan seudun ja Uumajan seudun paikallisten yrittäjien kantaan päätettäessä rakennetaanko Merenkurkun kiinteä yhteys ei kannata luottaa. Talouselämä ei ole demokratiaa. Omistaja voi päättää yksinään mitä tahansa.

Talouselämää, kuten suomalaisia ja ruotsalaisia poliitikkoina olevia johtavia virkamiehiäkin heiluttavat markkinatalouden realiteetit, jotka voivat yhdessä yössä saada aikaan päätöksiä, jotka täysin kumoavat edelliset vaikka mitä sanoisivat sitä ennen. Politiikan pitäisi olla demokratiaa, jossa päätökset pitäisi tehdä suoraan asioista kuntalaisten ja kansalaisten enemmistöllä ilman vaalisalaisuutta sähköisillä kansanäänestyksillä.
« Last Edit: 02. 12. 2008 02:02 by Timo Rintamäki »

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #267 on: 02. 12. 2008 01:01 »


Valtakunnan kannalta Merenkurkkuun ei kannata rakentaa kiinteätä yhteyttä. Vaasan kannalta kyllä kannattaisi, mutta tässä asiassa määrää valtakunnan kanta, ei Vaasan kanta. Vaasallahan yksinään ei ole tarvittavia rahoja Merenkurkun kiinteän yhteyden rakentamiseen.



Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että kansalaisilla pitäisi olla jokin oikeus puolellaan,  jonka avulla he voisivat hakea virallista holhousta,  niin virkamiesten kuin poliittisten päättäjienkin osalta. Tällöin voisimme ilmoittaa kansainvälisessä mediassa että emme vastaa heidän tekemistään veloista.  P rk le

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #268 on: 02. 12. 2008 07:07 »



Eu-n kanta on tässä hankkeessa se että pitää kehittää keskeistä pohjoismaista liikkenne ja yritysmailman yhteyksiä jossa "sininen tie" on jo olemassa ja joka loisi sillan ansiosta yhteyden.

Täällähän sitä toimintaa tarvitaan eikä eteläisessä suomessa..vai kuinka Rintamäki?

Kannattaa googletaa sininen tie ja arvoida uudelleen mikä olisi Suomenkin etu.

Tietysti tällainen selvitys harmittaa ja hiukan hämmentää lähinaapureita Vaasan ympärillä mutta mailma on.....

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7435
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #269 on: 02. 12. 2008 08:08 »

Tässä on lähinnä huoli siitä että veronmaksajien rahat käytetään max kustannustehokkaasti eikä tällaisten "lume" hankkeiden rahoittamiseen joilla täytetään lähinnä pikkuvirkamiesten isoja mahoja...


Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #270 on: 02. 12. 2008 10:10 »
Pidän maallikkona suutani hieman pienemmällä, tulee se vaara jossa on nyt joidenkin kohdalla
tullut eli "puhutaan löysäperäisiä". Muistini ei ole vielä kovin rapautunut propagandasta huolimatta, että jotkut nimimerkit ottivat selkäkeikkanaurut ja oltiin tietävinään hankkeen mahdottomuuden. Mitäs nyt tehdään kun kissa on tassunsa kastanut kermanekkaan?

Tänäpäivänä kun joutuu teknistä tietämystä jatkuvasti päivittämään. Tämän hankkeen kanssa ei vielä tänätalvena päästä edes alkuun, että nukkukaa rauhassa. Olkaa ihan levolliset siitä, että Vaasan kaupungin rahat ei tule koskaan riittämään ei siltaan ei tunneliin.. Sanoin jo aikaisemmin, että tämä on valtioitten välinen asia ja mukaan tulee myös EU. Annetaan asiantuntijoiden tutkia siltahanketta kaikessa rauhassa, meidän mielipidettä siinä ei kysytä, koska meidän järki missään ylety niin pitkälle kun itse kuvittelemme.

 Olen tyytyväinen siitä, että siltahanke otettiin vuosikymmenten jälkeen uudelleen esille, sinä aikana on sillanrakennustekniikkakin muuttunut. Jäädään odottelmaan tuloksia, siihen menee ainakin pari kolme vuotta aikaa. Eletään aivan rauhallisesti ja vedetään odotellessa vaikka tupakinsavut.


Pentti Suksi

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #271 on: 02. 12. 2008 12:12 »



Kuules herkkoo puhu sinä vaan ellusta ja mitä se maksaa...ihan hukkaan heitettyä veronmaksajien rahaa..mitä?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #272 on: 02. 12. 2008 12:12 »
Tässä linkki mistä näkee mitä haetaan ..katso ja mieti!

http://www.travel.fi/sininentie/fin/

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7435
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #273 on: 02. 12. 2008 15:03 »



Kuules herkkoo puhu sinä vaan ellusta ja mitä se maksaa...ihan hukkaan heitettyä veronmaksajien rahaa..mitä?

Ellussakin sentään tapahtuu oikeasti jotakin, nimittäin porukat siirretään Seinäjoelle ja Vaasan-Seinäjoen sähköradalle tulee todellista käyttöä :)

Tämä on taas niitä epämääräistä "tutkitaan tutkitaan" virkamies-ajanhaaskaus-hankkeita joilla ei ole tarkoituskaan tuottaa mitään todellista, kunhan tämän "hankkeen" virkamiehet saa taas tulorahoituksensa varmistettua joksikin aikaa...


Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #274 on: 02. 12. 2008 16:04 »


Tämä on taas niitä epämääräistä "tutkitaan tutkitaan" virkamies-ajanhaaskaus-hankkeita joilla ei ole tarkoituskaan tuottaa mitään todellista, kunhan tämän "hankkeen" virkamiehet saa taas tulorahoituksensa varmistettua joksikin aikaa...



Herkkoo on varsin oikeassa tekstissään. Juuri tälläista syöpää on kasvanut suomalaiseen jukiseen talouteen joka puolelle.  Nämä kaikki on rahoitettava oikeasti ansaituilla rahoilla. Nuo rahat saa kansa hikoilla kasaan.

Nyt kun tuota hommaa pyöritetään luotolla, ei kukaan kansalaisista reagoi siihen. Vaikka heidän lapsensa itkevät kivuista ja säryistä jotka heitä riivaa,  kun he yrittävät maksaa tuota yhteiskunnan tekemää velkaa. Vaikka kaikki tuo raha on varastettu, sekä vielä kaksoiskansalaisuudella varmistettu että rahat ovat turvassa. 

Kauniilla sanoilla ja valheella talutellaan kansalaisia järjestelmän tueksi hyväksikäytettäväksi.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #275 on: 02. 12. 2008 18:06 »


Herkoolle tiedoksi että valon kantaminen säkillä pirttiin ei koskaan ole kannattavaa....Seinäjoella vielä purraan hammasta tosissaan...


Original Wiik, nuo rahat tulee Eu-lta budjetista, että se siitä kassalla käymisestä kotomaassa..



Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #276 on: 02. 12. 2008 19:07 »
Sen verran isoja rahoja tuohon nyt sijoitettiin että pakko se on uskoa jotta ideassa on jotain mahdollisuuksia ja potentiaalia. Ei sitä rahaa olisi muuten myönnetty.

Oli miten oli niin hieno juttu ja ennenkaikkea Vaasalle ja vaasalaisille. Uumaja siinä mukana tietty. Vuosia tässä menee muutama selvitysten parissa ja sitten se rakentaminenkin kestää monta vuotta. Mutta aika menee muutenkin kuin siivillä mitä vanhemmaksi tulee.

Pitäisikö pistää jo sillalle nimikilpailu pystyyn ??  ;)


Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #277 on: 02. 12. 2008 19:07 »
Sen verran isoja rahoja tuohon nyt sijoitettiin että pakko se on uskoa jotta ideassa on jotain mahdollisuuksia ja potentiaalia. Ei sitä rahaa olisi muuten myönnetty.

Oli miten oli niin hieno juttu ja ennenkaikkea Vaasalle ja vaasalaisille. Uumaja siinä mukana tietty. Vuosia tässä menee muutama selvitysten parissa ja sitten se rakentaminenkin kestää monta vuotta. Mutta aika menee muutenkin kuin siivillä mitä vanhemmaksi tulee.

Pitäisikö pistää jo sillalle nimikilpailu pystyyn ??  ;)



Jep jep

Sijoitettu summahan vastaa jo lähes puolta promillea valmiin sillan kustannuksista.

Mistähän järkevästä tuokin raha on pois?

Vaikka onhan tuo hyvä tutkia, joku saa taas palkkaa jonkin aikaa, niin ja ei jää kaivelemaan, kun saadaan asia loppuunkäsiteltyä.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #278 on: 02. 12. 2008 20:08 »



Jos kelaat klaussi alusta tätä ketjua niin "SININEN SILTA" eli
"BLUE BRIDGE" oli jo tuolloin ehdotukseni kun Ericin kanssa väänsimme sillasta....

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #279 on: 02. 12. 2008 21:09 »



Jos kelaat klaussi alusta tätä ketjua niin "SININEN SILTA" eli
"BLUE BRIDGE" oli jo tuolloin ehdotukseni kun Ericin kanssa väänsimme sillasta....


Ehkei Klasu  vaan huomannut sitä sillä täällä on jo niin monta kirjoitusta.
Olisi hyvä, ettei avattaisi aina uutta aihetta vaan tarkistettaisiin olisiko
asian tiimoilta jo kirjoitettu aiemmin ja jatkettaisiin siitä.  Hakutoiminteella
löytyy helposti.
« Last Edit: 03. 12. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.