Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 143926 times)

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #280 on: 02. 12. 2008 21:09 »

Pitäisikö pistää jo sillalle nimikilpailu pystyyn ??  ;)


Tässä jokunen nimiehdotus:
- Putusilta II
- Connecting people
- Havet som icke är
- Nordiskt Humör
- Minnesmärk för dumheten
- Luontoperinnön velkasilta
ehdotuksia voi vapaasti muokata

Peeveli

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #281 on: 03. 12. 2008 16:04 »
Mielestäni Merenkurkun siltahanke on parasta mitä Vaasanseudulla voidaan suunnitella. Vieläpä EU:n kustannuksella.

Ihmettelen suuresti sitä negatiivisuutta, joka aihetta on kohdannut. Älkäämme itse tuhriko koko hanketta pessimistisessä "viisaudessamme". Turha keskinäinen nokittelu ja nimillä viisastelu ei edistä hanketta.

Siltahanke on sekä merkityksellisyydeltään että haasteellisuudeltaan suuri. Kukaan meistä maallikoista ei voi esittää siitä kuin mutu-tietoa. Positiiviset kannanotot ovat tervetulleita. Muuten alueemme ei todellakaan kehity. Hankkeeseen tarvitaan kaikissa vaiheissa Vaasan ulkopuolista rahaa (en tarkoita naapurikuntien), joten negatiivisuudella varmistetaan vain hankkeen tuhoutuminen.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #282 on: 03. 12. 2008 19:07 »


Tässä pari kuvaa minkälaisilla laitteilla tuota siltaa tullaan rakentamaan. Nosturit siis ovat kelluvia! Ja juuri tätä tarkoitusta varten kehitettyjä. Pojat kuuli että tänne ollaan tämmöistä tekemässä ja lähettivät kuvia.

Very nice!


Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #283 on: 03. 12. 2008 19:07 »


Ihmettelen suuresti sitä negatiivisuutta, joka aihetta on kohdannut. Älkäämme itse tuhriko koko hanketta pessimistisessä "viisaudessamme". Turha keskinäinen nokittelu ja nimillä viisastelu ei edistä hanketta.

        ...Positiiviset kannanotot ovat tervetulleita....

Mitäs jos kyse ei olekkaan negatiivisuudesta, vaan ihan arkisesta realismista. Siis jonkinlaisesta suhteellisuudentajusta.

Kuinkahan kauan saisi tuota väliä ajaa laivalla ilmaiseksi, jos tuon yli 2 miljardin euron sillan sijaan käytettäisiin ainoastaan siihen kuluvat pääomakulut laivalinjan tukemiseen.

Kun tuettaisiin RG-lineä vuosittain noin 130 miljoonalla eurolla. Ihan vain kokeiluluontoisesti, niin luulempa, että saattaisi olla lipun hinnat jonkin verran kohtuulliset ja laiva laadukas. Lisäksi tuossa tuessa olis se hyvä puoli, että sen voisi tehdä aluksi vaikka vain 5 vuotiseksi. Ja jos alkaa vaskiluodon sillalla olla ruuhkaa, eli liikennettä todellakin tulisi, niin sittenhän olisi hyvä miettiä tarkemmin sillanrakennusta. Näin ei tulisi ylimääräistä siltaa tehtyä turhaan.

Paljonkohan muuten on RG-Linen liikevaihto. Luulisi 5 vuotisella sopimuksella ja tuollaisella kohtuullisella tuella saavan "aika" rouheen laivan ja edulliset lipun hinnat.

Tuntuu aika uskomattomalta, mutta olisi ainakin riskittömämpää kuin sillan rakentaminen. Mikä lisäksi tärkeätä, niin ei ainakaan sen kalliinpaa. Eikä tässä suunnitelmassa tarvitse padota perämerta sisämaajärveksi.

Tästä on hyvä mennä eteenpäin.
« Last Edit: 03. 12. 2008 20:08 by Jarno Hautala »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #284 on: 03. 12. 2008 21:09 »
Jos rahoittajan pitäisi päättää niin on järkevintä tehdä vain yksi kannattavasti liikennöity kiinteä yhteys Suomen ja Ruotsin välille Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan.

Kiinteän yhteyden toteuttaminen pengertienä olisi helpompaa ja halvempaa, mutta kääntöpuolena pengertie olisi teknisesti pato, ellei siihen laiteta poikkitunneleita ja laajoja silta-aukkoja ja nostosiltoja. Ahvenanmaalta Ruotsiin voisi rakentaa pengertien koska väli ei ole niin vilkkaasti liikennöity kuin Helsingin ja Tallinnan väli, jolle välille tulisi kyseeseen vain tunneli.

Jos Ahvenanmaalta rakennetaan pengertie Tukholmaan niin Suomi olisi konkreettisesti sillanrakentaja Ruotsin ja Venäjän välillä.

Vaasalla on vain kyse toiminnan hakemisesta seudulle.

Vaasa voisi hakea perusteluja pengertielle tällekin kohtaa vaikka niinkin kaukaa kuin Pohjoisen Jäämeren Koillis- ja Luoteisväylän avautumisesta kesäjäiden sulamisen myötä, joka voisi siirtää Suezin kanavan ja Afrikansarven kärjen ja Panaman kanavan liikenteen Pohjoiselle Jäämerelle ja tuoda näin käyttöä Norjan Mo i Ranasta alkavalle Siniselle tiellekin, jonka yksi etappi on RG-linen hoitama Vaasa-Uumaja väli.

http://blogs.helsinki.fi/parikka
« Last Edit: 03. 12. 2008 21:09 by Timo Rintamäki »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #285 on: 03. 12. 2008 21:09 »
Jarnon "arkirealismista" on maailmassa montaa selkävoittoa. Ilman rohkeita ja päättäväisiä kavereita ei olisi rakennettu yhtäkään venelaituri isompaa siltaa. Kuussakin on jo käyty ja se se vasta maksoi.

Silta tuottaa, kun se avataan. Se tuottaa rahaa ja hyvinvointia. Se tuo myös uskoa. Uskoa siihen että emme elä periferiassa. Sillalla ei ole tarkoitus "padota" Perämerta. Siksi sitä sanotaan sillaksi. Piiiiitkä silta ja keskikohdassa mennään maan alle tunnelilla ja taas ylös parinkymmenen kilometrin päässä. Sitten taas pitkää siltaa pitkin Ruotsin mantereelle.

Eikä se tähän jää. Sillalle tehdään keskikohdille tekosaaret. Saarilla on levähdyspisteet. On kahvilaa, ruokalaa ja muuta mukavaa. Sillan alla todennäköisesti virtauksia hyödyntäviä turbiineja. Sillan valotolpissa tuuliturbiineja jne.

Laivaliikenne ei koskaan kykenisi samaan määrään kuljettamaan tavaraa ja ihmisiä. Tuollainen silta on kuin valtimosuoni. Sen avulla tämäkin alue saisi elinvoimansa. Synergiaa. Vaasan ja Uumajan välille. Pohjanmaan ja Västerbottenin välille. Skandinavian ja Baltian välille.

Lähtölaskenta on alkanut.

Peeveli

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #286 on: 03. 12. 2008 21:09 »
Hyvä Klaus !!!!!

Juuri noin.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #287 on: 03. 12. 2008 21:09 »

Silta tuottaa, kun se avataan. Se tuottaa rahaa ja hyvinvointia. Se tuo myös uskoa. Uskoa siihen että emme elä periferiassa. Sillalla ei ole tarkoitus "padota" Perämerta. Siksi sitä sanotaan sillaksi. Piiiiitkä silta ja keskikohdassa mennään maan alle tunnelilla ja taas ylös parinkymmenen kilometrin päässä. Sitten taas pitkää siltaa pitkin Ruotsin mantereelle.



Lähtölaskenta on alkanut.


Mainitsemasi selkävoitot on varmaankin otettu joidenkin muiden ihmisten inhorealismista ja pessimismistä. Minun arkirealismista ei ole kovin montaa selkävoittoa otettu. Rabbe on sen tehnyt Koti-Pizzallaan muuta tapausta en muista. En uskonut vuonna 1988, että joku hakisi pizzan mukaan pizzeriasta kuin hampurilaisen grillitä. Pizzahan syötiin aina Nr.1 pizzeriassa. Pidin ajatusta lähes täysin järjettömänä (olin silloin 15 vuotias murkku ja ajatukset sen mukaiset)

Olen yleesä aika voimakkaasti optimismiin taipuvainen, mutta tässä sekään ei riitä tarvittaisiin paljon muitakin avuja, että voisin kyseiseen hankkeeseen uskoa.
Mutta toivottavasti olen taas väärässä.

Pidän muuten realistisempana saada Vaasasta hissi avaruuteen, kuin kuin siltaa Vaasasta ruotsin lappiin, jonne ei ole myöskään kovin paljon luonnollista tarvetta järjestää liikennettä. Hissillä avaruuteen voisimme kuitenkin palvella Jenkkejä, Kiinalaisia, Venäläisiä ja kaikkia muitakin maapallolla asuvia. Toisin kuin sillalla Ruotsin lappiin.



Vielä tuosta ns. piiiitkästäsillasta

Usein vaan, kun pitkiä ylityksiä tehdään, niin tehdään pitkästi pegertä (patoa) ja jonkin verran siltaa. Siltaa kun on niin kallis rakentaa. Joku on jossain väittänyt, ettei merenkurkun alla oleva huonolaatunen poikkioleva kallio kelpaisi tunnelimateriaaliksi, mutta tiedä sitä sitten.

 
« Last Edit: 03. 12. 2008 21:09 by Jarno Hautala »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #288 on: 03. 12. 2008 22:10 »
Ahvenanmaalta Ruotsiin voisi rakentaa pengertien koska väli ei ole niin vilkkaasti liikennöity kuin Helsingin ja Tallinnan väli, jolle välille tulisi kyseeseen vain tunneli.

Tässä on vain yksi mutta... Ahvenanmeri Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä on todella syvä. Itse asiassa Ahvenanmerellä sijaitsee Suomen merialueiden syvin kohta, yli 300 metriä ! Saa siinä kuorman jos toisenkin ajaa ennen kuin pengertie on valmis. Sensijaan Merenkurkussa syvyydet ovat huomattavasti pienemmät, luokkaa 10-20 metriä.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #289 on: 04. 12. 2008 09:09 »
Ahvenanmeri on todellakin 200-300 m syvä, pohjoisessa matalampi noin 80 metriä syvä.

http://www.mtry.org/tiedotteet/Anttikoski
« Last Edit: 04. 12. 2008 09:09 by Timo Rintamäki »

Sanakomisario

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #290 on: 08. 12. 2008 10:10 »
Lainaus:

Ilkka

Kolumnit
Merenkurkun sillasta haaveillaan taas - tosissaan

maanantai 08.12.2008:



...Uskokaa tai älkää: Merenkurkun siltaa suunnitellaan jälleen - oikein tosissaan. 25 kilometrin sillan tiellä on oikeastaan vain luonnonsuojelu: Vaasan saaristo on maailman perintöaluetta.

Vihreille luu kurkkuun: Sillan kantoarkkuihin suunnitellaan perustettavaksi tuulivoimaloita, Merenkurkun tuulivoimapuistoa.

Asialle näyttää vihreää valoa nyt niin Norja, Ruotsi kuin Suomikin.

Kysymys on logistiikasta tavaraliikenteessä. Ruotsin puolelle ehdittäisiin kuljettaa kontteja ajoaikojen puitteissa aina syvältä Etelä-Pohjanmaalta saakka. Ruotsin läpi menee upea rautatie.

Nyt siltaa ei enää suunnitella - kuten ehkä 70-luvulla - vain siksi, että "olisi kiva kun on silta". Nyt sille on keksitty käyttöä. Todellista tarvetta.

Silta ei poista Kaskisten sataman tarpeellisuutta: Kaskinen on edelleen ja pysyy Etelä-Pohjanmaan kotisatamana...



Näin ajatellaan Pohjanmaan pääkaupungin lehdessä Seinäjoella.

Siellä alueen veturissa.

Miten on, Vaasalaiset?

Onks nyt taas parempi vain katsoo vierestä miten muut toimii..?

Ollaan hei niin stadilaisii eiks jee?

Nää-äh...


Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #291 on: 08. 12. 2008 17:05 »
tapausta en muista. En uskonut vuonna 1988, että joku hakisi pizzan mukaan pizzeriasta kuin hampurilaisen grillitä. Pizzahan syötiin aina Nr.1 pizzeriassa. Pidin ajatusta lähes täysin järjettömänä (olin silloin 15 vuotias murkku ja ajatukset sen mukaiset)
 
Kyllä pizzeria N:ro 1:stä sai pizzan mukaansa pakattuna heti alusta alkaen.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #292 on: 08. 12. 2008 17:05 »
 
Kyllä pizzeria N:ro 1:stä sai pizzan mukaansa pakattuna heti alusta alkaen.





Tiedän, tai luulen tietäväni. Olin aika nuori silloin nr.1 alkuaikoina.

Ihmettelyni kohdistuikin siihen, että rakennetaan "uusi" busines lähes kokonaan mukaan myyntiä varten. Se ei ollut dogibägejä lukuun ottamatta mitenkään älyttömän yleistä. Ainakaan meidän perheessä tai tuttavapiirissä. Me mentiin aina pizzalle, eikä niitä pizzoja juuri koskaan 80 luvun alussa haettu kotiin. Ainakaan meillä.




Lajunen tai joku muu. Apua!! Miten saa ne quotet pysymään pois????? Menee hermot!!
« Last Edit: 08. 12. 2008 20:08 by Kari Lajunen »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #293 on: 09. 12. 2008 09:09 »
Mitenkäs siltakeskustelusta tuli pizzakeskustelut ??? Koska nyt on EU tasolla päätetty tutkia
sillan teko meren kurkun yli, niin meidän tavallisten pulliaisten ei ole syytä kovin paljon  mietiskellä
sillan kannattavuuksia ja lujuuslaskelmia. Ne kuuluvat nyt  EU:n, Venäjän, Suomen, Norjan ja Ruotsin mietittäväksi. Noin 40 vuoden aikana on siltatekniikka muuttunut ja ennenkuin tämän sillan tekoon päästään on tekniikka huimasti mennyt eteenpäin. Otetaan aivan lyhyt aikajana historiasta tähänpäivään. Jos satavuotta sitten kuollut ihminen nostettaisiin haudasta katsaomaan nyt miten me elämme. Hän olisi niin peloissa ja kauhuissa että välittömästi kuolisi kauhusta meidän syliimme. Hän yksinkertaisesti näkisi kauheaa painajaisunta. Jos tämän päivän teinityttö kävelee vastaan, niin hän näkee itse paholaisen kävelevän kohtisuoraan häntä kohti.
Hän ei olisi voinut edes kuvitella tällaista maailmaa.
Jos ihmiskunnalla ei olisi luovaa laiskuutta, niin istuisimme metsissä kivien päällä ja vuoleskeltaisiin
puusta nuolenpäitä.

Eli tarkoitan nyt sitä, että emme  päätä täällä siltahankkeesta, ne on liian suuria asioita meidän päätettäväksi. Jätetään nyt joutavat väittelyt pois ja annetaan huippuasiantutijoiden miettiä siltaa ja sillan kannattavuutta. Se nyt ei totudu vuosikymmenenkään sisällä.

Pentti Suksi

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #294 on: 09. 12. 2008 15:03 »
Mitenkäs siltakeskustelusta tuli pizzakeskustelut ??? Koska nyt on EU tasolla päätetty tutkia
sillan teko meren kurkun yli, niin meidän tavallisten pulliaisten ei ole syytä kovin paljon  mietiskellä
sillan kannattavuuksia ja lujuuslaskelmia. Ne kuuluvat nyt  EU:n, Venäjän, Suomen, Norjan ja Ruotsin mietittäväksi. Noin 40 vuoden aikana on siltatekniikka muuttunut ja ennenkuin tämän sillan tekoon päästään on tekniikka huimasti mennyt eteenpäin. Otetaan aivan lyhyt aikajana historiasta tähänpäivään. Jos satavuotta sitten kuollut ihminen nostettaisiin haudasta katsaomaan nyt miten me elämme. Hän olisi niin peloissa ja kauhuissa että välittömästi kuolisi kauhusta meidän syliimme. Hän yksinkertaisesti näkisi kauheaa painajaisunta. Jos tämän päivän teinityttö kävelee vastaan, niin hän näkee itse paholaisen kävelevän kohtisuoraan häntä kohti.
Hän ei olisi voinut edes kuvitella tällaista maailmaa.
Jos ihmiskunnalla ei olisi luovaa laiskuutta, niin istuisimme metsissä kivien päällä ja vuoleskeltaisiin
puusta nuolenpäitä.



Pentti Suksi

Anteeksi kovasti, että ohjasin keskustelua muualle, kuten pizzoihin. Se ei ollut tarkoitukseni, mutta kun toinen kirjoittelija väitti valheellisesti virheellisesti, että minun arkirealismista on otettu jo monta selkävoittoa, niin kerroin sen esimerkin joka minulle tuli ainoana mieleen. Olen siis pahoillani

Eli tarkoitan nyt sitä, että emme  päätä täällä siltahankkeesta, ne on liian suuria asioita meidän päätettäväksi. Jätetään nyt joutavat väittelyt pois ja annetaan huippuasiantutijoiden miettiä siltaa ja sillan kannattavuutta. Se nyt ei totudu vuosikymmenenkään sisällä.

Eikö tämän palstan tarkoitus ole kuitenkin, että juuri tänne kirjoitellaan ja täällä väitellään. Moni varmasti tietää, että emme tuosta asiasta päätä. Tuskin tämä meidän keskustelu kovinkaan paljon mainitsemiasi huippuasiantuntijoita häiritsee. Ja jos oikesti häiritsee, niin voivat kertoa sen modelle ja mode voi ääritapauksessa lukottaa aiheen. Helppoa

Edit: Näköjään ei minulta sanaakaan sillasta. Anteeksi. Harhailija mikä harhailija.
« Last Edit: 09. 12. 2008 15:03 by Jarno Hautala »

eklu

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #295 on: 09. 12. 2008 17:05 »
Ennenkuin silta rakennetaa ruotsiin asti pitää laittaa kuntoon kulkuyhteydet saaristoon, täällä jo asiasta lisää affenanmaalta. http://www.kovalevy.org/390847

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #296 on: 18. 12. 2008 10:10 »
Tämänviikkoisessa MEGA-lehdessä Christiina Knookala esittelee Merenkurkun neuvoston hanketta kiinteän yhteyden saamiseksi Merenkurkun yli. Mukana on mm. kartta mistä näkyy neljä eri linjausvaihtoehtoa silloille ja tunneleille.

Quote
Tässä vaiheessa hanke etenee siten, että Merenkurkun neuvosto laatii aiheesta visuaalista materiaalia ja argumentteja, jotka puoltavat sitä miksi projektia kannattaisi viedä eteenpäin. Argumenteista merkittävimmät liittyvät siihen, että voimme osoittaa tämän yhteyden helpottavan ruuhkia Euroopassa.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #297 on: 18. 12. 2008 12:12 »
Joku koiranleuka tekstaili aikoinaan: Merenkurkun yli tarvitaan silta, että piip pääsevät nopeasti pakoon, jos ryssä käy päälle! Käy nopsemmin kuin soutamalla.

Vakavasti puhuen - olisihan silta ihan kiva laite. Olis ihan kiva kiertää turistina Perämeri(järvi) maitse ja käydä moikkaamassa tuttuja ja sukulaisia Ruotsin puolella. Mitä muuta uutta hyötyä sillasta olisi? Vähäiset tavara- ja matkustajamäärät kulkevat aivan hyvin rg-laivalla, toki tuetulla sellaisella.

Vai kuvitteleeko joku tosissaan, että esimerkiksi Venäjä tarvitsisi joitakin vaikeasti rekoilla tavoitettavia Norjan satamia? Niillähän on rautatien (leveäraiteinen) päässä ympäri vuoden sulana pysyvä Murmanskin satama. Volvon koppienkaan varaan siltaa ei kannata rakentaa.
Miljoona EU-rahaa on aika paljon tinasiltaleikkeihin! Kyllähän tuolla rahalla saa jo nätin näköisiä pienoismalleja. Turhempaankin EU on rahoja syytänyt - tasapuolisuus velvoittaa.

Vielä vakavammin puhuen - jos Suomesta joskus pengersilta meren yli rakennetaan, rakennetaan se Etelä-Suomesta Viroon! Kivan lisäksi se olisi todennäköisesti jopa kannattava, liikennemäärät olisivat aivan eri atmosfääreissä Merenkurkkuun verrattuna. Se hyödyttäisi juuri sitä osaa maasta, jossa ihmiset asuvat ja elinkeinoelämä pyörii.

Mutta jatkakaa vaan, haaveilen minäkin - lottovoitosta. Uhraan peliin pari euroa silloin tällöin.   

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #298 on: 18. 12. 2008 13:01 »




Taas tämä Viron ja eteläsuomen yhteys ..manteiro Vaasasta Uumajaan se silta rakennetaan ,hesalaisilla on jo liikakin verovaroilla tehtyja (tehdään) muutkin tarvitsee...

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #299 on: 18. 12. 2008 13:01 »
Suomi tarvitsee, saadakseen lisättyä taloudellista toimeliaisuutta, kiinteän yhteyden Etelärannikolta Suomenlahden yli Tallinnaan ja E67-tien moottoritieksi Tallinnasta Eurooppaan ja E18-tien moottoritieksi Pietarista Suomen kautta Turkuun ja kiinteän yhteyden Turusta Ahvenanmeren yli Tukholmaan.

Sanoisin, että on edullisempaa tuoda laivalla ihan reilusti Tanskan Salmien kautta Etelä-Ruotsin kärjen kiertäen laivalla perille asti määrävaltion satamaan kuin käyttää Norjan Mo i Ranan satamasta alkavaa E12-tietä, jota markkinoidaan nimellä Sininen tie ja kuljettaa Uumajasta Merenkurkun yli Vaasaan oli siinä RG-line linja tai kiinteä yhteys.

Kuvittelin jostain syystä, että Venäjä tarvitsee Norjan satamia vaikka sillä on kauppasatamat Suomenlahden pohjukassa ja Arkangelissa. Muurmanskin satamaa ei kannata enään käyttää.

"Muurmanskissa on ydinkäyttöisten alusten ja sukellusveneiden tärkeä laivastotukikohta, jonka radioaktiivisiin saasteisiin ympäristöjärjestöt ovat viime vuosina kiinnittäneet huomiota."

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #300 on: 19. 12. 2008 13:01 »
Taas tämä Viron ja eteläsuomen yhteys ..manteiro Vaasasta Uumajaan se silta rakennetaan ,hesalaisilla on jo liikakin verovaroilla tehtyja (tehdään) muutkin tarvitsee...

Usein olemme ex-vaasalaisen kanssa samoilla linjoilla - tämä silta-aihe onneksi todistaa, ettemme ole klooneja, hyvä!
Vaasa vastaan Helsinki sen verran, etteivät kaupungit ole kovinkaan vertailukelpoisia missään mielessä. Silta Vaasasta rakennettaisiin lähinnä kivan tähden sekä itä- ja länsi-ruotsalaisten intresseistä lähtien.

Kiinteä yhteys Viroon ja sinne yhdistäisi koko Suomen koko Eurooppaan. Siellähän sitten jo tarvittaisiinkin vallan peevelin paljon sitä paljon jauhettua kielitaitoa! 

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #301 on: 19. 12. 2008 13:01 »



Niinpä olemmekin... luitkos muuten eilen ilmestyneen megasanomat, siinä Christina Knookkala selvittää missä mennään ja mitkä argumentit on pöydässä, kannattaa tutustua oli kattava kertomus asiasta.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #302 on: 20. 12. 2008 09:09 »
Minun käsiini ei ole osunut Mega-lehteä, jossa selvitettäisiin merenkurkun kiinteätä yhteyttä. Kyseisellä kevyellä medialla ei taida olla netissä sähköistäkään versiota vaikka tiettävästi nykyään lehdet tehdään ensin sähköisessä muodossa, jonka jälkeen lehti painetaan paperimuotoon.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #303 on: 20. 12. 2008 14:02 »
Et, Timo, oikeastaan menetä mitään, vaikket MEGA-mainoslehdykkäästä Merenkurkun neuvoston lobbausta lukisikaan. Se on sitä vanhaa suomenruotsalaista hapatusta ja mantraa yhteistyöstä entisen emämaan kanssa, taloudellisia laskelmia ei esitetä - ei tietenkään. Realismi lopettaisi haaveilun! Christiina Knokalakin puhuu sillasta vain liikkumisen edistäjänä - eikös se turha liikkuminen ole nykyään jopa tuomittavaa?

Merenkurkun neuvosto on Pohjoismaiden neuvoston (kielet ruotsi, tanska ja norja!) suora jatke ja koko organisaatio toimii ensisijaisesti Ruotsin hyväksi. Sinänsä PN on vallattomuudessaan (onneksi) lähinnä vain keskustelukerho - mielipiteenvaikuttajana sitä ei kuitenkaan pidä aliarvioida.

Megan laajemmasta kartasta (Suomen kaupungit esitetty vain ruotsink. nimillään, kiva yksityiskohta) näkee hyvin, miten järjetön ajatus on liittää Venäjä Pietaria ja Moskovaa myöden Vaasan kautta vaikeakulkuisen Norjan "alppien" yli. Todella (nuuska)pilvistä haettu idea!
Amatöörit yrittävät hakea tukea Uumajan sillalle Ruotsin ja Tanskan välisestä maayhteydestä. Myös Suomi, mutta varsinkin Norja ovat koko maiden pituudeltaan tukemassa tuota yhteyttä. Siis väestopohja ja taloudelliset toiminnot ovat sitä luokkaa, että vertausta ei kukaan voi ottaa vakavissaan. Toki kaikesta on ihan kiva jutustella.

Sokealla ottallakin näkee, että keskinen Eurooppa ja vauhdilla kehittyvät entiset itäblogin maat ovat parhaiten tavoitettavissa Baltian kautta kulkevaa moottori- ja rautatietä pitkin. Ennen Baltian tavoittamista tarvitaan tietysti yhteys Hesasta Tallinnaan (tunneli-silta?). Suunnitelmat lienevät jo melko pikällä - hankkeen taloudellisuudestakin on todistettua näyttöä. (Luonnollisesti myös keskisen Suomen kauppa käy juuri tuota reittiä).

Näin on näreet, valitettavasti emme taida tulla pääsemään ex-vaasalaisen kanssa yhteisymmärrykseen tässä asiassa. No, eipä se mittää, eihän sen sinänsä tarvitse tavoitteena ollakaan - keskustelun hedelmät puhkeavat erilaisista näkemyksistä!
Siteeraisin vielä luettua tekstaria Pohjalaisesta: Siltayhteys Vaasasta Ruotsiin tarvitaan, että piip pääsevät nopeasti pakoon, jos ryssä uhkaa! Ite sanoisin, että joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään, aattelepa ite!   
 

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #304 on: 25. 12. 2008 23:11 »
Kuinka monta kertaa ja kuinka monta vuotta tutkitaan mahdollisia silta- tai tunneliyhteyttä?
Tähän mennessä ainakin 40 vuotta.

Niin kauavonko kun maa nousee ja päästään kävelemään Ruotsinpuolelle? Vuosi on silloin 4000 ja ei tarvita kumpaakaan.

"Nyt Merenkurkun neuvosto tutkii"...se on tutkinut aiemminkin ja kertonut, että yhteyden hinta on noin 3 MILJARDIA euroa!

Merenkurkun neuvoston saama miljoona euroa pitäisi laittaa tutkimaan: Mistä saataisiin se kolme miljardia euroa! Ei sitä teknistä puolta, se on tutkittu monta kertaa, viimeiksi 1990-luvulla: "tekniset edellytykset ovat olemassa".

Aika kuluu...kohta hinta on 5 MILJARDIA euroa.

PS.
Hyviä ideoita: fableablelta, beluriskilta, markulta.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #305 on: 26. 12. 2008 06:06 »
Suomen ei kannata rakentaa kiinteätä yhteyttä Ruotsiin Merenkurkun kohdalle vaan yhdistää Ahvenanmeren yli Pietari, Helsinki ja Tukholma. Liikenne Suomen etelärannikkoa kulkevalla E18-tiellä on vähäsen suurempaa kuin Merenkurkun Sinisellä tiellä.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #306 on: 26. 12. 2008 09:09 »
Suomen ei kannata rakentaa kiinteätä yhteyttä Ruotsiin Merenkurkun kohdalle vaan yhdistää Ahvenanmeren yli Pietari, Helsinki ja Tukholma. Liikenne Suomen etelärannikkoa kulkevalla E18-tiellä on vähäsen suurempaa kuin Merenkurkun Sinisellä tiellä.

Aivan vain kommenttina muutama kysymys ensi alkuun:
- mikä olisi se perusteltu tarve yksilöitynä konkreettisesti?
- mikähän olisi Turun saariston (Saaristomeren) kuntien ja asukkaiden sekä huvilanomistajien näkemys asiaan?
- mitenkähän mahtaisi Ahvenanmaa saaristokuntineen ja asukkaineen suhtautua hankkeeseen?
- mikähän olisi Tukholman tai Kapellskärin seudun, saariston ja ympäristön asukkaiden kanta asiaan?
- kuunneltaisiinko Ruotsin ja Suomen merenkulun viranomaisia, ympäristökeskuksia ja ehkä myös lauttaliikennettä ja rahtiliikennettä harjoittavia?
- mikä olisi "projektin" ja vaikutusten +/-  saldo?

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #307 on: 26. 12. 2008 10:10 »

"Nyt Merenkurkun neuvosto tutkii"...se on tutkinut aiemminkin ja kertonut, että yhteyden hinta on noin 3 MILJARDIA euroa!


Rahaa on myönnetty selvityksiin ja tutkimukseen 1 milj.euroa.
Varmaankin tarpeeseen, kyllä tutkimuksia kannattaa tehdä.  Työllistää se ainakin muutaman "tutkijan" ja varmistaa palkanmaksun joksikin vuodeksi eteenpäin.
Tätä aiheketjua kiinnostuneimmat tutkinevat taaksepäin.

Teknisesti tämä hanke tietenkin olisi toteuttavissa, mutta se todellinen tarve ja seuraus-/ympäristövaikutukset??
 Kolme (3) miljardia euroa, siis arviona, hankkeelle!!  Eihän se ole kuin 3000 miljoonaa euroa ja 18 000 miljoonaa vanhaa markkaa.

Mitä maksaa liikennöintiin Merenkurkussa sopiva alus?
Mitä maksaa esim. RG Linelle yksi edestakainen matka?

Mikähän olisi pelkästään projektin (3 mrd. euroa) kuoletusaika (takaisinmaksu), huomioimatta oheiskustannuksia ja vaikutuksia sekä ylläpitoa?

PS. Tällaiset kohteet ovat myös turvallisuusriski - ajatus ihan vain sivujuonteena.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #308 on: 26. 12. 2008 12:12 »
Lainaus  belurisk
Mikähän olisi pelkästään projektin (3 mrd. euroa) kuoletusaika (takaisinmaksu), huomioimatta oheiskustannuksia ja vaikutuksia sekä ylläpitoa?


Tämä projekti on kansallinen eli Eu rahoittaa pääasiassa eli me, koko eurooppa.

Tokkopa meidän Vaasalaisten nyt kannattaa niin kauheasti miettiä ...ne on isommat ja isommissa käsissä asiat ja rahat.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #309 on: 26. 12. 2008 14:02 »
Lainaus  belurisk

Tokkopa meidän Vaasalaisten nyt kannattaa niin kauheasti miettiä ...ne on isommat ja isommissa käsissä asiat ja rahat.

Erikoinen näkemys Ex:ltä. mutta näkemys silti.   

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #310 on: 26. 12. 2008 17:05 »



Ja lisää tuuttaa ..erikoista on se että yritetään torpedoida hyvä hanke kielteisillä kannanotoilla... erikoista sekin sanoisin...beluriskiltä!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #311 on: 26. 12. 2008 18:06 »
Lainaus  belurisk
Mikähän olisi pelkästään projektin (3 mrd. euroa) kuoletusaika (takaisinmaksu), huomioimatta oheiskustannuksia ja vaikutuksia sekä ylläpitoa?


Tämä projekti on kansallinen eli Eu rahoittaa pääasiassa eli me, koko eurooppa.

Tokkopa meidän Vaasalaisten nyt kannattaa niin kauheasti miettiä ...ne on isommat ja isommissa käsissä asiat ja rahat.

Merenkurkun yhteyden piti kuulua valtioille ja aluksi kuuluikin pääasiassa. On suuri riski, että myös Vaasa joutuu kaikissa näissä projekteissa maksumieheksi. Eikös vaan tuossa 1 M€ euron projektissakin ole Vaasakin maksajana...

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #312 on: 26. 12. 2008 21:09 »





Kiva lukea kuka Vaasassa on kehityksen jarrumiehinä...tai naisina!

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #313 on: 27. 12. 2008 12:12 »



Ja lisää tuuttaa ..erikoista on se että yritetään torpedoida hyvä hanke kielteisillä kannanotoilla... erikoista sekin sanoisin...beluriskiltä!

Kuka, ketkä tai mikä taho on jo ehtinyt määritellä hankkeen HYVÄKSI?
Kun kyse suunnitelmissa ja arvioissa on pelkästään rahassa kyse 3 miljardista eurosta, niin eikö sellaiseen tulisi liittyäkin kriittisyyttä?!
Miten esim. Ex-Vaasalainen perustelee hankkeen hyvyyden jo tässä vaiheessa?

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #314 on: 27. 12. 2008 12:12 »


Tämä projekti on kansallinen eli Eu rahoittaa pääasiassa eli me, koko eurooppa.


Mitä Ex-V. tarkoittaa kansallinen?  Eli mitä eroa on kansallisella ja EU:lla?
Itämeri (ml. Pohjanlahti ja Suomenlahti) on nk. sisämeri.  Sen olotila ja hyvinvointi koskettaa kaikkia sen rannikkovaltioita.
Viittaan edelleen muutama kirjoitus taaksepäin kirjoituksiini ja esittämiini kysymyksiin.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #315 on: 27. 12. 2008 12:12 »


Kiva lukea kuka Vaasassa on kehityksen jarrumiehinä...tai naisina!

Nämä puheet jarruttajista ovat retoriikkaa ja logikkaa, mikä ei kestä, kun mennään vähän syvemmälle asioihin.
Kaikki ns. "kehitys" ei ole vaikutuksiltaan myönteistä, kuten olemme jälleen saaneet havaita ja saamme erilaisten seurauksien kautta kokea tässä nyt taas jatkossa.
Syöpäkin kehittyy, mutta potilas ei välttämättä koe sitä hirveän positiivisena?!

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #316 on: 27. 12. 2008 13:01 »
- mikä olisi se perusteltu tarve yksilöitynä konkreettisesti?

Merenkurkun kohdalla ei ole perusteltua tarvetta kiinteälle yhteydelle Ruotsin Lappiin. Ahvenanmeren kohdalla tarpeen voisi jopa perustellakin. Tukholma-Helsinki-Pietari seudulla asuu 12 miljoonaa potentiaalista kuluttajaa. Alueen taloudelle ja työllisyydelle olisi kenties hyödyksi, jos olisi kiinteä yhteys Ahvenanmeren yli.

Quote
- mikähän olisi Turun saariston (Saaristomeren) kuntien ja asukkaiden sekä huvilanomistajien näkemys asiaan?

Ahvenanmaan saariston läpi kulkeva pergertiesiltahirvitys ei tietenkään sovi ainakaan huvilanomistajien maisemaan. Kaikkea ei voi saada.

Quote
- mitenkähän mahtaisi Ahvenanmaa saaristokuntineen ja asukkaineen suhtautua hankkeeseen?

Ahvenanmaan saaristokuntien ja asukkaiden intressin olettaisi olevan saada toimintaa kuntiinsa. Jättimäinen tienrakennus hyödyttäisi oletettavasti suuresti kuntien taloutta ja työllisyyttä.

Quote
- mikähän olisi Tukholman tai Kapellskärin seudun, saariston ja ympäristön asukkaiden kanta asiaan?

Tukholman tai Kapellskärin seudun, saariston ja ympäristön asukkaiden intressin olettaisi olevan saada toimintaa kuntiinsa. Jättimäinen tienrakennus hyödyttäisi oletettavasti suuresti alueen taloutta ja työllisyyttä.

Quote
- kuunneltaisiinko Ruotsin ja Suomen merenkulun viranomaisia, ympäristökeskuksia ja ehkä myös lauttaliikennettä ja rahtiliikennettä harjoittavia?

Olettaisin, että laivojen satamasta satamaan palvelut, joilla kierretään ruuhkainen tieverkosto, olisi jossain määrin edelleenkin kilpailukykyinen. Etelä- pohjoissuuntaisen kaikenlaisen liikenteen sujuva ja esteetön läpivirtaus Ahvenanmaalla ja Ahvenenmerellä pitää varmistaa.

Quote
- mikä olisi "projektin" ja vaikutusten +/-  saldo?

+ saldona rakentamisen kannalta Ahvenanmeren kohdalla voisi sanoa, että Ahvenanmaan saaristoa on melkein Ruotsin rannikolle asti. Välissä on vain kapea Ahvenanmeren salmi.

- saldona on, että alueen luonto menettää stabiliteettinsa ja joutuu sopeutumaan tai häviää muuttuneissa olosuhteissa.
« Last Edit: 27. 12. 2008 13:01 by Timo Rintamäki »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #317 on: 27. 12. 2008 16:04 »
Timolle ja beluriskille hieman rautalenkaa käteen:

Jos Merenkurkun silta tulisi maksamaan 3 miljardia, tulisi Hesa - Tallinna silta maksamaan 30 miljardia ja yhteys yli Ahvenanmeren 300 miljardia. Hinta-arviot ovat omiani ja perustuvat puhtaasti kunkin alueen soveltuvuuteen kiinteää yhteyttä ajatellen. Ehkä tästä johtuen näistä kolmesta vaihtoehdosta tapetilla on ollut ainoastaan Merenkurkun yhteys vaikka niin kuin me kaikki tiedämme, kaksi muuta olisivat ehdottomasti hyödyllisempiä.

Kehottaisin erityisesti tutkimaan karttaa ennen kuin lauotaan perusteettomia heittoja "kapeasta Ahvenanmeren salmesta". Tämä kapea salmi on leveydeltään noin 40 kilometriä ja syvyydeltään 200 - 300 metriä. Tälläistä kapeata salmea on aivan mahdotonta padota täyttämällä. Ja ilman täyttöjä salmeen tarvittaisiin maailman ylivoimaisesti pisin riippusilta. Tai sitten pitäisi rakentaa tunneli meren ali, mutta tässä arvelluttaa puolestaan yläpuolella olevan meren aiheuttama 20 - 30 kertaa normaalia ilmanpainetta suurempi paine. Pienikin särö kalliossa niin tunneli joko sortuu tai tulvii.

Suomenlahdella taas syvyyttä on 50 - 70 metriä. Jo se on turhan syvää penkereiden tai tekosaarten tekemiseen. Lisäksi leveys on 60 kilometriä eli tästä tulisi jopa Ahvenanmeren siltaa pidempi. Tunnelivaihtoehto on tässä vaihtoehdossa jo realistinen vaikka ei siitä helpoimmasta tai halvimmasta päästä. Meren paine kun on "vain" 5 - 7 kertaa normaali-ilmanpaineen verran.

Merenkurkku taas on pääosin 10 - 20 metriä syvää ja leveydeltään noin 40 kilometriä. Eli tämä reitti on puhtaasti helpoin toteuttaa näistä kolmesta vaihtoehdosta perinteisellä maanrakennustekniikalla. Tarvitaan vain armoton rekkaralli penkereiden ja tekosaarten muodostamiseksi ja sitten muutama luokkaa Raippaluodon silta olevaa riippusiltaa ja syvimmästä kohtaa kaivetaan tunneli alta. Massiivinen projekti tämäkin, mutta ei mitään verrattuna kahteen muuhun. Siksi tämä on aika ajoin tapetilla, mutta kahdesta muusta ei puhu kukaan muu kuin Timo Rintamäki tai belurisk.

Mielestäni on hyvä asia, että kiinteätä yhteyttä tutkitaan. Meidän asiamme ei ole tätä tyrmätä. Jos selvityksistä ilmenee, että yhteys kannattaa rakentaa ja siihen on saatavissa varoja sekä EU:lta, Suomen ja Ruotsin valtioilta, yksittäisiltä kunnilta kummaltakin puolelta sekä ihan yksittäisiltä sijoittajilta, niin onko meidän asiamme arvostella tätä hanketta ? On sitä rahaa mielestäni paljon turhempaankin pistetty...

Ja voisiko joku vielä kertoa mihin tämä 3 miljardin hinta perustuu ? Onko tästä olemassa oikein laskelmakin ? Äkkiseltään tässä tuntuisi olevan "jonkun verran ilmaa".

Vertailun vuoksi sanottakoon, että Suomessa moottoritien rakentamiskustannukset ovat keskimäärin 3–5 miljoonaa euroa/kilometri, joskin kustannukset vaihtelevat tapauskohtaisesti: esimerkiksi sillat ja etenkin tunnelit nostavat tien hintaa. (Lähde Wikipedia)
« Last Edit: 27. 12. 2008 16:04 by Matti Meikäläinen »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #318 on: 27. 12. 2008 17:05 »
lainaus belurisk
Miten esim.-Vaasalainen perustelee hankkeen hyvyyden jo tässä vaiheessa?

En viitsi kopioida täältä viestiketjun alusta niitä hyvyyksiä joita olen kirjoittanut jos viitsit lukaista ne arkumentit sieltä,kiitos.No ehkä sen verran että kun ottaa huomioon tämän hetkisen tilanteen mailmassa työllisyyden kannalta niin tämä on siinä suhteessa kärkihanke.

Lainaus belurisk
Eli mitä eroa on kansallisella ja EU:lla?
Itämeri (ml. Pohjanlahti ja Suomenlahti) on nk. sisämeri.  Sen olotila ja hyvinvointi koskettaa kaikkia sen rannikkovaltioita.

Tottakai sen hyvinvointi koskettaa meitä, eihän sitä ketään ole edes kyseenalaistanut ja silta ei millään tavalla vaikeuta veden virtauksia tai sen koomin muutakaan onhan näitä siltoja jo rakennettu tuonne etelämmäskin ja hyvin toimii ..onko sinulla sieltä suunnalta jotain uutta, muuta tietoa?

Kansallinen rahoitus on Norja,Suomi,Ruotsi ja Venäjä ja Sitten Eu rahoitus joka on sitten sitä rakennerahaa tänne periferialle :) hyvä niin...


Lainaus belurisk
Nämä puheet jarruttajista ovat retoriikkaa ja logikkaa, mikä ei kestä, kun mennään vähän syvemmälle asioihin.


No ken elää niin näkee...luulenpa vain että jossain päin rustataan jo valituspapereita siltä varalta jos ... se vaan mietityttää että mitä sieltä löytyy ei ainakaan liito-oravia..leepakoita ehkä selkärangattomia ameeboita vai olikos ne suojeltavia?

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #319 on: 27. 12. 2008 20:08 »
- mikä olisi se perusteltu tarve yksilöitynä konkreettisesti?

Merenkurkun kohdalla ei ole perusteltua tarvetta kiinteälle yhteydelle Ruotsin Lappiin. Ahvenanmeren kohdalla tarpeen voisi jopa perustellakin. Tukholma-Helsinki-Pietari seudulla asuu 12 miljoonaa potentiaalista kuluttajaa. Alueen taloudelle ja työllisyydelle olisi kenties hyödyksi, jos olisi kiinteä yhteys Ahvenanmeren yli.

Quote
- mikähän olisi Turun saariston (Saaristomeren) kuntien ja asukkaiden sekä huvilanomistajien näkemys asiaan?

Ahvenanmaan saariston läpi kulkeva pergertiesiltahirvitys ei tietenkään sovi ainakaan huvilanomistajien maisemaan. Kaikkea ei voi saada.

Quote
- mitenkähän mahtaisi Ahvenanmaa saaristokuntineen ja asukkaineen suhtautua hankkeeseen?

Ahvenanmaan saaristokuntien ja asukkaiden intressin olettaisi olevan saada toimintaa kuntiinsa. Jättimäinen tienrakennus hyödyttäisi oletettavasti suuresti kuntien taloutta ja työllisyyttä.

Quote
- mikähän olisi Tukholman tai Kapellskärin seudun, saariston ja ympäristön asukkaiden kanta asiaan?

Tukholman tai Kapellskärin seudun, saariston ja ympäristön asukkaiden intressin olettaisi olevan saada toimintaa kuntiinsa. Jättimäinen tienrakennus hyödyttäisi oletettavasti suuresti alueen taloutta ja työllisyyttä.

Quote
- kuunneltaisiinko Ruotsin ja Suomen merenkulun viranomaisia, ympäristökeskuksia ja ehkä myös lauttaliikennettä ja rahtiliikennettä harjoittavia?

Olettaisin, että laivojen satamasta satamaan palvelut, joilla kierretään ruuhkainen tieverkosto, olisi jossain määrin edelleenkin kilpailukykyinen. Etelä- pohjoissuuntaisen kaikenlaisen liikenteen sujuva ja esteetön läpivirtaus Ahvenanmaalla ja Ahvenenmerellä pitää varmistaa.

Quote
- mikä olisi "projektin" ja vaikutusten +/-  saldo?

+ saldona rakentamisen kannalta Ahvenanmeren kohdalla voisi sanoa, että Ahvenanmaan saaristoa on melkein Ruotsin rannikolle asti. Välissä on vain kapea Ahvenanmeren salmi.

- saldona on, että alueen luonto menettää stabiliteettinsa ja joutuu sopeutumaan tai häviää muuttuneissa olosuhteissa.
Anteeksi nyt tämä pitkä lainaus.
Hankkeen olisi tarkoitus palvella 12 miljoonaa T.R:n mielestä KULUTTAJAA  Tukholma-Helsinki-Pietari seudulla.
Saada aikaan "toimintaa" Tukholman ja Kapellskärin sekä Ahvenanmaan seudulla ja ympäristössä!?
Aha, ja just joo!  Edelleenkin peräänkuulutan sitä, että missä se tarve ja perusteet ensinnäkin olisivat verrattuna kustannuksiin ja seurausvaikutuksiin.  Kaikellahan voi tietysti spekuloida - joku maksaa ja kauan.
Meillä kaikilla on kovin erilaisia ns. "visioita ja missioita", kuluttaminen ja elinympäristömme vaarantaminen ei kuulu omiini.
« Last Edit: 27. 12. 2008 20:08 by belurisk »