Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 134563 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #160 on: 30. 08. 2008 18:06 »
Olisiko vielä asiallista tehdä varmuuden vuoksi neliratainen "junabaana", silloinhan saataisiin molemmilla raideleveyksillä, (Suomessa ja Ruotsissa eri leveys) kulkea yhtäaikaisesti molempiin suuntiin mahdollisimman tehokkaasti. Ei tulisi aikaavieviä akselivaihtoja ollenkaan.

Pengertiet Ruotsista Vaasan ja Ahvenanmaan saaristoon rakennetaan siksi, että Ruotsi ja Norja näkevät suomen toisella puolella ostovoimaiset Venäjän suurkaupungit. Venäjän ostovoima kasvaa taatusti läntiselle tasolle, jos Venäjä tekee rastinsa. Tätä ennakoiden ja seuraten Ruotsi ja Norja pitävät pengerteitä Vaasan ja Ahvenanmaan saaristojen kautta Venäjälle esillä. Pengerteiden rakentamis- ja ylläpitokulut tarvetta vastaavasti jakaen Suomi maksaa pengerteistä vähiten ja Ruotsi ja Norja eniten koska ne tarvitsevat niitä Venäjän-kaupassaan enemmän kuin Suomi. Itseasiassa Suomen intressi ei ole meret ylittävä pengertie vaan se on pelkästään Vaasan ja Turun ja Ruotsin ja Norjan intressi.

Vaasalle Venäjän markkinoiden houkuttelevuuden ymmärtäminen Ruotsin ja Norjan kannalta ja sen hyödyntäminen on Vaasan kunnan talouden kasvun tae. Pengertie tekisi Vaasasta pysyvästi isomman ja suuremman ja kansainvalisesti merkittävän rannikkokaupungin.

http://www.talouselama.fi/index.jsp

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #161 on: 30. 08. 2008 19:07 »
Suuri ongelma on että niin vähän ruotsalaisia ja norjalaisia asuu maidensa pohjoisosissa.

Poikittaisliikennettä ei juuri ole.

Lähdepä joskus Uumajasta länteen päin. Alle 100 km ja vastassa kyltti LAPPLAND. Korpea vaan. Ja poroja. (Itse asiassa porot änkeävät joinain runsaslumisina talvina vaivaksi asti ihan Uumajan kaupunkiinkin.)

Tax-Freen loppuminen kertois sen karun todellisuuden, että todellista liikennetarvetta Vaasa-Uumaja ( eli keskinen Suomi - keskisnen Ruotsi/Norja - akselilla) on vain n. 100 000 matkan verran vuodessa.

Jos ilmainen maayhteys tuossa välissä olisi niin toki siellä pörräisi autoja enemmän mutta... onko se tarpeellista? Kenelle?

Piruja maalattiin Vaasan seinälle kun Tax-Free loppui. Mitä tapahtui oikeasti? Mikä katastrofi se olikaan turisti/hotelli-Vaasalle? Vastaus: ei mikään.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #162 on: 30. 08. 2008 19:07 »
Raippaluodon silta valmistuessaan herätti valtakunnallista ihmetystä, että tarvitseeko muutama saaristolainen moisen siltamammutin. Jokusen vuoden siltaa ajeltuani olen vakuuttunut ettei Raippaluodon silta ole lainkaan absurdi. Björköön ajelee nykyään ihan huvikseenkin. Pengertiestäkin tulee ainakin huviajelijoiden suosikki. Mielestäni jo huviajelunkin vuoksi pengertie kannattaa rakentaa. Pesisi Keskisen Hevosenkengän kuusnolla.

http://www.tuuri.fi/
« Last Edit: 30. 08. 2008 19:07 by Timo Rintamäki »

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #163 on: 30. 08. 2008 20:08 »
Raippaluodon silta valmistuessaan herätti valtakunnallista ihmetystä, että tarvitseeko muutama saaristolainen moisen siltamammutin. Jokusen vuoden siltaa ajeltuani olen vakuuttunut ettei Raippaluodon silta ole lainkaan absurdi. Björköön ajelee nykyään ihan huvikseenkin. Pengertiestäkin tulee ainakin huviajelijoiden suosikki. Mielestäni jo huviajelunkin vuoksi pengertie kannattaa rakentaa. Pesisi Keskisen Hevosenkengän kuusnolla.

http://www.tuuri.fi/

Huvinsa kullakin.
Ei tähänkään kirjoitukseen voi muutakaan sanoa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7391
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #164 on: 30. 08. 2008 20:08 »
Raippaluodon silta valmistuessaan herätti valtakunnallista ihmetystä, että tarvitseeko muutama saaristolainen moisen siltamammutin. Jokusen vuoden siltaa ajeltuani olen vakuuttunut ettei Raippaluodon silta ole lainkaan absurdi. Björköön ajelee nykyään ihan huvikseenkin. Pengertiestäkin tulee ainakin huviajelijoiden suosikki. Mielestäni jo huviajelunkin vuoksi pengertie kannattaa rakentaa. Pesisi Keskisen Hevosenkengän kuusnolla.

http://www.tuuri.fi/

Huvinsa kullakin.
Ei tähänkään kirjoitukseen voi muutakaan sanoa.

Keskisen hevosenkenkään ei tiettävästi ole tarvittu (ei edes kysytty?)  veronmaksajien rahoja???

Kyllähän sitä saa vaikka maailmanpyöriä Hangosta Kilpisjärvelle kunhan ei itse tarvitse maksaa...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #165 on: 30. 08. 2008 20:08 »
Björköön ajelee nykyään ihan huvikseenkin. Pengertiestäkin tulee ainakin huviajelijoiden suosikki. Mielestäni jo huviajelunkin vuoksi pengertie kannattaa rakentaa. Pesisi Keskisen Hevosenkengän kuusnolla.

Paljonko nostetaan verotusta jos huviajeluun tarkoitettu silta/penger maksatetaan Vaasalaisilla, edes osittain, niinkuin sähköratakin.

Merenkurkun yli menevä penger-silta on vähän kalliimpi kuin radan sähköistys S.joelle, arvelisin.

Paljonko Rintamäki on valmis nostamaan veroa? Ihan vaan huvin vuoksi....

Oletko ehkä kunnallisvaaliehdokas? Olisi kiva tavata jossain paneelissa.

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #166 on: 30. 08. 2008 21:09 »
Raippaluodon sillan tarpellisuudesta voitaisiin keskustella hiukan tärkeämpänäkin rakennelmana, jos se olisi ollut osa rakennelmasta saada Merenkurkkuun maayhteys.
Kysymyksessähän oli todellisuudessa Olle Norrbackan  monumentti. Siltahan on Mustasaaren symboolikin ei Vaasan, ainakaan vielä.Varisnaista tarvetta tuohon siltaan ei ollut. Eikä sitä edes paikalliset "alkuasukkaatkaan" ollleet täysin hyväksymässä.

Käsitykseni mukaan muutamaan vuosikymmeneen ei tuota merenkurkun pengerrystä/siltaa tai tunnelia tule olemaa tällä välillä.

Täällä muistaakseni Osala mainitsi, että tällä korkeudella näiden maiden osalta ei ole suuurtakaan kiinnostusta pitää yhteyttä yllä. Veli Venäläisiä odotettiin jo muutamia vuosia sitten Sinisen tien kautta Vaasaan ja täältä laivalla eteenpäin, mutta eipä ole näkynyt, eipä paljon muitakaan.

Itse olen osallistunut muutamia kertoja MittNorden kongressin kokouksiin Ruotsissa ja Norjassa, ja siellä on usein todettu, ettei tämä kohta täällä kiinnosta. Jopa Ruotsin ministerin suusta.
Laivayhteys Kaskisten syväsataman kautta Sundsvalliin oli heille kiinnostavampi ajatus kuin tämä meidän kohta täällä Vaasassa, vaikka olemmekin kapeimmassa kohdassa.

Kouhi teetti jollakin konsultilla kiinteän maayhteyden rakentamisen selvityksen. Sekin selvitys on kait heitetty johonkin roskakoppaan, kun siitä ei sen jälkeen ole mitään kuulunut.
Konsultti kylläkin sai sievoisen summan rahhoo ja sehän oli konsultin kannalta tärkeintä.
Jotta kaikenlaista sitä kaupungin toimesta selvitelläänkin. Onneksi nykyään aloitteeni pohjalta kaikki konsullttiostokset on tuotava valtuuston tietoon kerran vuodessa. Viimevuonna niitä taisi olla 600 - 700 000 euron edestä. Osa selvityksistä olisi voitu tehdä itsekin.

Jos johonkin tunneli yhteys tulee lähivuosikymmeninä, niin Helsingin ja Tallinnan väliin. Siellä kulkijoita on n. 7 miljoonaa vuodessa. vaikka tuokin tilanne muuttunee taxfreen häivyttyä tuolta väliltä.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #167 on: 30. 08. 2008 21:09 »
Paljonko nostetaan verotusta jos huviajeluun tarkoitettu silta/penger maksatetaan Vaasalaisilla, edes osittain, niinkuin sähköratakin.

Merenkurkun yli menevä penger-silta on vähän kalliimpi kuin radan sähköistys S.joelle, arvelisin.

Paljonko Rintamäki on valmis nostamaan veroa? Ihan vaan huvin vuoksi....

Oletko ehkä kunnallisvaaliehdokas? Olisi kiva tavata jossain paneelissa.

En ole kunnallisvaaliehdokas, enkä aio ollakaan. Lakkauttaisin 51 henkisen valtuuston ja tekisin kaikista 47 000 vaasalaisesta äänestysikäisestä valtuuston. Tekniseen toteuttamiseen tarvittaisiin sähköinen kotiäänestysmahdollisuus ja avoimempi julkinen hallinto ja aktiivisemmat kuntalaiset.

Vaasa voisi laittaa pengertiehen saman minkä RG-lineen niin veroja ei tarvitse nostaa yhtään. Pengertie on Ruotsin ja Norjan Venäjän-kaupan intressi enemmänkin kuin Suomen. Venäjä tarvitsee pengertietä kaikkein vähiten. Suomi tarjoaa suorastaan ilmaisessa skenaariossa saaristoalueensa ja tiestönsä Ruotsin ja Norjan kustannuksella rakennetun pengertien kautta kulkevan läpikulkuliikenteen käyttöön.

Pengertien voisi tehdä täysin yksityisellä rahoituksella. Julkisen tahon huolenaiheeksi jäisikin sitten ympäristökysymykset ja luonnonsuojelualueet ja maailmanperintökohteet.

Pengertie voisi maksaa sen minkä 20 vuodessa saadaan takaisin kaikkein huonoimmassa tuottoskenaariossa. Kustannukset lasketaan kaiketi niin, että ensin katsotaan paljonko on rahaa ja sitten lasketaan mitä sillä saadaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkurkku

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #168 on: 30. 08. 2008 22:10 »
Käsitykseni mukaan muutamaan vuosikymmeneen ei tuota merenkurkun pengerrystä/siltaa tai tunnelia tule olemaa tällä välillä.

Siis muutamaan vuosikymmeneen ei tule olemaan, muttei kuitenkaan täysin siis torjuttu hanketta.

Quote
Kouhi teetti jollakin konsultilla kiinteän maayhteyden rakentamisen selvityksen. Sekin selvitys on kait heitetty johonkin roskakoppaan,

Selvitystä voisi joku kysellä hallintotalolla joltain sihteeriltä. Sanoa, että Hokkanen sanoi vaasalaisia.infossa, että tälläinen selvitys on.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #169 on: 30. 08. 2008 22:10 »

Pengertien voisi tehdä täysin yksityisellä rahoituksella. Julkisen tahon huolenaiheeksi jäisikin sitten ympäristökysymykset ja luonnonsuojelualueet ja maailmanperintökohteet.

Pengertie voisi maksaa sen minkä 20 vuodessa saadaan takaisin kaikkein huonoimmassa tuottoskenaariossa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkurkku

No, huh-huh!  Onkohan mies (Rintamäki) saanut ilotulitteen korviensa väliin?

Vertaat Merenkurkun pengertie-siltaa "mahdollisena" hankkeena RG Linen rahoitukseen!
Kokoluokat eroavat toisistaan miljarditasolla.

Rahoitus yksityiseltä/yritystaholta!!??  Ja sitten sellaiset pikkuasiat, kuten ympäristökysymykset ja vaikutukset luontoon, Rintamäki jättäisi julkisen sektorin huoleksi ja kustannettavaksi!
Kaikkia näitä kysymyksiä ja kustannuksia Rintamäen malleissa ohjailtaisiin suoralla demokratialla ja erilaisilla jatkuvilla ja toistuvilla äänestyksillä.  Mikä hänen mielestään olisi toimivaa, tehokasta ja kustannuksia säästävää?!
Paljasta jo viimeinkin meille tyhmemmille miten se toimisi, kuka hallinnoisi ja ohjaisi sekä mitkä olisivat kustannukset tai säästöt.
Tee se mielellään ranskalaisilla viivoilla periaatteella ja viidellä rivillä.  Pystynet varmaan kiteyttämään muutosohjelmasi.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #170 on: 30. 08. 2008 22:10 »
Veli Venäläisiä odotettiin jo muutamia vuosia sitten Sinisen tien kautta Vaasaan ja täältä laivalla eteenpäin, mutta eipä ole näkynyt, eipä paljon muitakaan.

Kouhi teetti jollakin konsultilla kiinteän maayhteyden rakentamisen selvityksen. Sekin selvitys on kait heitetty johonkin roskakoppaan, kun siitä ei sen jälkeen ole mitään kuulunut.
Konsultti kylläkin sai sievoisen summan rahhoo ja sehän oli konsultin kannalta tärkeintä.

Jos johonkin tunneli yhteys tulee lähivuosikymmeninä, niin Helsingin ja Tallinnan väliin. Siellä kulkijoita on n. 7 miljoonaa vuodessa. vaikka tuokin tilanne muuttunee taxfreen häivyttyä tuolta väliltä.
Näitä hankkeita on ainakin minun vaikea mieltää järkevinä - miltään osin.
Mikähän tänä päivänä on Englannin kanaalin rautatietunnelin tehokkuusarvio ja +/- saldo taloudellisessa mielessä?

PS: Usein konsulttien selvitykset ja arviot ovat "tilatun" mukaisia, silloin pääsee sovussa laskuttamaan.

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #171 on: 30. 08. 2008 23:11 »


Pengertien voisi tehdä täysin yksityisellä rahoituksella. Julkisen tahon huolenaiheeksi jäisikin sitten ympäristökysymykset ja luonnonsuojelualueet ja maailmanperintökohteet.

Pengertie voisi maksaa sen minkä 20 vuodessa saadaan takaisin kaikkein huonoimmassa tuottoskenaariossa. Kustannukset lasketaan kaiketi niin, että ensin katsotaan paljonko on rahaa ja sitten lasketaan mitä sillä saadaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkurkku

Pengertie on aika mahdotonta tehdä yksityisellä rahoituksella, koska siihen ei taida löytyä rahoittajia. Ne joilla on rahaa, eivät ole sitä kovin halukkaita laittamaan tällaisiin sijoituksiin. Jos olisivat kovia laittamaan rahaa tällaisiin älyttömyyksiin, niin epäilempä ettei heillä rahaa olisikaan mitä tähän laittaisi. Sitä rahaa ei olisi koskaan edes voitu tienata. Kulut tienaamiseen olisivat olleet liian suuria.

Huonoin tuottoskenaario laskelmassakin voisi pian käydä niin, että lasketaan liikenne montako raskasta-ajoneuvoa, henkilöautoa ja junaa kulkisi yli ja todettaisiin 20 vuoden takaisin saannon olevan esimrkiksi noin 200 miljoonaa. Sitten huomattaisiin että sillä saa juuri ja juuri polkupyöräsillan ei muuta. Se tehtäisiin ja sitten alettais ihmettelemään, että missä on kaikki raskaan kaluston ja henkilöautojen tuottamat siltamaksut. Ja lopuksi todettaisiin ettei ollut kovin järkevää rakentaa polkupyöräsiltaa merenkurkun yli. Mutta olisihan se kiva vaikka ihan huvikseen käydä fillarilla kattomassa siltaa.

edit: lisätty 1kpl i-kirjaimia
« Last Edit: 30. 08. 2008 23:11 by Mies Ääni »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #172 on: 31. 08. 2008 00:12 »
Vertaat Merenkurkun pengertie-siltaa "mahdollisena" hankkeena RG Linen rahoitukseen! Kokoluokat eroavat toisistaan miljarditasolla.

Vaasa nyt ei tietenkään millään kaiva 2 miljardia lompakostaan. Vaasa voi laittaa pengertiehen korkeintaan sen minkä RG-lineen. Loput pitää sitten etsiä muilta rahoittajilta ja keksiä tavat kuinka he saavat vastinetta rahalleen.

Quote
Rahoitus yksityiseltä/yritystaholta!!??

Yksityiset yritystahot pengertietä nimenomaan puuhaavatkin.

"Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.

Siltahankkeen uutisoineen Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen SR Sisuradion mukaan paikalliset yrittäjät Pohjanlahden molemmin puolin ovat kyllästyneet takkuilevaan laivaliikenteeseen.

Kymmenien kilometrien pituisen sillan uskotaan myös tuovan valtavan piristysruiskeen keskisen Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämälle. Merenkurkku on 80 kilometriä leveä, mutta maan nousu lyhentää välimatkaa jatkuvasti. Kyse onkin pitkän tähtäyksen hankkeesta.

Alustavien arvioiden mukaan silta maksaisi noin 2,2 miljardia euroa."
 
Quote
Ja sitten sellaiset pikkuasiat, kuten ympäristökysymykset ja vaikutukset luontoon, Rintamäki jättäisi julkisen sektorin huoleksi ja kustannettavaksi!

En tarkoittanut kustannuksia vaan ympäristöministeriön valvovaa viranomaista päättämässä saako hanke ympäristöluvan.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=67&lan=fi

Quote
Kaikkia näitä kysymyksiä ja kustannuksia Rintamäen malleissa ohjailtaisiin suoralla demokratialla ja erilaisilla jatkuvilla ja toistuvilla äänestyksillä.  Mikä hänen mielestään olisi toimivaa, tehokasta ja kustannuksia säästävää?!

Valtuutetut ja kansanedustajat elävät suorassa demokratiassa, jossa on jatkuvaa ja toistuvaa äänestelyä. Sitä voi seurata valtuuston ja eduskunnan lehtereiltä. Valtuutetut ja kansanedustajat äänestävät suoraan asioista. Asiat ovat kuitenkin puolueiden ja viranhaltijoiden asioita ja lisäksi äänestelyä ohjailee poliittinen tarkoituksenmukaisuus eli ryhmäkuri.

Quote
Paljasta jo viimeinkin meille tyhmemmille miten se toimisi, kuka hallinnoisi ja ohjaisi sekä mitkä olisivat kustannukset tai säästöt.
Tee se mielellään ranskalaisilla viivoilla periaatteella ja viidellä rivillä.  Pystynet varmaan kiteyttämään muutosohjelmasi.

Niin paksua rautalankaa ei olekaan, että se Beluriskille riittäisi.

Beluriskin tivaamisesta tulee mieleen, että Rintamäki Castro Vallankumouksellinen ihmettelee vallatussa eduskunnassa, että mitäs seuraavaksi.

Suomella nyt on valmis hallinto ja demokratia, joka voi olla pohjana, kun otetaan uusia ajatuksia kokeiltavaksi, kuten nyt kunnanjohtajan valinta suoralla vaalilla ja sähköinen äänestys.

Suorasta kansanvaalista esimerkkinä on presidentinvaali, joka ei ole yhtään absurdia vaan pikemminkin kansan tahto. Jos presidentin valinta siirrettäisiin takaisin eduskunnalle niin kansahan hirmustuisi. Jos kunnanjohtaja ja ministerit valittaisiin yhdenkin kerran suoralla kansanvaalilla niin paluuta entiseen ei olisi.

Sähköisellä äänestämisellä voidaan nopeuttaa äänestysmenettelyä, parantaa vaalivarmuutta, vähentää viranomaistyötä ja säästää kustannuksia.

http://www.vaalit.fi/42321.htm
« Last Edit: 31. 08. 2008 00:12 by Timo Rintamäki »

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #173 on: 31. 08. 2008 00:12 »
Vertaat Merenkurkun pengertie-siltaa "mahdollisena" hankkeena RG Linen rahoitukseen! Kokoluokat eroavat toisistaan miljarditasolla.

Vaasa nyt ei tietenkään millään kaiva 2 miljardia lompakostaan. Vaasa voi laittaa pengertiehen korkeintaan sen minkä RG-lineen. Loput pitää sitten etsiä muilta rahoittajilta ja keksiä tavat kuinka he saavat vastinetta rahalleen.

[

Yksityiset yritystahot pengertietä nimenomaan puuhaavatkin.

"Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.

Siltahankkeen uutisoineen Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen SR Sisuradion mukaan paikalliset yrittäjät Pohjanlahden molemmin puolin ovat kyllästyneet takkuilevaan laivaliikenteeseen.

Kymmenien kilometrien pituisen sillan uskotaan myös tuovan valtavan piristysruiskeen keskisen Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämälle. Merenkurkku on 80 kilometriä leveä, mutta maan nousu lyhentää välimatkaa jatkuvasti. Kyse onkin pitkän tähtäyksen hankkeesta.

Alustavien arvioiden mukaan silta maksaisi noin 2,2 miljardia euroa."
 
Quote
Ja sitten sellaiset pikkuasiat, kuten ympäristökysymykset ja vaikutukset luontoon, Rintamäki jättäisi julkisen sektorin huoleksi ja kustannettavaksi!

En tarkoittanut kustannuksia vaan ympäristöministeriön valvovaa viranomaista päättämässä saako hanke ympäristöluvan.

Kenen ovat tehdyt arviot 2,2 miljardia euroa.
No, sehän olisi ainoastaan 1,1 miljardia Pohjanlahden molemmin puolin.
Mitähän Rintamäki noin yleensäkään tarkoittaa, selkeitä vastauksia ei tule.   Olisikohan mietintämyssyn paikka , sanotaan vaikka neljäksi vuodeksi?

fableable

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #174 on: 31. 08. 2008 01:01 »
Vertaat Merenkurkun pengertie-siltaa "mahdollisena" hankkeena RG Linen rahoitukseen! Kokoluokat eroavat toisistaan miljarditasolla.

Vaasa nyt ei tietenkään millään kaiva 2 miljardia lompakostaan. Vaasa voi laittaa pengertiehen korkeintaan sen minkä RG-lineen. Loput pitää sitten etsiä muilta rahoittajilta ja keksiä tavat kuinka he saavat vastinetta rahalleen.
 

 
 Ja tämänkin summan hirveän urputuksen ja näköalattoman valittamisen jälkeen.......eli tämä koko hanke on aivan huuluuteen utopistinen.
Hankitaan Rabelle mielummin  Vaasan veronmaksajien rahoilla tuulivoimaa ja aurinkoenergiaa käyttävä upouusi ropaxalus Viking-linen mallin.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #175 on: 31. 08. 2008 02:02 »
Vertaat Merenkurkun pengertie-siltaa "mahdollisena" hankkeena RG Linen rahoitukseen! Kokoluokat eroavat toisistaan miljarditasolla.

Vaasa nyt ei tietenkään millään kaiva 2 miljardia lompakostaan. Vaasa voi laittaa pengertiehen korkeintaan sen minkä RG-lineen. Loput pitää sitten etsiä muilta rahoittajilta ja keksiä tavat kuinka he saavat vastinetta rahalleen.
 

 
 Ja tämänkin summan hirveän urputuksen ja näköalattoman valittamisen jälkeen.......eli tämä koko hanke on aivan huuluuteen utopistinen.
Hankitaan Rabelle mielummin  Vaasan veronmaksajien rahoilla tuulivoimaa ja aurinkoenergiaa käyttävä upouusi ropaxalus Viking-linen mallin.

Kun yksityinen ja yritystahoinen kiinnostus Merenkurkkuun ja liikenteeseen on noussut huimasti (kuten nyt on esitetty)i, niin eiköhän tuo uuden aluksenkin rahoitus järjesty luontevasti.  Tarve ja kysyntähän sen (ehkä) ratkaisee.
Satama-infrastahan ovat vastanneet Vaasa ja Uumaja - sekä muustakin.
Mikäli teollisuudella ja elinkeinoelämällä kuitenkaan ei ole kiinnostusta ja panostamishalua edes laivaliikenteen jatkumiseen, niin se on sitten siinä.  Yksityinen matkustaminen laivalla yli Pohjanlahden on lähes marginaalinen asia.
Eiköhän RG Linenkin olisi syytä aktiivisemmin hakea niitä rahoittavia yrityskumppaneita ja osakkaita sekä lakata Vaasan kaupungin hyväksikäytöstä.  Luulisi Grönblomin dynastiallakin olevan sen verran liikemoraalia.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #176 on: 31. 08. 2008 09:09 »

Quote
Rahoitus yksityiseltä/yritystaholta!!??

Yksityiset yritystahot pengertietä nimenomaan puuhaavatkin.

"Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.


Noilta tahoilta ei rahaa heru euroakaan. Eivät ne mitään rahoittajia ole.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #177 on: 31. 08. 2008 11:11 »



Rahoitusmalli:

Valtiot (Suomi, Ruotsi ja EU) sopivat sillan rakentamisesta julkisin varoin. Jonka jälkeen he luovuttavat sillan liiketoiminnan oikeudet siltayhtiölle.

Oy Merenkurkun Silta - Kvarkens Bro Ab, laskee liikkeelle osakeannin jolla se kerää 3 miljardia euroa osakepääomaa. Yhtiö lunastaa sillan itselleen liiketoimintaan oikeudet sen rakentaneelta julkiselta koaliittiolta (Suomi ja Ruotsi sekä EU)

Saatuaan sillan haltuunsa yhtiö perii siltaliikenteestä maksuja joilla se pyörittää liiketoimintaa ja voitoistaan maksaa osakkeenomistajilleen osinkoa. Nämä osingot (tavoite 5-8 %) tekevät yhtiöön sijoituksen kannattavaksi sekä yksityisten sijoittajien että julkisyhteisöjen kuten eläkesäätiöiden ym. tahoilla. Uskoisin että rahat kerättäisiin aika nopsaan. (Huom. yhtiöön voi sijoittaa kuka tahansa, vaikkapa amerikkalainen suursijoittaja tai venäläinen gulakki)

Siltayhtiön tuottavuus olisi terveellä pohjalla heti alusta. Hankkeeseen ei loppupeleissä menisi veromaksajien rahaa. Lunastushinta tietenkin voi olla neuvoteltavissa jos valtiot ja EU katsoo haluavansa tukea hanketta julkisin varoin. Silloin yksityisten panos tuottaisi entistä enemmän osinkotuottoa ja kiinnostus vain kasvaisi osakkeita kohtaan.( Mutta lähtökohta se ei olisi että verovaroja tuohon laitetaan.)

Jatkossa osakkeita voisi noteerata joko pörssissä tai muussa välitystoiminnassa julkiseen osto/myyntihintaan jolloin arvonnousulla pelaajat saataisiin myös liikkeelle.

Uskon että moni vaasalainen olisi kiinnostunut omistamaan osakkeen jos toisenkin tuosta sillasta. Tänään sijoitetaan jopa tonttimaahan Kuusta ja Marssista koska se on "cool" juttu.

Hankkeen käynnistäjänä tulee ehdottomasti olla Vaasan Kaupunki ja aloite lähtemään veljeskaupungille Uumajaan. Siitä se lähtee.
« Last Edit: 31. 08. 2008 11:11 by Klaus Berg »

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #178 on: 31. 08. 2008 11:11 »
Quote from: Klaus Berg kirjoitus lainattu sanomalehti Pohjalaisesta mielipide osiosta

Jos laskemme näillä summilla lipputuloja ja liikenteen määräksi arvioisimme vain kymmenyksenkin Tanskan salmen liikenteestä, saamme summina; 2 autoa/min x 60min x 24 tuntia x 365 pv = 1051200 autoa vuodessa x (keskihinta)100euroa/auto = 105miljoonaa euroa vuodessa

Hyvin vaatimattomalla liikennemäärällä yhtiö tuottaisi suuren voiton. Jos siltayhtiö noudattaisi muiden vastaavien mallia, siinä olisi mukana julkisia tahoja (valtiot, kaupungit ja säätiöt) sekä yksityisiä kansalaisia.


Joo jos nuo summat olisivat todellisuutta, niin koetappa nyt sitten Klaus laskea, että kuinka paljon tuosta summasta tulee jaettavaa osinkoa 3miljardin euron sijoitukselle prosentteina (tavoite 5-8%). Voittohan tulee vasta kulujen ja verojen jälkeen ja tuossa on pelkkä liikevaihto. Lisäksi tulisi ottaa huomioon, ettei koko voittoa voi jakaa osinkona, vaan osa pitäisi jättää myös siltayhtiolle tulevaisuutta silmällä pitäen.

Heitäppä tuohon sellainen suuntaa antava laskelma jolla saat rahoittajat vakuttuneeksi sillan mahtavista voitoista, se olisi seuraava askel kohti merenkurkun siltayhteyttä. Pienellä onnistuneella laskelmalla onnistut ehkä vakuuttamaan rahoittajat ja keskustelukumppanit, niin saadaan tämäkin keskustelu eteenpäin, tämäkun on mennyt vähän tuollaiseksi eipäsjuupas väännöksi.

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #179 on: 31. 08. 2008 12:12 »


Yksityiset yritystahot pengertietä nimenomaan puuhaavatkin.

"Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.

Siltahankkeen uutisoineen Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen SR Sisuradion mukaan paikalliset yrittäjät Pohjanlahden molemmin puolin ovat kyllästyneet takkuilevaan laivaliikenteeseen.

Kymmenien kilometrien pituisen sillan uskotaan myös tuovan valtavan piristysruiskeen keskisen Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämälle. Merenkurkku on 80 kilometriä leveä, mutta maan nousu lyhentää välimatkaa jatkuvasti. Kyse onkin pitkän tähtäyksen hankkeesta.

Alustavien arvioiden mukaan silta maksaisi noin 2,2 miljardia euroa."
Quote


Helppoa, kuin hengittäminen. Nyt vaan lähetään kiertämään yrityksiä. kun saadaan mukaan 1000 yritystä niin se olisi ainoastaan 2,2 miljoonaa euroa / yritys. Varmasti moni yritys joka oikeasti haluaa siltayhteyden on valmis tuollaisen pikkusumman laittamaan.

Vai voisiko kyse olla siitä, että kun kysytään haluanko siltayhteyden, niin vastaan kyllä koska siitä ei milnulle ainakaan haittaa ole. Monenko parturifirman tai ravintolan kassasta löytyisi varoja tuonkaltaiseen liiketoiminnan kehittämiseen?

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #180 on: 31. 08. 2008 12:12 »
Huonoin tuottoskenaario laskelmassakin voisi pian käydä niin, että lasketaan liikenne montako raskasta-ajoneuvoa, henkilöautoa ja junaa kulkisi yli ja todettaisiin 20 vuoden takaisin saannon olevan esimrkiksi noin 200 miljoonaa. Sitten huomattaisiin että sillä saa juuri ja juuri polkupyöräsillan ei muuta. Se tehtäisiin ja sitten alettais ihmettelemään, että missä on kaikki raskaan kaluston ja henkilöautojen tuottamat siltamaksut. Ja lopuksi todettaisiin ettei ollut kovin järkevää rakentaa polkupyöräsiltaa merenkurkun yli. Mutta olisihan se kiva vaikka ihan huvikseen käydä fillarilla kattomassa siltaa.

edit: lisätty 1kpl i-kirjaimia

Meri on Vaasa-Uumaja välillä noin 25 metriä syvä syvimmillään. Google Earthista linnuntietä mittaillen pengertiestä tulisi noin 55 kilometriä pitkä, jos pengertie alkaa siitä mistä kova maa loppuu Suomen puolella ja päättyy Ruotsin puolella Uumajaan vievän tien alussa olevaan Ruotsinlaivojen satamaan.

Merenpohjan mutaan vajoaminen ja tuulensuojaistutukset huomioiden tarvitaan 50 metriä korkea ja 200 metriä leveä pengertie eli tarvitaan ehkä 500 - 600 miljoonaa kappaletta kuutiometrin kokoisia kivenlohkareita. Määrää vähentää pengertiehen tehtävät poikittaistunnelit ja sillanylitykset merivirroille ja pienveneille. Paljonkohan kuutiometrin kivenlohkareita saadaan 200 miljoonalla. Olettaisin, että tarvittava määrä. Sitten tarvitaan kuljetukseen ja läjitykseen pohjaluukkuproomuja merialueelle ja saaristoon junaratakiskot ja kiskojen alle tukeva perustus.

Pengertie ratkaisee samalla Ruotsin ja suomen satamapulmat, joka johtuu siitä, että maa nousee metrin sadassa vuodessa. Pengertien varrelle ulkomerelle voi sijoittaa sataman.

Pengertiehen pitää rakentaa ainakin ehkä kolme aukkoa, joista laivat pääsevät kulkemaan, yksi Suomen puolelle, toinen keskelle merta ja kolmas Ruotsin puolelle. Aukkokohtiin pitää laittaa silta tai tunneli, joka tapauksessa sellainen rakennelma, että pengertietä ajavien ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, että laiva on kulkenut.

Jos pengertie tehdään nopeasti ja tehokkaasti suunnitellen ja vain pelkästään kustannuksissa huomioiden pelkän pengertien itsensä perusjutut alkuun, että saadaan vain käyttöön hankkien kaikki tarvittava halvimmasta valtiosta niin ehkä päästäisiin alle miljardin kustannuksissa.

Miten pengertie sitten tuottaisi. Pengertie tuottaa vilkastuneena toimintana, koska vilkastunut toiminta lisää kaikkien tuloja. Pengertie tuottaisi pääsymaksuina ja tekijänoikeusmaksuina niiltä, jotka suoranaisesti tuloja eri tavoin pengertiellä hankkivat.
« Last Edit: 31. 08. 2008 12:12 by Timo Rintamäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #181 on: 31. 08. 2008 12:12 »
Pengertien vastustajia hämmästelen, että he ovat meidän kaupunkiin ei ainakaan tule rautatietä-tyyppejä.
« Last Edit: 31. 08. 2008 12:12 by Timo Rintamäki »

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #182 on: 31. 08. 2008 13:01 »


Jos pengertie tehdään nopeasti ja tehokkaasti suunnitellen ja vain pelkästään kustannuksissa huomioiden pelkän pengertien itsensä perusjutut alkuun, että saadaan vain käyttöön hankkien kaikki tarvittava halvimmasta valtiosta niin ehkä päästäisiin alle miljardin kustannuksissa.



Siis mitä?? Pääseepä hintaa painamaan alaspäin reilusti. Miten tuon teet?

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #183 on: 31. 08. 2008 13:01 »
Siis mitä?? Pääseepä hintaa painamaan alaspäin reilusti. Miten tuon teet?

Ostetaan rakennusmateriaalit ja työ Kiinalta tai Intialta.

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #184 on: 31. 08. 2008 13:01 »
Pengertien vastustajia hämmästelen, että he ovat meidän kaupunkiin ei ainakaan tule rautatietä-tyyppejä.

Älkää ampuko sanansaattajaa.

Kun Rintamäki tai kukaan muukaan ei pysty perustelemaan sen sillan olevan jollain tavalla tuottava tai järkevä hanke, niin ne jotka eivät ole hankkeen puolella, eivät välttämättä ole hanketta vastaan, eivät vain usko hankkeeseen. Ei se joka ei ole teidän puolella ole aina väkisinkin teitä vataan. Ei maailma ole aina kahdessa laatikossa.

En tiedä, mutta luulisin pengertien ympäristöaikutusten voivan olla arvaamattomat oli alla tunneleita tai ei. Jos joskus oikeasti löytyisi rahaa tällaiseen tempaukseen, nin olisin ehkä sillan puolella en pengertien.

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #185 on: 31. 08. 2008 13:01 »
Siis mitä?? Pääseepä hintaa painamaan alaspäin reilusti. Miten tuon teet?

Ostetaan rakennusmateriaalit ja työ Kiinalta tai Intialta.

Mutta eikös silta pitänyt saada tuohon merenkurkkuun? Miten rahti onko ne niitä kustannuksia joita ei tarvi laskea, kun lasketaan vain pengertien itsensä perusjutut?


Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #186 on: 31. 08. 2008 13:01 »
Tässä olisi keino rahoittaa Ruotsi yhteyttä. Pengerosuuksille rakennetaan sopivin välein aukkoja joihin asennetaan propelit jotka pyörittelevät taas sähkögeneraattoreita. Vedenkorkeuden alituinen vaihtelu takaisi että potkurein varustetuissa putkiloissa vesi virtaisi vilkkaasti.

Jos tämä ei riitä rakennettaisiin pengertien levikkeille tuulimyllyjä sähköä tuottamaan kun tuntuu niin vaikealta löytää niille sijoituspaikkoja rannikoiilta. Toimisivat samalla merimerkkeinä etteivät laivat aja pahki penkereeseen.
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #187 on: 31. 08. 2008 14:02 »
Mutta eikös silta pitänyt saada tuohon merenkurkkuun? Miten rahti onko ne niitä kustannuksia joita ei tarvi laskea, kun lasketaan vain pengertien itsensä perusjutut?

Rahtikuluja tulee joka tapauksessa kaikissa malleissa. Ei Vaasasta tai edes Suomesta löydy kaikkea tarvittavaa. Rahtaamaan joudutaan ehkä maapallon toiselta puolelta Kiinasta ja Intiasta asti pengertien osia, työvälineitä ja ehkä työvoimaakin.

Pengertien perusjuttuja laskelmissa ovat pengertie ilman lisukkeita, kuten palvelut, satama, tuuli- ja vesivoimalat ja maalla tehtävät liikenne- ja tietyöt suomessa ja Ruotsissa, joita tehdään sitten myöhemmin vuosikymmenien aikana ja jotka eivät ole suoranaisesti pengertien kuluja vaan sen oheistoimintoja, joiden kulut lankeavat näille toimijoille itselleen ja tuotot oheistoimijoille ja pengertien omistajille.

Vaikka asiaa väheksytään ja naureskellaan niin pengertie voi tuottaa paljonkin huvittelukohteena. Ei pengertie ole pelkästään ammattiliikenteen ja rahtaajien käytössä vaan myös turistien ja huviajelijoiden. Kaikenhan maksaa pengertien omistajille käyttäjät ja etenkin ne jotka tavalla tai toisella saavat tuloja pengertiestä. Tässä on vain mielikuvitus rajana.

Pengertien omistaja saa tuloja esimerkiksi sillä, että sallii pengertielle tuulimyllyt ja vesivoimalat ja laskuttaa niiden tuottaman sähkön myynnistä osansa.

Naureskelu kertoo, ettei kyseinen henkilö ole yhtään ajatellut pitemmälle kuinka monipuolisesti pengertie voisi tuottaa.
« Last Edit: 31. 08. 2008 14:02 by Timo Rintamäki »

Mies Ääni

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #188 on: 31. 08. 2008 14:02 »
Mutta eikös silta pitänyt saada tuohon merenkurkkuun? Miten rahti onko ne niitä kustannuksia joita ei tarvi laskea, kun lasketaan vain pengertien itsensä perusjutut?


Pengertien perusjuttuja laskelmissa ovat pengertie ilman lisukkeita, kuten palvelut, satama, tuuli- ja vesivoimalat ja maalla tehtävät liikenne- ja tietyöt suomessa ja Ruotsissa, joita tehdään sitten myöhemmin vuosikymmenien aikana ja jotka eivät ole suoranaisesti pengertien kuluja vaan sen oheistoimintoja, joiden kulut lankeavat näille toimijoille itselleen ja tuotot oheistoimijoille ja pengertien omistajille.

Tuohan kuulostaa järkevältä.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #189 on: 31. 08. 2008 15:03 »
Miten se on, kun tuossa keskellä Merenkurkkua on kansainvälisen merialueen kohtaa aika reilusti. Saako tuonne tehdä esim. Casinon ja muuta kivaa mikä on Suomessa laitonta ?

Se jos mikä toisi vipinää jos keskellä olisi keinosaari ja siellä meno kuin Caesar´s Palacessa, Vegasissa.

:D

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #190 on: 31. 08. 2008 18:06 »
Tähän "silta hankkeeseen"  nyt sen verran, että taisi olla joku Wärtsilän johdosta, joka sanoi RG-Linen tukien valtuusto päätösten/väittelyn aikaan, että kävi RG:lle miten tahansa, kyllä teollisuus luo/keksii kuljetus reitin, jos kysyntää on.  Eli jos liikenne/kuljetus tarve olisi suurta ja kuljetus tarjonta siihen nähden liian pientä, niin tarve kyllä esitetään liikennöitsijälle. Tuo silta hanke on tarpeeseen nähden kyllä "mielikuvituksen harhaa". Olisihan se hauskaa että silta siinä olisi, mutta kyllä realititeetit pitäisi silti tunnustaa. Edes helsinki-Tallinna tunneli ei tod.näk. toteudu, vaikka tarve ja nykyinen liikenne lienee kymmen ellei jopa sata kertainen. Siinähän kuitenkin yhdistettäisiin suomi mannereurooppaan. 
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7391
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #191 on: 31. 08. 2008 22:10 »
Tähän "silta hankkeeseen"  nyt sen verran, että taisi olla joku Wärtsilän johdosta, joka sanoi RG-Linen tukien valtuusto päätösten/väittelyn aikaan, että kävi RG:lle miten tahansa, kyllä teollisuus luo/keksii kuljetus reitin, jos kysyntää on.  Eli jos liikenne/kuljetus tarve olisi suurta ja kuljetus tarjonta siihen nähden liian pientä, niin tarve kyllä esitetään liikennöitsijälle. 


Se on totta, jos todellista tarvetta olisi niin Vaasan seudun  suurimmat tuotannolliset yritykset kyllä järkkää vaikka rahtilentokoneen tuolle välille...


Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #192 on: 31. 08. 2008 22:10 »
Joku Wärtsilän johdosta sanoi, että kävi RG:lle miten tahansa, kyllä teollisuus luo/keksii kuljetusreitin, jos kysyntää on. Eli jos liikenne/kuljetustarve olisi suurta ja kuljetustarjonta siihen nähden liian pientä, niin tarve kyllä esitetään liikennöitsijälle. 

Tuon voisi kääntää irvailuksi.
« Last Edit: 01. 09. 2008 16:04 by Timo Rintamäki »

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #193 on: 01. 09. 2008 18:06 »
[
Meri on Vaasa-Uumaja välillä noin 25 metriä syvä syvimmillään. Google Earthista linnuntietä mittaillen pengertiestä tulisi noin 55 kilometriä pitkä, jos pengertie alkaa siitä mistä kova maa loppuu Suomen puolella ja päättyy Ruotsin puolella Uumajaan vievän tien alussa olevaan Ruotsinlaivojen satamaan.

Merenpohjan mutaan vajoaminen ja tuulensuojaistutukset huomioiden tarvitaan 50 metriä korkea ja 200 metriä leveä pengertie eli tarvitaan ehkä 500 - 600 miljoonaa kappaletta kuutiometrin kokoisia kivenlohkareita. Määrää vähentää pengertiehen tehtävät poikittaistunnelit ja sillanylitykset merivirroille ja pienveneille. Paljonkohan kuutiometrin kivenlohkareita saadaan 200 miljoonalla. Olettaisin, että tarvittava määrä. Sitten tarvitaan kuljetukseen ja läjitykseen pohjaluukkuproomuja merialueelle ja saaristoon junaratakiskot ja kiskojen alle tukeva perustus.

Pengertie ratkaisee samalla Ruotsin ja suomen satamapulmat, joka johtuu siitä, että maa nousee metrin sadassa vuodessa. Pengertien varrelle ulkomerelle voi sijoittaa sataman.

Pengertiehen pitää rakentaa ainakin ehkä kolme aukkoa, joista laivat pääsevät kulkemaan, yksi Suomen puolelle, toinen keskelle merta ja kolmas Ruotsin puolelle. Aukkokohtiin pitää laittaa silta tai tunneli, joka tapauksessa sellainen rakennelma, että pengertietä ajavien ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, että laiva on kulkenut.

Jos pengertie tehdään nopeasti ja tehokkaasti suunnitellen ja vain pelkästään kustannuksissa huomioiden pelkän pengertien itsensä perusjutut alkuun, että saadaan vain käyttöön hankkien kaikki tarvittava halvimmasta valtiosta niin ehkä päästäisiin alle miljardin kustannuksissa.

Miten pengertie sitten tuottaisi. Pengertie tuottaa vilkastuneena toimintana, koska vilkastunut toiminta lisää kaikkien tuloja. Pengertie tuottaisi pääsymaksuina ja tekijänoikeusmaksuina niiltä, jotka suoranaisesti tuloja eri tavoin pengertiellä hankkivat.

Tuosta vain pojat vetelee hihasta omasta mielestään tarkkojakin arvioita toteutuksesta ja kustannuksista sekä tuottoefektistä.  Rintamäki kirjoittaa "perusjutuista" sekä, että kaikki tarvittavat hankinnat tehdään "halvimmasta valtiosta".   Miljardi sinne toinen tänne!
Mistähän tämä asiantuntemus on peräisin?


Kun ei ole olemassa sitä tarvetta ja kysyntää muutoinkaan näköpiirissä kasvamassa.  Rahti saadaan yli laivateitse jatkossakin yhteistyössä varustamon kanssa, kun siihen puoleen paneudutaan ao. merkittävien toimijoiden taholta ja panostuksella.

Mitähän Merenkurkun yläpuolella molemmin puolin Pohjanlahtea sekä Perämerta ajatellaan merialueen itseasiassa pitkälle menevästä patoamisesta pengertie-siltahankkeesta, jonka ekologiset ja ympäristövaikutukset eivät ole ennustettavissa.  Haittakustannukset , eivät pelkästään rahassa, olisivat arvaamattomat.  Kuka ne maksaisi?  Perustettavan  hankkeen oy:kö?  Ei varmasti!

Mitenkähän hankkeeseen suhtautuisivat esim. satamakaupungit, Suomen puolella Pietarsaari, Kokkola, Raahe ja Kemi?

Kyse on täysin järjettömästä fantasiasta, jolle ei löydy minkäänlaisia perusteita eikä tarvetta.
No, fantasioida aina voi, mutta jotain realismia voisi olla kuvassa mukana.
Mikään taho ei ilman perusteita ole edes valmis selvittämään kaikkia vaikutuksia ja kustannuksia. Pelkät selvitykset maksaisivat miljoonia euroja.  Entä sitten yhteyden vuotuiset ylläpitokustannukset, mitä tasoa ne olisivat? Entä pääomakulut.  Huviajelun maksutuotoillako?  Kalliit olisivat huvit!
Nuoret miehet voisivat miettiä paremminkin sitä, että minkälaisen perinnön ja ympäristövastuun jättävät tai haluavat jättää jälkikasvulleen.

« Last Edit: 01. 09. 2008 20:08 by belurisk »

majakka

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #194 on: 01. 09. 2008 19:07 »

Quote
Kun ei ole olemassa sitä tarvetta ja kysyntää muutoinkaan näköpiirissä kasvamassa.  Rahti saadaan yli laivateitse jatkossakin yhteistyössä varustamon kanssa,
Quote
Kuule, kuinkas monta kymmentä tai sata rekkaa ajaa viikottain m-kurkkua ympäri just siitä syystä , ei saada yli laivateitse?? -ajoissa edestakaasin??  Vastauksen siihen kysymykseen saa jollei muulla tavalla menemällä h-rannan tullirakennukseen niitä laskemaan, ei pidä panna julkisuuteen sellaisia tyhmyyksiä josta ei tiedä oikeata laitaa. kuvitellahan aina saa.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #195 on: 01. 09. 2008 19:07 »

Quote
Kun ei ole olemassa sitä tarvetta ja kysyntää muutoinkaan näköpiirissä kasvamassa.  Rahti saadaan yli laivateitse jatkossakin yhteistyössä varustamon kanssa,
Quote
Kuule, kuinkas monta kymmentä tai sata rekkaa ajaa viikottain m-kurkkua ympäri just siitä syystä , ei saada yli laivateitse?? -ajoissa edestakaasin??  Vastauksen siihen kysymykseen saa jollei muulla tavalla menemällä h-rannan tullirakennukseen niitä laskemaan, ei pidä panna julkisuuteen sellaisia tyhmyyksiä josta ei tiedä oikeata laitaa. kuvitellahan aina saa.

Niin.
Hyvä kysymys?
Sitä olen peräänkuulutanut, että miksi tuotteita valmistavat yritykset/teollisuus ja kuljetusliikkeet eivät saa aikaan vahvempaa ja toimivampaa yhteistyötä laivaliikenteen kanssa?  Mistä siis tosiaan kiikastaa, eikö esim. omistuspohjaa voi laajentaa?
Tietämystähän tänne tarvitaankin.
Mikä on sitten se oikea laita? (styrbord?)

majakka

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #196 on: 01. 09. 2008 19:07 »

Quote
Kun ei ole olemassa sitä tarvetta ja kysyntää muutoinkaan näköpiirissä kasvamassa.  Rahti saadaan yli laivateitse jatkossakin yhteistyössä varustamon kanssa,
Quote
Kuule, kuinkas monta kymmentä tai sata rekkaa ajaa viikottain m-kurkkua ympäri just siitä syystä , ei saada yli laivateitse?? -ajoissa edestakaasin??  Vastauksen siihen kysymykseen saa jollei muulla tavalla menemällä h-rannan tullirakennukseen niitä laskemaan, ei pidä panna julkisuuteen sellaisia tyhmyyksiä josta ei tiedä oikeata laitaa. kuvitellahan aina saa.

Niin.
Hyvä kysymys?
Sitä olen peräänkuulutanut, että miksi tuotteita valmistavat yritykset/teollisuus ja kuljetusliikkeet eivät saa aikaan vahvempaa ja toimivampaa yhteistyötä laivaliikenteen kanssa?  Mistä siis tosiaan kiikastaa, eikö esim. omistuspohjaa voi laajentaa?
Tietämystähän tänne tarvitaankin.
Mikä on sitten se oikea laita? (styrbord?)
Miten rg-lineyhtiön omistuspohjaa voisi laajentaa ja mikä yrittäjä lähtisi mukaan "seilaamaan" niin epävarmoille vesille. Ehkä yhteystön aikaansaamiseksi tarvittaisiin myös toista osapuolta yrittäjien ja teollisuuden lisäksi, periaatteella "meillä ei keskustella hinnoista" karkoittaa niin suuremmat kuin pienemmät asiakkaat, siksi pienkone lentää uumajasta vaasaan aika ahkerasti.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #197 on: 01. 09. 2008 19:07 »
Lainaan itseäni toisesta viestiketjusta, jossa RG-line mainittiin.



Oletetaan, että Vaasa tarvitsee laivalinjan on kuntalaisten kanta. Kunta ei kuitenkaan voi mennä ja laittaa avointa piikkiä jollekin pizzatehtailijalle, joka ei tiedä laivatoiminnasta mitään.

Toisaalta, jos joku kannattava vakavarainen laivayhtiökään ei ole kiinnostunut laivalinjasta niin kyse on virheellisestä politiikasta, jonka seuraus on näivettyvä Vaasa. Pitäisi ensiksi olla sitä kysyntää, joka pitää laivayhtiön kannattavana. Tässä voisi hiukan auttaa kunnallisveron alennukset.

Ilmastonmuutos ehkä voi vähäsen auttaa Vaasan laivalinjaa sillä tavalla, että koillisväylä alkaa olla talvien lämmetessä jäätön ympäri vuoden.

Koillisväylä eli pohjoinen meritie on Aasian pohjoispuolitse Atlantin valtamerestä Tyyneenmereen johtava avomeritie, pituudeltaan noin 6500 kilometriä. Suurin osa meritiestä on nykyisin jäässä ja väylä on auki vain kaksi kuukautta vuodessa. Väylän läpi purjehti ensimmäisenä suomalainen Adolf Erik Nordenskiöld 1878-79, joka kulki lännestä itään.

Jääesteiden vuoksi pitkän matkan rahtilaivaliikenne Euroopan ja Itä-Aasian ei juuri kulje Koillisväylän kautta edes kesäkaudella, vaikka merimatka sitä kautta olisikin selvästi lyhempi kuin Suezin kanavan kautta tai varsinkaan Afrikan ympäri kiertäen.

Eli Suezin kanavan kautta tai Afrikan ympäri kiertävä laivarahti siirtyisi koillisväylälle, jos todellakin käy niin, että Pohjoisnavan merijäät sulavat suurimmaksi osaksi vuotta, joka toisi varmaankin tarvetta Vaasankin sataman pienemmille syöttöliikennelaivoille, koska isoimmat rahtilaivat eivät Tanskan juutinrauman salmesta Itämerelle edes tule, ehkä osin salmen ahtauden ja Juutinrauman sillan takia, joka vaatii isoimpien meritse kuljetettavien esineiden, kuten Suomen telakoilla valmistettujen öljynporauslauttojen pilkkomisen osiin.

Juutinrauma on Ruotsin ja Tanskan erottava salmi. Se on yksi kolmesta Itämeren ja Kattegatin toisiinsa yhdistävästä Tanskan salmesta. Se on yksi maailman vilkkaimmin liikennöityjä vesiväyliä.

Juutinrauman yli rakennettu 7 845 metriä pitkä Juutinrauman silta avattiin vuonna 2000.

Suuret rahtilaivat voisivat ehkä jättää lastinsa Norjan satamiin, josta ne kuskattaisiin Uumajan satamaan ja Vaasaan. Koillisväylän avautuminen ehkä mahdollistaisi rahoittajien löytymisen Uumaja-Vaasa pengertielle.

Entäs, jos pengertien kautta Norjan satamista haettaisiin jopa suurin osa Tyyneltämereltä Koillisväylän kautta kulkevasta Suomen rahdista.
« Last Edit: 01. 09. 2008 20:08 by Timo Rintamäki »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #198 on: 01. 09. 2008 19:07 »
Jos meidän tie- ja liikennelaitoksen ylijohtaja kerran suosittelee Vaasan kaupunginjohdolle että "Hakekaa nyt ihmeessä tätä hanketta EU:n TEN projektin kautta."  Niin eikö se nyt jo kerro jotain ??

Hakekaa nyt, sanoo ylipäävirkamies joka varmaan tietää että sieltä lohkee rahaa.
Tuollainen projekti työllistäisi tuhansia miehiä ja naisia 5-8 vuotta ja kerronnaisvaikutukset Vaasalle valtavat.

Joskus pitää vain olla tarpeeksi hullu ja hypätä.
(nimimerkillä 500 laskuvarjohypyn mies)


belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #199 on: 01. 09. 2008 20:08 »
Jos meidän tie- ja liikennelaitoksen ylijohtaja kerran suosittelee Vaasan kaupunginjohdolle että "Hakekaa nyt ihmeessä tätä hanketta EU:n TEN projektin kautta."  Niin eikö se nyt jo kerro jotain ??

Hakekaa nyt, sanoo ylipäävirkamies joka varmaan tietää että sieltä lohkee rahaa.
Tuollainen projekti työllistäisi tuhansia miehiä ja naisia 5-8 vuotta ja kerronnaisvaikutukset Vaasalle valtavat.

Joskus pitää vain olla tarpeeksi hullu ja hypätä.
(nimimerkillä 500 laskuvarjohypyn mies)
(quote)

Belurisk:
Olisikohan ylijohtajalla "oma lehmä ojassa " ja objektiivisuus täysin hakuusissa.
Työllistäminen 5-8 vuotta on kuin "kusi housuissa pakkasessa" eli lämmittää hetken, mutta sitten tulee kylmä.
Tarpeeksi hulluja näkee (jos kuka haluaa) jo ihan riittävästi viihdepuolella medioissa.  Siinäkö tulevaisuus?
Missä ovat ne perustellut valtavat kerrannaisvaikutukset Vaasalle positiivisessa mielessä ja mainitsemalleni Merenkurkun yläpuoliselle alueelle?

Hullu ja hypätä?  Onhan tuolta Raippaluodon sillalta jo tehty hulluja hyppyjä ja itsareita.

PS. Kaikki kunnia ja arvostus Klausille 500 hypystä varjon kanssa.  Itseäni ei nykyään saa kovin helposti edes matkustamaan lentokoneessa eikä korkeisiin paikkoihin.

PS. 2: Kaikkien arvojen ja luonnon sekä maaperän koskemattomuuden, elinvoimaisuuden ja uusiutumisen mahdollisuuksien ei pidä olla kaupankäynnin kohteena. 


« Last Edit: 01. 09. 2008 20:08 by belurisk »