Author Topic: Kaupunginjohtajakysymys  (Read 328850 times)

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #240 on: 24. 03. 2008 08:08 »
Sorry vaan hyvät ystävät. Marjatan (Vehkaojan) pätevyydet evät riitä teknisen sektorin johtajan tehtävään, ....

Marjatta Vehkaojalla on akateeminen loppututkinto.

Kaupungin johtajistolla on ennenkaikkea poliittinen ja yhteiskunnallinen vastuu! Teknillinen kaupunginjohtaja ei henkilökohtaisesti ehdi suunnittelemaan yhtikäs mitään, sitä varten ovat asiantuntijat olemassa. Toisin sanoen, tehtävään haetaan johtajaa, ei teknistä suunnittelijaa.

Väitän edelleen, että Vaasa voisi olla vielä parempi kaupunki elää, jos johtajina olisi Marjatan vertaisia persoonia. Enemmän totista toimintaa, vahemmän sidosryhmien edunvalvontaa!

Vertaa: Pohjanmaan maakuntajohtajan pätevyydeksi riittää ylioppilastutkinto!

21solmua

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #241 on: 24. 03. 2008 09:09 »
Riittihän valtakunnankanslerin ja ylipäällikön tehtävään jossakin korpraalinkin arvo. Kyllä teknisen sektorin pätevyysvaatimuksiin kuuluu joko arkkitehdin tai ylempikorkeakoulutus tekniikasta.

Offline Tesu

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #242 on: 24. 03. 2008 16:04 »
Jos leikkisästi ajattelen niin paras vaihtoehto mielestäni Vaasan johtopaikoille on ehdottomasti Jörn Donner. Kaksikielinen, ymmärtää kulttuurin päälle ja mikä parasta, Jörkka on suoraselkäinen Suomalainen mies.
Paras ositus siitä oli kun hänet aikoinaan nimitettiin Kaliforniaan ( saattoi olla joku muukin paikka amerikassa) Suomen suurlähettilääksi, niin hänpä tuli puolenvuoden päästä kotia takaisin. Lehdistölle hän ilmoitti paluunsa syyksi sen, että siellä ei ollut hommia ja tuli aika pitkäksi.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #243 on: 24. 03. 2008 19:07 »

Nimi: Kaupunginjohtajakysymys

Nimimerkki: Tasa-arvoisesti

Palaute: "Marjatta Vehkaojalla on akateeminen loppututkinto"
Kopio Manteiro

Ei ei Mantero, eihän se niin voi mennä. Marjatan puolisohan on kaupungin palveluksessa ja se on Vaasassa kiellettyä.

Longan avopuoliso oli Vaasan yliopiston palveluksessa. Koska Yliopisto projekti liittyi kaupungin työntekijöiden työviihtyvyyden parantamiseen toimitilaratkaisujen kautta, kaatoivat luottamushenkilöt koko hyvän projektin ja heittivät kymmeniä tuhansia euroja ilmaista projektiin myönnettyä rahaa taivaan tuuliin.

Koska kupunginjohtajan puoliso ei Vaasassa saa olla edes yliopiston palkkalistaoilla, niin miten ihmeessä voisi olla kaupungin palkkalistoilla? Vaasassa on nepotismin käsite laajennettu ennennäkemättömiin mittasuhteisiin. Teknisen toimen luottamushenkilöt tekivät todella karhunpalveluksen henkilöstölle kaataessaan hyvän ja henkilöstön hyvinvointia tutkitusti lisäävän hankkeen.

Voi tätä vallanhimoa, joka on ryvettää kaupunkiamme!
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

AD

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #244 on: 24. 03. 2008 20:08 »

Nimi: Kaupunginjohtajakysymys

Nimimerkki: Tasa-arvoisesti

Palaute: "Marjatta Vehkaojalla on akateeminen loppututkinto"
Kopio Manteiro

Ei ei Mantero, eihän se niin voi mennä. Marjatan puolisohan on kaupungin palveluksessa ja se on Vaasassa kiellettyä.

Longan avopuoliso oli Vaasan yliopiston palveluksessa. Koska Yliopisto projekti liittyi kaupungin työntekijöiden työviihtyvyyden parantamiseen toimitilaratkaisujen kautta, kaatoivat luottamushenkilöt koko hyvän projektin ja heittivät kymmeniä tuhansia euroja ilmaista projektiin myönnettyä rahaa taivaan tuuliin.

Koska kupunginjohtajan puoliso ei Vaasassa saa olla edes yliopiston palkkalistaoilla, niin miten ihmeessä voisi olla kaupungin palkkalistoilla? Vaasassa on nepotismin käsite laajennettu ennennäkemättömiin mittasuhteisiin. Teknisen toimen luottamushenkilöt tekivät todella karhunpalveluksen henkilöstölle kaataessaan hyvän ja henkilöstön hyvinvointia tutkitusti lisäävän hankkeen.

Voi tätä vallanhimoa, joka on ryvettää kaupunkiamme!

Olen hiukkasen tietämätön, mistähän nämä kymmenet tuhannet eurot olisivat tulleet, saattaisin jopa tietää niille paremman käyttöpaikan,,,

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #245 on: 24. 03. 2008 21:09 »
Olen hiukkasen tietämätön, mistähän nämä kymmenet tuhannet eurot olisivat tulleet, saattaisin jopa tietää niille paremman käyttöpaikan,,,

En tiedä asiasta mitään, mutta epäilen valtion laitoksia malliin sosiaali- ja terveysministeriö, säätiöitä yms. Työviihtyvyys kuitenkin on aihe, jonka tutkimiseen luulisi löytyvän rahaa monilta tahoilta. Se tosin on myös aihe, jossa kyse on itsestäänselvyyksien tutkimisesta, joten sinänsä tässä tuskin menetettiin muuta kuin muutama tutkijatyövuosi. Tai säästettiin muutama tutkijatyövuosi turhuudelta, ihan miten asian haluaa nähdä.

Asioita on hyvä tutkia, mutta se on lähes tulkoon hyödytöntä, jos mitään ei opita:

http://lipas.uwasa.fi/tiedotus/tiedotteet03/loka_1.html
http://www.uwasa.fi/julkaisusarjat/luettelo/?julkaisu=180

Uskallan luvata, että Vaasassa menee jatkossakin rakennusprojektit malliin Hietalahden koulun peruskorjaus. Siitä huolimatta, että asiasta on tehty tutkimus jos toinenkin.

Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #246 on: 27. 03. 2008 08:08 »
Nyt on teknisen kaupunginjohtajan paikan hakijat selvillä. Saamani tiedon mukaan viidestä hakijasta kaksi on perääntynyt, mutta jäljellä on kolme, jotka ovat kaupungin sisäisessä haussa mukana.

Nämä kolme ovat:

   Muttonen-Mattila
   Pitkämäki
   Martonen

« Last Edit: 27. 03. 2008 09:09 by Peeveli »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #247 on: 27. 03. 2008 10:10 »
Niin varsin mielenkiintoiseksi tämäkin valmistelu menee!  Olisi varsin mukavaa tietää millä on "säikytetty" muut hakijat pois? Kuinka monta kertaa asia pitää tuoda valtuustoon, että oikea hakija tulee valittua?

Yllä olevat kysymykset johtuu vain siitä, että Vaasan Kaupungin valtuuston hyväksymät pätevyysvaatimukset eivät kaikkien osalta täyty, teknisensektorin apulaiskaupunginjohtajan määräaikaiseen virkaan valittavalta.  Puhumattakaan kokemuksesta ja taidosta selviytyä tehtävästä. Tietojeni mukaan kaupungissa on vain yksi kaikki ehdot täyttävä henkilö, mutta onko hän käytettävissä, jää nähtäväksi!

Tästä taitaa tulla taas Vaasan kaupungin imagoa edistävä kausi eteemme. Varsinkin kun kuntaliitoksia havitellaan.

Offline PeterK

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #248 on: 27. 03. 2008 10:10 »

Martonenko ?


Eipä tässä hänelle meriittiä vielä ole ihmeemmin kertynyt.
Kumma juttu...

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #249 on: 27. 03. 2008 11:11 »
Kaupunginjohtaja on nyt virallisesti esityksensä antanut, ja esittää akj:n tehtävään Pitkämäkeä. Häntä esitetään tehtävään oman toimensa ohella.  Samalla perustellaan, että ratkaisusta tulisi 60.000 € säästöt.

Tehtävä oli muutaman päivän sisäisessä ”haussa” intranetissä. Eräät virkamiehet olivat saaneet myös henkilökohtaista sähköpostia asiassa. "Halukkaita" pyydettiin ilmoittautumaan. Ilmoitus on jo poistunut intranetistä, mutta saadun tiedon mukaan tehtävään olisi pujautettu pätevyysvaatimukseksi ”korkeakoulututkinto”.

Tekniseltä apulaiskaupunginjohtajalta vaaditaan valtuuston hyväksymän johtosäännön mukaan dipl.ins. tai arkkitehdin tutkintoa. Kaupunginhallitus tai valtuusto ei ole käsitellyt pätevyysvaatimusten muuttamista, joten virkahaku on ollut voimassa olevan johtosäännön vastainen.

Kaupungin sisäisestä hausta ei ole Vaasassa säännöstä? Sisäinen haku on julkinen haku. Sisäisellä haulla tarkoitetaan vakiintuneesti menettelyä, joka poikkeaa laajasta hausta vain siten, että se pannaan kaupungin ilmoitustaululle korrekteine pätevyysvaatimuksineen. Tämän lisäksi hakua voidaan tietysti tehostaa nykyaikaisin sähköisin menetelmin, kuten nytkin. Näin ei ole nyt tapahtunut.

Pitkämäki on hakijoista ainoa, joka ei täytä pätevyysvaatimuksia. Perusteluksi esitetään, että ”… pätevyysvaaituksista voidaan poiketa jos siitä erikseen säädetään tai kunta erityisestä syystä yksittäistapauksessa toisin päättää.
   Erityisenä syynä voidaan pitää sitä, että Pitkämäki on toiminut teknisen viraston kansliapäällikkönä ja teknisen viraston virastopäällikön sijaisena sekä kaupunkisuunnittelun johtajana. Kehitysjohtajana hän on perehtynyt laajasti koko teknisen sektorin toimialaan hoitaessaan virkaansa ja osallistuessaan teknisen toimen hallintokuntien rajat ylittäviin työryhmiin (mm. kaupunkisuunnittelun ja –rakentamisen johtoryhmä, tilahallintoryhmä) Pitkämäellä on erityisen vahva kokemus teknisen toimen alalta. Kehitysjohtajan valinta teknisen apulaiskaupunginjohtajan viran hoitajaksi edistää myös kaupunkisuunnittelun ja teknisen toimen yhteistyön koordinointia. Liitteenä Jorma J. Pitkämäen ansioluettelo. "

Kun hakijoiden joukossa on kaikki pätevyydet täyttävä naispuolinen hakija, syntyy tässä nopeasti olettama syrjinnästä jos naista ei valita. Hän saattaa valittaa vaalista, ja kaupunki joutuu mitä ilmeisimmin vahingon hänelle korvaamaan. Näistä on useita ennakkotapauksia.

Tämän lisäksi ehdotetaan, että kaupunginjohtajien välistä työnjakoa muutetaan! Tuosta vain ja ilman laajempaa valmistelua tai keskustelua!  Kokoomuksella on kohtuus nyt täysin kateissa. Kun kaupunginhallituksen nimittämä työryhmä istuu juuri pohtimassa johtamisjärjestelyjä, ei tällaiseen hankkeeseen pidä edes yrittää ryhtyä kesken kaiken..

Meno on siis kuin villissä lännessä.


Marjatta Vehkaoja



Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #250 on: 27. 03. 2008 12:12 »
Jos on huonoa materiaalia mistä valita niin ei kannata valita ketään.
Lyhtypylväät on edelleen pystyssä ja näin tuossa aurausautonkin porhaltavan ohi lumipöllyten.
Että sillä lailla meidän kylässä.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #251 on: 27. 03. 2008 12:12 »
Kyllä taas kerran kykypuolue osoittaa ettei myöskään korvia ole auki saatu ja lukemisen ymmärtämisessä on myös suuria ongelmia. Sen verran epäkuranttia tavaraa yritetään markkinoille tuoda.

Kaikkien pitäisi tietää, että syksyllä asuntomessujen jälkeen alkaa hulapaloot, jossa tervaantuu hyvin moni korkeantason virkamies Vaasan kaupungissa ja vähän muualtakin kotoisin olevat.

Käsky kuuluukin KH:lle. -laittakaa vain pätevä henkilö ehdolle ja lopettakaa haihattelut kaiken mailman tehtäväjaoista, sekä hyssytelyistä hyllylle, heti!

Konsultit toimikaa!

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #252 on: 27. 03. 2008 14:02 »
Lainaus Marjatta Vehkaoja (edelliseltä sivulta):

Kaupunginjohtaja on nyt virallisesti esityksensä antanut, ja esittää akj:n tehtävään Pitkämäkeä. Häntä esitetään tehtävään oman toimensa ohella.  Samalla perustellaan, että ratkaisusta tulisi 60.000 € säästöt.

Tehtävä oli muutaman päivän sisäisessä ”haussa” intranetissä. Eräät virkamiehet olivat saaneet myös henkilökohtaista sähköpostia asiassa. "Halukkaita" pyydettiin ilmoittautumaan. Ilmoitus on jo poistunut intranetistä, mutta saadun tiedon mukaan tehtävään olisi pujautettu pätevyysvaatimukseksi ”korkeakoulututkinto”.

Tekniseltä apulaiskaupunginjohtajalta vaaditaan valtuuston hyväksymän johtosäännön mukaan dipl.ins. tai arkkitehdin tutkintoa. Kaupunginhallitus tai valtuusto ei ole käsitellyt pätevyysvaatimusten muuttamista, joten virkahaku on ollut voimassa olevan johtosäännön vastainen.

Kaupungin sisäisestä hausta ei ole Vaasassa säännöstä? Sisäinen haku on julkinen haku. Sisäisellä haulla tarkoitetaan vakiintuneesti menettelyä, joka poikkeaa laajasta hausta vain siten, että se pannaan kaupungin ilmoitustaululle korrekteine pätevyysvaatimuksineen. Tämän lisäksi hakua voidaan tietysti tehostaa nykyaikaisin sähköisin menetelmin, kuten nytkin. Näin ei ole nyt tapahtunut.

Pitkämäki on hakijoista ainoa, joka ei täytä pätevyysvaatimuksia. Perusteluksi esitetään, että ”… pätevyysvaaituksista voidaan poiketa jos siitä erikseen säädetään tai kunta erityisestä syystä yksittäistapauksessa toisin päättää.
   Erityisenä syynä voidaan pitää sitä, että Pitkämäki on toiminut teknisen viraston kansliapäällikkönä ja teknisen viraston virastopäällikön sijaisena sekä kaupunkisuunnittelun johtajana. Kehitysjohtajana hän on perehtynyt laajasti koko teknisen sektorin toimialaan hoitaessaan virkaansa ja osallistuessaan teknisen toimen hallintokuntien rajat ylittäviin työryhmiin (mm. kaupunkisuunnittelun ja –rakentamisen johtoryhmä, tilahallintoryhmä) Pitkämäellä on erityisen vahva kokemus teknisen toimen alalta. Kehitysjohtajan valinta teknisen apulaiskaupunginjohtajan viran hoitajaksi edistää myös kaupunkisuunnittelun ja teknisen toimen yhteistyön koordinointia. Liitteenä Jorma J. Pitkämäen ansioluettelo. "

Kun hakijoiden joukossa on kaikki pätevyydet täyttävä naispuolinen hakija, syntyy tässä nopeasti olettama syrjinnästä jos naista ei valita. Hän saattaa valittaa vaalista, ja kaupunki joutuu mitä ilmeisimmin vahingon hänelle korvaamaan. Näistä on useita ennakkotapauksia.

Tämän lisäksi ehdotetaan, että kaupunginjohtajien välistä työnjakoa muutetaan! Tuosta vain ja ilman laajempaa valmistelua tai keskustelua!  Kokoomuksella on kohtuus nyt täysin kateissa. Kun kaupunginhallituksen nimittämä työryhmä istuu juuri pohtimassa johtamisjärjestelyjä, ei tällaiseen hankkeeseen pidä edes yrittää ryhtyä kesken kaiken..

Meno on siis kuin villissä lännessä.


Marjatta Vehkaoja


------------------------------

Valittaen on todettava, ettei väliaikaisen kaupunginjohtajan nimi ole VEHKAOJA! Ei kumpaisellakaan etunimellä.
Kaupunginjohtaja (svenska nu) on esityksensä tehnyt.

Esittäisin vielä hiljaista hetkeä Heikki Longan Vaasasta Helsinkiin siirtymisen johdosta. Vaasassa voi tällaista päästä tapahtumaan, valitettavasti......



Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #253 on: 02. 04. 2008 10:10 »
Nyt kun kolmenkopla on ryhtynyt sisäsiittoiseksi apulaiskaupunginjohtaja kysymyksessä, eli puolueen jäsenkirjalla ei ole enää merkitystä, niin on syytä ryhtyä kartuttamaan kokemuksia yhden kaupunginjohtajan mallista seuraavat seitsemän kuukautta.

Kokeilu koskisi kaupunkisuunnittelua, teknistä tointa, rakennusvalvontaa, ympäristökeskusta ja liikelaitostoimielimiä.  Pehmopuoli jatkaisi vuoden loppuun sovitusti toimintaansa.
Kokeilu lähtisi siitä että apulaiskaupunginjohtajan paikkaa ei täytettäsi, vaan hallinto toimisi toimialajohtaja periaatteella, perustuen prosesseihin.

Näin saataisiin kerrytettyä kokemuksia tulevaisuuden haasteita varten. Myöskin Tilaaja- Tuottaja kokeilu tulisi tässä testattua.  Yhden kaupunginjohtajan mallista on sitten helpompi siirtyä pormestarimalliin, johon kyllä tarvitaan täysi Vaasan veronmaksajientuki.  Kuntalaiset saakoon ratkaistavaksi kuka Vaasaa johtaa poliittisesti.  Suomalaisen  pormestarimallin toimivuudesta on tähän mennessä kertynyt niin vähän kokemuksia, että sen kaikki sudenkuopat eivät ole vielä paljastuneet.

Tiettävästi hallintoa valmistelava työryhmä on samansuuntaisilla ajatuksilla ulos tulemassa.  Tähän tarvittaisiin Vaasan kaupunginvaltuuston selkeä tuki, sillä nyt ei nurkkakuntaisella politikoinnilla ole mielestäni sijaa, kun on kysymys koko Vaasanseudun tulevaisuudesta.



Offline Viikatemies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #254 on: 04. 04. 2008 22:10 »
Kuka kolmesta on pätevin ja sopivin?
Kuuluuko kokoomukselle kaksi johtajan paikkaa?
Mitä Pitkämäki tietää tekniikasta?
Kertokaa mitä Martonen on saanut aikaan?
Onko Muttonen-Mattila liian energinen ja demarit eivät pysyisi mukana kun Martosta uneksivat?
« Last Edit: 04. 04. 2008 22:10 by Viikatemies »

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #255 on: 05. 04. 2008 16:04 »
Jos valitaan EMM on tekninen sektori sellaisessa myllerryksessä 1.1.2009, että myllerryksen selvittämiseen menee vuosikausia!

JJP:llä ei onneksi ole vt. virkaan vaadittavaa pätevyyttä!

Kolmen koplasta on pienin paha sosiaalidemokraatti Martonen. Mikäli virka väliaikaisesti täytetään lienee Martonen paras valinta. Tosin on niin, että hänen älynsä ja ymmärtämyksensä on näistä
kolmesta ehdokkaasta selkeästi vaatimattomin. Hänen vahvuutensa kuitenkin on, että hän on ehdokkaista ylivoimaisesti laiskin! Laiskimmista laiskin! Hän on ehdokkaista se, joka ehtii tehdä vähiten vahinkoa!

« Last Edit: 05. 04. 2008 22:10 by pöh »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #256 on: 07. 04. 2008 10:10 »
Pohjalainen, mielipide:

Sitkeä huhu kiertää: Lumion lähtö julkistetaan pian

sunnuntai 06.04.2008

Minut tavoitti viime viikolla kahdesta eri lähteestä tullut huhu siitä, että kj Markku Lumio olisi siirtymässä pois Vaasasta ja että asia julkistettaisiin aivan pian.

Lumion nopea siirtyminen pois voisi olla salasyy, jonka vuoksi kokoomus ajaa nyt Pitkämäkeä neljänneksi kaupunginjohtajaksi kuin käärmettä pyssyyn. Näin Pitkämäki ottaisi virkaiältään vanhimpana akj:na hoitaakseen kaupunginjohtajan tehtävät ainakin väliaikaisesti Lumion lähdettyä.

Jos taas huhussa ei ole mitään perää, näyttää kokoomuksessa sorvattu esitys erittäin mahtipontiselta yritykseltä puolueen poliittiseen painoarvoon verrattuna. Kun tarkastellaan Vaasan korkeimpien vakanssien täyttöä, on kokoomuksella hallussaan jo nyt kolmesta tärkeimmästä kaksi: kaupunginjohtajan puheenjohtaja ja kaupunginjohtaja - valtuuston puheenjohtajuus on RKP:llä.

Jos taas lasketaan mukaan myös kaupunginhallituksen ja valtuuston varapuheenjohtajuudet ja apulaiskaupunginjohtajat, on kokoomuksella nyt yhdeksästä vakanssista hallussaan kolme kuten RKP:llä ja SDP:llä. Vielä yhden kokoomusjohtajan lisääminen keskushallintoon horjuttaisi em. tasapainoa.

Kaupunginhallituksen organisaatiotoimikunta ei ole missään vaiheessa keskustellut neljännestä kaupunginjohtajasta tai puhunut teknisen sektorin jakamisesta kahdeksi toimialaksi. Sen vuoksi tällaisen esityksen tulo kaupunginhallituksen pöydälle tyhjästä osoittaa mitä huonointa hallintokäytäntöä. Eikö kokoomus luota Lumioon, vai eikö Lumio luota enää edes itseensä kun tuo tällaisen esityksen kh:lle? Enpä usko, että missään toisessa kaupungissa olisi ryhdytty vastaavaan kaupunginjohtajan "varamies"-järjestelyyn.

Jos Lumio lähtee lähiaikoina, on tämä eri mittakaavan kysymys kuin apulaiskaupunginjohtajan lähtö. Lumion seuraajakysymystä ei kuitenkaan ratkaista nyt, edes väliaikaisesti.

Marjatta Vehkaoja



Kommentti: En pitäisi pahana, vaikka lähtisikin. Tulisiko sitten avoimenpaa ja rehellistä politiikkaa tähän kaupunkiin? Politiikkaa, jota virkamiesjohto ei saisi harrastaakaan. Virkamiesten kun pitäisi vain katsoa, että asiat tulee hoidettua, sääntöjen ja asetusten mukaan. (Mutta tämä Lumion lähtö varmaan laitetaan kokouslistalle ainakin seitsemään kertaan... Notta tuskin aivan yhdellä istumisella lähtee.)

venku1

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #257 on: 07. 04. 2008 11:11 »
Aika voimakasta tekstiä tuo Marjatan kirjoitus Pohjalaisessa. Varsinkin kun uskon sen olevan täyttä puppua. No aika näyttää kumpi oli oikeassa. Sinänsä olen sitä mieltä, että tuollaiset kirjoitukset pitäisi olla varmasti totta, sillä tuollainen tieto saattaa vaikeuttaa kuntaliitos neuvotteluja. Sitä paitsi Lumio on toiminut aivan kohtalaisesti. Jokaisessa meissä on parantamisen varaa niin myös edellisissä kaupunginjohtajissa ( Sanaksenaho, Turunen jne)

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #258 on: 07. 04. 2008 12:12 »
Eipä ole ihme, että syntyy huhu jossa ennakoidaan Lumion siirtymistä vaativimpiin tehtäviin. Sen verran tiheään Lumio ja Lonka ovat olleet julkisuudessa ehdokkaina avoinna olevissa tehtävissä. Lonkan osalta sitten löytyi ratkaisu jonka jo tiedämme.

Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että nyt on viimeistään  kokeiltava yhden kaupunginjohtajan mallia Teknisensektorin puolella.

Ainoastaan olemalla määrätietoisesti ja johdonmukaisesti tehokkaamman hallinonlinjalla, meillä on vaasanseudun kasvun tulevaisuus edessämme!
« Last Edit: 07. 04. 2008 16:04 by Heikki Lamminmäki »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #259 on: 07. 04. 2008 13:01 »
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että nyt on viimeistään on kokeiltava yhden kaupunginjohtajan mallia Teknisensektorin puolella.
Ainoastaan olemalla määrätietoisesti ja johdonmukaisesti tehokkaamman hallinonlinjalla, meillä on vaasanseudun kasvun tulevaisuus edessämme!

Tarkoitat varmaan yleensä yhden kj:n mallia. Siitä ehdottomasti samaa mieltä!

Lisäksi kulttuuri- ja opetustustoimeen on demokratian nimissä saatava vuorostaan suomenkielinen näköala. Toiminta on liian kauan ollut ruotsinkielisillä (RKP) lähes yksinoikeutena. Tulokset näkyvät, valitettavasti!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #260 on: 07. 04. 2008 20:08 »
Apulaiskaupunginjohtajalla ja toimialajohtajalla ei ole muuta ero kuin nimi. Nyt ollaan kuulemma kulisseissa LISÄÄMÄSSÄ näitä johtajia.


Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #261 on: 28. 04. 2008 23:11 »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #262 on: 12. 05. 2008 12:12 »
Huom!!

Onko kenelläkään valokuvia vanhasta puretusta Männistön Muorin kotitalosta Palosaarelta?? (Yksityisviestinä saapi lähettää.) Etukäteen kiittäen.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #263 on: 22. 08. 2008 08:08 »
Apulaiskaupunginjohtajalla ja toimialajohtajalla ei ole muuta ero kuin nimi. Nyt ollaan kuulemma kulisseissa LISÄÄMÄSSÄ näitä johtajia.



Nyt oltiin tosiaan ihan oikeasti lisäämässä kaupunginjohtajia.

Tästä nousee suuri haloo.
Quote
VASA. Stadsdirektören får mer makt och stärker sin position i stadens ledning. De två biträdande stadsdirektörer fortsätter men de blir underställda stadsdirektören. Han får därmed rätt att överföra deras tjänstemannabeslut till sig och ändra dem om han anser det nödvändigt.

Alla tre behåller sin rätt att föredra ärenden i stadsstyrelsen.
Detta blir resultatet om en kompromiss om stadens högsta förvaltning godkänns av fullmäktige den 1 september.

Stadsdirektörens ansvar för stadsplaneringen överförs enligt förslaget till biträdande stadsdirektören för tekniska sektorn. I gengäld får stadsdirektören ansvar för den strategiska planeringen och Österbottens räddningsverk. Han behåller ansvaret för ekonomin, förvaltningen och personalen.

Det har inte varit politiskt lätt att nå det här resultatet.
Arbetsgruppen, som har haft till uppdrag att utarbeta ett förslag till ny ledningsmodell, ville ha en stadsdirektör och tre sektordirektörer, men ordförandena för de politiska grupperna kunde inte acceptera att staden leds av fyra direktörer.

Arbetsgruppens ordförande Heikki Kouhi, saml, lade fram kompromissförslaget i måndags.

Fullmäktiges ordförande Håkan Nordman, sfp, som hårt kritiserat fyradirektörsmodellen, är nöjd med kompromissen som läggs fram för stadsstyrelsen på måndag.

Tällasta en minä ollut päättämässä! (Vaikka olin läsnä).
Quote
Vaasan kaupungin johtamisjärjestelmän uudistaminen

Kaupunginhallitus      25.08.2008       346   670/2008

   Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi budjetin yhteydessä kaupungin vision, strategi-set päämäärät ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2008. Kohdassa 4.1 todetaan, että kaupungin johtamisjärjestelmä uudistetaan prosessien mukaiseksi. Prosessien kuvaus käynnistyi v. 2007 ja jatkuu edelleen. Kaupunginhallitus vahvisti kaupungin prosessi-kartan (pääprosessit) tammikuussa 2008 ja nimesi 8-jäsenisen toimikunnan Heikki Kouhin johdolla valmistelemaan kaupungin johtamisjärjestelmän uudistamista. Orga-nisaatioehdotus noudattaa pääprosessien suurta linjaa.    
   LIITE: KAAVIO

   Toimikunta kokoontui 10 kertaa. Toimikunnan enemmistö (6/8) oli 13.8.2008 valmis esittämään yhden kaupunginjohtajan ja kolmen toimialajohtajan mallia. Heidän ni-mikkeensä olisi apulaiskaupunginjohtaja ja heillä olisi esittelyoikeus. Toinen esillä ol-lut vaihtoehto oli sama muuten, paitsi että hyvinvointi- ja osaaminen –prosesseja joh-taa yksi henkilö (apulaiskaupunginjohtaja). Jälkimmäinen malli todettiin kaupungin-hallituksen ja valtuustoryhmien puheenjohtajien neuvottelussa 18.8.2008 mahdollisek-si hyväksyä suhteellisen yksimielisesti.

TAUSTAA

   Vaasan kaupungin johtamisjärjestelmä ja lautakuntarakenne ovat pääpiirteittäin 1980-luvulta. Silloin siirryttiin järjestelmään, jossa kaupunginhallituksen alaisina ovat kau-punginjohtaja ja kaksi apulaiskaupunginjohtajaa. 2000-luvulla on keskushallinnossa uudistettu kaupunkisuunnittelun organisaatio yhdistämällä elinkeinopolitiikka ja kaa-voitus kehitysjohtajan alaisuuteen. Samaan aikaa perustettiin Vaasanseudun Kehitys-yhtiö VASEK Oy, joka hoitaa yritysneuvonnan, seudun markkinoinnin sekä aluekes-kusohjelman ja muut sovitut projektit.

   Sosiaali-, terveys- ja sivistystoimen alueella (skj) on 2000-luvulla yhdistetty sosiaali- ja terveystoimi saman lautakunnan alaisuuteen. Se muodostaa n. 42 % kaupungin käyttömenoista, mukaan lukien Vaasan maksuosuus Vaasan sairaanhoitopiirille. Vuo-den 2009 alussa sen alaisuuteen tulee myös Laihian ja Vähänkyrön perusterveyden-huolto ja siihen läheisesti liittyvä sosiaalitoimi erillisen sopimuksen mukaan.

   Samaan aikaan on yhdistetty II asteen koulutus yhden lautakunnan alaisuuteen samoin kuin varhaiskasvatus ja perusopetus. Vaasan kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat olleet samassa hallintokunnassa vuoden 2008 alusta lukien.

   Teknisen apulaiskaupunginjohtajan (tkj) vastuualueella on tekninen virasto lakkautettu ja tekninen toimi muodostuu 10 tulosalueesta.

   Vuoden 1995 kuntalain 24 §:ssä todetaan, että kunnassa on kunnanjohtaja, joka johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa. Laki ei siis tunne enää apulaiskunnanjohtaja –nimikettä. Kunta voi johtosäännöillä päättää lautakunta- ja virkarakenteesta.




LAUTAKUNTARAKENNE

   Vaasassa on perinteisesti ollut runsaasti lautakuntia. Tehtävien delegoinnin vuoksi monien lautakuntien ja johtokuntien asiamäärä on vähäinen.
   On tarkoituksenmukaisempaa, että on vähemmän lautakuntia, joilla on oikeita asioita päätettävänään kuin lukuisia pieniä lautakuntia, jotka hallinnoivat pieniä resursseja ja toimintoja. Erityisesti kulttuurin alalla on runsaasti pieniä hallintokuntia ja toimieli-miä.

   Johdonmukaisuuden vuoksi kaikkia elimiä on syytä nimittää lautakunniksi. Niiden toimiala ja jäsenmäärä säädetään johtosäännöissä.

   Kaupunginhallituksessa on ollut suunnittelujaosto ja yleisjaosto. Esityksessä yleisjaos-to lakkautetaan ja sen tehtävät jaetaan tukipalvelulautakunnalle ja virkamiehille. Suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi, jolle tulee kaavoituksen li-säksi valtaosa nykyisen teknisen lautakunnan tehtävistä, joka lakkautetaan. Kaupunki-suunnittelujaostosta tulee kaupunkiympäristöprosessin keskeinen luottamushenkilö-elin. Tämä on yksi uudistuksen ydinkohta. Kaupunkiympäristöjohtajan alaisuuteen tu-levat kaikki toiminnot ”raakamaasta hyväksi kaupunkiympäristöksi”. Tällä poistetaan epäjatkuvuus, mikä on vallinnut kaavoituksen ja siihen liittyvien teknisten toimintojen välillä. 

   Kunnallisille liikelaitoksille (Vaasan Vesi, Vaasan Satama, Vaasan Talotoimi) vali-taan uuden lainsäädännön mukaan omat johtokunnat, joiden miehitys on kuitenkin sama. Vapaa-aikalautakunnan nimi muutetaan toimintaa paremmin vastaavaksi liikun-ta- ja nuorisolautakunnaksi.
   Yleinen kulttuuritoimi sekä kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri tulevat samaan kulttuurilautakunnan alaiseen hallintokuntaan.
   Pohjanmaan museo sekä Tikanojan taidekoti ja Kuntsin modernin taiteen museo tule-vat museolautakunnan alaisuuteen.
   Kaikilla em. kulttuuri-instituutioilla on oma budjetti ja oma johtaja, joka toimii lauta-kunnan esittelijänä.          
   LIITTEET: KAAVIO JA UUDISTUKSEN MERKITYS

VIRKAMIESJOHTO

   Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja. Hänen alaisuudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa, vastuualueinaan 1) osaaminen ja hyvinvointi sekä 2) kaupunkiympäristö. He johtavat oman vastuualueensa toimintaa ja esittelevät sen asiat kaupunginhallituksessa. Toinen heistä nimetään kaupunginjohtajan varahenkilöksi. Molemmat apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010).

   Kaupunginjohtajan alaisuudessa ovat hallintopalvelut, taloustoimi ja henkilöstöpalve-lut, joilla on oma johtajansa. Kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa ovat myös Poh-janmaan pelastuslaitos ja strateginen suunnittelu, joka sisältää mm. kuntayhteistyön ja PARAS-hankkeen toteuttamisen Vaasanseudulla. Kuntalain mukaan kuntakonsernin johdon muodostavat kunnanhallitus ja kunnanjohtaja. Kaikki konserniyhteisöt (5)  tu-levat kaupunginjohtajan vastuualueeseen.

 
Kaupunginjohtaja ML

   Kaupunginhallitus

1.   hyväksyy edellä mainitut periaatteet kaupungin johtamisjärjestelmän uudistami-seksi
2.   velvoittaa virkamiehet kaupunginjohtajan johdolla laatimaan tarvittavat johtosään-töjen muutokset niin, että ne astuvat voimaan 1.1.2009
3.   saattaa tilanteen valtuustolle tiedoksi.

Päätös 


M.m tästä ei ole sovittu
   Pohjanmaan museo sekä Tikanojan taidekoti ja Kuntsin modernin taiteen museo tule-vat museolautakunnan alaisuuteen.
Eikä tästä:


  Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja. Hänen alaisuudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa, .

Nythän apulaiskaupunginjohtajat ovat suoraan kaupunginhallituksen alaisia, eivät kaupunginjohtajan.

Aika merkillistä, jos Demarit (Hellman: Vbl tänään) ja RKP (Nordman: Vbl: tänään) tämän nielevät noin vain vaikka vain tästä on sovittu:

Molemmat apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010).

Mitä oikein on kyse? Vastaus:  VALTAPELISTÄ.

Kokoomuksen mandaatilla (11/51) valitulle kaupunginjohtajalle (valittu eliniäksi) halutaan lisää valtaa apulaiskaupunginjohtajilta.
« Last Edit: 22. 08. 2008 12:12 by Tapio Osala »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #264 on: 22. 08. 2008 17:05 »
Tulee taas niin pitkä teksti ettei sitä lue kukaan.

Tummalla taustalla olevasta tummasta fontista ei tahdo saada selvää. Lainauksen taustan pitää olla vaaleampi.

Kaupungin viral-listen tekstien laati-joille voisi joku kertoa, että tavuvii-vojen laittaminen näyttää äkistävältä, kun tekstin lainaa ja sanaja-ko muuttuu.

Lillukanvarsissa askartelu ja piilottelu demokratian edustajien taholta ärsyttää niin, että kyseiset henkilöt pitää potkaista vallasta.

Osala ajattelee eri tavalla asiat kuin minä, mutta hän ei piilottele ja siksi saa osin kannatukseni.

"Organisaatioehdotus noudattaa pääprosessien suurta linjaa."

"Toimikunta kokoontui 10 kertaa. Toimikunnan enemmistö (6/8) oli 13.8.2008 valmis esittämään yhden kaupunginjohtajan ja kolmen toimialajohtajan mallia. Heidän nimikkeensä olisi apulaiskaupunginjohtaja ja heillä olisi esittelyoikeus."

"Kaupunginhallituksen alaisina ovat kaupunginjohtaja ja kaksi apulaiskaupunginjohtajaa. 2000-luvulla on keskushallinnossa uudistettu kaupunkisuunnittelun organisaatio yhdistämällä elinkeinopolitiikka ja kaavoitus kehitysjohtajan alaisuuteen. Samaan aikaa perustettiin Vaasanseudun Kehitys-yhtiö VASEK Oy, joka hoitaa yritysneuvonnan, seudun markkinoinnin sekä aluekeskusohjelman ja muut sovitut projektit."

"Sosiaali-, terveys- ja sivistystoimen alueella on 2000-luvulla yhdistetty sosiaali- ja terveystoimi saman lautakunnan alaisuuteen. Se muodostaa n. 42 % kaupungin käyttömenoista, mukaan lukien Vaasan maksuosuus Vaasan sairaanhoitopiirille. Vuoden 2009 alussa sen alaisuuteen tulee myös Laihian ja Vähänkyrön perusterveydenhuolto ja siihen läheisesti liittyvä sosiaalitoimi erillisen sopimuksen mukaan."

"Samaan aikaan on yhdistetty II asteen koulutus yhden lautakunnan alaisuuteen samoin kuin varhaiskasvatus ja perusopetus. Vaasan kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat olleet samassa hallintokunnassa vuoden 2008 alusta lukien."

"Teknisen apulaiskaupunginjohtajan vastuualueella on tekninen virasto lakkautettu ja tekninen toimi muodostuu 10 tulosalueesta."

"Vuoden 1995 kuntalain 24 §:ssä todetaan, että kunnassa on kunnanjohtaja, joka johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa."

Kunnanjohtajan pitäisi olla suorilla vaaleilla nelivuotiskaudeksi valittu ja kaikki kaupungin alaiset julkiset toiminnot hänen alaisuudessaan. Suorilla vaaleilla valitun kunnanjohtajan pitäisi jatkokautensa varmistaakseen ottaa huomioon valitsijoidensa selvä yhteinen kanta johonkin asiaan, joka selviää, kun järjestetään kuntalaisäänestys eli suorilla vaaleilla valitulle puolueisiin sitoutumattomalle kunnanjohtajalle ei ehkä olisi kovin tärkeätä ylläpitää ja tukea valtuuston ja lautakuntien olemassaoloa koska nehän eivät häntä ole valinneet vaan kuntalaiset. Puolueisiin sitoutumattoman suorilla vaaleilla valitun kunnanjohtajan tarve pikemminkin on potkaista puolueet kunnasta johtaakseen kuntaa tehokkaasti ilman sabotöörejä nurkissa.

"Kunta voi johtosäännöillä itse päättää lautakunta- ja virkarakenteesta."

Kunnalla on siis melkoinen valta päättää millainen päätöksentekojärjestelmä kunnassa on ilmeisesti kuitenkin olettaen, että puolueet ja viranhaltijat eivät potkaise itseään vallasta järjestelmän perustana suurienkaan väärinkäytösten yhteydessä.

Viimeksi tänään lähetin Pääministerille viestin, että:

Minulle on käynyt usein niin, että kun olen hakenut hoitoa pikkuvaivaan, minulle onkin sörkitty uusi kipuileva vaiva. Oletan, että tämä hoitoalojen tunarointi on erittäin yleistä ja miljoonien kuntalaisten ja kansalaisten terveyden uhka. Suivaannuin ajatuksesta niin, että potkaisen puolueet, eduskunnan ja valtuustot vallasta ja asetan Suomeen suoran demokratian ja suorilla vaaleilla valitut kunnanjohtajat ja ministerit.

 "Vaasassa on perinteisesti ollut runsaasti lautakuntia. Tehtävien delegoinnin vuoksi monien lautakuntien ja johtokuntien asiamäärä on vähäinen. On tarkoituksenmukaisempaa, että on vähemmän lautakuntia, joilla on oikeita asioita päätettävänään kuin lukuisia pieniä lautakuntia, jotka hallinnoivat pieniä resursseja ja toimintoja."

"Kaupunginhallituksessa on ollut suunnittelujaosto ja yleisjaosto. Esityksessä yleisjaosto lakkautetaan ja sen tehtävät jaetaan tukipalvelulautakunnalle ja virkamiehille."

"Suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi, jolle tulee kaavoituksen lisäksi valtaosa nykyisen teknisen lautakunnan tehtävistä, joka lakkautetaan."

"Kaupunkisuunnittelujaostosta tulee kaupunkiympäristöprosessin keskeinen luottamushenkilöelin. Tämä on yksi uudistuksen ydinkohta. Kaupunkiympäristöjohtajan alaisuuteen tulevat kaikki toiminnot raakamaasta hyväksi kaupunkiympäristöksi. Tällä poistetaan epäjatkuvuus, mikä on vallinnut kaavoituksen ja siihen liittyvien teknisten toimintojen välillä."

Kaavoitusdepattiin siis ollaan reagoitu vaikkei sitä tietenkään myönnetä. 

"Kunnallisille liikelaitoksille (Vaasan Vesi, Vaasan Satama, Vaasan Talotoimi) valitaan uuden lainsäädännön mukaan omat johtokunnat, joiden miehitys on kuitenkin sama."

"Vapaa-aikalautakunnan nimi muutetaan toimintaa paremmin vastaavaksi liikunta- ja nuorisolautakunnaksi."

"Yleinen kulttuuritoimi sekä kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri tulevat samaan kulttuurilautakunnan alaiseen hallintokuntaan."

"Pohjanmaan museo sekä Tikanojan taidekoti ja Kuntsin modernin taiteen museo tulevat museolautakunnan alaisuuteen."
 
"Kaikilla em. kulttuuri-instituutioilla on oma budjetti ja oma johtaja, joka toimii lautakunnan esittelijänä."

"VIRKAMIESJOHTO"

Siis virkamiesten johtohan ovat kuntalaiset, jotka virkamiehiin ärtyneinä potkivat tietenkin puolueet, eduskunnan ja valtuuston vallasta ja vaativat itse saada äänestää asiat suoraan.

"Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja. Hänen alaisuudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa, vastuualueinaan
 
1) osaaminen ja hyvinvointi sekä

2) kaupunkiympäristö.

He johtavat oman vastuualueensa toimintaa ja esittelevät sen asiat kaupunginhallituksessa. Toinen heistä nimetään kaupunginjohtajan varahenkilöksi. Molemmat apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010)."

"Kaupunginjohtajan alaisuudessa ovat hallintopalvelut, taloustoimi ja henkilöstöpalvelut, joilla on oma johtajansa."

"Kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa ovat myös Pohjanmaan pelastuslaitos ja strateginen suunnittelu, joka sisältää mm. kuntayhteistyön ja PARAS-hankkeen toteuttamisen Vaasanseudulla."

"Kuntalain mukaan kuntakonsernin johdon muodostavat kunnanhallitus ja kunnanjohtaja. Kaikki konserniyhteisöt (5)  tulevat kaupunginjohtajan vastuualueeseen."

Kaupunginjohtaja Markku Lumio"

"Kaupunginhallitus

1. hyväksyy edellä mainitut periaatteet kaupungin johtamisjärjestelmän uudistamiseksi

2. velvoittaa virkamiehet kaupunginjohtajan johdolla laatimaan tarvittavat johtosääntöjen muutokset niin, että ne astuvat voimaan 1.1.2009

3. Saattaa tilanteen suuresti yllättyneelle valtuustolle tiedoksi."

"Kokoomuksen mandaatilla (11/51) valitulle kaupunginjohtajalle (valittu eliniäksi) halutaan lisää valtaa apulaiskaupunginjohtajilta."

Lainailin Osalan julkaisemasta lainauksesta todistaakseni vaikutelmani yleisestä toimintojen yhdistelystä, jota kannatan keinona järkevöittää hallintoa ja alentaa veroja vähentämällä asioiden ja henkilöstön määrää ja siten veronkeruutarvetta henkilöstökuluihin. Puolueiden johtamassa julkisessa hallinnossa asioiden määrä on enimmäkseen keksimällä keksittyä, että saadaan lisää henkilöstöä ja määrärahoja puolueen etupiireissä oleville alueille eli puolueet pitää potkaista vallasta ja siirtää päätöksenteko suoralla demokratialla maksajille.

Monet julkishallinnolliset asiat, joista emme tiedä mitään ovat tietenkin puoluepolitiikasta lähtöisin, jotka yleensä aiheuttavat ylimääräistä veronkeruutarvetta, joka tarve tietenkin kumileimautetaan puolueiden vallankäyttöelimissä valtuustoissa, eduskunnassa ja lautakunnissa eli veronmaksajilla taitaa olla aika paha ongelma edustajissaan ja demokratian toteutuksessa ja julkisen päätöksentekojärjestelmän rakenteessa ja johtajien valintatavoissa.

Valintatavoista pitää aina muistaa, että valitsijoiden valta on aivan äärimmäinen ja valitsijalla on valtaa jatkossakin koska hän voi valintansa perua ja valita uuden. Demokratiassa johtotehtäviin valinnat pitää laittaa uudelleen pohdintaan tai katkaista vähintään neljän vuoden välein koska se suosii ja motivoi uusia ajatuksia edustavia vallantavoittelijoita joiden ei tarvitse perustaa armeijoita tai ryhtyä terroristeiksi saadakseen vuoronsa vallassa säällisessä ajassa.
« Last Edit: 22. 08. 2008 22:10 by Timo Rintamäki »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #265 on: 23. 08. 2008 07:07 »
Takapakkia tuli taas. Demaritkin heräsivät ruususen unestaan ja nyt ihmettelevät "kuinka tässä nyt näin kävi?"

Olette te surkuhupaisia harrastelijoita koko hallintotalon sakki.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #266 on: 23. 08. 2008 10:10 »
Siis eikös tässä päästäkään niistä "ylimääräisistä" kaupunginjohtajista jo eroon ? Puoluepolitrukit haluavat vielä nykyäänkin sementoida etupiirinsä vedoten joskus 70-luvulla sorvattuun kassakaappisopimukseen. Ei näin.

Offline Seppo Rapo

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 99
    • View Profile
    • http://www.sepporapo.fi
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #267 on: 23. 08. 2008 13:01 »
Rkp ja demarit ovat näköjään löytäneet toisensa.

Kirjoittelin asiasta Pohjalaisessa kesäkuussa näin:
http://www.sepporapo.fi/kirjoitukset/20080618_koskaan.pdf






 
Seppo Rapo
Kaupunginvaltuutettu
www.sepporapo.fi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #268 on: 23. 08. 2008 14:02 »
Rkp ja demarit ovat näköjään löytäneet toisensa.

Kirjoittelin asiasta Pohjalaisessa kesäkuussa näin:
http://www.sepporapo.fi/kirjoitukset/20080618_koskaan.pdf


Onhan se aika ymmärrettävää kun valtaa siirtyisi kahdelta suurimmalta ryhmältä kolmanneksi suurimmalle.

Ykkösjohtaja olisi elinikäisellä pestillä kokoomuksella. Apulaiskaupunginjohtajista haluaisi kokoomus kokonaan luopua. Mahtaisi olla toinen ääni kellossa mikä kaupunginjohtajana olisi rkp/demari.

Viimeisessä esityksessä olisivat akj:t määräaikaisia (2v).

Eniten minua häiritsee tässä jupassa hyvin puutteellinen valmistelu. Tärkeistä (kaupungin ylimmän johdon mahdolliset muutokset) asioista kokoonnutaan päättämään ilman esityslistaa, päätöesitystä eikä edes kokouksessa jaeta hallintokaavioita. Kokouksessa ei ole sihteeriä eikä siitä laadita pöytäkirjaa. Kaikki jää muistin varaan. Ja näköjään hyvin tarkoitushakuisia muistikuvia on joillekin jäänyt.

Tuo alkaa muistuttaa valmistelultaan RG:linen 1. tukiesitystä. Tai sehän oli sentään paperilla.

Nyt olisi johtopaletti Vaasassa jäädytettävä odottamaan kuntaliitospäätöksiä. Mm. Jyväskylässä ja SJoella jouduttiin leipomaan korkeat virat liitoskunnille. Muuten olisi homma kariutunut.

Kun tämä hässäkkä on ohi niin siirrytään sitten aitoon pormestarimallin.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #269 on: 23. 08. 2008 17:05 »
Jyväskylässä ja SJoella jouduttiin leipomaan korkeat virat liitoskunnille. Muuten olisi homma kariutunut.

Jyväskylän ja Seinäjoen kuntaliitoksista voisi pyytää selvityksen ja sitten kenties suorittaa tutkinta.

Osalan kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että kaupungin johto sanoo valtuustolle hei hei, me ei tarvita teitä enään, me päätetään itse.
« Last Edit: 23. 08. 2008 17:05 by Timo Rintamäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #270 on: 23. 08. 2008 18:06 »
Kirjoittelin asiasta Pohjalaisessa kesäkuussa näin:
http://www.sepporapo.fi/kirjoitukset/20080618_koskaan.pdf

Luin Rapon Koskaan et muuttua saa Puheenvuoron.
 
"Jotkut puolueet pelkäävät, että lautakuntapaikat vähenevät uuden mallin myötä. Näin voi käydä, mutt suurta vähennystä esitys ei kuitenkaan tuo. Vähentäminen voi tuoda senkin hyvän, että lauta- ja johtokunnissa istuu nykyistä enemmän valtuutettuja, jolloin linja valtuuston päätöksiin on suora ja tuo ryhtiä päätöksentekoon."

Kun aloitin vaasalaisia.infossa pikakurssitin itseni täydestä tietämättömyydestä tietämättömäksi.

Kiinnitin huomiota lautakunnissa olevien nimilistaa tutkiessani, että juuri kukaan ei ole valtuutettu vaan pelkästään puoluejäsenyyden perusteella lautakunnassa.

Mielestäni lautakunnat pitäisi miehittää pelkästään valtuustossa olevilla henkilöillä, jos niissä kerran poliitikkoja pitää olla. 51 valtuutettua voisivat kaikki istua kaikissa lautakunnissa niin varmasti olisivat paremmin kärryillä lautakuntien touhuista. Lautakunnat kokoontuisivat samalla, kun valtuustokin.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #271 on: 23. 08. 2008 18:06 »
Lauta- ja johtokunnissa istuu kai noin 300 ihmistä. Se on paljon enemmän demokratiaa kuin 51.

Lauta- ja johtokunnissa ei yleensä "poltikoida" vaan hoidetaan kyseisen hallintokunnan tavallisia asioita. Poikkeuksia toki on (esim. viimeksi sos.- ja terv. lautakunnan kieliasia).
Monessa johtokunnassa ei koskaan tule esille mitenkään sen minkä ryhmän kautta sen päättäjät ovat valikoituneet. Otetaan vaikkapa työväenopistot, museo, Tikanoja, pelastus, maaseutu, rakennus- ja ympäristö.

Melkein jokainen valtuutettu istuu kuitenkin jossain lautakunnassa ja ja jokaisessa lautakunnassa on yleensä ainakin yksi valtuutettu.

"Ohjaus" valtuustosta tapahtuu talousarvion ja tarkastulautakunnan kautta (jossa kaikki ovat valuutettuja).

Suuin ongelma demokratiassa on mielestäni kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajien ylivalta vaaleilla valittuun valtuustoon nähden.

belurisk

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #272 on: 23. 08. 2008 20:08 »

"Ohjaus" valtuustosta tapahtuu talousarvion ja tarkastulautakunnan kautta (jossa kaikki ovat valuutettuja).

Suuin ongelma demokratiassa on mielestäni kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajien ylivalta vaaleilla valittuun valtuustoon nähden.

Kyseinen uudistus on mielestäni lähinnä vallankäyttöön ja valtasuhteisiin liittyvä kysymys.
Ei niinkään organisaatiouudistus.
Henkilöitä organisaatiorakenteessa ei vähennetä eikä lisätä - ei myöskään siirretä.
Valtaa keskitetään, mutta nimikkeet eivät myöskään muutu.  Lisäksi meillä on edelleen toimialajohtajat.
Onko siis päällekkäisyyttä?
Tässä uudessa yhteydessä puhutaan toimitusjohtajuudesta - ikäänkuin.  Välivaiheesta ennen pormestarimallia?  No, se ei tule toteutumaan Vaasassa vielä vuosiin.
Tämä nykyinenkin kolmen kaup.johtajan malli on raskas ja päällekkäinen.  Lisäksi sitä rasittaa poliittiset sopimukset eli virat ovat ikäänkuin poliittisesti sovittuja mandaatteja.  Tämä ei ole ollut eikä ole hyvä asia.

Kaupunginjohtajien (myös pormestarin), oli niitä sitten miten monta tahansa, tulisi olla asiajohtajia eikä poliittisin perustein valittuja, joita voidaan halutulta taholta ohjailla.
Tulevaisuudessa mahdollisesti valittavan pormestarin tulisi olla kansanvaalilla valittu.   Kaupungin ulkopuolelta oleva ehdokas, joka ei tunne kaupungin asioita ja ns. sisintä olemusta, tuntuu vieraalta.
Vaikea kysymys sekin, sisältä vai ulkoa - ennenaikainen kuitenkin.


belurisk

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #273 on: 25. 08. 2008 16:04 »


Suuin ongelma demokratiassa on mielestäni kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajien ylivalta vaaleilla valittuun valtuustoon nähden.

Tässä aiheessa olen aikaisemmin kirjoittanut # 272.

Kaupunginjohtaja-kysymyksestä hieman sivuun mennen, mutta kuitenkin kaupunkimme johtajuudesta.
Jo ennen kunnallisvaaleja käydään keskusteluja kh:n puheenjohtajuudesta, kun Kouhi on ilmoittanut jättävänsä ehdokkuuden sekä kaup.hallituksen puheenjohtajuuden.
Halukkuudesta ja kiinnostuksesta on esiin tuotu kokoomuslaisia nimiä: Mäkynen, Rapo ja Häkkinen.

Arvostaako ja kunnioittaako tällainen menettely johtavien postien ja mandaattien sementtiin valaminen demokratiaa.  Ei todellakaan, ainakaan minun mielestäni.

Kunnallisvaalien tulos henkilö- ja puoluetasolla tulee huomioida.
Ja virkamies tulee valita johtotehtävään pätevyyden ja ansioiden perusteella, ei puoluepoliittisin perustein.

Nykyisen kaltainen menettely lyö korville demokratiaa.  Eikä myöskään aktivoi kaupunkilaisia vaaleissa, kun ja jos ennakkoon näyttää siltä, että äänestämällä vaaleissa mikään ei muutu.

Kaikesta huolimatta voi vain toivoa, että äänestysprosentti kuitenkin kohoaisi edes yli 70 prosentin.
Alhainen äänestysaktiivisuus kertoo jo sinällään paljon.
« Last Edit: 25. 08. 2008 20:08 by belurisk »

Offline Seppo Rapo

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 99
    • View Profile
    • http://www.sepporapo.fi
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #274 on: 25. 08. 2008 19:07 »
"Jo ennen kunnallisvaaleja käydään keskusteluja kh:n puheenjohtajuudesta, kun Kouhi on ilmoittanut jättävänsä ehdokkuuden sekä kaup.hallituksen puheenjohtajuuden.
Halukkuudesta ja kiinnostuksesta on esiin tuotu kokoomuslaisia nimiä: Mäkynen, Rapo ja Häkkinen."


Minun todellisen mielipiteeni kh:n puheenjohtajakysymyksestä voi lukea nettipäiväkirjastani 18.08.2008 päivän kohdalta.

http://www.sepporapo.fi/paivakirja/paivakirja.htm

Näillä näkymin olen syksyn vaaleissa mukana.

Seppo Rapo
Kaupunginvaltuutettu
www.sepporapo.fi

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #275 on: 25. 08. 2008 20:08 »


"Ohjaus" valtuustosta tapahtuu talousarvion ja tarkastulautakunnan kautta (jossa kaikki ovat valuutettuja).



Sen verran otti tuo kohta silmään, että täytyy Tapiota oikaista. Tarkastuslautakunnassa pitää olla kuntalain mukaan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valtuutettuja. Minun ja Taina Lehdon lisäksi, joka on vrpj on yksi valtuutettu, elikkä Hans Björknäs. Kuntalain henki on ollut, että PJ ja Vrpj ovat valtuutettuja muiden onkin syytä olla muita aktiiveja eri puolueista.
Muutoin, jos kaikki olisivat tarkastuslautakunnassa valtuutettuja, siitä muodostuisi "pienois" valtuusto!

(Nykyinen ja edellinenkin lautakunta on ollut vähän samaan tyyliin, kuin Lautamiehet, että ensin valitaan poliittisesti ja sitten ryhdytään katsomaan asioita toimintojen kannalta, ei niinkään poliittiselta kannalta).

Uskon, että valtuutettuja ei kiinnostakkaan varsinaisesti Tarkastuslautakunnan jäsenyys, koska siitä syntyy rajoitteita.
Silloin ei voida valita KH:n jäseneksi ja muitakin hallintokuntapaikkoja pitää välttää, koska lautakunta arvioi sekä KH:ta, että muita hallintokuntia.

Pj ja vrpj eivät tietenkään voi olla KH:n jäseniä eikä sukua heille. Samoin riippuvuus kaupungista on suljettu sillä, ettei voi olla päätoimisesti Vaasan kaupungin palkkalistoilla.

Näillä säädöksillä pitäisi taata lautakunnan ns. riippumattomuus.

Myös muiden jäsenien kohdalla on vaihdoksia aiemmin tapahtunut, esim. jos ovat kuuluneet esim jäsenenä johonkin isoon lautakuntaa.

Tai niissä tapauksissa, jolloinka on ollut jäsenyys johonkin johto- tai lautakuntaan, niin on joutunut jääväämään itsenäs arviointitilanteessa pois.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #276 on: 25. 08. 2008 20:08 »
Hyvä että Heimo oikaisit.

Sekaannukseni tuli varman siitä kun puhutaan tarkastuslautakunnan olevan valtuuston "oma elin". Sehän tarkoittaa sitä, että kaupuginhallituksella ei ole valtaa alistaa=ottaa käsittelyynsä ja halutessaan muuttaa päätöksiä sen päätöksiä (niinkuin on lähes kaikkien muiden elinten).

Kaikki muut asiat tulevat valtuustolle kaupunginhallituksen esittämänä paitsi tarkastuslautakunnan.

kylanpaa

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #277 on: 25. 08. 2008 22:10 »

Näillä näkymin olen syksyn vaaleissa mukana.


Miksi olet ehdolla ?

Miksi kokoomus, eikö sinulla ole omaa sanottavaa ?

Minä en äänestä puoluetta .

Miksi en ole huomannut sinua aikaisemmin ?

belurisk

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #278 on: 25. 08. 2008 23:11 »
Miksi olet ehdolla ?

Minä en äänestä puoluetta .

Miksi en ole huomannut sinua aikaisemmin ?

Hyviä huomioita ja kysymyksiä.
Valtuutetut alkavat heräillä 4 vuoden jälkeen.
Tänään kuitenkin tuoreessa Pohjalaisessa mp-osastolla Vehkaoja ja Kouhi kirjoittivat suht. asiallisesti kaup.johtajakysymyksestä.  Ehkä Vehkaoja on saanut jopa vinkkejä tai herätteitä ajatuksilleen foorumilta.
Vehkaoja vaaleissa mukana, Kouhi ei.  Taustoissa Kouhi tulee varmasti pysymään.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #279 on: 26. 08. 2008 11:11 »
-------------
Tänään kuitenkin tuoreessa Pohjalaisessa mp-osastolla Vehkaoja ja Kouhi kirjoittivat suht. asiallisesti kaup.johtajakysymyksestä.  Ehkä Vehkaoja on saanut jopa vinkkejä tai herätteitä ajatuksilleen foorumilta.
Vehkaoja vaaleissa mukana, Kouhi ei.  Taustoissa Kouhi tulee varmasti pysymään.

Erinomainen asia, että Vehkaoja jatkaa, toivottavasti myös Kouhi tarkentaa kantansa ja on vaaleissa mukana! Kokoomus-kenttää ei pidä jättää pyrkyriporukan temmellyskentäksi!
Vaasalaisten tulevaisuuden kannalta lähivuodet ovat joka tapauksessa ratkaisevan tärkeitä!