Author Topic: Kaupunginjohtajakysymys  (Read 333229 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #160 on: 06. 03. 2008 17:05 »
Kuntalain säätäjät ovat olleet viisaita ja kaukonäköisiä (ehkä tätä sama on joskus yritetty muuallakin ja lakia on siksi tarkistettu?). He siis määräsivät että niistä tärkeistä viroista, joiden päätäntävallan valtuusto on jättänyt itselleen, ei saa edes poikkeustapauksissa päätää kunnanhallitus.

Vaasassa on raja pantu kahteen kuukauteen. Sen pidemmistä kaupunginjohtajien viran hoidoista on päätettävä aina valtuustossa.

Jos siis kaupunginhallitus ei jostain syystä haluaisi tuoda asiaa valtuustoon, olisi sen esitettävä valtuustolle kyseisen säännön muuttamista.

Olisi toivottavaa, että tuo virhe tapahtui vahingossa.

Mats P.

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #161 on: 06. 03. 2008 20:08 »
Haluan tietää kuka valitaan kaupungin apulaiskaupungin johtajaksi? Haluan tietää kuka on päättämässä kaupungin rahoista ja tulevaisuudesta.

EMM tai HMV hmm,,,

Onko nyt niin että Vaasan päättäjät ovat niin täysin vieraantuneet todellisuudesta että voidaan ylipäänsä jo harkita moista vaihtoehtoa.

Vai, onko nyt sittenkin niin että hallituksen esitys on tyrmättävä, se onko tämä oikeutettua tai ei on täysin sivuseikka, mutta eihän valtuustolla ole edes henkilöä vaihtoehdoksi. Eli nyrkkitappelu pystyy ja valitaan pahin mahdollinen.

Tämä on sitä äänestäjien pettämistä kauneimmillaan, Ainakin minä saan sellaisen käsityksen.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #162 on: 06. 03. 2008 20:08 »
Kyllä on ensiksi lähdettävä siitä, että asiat päätetään oikeassa järjestyksessä, lailllisesti ja omien sääntöjemme mukaan.
Näin tulee keskimäärin parempia päätöksiä.
Valtuusto on ainoa kuntalaisten demokraattisesti vaaleilla valitsema elin ja olisi hassua, ellei se voi päättää apulaiskaupunginjohtajastaan.

On mahdollista, että nyt valittava hoitaa tehtävää jopa vuosia.
(onhan selitelty, että tilapäisyys on PARAS-prosessista kiinni, eli tässä odotellaan kuntarakenten muutosta= Suur-Mustasaaren syntyä. Sehän vielä kestää...)

Valtuusto tekee aina päätöksensä kaupunginhallituksen esityksestä, eli kh saa mielensä mukaan esittää asiaa valtuustolle.

En ymmärrä mikä tässä ahdistaa.

On varmaan totta, että koko valtuustoa ei mikään esitys tule tyydyttämään ja äänestyksellä asia lopulta ratkaistaan. Sitä kuitenkin kutsutaan demokratiaksi.
« Last Edit: 07. 03. 2008 08:08 by Tapio Osala »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #163 on: 07. 03. 2008 16:04 »
Quote
Päälle kaatuvat ongelmat ovat m.m
a) tilaaja-tuottajamallin kokeilu loppuu (on siis valmisteltava mahdollinen jatko)
b) asuntomessujen ehkä hintavakin jälkipyykki (esim. kuka maksaa uudet perustukset ja paalutukset)
c) soosaus prosessijohtamisen kanssa - teknisen viraston mahdollinen uudelleenelvyttäminen (sehän on juuri lakkautettu!)

Selvittelin teknisen viraston lakkautusta netistä. En löytänyt teknisen viraston lakkauttamisesta mitään informaatiota mistään. Tekninen toimi kuitenkin seisoo kaupungin organisaatiokaaviossa vuodelta 2007

Joku teknisen viraston lakkautus nimikkeenä ei ole lainkaan olennainen asia. Tekninen toimihan on kuitenkin olemassa organisaatiokaaviossa ja kai tarvitaankin ja oikeastaan on kunnan ainoa kunnalle sopiva tehtävä.

Kunnallinen päätöksenteko ja sen rakenne pitää olla esillä selkosuomeksi. Jos tähän ei kyetä esimerkiksi siksi ettei järjestelmä itsekään sitä tarkalleen tiedä ja kiistelee siitä niin järjestelmä pitää selkeyttää.

Selkein päätöksentekorakenne yksilöiden sijasta on kuntalaisten kunnallisäänestys sähköisesti suoraan asioista.

Virkamiehet ja valtuutetut elävät siinä illuusiossa, että heidän tekemänsä päätös on vahva. Sen takanahan on vain muutama henkilö, jotka 51 valtuutetulla äänestyttäen ovat päätöksen läpi saaneet.

Eihän Lumikin ja 51 kääpiön päätöksenteko kestä missään kriittisessä tarkastelussa. Vaasan kaupungin päätöksenteko on huteraa harvainvaltaa ja vähemmistöpäätöksentekoa suhteessa kaupungin äänestysikäisten määrään ja sillä hassataan miljoonia. Itse noteeraisin vain äänestysikäisten kuntalaisten enemmistön suoraan asiasta kannattamat kunnalliset päätökset. Vahvana päätöksenä pidän esimerkiksi EU-kansanäänestyksen tulosta. Perustan sen siihen, että en ole ikinä nähnyt, että kansalaiset ja kuntalaiset keskenään internetin politiikkapalstoilla keskustellessaan olisivat muuttaneet kantojaan. EU-kansanäänestyksen tulos on vahva päätös, jos mikä, jolla oikeasti on äänestäneiden enemmistö suoraan asiasta. Harva julkinen päätös Suomessa voi sanoa näin.

Politiikkaa vähän seuraavan kansalaisen tai kuntalaisen valtuustoon, eduskuntaan tai presidentiksi kuvan perusteella äänestämä edustaja ei voi sanoa, että hänellä on vahva tuki, koska suurin osa hänen äänestäjistään eivät tiedä, eivätkä seuraa hänen toimintaansa, eivätkä pidä häneen yhteyksiä. Lisäksi saattaa olla, että edustajalla ei edes ole julkisia yhteystietoja. Edustaja, jolla ei ole julkisia yhteystietoja on käsittänyt tehtävänsä väärin ja ei sovi edustajaksi. Sellaista edustajaa ei pidä äänestää, jolla ei ole julkisia yhteystietoja vaalimainoksessa.

Suoraan asiasta äänestäminen tarkoittaa, että asialla on vahva tuki tai vastustus. Suoraan asiasta äänestäminen on selkeätä ja selvää ja kaikki tietävät mistä on kyse. Edustajan äänestäminen kuvan ja numeron perusteella on pelkkää arvailua. Edustaja toimii oman harkintansa mukaan ja ei todellakaan yleensä saa vaalilupauksiaan läpi, koska valtuusto ja eduskunta ei toimi siten vaan ryhmäkuri määrää mistä äänestetään ja miten, muutenhan valtuusto- tai eduskuntaryhmä ei saa mitään läpi.

Edustajien on turha sanoa, että ollaan edustuksellinen demokratia ja heillä on laillinen oikeus ja heidät on valittu edustajina päättämään. Edustajien oikeudelle päättää nauravat virkamiehetkin. Oikea demokratia edellyttää, että asiat ratkaistaan viime kädessä kansanäänestyksillä ja kansanäänestyksen tuloksen toteutuksen valvoo suorilla vaaleilla valitut edustajat.

Olen joskus leikitellyt ajatuksella, että julkinen terveydenhoito ja koulutus muutettaisiin kelakorvattavaksi eli niiden  budjetti siirrettäisiin kelakorvauksiin.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää julkisen terveydenhoidon virkanimityksistä. Entäs, jos julkinen terveydenhoito on kelakorvattavaa ja melkein kuin yritys toiminnassaan. Pitäisikö julkinen terveydenhoito muuttaa yritykseksi. Ja vieläpä kilpailun varmistamiseksi niin, että jokainen terveyskeskus on oma yrityksensä, joka kilpailee muita terveyskeskusyrityksiä vastaan. Päättääkö sosiaali- ja terveyslautakunta niiden kaikkien henkilöstönimityksistä ja kehittämisestä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan tarve katoaisi nykymuodossaan, jos terveydenhoidon budjetti siirrettäisiin kelakorvauksiin ja terveydenhoidosta tulisi yritysmäistä.

Luotaisiinko tällä sitten julkisten varojen suunnalla vipeltävien kalliiksi tulevien yksityisten terveyskeskusten markkinat. Kaikella on kääntöpuolensa. Valituslautakunta kuitenkin tarvitaan ja se voi koostua kokonaan toimessa olevista ammattilaisista, jotka osallistuvat valituslautakuntaan oman tahtonsa mukaan. Nykyinen sosiaali- ja terveyslautakunta ei ole mistään kotoisin koostumuksensa puolesta. Sille nauravat virassa olevat sen itsensä nimittävät henkilötkin, jotka sanovat ettei ne mitään tiedä. Pelkkä oksaansa lihottavien viranhaltijoiden kumileimasin veronmaksajien kustannuksella ja vallan ulottumattomissa.

Jos valituslautakunta koostuisi kaikista kunnassa toimivista oman tahtonsa mukaan valituslautakunnassa olevista alalla toimessa olevista ammattilaisista niin olettaisin, että se puntaroisi viedä joltain irvokkaita virheitä tehtailevalta tunarilta oikeudet toimia alalla herkemmin kuin jokin lautakunta, joka koostuu alaa tuntemattomista maallikoista. Esimerkiksi kirurgit tarkastelisivat kollegan tuhoisaa toimintaa kunnassa ja tuumaisivat, että joo ei, sinun oikeudet toimia kirurgina Suomessa loppui tähän.

Joka alalla pitäisi olla oikeastaan lupakäytäntö toimia alalla, joka myönnetään kaikille koulutuksen saaneille halukkaille automaattisesti. Esimerkiksi lupa olla asuntoremonttialalla työntekijänä tai yrittäjänä, joka sitten voidaan viedä alan ammattilaisten valituslautakunnan päätöksellä, jos henkilö osoittautuu toiminnassaan suorastaan vaaralliseksi.

Jos kunnalta menisi terveydenhoidon ja koulutuksen kustannus ja se siirtyisi valtion hallinnoimalle kelalle niin järkevintä olisi, että ao. veroja ei kierrätetä kunnan kautta vaan ne menevät suoraan verovirastosta valtiolle. Mitä tämä tekisi Vaasan kunnan veronkeruutarpeelle ja valtuutettujen ja virkamiesten ohjailtavissa olevan rahan määrälle. Vähentäisivät yli puolella kunnan veronkeruutarvetta ja kunnanhallinnon ohjailtavissa olevan rahan määrää.

Julkinen puu on niin suuri, että se imee maan melkein tyhjiin. Tarvittaisiin puutarhuri, joka katkoo puusta reilusti oksia, jotta maa ei kuivuisi ja puu kuolisi. Ei voida odottaa, että varikselle itselleen sopii lentää muualle, että oksa voidaan katkaista, koska varikset pitävät huolen, että variksia (puoluekirjavirkamiehiä) on joka oksalla ja tarvittaessa keksitään lisää oksia, jotka imevät veden maasta.

Julkisessa hallinnossa puun oksan nimi vain muutetaan. Oksia ei puusta sahailla vaan mieluiten lisätään ja joka oksan lisääminen tietenkin lisää puun veden tarvetta (verotuksen tarvetta ja taas tuntuu tyhmemmältä.) Joidenkin pätemisen tarve ilmenee tarpeena saada läpi uusi menoerä kuntalaisten maksettavaksi. Mielestäni kunnanvaltuusto ja virkakoneisto koostuu pelkästään tälläisistä henkilöistä ja se tekee vähitellen lopun systeemistä kuntalaisten kyllästyessä alati kasvaviin veroihin ja vaatiessa vallan päättää rahoista itselleen. Pätemisen menoja keksimällä on loputtava ja se loppuu joka tapauksessa..

Mielestäni, jos puu imee 45% maan vedestä (verottaa bruttokansantuotteesta) niin puu on liian janoinen selvitäkseen kuivista kausista. Puu kuolee väistämättä, jos sille ei kanneta vettä (oteta julkista velkaa).

Pohjoismainen hyvinvointivaltio on kuin puoluekirjavirkamiesten itselleen luoma janoinen puu, joka elää vain siksi, että vettä on maassa riittänyt tai sitä on sille kannettu koko tämän ajan. Kuivuus kuitenkin uhkaa (työikäinen veroa maksava ikäluokka pienenee ja verotuksen tarve kasvaa suurien ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle)

Politiikassa ei pidä näperrellä. Politiikka on kovaa valtapolitiikkaa ja peliä kuntalaisten rahoilla sivistyneeseen käytökseen verhottuna.

Yrittäjä voi hallita kunnallispolitiikkaa esittämällä tai ainakin minä esittäisin yrittäjänä, että siirrän yrityksen Vaasaan, jos Vaasan valtuusto ja virkamieshallinto toteuttavat nämä asiat:

Vaasan kunnassa on siirryttävä kaikkien kuntalaisten ulottuvilla olevaan sähköiseen äänestykseen.

Kuntalaisten on valittava kunnanjohtaja suorilla sähköisillä vaaleilla ja hänen on käytettävä valtansa välineenä neuvoa-antavia sähköisiä kunnallisäänestyksiä.

Kuntalaisille varmalla käyttäjätunnistuksella (solo-tunnukset tai jokin muu järjestelmä) sähköinen neuvoa-antava kunnallisäänestys kotikoneiltaan kunnanvaltuuston äänestäessä päätösvaltaisesti esimerkiksi kunnallisveron korotuksista. Mahdollisuus katsella valtuutettujen kannat on jo olemassa NET-TV linkin takana.

Kunnanvaltuuston äänestystulostaululta ja pöytäkirjoista pitää ilmetä, miten valtuutettu äänesti esimerkiksi kunnallisveron korotuksesta, että tietää äänestääkö kyseistä valtuutettua jatkossa.

Yrittäjät eivät tietenkään todellisuudessa esitä tälläisiä, vaan vaatimuksia, että kunnan on ostettava virkamiespoliitikkotaustaisen yritykseltä ja tuettava sitä ja rakennettava kunnan kustannuksella yritykselle toimitilat niin siirrän yrityksen Vaasaan ja virkamiehet ja valtuutetut juoksevat innoissaan ympäriinsä perustaessaan yritystä neuvomaan 20 päisen viraston ja ovat muutenkin innoissaan saadessaan kuntalaisille uuden menoerän. Ovat he niin ilkeitä.

Sähköinen äänestys ja oikeat vaikutusmahdollisuudet enemmistölle toteutuvat muutenkin ihan varmasti, kun uudet henkilöt kiinnostuvat vaikuttamaan yhteiskunnassa ja henkilöt koneiston sisällä ja politiikassa vaihtuvat. Maksajana tai koneiston sisällä vaikuttaminen on ainoa keino vaikuttaa laillisesti ja järjestäytyneesti, siksi pitää perustaa yritys tai liittyä puoluejäseneksi, päästä kunnallispolitiikan divariin ja julkisen koneiston sisälle vaikutusvaltaisiin asemiin ja valtakunnanpolitiikkaan ja valtakunnalliseen julkiseen hallintoon.

Sähköistä äänestämistä vaalipaikalla kokeillaan vuoden 2008 kunnallisvaaleissa kolmessa Uudenmaan vaalipiirin kunnassa, Karkkilassa, Kauniaisissa ja Vihdissä.

Yrittäjät toivovat oletettavasti asioiden julkista käsittelyä ja sähköisiä äänestyksiä ehkäistäkseen kilpailijoiden kähminnät ja taatakseen kaikille samat ehdot markkinoilla.

Kuntalaisten sähköinen äänestys on lisäksi ainoa menettely sitä vastaan, että joku liikemies tulee kuntaan ja sekoittaa julkisen hallinnon päät. Liikemies ei voi kohdella kuntalaisten enemmistöä kuten yksittäisiä virkamiehiä ja poliitikkoja. Kuntalaisethan voivat todeta, että enpä ymmärrä mitä yritys tekee tai ymmärränpä oikein hyvin ja lopettavat kaiken julkisten varojen ohjailun yritykselle. Jos minä olisin yrittäjä ja yrittäisin kiristää kokonaista kaupungillista kuntalaisia johonkin itselleni edulliseen päätökseen niin saisin kyseenalaisen maineen ja päätyisin vaasalaisia.infoon pizzalaivurin seuraksi. Yksittäisten virkamiesten ja poliitikkojen rasvaaminen kulisseissa ei ole niin helppoa, kun asioita eivät enään ruodi pelkästään tavanomaiset mediat vaan asiantuntijoiden ja kilpailijoiden julkiset foorumit netissä.

Yrittäjät ovat kuitenkin kunnan ja valtion viimeinen lukko, joilla on viimeinen sana asioihin, yrittäjiin taas vaikuttavat tilaukset ja rahavirrat asiakkailta.

Paras tilanne on, että demokratiaan perustuva valta ja rahavirrat suhteessa kuntaan, valtioon ja yrityksiin tulevat samoilta ihmisiltä eli kuntalaisilta ja kansalaisilta. Sähköinen äänestys suoraan asioista ja internetjulkisuus ja vaasalaisia.info mahdollistavat tämän.

Rahavirtojen keräämisen ja ohjailun ei pidä olla yksinvaltaisesti virkamiesten ja poliitikkojen oikeus. Se johtaa 45% veroprosenttiin bruttokansantuotteesta. Rahavirroilla pitää olla alkulähde ja omistaja eli kuntalainen ja kansalainen joka ajattelee niin, että raha on hänen vielä sittenkin, kun se on häneltä verotettu ja joka haluaa julkiset asiat nettiin ja sähköisen äänestyksen voidakseen valvoa rahojensa käyttöä ja säätää enemmistöllä lakia niiden käytöstä.

Kansanäänestyksistä sanoisin, että jos julkistaustaiset esimerkiksi sähköistä kunnallisveronkorotusäänestystä ennakoiden luulevat olevansa viisaita luodessaan tilanteen, jossa kuntalaisista suurin osa on tuensaajia ja kunnalla töissä ja siten tietenkin äänestävät kunnallisveron korotuksen maksavalle vähimmistölle niin he ovat tyhmiä ja luovat kunnalle takuuvarmasti tuhoon johtavan tien.

Tuensaajat ja kunnalla töissä olevat eivät maksa kunnallisveroja vaan vain palauttavat osan rahoistaan veroina takaisin.

Kunnallisveroja maksavat oikeasti vain ne, joilla on jotain myytävää ja oikeata verotuloa tuottavaa oikeata työtä tekeviä työntekijöitä. Julkisten päätösten varmistaminen sillä, että kasvatetaan kunnan työntekijöiden ja tuensaajien osuutta kunnan työikäisestä väestöstä ja valtuuston vaaliehdokkaista on älyttömän tyhmää ja tuhoaa kaupungin tulopohjan.
« Last Edit: 15. 03. 2008 12:12 by Timo Rintamäki »

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #164 on: 09. 03. 2008 10:10 »
Oliko kaupunginjohtajavaalin siirtoyrityksessä hallitukselle tietoinen vedätysyritys? Olivatko kaikkien puolueiden kh-jäsenet mukana siinä?

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #165 on: 09. 03. 2008 17:05 »
Selailin pikaisesti lueskellen koko viestiketjun alusta lähtien. Jäi jotenkin tunne, että valtuustolla ei ole kättä pitempää millä käyttää valtaa. Valtuusto ei ole mikään Ikea tai muu rahakas yritys miettimässä ja asettamassa ehtoja Vaasan kuntaan siirtymisestä. Näin ajatellen valtuusto on heikko ja hentoinen, jota virkakoneisto ei kunnioita lainkaan. Valtuustolla tuntuu olevan vain oikeus soittaa suutaan kerran kuukaudessa ja sitten kumileimata sille tuodut asiat.

Kaupunkia johdetaan ilmeisesti olemalla joko liikemies tai johtava virkamies. Demokratian pitää ilmeisesti perustua sähköisiin kansanäänestyksiin joihin osallistuvat kaikki äänestysikäiset kuntalaiset, jotta demokratia saa sille kuuluvan vallan. Kaupunkilaisten äänestyksen jälkeen itsekukin voi sitten koittaa kävellä päätöksen yli.

Suorilla vaaleilla valitun valtuuston pitää käyttää valtaa kansanäänestyksillä eikä vedota johonkin johtosääntöön tai siihen, että heidät on valittu edustajiksi. Edustajuus ei yksinään riitä, siihen pitää sisältyä päättäväisyys viedä asiat kansanäänestyksiin. Valtuuston sanomisia ei kunnioiteta, jos niihin ei sisälly mitään sanktioita koska ne uskalletaan jättää noteeraamatta.

Valtuutettu voi hokea vaikka tuhat kertaa olevansa edustaja, mutta, jos valtuutettu on vain edustaja ilman rohkeutta kerätä kuntalaiset tuekseen niin hänelle nauretaan.

Minä en edes yrittäisi valtuustoon vaan perustaisin yrityksen Vaasan ulkopuolelle ja sitten alkaisin asettamaan Vaasan kaupungille ehtoja joiden täyttyessä voisin siirtää yrityksen Vaasaan. Luulen, että näin minulla olisi paljon enemmän valtaa kuin valtuuston 51 valtuutetulla yhteensäkään ja vielä kaupunginhallinto siihen päälle.

Kaupunkihan pyörii rahalla ja talouselämä tuottaa rahaa. Kaupungin intressi on saada talouselämän toimijoita maksamaan veroja Vaasaan ja siksi sen pitää tehdä niin kuin talouselämän toimijat sanovat. Rabbe tai kuka tahansa liikemies ottaa julkista hallintoa pillistä ja sanoo, että nyt tehdään näin tai yritys lähtee/tulee kuntaan.

Talouselämän vallan ja kunnallisen ja valtiollisenkin demokratian pitäisi olla tasavahvoja. Todellisuudessa demokratia on kyykyssä, kun Wärtsilä tai ABB tai StoraEnso sopeuttaa toimintojaan talouden lakeihin kannattavuuden nimissä.

Eihän me voida kansanäänestyksellä päättää, että Wärtsilä tai ABB ei lähde minnekään. Me voimme vain perustaa itsekukin yrityksen ja työllistää muita ja olla vaativia asiakkaita jäljelle jääneille yrityksille.

Siitä kuka valitsee kenet minnekin.

Itseasiassa valtuutetuillakaan ei ole sitä oikeutta perimmältään vaan se oikeus on kuntalaisilla. Kuntalaisilla on oikeus päättää millainen kunnanhallintomalli kaupunkia johtaa ja ketkä siinä toimivat ja kuinka paljon rahaa he kuntalaisilta toimintaansa saavat.

Valtuustoon ei pidä valita mitään yhteystietojaan piilottelevia hiiriä ja kerholaisia ja harrastelijoita vaan tulisieluisia demokratian puolustajia, jotka eivät näpertele lillukanvarsissa vaan vaativat, että kuntalaisten enemmistöllä pitää olla muutakin kuin sanomista.

Julkisen hallinnon päättäjiä ei pidä valita valtuustoon. He ovat yksiselitteisesti jäävejä kumileimaamaan itselleen verotuloja. Oikeastaan julkistaustalta ei pitäisi edes saada asettua ehdokkaaksi.

Valtuutetun pitää olla rautaisen hillitty ja kovahermoinen kuin James Bond. Valtuustoon pitää valita ne, jotka näkyvät eniten kunnan julkisuudessa. Jotka näyttävät naamansa ja toimivat julkisuudessa. Valtuutetun pitää käyttää mediaa ja kunnan julkisuutta. Niihin perustuu valtuutetun valta. Virkamies ei pelkää mitään niin kuin julkisuutta. Valtuuston vallan perusta on julkisuus ja sen käyttäminen. Valtuusto ilman kykyä käyttää mediaa ja  tukeutua siihen on heikko. Kuntalaiset saavat tietonsa asioista mediasta. Salailemalla asiat valtuutetut vain heikentävät asemaansa.
« Last Edit: 15. 03. 2008 15:03 by Timo Rintamäki »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #166 on: 09. 03. 2008 17:05 »
Valtuustoon ei pidä valita mitään yhteystietojaan piilottelevia hiiriä ja kerholaisia ja harrastelijoita vaan tulisieluisia demokratian puolustajia, jotka eivät näpertele lillukanvarsissa.

Juuri näin, hyvä Timo !

Pro Vaasan tavoiteohjelmassa juuri tätä rohkeutta ja avoimuutta poliitikan tekoon halutaan. Jos tunnette sisällänne em. kirjoituksen kaltaista paloa niin muutkin vaan rohkeasti mukaan toimintaamme.

Klaus Berg
Pro Vaasa
ehdokas

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #167 on: 09. 03. 2008 18:06 »
Olen Timo Rintamäen kanssa aivan samaa mieltä Valtuuston roolista, sen pitää olla se toimielin joka käyttää sille annetun vallan itse, eikä jaa sitä palkanedestä työskenteleville virkamiehille. Virkamiehet valmistelevat ja valtuusto päättää lopputuloksen.

Tämä yllä oleva perustuu kuntalaisten antamaan valtaan. Vaasan kaupungin valtuusto on ainut demokraattisella vaalilla valittu toimielin koko kaupungissa. Muut toimielimet ovat poliittisen pelin tuloksia.

Pro Vaasa on ainut ryhmittymä joka ottaa ohjeet Vaasan kaupungin asukkailta.  Pro Vaasa tarvitsee riveihinsä ihmisiä joilla on yhteistyö halu kaupungimme asukkaiden kanssa,

Pro Vaasa ja Vaasan asukkaat tarvitsevat sinua.  Ota yhteyttä!

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #168 on: 10. 03. 2008 07:07 »
Olen Timo Rintamäen kanssa samaa mieltä tästä ajatuksesta:
Demokratian pitää ilmeisesti perustua sähköisiin kansanäänestyksiin joihin osallistuvat kaikki äänestysikäiset kuntalaiset, jotta demokratia saa sille kuuluvan vallan. Kaupunkilaisten äänestyksen jälkeen itsekukin voi sitten koittaa kävellä päätöksen yli.
Ja siitä yksinkertaisesta syystä, jonka olen kirjoittanut jo monta kertaa.
Vaasa ansaitsee parempaa.

Se on sitten eri asia tarvitseeko jotain yrityksiä/yrittäjiä asettaa vastapuoliksi kaupungin kanssa.
Eikä Rintamäki oikeastaan niin kirjoitakaan.
Yritysten tehtävä on etsiä yritykselle kannattavaa toimintaa, ja tehdä sitä siellä missä se on mahdollista.
Ja kaupungin tehtävänä on olla hyvä palvelun tuottaja kaupunkilaisilleen ja siellä toimiville yrityksille.
Kaupungit ja kunnat kilpailevat yrityksistä verisesti ja on aivan selvää, että yritykset kilpailuttavat niitä saadakseen parhaat toimintaedellytykset. Mutta, mitä isompi kaupunki/kunta on, sitä enemmän siellä on yrityksiä, eikä se jää panttivangiksi yhdelle yritykselle tai yrittäjälle.

Me emme voi Vaasassa aloittaa mitään yksipuolista "aseistariisumista", jos muu Suomi ei tee sitä.
Eikä Suomi tee sitä, koska muut valtiot eivät tee sitä, joten tämä tilanne on status quo, ja sen kanssa on pärjättävä.
Kaupungin on oltava houkutteleva vaihtoehto mille tahansa yritykselle, jotta sitä kautta saadaan lisää veronmaksajia.
Se maksaa, tietysti, mutta sellainen on minusta katsottava puhtaaksi investoinniksi kaupunkilaisten hyväksi.
Kaikki investoinnit eivät aina onnistu, milloin mistäkin syystä, mutta ei tässä kilpajuoksussa muutakaan mahdollisuutta ole tarjolla.

Viranhaltijat ja kunnan työntekijät joutuvat toimimaan todellisen tilanteen vallitessa, eikä nykyvaltuutettujen haaveyhteiskunnan muotoisessa tilanteessa.
Uskoisin, että suorilla sähköisillä äänestyksilla helpotettaisiin enemmän viranhaltijoiden, kuin valtuutettujen asemaa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #169 on: 13. 03. 2008 07:07 »
Pohjalainen tänään:

Johtavalla messupyykinpesijällä kiire

Esa Antila (kesk.) olisi halunnut (Pohjalainen 12.3) teknisen apulaiskaupunginjohtajan viran hoidosta päätettävän sosiaalidemokraattien esittämällä tavalla ja vetoaa tässä asian kiireellisyyteen.

Demareiden muutetuksi päätökseksi tulkittu esitys tarkoitti että valtuusto tekisi itse päätöksen ja siis noudatettaisi johtosääntöämme.

Olen yhtä mieltä Antilan kanssa siitä, että viivyttely asiassa on vahingoksi. Antilan esittämä demarikanta  ei olisi kuitenkaan jouduttanut päätöksentekoa lainkaan, vaan asia olisi silloinkin tullut vasta seuraavassa valtuustossa (28.4) päätettäväksemme.

On hämmästyttävää, että kaupunginhallitus ja Håkan Nordman ovat katsoneet, että valtuusto voi kesken kiivasta päätöksentekokevättä pitää kahdeksan viikon kokoustauon.

Kun valtuusto meni viime syksynä päättämään ”väärin”, eli hylkäsi, RG-Linen tukemisen verovaroin, kutsui Nordman koolle ylimääräisen valtuuston kokouksen.

Jäin valtuustossa yksin vastustaessani Asuntomessuja. Toivottavasti en jää yksin kun miljoonien jälkipyykkiä pitää alkaa pestä, eikä sitten sitä lakaista maton alle.

Valtuusto tulisi mielestäni kutsua koolle pikaisesti päättämään teknisen sektorin pyykinpesijän valinnasta.

Tapio Osala, vihr
Kaupunginvaltuutettu
Vaasa


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #170 on: 14. 03. 2008 18:06 »

Palaute: Suomi Express-ohjelmassa

Eilisillan Suomi Express-ohjelmassa käsiteltiin Vaasan lahjusjupakkaa ja Lumiota, joka myös itse oli keskustelemassa panelissa. Osio alkaa ajassa 13:00, ja löytyy Areenan alleolevasta linkistä:

http://www.yle.fi/java/areena/dispatcher/1142219.asx?bitrate=1000000

Suomi Express on mielestäni profiloitunut varsin pirteänä ajankohtaisohjelmana, ja yhtenä toimintaideana on tehdä juttuja katsojien ehdotuksista.
Terv:  A
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #171 on: 14. 03. 2008 18:06 »
Teknisessä virastossa muutaman viime päivän aikana käyneet ovat ihmetelleet kuiskuttelua rakennustarkastaja Eija Muttonen-Mattilasta.  Jos Muttonen-Marttilsta on kysynyt, niin vastaus on että hän on harjoittelemassa  apulaiskaupunginjohtajan tehtäviä.

Tarkkaan kuunnellen kuulee myös että Heikki Longan jättämä posti olisi "Splitattu" kahteen osaan.
Toisen saa Muttonen-Mattila ja toisen puolen puoleksi vuodeksi Leif Sand.  Kuiskuttelun mukaan RKP on hyväksynyt järjestelyn.

Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #172 on: 14. 03. 2008 19:07 »
Teknisessä virastossa muutaman viime päivän aikana käyneet ovat ihmetelleet kuiskuttelua rakennustarkastaja Eija Muttonen-Mattilasta.  Jos Muttonen-Marttilsta on kysynyt, niin vastaus on että hän on harjoittelemassa  apulaiskaupunginjohtajan tehtäviä.

Tarkkaan kuunnellen kuulee myös että Heikki Longan jättämä posti olisi "Splitattu" kahteen osaan.
Toisen saa Muttonen-Mattila ja toisen puolen puoleksi vuodeksi Leif Sand.  Kuiskuttelun mukaan RKP on hyväksynyt järjestelyn.

Muttonen-Mattila on pahinta mitä asiasta voitaisiin päättää. Seuraus olisi kohtalokas kaupungin kehitykselle. Kaikki hänen virkatoimensa ovat keskittyneet oman vallan lisäämiseeen ja saavutetun vallan väärinkäyttöön, Asukkaita nöyryytetään ja uhkaillaan hänen toimestaan. Esimerkkejä kyllä riittä jos niitä halutaan nähdä, Harva uskaltaa kuitenkaan puhua asiasta koska siitä seuraava kosto on liian kallis hinta virkamiesmoraalista.

Lisäkssi Muttonen-Mattila on kaulaansa myöten upoksissa asuntomessujen tulevissa jälkiselvittelyissä. Toivottavasti hän ei silloin pääse tutkijaksi ja tuomariksi (=peittelemään jälkiä) omasssa asiassaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #173 on: 14. 03. 2008 19:07 »
Malttia kansalaiset.  katsotaan nyt vähän.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #174 on: 14. 03. 2008 20:08 »
Pohjalainen tänään:

Johtavalla messupyykinpesijällä kiire

Esa Antila (kesk.) olisi halunnut (Pohjalainen 12.3) teknisen apulaiskaupunginjohtajan viran hoidosta päätettävän sosiaalidemokraattien esittämällä tavalla ja vetoaa tässä asian kiireellisyyteen.

Demareiden muutetuksi päätökseksi tulkittu esitys tarkoitti että valtuusto tekisi itse päätöksen ja siis noudatettaisi johtosääntöämme.

Olen yhtä mieltä Antilan kanssa siitä, että viivyttely asiassa on vahingoksi. Antilan esittämä demarikanta  ei olisi kuitenkaan jouduttanut päätöksentekoa lainkaan, vaan asia olisi silloinkin tullut vasta seuraavassa valtuustossa (28.4) päätettäväksemme.

On hämmästyttävää, että kaupunginhallitus ja Håkan Nordman ovat katsoneet, että valtuusto voi kesken kiivasta päätöksentekokevättä pitää kahdeksan viikon kokoustauon.

Kun valtuusto meni viime syksynä päättämään ”väärin”, eli hylkäsi, RG-Linen tukemisen verovaroin, kutsui Nordman koolle ylimääräisen valtuuston kokouksen.

Jäin valtuustossa yksin vastustaessani Asuntomessuja. Toivottavasti en jää yksin kun miljoonien jälkipyykkiä pitää alkaa pestä, eikä sitten sitä lakaista maton alle.

Valtuusto tulisi mielestäni kutsua koolle pikaisesti päättämään teknisen sektorin pyykinpesijän valinnasta.

Tapio Osala, vihr
Kaupunginvaltuutettu
Vaasa


On todella Vaasalaisten asukkaiden kannalta tärkeää, että meillä on jokin poliittinen ryhmä, joka vastustaa Vaasassa vallitsevaa kähmintää.

Kokoomus, SDP, RKP ovat jo vuosia junailleet poliittisia asioita kapineteissa.

Edelleen ne yrittävät jatkaa samalla linjalla ja ovat ihan sitä varten perutaneet työryhmänkin.

Mats P.

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #175 on: 15. 03. 2008 14:02 »
EMM on ehdottomasti väärä valinta jo nykyiseen tehtävään.
 Katsokaa ympärille millainen meidän kaupunkikuva on.
Kenen aikaansaama?

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #176 on: 15. 03. 2008 14:02 »
EMM:n tuntevat ovat kehittäneet seuraavan jutun ,joka ilmeisesti kuvaa hyvin arvon rouvaa.

EMM oli pienkoneella lentämässä Vaasan saaristossa kun hän totesi että häntä häiritsee kamalasti valkoiset lipputangot.  Ne on ehdottomasti maalattava mustiksi muuten ei huvila-asukkaiden kaipaamia lupia heltiä".

Lyhyellä jutulla halutaan ilmeisesti karakterisoita arvon rouva, joka muistetaan mielipiteistään torikahviloiden tuoleisqa ja torinvaren markiiseista.

Daniel

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #177 on: 15. 03. 2008 16:04 »
Lähiaikoina koittaa Vaasan keskustakehityksen ratkaisun paikat. Sekä kotimaiset että ulkomaiset sijoitustahot ovat liikkuneet aktiivisesti kaupungilla. Senhän osoittavat jo monet e.m. rakenteilla olevat hankkeet. Kiinteistömogulien intressi on kyllä sangen yksinkertainen, sen näkee alla olevasta kaaviosta.
 
Kiinteistön ostoarvokaava:
Vuokratakuu miinus kulut (rasitukset) jaettuna tuottovaatimuksella 8-10% (max 10v) on kiinteistön arvo. Mikään muu ei ole yhtä ratkaisevaa; itse sijoitus on tässä kaaviossa toissijainen, myös esim. parkkitilanne. (Se jää vuokralaisten migreeniksi).
 
Kunnollisen infrastruktuurin aikaansaamiseksi tämä malli ei toimi alkuunkaan, mutta sen mukaan voidaan elää. Kaupunginjohdon tehtävä on nyt yhdistää näitä intressejä toimivan kokonaisuuden aikaansaamiseksi.

Ihmisten, kaupungin ja kiinteistösijoitustahojen intressit ovat yhdistettävissä siten, että näiden kolmen tarpeet tulisivat täysin tyydytetyiksi. Mikäli nämä kolme tahoa (ihmiset, kaupunki ja sijoittajat) olisivat tasa-arvoisia, hallitsisi täysin tasapainoinen luonnollinen kilpailutilanne, mutta kun tasa-arvo puuttuu, tarvitaan taitava koordinaattori.

Esim kaupanhierontakuvio kaupungin ja sijoittajien kesken on aina hyvin tuhoisa ihmisten ja vuokralaisten kannalta, ja myös lopputulos on lähes aina yhtä katastrofaalinen.
 
Yhteiskunnassamme tätä koordinaattorin tehtävää on aina hoitanut viisas kaupunginjohtaja ja hänen apulaiskaupunginjohtajansa. Nämä asiat eivät ole delegoitavissa virkakoneistossa alaspäin. 
 
Jään mielenkiinnolla odottelemaan kuka valitaan Longan tilalle tähän erittäin vaativaan tehtävään. Sen myötä ratkaistaan Vaasan kehityksen suunta.

Jokainen tietää että e.m. arvon rouva toimisi tässä tehtävässä kuin elefantti posliinikaupassa, niin kuin hän on tähän saakka voinut käyttäytyä rakennusvirastossa.
   
      

haloo

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #178 on: 15. 03. 2008 17:05 »
Erästä rakennusneuvosta myötäillen lienee viisasta kannattaa hänen ehdotustaan siitä, että
kaupunginjohtajaksi valittavalta on edellytettävä asevelvollisuuden suorittamista.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #179 on: 15. 03. 2008 17:05 »
Sain tätä ketjua koskevan sähköpostiviestin, missä todettiin mm. että  pelko ja viisaus sulkee monet suut. 

Aivan liian monella on intresseissa edes jollakin tavoin saada projektinsa lävitse. Sen vuoksi isonkin miehen on pakko opetella polviniiaus.

Kirjoittaja epäili että aiheesta EMM ei synny em. syistä kunnon keskustelua.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #180 on: 15. 03. 2008 20:08 »
Kirjoittaja epäili että aiheesta EMM ei synny em. syistä kunnon keskustelua.

Voi olla parempi niin. Tähän mennessä kun on onnistuttu vain maalaamaan kuvaa suuresta saatanasta vailla mitään konkreettisia perusteita tälläiselle maalailulle. Besserin heitto kahvilakalustemielipiteistä on ainut tämän ketjun ainut esimerkki mistään EMM:n toiminnasta ja siitäkin jää epäselväksi, että mikä ja minkälainen on ollut se rakennustarkastajan mielipide mainitusta asiasta. Ilmeisesti varsin värikäs, mielipide siis, kun kerran maininnan arvoinen on.

Ja mainittakoon tähän perään, että esim. Helsingin kantakaupungin alueelle ei ravintolanpitäjä saa terassilupaa, jos kalusteet eivät ole asianmukaiset. Valkoisesta muovista valetut puutarhakalusteet antavat kaupunkikuvalle lutkahtavan leiman. Tai no halvan kuitenkin. Sanovat.

Ja olen samaa mieltä. Siinä eivät imagokampanjat tai asuntomessut auta, jos todellisuus yksityiskohtineen tuo mieleen pikemminkin aasialaisen slummin kuin vauraan pohjois-eurooppalaisen kaupungin.

Meikäläistä kyllä kiinnostaa ne EMM:n tekoset. Jos nainen on läpeensä paha ja kolttosia on kertynyt, niin kait täällä joku on, joka niistä tietää, uskaltaa varmaksi sanoa ja jolla ei ole rakennushankkeita menossa..?

Palstan vahvuus on asioissa, että tuodaan epäkohdat esille, ei siinä, että demonisoidaan ihmisiä vailla asiaperusteita, kuten nyt on käynyt. Jos asiaperusteet ovat olemassa, ne pitää tuoda esille, muuten on parempi olla hiljaa.
« Last Edit: 15. 03. 2008 20:08 by Synteessi »

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #181 on: 15. 03. 2008 20:08 »
EMM on ehdottomasti väärä valinta jo nykyiseen tehtävään.
 Katsokaa ympärille millainen meidän kaupunkikuva on.
Kenen aikaansaama?

Millainen meidän kaupunkikuva on (lukuunottamatta sitä tosiseikkaa, että ei näytä kaupungille) ja mikä on EMM:n osuus tässä kaupunkikuvan rakentamisessa?
« Last Edit: 15. 03. 2008 20:08 by Synteessi »

Ana Grammi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #182 on: 15. 03. 2008 20:08 »
>Palstan vahvuus on asioissa, että tuodaan epäkohdat esille, ei siinä, että demonisoidaan ihmisiä vailla asiaperusteita, kuten nyt on käynyt. Jos asiaperusteet ovat olemassa, ne pitää tuoda esille, muuten on parempi olla hiljaa.<

Näin tietysti on, sillä edellytyksellä että nurjan kohtelun osakseen saanut ei saa vielä nurjempaa kohtelua paljastaessaan epäkohdat. On monta syytä olettaa että näin kävisi.

Kaavoitus, rakennusoikeudet jne. ovat isoja ja laajoja prosesseja ja niitä ei pystytä käsittelemään tällaisessa foorumikeskustelussa.  Joten mahdollinen nurja kohtelu EMM:n taholta jää ikuiseksi arvailuksi.

Toisaalta, kyllä juoruilla, käytäväpuheilla, saunailtojen jutuilla jne - on nilläkin jonkinlainen painoarvo, vaikka ne eivät koskaan tänne saakka tulisikaan.

Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #183 on: 15. 03. 2008 20:08 »
EMM on ehdottomasti väärä valinta jo nykyiseen tehtävään.
 Katsokaa ympärille millainen meidän kaupunkikuva on.
Kenen aikaansaama?

Millainen meidän kaupunkikuva on (lukuunottamatta sitä tosiseikkaa, että ei näytä kaupungille) ja mikä on EMM:n osuus tässä kaupunkikuvan rakentamisessa?

Turha luulla että esimerkkejä tulee mustana valkoisella. Jos näin tekisi, vaarantaisi tulevaisuutensa. Kostajana ei ole vain MM vaan virkamiesmafia laajemminkin.

Kysy kahden kesken niiltä, jotka ovat Vaasaan rakentaneet. Ja kysy myös heidän tuttaviltaan miksi he ovat halunneet rakentaa naapurikuntiin!

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #184 on: 15. 03. 2008 20:08 »
Synteesi kaipaa todellisia tarinoita hirmuvallasta, minäpä kerron.
Iso talo Vikingalla, rakennettu -68 tasakatto (muotia silloin) vuotaa vähän väliä koska vesi makaa katolla ellei käy syksyllä viikon välein harjaamassa lehtiä pois vesirännin suulta.

Isä, ikää pian 80v ei jaksa enään kiivetä katolle. Päättää uusia katon 3 asteen harjakatoksi. Teettää piirustukset ja laskelmat. Kaikki näyttää paperilla tosi fiksulta ja loppuisi 40 vuoden ärsyttävä kattoharjaus. (huom talo 3 kerroksinen että aika korkealla ollaan ja verenpaine muutenkin jo tasamaallakin tekee joskus tepposia.)

Kyseinen mahtinainen lausuu mantran "ei käy" ja siihen se sitten tyssää. Ei saatu lupaa tehdä järkevää, perusteltua muutosta omaan kotiin. Muutosta maailman loivimpaan harjakattoon. Ja kaikillä muilla naapureilla ympäristössä on harjakatto. Mutta kun on sanottu ei, niin sitten ei millään. Mahti ja valta on puhunut. Perustelu rouvalla oli: "talo edustaa -60 luvun arkkitehtuuria parhaimmillaan, sitä ei saa muuttaa."

Että siinä sitä järjen köyhyyttä, kun joku virkanainen estää asukkaan kehittämästä kotiaan parempaan ja helpompaan ratkaisuun iän ja terveytensä vaatimuksiin. Onneksi äitini vaatimiin inva-muutoksiin kyseinen rouva ei kyennyt vaikuttamaan vaan talo on sisältä suojeltu mielivaltaa vastaan ja toimii nykyisin hienosti ja vanhemmat voi asustaa vielä kotonaan eikä tarvitse hakeutua vanhaintaloon.

Kattoreissutkin on siirtyneet, kenelles muulle kuin minulle.


Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #185 on: 15. 03. 2008 21:09 »
Synteesi kaipaa todellisia tarinoita hirmuvallasta, minäpä kerron.

Kiitos! Näitä tarvitaan. Vaikuttaa tosiaan pikkumaiselta, sillä kolme astetta ei ole mitään. Kun kolmikerroksisesta talosta on kysymys, niin katto tuskin olisi edes kadulle näkynyt. Aumamallisena ei edes päätykolmiot.

Ja sikäli kun näitä juttuja tiedätte, niin yksityisviestejähän voi aina lähettää... Sattuneesta syystä kiinnostaa kovasti ;)


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #186 on: 15. 03. 2008 22:10 »

Että siinä sitä järjen köyhyyttä, kun joku virkanainen estää asukkaan kehittämästä kotiaan parempaan ja helpompaan ratkaisuun iän ja terveytensä vaatimuksiin. Onneksi äitini vaatimiin inva-muutoksiin kyseinen rouva ei kyennyt vaikuttamaan vaan talo on sisältä suojeltu mielivaltaa vastaan ja toimii nykyisin hienosti ja vanhemmat voi asustaa vielä kotonaan eikä tarvitse hakeutua vanhaintaloon.


Melko tyly asenne, voisi kysyä mitä varten talo on aikanaan rakennettu, talon itsensä rakentamisen vuoksi vai ihmisten jotka asuu siellä?  Talo itsessään on tärkeämpi kuin siellä asuvien ihmisten tarpeet? 

Siinä taas pohtimisen aihetta illaksi...

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #187 on: 15. 03. 2008 22:10 »
Kaikki saa alkunsa myös tästä.

Lain mukaan rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, ei kuitenkaan kunnanhallitus (Maankäyttö- rakennuslaki 21 §)

Vaasassa se onkin näin…
http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=384993

RAKENNUSVALVONTATOIMEN TOIMINTASÄÄNTÖ
2 §
Toimivallan siirtäminen
Sen lisäksi, mitä muutoin on määrätty, tulee rakennustarkastajan tai lautakunnan määräämän toimiston muun henkilökuntaan kuuluvan ratkaista rakennus- ja ympäristölautakunnan toimivaltaan kuuluvat asiat lukuun ottamatta
1. hallintopakkoa ja oikaisuvaatimuksen käsittelemistä koskevia asioita

2. uusien, yli 2 –kerroksisten asuinkerrostalojen rakennuslupien myöntämistä sekä tällaisten rakennusten laajentamista vähäistä enemmän ja kerrosalaltaan yli 600 neliömetrin olevien rakennusten rakennuslupien myöntämistä sekä tällaisten rakennusten laajentamista vähäistä enemmän.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #188 on: 15. 03. 2008 22:10 »
Emmää kaupunginjohtaja-asiasta oikein tiedä, mutta meidän kaupunkikuvasta...

Miksi tuo Onkilahden ympäristön annetaan olla niinkuin se on? Rannat kasvaa kaislaa ja on kaikkea muuta kuin (työnimenä oli) "Vaasan Keskuspuiston" näköinen. Nyt sinne on istutettu puita viiden metrin välein, moneen riviin. Miksi? Miltähän näyttää 10 vuoden päästä..

Vaasan puistot on muutenkin liian metsäisiä. Miksei puistojen anneta olla, niinkuin niiden kuuluisi olla.. Rykelmä puita yhdessä kulmassa riittäisi, johon katse aistikkaasti tarttuu ja loppu nurmikkoa.. Näkymä houkuttaisi ohikulkijoita piknikille.

Aikaisemmin kun ajoi Alskatintietä siitä Påttin puhdistamon kohdalta näkyi meri hienosti sinne lännen suuntaan. Nyt senkin on annettu kasvaa koivuja täyteen. (Meri ei enää näy.) Tai siis ei ole annettu kasvaa, vaan sinne on jopa istutettu kymmeniä koivuja. Miksi?? Miksi ihmeessä?

Ja Hovioikeuden puisto.. Sekään ei kutsu ihmisiä luokseen, kuten sen tulisi tehdä. Puista pitäisi kaataa 70-80%. Toki tämä on vain minun kantani, mutta Vaasan puistot ovat liian metsäisiä.

Ja mitähän tällä asialla on tekemistä kaupunginjohtajakysymyksen kanssa... Ei niin mitään. :)

Mutta yhdelläkin kaupunginjohtajalla pärjatään ja sekin saisi tänne tulla vaikka Mustasaaresta. Eli kantani on se, että luovutaan tuosta yhdestäkin. Tarvitaan avoimempaa ja rehellisempää hallintokulttuuria.

Nyt sanoi Herkkoo kyllä hyvin: "Talo itsessään on tärkeämpi kuin siellä asuvien ihmisten tarpeet?" Siinäpä on todellakin pohtimista. Kerron pian Männistön muorin talosta...

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #189 on: 15. 03. 2008 22:10 »
No nyt se asia oli muutama päivä sitten lehdessä, josta täällä joku viikko sitten puhuin. Eli se Männistön Muorin historiallinen ja suojeltu talo Palosaarella on laittomasti purettu. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä sanktioita rakentaja siitä saa.

Mikäli saa vain pienet sakot ja sillä siisti, niin se ei ole lähellekään oikein. Oikeuskäyntiprosessin vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin joutuneet entiset omistajat joutuivat talon myymään, joten heille kuuluisi mielestäni koko tämä laiton voitto-osuus. (Yrittivät siis saada rakennusoikeutta, vaan eivät saaneet. Heti tontin myytyään, uusi omistaja alkoi rakentaa sinne kahta kokonaan uutta taloa.)

Tämä on erittäin mielenkiintoinen kysymys. Kaupunki hävisi suojelutalojen kohtalon ja entinen omistaja hävisi paljon rahaa. Asiat tulisi suhteuttaa oikeisiin mittasuhteisiin ja palauttaa pian tuleva taloudellinen hyöty entisille omistajille. Voisiko muutoksen laittomasti tehnyt maksaa kaikki turhat oikeudenkäyntikulut entisille omistajalle.. (Tai mitä pitäisi tehdä, että menisi oikein?)

No näinhän se ei tietenkään tule menemään, mutta nyt muutokset on kuitenkin uuden tontin omistajan toimesta tehty ja sitä ei saa tekemättömäksi. Vanhoilla omistajilla meni käsittääkseni koko perintö oikeudenkäyntikuluihin. Ilmeisesti molemmat tontin talot oli suojeltu, vai toinenko vain? Joku ehkä tuntee asiaa enemmänkin?

Mikä olisi asialle oikea päätös? Mitä tälläisistä asioista yleensä päätetään?
(Nimim. "Paalutinko turhaan.")

Ja niin on Hietalahden Stadionin katsomokin suojeltu. Kenes mielestä se on hieno? Mikä on se syy, miksi se on suojeltu? Voisiko uusi katsomo olla heti uutena sellainen uusvanha, kaunis ja romanttinen. Sen voisi sitten aikanaan suojella, kun olisi edes hyvän näköinen. Nykyinen ei ole.

(Nämä jutut menee vissiin aivan täysin ohi tobicin, mutta menköön. Kaupunginjohtaja seuraa varmasti tätäkin keskustelua ja vaihtaa meille pätevämpiä alaisaan, joilla on vähän tyylitalua ja näkemystä kaupunkikuvasta.)
« Last Edit: 15. 03. 2008 23:11 by Analyyssi »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #190 on: 16. 03. 2008 04:04 »
Rakennuslupa koski vain yhtätaloa. Toinen oli suojeltu.  Kaiketi siinä kaivinkoneen kauha vähä lipsahti sivulle?

Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #191 on: 16. 03. 2008 09:09 »
Kaikki saa alkunsa myös tästä.

Lain mukaan rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, ei kuitenkaan kunnanhallitus (Maankäyttö- rakennuslaki 21 §)

Vaasassa se onkin näin…
http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=384993

RAKENNUSVALVONTATOIMEN TOIMINTASÄÄNTÖ
2 §
Toimivallan siirtäminen
Sen lisäksi, mitä muutoin on määrätty, tulee rakennustarkastajan tai lautakunnan määräämän toimiston muun henkilökuntaan kuuluvan ratkaista rakennus- ja ympäristölautakunnan toimivaltaan kuuluvat asiat lukuun ottamatta
1. hallintopakkoa ja oikaisuvaatimuksen käsittelemistä koskevia asioita

2. uusien, yli 2 –kerroksisten asuinkerrostalojen rakennuslupien myöntämistä sekä tällaisten rakennusten laajentamista vähäistä enemmän ja kerrosalaltaan yli 600 neliömetrin olevien rakennusten rakennuslupien myöntämistä sekä tällaisten rakennusten laajentamista vähäistä enemmän.



Tuossa rakennusvalvonnan toimintasäännössä on tärkein sanottu. Nykyisen valtuustokauden alussa Muttonen-Mattila onnistui saamaan tällaiset valtaoikeudet uusilta luottamusmiehiltä. Lautakunnalle ei enää jäänytkään suurimmassa osassa asioissa edes kumileimasimen roolia. Rakennustarkastaja myöntää tai on myöntämättä kaikki alle 600 neliön rakennusten luvat!

Kuvitelkaa mikä suosimisen tai koston valta rakennustarkastajalle tässä muodostui. Yhden henkilön valtaa on demokratiassa tavallisesti kaihdettu juuri tästä syystä. Toinen syy tällaisen valtarakenteen välttämiseen on korruptio, jonka mahdollisuudet lisääntyvät kun valta on yhdellä virkamiehellä. Rakentamisessa on aina kysymys rahasta ja ajasta. Siksi se on erityisen altis kaikille näille lieveilmiöille.

Ja nytkö tälle henkilölle pitäisi antaa lisää valtaa? Kysykää sitä ennen rakentajilta miten kivaa on olla kyykkysillään Muttonen-Mattilan edessä.

Don Giovanni

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #192 on: 16. 03. 2008 09:09 »
Varsin nopeasti täällä päästiin itse asiaan.  Onko tuo 600 neliön hallinta pelkästään vaasalainen ilmiö vain onko kysymys yleisestä käytännöstä?

Ja miksiköhön rakennustarkastaja haluaa tuollaisen vallan itselleen? 

Voisiko joku tai jotkut lupia hakeneet kertoa oman tarinansa  Kysymys on erittäin tärkeä ja sitä ei varmasti tulla käsittelemään missään muualla kuin täällä.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #193 on: 16. 03. 2008 10:10 »
Ilmeisesti kysymyksessä on yleisempi käytäntö
http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=2118

Lempäälän kunta

Olisiko tästä mitään apua


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #194 on: 16. 03. 2008 10:10 »

Palaute: Yksinvaltias

Nyt hän todella saa täysin mielivaltaisesti päättää kaikki pienmuotoiset rakennusluvat ihan itse. Kaikki omakotitalon asiat kuuluvat juuri tähän 2.pykälän ryhmään..

Rakennuslautakunta on laiskuudessa ja tietämättömyydessä itse sen näin määrännyt. Valitettavasti
siellä istuvat monille tuttuja henkilöitä.  Pointti on, että tämä on täysin rakennuslain vastainen.

Rakentaja
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #195 on: 16. 03. 2008 10:10 »

Palaute: Yksinvaltias

Nyt hän todella saa täysin mielivaltaisesti päättää kaikki pienmuotoiset rakennusluvat ihan itse. Kaikki omakotitalon asiat kuuluvat juuri tähän 2.pykälän ryhmään..

Rakennuslautakunta on laiskuudessa ja tietämättömyydessä itse sen näin määrännyt. Valitettavasti
siellä istuvat monille tuttuja henkilöitä.  Pointti on, että tämä on täysin rakennuslain vastainen.

Rakentaja

Tällä tavalla on todella menetelty muutamassa kunnassa. Menettely on toki täysin kuntalain, rakennuslain ja hallintomenettelylain vastaista, mutta mitäpä siitä...

Kaiken takana on muutaman vuoden takainen rakennustarkastajien valtakunnallinen kokous, jossa oli päivitelty niitä vaikeuksia, joita rakennuslautakunnan jäsenillä oli käsitellessään kunnissa sukulaistensa rakennuslupia. Ratkaisuksi oli päätetty yrittää vallan keräämistä rakennustarkastajille ja muutamilla paikkakunnilla se on jopa onnistunut. Valtettavasti Vaasa on yksi näistä laittomista paikkakunnista. Ja se näkyy rakennustarkastusviraston vallankäytössä...

Offline Stiina

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #196 on: 16. 03. 2008 10:10 »


Quote
. Rakennustarkastaja myöntää tai on myöntämättä kaikki alle 600 neliön rakennusten luvat!

Luulin kuulleeni väärin ja en ymmärrä.
Onko tämä todella niin?
EMM tekee yksin päätöksen kaikista omakotitalon luvista eikä se mene rakennuslautakunnan päätettäväksi ollenkaan. Onko niin?

hakkeri

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #197 on: 16. 03. 2008 11:11 »
Google tietää:

Hakusana rakennustarkastajan toimivalta

Muita kuin asuinrakennuksia koskevaa rakennustarkastajan ratkaisuvaltaa on rajoitettu Jyväskylässä 1000 k-m2:iin, Kotkassa 599 k-m2:iin ja Kouvolassa 300 k-m2:iin. Oulussa, Porissa ja Vaasassa on säännelty erikseen teollisuus- ja liikerakentamista koskevasta lautakunnalle kuuluvasta ratkaisuvallasta.

Porissa näidenkin kohteiden vähäinen laajentaminen kuuluu rakennustarkastajan toimivaltaan ja Vaasassa tällaisten kohteiden rakentaminen 600 k-m2 :iin saakka sekä laajentaminen 300 k-m2 :iin saakka. Kaikissa edellä mainituissa kaupungeissa toimivaltuudet on määritelty johtosäännöissä.

Lue lisää;
http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/KOKOUS-128-5.HTM

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #198 on: 16. 03. 2008 11:11 »
Longan eroamista, kun käsiteltiin valtuustossa niin puhe siirtyi uuden valintaan aika pikaisesti. Asia oli menossa KHn päätettäväksi, eli sieltä olisi joku demari paikkaan valittu koska niinkuin Marjatta Vehkaoja totesi kokouksessa avoimesti tunnustaen valtapuiolueilla on kaupunginjohtajista sopimus ja kaikki kolme valtapuoluetta saavat yhden mandaatin.

Siksi meillä on niin monta johtajaa tässä kylässä. Jokaiselle "kolmen koplan" puolueelle yksi. Ei siinä ratkaise tarve, järki, harkinta, tai pätevydet. Niitä pitää olla kolme, meni syteen tai saveen. Ja maksaa saa ihan mitä vaan, kunhan peli pyörii.

Kyllä tuollaiset vanhat kassakaappi sopimukset on aikansa eläneitä dinosauruksia.


Peeveli

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #199 on: 16. 03. 2008 12:12 »

Muita kuin asuinrakennuksia koskevaa rakennustarkastajan ratkaisuvaltaa on rajoitettu Jyväskylässä 1000 k-m2:iin, Kotkassa 599 k-m2:iin ja Kouvolassa 300 k-m2:iin. Oulussa, Porissa ja Vaasassa on säännelty erikseen teollisuus- ja liikerakentamista koskevasta lautakunnalle kuuluvasta ratkaisuvallasta.


Näillä paikkakunnilla rakennustarkastajien toimivaltaa ei ole rajoitettu vaan laajennettu! Tarkoitit varmaan itse rajoja.