Author Topic: Kaupunginjohtajakysymys  (Read 334496 times)

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #520 on: 29. 05. 2010 17:05 »
Tavallisen kansalaisen on nyt todella vaikea pysyä kärryilla, ainakin mun. Voisiko Osala tehdä jonkinlaisen helposti tajuttavan esimenkin malliin ennen ja ehkä tuleva. Siis jonkinlainen orkanisaatio kaavio mutta kansan tajuttavassa muodossa, mallissa toki saa olla Osalan mielipide myös verrokkina. Olisiko mahdollista että vajailla tiedoilla voisi verrata, pyyntö on täysin vilpitön.

Ei tuossa pysy valtuutetutkaan kärryillä ja vain pieni osa muutoksia on vasta paljastettu.

Varsinaisia ongelmia ei ole nykymallissa ollut. Päinvastoin on kehitysjohtajalla ollut selkeä kenttä mm. neuvotella Ikea-tyyppisistä etabloinneista - nyt tämä tärvellään.

 Perustelut muutostarpeille eivät kestä kriittistä tarkastelua.

(Muka "yhden johtajan malli" / "ammattijohtajat" kun ylimmät poliittiset johtajat lisääntyvät 3>4)
Muutos on "jokaiselle jotakin" jotta enemmistö saavutetaan. Ilmeisesti erilaisia lupauksia esityksen kannattajille on annettu...

Kokoomus/Lumio saa: Muut apulaiskaupunginjohtaja poliittisen johtajan, kokoomuksen Lumion alaisuuteen. Kokoomuksen valta (ja Lumion palkka) kasvaa. "Veretön vallankaappaus".

Esim. Lamminmäki ja hra Vehkaoja saa: vuosikymmenten unelman siitä, että kaavoitus siirtyy Tekniseen Virastoon (mitä ei enää ole). Tätä on perusteltu mm. "yhden luukun mallilla" mikä ei suinkaan näin toteudu kuitenkaan.

Rva Vehkaoja saa: kiusattua RKPtä, jakamalla heille tärkeän tontin. (Ei tätä moni muukaan pahan pidä, esim. kokoomuksesta)

Vasemmistoliitto saa: tämä on minulle suuri mysteeri.

-------
Skj:n budjettiosuus on numeerisesti suuri mutta siitä lienee 95% lakisääteisiä menoja. Ei se mitään valtaa ole jos lääkärien/hoitajien ja opettajien palkkarahoja virtaa suuret määrät noiden sektorien läpi. Teknisellä puolella on todellisuudessa enemmän valtaa itse päättää mitä rahoilla tehdään vaikka osuus budjetista on vähäisempi.

----
Mitä tästä seuraa jos esitys menee niukasti läpi?

Pitkään jatkunut RKP-Kokoomus yhteistyö loppuu. Budjettikokouksista tulee taas ihan kivoja, eikä kokoomus-rkp (höystettynä periaatteensa myyneillä demareilla) juntta enää toimi. Järkeviä esityksiä voi taas alkaa mennä läpi.

Mielenkiintoista.

Eli jotain hyvääkin.
« Last Edit: 29. 05. 2010 17:05 by Tapio Osala »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #521 on: 30. 05. 2010 08:08 »
Oikeastaan on kyse nipusta toisistaan riippumattomista asioista.

1.Kaupungin kehityksen kannalta dramaattisin ja haitallisin on pyrkimys erottaa ja siirtää yleis- ja asemakaavoitus pois kaupunkisuunnitteluvirastosta ja pois kehitysjohtajan alaisuudesta. Uusien yritysten paikkakunnalle saamisessa on juuri kaavoitus avainasemassa. Ei ole kerrottu kuinka ja kuka tuollaiset asiat voisi hoitaa jatkossa.

2. Montako johtajaa esittelee asioita kaupunginhallituksessa. 3 vai 4? Kyllä kaikille töitä riittää mutta mielestäni tässä ei ole osoitettu olevan lisäystarvetta. Kaupunginhallituksessa esittelyoikeuden omalla toimialallaan omaavia kutsutaan Suomessa tavallisesti apulaiskaupunginjohtajiksi. Sitähän toimialajohtajat tai "tekniset johtajat" ovat todellisuudessa mikäli esittelyoikeuden omaavat, kuten on esitetty.

3. Ovatko apulaiskaupunginjohtajat kaupunginhallituksen alaisia vaiko kaupunginjohtajan alaisia? Esitys ja kokoomukselle/Lumiolle tämä on se tärkein asia. Kokoomus/Lumio haluaa muuttaa esim. Oulussa ja Helsingissä hyväksi havaitun järjestelmän, jossa apulaiskaupunginjohtajat ovat suoraan kaupunginhallituksen alaisia, koska kuntalaki suo mahdollisuuden kj:lle ottaa muutenkin mikä asia tahansa esiteltäväkseen (näinhän on tapahtunut Vaasassakin).

Nuo esitetyn organisaatiomuutoksen pääkohdat ovat toteutettavissa yhdessä tai erikseen, toisistaan riippumatta.

On siis ollut jokin erityinen syy miksi ne on niputettu. Ja se erityinen syy on, että saadakseen tuon 3. kohdan läpi, täytyy saada enemmistö valtuustossa. Ja sitä ei tule ilman 1.-2. kohtia. Varmaan myös muita tulevia muutoksia on kulisseissa "sovittu".

Näin rationaalisesti sitä organisaatioita rakennetaan....

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #522 on: 30. 05. 2010 08:08 »
Tuli vielä mieleen, että kohta kaupunginhallituksen kokoushuonetta pitää laajentaa tai ainakin hakea lisää tuoleja.

Esityksen jälkeen siellä istuisi ainakin
4 esittelevää (kaupungin)johtajaa.
Kaupunginlakimies (Ylisalmi)
Hallintojohtaja (Laitinen)
Talousjohtaja (Lidsle)
Kehitysjohtaja (Häyry)
Henkilöstöjohtaja (ei laillista valintaa).

Sitten siellä istuu valtuuston puheenjohtajisto (3).

Niin istuu siellä sitten 11 kaupunginhallituksen jäsentä.
Onko nyt aivan varma, että noita johtajia on Vaasan kokoisessa kaupungissa lisättävä?
Mutta ei taida äänestäjät (muistuttamatta) enää parin vuoden päästä muistaa heitä, jotka johtajia lisäävät? Jotkut puhuvat että "käsiä" tarvitaan esim. vanhustenhuollossa, ei johtajia....

---
Mutta, mutta. Poliittiseen kulttuuriimme ei kuulu, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.  Vallan (ja samalla palkan) kasvattamista voidaan naamioida vaikkapa päivittelyyn vastuun kasvusta...

Osto- ja myyntiliikkeenä toimimista ei tunnusteta. Kun minä saan tämän tavoitteni läpi, niin nielen tuon sinunkin tavoitteesi vaikka se onkin vastoin minun ja kannattajieni toiveita..

« Last Edit: 30. 05. 2010 09:09 by Tapio Osala »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #523 on: 30. 05. 2010 14:02 »
Olet Tapio kaksihyökkäystä myöhässä, kunten eräs entinen jääpalloilia.  Teknistävirastoa ei ole olemassa on vain Tekninentoimi.  Teknisentoimen ja kaupunkisuunnittelun erillään pito lisää vain asiakkaiden pompottelua ja niitä suuria virheitä joita näiden toimialojen erillään pitäminen on tuonut Vaasan veronmaksajille vuosikymmentenaikana.

Ainut joka on nykyaikana voimissaan ja jatkumo, on muutos entisestä selkeämpään suuntaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #524 on: 30. 05. 2010 15:03 »
Olet Tapio kaksihyökkäystä myöhässä, kunten eräs entinen jääpalloilia.  Teknistävirastoa ei ole olemassa on vain Tekninentoimi.  Teknisentoimen ja kaupunkisuunnittelun erillään pito lisää vain asiakkaiden pompottelua ja niitä suuria virheitä joita näiden toimialojen erillään pitäminen on tuonut Vaasan veronmaksajille vuosikymmentenaikana.

Sehän tässä outoa onkin kun virastoa ei enää ole ja tekninen toimi on hajallaan kuin varpusparvi niin mihinkä ihmeessä yleiskaavoitus sijoitettaisiin? Kaupunginpuutarhalle? Siis suunnittelu ja toteutus samaan organisaatioon?

Ei esityksessä kaupunkisuunnittelua olla mihinkään siirtämässä, ainoastaan yleis- ja asemakaavoitus sieltä.

Kuinka monella asiakkaalla on asiaa kaavoitukseen?  
Prosentilla?
Eihän rakennusvalvontavirastoa olla mihinkään siirtämässä.

Eli ne joilla on rakennuslupa-asiaa menevät jatkossakin ex- Tekniseen virastoon (joka vielä taitaa seinässä lukea) ja rakennusvalvontavirastoon.
Kaavaosastolle on harvalla asiaa ja on se joka tapauksessa eri paikassa kuin rakennuslupia myöntävä virasto ja eri paikassa kuin vaikkapa tontti- ja vaikka vesi/viemäriasioita hoidettaessa.

"Yhden luukun"-periaate on haihattelua ja tekosyy.

Tuo "pompottelu" on kyllä muutenkin vähän liioiteltua eikä tavallista veronmaksajaa koske. Jos joku harva joutuu joskus kävelemään 100 m niin onko se riittävä syy lisätä kaupunginjohtajia?

---
Eikös se Teknisen Viraston lakkautus ollut niitä "uudistuksia", jotka liittyivät tilaaja-tuottaja hössötykseen. Ja sitten samalla eriytettiin Talotoimi liikelaitokseksi, jolla on yksi asiakas ja vuorenvarma vuokranmaksaja.

Kyllä sietäisi vähän tarkemmin miettiä ja suunnitella organisaatiomuutoksia, ennen kuin niitä valtuustossa hyväksytään. Tämä esitys on yhden poliittisen viranhaltijan parin poliitikon sorvaama "toiveiden tynnyri", jonka seurauksia ei ole pohdittu.
« Last Edit: 30. 05. 2010 15:03 by Tapio Osala »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #525 on: 30. 05. 2010 22:10 »
ProVaasan syy hyväksyä tämä johtajienlisäyspaketti on siis:
Quote
Teknisentoimen ja kaupunkisuunnittelun erillään pito lisää vain asiakkaiden pompottelua ja niitä suuria virheitä joita näiden toimialojen erillään pitäminen on tuonut Vaasan veronmaksajille vuosikymmentenaikana

Olisi kiva kuulla vähän selvennyksiä noihin:

Miten "pompottelu" vähenee?
Mitä suuria virheitä on tapahtunut?

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #526 on: 31. 05. 2010 03:03 »
Olisi mielenkiintoista tietää todellinen syy siihen miksi Osala niin kovasti vastustaa organisaation tervehdyttämis yritystä. Nuo väitteet vanhan paremmuudesta,  vahvistat synnyttämällä kuvitteellista epäluottamusta, uudelleen organisointia kohtaan.

Tätä voisi kuvailla jopa klassilliseksi tavaksi torjua muutosta. Muutos on kuitenkin välttämätön.
Vastuunjako on saatava selkeäksi. Se on myöskin avain tuottavuuden kasvulle ja sitä tarvitaan,  jos mielitään Vaasassa vielä tulevaisuudessakin asua.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #527 on: 31. 05. 2010 08:08 »
Olisi mielenkiintoista tietää todellinen syy siihen miksi Osala niin kovasti vastustaa organisaation tervehdyttämis yritystä.

 Muutos on kuitenkin välttämätön.

Vastuunjako on saatava selkeäksi.

Mitä ihmettä tässä muka tervehdytetään? Miksi muutos on välttämätön? Mikä vastuunjaossa on epäselvää?

Täsmälleen samalla kuviolla mennään muiden muassa sellaisissa takapajuloissa kuin Oulussa ja Helsingissä. Ei sielläkään ole ongelmia havaittu.

Siis: on esitettävä ensiksi ongelma. Sitten haetaan siihen ratkaisu.

Nyt juuri ajellaan eteenpäin silmät ummessa kliseillä "Vastuunjako on saatava selkeäksi"....

....

Silti budjettimme varmaan kestää yhden kovapalkkaisen johtajan lisäyksen (mitä kovasti). Mutta tuon kehitysyksikön tärveleminen tässä eniten huolettaa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #528 on: 31. 05. 2010 14:02 »
Hyvin vähälle huomiolle on myös tuossa jokaiselle-jotakin uudistuksessa jäänyt konserniohjauksen keskittäminen vain ja ainostaan kaupunginjohtajalle

Konserniohjaus menee nykyisten sääntöjen puitteissa toimialajaon mukaan kaupunginjohtajien kesken.

Joskin Lumio on "varastanut" johtosäännön vastaisesti osan tkj:n konserniyhteisöistä (mm. Aluepelastuslautakunnan) ja nyt myös skj:lta ammattikorkeakoulun.

Ihmeellistä kun tällaista antavat esim. demarit ja rkp tapahtua.

Tämä on kehitystä, josta pitäisi avoimesti puhua. Ei ole yhdentekevää miten kaupungin organisaatiossa valmistellaan konserniasiat.Minua pelottaa esim. se että Pikipruukkia oltiin jo myymässä pilkkahintaan.

Voiko kj olla konserniyhtiöiden hallituksissa esteellisyystilanteiden vuoksi?

Minusta kj:n ei tule istua konserniyhtiöiden hallituksissa, eikä esim. seinäjokisessa asuntogrynderifirmassa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #529 on: 05. 06. 2010 20:08 »
Olisi mielenkiintoista kuulla ProVaasan näkemys poliittisten johtajien lisäämisestä ja jakamisesta. Asianhan nyt todisti ja tunnusti Erkki Teppo.

Eikö niitä "tekeviä käsiä" pitänyt saada lisää, ei (poliittisia) virkamiesjohtajia? Vai ymmärsinkö väärin ProVaasan vaalilupaukset?

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #530 on: 05. 06. 2010 20:08 »
Vaasassa poliitikoiden kärkikaarti haluaa perustaa ja jakaa lisää poliittisia johtajan virkoja. Nyt sen julkisesti tunnustikin demaripomo päivän lehdessä. Mukana hankkeessa on kok., sd. ProVaasa, Krist, KePu ja Vas.

Asianhan nyt todisti ja tunnusti Erkki Teppo.

Taitaa olla niin, että uudistuksen kannattajilla on kullakin omat syynsä. Monet uudistuksen kannattajista ovat vakuuttaneet, ettei poliittisia johtajia lisätä. Mitä tulee Erkki Tepon lausuntoon, se lienee yksityisajattelua. Muun muassa Marjatta Vehkaoja on todennut, että tarkoitus on yhdistää sosiaali- ja terveysjohtajan ja toimialajohtajan vakanssit.

Sen sijaan eilisessä lehdessä Miapetra Kumpula-Natri toteaa ”jokin kipeistä kohdista olisi hyvä ottaa vielä uudestaan esille. Se voisi olla sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtajan virka. Ehkä virastopäällikkö pystyisi hoitamaan sen.”

Minä en tiedä kuinka asia lopulta on. Selvää on kuitenkin se, että nykyisen apulaiskaupunginjohtajatason (palkka /vastuu) virkamiehet lisääntyvät kahdesta kolmeen, vaikka tuleva nimike olisikin toimialajohtaja. Minulle on avointa yhä se, lisääntyykö johtavat virkamiehet kokonaisuudessaan yhdellä vai yhdistetäänkö jotkut vakanssit ja näin määrä ei lisääntyisi. Joku virastopäällikön toimi muutettaisiin siis toimialajohtajan toimeksi ?
« Last Edit: 05. 06. 2010 20:08 by Jorma Kivimäki »

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #531 on: 05. 06. 2010 21:09 »
Tuntuu olevan perin vaikeaa ymmärtää että yksi johtaja on yksi johtaja.

Tämä tarkoittaa sitä että hän käyttää valtaa täysimääräisesti, siksi hän pystyy kantamaan myöskin työssään,  vääjäämättä mukana seuraavan vastuun. Kaupunginjohtajan kohdalla se tarkoittaa että hommasta saa lähteä jos tulokset eivät herätä luottamusta.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #532 on: 05. 06. 2010 21:09 »
Tuntuu olevan perin vaikeaa ymmärtää että yksi johtaja on yksi johtaja.

Tämä tarkoittaa sitä että hän käyttää valtaa täysimääräisesti, siksi hän pystyy kantamaan myöskin työssään,  vääjäämättä mukana seuraavan vastuun. Kaupunginjohtajan kohdalla se tarkoittaa että hommasta saa lähteä jos tulokset eivät herätä luottamusta.


Nyt on kolme esittelevää johtajaa kaupunginhallituksessa, jatkossa neljä. Ainoa joka muuttuu, on että nuo uudet johtajat ovat muodollisesti sen yhden alaisia. Mutta vain muodollisesti, koska kaikki he ovat mitä suuremmassa määrin poliittisia johtajia, eikä toisten asioihin puututa.

Nytkin kuntalain mukaisesti ykkösjohtaja voi aivan vapaasti ottaa minkä tahansa asian käsiteltäväkseen. Kun näennäinen "vastuu" liääntyy, aiheutuu siitä palkankorotuspaineita...

"Jos tulokset ei herätä luottamusta".... niin saa lähteä....Olipas naivia.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #533 on: 05. 06. 2010 21:09 »
Mitä tulee Erkki Tepon lausuntoon, se lienee yksityisajattelua. Muun muassa Marjatta Vehkaoja on todennut, että tarkoitus on yhdistää sosiaali- ja terveysjohtajan ja toimialajohtajan vakanssit.

Ei tuo mitään yksityisajattelua ole. Ekku vain kertoi sen minkä "kaikki" tiesivät jo tapahtuneen. Esim. minulle on kerrottu näistä kaavailuista, ihan sellaiselta taholta, joka on itse osallistunut...

Sosiaali- ja terveysjohtaja (uusi virka?) voi esitellä asioita joko lautakunnassa tai kh:ssa. Muuten tulee aivan skitsofreeninen tilanne. Kertokaa esimerkki missä tuollainen olisi käytössä? Väitän, ettei missään?

Sosiaalipuoli tarvitsee jatkossakin oman johtajan, kuten myös terveyspuoli. He esittelevät asiat lautakunnalle.

Heidän hallitessa hommansa, ei nykyinenkään järjestelmä ( eli sama akj hoitaa myös sivistyspuolen)ole ollut mitenkään mahdoton skj:lle. Ei ole ennen kukaan valittanut. Kysehän on lähes pelkästään lakisääteisistä menoista.

Kuten ei ole yksikään kj koskaan aikaisemmin valittanut, ettei ole voinut vaikuttaa itse esittämäänsä budjettiin!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #534 on: 05. 06. 2010 22:10 »
Ei tuo mitään yksityisajattelua ole. Ekku vain kertoi sen minkä "kaikki" tiesivät jo tapahtuneen. Esim. minulle on kerrottu näistä kaavailuista, ihan sellaiselta taholta, joka on itse osallistunut...

Sehän on selvää, että kaikki ovat tienneet, että uudessa mallissa tulee kolme toimialajohtajaa entisten kahden apulaiskaupunginjohtajan tilalle.

Kuitenkin moni uuden organisaation kannattajista on perustellut kantaansa puhtaasti johtamismallin paremmuudella. Tavallaan poliittinen aspekti unohtaen. Sen odotetun raadollisuuden Teppo tuossa Pohjalaisen jutussa toki toi esiin.

Ekku Teppo tuossa jutussa spekuloi muun muassa sillä, että vasemmistoliitto voisi saada uuden toimialajohtajan paikan, edustaen näin pienryhmiä. Muistaakseni vielä edellisessä kokouksessa Harri Moisio totesi, ettei heidän kantansa perustu valtapolitiikkaan, kun he eivät kuitenkaan ole mitään saamassa. Luulenpa, että esim. tuolta osin Tepon spekulointi oli ihan yksityisajattelua. Vai tarkoitatko, että jotain olisi jo kulissien takana sovittu ?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #535 on: 06. 06. 2010 07:07 »
Paperilla ei sopimuksia vielä ole.

Mutta kysynpä näin päin:  Jos hamuaisit, tai edes pitäisit vähän mahdollisena, yhtä apulaiskaupunginjohtajan/toimialajohtajan paikkaa, kuinka menettelisit kun tuollaisten paikkojen lisäämisestä päätetään? Vastustaisitko hanketta vai olisitko sen takana?


Muistaakseni nimenmaan kokoomus, taisi olla Juha Häkkinen, painotti voimakkaasti että nyt tulee sitten vain ammattijohtajia (kokoomuksen yhden väkevästi poliittisen) kaupunginjohtajan alaisuuteen.

(Noita suluissa olevia ei hän tainnut ääneen sanoa....)

---

Tämä on niitä politiikan likaisimpia osioita: Peitetään todelliset syyt omien salassa pidettävien tavoitteiden ja valtapyrkimysten saavuttamiseksi. Unohdetaan vaalilupaukset ja veronmaksajien etu. Valehdellaan suoraan tai keksitään silmän lumeeksi selityksiä, jolla oma kantaa perustellaan. Älyllinen epärehellisyys on voimissaan.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #536 on: 06. 06. 2010 10:10 »
Kun pohditaan kaupunginjohtamista tärkeintä on valtuuston ja luottamushenkilöidenvalta, kasvaako se vai pieneneekö? Toisaalta se tärkein, että mikä on vallankosketuspinta kuntalaisiin, onko se vain vaalit?

Lumio ajaa bisnesmaailman mallia siis yritysjohtaminen Vaasan kaupunginjohtamiseen. Se  tarkoittaa, että luottamushenkilöiden määrä ja vaikuttaminen päätöksientekoon kaventuu. Lumiosta tulee entistäkin enemmän toimitusjohtaja, jolla on operatiivinen valta ja kaupunginhallitus on sitten yksityisen yrityksen kaltainen salaseura. Myös epäpoliittisuus tulee lisääntymään, se on osa bisnesjohtamista, joka korostaa asiantuntijuutta.

Valtuusto ja muut luottamushenkilöt ova sitten lähinnä kuunteluoppilaita, kun on menty tarpeeksi pitkälle oikeistolaisessa ”uudistuspolitiikassa”.

Edustuksellisen demokratian osalta nykyinen linja, jos se saa jatkua, tulee vähentämään sen uskottavuutta ja asukkaat äänestävät jaloillaan.

Toisaalta mitkä ovat sitten vaihtoehdot nykyiselle bisnesjohtamiselle? Vaasa ei ole ainoa kunta missä tätä samaa hallinnonuudistamista tapahtuu (leikkaamista, sääästämistä, kaupallistamista, yksityistämistä mm.). Kunnisssa valtaa siis keskitetään, kuten kasvottomassa bisnesmaailmassa.

Nyt talousohjaa (raha) kunnantoimintaa ei kunnan asukkaat ja tämä linja siis edellyttää kunnanasukkaiden vaikuttamisen kaventamista, että ikävät asiat menisivät kivuttomasti.

Vaihtoehtoja löytyy päinvastaisesta suunnasta, edustuksellisen demokratian viemisestä lähelle kunnanasukkaita, lähipalvelujen laajentamisesta, saatavuuden ja laadunosalta.
Asukkaiden palveluja laajennetaan ja kehitettään asukkaita varten ja näin talous käännetään palvelemaan kuntalaisia.



Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #537 on: 06. 06. 2010 11:11 »
Aika monet 4:n johtajan mallia puoltavat ovat pitäneet tuota "kymmeniä vuosia vanhaan sopimusta" pahana ja tuomittavana, aikansa eläneenä.

No, nyt siis saadaan aikaan uusi sopimus (kuten Erkki Teppo todisti), joka ei eroa entisestä kuin, että johtajia lisätään yhdellä.

Aika harvan poliittisen puolueen sanomaan tuo minusta sopii.

Hyvin vähälle huomiolle on jäämässä tekniseltä ja sivistyspuolen johtajalta riistettävät sidosyhteisöt. Jatkossa siis tekniseltä johtajalta(=demareilta) asunto-, kiinteistöyhtiöt ja pelastuslaitos siirtyisivät ykkösjohtajalle, kuten myös vaikkapa Ammattikorkeakoulu sivistysjohtajalta...

Siis: esim. asuntoasiat kuuluvat tekniselle johtajalle mutta asuntoyhtöitä (esim. Pikipruukki) ohjaa toinen johtaja.

Tuntuisi järkevämmältä, että kyseisen toimialan yhtiöt ja yhteisöt kuuluisivat jatkossakin kyseisiä asioita kh:lle esittelevälle johtajalle.

Tuolle muutosesitykselle en ole havainnut mitään kestäviä perusteluja.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #538 on: 06. 06. 2010 12:12 »
Sinänsä erikoista kunnallisjärjestödemokratiaa demareilla. Kunnallistoimikunta (tms.) oli ymmärtääkseni käsitellyt sille sääntöjensä suomaa asiaa.

Itse asiaa oli selvittämässä kunnallistoimikunnalle kaupunginjohtaja Lumio, joka kyseisen esityksen on värkännyt (Marjatta Vehkaojan avustuksella? - näin Marjatta antoi ymmärtää viime valtuustossa).

Sitten Erkki Teppo (itse kokouksessa läsnä) väittää, että kunnallistoimikunnan enemmistön kanta johtuu siitä, ettei se ole perehtynyt asiaan.
Miten se saattoi olla asiaan perehtymätön kun Lumio varmaan kaikkiin esitettyihin kysymyksiin osasi kokouksessa vastata?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #539 on: 06. 06. 2010 14:02 »
Ompa muka kova kysymys? Hallintoa muka uudistetaan ja toisen pään kautta vanhennetaan.  Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama, onko siellä yksi johtaja vai monta johtajaa. Meidän poliitikot näyttävät olevaan niin kaavoihin kangistuneita, ei mitään uudistuksia saa tapahtua. Hallinto pitää olla entistä raskaampaa, sehän on perustotuus.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #540 on: 06. 06. 2010 15:03 »
Toki perusteltuja uudistuksia saa tapahtua. On vain ensiksi kerrottava missä on ongelma ja sitten etsittävä yhdessä asiantuntijoiden kanssa siihen ratkaisu eli uudistus.

Useat puolueet ovat sanoneet kavahtavansa puoluepoliittisesti nimettyjen johtajien lisäämistä. Jopa kokoomus. Mielestäni myös ProVaasa, KePu ja Krist. ovat myös Vaasassa olleet tällä kannalla.

Nyt näin on kuitenkin juuri heidän ajamanaan tapahtumassa. Erkki Teppohan sen nyt julkisesti tunnusti (minkä meistä monet toki tiesivät).

Mutta, mutta tuo ei edes ole tuon "uudistuksen" oudoin kohta. Suurimmat ja pahimmat virheet tässä "uudistuksessa" ovat jäämässä vähälle huomiolle.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #541 on: 06. 06. 2010 16:04 »
Elähän sie Tapio hätäile!  Pro Vaasa on edelleen yhden johtajan kannalla, joka myös vastaa omalla jakkarallaan toimintojen toteutuksesta.  Valtuusto on edelleen ylin päättävä elin ja kaupunginhallitus valmistelusta vastaava, sekä toteuttava toimija.

Elon laskuopin mukaan kaksi virkaa poistuu keskushallinnosta, joita ei valita.  uusina esittelijöinä ovat kolme hallintojohtajaa, joita ei tarvitse nyt valita, koska nämä virat säilyy.

Erkki Tepon ajatukset ovat vuodenvarmasti hänen omiaan.  Pro Vaasa on sillä kannalla, että  tulevaisuuden valinnat pitää tehdä pätevyyden mukaan, eikä jäsenkirjan perusteella.

Totta kuitenkin on, että vain 26 kaupunginvaltuuston jäsentä jotka ovat samalla kannalla suorittavat valinnat.  Toivottavasti näemme myös Vihreät tässä ryhmittymässä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #542 on: 06. 06. 2010 17:05 »
Pro Vaasa on edelleen yhden johtajan kannalla, joka myös vastaa omalla jakkarallaan toimintojen toteutuksesta.  

Elon laskuopin mukaan kaksi virkaa poistuu keskushallinnosta, joita ei valita.  uusina esittelijöinä ovat kolme hallintojohtajaa, joita ei tarvitse nyt valita, koska nämä virat säilyy.


Tuota en ymmärtänyt. Eivätkö esittelevät johtajat kaupunginhallituksessa lisäänny 3:sta 4:jään?
Mitkä virat muka poistuvat? Ei tittelin muutos virkaa poista.

Erkki Tepon ajatukset ovat vuodenvarmasti hänen omiaan.  Pro Vaasa on sillä kannalla, että  tulevaisuuden valinnat pitää tehdä pätevyyden mukaan, eikä jäsenkirjan perusteella.
Teppo on rehellinen. Kiitos siit!

Ei kai ProVaasaa ole pimennossa pidetty?  Vuorenvarmasti uudet apulaiskaupunginjohtajat (joita ehkä silmänlumeeksi kutsutaan toimiala tms. johtajiksi - Lumiolle sopi myös akj-nimitys) valitaan poliittisesti. Lumiolaiset demarithan perustelevat mukanaoloaan juuri sillä kun heidän om tkj-mandaatti säilyy (mutta samalla saavat ajettua muita, joillekin hyvin tärkeitä tavoitteita). Se nyt vasta outoa olisi kun demarit huudattaisivat kokoomukselaisen keisariksi ja itse luopuisivat kaikesta!

RKP:lle ollaan suomassa valinta toisen nykyisen skj-osion väliltä (so-te tai sivistys).

Joillekin on uskoteltu, että se neljäs skj-paikka annettaiiin "pienryhmille"(, jonka suurin on vas.). Ainoastaan tuohon osioon voisivat pienryhmät ehkä vaikuttaa, eli valita siihen poliittisesti sitoutumaton ammattijohtaja.

Mutta, kuten sanottu, varmuudella kolme neljästä johtajasta on jo merkitty poliittisesti.

Minä en olisi nähnyt kaupungin edun mukaisena näiden poliittisten johtajavirkojen lisäämistä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #543 on: 06. 06. 2010 21:09 »
Yhden kaupunginjohtajan mallia voisin minäkin harkita kannattavani mutta siitähän ei nyt ole kysymys. On kyse kolmen johtajan mallista siirtymisestä neljään johtajaan.

Yhden kaupunginjohtajan mallissa ei kaupunginhallituksessa istu kuin yksi esittelevä johtaja. Hänen on perehdyttävä kaikkiin asioihin. (tämä malli on muuten vallalla valtaosassa Suomen kuntia)

Tämä neljän johtajan malli lisää (näennäisesti) Lumion valtaa ja statusta (ja palkkaa) mutta ei töitä eikä vastuuta. (Kj on nytkin ollut Kuntalain perusteella täysin vastuussa esim. budjettiesityksetään kh:lle).

Oikea yhden kaupunginjohtajan malli todella lisäisi vastuuta. Ja työtä. Sitä ei Lumiokaan taida haluta.

Lamminmäki viittasi viime kokouksessa uudistuksen tuovan parannuksia rakennuslupakäytäntöihin. Miten ihmeessä tämä vaikuttaa lupaviranomaiseen?

Tässä on nyt kyse ylimpien (poliittisesti valittujen) johtajien lisäämisestä. Sitä ei vain uskalleta sanoa.

Heimo Hokkanenkin väitti kirkkain silmin viime kokouksessa tämän vähentävän johtajia. Kuinka monta vähenee? Hän viittasi Sosiaalijohtajan muuttumiseksi toimialajohtajaksi. Mutta kun samalla tulisi yksi "toimialajohtaja" (=akj) lisää niin missä se vähennys olisi? Hokkanen väitti minun olevan metsässä mutta missä on Hokkanen jos uskoo mitä sanoo: jatkossa pätevin valitaan johtopaikoille! Minusta hän on pilvilinnassa.

Hokkanen solvasi vanhaa kolmen johtajan mallia "Brezneviläiseksi" mutta on valmis hyväksymään täsmälleen samanlaisen sopimuksen mutta nyt neljällä johtajalla! (vai eikö Hokkaselle ole kerrottu kuinka johtajan paikat jaetaan? - No, Teppo sen kertoi lehdessä).

Hokkasen peräänkuuluttumasta YHDEN KAUPUNGINJOHTAJAN  mallista tuolla ylempänä kerroinkin jo. Sitä hän ei halua vaikka siitä aloitteenkin on tehnyt.

Joku puhui 8-portaisesta käskytysrakenteesta (Pastuhov?) ja siihen nyt tulevasta muutoksesta. Miten ihmeessä tämä muka muuttuisi. Ei valtuuston johtosäännöin jakamasta vallasta voi muodollisesti organisaatiossa ylempänä oleva mennä päättämään nyt, eikä koskaan. Ei varsinkaan viranhaltija.
(Sitä ei kaikki tunnu tietävän: Lumio yritti muuttaa liikennemerkkiä Kaupungintalon edessä - ei onnistunut).

Pastuhov käytti myös argumenttina sitä kun kesällä kh:n loman aikana akj:ltä puuttuu nyt lähiesimies.  Kyllä sitä nyt vähän väkevämpiä argumentteja odottaisi. Onhan kesällä lomalla myös kj... ja akj...Ei kai nyt Pastuhov kuvittele kj:n lomalta lähettelevän päiväkäskyjä poliittisen mandaatin omaavalle toimialajohtajalle/apulaiskaupunginjohtajalle?
Ei muuten lähettele arkenakaan.
Poliittisesti valitut johtajat ovat riippumattomia, eivätkä tule mitään käskyjä vastaanottamaan toiselta puoluepoliittiselta viranhaltijalta jatkossakaan.

Olisi syytä lopettaa naiivit puheet yhden kaupunginjohtajan mallista ja "pätevimpien asiantuntijoiden" valinnasta toimialajohtajiksi.

Olisi hyvä lähteä totuuden tunnustamisesta.
« Last Edit: 06. 06. 2010 21:09 by Tapio Osala »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #544 on: 06. 06. 2010 22:10 »
Tunnustetaan totuudet. Kun poliitikot alkaa jotain asiaa uudistamaan, niin se tarkoittaa suomeksi, että
vanhennetaan. Kun poliitikko puhuu hallinnon keventämisestä niin politikoilla se merkitsee hallinnon raskauttamista.
Silloin kun Pro Vaasa teki päätöksen, että hallintoa kevennetään, otetaan yksi hallintoporras pois.
Idea piti olla hyvä ja meille selkeä. No niin, hyvä asia on saatu poltiikoimalla käännettyä toiseksi.

Toisaalta, mitäpä tuo minulle kuuluu? Ei se  minun polkupyörällä ajoa haittaa vaikka niitä johtajia valittaisiin joka puolueelle oma. Voishan sitä saman tien valita joka valtuutetulle oma toimialajohtaja. Olen nyt ollut huomaavinani, että valtuutetut nyt rakentavat uutta johtajaporrasta. Pyhä byrokratia vaatii toimettomia paperin pyörittäjiä joita sitten niitä kumarrella mennen tullen. Eli sosialismia rakennetaan kun naapurissa lopetettiin..

Eiköhän tuo ala olla selviö, ainakin minulle.



Pentti Suksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #545 on: 07. 06. 2010 08:08 »
Tunnustetaan totuudet.
...
 Kun poliitikko puhuu hallinnon keventämisestä niin politikoilla se merkitsee hallinnon raskauttamista.
Silloin kun Pro Vaasa teki päätöksen, että hallintoa kevennetään, otetaan yksi hallintoporras pois.
Idea piti olla hyvä ja meille selkeä. No niin, hyvä asia on saatu poltiikoimalla käännettyä toiseksi.
....
Eiköhän tuo ala olla selviö, ainakin minulle.
Pentti Suksi

Kiva kun joku näkee metsän puilta ja totuuden.

Yhtään väliporrasta ei ole poistamassa ja väliportaaseen ollaan palkkaamassa (poliittisesti valittuja) johtajia lisää. (Yhden eläkkeelle pian jäävän virastopäällikön toimen kohtalon avoimuus ei tätä muuksi muuta. So-te -virasto tarvitsee jatkossakin esittelevän päällikön, joka ei suinkaan voi olla sama joka esittelee asioita kaupunginhallituksessa).
Tekniselle ja sivistyspuolelle ei ole mitään muutosta esitettykään. Ainoa muutos on tittelin muutos ja muodollisen esimiehen muuttuminen. "Uudistus" on pelkkää silmän lumetta.

Tässä projektissa yhdistyy erään poliittisesti valitun johtajan (jota  "oma puolue" tukee) valtapyrkimykset sekä toisen puolueen tietyn klikin eräiden tavoitteiden läpiajo.  Tuon vielä voi ymmärtää koska politiikka on on nimenomaan taistelua vallasta. Tuolle hankkeelle ei pitäisi löytyä tukea kuin n.15 valtuutetun verran.

Mutta miksi muut lähtevät tuohon mukaan on minulle mysteeri. Ehkä osittain on kyse tiedon puutteesta. Vai voiko pelkkä tittelin muutos muka harhauttaa osaa? (ei kai nyt kukaan aikuisen oikeasti usko tämän mitenkään vaikuttavan "yhden luukun" periaatteeseen? Nythän vasta Ikeat ja Mervennot joutuisivat luukulta toiselle juoksemaan.)

---
Mutta kuten sanottu. Ei yksi lisäjohtaja Vaasaa kaada (kyllä sille töitä riittää) mutta pesuveden mukana on menossa kaupunkimme kannalta paljon tärkeämpiä asioita. Vahinko.

--
Kymmenien ihmisten työn muuttuminen olisi vaatinut YT-lain noudattamista. Ei hyvältä näytä henkilöstöpolitiikkamme. Mutta tuokin on toki vain pieni oire luokattomasta valmistelusta.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #546 on: 07. 06. 2010 11:11 »
Abraham Lincoln: “You may fool all the people some of the time, you can even fool some of the people all of the time, but you cannot fool all of the people all the time.”

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #547 on: 07. 06. 2010 12:12 »
Yhtään väliporrasta ei ole poistamassa ja väliportaaseen ollaan palkkaamassa (poliittisesti valittuja) johtajia lisää. (Yhden eläkkeelle pian jäävän virastopäällikön toimen kohtalon avoimuus ei tätä muuksi muuta. So-te -virasto tarvitsee jatkossakin esittelevän päällikön, joka ei suinkaan voi olla sama joka esittelee asioita kaupunginhallituksessa).
Tekniselle ja sivistyspuolelle ei ole mitään muutosta esitettykään. Ainoa muutos on tittelin muutos ja muodollisen esimiehen muuttuminen. "Uudistus" on pelkkää silmän lumetta.
Tässä projektissa yhdistyy erään poliittisesti valitun johtajan (jota  "oma puolue" tukee) valtapyrkimykset sekä toisen puolueen tietyn klikin eräiden tavoitteiden läpiajo.  Tuon vielä voi ymmärtää koska politiikka on on nimenomaan taistelua vallasta. Tuolle hankkeelle ei pitäisi löytyä tukea kuin n.15 valtuutetun verran.

Todettakoon heti kättelyssä, että olen koko ajan kuulunut niihin demareihin, joiden mielestä nykyinen organisaatio on toimiva. Pääosin allekirjoitan Tapio Osalan täällä esiin tuomat näkökannat.
Minusta tätä mallia markkinoidaan yhden johtajan mallilla, vaikka tosiasiassa siirrytään kolmesta johtajasta neljään. Joskin ykkösjohtajan nousee tässä mallissa omalle uudelle ja korkeammalle tasolleen. (yksi taso lisää). Poliittisesti demarit ovat ilman muuta vähentämässä painoarvoaan uudessa organisaatiossa.  ¼ on vähemmän kuin 1/3. Sitä paitsi apulaiskaupunginjohtajasta tehdään ykköskaupunginjohtajan alainen.

Organisaatiot rakennetaan muodollisesti ajatuksella vailla henkilöitä. En silti usko ammattijohtajiin. Jo nyt on alkanut poliittinen peli siitä, kenelle mahdollinen uusi toimialajohtaja läänitetään. Politiikasta, varsinkaan kunnallispolitiikasta on hyvin vaikeaa kytkeä pois puoluepoliittisia intressejä.
On paljon puhuttu siitä, että organisaatiolla täytyy yritysmaailman tavoin olla toimitusjohtaja (ykköskaupunginjohtaja).  Sopiikin kysyä, mikä on se olennainen vastuu, jota ykkösjohtaja kantaa verrattuna nykyiseen kolmikkoon ?  Eivätkö he ole kantaneet erikseen vastuuta sektorinsa asioista ?
Löytyyhän lähihistoriasta myös useita esimerkkejä eri kaupungeista siitä, kuinka vahva ykkösjohtaja on käyttänyt asemaansa väärin tai on ajautunut ristiriitaan luottamusjohdon kanssa. Eikö tässä ole todellisuudessa sekin elementti, että valtaa siirtyy jossain määrin luottamushenkilöiltä (kv + kh) kaupunginjohtajalle.

Quote
Kymmenien ihmisten työn muuttuminen olisi vaatinut YT-lain noudattamista. Ei hyvältä näytä henkilöstöpolitiikkamme. Mutta tuokin on toki vain pieni oire luokattomasta valmistelusta. 

Henkilöstöhän jo ärähti tuosta YT-lain noudattamatta jättämisestä. Mutta miten on, kuinka monella työ aidosti muuttuu ? Minulle on väitetty, ettei kenenkään työn sisältö muutu, ainostaan yhden henkilön (Ivakko) esimies on muuttumassa. Niin mitä oikeastaan on muuttumassa ?
YT-laki on siitä yksiselitteinen, että ennen lopullista päätöksentekoa, on henkilöstön kanssa neuvoteltava olennaisista muutoksista työtehtävissä. Sellaiset väitteet, että vasta tämän (periaate)päätöksen jälkeen alkavat YT-neuvottelut, eivät ole lain mukaisia.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #548 on: 07. 06. 2010 17:05 »
Kiitos rehellisestä suhtautumisesta asiaan, Jorma.

Lumion esityksessä mainitaan ainoastaan se, että kaavoitus siirretään tekniseen toimeen (en muista tarkkaa sanamuotoa). Lehdessä olleesta kuvasta, joka on sama, jota Lumio on näyttänyt eri tilaisuuksissa, ilmenee, että kaupunkisuunnittelun nykyinen organisaatio (= kehitysjohtajan johtama yksikkö, jossa on yhteiset tilat, kirjaamo-, toimisto- ,talous- ym palvelut ja joka jakautuu kavoitusyksikköön ja kehitysyksikköön, joilla on keskenään paljon yhteistä) on jaettu kahteen aivan eri paikassa sijaitsevaan organisaatiolaatikkoon.

Toinen on jäljellä keskushallinnossa "kaupunkikehitys" -nimellä (ja ilmeisesti nykyisen KSV:n tiloissa) ja toinen osa eli kaavoitus on teknisellä sektorilla siis kuvassa aivan erillään ja eri paikassa (entisessä Teknisessä Virastossa).

Eikö tällöin muutos koske laajempaa henkilöstöryhmää kuin pelkästään Ivakkoa? Eikö silloin asia olisi ollut lain mukaan käsiteltävä YT -lain mukaisessa menettelyssä? Onko edes Ivakon kanssa käyty mitään keskusteluja edes esimiehen muuttumisesta? Tuskin.  Eikö niitäkin olisi pitänyt käydä?

Eikö jo YT-lain hengen mukaisesti olisi pitänyt mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ottaa henkilöstö mukaan muutoksen suunnitteluun? Onko kaupungin henkilöstöpolitiikan mukaista, että näin ei ole tehty?

Jos asia olisi käsitelty YT -lain mukaisesti ja henkilöstö olisi ajoissa voinut ilmaista mielipiteensä, ei ehkä näin hullua -siis kaupungin kannalta hullua -ehdotusta olisi ehkä tehtykään. Vaikka kaupunkisuunnittelun jakaminen on ainakin Vehkaojan mukaan demarien ikiaikainen tavoite, niin aika on mielestäni ajanut tuon tavoitteen ohi.

Elinkeinopolitiikan näkökulmasta muutos on suorastaan takapajuinen ja tulee aiheuttamaan entistä hankalamman tilanteen sen sijaan että se sitä parantaisi. Tämä tullaan valitettavasti näkemään mutta paljon vahinkoa ehtii tapahtua.

Lyhytnäköiset tavoitteet (mitä ne sitten ovatkaan) näyttävät syrjäyttävän kaupungin edun.

Demarien näkökulmasta on ihmeellistä, että koko Lumion mallin pääarkkitehtina pidetään yleisesti Marjatta Vehkaojaa (itsekin lipsautti viime valtuustossa olleen mukana valmistelussa). RKP:n yli ajaminen yhdessä kokoomuksen kanssa ja kaupunkisuunnittelun tuhoaminen näyttävät olevan päätavoitteet?

Eivät kai ne voi olla demarien tavoitteita?

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #549 on: 09. 06. 2010 06:06 »
Ennakkoon karhunlihojen jakaminen ja tulevaisuuden peikkojen hakeminen ennen karhunkaatoa, on valtaosiltaan hätäköityä.  Kuntalaki edellyttää vain kunnanjohtajan olemassa olon.  Muilta osin Kuntalaki antaa rajattomat mahdollisuudet johtosäännöillä määritellä muiden viranhaltioiden toimivallan, joten kaikki on edelleen vaaleillavalittujen päättäjien käsissä.  Myös esittelyoikeudet eri toimielimissä.

Joten päätetään ensin suunta ja sitten hommiin hallinnon todelliseen uudistamiseen johtosääntöjen avulla.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #550 on: 09. 06. 2010 06:06 »
Kyllähän sinä Heikki kokeneena kehäkettuna tiedät, että heti kun enemmistö 1+3 mallin puolesta näyttäisi syntyvän, kiirehtivät poliitikot jakamaan noita ”karhunlihoja”. Tuo Ekku Tepon haastattelu olkoon siitä hyvänä esimerkkinä. Siinähän jo spekuloitiin pitkälle miten noita kaatamattomia lihoja millekin poliittiselle suunnalle jaetaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #551 on: 09. 06. 2010 07:07 »
Lamminmäki on oikeassa. Valtuustolle uskotellaan Vehkaojan/Lumion esityksessä, että nykyinen järjestelmä olisi kuntalain vastainen. Näin ei ole, aivan kuten Heikkikin todistaa. Olemme asettaneet akj:t suoraan kh:n alaisiksi, pilkulleen samalla tavalla kuin Oulu ja Helsinki.

Se ei kuntalain suomaa valtaa ja vastuuta ykkösjohtajalta vähennä meillä eikä muualla. Tarvittaessa ja energian riittäessä saa ykkösjohtaja täysin laillisesti ohjata budjettivalmistelua mielensä mukaan. Hänhän siihen kh:n käsittelyyn tulevaan budjettiin nimensä alle panee.

En löydy montaa vähänkään politiikasta kiinnostunutta, joka uskoisi että kun kerran ykkösjohtaja on mitä  poliittisin kokoomuksen mandaatilla, RKP:n ja vasemmistoliiton tuella valittu niin
a) demarit luopuisivat teknisen (apulaiskaupungin)johtajan
b) RKP luopuisi sivistystoimen- ja sosiaali-/terveystoimen (apulaiskaupungin)johtajan vakansseista.

Ilmassa tosin on RKP:n kyykyttämistä ja kuten Teppokin tunnusti niin tuon toisen RKPlle kuuluneen sektorin täytöstä vielä kulisseissa kisataan.
Johtosääntöehdotuksessa ei noille (apulaiskaupungin)johtajille ole määritelty juuri mitään kelpoisuusvaatimuksia eikä kokomusta toimialalta. Suomeksi se tarkoittaa, että "polittisesti" sopivin, eli uuden brezneviläisen sopimuksen aikakausi on alkamassa.

On aivan utopistista uskoa, että valitsisimme "ammattijohtajia". Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun kokeneetkin poliitikot (viimeksi Kaarlo Autio KePu) tällaista itselleen ja kansalle uskottelevat.

Olemme saamassa uuden käskytysportaan. Joku puhui että nyt on 8-portainen, jatkossa sitten 9-portainen. (Itse asiassa, tuo porrastusvertauksen käyttö on väärä julkishallinnossa, jossa "vallan jäykkyyden" periaate on peruskivi. Valta on jaettu johto- ja ohjesäännöin, eikä "ylempi" elin/viranhaltija voi puuttua sen toimielimen päätöksiin jolle se kuuluu. Sen havaitsimme mm. Lumion liikennemerkkimiehenä toimimisesta. Poikkeustilanteissa voi nimetty elin/viranhaltija toki käyttää otto-oikeutta. Mutta kj Lumio ei olisi millään ilveellä pystynyt kaupungintalon edessä olevia liikennemerkkejä siirtelemään. Sinänsä outoa, ettei hän sitä tiennyt.)

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #552 on: 09. 06. 2010 08:08 »
On aivan utopistista uskoa, että valitsisimme "ammattijohtajia". Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun kokeneetkin poliitikot (viimeksi Kaarlo Autio KePu) tällaista itselleen ja kansalle uskottelevat.

Olen samaa mieltä. On tietysti helppoa kosiskella tavallista kansalaista asettumalla voimakkaasti tuon hokeman ”valitaan pätevin, eikä sopivin” ajatusmallin kannalle. Ajatusmallina ihan hieno ja kannatettava asia, mutta kun ollaan politiikan kanssa tekemisissä, on kysymys tosiaan utopiasta.

Näistä ”sitoutumattomista” ammattijohtajista voidaan myös olla montaa mieltä. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Pohjalaisen päätoimittajan valinta. Varmaan Kalle Heiskanen on pätevä ja ammattitaitoinen päätoimittaja, mutta yhtä takuuvarmasti hän on kivenkova kokoomuslainen.

Pohjalaisesta tuli mieleen, että joku jo ilakoitsi tekstaripalstalla siitä, että kaupunginhallituksen jäsen Rauhala menettää valtaa ykköskaupunginjohtajalle. Näköjään en ole ihan yksin sen ajatuksen kanssa, että ykköskaupunginjohtajan aseman vahvistaminen saattaa merkitä myös kaupunginhallituksen vallan pienenemistä suhteessa kaupunginjohtajaan.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #553 on: 15. 06. 2010 19:07 »
Kokoomuksen valta lisääntyy Vaasassa

Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi ma. 15.6. uudenjohto-organisaation. Kokoomuksen jo edellisen valtuuston aikana yrittämä johtamismalli meni nyt valtuustossa läpi. Vasemmistoliiton valtuutetuista kaikki kuusi tukivat kokoomuksen bisnesjohtaja mallia ja myös pääosa SDP:n valtuutetuista. Poliittinen valta tulee nyt hiippumaan ja ”asiantuntija” virkamiesmäinen valta kasvamaan.

Bisnesjohtajamalli sopiikin hyvin tähän aikaan, kun raha on tärkeämpi kuin asukkaiden palvelut, joista jatkuvasti säästetään.

Henkilökeskeinen aika kasvattaa kokoomuksen valtaa ilmiselvästi.

Kokoomuksen valtuutetut olivat innoissaan kokouksessa, valtuutettu Seppo Rapo olikin yhtä hymyä päätöksen jälkeen, kun heidän poliitista valtaa näin vahvistettiin ja laajennettiin.

Kokouksessa arvosteltiin asianvalmistelua YT-lain osalta, että lain velvoitteita ei Vaasa kaupungityönantajana ole noudattanut. Toisaalta YT-laki ei sinänsä annan henkilöstölle päätäntävaltaa, vaan työnantajan on vain tiedoitettava henkilöstöryhmien edustajille muutoksista ja kuultava heitä.

Mitä sitten tämä neljänjohtajan malli tulee maksamaan, ei valtuuston kokouksessa kerrottu.
Suunta on ympäri maata sama, johtajia lisää ja poliittisia päättäjiä vähemmän.


« Last Edit: 15. 06. 2010 19:07 by Reino Kolmonen »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #554 on: 15. 06. 2010 21:09 »
Mukavaa kun puheet info-palstan poismenosta olivat ennenaikaisia ja liioiteltuja.

Meillä on nyt historiallinen kaupunginjohtaja. Kukaan kaupunginjohtaja ei ole ennen osallistunut valtuustossa keskusteluihin ihan luottamushenkilön tavoin. Mikäpäs siinä. Kuntalaki ei sitä(kään) kiellä.

Siitä hieman kiivastuin Lumiolle kun hän minun puhuessani komensi minua : "Asiaan".
Minusta viranhaltijan ei tule kesken luottamushenkilön puuttua hänen puheeseensa millään tavoin. Se tehtävä on kokouksissa hänen niin harkitessaan, puheenjohtajalle suotu tehtävä.

No, ajat muuttuvat ja ehkä tämä on itse asiassa esimakua tulevaisuudessa siintävälle pormestarin valinnalle. Sen puolesta on jo mm. Håkan Nordman liputtanut vahvasti. Silloin valitaan poliitikko kaupunginjohtajaksi määräajaksi. Tätä kutsutaan siis pormestariksi. Monessa länsivaltiossa pormestarin valitsee suoraa kansa. Suomessa on pormestari mm. Tampereella mutta vielä ei ole Suomessa missään uskallettu kansaan luottaa valinnassa vaan valinnan on tehnyt valtuusto.

Sellainen pieni havainto uutisoinnista. Vbl (32-19)ja Pohjalainen (36-14) uutisoivat erilaisen äänestystuloksen. Kumpikaan ei valehdellut. Kuinka se on mahdollista ja ennen kaikkea: miksi? Minä tiedän.

---
Esitin analyysiä eilen valtuustossa siitä miksi olimme tuohon äänestystilanteeseen ylipäätään joutuneet. (siitä Lumio kiivastui).
Pääpointit: Vaalien jälkeen iltalypsyssä demarit menivät hattu kourassa RKP:ltä pyytämään pääsyä kokkareiden ja rkp:n liittoon koska olivat laskeneet suhdeluvut tarkkaan ja tällä uudella 39:n valtuutetun liitolle saataisiin yksi lisä-kh-paikka. Ja kh-paikathan ovat niitä kaikkien himoituimpia paikkoja.

RKP oli temppelin harjalla ja sen uusi kuningatar Wivan oli armelias ja otti demarit mukaan ja antoi jalomielisesti kokoomuksen ja demareiden jakaa tuon ylimääräisen paikan (pois ProVaasa-Vihreiltä).

No, näin pääsivät siis kokoomus ja demarit yhteiseen poppooseen (demari lukittiin näin samalla tiukaan budjettikuriin). Mutta tästä lähentymisestä aiheutui myös sitten se, että Lumio/kokoomus uskalsi lähteä virittelemään veretöntä vallankaappausta, jossa valtaa siirretään suurimmalta ja kauniimmalta (RKP) pois, kokoomuksen laariin. Jokaiselle jotakin osto-myyntiliike pystyyn kunnes valtuuston enemmistö on takana.

Demareista osa ihastui kaupunkisuunnittelun hajottamiseen=arkkitehtien kyykyttämiseen jne..

Viittasin valtuustossa piilossa kytevään ruotsalais- ja RKP-vihaan. Se on tietysti yksi niistä asioista, joista ei saisi ääneen puhua. Mutta kyllä sitä esiintyy sekä kokoomuksessa, että suomenkielisissä demareissa (ei kovin peitellystikään aina).

("Suomalainen puolue oli autonomian aikainen niin sanottu "vanhasuomalainen" puolue. Sen ideologisena perustana olivat sosiaalireformismi ja konservatiivisuus sekä suomenmielisyys, yhtenäisen kansakunnan luominen. Tämän toteuttamiseksi katsottiin tarpeelliseksi saattaa suomen kieli ruotsin kielen tasalle maan viralliseksi kieleksi. Puolue oli Kansallisen Kokoomuksen edeltäjä").

Lopputulema: Jos RKP ei olisi ottanut demareita tuohon vaaliliittoon hyvän hyvyyttään, ei kokoomus koskaan olisi voinut/uskaltanut haastaa ainoaa pääliittolaistaan RKPtä, emmekä olisi ollenkaan olleet tuosta asiasta päättämässä.

----
No, tuo on vain minun analyysini. Voi niitä muunkinlaisia olla. Se on kuitenkin pläkkiselvää, että muutokseen ei ryhdytty minkään järjestelmässä esiintyneen ongelman takia. Yhtään syytä ei tuotu esiin. Kyse oli puhtaasti valtapolitiikasta.




« Last Edit: 15. 06. 2010 22:10 by Tapio Osala »

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #555 on: 15. 06. 2010 22:10 »
Täytyy ehkä katsastaa tämä netti-tv:stä... http://net-tv.fi/vaasa/20100614/

lopputuloksen jo tietää mut eihän se aina hyvää "matsia" estä katsomasta jos nyt hieman urheiluun vertaa..

Lumio tosin Pohjalaisen mukaan sanoi tästä asiasta: "-Prosessi on ollut pitkä, mutta lopulta esityksestä ei muutettu pilkkuakaan. Nyt pulinat pois."

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=505558&Title=Lumio:+Nyt+pulinat+pois

Ehkä kuitenkin pulina tästä on vasta alullaan...


Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #556 on: 16. 06. 2010 08:08 »
Ristiriita noissa äänestysluvuissa (32-19 ja 36-14) johtuu yksinkertaisesti siitä, että asian palauttamista kannatti 19 valtuutettua. Tämä olisi tarkoittanut käytännössä uudistuksen muokkaamista sellaiseksi, että se olisi ollut hyväksyttävissä laajemmalla enemmistöllä. Kun palautus ei mennyt läpi, äänestettiin uuden organisaation kokonaan hylkäämisestä, jota sitten vastusti 14 valtuutettua + 1 tyhjä.

Tapio Osala esittää tuossa (myös valtuustossa) aika erikoisen analyysin organisaatiouudistuksen syistä. En ole siitä ollenkaan samaa mieltä, vaikka itse asiassa (organisaatiouudistus) olenkin ollut Osalan kanssa samoilla linjoilla. En usko vähääkään siihen, että tässä olisi kysymys jotenkin kokoomuksen ja demareiden salaliitosta RKP: tä vastaan. Kyllä taustalla taitavat olla ihan muut syyt. Tokihan yksittäisillä valtuutetuilla saattaa olla omat syynsä, joihin toki saattaa kuulua myös ”kytevä ruotsalais- tai RKP-viha”.  Yleistää tätä ei missään tapauksessa kuitenkaan voi.  Asiahan on valmisteltu Lumion toimesta ja lähinnä kaupunginhallituksen siunauksella. Sielläkään ei kuitenkaan olla oltu yhtä mieltä. Esimerkiksi demarit Vehkaoja ja Rauhala ovat olleet tunnetusti asiasta keskenään eri mieltä.

Osalan usko tuon 39: n valtuutetun liittoon näyttää istuvan lujassa ja osin tuossa analyysissä paistaa katkeruus menetetystä kh: n paikasta. Itse olen havainnut kyseisen ryhmittymän olleen melkein jokaisessa merkittävässä asiassa, tämä hallinnonuudistus mukaan lukien, eri linjoilla. Kysymys oli siis teknisestä vaaliliitosta, jonka jälkeen keskinäinen yhteistyö on ollut lähes olematonta. Paremminkin nykyiset yhteistyökuviot löytyvät kaupunginhallituksen piiristä, missä esimerkiksi vasemmistoliitto on keskeinen toimija, eikä niinkään oppositiossa.

Juuseppi

  • Guest
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #557 on: 16. 06. 2010 10:10 »
Tämä kaupunginjohtajakysymys on taas hyvä esimerkki siitä, kun poliitikot hääräävät keskenään täysin epäoleellisten asioiden parissa, Vai onko jossain todistettu, mikä organisaatiomalli toimii parhaiten Vaasan kokoisessa ja kaltaisessa kaupungissa? Uskallan väittää, että mikä tahansa organisaatiomalli on huono, jos asioita hoitavat surkeat virkamiehet - tai toisinpäin.

Tavallisen kaduntallaajan on vaikea saada otetta tästä asiasta  ja vielä vaikeampi ymmärtää, miksi asia synnyttää niin paljon intohimoja aktiivipoliitikkojen keskuudessa. Asiaa ihmetteleville voin kertoa, että kyse on vain ja ainoastaan vallanhimosta, kun eri kuppikuntien poliitikot yrittävät luoda organisaatiomalleja, jotka maksimoivat oman kuppikuntansa vallan tai sysäävät paitsioon, vallasta osattomaksi toiset kuppikunnat. Ja juuri tuo -pelko jäädä vallasta osattomaksi- huudattaa Osalaakin.

Kun asioista ei puhuta niitten oikeilla nimillä, tällaiset keskustelut vierottavat tavallisen kansan yhä kauemmaksi poliittisesta päätöksenteosta.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #558 on: 16. 06. 2010 18:06 »

En usko vähääkään siihen, että tässä olisi kysymys jotenkin kokoomuksen ja demareiden salaliitosta RKP: tä vastaan. Kyllä taustalla taitavat olla ihan muut syyt.

Tokihan yksittäisillä valtuutetuilla saattaa olla omat syynsä, joihin toki saattaa kuulua myös ”kytevä ruotsalais- tai RKP-viha”.  Yleistää tätä ei missään tapauksessa kuitenkaan voi.

Osalan usko tuon 39: n valtuutetun liittoon näyttää istuvan lujassa ja osin tuossa analyysissä paistaa katkeruus menetetystä kh: n paikasta.

Itse olen havainnut kyseisen ryhmittymän olleen melkein jokaisessa merkittävässä asiassa, tämä hallinnonuudistus mukaan lukien, eri linjoilla. Kysymys oli siis teknisestä vaaliliitosta, jonka jälkeen keskinäinen yhteistyö on ollut lähes olematonta.

Ei tuo minustakaan mikään salaliitto ollut. Sehän oli ihan avoin provokaatio kokoomuksen ja demareiden valtuustoryhmän enemmistöltä (,joka käveli kunnallisjärjestön kannan yli). Minusta argumentti "skj:llä 75% budjetista" = rkp-kaunaa. Eihä'n tuo mikään ongelma ole ollut 30 vuoteen.

Se edellinen "breznevin aikainen" sopimus oli kolmen suuren sopimus. Nyt on kahden suuren sopimus (paitsi, että demareiden kunnallisjärjestö ei tuossa ole mukana - sinänsä outo tilanne noin vakavassa ja kauaskantoisessa asemassa, jossa demareiden valtaa riisuttiin).

Tuon 39:n liiton tarkoitus oli nimenomaan saada yksi kh-paikka lisää. Ei kai siinä muuta ollut demareiden kannalta takana? Jos oli niin kerro. Uskon, että demarit tuolloin joutivat antamaan lupauksia budjettikurista.

Minusta budjetti on ylivoimaisesti tärkein asia ja siinä liitto pitii. Taisi olla historian ensimmäinen budjettikokous kun demarit eivät vähäväkisille lisää yrittäneet saada.

Oli taustalla toki muitakin motiiveja kuin tuo piilotettu rkp-kauna. Arkkitehtien kyykyttäminen oli yksi. Halu olla "kiltti poika" ja kiva olla voittajan puolella. Jollain porukalla saattoi siintää toiveessa saada oma toimialajohtaja.

Mitä ne "muut syyt"  Jorma sinun mielestäsi olivat?

Mitä mieltä olet Lumion lausunnoista johtavista luottamushenkilöistämme?


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #559 on: 16. 06. 2010 21:09 »
Lumio peräänkuulutti tänään lehdessä keskustelua hänen komptenssistaan. (Tarkkaa sanamuotoa en muista eikä ole lehteä lähistöllä). Hän halusi, että arvioinnit tehdään omalla nimellä.
Itse hän pitää itseään hyvin pätevänä.

Hän on koulutukseltaan juristi, oikeustieteen kandidaatti (Wikipedian mukaan) mutta lienee auskultoinut varatuoamriksi. Hän ei ole ollut kuntatyönantajalla esimiestehtävissä ennen Vaasan kaupunginjohtajaksi tuloaan. Kunnallispolitiikkaa hän on harrastanut Jyväskylässä. Muistaakseni häen ei ole ollut aikaisemmin minkään suuren organisaation johdossa. (Tuli muistaakseni Palvelutyönantajien toimistosta Brysselistä Vaasaan). Hänen meriittinsä (ja minkä vuoksi tuli valituksi kj:ksi) ovat siis pääasiassa (kunnallis)poliittiset ja että hänellä on tehtävään vaadittava ylempi korkeakoulututkinto (mutta ei ainkaan mainittavaa virkamiesuraa).

Työkokemusta johtotehtävistä ei liiemmälti taida ennen Vaasaa olla.

Hänen pätevyyttään olisi siis arvioitava aikaansaannoksillaan Vaasassa.

Olen kuullut mainittavan, että Kävelykeskustan toteuttamisen aikataulusta kiinni pitäminen olisi hänen ansiotaan. Jos näin on, niin kiitämme.

Muistaakseni hän virkaan tullessaan lupasi hävittää määräaikaiset työsuhteet (joita meillä on paljon). En tiedä ovatko ne hävinneet tai vähentyneet.

Hänen lähimmät työtoverinsa ja keskushallinto yleensä voisi arvioida hänen ominaisuuksiaan esimiehenä ja hänen henkilöjohtamistaitojaan.

Googlettamalla voi todeta, että hän on saanut kyllä tunnettuutta itseleen ja Vaasalle valtakunnan tasolla mutta ei mitenkään positiivisissä yhteyksissä.

Mitenkä ihmeessä tällaista kompetenssia voi arvioida? Kuka on hyvä kaupunginjohtaja ja kuka huono? Kuka on päteävä, kua ei? Keneenkä verrataan? Onko esim. Vaasan hyvä työllisyys- ja taloustilanne Lumion ansiota?

Miinuksena pidän Lumion väkeviä pyrkimyksiä myydä (200M€:n arvoinen) Koy Pikipruukki parilla miljoonalla sekä se että hän on Seinäjokisen yhtiön hallituksessa, joka taasen on pahin kilpailija omalle konserniyhtiölle.

Ei sitäkään meriitiksi voi laskea, että on kompetenssivertailussa hävinnyt Seinäjoen kaupunginjohtalle (Pukkinen valittiin Turun lj:ksi), eikä tullut valituksi hakemaansa virkaan Kuntaliitossa. Noissahan nimenomaan pätevyyttä vertailtiin.

Kaupungin ykkösasiana on pidetty lähes koko Lumion täällä olen ajan "työssäkäyntialueen kokoista kuntaa". Se ei ole kovin hyvin edennyt.

Ely-keskus menetettiin Sjoelle.Ikeaa ei näy.

Onko siis lopputulema kompetenssista uskon asia?
Mahdoton sanoa olisiko joku toinen hoitanut hommat paremmin.
« Last Edit: 16. 06. 2010 21:09 by Tapio Osala »