Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 222141 times)

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #200 on: 06. 07. 2006 09:09 »
Missä muuten siellä kartassa lukee SÖFUK? Yritin katsoa mutta ei näkynyt mitään.
Kartan vieressä vasemmalla alhaalla. Teksti on senverrran pientä että erehtymisen vaara toki on - sitä en kiellä.

Siellä siis oli listattu seuraavat tahot:
Kaupunki
VSVO tms. (sairaanhoitopiiri?)
SÖFUK (näytti ensisilmäykseltä S kirjaimelta - tahon ymmärtää jos siellä jossain myös opetetaan)

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #201 on: 06. 07. 2006 09:09 »
No keroppa nyt sitten omin sanoin tilanne ?

Että vähemmistönä on pidettävä älämölöä että joku kuulisi. Ei voi odottaa että enemmistö huomioisi vähemmistöä ellei vähemmistö itse ole aktiivinen.

Mutta kuten täälläkin ollaan huomattu niin tilanteen voi nähdä monella eri tavalla. Olisi suotavaa jos ihmiset yrittäisivät katsoa tilannetta mahdollisimman monesta eri näkökulmasta, vaikka sellaisesta josta ei itse pidä.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #202 on: 06. 07. 2006 13:01 »
Lainaus Kike_B

Quote
Olisi suotavaa jos ihmiset yrittäisivät katsoa tilannetta mahdollisimman monesta eri näkökulmasta, vaikka sellaisesta josta ei itse pidä.

Miksi pitäisi, kenen etuja tämä sitten hyödyttäisi kun väheemmistöiltä ei puutu mitään mutta lisääpitäisi saada.


Quote
Ei voi odottaa että enemmistö huomioisi vähemmistöä


Älä pelkää,on huomattu ihan rasittavuuteen saakka,tähän sellainen hymyilevä hymiö.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #203 on: 06. 07. 2006 16:04 »

Miksi pitäisi, kenen etuja tämä sitten hyödyttäisi kun väheemmistöiltä ei puutu mitään mutta lisääpitäisi saada.


Kuka lisää vaatii? Missä mielessä? Mikä on lisää? En ole itse kokenut mitään etuoikeuksia (siis suomenkielisiin verrattuna. Esim. venäjänkielisiin verrattuna ruotsinkieliset ovat kyllä etuoikeutettuja, kuten suomenkielisetkin). Mitkähän nämä paljon puhuttavat etuoikeudet ovat? Suomen ruotsinkielisillä on just presiis samat edut kuin suomenkielisillä - teoriassa. Käytännössä sääntöjä ja lakeja seurataan vain kun sitä vaaditaan ja niitä vahditaan - eteenkin kunnissa missä ollaan vähemmistönä. Ja käytännössä näitä lakeja seurataan vain siellä missä on ruotsinkielisiä asukkaita.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #204 on: 07. 07. 2006 15:03 »
Puolipisteen unohtaminen on tyypillinen syntaksivirhe. Ylimääräiset puolipisteet aiheuttavat tyhjiä lauseita, joista tosin ei ole mitään haittaa: " Tyhjän tekemiseen ei kauan mene" - sanoo tyhjän toimittaja

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #205 on: 11. 07. 2006 11:11 »
Lainaus Kike_B

Quote
No nyt on loma. Minun ensimmäinen loma koskaan

No aattelinkin missä se toimittaja lymyilee.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #206 on: 15. 07. 2006 08:08 »
Loma ja työt tahtovat estää nettispämmäilyn tehokkaasti, toisin kuin Kike_Besser Wisserillä ( vai tarkoittaako tuo B betrefolkkia?).
Vielä kerran Ylen ohjelmista; Kike_Besser Wisser tekstailee tyypilliseen Suomen ruotsalaiseen tapaan asiat väännellen, vääristellen, käännellen päälaelleen. Ovat kirjansa lukeneet. Vbl:n ja Höblän (Rkp:n) opit ovat purreet!
Vielä sananen tv-ohjelmista: Joitakin ruotsinkielisiä ohjelmia saattavat suomalaisetkin katsoa. Erään taannoisen tutkimuksen mukaan r-kielinen tv-ohjelma keräsi peräti parisataatuhatta suomalaista katsojaa, Suomen ruotsalaisia katsojia vain 3-4 tuhatta!
Miksei ohjelmaa lähetetty suomeksi?
Suomen ruotsalaisilla on oma digi-kanava, Ylen ykkösen ja kakkosen "ruotsalaiset ikkunat" on ehdottomasti poistettava sen jälkeen, kun siirrytään lopullisesti digi-aikaan!
Eikä pidä koskaan puhua mainostelevison lähetyksistä Ylen ohjelmista puhuttaessa!    

Koska Kike_B jne on itse sylttytehtaan palveluksessa, hän voinee antaa linkin vähiten katsotuista TV-ohjelmista. Suomalaisia ei todellakaan kiinnosta Suomen ruotsalaisten tv-ohjelmat.

Säästääkseni palstatilaa, kehoitan lukemaan uudelleen ja uudelleen (kunnes kikekin ymmärtää) palstan otsikon mukaisen
EX-vaalaisen kuntaliitosaiheisen kirjoituksen 05.07.06 02:52:36 sivu 13.
Tekisi hyvää kaikille Suomen ruotsalaisille lukea tuo!

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #207 on: 16. 07. 2006 14:02 »
No niin, tulit takaisin ihan kuten arvasinkin Manteiro. Tervetuloa.

En kuitenkaan näe enää mitään syytä "keskustella" kanssasi, koska se ei sinua ilmeisesti sen kummemmin kiinnosta. Minun sanottavani ei ole kiinnostanut sinua pätkääkään. Haluat vaan blastata omia "totuuksia" ja torjuta muita näkökantoja piittaamatta siitä jos niissä on järkeä vai ei. Olen ja tulen aina olemaan jonkinlainen vääristelijä ja provokaattori sinun maailmassasi. Eli mikä oli tämänkin "keskustelun" pointti? Ei varmaan mikään. Luotan siihen että ihmiset jotka lukevat tekstejäsi osaavat itse arvioida luonteesi ja jättää ne sikseen.

Heippa ja kivaa kesää.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #208 on: 17. 07. 2006 18:06 »
->Keskustelupalstojen yksi mielenkiintoisimmista ilmiöistä on ilman muuta se, kuinka jotkut onnistuvat tekstiä suoltamalla tekemään hallaa oikeaksi katsomalleen asialle tai näkökannalle. TAhattomasti siis ja kaikkea muuta yrittäen. Kyse on jokseenkin samasta ilmiöstä kuin jos painaa kaasua silloin kun haluaisi auton pysähtyvän, ja mitä kovemmin auto kiihtyy, sitä painokkaammin kaasupoljinta painaa.

Kike_B:lle on nostettava virtuaalihattua. Ei niinkään mielipiteistä, mutta täysipäisyydestä, tyylikkyydestä ja jaksamisesta.

"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #209 on: 05. 09. 2006 10:10 »
Kike_B:lle on nostettava virtuaalihattua. Ei niinkään mielipiteistä, mutta täysipäisyydestä, tyylikkyydestä ja jaksamisesta.

Samaa mieltä, Kike_Babyn mielipiteet ovat ihan sieltä, vai..hetkinen, onko hänellä mielipiteitäkin? Jaksamisesta ansaitsee toki täyden kympin, vai paljonko Sfp maksaa tunnilta?

Kuntaliitoksesta olen Vaasan kannalta ehdottomasti sitä mieltä, että turhat jaaritukset pois ja katseet suunnattava Suomeen päin!
Kuka haluaa Mustasaaren härskihartikaisia ja kauhukakaroita pilaamaan hyvin toimivaa kaksikielisyyttä Vaasassa. Muutama suomenruotsalainen KIELIKIIHKOILIJATANTTA ei onneksi pysty pilaamaan erikielisten sopua kaupungissa.

Anteeksi vain, Mustasaaren (as. 30% suom.) asiat eivät tietenkään minulle vaasalaisena kuulu, mutta ihmetystä herättää ESIMERKIKSI semmoinen juttu, että kunnan tienimistö on lähes täysin vain ja ainoastaan ruotsinkielisiä, vägeneitä ovat! Mitä kielilaki sanoo asiasta, kertokaa, oi folktingin kielipoliisit?
Vaasastahan (as. 24% ruots.) ei ainuttakaan vastaavaa vähemmistön sortotapausta löydy! 

Summa summerum, Vaasa tulee loistavasti toimeen ilman Mustasaaren tai Korsnäsin kielikiihkoilijoita! Ahneuksissaan kaavoittavat rakennusmaata, yks' aamu, kun heräävät, Mustasaaressa onkin suomenkielinen enemmistö!
Painajaisuni, jonka toteutumisen estävät takuulla, esimerkiksi kuntaliitoksin (ei Vaasan kanssa, tietenkään!).

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #210 on: 06. 09. 2006 06:06 »
Muutama suomenruotsalainen KIELIKIIHKOILIJATANTTA ei onneksi pysty pilaamaan erikielisten sopua kaupungissa.

En ymmärrä miten sinä edistät sopua. Joka toinen virke haukkuu vastapuolta kiihkoilijaksi tai joksikin muuksi negatiiviseen sävyyn. Oletko täällä keskutelemassa vai ampumassa mielipiteitä toisten niskaan? Ammut niitä nimittäin useinmiten omaan jalkaan. Salli minun käyttää sopivaa lainausta tähän:

"Conversation would be vastly improved by the constant use of four simple words: I do not know."
- Andre Maurois

Kerro, missä mielessä sinä et ole kielikiihkoilija? Ja missä mielessä minä olen?

Haukut minua Rkp:n ja Folktingetin agentiksi ilmeisesti siitä syystä että tuon toisen näkökulman koko hommaan. Pärjäätkö hyvin ilman tietoa siitä miten sun vastustama puoli ajattelee? En edes välttämättä edusta sitä puolta, mutta huomaan että sinulla ei ole tietoa siitä miten jotkut ehkä ajattelee tai miksi jotkut asiat ovat kuten ovat. Ja kun joku huomauttaa jostain niin lähdet heti ampumaan tätä alas haukkumalla ja toistamalla itseäsi. En väitä olevani kaiken tietävä tai mikään keskustelun mestari, mutta väitän että tietämättömyys ei koskaan selvitä kysymyksiä.

Kiihkoilija on sellainen joka käyttää järeitä aseita - ladattuna tai ei. (Franklin P. Jones)

Kiihkoilija on sellainen joka tietoisesti hyvittää salaista epäilyä. (Aldous Huxley)

Kiihkoilu on väärää tulta ylikuumennetussa päässä. (William Cowper)

Jos haluat tietää jotain niin kysy. Ja jos haluat väittää jotain niin väitä. Mutta älä liitä siihen mitään arvostelevaa tai muuta vastaavaa. Se ei johda mihinkään.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #211 on: 06. 09. 2006 17:05 »
Kiihkoilu on väärää tulta ylikuumennetussa päässä. (William Cowper)

Miksi Sinulle pitää kaikki toistaa? No aiheesta sen verran vielä, että vaasalaisten onneksi lähes kaikki ruotsinkiihkoilijat ovat muuttaneet lähikuntiin, jotkut kauemmas, jopa Hesaan ja Ruotsiin asti.
Tehtäväsi tuntuu olevan reforoida muiden kirjoituksia,  mutta teet sen hyvin valikoidusti! Esimerkiksi nimimerkki "Manteiron" edellisestä tekstistä poimit vain sen, mikä sopii parhaiten Sinun suppeaan ajatusmaailmaasi.
Haukkumisesta puheen ollen, tässä törmäämme jälleen TABUUN, vähemmistö(ruotsin)kielisiä ei ole lupa arvostella! Sensijaan kaikki on sallittua rkp:läisten taholta, olivatpa ruotsinkieliset enemmistönä (Österb.) tai vähemmistönä (Suomi), kts. Vasabladet. MOT.

Sitä vain vielä kerran, että Vaasaa ei pidä yrittääkään naittaa Mustasaaren kanssa! Vaasa ei tarvitse häirikköä siipakseen, parempi välttää muutakin yhteistyötä, kuntaliitoshaaveet on myös syytä haudata. Kuntaliitos Mustasaaren kanssa tulisi Vaasalle yksinkertaisesti liian kalliiksi!

 

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #212 on: 06. 09. 2006 17:05 »
Anteeksi  Kike_B, jos häiritsen Sinua vielä! YLE:n toimittajana Sinulla on varmaankin kanavat selvittää, mitä Mustasaaren kj. Marcus Henricson on VR:n hallintoneuvoston jäsenenä saanut/yrittänyt saada aikaan paljon puhutun sähköradan saamiseksi Seinäjoen ja Vaasan välille? 
Halpahintaisten epäilysten välttämiseksi asia olisi ehkä selvittämisen väärtti! Kiitos etukäteen!

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #213 on: 07. 09. 2006 07:07 »
Haukkumisesta puheen ollen, tässä törmäämme jälleen TABUUN, vähemmistö(ruotsin)kielisiä ei ole lupa arvostella! Sensijaan kaikki on sallittua rkp:läisten taholta, olivatpa ruotsinkieliset enemmistönä (Österb.) tai vähemmistönä (Suomi), kts. Vasabladet. MOT.

Ei se ole tabu. Sinähän teet sitä jatkuvasti. Ja ei kertakaan ole Mustasaaren poliisi koputtanut ovelle huomauttaakseen asiasta, eihän? Koska tämä on tietääkseni vapaa maa. En ole ikinä nähnyt että Rkp:n tai vaikkapa Vasabladetin arvosteleminen olisi tabua. Vastakritiikkiä varmaan saa, mutta niin saa mistä tahansa mitä kritisoi. Eli kritisoi vain, mutta ole myös valmis vastakritiikkiin. Jokaisella teolla on syynsä, mutta ei välttämättä ne syyt mitä itse oletat.

Mutta yleistäminen on ja saakin olla tabua, koska se osoittaa huonoa tahdikkuutta ja ei oikeastaan millään tasolla auta keskustelua. Se vaan polarisoi. Sitä voi käyttää provokaationa joskus käynnistääkseen vilkkaan keskustelun, mutta sitä tulee käyttää harkitusti. Koska viimeksi näit jonkun kirjoittavan tyyliin "Suomenkieliset eivät siis välitä kuntauudistuksen puitelaista, vaan heillä on oma laki, omat kaksinaamaiset pelinsä ja omat pelisääntönsä." kuten Pohjalainen tässä äskeittäin teki (vaihda sana "suomenkielinen"). Eikö se tuntuisi ehkä hivenen loukkaavalta jos Vasabladet harrastaisi samanlaista ilmaisutapaa? Oletko moista koskaan saanut lukeakkaan? En minä sitä kritisoi että kritisoit Rkp:tä, Folktingetiä tai Mustasaarta. Siitä vaan jos on asiaa. Mikään ei ole liian pyhää tässä maassa. Minä kritisoin vain tapaa jolla teet sen. Kaikkea voi kritisoida, mutta ei ihan miten vain.

Ja jos koet että olen valikoinut tiettyjä osia kirjoituksistasi niin olet ihan oikeassa. En minä välttämättä sinun suuria asioita aina ole vastaan. Svenskfinland katsoo useasti liian tarkkaan omaan napaansa. Olen ihan samaa mieltä siitä. Ja jos seuraisit ruotsinkielistä mediaa Suomessa päivästä toiseen niin huomaisit myös kritiikin joka tulee n.s. "omista riveistä".

Mutta kun ilmaiset itsesi vaikka näin:
"Toistat, todistat, että ruotsinkielinen on jotenkin erilainen, koska hän ei kestä koulussaan kuulla/puhua muuta, kuin äidinkieltään! Minäkin toistan; suomalaislasten kielellinen kehitys, varsinkin äidinkielen osalta (tuhoutuu-ei), häiriintyy ehkä vakavastikin 100%:ssa kielikylvyssä. Heidän äidinkielenopetuksensa pitäisi ainakin vähintäin tuplata!"

Ei voi muuta kun poimia sieltä täältä yleistäviä ja välillä ihan vääriä oletuksia ja yrittää oikaista niitä. Tämä on turhauttavaa koska kun sinulle annetaan kritiikkiä vaikuttaisit ottavan sen henkilökohtaisesti ja rupeat kutsumaan esim. minua "Kike-tytteliksi" tai joksikin muuksi asiattomaksi. Kuten moni muukin niin tulkitsen tuollaisen ilmaisutavan merkkinä omasta epävarmuudesta.

Toistan itseäni jos sallit: Kiihkoilija on sellainen joka tietoisesti hyvittää salaista epäilyä.

Kuten tähänkin asti päätät itse jos teet jotain asialle.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline Pehtoori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 10
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #214 on: 07. 09. 2006 12:12 »
Jos todetaan, että Mustasaaren liittäminen Vaasaan tulisi kalliiksi, niin on myös todettava, että Mustasaari jo nyt elää Vaasan siivellä. On helppoa pitää kuntaveroprosentti matalana, kun asukkaat hyödyntävät Vaasan palveluja ja käyvät myös Vaasassa töissä. Mustasaari on siitä hyvässä asemassa, että sillä on - ainakin vielä - varaa paskoa ruokkijansa käteen.

En voinut muuta kuin nauraa kun puoluejohtajat uutisissa eilen (6.9.) totesivat, että ongelmat kuntaliitosten suhteen johtuvat liian heikosta valtion väliportaan hallinnosta. Voi hyvänen aika!! Mitä muuta hallitusvalta edellisten 15 vuoden aikana on tehnyt kuin tietoisesti hajoittanut ja sitä kautta heikentänyt väliportaan hallintoa. Selkeä vahvojen lääninhallitusten ympärille muodostettu väliportaan hallinto on korvattu jos jonkin näköisillä "keskuksilla" jotka elävät omaa elämäänsä autuaan tietämättöminä toistensa olemassaolosta. Sitten on vielä "vahvistettu" maakunnallista itsehallintoa perustamalla kunnalliset maakuntien liitot. Nyt ei kukaan enää ota selkoa valtion väliportaan hallinnon maistraateista, kihlakunnista, lääneistä, eri alan keskuksista ja liitoista. Kyllä joko kunta tai maakuntataso tämän maan hallinnosta pitäisi saada pois. Euroopassa ei yleisesti ottaen juurikaan tapaa kolmiportaista hallintorakennetta jossa vielä on rinnakkain sekä kansan valitsemia että valtiojohtoisia hallintoelimiä. EU:n kompleksit siinä vielä höysteenä.

Sori, että meni vähän sivuun, mutta pointti on se, että vahva hallitus olisi kuntakysymyksen jo ratkaissut. Tällä "katsotaan nyt" -mentaliteetillä asiasta takutaan vielä vuosia.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #215 on: 07. 09. 2006 14:02 »
Aivan oikein Pehtoori!  Juuri näin Suomen hallintoasiat ovat toteutettu, jolloin todellista tuloksellista suoritusta tekemättömät joukot vain lisääntyvät ja veronmaksajat kustantavat viulut.  Tämä sama pätee niin valtionhallintoon, kuin kuntasektorille.  Tekevistä käsistä on todella puute!

Konsultit toimikaa!

foliohattu

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #216 on: 08. 09. 2006 20:08 »
Quote
Jos todetaan, että Mustasaaren liittäminen Vaasaan tulisi kalliiksi, niin on myös todettava, että Mustasaari jo nyt elää Vaasan siivellä. On helppoa pitää kuntaveroprosentti matalana, kun asukkaat hyödyntävät Vaasan palveluja ja käyvät myös Vaasassa töissä. Mustasaari on siitä hyvässä asemassa, että sillä on - ainakin vielä - varaa paskoa ruokkijansa käteen.

En voinut muuta kuin nauraa kun puoluejohtajat uutisissa eilen (6.9.) totesivat, että ongelmat kuntaliitosten suhteen johtuvat liian heikosta valtion väliportaan hallinnosta. Voi hyvänen aika!! Mitä muuta hallitusvalta edellisten 15 vuoden aikana on tehnyt kuin tietoisesti hajoittanut ja sitä kautta heikentänyt väliportaan hallintoa. Selkeä vahvojen lääninhallitusten ympärille muodostettu väliportaan hallinto on korvattu jos jonkin näköisillä "keskuksilla" jotka elävät omaa elämäänsä autuaan tietämättöminä toistensa olemassaolosta. Sitten on vielä "vahvistettu" maakunnallista itsehallintoa perustamalla kunnalliset maakuntien liitot. Nyt ei kukaan enää ota selkoa valtion väliportaan hallinnon maistraateista, kihlakunnista, lääneistä, eri alan keskuksista ja liitoista. Kyllä joko kunta tai maakuntataso tämän maan hallinnosta pitäisi saada pois. Euroopassa ei yleisesti ottaen juurikaan tapaa kolmiportaista hallintorakennetta jossa vielä on rinnakkain sekä kansan valitsemia että valtiojohtoisia hallintoelimiä. EU:n kompleksit siinä vielä höysteenä.

Sori, että meni vähän sivuun, mutta pointti on se, että vahva hallitus olisi kuntakysymyksen jo ratkaissut. Tällä "katsotaan nyt" -mentaliteetillä asiasta takutaan vielä vuosia.

Mukavaa huomata, että joku muukin on tämän asian oivaltanut.

geezer

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #217 on: 09. 09. 2006 16:04 »
Kun näyttää siltä että Mustasaaren ja Vaasan liittyminen ei voi lähiaikoina toteutua kokonaisuutena, voisi Vaasan johtoporras kokeilla uutta taktiikkaa.   Kylmästi vaan julkisuuteen suunnitelmalla, jossa Vaasa luopuu kuntien yhdistämisajatuksesta, mutta samaan hengenvetoon voisivat ilmoittaa että haluavat liittää Sepänkylän Vaasaan.

Samantyyppisestä toiminnastahan on Helsingin suunnalla harjoituksia menossa, joten sieltä voisi saada konsultaatiota.

Etuna olisi tietysti se, että alue on mukavan lähellä Vaasan keskustaa ja aika lailla siellä taitaa asua suomenkielistä väkeä, joka asiasta voisi innostua. Ja pelkästä ajatuksesta saataisiin mielenkiintoista keskustelua valtalehtiin.

Mustasaarelaisena ajatus on minua kiehtonut jo vuosia, vaikka tiedän että se on lähinnä mautonta huumoria ja yhtä todennäköistä kuin se, että saisin joskus Nobelin kirjallisuuspalkinnon.

-geezer-

foliohattu

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #218 on: 10. 09. 2006 11:11 »
Tuskin tuo Sepänkylän liittäminen Vaasan olisi mitenkään mahdollista, mutta mielenkiintoinen keskustelu siitä joka tapauksessa syntyisi.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, suurin este Mustasaaren ja Vaasan yhdistymiselle löytyy Mustasaaren pienistä täysin ruotsinkielisistä kylistä. Sieltä löytyy paikalliset mahtimiehet, joiden käsi ohjaa enemmistön nimissä tehtäviä päätöksiä.

Homma pitäisi siis tarjoilla heille hopeatarjottimella, jonka jälkeen loput 98% mustasaarelaisista tulisi itsestään mukana.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #219 on: 11. 09. 2006 08:08 »
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, suurin este Mustasaaren ja Vaasan yhdistymiselle löytyy Mustasaaren pienistä täysin ruotsinkielisistä kylistä. Sieltä löytyy paikalliset mahtimiehet, joiden käsi ohjaa enemmistön nimissä tehtäviä päätöksiä.

Tuossa se nimenomaan onkin. Mustasaaressa (joka koostuu viidestä entisestä kunnasta) on kyläpolitiikka edelleen voimissaan. Ja kyläpolitikoilla on aina varmat äänet omasta kylästä tai kunnan nurkasta jokaisessa kunnallisvaalissa. Ei niillä välttämättä tarvitse olla edes kaikkien äänet. Niille keskittyy aina vaan se varma määrä jolla pääsee mukaan.

Tässä ei ole ainoastaan kyse kielestä, vaikka se saa eniten keskustelutilaa. Tässä on myös selvä maaseutu vastaan kaupunki asetelma.
« Last Edit: 11. 09. 2006 10:10 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

geezer

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #220 on: 13. 09. 2006 17:05 »
Tässä ei ole ainoastaan kyse kielestä, vaikka se saa eniten keskustelutilaa. Tässä on myös selvä maaseutu vastaan kaupunki asetelma.

No, en ole siitä ihan samaa mieltä. Mustasaaressa yli 15 v. asuneena en oikein osaa edes kuvitella, että maalaisuus on se suurin ongelma.  Kyllä se on periaatteessa Mustasaaren kunnan päättäjät vastaan Vaasan kaupungin päättäjät.

Oletan, että suurin osa Mustasaarelaisista kokee itsensä kaupunkilaisiksi käytännössä, varsinkin jos kulkevat Vaasasa töissä. Huomattava osa Mustasaarelaisista palloilee Vaasassa päivittäin ja siksi sisimmässään ovat kaupunkilaisia.

Itsekin koen olevani käytännössä vaasalainen. Käytän Vaasan palveluita (uimahallit sun muut), liikun enemmän Vaasan keskustassa kuin Mustasaaren 'keskustassa', ostokset teen lähes kaikki Vaasassa, mukulat käyvät koulussa Vaasassa jne.  Mustasaaressa sijaitsee vaan koti tällä hetkellä. Tietysti käytän Mustasaaren terveyspalveluita jne. kun täällä asun.

Minun elämääni liitos ei paljon muuttaisi. Luulen niin. Terveyspalvelut varmaan huonontuisivat. Kyläpoliitikkoihin liitos vaikuttaisi varmasti. Asema ei olisi enää heillä sama, koska valinta valtuustoon vaatisi paljon enemmän ääniä kuin nyt. Pienessä porukassa on helpompi olla napamies  (tai nainen) kuin suuressa.

Näkemystä yhteisestä edusta ei realistisella tavalla Mustasaaren päättäjien keskuudesta vaan löydy. Omien etujen suojelu peitetään milloin minkin näennäisesti yhteisen edun kaapuun. Oma etu menee yhteisen edun edelle vaikka toisin julkisesti väitetään. Eikä se asia taida muuttua kuin todella hitaalla muutoksella tai jonkin katastrofin kautta.

Mitenkähän muuten sellainen vaihtoehto, jossa Vaasa ilmoittaisi eroavansa Pohjanmaan liitosta ja liittyvänsä esim. Etelä-Pohjanmaan liittoon. Mitä se vaikuttaisi? En tunne näitä asioita tarpeeksi, jotta voisin arvioida esim. taloudellisia vaikutuksia jäljelle jääville kunnille Pohjanmaan liitossa.

-geezer-






EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #221 on: 13. 09. 2006 18:06 »
Lainaus geezer

Quote
Kyläpoliitikkoihin liitos vaikuttaisi varmasti. Asema ei olisi enää heillä sama, koska valinta valtuustoon vaatisi paljon enemmän ääniä kuin nyt. Pienessä porukassa on helpompi olla napamies  (tai nainen) kuin suuressa.


Juuri näin, osittain tästä kysymys ja toisena se että ruotsalaisuudella saa iltalypsyä yhteiskunnalta.

P. Wirtanen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #222 on: 13. 09. 2006 21:09 »
jos kunnanjohtaja Marcus Henriksson tulee valituksi Porvoo kaupunginjohtajaksi, kuntaliitos astuu ison harppauksen eteenpäin, tuli valituksi Mustasaareen kuka hyvänsä

Offline sähköjänis

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #223 on: 14. 09. 2006 11:11 »
Paras keino saada Mustasaari suorastaan haluamaan liitosta on Pohjalaisen toimittaja Janne Lehtosen pakinan muodossa esittämä tapa tässä taannoin. Se meni suurinpiirtein näin: Joka vuosi tuhat suomenkielistä vaasalaista muuttakoon Mustasaareen. Ja kas, kohta kunnassa on enemmistö suomenkielisiä. Lisäksi palvelutarpeet lisääntyneet niin rankasti, ettei kuntatalous yksin enää kestä.

Taktiikka on sama, kuin kuvitellussa Kiinan ja Venäjän sodassa; joka päivä miljoona kiinalaista antautuu, ja kohta venäjä anoo rauhaa.


Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #224 on: 14. 09. 2006 18:06 »

No, en ole siitä ihan samaa mieltä. Mustasaaressa yli 15 v. asuneena en oikein osaa edes kuvitella, että maalaisuus on se suurin ongelma.  Kyllä se on periaatteessa Mustasaaren kunnan päättäjät vastaan Vaasan kaupungin päättäjät.

Oletan, että suurin osa Mustasaarelaisista kokee itsensä kaupunkilaisiksi käytännössä, varsinkin jos kulkevat Vaasasa töissä. Huomattava osa Mustasaarelaisista palloilee Vaasassa päivittäin ja siksi sisimmässään ovat kaupunkilaisia.


Tuo pätee ehkä Sepänkyläläisiin. Olen itsekkin sieltä alunperin. Siellä on ihan eri asenne kun muualla kunnassa. Mustasaaren ruotsinkielisen yläasteen ja lukion käyneenä tiedän että hyvin suuri osa kunnan asukkaista eivät näe itseään kaupunkilaisina tai vaasalaisina. He eivät edes välttämättä ole mustasaarelaisia. He ovat sulvalaisia, raippaluotolaisia, björköläisiä, hankmolaisia, koivulahtelaisia, kunilaisia, karperöläisiä, tuovilaisia, helsingbyläisiä jne jne. Aliarvioit näiden kylien yhtenäisyyden tunnetta, eteenkin kun tulee vanhempiin ja tottuneisiin äänestäjiin (kuten tiedätte nuoret eivät ole yhtä ahkeria äänestämään kun vanhempansa). Tämä on tietenkin muuttumassa sen mukaan kun ihmisten elämäntavat muuttuvat ja vanhat sukupolvet kuolevat pois, mutta silti. Maaseutu on edelleen voimissaan Mustasaaressa. Tämä vaikuttaa ihan varmasti tässä myös.
« Last Edit: 14. 09. 2006 18:06 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #225 on: 21. 09. 2006 08:08 »

He ovat sulvalaisia, raippaluotolaisia, björköläisiä, hankmolaisia, koivulahtelaisia, kunilaisia, karperöläisiä, tuovilaisia, helsingbyläisiä jne jne. Aliarvioit näiden kylien yhtenäisyyden tunnetta, eteenkin kun tulee vanhempi.....

Varjelkoon korkeampi voima  Vaasaa hankkimasta tuota väkeä vaivoikseen, mielen- ja kielenrauha olisi sen myötä menetetty vuosikymmeniksi!

Offline Mortimer

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #226 on: 21. 09. 2006 09:09 »
Uskomatonta tai sanoisinko ihmetellä täytyy kun näitä lukee!
Mikä ihme teitä vaivaa. Haukutaan mustasaarelaisia että vaahto
lentää tänne asti. Miksi tiennimet ovat vain ruotsinkielellä -
mitä hitsin väliä silläkin on. Kyllä siellä kyläukot häärää, mutta
niin ne tekee Vaasassakin. Samanlaista valtapeliä ja kähmintää
puolin ja toisin kuntien johdossa. Lähtisivät vaan kunnanjohtajat
ja muut sinne etelä-Suomeen ja saataisiin paikallisia edes noin
järkeviä ihmisiä tilalle.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #227 on: 09. 02. 2007 14:02 »
Pitkästä aikaa pukkaa lievää uutista, nyt Kuntaliiton taholta. Toimitusjohtajansa Risto Parjanteen mukaan kuntaliitoksissa laki ei edellytä yhdistyviltä kunnilta yhteistä rajaa! 
Ei muuta, kuin pikaiset neuvottelut käyntiin Kyrönmaan kuntien ja Vaasan kaupungin yhdistymisestä! Vaasa ei tarvitse vastahakoisia mustasaarelaisia tässä tilanteessa, maantie yhdistää Vaasan, Laihian, Vähäkyrön ja Isokyrön kuten tähänkin asti!

Helsingbyyn liittäminen mainittuun suurkuntaan näyttäisi tietenkin luontevimmalta. Silloin myös luonteva vaihtoehto olisi Vaasasta etelään ja pohjoiseen rajoittuva, ruotsinkielisenemmistöisten kuntien liitto - SUUR-MUSTASAARI. Meren ja saariston kautta saataisiin niille myöskin yhteinen raja.

Vaasalaisten ei pidä enää kiusata suomenruotsalaisia naapureitamme, Lutherkin varmaan innostuu tällaisesta mahdollisuudesta.
 
 

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #228 on: 12. 02. 2007 09:09 »
En ikinä ole tajunnut miksi tässä yhtenäistä rajaa hateaan. Tässä asutaan saman maan sisällä. Rajat ovat ulkopolitiikkaa varten.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

S.M. Art

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #229 on: 12. 02. 2007 10:10 »
 Kehitys vie kuitenkin kohti kuntaliitoksia ja rahaa heitetään hukkaan niin kauan kuin osa näistä äänekkäimmistä ruotsinkielisistä liitoksen vastustajista jatkaa tätä "reservaattiajattelutapaansa".
 Tästäkin liitoksesta on saatu väännettyä kielipoliittinen juttu.
 Nimeksi voisi laittaa vaikka Swartwasa, jos se miellyttäisi.

 Ja övisäter järn om i sku behövs!

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #230 on: 12. 02. 2007 16:04 »
Älkäämme unohtako kuntaliitoksen perussyytä. Sen tarkoitus on parantaa peruspalveluita. Tähän lasketaan usein mukaan palvelu omalla äidinkielellä.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

S.M. Art

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #231 on: 12. 02. 2007 18:06 »
 Eikös Vaasassa ainakin tähän saakka ole kaikki saaneet palvelut äidinkielellään? Täällä ei varmaan riitä, että poliitikot takkuavat asioista. Asioihin pitää vielä joka käänteessä sotkea mukaan tämä kielipolitiikkakin. Jösses!
« Last Edit: 12. 02. 2007 18:06 by S.M. Art »

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #232 on: 12. 02. 2007 19:07 »
Eikös Vaasassa ainakin tähän saakka ole kaikki saaneet palvelut äidinkielellään? Täällä ei varmaan riitä, että poliitikot takkuavat asioista. Asioihin pitää vielä joka käänteessä sotkea mukaan tämä kielipolitiikkakin. Jösses!

Totuus modifikaatiolla. Teoriassa se onnistuu. Käytännössä pääset helpommalla ja nopeammin jos osaat suomea. Myös Vaasassa.

Olen edelleen liitoksen kannalla, mutta ymmärrän miksi sitä jarrutetaan.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline präntööläinen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #233 on: 12. 02. 2007 21:09 »
Mustasaaressa pari poliitkkoa päättää käytännössä yksin kaikesta, jos halauvat. Tällaisesta asemasta on vaikea luopua.
Kunnan muut virkamiehet saadaa pelkäämään kuntaliitosta Vaasan kanssa puhumalla "hallintokielen" muuttumisesta.
Kuntalaisillehan on aivan sama mitä kieltä virkamiehet keskenään solkaavat, vaikka esperantoa.
Se on tärkeää, että itse kunnan palvelut ovat saatavissa molemmilla kielillä. Kun ruotsinkielisten määrä kunnassa lisääntyy, niin sehän takaa vain paremmat palvelut.

Jos tämä sanoma menisi perille myös Mustasaaren ruotsinkielisille niin varmaan heistä 90% olisi liitoksen kannalla. Mustasaaressa ei taida olla ainuttakaan suomenkielistä joka liitosta vastustaisi?
Ainoa joka liitoksessa häviäisi (valtaa) olisi siis muutama RKP:n poliitikko. Näin on minulle kerrottu "asiantuntevalta taholta" ja se tuntuu uskottavalta.


S.M. Art

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #234 on: 12. 02. 2007 22:10 »
 Ei tämä kielikysymys perusvaasalaiselle koskaan mikään ongelma ole ollut. Keskussairaalassa käytän yleensä ruotsinkieltä, koska siellä asiat sujuvat joutuisammin sillä kielellä. So What!

 Vanha äitini oli sairaalassa ja tiedusteli miksi lääkeannosta oli vähennetty ja näytti lääkkeitä, johon sairaanhoitaja vastasi, että " Jaa-a..se on halvattu !" Äitini soitti ja epäili asialla olevan jotain tekemistä tulevan halvaantumisen kanssa, mutta selvitin asian ja sanoin, että lääkeannosta oli vain puolitettu. Loppu hyvin kaikki hyvin. Paitsi, että noutaja tuli kuitenkin myöhemmin, eikä sillä taas ollut kielen kanssa mitään tekemistä.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #235 on: 13. 02. 2007 15:03 »
S.M.Art-> Jepp, minäkin toivoisin että maailma olisi tuollainen. Ja jos minä saisin päättää niin se olisi.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline Matti

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #236 on: 22. 02. 2007 18:06 »
jotenkin minusta tuntuu täällä keskustelijoiden perusteella että kyllä ruotsinkieliset kestää hyvin suomenkielisiä mutta suomenkieliset eivät voi sietää ruotsinkielisiä. tämä on todella huolestuttavaa minun mielestä.
mielestäni suomenkieliset ovat rasisteja eikä kestä sitä että ruotsinkielisillä on oikeus käyttää omaa kieltä.
nyt tulee varmasti paljon vastauksia päinvastaiseen suuntaan mutta tämä on vain minun mielipiteeni, suokaa se minulle

Offline Jorma Kovanen

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 82
  • Gender: Male
  • Älä haaveile elämääsi, vaan elä haaveesi...
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #237 on: 22. 02. 2007 18:06 »
Turha on kunnan/kaupunginvaltuutettuja syyttää... Kansan keskuudestaan valitsemia henkilöitä edustamassa/päättämässä omista asioista... Seuraavissa vaaleissa koneisto uusiks... :)

Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #238 on: 03. 03. 2007 02:02 »
Vaikea minunkin on tätä "ongelmaa " ymmärtää. Vaasassa on jo nyt hyvät palvelut myös ruotsin kielisille. Itse haluan kääntää kielen aina sille, jota heikommin osaan. Muuten ei kehity. Keskussairaala on siksi hyvä harjoittelupaikka eivätkä muuallakaan henkilöt ole ummikkosuomalaisia.
Koskön kyläyhteisöstä minulla on 50 vuoden myönteiset kokemukset. Siellä sai aina jotenkin asiansa hoidetuiksi, vaikka ruotsinkieleni etenkin 50-luvulla tarvitsi kehittymistä. Sitäpaitsi kunnon "kostschen"-murre ei aina kirjakieliselle aukea. Mutta todellista suomenkielisten syrjiintää näiltä valistuneilta suomalaisilta on turha odottaa. Nykyään hyvin moni heistä puhuu parempaa suomea kuin meistä ruotsia. Kilpaillaan mieluiten tässä lajissa!
Vakavasti sanoen pitäisi mielestäni yhdistyminen aloittaa lisääntyvänä yhteistyönä, joka olisi kuin kihlaus. Kun ei enää ole syitä olla erillään mennään yhteen.
Tietysti shokkihoitona on yksi keino: muutetaan laki siten, että verot maksetaan ansaintakuntaan. Jo syntyy liitoksia ja vauhdilla. Eikö silti samaan päästä hyvälläkin tahdolla, vai onko ensin menetettävä ne porkkanarahat ja sitten väistämätön kuitenkin tapahtuu.

geezer

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #239 on: 03. 03. 2007 09:09 »
Mustasaaressa pari poliitkkoa päättää käytännössä yksin kaikesta, jos halauvat. Tällaisesta asemasta on vaikea luopua. Ja silloinhan kuntaliitos ei nyt ainakaan passaa.

Jos tämä sanoma menisi perille myös Mustasaaren ruotsinkielisille niin varmaan heistä 90% olisi liitoksen kannalla. Mustasaaressa ei taida olla ainuttakaan suomenkielistä joka liitosta vastustaisi?
Ainoa joka liitoksessa häviäisi (valtaa) olisi siis muutama RKP:n poliitikko. Näin on minulle kerrottu "asiantuntevalta taholta" ja se tuntuu uskottavalta.


Näin varmasti on. Lisäksi Mustasaaren riesana ovat edellisestä liitoksesta perinnöksi jäänyt kyläpolitikoinnin ies. Jokaisen kylän valtuutettu ajaa pääasiassa vaan oman kylän edunvalvontaa ja muusta viis. Kuntaliitoksessa näillä jehuilla ei olisi päätöksenteossa enää mitään sijaa, koska oman kylän äänestäjämäärä jäisi Vaasa-Mustasaari- kunnassa kovin pieneksi ja valtuustopaikka jäisi saamatta.

Kyllä todellisen poliitikon ja vastuunkantajan tuntee siitä, että yhteinen etu menee oman edun edelle. Valitettavasti meille Mustasaarelaisille tällaisten henkilöiden suhteen ei ole ollut oikein herraonnea.

-geezer-