Author Topic: Vaasan paikallisliikenne  (Read 33511 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #80 on: 13. 03. 2009 13:01 »
Vaasan keskusta-alueen nopeusrajoutuksen rukkaamisella ei saada aikaiseksi sitä tavoitetta, että jalankulku olisi turvallista. 

Kyllä liikennevalojen ohjauksella on huomattavasti suurenpi vaikutus, niin autoilijoiden, kuin jalankulkijoiden käyttäytymiseen.  Keskustan nopeusrajoitus voi olla 30 km/h, mutta vain jos autoilijat ja jalankukijat voivat luottaa, että ns. vihreäaalto toimii. Eikä tarvitse arvuutella pitääkö tähän kadunkulmaan nyt taas pysähtyä.  Taitaa olla tämä pysähtymispakko ainut Vaasan matkailuvaltti?

Keskustan liikenteen ohjaminen kiertämään keskusta-alueen, vaatii mittavat tie- ja katu investoinnit.  Ensimmäisenä pitää ratkaista raskaliikenne poin Vaasanpuistikolta.
« Last Edit: 13. 03. 2009 13:01 by Heikki Lamminmäki »

belurisk

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #81 on: 13. 03. 2009 16:04 »
  Keskustan nopeusrajoitus voi olla 30 km/h, mutta vain jos autoilijat ja jalankukijat voivat luottaa, että ns. vihreäaalto toimii. Eikä tarvitse arvuutella pitääkö tähän kadunkulmaan nyt taas pysähtyä. 

Vaikuttaa olevan merkittävä ongelma Lamminmäelle.  En oikein seuraa tuota logiikkaa.
Kuinkahan paljon esim. Lamminmäki päivittäin liikkuu autolla tai jalan valo-ohjatuilla väylillä?  Montako sekunttia tai minuuttia mies kokee menettävänsä arvokasta aikaansa?  Liikenteen sujuvuus ja liikenteen turvallisuus eri tavoin liikkuville on kiinni pääosin aivan muista asioista.  Jos vihreäaalto toimisi Lamminmäen edellyttämällä tavalla, niin voisi myös kysyä, että miten mies käyttäisi säästämänsä sekunnit. 
Valo-ohjausta, liikennemerkkejä ja - sääntöjä tulisi noudattaa. Se on lähtökohta.
On täysin mieletöntä perustella punaisia päin ajamista sillä, että kun valojen rytmitys on väärin säädetty.  Jalankulkijoiden tulee voida luottaa siihen, että valojen vaihtuessa on turvallista ylittää suojatie.
Asenteista ja aivoista on kyse!  Väärillä asenteilla ja heikolla liikenneympäristön ymmärtämisellä on ikävät seuraukset.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #82 on: 23. 09. 2009 20:08 »
http://www.pohjalainen.fi/teemat/teematarticle.jsp?p=5&article=450004&Title=Vaasalaiset++haluaisivat++tihe%E4mm%E4t+bussivuorot

Oli kyllä suuri virhe että linjoja pidennettiin niin että pitää puoli kaupunkia kiertää päästäkseen keskustaan. Ja sekin vielä, että jos satut myöhästymään niin olet tunnin myöhässä sieltä missä piti olla tunti sitten.

Muuten ne harvat kerrat mitä bussia on välttämätön pakko käyttää, niin suosin joko numeroa 4 tai numeroa 10, on sen verran vikkelämmin perillä. Ne vaan on sitten linjoja jotka ei kesällä kulje ja muutenkin vain aamuin-iltapäivin.



take58

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #83 on: 16. 11. 2009 18:06 »
Kyllä taas ottaa syvältä kun joutuu ruukissa seisoskelemaan kun kaikki omalla autolla aamusta tyrkkää duuniin ja illalla takas himaan. Eikö sillä Osallakaan ole muuta murhetta kun joku 30 km nopeusrajoituksen ruotiminen. Keskity asiaan ja joukkoliikenteen kehittämiseen, sen pitäisi olla Vihreitten pääteemana valtuustossa, mutta näyttä olevan toisin.

Runsorissa laajennetaan parkkialueita kun sinne tyrkkää herra ja narrii duuniin ettei pellot riitä mutta dösän dösää ei näy mailla halmeilla joku sgutsi linja menee ohi Runsorin Vaasa kohti, kai ne jostain Vähästäkyröstä…

Koska saadaan Raitiovaunulinja = ratikka keskustasta lähiöihin, niin saadaan joukkoliikennettä parannettua, saasteetonta ja lisää mukavuutta Vaasaan. Ehdotan että tästä joku valtuutettu ottaa aloitteen ja vie sen eteenpäin.

Hei, kai te tiedätte mikä on ratikka…?



Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #84 on: 16. 11. 2009 19:07 »
Keskustan liikenteestä tuli muutama ajatus mieleen näin äkkiseltään:

Onko jokaisen opiskelijan jolla on kortti- päästävä kouluun autolla?

Onko monella lapsensa päivähoitoon vievällä vanhemmalla lapsi lähimmässä päiväkodissa?

Näitä asioita pähkäilemällä saattaisi olla jotain vaikutusta vaasan liikenteeseen?!?

Olisiko syytä avata liikenne hietalahdesta korkeamäen läpi suvilahteen?

Millä tavalla isolahden suunnasta liikenne saataisiin sujuvammaksi?

Olisiko ohitustien liikenneympyrästä saatava ylimääräinen kaista kivihakaan päin?
Muutos on tahtotila

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #85 on: 16. 11. 2009 19:07 »
Tänä aamuna jouduin taas astumaan tälläiseen paikalliskuljettimeen.
Lähtiessä jäi ikävä maku kyytistä kun tämä "matalalattiaversio" ei viitsinyt ajaa pysäkille asti, että olisi voinut astua edes pyörätielle, eikä sen puoleen ollut aikaa/viitseliäisyyttä kallistaa ajokkia, vaan askelma autosta alas oli melkein polvenkorkuinen.
Kyllähän minä vetreä pärjäsin, mutta samalla pysäkillä jäi pois vanhempi naishenkilö, joka totesikin että "lyhyelle ihmiselle oli hieman liian korkea pudotus."


take58

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #86 on: 22. 11. 2009 22:10 »
Millä tavalla isolahden suunnasta liikenne saataisiin sujuvammaksi?

Olisiko ohitustien liikenneympyrästä saatava ylimääräinen kaista kivihakaan päin?

Alskatin tien ruuhka kaista = kolmas kaista pitää rakentaa pikaisesti joka sitten olisi käytössä aamusta kaupunkiin päin ajettaessa ja illasta taas Alskattiin päin, niin saataisiin ruuhka purettua ja ihmiset pääsisivät töihin ja sieltä takaisin ilman hammasten kiristelyä.

Sitten se liikenneympyrä, kivihakalaiset pitää ohjata kulkemaan 8 tien kautta yhdystielle, koska sinne on rakennettu oma liittymä, joka on ihan käyttämätön ollut sen valmistumisen jälkeen mutta soveltuva nyt tähän ehdotukseen.


rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #87 on: 29. 03. 2010 12:12 »
Miten se nyt on. Jos Kyrö tai laihia liittyy Vaasaan, miten käy paikallisliikenteen maksujen? Luulisi että lipun hinta ponnahtaa taivaisiin. Miten paikallisbussien reitit toteutetaan syrjäkylillä? Entäs koulukyyditykset? Kun maakunnassa lapset kuskataan kouluihin takseilla kulkisivatko he yhdistymisen jälkeen bussilla? Kumpi olisi halvempi, jo olemassa oleva taksien käyttö, vai bussireitistön laajennus?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #88 on: 21. 04. 2010 21:09 »
Kun en nyt sopivampaakaan ketjua löytänyt niin...

Minusta Kirkkopuistikolle välillä Palosaaren silta - Kirkko + Vaasanpuistikolle (ainakin) välille Maasilta-tori pitäisi ehdottomasti saada pyöräkaistat.

Yliopistolta/Sports Gymiltä kulkee paljon pyöräilijöitä kesät talvet ja kaikki eivät suinkaan suuntaa kulkuaan Raastuvankadulle, jonne mukava reitti onkin. Kirkkopuistikolla ja Vaasanpuistikolla on (yli-)leveät jalkakäytävät ja kyllä sinne pätevä katusuunnittelija pyörillekin kaistat kehittäisi.

Kyllä Vaasanpuistikkoa olisi kiva ajella myös Vaskiluodon sillalle ja sielläkin olisi tarvetta pyöräkaistalle.

Taidanpa tehdä asiasta valtuustoaloitteen. Se tietysti torpataan mutta voi putkahtaa sitten parin vuoden päästä esiin ikään kuin "omana ideana", kuten kävi aloitteessamme 40 km/h nopeusrajoituksessa taajama-alueillakin.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #89 on: 21. 09. 2010 14:02 »
Autotonta päivää vietetään huomenna 22.9. Kun näin uutisen asiasta koitin käydä katsomassa Vaasan Paikallisliikenteen verkkosivuja, että onko täällä huomioitu ko. päivä ja kun sieltä ei selvinnyt niin otin puhelimen käteen ja soitin kysyäkseni, että miten on?

Sain vastaukseksi että tavallisilla taksoilla kuljetaan, eikä muutoksia ole. No kuljetaan autolla sitten.

Kertalipun hinta on jo 3euroa arkisin... kyllä sillä rahalla pitis edes töissä päästä kulkemaan vaan ei, tässäkin taloudessa on auto oltava että JÄRKEVÄSTI pääsee töissä ja muutoin kulkemaan. No, mitäs asun keskustan ulkopuolella, sitä mietin monesti itsekin.


Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #90 on: 06. 10. 2010 16:04 »
Oli ihan pakko tulla kiittämään kaupungin tiemestaria (?) kympistä, jonka tienasin vedonlyönnissä.

Nimittäin Isolahden bussireitin puomi rikottiin/katkaistiin kuukausi sitten. Pyöräilin reittiä - tapasin puolitutun, jonka kanssa pikkasen pähkäiltiin tapahtunutta.
Tiesin, että edellisen kerran (loppukeväästä) kun puomi rikottiin, korjaus kesti useita kuukausia. Niinpä esitin kaverille vetoa (10€), että puomin korjaamisen menee kaupungin väeltä ainakin kuukausi. Tietämättömyyttään (tyhmyyttään?) tuttava hyväksyi vedon.

Reilu kuukausi on kulunut, periessäni kypääni esitin jatkoa vedolle - nyt peräti kolmen kuukauden jatkoaikaa. Eipä onnistunut, kaveri oli oppirahansa maksanut.

Nyt bussien vanavedessä ajelee lukuisa joukko nuorisoa - sekä poikia että tyttöjä. Onhan se tietty ympäristöteko, kiertäminen sallittuja reittejä pitkin synnyttää päästöjä. Sitäpaitsi asfalttitie on muiden liikkujien kannalta turvallisempi kuin viereiset pyörätiet. Kiitos siitäkin.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #91 on: 06. 10. 2010 17:05 »
Paikallisliikenteen linja 1 keskusta-suvilahti-vanhavaasa-ristinummi-teeriniemi-huutoniemi-keskusta sopii erinomaisesti turistilinjaksi, ei puutu kuin opastus.

Matkalla nähdään kasarmit, sipulikupolikirkot, uimahallit, jäähalli, ravirata, futiskenttä, lähes asuntomessualue, ajetaan ohi vanhan vaasan sairaalan ja kanaalin sekä raunioiden... näkyy myös Alkulan tila ja monta muuta mukavaa...

Kierros kestää noin tunnin ja hintaa vaan 3euroa arkisin ja 3,50euroa lienee pyhäpäivisin.

Jos aikaa jää, niin torilta linja kait yleensä jatkaa matkaansa  joten voi heittää kuskille toisen lipun hinnan ja käydä vielä kiertämässä Palosaari-Gerby ja Västervik... siinä kait kuluu leppoisasti toinen tunti...

Kakkonen kiertää tietääkseni toisinpäin lähes saman reitin, joten halutessaan zoomailla vaikka raunioita kameran läpi, voi matkan aloittaessaan pyytää Vaihtolipun ja jäädä pois raunioilla ja kuvailuaikaa on noin 15-20min. Tosin kannattaa tarkistaa että se kakkonen kanssa kulkee, lienee joskus vähä harvat välit kun se ajaa.

Kekseliästä!


Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #92 on: 11. 10. 2010 15:03 »
http://www.kuntakanava.com/

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=528291&Title=Vaasalaiset+saavat+vaikuttaa+joukkoliikenteeseen

Kaikki osallistumaan nyt joukkoliikenteen kehittämiseen! Jotta ehkä joskus tuolla vekottimella viittii kulkeekki...

"Kaikkien kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan 10 kpl 12 kuukauden ajalle ladattavia kausilippuja vaasalaisille."  Lupaan jo lahjoittaa omani sitä enemmän tarvitsevalle!

eklu

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #93 on: 11. 10. 2010 15:03 »
Voi herranen aika, toimiva joukkoliikenne on sitä et kävellään pysäkille ja bussi tulee kohtuullisessa ajassa. Koittakaa mennä Gerbyyssä bussipysäkille, ottakaa eväät mukaan ja lämmintä päälle.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #94 on: 11. 10. 2010 15:03 »
Voi herranen aika, toimiva joukkoliikenne on sitä et kävellään pysäkille ja bussi tulee kohtuullisessa ajassa. Koittakaa mennä Gerbyyssä bussipysäkille, ottakaa eväät mukaan ja lämmintä päälle.

Joo, voit arvata etten myöskään kovin kiitellyt kun täytin kyselyä. Uutta oli kerran kulkiessani täällä kotopysäkillä joku suuntaa-antava aikataulupaperi, koska voisin odotella autoa saapuvaksi, eli lähtöaika + minuuttimäärä. (taisi olla 5min) eli todellakaan välimatka ei ole pitkä sieltä mistä se vuoro aamulla lähtee mahdollisesti ajallaan, mutta tällä välillä se ehti kuluttaa 10min, eli puolet kauemmin kuin oli paperissa lupailtu.

No toisaalta, jos luvataankin 10min, ja ratissa on joku jolla on raskas kaasujalka, niin bussi on menny jo jos saavun paikalle sen 10minuutin mukaan.

Ens viikolla aamusta pitis ma ti ke hyppiä linja-ajokkiin... saapa vaan nähdä hypinkö, kun nyt jo hieman hermostuttaa pelkkä ajatuskin, että seison tuossa kilometrejä pitkän kadun varressa, ja pohjoistuuli puhaltaa luihin ja ytimiin ja räpäskää lentää silmälasit täyteen niin ettei näe mitään.

Varmuuden vuoksi vielä kun on lähdettävä ajoissa, niin huonolla tuurilla n.25min menee kotiovelta siihen, että pääsen bussiin sisälle. Jos olen nyt kaavaillut reittini oikein, olen määränpäässä onneksi edes juuri silloin kun pitääkin. Siitä kun kotiovi loksahtaa kiinni, on kulunut aikaa kolme varttia. Ja lompakkokin keveni 3 euroa. No, katsotaan nyt millä kuljetaan, riippuu niin kelistä...

Google Mapsin mukaan meiltä menee n. 12min autolla keskustaan, mikä pitää aika hyvin kutinsa, jos sattuu valoista pääsemään joutuisasti, aamulla kun ei ole liikennettä, saattaa päästä jopa nopeammin.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #95 on: 15. 11. 2010 06:06 »
Yritin selvittää linjan 12 reittikarttaa.

http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/WebRoot/279781/Page.aspx?id=298104

Minua lähinnä kiinnostaa sen linjan keskustan päätepysäkki. Liekö se tuolla Hietasaarenkadulla vai muualla?

LINJA 12 aamupäivä: Hietasaarenkatu (Makuuni) - Raastuvankatu - Kasarminkatu - Kauppapuistikko - Moottoritie - Torikatu - Kauppiaankatu - Runsorintie - Wärtsilä- Vaasantie -Karkkimalantie - Asematie - Tuovilantie - Vaasantie - Lentokentäntie - Runsorintie -Kauppiaankatu - Huutonienentie - Sairaskodinkatu - Keskusta

Tuota voisi mielestäni hieman tarkentaa tuota Keskusta-määritettä tuossa.

Yritin etsiä myös reaali-infojärjestelmästä ja vaikka reittejä on nyt pidennetty niin uskon tämän kyllä näyttävän ihan puutaheinää:



Eli toimii aivan "loistavasti" tämä systeemi. Toivottavasti en päädy tuonne kun nyt ajattelin lähteä koittamaan onneani. Tosin jos samalla lipulla pääsee niin en laita pahaksi :D

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #96 on: 23. 12. 2010 16:04 »
Eli toimii aivan "loistavasti" tämä systeemi. Toivottavasti en päädy tuonne kun nyt ajattelin lähteä koittamaan onneani. Tosin jos samalla lipulla pääsee niin en laita pahaksi :D

Ihan päin helvettiä meni bussilla kulkeminen tuona aamuna, meinasin vaan jäädä lumiauran alle, ja jouduin lähteen vaihtaan pysäkkiä, etten olisi myöhästynyt töistä.

Kävin myös toimistolla kysymässä tuosta linjasta, ja sain tylyn vastauksen, asia ei kuulu heille, käskettiin soittaa johonkin muualle. Kiitos siitä "asiakaspalvelusta". Sain kyllä mukaani tulostetun version aikatauluista, mutta eihän se mitään auta kun mä en ilmeisesti siitä ymmärrä mitään, koska bussi jota odotin ei saapunut tai oli sitten päättänyt olla reilusti etuajassa.

Lähetin ylläolevan viestin 8:16, ja olin ulkona (näköyhteys pysäkille ja tielle) 8:18 ja bussin piti olla Vanhassa Vaasassa klo 8:25 vaan ei näkynyt vielä 8:45, jolloin lähdin vaihtamaan pysäkkiä.

Ja ettei siinä olisi kaikki, niin ajattelin että hyppään bussin kyytiin jo kun se on menossa runsoriin päin, kun 30min on jo paleltu, niin olin 10m päässä pysäkistä, kun se viipotti ohi. Kirosana pääsi.

No, olen tuosta traumaattisesta kokemuksesta jo päässyt yli ja samana päivänä tulin ihan onnistuneesti kotiin bussilla.

Päivän positiivinen uutinen jollekkin:

"Vaasan paikallisliikenteessä aloittaa uusi linja maanantaina 3. tammikuuta Pukinjärven ja Hietalahden välillä."

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=542919&Title=Uusi+linja-autolinja+Vaasaan

Voisikohan joku selventää minulle, miksi täällä ei voida käyttää kaikkia mahdollisia numeroita, joita on käytössä noiden bussilinjojen erottamiseen?

On 1 ja 2 jotka menevät sekä tänne ristinummelle päin että västervikiin... Samaten 3 ajaa suvilahteen ja gerbyhyn ja nyt linjaa nro 8 on NELJÄ eri variaatiota: A, B, AB ja tämä uusi P

8A Keskusta - Asevelikylä - Metsäkallio - Pukinjärvi- Kotiranta - Keskusta
8A Pukinjärvi - Kotiranta - Keskusta
8AB Hietalahti - Keskusta
8AB Keskusta - Keskussairaala - Hietalahti

8AB Hietalahti - Keskusta
8AB Keskusta - Keskussairaala - Hietalahti
8B Keskusta - Kotiranta- Pukinjärvi - Metsäkallio - Asevelikylä - Keskusta
8B Pukinjärvi - Kotiranta - Metsäkallio - Asevelikylä - Keskusta

Ja uusi reitti:

8P Pukinjärvi - Keskusta - Hietalahti - Mäkikaivontie - Keskusta

Mielestäni erittäin epäselvän kuuloista, jos jollekkin avautuu nämä numerointihommat niin kertokaa nyt niiden punainen lanka minullekkin.

Mietin vaan että jos joku joskus kysyy: "Anteeksi, mikä bussi menee Palosaarelle?" ja minä vastaan: "Linja nro 1 torilta tai 3 tuolta Raastuvankadulta" niin henkilö saattaa joutua Palosaaren sijasta Suvilahteen tai Ristinummelle tai sitten sinne Palosaarelle, jos huomaa vielä kuskilta varmistaa, että on astumassa oikeaan autoon.

Ja kun nyt vauhtiin päästiin niin marmatetaan oikein kunnolla, se helpottaa!

Kun astuu bussiin ja maksaa käteisellä ei saa lippua!

Lainaus paikallisliikenteen lipputiedoista:

"Kertalippu = vaihtolippu, voimassa yhden tunnin"

Miksei lippua saa ilman erillistä pyyntöä? Onko se vähä niinku silleen, että ellet tajua pyytää niin maksat sitten molempiin suuntiin.

No, yks hailee tuntuu olevan tuo vaihtolippu, kun ei sillä ehdi kuitenkaan käymään kaupungissa, aina menee silti kaksi lippua, kun reitti on niin pitkä. Nousen bussiin n. 20 yli ja se on kait siinä tasan maissa keskustassa, niin 40min hyvää aikaa on mennyt jo, ja seuraavan bussin lähtöön on yli tunti. :D Kieroa peliä!

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #97 on: 23. 12. 2010 16:04 »
Niiskutti,
tuollaisen purkauksen jälkeen kannattaa aina lähettää viesti ao:lle.  Nyt siis Vaasan paikallisliikenteelle ja jollekin Vaasan kaupungin liikennesuuunnittelijalle alaviivan alapuolella olevalla Lähetä Aihe nappulalla.

Lisäksi kysy numeroista Vaasan kansalaiskioskissa

klaus.koivula@vaasa.fi

mika.joki@vaasanpaikallisliikenne.fi
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #98 on: 29. 12. 2010 17:05 »
Jerpyyn ja Isolahden nuoriso kiittää kaupungin tiemestaria puomin poistamisesta Jerpyy-Isolahti bussireitiltä! Tapahtui jo viikko ennen Joulua, kiitos ja yhtä onnellista uutta vuottakin!

Satunnainen kulkija kuitenkin esittää nuorisolle pienen pyynnön: Ajakaa vähän hiljempaa, lapset ja eläkeläiset (viimemainituista ei niin väliä, eihän muukaan yhteiskunta niistä piittaa) eivät ehkä kuule ajokeistanne lähteviä ääniä. Hupsis ja kopsis!

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #99 on: 30. 12. 2010 09:09 »

Purolan liikenneympyrän rakentaminen edistyy ripeästi. Sen tarpeellisuudesta en tiedä, hämmästyttävän syvälle siellä kaivetaa. Puro kulkee sen läpi. Valmistunee kesällä. Liikennejärjestelyt mielestäni asialliset eivätkä haittaa liiemmälti liikennettä.


ekavekara

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #100 on: 09. 01. 2011 20:08 »
Metsäkallion joukkoliikenneyhteydet? Jokin aika sitten oli mm. pohjalaisessa juttu, että vuoden 2011 alusta esim. Metsäkallion bussiyhteyksiä parannetaan ja lisätään. Toivottavasti näin käy, koska nyt koululaisten joululomien loppuessa ei todellakaan näytä siltä. Tyttäreni soittaessa bussiyhteyksistä selvisi että linja 8a? Vaasan Paikallisliikenne siirtyy ilmeisesti Invataksi K.Niemen palvelubussin hoidettavaksi. Mistään ei kuitenkaan löydy netissäkään aikatauluja, reittiä ja muitakaan tarvittavia tietoja yhteyksistä, vaikka koulut alkavat jo huomenna 10.1. Muutenkin alueelta, kuten myös uuden bölen alueen suunnalta on paljon koululaisia jotka tarvitsevat näitä liikenneyhteyksiä. Sekä toivon mukaan myös päivittäin alueille jatkossa liikennöisi kello 16 jälkeenki bussikuljetuksia.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #101 on: 10. 01. 2011 00:12 »
Tyttäreni soittaessa bussiyhteyksistä selvisi että linja 8a? Vaasan Paikallisliikenne siirtyy ilmeisesti Invataksi K.Niemen palvelubussin hoidettavaksi. Mistään ei kuitenkaan löydy netissäkään aikatauluja, reittiä ja muitakaan tarvittavia tietoja yhteyksistä, vaikka koulut alkavat jo huomenna 10.1.

Vinkistäsi kävin kurkkaamassa aikatauluja, ja on taas sellasta perusepäselvää touhua.

Linja 8A 3.1.2011 alkaen
Invataksi Niemi Ky p./tel. (06) 315 5771

http://www.invataksiniemi.fi/tpl_site_01.asp?lang=1&sua=1&q=y&s=16 <- ei löydy aikataulua

Linja 8 P 3.1.2011 alkaen
Vaasan Paikallisliikenne Oy

8 P Pukinjärvi - Keskusta - Hietalahti

Mihin jäi linjat 8AB ja 8B?

Kyllä jos paikallisliikenteen "nimissä" sorvataan uusia linjoja niin aikataulut ja reitit pitäisi heidän sivuiltaan löytyä. Ajoissa.

Hieman on heikkoa tollasellakaan vuorolla kulkea, kun ei ole mitään tietoa, mistä se kulkee ja koska. Liekö se tyhjänä ajellut viime viikon, kun kerran 3.1. alotti, vai miten ovat ihmiset kyytiin löytäneet?

ekavekara

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #102 on: 10. 01. 2011 17:05 »
Nyt oli päivitetty Invataksi Niemen sivuille 8a linjan reitti ja aikataulu, joten kiitos siitä. Vähän kyllä itseä askarrutti minkä johdosta oli esim. Onkilahden koulu kahdessa kohtaan ja erilaiset ajat pysäkillä aikataulussa

ONKILAHDEN KOULU    EI    EI    EI    EI       12:15    13:15    14:15    15:15    EI

ONKILAHDEN KOULU    7:45    8:45    9:45    10:45    12:55    13:55    14:55    15:55    16:55

ekavekara

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #103 on: 16. 01. 2011 17:05 »
Nyt sitten toiselta kantilta asia, eli hyvä kun bussi (8) kulkee kivihaka, metsäkallio uus böle alueelle, joten ei kun käyttämään jottei kulje tyhjillään. Toivois kyllä vähän mainontaakin ja tiedottamista noista reiteistä aika ajoin, vaikka onkin aikataulut jaettu kerran vuodessa, koska ei varmaan itsestään selvyyksiä käyttäjille tai varsinkin sellaisille jotka ei tiedä niistä ja täten jättävät käyttämättä ja huom! kaikille ei ole nettiä edelleenkään

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #104 on: 21. 01. 2011 08:08 »
Kuljen vähän bussilla mutta nyt auton huoltokatkoksen ajan siihen on ollut mahdollisuus.  

Eilen tulin kotiin ykkösellä ja se lähti aikataulun mukaan torilta 17:05.  Netistä nappaamani aikataulun mukaan matkan varrella keskuskoulun vieressä olevalle pysäkille pitäisi tulla bussin no:2 klo. 16:53.

Klo. 16:50 näin pysäkin ja minulla oli kolme minuuttia aikaa kävellä.  Kävelin minuutissa ja olin siellä 16:51.  Odotin kaksi minuuttia 16:53:een ja sitten lähdin kävelemään torille päin koska matka ei ollut pitkä.  Klo. 16:58 olin Vaasanpuistikon kulmassa, eikä bussia vieläkään ollut tullut tai sitten se oli mennyt.  Nythän en ollut kovin ajoissa mutta aikataulun mukaan.

Sitten toinen kokemus tänään.

Osaako joku kertoa kuinka näitä aikatauluja luetaan?  Aikataulun mukaan torilta lähtevät ovat ihan selkeästi ja luettavissa mutta olen jäänyt bussista jo kaksi kertaa kun bussi tulee eri aikaan kun aikataulu ilmoittaa ja siis muualla kuin torilla.

Minun piti kävellä tänään kauppaoppilaitokselta (mikä lie nykyinen nimi) Kauppapuistikolle.  Näin, että bussi tuli joten kurkkasin pysäkillä olevaan aikatauluun ja katsoin kelloa.  Kello oli tasan 9:24.  Pysäkillä olevassa aikataulussa oli aika 9:30 sekä netissä oleva kyseisen pysäkin aikataulu tässä http://vaasa.seasam.com/traveller/matkainfo?origin=valikko&command=linjavalinta&linja=*&key=49

Kumpikaan ei täsmää bussin liikennöintiin sillä tämän netistä otetun aikataulun mukaan bussit tulisivat  

9:10 bussi 4
9:38 bussi 4  

Bussihan tuli klo. 9:24

Auton numero oli 4.

Paikallisliikenteen aikatalun mukaan (sivu 35) http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/WebRoot/279781/Page.aspx?id=1175541 bussi lähtisi Runsorista
Klo. 9:00 ja 9:30.

Ohjeissa kerrotaan (sivu 66) "Tule ajoissa pysäkille" mutta mitä tarkoittaa normaalisti "ajoissa" sillä teoriassa (jos kyseessä ei ollut jokin "villi" vuoro) tuo "ajoissa" tarkoittaa 14 minuuttia aiemmin tai sitten bussi myöhästyi tai jos noudattaa pysäkillä olevaa aikataulu (joka näyttää olevan sama kuin bussin lähtöaikataulu Runsorista mutta jos tulkitaan, että se silti koskisi kyseistä pysäkkiä) niin pitäisi olla 6 minuuttia aiemmin.

Paljonko on tuo "hyvissä ajoin" käytännössä?

Miten aikatauluja tulkitaan ja otetaan huomioon muutokset?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #105 on: 21. 01. 2011 09:09 »
:D Anteeksi, että ensimmäinen reaktioni on vahingonilo, mutta se johtuu kyllä ihan tasan siitä, että voin samaistua tilanteeseesi hyvin.

Luulen, että 9:24 tullut bussi on tuo 9:10 joka oli siis lähes vartin "myöhässä". Se siis lähtee Runsorista klo 9:00. Tai sitten olikohan se tuo 9:27 pysäkillä pitänyt olla E1, mikäli se käyttää samaa numeroa kuin 4 (reitti ainaki lähes sama) En ole koskaan tollasta E1-vuoroa nähnyt, se olisi ollut siis 3min etuajassa.

Toisekseen olen myös tuolla kakkosella kulkenut ja Keskuskoulun pysäkillä jäänyt pois. Omat kokemukseni olivat, että se oli siinä n.3-5min vaille tasan, eli siis xx:55-xx:57. Enemmän 3min vaille kuin viittä vaille, ja silloin oli syksy, eikä näin liukasta.

Olen ihan samaa mieltä, että ajan arviointi menee arpapeliksi kun haluaa hypätä kyytiin jostain matkan varrelta, ainut miten olen homman ratkonut on, että kuljen muutaman kerran ja katson aina mihin aikaan bussi saapuu pysäkilleni. Ei sitä muuten tiedä. Se vaan, että riippuu kuskista ja kelistäkin sitten aika paljon.

Kuinkahan olis tarkotus päästä Vaasassa Gerbystä Runsoriin (ja takaisin) töihin, jos työtön osoitettaisiin vaikka Vaconille vuorotyöhön? Ei mitään mahdollisuutta ilman omaa autoa. Kimppakyytiä en ihan heti alussa laskisi mukaan, pitäähän sitä nyt eka oppia tietämäänkin paikat/työkaverit että mistä kukin kulkee.

Ei mitenkää onnistu tuollanen, karenssia pukkais... tai sitten olis aika reipas matka fillaroida pari kertaa päivässä.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #106 on: 21. 01. 2011 18:06 »
Vaasan paikallisliikenne on täysi vitsi, miten Menen Gerbyn torin läheltä turviikin rantaan ja otan vielä pienen kiltin 47kg koiran mukaan. Mun Pitäisi päästä takaisinki eli sekään ei onnistu, huumorin tajuinen taksi kuski kyllä kysyi haluaako se istua edessä. Alle kaksikymppiä reissu joten eihä tuo paha ole kun mennään ovelta ovelle ja huumorimiehiä löytyy taksikuskeista. On ihan turha puhua paikallisliikenteestä kun sitä ei ole, no eipä ole teitäkään aurattu ettei kummipyörillä pääse mihinkään. Julkaiseno kuvat josta näkee kuinka gerbyn terveysasemalle pääsi pari päivää sitten 13.40 lopputili pitäisi antaa koska terveyskeskus aukeaa kahdeksalta ja liikuntavammaisilla tai reilusti vanhoilla ei ollut mitään asiaa kyseiseen paikkaan.

Olis muutakin materiaalia julkaista mutta kehtaako omalla nimellä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #107 on: 26. 01. 2011 10:10 »
Vanha tuttuni ja entinen vaasalainen Pekka Autio läheti seuraavan meilin:

"Otas muuten sulka hattuusi aloittamalla vakava keskustelu siitä, miksi Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta ja Vaasan paikallisliikenne eivät ryhdy panostamaan biokaasuautoihin. Tarvittavaa metaania syntyy Stormossenilla ja sitä on edelleenkin saatavissa ainakin Suvilahden vanhalta katskilta.

Tietysti yksi syy on se, että bk-autojen katsastusmaksut ovat korkeita autoteollisuuden painostuksen vuoksi.

Mutta kuitenkin bk-autoihin kannattaisi satsata, koska polttoaine on paikallista tuotantoa ja ympäristöystävällistä. Kaiken lisäksi Vaasa ja Mustasaari saisivat osakseen helevatanmoisen määrän julkisuutta ja goodwillia."
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #108 on: 28. 01. 2011 07:07 »
Kävelin tänään kauppaoppilaitokselta kaupunkiin päin ja bussipysäkille, Ruutikellarintie / Silveria (Pysäkki numero 52), jonka aikataulu/linja alla,  kello oli 9:21 ja pysäkille tuli bussi jossa luki "Björköby". (Saattoi lukea muutakin mutta Björk.....oli alku.  Olisin voinut hypätä ihan huvikseni bussiin mutta en mitenkään voinut olla varma, että menisikö se torille päinkään.
 
08:10/4
08:26/E1 ja  8:38/4 eW
09:10/4  ja 9:38/4 eW
10:10/4  ja 11:12

Tietääkö kukaan miten aikataulua tulkitaan, että edes tuo bussi löytyisi?



 


10/4
Jonka aikataulu tässä yllä, 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #109 on: 01. 02. 2011 12:12 »
Suunnittelin 10 hengen opiskelijaryhmälle bussireittiä ja ajattelin kysellä opiskelijahintaa koska aikataulu ei anna ymmärtää, että opiskelijoilla olisi kertalippuun alennusta.  Tämä vaatisi varmistusta.   Meinasin jo näppäillä Studio Ticketin numeron, joka hoitaa paikallisliikenteen lipunmyynntiä,  mutta kun se alkoi 0700 ja tiedän sellaisen numeron olevan kallis numero.  Tarkistin ja euro menee heti ja sitten normaalimaksu.  Jäi kysely kysymättä ihan periaatteesta.  

Periaatteeni on, että harrastukseni ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa on minulle ilmaista ja jos maksulta välttyy niin sitä vältetään.  Nyt tuo periaate olisi rikkoontunut.  Hyvä tapa menettää asiakkaita on rahastaa jo puhelimessa.

Siirrän siis kysymykseni tänne ilmaiseen osioon kansalaisille.

Onko opiskelijoille alennusta kertalipun hinnasta joka muuten on 3 euroa?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #110 on: 01. 02. 2011 13:01 »
Onko opiskelijoille alennusta kertalipun hinnasta joka muuten on 3 euroa?

Kertalipun hinnasta ei ole alennusta.

Lippujen hinnat ryhmittäin:

Aikuiset

Kertalippu = vaihtolippu, voimassa yhden tunnin

arkena 3.00 €,
pyhäpäivänä 3.50 €

10 matkan sarjakortti
27.00€

40 matkan sarjakortti
Aikuiset 52.00 €

Kausikortti 30 päivää
Aikuiset 31.00 €

Lapset ja nuoret

Kertalippu

7-11 v
arkena 1.50 €
pyhäpäivänä 1.50 €

Kausikortti 30 päivää
Lapset  ja nuoret 7-18 v.  19.00 €

40 matkan sarjakortti
Lapset  ja nuoret 7-18 v. 31.00 €

Lastenvaunut
saa kuljettaa ilmaiseksi, tilan mukaan
Lapset alle 7 v. ilmaiseksi huoltajan seurassa

Opiskelijaliput

Opiskelija-alennukset:
Opiskelijat yli 18 v jotka asuvat Vaasassa
Kausikortti 30 päivää 25,00 €
Sarjakortti 40 matkaa 39.00 €

    *Opiskelijan on oltava kokopäiväopiskelija (oppilaitoksen todistus).

http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/Etusivu/Liput

HUOM! Sarjalipulla voi matkustaa useampi henkilö samalla kertaa, mutta  kausilipulla matkustaa kerralla vain yksi henkilö.

Soitin Vaasan paikallisliikenne Oy:n puh. 06-3120 326 ja kysyin tästä tarkemmin, puhelu käännettiin Toimitusjohtaja Jan Finne:lle. Hän kertoi, että 40-matkan sarjakortilla voi vaikka 40 henkilön matkan maksaa kerralla.Tai sitten 4 kertaa 10 tyyppiä. Riippuu paljonko kortilla on matkoja.

Se henkilö, jonka nimissä kortti on, niin hänen olisi tietysti oltava mukana sitten aina kun korttia käytetään, koska kortithan ovat henkilökohtaisia.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #111 on: 10. 02. 2011 09:09 »
Kokeilin Torstaina 3.2.2011 klo 9:35 mennä bussilla Suvilahdesta kaupunkiin.  Aikataulun mukaan bussi tulee 9:37.  Tiedän kokemuksesta, että bussi voi mennä nenän edestä  jos tulee vain paria minuuttia ennen joten odotin vain 9:40:een asti ja käytin toista kyytiä.  Tänään Torstaina olin hyvissä ajoin eli 9:30 pysäkillä Rinnakkaistie / Pitkämäentie , Pysäkki 281 johon siis bussin pitäisi tulla 09:37.  Ei tullut vielä 9:40.

10min odottelu 20 asteen pakkasessa alkoi jäädyttää nenää.  Odotin vielä 5 min eli 9:45 asti.  Sitten lähdin ripeästi kävelemään katsellen taakse josko se tulisi, että voisin hypätä kohdalle tulleille pysäkeille.  Kerkesin kävelemään melkein Rinnakkaistien liikenneympyrään, Rinnakkaistie / Teirinkatu B , Pysäkki 273.  Kello oli 9:50.  Aikataulun mukaan siihen tulee bussi 9:34 ja 9:39 mutta ei nyt.  Seuraava tulisi 10:02 ja olisi bussi numero 3.  Näin siinä mustan naisen odottavan bussia.  Mutta eihän mitään bussia pitäisi tulla vielä pitkään aikaan, mietin mutta ajattelin jäädä siihen pariksi minuutiksi huilaamaan.  9:51 tuli bussi.  Se oli kakkonen eli sen on täytynyt olla rutkasti myöhässä.  

Luultavasti olisin päässyt edelliselläkin kerralla mutta mistä sitä voi tietää, onko bussi mennyt?  

Kokeilkaa busseja.  Se on ihan mielenkiintoinen kokemus, mutta varatkaa jokin varakulkumuoto ja tässä tapauksessa 12 minuutin myöhästymiseen,  vaikka kävellen kuten itse olin ajatellut.  

On onnea jos kulkureitti on sama kuin bussilla, niin onnella on seuraavan pysäkin kohdalla, bussin tullessa, kuten minulle tänään kävi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #112 on: 10. 02. 2011 09:09 »
Älä Kari narraa, mullakin koira ihan säikähti kun näki Gerbyssö bussin. Tyhjähän se oli mutta niin harvinainen näky et säikky.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #113 on: 10. 02. 2011 10:10 »
On onnea jos kulkureitti on sama kuin bussilla, niin onnella on seuraavan pysäkin kohdalla, bussin tullessa, kuten minulle tänään kävi.

Olisit myös saattanut olla pysäkkien välillä...

En epäile yhtään, etteikö talvisin aikataulussa pysyminen ole kuskeillekkin vaikeaa, olosuhteet kun on mitä on... mutta kyllähän se nyt risuttaa, kun aikataulun mukaan hyvissä ajoin menee seisomaan ja sitten bussi onkin myöhässä. Ja sitten kun usein on vielä jokin määräaika mihin mennessä _PITÄISI_ itse olla jossain. Myöhästely ei kuulu tapoihini ja aiheuttaa suunnatonta stressiä, vaikkei vika olisikaan minussa, vaan jossain muualla. Tuskin tarvii monena aamuna töistäkään myöhästyä, kun komennetaan kilometritehtaalle.

Luultavasti olisin päässyt edelliselläkin kerralla mutta mistä sitä voi tietää, onko bussi mennyt? 

Niinpä... olen monta kertaa kironnut mielessäni pysäkillä seistessäni, että kumpikohan tässä nyt on sitten myöhässä... Ja kun tosiaan mielessä pyörii sekin, että uskallanko lähteä tästä vaihtamaan pysäkkiä, jos se auto sitten tuleekin? Pysäkin vaihto esim. kadun toiselle puolelle yleensä tarkottaa sitä, että valitsee sitten sen seuraavaksi tulevan linjan eli varman myöhästymisen...

On mielestäni hätävarjelun liiottelua, jos näin pienessä kaupungissa täytyy lähteä tuntia aiemmalla bussilla töihin, jottei varmasti myöhästy.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #114 on: 10. 02. 2011 10:10 »

Olisit myös saattanut olla pysäkkien välillä... 

Aivan totta.  Sellainen riski vaan on pakko tuollaisessa tilanteessa ottaa.  Siinä ei vissiin auta vilkuttelu bussille
pysäkkien välissä?   Pysäkithän ovat sitä varten.  Siksi kävelin ripeästi juuri pysäkkivälin ja paikoin juoksin ja hidastin aina pysäkin kohdalla. 

Mutta kyllä oli kylmä.  Vieläkin paleltaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #115 on: 10. 02. 2011 11:11 »
Tylin tänään aamusella pois keskussairaalasta, 17€ ja kyyti oli lämmin, kuski muikava ja kun näki kuinka  vaikeutta liikkumisessa olisi tullut vielä auttamaan sisälle asti. Olisin toki saanut lapun lääkäriltä ja tinkattua kelalta kympin tuosta takaisin mutta jossen kovin usein joudu taksin palveluja maksan kyllä kyytini itse. Kauanko olisin saanut kärvistellä kylmässä kun kekklo 10.20 ja missä ihmeessä olisin sitä ihmettä odottanut ja missä vaihtanut ja miten kävellyt päätepysäkiltä koia. Ihan harmiton toimenpide, koepala nilkasta.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #116 on: 10. 02. 2011 13:01 »
Älä Kari narraa, mullakin koira ihan säikähti kun näki Gerbyssö bussin. Tyhjähän se oli mutta niin harvinainen näky et säikky.

Niin no, pidit varmaankin selvänä, että lähdin Västervikistä mutta tällä kertaa lähdinkin Suvilahdesta tarkoituksena matkustaa Hietalahteen vaikka itse pidän kauppapuistikkoa keskustan alueena mutta kaupungin kaupunginosakartan mukaan Hietalahden raja kulkee korsholmanpuistikkoa pitkin joten kauppapuistikon loppupää numerosta 34 alkaen on Hietalahtea.

Näen usein busseja mutta kun itse sitä odotan niin se toisinaan  joko menee nenän edestä tai sitten myöhässä etten hoksaa enää odottaa niin kauaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline jiipee

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #117 on: 07. 03. 2011 13:01 »
Aloitin tämän keskustelun vuoden 2007 lopulla. Hienoa, että niin monet olette ottaneet kantaa. Harmittaa kuitenkin, kun niin monella on ollut ikäviä kokemuksia vaasalaisesta "paikallisliikeenteestä". Itse olen taas tänä vuonna aloittanut bussin käytön työmatkaliikenteessä. Myös minulla on ollut hankaluuksia lukea/tulkita aikatauluja - ja siitähän on aiheutunut turhaa mielipahaa.
Toinen kysymys on sitten aikatauluissa pysyminen. Ohjeissa todellakin kehoitetaan olemaan ajoissa pysäkillä, mutta mitä se tarkoittaa? Onpa käynyt niin, että bussin perävalot näkyvät vaikka itse on ajoissa paikalla. Eikä siinä edes auta kiukkuinen soitto VPL:n toimistoon.
Koska linja 3 palvelee periaatteessa hyvin minua työmatkoissani, olen siis päättänyt opetella paikallisliikenteen tehokäyttäjäksi säästääkseni luontoa ja omia rahojanikin. Palaan taas jossain vaiheeessa asiaan...

Muuten, olisi edelleen mielenkiintoista saada jonkinlainen selvitys "raitioliikenteestä Vaasassa", ehkäpä kuntalaisaloite asiasta todellakin voisi edesauttaa ideaa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #118 on: 07. 03. 2011 13:01 »
Itse aion taas nousta bussiin parin tunnin kuluttua ja torilta kaikki sujuu hyvin.  

Mutta vielä kertaakaan en ole päässyt bussiin joka minut veisi torille.  Aikataulun mukaan se ei vielä koskaan kahden kuukauden aikana tullut.  Menisin bussilla koska hinta on sama kun vaihto on ilmainen tunnin sisällä.

Olen tähdännyt bussiin jonka pitäisi aikataulun http://vaasa.seasam.com/karttasovellus/MainServlet?o=pysakki&lang=fi_FI mukaan tulla pysäkille Raastuvankatu 41 / Keskuskoulu (14) klo. 16:53.
Kyseessä on neljä korttelia joten kävelen sen alle 10 minuutissa.  Olen vaihdellut aikoja 16:45 alkaen ja myöhäisimpään olen ollut bussin kulkureitillä 17:00.  Enempää ei voi venyttää koska bussi jolla  jatkan lähtee 17:05.

En siis ole nähnyt kyseistä bussia koskaan tuolla reitillä.

Ketjun aloittaja kertoi, että 50 vuotta sitten pääsi bussilla minne vain.  Se varmaan on totta mutta ennen ei ollut nettiä josta voi katsoa pysäkki kerrallaan arvioidun ajan.  Harmi vain, että ohjelmassa on bugi tai auto ei pysy ajassa juuri tällä reitillä.  Olen huomannut, että toisaalla (Suvilahtea lukuunottamatta jossa heitto on ollut 12 minuuttia) bussi voi tulla sekunnilleen ja se on jo aika hyvin.
« Last Edit: 07. 03. 2011 14:02 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #119 on: 17. 06. 2011 21:09 »
OHO! Linjojen numerot ovat palautuneet ennalleen... lieneeköhän joku lukenut:


Voisikohan joku selventää minulle, miksi täällä ei voida käyttää kaikkia mahdollisia numeroita, joita on käytössä noiden bussilinjojen erottamiseen?

On 1 ja 2 jotka menevät sekä tänne ristinummelle päin että västervikiin... Samaten 3 ajaa suvilahteen ja gerbyhyn ja nyt linjaa nro 8 on NELJÄ eri variaatiota: A, B, AB ja tämä uusi P

-----

Mielestäni erittäin epäselvän kuuloista, jos jollekkin avautuu nämä numerointihommat niin kertokaa nyt niiden punainen lanka minullekkin.

Mietin vaan että jos joku joskus kysyy: "Anteeksi, mikä bussi menee Palosaarelle?" ja minä vastaan: "Linja nro 1 torilta tai 3 tuolta Raastuvankadulta" niin henkilö saattaa joutua Palosaaren sijasta Suvilahteen tai Ristinummelle tai sitten sinne Palosaarelle, jos huomaa vielä kuskilta varmistaa, että on astumassa oikeaan autoon.



Linja 7 (Linjan numero muuttunut, ennen linja 1)

7 Tori - Suvilahti - (Runsor) - Vanha Vaasa - Ristinummi
7 Ristinummi - Teeriniemi - Huutoniemi - Tori

Linja 9 (Linjan numero muuttunut, ennen linja 2)

9 Keskusta - Huutoniemi - Teeriniemi - Ristinummi
9 Ristinummi - Vanha Vaasa -(Runsor) - Suvilahti - Keskusta