En löytänyt parempaakaan vitjaa mihin tämän liittäisi.

Minun piti ajaa Västervikistä Isolahteen Paarmatielle. Tiehän sinne on olemassa mutta siitä
on 50 metriä tukitti. Tämä 50 metriä piti kiertää ja se aiheutti liikennettä jo ennestään tukkoisella
Alskatintiellä.
Varmasti tässä on ajatus, että se olisi turvallinen pyörätie mutta kun vaihtoehtona on tällainen
turha ralli niin tässä voisi mielestäni joustaa. Tie on kapea ja kävelijöille vaarallinen jos siihen syntyy paljon
liikennettä. Ja sitä syntyy varmasti. Sitä voisi kuitenkin kokeilla merkillä, "Ajo tonteille sallittu."
Jotenkin vain "lähellä luontoa" olevana ihmisenä minua harmittaa turha polttoainepäästöjen kerryttäminen kun siltä voisi välttyä. Matkaahan tulee 2-3 Km lisää tuosta kierrosta.
Vähän matematiikkaa.
Arvioisin, että tuosta kulkee 1000 autoa päivässä (arvio tempaistu hatusta ja voi heittää aikalailla) ja lisämatka 2 km jos siis vaikka haluaisi keskustaan. Se tekee 2000 ylimääräistä kilometriä ja niin paljon ylimäärästä pakokaasupäästöä kuin 2000 km:iin mahtuu. Se päästö jää kuitenkin yhden neliökilometrin alueelle kaikkien Isolahtelaisten hengitettäväksi. Vain etelätuuli puhaltaisi päästöt muualle. Nykyinen tilanne on sellainen, että Isolahti on pakokaasupäästöjen piirityksessä. Niin hassulta kuin kuulostaa niin Isolahden läpi ajaen tämä päästö ainakin puolittuisi sekä se jakaantuisi nyt kahteen osaan.
Huomatkaa vielä, että Tuolle matkalle mahtuu keskimäärin 5 ensimmäistä kilometriä jolloin autojen päästöt ovat moottorien kylmyydestä johtuen paljon suuremmat.
Mitäs jos avattaisiin Huvilatie liikenteelle vaikkapa aluksi "Tonteille ajo sallittu?"
Se jakaisi keskustaan kulkevan liikenteen osittain Nummikadulle joka menee tukkoisen Alskatintien yli ja kaikki liikenne sen kautta olisi siis pois Alskatintieltä.