Author Topic: Autokuume  (Read 49480 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #80 on: 27. 09. 2007 16:04 »
Edelleen jaksan hämmästellä että vaasassa (ja suomessa) on ollut tuollainen kuvan kaltainen -67 Chevelle SS 396..?! Ilmeisen vähäisellä käytöllä sitten ollut valmistuessaan kun ei ole missään näkynyt? Onko tietoa missäpäin tuo auto nykyään liikkuu, ja milloin tämä on ollut täkäläisissä maisemissa?

Auto ei ole koskaan käynyt Vaasassa, eikä edes Suomessa. Viimeinen tietoni siitä (joskus vuonna -87) oli että auto olisi viety Norjaan ja myyty siellä.

Quote
Tuosta moottorin vaihdosta, minkä ihmeen laatikon siihen vaihdoit kun alkuperäiset kiinnikkeet ei enää käynyt?

Laatikossahan ei ollut mitään ongelmia, vaan moottorissa. Kuten kirjoitin:
Quote
Oli aika mielenkiintoista sovitella kone runkoon, sillä kysymyksessähän oli -67 runko ja -77 kone.

Alkuperäiset, rungossa olevat moottorinkiinnikkeet eivät sopineet kymmenen vuotta uudempaan koneeseen - tai päinvastoin, -77:n kiinnikkeet eivät sopineet Chevellen alkupäräisiin kiinnikkeisiin. Käytin ne uudemmat, jotka hitsasin suoraan runkoon kiinni. Koneessa olevat vastakappaleet valmistin itse ja niiden avulla siirsin myös konetta hieman keulaa kohti.

Quote
mutta kardaania piti vielä lyhentää.

Onnistuiko hyvin? Minähän jouduin jatkamaan. Heppasin pätkän väliin sorvissa, mutta siitä huolimatta oli vaikea saada siitä suora ja tasapainoittaa.


Ok! Jotain tämmöistä vastausta kyllä odotinkin koska tiedän melko tarkkaan millaisia 1966-67 malleja suomessa ja pohjanmaalla on liikuskellut viimeisten 20+ vuoden aikana. Kaksioviset varsinkin on ollut harvinaisia ja ss malleja tuskin ainoatakaan?

Tuossa koneenvaihdossa putosin nyt kärryiltä, mutta ei se mitään. Chevelleen onnistuu asentaa pikkulohkon yleensä ihan pulttaamalla paikalleen, eli normaali rutiinihomma. Ja alkuperäinen pg vaihteisto on fyysisiltä mitoiltaan kaikkein pienin laatikko, joitain manuaalivaihteistoja lukuunottamatta..

Jep tuo kardaanin lyhennys onnistui erinomaisesti. Pieni viipale pois, yksi hitsaussauma ja tasapainoitus. Pidennettäessähän joutuu laittamaan palan väliin ja kaksi saumaa joten suoruuden ja tasapainoituksen suhteen paljon pahempi homma!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #81 on: 28. 09. 2007 12:12 »
Tuossa koneenvaihdossa putosin nyt kärryiltä, mutta ei se mitään. Chevelleen onnistuu asentaa pikkulohkon yleensä ihan pulttaamalla paikalleen, eli normaali rutiinihomma.


Ei onnistu. Moottorin kiinnikkeet eivät ole samat Camaro -77:ssa ja Chevelle -67:ssa.
Selvyyden vuoksi; minulla oli Chevellen kiinnikkeet runkoon, mutta ei moottoria, eikä näin myöskään kiinnikkeitä. Uudet kiinnikkeet sain uuden moottorin mukana. Näitä uusia ei voinut taas pultata kiinni runkoon, vaan hitsasin ne kiinni.

Quote
Ja alkuperäinen pg vaihteisto on fyysisiltä mitoiltaan kaikkein pienin laatikko, joitain manuaalivaihteistoja lukuunottamatta..

Aivan. Siksi Camarosta nappaamani automaattilaatikko ei mahtunut auton alle, ilman että siirsin koko pakettia hieman eteenpäin.
« Last Edit: 28. 09. 2007 12:12 by Eric Sardinas »

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #82 on: 28. 09. 2007 15:03 »
..eiku, okei olkoot. Ennenhän ei tosiaan välttämättä ollut tarjolla kaupan hyllyllä moottorinkiinnikkeitä kuten nykyään, että eipä ne omat sovellukset niin harvinaisia olleet..

Noista SS Chevellen harvinaisuudesta aikoinaan tuli mieleen että olihan tämä auto jo silloin 70- luvulla tiedossa: http://public.fotki.com/Rinnewood/events/accmeet07/1007221.html
En tosin ole varma onko alkuperäinen ss malli, vai onko merkit jälkeenpäin laitettu, kuten usein on tehty. Mielenkiintoista auton kohdalla on sen historia. Se on tänä kesänä otettu ensimmäistä kertaa ulos tallista lähes 30 vuoteen! Kaikki sen aikaiset erikoismaalaukset, renkaat, vanteet, roiskeläpät ym ovat edelleen kuin silloin aikoinaan 1970-80 lukujen taitteessa..!
Niin ja kuvassahan on vuosimalli -66 joka on takavaloja sekä keulaa lukuunottamatta samanlainen kuin vuotta nuorempi -67.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #83 on: 28. 09. 2007 22:10 »
Juu, itse pidän enemmän -67:n takavaloista.

Ja usko nyt vaan, jos nappaat -77:n Camaron koneen kiinnikkeineen, niin sitä et voi pultata kiinni Chevellen runkoon.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autoista
« Reply #84 on: 28. 10. 2007 08:08 »
Koiravero poistettiin ja menetettiin 39000 €uroa.  En ota edelleenkään
kantaa sen tarpeellisuudesta mutta kyllä asiat olisi hyvä pitää jonkinlaisessa
tärkeysjärjestyksessä.  Kenellekään ei ole tullut edes mieleen, että
sähköautolla maksetaan edelleen käyttövoimaveroa (Dieselvero) jolle
ei ole minkäänlaista perustetta.

Vaasassa kulkee tälläerää 3 sähköautoa.  Niiden veromenetys olisi ollut
237 €uroa.

Tosin tämän veronhan kerää valtio, joten siihen kaupungilla ei taida olla
mahdollisuutta vaikuttaa mutta haluan nyt edes näin tuoda tämän asian
esille.

Eihän vero suuri ole mutta mielestäni yhtä perusteeton kuin koiravero.

Tänä aamuna oli portinpielessä puoli metriä pihani puolella "tervehdys" 
Koiranpaska.  Olenko jotenkin kummallinen?  Minä en kehtaisi tehdä tuollaista
kellekään.  Vikahan ei ole koiran vaan siinä narun toisessa päässä. 
Tällalailla tehdään koiravihaajia ja ihan suotta.


Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autoista
« Reply #85 on: 28. 10. 2007 09:09 »
Kenellekään ei ole tullut edes mieleen, että
sähköautolla maksetaan edelleen käyttövoimaveroa (Dieselvero) jolle
ei ole minkäänlaista perustetta.

Eihän vero suuri ole mutta mielestäni yhtä perusteeton kuin koiravero.

Tämä on kylläkin "järjetön" peruste järjellä suunniteltuun ideaansa viitaten,
jonka oleellisin peruste  lienee tällä hetkellä sähköautoilun tukahduttaminen
heikosta kilpailutilanteestaan johtuen.

         Yhtä hyvin voisi maksattaa käyttövoimaveroa taulutelevisioista,
         niiden kotitalouksien sähkönkulutusta kansallisesti kasvattavaan 
         rasitukseen viitaten.

Varsinaiseen ja kyseiseen  "muinaisjäänne" koiraveropointtiin viitaten, voisi kuitenkin verrata lievästi karrikoiden vaikkapa tätä toista saman gategorian veromallia, eli TILAPÄISEKSI aikanaan asetettua
nk. autoveroa, jonka tilapäisyyden merkkivuosi lienee jo ohitettu huomattava aika sitten
pysyvyyteen siirtyen.

Ja nimenomaan kasvavin kriteerein.
Quote

Moderaattori

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #86 on: 28. 10. 2007 16:04 »
Autokuume on merkillinen sairaus. Kun se iskee, on vain yksi parannuskeino ja se on auton hankkiminen. Vaasalainen Roy Rabb (Ernst Birger Roy Rabb , 67) sairastui autokuumeeseen vuonna 1989 kun näki Pohjalaisessa jutun ”köyhänmiehen urheiluautosta” eli Ford Eaglesta.

Silloinen Wihuri Oy Autola aloitti elokuussa 1989 Kit Car autorakennussarjojen maahantuonnin. Kit Car autolla tarkoitetaan omatoimisesti rakennussarjasta ja tuotantoauton komponenteista rakennettavaa autoa.

Lue blogin juttu:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/540-Kit-Car-unelma-autosta.html

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #87 on: 29. 10. 2007 14:02 »
Jassoo.  Roy Rabbin urheiluauto ei sitten kiinnostanut ketään.  Ei se ole kiinnostanut Roytakaan kovin paljon viimeisten 20 vuoden aikana.  Niin maailma muuttuu.  Muista on auto ( ja Roy) olvat vielä nuoria, no keskiikäisiä ja teräisiä  Siitä on aikaa.

Terkkuja vaan
Johansson

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #88 on: 29. 10. 2007 20:08 »
Jassoo.  Roy Rabbin urheiluauto ei sitten kiinnostanut ketään.

Kyllä se varmasti monia kiinnostaisi, mutta kun niistä ei juurikaan täälläpäin ymmärretä mitään.

Muistaakseni tuohon samaiseen aikaan toimi Sepänkylässäpäin jokin firma,
joka tuotti noita lasikuitukoreja valmiina volsun alustalle pultattaviksi ja niitä jokunen
myös kiertelikin toria, koppa täristen, sekä boxeri laulaen, kunnes katosivat direktiivien viidakkoon
mädäten.

Taitaa olla tämä Raskun Jussi, joka lähes ainoana on näiden päälle täälläpäin jotain ymmärtänyt
jopa Euroobassa kulkien ja muut maaradoilla standardivehkeitä sinapit rinnuksilla toppavaatteissa ihaillen.

Tämähän on jukoliuta, kuitenkin Pohojammaa.

Ja Laihia lienee sen pääkaupunki..

« Last Edit: 29. 10. 2007 20:08 by Professional »

AD

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #89 on: 11. 11. 2007 19:07 »
Jassoo.  Roy Rabbin urheiluauto ei sitten kiinnostanut ketään.  Ei se ole kiinnostanut Roytakaan kovin paljon viimeisten 20 vuoden aikana.  Niin maailma muuttuu.  Muista on auto ( ja Roy) olvat vielä nuoria, no keskiikäisiä ja teräisiä  Siitä on aikaa.

Terkkuja vaan
Johansson

No on tuo Eagle ollut kuitenkin Vaasan auto- ja moottorimuseossa vuonna 2006 jolloin teemana oli MADE IN VAASA ,nähtävästi on jäänyt käymättä näyttelyssä

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #90 on: 02. 12. 2007 12:12 »
Halutaan ostaa edullisesti To,yota Corolla -89 alkuperäinen pölykapseli

tapio.parkkari@netikka.fi


Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #91 on: 08. 02. 2008 13:01 »
Suomalaiset sähköautot loppuvat kohta. Niitä on enää 7 kappaletta myynnissä koko Suomessa. Myynnissä olevat sähköautot ovat kaksipaikkaisia ja niissä on hyvä tavaratila,

Kun kaikki myynnissä olevat sähköautot on myyty, tulevaisuus tuo maahan erilaisen auton. Se on hybridi tai sellainen jossa on polttomoottori varalla.

-Suomen tieliikennelaki ei kuitenkaan hyväksy sellaista sähköautona. Vain aito yksinään sähköllä toimiva auto on aito sähköauto. Sen voi siis ladata vain pysähdyksissä.

Kari Lajunen myy Elcat sähköautoja Oivakaihtimen tiloissa kauppapuistikolla.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Herkkumutteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #92 on: 08. 02. 2008 14:02 »
Ymmärisinkö blogin jutun oikein, että Kari myös myy näitä sähköautoja? Mihin hintaan?

Hieno homma! Onnea ja menestystä, tällainen bisnes on kestävällä pohjalla, ja kysyntä kasvamassa!

Ja niin kuin Kari sanoo, moni puhuu mutta harva toimii. Esim pienyrityksille olisi tässä oiva mahis profiloitua ympäristöystävällisenä firmana, ja ostaa/liisata sähköpelit.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #93 on: 08. 02. 2008 15:03 »
Kiitos mielenkiinnosta luontoystävällisiä sähköautoja kohtaan.
Vastaisin mielelläni noihin hinta- ym. juttuihin mutta minulla ei ole oikeutta
käyttää tätä markkinointikanavana niin mielelläni kuin sen tekisinkin.  Minulta
voi toki kysellä kaikkea sähköautoon liittyävää.  Tuohon juttuun tarjosin
linkkiä jossa olisi ollut varastossa olleiden autojen hinnat ym. tiedot mutta
se oli ymmärrettävästi liikaa.  En koskaan katso lahjahevosta suuhun. 
Kun kerran sain noin hyvän artikkelin etusivulle niin olen enemmänkin
kuin tyytyväinen.  Toivottavasti ylläpitäjä
ei pidä pahana kun vastaan kysymykseen linkittämällä sen tähän.
« Last Edit: 08. 02. 2008 15:03 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #94 on: 08. 02. 2008 18:06 »
Anna palaa vain Kari! Jos foorumin ylläpito on itse tehnyt sen ratkaisun että lähtee tekemään markkinointia tukevan artikkelin blogiin niin silloin kaikki keinot ovat sallittuja!

Yksi pointti jäi toki hämäräksi. Millä tavalla sellainen hybridiauto on huonompi kuin pelkkä sähköauto?

Noihin sähkökulkupeleihin pitäisi kehittää jonkinlainen "äänigeneraattori" joka tuottaa edes hiukan ääntä ettei mummot kävele sähköauton tai mopon alle jossain kadunvarrella, pyörätiellä tai prisman parkkiksella, nimittäin vanha sanonta pätee: "Loud pipes save life"!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #95 on: 08. 02. 2008 18:06 »


Yksi pointti jäi toki hämäräksi. Millä tavalla sellainen hybridiauto on huonompi kuin pelkkä sähköauto?

En tiedä.  Kukaan ei vielä ole sellaista väittänyt.  Hybridiautohan toimii kuten
sähköauto mutta siinä ajon aikana tehdään se sähkö.  En ole perehtynyt siihen
niin tarkkaan.  Siinä autoa ei siis ikinä tarvitse ladata ja polttoaineena taitaa
olla vety.  Näin sitä ei tarvitse pysähtyä lataamaan välillä.  Siksi tulevaisuudessa
puhdas sähköauto  näyttäisi jäävän hybridin varjoon ellei sitten litiumakusto
halpene oleellisesti.  Sähkö edelleen kotipistorasiasta on kuitenkin halvinta.
Litiumin teho on kolminkertainen ja sitä mahtuu 3 kertaa enemmän samaan
tilaan ja se kestää kolme kertaa pitempään ja sen voi purkaa tyhjemmäksi
kuin muut akut.  Kaikki nämä karkeasti sanottuna.
Hybridiauto on monessa suhteessa parempi kuin puhdas sähköauto.  Ainoa asia
mikä siinä ei sähköautona täyty on se, että sen sähkö tehdään ajon aikana
sekä tämä sähkö on kalliimpaa kuin kotipistorasian sähkö.
Kyselin katsastuskonttorilta sitä, että josko lataisin autoani aggregaatilla ajon
aikana.  Sieltä kerrottiin, että se ei silloin enää täytä puhtaasti sähköautoksi
rekisteröidyn auton määritelmää koska sen tarvitsema sähkö tehdään ajon
aikana.  Samaten sen päästövaatimukset ylittyvät melkoisesti.  Auton saa
kuitenkin paikallaan ollessa ladata töpselistä tai aggregaatista kunhan
aggregaatissa ei käytä polttoöljyä vaan dieselpolttoainetta.  Hybridiauto
toimisi tällä tavalla ja sitä ei siis voisi rekisteröidä sähköautona.  Tämä oli ehkä
ajatus joka vähän väärinymmärrettiin.

Ajattelin, että tämä ei olisi ollut viimeinen artikkeli.  Siksi pysyn ihan
tarkkaan ylläpidon raamien sisällä.

Piippari autossa on.  Käytän sitä kun lähestyn takaapän tielläkulkijoita.
Se on sama kuin peruutussummeri mutta tässä se toimii nappulasta
kytkemällä se päälle kunnes se kytketään pois päältä.


« Last Edit: 08. 02. 2008 18:06 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #96 on: 08. 02. 2008 18:06 »
Eiku, tuosta blogin jutusta sai sen käsityksen että niitä nykyisiä sähköajoneuvoja on jäljellä enää tietty määrä jonka jälkeen tulee uusi malli ja niinpäinpois niinkuin huonompaan suuntaan mentäis suomen lainsäädännön (?) kannalta..
Juu onhan tuollaisissa pikku sähkökaapeissa tietty ideaa jota monen taajama-alueella toimivan yrityksen tai suuremmankin (esim ABB, Wärtsilä tms) kannattais harkita paikkakuntakohtaiseen tsuppariliikenteeseen. Lyhyet välimatkat eli lähin töpseli likellä..


Niin.. olipas taas omituinen kannanotto mieheltä jonka mielestä AUTON liikuttamiseen tarvitaan iso, noin seitsämänlitrainen, ja kahdeksansylinterinen bensiinimoottori jolla herätetään henkiin kaikki lähitienoon autohälyttimet pelkällä oikean takaraajan oikaisulla.... ;) Suonette anteeksi tilapäisen mielenhäiriön?!

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #97 on: 08. 02. 2008 19:07 »
Kari, et nyt oikeasti meinaa mitään piipparia?!
Kyllä sähköautossakin voi oikea ääni olla! Kopsaa vaikka tuosta nauhuriin sopivaa taustaääntä sille sähköautolle:
http://www.youtube.com/watch?v=Cpu0B-RjMgI
Sori, ei ollu parempaa tähän hätään, voin koittaa ensikesänä tallentaa hiukan parempaa taustahälinää..
:)

Offline Superhessu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #98 on: 08. 02. 2008 20:08 »
Hybridiautohan toimii kuten sähköauto mutta siinä ajon aikana tehdään se sähkö.  En ole perehtynyt siihen niin tarkkaan.

Tuolla on hyvä tutustua Toyota Priuksen tekniikkaan.
http://www.toyota.fi/cars/new_cars/prius/index.aspx

AD

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #99 on: 08. 02. 2008 20:08 »
Onkohan tässä topiikissa jo lipsahdettu luokkaan OT,,,,,
Autokuume on käsittääkseni aivan toinen asia.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #100 on: 08. 02. 2008 21:09 »
Onkohan tässä topiikissa jo lipsahdettu luokkaan OT,,,,,
Autokuume on käsittääkseni aivan toinen asia.
Harvinaisen oikeaan osunut kommentti..!

Tuli tuolla ruotsalaisella "Blocket" sivustolla joku aika sitten vastaan auto joka sykähdytti vakavasti; Chevy Biscayne 2D -65 isolohkotekniikalla..

Tuli vakava ajatus että pitäskö tollanen hinata kotimaahan..?

No, sinne jäi, toistaiseksi...

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #101 on: 08. 02. 2008 21:09 »
Kuten blogin etusivulla kerroin, sähköautolla on sielu.  Se ei elä omaa elämäänsä
mutta siitä pitää huolehtia kuin sielullisesta.  Sitä pitää hoitaa.  Sille pitää antaa
ruokaa, eli sähköa.  Jos sille ei anna sähköä se kuolee.  Tosin se voidaan
herättää henkiin elimensiirrolla eli vaihtamalla akut.  Sähköautossa on muitakin
sellaisia inhimillisiä ominaisuuksia joita polttomoottoriautoissa ei ole.  Sähkö-
autoilijat ovat oma kansanryhmänsä kuten urheilukalastajat tai koiraihmiset.
Heillä on ikäänkuin läheisempi yhteys autoonsa.  Joka kuukausi avaan sen
akuston kannen ja annan sille tislattua vettä.  Yleensä sen voi tehdä sivuovista
mutta tämän kuun alussa tuuli ja pyrytti.  Ovet oli pakko olla kiinni.  Silloin vain
otin akuston kannen ulos ja menin kontalle auton takaosaan ja vesitin ne siitä.
Olen numeroinut joka akun ja vesitän numerojärjestyksessä.  Akkuja on
13 kpl.  Jos niissä on pölyä, pyyhin ne puhtaaksi.  Sitten otan yleismittarin
ja mittaan jokaisen jännitteen.  Tosin lepotilassa olevan akun jännitteen
mittaamisella ei paljon mitään tietoa saa mutta huomaan jos on heittoa.
Joka päivä annan sille aitoa töpselisähköä.  Se on Vaasan sähköä. 
Työpaikalla annan hyvää jatkoa.  Eli hyvällä jatkojohdolla.  Mikä tahansa jatkojohto
ei käy.  Se on punainen.  Näin auraaja erottaa sen lumihangesta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #102 on: 08. 02. 2008 22:10 »
Kuten blogin etusivulla kerroin, sähköautolla on sielu.  Se ei elä omaa elämäänsä
mutta siitä pitää huolehtia kuin sielullisesta.  Sitä pitää hoitaa.  Sille pitää antaa
ruokaa, eli sähköa.  Jos sille ei anna sähköä se kuolee.  Tosin se voidaan
herättää henkiin elimensiirrolla eli vaihtamalla akut.  Sähköautossa on muitakin
sellaisia inhimillisiä ominaisuuksia joita polttomoottoriautoissa ei ole.  Sähkö-
autoilijat ovat oma kansanryhmänsä kuten urheilukalastajat tai koiraihmiset.
Heillä on ikäänkuin läheisempi yhteys autoonsa.  Joka kuukausi avaan sen
akuston kannen ja annan sille tislattua vettä.  Yleensä sen voi tehdä sivuovista
mutta tämän kuun alussa tuuli ja pyrytti.  Ovet oli pakko olla kiinni.  Silloin vain
otin akuston kannen ulos ja menin kontalle auton takaosaan ja vesitin ne siitä.
Olen numeroinut joka akun ja vesitän numerojärjestyksessä.  Akkuja on
13 kpl.  Jos niissä on pölyä, pyyhin ne puhtaaksi.  Sitten otan yleismittarin
ja mittaan jokaisen jännitteen.  Tosin lepotilassa olevan akun jännitteen
mittaamisella ei paljon mitään tietoa saa mutta huomaan jos on heittoa.
Joka päivä annan sille aitoa töpselisähköä.  Se on Vaasan sähköä. 
Työpaikalla annan hyvää jatkoa.  Eli hyvällä jatkojohdolla.  Mikä tahansa jatkojohto
ei käy.  Se on punainen.  Näin auraaja erottaa sen lumihangesta.
Mitenkään riitaa haastamati Kari, eikö tämä ole pelkkää jatkoa sanalle OT?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #103 on: 08. 02. 2008 22:10 »

Mitenkään riitaa haastamati Kari, eikö tämä ole pelkkää jatkoa sanalle OT?

Rupesin itsekin miettimään, että miksi keskustelen aiheesta täällä ja sitten
huomasin, että tulin etusivun linkin kautta.  Eli ylläpito on halunnut etusivun
autojutustani käytävän keskustelun käytävän juuri tässä osiossa. 
« Last Edit: 09. 02. 2008 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #104 on: 08. 02. 2008 23:11 »
Kuten blogin etusivulla kerroin, sähköautolla on sielu.  Se ei elä omaa elämäänsä
mutta siitä pitää huolehtia kuin sielullisesta.  Sitä pitää hoitaa.

Kyllä meikän suorasuihku Bemullakin on sielu.

Vaikka se lepäilee parkkipaalulla hevosiaan lepuuttaen ja rauhallisena leväten, saa se aina
kaikenmaailman haalarihousujen katseet kääntymään, vaikka vain perse sihtaisi katsojaan.

Sillä on jonkinlainen oma Itsetunto, jota ei tarvitse Japaninlipuilla lämmittää.

Saatana, kun se on aina iloinen, kun hyräyttelen pollet hereille ja lähdemme jälleen laukkaan.

Se meno kun on niin kevyttä, kun on sitä voimaa, joskus pelottaa, että se nukahtaa rattiin
kun se laulaa: Let`s Fly, Sky High.

      Sillä on sielu.

         Eikä se päästä minua sinne.

              Aja hiljaa, isi nyt vain...

AllGoodCleanFun

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #105 on: 09. 02. 2008 11:11 »
Saattaapi sähköautot olla varteenotettava vaihtoehto jo lähitulevaisuudessa.
http://www.sahkoautot.fi/
Mitä tykkää suorasuihkubemarin sielu sähköauton ominaisuuksista(0-100 km/h 3,6 s.)

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #106 on: 09. 02. 2008 13:01 »
Kyllä suomesta vielä löytyy autonvalmistusperinteitä: *klik*
Pakko se on uskoa kun netistä kerran löytyi tehtaan linkki.. ;)

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #107 on: 09. 02. 2008 14:02 »
Kyllä suomesta vielä löytyy autonvalmistusperinteitä: *klik*
Pakko se on uskoa kun netistä kerran löytyi tehtaan linkki.. ;)

Tuo Wanker 4x 4, on varmasti poikamiehen mieleen, mutta lisäisin mallisarjaan itse kuitenkin
ehkä vielä kokeneemman keski ikäisen status trendin, eli Jerk(er) One in One.

Vähän samoin siis,  kuin Mercedes kontraTuulipuku, tai  Lada kautta Supiturkki ja silleen.

Eli tyylitaju kunniaan.

    Tuohon sähköauton kiihtyvyyteen viitaten: 3.7 sekuntia tuosta vielä pois, niin mennään ajassa
    taaksepäin, eli sekunnit ovat turhaa.
    Sielu on taas asiaa, joka vaatii aikaa, ajantajusta puhumattakaan..
   

   

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #108 on: 09. 02. 2008 15:03 »
Ja mikäli ei ole varaa uuteen kotimaiseen niin kannattaa vilkaista jälleenmyyjän linkkiä ja sieltä "vaihtoautot". Hienoja vaihdokkeja tarjolla.. Luulis autokuumeen helpottavan!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #109 on: 09. 02. 2008 15:03 »
Ja mikäli ei ole varaa uuteen kotimaiseen niin kannattaa vilkaista jälleenmyyjän linkkiä ja sieltä "vaihtoautot". Hienoja vaihdokkeja tarjolla.. Luulis autokuumeen helpottavan!

Soittelin tuonne Teat:ille, mutta huonon säkän suosikkina, olivat helevata  jo myyneet tuon Ceeveen
ekaksi kerinneelle.

Ja motiivikin oli kuulemma ollut kunnossa.

Elikkä, kun viidestä tonnista oli saanut viisikymppiä takaisin.

         Perkele, että ottaa koppaan..
« Last Edit: 09. 02. 2008 15:03 by Professional »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #110 on: 09. 02. 2008 16:04 »
 Tässä myös yksi kannatettava kulkuväline malli Suomen osalta 0.3 prosentin saasteosuuteen
 Jenkkien ja Japsien 50 % osuuden kanssa painien.

 kyseessä lienee jokin Nojaa Akin, tai nk. Nojakin risteytyksen Sedan malli, liikenteen sekaan hinkuen.

 Kiihtyvyydestä ei ole niin tietoa, mutta ns. hevosten liikkeet ovat suorassa suhteessa kuljettajan   
 ruokavalioon, ideaaliin eli ts. oikeaan ravintoympyrään suhteuttaen.

 Varsinaisten "päästöjen" osaltahan vispilän jätökset ovat lähinnä vain Puhdasta paskaa
 joka voitaneen jättää vaikka kulkuväylien varsille, perinteistä Koiranpaska logiikkaa viljellen
 eli harmittomaksi lannaksi palaen.

 Mitä sillä  urbaanissa citymiljöössä sitten ikinä lannoitettaneenkin, onkin taasen korkeamman 
 tajunnan käsissä, aina myöhemmäksi anteeksiannoksi muodostuen.

 Etukäteen kiittäen, eli anteeksi, että olen olemassa..
 

 
« Last Edit: 09. 02. 2008 16:04 by Professional »

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #111 on: 09. 02. 2008 19:07 »
Kuten blogin etusivulla kerroin, sähköautolla on sielu.  Se ei elä omaa elämäänsä
mutta siitä pitää huolehtia kuin sielullisesta.

Kerroppas mitä tuollaisen auton käyttökustannukset ovat? Jotain veroja? Paljonko?
Entäs paljonko maksaa akuston täyteen varaaminen ja pitkällekkö sillä pääsee?
Miten se saadaan talvella lämpöiseksi?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #112 on: 09. 02. 2008 19:07 »
Käyttökustannukset ovat noin viidesosa eli se on siis sähkö.
Sitten vero on noin 70 euroa nimellä käyttövoimavero.  Siis aivan väärä
kohde ja väärä vero mutta minkäs teet.  Ennen sen nimi oli Dieselvero
mutta sen nimi muutettiin niin se sopii paremmin sähköautollekin.
Akuston täyteen varaaminen joka päivä siten, että sillä ajetaan 1000
km kuukaudessa maksaa 40 euroa kun sähkö oli 11cn/kw.  Nyt se on
vissiin 13 cn.  Sehän nousi juuri.  Eli se on 1,33 euroa kertalataus
ja sillä ajaa 33,33 km.  Kulutus/100 km on siis 3,9 euroa sähköa jossa
on kaikki yhdestä töpselistä otettu sähkö.  Eli vähän satunnaista
lämmitystäkin mutta tuon mukaan sen voi laskea.  Minulla oli iso
bensa-auto ja siihen verrattuna kulutus oli viidesosan.

Yhdellä latauksella ajaa maksimillaan 80 km mutta kaupunkiajoa
se on 50 km ja taloudellista ajoa se on 25 km.

Talvella auto lämpenee polttoöljyllä.  Vakiona niissa tosin on bensalämmitin
mutta omaani vaihdoin sen heti.  Älytöntä polttaa kallista bensaa jossa
maksetaan haittaveroa puolet ja jota kuluu enemmän.  Polttoöljyssä
ei ole haittaveroa ja se on siis dieselöljyäkin halvempaa mutta silti
se on samaa ainetta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #113 on: 09. 02. 2008 22:10 »
Käyttökustannukset ovat noin viidesosa eli se on siis sähkö.


Paljonko näissä sitten ovat ne perinteiset nk. Ylläpitokustannukset.

Eli mikä käyttöikä akuilla ja paljonko uusien hankintahinta.?

Ikiliikkuja tuo ei myöskään liene, eli mistä löytyy huolto ja millä hintatasolla lienee varaosat.?

       Nämä kun prässätään sitten lisäkustannuksineen ( Vakuutukset, tarvikkeet ja vakiohuollot )
       budjettiin, niin voidaan puhua jonkinlaisesta kilometri hinnasta.

       Btw. Miksi muuten vaimosi ajelee mieluimmin bensavehkeellä, sähinkäiset laistaen
              uppoaako säästö brenkkuun, hur är det, sano polakki..? :-)


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #114 on: 09. 02. 2008 22:10 »
Ylläpitokustannukset ovat suunnilleen samat kuin tavallisella autolla.  Tässä ei
ole moottoriin kohdistuvia huoltoja mutta akusto pitää vaihtaa noin kolmen
vuoden välein ja laadusta riippuen se maksaa 2166 - 3680 €.  Halvin
akkupaketti on tämä "sielullinen" joka pitää vesittää kerran kuukaudessa
ja se kestää arviolta 2-4 vuotta ajotavasta riippuen.  Tuo kalliimpi akkusarja
on huoltovapaa ja parempilaatuinen.  Sille ei siis tarvitse tehdä muuta kuin
pitää se latingissa.  Hintaero on kuitenkin niin suuri, että itse päädyin tuohon
halvempaan ja samaten myymäni auto varustettiin samanlaisilla vesitettävillä
akuilla.

Huolto on Raskoneella.  Entinen EasyKm.  Siis erityisesti sähköautolle
vaadittavissa huolloissa.  Muun huollon voi teettää muualla.  Eli huolto on hieman
edullisempi kuin pottomoottoriautossa mutta akuston vaihto 3 vuoden välein
tekee siitä hieman kalliimman.

Auto on tehty vakioauton alustalle joten sen varaosat eivät ole paljoa
kalliimpia kuin muillakaan mutta käytännössä ne muodostuvat välillisesti
kalliimmiksi.  Autoni hylättiin raidetangon nivelen klappaamisen vuoksi
katsastuksessa ja osan hankinta kesti niin kauan että jouduin katsastamaan
sen uudelleen ja maksoin siis kahdet katsastusmaksut.  Nyt toinen nivel
klappaa ja Elkatin huollossa ne ovat näköjään hyllytavaraa.  En vain silloin
hoksannut sitä kysyä.  Arviolta tuo nivel maksaa 30,- ja työ 65,- niin se
on arviolta satasen nivelkorjaus.

Ihmettelin jo vuosi sitten kun autossa käytetään kovempaa ilmanpainetta
renkaissa kuin siinä muuten käytettäisiin.  Ihmettelin sitä kun minulla
oli se käsitys, että nivelet eivät kestäisi.  Nivelten kulumisista ei ollut
tietoa mutta nyt omastani ovat molemmat raidetangon sisemmät
nivelet hajonneet.  Päästin ilmanpaineet vakiotasolle joka tekee sen,
että sähköä kuluu nyt enemmän mutta auto kulkee nyt pehmeämmin
jolloin nivelet kestävät.  No ne ovat kuluvia osia muutenkin.

Vaimollani ei ole muuta vaihtoehtoa koska minä ajelen sähköautolla ja
tarvitsen sitä työssäni.  Kyse ei ole siitä ajeleeko hän sillä mielummin.  
Sähköautoa hankkiessamme suunnittelimme asian siten.
Brenkku on tietääkseni alkoholijuomaa (Bränvinn) ja säästö ei uppoa siihen.

Jos puhutaan kilometrihinnasta niin karkeasti voidaan laskea, että sähköautolla
ne ovat puoleen hintaan mutta sekin riippuu minkälaiseen toiseen autoon
vertaa.  Jo pelkkä vertailu polttomoottoriautojen kesken heilahtaa juuri
saman verran eli vertaan siis omaan henkilöautoomme.  Se on 1,6L
Nissan primera 1999 ja siihen siis puoleen hintaan.  Tähän hintaan on laskettu
mukaan aggregaatin satunnaisesti tarvitsema bensa sekä diesellämmitiemen
tarvitsema polttoöljy.

Yhteenvetona sanoisin, että sähköautoilija ei ole tavallinen autoilija.  Hän
tietää, että autolla on sielu.   Hän tietää, että auto on ystävä.  Proffalla
on muuten pienellä harjoittelulla ainesta sähköautoilijaksi.  Sähköautoilijan
on hyvä tietää mikä on yleismittari ja tietää mitä sillä mitataan.  Oatoiminen
akuston mittailu ei kuulu ohjelmaan, mutta minua ainakin vaivaa jos en
välillä mittaa jokaisen akun jännitettä.  Ne ovat nyt olleet puolitoista
vuotta ja Elcatin huoltopäällikkö on ennustanut ajotavallani niille vain
kahden vuoden käyttöikää.  Akuston kulumisen pitäisi tapahtua siten,
että akku kerrallaan väsyy sekä ensimmäisen ja viimeisen väsyvän akun
aikaero voi olla parikin vuotta.  Siksi tämän parin vuoden aikana kannattaa
vaihta pari kolme ensiksi väsynyttä akkua hyvillä käytetyillä akuilla.
Akuston jännite on 78 volttia ja alin jännite mihin olen ne ajanut on
ollut 65 volttia.  Auton elektroniikan pitäisi sammuttaa auto kun jännite
laskee 60 volttiin.  Tässä alla auton tekniset tiedot.


Ihmetyttää, että kapsiteetti mainitaan olevan 180 ampeeria mutta usein
kiihdytyksessä irroitan siitä 300 ampeeria.  No oli miten oli.

Taisin jo aiemmin mainita, että kun katsastusvirkailija kysyi pakokaasumittauksesta
niin sanoin, että "se on sähköauto ja sille ei sitä voi tehdä".  Silloin molemmat
katsastusvirkailijat nousivat seisomaan ja katselivat ikkunasta autokummajaista.
« Last Edit: 09. 02. 2008 22:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #115 on: 09. 02. 2008 23:11 »

Sillä on jonkinlainen oma Itsetunto, jota ei tarvitse Japaninlipuilla lämmittää.
Saatana, kun se on aina iloinen, kun hyräyttelen pollet hereille ja lähdemme jälleen laukkaan.
Se meno kun on niin kevyttä, kun on sitä voimaa, joskus pelottaa, että se nukahtaa rattiin
kun se laulaa: Let`s Fly, Sky High.

Tuollaisella asenteella sähköautoilijat syntyvät. 

Sinussa on ainesta sähköautoilijaksi.

Sähköautossa ei ole öljynvaihtoa.  Se on muuten yksi luontoystävällisyys
muiden joukossa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #116 on: 10. 02. 2008 08:08 »
Hmm.. Minua alkoi kiinnostamaan tällainen auto työmatkoille. Töissä saisin jopa tankattaua ilmaiseksi.. :)

Hinta vain on vielä turhan korkea. Täytyy odotella, josko tulisi käytettyjen markkinoille edullisia tällaisia.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Autokuume
« Reply #117 on: 10. 02. 2008 08:08 »
Lainaus Kari Lajunen

Quote
Sähköautossa ei ole öljynvaihtoa.

Niinpä eipä siinä ole ilmastointiakaan kesäkuumalle, niin paitti fönsterit auki, jos olis ilmastointi eipä taitaisi kauaa hyrrätä elektroonit?

Toinen juttu on että olet sähköautollasi jossain vaikkapa kesämökillä missä ei ole hirveesti liikennettä ja sattuu sairastapaus ...mitäs sitten kun on kiire ?( auton rajallinen matkamäärä)

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Autokuume
« Reply #118 on: 10. 02. 2008 08:08 »
Pahoittelen mutta käytettyjä tulee hyvin vähän markkinoille.  Sähköautot
ajetaan yleensä loppuun.  Jo sellaisen hankkija on yleensä ostanut sen sillä
ajatuksella, että se olisi pitkäikäinen.  Se on myö aidolle japanilaiselle Subarun
kestävälle alustalle tehty, että jos huolehdit ruostesuojauksesta niin se
kestää normaaliautoa pitempään.  Syy siihen on yksinkertaisesti huippunopeus
90km jota voi pitää vain hetken.  Kaupunkialueen suolaamattomuus.
Suola ei koskaan tee hyvää autolle.   Keskinopeus on normaali kaupunkinopeus.
Itse aion pitää autoni niin kauan kuin se vain hyväksytään liikenteeseen.
Ajan toisen akkupaketin loppuun ja odotan josko uusi litiumakkutekniikka
olisi jo sen hintaista, että sitä kannattaisi kokeilla.  Litiumakusto on vielä
toistaiseksi hinnoiteltu ulos.  Eli se on hyötysuhteessa mitattuna aivan
liian kallis.  Tällaiseen tilaan ahdettu Litiumakusto maksaisi noin 20000€.
Tosin sillä ajaa 9kertaa enemmän ja 3 kertaa kauemmin, eli 10 vuotta
ja ne voi tyhjätä lähes tyhjäksi.  Lyijyakuja ei saa kovin usein purkaa
tyhjäksi.  Vasta sitten kun alkavat temppuilla niin on pakko tyhjätä. 
Olen vain kerran joutunut
ajamaan ne lähes tyhjäksi.  Siten ne ikäänkuin virkistyvät mutta syväpurkaus
pienentää niiden käyttöikää.  Ne kestävät ehkä 10 syväpurkausta ja niiden
teho heikkenee joka syväpurkauksella.  Samoin kuin auton akku.  Kun se
on 10 kertaa päästetty tyhjäksi, se on entinen.

Mutta kannattaa seurata.  Varastossammehan on käytettyjäkin ja tule toki
tutustumaan omaani jolla on ajettu nyt 35000Km.  Lista käytetyistä ja
ajamattomista Elcat sähköautoista tässä.


Toinen juttu on että olet sähköautollasi jossain vaikkapa kesämökillä missä ei ole hirveesti liikennettä ja sattuu sairastapaus ...mitäs sitten kun on kiire ?( auton rajallinen matkamäärä)

Tällaisessa tilanteessa pitää toimia niinkuin niissä toimittaisiin jos mökillä oltaisiin
ilman autoa tai se olisi juuri sillä hetkellä vaikkapa vaimon kauppareissulla.  Eli soitetaan ambulanssi.  Toki tässä saa käyttää luovuutta ja ajaa ambulanssia vastaan.
Mutta jos asia vaivaa niin paljon, että auton hankinta on tällaisesta kiinni
niin silloin kannattaa käyttää luovuutta.  Hankkia aggregaatti ja peräkärry.
Auto on rakennettu siten, ettei sillä voi ajaa latauksen aikana mutta
tuon suojakytkyn voi irroittaa.  Autolla ei saa ajaa aggregaatin ladatessa
mutta jos kyseessä on hätätapaus se menee kaiken tuollaisen edelle. 
Tuollainen hätäkytkentä oli minullakin suunnitelmissa mutta se kaatui
katsastusmiehen ilmoitukseen, että "jos kytket aggregaatin siten, että
se lataa ajon aikana, niin autosi ei enää täytä sähköauton määritelmää ja
se pitää muutoskatsastaa".

Sähköautolla on sielu ja juuri tällaisia joitain itsestäänselvyyksiä pitää oppia
ottamaan huomioon.  Sähköautolla ne eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Sähköautoilijaksi ei kelpaa kuka tahansa.  Henkilöllä pitää olla autoon
sielullinen yhteys.  Sähköauto ei ole pelkkä auto.  Jos kammoksut kiilotusliinaa
niin älä osta sähköautoa.  Sähköauton omatoimiset huollot ovat melko
puhtaita.  Öljyiset kädet ovat vieras ajatus. 

Nythän luontoystävällisissä ajoneuvoissa alkaa olla vaihtoehtoja ja yksi uutuus
on paineilma-auto.  Sen toimintasäde on sähköautoakin heikompi mutta sen
paineilmasäiliötä ei tarvitse vaihtaa kuten akkuja. 

Sitten oli tuo uusi linkki http://www.sahkoautot.fi/ josta kuulin täällä vasta
ensimmäisen kerran. 

Jos tämä linkki on vakavasti otettavissa, niin olen ollut täysin väärässä
siinä, että sähköautot loppuisivat Suomessa.  Toivottavasti olen ollut
väärässä.
« Last Edit: 10. 02. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Autokuume
« Reply #119 on: 10. 02. 2008 10:10 »
Quote from: EX-Vaasalainen link=topic=1569.msg36975#msg36975

Toinen juttu on että olet sähköautollasi jossain vaikkapa kesämökillä missä ei ole hirveesti liikennettä ja sattuu sairastapaus ...mitäs sitten kun on kiire ?( auton rajallinen matkamäärä)

Tämä ei minua huoleta, mutta pakko oli tarttua tämän seikan epäkohtaan:

Jos autolla ajetaan kesämökille, niin täytyyhän siellä olla niin paljon energiaa että pääsee myös takaisin lähtöpisteeseen. Eli auton toimintasäde ei tässä tule vastaan.
« Last Edit: 10. 02. 2008 18:06 by ramiska »