Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 525611 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline miss ilmatar

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 52
  • Gender: Female
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2360 on: 09. 06. 2008 11:11 »
Hmm, mielestäni ei voida verrata eri "avainhenkilöitä" noin. Yrityksen elinkaaren aikana tarvitaan monenlaista tekijää ja johtajaa: alussa yrittäjävetoinen, dynaaminen firma tarvitsee karismaattisen "doer-in", ja jos pulju kasvaa - muodostuu corporation - niin esille astuvat "ammattijohtajat" eli juuri nämä "hiljaiset Wärtsilan linjajohtajat". Ollilan Jormakin voidaan ehkä jotenkin laskea vaasalaiseksi linjajohtajaksi!

Ensin mainittu ei voi korvata toista, ja päinvastoin. Monen kasvuyrityksen perustajan ongelma on juuri tuo omasta keskeisestä roolista luopuminen. Taas toisaalta harva yritys olisi syntynyt vain virkamiesmäisten linjajohtajien toimesta. Eli molempia ryhmiä tarvitaan jos kasvuyritys mielii menestykseen. Joskus harvoin nämä elementit henkilöityvät samaan ihmiseen.

Itse arvostan Rabbea rohkeana yrittäjänä, mutta on Vaasassa muitakin yrittäjänaisia ja -miehiä joilla on uskallusta, ahkeruutta ja track-recordia - ja kaiken lisäksi tehneet tämän matalalla profiililla! Pienyrittäjistä nostaisin esille esim Chister Ekmanin / Strampen + muut ravintolat, ja merkittävistä vaasalaisista liikemiehistä Tarpiot / Starsoft. Varsinkin viimeksi mainitut ovat kovalla työnteolla luoneet menestyvän yrityksen, joka on tuonut työpaikkoja ja veroeuroa seudullemme.   
Rakastaminen ei ole toistensa silmiin katsomista vaan se on katsomista yhdessä samaan suuntaan.

Antoine de Saint-Exupéry, Citadelle

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2361 on: 09. 06. 2008 12:12 »
Hmm, mielestäni ei voida verrata eri "avainhenkilöitä" noin. Yrityksen elinkaaren aikana tarvitaan monenlaista tekijää ja johtajaa: alussa yrittäjävetoinen, dynaaminen firma tarvitsee karismaattisen "doer-in", ja jos pulju kasvaa - muodostuu corporation - niin esille astuvat "ammattijohtajat" eli juuri nämä "hiljaiset Wärtsilan linjajohtajat". Ollilan Jormakin voidaan ehkä jotenkin laskea vaasalaiseksi linjajohtajaksi!

Ensin mainittu ei voi korvata toista, ja päinvastoin. Monen kasvuyrityksen perustajan ongelma on juuri tuo omasta keskeisestä roolista luopuminen. Taas toisaalta harva yritys olisi syntynyt vain virkamiesmäisten linjajohtajien toimesta. Eli molempia ryhmiä tarvitaan jos kasvuyritys mielii menestykseen. Joskus harvoin nämä elementit henkilöityvät samaan ihmiseen.

Itse arvostan Rabbea rohkeana yrittäjänä, mutta on Vaasassa muitakin yrittäjänaisia ja -miehiä joilla on uskallusta, ahkeruutta ja track-recordia - ja kaiken lisäksi tehneet tämän matalalla profiililla! Pienyrittäjistä nostaisin esille esim Chister Ekmanin / Strampen + muut ravintolat, ja merkittävistä vaasalaisista liikemiehistä Tarpiot / Starsoft. Varsinkin viimeksi mainitut ovat kovalla työnteolla luoneet menestyvän yrityksen, joka on tuonut työpaikkoja ja veroeuroa seudullemme.   

Nooo.. ehkä hieman kärjistin.  kommentillani tuotantojohtajista en tietenkään tarkoita sitä, etteikö heitä arvostaisi. Kyse on lähinnä siitä, että  kun rankkausta  suoritetaan on otettava huomioon, että heidän kätensä ovat huomattavammin sidotut johonkin  ison konsernin strategiaan ja olemassa olevaan tuotantoon, johon tietenkin voivat osaltaan ja osin vaikuttaa. Siksi esim. pörssiyhtiöiden kohdalla  rankkaus on veteen piirretty viiva; - tänään menestyvä tuotantojohtaja  hyvillä optioilla.  Jo seuraavana tilikautena saa  tuotantojohtaja mennä, eikä edes muistoa jää.

Kyllä minäkin Christer Ekmannia arvostan.  Aloitti aikanaan Rabben kanssa  Pizza-ravintoloitsijana. Teki muuten cd-levynkin juuri. Laulumiehiä, niinkin minäkin. Oikea  unelmiensa toteuttaja hänkin. Ranginkissa ei kuitenkaan ihan  kärkisijoilla, mutta ehkä sitten kuitenkin 30. sakissa.
Tarpio siellä varmasti on, kunhan Wasa-Calleria- Kondis-hanke pysäköintiluolineen toteutuu.
 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2362 on: 09. 06. 2008 13:01 »
a.
Tarpio siellä varmasti on, kunhan Wasa-Calleria- Kondis-hanke pysäköintiluolineen toteutuu.

Tuo on totta.  Olenkin odottanut, että koska joku huomaa Tarpion panoksen
kokonaisvaltaisena.  Hyvä Fable.  Osaat "onkia".
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2363 on: 09. 06. 2008 13:01 »
  realitetia fableable.
rappe on korvia myöte veloissa
ei kuulu top 30' listaan

en lisää tänne uusia nimiä
 kun tähän keskusteluun ei kuulu muut
rappe siis velkainen mies

alamma sit palvomaan ku rg velat maksettu
yhtään velkaa ei ole lyhennetty

siihen saakka hiljaa fable kans

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2364 on: 09. 06. 2008 14:02 »
  realitetia fableable.
rappe on korvia myöte veloissa
ei kuulu top 30' listaan

en lisää tänne uusia nimiä
 kun tähän keskusteluun ei kuulu muut
rappe siis velkainen mies

alamma sit palvomaan ku rg velat maksettu
yhtään velkaa ei ole lyhennetty

siihen saakka hiljaa fable kans

 No en minä nyt hiljaa meinaa olla siihen saakka , kunnes Rabbe on velaton. Tuolla  vaatimuksellasi kaikista velkaa olevista  yrityksistä  keskusteleminen pitäisi lopettaa.

Niin justiinsa…   Kyllä Rabella varmasti  julkistakin velkaa on, niin kuin kunnon bisnesmiehellä pitää ollakkin. Mutta luottoa tuntuu myös jatkuvasti löytyvän aina vain hienoimpiin hankkeisiin Suomessa ja ulkomailla. Eikö sekin kerro jotain? Joillekin ainakin pitäisi.
 Entäs, tietäneekö nimim.”hilavitkutin” kaikki  Wärtsilän ja ABB:n sekä tuotantojohtajien velat?
 
En minä mitään nimilistaa tänne vaadi. Näyttäisit nyt edes vähän enemmän osviittaa vaan, kun tämän 30. - rakkauksen aloitit, etkä edes millään meinaa Rabbea sinne laskea? Anna vaikka firmojen niminä. Vai jäikö se noihin mainitsemiisi Vaasassa?

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2365 on: 09. 06. 2008 14:02 »
 huonosti tunnet fableable vaasa yrityselämää

kymmeniä yrittäjiä rapen tunusluvut hakkaa

rapen omavaraisuus  10%?

hiljaisia onnistuneita sijoittajia, tehtailijoita, kauppiaita, perijöitä.  satoja


rapell oli täällä olevie tietoje mukaan hallitsematonta velkka 20 milj eur
ota pois jalustalta
« Last Edit: 09. 06. 2008 14:02 by hilavitkutin »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2366 on: 09. 06. 2008 15:03 »
huonosti tunnet fableable vaasa yrityselämää

kymmeniä yrittäjiä rapen tunusluvut hakkaa

rapen omavaraisuus  10%?

hiljaisia onnistuneita sijoittajia, tehtailijoita, kauppiaita, perijöitä.  satoja


rapell oli täällä olevie tietoje mukaan hallitsematonta velkka 20 milj eur
ota pois jalustalta

Jaa ja jooo... olen minä Vaasan verokalenterin tarkistanut.  Luulin että tässä oli kyse toisenlaisesta rankkauksesta.

Omavaraisuus 10%, "TÄÄLLÄ OLEVIEN TIETOJEN" mukaan 20milj eur..jne.  HOhhoijaa...
Rabbe ei jalustaa tarvitse, hän on vuorella....

perijä  fable
« Last Edit: 09. 06. 2008 15:03 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2367 on: 09. 06. 2008 15:03 »
a.
Tarpio siellä varmasti on, kunhan Wasa-Calleria- Kondis-hanke pysäköintiluolineen toteutuu.

Tuo on totta.  Olenkin odottanut, että koska joku huomaa Tarpion panoksen
kokonaisvaltaisena.  Hyvä Fable.  Osaat "onkia".

Vähän menee of topic, mutta Tarpioille iso plussa sinnikkyydestä, joka toivottavasti myös palkitaan.

Onkiminen on kivaa. Tässä kuva eiliseltä. ettei menisi ihan vierestä, niin tästä alta  on mennyt pizzalaivurimme edeltäjälaivayhtiö Uumejaan.  Pieniä on silakat joulukaloiksi. Mutta vaikka kyseessä onkin hieno rasvainen kala, en usko se olevan ainoa  lajike RG-linen joulupöydässä. 
« Last Edit: 09. 06. 2008 15:03 by fableable »

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2368 on: 09. 06. 2008 16:04 »
onko enää  rape  vuorelle matkallakaan
kun
ei tässä matkustajien joukosa :
http://www.pohjalainen.fi/teemat/verot.jsp

  tienaa vastuuhenkilöt wartsilalla aikka paljo
alaisia 10 tuhatta     älä   vähättele
http://www.hs.fi/verotiedot/person.do?personId=6726



Vuoden 2004 verotilastossa neljäntenä ollut pizzakeisari ja laivanvarustaja Rabbe
Grönblom on pudonnut 30 varakkaimman vaasalaisen listalta kokonaan pois.
http://www.pohjalainen.fi/teemat/teematarticle.jsp?category=5&p=5&article=152862

 nyt  tilanne viel huonompi
 hapoilla on    ja pahasti

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2369 on: 09. 06. 2008 16:04 »
onko enää  rape  vuorelle matkallakaan
kun
ei tässä matkustajien joukosa :
http://www.pohjalainen.fi/teemat/verot.jsp

  tienaa vastuuhenkilöt wartsilalla aikka paljo
alaisia 10 tuhatta     älä   vähättele
http://www.hs.fi/verotiedot/person.do?personId=6726



Vuoden 2004 verotilastossa neljäntenä ollut pizzakeisari ja laivanvarustaja Rabbe
Grönblom on pudonnut 30 varakkaimman vaasalaisen listalta kokonaan pois.
http://www.pohjalainen.fi/teemat/teematarticle.jsp?category=5&p=5&article=152862

 nyt  tilanne viel huonompi
 hapoilla on    ja pahasti


Hapoilla tai ei Hilavitkutin, sinä tunnut polkevan keskustelussa paikallaan.
Miehän sinulle jo kerroin, että Rabbe on jo vuorella, ei sinne kiipeämässä niin kuin nämä muut.

RG-linen Lasfolk sitten pääsi  listoille, kun Rabbe sinne ei päässyt. Lohduttaahan se "tietämätöntä".

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2370 on: 09. 06. 2008 17:05 »
  minun pitää luottaa omiin tietoihin kun sinnuun ei voi
sinä oot uskosi  sokaisema

hauska yhteensattuma    tuo listalta putoaminen

lassfolki palkka lisää velkaa

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2371 on: 09. 06. 2008 19:07 »
Hillitkää itsenne.  Kuolen kohta nauruun.;)
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2372 on: 09. 06. 2008 19:07 »
Vuoden 2004 verotilastossa neljäntenä ollut pizzakeisari ja laivanvarustaja Rabbe Grönblom on pudonnut 30 varakkaimman vaasalaisen listalta kokonaan pois. Grönblomin verotettava omaisuus on 463 200 euroa. Ansiotuloja Rabbella oli 39 921 ja pääomatuloa 7 423 euroa.

Pääomatulona pidetään yleensä tuloja, joita varallisuuden voidaan katsoa kerryttäneen. Pääomatuloja ovat omaisuuden tuotto, omaisuuden luovutuksesta saatu voitto ja muu sellainen tulo, jota varallisuuden voidaan katsoa kerryttäneen.

Pääomatuloja ovat esimerkiksi korkotulot, pörssiyhtiöistä saatu osinkotulo, vuokratulo, voitto-osuus, henkivakuutuksen tuotto, metsätalouden pääomatulo-osuus, maa-aineksesta saadut tulot ja luovutusvoitto.

Suomessa pääomatulon veroprosentti on 28. Veroprosentti on sama tulon määrästä riippumatta.

Ansiotulolla tarkoitetaan henkilöverotuksessa tuloa, jonka henkilö on saanut vastikkeeksi oman työpanoksensa tarjoamisesta. Esimerkiksi työstä saatu palkka on ansiotuloa. Myös eläketulo luetaan ansiotuloksi. Ansiotulojen verotus on Suomessa ja monissa muissa maissa progressiivinen, eli ansiotulojen kasvaessa myös veroprosentti kasvaa.

Tuloverolain mukaan tulo, joka ei ole pääomatuloa, on ansiotuloa.

Ansiotulon ja palkan käsitteiden eron voi määritellä siten, että ansiotuloon sisältyy peruspalkka ja kaikki mahdolliset palkan lisät (vuorolisät, lomarahat, bonukset jne.) sekä muut tulot, jotka eivät ole pääomatuloa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2373 on: 10. 06. 2008 10:10 »
Quote from: fableable

"perijä  fable"


Perijä? Oletko nykyisiä omistajia?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2374 on: 10. 06. 2008 14:02 »
Quote from: fableable

"perijä  fable"


Perijä? Oletko nykyisiä omistajia?

EN.. 

Hillitkää itsenne.  Kuolen kohta nauruun.;)

Siis mitä tässä pitäisi hillitä?  Keskustelua?  Vai  naurua?   Jos debattia ei ole, missä on keskustelu?
Voisinhan minäkin olla Pro Vaasalainen ja haukkua Rabbea. Ainakin tulisi plussaa täällä. Mutta en  kyllä millään voi lähteä Suksen ja  Lämminmäen, ja Hilavitkuttimen kelkkaan. On se niin  synkkää. Siinä nauru loppuu.
Ollaan mieluummin  sitten vaikka "sokeita" ja "tietämättömiä", jos joku niin haluaa asian ilmaista.

« Last Edit: 10. 06. 2008 15:03 by fableable »

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2375 on: 10. 06. 2008 16:04 »
hilavitkutin ei ole pro vaasa porukkaa
  vaa tietävä punainen antiprotektionisti


  ei sokea   en tietämätön

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2376 on: 10. 06. 2008 16:04 »
Mutta kenen puolella olet fableable?? Kenen leipää syöt??

Kehut hävytöntä Rabbe Grönblomia ja kehut hävytöntä ("kerran vielä pojat") Markku Lumiota. RKP:tä en muista Sinun moittineen. Kuitenkin haukut asiallista kritiikkiä tuovaa Pro Vaasaa joka käänteessä. (Tämän voisin vielä ymmärtää, mikäli jättäisit Lamminmäen pois listaltasi.) Mikäli olet mukana politiikassa, niin et voisi noita aatteitasi omalla nimelläsi kirjoittaakaan.

Jotenkin tämä on käsittämätöntä. Yritän löytää logiikkaa käytöksellesi, puolustukseksesi. En löydä. Näytät olevan aika yksin ajatuksiesi kanssa. Kyllä plussia tulisi, jos niitä olisi tullakseen... Lamminmäki muuten nyt +184/-70.

Elämä on...

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2377 on: 10. 06. 2008 17:05 »
Mutta kenen puolella olet fableable?? Kenen leipää syöt??

Kehut hävytöntä Rabbe Grönblomia ja kehut hävytöntä ("kerran vielä pojat") Markku Lumiota. RKP:tä en muista Sinun moittineen. Kuitenkin haukut asiallista kritiikkiä tuovaa Pro Vaasaa joka käänteessä. (Tämän voisin vielä ymmärtää, mikäli jättäisit Lamminmäen pois listaltasi.) Mikäli olet mukana politiikassa, niin et voisi noita aatteitasi omalla nimelläsi kirjoittaakaan.

Jotenkin tämä on käsittämätöntä. Yritän löytää logiikkaa käytöksellesi, puolustukseksesi. En löydä. Näytät olevan aika yksin ajatuksiesi kanssa. Kyllä plussia tulisi, jos niitä olisi tullakseen... Lamminmäki muuten nyt +184/-70.

Elämä on...

Minä en pidä Grönblomia olenkaan hävyttömänä. Kovana neuvottelijana kylläkin. Toivottavasti Lumio jatkaa mahdollisimman pitkään Vaasassa.
Käsittääkseni en ole haukkunut pro Vaasaa. Vain esittänyt  kriittisen mielipiteeni. Kyllä olen yrittänyt Lamminmäkeä ymmärtää hänen pitkän poliittisen kokemuksensa takiakin. Kuitenkin hänen kirjoitukset RG-linen osalta ovat olleet sangen vääristeleviä. Se on helppo tarkistaa kun tätä ketjua on seurannut. ”Lahtarimeininkiä" oli, mutta onneksi hävisivät, ja reippaasti. Hänen Ikea-keskustelun kommentit eivät paljon asiaa kirkasta. Suksen kommentit molemmissa osioissa tietämättömyydessään olivat sitten omaa luokkaansa. Ehkäpä kyseessä on jonkinlainen häviäjäpuolueen ”kuolinkouristus”. Veikkaanpa Pro Vaasalle kovia aikoja.  Lamminmäki ja Lehtonen ovat väistyviä kykyjä.  Asevelikylän äänestäjät ovat harveneava luonnonvara Siltasilta, sekä sitten nämä uudet nuoremmat ”joo-jooo”-miehet ovat täysin kasvottomia kykenemättömyydessään. Mielestäni tervehtyneet vihreät ja avarakatseinen vasemmisto ovat ne voimat joilla Vaasassa voidaan politiikkaa tehdä oikeiston kanssa.

Olen jo monesti todennut, että en ole politiikassa mukana. Poliitikkoja sen sijaan on pakkokin tavata, vaikka ei aina huvittaisikaan. Olen myös esittänyt täällä  kovaa kritiikkiä RKP:tä kohtaan.

Mitä tulee plusiaan ja miinuksiin, kun tätä blogia on pitempään seurannut, niin tajuaa kyllä suurin piirtein, minkä puolueiden kannattajat tällä kirjoittelee, ja tätä palstaa lukee. Tosin on täällä muutama ihan epäpoliittinen veijarikin mausteitaan antamassa. Tätä taustaa vasten olen otettu saamastani kannatuksesta.

majakka

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2378 on: 10. 06. 2008 18:06 »
Onko tietoa koska laivaliikenne alkaa Raippaluodosta tänä kesänä.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2379 on: 10. 06. 2008 18:06 »
Onko tietoa koska laivaliikenne alkaa Raippaluodosta tänä kesänä.

Eikö kyseessä ole veneliikenne?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2380 on: 15. 06. 2008 11:11 »

VSAHKI

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2381 on: 22. 09. 2008 15:03 »
« Last Edit: 22. 09. 2008 15:03 by VSAHKI »

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2382 on: 22. 09. 2008 15:03 »
FST ohjelma antoi aika hyvää kuvaa miehestä. Työväkeään kohteli isällisen mallikelpoisesti.  Kadehditutti päättäväisyys, se että ihmisellä on unelmia ja ryhtyy niitä täydellä rähinällä toteuttamaan. Tällaisia tarvitaan. Valtaosa meistä kuitenkin harrastaa sohvaperunaunelmointia, haaveilee lottovoitosta tai  muuten vain ei tule tartuttua toimeen. Maailma pysähtyisi, vähitellen alkaisi taantua ilman unelmiaan toteuttavia tarmokkaita ihmisiä. Sikälikin Rabben kaltaiset ovat tarpeen että tavallinen ihminen tarvitsee jotain mitä kadehtia voidakseen hyvin.

Se jäi ohjelmassa ihmetyttämään että Tullikoura ei ottanut ollenkaan puheeksi RG Line bisnestä.
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2383 on: 22. 09. 2008 16:04 »
FST ohjelma antoi aika hyvää kuvaa miehestä. Työväkeään kohteli isällisen mallikelpoisesti.  Kadehditutti päättäväisyys, se että ihmisellä on unelmia ja ryhtyy niitä täydellä rähinällä toteuttamaan. Tällaisia tarvitaan. Valtaosa meistä kuitenkin harrastaa sohvaperunaunelmointia, haaveilee lottovoitosta tai  muuten vain ei tule tartuttua toimeen. Maailma pysähtyisi, vähitellen alkaisi taantua ilman unelmiaan toteuttavia tarmokkaita ihmisiä. Sikälikin Rabben kaltaiset ovat tarpeen että tavallinen ihminen tarvitsee jotain mitä kadehtia voidakseen hyvin.

Se jäi ohjelmassa ihmetyttämään että Tullikoura ei ottanut ollenkaan puheeksi RG Line bisnestä.


Johtuu kai siitä, että RG-line ei ole bisnestä...
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2384 on: 22. 09. 2008 16:04 »


Se jäi ohjelmassa ihmetyttämään että Tullikoura ei ottanut ollenkaan puheeksi RG Line bisnestä.


 
 Itse en ihmetellyt kyseistä asiaa juuri lainkaan.

 Koska todellisella bisneksellä ja yksilön tunne elämällä ei ole mitään tekemistä keskenään.

          Tästä syystä Raben henkilöä tuntemattomille kyseinen haastattelu muistuttikin
          lähinnä seurakuntapapin mietteitä opetuslapsistaan.

          Tosin tuntuivat enemmänkin miettivän elämäänsä etelämerellä, kuin kilimanjarollakin.

          Kuka tai ketkä sitten todellisena sponsorina, jäi vähän vajaaksi...

 

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2385 on: 22. 09. 2008 20:08 »
Marjatta Vehkaoja toisessa viestiketjussa myönsi, että hänelläkin oli tiedossa, että (panttien luovutuksella Rabbelle) kyseessä oli muutakin, kuin pelkästään RG-Linen pelastaminen. Siksi M. Vehkaoja ei valittanut valtuuston (oliko se seitsemännen käsittelyn) päätöksestä. Jotta siis Grönblomin perhe pelastuisi... Näin hän selkeästi myönsi.

Hänkin siis mm. tiesi, että päätös tukee Grönblomin perhettä, kun raha kanavoituu R. Grönblomin perheelle. Näin tuettiin kyseistä perheyrittäjää Vaasan kaupungin rahoilla. Panteilla Rabbe sitten teki itselleen lisää rahaa, myymällä Kotipizza-pantit ja koko Kotipizza-yhtiön eteenpäin. RG-Lineen panteista saatu raha ei siis koskaan palaudu.

Eniten tämän asian takana oli kaupunginjohtajamme Markku Lumio, mutta hänellähän onkin elinikäinen virka. (Lumio vie ja kh tai kv vikisee. Ja Vaasan kaupunki maksaa..)

RG-Line seilaa edelleen aivan yhtä syvällä. Erona on se, että sitä ei enää omista Rabbe Grönblomin perhe. Eli ongelmat ovat siirtyneet uusille omistajille ja uudet omistajat eivät ole laivalinjasta kiinnostuneet. Kuinkahan kauan he malttavat pitää laivaa pinnalla. Oma veikkaukseni alkujaankin oli, että tammikuuhun 2009 saakka. Saas nähdä. (No, päättäjien tahto toteutui, eli yrittäjän perhe pelastettiin.)

Vielä kerran... Kaupungin valtuuston jäsenille oli siis tärkeää, että pizzakeisari sai rahallisen tukensa ja panttinsa, jotta hän sai tehtyä niillä itselleen lisää rahaa.

Se päättäjien suoraselkäisyydestä. Ei Vaasa ollut Rabbe Grönblomille mitään velkaa. Partiopoika, heh heh. Yrittämisessä kun on riskinsä. Mutta... kuten M. Vehkaojakin toisessa viestiketjussa kertoi, ystävät ja jokaisen oma verkosto on tärkeä. Siksi Vehkaoja ei siis valittanut. Miettikääs sitä!!

Pitäisikö tämän Vehkaojan paljastuksen vuoksi, aloittaa RG-Linen keskustelu uudelleen?!!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2386 on: 22. 09. 2008 23:11 »
  Analyyshillä keittää hieman yli kattilan tällä aivan samoin kuin tuolla Mustasaari topicissakin.
Ei toki kyse ollut Grönblomin perheen pelastamisesta, vaan Merenkurkun lauttaliikenteen pelastamisesta ja turvaamisesta.
 Länsi-Suomen lääninhallitus ja varustamo  jatkoivat ostoliikennesopimusta, kun Vaasan kaupunki ja  Ruotsin valtio  näyttivät jatkolle vihreää valoa vaikeuksista huolimatta.  Lumio  lievästä haparoinnista huolimatta hoiti homansa  ammattimiehen otteella, vaikka asia oli vaikea kaikille osapuolille. Rabbe on edelleen RG:linessä mukana huomattavalla rahallisella panostuksella. Mihin "analyyseihin"  perustuu olettamuksesi, että RG-linen omistuspohja on muuttunut niin, että uusia omistajia ei kiinnosta koko laivareitti?
Vakavassa asiassa on aina  keventämiselle  sijaa http://www.youtube.com/watch?v=MA7gOSfZrao

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2387 on: 23. 09. 2008 08:08 »
Parahin fable, kyllä vähemmästäkin keittää.

(Mutta arviointikykyni on tallella. Ole hyvä ja testaa.)

Niinkuin olen sanonut aikaisemminkin, sinäkin puolustelet, kun siitä on Sinulle henkilökohtaista hyötyä. Tämä on hyvinkin läpinäkyvää.

Marjatta Vehkaoja sanoi tarkalleen mm. näin:

"Tottakai jäljelle jäi monia moraalisia kysymyksiä, kuten Grönblomin perheen taloudellinen pelastaminen. Juuri tällä kohtaa on todettava: valtuuston enemmistö halusi näin. Valituksilla ei saa ratkaisua tällaisiin moraalikysymyksiin."

ja näin:

"Vaasalaiset päättäjät ovat tuskin toipuneet RG-Linen sotkuista, joissa vaasalaisten veronmaksajien varoin pelastettiin sekä firma että perhe Grönblom. Kaikki muistavat, että kaupunki käynnisti pelastusoperaation jo ennen kuin mitään pyyntöä oli saapunut!"


Olen myös aivan oikeassa siinä, että vanha tai uusi yrittäjä ei ole panostanut kv:n päätöksien jälkeen yhtiöön rahaa. RG-Line ei selviä kuin kahdella tavalla:  1) Siihen panostetaan miljoonia ja firmaa aletaan myös hoitamaan kunnolla.  2) Tai odotetaan ihmettä.

Rabbe on pikkuhiljaa jäämässä eläkkeelle. RG-Line on hänen lapsensa, uudet kumppanit eivät ole siitä kiinnostuneet. Muuten se kiinnostus olisi jo näkynyt.

Tämäkin on kirjoitettu ilman mitään kiihkoa, joka on välillä hyväksi. Saadaan eri osapuolet hereille. (Sinut kyllä saadaan RG-Linen asioissa hereille jo kelloa kysymällä.)


Tule Fableable ystävällisesti kuntaliitos-keskusteluun mukaan. Tule ja testaa asiatietoni. Voit heittää muutaman täsmäkysymyksen, mutta siis siellä oikeassa viestiketjussa.

Siinä olet aivan oikeassa, tuosta Mustasaaren (rkp) siivestyksestä on todella vaikeaa puhua kiihkottomasti. Oliko se jotenkin niin, että vaasalaisena minä maksan omasta pussistani noin 700,- euroa Mustasaareen vuosittain. Pitäisikö tämä mielestäsi aivan mukisematta hyväksyä? Tule mukaan keskusteluun.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2388 on: 24. 09. 2008 19:07 »
Tänään Pohjalaisesta:
Quote
Kaskisista lauttayhteys Härnösandiin lokakuussa

Kaskisissa on neuvoteltu virolaisen varustamon Baltic Scandinavian Linen kanssa lauttayhteyden avaamisesta Härnösandiin. Viimeisten suunnitelmien mukaan m/s Gute on valmiina lähtemään reitille jo 6:s lokakuuta.

Gutessa on 63 hyttiä ja se pystyy ottamaan 88 matkustajaa. Lastimetrejä on 800. Aliksen pituus on lähes 140 metriä. Alus on rakennettu vuonna 1979 Falkenbergissä Ruotsissa.

Tarkoituksena on ajaa säännöllistä vuoroa päivittäin.


Tässä hieman kylmää vettä RG-Linen (ja Vaasan) niskaan. Enää vain valitus EU-tuomioistuimeen epäreilusta kilpailuasetelmasta ja kilpailijan laittomasta tukemisesta niin alkaa pahimmat uhkakuvat konkretisoitumaan.
« Last Edit: 24. 09. 2008 22:10 by Matti Meikäläinen »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2389 on: 24. 09. 2008 21:09 »
Jos olisi aikatauluriippumaton kiinteä tunneliyhteys Mustasaaren Björkostä Uumajaan ja Ahvenanmaalta Grisslehamniin niin varmaankin ainakin Suomen ja Ruotsin välisen laivaliikenteen tarve loppuisi. Pohjanlahden rannikoiden satamille jäisi vain laivojen kaukorahti.

Offline Jore

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2390 on: 25. 09. 2008 09:09 »
Nyt kun on tulossa vaalit niin on hyvä palauttaa mieleen vähän kuluneita asioita.

Seppo Rapo on ollut innokas RG-linen asianosainen ja halusi kaupungin riskille
laivalinjan ja äänesti "Jaa" tukipaketin puolesta.  Rapo kertoo nettipäiväkirjassan
kyseisenä päivänä näin.

Maanantai 15.10.2007 klo 17.45- n. 22.30

Vaasan kaupunginvaltuuston kokous.

Kokouksen alussa kaupunginhallituksen pj esitti muutoksen pääomalainan perusteisiin. Illan aikana pidettiin varmaan ainakin 30 puhetta. Minäkin kävin puhumassa aiheesta viimeisenä ennen äänestystä.

Olen selvittänyt RG Linen laina-asiaa itselleni niin perusteellisesti kuin vain on mahdollista, joten oma päätökseni takuiden puolesta perustuu hankkimaani tietoon, ei luuloihin eikä tunteisiin.   

RG-linen lainatakuissa kaikki alkaa tammikuusta v. 2001 (en ollut vielä silloin valtuustossa), jolloin valtuusto on myöntänyt RG-linelle ensimmäiset takuut. Ehkä silloin ei olisi pitänyt lähteä tukemaan lainoja. Tässä kohdin on tietenkin helppoa olla jälkiviisas. Joka tapauksessa laiva on siitä lähtien ollut liikkeellä ja lainoilla on ollut Vaasan vakuudet.

Vaikka asiasta voidaan olla montaa mieltä, minusta olisi ollut vaasalaisten edun vastaista hylätä ehdotus. Kielteinen päätös olisi ajanut yhtiön konkurssiin ja Vaasalta olisi tulevaisuuden satamatulojen ohella jäänyt heti saamatta 600 000 € rästissä olevia maksuja. Myönteisellä päätöksellä yhtiö saattaa selvitä ja kykenee maksamaan velkojaan, jolloin myös vaasalaisten vastuut pienenevät joka lainalyhennyksellä. Tietenkin yhtiö voi mennä myöhemmin konkurssiin, mutta huonompi asia olisi ollut, jos näin olisi tapahtunut lokakuussa  2007 valtuuston ei-päätöksellä.   

Puheet siitä, että reitille tulisi matkustajalaiva, ovat pelkkää puppua. Ei kenelläkään ei olisi  varaa tai halua ostaa siihen laivaan lippua, sillä se maksaisi varmasti yli 1000 €. Halvat hinnat perustuvat verovapaaseen myyntiin ja suuriin matkustajamääriin. Nyt saamme rahtiliikenteen sivussa hoidetuksi matkustajaliikenteen, mutta risteilymeininkiä ei Vaasaan ole mahdollista palauttaa. Nykyiset hinnat ovat kohtuullisia, sillä matkalippu Uumajaan maksaa voimassa olevan aikataulun mukaan  55 € (eläkeläisille, opiskelijoille ja ryhmille 42 €). Menolippu Vaasasta Helsinkiin maksaa suunnilleen saman verran, mutta juna hyytyy usein Vaasan ja Seinäjoen välille.     

Toivotaan, että RG-line pystyy hoitamaan lainansa ja että matkustaja- ja rahtiliikenne jatkuu keskeytyksittä Merenkurkussa. 


Kysymys Sepolle ja kaikille valtuutetuille jotka puhuivat toista mutta äänestivät
toisin.
 
Eikö sinulla käynyt mielessä, että tukihan olisi ollut sama vaikka pantit olisi
siltikin pidetty?  Ei laivalinja olisi nurin mennyt.  Olisi pitänyt vain vaatia
niiden pysymistä. 

Ei ehdotusta olisi tarvinnut hylätä vaan tehdä uusi ehdotus.  Lumiohan teki.
Tosin vielä huonomman mutta tässä vaiheessa valtuutetut olivat avain-
asemassa.

Mikset maininnut asiasta mitään?  Etkö huomannut?  Etkö välittänyt?
Vai onko "se ja sama" kun kyseessä on toisen rahat?

Miksei yksikään valtuutettu ehdottanut samaa mutta ilman vakuuksien
poistoa?
« Last Edit: 25. 09. 2008 09:09 by Jore »
Jore on Jore vaikka keitettäis,
taikka yli laidan hetettäis.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2391 on: 25. 09. 2008 10:10 »
Quote
MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS / RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
                  
Kaupunginhallitus      24.09.2007       428   717/2007
Valtuusto         08.10.2007      110   717/2007
Kaupunginhallitus      15.10.2007      449   717/2007
Valtuusto         15.10.2007      116   717/2007

Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle 06-3251236

Vaasan satamajohtajan  Holmqvistin kirje 10.9.2007      LIITE 1
Oy Backman-Trummer Ab:n johtaja Björkholmin kirje 10.9.2007   LIITE 2
RG 1-aluksen arviointikirje,  Kongstad Shipping  20.9.2007   LIITE 3 (SALAINEN)
RG Line Oy Ab:n tase per 31.12.2006         LIITE 4
RG Line Oy Ab:n tuloslaskelma per 31.12.2006      LIITE 5

Asian taustaa

Kaupungin vastuut
   Kaupunki on omavelkaisella takauksella osallistunut RG LINE Oy:n rahoitukseen
1.   m/s Casino Expressin hankintaan myönnetyn       840.940€ takauksella
2.   m/s RG I hankintalainan takaus                       2.700.000€
3.   lisätakaus                1.075.000€
   Kaupungin takausvastuut yhteensä            4.615.000€

Takauksen vastavakuudet
-   takauksen 1 vakuutena on Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus 841.000 € se-kä Jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin 2 milj. kpl pääomaltaan 650.000€: saakka.
-   takauksen 2 vakuutena on aluskiinnitykset 8,1 € jossa rahoittajaosapuolilla on yh-täläinen oikeus panttiin
-   takaus 3 vakuutena: aluskiinnitys kuten yllä, emoyhtiön yrityskiinnitys sijalla 1 ja 2 määrältään 168.000 € sekä jälkipanttaus yllämainittuihin Kotipizzan osakkeisiin         2 milj. kpl
   
Yrityksen nykytila

   Pitkään myytävänä ollut m/s Casino Express myytiin heinäkuussa 2007. Koska kaup-pahinta alitti tuntuvasti aluksen tasearvon joutui yhtiö realisoimaan tuntuvan tappion joka kulutti yhtiön oman pääoman negatiiviseksi. Yhtiö on tehnyt tapahtuneesta lain-mukaisen ilmoituksen kaupparekisteriin 16.7.2007. Kauppahinnalla saatiin vain osit-tain lyhennettyä aluksen hankintalainoja. Aluksen m/s Casino Expressin myynti oli kuitenkin perusedellytys toiminnan jatkamiselle, aluksen ylläpitokustannukset  jotka olivat 310.450 vuonna 2006  poistuvat.

   Liikenne toimii aikataulujen mukaan. Alus RG I on ulkopuolisten arviointien mukaan korjausten jälkeen alus on teknisesti hyvin toimiva Vaasa-Uumaja rahti- ja matkusta-jaliikenteeseen ja kokonaistaloudellisesti sopivin. Rahtisopimustilanne on tyydyttävä ja uusia pitkäkestoisia sopimuksia on saatu. (LIITE 1 ja 2)

   Yhtiön taloudellinen asema ja samalla liikenne on uhattuna koska maksuvalmiutta ei ole, yhtiön tase on ylläselostetun tappiokirjauksen jälkeen negatiivinen ja merkittävä osa pitkäaikaisten lainojen lyhennyksistä ovat erääntymässä.

   Rahoittajien – Sampo Pankin, Finnveran, Vaasan kaupungin ja RG Linen välillä on käyty neuvotteluja tavoitteena Merenkurkun laivaliikenteen jatkuminen. Päämäärään pyritään vakauttamalla yhtiön tasetilanne lainojen uudelleenjärjestelyllä ja RG-Linen omistajan lisäpanostuksella. Tällä tavoin saadaan myös yhtiön maksuvalmius kestä-vämmälle pohjalle.

   Nykyiset rahoittajat tekevät yhdessä RG Linen kanssa uuden € 8,4 miljoonan luotto-järjestelyn, josta Vaasan kaupunki takaa € 3,3 miljoonaa ja Finnvera € 2,1 miljoonaa. Sampopankin riskillä on luottojärjestelyn loppuosa € 3 miljoonaa. Luottojen takaisin-maksuaika on 12 vuotta. Luottojärjestelyn ja sille myönnettävien Vaasan kaupungin ja Finnveran takausten vakuutena toimisivat aluskiinnitykset m/s RG I –alukseen. Sam-popankki saisi alukseen ensisijaiset kiinnitykset (€ 3,180 miljoonaa) kattamaan
   € 3,0 miljoonan luottoriskiä sekä myönnettävää tililuottoa. Vaasan kaupunki sekä Finnvera saisivat yhdessä toissijaiset kiinnitykset alukseen.

   Kaikki RG Linen nykyiset luottojärjestelyt maksetaan pois ja niille myönnetyt takauk-set ja muut vakuudet vapautetaan järjestelyn yhteydessä.


Ehdotettu jälleenrahoitus

 
   
   (Liite 3 Arvio aluksen käyvästä arvosta)


   Jälleenrahoituksen ehdot ovat seuraavat:

1.   RG Linen emoyhtiö RG International maksaa kokonaan konserniavustusvelkansa
   2.460.000 € RG-Linen kassaan.
2.   RG Linen taseessa oleva pääomavelka 1.290.000 € RG –Internationalille muute-taan osakepääomaksi.
3.   RG Line maksaa erääntyneet saatavansa Vaasan satamalle ja Vaasan kaupungille yhteensä noin 680.000 € samassa yhteydessä.
4.   Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus ja jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin päättyy.
5.   Sampopankki saa ensisijaisella etuoikeudella  aluskiinnityksen 3.138.000 € jonka jälkeen Vaasan Kaupunki ja Finnvera jakavat yhtäläisin etuoikeuksin  vastuidensa suhteessa muut aluskiinnitykset.

 
   Jälleenrahoituksen kassavaikutus:
Kassaan maksut   Kassasta maksut
Uudet luotot   9.300.000   Vanhat luotot   11.800.000
Pääomalainat   2.800.000   Ostovelat     1.600.000
Konserniavustusvelka   2.460.000      
Yhteensä   14.560.000      13.400.000
Kassavalmius (jää kassaan)     1.160.000       
   
















Yhtiön tulosennuste
   
    2005   2006   2007   2008   2009   2010
Tuotot                  
Myyntituotot   9049   9499   9526   10561   11351   11578
Muut liiketoiminnan tuotot   2489   1788   1155   527   533   554
Laivaliikennetuki               250   250   250
Yhteensä   11538   11287   10681   11338   12134   12382
                  
Kulut                  
Materiaali ja palvelut   2084   1598   1583   1856   2059   2100
Henkilöstökulut   2191   3331   3364   3142   3142   3237
PA- - voiteluöljyt   2035   2367   1873   1911   1949   1988
Väylä ja satamamaksut   741   463   465   474   484   493
Korjaus + kone- ja kalustokulut   2369   1371   1250   1275   1301   1327
Muut kulut   3376   1846   1658   1712   1761   1796
Yhteensä   12796   10976   10193   10370   10696   10941
                  
Käyttökate   -1258   311   488   968   1438   1441
                   
Poisto   818   881   1599   583   583   583
                   
Rahoitustulos   -2076   -570   -1111   385   855   858
                   
Rahoituskulut   536   606   554   525   515   497
Tulos ennen satunnaisia eriä   -2612   -1176   -1665   -140   340   361
                   
Konserniavustus   2150   1140   0   0   0   0
                   
Tilikauden tulos   -462   -36   -1665   -140   340   361
                        


Yhteenveto

   Järjestelyn edut:

•   Laivaliikenteen turvaamiseen osallistuvat kaikki nykyiset rahoittajat ja yhtiön omistaja.
•   Vaasan sataman ja RG Line varustamon toimintaedellytykset ja työpaikat tur-vataan. Säännöllisen rahti- ja matkustajaliikenteen tulo kaupungille on noin 700.000€/vuosi.
•   Vaasan sataman ja Vaasan kaupungin saatavat turvataan 680.000 €
•   Keventää varustamoyhtiön tasetta  jolloin rahoituskulut pienenevät noin 150.000 /v pitkäaikaisten lainojen osalta sekä lisäksi tuntuvasti ostovelkojen osalta.
•   Aluksen tämänhetkinen arvo arviotodistuksen mukaan 9.250.00 € kattaa kaik-kien pitkäaikaisten luottojen pääomat.

Järjestelyn riskit:

•   Liikennetuen tarve on myös tulevina vuosina suuri. Tukipäätökset ovat kerral-laan lyhytaikaisia.
•   Pitkäaikaisten lainojen hoito ei ole mahdollista ennustettua heikommalla tulos-tasolla.
•   Kaupungin vakuustilanne heikkenee laskennallisesti jonkin verran (nykyiset vastuut 4.500.000 €, järjestelyn jälkeen vastuumäärä 4.700.000 €).

   Riskiarvio   

   Liiketaloudellisen riskin ja kaupungin takausriskin arvioiminen pitkäaikaisten lainojen lyhennysaikana (12 v) ei ole mahdollista. Mahdolliseen takaustappioon varaudutaan kaupungin vahinkorahaston kautta. Vahinkorahaston saldo 31.12.2006 oli 5.674.000 €. Mikäli esitetty pääomalaina 1.400.000 € RG Line varustamolle katetaan vahinkora-hastosta jää rahastoon 4.274.000 €.

Kaupunginjohtaja ML 1

   Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että valtuusto:
1.   Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan ilman korkoa ja takaisinmaksu-suunnitelmaa. Lainaa lyhennetään kun yhtiöllä on vapaata jakokelpoista pääomaa.
2.   Myöntää lisämäärärahaa tilille 8819 9240 ”annettavat lainat” 1.400.000 €. Lisä-määräraha katetaan tulouttamalla vastaava määrä vahinkorahastosta tilille 9240
3.   Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita.
4.   Päättää periä RG Lineltä takausprovisiota 1,0%/vuosi.
5.   Toteaa, että RG Line Oy:n nykyisiin luottojärjestelyihin liittyvien Vaasan kaupun-
   gin takausten vakuutena olevat RG Line Oy:n, RG Internationalin ja Rabbe Grön-blomin antamat takaukset ja muut vakuudet vapautetaan.

Päätös   Esittelijä muutti päätösesitystä seuraavasti:

Kohta 3: Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kaupunki saa vastava-kuudeksi aluskiinnityksen.

Kohta 6: Kaupunki suostuu lainojen lyhennysten siirtoon 30.11.2007 asti.

Kohta7: Kaupunki nimeää RG Linen hallitukseen henkilön, jolla on läsnäolo ja puhe-oikeus kokouksissa.

Muutettu päätösesitys hyväksyttiin.

------------------------ 
Valtuusto 8.10.2007

Vaasan satamajohtajan  Holmqvistin kirje 10.9.2007         LIITE
Oy Backman-Trummer Ab:n johtaja Björkholmin kirje 10.9.2007      LIITE
RG Line Oy Ab:n tase per 31.12.2006            LIITE
RG Line Oy Ab:n tuloslaskelma per 31.12.2006         LIITE

KH   Valtuusto

1.   Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan ilman korkoa ja takaisinmaksu-suunnitelmaa. Lainaa lyhennetään kun yhtiöllä on vapaata jakokelpoista pääomaa.
2.   Myöntää lisämäärärahaa tilille 8819 9240 ”annettavat lainat” 1.400.000 €. Lisä-määräraha katetaan tulouttamalla vastaava määrä vahinkorahastosta tilille 9240
3.   Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kaupunki saa vasta-vakuudeksi aluskiinnityksen.
4.   Päättää periä RG Lineltä takausprovisiota 1,0%/vuosi.
5.   Toteaa, että RG Line Oy:n nykyisiin luottojärjestelyihin liittyvien Vaasan kaupun-gin takausten vakuutena olevat RG Line Oy:n, RG Internationalin ja Rabbe Grön-blomin antamat takaukset ja muut vakuudet vapautetaan.
6.   suostuu lainojen lyhennysten siirtoon 30.11.2007 asti.
7.   toteaa, että kaupunki nimeää RG Linen hallitukseen henkilön, jolla on läsnäolo ja puheoikeus kokouksissa.

Päätös   Merkittiin, että Robert Grönblom oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian kä-sittelyn ajaksi. Tilalle saapui varavaltuutettu Hans Frantz.

Valtuutettu Heikki Kouhi esitti Janne Sankelon kannattamana, että päätösesityksen kohta 1 kuuluisi seuraavasti:

   Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan myöhemmin yhtiön kanssa erikseen sovittavin ehdoin.

   Valtuutettu Harri Moisio esitti Aino Siltasen kannattamana asian palauttamista.

   Äänestettäessä palautusesityksestä sitä kannatti 24 valtuutettua ja vastusti 26 valtuutet-tua, joten asian käsittely jatkui.  Yksi valtuutettu oli poissa.     Äänestys 1: liite

   Valtuutettu Taina Lehto esitti Vesa Isomöttösen kannattamana, että asia pannaan pöy-dälle.

   Pöydällepanoa kannatti 15 valtuutettua mikä oli riittävä kannatus ja asia pantiin pöy-dälle.               Äänestys 2: liite

--------------------------- --------
Kaupunginhallitus 15.10.2007

Kaupunginjohtaja ML 1

Kaupunginhallitus uudistaa päätösesityksensä.

Päätös   Hyväksyttiin.

-------------------------
Valtuusto 15.10.2007

RG 1-aluksen arviointikirje,  Kongstad Shipping  20.9.2007; Julkisuuslain 24 §:n kohdan 20 mukaan salainen asiakirja, jonka julkaisemiseen asianosainen (RG-Line Oy) voi antaa luvan julkisuuslain 26 §:n 1. mom. 2. kohdan mukaan. Julkaisemiseen on RG Line Oy antanut luvan.   LIITE   
Börje Lassfolkin selvitys 9.10.2007            LIITE

KH   Kaupunginhallitus uudistaa päätösesityksensä.

Käsittely   Valtuutettu  Heikki Kouhi ehdotti valtuutettu Aimo Pukkilan kannattamana seuraavia muutoksia  ja lisäystä kaupunginhallituksen päätösesitykseen:
   
   Kohdat 1. ja 3. kuuluisivat seuraavasti:

1.   Myöntää RG Line Oy Ab:lle 1.400.000 € pääomalainan, josta peritään vuotuista korkoa 6 %. Korko alkaa 1.12.2009. Lainan takaisinmaksuaika on 12 vuotta, jois-ta kolme ensimmäistä ovat lyhennyksistä vapaita.

3.   Myöntää RG Line Oy Ab:n 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on  12 vuotta, joista kolme ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kau-punki saa vastavakuudeksi aluskiinnityksen, mikä on 54 % Finnveran kanssa yh-teisvastuullisesti otettavasta 6.120.000 € kiinnityksestä. Näitä kiinnityksiä pa-remmalla etuoikeudella on Sampopankin kiinnitys 3.180.000 €. Lisävakuudeksi pantataan Ab R. Grönblom International Ltd:hen vahvistetut ensimmäiset yritys-kiinnitykset 168.000 €. Kaupungin saama laskennallinen vakuus on tämän jälkeen 3.445.800 € olettaen, että aluksen arvo on 9.250.000€.

   Uusi kohta:

8.   Rahoitusjärjestely toteutuu ehdolla, että koko rahoituspaketista on päätökset ja Ab R. Grönblom International Ltd:n kyvystä maksaa konserniavustussaatava on saatu varmistus.

Valtuutettu Harri Moisio ehdotti valtuutettu Tapio Osalan kannattamana asian palaut-tamista.

Valtuutettu Heikki Lamminmäki  ehdotti valtuutettu Oiva Lehtosen kannattamana päätösesityksen hylkäämistä.

Valtuutettu Anna-Lena Ahlnäs teki asiassa seuraavan ponsiehdotuksen:

” Hyväksyessään päätösesityksen kaupunginvaltuusto edellyttää, että Mustasaaren kunnan kanssa aloitetaan neuvottelut  mahdollisuudesta laivareitin perustamiseen  Klobbskatin ja Holmsundin välille.”
 
Koska ponsiehdotusta ei kannatettu niin se raukesi.

Päätös   Äänestettäessä valtuutettu Harri Moision palautusehdotuksesta se hylättiin 20 valtuu-tetun kannattaessa ja 30 vastustaessa ehdotusta. Yksi poissa. (Äänestys 1: liite)

Asian käsittely jatkui.

Valtuutettu Tapio Osala ehdotti valtuutettu Taina Lehdon kannattamana seuraavia li-säyksiä valtuutettu Heikki Kouhin päätösehdotuksen kohtaan 1.

1 b   Pääomalainan ehtona on, että kaupunki voi suorittaa erikoistilintarkastuksen niin halutessaan.

1 c    Tämä päätös on ehdollinen ja edellyttää, että Finnvera ja pankki myös tekevät valmistelussa mainitut päätökset.

   Äänestettäessä valtuutettu Heikki Kouhin ja Tapio Osalan ehdotusten välillä valtuutet-tu Kouhin ehdotus voitti 28 valtuutetun kannattaessa sitä ja 21 valtuutetun kannattaes-sa valtuutettu Osalan ehdotusta. Kaksi tyhjää.
(Äänestys 2: liite.) 

   Äänestettäessä kaupunginhallituksen esityksen ja valtuutettu Heikki Kouhin ehdotuk-sen välillä, valtuutettu Kouhin ehdotus voitti 49 valtuutetun kannattaessa sitä ja 1 val-tuutetun kannattaessa kaupunginhallituksen esitystä. Yksi tyhjä. (Äänestys 3: liite) 

   Äänestettäessä valtuutettu Heikki Kouhin ehdotuksen ja valtuutettu Heikki Lammin-mäen hylkäysehdotusksen välillä valtuutettu Kouhin ehdotus hyväksyttiin 27 valtuute-tun kannattaessa sitä ja 24 valtuutetun kannattaessa valtuutettu Lamminmäen hyl-käysehdotusta. (Äänestys 4: liite)

   Eriävän mielipiteensä päätökseen ilmoittivat valtuutetut Tapio Osala, Hannu Kataja-mäki, Francesca Cucinotta,  Heikki Lamminmäki, Oiva Lehtonen, Aino Siltanen, Veikko Siltanen, Heimo Hokkanen, Kari  Kujanpää ja Anna-Lena Ahlnäs.

--------------
Esitykseni olisi vesittänyt tukijutun kokonaan, sillä pankki ja Finnverahan eivät tuohon "sovittuun" järjestelyyn suotuneet.
Se valitettavasti hävisi. Ei> tukipaketin kaato / Jaa kokoomuksen tukiesitys.
Quote
   Äänestystulokset   Sivu:   1
   15.10.2007   22:28
   Jaa:    Kouhi   Jaa:   28
   Ei:    Osala   Ei:   21
Tyhjää:   2
   
   Paikka   Sukunimi   Etunimi   Asema   Äänestänyt
   27   AHLNÄS   ANNA-LENA   Valtuutettu   Ei-Nej
   14   ANDREJEFF   PIRJO   Valtuutettu   Tyhjää-Blank
   49   ANTILA   ESA   Valtuutettu   Ei-Nej
   22   BJÖRKNÄS   HANS   Valtuutettu   Jaa-Ja
   29   BLOMFELDT   RAGNVALD   Valtuutettu   Jaa-Ja
   24   BOUCHT-LINDEMANHELENA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   45   CUCINOTTA   FRANCESCA   Valtuutettu   Ei-Nej
   20   ENGES   BIRGER   Valtuutettu   Jaa-Ja
   23   FRANTZ   HANS   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   48   HALLASMAA   LEENA   Valtuutettu   Ei-Nej
   17   HELLMAN   PER   Valtuutettu   Jaa-Ja
   51   HOKKANEN   HEIMO   Valtuutettu   Ei-Nej
   36   HÄKKINEN   JUHA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   8   JUUPALUOMA   JARMO   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   34   KANERVA   HELENA   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   46   KATAJAMÄKI   HANNU   Valtuutettu   Ei-Nej
   33   KOUHI   HEIKKI   Valtuutettu   Jaa-Ja
   11   KUJANPÄÄ   KARI   Valtuutettu   Ei-Nej
   31   KUJANPÄÄ   RAIJA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   50   LAAKSOHARJU   KALERVO   Varavaltuutettu   Ei-Nej
   42   LAMMINMÄKI   HEIKKI   Valtuutettu   Ei-Nej
   2   LEHTO   TAINA   Valtuutettu   Ei-Nej
   41   LEHTONEN   OIVA   Valtuutettu   Ei-Nej
   12   LINDHOLM   HEIMO   Varavaltuutettu   Ei-Nej
   4   MANTILA   ANNELI   Valtuutettu   Ei-Nej
   3   MOISIO   HARRI   Valtuutettu   Ei-Nej
   6   MÄENPÄÄ   PEKKA   Valtuutettu   Ei-Nej
   38   MÄKYNEN   ARI   Valtuutettu   Jaa-Ja
   35   MÄNTYMAA   MARKKU   Valtuutettu   Jaa-Ja
   1   NORDMAN   HÅKAN   Valtuutettu   Jaa-Ja
   26   NYGÅRD-FAGERUDDWIVAN   Valtuutettu   Jaa-Ja
   47   OSALA   TAPIO   Valtuutettu   Ei-Nej
   15   PUKKILA   AIMO   Valtuutettu   Jaa-Ja
   32   PÄIVIKE   RISTO   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   39   RAPO   SEPPO   Valtuutettu   Jaa-Ja
   13   RAUHALA   RAIMO   Valtuutettu   Jaa-Ja
   40   RINTANEN   MARKKU   Valtuutettu   Tyhjää-Blank
   37   RUNDGREN   SALLA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   19   SALOVAARA   ANNE   Valtuutettu   Jaa-Ja
   30   SANKELO   JANNE   Valtuutettu   Jaa-Ja
   43   SILTANEN   VEIKKO   Valtuutettu   Ei-Nej
   44   SILTANEN   AINO   Valtuutettu   Ei-Nej
   25   SKÅTAR   KAJ   Valtuutettu   Jaa-Ja
   28   STRAND   JOAKIM   Valtuutettu   Jaa-Ja
   9   SUMULA-MOISIO   TUULA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   16   TEPPO   ERKKI   Valtuutettu   Ei-Nej
   10   VEHKAOJA   MARJATTA   Valtuutettu   Jaa-Ja
   5   WAHLSTRÖM   JARMO   Varavaltuutettu   Ei-Nej
   7   WESTERBACK   CHRISTER   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   18   ÖHMAN   THOMAS   Varavaltuutettu   Jaa-Ja
   21   ÖSTERHOLM   THOR   Valtuutettu   Ei-Nej   
[/size]

------
Laivan vakuusarvo heikkenee päivä päivältä eikä uusi Kaskinen- Härnosand Seawind-yhteys vähennä kaupungin riskiä.
Pahalta näyttää tulevaisuus kaupungin kassan kannalta.
« Last Edit: 25. 09. 2008 13:01 by Tapio Osala »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2392 on: 25. 09. 2008 11:11 »
Todetaan nyt kuitenkin, että  tuorein katsaus osoittaa RG-linen rahtikehityksen olevan positiiviisen nousujohteinen ja tulevaisuudennäkymät  hyvät, sekä matkustusmäärätkin nousussa.

Kaskisista on yritetty ennenkin huonolla menestyksellä. Sopii toki taas yrittää.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2393 on: 25. 09. 2008 12:12 »
Nyt ennen kunnallisvaaleja olisi kiva tietää mikä on RG-Linen tavaramaksujen tilanne tällä hetkellä. Onko velkoja lyhennetty vuodenvaihteen jälkeen kuukausittain sovitulla tavalla vai onko mahdollisesti velkaa tullut lisää ? Joku joka tietää voisi selvittää asiaa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2394 on: 25. 09. 2008 12:12 »
Nyt ennen kunnallisvaaleja olisi kiva tietää mikä on RG-Linen tavaramaksujen tilanne tällä hetkellä. Onko velkoja lyhennetty vuodenvaihteen jälkeen kuukausittain sovitulla tavalla vai onko mahdollisesti velkaa tullut lisää ? Joku joka tietää voisi selvittää asiaa.

Jos tarkoitat tavaramaksuilla satamamaksuja niin toissapäivänä Hokkasen kanssa
(tarkastuslautakunnan pj) käymäni keskustelun perusteella, ymmärsin, että
maksut olisivat maksettu sopimusten mukaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2395 on: 25. 09. 2008 12:12 »
Rg-linen rahtimäärä ei voi enää paljonkaan nousta, jollei yhtiö hanki uutta alusta! Uusi linja on ollut pitkään suunnitteilla Kaskisen syväsatamasta Härnösandiin ja sinne rahti tulee siirtymäänkin.
Kun RG-line sai tukensa ja kaiken avun, niin sanottiin, että matkustajamäärä tulee olemaan n. 150 000. Mutta joka hetki se on laskenut ja nyt jo puolittunut elikkä n. 70 000 - 75 000 matkustajaa. Yhtiölle ei näytä olevan merkitystä kuinka paljon matkustajia tulee ja menee. Bisnestä tehdään rahdilla ja Vaasan tukemana. Kaskisesta ajava uusi yhtiö kertoi tietävänsä, että RG_line saa tukea, mutta sanoi perustavansa toiminnan bisnekseen eikä tukiin. ja näinhän se pitäisi ollakkin. Vaasankin olisi varmaan hakutunut yhtiö "bisnes" periaatteella, kuten Hokkanen ja Vehkaoja asian aiemmin ovat ilmaisseet. Vaasalaiset kärsivät vielä pitkään liikenteen loppumisenkin jälkeen maksumiehinä . Aina bisnes löytää kumppaninsa. Mihinkähän ne Ikean huonekalut nyt sitten hakeutuvat tai Kupari ja paperi sekä volvonkorit??????? Sorry Vaasan kannalta täällä on naulattu kehitys yhteen yhtiöön. Pidetyssä liikenneseminaarissa paripäivää sitten tietojeni mukaan siellä oli muutama rahtari hiljaisena, koska ilmeisesti tiesivät, että tätä on suunniteltu Kaskisen osalta jo pitkään ja mukana oli tuo North-link yhtiö joka rakentelee reittejä ruotsin kautta Norjaan.
Liikenne ehtii loppua ennenkuin sähkörata saavuttaa Vaasan. pessimismiä, mutta realistista ajattelua. Uuden yhtiön kertoman mukaan Vaasan ja Uumajan väli Merenkurkun liikenteessä on kohta loppuun kirjoitettu!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2396 on: 25. 09. 2008 13:01 »
Nyt ennen kunnallisvaaleja olisi kiva tietää mikä on RG-Linen tavaramaksujen tilanne tällä hetkellä. Onko velkoja lyhennetty vuodenvaihteen jälkeen kuukausittain sovitulla tavalla vai onko mahdollisesti velkaa tullut lisää ? Joku joka tietää voisi selvittää asiaa.

Kesällä kyselin ja ainakin oli talousjohtajan mukaan asiat oli OK.

Ongelmana saattaa olla se, että laiva ei pysy merikelpoisema koko laina/takuuaikaa.
Tai sanottakoon näin: sen merikelpoisuuden vaatimat korjaukset voivat tulla niin kalliiksi, että sitä ei tulorahoituksella voida hoitaa.

Käyttöikä lähenee loppuaan. Laivan pitäisi siis pysyä vielä yli 11 vuotta merikelpoisena ilman suuria kustannuksia, ja samalla toivoa, että rahtia riittää...

Merenkuluntarkastuksen vaatimustasosta on kyse kauanko laiva seilaa tai kuinka kalliita remontteja siihen pitää tehdä.

Kun vaatimustaso nousee,  voi olla edessä laivan realisointi (romutus)-> lainojen/takuiden rysähtäminen maksuun.

Paljonko "fableable" lyöt vetoa, että linja pysyy pystyssä laina-ajan (+11v) ja velat tulevat maksuun?
« Last Edit: 25. 09. 2008 14:02 by Tapio Osala »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2397 on: 25. 09. 2008 18:06 »
Pitsalaivurin Rabbeshow FST:llä
http://www.yle.fi/java/areena/dispatcher/1524808.asx?bitrate=1

Katsoin Samtal med Melitan.

Ensiksi kiinnitin huomiota siihen, että Rabbe kertoi ne helpon kuuloiset, mutta useimmille mahdottomat teesit eli, että laatii hyvän suunnitelman ja toteuttaa sen tavoite tavoitteelta. Tuo on niin vaikeaa, että erittäin harvalta se onnistuu. Useimmat eivät edes ala, nekin jotka alkavat jättävät kesken, vain hyvin harva toteuttaa hyvän suunnitelmansa todelliseksi.

Toiseksi kiinnitin huomioita siihen, että menestyvien ihmisten ja yhteiskunnan pahin riesa ovat puoskarit, jotka voivat kampittaa yhteiskunnan ja menestyjän tien siihen. Ylen sankia priha Rabbe kertoi, että hänellä on vatsalaukun ympärillä rengas, joka pienentää vatsalaukun tilavuutta ja estää syömästä liikaa. Minun mielestäni tuollainen on puoskarointia. Kyllä sen nyt itsekurin ja ruokavalion ja liikunnan pitäisi riittää laihduttamiseen.

Mitä tulee RG-lineen, näyttää siltä, että osa foorumilaisista maalaa piruja seinille toivoen RG-linen loppua. He suorastaan haluavat lopettaa osittain kunnan tuella ylläpidetyn yksityisen Vaasa-Uumaja laivalinjan, jotta Vaasan talous romahtaisi lainojen ja velkojen takausmaksuihin ja puolet kaupungin työntekijöistä saneerattaisiin tästä syystä pihalle, no ei vaiskaan, kyllä Vaasan kaupungin vahinkorahastossa on riittävästi katetta kattamaan kaikki vastuut ja lankeavat maksut, jos RG-line päättää rysäyttää kiville.

En ole varma ymmärsinkö oikein, että Vaasan kaupunki on tässä ikään kuin roskapankki. RG-line on kunnan takaama, kuten itsekukin ottaessaan pankkilainaa hankkii lainoilleen takaajan. Takaajalla ei ole omistusoikeutta lainkaan, hän vain takaa maksavansa lainat ja velvoitteet, jos alkuperäinen lainanottaja ei siihen kykene. Tälläinenkö Vaasan kaupungin ja RG-linen suhde on. RG-linen omistajien pitäisi olla ruotsalaiset ja suomalaiset keskenään asioivat lauttaliikennettä tarvitsevat yritykset lahden molemmin puolin.

Realisti toki pitää olla, mutta vaahtosuiseen pirujen seinille maalailuun ei pidä yltyä. RG-line ilmeisesti selviää rahtiliikennetulojen ansiosta maksuistaan ja velvoitteistaan.

"Roskapankki on kansanomainen nimitys omaisuudenhoitoyhtiölle, joka hoitaa valtion tukea saaneen pankin omaisuuden tai vastuiden hoitamisen ja myymisen.

Yhdysvalloissa perustettiin 1980-luvun säästöpankkikriisin johdosta Resolution Trust -roskapankki. Suomeen roskapankkeja perustettiin Yhdysvaltain mallin innoittamana hoitamaan 1990-luvun alun lamaa ja pankkikriisiä. Näihin omaisuudenhoitoyhtiöihin siirretään pankkien luotonannon erittäin riskipitoiset osat eli niin kutsutut ongelmaluotot (pahimmat luottotappiot ja niiden vakuuksina olevat kiinteistöt). Suomen lama-ajan pankkikriisissä veronmaksajat käytännössä maksoivat luottotappiot pankkitukena. Tunnetuin roskapankki Suomessa oli Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal, joka perustettiin 18. marraskuuta 1993 hallinnoimaan Suomen Säästöpankki - SSP Oy:n järjestämättömiä ja muita luottoja sekä realisoimaan sen kiinteistöomaisuutta ja muuta omaisuutta."
« Last Edit: 28. 09. 2008 13:01 by Timo Rintamäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2398 on: 25. 09. 2008 19:07 »
Vaasa-Uumaja laivaliikenteen kannattavuuden romautti tax-freen lopettaminen. Kummasti vaasalaisilta katosi mielenkiinto, kun laivoilta katosivat alehintaiset alkoholituotteet.

"Verovapaa myynti (engl. tax-free) tarkoittaa kauppaa, jossa muutoin vähittäismyynnin yhteydessä kerättävää veroa ei tarvitse maksaa. Suomessa verovapaassa myynnissä jää pois arvonlisävero. Verovapaita myymälöitä on esimerkiksi lentokentillä ja laivoilla.

Euroopan Unionin sisällä ei ole ollut verovapaata myyntiä 3. heinäkuuta 1999 alkaen. Ahvenanmaa on määritelty erikoisalueeksi, mikä tarkoittaa sitä, että sen kautta kulkevilla Suomen ja Ruotsin välisillä laivoilla voidaan jatkaa verovapaata myyntiä. Laivojen tax-free-myymälöissä myydään lähinnä alkoholituotteita, hajuvesiä, juomia, makeisia sekä leluja."
« Last Edit: 25. 09. 2008 19:07 by Timo Rintamäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2399 on: 25. 09. 2008 19:07 »
Kuvitellaan tilanne, että RG-line lopettaa. Vaasasta ei ole säännöllistä aikataulutettua laivalinjaa Uumajaan. Mitenkähän posti Vaasasta Uumajaan kulkee, entä vaasalaisten ja uumajalaisten yritysten tuotteet. Liikenteen pitää tietenkin olla kannattavaa ja mittakaavaan suhteutettua. Jos tavaraa riittää vain soutuveneeseen niin sitten kuljetetaan soutuveneellä.

Vaasa-Uumaja liikenteen perusta Heinäkuuhun 1999 asti oli risteilymeininki alehintaisen alkoholin ryydittämänä eli huvittelu. Huvittelun loppuminen lopetti laivaliikenteen hetkeksi, kunnes kaupunki ja paikallinen talouselämä kursivat kokoon jonkinlaisen laivaliikenteen, josta onkin sitten riittänyt kaikenlaista huhua ja juorua ja juttua. Joka tapauksessa, jos RG-line loppuu niin foorumilla ryhdytään taatusti puuhaamaan linjalle uutta laivaa. Eli kirjoittelussa taitaa olla kyseessä eräänlainen väärin sammutettu-meininki.
« Last Edit: 25. 09. 2008 19:07 by Timo Rintamäki »