Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 611380 times)

0 Members and 55 Guests are viewing this topic.

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1440 on: 20. 11. 2007 19:07 »
Miksi Lumio ei lakimiehenä näe RG Linen tilittämättä jättämiä rahtimaksuja oikeassa valossa? Puhuu satamamaksuista ja ehdottaa kavallettua summaa muutettavaksu kolmen vuoden korottomaksi lainaksi, vieläpä ilman vakuuksia.

Edelleenkin ihmetyttää myös se into jolla Rabbea ajetaan vapautumaan kaupungille antamistaan vakuuksista (Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtainen 870.000 euron takaus). Miksi? Eikö velan lisääntyessä tulisi päinvastoin vaatia lisävakuuksia omistajalta sensijaan, että vakuuksia vapautetaan?

Ei näin!
« Last Edit: 20. 11. 2007 19:07 by Peeveli »

Don Giovanni

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1441 on: 20. 11. 2007 19:07 »
En millään jaksa kahlata lävitse n. 1450 viestiä, joten pyydän anteeksi jos tätä asiaa on jo käsitelty.

Jos valtuutetut kääntyvät uuden esityksen kannalle niin eikö yksi sen kulmakiviä pitäisi olla RG-Linen lupaus alentaa lippujen hintoja tuntuvasti.  Eikä tukin jo vaadi tätä.  Eli lipun hinnaksi sivu tuollaiset 15-16  euroa.

Sen lisäksi RG-Linen olisi kiinnitettvä tuntuvasti enemmän huomiota matkustajien viihtyvyyteen ja erityisesti ateriapalveluihin.  Kuivat pizzankannikat ja halvin mahdollinen einesruoka eivät ole palvelua.

Sairaita ja heikkukuntoisia, miksei muitakin  varten, olisi oltava muutama hytti.

Lisäksi varustamon tulisi ehdottomasti sopia pienoisbussikuljetuksista satamasta Uumajaan ja päin  vastoin jonkun uumajalaisen bussiyhtiön kanssa.  Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma kun kerran matkustajamäärät jokaisella reissulla tiedetään.

Näiden seikkojen tulisi siis olla mukana kun ehtoja asetetetaan.

Palveluun kuuluvat tietysti monet muut matkustajamukavuutta lisäävät asiat kuten tyynyt, huovat, kabinetit, kanttiinipalvelut jne.

Kun kerran "stokka" pystyy järkestämään "hullut viikot" niin miksi ei RG-Line?  Nykyinen suhtautuminen kertoo selvästi matkustajien halveksunnasta.
« Last Edit: 20. 11. 2007 19:07 by Don Giovanni »

AD

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1442 on: 20. 11. 2007 19:07 »
OT tähän foorumiin,varsinkin koskien tätä TOPIIKKIA,se tärkein eli RABBE ei kommentoi mitenkään tähän topiikkiin,saatikka sen sisältöön,,,,,,,,,miksi,en oikein usko että tietämättömyyttään.
TS.miksi,onhan kyseessä isot rahat

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1443 on: 20. 11. 2007 20:08 »
Quote from: lammaspaimen

....tässä on eletty viimeiset vuodet melkoista nousukautta. Kun RG-line ei pysty tekemään voittoa silloin kun taloudessa menee hyvin, minkälaista tulosta se mahtaa tehdä huonoina aikoina...


Onnittelut!! Hyvä lammaspaimen, hyvä heitto! Vaikka yritysmaailmassa sekin on nähty, että joku tekee parhaan tuloksensa juuri laman aikana. Se on toki äärimmäisen harvinaista. Ja suhdanteista riippuvainen laivalinja tuskin laman aikana parhaita päiviänsä näkee. Vaikka liikkuuhan se rahti silloinkin. Alkaa kuitenkin tuntua siltä, että kyseisen yhtiön hallitukseen tulisi saada myös kaupungin edustaja. Itsestään selvää luulisi kaikille olevan se, ettei tätä hommaa nyt kauhealla hosumisella pelasteta.

Niinpä, millaista tulosta tämä yhtiö mahtaa tehdä huonona aikana... Varuillaan pitää olla. Jatkuva seuranta. Ainiin, meinasi jäädä sanomatta... Tottakai rahanlainaajat antavat tälläisessä tilanteessa vakuudet pois! Se on aivan luonnollista. Niinhän pankissakin tehdään.

Nimim. Kiinnostunut heittää myös osuvasti: "Onko tässä kysymys vanhojen takausten vapauttamisesta vai merenkurkun liikenteen pelastamisesta?" Tähän kiteytyy lähes koko totuus, eli tälläisenä Lumio me tämän asian näemme...

(Minulla oli tänään tarkoitus verrata vanhaa ja uutta ehdotelmaa, mutta vatsatauti veti väsyneeksi. Odottelenkin siksi Lumion lopullista esitystä ja kirjoittelen ilmeisesti torstaina lisää. Ja tarkistelen sitten "Kiinnostunut" nimimerkin laskelmia tarkemmin.)

Offline sähläri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1444 on: 20. 11. 2007 22:10 »
Alkaa kuitenkin tuntua siltä, että kyseisen yhtiön hallitukseen tulisi saada myös kaupungin edustaja.

Kuka hullu nyt sinne hallitukseen menisi konkurssikypsään firmaan? Siinähän voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, esim. kavalluksesta.

Sitä minä ihmettelen, ettei ehtona ole oikeutta järjestää eritysitilintarkastusta mitä Osala esitti. Saatais sekin selvitettyä pitääkö läpilaskutus paikkansa mitä tulee Rabben huvipurren korjauskuluihin.

RG Linen läpilaskutuksesta on vain sellaista näyttöä että rahat jää väärään taskuun.

belurisk

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1445 on: 20. 11. 2007 22:10 »
Puhutaan rästissä olevista satamamaksuista ja RG:n perimistä rahtimaksuista.
On esitetty, että laivayhtiö on jättänyt tilittämättä Vaasan satamalle (kaup:lle) kuuluvia rahoja, ei siis jättänyt vain satamamaksuja hoitamatta.  Onko näin?
Uudessa Lumion esityksessä mainitaan summa 782.000 euroa maksamattomina satamamaksuina.  Tälle summalle esitetään nyt 3 vuoden takaisinmaksuohjelmaa.
Mikäli tämä esitys hyväksyttäisiin kv:ssa, niin samantien voitaisiin unohtaa se miten tähän on päädytty/jouduttu.  Sekä miten perintää on hoidettu kaup:n taholta.  Laivayhtiö on käytännössä saanut luottoa, johon ei liity kaup:n päätöstä.  Vasta nyt tästä luotottamisesta yritetään tehdä laillinen.  Koko ajan satamamaksuja kertyy maksettavaksi lisää.  Entä se muu raha ja maksut, jota RG on perinyt, mutta jättänyt tilittämättä eteenpäin ja mikä ei sille kuuluisi?? Onko sitä, vai eikö?  Kuka tietää??
Uuden kh:n esityksen hyväksymisen myötä kh:n phj ja ylin virkamiesjohto  ilmeisesti saisi puhtaat paperit (vapautuksen vastuusta)!?
Lumio pitää asenteistaan ja tyylistään kiinni esittäessään, että uusi esitys on EDULLISEMPI Vaasalle.  Että edullinen, mutta kenelle?
Vakuuksia vaihdettaisiin ja vastuuta vapautettaisiin, mutta ei Vaasan.  Edullistako Vaasalle?
Peräänkuuluttaisin edelleenkin alkuperäisiä ja uuteen esitykseen liittyviä RG:n aloitteellisia dokumentteja.
Kysymyksiä on muitakin...
« Last Edit: 20. 11. 2007 22:10 by belurisk »

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1446 on: 20. 11. 2007 22:10 »
Heips.

En voi millään hyväksyä sitä, että maanantaina valtuustoryhmille esitetty tukipaketti rakentui yliarvostettuihin vastavakuuksien arvoihin. Mitään ei ole siis opittu valtuuston edellisen päätöskierroksen keskustelusta. Vastavakuuden lähtöarvo on alalla toteutetun käytännön mukaan 60-70 % käyvästä arvosta. Eiköhän Casino-Expressin myyntihinta meille jo sen osoittanut. Kirjanpidossa yliarvostettu omaisuus on huijaus yhteiskunnalta.

RG-line on itse tilannut arvion RG1-laivan arvosta. Edellisessä valtuustossa esittämästäni pyynnöstä huolimatta neutraaleja arvioita ei ole tällä välin hankittu. Laivan arvo on 9 m€ tai 1-1,5 miljoonaa euroa vähemmän. Liikennevälineen kyseessä ollessa objektin arvo vähenee nopeasti, joten lainantakaajan riski on todellinen ja kasvaa sitä suuremmaksi mitä pitempiaikaisista lainoista on kyse (esitettiin, että laina-aikaa pidennetään). RG1 osalta tukipaketissa on käytetty noin 3 miljoonaa euroa korkeampaa vastavakuuden arvoa kuin alan käytäntö on. Jos realisointi tukipaketista huolimatta toteutuisi, Vaasan lisätappiot olisivat ainakin 1,5 miljoonaa euroa.

Maanantaisen informaatiotilaisuuden ehdoton huippuhetki oli kun Kouhi ilmoitti, ettei kaupungin tarvitse noudattaa pankkien kriteereitä takuiden vastavakuuksista. Tätä suoremmin ei enää kai voi kertoa, että näitä kavereita ei kiinnosta veronmaksajien etu pätkänkään vertaa.

En myöskään voi mitenkään hyväksyä Vaasan ylipitkää sitoutumista RG-linen lainojen takaamiseen. Jos jo aiemmin on tehty virheitä tässä suhteessa, ne pitää nyt korjata eikä heikentää tilannetta veronmaksjaien kannalta entisestään. Kaupunki ei ole mikään pankki. Tässä nimenomaisessa tapauksessa ns. yhteiskunnallinen vastuun tulisi olla kokonaan yksityisellä puolella ja valtiolla koska vedotaan tehtävään, jonka ylläpitovastuu ei ole vähimmässäkään määrin paikallinen.

Yhdenkään kunnan tehtävä ei voi olla pelastaa yrityksiä konkurssilta. Jos tällaiselle linjalle lähdetään, on selvää, ettei mitään tasapuolisuutta voida noudattaa vaan kaverisuhteet määrittelevät tuloksen. Minulla ei olisi pahaa sanaa sanottavana jos kaverit pelastavat RG-linen yksityisellä rahalla. Sen sijaan vaatii sanomatonta röyhkeyttä käyttää veronmaksjaien rahoja kaverin pelastamiseen.

Tässä RG-kysymyksessä on herttaisesti unohdettu, että juuri nyt puhutaan toimista, joilla yritetään pelastaa RG-line konkurssilta. Suomen valtion ym. ilmoittautuminen tukemaan Merenkurkun liikennettä koskee tulevaisuutta eikä voi olla mitenkään sidottu RG-lineen.

Näyttää ilmiselvältä, että kaupungin runsaat kassavarat polttavat nyt "jumalten" näpeissä. Rahaa jaellaan peiteltyinä lahjoina auliisti milloin millekin yritykselle: Rg-line, Biskaja,... taidanpa tietää jo seuraavankin firman nimen. Tilanne muistuttaa veronmaksajien kannalta laillistetun ryöstön yritystä koska periaatteita ei määritellä tai niitä ei tahdota noudattaa.

Tähän loppuun haluan kertoa, ettei Vaasan tilanne ole sentään ollut aina tällainen niiden 27 vuoden aikana, joina olen toiminut eri luottamustehtävissä Vaasassa. Asioista on oltu ennenkin joskus eri mieltä, mutta vasta vuodesta 2001 lähtien tilanne on eskaloitunut. Näkyviin on tullut yhä enemmän toistuvaa ja näkyvää kunnioituksen puutetta kollegoja kohtaan. Esimerkiksi valtuuston kokouksia seuranneet ovat tämän huomanneet ja siitä julkisesti huomauttaneet. Em. heikkouden voimme korjata vain itse.

Jos erimielisyyksiä on, ne olkoon asioiden kesken - ei ihmisten. Debatti on tärkeää, tervehdyttävää ja rakentavaa jos kaikki osapuolet vaivautuvat perustelemaan kantansa. Jos valtaa käytetään vain itseisarvona, rappio odottaa. Vaasa on vakavassa rappiovaarassa.

Marjatta Vehkaoja




Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1447 on: 21. 11. 2007 05:05 »
Nimimerkki Peeveli kirjoitti: Vastaus #1441
>Edelleenkin ihmetyttää myös se into jolla Rabbea ajetaan vapautumaan kaupungille antamistaan vakuuksista (Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtainen 870.000 euron takaus). Miksi? Eikö velan lisääntyessä tulisi päinvastoin vaatia lisävakuuksia omistajalta sensijaan, että vakuuksia vapautetaan?<

Koska tukipakettia ajavat virkamiehet ja luottamusmieahet eivät suostu vastaamaan kansalaiskeskustelun herättämiin kysymyksiin – pian 1500 viestiä – käytän tilaisuutta esittää vapaan kansalaisen mielipiteen:

Näen salailuun parikin syytä:  Ko. henkilöt tietävät että Rabbe Grönblom aikoo myydä Kotipizzan ja haluavat näin vapauttaa jälkipanttauksessa olevat Kotipizzan osakkeet.  ”Korvaus maksetaan päydän alta”

Vastuista vapauttamisen takana ovat vanhat  hyväveli sopimukset, jotka periytyvät jo siltä ajalta jolloin Kouhi toimi pankinjohtajana.  Nyt ne yritetään maksattaa veronmaksajien rahoilla.

Tulkaa nyt helkkarissa esille ja kertokaa mikä on totuus.  Kyllä teidän kokemuksella ja koulutuksella varustettujen ihmisten pitää ymmärtää että tässä mustataan joka päivä paivä RG-Linen mainetta, teidän mainetta ja Vaasan mainetta.

Tämä keskustelu jää varmasti aikakirjoihin ja tähän tullaan palaamaan vielä monta kertaa.  Eikö Kouhia ja Grönblomia lainkaan häiritse edes se että tämä keskustelu vaikuttaa myös tulevien kunnallisvaalien lopputulokseen. 

Olen täysin varma siitä että tätä ketjua seurataan myös muualla.  Tulen vielä tänän varmistamaan asian. Esimerkiksi keskusteluun heittämäni ”maksetaan pöydän alta” on jo sitä luokkaa että siihen tulisi reagoida..
« Last Edit: 21. 11. 2007 05:05 by suoraan asiaan »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1448 on: 21. 11. 2007 06:06 »
Tarkoitin läpilaskutuksella seuraavaa:

Väärässä taskussa olevat rahat heti perintään. RG-Linen kautta laskutettu LÄPILASKUTUS rahdin ottajan tavarasta, tulee siis palauttaa SATAMALLE välittömästi. Minä puhuisin läpilaskutusrahoista, toiset puhuvat satamamaksuista. Kun puhutaan satamamaksuista, niin on syytä muistaa, että kyseessä on raha joka ei ole ollut RG:n omaa rahaa, vaan sataman. Eli siis selvää rahaa, jonka muut rahdintilaajat ovat maksaneet RG-Linen kautta ja jonka RG:n olisi pitänyt 21 vrk sisällä välittää eteenpäin satamalle. Tälläistä läpilaskutusta tarkoitan.

Tälläisen itsellensä kuulumattoman rahan ei pitäisi olla tässä keskustelussa mukana ollenkaan. Lumion olisi tullut ymmärtää laittaa se perintään ja antaa sen rahan elää omaa elämäänsä, tämän keskustelun ulkopuolella. Sitä ei mielestäni voi muuttaa lainaksi. Mutta käyttömenoihin muuta rahaa yhtiölle voidaan lainata, jonka se voi käyttää vaikka perintälaskuihinsa. (Moraalinen ero.) Tämä että luvatta otetut toisten yritysten satamamaksut (läpilaskutus) ovat edelleenkin keskustelussa mukana, todistaa sitä, että tuo (luvatta otettu) raha 782.000,- erkkiä on jo luvattu lainaksi. Nyt sille yritetään saada laillinen päätös.

Rabben huvipurteen käytettyjä RG-Linen rahoja en siis tarkoita. Siitä asiasta en tiedä paljon mitään. Ja luonnollisesti olen ollut siitä hiljaa, toivossa saavani vielä joskus kutsun ko. huvipurrelle...

CopyPaste

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1449 on: 21. 11. 2007 06:06 »
Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan.
Oikeusasiamiehelle voi kannella kuka hyvänsä. Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta tai yhdessä muiden kanssa. Kantelun tutkinta on maksutonta.
Kantelun voi tehdä verkkolomakkeella:

Kantelulomake
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kantelu.htx

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1450 on: 21. 11. 2007 08:08 »
Lainaus belurisk

Quote
Puhutaan rästissä olevista satamamaksuista ja RG:n perimistä rahtimaksuista.
On esitetty, että laivayhtiö on jättänyt tilittämättä Vaasan satamalle (kaup:lle) kuuluvia rahoja, ei siis jättänyt vain satamamaksuja hoitamatta.

Jos asiat on näin niin nyt sitten käräjä ja oikeussaleissa on alkanut uusi aika.

Eli tällaisista asioista ei enää saa tuomiota,odotampa mielenkiinnolla oikeuskäsittelyjä jossa jotain henkilöä syytetään rahojen otosta  omaan tai yrityksen käyttöön.

Uskonpa vain että kun tämä sivusto tulee julkisempaan tuntemukseen se alkaa näkyä oikeusistuimissakin.


Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1451 on: 21. 11. 2007 08:08 »
Marjatta Vehkaoja kirjoitti Vastaus #1447
Yhdenkään kunnan tehtävä ei voi olla pelastaa yrityksiä konkurssilta. Jos tällaiselle linjalle lähdetään, on selvää, ettei mitään tasapuolisuutta voida noudattaa vaan kaverisuhteet määrittelevät tuloksen. Minulla ei olisi pahaa sanaa sanottavana jos kaverit pelastavat RG-linen yksityisellä rahalla. Sen sijaan vaatii sanomatonta röyhkeyttä käyttää veronmaksjaien rahoja kaverin pelastamiseen.
--
Näyttää ilmiselvältä, että kaupungin runsaat kassavarat polttavat nyt "jumalten" näpeissä. Rahaa jaellaan peiteltyinä lahjoina auliisti milloin millekin yritykselle: Rg-line, Biskaja,... taidanpa tietää jo seuraavankin firman nimen. Tilanne muistuttaa veronmaksajien kannalta laillistetun ryöstön yritystä koska periaatteita ei määritellä tai niitä ei tahdota noudattaa.

Jotain tarttis tehdä

Harvoin lukee näin kovaa ja suoraan maaliin osuvaa tekstiä.  RG-Linen kaikki käänteet ja taustat on kaivettava esille tekise se sitten vaikka kuinka kipeätä.  En pidä lainkaan huonona ideana että apuun huudetaan eduskunnan oikeusasiamis.  Ymmärtääkseni myös poliisille voi tehdä ilmiannon, jopa nimettömänä?

Se, mitä me voimme tehdä täällä,  on asettaa kaupunginjohtajan ja miksei myös apulaiskaupunginjohtajan asema kyseenalaiseksi.  Kouhin asema ja Grönblomin asema asetetaan joka tapauksessa kyseenalaiseksi seuaavissa  vaaleissa. Keinoina voisi olla joko kunnallinen mielipidetiedustelu tai kuntaäänestys.

Vehkaoja ottaa taitevuodeksi vuuoden 2001.  Jos oikein ymmärrän niin silloin alkoi Vaasassa ”uuden” hallintokulttuurin aika kun kaupungin johtoo tuli Brysselissä lobbarina pätevöitynyt Lumio ja Espoon kunnallispolitiikassa kylvetetty Lonka.

Matti Rimpilän  painavaa puhetta teemasta:
www.tokem.fi/sosis/humannet/Hyvinvointijohtaminen_Rimpel%E4_%20310304.doc -
« Last Edit: 21. 11. 2007 08:08 by vaasalainen »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1452 on: 21. 11. 2007 10:10 »
Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan.


Näillä kanteluilla ei ole välttämättä mitään merkitystä itse päätösten suhteen, koska tämän käsittelyn
ainoa tarkoitus on pelkkä asiain mahd. uudelleenkäsittelyyn siirtäminen.

Myös selvät rikkomustapaukset mukaanlukien.

Kantelu vastaa korkeintaan selkäänsä saaneen isälle kantelua, omat keinonsa muille luovuttaen.

            Eli tässä tapauksessa voimme Vaasalaisina hoitaa tämän asian itsekin.

            Eli oikeudenmukaisuutta noudattaen.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1453 on: 21. 11. 2007 10:10 »
No niin negan keskelle vähän ”posetiiviakin”;

Kyllä nämä RG 1  maaliokkoarvoit on ihan pielessä, vai  ihan lämpimikseenkö tällä  alusta haukutaan. Haluisin minäkin nähdä vielä sen päivän, että tänne parempi alus saadaan. Pieni nostalgiatrippi; http://www.vasabatarna.se/

Kun nyt ei vielä ole näköpiirissä, niin tullaan toimeen tällä, jos RG-line jatkaa.
Kyseessähän on  ei ole mikään   DDR sotalaiva, vaan kelpo jäävahvisteinen ro-ro joka on muunneltu merenkurkkuun  hyvin sopivaksi  matkustajia ottavaksi  rahtialukseksi, joka taso on  kohtuullinen  jos vertaa moniin  euroopan lauttoihin. Kyllä nuo DDR-dieselit voi vaihtaa vaikka käytettyihin Wärtsilän koneisiin, Onhan se huomattavasti edullisempaa, kuin hankkia kokonaan uusi laiva Turha sitä on vanhaa kommunisti DDR;ää ”demonisoida”. Hyviä pölynimureita siellä tehtiin. Ei kommunismi laivaan ole tarttunut. Suurin osa nykyteknologiasta valmistuu kommunisti Kiinassa halpatyövoimalla.

  Jos ja kun tänne ilmaantuu uusi varustamo, soisi, ettei se ei käytä ulkolaista halpatyövoimaa. Toivottavasti rekisteröi laivansa Suomen lipun alle ja Vaasaan, niin kuin RG 1 on rekisteröity.

Kovasti tämä ”puusta ampumisen” meininki  tuntuu jatkuvan, kun on  kohde löytynyt.
Ettei vain sahattaisi samalla sitä puunoksaa jolla istuu. Itse olen  huolissani merenkurkun liikenteen loppumisesta ja sen seurauksista. Meinaan; ”En minä täs sylist kaippa, Lahtista ja konekivääriä vaan.”  Kyllähän RG-line tarvitsee tukea jatkaakseen. Täällä  kuitenkin RG:lle vain luetellaan lisävaatimuksia mm. uusien parempien lauttojen, lippuhintojen radikaalin laskemisen ja bussikuljetusten hoitamisen suhteen, entisistä velvotteista puhumattakaan.
Lumio  ja Lonkakin saavat  ”kudeista” osansa. Mielestäni molemmat ovat nopealiikkeisiä dynaamisia nykyjohtajia, joista Vaasa saisi pitää parempaa huolta.  Voihan heidän toimintansa tuntua joskus vähän runnomiselta. Mutta niin kuin eräs Saudi öljysheikki totesi, kun mereen pääsi valumaan muutama  satatuhatta tonnia raakaöljyä, että;  ”kyllä sitä joskus  hieman läikkyy,  kun paljon pumppaa” Tässä tuotiin tuo ”Biskajakin” esille, mutta näin se on, että ei kapitalisti sijoita, jos ei silotella  mm. toimintaedellytysten luomisella. Maailmansivu on näin ollut, ja tulee olemaan. Ei Lumio  & Co.  näillä esityksillä Vaasan taloutta kuralle vie vaan mielestäni pitkässä juoksussa päinvastoin. Heillä on kiikarissa Vaasan kehityksen jatkuminen. Koiratko haukkuu, vaiko karavaani kulkee?
« Last Edit: 21. 11. 2007 11:11 by fableable »

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1454 on: 21. 11. 2007 11:11 »
fableable kirjoitti:

>Tässä tuotiin tuo ”Biskajakin” esille, mutta näin se on, että ei kapitalisti sijoita, jos ei silotella  mm. toimintaedellytysten luomisella. Maailmansivu on näin ollut, ja tulee olemaan. Ei Lumio  & Co.  näillä päätöksillä Vaasan taloutta kuralle vie vaan mielestäni pitkässä juoksussa päinvastoin. Heillä on kiikarissa Vaasan kehityksen jatkuminen. Koiratko haukkuu, vaiko karavaani kulkee?<

Onko tämä nyt sitä inhorealismia pahimmilaaan? Varmasti näinkin on mutta "jokin tolkku se pitää olla kerjätessäkin".

Kaikki me olemme Merenkurkun liikenteen puolesta mutta ainakin minä haluan ettäkaikki tapahtuu lain mukaisesti. Nyt ei siltä tunnu.


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1455 on: 21. 11. 2007 11:11 »
fableable kirjoitti:

>Tässä tuotiin tuo ”Biskajakin” esille, mutta näin se on, että ei kapitalisti sijoita, jos ei silotella  mm. toimintaedellytysten luomisella. Maailmansivu on näin ollut, ja tulee olemaan. Ei Lumio  & Co.  näillä päätöksillä Vaasan taloutta kuralle vie vaan mielestäni pitkässä juoksussa päinvastoin. Heillä on kiikarissa Vaasan kehityksen jatkuminen. Koiratko haukkuu, vaiko karavaani kulkee?<

Onko tämä nyt sitä inhorealismia pahimmilaaan? Varmasti näinkin on mutta "jokin tolkku se pitää olla kerjätessäkin".

Kaikki me olemme Merenkurkun liikenteen puolesta mutta ainakin minä haluan ettäkaikki tapahtuu lain mukaisesti. Nyt ei siltä tunnu.



Joo realismi on  usen "ihottavaa".  Tuli tuohon  kirjoitukseen virhe jonka jo korjasinkin. Piti kirjoittaman; Lumio & Co  ESITTÄÄ. Valtuustohan se päättää, ja tietenkin  laillisuuden puitteissa.
Mikä on  tolkku "kerjäämisellä", mikä  tekohengityksellä, se olkoon makuasia.





Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1456 on: 21. 11. 2007 13:01 »
Kyllä ne näkökannat jotka tällä palstalla on esitetty ja vedottu laillisten menettely- ja hyvienhallintotapojen puolesta ovat valtaosan vaasalaisten veronmaksajien näkökantoja. Toiminta Vaasan kaupungin keskushallinnon virkamiehillä ja johtavilla luottamushenkilöillä ovat toistaiseksi olleet päinvastaisia. Myöskin Lääninhallituksen toimet jäävät ihmettelyn kohteeksi, kun kilpailutuksen takarajaa siirrellään odottamaan Vaasan kaupungin valtuuston päätöksiä.

Saamani tiedon mukaan Viestintä ja Liikenne ministeriössä seurataan ihmetellen. silmät ja korvat auki mitä "räätälöintiä" Vaasan kaupunki harjoittaa.  Joten ei ole kirkossa kuulutettu Valtioiden tuki eurojen tulo Merenkurkun matkustajaliikenteesee.

Valtuustossa tavataan arvoiset vaasalaiset

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1457 on: 21. 11. 2007 14:02 »
Kyllä ne näkökannat jotka tällä palstalla on esitetty ja vedottu laillisten menettely- ja hyvienhallintotapojen puolesta ovat valtaosan vaasalaisten veronmaksajien näkökantoja. Toiminta Vaasan kaupungin keskushallinnon virkamiehillä ja johtavilla luottamushenkilöillä ovat toistaiseksi olleet päinvastaisia. Myöskin Lääninhallituksen toimet jäävät ihmettelyn kohteeksi, kun kilpailutuksen takarajaa siirrellään odottamaan Vaasan kaupungin valtuuston päätöksiä.

Saamani tiedon mukaan Viestintä ja Liikenne ministeriössä seurataan ihmetellen. silmät ja korvat auki mitä "räätälöintiä" Vaasan kaupunki harjoittaa.  Joten ei ole kirkossa kuulutettu Valtioiden tuki eurojen tulo Merenkurkun matkustajaliikenteesee.

Valtuustossa tavataan arvoiset vaasalaiset


Onkohan  lääninhalituksellekin  selvinnyt, että RG-line on ainut vaihtehto merenkurkun liikenteen jatkajaksi.  Iteskin olen yrittänyt  "harrastuksen vuoksi"  haeskella tänne  jotain opraattoria aika laihoin tuloksin.

Lääninhallituksen takaraja 30.11.2007 voittanee  laittaa uusiksikin, mutta  minä en ainakaan näe siinä
 puolueelisuutta puoleen tai toiseen.  Ehkä siinä varaudutaan  RG-linen  uudelleenjärjestelyihin. Sehän on realismia. Lääninhalitukselle kai on merkitystä  vain sille, että liikenne jatkuu. Olen lähes satasvarma siitä, että jos merenkurkku tukineen on vähääkin houkutteleva, olisi tiedossamme muitakin nimiä kuin RG-line.

Niin, Heimo  Hokkasellahan oli tietoa jostain operoijasta jonka piti hakea hakemuspaperit. Onkohan firmasta havantoa?






 

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1458 on: 21. 11. 2007 15:03 »
Näin lääninhallituksen Reino Matintupa Pohjanmaan e-portaalissa 24.5. 2005.  Lienee selvää että lääninhallituksen kanta on pysynyt ennallaan:

Yhteiskunnan panostus on edelleenkin Merenkurkun ympärivuotisen laivaliikenteen ylläpidon edellytys. Oikean konseptin löytäminen luo edellytyksiä pysyvälle ympärivuotiselle liiketaloudellisesti kannattavasti toimivalle matkustajalauttaliikenteelle Vaasan ja Uumajan välille.

Lisätietoja: LÄNSI-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Liikenneosasto Vaasan palveluyksikkö PL 200, 65101 VAASA Liikennesuunnittelija Rauno Matintupa-.
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1459 on: 21. 11. 2007 15:03 »
Kuten varmaan fableable olet huomannut niin väittämä on, että tulevaisuudessa Merenkurkun rahtiliikenne Vaasa - Umeå - Vaasa on kultakaivos.  Joten kyselijöitä on käynyt ja odottavat ratkaisua vesi kielellä.  

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1460 on: 21. 11. 2007 15:03 »
"Kaupungin saatavissa" ja "satamamaksuissa" on kyse TAVARAMAKSUISTA (se, että tämä yleensä kävi ilmi oli melkein vahinko. Asiaa yritettiin peitellä. 15.10 2007 pidetyssä RG Line infossa kysyin satamajohtajalta mitä "satamamaksut tarkalleen pitivät sisällään: satamajohtaja kertoi karun totuuden). Nämä rahdattavan tavaran omistajan jo maksamat maksut eivät koskaan ole muun kuin sataman rahoja. Näitä on kertynyt n 700 000 € ja on siis RG Linen kassasta käytetty johonkin muuhun tarkoitukseen kuin lähetetty oikealle omistajalleen tietääkseni yli vuoden ajalta. (Tätä perätessäni sitä perusteltiin RG Linen huonolla kassatilanteella!). Loput saatavat ovat pääasiassa takausmaksuja niistä RG linen lainoista joita siis kapunki on taannut.

Quote

VAASAN SATAMA  H I N N A S T O 2 0 0 7 -

TAVARAMAKSU

Yleiset perusteet
1. Tavaramaksu on suoritettava hinnaston maksutaulukkojen mukaisesti vesitse Vaasan Sataman kautta tuodusta
tai viedystä tavarasta.
2. Tavaramaksun on velvollinen suorittamaan tavaran kotimainen haltija tai aluksen asiamies, jollei toisin ole
erikseen sovittu.

Se, joka on velvollinen suorittamaan tavaramaksun, on myös velvollinen antamaan Vaasan Satamalle
tarvittavat veloitustiedot.

3. Tavaramaksu lasketaan tavaran bruttopainon perusteella, jollei hinnastossa ole toisin määrätty.

----------
Hinnasto:
MKL:n meriliikennetilaston tavararyhmäkoodi €/1000 kg
20 Sahaamaton puutavara, hake 1,00
21 Sahattu puutavara 1,00
22 Selluloosa, puuhioke, jätepaperi 1,35
23 Paperi, paperituotteet, pahvi 1,35
...
...


Alla lueteltuja maksuja satamassa peritään."Satamamaksua" ei ole olemassakaan.
Sataman perimät maksut ovat  "Tavaramaksuja" lukuunottamatta normaaleja laskuja, jotka laivan omistaja maksaa satamalle. Huonossa kassatilanteessa voi toki sattua, että tuollaiset laskut viivästyvät.

Kun on kyse toisen ja kolmannen osapuolen maksamista ja jo RG Linen kassaan tulleista rahoista, siis "Tavaramaksuista", on tilanne minusta aivan toinen. Tavaramaksun on siis suorittanut tavaran omistaja. Näiden rahojen käyttö on sopimatonta. Jos näitä ei peritä, on kyse luoton annosta.

Quote
ALUSMAKSU
JÄTEHUOLTOMAKSU
NOSTURIMAKSUT
VESIMAKSUT
SÄHKÖMAKSU
KIINNITYSMAKSUT
VESILLELASKU
ALUEVUOKRAT
« Last Edit: 21. 11. 2007 16:04 by Tapio Osala »

arnold

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1461 on: 21. 11. 2007 19:07 »
Aika pikkurahoista kitisette siellä. Pienemmätkin "satamakaupungit" ovat tukeneet toimintoja. Taitaa se Rabbe olla vaan niin ärsyttävä persoona siellä Vaasassa että ei nähdä tulevaisuuteen (toimiva laivaliikenne kunnes tulee silta).

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1462 on: 21. 11. 2007 22:10 »
Aika pikkurahoista kitisette siellä. Pienemmätkin "satamakaupungit" ovat tukeneet toimintoja. Taitaa se Rabbe olla vaan niin ärsyttävä persoona siellä Vaasassa että ei nähdä tulevaisuuteen (toimiva laivaliikenne kunnes tulee silta).
Tietäisipä "Arnold" kuinka pienistä rahoista kitistään valtuuston budjettikokouksessa 3.12.2007! Silloin on kyse lapsista, sairaista ja vanhuksista ja 700 000 € on silloin aivan käsittämättömän suuri raha!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1463 on: 21. 11. 2007 22:10 »
Ei kai Tapio nyt ihan ”käsittämättömän suuri” jos ajatellaan, että Vaasan kaupunki  laittaa vuosittain lähes 33 miljoonaa euroa  terveydenhuoltoon. Lisääkin varmaan tarvitaan
  Tämä luku kuitenkin ehkä suhteuttaa hieman tätäkin kysymystä. Mielestäni   ”sairaus, vanhus, eläkeläis” - korttia tässä kysymyksessä on ”hieman” populistista käyttää.
Merenkurkun laivayhteys tuo kuitenkin Vaasalle välillisesti  ja välittömästi verotuloja, joilla terveyspalvelujakin ylläpidetään. 
« Last Edit: 21. 11. 2007 23:11 by fableable »

Offline Jorma Kovanen

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 82
  • Gender: Male
  • Älä haaveile elämääsi, vaan elä haaveesi...
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1464 on: 22. 11. 2007 05:05 »
Merenkurkun laivayhteys tuo vaasalle välillisesti ja välittömästi verotuloja... Juu... Mutta... Tuottaahan "Mairen kahvilakin"(kuviteltu yritys) vaasan kaupungille välillisiä ja välittömiä verotuloja... Ei se ole kuitenkaan Vaasan kaupungin tehtävä tukea yrittäjiä... Kukin yritys hoitakoot oman "bisneksensä"... Ja jos yrityksen tukemiseen/velkojenmaksuun menee enemmän kaupunginvaroja kun saatu hyöty/raha on niin minusta se on aika huonoa "bisnestä" kaupungille... Ja huonon "bisneksen" pyöritys pitäisi lopettaa... Ja eikös taannoin tv:ssä eräs kaveri sanonut että tax freen poistuttua oli 8 laivayhtiötä(muistaakseni) todennut vaasa-uumaja linjan kannattamattomaksi... Silti piti siihen ympätä laiva-linja... Kaveri joka totesi tämän... Laittoi laiva-linjan pystyyn... Minusta tyhmää... (tämä on minun mielipide tästä asiasta)

Offline peekoo

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1465 on: 22. 11. 2007 06:06 »
Lippujen hinnat
55 eur / suunta ja hlö
55 eur / suunta ja henkilöauto

Tuetun matkustajalipun hinnan  Merenkurkun liikenteessä  on Lääninhallitus  määritellyt yhdessä    liikenteentarjoajan kanssa eli tässä tapauksessa RG-Linen kanssa.
Valtion (=EU:n) tukea matkustajaliikenteen ylläpitämiseksi  Merenkurkun yli maksetaan tietyin edellytyksin ja yksi edellytyksistä on Lääninhallituksen asettama raja mitä  henkilölippu maksimissaan saa maksaa.   
 
Talvisaikaan puhutaan parhaimmillaan muutamasta kymmenestä matkustajasta päivittäin ja varustamoa ei todellakaan kiinnosta tarjota lippuja halvemmalla koska luvattu  tuki tulee matkustajamääristä riippumatta.
Se tuki riittäisi todennäköisesti lähes ilmaisiin matkoihin pienelle matkustajamäärälle.

Varustamo puolestaan ottaa tietysti sen maksimihinnan + polttoainelisää jos eivät muuta keksi.
Matkustajaliikennetukea ei ole korvamerkitty suoraan lippuihin ja matkustajaliikenteelle vaan tuki maksetaan varustamolle ja näin ollen tuki menee yhtälailla konserniin ja rahtiliikenteeseen. 

Jos halutaan kasvattaa  matkustajaliikennettä niin lipun hinta pitää asettaa  5 - 15 eur / suuntaansa. Huvimatkailu ei palaa mutta lomamatkustaminen lisääntyisi sekä ne jotka matkustavat jo nyt  opintojen tai työn takia matkustaisivat useammin!
 
10-15  minuutin lentomatkasta on valmis maksamaankin jonkin verran mutta ei tästä 5 tunnin laivakuljetuksesta.   

(Lippuhinnan määritys / tuki lisätietoja:  Lääninhallitus ja siellä  Rauno Matintupa)

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1466 on: 22. 11. 2007 07:07 »
Täällähän pullistelee todellinen populisti FABLEABLE. Kuten Tapio sanoi, budjetin yhteydessä kyllä tullaan vääntämään muutamista kymppitonneistakin. Mitä 33 miljoonaan tulee, niin täytyy muistuttaa kyseistä henkilöä, kuka lienetkään, että kunnan perustehtävä on nimenomaan hoitaa peruspalvelut opetus, terveydenhuolto, vanhushuolto ym ym. ne ovat kuntalain mukaan ne joita kunnan tehtäviin kuuluu. Muita pakottavia syitä täytyykin etsiä, jotta syitä tukemiseen löytyisi. Vaasan kaupunki on satsannut satamaan juuri niinkuin pitääkin. Kaupungin tehtäviin kuuluukin tarjota yrittäjille tontteja ym rakenteita. Muut pakottavat syyt, jolloinka esim takauksia tai lainoja myönnetään verovaroista on oltava niin vahvoja, että esim työllisyystilanteessa ne tuovat helpotusta tilanteeseen. 2001, kun Merenkurkun liikenteeestä puhuttiin, niin pakottavina syinä mainittiin,että maanteitse on pitkä matka Vaasasta - Uumajaan, totta, mutta se ei riitä vielä syyksi, miksi veronmaksajien varoja käytettäisiin siihen tarkoitukseen. Vakuuden määrästä päätettiin 2001 maximissaan 840 000 euroa ja sen olisi pitänyt riittää. Mutta ei riittänyt.

Esimerkkinä vaan noista pienistä summista. Tarkastuslautakunta kuuli Vammaisneuvostoa hiljattain, ja he kertoivat, että ovat anoneet Vaasan kaupungilta aiemminkin jo vammaisneuvostolle sivutoimisen koordinaattorin palkkausta varten 20 000 €, mutta on ilmoitettu, ettei ole rahaa???
Tämä sama linja tulee jatkumaan näköjään tässä kaupungissa, siihen mikä koskettaa varsinaisesti Vaasalaisten veronmaksajien palveluita, niissä pihistellään, ja sitten esim. kaup. joht. Lumio ilmoitti silloin kun oltiin antamassa kassasta 1,4 milj euroa Rg-linen taseeseen pääomalainana, että kyllä rahaa on, vaikka samassa tilaisuudessa vastaavasti apulaiskaup.joht. Lonka ilmoitti, että rahaa ei ole.
Että onko sitä rahaa tai ei ole, peruspalvelut on turvattava. 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1467 on: 22. 11. 2007 09:09 »
Voisiko joku kertoa sen pääkohdan.

Sisältääkö Lumion uusi ehdotus kahden miljoonan kotipizzaosakkeen panttauksen
poistamisen kuten edellinen tuhoon tuomittu ehdotus vai ei?  Jos sisältää niin
valtuustoahan pidetään suorastaan pilkkana.  Kysehän olisi siltikin samasta asiasta
paitsi, että kaupungin osuudeksi tulisi nyt taata eli mahdollisesti vielä maksaa kaikki.
Osalan mukaan nämä pizzaosakepantit ovat ne jotka todellisuudessa laivan pinnalla
pitävät vaikka välillä "loiskuisikin kannelle".  Itse olen samaa mieltä.

Vehkaoja osoitti hyvin sanoessaan että "silloin edellisistä virheistä ei ole opittu mitään".

Voin olla väärässäkin mutta harva oli varsinaista tukea vastaan mutta Osala ja moni
muu juuri noiden 2 miljoonan pizaosakepantin poistamisen estämisen kannalla
kyllä.  Nämä pantithan ovat ikäänkuin yrittäjän lupaus pitää minkä lupaa. 

Onko uusi ehdotus Lumion vai RG-linen?  Siis onko RG-lineltä vieläkään mitään
omaa pyyntöä vai kuvitellaanko, että me suorastaan haluamme takuumiehiksi
yksityiseen yritykseen  pyytämättä?

Jos kaupungista tulee riskinkantaja niin eikö tällaisessa tapauksessa kaupungin olisi
edullisempaa liikennöidä itse?  Tätä taustaa vasten ajatellen kulungit olisivat silti
samanlaiset tai edullisemmat koska kaupungin luulisi saavan paremmin EU tai
valtiontukea kuin yksityinen.  Maksetut satamamaksut tulisi satavarmasti kassaan. 
Onhan kaupungilla nytkin liikelaitoksia kuten Vaasan sähkö.

Jokainen kuitenkin tietää, ettei kaupunki ala sellaiseen.  Vai alkaisiko?
« Last Edit: 22. 11. 2007 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1468 on: 22. 11. 2007 09:09 »
Voisiko joku kertoa sen pääkohdan.

Sisältääkö Lumion uusi ehdotus kahden miljoonan kotipizzaosakkeen panttauksen
poistamisen kuten edellinen tuhoon tuomittu ehdotus vai ei?  Jos sisältää niin
valtuustoahan pidetään suorastaan pilkkana. 

Pizzaosakkket katoavat vakuuksista ja myös omavelkainen (nykyinen) takaus.

Jäljelle jäisi hypoteettinen pieni osuus RGI arvosta (Sammon jälkeen). Lisäksi annettaisiin n. 800 000 euroa uutta lainaa ilman vakuuksia.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1469 on: 22. 11. 2007 09:09 »
Tässä asiassa hieman pelottaa se (kun luin esim. Harri Moision lausumat eilisestä lehdestä), että 26 vastuullisesta valtuutetusta joku nyt lipeää, esim. työllisyyspoliittisiin argumentteihin vedoten.

Toisaalta voi liikkumista tapahtua toiseenkin suuntaan. Esim. Kalervo Laaksoharju esitti tiukennusta aikaisempaan kantaansa mutta hän on varavaltuutettu ja Axel taas on varmaan rkp:n enemmistön takana.

Minusta on aika luotettavasti osoitettu, että suuri enemmistö vaasalaisista on yksityisen yrityksen esitetyn kaltaista tukemista vastaan. Kaupunkilaisille voisi olla hyödyllistä lähestyä aktiivisesti niitä 25:, jotka viimeksi olivat tuen kannalla.
« Last Edit: 22. 11. 2007 11:11 by Tapio Osala »

quartern

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1470 on: 22. 11. 2007 09:09 »
Liekö ainutkertainen tapaus Euroopassa, että yksi mies yksin vastaa muutamasta kymmenestä kilometristä eurooppatien ajettavuudesta?
Heimo Hokkasen kannanotot tämän hetken ko. toimintaan ovat ymmärrettäviä ja yleensä hyvin perusteltuja, jota voi odottaakin tarkastuslautakunnan puheenjohtajalta.
Valtuustossa on myös joukko nykyisen "merilinjan" toiminnan vastustajia, joiden puheet ovat lievästi sanottuna populistisia ja tiedotkin asioista ovat välillä mitä milloinkin. Puhutaan asioista joita ei oikein aina edes ymmärretä. Tuskin "partiopoikatoimintaa" kannattava kauppaneuvos Rabbe Grönblomkaan olisi "linjaa" avannut, jos tämän päivän tilanne olisi edes hieman valottunut
aloitushetkellä. Silloin olisi nyt kaikki tietävien vastustajien pitänyt olla joukolla asialla valtuustossa ja kertoa miksi ei kannata tukea kannattamatonta "merilinjaa".
Nyt on kuitenkin "tilanne päällä" ja jollakin lailla hyväksyttävissä oleva rahoituspaketti on saatava kursittua kokoon sekä  rästimaksujen uudelleen järjestely. 

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1471 on: 22. 11. 2007 10:10 »
Ajattelin aloittaa tämän kirjoituksen sanomalla, että ”hyvin monet  vaasalaiset ovat sitä mielt, että...”  Lienee kuitenkin parasta että puhun vain omissa nimissäni.

Tämän koko jupakan ympärillä vallitsee merkillinen epäluulon ilmapiiri ja epäluottamus.  Jokainen meistä tuntee tyyyppejä, jolta ei missän tapauksessa ostaisi autoa, puhumattakaan että antaisi rahaa lainaksi.

Minulla on juuri tällainen tunne. En pysty sitä selittämään. Pokerissa näkee joskus kaverin naamasta että se pluffaa, nyt tuntuu juuri siltä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1472 on: 22. 11. 2007 11:11 »
Tämän koko jupakan ympärillä vallitsee merkillinen epäluulon ilmapiiri ja epäluottamus. 

Näin on juuri. Onko syynä epäluottamukseeen taitamaton asian valmistelu (jota siis on tehnyt luottamushenkilö) vai onko kyse vakavasta pyrkimyksestä pimittää tietoa?

1. Valtuustolle ei kerrottu, että kirjanpidossa näkyvää konseninantmaa pääomalainaa ei koskaan oltu maksettu yhtiölle (kysyttäessä tunnustettiin, että kyse oli vain kirjaitokikkailusta, jolla pääoma saatiin positiiviseksi)
2. Vakuuden omistajan itse tilaaman arviointitodistuksen pimittäminen.
3. Uhkailut uudelleen käsittelyyn ottamisesta ja liikeneteen loppumisesta
4. Arvokkaimpien vakuuksien pois jättö samalla kun annetaan lisää luottoa.
5. Yksityisen huvipurren korjauslaskut RG Linen kassasta

No, tuossa joitakin, jotka saavat hälytyskellot soimaan.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1473 on: 22. 11. 2007 12:12 »
Kiitokset vain Heimo ”populisti” nimestä
olenkin saanut tämän RG- viestiketjun aikana erilaisia ”arvo”nimiä mm; ”Melkoinen velmu”, ”Niccolo Macciavelli”, ”jesuiitta”, ”johtajatyyppi” , ”kokenut manipulaattori” jne. Olen edelleen  puoluepoliittisesti  ”avoimilla markkinoilla”, joten minusta saattaisi näiden luonnehdintojen takiakin olla ainesta  kaupunginvaltuustoon;-)

Olen kyllä kaupungin peruspalvelutehtävästä täysin tietoinen. Olen todennut tässä viestiketjussa jo useasti, että kipukohta tuleekin mielestäni siinä, että Vaasan kaupunginvaltuusto on kuitenkin aikanaan sitouttanut itsensä RG-lineen.  Olisi  alun perinkin pitänyt  huolehtia tältäkin osin vain satamasta jne.
 Nythän tilanne on tästä syystä mutkikas, ja on punnittava, otetaanko tappiot nyt vastaan (rästissä olevat saatavat RG-lineta), vaiko rahoituksen uudelleen järjestelyin  saadaan ehkä omat pois ja  lisätulojakin tulevaisuudessa.    Mielestäni on aikalailla myöhäistä nyt toistella  mantraa; ”kaupungille ei kuulu rahoittaa yksityistä bisnestä, vaan huolehtia peruspalveluista”, kun kerta bisnekseen on lähdetty. Kun pääomalainasta 1,4 m on luovuttu,  jatkopaketti on jokseenkin  kohtuullinen, kun ajatellaan, että uusi ”laina” on osin rästissä olevat saatavat”. Tietenkin se edellyttää RG-linen tervehtymistä  tulevina  purjehduskausina. Jos näin ei hyvistä rahtiennusteista huolimatta kävisikään, myönnän, vitsit on vähissä. Siksi  nykyisistä vakuuksista  ei pitäisi luopua.

  Sitten pohdintaa;  Eikö hakupaperit tule jättää  läänihallitukselle  viimeistään 30.11.  Jos  uusia varustamoita on ilmaantunut, silloinhan  asia tulee kh;n ja  valtuuston tietoon ennen, kuin  RG-linen pakettia ehdittäisiin  ainakaan valtuustossa käsitellä?
RG-linen mahdollisuudet  jatkoon heikkenevät, edellyttäen että ” kilpailevat varustamot” ovat valmiita liikenteen aloittamiseen. Jos taas laitetaan hakuaika uusiksi, kun muitakin varteenotettavia operaattoreita on ilmennyt hakuajan sisällä, silloin olen valmis muuttamaan kantani koskien lääninhallitusta ja KH:ta

Taidanpa odottaa elämäni ensimmäisen kerran Vaasan kaupunginvaltuuston kokousta 10.12  huomattavasti  jännittyneemmin ja kovemmin odotuksin  kuin Joulupukkia.   
« Last Edit: 22. 11. 2007 12:12 by fableable »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1474 on: 22. 11. 2007 12:12 »
Satuinpa netissä surffaillessani törmäämään tälläiselle sivulle: http://www.fcbsweb.com/

Kyse on ylläpitäjän itsensä sanoin tästä:

Quote
FCBS (Ferries and Cruiseships on the Baltic Sea) is mostly an active discussion forum for finnish ship enthusiasts. The site also contains my personal photo galleries, where you can view both recent galleries and some older stuff in special compilations.

Kyseisen sivuston keskustelupalstalla käydään vilkasta keskustelua Itämeren laivaliikenteestä eikä Merenkurkun liikennekään ole jäänyt osattomaksi. Esimerkiksi näissä kolmessa ketjussa on mielenkiintoisia juttuja RG-linen kivikkoisen matkan varrelta:

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8870.0  RG Linen talousnäkymät
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8819.0  Ongelmallinen RG1
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3476.0  RG Line osti m/s Kahlebergin

Jos näitä käy läpi, on täällä esitetty vakavia epäilyksiä RG I:n kunnon suhteen. Erityisesti moottorit pitäisi pikimmiten uusia ja paljonkohan se sitten maksaisi ? Ja tarvitaanko taas kerran Vaasan veronmaksajien apua näiden kustantamiseen...
« Last Edit: 22. 11. 2007 12:12 by Matti Meikäläinen »

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1475 on: 22. 11. 2007 12:12 »
Täältä saattaa löytyä jotain mielenkiintosita:

http://www.landgangen.se/forum/index.php

Niinku tämä:
http://f24.parsimony.net/forum58104/messages/139402.htm
« Last Edit: 22. 11. 2007 13:01 by Into Poika »
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1476 on: 22. 11. 2007 13:01 »
Voisiko joku yksilöidä tänne:

1) KV:ssa 05.11 olleen kumotun ehdotuksen faktat kokonaisuudessaan.

2) Sekä Lumion uuden ehdotuksen faktat, kokonaisuudessaan.

Eli paljonko oli a) Kaupungin lainat, arvo? b) Yrittäjän vakuudet ja muut vastuut, arvo? c) Vaasan kaupungin vastuut?

Ja aivan samat asiat uudesta ehdotuksesta. Siis kaikki summat, laina-ajat, vastuut ja velvoitteet? Tarkasti. (Kun en millään ehdi itse näitä etsimään. Uuden ehdotuksen kaikkia kohtia ei ole julkistettukaan.)

Täydellinen selvitys. Onko jollakin?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1477 on: 22. 11. 2007 14:02 »
Täsää tuoreeltaan uusi esitys. Nyt on anomuskin... Olen oheen lihavoinut mielenkiintoisia kohtia. En ole vielä tutkinut liitteitä. Ne löytyvät täältä http://www1.vaasa.fi/ktweb/

Palaan varmaankin asiaan.

Quote
MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS /RG LINE OY AB:N RAHOITUSJÄRJESTELYT

Kaupunginhallitus       26.11.2007          914/2007

Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle 06/325 1236
Kehittämisjohtaja Raili Tiitola 06/3251210

RG Line Oy Ab:n anomus Liite 1. Anomuksen liitteenä on esitys rahoitusjärjestelyiksi, joka on aktis-sa. Rahoitusjärjestelyjen sisältö on selvitetty alla esittelytekstissä.
RG Line tuloslaskelma ja tase 2006 Liite 2
RG Line välitilinpäätös 30.9.2007 Liite 3
RG Line  tulos (ilman Casino Expressin vaikutusta ) 2006-2008 sekä rahtivolyymin kehitys 2001-2010 Liite 4
RG Line oma pääoma ja kassavarat rahoitusjärjestelyjen jälkeen Liite 5
Kongstad Shipping RG I arviointitodistus ja Börje Lassfolkin selvitys liite 6
RG I aluskiinnityksen vakuusriskin arviointi, laskelmat  Liite 7
Kaupparekisteritiedot , RG I vakuutustodistus, RG I rasitustodistus, RG I luokkasertifikaatti, aktissa


1.   RG Line Oy Ab:n tuloskehitys

Liitteessä 3 on yhtiön välitilinpäätös 30.9.2007. Liitteessä 4 on esitetty tuloslaskelma 2006 sekä yhtiön laatimat  tuloslaskelmaennusteet 2007 ja 2008. Luvut on esitetty  paremman ver-tailtavuuden takia  ilman Casino Expressin kustannuksia.

Yhtiön myyntituotoista vuonna 2007 56 % tulee rahdista ja 44 % matkustajaliikenteestä. Matkustajamäärä on v. 2007 n. 70 000 matkustajaa. Yhtiön pitkäaikaiset lainat ovat 11,8 milj. €.

Vuonna 2007 yhtiön rahoitustulos (tulos rahoituserien jälkeen ennen poistoja) on lähellä nol-latasoa eli yhtiö pystyy käyttö- ja rahoitusmenot rahoittamaan toimintatuloillaan, mutta tulos ei riitä poistoihin/lainojen lyhennyksiin.

Vuonna 2008 tulo- ja menoperusteet ovat seuraavat:

-   Myyntitulot kasvavat 15 % vuodesta 2007 pääasiassa uusien rahtisopimusten seuraukse-na.
-   Matkustajatulot ovat vuoden 2007 tasolla.
-   Toimintaa tehostetaan.
-   Polttoainekulut vähenevät, kun laivan koneeseen on loppuvuonna 2007 tehty muutos si-ten, että se voi käyttää halvempaa raskasta polttoöljyä.
-   Rahoituskulut laskevat vuodesta 2007

Vuoden 2008 arvioitu tilikauden voitto on 0,6  milj. € ja rahoitustulos (tulos ennen poistoja) n. 1,1 milj. €.

Yhtiön toimintasuunnitelmaan kuuluu lisäksi matkustajamäärien kasvattaminen panostamalla matkustajaliikenteeseen.


2.   Esitys rahoitusjärjestelyiksi

Yhtiön arvioitu tulos vuodelta  2008 on voitollinen, mutta aikaisempien vuosien alijäämien seurauksena yhtiöllä ei ole maksuvalmiutta ja yhtiön oma pääoma on negatiivinen. Yhtiö ei selviä ilman rahoitusrakenteen muuttamista erääntyneistä ostoveloista sekä  tänä ja ensi vuonna erääntyvistä lainojen lyhennyksistä. Rahoitusjärjestelyt ovat siten välttämättömät.

Rahoitusjärjestelyissä ovat mukana emoyhtiö Ab R. Grönblom International Ltd, Sampo-pankki, Finnvera ja Vaasan kaupunki.  Rahoitusjärjestelyjen tarkoituksena on

•   saattaa yhtiön maksuvalmius toiminnan kannalta riittävälle tasolle
•   vakauttaa pitkäaikainen rahoitus tasolle, joka varmistaa velvoitteista selviämisen tulora-hoituksen turvin.
•   turvata Merenkurkun ympärivuotinen matkustaja- ja rahtiliikenne.

2.1  Rahoitusjärjestelyjen sisältö

•   Omistaja Ab R. Grönblom International Ltd maksaa RG Linen kassaan yhtiön taseessa olevan konserniavustussaatavan n. 2 400 000 €, jolla  maksetaan pois kaupungin takaamat lainat 504 564 € ja  1 075 000 € sekä Casinon hankintalaina 780 335 €, josta kaupungin takaama osuus on 336 000 €. Yhteensä pitkäaikaisia lainoja maksetaan pois
2 359 899 € ja kaupungin takaukset vähenevät 1 915 564 €.

•   Em. takausten erityisvakuutena olevat vastavakuudet (jälkipanttaus Kotipizzan osakkei-siin, Rabbe Grönblomin henkilökohtainen takaus, emoyhtiön yrityskiinnitys) vapautuvat, koska lainat maksetaan pois. Vakuuksien  vapautuminen on edellytys sille, että emoyhtiön konserniavustus voidaan maksaa RG Linelle.

•   Tämän jälkeen RG Linelle  jää pitkäaikaista lainaa 9 462 000 €, josta kaupungin takaamaa on  2 700 000 € (Nordea). Tämän lainan laina-aikaa jatketaan 4 vuotta ja myönnetään kolme vapaavuotta (laina-aika 13.1.2005-13.1.2017, ensimmäinen lyhennys 13.1.2011). Vastavakuutena olevien aluskiinnitysten etuoikeusjärjestystä muutetaan (selvitetty tar-kemmin alla).

•   Muut jäljelle jäävät lainat 6 762 000 € (9 462 000 €-2 700 000 €) järjestellään uudelleen ja  Finnvera  sekä   emoyhtiö Ab R Grönblom International Ltd  antavat pääomalainat yh-tiölle:

-   Sampopankki antaa 3 000 000  €:n suuruisen pitkäaikaisen luoton sekä 180 000 €:n suuruisen shekkitililuoton yhteensä 3 180 000 € parhaalla etuoikeudella olevia RG I  aluksen aluskiinnityksiä vastaan.
-   Finnvera esittää yhteensä 4 220 000 €:n suuruisen rahoituspaketin, josta pääoma-lainaa on 1 100 000 €, 720 000 € takaus shekkitililuotolle ja loput pitkäaikaisina lainan takauksina tai suorina lainoina. Pitkäaikaisen rahoituksen laina-aika on 12 vuotta sisältäen 3 vapaavuotta.
-   Finnveran vastuut (ilman pääomalainaa)  ja kaupungin takaukset ovat yhteensä
5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % (2 700 000 €) ja Finnveran osuus 53,6 % (3 120 000 €).  Finnvera ja kaupunki saavat aluskiinnityksen RG I alukseen yh-täläisin etuoikeuksin, (kaupunki 46,4 %, Finnvera 53,6 %) Sampopankin
3 180 000 €:n jälkeen. Yhteensä RG I alukseen aluskiinnityksiä on 9 milj. €.
-   Ab R. Grönblom International Ltd antaa uutta pääomalainaa 1 100 000 €. Lainalle ei saa asettaa vakuutta ja korkoa sille voidaan maksaa vasta kun yhtiölle on kerty-nyt vapaata omaa pääomaa.
-   RG Linen velka konsernin muille yhtiöille  300 000 €  muutetaan RG Linen tasee-seen pääomalainaksi.

Edellisten toimenpiteiden lisäksi

-   Kaupungin erääntyneille saataville 782 417 € laaditaan kolmen vuoden (36 kk) maksuohjelma. Saatavaa lyhennetään kuukausittain tasaerin ja sille  peritään kau-pungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + marginaali 0,25 eli 4,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon saakka.
-   Emoyhtiön aikaisempi pääomalaina 1 291 000 € muutetaan oman pääoman eräksi.
-   RG Line yhtiöstä  ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoit-tajien/takaajien suostumusta.

Järjestelyjen jälkeen yhtiön kassavarat ovat 1 238 000 € ja taseen oma pääoma on  n.
100 000 € (tarkempi selvitys oman pääoman ja kassavarojen muodostumisesta on liitteessä 4).      

3.    Kaupungin takausvastuut nyt, rahoitusjärjestelyjen vaikutukset kaupungin  sekä muiden
       osapuolten vastuisiin

Kaupungin nykyiset takausvastuut on selvitetty alla:


(TAULUKKO ON KUVANA JA EN SAANUT SITÄ SELVEMMÄKSI to.huom)

Kaupungilla on takausvastuita 4 615 564 € ja erääntyneitä saatavia (pääasiassa sataman tava-ramaksuja) 782 417 € eli yhteensä 5 397 981 €.

   Kaupungin vastuut rahoitusjärjestelyn toteuttamisen jälkeen ovat:
   
Takaus(Nordean laina)         2 700 000 €
   Saatavat (pääasiassa tavaramaksuja)            782 417 €
   Yhteensä            3 482 417 €

Kaupungin takausvastuut vähenevät rahoitusjärjestelyjen johdosta  1 915 564 €.

R Grönblom International Ltd:n kassavaikutteinen rahallinen panos järjestelyissä on
3 800 000 € (aikaisempi pääomalaina 1,291 milj. €  huomioon ottaen omistajan panos yhtiöön on 5 091 000  €).

Finnveran takaukset ja lainat lisääntyvät järjestelyssä 648 000  €.

4.   Takausperiaatteet, kaupungin takausriskit sekä toiminnalliset uhat ja mahdollisuudet

Takauksen todellisen riskin arviointi on vaikeaa, koska aluskiinnityksen reaaliarvoa ei tarkoin tiedetä. Arviointitodistuksen mukaan RG I laivan arvo on n. 9 250 000 €. Jotta kaupungin ta-kaamalle lainalle (2,7 milj. €) olisi turvaava vakuus, pitäisi aluksen käyvän hinnan olla rea-lisoitaessa 9 milj. €. Liitteenä on  RG I laivan arviointitodistus ja toimitusjohtaja Börje Lass-folkin selvitys RG I:een tehdyistä muutostöistä, jotka omalta osaltaan turvaavat laivan arvoa.

Alus on vakuutettu rahoittajien vakuutusturvan ollessa nyt 8,1 milj. €. Kiinnitysten kasvaessa 9 milj. €:oon vakuutuksen  määrä tarkistetaan tähän summaan.

Kaupungin takaaman 2,7 milj. €:n lainan  nykyinen vakuus on rahoittajien/takaajien yhden-vertainen oikeus 8,1 milj. €:n aluskiinnitykseen. Jos aluksen realisointiarvo on 8,1 milj. €, on vakuus turvaava. Jos arvo on esim. 7,5 milj. €, on kaupungin osuus pantista 2,5 milj. € jolloin vakuusriski on 200 000 €.

Rahoitusjärjestelyssä aluskiinnitysvakuutta  muutetaan siten, että Finnveralla ja kaupungilla on yhdenvertainen oikeus panttiin 3 180 000 €:n jälkeen (kaupunki 46,4 %, Finnvera 53,6 %). Jos aluksen  realisointiarvo on 8,1 milj. €, on kaupungin osuus pantista 2 283 000 € eli las-kennallinen vakuusriski lisääntyy nykyiseen riskiin verrattuna 417 000 €. Jos arvo on 7,5 milj. €, on kaupungin osuus pantista 2 milj. € eli vakuusriski lisääntyy 0,5 milj. €.

Kaupungin perimässä takausmaksussa (2,2 %) on vakuusriski otettu huomioon (jos vakuus on täysin turvaava, on kaupungin perimä takausmaksu 0,5 %, jos vakuus puuttuu kokonaan, maksu on 4 %).

Rahoitusjärjestelyllä pienennetään kaupungin takausriskiä, koska  yhtiön kassavarat nousevat  toiminnan vaatimalle tasolle ja rahoituskustannuksia helpotetaan pitkäaikaisten lainojen uu-delleenjärjestelyllä. Pitkäaikaisiin rahtisopimuksiin perustuen tuloksen arvioidaan kehittyvän siten, että tulorahoituksella  voidaan hoitaa lainojen lyhennykset (vuoden 2008 arvioidaan olevan jo voitollinen). Myönteisen  kehityksen toteutuessa ulottuvat heijastusvaikutukset  myös muualle yhteiskuntaan:  rahtikuljetusten lisääntyminen Merenkurkussa tukee myös rau-tatieliikenteen kehittämismahdollisuuksia ja tavarakuljetusten siirtyminen enemmän rautatiel-le ja merikuljetuksiin on ympäristömyönteinen kehitys. Sataman tulostaso säilytetään ja se pystyy  maksamaan tuottovaatimusta kaupungin muiden palvelutoimintojen rahoittamiseksi.

Kaupungin takaamia lainoja erääntyy maksettavaksi marras-joulukuussa 936 000 € ja 30.3.2008  504 000 € eli yhteensä 1 440 000 €, joten  ilman rahoitusjärjestelyjä näiden osalta takausvastuut realisoituvat (mm. nämä lainat on rahoitusjärjestelyssä tarkoitus maksaa pois).

Varustamoyhtiön konkurssitapauksessa
   
-   Menetettäisiin kaupungin vakuudettomat saatavat,  tällä hetkellä n. 782 000 €.
-   Pankit irtisanovat lainat, jolloin kaupungin takaamat lainat 4,6 milj. € ja niihin liit-tyvät takaukset erääntyvät heti  maksettavaksi. Vakuuksien realisoinnin kautta saadaan suorituksia myöhemmin, joiden määrää on vaikea etukäteen arvioida.
-   Menetetään säännönmukainen matkustaja ja rahtiliikenne ja sen myötä n. 60 väli-töntä ja 60 välillistä työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen.
-   Sataman tulot putoavat vuositasolla n. 700 000 €.

Kaupunginvaltuuston vahvistaman sijoitustoiminnan johtosäännön mukaan muille kuin kau-pungin tyräryhtiöille annetuille takauksille vaaditaan turvaavat vakuudet ja tästä periaatteesta voidaan poiketa erityisen painavasta syystä. Rahoitusjärjestelyssä taatun lainan 2,7 milj. € laskennallinen vakuusriski kasvaa nykyiseen riskiin verrattuna n. 420 000 €. Liitteessä 6 on selvitetty vakuusriski eri vakuusarvioilla. Erityisen painavat syyt sille, että vakuusriski tämän takauksen  osalta voidaan hyväksyä ovat seuraavat:

Rahoitusjärjestelyllä:

•   Pienennetään kaupungin takausvastuita 1 915 564 €
•   Pienennetään kaupungin kokonaisriskiä, koska yhtiön kassavarat saadaan toiminnan vaa-timalle tasolle ja pitkäaikainen rahoitus vakautetaan (yhtiön rahoitusasema paranee n. 5 milj. eurolla)
•   Mahdollistetaan  Merenkurkun ympärivuotinen säännöllinen matkustaja- ja rahtiliikenne  ja Suomen ja Ruotsin valtion vuotuinen tuki 500 000 € voidaan hyödyntää.
•   Mahdollistetaan sataman vuotuiset tulot n. 700 000 €.
   Mahdollistetaan  välittömien n. 60 työpaikan ja välillisten n. 60 työpaikan säilyminen.
•   Estetään kaupungin takausvastuiden realisoituminen sekä saatavan n. 800 000 € mahdol-linen menettäminen.

5.     Kaupungin tähän asti saamat tulot RG Linen harjoittamasta säännöllisestä matkustaja- ja rahtiliikenteestä  Merenkurkussa

RG Line aloitti matkustajaliikenteen  Merenkurkussa v. 2001.

Vuoden 2006 loppuun mennessä kaupunki on laskuttanut RG Linelta tavara- ja palvelumak-suja sekä vuokria yhteensä 2 532 331 €. Summasta oli vuoden 2006 lopussa maksamatta 310 902 €, joten nettotulot olivat 2 221 429 €. Takausprovisioita oli lisäksi maksettu 78 621 € eli kassaan oli saatu yhteensä 2 300 050 €.

6.   Kaupungin takaukset RG Line Oy Ab:n lainoille ja julkinen tuki

EU:n De Minimis-säännön (vähämerkityksellinen tuki yrityksille) mukaan voidaan  De Mi-nimis- tukea yrityksille myöntää seuraavasti:

•   31.12.2006 asti voimassa olleen säännön mukaan 100 000 € liukuvasti kolmen vuoden ai-kana.
•   1.1.2007 alkaen  200 000 € liukuvasti kolmen vuoden aikana.

EU:n sääntöjen mukaan yllä mainitun suuruinen  julkinen tuki yrityksille voidaan myöntää, ilman että sen vääristää kilpailua.

Kaupungin myöntämien takausten osalta syntyvä vuotuinen tuki lasketaan EU:n määrittele-män koron   ja yrityksen lainasta maksaman koron (sisältäen takausmaksun) erotuksena. Kau-pungin takaamista lainoista ei synny  julkista tukea RG Linelle, johtuen korkeasta takausmak-susta. Tämän vuoksi kaupungin takaukset eivät vääristä kilpailua.



Kaupunginjohtaja ML  12

   Kaupunginhallitus päättää

1.   Myöntää RG Line Oy Ab:lle 3 vuotta (36 kk) maksuaikaa kaupungin saatavien
782 417 € suorittamiseen. Suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon saakka ehdolla, että valtuusto hyväksyy toi-menpiteet.

2.   Ilmoittaa RG Line Oy Ab:lle, että  tuleville maksuille maksuaikaa ei myönnetä.

         3.   Esittää valtuustolle, että

a.   Kaupungin takaaman lainan 2 700 000 € (Nordea) laina-aika on 12 vuotta ajalla 13.1.2005-13.1.2017 ensimmäisen lyhennyksen ollessa  13.1.2011. Sen jälkeen tasalyhenteinen kaksi kertaa vuodessa. Kaupunginhallitus voi tehdä anomuk-sesta lyhennysohjelmaan muutoksia siten, että laina-aika ei muutu.

b.   Taatun lainan vastavakuutena on kiinnitys RG I alukseen. Kiinnitysvakuudel-listen lainojen etuoikeusjärjestys on  seuraava:

           Sampopankki 3 180 000 € ensimmäinen kiinnitys.
Kaupunki ja Finnvera tasavertaisesti Sampopankin jälkeen 5 820 000 €, josta kaupungin osuus 46,4 % ja Finnveran osuus 53,6 %.
   
         c.   Takauksen ehtona on, että yhtiöstä ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

d.   Aluskiinnitykseen liittyvä takausriski voidaan hyväksyä erityisen painavista
      syistä, jotka on lueteltu esittelytekstin kohdassa 4.
 
e.  Kaupunki  edellyttää, että muut  osapuolet hyväksyvät  rahoitusjärjestelyihin 
     sisältyvät toimenpiteet.

Päätös

« Last Edit: 22. 11. 2007 15:03 by Tapio Osala »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1478 on: 22. 11. 2007 15:03 »
Ohhoh!! Onko anomus? Ethän ole ymmärtänyt väärin?!! Entäs taseet ja muut tarpeelliset tiedot?

Kiitos tiedoista. Nyt alan tutkimaan tätä kokonaisuutta. Ja vertaan tätä vanhaan pakettiin. Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista.

Mites Ruotsin ja Uumajanseudun tuet, paljonko on niiden kokonaismäärä?

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1479 on: 22. 11. 2007 15:03 »
Joku paremmin ruotsia osaava voisi poimia tästä keskustelusta strategiset tiedot meidän ja valtuutettujen käyttöön:

Niinku tämä:
http://f24.parsimony.net/forum58104/messages/139402.htm
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!