Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 498959 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1480 on: 22. 11. 2007 15:03 »
Täytyy todeta, että  Kaupungin osalta näyttää nyt huomattavasti paremmalta. Rabbe näyttää edelleen
partiopoikahenkeään, ja  kotiseuturakkauttaan.
”R Grönblom International Ltd:n kassavaikutteinen rahallinen panos järjestelyissä on
3 800 000 € (aikaisempi pääomalaina 1,291 milj. €  huomioon ottaen omistajan panos yhtiöön on 5 091 000  €).”

Sen lisäksi  Kaupungin takausvastuut vähenevät rahoitusjärjestelyjen johdosta  1 915 564 €.
kaupungin takausriskiä pienennetään, koska  yhtiön kassavarat nousevat  toiminnan vaatimalle tasolle.
   Kaupungin saatavien 782 417 €  suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1481 on: 22. 11. 2007 16:04 »

Eikö tuo konserniavustussaatava n. 2 400 000 €, ja  Emoyhtiön aikaisempi pääomalaina 1 291 000 olekin Rg linen kassasta lainattua rahaa joka nyt sitten palautetaan ja rabbe vapauttaa vakuudet omalta lainaltaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1482 on: 22. 11. 2007 18:06 »
Täytyy todeta, että  Kaupungin osalta näyttää nyt huomattavasti paremmalta.

Hassua kun minusta tämä näyttää nimenomaan kaupungin osalta huonommalta.
Fableable ei huomaa 2 miljoonan kotipizzaosakkeen pantin poistumista.
Eli sitä mikä pitää paatin pinnalla.  Hassua.

Sopimuksessa oli, että tätä panttia lyhennetään kun velkaa lyhennetään.
Velkaa ei ole lyhennetty.  Lyhennykseksi ei kelpaa nyt mahdollisesti
myönnettävä laina.   Siis panttia ei voi sillä lyhentää.  Nyt Lumio rikkoisi
sopimuksen vapauttamalla pantin.  Ei näytä hyvältä.  Tämä uusi ehdotus
on niin huono ehdotus, että sehän kaatuu helpommin kuin edellinen.
Moni valtuutettu ei periaatteesta hyväksy sopimuksien rikkomista.
Siinä menee oma maine ja uskottavuus jatkoa ajatellen.

Tekisi mieli sanoa, että vain tyhmä tekee huonomman ehdotuksen
sen jälkeen kun edellinen kaatui, mutta voi olla, että en huomaa jotain
joten en sano sitä.

Yllättävä ehdotus Lumiolta joka sentään on ...niin miten sen sanoisi....
 kouluja käynyt.

 
« Last Edit: 22. 11. 2007 20:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1483 on: 22. 11. 2007 21:09 »
Täytyy todeta, että  Kaupungin osalta näyttää nyt huomattavasti paremmalta. Rabbe näyttää edelleen
partiopoikahenkeään, ja  kotiseuturakkauttaan.
”R Grönblom International Ltd:n kassavaikutteinen rahallinen panos järjestelyissä on
3 800 000 € (aikaisempi pääomalaina 1,291 milj. €  huomioon ottaen omistajan panos yhtiöön on 5 091 000  €).”

Sen lisäksi  Kaupungin takausvastuut vähenevät rahoitusjärjestelyjen johdosta  1 915 564 €.
kaupungin takausriskiä pienennetään, koska  yhtiön kassavarat nousevat  toiminnan vaatimalle tasolle.
   Kaupungin saatavien 782 417 €  suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Saatavalle peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + 0,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon

Taitaa olla tämä fabelable aika lähellä kouhilaisia tai grönblommilaisia...

Noinhan juuri se on pisneksestä tietämättömille valtuutetuillemme syötetty. Voin sen nähä näinkin (kuin Lajuninkinkin huomasi).

Ehkä kokonaisvstuu näyttäisi pienentyvän mutta riski kasvaa huikeasti kun kunnon vakuudet katoavat.

Quote
Kaupungin saatavien 782 417 €  suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon

Pitäsikö itkeä vai nauraa? Ensiksi otetaan toisen rahat, sitten saadaan maksaa ne monen vuoden aikana vähitellen takaisin ja suurieleisesti jopa taataan takaisinmaksu! Jessus mitä touhua!

Minä tekisin rikosilmoituksen kavalluksesta jos olisin päättämässä.

Jos joku tulisi minulta tuommoisen puhalluksen jälkeen tulisi tuota ehdottamaan niin länttäisin heti kuonoon. Ja lujaa.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1484 on: 22. 11. 2007 22:10 »
Tällä kertaa esitys on asiantuntevammin valmisteltu. Se täytyy myöntää. Kuitenkin herää kysymyksiä. Tapio onkin jo korostanut valmiiksi tärkeimpiä.

2.1  Rahoitusjärjestelyjen sisältö

Quote
Omistaja Ab R. Grönblom International Ltd maksaa RG Linen kassaan yhtiön taseessa olevan konserniavustussaatavan n. 2 400 000 €, jolla  maksetaan pois kaupungin takaamat lainat 504 564 € ja  1 075 000 € sekä Casinon hankintalaina 780 335 €, josta kaupungin takaama osuus on 336 000 €. Yhteensä pitkäaikaisia lainoja maksetaan pois 2 359 899 € ja kaupungin takaukset vähenevät 1 915 564 €.

- Hieno juttu, mutta miksi tähän tarvitaan kaupungin päätöstä ?

Quote
Em. takausten erityisvakuutena olevat vastavakuudet (jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin, Rabbe Grönblomin henkilökohtainen takaus, emoyhtiön yrityskiinnitys) vapautuvat, koska lainat maksetaan pois. Vakuuksien  vapautuminen on edellytys sille, että emoyhtiön konserniavustus voidaan maksaa RG Linelle.

- Tämä on toki itsestäänselvää. Jos laina maksetaan pois, ei tietenkään vakuuksia enää tarvita. Silti viimeinen lause ihmetyttää. Siitä saa sellaisen käsityksen, että vakuudet pitää vapauttaa ennen kuin lainat on maksettu pois. Tässä on kai jokin virhe ? Onhan ? Ellei tässä ole virhettä, ei kaupungin tarvitse tästä erikseen päättää. Vakuudet vapautuisivat joka tapauksessa heti kun lainat olisi maksettu.

Quote
Tämän jälkeen RG Linelle  jää pitkäaikaista lainaa 9 462 000 €, josta kaupungin takaamaa on  2 700 000 € (Nordea). Tämän lainan laina-aikaa jatketaan 4 vuotta ja myönnetään kolme vapaavuotta (laina-aika 13.1.2005-13.1.2017, ensimmäinen lyhennys 13.1.2011). Vastavakuutena olevien aluskiinnitysten etuoikeusjärjestystä muutetaan (selvitetty tarkemmin alla).

- Tässä tulee ensimmäiset asiat jotka oikeasti muuttuvat eli laina-aika pitenee sekä kaupungin asema aluskiinnityksessä muuttuu heikommaksi. Nykyisessä tilanteessa kaikilla rahoittajilla on yhtäläinen etuoikeus panttiin ja uudessa ehdotuksessa Sampopankki saa ensisijaisen aluskiinnityksen.

- Tämä aluskiinnityksen muuttunut järjestely onkin kaikkein kiperin juttu tässä rahoituspaketissa. Ilmeisesti Sampopankin riskit halutaan minimoida, mutta miksi kaupungin huonontunutta asemaa ei kompensoida uusilla vakuuksilla ? Miksi kaupungin pitää luopua vakuuksistaan ilmaiseksi ?

Quote
Kaupungin erääntyneille saataville 782 417 € laaditaan kolmen vuoden (36 kk) maksuohjelma. Saatavaa lyhennetään kuukausittain tasaerin ja sille  peritään kaupungin sisäisen pankin korko (talousarviolainojen keskikorko 4 % + marginaali 0,25 eli 4,25 %). Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon saakka.
-   Emoyhtiön aikaisempi pääomalaina 1 291 000 € muutetaan oman pääoman eräksi.
-   RG Line yhtiöstä  ei saa konserniavustuksen muodossa siirtää varoja ilman rahoittajien/takaajien suostumusta.

- On hyvä, että saatavien lyhentämisestä on edes ohjelma vaikka oikeasti nämä pitäisi välittömästi maksaa pois. Takaus pienentää riskiä kaupungin kannalta. Loppujen lopuksi kyseessä on siis lähes 800.000 lainasta RG-linelle...

- On hyvä, että vaaditaan rahoittajien/takaajien suostumus konserniavustuksiin, mutta mitä tämä loppujen lopuksi auttaa ? Mitä kaupunki voi tehdä, jos konserniavustusta kaikesta huolimatta annetaan ?

- On hyvä, että ilmoitetaan, että tuleville maksuille ei myönnetä maksuaikaa. Toivottavasti näin myös käy, vaikka odotukset henk. koht. eivät ole kovinkaan korkealla...

Liitteet:

Liite 1 (RG LINE OY:N KIRJE)
- Missä esitys rahoitusjärjestelyksi ?

Liite 2 (RG LINE TULOSLASKELMA JA TASE 2006)
- Missä tase ?

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?
- Missä tase ?

Liite 4 (RG LINE TULOS 2006-2008 SEKÄ RAHTIVOLYYMIN KEHITYS 2001-2010)
- Missä arvio rahtivolyymin kehityksestä ?

Liite 6 (KONGSTAD SHIPPING RG I ARVIOINTITODISTUS JA BÖRJE LASSFOLKIN SELVITYS)
- En ota kantaa selvityksen puolueettomuuteen
- Mutta missä on alkuperäinen todistus ja Lassfolkin selvitys ?

Liite 7 (RG 1 ALUSKIINNITYKSEN VAKUUSRISKIN ARVIOINTI, LASKELMAT)
- Mikä on vakuusriskin muutos, jos jos aluksen realisointiarvo on 4 milj. euroa ? Entä 3 ? Vert. Casino Express.

Eli summa summarum. Miksi kaupungin pitää käsitellä tämä asia ? Käytännössä ainoa syy on se, että kaupunki yksipuolisesti suostuu huonontamaan vakuusturvaansa. Huonoimmassa tapauksessa vakuusturvaa ei ole lainkaan, jos alus realisoidaan alle 3.2 milj hinnalla.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1485 on: 22. 11. 2007 23:11 »
Täytyy todeta, että  Kaupungin osalta näyttää nyt huomattavasti paremmalta.

Hassua kun minusta tämä näyttää nimenomaan kaupungin osalta huonommalta.
Fableable ei huomaa 2 miljoonan kotipizzaosakkeen pantin poistumista.
Eli sitä mikä pitää paatin pinnalla.  Hassua.  .......................
 
...................Yllättävä ehdotus Lumiolta joka sentään on ...niin miten sen sanoisi....
 kouluja käynyt.

 

Kyllä minä sen huomaan.  Mutta niinhän paljon myös kaupungin takaamia lainoja poistuu.

”Omistaja Ab R. Grönblom International Ltd maksaa RG Linen kassaan yhtiön taseessa olevan konserniavustussaatavan n. 2 400 000 €, jolla  maksetaan pois kaupungin takaamat lainat 504 564 € ja  1 075 000 € sekä Casinon hankintalaina 780 335 €, josta kaupungin takaama osuus on 336 000 €. Yhteensä pitkäaikaisia lainoja maksetaan pois
2 359 899 € ja kaupungin takaukset vähenevät 1 915 564 €.”   Tämä vapauttaa  tämä pantin, koska lainat maksetaan pois. Kyllä tämä on varmasti juristien kanssa katsottu. Ei tämä Luomion  käsialaa  varmaan  yksin ole vaikka sen esittääkin.

Finnveran takauset siis lisääntyy ja kaupungin  pienenee.  Onko se huono vaihtehto?
Lopuille  kaupungin takauksille jää siten RG I  pantti.



« Last Edit: 22. 11. 2007 23:11 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1486 on: 22. 11. 2007 23:11 »

Quote
Kaupungin saatavien 782 417 €  suoritus tapahtuu kuukausittaisina maksuerinä. Em. saatavien maksamisen vakuudeksi Rabbe Grönblom antaa henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen 500 000 €:oon

Pitäsikö itkeä vai nauraa? Ensiksi otetaan toisen rahat, sitten saadaan maksaa ne monen vuoden aikana vähitellen takaisin ja suurieleisesti jopa taataan takaisinmaksu! Jessus mitä touhua!

Minä tekisin rikosilmoituksen kavalluksesta jos olisin päättämässä.

Jos joku tulisi minulta tuommoisen puhalluksen jälkeen tulisi tuota ehdottamaan niin länttäisin heti kuonoon. Ja lujaa.


Onko se  parempi sitten,  että koko summa jää maksamatta, ja saamatta?  Nimittäin jos sitä nyt ei ole niin mistä maksaa. Tuollainen  uhoava asenne ei tuo kaupungin kassaan saatavia centtiäkään.  Minua ainakaan ei kiinnosta revittää  tällä sivutolkulla sillä, mitkä  rahat  RG-line on jättänyt tilittämättä. Mitä väliä sillä on lopputuloksen kannalta. Tämä rahoitusjärjestely sentään yrittää  niitä rahoja  palauttaa. Voihan summaa tietenkin  käräjätuvan kautta lähteä etsimään, mutta veikkaan että voittajia siinä ovat vain  asianajajat. Häviäjänä veronmaksajat.


 
« Last Edit: 22. 11. 2007 23:11 by fableable »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1487 on: 23. 11. 2007 00:12 »
Koska teillä fableable vaihtuu siellä RG:llä vuoro? Meinaatko nukkua ollenkaan?

Kerrotko kytköksesi tähän asiaan? Laita vaikka yhteystietosi yksityisviestillä. Lupaan alkaa (yrittää) tukemaan kirjoituksiasi mikäli selviää, että kantasi on vain ideologinen ja sinulla ei todellakaan ole mitään kytköksiä RG-Lineen.

Ethän enää opeta meitä niin kauheasti tässä asiassa...

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1488 on: 23. 11. 2007 06:06 »
Älähän nyt Analyyssi kiirehdi.  Noin minäkin olen asian ajatellut, mutta sehän on vain hyvä asia jos meillä on suora yhteys yhtiön pääkonttoriin, mikä ei ole varmaa.

Mutta jos näin on, niin se tulee jonkinverran muuttamaan kirjoittelun sävyä.  Viesteihin voi laittaa suoria toivomuksia vaikkapa matkustajamukavuuden parantamiseksi ect.


Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1489 on: 23. 11. 2007 07:07 »

Koska teillä fableable vaihtuu siellä RG:llä vuoro? Meinaatko nukkua ollenkaan?
Analyyssi pitää johdonmukaisesti kiinni linjastaan. Jos olet eri mieltä hänen kanssaan RG-Linestä, olet siellä töissä. Jos olet eri mieltä hänen kanssaan mustasaarelaisten asemasta, olet sepänkyläläinen kahjo. Molemmissa tapauksissa et saisi enää kirjoittaa tänne.
Ethän enää opeta meitä niin kauheasti tässä asiassa...
Mikä mahtaakaan olla kansalaiskeskustelun tarkoitus?

Nyt alan tutkimaan tätä kokonaisuutta. Ja vertaan tätä vanhaan pakettiin.
Mihin lopputulokseen tulit tutkimuksessasi?

« Last Edit: 23. 11. 2007 07:07 by Oiva Rikas »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1490 on: 23. 11. 2007 07:07 »
Quote from: Analyyssi
Nyt alan tutkimaan tätä kokonaisuutta. Ja vertaan tätä vanhaan pakettiin.
Quote from: Oiva Rikas
Mihin lopputulokseen tulit tutkimuksessasi?

Ja hienoa, että Oiva Rikaskin pääsi tänne. Hänellä ei oikeata asiaa ole, kunhan saa nälviä. Siksi annankin hänelle juuri sellaista palautetta, kuin hänelle kuuluu. Sitä saa mitä tilaa. Mutta asiaan:

En ole ehtinyt tutkimaan vanhaa ja uutta pakettia vielä, mutta teen sen ja vastaan, mutta vasta verrattuani niitä analyyttisesti toisiinsa. Kirjoitan tänne sitten niin, että Sinäkin asian ymmärrät. Sinä voisit nyt kuitenkin kaikessa viisaudessasi kirjoittaa oman kantasi.

Ota siihen mukaan luvut ja tutki asiaa analyyttisesti. Pyydän tätä pelkästään siksi, että muutkin lukijat täällä huomaisivat tyylisi. Koita Oiva pysyä itse asiassa. (Älä tuo tähän keskusteluun kuntaliitosasioita, varsinkaan kun jo siinä ketjussa luovutit. Mikäli haluat jatkaa siitä, niin sille on oma ketjunsa.) Se on nimittäin niin, että sinulta ei tulla saamaan mitään syvempää näkökantaa tähän RG-Linen keskusteluun. Tulette sen muutkin huomaamaan.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1491 on: 23. 11. 2007 07:07 »

Sinä voisit nyt kuitenkin kaikessa viisaudessasi kirjoittaa oman kantasi.
Se löytyy kyllä tästä viestiketjusta.

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1492 on: 23. 11. 2007 10:10 »
Kaupunginhallitus voi tehdä anomuksesta lyhennysohjelmaan muutoksia siten, että laina-aika ei muutu. Lainaus Osala

Kyllä tämä pitäisi olla valtuuston asia myös tulevaisuudessa, kun jo nyt nähdään tämmöiselle asialle mahdollinen tarve.

Mitä tulee rästiin niin Satamalaitos tulisi alkaa periä tavaramaksut suoraan tavaran lähettäjältä heti mahdollisen uuden sopimuksen tultua voimaan.

Tämä on kaikkien osapuolten etu ja on luottamusta herättävä asia.

Luottamus on rikkaus myös liike-elämässä.

Mitä tulee rästin muuten, niin yleensä vakuus pitäisi kattaa lainapääoma + kulut
Mitä tässä tapauksessa ei toteudu.



Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1493 on: 23. 11. 2007 10:10 »
Selaiin vähän liitteitä, jotka tähän asti ovat puuttuneet. Mitään hakemusta ei löytynyt vieläkään mutta 13.9.2007 päivätty on "luottamuksellinen", konsultin tekemä esitys nyt löytyyi 24.10.2007 saapuneeksi tulleen lyhyen kirjeen kera.

Mitään anomusta en vieläkään löydä.

Tuossa "luottamuksellisessa" konsultin (Navigor Advisors Oy) tekemässä, RG Linen esittämässä paperissa on mm.

Quote
- Rabbe Grönblomin takaus 0,84 M€ Vaasan kaupungille jää voimaan kunnes loppuosa konserniavustuksesta (1 M€) on maksettu
- Rabbe Grönblomin/RGI:n täytetakaus yhteensä 1,0 M€ (0,5M€ Vaasa, 0,5M€ Finnvera)


Vaikuttaa siltä, että vakuudet ovat siis nyt pienemmät kuin mitä RG Line on esittänyt?

On tämä sotkuinen juttu.

Uusi ehdotus on mielestäni siinä mielessä riskaabeli, että vakuudet nykytilanteeseen huomattavasti heikkenevät. Se, että antaa takauksen toiselle kuuluvien rahojen takaisinmaksulle, ei minua yhtään lohduta.

Olen edelleen sitä mieltä, että paras turva liikenteen jatkumiselle on se, että lainojen vakuuksina on yrittäjälle jotain todella arvokasta, esim. osakkeita ja omavelkainen takaus. Arvokas huvipursikin voisi kelvata.

Pitää myös muistaa eri toimijoiden rooli: Yrittäjä yrittää minimoida riskinsä ja vastuunsa ja lainanantajan se tulisi maksimoida vakuudet ja maksimoida yrittäjäriski.

Vaikuttaa siltä, että aivan kaikki luotamushenkilöt eivät kovin paljon piittaa verorahoistamme.

Vasabladetissa oli itse tavallisen matkailijan kannalta ilouutinen. Ruotsalainen varustamo Dream Line suunnittelee aloittaa liikennöinnin Vaasan Sisäsataman ja Uumajan keskustan välillä. Matka-aika 90 min. ja hinta olisi 21,40 € mikäli satamat eivät peri matkustajamaksuja ja järjestävät tarpeellisen maihinnousun maksutta.(Näinhän RG Linelle on tehty).

He suunnittelvat myös liikennöivänsä Skellfteåån, Ö-vikiin ja Härnösandin (Sundsvallin lähellä).
Jos tukea tulisi niin ympärivuotinenkin liikenne tulisi kysymykseen. Nyt aloittaisivat ilmatyynyaluksella(? =svävare) sulan veden aikaan.


En siis edelleenkään usko Håkan Nordmanin peloitteluun, että liikenne Merenkurkussa loppuu ikuisesti, ellei RG Line saa meiltä rahaa.

-----
P.S.
Quote
Kaupunginhallitus voi tehdä anomuksesta lyhennysohjelmaan muutoksia siten, että laina-aika ei muutu. Lainaus Osala

Kyllä tämä pitäisi olla valtuuston asia myös tulevaisuudessa, kun jo nyt nähdään tämmöiselle asialle mahdollinen tarve.

Tuohan mahdollistaisi esim. sen, että vuoteen 2017 ulottuvan lainan kaikki lyhennykset (ja korot?) maksettaisiin vasta kun laina-aika päätyy (n.s bullet -laina). Ja sen päätöksen tekisi siis kaupunginhallitus. Kutsuttasiinkohan tuolloin varajäsen paikalle....

 

« Last Edit: 23. 11. 2007 15:03 by Tapio Osala »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1494 on: 23. 11. 2007 10:10 »
Pohjalainen uutisoi tänään "Joulukuun kolmantena kokoontuva Vaasan
kaupunginvaltuusto mitä todennäköisimmin hyväksyy laivanvarustamo
RG Linen tuesta tehdyn uuden rahoitusesityksen. Esityksen valttikortti
on Rabbe Grönblomin antama henkilökohtainen takaus. .....Hän ilmoitti
kaupungin edustajille suostuvansa henkilökohtaiseen takaukseen 500 000
euroon saakka sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy esitetyt
rahoitusjärjestelyt."

TÄH?

Jotenkin tuo kuulostaa oudolta?  Enkö ymmärrä vai enkö osaa lukea?
Siis jos 2 miljoonan pantti pienennetään puoleen miljoonaan eli neljäsosaan
en näe siinä mitään valttikorttia.  Sehän on puolitoistamiljoonaa huonompi
kortti kuin nykyinen.  En ole summannut summia mutta uskon, että
tuo puoli miljoonaa on sitten peitelty muualla.  Täällä käydyn keskustelun
perusteella käsitys on siis aivan toinen kuin Pohjalaisen toimittajan. 

Tuntuu kummalliselta kun Pohjalainen ei ole paljoakaan tiennyt tästä
asiasta mutta nyt tuntuu tietävän jopa etukäteen valtuuston
äänestyskäyttäytymisen vaikka sehän selviää vasta äänestyksen jälkeen.
Jokainen tietää, ettei sitä voi etukäteen tietää.
Tällainen on manipulointia lehdistön kautta ja tukee vain toista kantaa. 
Tosi  härskiä. 


Kerkesin itsekin nyt vähän tutustua tuohon uuteen pakettiin.

Lopputulos.  Paketti on huonompi kuin edellinen koska takaajan asema on
huonompi kuin lainanantajan ja summatkin muuttuneet.  Tällä tukipaketilla laiva
voi upota koska yrittäjäriski pienenee äkkiä laskien puolitoistamiljoonaa euroa
mutta uskon, että sisään on leivottu jotain jolla sekin on saatu pois ja olisi
liiketaloudellisesti järkevää alasajaa yritys konkurssiin ja aloittaa uudella yhtiöllä
puhtaalta pöydältä.  Velkojat jäävät nuolemaan näppejään, tai no kaupunkihan
nekin maksaisi korkoineen.  Tosi huono vaihtoehto.  Näennäisesti tämä
näyttää kosmeettisesti paremmalta mutten usko että on.

Mutta kerkesin vähän turhaan moittimaan paketin laatijaa.  Näkee, ettei koulutus
ole mennyt hukkaan.  Tämähän on nerokkaasti laadittu.   Vertaan sitä jääkiekkopeliin.

Edellinen tukipaketti on edellinen vastustajan hyökkäys.  Pelaajat ovat kansalaisia
ja maalivahti valtuusto.

Vastustaja (tukipaketin kannattajat) jotka ovat taktisesti parempia pelaajia,
hyökkää täysin suunnittelematta luottaen vastustajan taidottomuuteen ja
pääsee helposti maalivahdille asti ja laukaisee mutta maalivahti torjuu juuri ja
juuri.  (valtuustoäänestys 26-25)

Uusi tukipaketti.  Se on suunniteltu siten, ettei vastustaja pääse strategiasta perille
ennenkuin on myöhäistä.  Eli peli alkaa.  Nyt ei luoteta taitoihin vaan strategiaan.
Vastustajan (tukipaketin vastustajat) pelaajat houkutellaan puoleen kenttään. 
Nyt kiekollinen puolustaja (tukipaketin kannattajajoukkue) vippaakin kiekon kaikkien pelaajien yli.  Kiekko lentää korkealla suoraan kohti maalia.   Tällainen menee harvoin maaliin mutta jos maalivahti (valtuusto) ei huomaa katsoa ylös, niin "verkko heilahtaa". 

Strategia perustuu arvaamattomuuteen ja onneen.  Kun tilanne on näin lähellä
(26-25) niin onnellakin on merkitystä.   Hyökkäyskin näyttää alussa jopa
perääntymiseltä koska vastustajat houkutellaan puoleen kenttään.

Eli koska lopputulos on sama tai huonompi kuin edellinen hylätty tukipaketti
niin ei tätäkään saa hyväksyä.  Takaajan asema on kurja ja nythän me takaisimme
lähes kaiken.  Edellisessä ei ollut ihan kaikkea. 

Eli jotka tukevat tätä uutta pakettia, niin oletteko valmiit maksamaan verorahoillamme
mahdollisen konkurssin seuraukset?  Miltä tuntuu niistä kansalaisista jotka luulivat
pelastavansa laivalinjan tällä tukipaketilla mutta tekivätkin karhunpalveluksen ja
ajoivatkin yhtiön konkurssiin.  Tämän tukipaketin jälkeen konkurssi on edullinen
vaihtoehto liikkeenharjoittajalle.  Osakepanttien kanssa se olisi epäedullinen ja
silloin mahdollisessa konkurssissa kaupungin tappiot olisivat 2 milj vähemmän.

Hyväksyisin edelleen edellisen paketin suoran  tuen mutten osakepantin
pienentämistä.  Osakepantin pienentäminen on hyvä tapa upottaa laiva.
En halua, että laiva uppoaa. Kahdella miljoonalla saa sairaalaan aikalailla hoitajia.
« Last Edit: 23. 11. 2007 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1495 on: 23. 11. 2007 11:11 »
Lainaus Tapio Osala

Quote
Vasabladetissa oli itse tavallisen matkailijan kannalta ilouutinen. Ruotsalainen varustamo Dresm Linen

Yritin googlettaa mutta ei käynyt haaviin tällainen yritys..oliskos hakkeri hakusissa ja löytäis ?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1496 on: 23. 11. 2007 13:01 »
Voisiko joku kertoa kaupungin kokonaisvastuut? Paljonko on tämänhetkinen tilanne? (Ei siis puhuta ollenkaan 05.11 kaatuneesta ehdotuksesta, puhutaan vain tämän hetkisestä jo olemassaolevasta tilanteesta.)

=========================

1. (NYT) Paljonko euromäärältään, kaupunki takaa tällä hetkellä GR-Lineä kokonaisuudessaan? Kaupungin takaukset yhteensä? Summa, vastaus:

2. (UUSI) Paljonko euromäärältään, ovat kokonaisuudessaan kaupungin takuut tässä uudessa ehdotuksessa? Summa, vastaus:

=========================

3. (NYT) Paljonko euromäärältään on voimassa olevia erilaisia lainoja, joita kaupunki on antanut kokonaisuudessaan RG:lle, siis nyt tällä hetkellä? (Lainaehdoista ja laina-ajoista viis.) Summa, vastaus:

4. (UUSI) Paljonko euromäärältään on kokonaisuudessan erilaisia kaupungin antamia lainoja RG:lle, tässä uudessa ehdotuksessa? (Lainaehdoista ja laina-ajoista viis.) Summa, vastaus:

=========================

5. (NYT) Paljonko euromäärältään on tällä hetkellä GR-Linen vastavakuudet kaupungille? Summa, vastaus:

6. (UUSI) Paljonko euromäärältään on tässä uudessa ehdotuksessa GR-Linen vastavakuudet kaupungille? Summa, vastaus:

=========================

Poistetaan siis keskustelusta hetkeksi kaikki detaljit, pois kaikki nippelitieto. (Muuten tätä ei oikein pysty sisäistämään. Toki meinaan itse nämä tiedot kaivaa, mikäli jollain ei jo ole näitä.) Kukaa antaa vastaukset 1-6 ?    (Huom. Vain summat.)

=========================

Siitä voitaisiin sitten myös välittömästi todeta, pysyisikö kyseinen yhtiö pystyssä uusien lainajärjestelyiden jälkeen. Vai tarvitaanko osakepääoman korotus? Mikäli laskelma näyttää negatiivista ja kun osakepääoman korotuksesta ei ole puhuttu, olisi näiden järjestelyjen tarkoituksena vain upottaa koko laiva… ja juosta. Toivottavasti laskelmat siis myös näyttävät sen, että näin ei ole.

Lähinnä tälläisen laskelman/vertauksen perusteella minä tekisin päätökset. Vaikkakin myös tuo Suomen ja Ruotsin valtioiden ja Uumajanseudun osuus, on myös ehdottomasti saatava tarkasti tietoon ennen päätöstä.

Väitän siis edelleenkin, että mitään kiirettä ei ole. Lisäaikaa on myös annettu. Järkevää päätöstä ajatellen, olisi varmasti parempi tuoda tämä vasta 10. joulukuuta olevaan KV:on kokoukseen.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1497 on: 23. 11. 2007 18:06 »
Kahdeksan valtuutettua saa asian pöydälle. Se lienee viisainta, että saadaan käsitellä ensi vuoden budjetti rauhassa ja katsoa jääkö RG Linelle rahaa.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1498 on: 23. 11. 2007 21:09 »
Kehotan Analyyssiä lukemaan esityslistan joko tuosta Tapio Osalan postaamana tai suoraan kaupungin sivuilta liitteineen. Sieltä nämä vastaukset löytyvät suhteellisen pienellä etsimisellä.

belurisk

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1499 on: 23. 11. 2007 21:09 »
Aivan!
Juuri näin, kuten Tapio O. toteaa!!  Kahdeksan valtuutettua riittää siirtämään käsittelyä.

Pohjalaisen uutisointi ja varsinkin otsikointi aiheessa oudoksutti.
Kh:n esityksen liitteet edelleenkin sisältävät puutteita.  Vakuutustodistus sentään löytyy RG1:lle.
Se mikä kiinnostaa (ei ainoastaan kuriositeettina) on, että mitä vahinkoja ja menetyksiä vakuutus kattaa? Mitkä ovat vakuutusarvot ja mikä taho/laitos on vakuutuksenantaja?
Miten ne aiempien havereiden vakuutuskorvaukset näkyvät liiteaineistossa.  Vedottuhan on havereista aiheutuneisiin menetyksiin ja kustannuksiin osaselityksinä likviditeettivaikeuksille ja maksuhitaudelle.  Haverit toki aiheuttavat lyhytaikaisia ongelmia.  Mutta ts. mikä on vakuutuskorvausten jälkeen yhtiölle itselleen jäänyt vahinko euroissa (omavastuut aineellisista ja ns. keskeytysvahingosta)?
« Last Edit: 23. 11. 2007 22:10 by belurisk »

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1500 on: 23. 11. 2007 23:11 »
Mikä on laivan arvo 2017, kun laina-aika päättyy? RG 1 pantti?

Kyllä on uskomattoman huonoa Vaasan kaupungin asioitten valmistelu, kun asioita tuodaan valtuustolle päätettäväksi? Tuntuu ihan siltä, että asialla olisivat harjoittelijat. Saavatko ne edes palkkaa?

Mutta RG-linen omien asioitten hoito tai hoitamattomuus se se vasta on Suomenennätyshuonoa!

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1501 on: 24. 11. 2007 00:12 »
Mikä on laivan arvo 2017, kun laina-aika päättyy? RG 1 pantti?

Kyllä on uskomattoman huonoa Vaasan kaupungin asioitten valmistelu, kun asioita tuodaan valtuustolle päätettäväksi? Tuntuu ihan siltä, että asialla olisivat harjoittelijat. Saavatko ne edes palkkaa?

Mutta RG-linen omien asioitten hoito tai hoitamattomuus se se vasta on Suomenennätyshuonoa!

Mitä   merkitystä laivan arvotiedoilla 2017 on, kun  lainaakaan ei enää silloin toivottavasti ole.
Eihän sitä kukaan tiedä  laivojen arvoja   kymmenien vuosien jälkeen. Siihen vaikuttaa monet seikat. Se tiedetään, että yleensä laivojen arvo laskee iän myötä. 
Saattaahan  2017 ja paljon aikaisemminkin, jos tuulet ovat suotuisat,  liikenteessä olla jo entistä ehompi RG II loistohytteineen, joka vie merenkurkun yli niin rekat, Ikeat, Volvot. Wärtsilät, hienomekaniikat paperit, turistit  opiskelijat työläiset jne.
 

Miten niin  KH:lla huonoa  valmistelua? Ensimmäisessä oli hieman puutteita toinen oli   kohtuullinen. Tämä kolmas jo hyvä, kun katsoo asian vaikeuden ja aikataulun.  KH.han parantaa, kuin sika juoksuaan.
Pananaan vaan  esitys pöydälle,  niin saadaan  tukipaketista oikein loistava.

 Miten niin suomenennätyshuonoa?  RG-line on selvinnyt kohtalaisesti, kun ottaa huomioon, että se on uusi varustamo, ja sillä on ollut  käsittämättömän  huonoa onnea.   RGL on vaikeuksissa, ja jos apuja ei tule vielä suurimmissa sellaisissa. Näkymät olisivat nyt hyvät, mutta naftaa pitäisi saada.
« Last Edit: 24. 11. 2007 00:12 by fableable »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1502 on: 24. 11. 2007 08:08 »
Mikä on laivan arvo 2017, kun laina-aika päättyy? RG 1 pantti?

Kyllä on uskomattoman huonoa Vaasan kaupungin asioitten valmistelu, kun asioita tuodaan valtuustolle päätettäväksi? Tuntuu ihan siltä, että asialla olisivat harjoittelijat. Saavatko ne edes palkkaa?

Mutta RG-linen omien asioitten hoito tai hoitamattomuus se se vasta on Suomenennätyshuonoa!

Mitä   merkitystä laivan arvotiedoilla 2017 on, kun  lainaakaan ei enää silloin toivottavasti ole.


Hyvä fableable:

Laina voi olla kokonaan jäljellä mikäli nykyinen kaupunginhallitus edellen istuu. Päätöksesitykseen sisältyy nimittäin ehto, että kaupunginhallitus voi valtuustoa kuulematta muuttaa lainan lyhennysohjelmaa! "Kaupunginhallitus voi tehdä anomuksesta lyhennysohjelmaan muutoksia siten, että laina-aika ei muutu. "

Käytäntöä elävästä elämstä: Jos yrityksellä on käytössää halpaa lainarahaa ja vanha risainen tuotantokoneisto, niin on varsin tavanomaista, jopa säännönmukaista, että lainoja ei lyhennetä yhtään nopeammin kuin on pakko.

P.S. Se miksi asian käsittelypäivää on siirrelty 3. ja 10. päivän välillä johtunee tästä.

Oikeasti se halutaankin käsitellä 10.12 mutta koska asia on nyt valmisteltu uudelleen (joka sinänsä on vastoin hyvää hallintotapaa -  ilmeisesti hävetään aikaisempaa valmistelua ja halutaan se pois näkyvistä, sehän sisälsi mm. tiedon, että Finnvera antaa 0-korkoista pääomalainaa) niin sen saa pöydälle kahdeksalla valtuutetulla.

RG-uskoiset huomasivat viime hetkellä tämän itse rakentamansa sudenkuopan. Jos tämä "uusi" asia olisi otettu ensimmäistä kertaa käsittelyyn 10.12 niin tuolloinkin olisi kahdeksan valtuutettua saanut asian siirtymään pitkälle ensi vuoteen. Ellei taas olisi pidetty ylimääräisiä hätäkokouksia.

Ennusteeeni: RG-uskoisetkin antavat kiltisti panna asian pöydälle 3.12 ja budjettikäsittely alkaa.

....ja hyvä niin koska asiassa on vielä paljon selvitettävää. Olisi esim. hyvä saada tietää kuka on antanut määräyksen olla perimättä SATAMAN TAVARAMAKSUJA toista vuotta. Täsä summastahan nyt tuleekin kaupungin LAINA.
(Yhä edelleen, mm. tämän päivän Vasabladet, puhuu satamamaksuista ikäänkuin ne olisivat tavanomaisia maksamattomia laskuja)
« Last Edit: 24. 11. 2007 08:08 by Tapio Osala »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1503 on: 24. 11. 2007 08:08 »
Mitä   merkitystä laivan arvotiedoilla 2017 on, kun  lainaakaan ei enää silloin toivottavasti ole.

Totta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että lainat ovat silloin jo kaatuneet takaajien niskoille.

92 prosenttia on näin lonkalta heitettynä sama todennäköisyys kuin millä AC Milan voittaa kaksiosaisessa ottelusarjassa VPS:n. Kaksitoista kertaa kolmestatoista. 

Silti löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita pelaamaan suuria summia VPS:n puolesta huonoilla kertoimilla - eivät toki omilla rahoillaan. Lisäksi itse kilpailu on vielä intertotocupiakin turhempaa höntsää, jossa jatkoonpääsy tarkoittaa käytännössä lisää kustannuksia, mistään palkintorahoista ei ole tietoakaan. Todellista kotiseuturakkautta, sano.

High risk, low reward, tuleeko tästä sijoitusmaailman uusi trendi?
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1504 on: 24. 11. 2007 09:09 »
Kehotan Analyyssiä lukemaan esityslistan joko tuosta Tapio Osalan postaamana tai suoraan kaupungin sivuilta liitteineen. Sieltä nämä vastaukset löytyvät suhteellisen pienellä etsimisellä.

Asia ymmärretty. Kun tämä on kaikille niin itsestään selvää, nämä numerot, takuuvastuut, vastavastuut, niin tämähän käy kuin vettä vaan. Hyvin vähän täällä verrataan numeroita toisiinsa. Siksi, että tätä on vaikea käsittää 100%:lla varmuudella, eli niin ettei ole käsittänyt mitään kohtaa väärin. Vanhat ja jopa uusi esitys (vaikka onkin selvempi) olisi voitu tehdä visuaalisesti paljon ymmärrettävämmäksi.

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1505 on: 24. 11. 2007 10:10 »
Päivän lehdet voisivat uutisoida asian näinkin:

RG Linen emoyhtiö R Grönblom International pelastaa varustamoa konkurssilta

Vaasan kaupungin kieltäydyttyä pelastamasta varustamoa verorahoin, on R Grönblom International nyt luvannut maksaa takaisin RG Linelle siltä laittomasti ottamansa konserniavustukset 2,4 miljoonaa euroa. Tämä raharuiske pelastaa todennäköisesti varustamon konkurssilta.

Pelastusoperaation varmistamiseksi varustamo haluaa pitää itsellään Vaasan kaupungille tilittämättä jättämiään rahtimaksuja noin 0,8 miljoonaa euroa ja vaatii niiden jättämistä sen haltuun lainana kolmeksi vuodeksi. Nämä rahtimaksut varustamo on perinyt rahtifirmoilta ja jättänyt varustamon ja kaupungin välisen sopimuksen vastaisesti tilittämättä kaupungille. Jostakin syystä tätä saataavaa varustamolta ei ole haluttu laittaa perintään. Myöskään rikosilmoitusta kavalluksesta ei ole tehty.

Kaupunginvaltuustolle ehdotetaan nyt kavalletun 0,8 miljoonan euron rahtimaksujen muuttamista kolmen vuoden velaksi. Samalla valtuusto hyväksyisi rahtimaksujen perimättä jättämisen ja virkamiesten toimettomuuden asiassa.

Lisäksi valtuustolle esitetään sen jäljelle jäävien 2,7 miljoonan euron velkatakausten vakuuksien heikentämistä siten, että vakuutena olevat 2 miljoonaa Kotipizzan osaketta vapautetaan ja konsernin omistajan Rabbe Grönblomin henkilökohtaisesti antama 0,8 miljoonan euron takaus poistetaan. On erittäin poikkeuksellista, että takaaja hyväksyy velallisen itsensä vakuuksien vapauttamisen ennen kuin velka on kokonaisuudessan suoritettu.

Lehtitietojen mukaan konsernin omistaja Rabbe Grönblom on vauhdittanut kaupunginvaltuuston tulevaa päätöstä lupaamalla uuden henkilökohtaisen 0,5 miljoonan euron takauksen kavalletuista 0,8 miljoonan euron rahtimaksuista muodostettavalle kolmen vuoden lainalle ehdolla, että koko päätöspaketti hyväksytään ehdotetussa muodossa kaupunginvaltuustossa.

Mikäli kaupunginvaltuusta hyväksyy ehdotetun paketin, jää sille edelleen 2,7 miljoonan euron takausvastuu RG Linen lainoista. Tästä kaupunki saa vakuutena varustamolta kiinnityksen laivayhtiön alukseen RG I sen jälkeen kun muut rahoittajat Sampo Pankki ja Finnvera ovat ottaneet omansa. Luultavaa on, että aluksen vakuusarvo riittää pankille ja Finnveralle. Kaupungille sitä tuskin riittää mikäli varustamo ajautuu konkurssiin.

RG Linen toiminta on jo vuosia ollut raskaasti tappiollista. Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana tappiota kertyi 1,7 miljoonaa euroa. Varustamon luottoluokitus on erittäin huono.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1506 on: 24. 11. 2007 10:10 »
Tässä jotain tietoja

RG Line

Perustaloustiedot
Y-tunnus 16421299 Lähde: Fonecta-konserni
Yhtiömuoto OY Lähde: Kaupparekisteri
Perustamisvuosi 2001 Lähde: Kaupparekisteri
Toimipaikkojen lkm 1 kpl Lähde: Fonecta-konserni
Tuonti/vienti Ei / Ei Lähde: Tilastokeskus (tullihallitus)
Toimipaikan henkilöstöluokka 50-99 henkilöä Lähde: Tilastokeskus


TUNNUSLUKUTIIVISTELMÄ Lähde: Laskennalliset tunnusluvut: Fonecta-konserni
Tilinpäätöstiedot: Patentti- ja rekisterihallitus
  2006/12  2005/12  2004/12  2003/12  2002/12 
Yrityksen liikevaihto (TEUR) 9499 9049 9872 8320 6140
Liikevaihdon muutos% 4.97 -8.34 18.65 35.50 39.67
Tilikauden tulos (TEUR) -37 -462 313 183 -1265
Liikevoitto% -6.00 -22.94 14.31 4.59 -19.33
Omavaraisuusaste-% 0 0 9 4 -11
Yrityksen henkilöstömäärä 70 56 13 10 N/A
Yrityksen henkilöstömäärän kasvu% 25.00 330.77 30.00 0.00 N/A

http://www.inoa.fi/showFinancialInformation.do?company=263207

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1507 on: 24. 11. 2007 12:12 »
Päivän lehdet voisivat uutisoida asian näinkin:

RG Linen emoyhtiö R Grönblom International pelastaa varustamoa konkurssilta

...

Blogin etusivulle tämä! Hyvä juttu, vaihtoehtouutisointia! Kieltä voisi toki hioa. Esim. kolmanneksi viimeisen kappaleen ylipitkän virkkeen voisi pätkiä. Tiedon Rabben henk. koht. takauksesta voisi siirtää esim. kolmanteen kappaleeseen:

"Kaupunginvaltuustolle ehdotetaan nyt kavalletun 0,8 miljoonan euron rahtimaksujen muuttamista kolmen vuoden velaksi. Lehtitietojen mukaan konsernin omistaja Rabbe Grönblom yrittää vauhdittaa kaupunginvaltuuston päätöstä lupaamalla uuden henkilökohtaisen 0,5 miljoonan euron takauksen velalle. Takauksen ehtona on, että valtuusto hyväksyy koko päätöspaketin ehdotetussa muodossa.

Hyväksymällä päätöspaketin, kaupunginavaltuusto myös hyväksyisi rahtimaksujen perimättä jättämisen ja virkamiesten toimettomuuden asiassa.

tai jotain tohon suuntaan... Lyhyttä lausetta.


"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1508 on: 24. 11. 2007 13:01 »
Siitä vain muokkaamaan ja hyötykäyttöön!

Mielestäni näin esitettynä juttu on lähinnä raadollista totuutta.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1509 on: 24. 11. 2007 14:02 »
Peevelin esitys on syytä jalostaa. Siihen voisi liittää kysymyksen kaupunginjohtaja Lumion toimenkuvasta. Kuuluuko Lumion toimenkuvaan esittää vastoin valtuuston päätöstä uutta rahoitusmallia?  Toisin sanoen Lumio esittää valtuustolle epäluottamuslausetta. Korkeintaan hän olisi voinut esittää eriänvän mielipiteen valtuuston päätökseen.

Seuraavaksi voitaisiin selvittää Rabben henkilökohtainen omaisuus, eli millä hän takaa 500 000 euron yhtiön laittomasti käyttöön ottamat tonnistomaksut?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1510 on: 24. 11. 2007 15:03 »
Kirjoitahan lammaspaimen, se koko (peevelin hyvin kirjoitettu) juttu uusiksi...


Niin Lamminmäki, tarkoitatko että tuo Rabben 500.000,- takaus on vailla realivakuutta? Mikäli niin on, niin miksei hän takaa (pelkällä nimellään) koko summaa... Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että nuo (saako sanoa kavalletut) toisten tavaramaksut ei pitäisi olla tässä keskustelussa ollenkaan.)Palaan aiheeseen numeroiden kanssa myöhemmin.) Tuo Peevelin juttu oli niin erinomaisen hyvin kirjoitettu, että asia aukeaa tälläiselle tavalliselle trukkikuskillekin.

Offline Jaakko1

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1511 on: 24. 11. 2007 15:03 »
Olen samaa mieltä…
Peevelin kommentti pitää saada etusivulle.

On jokseenkin järkyttävää seurata,
kuinka pitkälle valtuutettujen vastustusinto yleensä kestää, kuinka 
nopeasti alkaa kyllästyminen. Nyt on jo nähtävissä kuinka mieliala
”En jaksa enää, no olkoon sitten” –on alkanut yleistymään.

Tämä ilmiö on täysin ennakoitavissa ja voitaisiin jo etukäteen ottaa
huomioon. Näin se näyttää tapahtuvan myös tässä tapauksessa.
Kyllästyneiden argumentointi on erittäin helppoa, mutta masentavaa kuunnella.

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1512 on: 24. 11. 2007 15:03 »
Vähän korjauksia Peevelin erinomaiseen uutiseen. :

RG Linen emoyhtiö R Grönblom International pelastaa varustamoa konkurssilta

Vaasan kaupungin kieltäydyttyä pelastamasta varustamoa verorahoin, on R Grönblom International nyt luvannut maksaa takaisin RG Linelle siltä laittomasti ottamansa konserniavustukset 2,4 miljoonaa euroa. Tämä raharuiske pelastaa todennäköisesti varustamon konkurssilta.

Pelastusoperaation varmistamiseksi varustamo haluaa pitää EDELLEEN HALLUSSAAN Vaasan kaupungille KUULUVIA tilittämättä jättämiään TAVARAimaksuja noin 0,8 miljoonaa euroa ja vaatii niiden jättämistä sen haltuun lainana kolmeksi vuodeksi. Nämä rahtimaksut varustamo on SAANUT HALTUUNSA RAHDATTUJEN TAVAROIDEN OMISTAJILTA ja jättänyt varustamon ja kaupungin välisen sopimuksen vastaisesti tilittämättä kaupungille. KAUPUNGINJOHDON ERITYISESTÄ MÄÄRÄYKSESTÄ tätä saatavaa varustamolta ei ole haluttu laittaa perintään. Myöskään rikosilmoitusta kavalluksesta ei ole tehty. TARKASTUSLAUTAKUNTAKAAN EI OLE TEHNYT MITÄÄN ASIASSA.

Kaupunginvaltuustolle ehdotetaan nyt kavalletun 0,8 miljoonan euron TAVARAMAKSUJEN muuttamista kolmen vuoden velaksi. Samalla valtuusto hyväksyisi  TAVARAMAKSUJEN   perimättä jättämisen ja virkamiesten toimettomuuden asiassa.

Lisäksi valtuustolle esitetään sen jäljelle jäävien 2,7 miljoonan euron velkatakausten vakuuksien heikentämistä siten, että vakuutena olevat 2 miljoonaa Kotipizzan osaketta vapautetaan ja konsernin omistajan Rabbe Grönblomin henkilökohtaisesti antama 0,8 miljoonan euron takaus poistetaan. On erittäin poikkeuksellista, että takaaja hyväksyy velallisen itsensä vakuuksien vapauttamisen ennen kuin velka on kokonaisuudessaan suoritettu. LIIKE-ELÄMÄN ASIANTUNTIJOIDEN MUKAAN TÄMÄ JOHTAA   YRITTÄJÄN SEURAAMUSTEN MINIMOIMISEEN MAHDOLLISESSA VARARIKOSSA.

Lehtitietojen mukaan konsernin omistaja Rabbe Grönblom on vauhdittanut kaupunginvaltuuston tulevaa päätöstä lupaamalla uuden henkilökohtaisen 0,5 miljoonan euron takauksen kavalletuista 0,8 miljoonan euron rahtimaksuista muodostettavalle kolmen vuoden lainalle ehdolla, että koko päätöspaketti hyväksytään ehdotetussa muodossa kaupunginvaltuustossa.

Mikäli RIITTÄVÄ OSA (26/51) kaupunginvaltuustota hyväksyy ehdotetun paketin, jää sille edelleen 2,7 miljoonan euron takausvastuu RG Linen lainoista. Tästä kaupunki saa vakuutena varustamolta kiinnityksen laivayhtiön alukseen RG I sen jälkeen kun muut rahoittajat Sampo Pankki ja Finnvera ovat ottaneet omansa. Luultavaa on, että aluksen vakuusarvo riittää pankille ja Finnveralle. Kaupungille sitä tuskin riittää mikäli varustamo ajautuu konkurssiin.

RG Linen toiminta on jo vuosia ollut raskaasti tappiollista. Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana tappiota kertyi 1,7 miljoonaa euroa. Varustamon luottoluokitus on erittäin huono.

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1513 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Kaupunginvaltuustolle ehdotetaan nyt kavalletun 0,8 miljoonan euron rahtimaksujen muuttamista kolmen vuoden velaksi. Samalla valtuusto hyväksyisi rahtimaksujen perimättä jättämisen ja virkamiesten toimettomuuden asiassa.

Kannattaisi olla kirjoittelussa vähän varovaisempi. Kavallus on rikoslain tunnistama rikosnimeke. Sellaista ei kannata käyttää kevyesti. Yhtiö on juridinen henkilö, jonka kunniaa ei saa loukata sen enempää kuin luonnollisten henkilöiden. Tai saa oikeastaan, mutta sitten pitää olla valmis vastaamaan sanoistaan tuomioistuimessa :)
« Last Edit: 24. 11. 2007 17:05 by hartsa »

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1514 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Kaupunginvaltuustolle ehdotetaan nyt kavalletun 0,8 miljoonan euron rahtimaksujen muuttamista kolmen vuoden velaksi. Samalla valtuusto hyväksyisi rahtimaksujen perimättä jättämisen ja virkamiesten toimettomuuden asiassa.

Kannattaisi olla kirjoittelussa vähän varovaisempi. Kavallus on rikoslain tunnistama rikosnimeke. Sellaista ei kannata käyttää kevyesti. Yhtiö on juridinen henkilö, jonka kunniaa ei saa loukata sen enempää kuin luonnollisten henkilöiden. Tai ainakin kun tuollaista kirjoitat sinun on syytä olla valmis vastaamaan sanoistasi tuomioistuimessa.

Tiedän. Tutustu sinäkin rikoslain määräyksiin kavalluksesta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1515 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Meinasin juuri vastata samalla tavalla peevelin puolesta.

Mutta mikäli käytetään varastivat-sanaa, alkaa se mennä jo harmaalta alueelta mustan suuntaan. Siksi kukaan ei ole väittänyt, että Satamalaitokselta olisi varastettu rahaa. Enkä siis väitä minäkään. Totean vain, että olisi se melkoinen rikos. Tai mikä rikos se on, jos sille saa KV allekirjoituksen. Sitten se ei ole kavallus, varkaus, ei edes laina. Nythän lainasta vasta puhutaan...

Summa summarum. Mikäli tämä asia on RG:n tukien kanssa yhtä aikaa päätettävänä. Minä painaisin epäröimättä ei-nappia. Miettimättä rikosnimikettä, miettimättä juridisia seuraamuksia. Minä en vain voisi tukea tahoa, joka ....aa toisten rahoja.

Tämäkin kirjoitus on juridisesti pätevä.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1516 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Tuosta henkilökohtaisen omaisuuden määrästä olen siinä mielessä kiinnostunut, että pitänee kait valtuuston tietää onko omaisuutta omissa nimissä, vaiko yhtiön. Lisäksi tiedämme, että on työntekijöitä jotka kävelevät yhtiön vaatetuksessa.

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1517 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Kavallus. Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.

Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.

http://www.heikniemi.net/rikoslaki/rl28.html

Offline Rauli

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1518 on: 24. 11. 2007 17:05 »
Vasabladetissa oli itse tavallisen matkailijan kannalta ilouutinen. Ruotsalainen varustamo Dream Line suunnittelee aloittaa liikennöinnin Vaasan Sisäsataman ja Uumajan keskustan välillä. Matka-aika 90 min. ja hinta olisi 21,40 € mikäli satamat eivät peri matkustajamaksuja ja järjestävät tarpeellisen maihinnousun maksutta.(Näinhän RG Linelle on tehty).

He suunnittelvat myös liikennöivänsä Skellfteåån, Ö-vikiin ja Härnösandin (Sundsvallin lähellä).
Jos tukea tulisi niin ympärivuotinenkin liikenne tulisi kysymykseen. Nyt aloittaisivat ilmatyynyaluksella(? =svävare) sulan veden aikaan.

En siis edelleenkään usko Håkan Nordmanin peloitteluun, että liikenne Merenkurkussa loppuu ikuisesti, ellei RG Line saa meiltä rahaa.
Uutinen julkaistiin jo alkuvuodesta ruotsin puolella (Västerbottens Folkblad) ja aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy FCBS linkeistä:

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12263.0
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10427.0


Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1519 on: 24. 11. 2007 17:05 »
       
        Rikoslain 28 luvun 4§:n kolmas kappale kuuluu :

        " Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai
          muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle,
          oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla
          sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna 
          tai muuten edellytettynä aikana. "
         

Tässä kavalluksen määrittelyä...