Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 526500 times)

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1000 on: 05. 11. 2007 21:09 »
Pika-analyysinä:

Heikko valmistelu kaatoi esityksen. Ja ehkä se, että päätös olisi ollut laiton (ainakin minun mielestäni).

Toivon, että kaupungin virkamiehet ja hallitus ottavat tästä sen opin, että alkavat tehdä hieman huolellisempaa valmistelutyötä. Ja alkavat suhtautua hallinnon avoimuuteen hieman vakavammin.

Eli tuo voisi olla se hyvä mitä tästä seuraa.

Ja täytynee sanoa, että minulle ainakin on selvää ketä en äänestä ensi tai muissakaan tulevissa vaaleissa (jos kansanedustaja on laittomuuksien kannalla ei ansaitse ainakaan minun ääntäni; vaikka kuinka olisi vaasalainen).
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

pöh

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1001 on: 05. 11. 2007 21:09 »
Veteraanivaikuttaja Osala oli tänään läksynsä lukenut. Hän oli muun ohella seurannut kirjoituksia vaasalaisia info- foorumissa. Se oli viisasta!

Vaasalaiset veronmaksajat näyttäisivät voittavan 841t€ ja 2 000 000 Kotipitzan osakkeen arvon.
Näitä vakuuksia ei Vaasan kaupunki vapauttane. Epätietoisuutta on Kotipizan osakkeiden vakuusarvosta kun kukaan ei näytätä tietävän minkä määrän jälkeen ne ovat kaupungilla jälkipanttina.

Eikö näille sivuille voitaisi avata avoimmuusforum?  Ja äänestysforum erilaisista asioista?

tsailor

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1002 on: 05. 11. 2007 21:09 »

Mistäs poijista se tsailor puhuu, kun vaikuttaa jo nyt kähminnältä. heh heh.


Turha lähteä merta edemmäksi kalaan, kun merimiestaitoja yhdistettyinä liikemiestaitoihin löytyy kivenheiton päästä. Mutta tietenkin vapaan kilpailun nimissä kaikki voivat jättää tarjouksensa. Myös muualla asustavat pojat ja tytöt.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1003 on: 05. 11. 2007 21:09 »
                   Tapahtumaketju  on kuitenkin vasta alussa.  Ei se tähän lopu.  
               Tämä kyllä  pitkitti sitä, että hetken aikaa saattaa olla rauhallista.

 Niin, seuraavana katsotaan miten käy panttina olevien osakkeiden arvon.
 
« Last Edit: 05. 11. 2007 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1004 on: 05. 11. 2007 21:09 »


Tämä oli melkoinen arvovalta tappio Lumiolle ja Lonkalle no toivotaan että saavat rivit kuntoon.

Rabbe tuskin luopuu,hänhän voi korottaa osakepääomaa vieläkin vaikka onkin jättänyt ilmoituksen..jos niin haluaa.

Työvoitto mutta itse en ole iloinen kuitenkaan, tämä olisi voinut alkujaankin lähteä hiukan paremista asetelmista.

Jos uusia yrittäjiä ilmaantuu pitää toivottaa onnea.

Juuseppi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1005 on: 05. 11. 2007 21:09 »
Yleisradion uutisessa linkki tähän keskusteluun.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id74222.html

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1006 on: 05. 11. 2007 21:09 »
Rabbe tuskin luopuu,hänhän voi korottaa osakepääomaa vieläkin vaikka onkin jättänyt ilmoituksen..jos niin haluaa.

 Epäilen Rabben jatkohaluja tämän kohtelun jälkeen.  Minä en ainakaan sijoittaisi enää centtiäkään omiani. On tässä  ollut yhdelle perheelle mielestäni jo Vaasan eteen tarpeeksi. 

Rabbella on  paljon muuta,  mm. voimakkaasti laajeneva  Hotelli bisnes,   johon hän varmasti tarvitsee  jäljelle jäävät roponsa.

 

Jos uusia yrittäjiä ilmaantuu pitää toivottaa onnea.


Joo, minäkin toivon "uusille yrittäjille"; ONNEA!
« Last Edit: 05. 11. 2007 23:11 by fableable »

Offline Mikael

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1007 on: 05. 11. 2007 22:10 »
Vaasalaisia.info mainittu ylen uutisissa: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id74222.html Hienoa :)

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1008 on: 05. 11. 2007 22:10 »
Valtuuston päätös estää nyt RG-linen yhtiön tekemästä bisnestä julkisensektorin vastuilla.
Valtuuston tiukka päätös oli varmaankin kova isku uusliberalistista politiikkaa Vaasassa harjoittaville. Toivoa sopii, että nyt valtuuston enemmistö jatkaa samallalinjalla tästä eteenpäin.

Päätös oli myös arvovaltatappio, ei yksin korkeimmalle virkamiesjohdolla vaan myöskin kansanedustajille Miapetra Kumpula Natrille (sdp) ja Hågan Normannille (RKP).

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1009 on: 05. 11. 2007 22:10 »
Miinä toivon Rabbelle onnea ja jatkoa Merenkurkussa. Nyt ne viime päivien visioiden totuudellisuus punnitaan. Jos niistä edes osa toteutuu niin liikennehän tulee kannattavaksi. Hirveän suuren velkakuorman lyhennyksiä kyllä saa varmaan kauan odottaa. Mutta jos kassavirta on positiivinen, niin RG Line jatkaa. Se vain vaatii lisäpanostusta konsernilta, eli ns. yrittäjäriskiä.

Tässä muuten muistiinpanojani illan kokoukseen (muutakin toki tuli lauottua..)
Quote
RG Line Oy:n rahoitushakemuksen puuttuminen.
Asiaa ei voi panna vireille ilman hakemusta.

LIIKENNE ON tarpeellista MYÖS Vaasalle. RG Lineä eikä sen omistajaa vastaan ei minulla ole yhtään mitään.
Siitä ei tuen empimisessäni ole kyse.

Kyse on tästä:

Sekä kuntalaki että Eu kieltää yritysten suoran tukemisen kilpailun vääristämisen vuoksi. Porsaanreikiä ja poikkeuksia on vähän ja niillä siis tässä edetään.

Yrityksiä olisi myös kohdeltava lainkin mukaan yhdenvertaisesti. Sitä on tässä vaikea havaita.

EU tuen kieltävä lainsäädäntö tiukkeni tämän vuoden alusta. Ex-rahoitusjohtaja epäili perjantaina tämän paketin laillisuutta mutta Lumio kiirehti toteamaan että sanktioita ei ole laittoman tuen myöntämisestä.

Siis tehdäänkö tietoisesti laiton päätös kun ei rangaistusta tule? Ellei sitten rangaistukseksi lueta sitä, että tuen saajan tulee saatu tuki palauttaa – jos halua ja kassassa rahaa.

Kunnan ensisijaisiin tehtäviin en valtakunnan välisen meriliikenteen ylläpitämistä voi lukea. Enemmän vaasalaisia koskevia tehtäviä kunnalla riittää ja rahasta on pula.

VALMISTELUSTA
Vaikka kuinka haluaisin tukea meriliikennettä niin aina kun kunta avustaa jotain on hakemuspaperit oltava kunnossa. Niin yhdistyksilläkin pitää olla.

Lainan antamisen arvioimiseksi on oltava perustiedot yrityksestä.

Ensinnäkin pitäisi olla perusteltu LAINAHAKEMUS jossa yritys perustelee tuenja lainan tarvettaan.

Perustietoihin kuuluvat

- Tilinpäätös 31.12.2007
- Välitilinpäätös 31.8.2007
- Konsernitilinpäätös 31.12.2006
- Yhtiöjärjestys
- Osakeluettelo
- Pantin  eli aluksen luokituskirja
- Pantin eli aluksen vakuutustodistus
- Selitys huomattavasti ennusteita huonommasta tuloskehityksestä
- Yhtiön suunnitelman tuloksen muuttamiseksi paremmaksi eli takaisinmaksukyvyn osittaminen
- Alkuperäinen pantin arviotodistus


Kun sitten virkavastuulla oleva esittelijämme  päättää asian  valmistelusta olisi mielestäni  ollut pidettävä huolta ainakin seuraavista seikoista VALTUUSTOLLE ESITETTÄVÄKSI

- Yhtiön riskiluokitus, luottokelpoisuustodistus
- Konsernin sisäisten rahavirtojen selvitys
- Selvitys yhtiölle kuulumattomien menojen ”läpilaskutuksen” palauttamisesta yhtiölle
- Puolueettoman arvioijan todistus pantin arvosta
- EU komission lausunto yritystuen laillisuudesta 1.1.2007  lain perusteella
- Suostuuko yhtiö kaupungin oikeuteen suorittaa tarvittaessa erityistilintarkastus
- Yhtiön selitys satamalle kuuluvien ulkopuolisten suorittamien tavaramaksujen käytöstä
- Muiden mahdollisten rahoittajien ehdot (esitettyä Finnveran 0-korkoinen pääomalainapäätöstä ei liene olemassa)

Miapetra Kumpula-Natrin ylimielinen ja ivallinen suhtautuminen valtuutettu Hokkaseen ja Lamminmäkeen jäi ihmetyttämään. Joko sitä on hänellä niin varma jatkopaikka eduskuntaan, että on varaa tuollaiseen?

Hokkanen ja Lamminmäki olivat sentään paljon enemmän perillä itse asiasta. Miapetra vain päästeli - hienolla retoriikalla ja selkeällä ulosannilla toki - stereotyyppisiä tyhjiä jokapäiväisyyksiä- poliittista jargongia.

Hän ei unohtanut mainita olleensa Lippos-Paavon (eduskunta)avustajana. Niin onhan se NIIN paljon hienompaa kuin olla vain kaupunginvaltuutettu. Joka itsensä ylentää, se ...

Kiva sentään kun uskalsi tällä kerralla olla paikalla äänestykseen asti.

Voin myös kertoa että kulisseissa käytiin kivikovaa peliä. Yhden valtuutetun pakottaminen paikalle (vaikka oli paha este) kun varjäsen oli "väärää mieltä" ja erään toisen valtuutetun uhkailua kahvitauolla... Kova peli käytiin RG-uskoisten taholta.


Oli muuten pitkään aikaan tärkein asia, jossa sain olla voittajien puolella. Aikaisemmin tsempattiin kovaa terveyskeskusmaksua vastaan ja monta vuotta sitä sen käyttöönottoa siirrettyä. Silloin demareilla ei ollut vielä noin vahvaa oikeistosiipeä.
« Last Edit: 05. 11. 2007 22:10 by Tapio Osala »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1010 on: 05. 11. 2007 22:10 »
Kiittelen sydämestäni 26 valtuutettua, se oli upea suoritus kansalaisdemokratian hyväksi.
Nyt pitää huomata, että kello on lyönyt. Kansalaiset vaatii valtuutuiltaan tekoja, tämä oli kabinettipoliikan tappio ja pysyvä.

Toivottavasti vuirkamiehistö tästä lähin paneutuu virkatehtäviinsä huolellisesti eikä pidä itsestään selvänä, että asiat päätetään kuin he sen haluavat. Lumio ja Lonka kärsivät lyhyen ajan sisällä toisen kerran tappion. Ensimmäisen kerran käveltiin heidän ylitse Kondis -hankkeesta, nyt tämä oli toinen. Suomen kansa sanoo, ettei kahta ilman kolmatta. Apulaiskaupunginjohtaja Kristiina
Stenman kompastui heti sydänleikkausasiassa.

Tämä oli voitto jokaiselle vaasalaisia.infon osallistujille asiallisesta keskustelusta ja mielenkiinnosta
kaivella faktoja joiden olisi pitänyt virkamiesten kaivella. Kiitos Teille!!!!!

Pentti Suksi


pöh

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1011 on: 05. 11. 2007 22:10 »
Nyt voisi pohtia mitä valtuuston päätöksestä seuraa. Varmaan kaikenlaista.

Valtuuston 15.10.2007 päätöksen mukaista rahoituspäätöstä ei voida toieenpanna; se olisi
EU säädösten vastaista.

RG Linen kassa on tyhjä. Samoin tiettävästi emoyhtiön. Kouhin ehdotuksen miukaista avustus-
ohjelmaa ei Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksynyt. Hyvä niin.

RG LIninen oma pääoma on ollut jo pitkään negatiivinen. Elleli oman pääomanehtoista ole saa-tavissa on yhtiö tuuliajolla.

Eräät valtuutetut katsovat saadun tiedon mukaan, että RG Line kaatuu. Se on peloittelua.

Uskon ja toivon, että RG Line seilaa merenbkurkussa pitkään.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1012 on: 05. 11. 2007 23:11 »
Jos on riittävästi kysyntää niin silloin tarjontaa. Minua ei huimaa miten käy. Matkustajaliikenne on minulle turha. Kun käyn Uumajassa, niin "lentäen olisit jo perillä". Jos on riittävästi rahtia,
niin laiva löytyy vaikka sitten aikarahtauksella. Toivottavasti nyt ilmoittautunut yrittäjä saa laskelmansa valmiiksi ja katsoo, että onko riittävästi tuottoa. Sanotaan että sota ei yhtä miestä kaipaa ja näinhän se on.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1013 on: 05. 11. 2007 23:11 »
Valtuuston 15.10.2007 päätöksen mukaista rahoituspäätöstä ei voida toieenpanna; se olisi
EU säädösten vastaista.

RG Linen kassa on tyhjä. Samoin tiettävästi emoyhtiön. Kouhin ehdotuksen miukaista avustus-
ohjelmaa ei Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksynyt. Hyvä niin.

RG LIninen oma pääoma on ollut jo pitkään negatiivinen. Elleli oman pääomanehtoista ole saa-tavissa on yhtiö tuuliajolla.

Eräät valtuutetut katsovat saadun tiedon mukaan, että RG Line kaatuu. Se on peloittelua.

Uskon ja toivon, että RG Line seilaa merenbkurkussa pitkään.

Valtuuston 15.10.2007 kumoutui täysin tänään. Koko asia käsiteltiin uudestaan. Isot pojat otti riskin ja hyväksyivät tuon menettelyn koska muuten päätös olisi ollut sekava ja ehkä rakenteltan laiton. Sen laillisuudesta ei saatu varmutta tänään.

RG Linellä on ymmärtääkseni 30.11.2007 asti aikaa pitää yhtiökokous, jossa yhtiön jatko on ratkaistava. Lisää pääomalainaa, osakepääomaan tai selvitystila, siinä kai vaihtoehdot. Uskon, että konserni lähtee satsamaan.

Kuka on sanonut, että emoyhtiö/konserni olisi pulassa? Uskoakseni se voi paksusti. No, meillehän ei konsernitilinpäätöstä eikä paljon muutakaan vilautettu.

Toivottvasti ensi kerran kun yksityinen yhtiö tulee anelemaan verorahoja, annetaan meille asialliset tiedot yhtiöstä, vakuukista yms.

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1014 on: 06. 11. 2007 05:05 »
Olin jälleen plakaatteineni Hallintotalon edustalla. Paikalla oli hyvä joukko muitakin kansalaisia.

Meitä haastateltiin ja kuvattiin yllättävän aktiivisesti, vaikka ei informoitu mediaa;
- ruotsinkielinen TV nauhoitti ja teki suoraa lähetystä
- Pohjanmaan Radio teki suoraa lähetystä
- Vasabladet kuvasi
- Pohjalaista ei näkyny?

Hallintotalon edustalla kaikki tapaamamme valtuutetut antoivat asiallista kommenttia paitsi Kumpula-Natri?

Valtuustosalissa Kumpula-Natri puhui halventavaan sävyyn ja vähätteli meitä, jotka olimme sanomassa mielipiteemme RG:n rahoituksesta vaasalaisten verovaroilla?

KIITOS niille, jotka äänestitte vaasalaisten eduksi, verorahoja ei tällä kertaa hassattu. Toivottavasti asioitten valmistelu paranee Vaasan kaupungissa ettei tarvi veivata monta kertaa samaa asiaa.

Pertti Salo

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1015 on: 06. 11. 2007 05:05 »
Tässä änestyksessä ei ole voittajia, eikä häviäjiä. Päätös oli vaikea mutta mitän muuta mahdollisuutta ei ollut, johtuen huonosta valmistelusta, puutteista, salailusta ja epäselvyyksistä. Se mitä tulevaisuudessa tapahtuu on vielä epävarmaa.  Näin olisi tilanne vaikka äänestystulos olisi ollut päin vastainen.

Selvä lienee kaikille että vaasalaisia.info foorumissa käyty kansalaiskeskustelu vaikutti monin tavoin lopputulokseen sekä toi esille kansalaismielipiteen voiman.  Tämä lienee ensimminen kerta ainakin Vaasassa kun ns. tavallinen kuntalainen osallistuu näin perusteellisesti asioiden käsittelyyn.

Nyt toivoisin kansalaisrohkeutta myös torjutulle osapuolelle.  Tämä foorumi on aivan erinomainen paikka purkaa pettymystä.  Kansalaiskeskustelu on tullut Vaasaan jäädäkseen ja se tulee vaikuttamaan myös tuleviin päätöksiin.

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1016 on: 06. 11. 2007 05:05 »
Nimimerkki: Raimo Rutin

Email: raimo.rutin@gmail.com

Palaute: Olen aina pitänyt rehtori Thor Österholmia rohkeana ja viisaana miehenä. Asia tuli todistettua jälleen tänä iltana, oltiin itse esityksestä mitä mieltä tahansa.

Onnitteluni vaasalaisia.info:lle ja Parkkarille; saitti on viimeistään tämän jälkeen tärkeä osa vaasalaista mielipidevaikuttamista!

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1017 on: 06. 11. 2007 05:05 »
Itseänikin jäi hieman ihmetyttämään muutamien edustajien käyttäytyminen kokouksessa. Etunenässä senaattoriemme.
Miapetra Kumpula-Natri esitti sarkasmia Lamminmäkeä ja Hokkasta kohtaan. Tässä sarkasmissa oli kuitenkin oli hyvin ivallinen ja ylimielinen sävy. Nordman puheenjohtajana taas näytti selvästi ilmeillään, kenen mielipidettä arvosti ja kenen ei. Mielestäni kansanedustajien tulisi pystyä parempaan julkiseen esiintymiseen.

Österholm oli kuitenkin se henkilö, joka sai Nordmaninkin vakavoitumaan. Takinkääntöä ei varmaan monikaan odottanut, mutta Österholmin puhetta totuuden monista kosvoista kuunneltiin vakavin ilmein.

Tämän aiheen käsittelyssa on totuudella todellakin ollut monet kasvot.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1018 on: 06. 11. 2007 06:06 »
Olen Tapion ja monen muun kanssa samaa mieltä, että nyt paatti pysyy
paremmin pinnalla kun omat takaukset pysyivät.

Nyt on kuitenkin aika näyttää, ettei tarkoitus ollut kaataa nykyistä yrittäjää
vaan pitää pinnalla laillisin keinoin.  Löytyisikö ideoiteoita, siis sellaisia
käyttökelpoisia jotka kaupunki voisi laillisesti rahoittaa ja tarpeen tullen siirtää
uuden yrittäjän laivaan jos yrittäjä vaihtuu.  Siis asioita jotka toisivat lisää
asiakkaita ja auttaisi nimenomaan Vaasaa ja oleellisesti lisäisi laivaliikenettä? 
Siis siten, että tämä investointi ei menisi yrityksen mukana vaan olisi
kaupungin omaisuutta.  Edellyttää siis, että laiva on tarpeeksi iso.  Ideoita
toki on muitakin mutta älkää nyt jättäkö laivaa.

Sellaisia voisi olla erilaisten kulkuneuvojen asentaminen laivaan.  Esimerkiksi vaikkapa
jokin kuuluisa junanvaunu suoraan vuodelta 1940 täydellisesti kopioituna
alkuperäiseen uskoonsa puukaminoineen.  Niin kuuluisa, että se on pakko nähdä. 
Tai jokin muu vaikkapa presidentin vaunu.  Näissä vaunuissa voisivat matkustajat
ihan oikeasti matkustaa osan matkaa.

Sitten voisi olla täydellinen DC 10  tai jumbojetin matkustamo.

Stalinin auto,  Kekkosen Mosse joka lojuu vissiin edelleen
käyttämättömänä.  Olikohan ikää 25 vuotta ja silti ihan uusi.
Suomen ensimmäinen linja-auto ym ym jotka kaupunki voi siirtää
seuraavaan laivaan tai jos liikennöinti loppuu niin sitten ne jätetään silti
käyntikohteiksi muistuttamaan menneestä laivaliikenteestä.  Meneehän
näihinkin rahaa mutta ne eivät ole suoranaista tukea yrittäjälle vaan
ennemminkin kaupungin osuus haalia matkustajia.  Toinen vaihtoehto on
maksella kalliita mainoskuluja joka summa siis jonkun mielestä katosi johonkin
tuntemattomaan. Tätä en kannattaisi juuri tähän kokemukseen viitaten.   
Näillä ideoilla raha ei katoa minnekään mihin sen ei tiedetä katoavan.
Näillä investoinneilla on myös jälleenmyyntiarvoa laivaliikenteen
loppumisen myötä jos niitä ei haluta jättää turistikohteiksi. 

Sitten tälle samalle rahalle mitä oltiin avokätisesti jakamassa olisi ollut
aivan toisenlaista tukikäyttöä.  Sillä olisi voitu tukea (en tiedä laillisuudesta)
viinaa sen vero-osuuden verran ja nyt siis laivalla olisi ollut verovapaata viinaa.
Asiakasvirta olisi taattu.  Satamamaksut maksettu, liikenne kannattavaa ym.
Idea lienee kuitenkin lainvastainen.


Ideoikaa hyvät ihmiset.  Tehdään jotain ennenkuulumatonta jota tullaan
katsomaan kauempaakin.
« Last Edit: 06. 11. 2007 06:06 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1019 on: 06. 11. 2007 06:06 »

Sellaisia voisi olla erilaisten kulkuneuvojen asentaminen laivaan.  Esimerkiksi vaikkapa
jokin kuuluisa junanvaunu suoraan vuodelta 1940 täydellisesti kopioituna


Minusta olisi hyvä alku, jos laivalla voisi yleensäkin kuljettaa junanvaunuja. Siis kiskot myös laivan sisällä. Henkilökohtaisesti uskon junan uuteen tulemiseen kuljetuksissa. Päättäjät alkavat kuristella rekkakuljetuksia, ennemmin tai myöhemmin ja silloin juna on hyvä vaihtoehto.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1020 on: 06. 11. 2007 06:06 »
Imperiumin vastaisku

Vanha tapahan Vaasassa on sellainen että imperiumia vastustaneet rangaistaan heti ja mahdollisimman julmalla tavalla. Siis jo tänään on odotettavissa jotain.  Tuo ”jotain” voi olla esim. valmistautuminen torjumaan kaikki tuen kaatajien esitykset tulevasa budjettikäsittelyssä.

Tuen kaatajien syliin kaadetaan tietysti myös liikenteen jatkaminen vaikka se ei suoraan kaatajien tarkoitusperiin kuulukkaan. Kysymyshän oli laillisuudesta ja kilpailun vääristymisen estämisestä.

Tämä saattaa olla mielenkiintoinen päivä. Odotan ko vasti jotain signaalia tuosta Lamminmen mainitsemasta virolaishollantilaisesta  varustamosta ja Hokkasen,mainintaa jostakin toisesta varustamosta.

Eniten minua ihmetyttä Miapetra Kumpula-Natrin esiintyminen.  Kumpula-Natri on vain yksi ääni kuorossa, ei sen enenpää.
« Last Edit: 06. 11. 2007 06:06 by Johansson »

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1021 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Vielä ei voi sanoa että eilen tehty päätös olisi loppu kouhilaiselle politiikalle Vaasan kunnalliselämssä mutta se saattaa olla lopun alku. Toivoa sopii että RG-Line keskusteluun aktiivisti osallistuneet sitoutuvat samaan intoon myös jatkossa.

Ainakin nyt tiedetään että asioita  voidaan läpivalaista joukolla varsin tehokkaasti.  Tämän pitäisi toimia myös ”pelotteena” kabinettipolitiikkaan ja lehmkauppoihin tottuneille vanhankaartin poliitikoille.

Avoimmuus ja läpinäkyvyys ja asioiden hyvä valmistelu ja mahdollisimman laaja ennakkokeskustelu ovat tämän suuruusluokan asioissa aivan välttämätöntä.
« Last Edit: 06. 11. 2007 07:07 by Canis Satrapis »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1022 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Lajunen pyysi ideoita...

Mielestäni seuraava ei ole edes idea, vaan hyvä esimerkki siitä, että kyseinen liikennöitsijä ei ole kiinnostunut matkustajaliikenteestä. Lauantaisin he tekisivät matkustajaliikenteen tuloksesta ilmeisesti yli 50%:

- Aikataulut eivät ole sopivia esim lauantaishoppailuun Uumajassa. Ei pääse lähtemään aamulla ja tulemaan samana iltana takaisin. (On aika vaikeaa, kun laiva ei liiku lauantaisin ollenkaan!!) Myöskään Uumajasta ei pääse samalla tavalla Vaasaan shoppailemaan. Ravintolat tekevät tuloksestaan suurimman osan perjantaina ja lauantaina. Siksi ihmettelen kun RG-Line ei liiku lauantaisin ollenkaan. Perjantaina aamulla klo 9.00 pitäisi lähteä Uumajaan ja takaisin pääsisi kätevästi samana iltana. Miksi tätä samaa mahdollisuutta ei ole lauantaina? (Laiva voisi myös lähteä Vaasasta jo tuntia aikaisemmin.) Uumajasta pitää lähteä Vaasaan perjantaina klo 18.00 ja takaisin pääsisi vasta sunnuntaina. Huh hah hei!! Järjetöntä. Laittakaa nyt ihmeessä laiva kulkemaan molemmista päistä (vaikka vuoroviikoin) lauantaisin ja illalla takaisin. Nykyiset aikataulut: http://www.rgline.com/fi/default.aspx

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1023 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Olin, ja olen edelleen sitä mieltä, että tukipakettiin olisi voitu lähteä mukaan.
Enemmistö ratkaisi asian demokraattisesti, ja niin tämän järjestelmän pitääkin.
Toivottavasti liikenne merenkurkussa jatkuu, koska se on tärkeää.

Eilinen valtuuston kokous oli varsin mielenkiintoinen ja hieman värikäskin.
Tänään onkin jännittävä nähdä Hokkasen lupaama uusi liikennöitsijäehdokas.

Sitten hieman palstasta ja keskustelusta. Uskoisin, että tällä keskustelulla oli jonkinlainen vaikutus päätökseen. Joten siinä suhteessa kansalaisvaikuttaminen pelaa, ainakin jollain tasolla. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että valtuutetut pääsisivät karkuun valtansa mukana tullutta vastuuta, eli se kannattaa muistaa jatkossakin.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1024 on: 06. 11. 2007 07:07 »
- Aikataulut eivät ole sopivia esim lauantaishoppailuun Uumajassa. Ei pääse lähtemään aamulla ja tulemaan samana iltana takaisin. (On aika vaikeaa, kun laiva ei liiku lauantaisin ollenkaan!!)

Voisiko tämä olla näin sen takia, kun rahti liikkuu niin huonosti viikonloppuna ja ainoastaan matkustajien voimin mentäisiin väli tappiolla?

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1025 on: 06. 11. 2007 07:07 »
RG-line yritettiin saada väkisin kilpailukuntoon

Kuten jo valtuustopuheessani mainitsin, niin tämä Rg-linen tukipaketti oli alanoteeraus valmisteluiden suhteen. Kaikenlaista puuttui papereiden osalta ja erilaisia muutoksia sorvattiin koko ajan. Ihmettelempä, että kansanedustajatkin sortuivat hyväksymään tällaisen "sorvailun".
Rg-linen taloudellinen tilane tuli selväksi moneen kertaan, mutta kiirettä piti, että yhtiö saataisiin sellaiseen kuntoon taseen ym velkojen suhteen, että se voisi osaliistua kilpailuttamiseen.
Uskoisin, että monet yhtiöt ovat vuosien varrella huomanneet, että tänne ei kannata tulla. koska kaikki mahdolliset edut ja tuet on sidottu yhteen yhtiöön. Toivottavasti nyt kilpailu avautuu ja intoa löytyy katsella asiaa uudelta kantilta.

Mikäli olisimme saaneet toisenlaisen päätöksen, ei kukaan olisi voinut taata, että yhtiö pysyy pystyssä näilläkään tukijärjestelmillä.

Kovasti hehkutettu Ikea otettiin myös esille. Nyt joku jo esitti, että ei tulee Ikeaa, kun ei ole Merenkurkun liikennettä. Yhtähyvin kaatajia voidaan syyttää Bilteman tulemattomuudesta ym , ym,

Mikäli Vaskiluotoon menevän rataliikenteen odotetaan kasvavan, niin rata on kunnostettava ja se on kaupungin tehtävä, sitä ei kuulemma tee ratahallintokeskus.

Nyt olisi syytä keskittyä Vaasasta ulospäin suuntautivien väylien 3 tien ja rataliikenteen lobbailuun.  Näitähän me Vaasalaiset ensisijaisesti tarvitsemme.

Kummasti meni tuo radan sähköistämiseen tarkoitettu 250 000 €, ensin Wideros töppäsi, ettei rahaa saatu, sitten hän iloitsi Raben kanssa koko Pohjalaisen etusivulla olevalla jutulla. Saatinhan 250 000 @ merenkurkun liikenteeseen tukea???? Juuri tuo summa jota olisimme tarvinneet raideliikenteen sähköistämissuunnitelman aloittamiseen.
Lobbailua riittää ja tulemme tosiaankin huomaamaan tämän kuntapolitiikan muuttumisen ilmapiirin jatkossa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1026 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Uskon, että nuo kummalliset aikataulut on laadittu kannattavuuslaskelmien
mukaan.  Eli rahtiliikenne kannattaa.  Painotan edelleen ideoita vaikkei
tallainen ideointi meille kuulu eikä mikään velvoita kaupunkia tai yrittäjää
edes vilkaisemaan niitä.  Mutta kuka tietää miten asiat etenevät?  Vuodessa
saadaan sellainen idearypäs aikaiseksi, että sitä voisi jo ihan vakavissaan
ehdottaa kaupungille ja yrittäjälle.  Jos sillä saadaan aikataulut sopiviksi
sekä rahtiliikenteelle, että matkustajaliikenteelle niin asiahan on ainakin
parempi.

Luulen, että laivat vaihtuvat tiuhaan tahtiin seuraavan 10 vuoden aikana.
Jos on onnea niin jokin niistä löytää sopivan kokonaispaketin.

Mutta ideokaa, käyttäkää mielikuvitusta.  Aivan älyttömältäkin näyttävä
idea voi jonkun toisen silmissä "jatkojalostua".

Sen jälkeen ne analysoidaan ja esitellään.  Sen jälkeen niitä joko
kokeillaan tai ei kokeilla.  

Ehdotan, ettei nyt lyötäisi lyötyjä.  Tehkää se ennemmin sitten vaikka
vaaliuurnilla kun se hetki tulee.  En nähnyt enkä kuullut Miapetran
puheenvuoroa.  Lämmittelin saunassa sillä aikaa.  Varmistetaan ennemmin
ettei synny tilannetta josta nimimerkkiä "Johansson" käyttävä vihjaisi, eli
"Imperiumin vastaiskua".
« Last Edit: 06. 11. 2007 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1027 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Eiköhän yksi kestävistä ideoista ole sellainen että kesäaikana matkustajaliikenteestä huolehtii raippaluotolainen pienlaivuri ja rospuuttokautena ja tavella Uumajaan mennän lentsikalla

Nyt muuten nähdään mikä on R. Grönblomin todellinen yrittäjäriski.  Minusta R.G:n tuli kehittää rahtiliikennettä.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1028 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Idea: Puhutaan jatkossa vain rahtilaivasta!!

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1029 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Voisiko joku asintuntija kertoa millainen tämä "pienlaivurin" alus voisi olla ja millainen olisi sen purjehduskausi?

Edelleen kiinnostaa tietää voisiko alus purjehtia Vaasan sisäsatamasta Uumajan keskustaan vai olisiko lähtösatama Raippaluodossa.  Kuinka monelle matkustajalle alus tulisi mitoittaa?  Olisiko lipun hinta kilpailukykyinen?

Olisiko tällaiselle alukselle luvassa tukea?  Onko EU:n kaikki mahdollisuudet käyty lävitse?

Tässä nyt aluksi kysymyksiä.  Lisää tulee jos löytyy vastauksia.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1030 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Idea: Puhutaan jatkossa vain rahtilaivasta!!

Jos aikataulut pysyvät muuttumattomana niin ideahan on loistava.  Valmis
kokemuskin on.  Nimittäin Transparaden joka ajettiin konkurssiin.  Tämähän
oli ruotsalainen varustamo ja se selittää osaltaan myöskin ruotsalaisten
kiinnostamattomuuden.  Heillä oli juuri sopiva laiva joka oli keskittynyt
rahtiliikenteeseen mutta otti matkustajia.  Taso ei ollut kehuttava mutta
tässä tilanteessa sekin on yksi hyvä idea.  Sellaisen laivan kannelle saisi
vaikka minkälaisia "vekottimia".  
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eloveena

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1031 on: 06. 11. 2007 07:07 »
Poja, pojat. (Anteeeksi tuo pojittelu mutta se kyllä tulee mieleen)   Rabbe G. toi muistaakseni Rolls Roycen pizzeriaan. Kuinka monta se todella kiinnosti?

Minun miekielestäni 4 h:n matkalle riittää että on syötvää ja juotavaa ja ajan voi viettää miellyttävästi perheen kanssa tai yksininen rentoutumalla ja syömllä hyvää ruokaa ja kuuntelemalla vaikka musiikkia.

Miksi ihmeessä pitäisi olla joitain vempeleitä viemässä huomiota perheeltä ja ystäviltä tai omalta itseltätä.
Tällainen konsepti sopii hyvin keskustasta - keskustaan konseptiin.

Mutta saattaa se sopia myös isompaan alukseen.
« Last Edit: 06. 11. 2007 07:07 by Eloveena »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1032 on: 06. 11. 2007 08:08 »
Olin jälleen plakaatteineni Hallintotalon edustalla. Paikalla oli hyvä joukko muitakin kansalaisia.

Meitä haastateltiin ja kuvattiin yllättävän aktiivisesti, vaikka ei informoitu mediaa;
- ruotsinkielinen TV nauhoitti ja teki suoraa lähetystä
- Pohjanmaan Radio teki suoraa lähetystä
- Vasabladet kuvasi
- Pohjalaista ei näkyny?

Joo totta.  Minäkin kävin lukemassa kylttisi ja tulkkasin sen ystävälleni. 
Hieno kyltti oli.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1033 on: 06. 11. 2007 08:08 »
Miksi ihmeessä pitäisi olla joitain vempeleitä viemässä huomiota perheeltä ja ystäviltä tai omalta itseltätä.  Tällainen konsepti sopii hyvin keskustasta - keskustaan konseptiin.
Mutta saattaa se sopia myös isompaan alukseen.

Minulla on tässä ajatus, että joku asia johtaisi toiseen ja se siitä taas kol-
manteen.  Eli sellainen "jatkojalostusajatus"

Niinkuin ideoissa aina, ne eivät käy kaikille.  Eivät ehkä kenellekään.
Tämän ajatuskin perustui vapaaehtoisuuteen eikä että se veisi huomiota
perheelta ja ystäviltä.  Mielestäni nämä enemmänkin yhdistäisivät ja voisivat
olla syy.  Idean hyvä puoli on kuitenkin siinä, että se ei maksa mitään.

Yksi Rolls Royce ei varmasti tee mitään mutta kuka tietää miten käy
"jatkojalostettuna"

Se miksi keskityin "vekottimissa" kulkuneuvoihin oli se, että uskon laivojen
vaihtuvan tiuhaan tahtiin ja tällaiset kulkuneuvot toimisivat samalla kertaa
matkustamoina, nähtävyyksinä ja helposti siirrettävinä laivasta toiseen.  Ideani
ei ollut ihan valmis mutta elättelin visiota siitä että yhdellä laivamatkalla
voisi kokea samaan hintaan, lentomatkan, junamatkan, bussimatkan,
taksimatkan, sekä erikoisajoneuvomatkan sekä jonkin muun joka
ei vielä tullut esille.  Voi olla, että nyt hätäilin kun ideani ei ollut vielä
jatkojalostettu mutta tässä on suunta mitä ajoin takaa.  Näitä sitten
voi jatkojalostaa,  yöjuna, makuuvaunu, ravintolavaunu, tavaravaunu,
härkävaunu ym.  vain mielikuvitusta.

Meitä ihmisiä on niin erilaisia.  Jotkut nauttivat vain junassa, jotkut
kokevat vain bussimatkan ainoaksi oikeaksi.  Joku vain lentäen.  Näillä
visioilla voisi luoda hetkellisesti sellaista tunnelmaa juuri oikealle
henkilölle.
« Last Edit: 06. 11. 2007 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Boethius

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1034 on: 06. 11. 2007 08:08 »

Sellaisia voisi olla erilaisten kulkuneuvojen asentaminen laivaan.  Esimerkiksi vaikkapa
jokin kuuluisa junanvaunu suoraan vuodelta 1940 täydellisesti kopioituna


Minusta olisi hyvä alku, jos laivalla voisi yleensäkin kuljettaa junanvaunuja. Siis kiskot myös laivan sisällä. Henkilökohtaisesti uskon junan uuteen tulemiseen kuljetuksissa. Päättäjät alkavat kuristella rekkakuljetuksia, ennemmin tai myöhemmin ja silloin juna on hyvä vaihtoehto.

Jos nyt oikein muistan, niin Suomessa ja Ruotsissa on eri raideleveys. Ruotsissa eurooppalaisittain vähän kapeampi ja meillä taas venäläisittäin, vähän leveämpi. Mutta kontithan saa toki junista laivaan, ihan niin kuin rekoistakin.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1035 on: 06. 11. 2007 08:08 »

Sellaisia voisi olla erilaisten kulkuneuvojen asentaminen laivaan.  Esimerkiksi vaikkapa
jokin kuuluisa junanvaunu suoraan vuodelta 1940 täydellisesti kopioituna


Minusta olisi hyvä alku, jos laivalla voisi yleensäkin kuljettaa junanvaunuja. Siis kiskot myös laivan sisällä. Henkilökohtaisesti uskon junan uuteen tulemiseen kuljetuksissa. Päättäjät alkavat kuristella rekkakuljetuksia, ennemmin tai myöhemmin ja silloin juna on hyvä vaihtoehto.

Jos nyt oikein muistan, niin Suomessa ja Ruotsissa on eri raideleveys. Ruotsissa eurooppalaisittain vähän kapeampi ja meillä taas venäläisittäin, vähän leveämpi. Mutta kontithan saa toki junista laivaan, ihan niin kuin rekoistakin.

Eikös Suomessa ja Ruotsissa ole sama raideleveys, mutta Venäjällä vähän leveämpi? Voin olla kyllä väärässäkin.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1036 on: 06. 11. 2007 08:08 »

Eikös Suomessa ja Ruotsissa ole sama raideleveys, mutta Venäjällä vähän leveämpi? Voin olla kyllä väärässäkin.

Olet valitettavasti väärässä.  Suomen raideleveyden kun määräsi silloinen
vallanpitäjä ja taisi olla joku Tsaari.  Vallanpitäjän vaihduttua sitä ei sitten
katsottu aiheeliseksi muuttaa. 
« Last Edit: 06. 11. 2007 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1037 on: 06. 11. 2007 08:08 »

Sellaisia voisi olla erilaisten kulkuneuvojen asentaminen laivaan.  Esimerkiksi vaikkapa
jokin kuuluisa junanvaunu suoraan vuodelta 1940 täydellisesti kopioituna


Minusta olisi hyvä alku, jos laivalla voisi yleensäkin kuljettaa junanvaunuja. Siis kiskot myös laivan sisällä. Henkilökohtaisesti uskon junan uuteen tulemiseen kuljetuksissa. Päättäjät alkavat kuristella rekkakuljetuksia, ennemmin tai myöhemmin ja silloin juna on hyvä vaihtoehto.

Ongelma on se, että Ruotsissa on eri raideleveys kuin Suomessa. Mitään suoranaista hyötyä siitä, että vaunun saa raiteilla laivan sisään, ei ole. Vaunua ei voi tuoda Kuopista Vaasaan, ajaa laivaan, ja jatkaa Uumajassa eteenpäin. Jossain vaiheessa on kuitenkin joko vaihdettava vaunun rattaita tai yksinkertaisempaa on nostaa kontti vaunusta. Kontin voi nostaa vaunusta jo lähtösatamassa.

Muuten sama. Onhan tavaraliikenne kasvanut raiteilla viime vuosina hyvää vauhtia ja tulevaisuudessa yhä tärkeämmiksi nousevat ympäristönäkökulmat vauhdittanevat kasvua entisestään.

DIT: hidas...
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1038 on: 06. 11. 2007 08:08 »
No niinhän se on.

Tässä hieman faktaa asiasta:

Quote
Suomen raideleveydet
Suomessa junat käyttävät periaatteessa samaa viiden jalan leveäraiteista raideleveyttä kuin Venäjällä (Suomi: 1 524 mm, Venäjä: 1 520 mm). Ero selittyy sillä, että Neuvostoliitossa 1950-luvulla haluttiin loogisemmin SI-järjestelmän avulla ymmärrettävä raideleveys, kun taas Suomen raideleveys perustuu keisarillisella Venäjällä käyttöönotettuun alun perin Yhdysvaltain etelävaltioista peräisin olevaan standardiin, joka oli tasan viisi jalkaa.

Neuvostoliitossa kaventaminen 1 524 mm raideleveydestä 1 520 mm raideleveyteen tapahtui kallistamalla raiteita sisäänpäin ylhäältä, millä saavutettiin vaadittu raideleveyden neljän millimetrin kaventuminen. Muualla Euroopassa käytetään yleensä alkujaan brittiläistä standardiraideleveyttä. Merkittävinä poikkeuksina ovat Espanja ja Portugali, joille oli aikanaan tärkeää Napoleonin sotien aikaisten kokemusten perusteella, että raideleveys eroaa siitä, mitä Ranska käyttää.

Sekä Helsingin metrossa että Suomen valtion hallinnoimalla rataverkolla käytetään samaa raideleveyttä (1 524 mm). Venäjän raideleveyden käyttäminen helpottaa raaka-aine- ja tavarakuljetuksia Venäjälle. Logistisesti Suomi on osa Venäjän mannerta itään päin, kun taas länteen päin Suomi on Itämeren vuoksi kuin saari. Junayhteyttä länteen ei kuitenkaan saataisi merkittävässä määrin toimimaan, vaikka raideleveys olisi standardiraideleveys. Vaunujen kuljettaminen junalautoilla ei olisi laajassa mitassa kannattavaa.

Suomessa käytettyjä raideleveyksiä ovat olleet 600, 750, 785 ja 900 mm (kapearaiteiset rautatiet) sekä nykyisin käytössä oleva 1 524 mm (leveäraiteinen rautatie). Helsingin (sekä Turun ja Viipurin entiset) raitiotiet ovat raideleveydeltään 1 000 mm.

Lähde: Wikipedia.

Mikään ei tosin estä käyttämästä vaunuja, joiden raideväliä pystyy säätämään. Toimiihan rekkaliikenteessäkin perävaunut 12 ja 24 voltin systeemeillä, vaikka peräkärryjä lähetellään laivoissa maiden rajojen yli.
Uskon, että tulevaisuudessa me joudumme perehtymään näihin asioihin tarmokkaammin.
« Last Edit: 06. 11. 2007 08:08 by Eric Sardinas »

Juuseppi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1039 on: 06. 11. 2007 08:08 »
Musta maanantai, kirjoittaa Uumajan kunnallispamppu blogissaan. Mutta lieköhän kyseessä aito harmistus, kun toisaalta muistelee miten penseästi Uumajassa on suhtauduttu laivaliikenteen tukemiseen?

http://www.vk.se/kategori_blogg.jsp?category=215&blog=true&leftmenu=132

« Last Edit: 06. 11. 2007 08:08 by Juuseppi »