Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 503085 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #920 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Vaasan kaupungin valtuusto 05.11.2007.  § 124
      Merenkurkun liikenteen jatkuvuus/RG Line Oy:n jälkirahoitus.


RG Line Oy    Valtuustolle tehtävä esitys päätösesityksen hylkäämisestä seuraavin perustein.  


   RG Line oy:n kirjallista rahoitushakemusta ei ole esitetty valtuustolle.

Vaasan kaupungilla ei ole sopimusta ympärivuotisesta laivaliikenteestä Merenkurkussa.

RG Line Oy ja Vaasan lääninhallituksen välistä 40 sivuista sopimusta matkustajalaiva liikenteestä ei ole virallisesti esitetty Vaasan kaupungille.

   RG Line Oy:n yhtiön välitilinpäätöksen tiedot puuttuu valtuustolta.

RG Line Oy on ilmoittanut 17.07.2007  että  Osakepääoma on menetetty. Tämän jälkeen yhtiö on luottokelvoton, jolloin yhtiön hallitus ei ole vastuussa yhtiöön kohdistuvista uusista luottotappioista. Lisäksi tämä ilmoitus velvoittaa 3 kk kuluessa asetettavaksi yhtiön selvitystilaan.

Yhtiön luotto analyysi puuttuu Vaasan kaupungilta.

Pantin kohde RG 1 on selkeästi ylipantattu. Kiinnitykset huomattavasti korkeammat kuin aluksen hinta-arvio.

Vaasan kaupungin tukitoimet yritykselle ovat Vaasan kaupungin Taloussäännön  ja konserniohjeiden vastaiset.

Kaupungin tukitoimet asettavat yritykset eriarvoiseen asemaan ja vääristävät yritysten välisen kilpailun.


Yllä olevaan löytyy varmaan monta kohtaa lisää.

Näin näkee Heikki  Lamminmäki
Pro Vaasa:n   valtuutettu


Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #921 on: 05. 11. 2007 08:08 »
TERVETULOA  TÄNÄÄN kello 16 - 18 Hallintotalon edustalle sanomaan mielipiteenne RG:n rahoituksesta vaasalaisten verorahoilla

Ottakaa mukaan plakaatit ja printit...katsotaan mihin se riittää...

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #922 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Tämä keskustelu on ollut kohtuullisen hyvä keskustelu. Ja tärkeästä aiheesta.
Muutamia ylilyöntejä on tietenkin tullut, mutta se kuulunee nykyisin kuvaan.
Tuolla aiemmin hieman kyseenalaistettiin blogin omaa mielipidettä jonkin verran puolueelliseksi, mutta ei kai sellaista puolueetonta mediaa tai keskustelupaikkaa olekaan.
Ainakin minulle on tullut paljonkin uutta tietoa aiheesta tämän keskustelun perusteella.
Aika sitten näyttää kuinka paljon niistä tiedoista on totta ja kuinka paljoni pelkkää spekulaatiota.
Oikeastaan vain yksi seikka on häirinnyt minua tässä keskustelussa, ja se on se, että osa keskustelusta on kohdistunut persoonaan, vaikka kysymyksessä on yritys joka on enemmän kuin yksi ihminen.
Valtuustolla on vaikea ilta edessä. Ja kokousta on varmasti mielenkiintoista seurata TV:n välityksellä.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #923 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Lainaus Tsailor

Quote
Näiden naisten tehtävä on tehdä tulosta, hankkia asiakkaita ja pitää asiakkaista kiinni, tulosvastuullisesti. Samalla he varmistavat , että heidän samassa talossa olevat pankinjohtajansa saavat kymmenkertaisen palkan.


Hmm.. Tee sinä työt,minä kannan vastuun.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #924 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Miksi tämä ryhmä oli rahoitusta vastaan olevia suurempi?

Hei eivät tienneet,nyt he tietävät.

Mistä tiedät mitä he tiesivät ja mitä he eivät tienneet? Onko se ihan varma, että rahoitusta vastaan äänestäjät tiesivät ne asiat, joiden perusteella sen puolesta äänestäneet äänestivät? Täällä on puhuttu eniten heidän toimesta, jotka olivat ja ovat rahoitusta vastaan, mutta sen puolesta puhuneiden puuttuvat lähes täysin.

Quote
Quote
Se on usein kaikesta huolimatta se parempi ratkaisu, sillä tuossa vanhassa tyylissähän oli se huono puoli, että mukana hukkui niin paljon muitakin ihmisiä.

Quote
Syödessä yleensä ruokahalu kasvaa,kun saa tukia tuntuu että ne ovat likviidiä tuloa siis liiketoiminnasta ja kun ne otetaan pois firma kaatuu.

Kellä on kellä ei. Tätäkin tapahtuu, mutta ei aina ja joka paikassa. Itse en pysty nimittämään häntä/heitä, jotka perustavat toimintansa tukien varaan, mutta se on kyllä varmaa, että sellaisiakin löytyy, sillä tuki on monen toiminnan ehto. Eikä siinä ole mitään rumaa silloin, kun on kysymyksessä toiminta, joka on tarpeellinen kansalle.

Quote
Näinhä se oli 93 lamankin jälkeen annettiin 50.000 starttirahaa uudelle yrittäjälle uusi hinnoitteli työt alakanttiin ja veti terveet yritykset kuralle tällä.Muutana vuoden päästä löi pillit pussiin kun ei kannattanutkaan "tuilla" yrittäminen.Että sellasta.

Tämäkin on varmasti totta joissakin tapauksissa, mutta saitko tästä jonkun yleisen, suuntaa viittaavan toiminnan, jota soveltaa tarpeen vaatiessa, omiin tarkoituksiisi sopivana?




EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #925 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Lainaus Vapaudenpatsas

Quote
Oikeastaan vain yksi seikka on häirinnyt minua tässä keskustelussa, ja se on se, että osa keskustelusta on kohdistunut persoonaan, vaikka kysymyksessä on yritys joka on enemmän kuin yksi ihminen.


Kaiken takana on aina joku tai jokin,hankalaa tässäkin olisi laivaa haukkua ta arvostella.

Omistajahan antaa yritykselle "kasvot" jotka heijastuu ulkomailmaan ja jonka mukaan ihmiset mieltävät yrityksen ja yrittäjän.Vastuun kantaa omistaja,valitettavasti.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #926 on: 05. 11. 2007 08:08 »

Tuolla aiemmin hieman kyseenalaistettiin blogin omaa mielipidettä jonkin verran puolueelliseksi, mutta ei kai sellaista puolueetonta mediaa tai keskustelupaikkaa olekaan.


Ei taida olla. Mutta mielipitein varustetussa ja väritetyssä tiedonjaossa on usein se ero, joka näkyy parhaiten asiallisen, tutkivan journalismin ja keltaisen lehdistön välillä.

Voisin antaa tästä hyviä esimerkkejä tarpeen vaatiessa, jos joku ihmettelee mitä tarkoitan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #927 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Lainaus Vapaudenpatsas

Quote
Oikeastaan vain yksi seikka on häirinnyt minua tässä keskustelussa, ja se on se, että osa keskustelusta on kohdistunut persoonaan, vaikka kysymyksessä on yritys joka on enemmän kuin yksi ihminen.


Kaiken takana on aina joku tai jokin,hankalaa tässäkin olisi laivaa haukkua ta arvostella.

Omistajahan antaa yritykselle "kasvot" jotka heijastuu ulkomailmaan ja jonka mukaan ihmiset mieltävät yrityksen ja yrittäjän.Vastuun kantaa omistaja,valitettavasti.

Näinhän se vähän on. Jos yhtiön nimi olisi esim. PH Line (Paris Hilton Line), niin mielipiteet voisivat olla hyvinkin erilaisia, varsinkin jos kyseinen neiti olisi joskus käynyt kertomassa miten paljon hän tykkää juuri vaasalaisista.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #928 on: 05. 11. 2007 08:08 »
Vaasan kaupungin valtuusto 05.11.2007.  § 124
      Merenkurkun liikenteen jatkuvuus/RG Line Oy:n jälkirahoitus.


RG Line Oy    Valtuustolle tehtävä esitys päätösesityksen hylkäämisestä seuraavin perustein. 


   

Vaasan kaupungin tukitoimet yritykselle ovat Vaasan kaupungin Taloussäännön  ja konserniohjeiden vastaiset.

 

 

Näin näkee Heikki  Lamminmäki
Pro Vaasa:n   valtuutettu




Jos tämä on totta, on siiinä kaksi syytä lisää, miksi Kaupungin  kassaholvissa on  laittomasti  ja säännöstöjen vastaisesti Rabbe Grönblomille kuuluvaa omaisuutta, joka tulee palauttaa.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #929 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Täällä on puhuttu eniten heidän toimesta, jotka olivat ja ovat rahoitusta vastaan, mutta sen puolesta puhuneiden puuttuvat lähes täysin.

Aikuiset ihmiset osaavat itse puolustaa näkökantojaan...eipä vaan ole näkynyt blogilla tuen puollustajia.


Quote
Eikä siinä ole mitään rumaa silloin, kun on kysymyksessä toiminta, joka on tarpeellinen kansalle.


Tässä kohtaa juuri lipsutaan..."tarpeelinen"



Quote
Tämäkin on varmasti totta joissakin tapauksissa, mutta saitko tästä jonkun yleisen, suuntaa viittaavan toiminnan, jota soveltaa tarpeen vaatiessa, omiin tarkoituksiisi sopivana?


Kyllä...ole tukiaisia vastaan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #930 on: 05. 11. 2007 09:09 »

Aikuiset ihmiset osaavat itse puolustaa näkökantojaan...eipä vaan ole näkynyt blogilla tuen puollustajia.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö heitä olisi. Tämä ei myöskään tarkoita sitä, etteikö heillä olisi pätevät syyt kantaansa.
En myöskään usko, että kaikilla on tarve päästä esittämään ja puolustamaan kantaansa täällä.

Yleensäkin, täällä ei tarvitse ottaa vastuuta mielipiteistään, olivat ne sitten kansaa palvelevia tai ei.



Quote
Quote
Eikä siinä ole mitään rumaa silloin, kun on kysymyksessä toiminta, joka on tarpeellinen kansalle.


Tässä kohtaa juuri lipsutaan..."tarpeelinen"


Moni toiminta on todellakin tarpeellista. Tässä tapauksessa pelkään sitä, että Rabben toiminnalle pannaan yhdessä piste ja sitten katsotaan alahuuli lerpalla, kun huomataan ettei tilalle tullutkaan ketään. Uskallan luvata, että toimintaa kaipaavat ja tarvitsevat tulevat silloin esiin koloistaan.


Quote
Quote
Tämäkin on varmasti totta joissakin tapauksissa, mutta saitko tästä jonkun yleisen, suuntaa viittaavan toiminnan, jota soveltaa tarpeen vaatiessa, omiin tarkoituksiisi sopivana?


Kyllä...ole tukiaisia vastaan.

Oli sitten oikein tai väärin. Niinkö?
Tämän mukaan siis voitaisiin lopettaa Perähikiälle menevien bussienkin liikenne. Mitä niitä tukemaan, kun eivät pärjää itse. Kävelköön.


Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #931 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Vastuut tästä sotkusta kantaa  mielestäni edelleen myös Vaasan kaupunginvaltuusto ja ne valtuutetut, joka aikanaan puoltavat RG linen tukia.  Vastuista ei pääse sillä, että nyt vastustaa lainojen uudelleenjärjestelyä.  Osalan ajatus siitä, ettei hän hyväksy tätä uudelleen järjestelyä ”tässä” muodossa on hyväksyttävää niin pitkään, kun pysytään lainojen uudelleen järjestelyssä.   Homman aloittaminen ”kokonaan alusta” on väärin, koska  ”lainojen myötääminenhän  yksityiseen bisnekseen ei kuulu  kaupungille”.  Mutta koska nyt on aikoinaan lainat ja vakuudet myönnetty, Vaasan valtuusto on samassa paatissa RG linen kanssa, vähän niinkuin samalla tavalla kuin aikanaan landioiden kanssa, Ne jotka hyppivät nyt  paatista, eivätkä ”äyskäröi” voisi kutsua vaikka ”rotiksi”.

Eli nytkö väität, että kaikki muut paitsi Vaasan kaupunki ovat rottia? Ruotsi ja Uumajan kaupunki eivät tue enää. Suomen valtio on vähentänyt kovasti tukea. Vain Vaasa on kyllin "rohkea" tukemaan konkurssikypsää yritystä. Lisäksi pidät täysin normaalina sitä, että samassa kuprussa viedään Rabbelta kaikki henkilökohtaiset "yritysriskit". Ja mielestäsi on aivan normaalia, että valtuutetuilta pimitetään takauspäätöksen kannalta oleellista tietoa? Ei kuullosta reilulta.

Mikä on tällä hetkellä todellinen tilanne näissä Rabben yhtiöiden konserniavustuksissa? Kaksi vuotta sitten RG Line oli tukenut lähes miljoonalla eurolla emoyhtiötään. Rabbe oli luvannut palauttaa tästä puolet. Onko hän tehnyt niin? Vuonna 2006 emoyhtiö oli "luvannut" antaa RG Linelle konserniavustusta 3.4 miljoonaa, mutta ei ollut kuitenkaan tehnyt näin. Miksi kyseistä rahaa ei ole annettu RG Linelle ? Eikö laivayhtiö palastuisi mikäli näin oltaisiin tehty ? Kaksi vuotta sitten kun edellinen tukipaketti päätettiin oli velka tavaramaksuista 189 019 €. Rabben piti maksaa rahat satamalle edellisen tukipaketin ehtojen mukaan. Onko näin tehty? Ei näytä siltä kun 31.12.2006 saatavat olivat 310 902 € ja 14.3.2007 336 392 €. Miksi siis Rabbe nyt maksaisi velkansa ja muutenkin toimisi niin kuin on luvannut kun ei ole aiemminkaan näin toiminut? Minua kiinnostaisi tietää oieasti mikä on Rabben yritysten välinen rahaliikenne. Pelkään, että rahaa on siirtynyt huomattavasti enemmän RG Linestä ulos kuin sisään. Mutta tämä pitäisi olla selvitettävissä tilinpäätöstiedoista. Kertokaa te joilla nämä on hallussanne.

Olen varma, että tulemme joka tapauksessa näkemään RG Linen kaatumisen. Kyseessä on vain viime hetken iltalypsy ja ennen kaikkea Rabben omaisuuden pelastamisesta ennen kuprua. En voi tajuta kuinka laivayhtiö voi tuottaa noin suurta tappiota vaikka rahtiliikenne on kasvanut. Selitykseksi ei käy karilleajot tai Casino Expressin myynnin venyminen. Kyllä tämä on merkki siitä, että nykyinen laiva on jostain syytä todella epätaloudellinen nykyiseen liikenteeseen. Ja tämä viittaa siihen, että liikennöinti ei tule jatkossakaan kannattamaan yhtään paremmin. En tiedä, mutta jotenkin nämä Lajusen salaliittoteoriat alkavat tuntumaan uskottavilta...

Lisäksi voidaan olettaa, että jos tämä ensimmäinen "paremmin valmisteltu" tukipäätöskin
EU:n kilpailusäädösten vastainen, tulisi Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtaiset vakuudet ehdottomasti palauttaa Rabbe Grönblomille, koska ne ovat kaupungilla laittoman tukipäätöksen seurauksena. 
 Nyt jo kertyneet ja mahdollisen konkurssin aiheuttamat tappiot kuuluvat näin ollen yksin vaasalaisille veronmaksajille. Voidaanko vahingonkorvauskanne saada aikaan kaupungin päättäviä elimiä vastaan, siitä en tiedä. Ei taida vielä olla ennakkotapausta.  Tästä saattaisi tulla.
Täytyy tutkia asiaa, jos RG line kaatuu.

Jep, jep... Täähän alkaa kuullostamaan ihan mafiameiningiltä. Edellisiä laittomia päätöksiä pitää paikkailla uusilla entistä laittomammilla tai muuten nostetaan vahingonkorvauskanne... Eikö kaupungin pitäisi mieluummin nostaa kanne koska RG Line ei ole huolehtinut omista velvoitteistaan?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #932 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Lainaus käyttäjältä: fableable - Tänään kello 12:21:46:
"Rabben firmat ei aikaisemmin ole joutuneet konkurssiin. Tilanne näyttää kieltämättä huonoilta RG linen osalta ilman jatkojärjestelyitä."

Oliko konkurssi, vai kuinka kävi Hotelli Centralin ja Royal Vaasan? Ne omisti kyseinen henkilö ja ne olivat menossa nurin. Taustoja en tunne sen tarkemmin. (Nythän hänellä on menestynyt Omana-hotelliketju. Onnittelut siitä!!)

Hotelli Centralilla oli maankuulu keittiö ja sen Rabbe tuhosi ensimmäisenä. Myös laivaliikenteessä tulisi olla romantiikkaa. Se alkaa hyvästä ruuasta ja ihmisten huolenpidosta, välittömästä ilmapiiristä. Onko laivalla tälläistä? Kysyn kun en tiedä. Kertokaa millaista laivalla on matkustaa?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #933 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Ruotsi ja Uumajan kaupunki eivät tue enää.

Ovatko Ruotsi ja Uumajan kaupunki joskus sitoutuneet tukemaan toimintaa?

Quote
Suomen valtio on vähentänyt kovasti tukea. Vain Vaasa on kyllin "rohkea" tukemaan konkurssikypsää yritystä.


Yrityksen toiminta linee tärkeämpää Vaasalle ja Vaasan Läänille, kuin Suomelle ja valtiolle.

Quote
Lisäksi pidät täysin normaalina sitä, että samassa kuprussa viedään Rabbelta kaikki henkilökohtaiset "yritysriskit".


Mutta jos Rabbe on sitoutunut vetämään toimintaa niin kauan/sillä ehdolla, kun sitä tuetaan, niin miksi hänet pitäisi silloin asettaa henkilökohtaiseen vastuusen jos tuki ei riitä, tai jos se jätetään pois?


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #934 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Kertokaa millaista laivalla on matkustaa?

RG Linen laivalla en ole koskaan matkustanut, mutta monella muulla. Yhteenvetona sen verran, että homma on vittumaista ja välttämätön paha, riippumatta siitä mitä lukee ruokalistalla.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #935 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Lisäksi voidaan olettaa, että jos tämä ensimmäinen "paremmin valmisteltu" tukipäätöskin
EU:n kilpailusäädösten vastainen, tulisi Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtaiset vakuudet ehdottomasti palauttaa Rabbe Grönblomille, koska ne ovat kaupungilla laittoman tukipäätöksen seurauksena. 


EU tukisäännöt muuttuivat 1.1.2007 ja entistä tiukemmiksi. Vanha päätös oli EUn kannalta laillinen, uusi ei sitä ilmeisesti tulisi olemaan.

Kaupunginjohtajan selitys mahdollisesti laittoman tuen antamiselle on seuraava: siitä ei koidu sanktioita kaupungille, laitonta tukea voi antaa ja ainoa seuraamus on, että tuen saaja joutuu ne maksamaan takaisin.

Kommnettini: onko reaalista odottaa, että siinä vaiheessa on mistä maksaa?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #936 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Vastuut tästä sotkusta kantaa  mielestäni edelleen myös Vaasan kaupunginvaltuusto ja ne valtuutetut, joka aikanaan puoltavat RG linen tukia.  Vastuista ei pääse sillä, että nyt vastustaa lainojen uudelleenjärjestelyä.  Osalan ajatus siitä, ettei hän hyväksy tätä uudelleen järjestelyä ”tässä” muodossa on hyväksyttävää niin pitkään, kun pysytään lainojen uudelleen järjestelyssä.   Homman aloittaminen ”kokonaan alusta” on väärin, koska  ”lainojen myötääminenhän  yksityiseen bisnekseen ei kuulu  kaupungille”.  Mutta koska nyt on aikoinaan lainat ja vakuudet myönnetty, Vaasan valtuusto on samassa paatissa RG linen kanssa, vähän niinkuin samalla tavalla kuin aikanaan landioiden kanssa, Ne jotka hyppivät nyt  paatista, eivätkä ”äyskäröi” voisi kutsua vaikka ”rotiksi”.

Eli nytkö väität, että kaikki muut paitsi Vaasan kaupunki ovat rottia? Ruotsi ja Uumajan kaupunki eivät tue enää. Suomen valtio on vähentänyt kovasti tukea. Vain Vaasa on kyllin "rohkea" tukemaan konkurssikypsää yritystä. Lisäksi pidät täysin normaalina sitä, että samassa kuprussa viedään Rabbelta kaikki henkilökohtaiset "yritysriskit". Ja mielestäsi on aivan normaalia, että valtuutetuilta pimitetään takauspäätöksen kannalta oleellista tietoa? Ei kuullosta reilulta.

Mikä on tällä hetkellä todellinen tilanne näissä Rabben yhtiöiden konserniavustuksissa? Kaksi vuotta sitten RG Line oli tukenut lähes miljoonalla eurolla emoyhtiötään. Rabbe oli luvannut palauttaa tästä puolet. Onko hän tehnyt niin? Vuonna 2006 emoyhtiö oli "luvannut" antaa RG Linelle konserniavustusta 3.4 miljoonaa, mutta ei ollut kuitenkaan tehnyt näin. Miksi kyseistä rahaa ei ole annettu RG Linelle ? Eikö laivayhtiö palastuisi mikäli näin oltaisiin tehty ? Kaksi vuotta sitten kun edellinen tukipaketti päätettiin oli velka tavaramaksuista 189 019 €. Rabben piti maksaa rahat satamalle edellisen tukipaketin ehtojen mukaan. Onko näin tehty? Ei näytä siltä kun 31.12.2006 saatavat olivat 310 902 € ja 14.3.2007 336 392 €. Miksi siis Rabbe nyt maksaisi velkansa ja muutenkin toimisi niin kuin on luvannut kun ei ole aiemminkaan näin toiminut? Minua kiinnostaisi tietää oieasti mikä on Rabben yritysten välinen rahaliikenne. Pelkään, että rahaa on siirtynyt huomattavasti enemmän RG Linestä ulos kuin sisään. Mutta tämä pitäisi olla selvitettävissä tilinpäätöstiedoista. Kertokaa te joilla nämä on hallussanne.

Olen varma, että tulemme joka tapauksessa näkemään RG Linen kaatumisen. Kyseessä on vain viime hetken iltalypsy ja ennen kaikkea Rabben omaisuuden pelastamisesta ennen kuprua. En voi tajuta kuinka laivayhtiö voi tuottaa noin suurta tappiota vaikka rahtiliikenne on kasvanut. Selitykseksi ei käy karilleajot tai Casino Expressin myynnin venyminen. Kyllä tämä on merkki siitä, että nykyinen laiva on jostain syytä todella epätaloudellinen nykyiseen liikenteeseen. Ja tämä viittaa siihen, että liikennöinti ei tule jatkossakaan kannattamaan yhtään paremmin. En tiedä, mutta jotenkin nämä Lajusen salaliittoteoriat alkavat tuntumaan uskottavilta...

Lisäksi voidaan olettaa, että jos tämä ensimmäinen "paremmin valmisteltu" tukipäätöskin
EU:n kilpailusäädösten vastainen, tulisi Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtaiset vakuudet ehdottomasti palauttaa Rabbe Grönblomille, koska ne ovat kaupungilla laittoman tukipäätöksen seurauksena. 
 Nyt jo kertyneet ja mahdollisen konkurssin aiheuttamat tappiot kuuluvat näin ollen yksin vaasalaisille veronmaksajille. Voidaanko vahingonkorvauskanne saada aikaan kaupungin päättäviä elimiä vastaan, siitä en tiedä. Ei taida vielä olla ennakkotapausta.  Tästä saattaisi tulla.
Täytyy tutkia asiaa, jos RG line kaatuu.

Jep, jep... Täähän alkaa kuullostamaan ihan mafiameiningiltä. Edellisiä laittomia päätöksiä pitää paikkailla uusilla entistä laittomammilla tai muuten nostetaan vahingonkorvauskanne... Eikö kaupungin pitäisi mieluummin nostaa kanne koska RG Line ei ole huolehtinut omista velvoitteistaan?

Valtioiden  tai kuntien suora tuki on aivan eri asia, kuin kaupungin myöntämät lainat ja vakuudet. Niillähän kaupunki sitoi itsensä tähän yhtiöön.

Rahavirtoja on mennyt puoleen ja toiseen. Kotipizza konserni on paikaillut  myös RG_linen tasetta.
Turha täällä on siitä vääntää. Vai onko sinulla kaikki  paperit asiasta?

”Maffiossoja” tai ei. Heikki Lämminmäki tuen hylkäysehdotuksessaan toi lisää  syitä siihen, miksi
Rabbelle  tulisi palautaa  pizzaosakkeet.
« Last Edit: 05. 11. 2007 09:09 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #937 on: 05. 11. 2007 09:09 »
Lainaus käyttäjältä: fableable - Tänään kello 12:21:46:
"Rabben firmat ei aikaisemmin ole joutuneet konkurssiin. Tilanne näyttää kieltämättä huonoilta RG linen osalta ilman jatkojärjestelyitä."

Oliko konkurssi, vai kuinka kävi Hotelli Centralin ja Royal Vaasan? Ne omisti kyseinen henkilö ja ne olivat menossa nurin. Taustoja en tunne sen tarkemmin. (Nythän hänellä on menestynyt Omana-hotelliketju. Onnittelut siitä!!)

Hotelli Centralilla oli maankuulu keittiö ja sen Rabbe tuhosi ensimmäisenä. Myös laivaliikenteessä tulisi olla romantiikkaa. Se alkaa hyvästä ruuasta ja ihmisten huolenpidosta, välittömästä ilmapiiristä. Onko laivalla tälläistä? Kysyn kun en tiedä. Kertokaa millaista laivalla on matkustaa?


Rabbe  välttyi Royal Wasa- hotellikonsernin osalta konkurssilta, mutta  otti  henk koht  taakiinsa kyllä raskaasti.

RG 1  on rahtilaiva. matkustusmukavuus on junaliikenteen luokkaa.  Mitään  "risteilijä luksusta"  on enää turha merenkurkkuun odottaa.
« Last Edit: 05. 11. 2007 09:09 by fableable »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #938 on: 05. 11. 2007 09:09 »
R:grönblomin ensimmäinen hotellikokeili meni pieleen. Se ei mennyt konkurssiin vaan kaatui rahoittajansa Syomen Yhdyspankin "syliin" eli rahouittaja otti saatavista koko Royal Vasan ja
oli pankin omaisuutta muistaakseni 12 vuotta ennenkuin pankki sai sen myytyä.

Sitten  yritys on aina omistajansa näköinen RG Line Oy on Heera Grönblomin omistama yritys.
Tosin kyllä, ei ole osakeyhtiölain mukaan yhtiöstään henkilökohtaisesti vastuussa kuin ainoastaan sijoittamansa osakepääoman suhteessa. Henkilökohtaisesti hän ei vastaa yhtiönsä velasta.

Mutta henkinen vastuu aina jää. Nyt RG Linen imagotappio on niin suuri että toteaisin että imagon takia ei yhtiöllä ole toimintakelpoisuutta.

Lamminmäki sen kovimman asian esille, tätä ei ole koskaan haettu Vaasan kaupungilta,
en löytänyt esityslistasta mistään kohtaa. Ja nyt sitä on enää turha jälkikäteen, jos sellaista kaupitaan valtuustolle niin kyse tietoisesta harhaanjohtamisesta jopa asiakirja väärennöksestä.

Siis valtuusto käsittelee ilman että olisi edes HAETTU TUKEA, miten tämä on mahdollista?

Joka ainoaan asiaan jota kaupungilta yritän saada jotain tukea, niin ensimmäisenä on hakemus
oikein täytettynä ja oikeaksi todistettuina liitteinä. Ja aina puuttuu joku liitteistä ja niitä pitää täydentää. Niin yhdelle myönnetään ilman hakemuksia toimeentulotukea. Ja kun yritys on noin kuralla luottoluokka
C /93% eli luottoluokistus alin mahdollinen. ja Asiakastieto Oy maan korkeimpana asiantuntijana ilmoittaa yhtiön luottokelvottomuudesta. Niin silloin päätetään yhtiölle annettavasta toimeentulotuesta. Niin puhutaan oikealla nimityksellä. Minulla olevat tiedot perustuu tosiasioihin
eikä illuusioihin. 30.11.2007 on aikaraja jolloin kaupungin avustusrahat on oltava tilillä sen jälkeen alkaa yhtiön alasajo ja selvitystilaan asettaminen. Asia ei muuta kuin hetkeksi yhtiön tilaa ja samaan asiaan palataan vuoden kuluttua mutta ehdolla että  luottotappiot ovat entista suuremmat. Nyt ne ovat vielä pienemmät. Valinta on valtuuston otetaanko luottotappiota vähemmän vai hetken enemmän. Taisi olla niin että laivakauppa peitti vain nyt tÄänävuonna tulleet tappiot entiset tappiot on voimassa.

Kannatan Lamminmäen esitystä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #939 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Hyvä Eric. Olipa tyhjentävä vastaus. Olisit jättänyt vastaamatta.

Jotkut kun kuitenkin hakevat laivalta elämyksiä. Olen jopa kuullut, että laivamatkustamista markkinoidaankin siten. Jopa rahtilaivalla ihmisten viihtyvyyteen voidaan tehdä paljonkin. Mikäli on halua. Olen kuullut useita kommentteja rahtilaivojen hyvästä ruuasta ja hyvästä ilmapiirista. Siksi en usko nykyisen varustamon osaavan tätä hommaa. Tuen kannalla kuitenkin olen, mutta en siis tälle varustamolle. (Juuri niin. Tämä nykyinen yritys on omistajansa näköinen.)

Jotkut käyttävät laivaa vain veemäiseen matkustamiseen. Minä en markkinoisi laivaani heille, sillä he käyttäisivät sitä kuitenkin. He saisivat sitten kaupanpäälle viihtyisyyttä, jota ensisijaisesti kaupattaisiin elämystä hakeville.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #940 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Rahavirtoja on mennyt puoleen ja toiseen. Kotipizza konserni on paikaillut  myös RG_linen tasetta.
Turha täällä on siitä vääntää. Vai onko sinulla kaikki  paperit asiasta?

Jos olisi paperit, en täällä kyselisi. Minä kyselen koska ainoat todistettavasti esitetyt rahavirrat ovat liikkuneet RG Linestä ulospäin ja sisäänpäin luvatut varat eivät ole liikkuneet lupauksista huolimatta. Onko sinulla esittää faktaa kuinka Kotipizza tai Rabbe Grönblom International ovat tukeneet RG Linea?

Rabbe  välttyi Royal Wasa- hotellikonsernin osalta konkurssilta, mutta otti henk koht taakiinsa kyllä raskaasti.

Uskon, että Rabbe Grönblom tiesi silloin ja tietää vieläkin kuinka vetäytyä kannattamattomasta bisneksestä ilman että tulee takkiin. Hotellibisneksessä mustapekka jäi pankin käteen. Laivabisneksessä se uhkaa jäädä kaupungin käteen.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #941 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Kyllä kai tuossa (Central-Royal Wasa) hotellibisneksessä se oli pankki joka voitti ja Rabbe hävisi. Se pankin kortti olikin jokeri ja Rabben kortti oli musta pekka. Näin veikkaan.

pöh

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #942 on: 05. 11. 2007 10:10 »
1. Vastauksena Matti Meikäläisen edellä kohdassa #932 (s. 63) esittämään kysymykseen voin todeta kirjoitukseeni kohdassa #873 viitaten, että RG Linen emoyhtiö ei ole maksanut lupaamiansa konserniavustuksia yksinkertaisesti siitä syystä, ettei emoyhtiön rahoitustilanne ole sitä mahdollistanut. Konserniavustukset on RG Linen kirjanpidossa merkitty saataviksi emoyhtiöltä.

2. Kukaan ei näyttäisi vastanneen kirjoituksessani #882 esittämiini kysymyksiin. Tämän johdosta pari kommenttia kirjoituksessani esittämiini lukuihin.

RG Linen edustajat esittivät kaupunginhallituksella 18.10.2005 päivätyn tulosennusteen. Sen mukaan tulos v. 2005 olisi 306.000 € tappiollinen   ja vuonna 2006 707.000 € voitollinen.

Tosiasiassa vain pari kuukautta myöhemmin 31.12.2005 päättyneen tilikauden tappio oli yli 50
% tulosennustetta huonompi eli tulos oli 462.000 € tappiollinen.

Vuoden 2006 tulosennusteen 707.000 €:n voitto suli 31.000 €:n tappioksi.

Viimeisimmän tulosennusteen mukaan RG Line tekisi v. 2009 ensimmäisen voitollisen tuloksen määrältään 340.000 €.

Jos olen ymmärtäny oikein, on RG Linen avustuspaketti toteuttaa v. 2008. Pakettiin sisältyvien lainojen laina-ajan on kerrottu olevan 12 vuotta. Lainat pitäisi toisin sanoen maksaa pois viimeistään v. 2020. Mikäli RG Line takoisi tasaista tulosta v. 2009 alkaen olisi sen kumulatiivinen voitto v. 2020  4.200.000 €. Näyttäisikin siltä, että laina-aikoja jouduttaneen pidentämään ehkä moneenkin kertaan.

Asiassa on se mielenkiintoinen puoli, että tämä foorumi (jossa nyt on 63 sivua) jatkaa tältä osin toimintaansa vielä vuoden 2020 jälkeenkin.

3. Lopuksi en malta olla ihmettelemättä, että valtuusto hyväksyy entisen pankinjohtaja Kouhin ehdotuksesta RG Linen (jonka luottoluokitus on C) rahoituspaketin ja vapauttaa yhtiön omistajan takaus- ym. vastuista.  Erikoista on myös, että eläkkeellä oleva pankinjohtaja Skåtar äänesti rahoituspaketin hyväksymisen puolesta.

Näinkö herrat menettelivät  toimessa ollessaan?

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #943 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Tämä prosessi on ollut, ja on,  mielenkiintoinen.  Yksi vaihe päättyy muutaman tunnin kuluttua ja uusi alkaa.  Viestejä kertyy valtuuston kokouksen alkuun vajaat 1000.  Lähes kaikki ovat tarkoitettu tukipäätöksen kannattajille. Tänne kirjoittavilla ei ole pienintäkään tietoa siitä, ovatko kannattajat edes käyneet viestejä lukemassa.  Melko turhauttava tilanne?

Jos lähdetään siitä että ovat käyneet,  niin se pitäisi myös näkyä loppupeleissä.  Niin vahvasti täällä on argumentoitu ja niin selkeitä ovat näytöt.  Tänne on jopa syntynyt todellinen ”kaivelijoiden” joukko joiden tiedot ja taidot ovat jatkuvasti kasvaneet.

Jos RG-Linen tukijoukot saavat tänään tahtonsa lävitse. on ryhdyttävä vakavasti pohtimaan että missä on tehty virhe vai onko virhettä ollenkaan? 

Voisiko kysymys todella olla siitä että tuen kannattajat ovat sitä mieltä että tuen evääminen lopettaisi Merenkurkun liikenteen ja he eivät halua olla sellaisessa mukana. Kun tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja niin valitaan niistä vähiten huono.

Voidaan jopa ajatella että moni ei edes välitä sillä tietää että ei tule valituksi enää ensi valtuustokaudelle. He myös tietävät että RG-Line tulee uudelle kerjuureissulle vasta kun uusi valtuusto on valittu.  Ellei mene sitä ennen konkurssiin.

On toki vielä se kammottavin vaihtoehto, joka jonkin verran selittäisi vähäistä osallistumista kansalaiskeskusteluun.  Kriittinen osa tuen kannattajista on piiskattu tuen taakse.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #944 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Jotkut kun kuitenkin hakevat laivalta elämyksiä.

Näinhän se on. Mutta mikään, eikä kukaan ole sanonut, että jokaisen laivan tulisi profiloitua sellaiseen. Maailma on kaikesta huolimatta täynnä laivalinjoja, jotka keskittyvät vain kuljetukseen. Varsinkin sellaiset laivat, joilla ei ole tarpeeksi matkustajia myös erilaisten elämysten järjestämiseen. Tässähän vallitsee kysynnän ja tarjonna laki. Ruotsalaiset ja suomalaiset lopettivat elämysten kyselyn kohta kymmeniä vuosia sitten. Joten onko tuo ihme jos Rabbekin on sen jo omaksunut.

Quote
Olen jopa kuullut, että laivamatkustamista markkinoidaankin siten.


Kyllä. Jos on kelle markkinoida. Etelänkin laivalinjoilla on joskus autioita laivoissa ja hekin taistelevat olemassaolostaan, vaikka matkustajia tulee Venäjältä ja Ruotsistakin jonkun verran.

Quote
Tuen kannalla kuitenkin olen, mutta en siis tälle varustamolle.

Uskotko siis, että jos RG Line katoaa, niin tilalle tulee joku Silja Serenade? On totta, että elämyksille ja hyvälle ruoalle löytyy kysyjiä, mutta tästä on vielä pitkä matka siihen, että nämä kysyjät alkavat matkustaa siinä tahdissa, että homma kannattaa sen järjestäjälle.  

Quote
Jotkut käyttävät laivaa vain veemäiseen matkustamiseen. Minä en markkinoisi laivaani heille, sillä he käyttäisivät sitä kuitenkin. He saisivat sitten kaupanpäälle viihtyisyyttä, jota ensisijaisesti kaupattaisiin elämystä hakeville.

Näin on. Henkilökohtaisesti en ole vailla viihdettä laivassa. Pääasia että pääsen veden yli. Viihde jopa häiritsee usein muita matkustajia, jotka todellakin matkustavat jostain syystä. Ja usein edessä on vielä autolla ajo. Silloin saattaa tympiä nämä elämyksiä nauttineet, joilla ei tulisi mieleenkään nukkua ja antaa muidenkin nukkua. Noh, Vaasa-Uumaja välillähän ei ole tätä ongelmaa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #945 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Lainaus Gogolin hattu

Quote
Rahoituksen puolesta äänestivät: Hans Björknäs. Ragnvald Blomfelt. Helena Boucht-Lindeman, Birger Enges, Hans Frantz, Per Hellman, Juha Häkkinen, Jarmo Juupaluoma, Helena Kanerva, Heikki Kouhi, Raija Kujanpää, Kalervo Laaksoharju, Heimo Lindholm, Håkan Nordman, Wivan Nygård-Fagerrudd, Aimo Pukkila, Risto Päivike, Seppo Rapo, Raimo Rauhala, Salla Rundgren, Anne Salovaara, Janne Sankelo, Kaj Skåter, Joakim Strand, Christer Westerback, Thomas Öhman ja Thor Österholm.


Lainaus Oksanen

Quote
Voidaan jopa ajatella että moni ei edes välitä sillä tietää että ei tule valituksi enää ensi valtuustokaudelle. He myös tietävät että RG-Line tulee uudelle kerjuureissulle vasta kun uusi valtuusto on valittu.  Ellei mene sitä ennen konkurssiin.

On toki vielä se kammottavin vaihtoehto, joka jonkin verran selittäisi vähäistä osallistumista kansalaiskeskusteluun.  Kriittinen osa tuen kannattajista on piiskattu tuen taakse.


Kyseiset henkilöt eivät voi sanoa että eivät tienneet, heillä on ollut aikaa hakea ja selvittää mitkä tahansa seikat tätä valtuuston kokousta varten ja ovat vastuussa siis päätöksestään.

On huonoa työskentelyä jos ei valtuutettu selvitä taustoja.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #946 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Mikään ei saa minua uskomaan että kaikki valtuutetut olisivat moraalisesti korkeatasoisia ihmisiä, jotka uhraisivat kaiken aikansa ja tarmonsa yhteisen hyvä eteen. 

Muista vain aikaisempi postaus, missä kirjoitettiin että on valtuutettuja, jotka avaavat heille tarkoitetun valtuuston kokouspaperit vasta valtuustosalissa.

On  valtuutettuja, jotka ovat siellä vain pönkittämssä omaa egoaan, on  valtuutettuja jotka ovat siellä pääasiassa turvatakseen sukunsa maaomaisuuden kasvun, on pelkästään urheiluvaltuutettuja ja monia muita.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #947 on: 05. 11. 2007 10:10 »
Kyllä tämä palsta on luettu vastapuolen kohdalla suurennuslasin kanssa. Ompa tässä jotkut vähän yrittäneet vastailla mutta argumentit RG Linen puolesta on vain niin heikot ja mitättömät
että täällä kansa ne kumoaa heti.

Tämä valtuusto aloitti nukkumisella mutta on nyt tämän vuoden heräillyt, se on positiivista.
Kansalaisdemokratia alkaa toimia, vaaditään valtuutelta työtä ja toimintaa. Mutta paa on saatu aikaan. Seuraavalla valtuustolla on iso korjata tämän valtuuston tekemiä virheitä. Nyt kun kassaan on tullut, niin eletään kuin siat vatukossa ja hussataan rahat menemään. Sitä miettiä
minne rahat pannaan, kaupungin kohentamiseen, investoiteihin ja säästöön eli suhdannerahastoon joita voidaan purkaa kun suhdanteet käy heikoksi.

Kyllä täytyy sanoa kun luen valtuuston esityslistaa, on se tämän RG Linen kohdalla niin sotkuinen
ja monen selittävä, ei siinä enää käsitä mitä siinä kirjoitetaan. Täytyy olla varatuomari joka osaa kirjoittaa näin mahdollisimman  epäselvästi. Sitten asiakirjoista puuttuu hakemus, luottotiedot, riskianalyysit,
sitten mikä myös tärkeää ei ole kirjallista todistusta millä ehdoilla ja onko yleensä Sampo pankissa
Nordea pankissa ja Finnveralla lainapäätöstä tehty,kuinka paljon, millä ehdoilla, koska myönnetty. Ei ole muuta tietoa kuin Kouhi on ollut Finnveralla neuvottelemassa. Kirjalliset todisteet puuttuu.

Jos minä olisin valtuutettuna, niin joutuisin olemaan kysymysmerkkinä kaupunginjohtaja Lumiolle.
Kiittelee Lumio, että en ole. Minulle kelpaa vastaukseksi vain  kirjalliset paperit. Salaiset paperit niitä ei edes ole valtuutettu-pankinjohtajille.

Eikö nyt olisi kunniakkaampaa reilu ja rehti peli, lukea tuilinpäätökset vuosilta 2005 ja 2006,
kun minä ne luin, nousi kaljussakin entiset hiukset pystyyn ja tulin juuri samaan tulokseen kuin  Asiakastieto Oy ja sen arvovaltaan täytyy luottaa ja missä on sen  yritysanalyysi?????? Liitteistä ei löydy ja kuitenkin se pitää löytyä.

Minä en ole todellakaan nähnyt ennen näin huonosti ja sekavasti valmisteltua esityslistaa.

Ennen en ole nähnyt, että valtuuston puheenjohtaja alkaa esiintyä uhkailevasti. Kyllä silloin alkaa hälytyskellot viimeistään soida, että mitä on tekeillä?

Arvoisat valtuutetut katsoo nyt suoraan kameraan ja katsoo äänestäjäänsä silmiin. Olenko äänestäjäni asialla?

Pentti WSuksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #948 on: 05. 11. 2007 11:11 »
Kyllä täytyy sanoa kun luen valtuuston esityslistaa, on se tämän RG Linen kohdalla niin sotkuinen
ja monen selittävä, ei siinä enää käsitä mitä siinä kirjoitetaan.

Niin. Tämähän on aina tuttu juttu, kun joku asia alkaa paisumaan. Ja mitä enemmän se paisuu, sitä enemmän se vaatii kun aletaan purkamaan vyyhtiä.
Muistan kun olin itse mukana erään asian kiemuroissa. Joku tiesi loppuvaiheessa, että jo pelkästään paperia oli tulostettu 200 000 Euron edestä. Ja selvää oli myös se, että vain parilla henkilöllä, jotka olivat olleet mukana alusta lähtien, oli selvä kokonaiskuva siitä missä mentiin.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #949 on: 05. 11. 2007 11:11 »
Lainaus Besse R. Wisser


Quote
Mikään ei saa minua uskomaan että kaikki valtuutetut olisivat moraalisesti korkeatasoisia ihmisiä, jotka uhraisivat kaiken aikansa ja tarmonsa yhteisen hyvä eteen. 


Kyllä näin alkaa tuntumaan,no nythän me tänään näemme missä mennään.



pöh

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #950 on: 05. 11. 2007 12:12 »
1) Valtuustossa on tarkoitus tänään muuttaa 15.10.2007 tehtyä päätöstä neljän eri kohdan osalta. Muutokset eivät merkittävästi poikkea 15.10.2007 tehdystä päätöksestä.

2) Rahoituspaketin loppusumma on 12.100.000 €. Miten RG Line selviää tästä, jos sen 12 vuoden kumulatiivinen voitto on 4.200.000 €?

3) Esityslistan mukaan valtuusto käsittelee tänään viimeisenä asiana

"MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS / RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS"
Mikäli valtuustossa toimitaan esityslistan mukaan, ei Merenkurkun liikenteen jatkuvuutta tämänpäiväisessä kokouksessa käsitellä.

4) Olisi mielenkiintoista tietää ovatko valtuutetut Osala ja Lamminmäki hankkineet käyttöönsä jäljennöksen RG Linen välitilinpäätöksestä 31.08.2007, johon esityslistassa viitataan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #951 on: 05. 11. 2007 12:12 »
VAASAN KAUPUNGINVALTUUSTON TYÖJÄRJESTYS


7 §

Kyselytunti

Valtuutetuilla on oikeus esittää kaupunginhallitukselle, kaupunginhallituksen puheenjohtajalle, kau-punginjohtajalle tai apulaiskaupunginjohtajalle kyselytunnilla vastattavaksi lyhyitä, kulloinkin yh-teen asiaan kohdistuvia kysymyksiä kaupungin hallinnon ja talouden hoitoa koskevista asioista.

Kyselytunti järjestetään tarvittaessa ennen valtuuston kokousta, jollei valtuusto toisin päätä.

Kysymys on kirjallisena toimitettava keskuskirjaamoon viimeistään seitsemän päivää ennen val-tuuston kokousta. Myöhemmin toimitetut kysymykset sekä kysymykset, joihin ei kyselytunnilla eh-ditä vastata, siirtyvät seuraavaan kyselytuntiin. Kysymykset otetaan vastattaviksi niiden saapumis-järjestyksessä. Puheenjohtajalla on kuitenkin oikeus määrätä tasapuolisuutta noudattaen muukin vastaamisjärjestys.

Saatuaan vastauksen kysymyksen esittäjällä on oikeus tehdä kaksi asiaan liittyvää lyhyttä lisäkysy-mystä. Tämän jälkeen kysymysten johdosta voidaan käydä keskustelua, mutta päätöksiä asian joh-dosta ei tehdä.

Puheenjohtajana kyselytunnilla toimii valtuuston puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja.

Kyselytunti on julkinen.

http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=384977


Tällaisenkin olisi voinut järjestää tänään esimerkiksi.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #952 on: 05. 11. 2007 13:01 »
Lisäksi voidaan olettaa, että jos tämä ensimmäinen "paremmin valmisteltu" tukipäätöskin
EU:n kilpailusäädösten vastainen, tulisi Kotipizzan osakkeet ja henkilökohtaiset vakuudet ehdottomasti palauttaa Rabbe Grönblomille, koska ne ovat kaupungilla laittoman tukipäätöksen seurauksena. 


EU tukisäännöt muuttuivat 1.1.2007 ja entistä tiukemmiksi. Vanha päätös oli EUn kannalta laillinen, uusi ei sitä ilmeisesti tulisi olemaan.

Kaupunginjohtajan selitys mahdollisesti laittoman tuen antamiselle on seuraava: siitä ei koidu sanktioita kaupungille, laitonta tukea voi antaa ja ainoa seuraamus on, että tuen saaja joutuu ne maksamaan takaisin.

Kommnettini: onko reaalista odottaa, että siinä vaiheessa on mistä maksaa?

En olisi tästä niinkään varma. Pitänee tarkistuttaa asia juristiystävälläni.  Vaikka EU:n säännökset olisivat tältä osin muuttuneet tänä vuonna, alkuperäinen tukipäätös tehtiin sitä ennen. Tässä nyt viilataan samaa pakettia

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #953 on: 05. 11. 2007 13:01 »
Rahavirtoja on mennyt puoleen ja toiseen. Kotipizza konserni on paikaillut  myös RG_linen tasetta.
Turha täällä on siitä vääntää. Vai onko sinulla kaikki  paperit asiasta?

Jos olisi paperit, en täällä kyselisi. Minä kyselen koska ainoat todistettavasti esitetyt rahavirrat ovat liikkuneet RG Linestä ulospäin ja sisäänpäin luvatut varat eivät ole liikkuneet lupauksista huolimatta. Onko sinulla esittää faktaa kuinka Kotipizza tai Rabbe Grönblom International ovat tukeneet RG Linea?

Rabbe  välttyi Royal Wasa- hotellikonsernin osalta konkurssilta, mutta otti henk koht taakiinsa kyllä raskaasti.

Uskon, että Rabbe Grönblom tiesi silloin ja tietää vieläkin kuinka vetäytyä kannattamattomasta bisneksestä ilman että tulee takkiin. Hotellibisneksessä mustapekka jäi pankin käteen. Laivabisneksessä se uhkaa jäädä kaupungin käteen.
Mitään asiakirjaa ei nyt ole pöydälläni, mutta kävisikö tämä?

Lainaus Kauppalehdestä; 12062006

Kotipizzan voittoja muiden tappioihin

Kotipizza-konsernin omistajan on kehitettävä uusia liikeideoita, koska perinteinen Kotipizza-ketju ei Suomessa enää paljon kasva. Ketjussa on nyt 240 franchising-yrittäjää.
 Kotipizza-konserni teki kymmenen miljoonan euron liikevaihdolla miljoona euroa voittoa viime vuonna. Koko ketjun myynti nousi 55 miljoonaan euroon.
Kotipizzan menestys on tärkeää, sillä sen tuloksella tuetaan R.Grönblom International -konsernin muita yhtiöitä. Viime vuonna konserniavustusta tappioihinsa tarvitsivat Merenkurkussa liikennöivä RG Line -varustamo ja Omena Hotellit.
Pääasiassa varustamon tappioiden takia Grönblomin perhe jäi viime vuonna ilman osinkoja ensi kerran 17 vuoteen. Omistajan usko on silti luja. ”

Uskon että nimimerkki ”Analyyssi” osui enemmän oikeaan ”Musta Pekka” –kortti veikkauksessa, kuin sinä.  Ja olihan sen monella tapaa  Vaasan kannalta hyvä asia, että Rabbe osasi  laman aikana pelata kortit oikein.  RG line on kriisissä.  Mutta tärkeää kai pelissä on, varsinkin nyt, kun tuen vastustajien rivit   horjuvat, tänään valtuustolle esittää varmaan  erilaisia kortteja positiivisessakin mielessä. Esim ”Venäjä”- ”Kupari”- ”Ikea –kortti  jne.

« Last Edit: 05. 11. 2007 14:02 by fableable »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #954 on: 05. 11. 2007 14:02 »

Mutta tärkeää kai pelissä on, varsinkin nyt, kun tuen vastustajien rivit   horjuvat, tänään valtuustolle esittää varmaan  erilaisia kortteja positiivisessakin mielessä. Esim ”Venäjä”- ”Kupari”- ”Ikea –kortti  jne.

Tässä on sellainen pieni ristiriita, että tuen vastustajat pyrkivät pitäytymään faktassa, kun taas tuen puoltajat tukeutuvat näihin spekulatiivisiin ”Venäjä”- ”Kupari”- ”Ikea –kortti" unelmiin.

 

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #955 on: 05. 11. 2007 14:02 »
Mitään asiakirjaa ei nyt ole pöydälläni, mutta kävisikö tämä?

Lainaus Kauppalehdestä; 12062006

Kotipizzan voittoja muiden tappioihin

Kotipizza-konsernin omistajan on kehitettävä uusia liikeideoita, koska perinteinen Kotipizza-ketju ei Suomessa enää paljon kasva. Ketjussa on nyt 240 franchising-yrittäjää.
 Kotipizza-konserni teki kymmenen miljoonan euron liikevaihdolla miljoona euroa voittoa viime vuonna. Koko ketjun myynti nousi 55 miljoonaan euroon.
Kotipizzan menestys on tärkeää, sillä sen tuloksella tuetaan R.Grönblom International -konsernin muita yhtiöitä. Viime vuonna konserniavustusta tappioihinsa tarvitsivat Merenkurkussa liikennöivä RG Line -varustamo ja Omena Hotellit.
Pääasiassa varustamon tappioiden takia Grönblomin perhe jäi viime vuonna ilman osinkoja ensi kerran 17 vuoteen. Omistajan usko on silti luja. ”

Olisikohan kyseessä ne samat konserniavustukset jotka nimimerkki "pöh" sanoi jääneen maksamatta ? Mutta tämä selviäisi mikäli valtuutetuilla olisi tiedossa yhtieöiden tilinpäätöstiedot. Lisäksi olisi hyvä, jos nämä tiedot olisi myös esittelijän puolesta tuotu esille. Edelleen tuon esille, että nämä tiedot oli reilusti esillä kun kaksi vuotta sitten päätettiin edellisestä lisätakauksesta.

POHJANMAA

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #956 on: 05. 11. 2007 14:02 »
Kenen omistuksessa rg-line mahtaa olla sitä olisi hyvä selvittää, minä en tiedä muuta kuin että operatiivisessa johdossa on kilpailevasta yrityksestä tullut mies. Miten olisi jos Vaasan kaupunki antaisi valtiot hoitaa tämän henkilöliikenteen kuten ajatus alunperin on ollut, miksi niin Ruotsin valtio kuin myös Suomen valtio näkee tuentarve vähäisenä, jopa eu lopettaa omansa tällä menolla.
Rahtikuljetukset hoituu muulla tavalla ilman tukea, matkustajaliikenne jatkuu vain yhdellä edellytyksellä - Vaasan kaupunki lopettaa sekaantumisensa yksityisen osakeyhtiön tukemiseen.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #957 on: 05. 11. 2007 14:02 »
Yhtään RG Linen, saatikka konsernin tilinpäätöstä ei ole meille annettu. Ota nyt siinä sitten kantaa yhtiön talouteen ja tulosennusteiden realistisuuteen. Näin pitäsi silmät ummessa arvioida lainan takaisinmaksun todennäköisyyttä.
Ei meille ole annettu yhtiöjärjestystä eikä osakeluetteloakaan. Emme siis tiedä kuka yhtiötä omistaa.

Rahtikuljetukset hoituu muulla tavalla ilman tukea, matkustajaliikenne jatkuu vain yhdellä edellytyksellä - Vaasan kaupunki lopettaa sekaantumisensa yksityisen osakeyhtiön tukemiseen.
Suurinpiirtein edellä olevan lainauksen sisältöisen ajatuksen kirjoitin pari viikkoa sitten lehtiin (Pohj+Vbl)
Tässä se;
.
Quote
Pienissä kunnissa tulkitaan kunnallislakia usein ihan omalla tavallaan, koska päteviä valmistelijoita on vähän, eikä juristejakaan ole palkkalistoilla. Kunnan omatkaan juristit eivät näköjään takaa asioiden asiallista valmistelua.

RG Linen tukipaketti oli ala-arvoisesti valmistelussa. Kun asian luonteeseen ja hintaan nähden olennaiset selvitykset sekä asiakirjat puuttuivat, päätöstä ei olisi pitänyt tehdä.
Papereissa luki, että tuore taloussuunnittelujohtajamme vastasi valmistelusta. Käytännössä kuitenkin siihen oli väkevästi sekaantunut ennen muuta kaupunginhallituksen puheenjohtaja Heikki Kouhi.

Luottamushenkilöiden sotkeentuminen asioiden valmisteluun ei ole hyvä asia. Virkamiehet toimivat virkavastuulla. He saattavat hyvinkin joutua vastaamaan esityksistään. Luottamusmiehillä ei tätä vastuuta ole.

Nyt valtuuston pöydälle tuotiin veronmaksajille kallis ja yli usean valtuustokauden kaupungin talouteen vaikuttava RG Linen tukipaketti.  Siitä päättäminen olisi edellyttänyt perusteellista ja erityisen asiantuntevaa valmistelua sekä kiireetöntä arviointia.

Miksi päätöksen tekemistä sitten hoputettiin harvinaisella hätäkokouksella? 
Syy näyttäytyy nyt ihan uudessa valossa, kun muitakin vaihtoehtoja putkahtelee esiin valtion avattua tukipakettinsa kilpailun. Toisekseen ei aikaakaan, niin kuntalaisten muita rahatarpeita arvioidaan valtuuston talousarviokäsittelyssä.  Nämä tarpeet olisi tullut arvioida yhtä aikaa RG Linen tuen kanssa.

Tax-Freen loppumisen jälkeen uskoimme, että jäljelle jäävä todellinen matkustustarve olisi suurempi, kuin mitä se on ollut.
Merenkurkun matkustajaliikenteelle ei kannata ennustaa huikeita kasvulukuja. Kalliita loistoaluksia emme tule täällä näkemään. 
Ilman tukiaisiakin Merenkurkussa toki seilataan, kuten on tehty satojen vuosien ajan.

Vapaa kilpailu tuo kesäisin matkustajaliikenteeseen pienempiä aluksia, jotka voivat kulkea Vaasan sisäsatamasta tai Raippaluodosta Uumajan keskustaan. Tällainen liikennöinti alkoikin pienimuotoisesti jo viime kesänä, ilman tukiaisia.
Työmatkaajat, liikemiehet, virkamiehet, yliopistoväki, jopa opiskelijat käyttävät nykyisin taksilentoja Merenkurkun ylittämiseen. En yhtään ihmettelisi, vaikka joku lentoyhtiö keksisi järjestää jatkoreitin talvisin Vaasasta Uumajaan.
 Ympärivuotisesti merta kyntävät rahtirekkalaivat, joista löytyisi muutama kymmenen kansipaikkaa myös matkustajille. Nekin kelpaisivat, jos hintalaatusuhde vain on oikea.

Tarvitsemmeko me siis välttämättä ympärivuotista autolauttaa Vaasan ja Uumajan välille? Tarvitsemmeko sitä niin paljon, että Vaasa on valmis tinkimään sen vuoksi jopa peruspalveluista?

Minusta Vaasan tulee huolehtia vain siitä, että satamassa riittää laituripaikkoja kaikille yrittäjille, tasapuolisesti. Vapaa kilpailu ja markkinatalous pitävät huolen lopusta.

 Tapio Osala (vihr.)
« Last Edit: 05. 11. 2007 14:02 by Tapio Osala »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #958 on: 05. 11. 2007 14:02 »

Mutta tärkeää kai pelissä on, varsinkin nyt, kun tuen vastustajien rivit   horjuvat, tänään valtuustolle esittää varmaan  erilaisia kortteja positiivisessakin mielessä. Esim ”Venäjä”- ”Kupari”- ”Ikea –kortti  jne.

Tässä on sellainen pieni ristiriita, että tuen vastustajat pyrkivät pitäytymään faktassa, kun taas tuen puoltajat tukeutuvat näihin spekulatiivisiin ”Venäjä”- ”Kupari”- ”Ikea –kortti" unelmiin.

 

  Faktoissa hyvinkin, niin kuin tuen puoltajatkin.   Kehityksessä on kuitenkin katsottava eteenpäin ja otettava riskejä senkin jälkeen  kun  jotkut riskin otot ovat tuottaneet  tappiota. Eihän mitään toimintaa voida viedä eteenpäin jos ei ole  tulevaisuudennäkymiä.  Voihan niitä kutsua unelmiksikin. Mutta se että pitäisi olla ensin matkustajat satamassa ja venäjän kuparit ja Ikean huonekkalut  satamaterminaalissa, ennen kuin  laivaliikenne  käynnistetään  on sangen ”breshneviläistä  jämähtyneisyttä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #959 on: 05. 11. 2007 14:02 »
Päätös on vaikea. "Merellinen menestyjä, Vaasa" on sitoutunut laivalinjaan. Minäkin olisin tuen kannalla, jos sieltä vain löytyisi valoa tunnelin päästä. Mutta kun ei.

Näyttää päinvastoin nyt jo jopa siltä, että RG-Line voi vielä kaataa koko International Kotipizza-konsernin. Tässä olen mielelläni väärässä. Tukea antamassa olevilla päättäjillä on tästä sisäpiiritietoa, mutta sitä he eivät kerro.

Oliko se niin, että Kotipizza tuottaa milijoona euroa vuodessa? (KERTOKAA!!) Mikäli näin, niin silloin minunkin matematiikkani riittää. Pahalta näyttää, upoksissa. Ei muuta kuin tukemaan ja joukolla. Alkaa valitettavasti näyttämään siltä, että emoyhtiönkin rahat on kaikki. Vai miksiköhän se konserniavustus on emoyhtiöltä maksamatta? Niinpä niin. (Tavaramaksut he mielellään maksaisivat, mutta kun rahaa ei ole.)

Tässä tilanteessa en itsekään tietäisi mitä äänestäisin.