Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 372392 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2720 on: 06. 11. 2011 12:12 »

Jos Ruotsalaisomisteinen yhtiö oli terveellä pohjalla, niin miksi eivät maksaneet satamamaksuja niin koko konkurssi olisi vältetty? Terveellä pohjalla olevaa yhtiötä ei saa konkursiin ihan noin vain.

Jospa he odottivat samanlaista kohtelua kuin kilpailijalle eli tukea ja satamamaksujen perimättömyyttä.

Demokratian ja oikeudenmukaisuuden periaatteita noudattaen se olisi ollut kohtuullista.

Mutta saivat sensijaan konkurssin.  (Epäilen, että Vaasan kaupunki oli hakijana)

Aika kummallisia epäilyjä jos firma oli vakaalla pohjalla, kuten aiemassa viestissäsi väität. Jos näin olisi niin vastuullinen johto olisi siinä vaiheessa maksanut satamamaksut pois kun konkurssiuhkainen maksukehoitus olisi tullut. Vai osaatko epäillä, että mitä luulivat konkurssiuhkaisen maksukehoituksen tarkoittavan. Olen ymmärtänyt, että noihin aikoihin RG-Line oli tehnyt maksuista maksusuunnitelman.

Jos taas toinen yhtiö ei maksa maksujaan terveestä pohjasta huolimatta konkurssiuhkaisen maksukehoituksen saapuessa, niin kyllähän semmoinen firma pitää konkurssiin hakeakin. Mitä vaihtoehtoja tuollaiselle maksuhaluttomuudelle olisi muka olemassa?

Minä kuitenkin hiukan epäilen tuon yhtiön tervettä pohjaa. Tai sitten sen yhtiön johdossa on ollut joku sellainen henkilö joka ei ole ihan oikeustoimikelpoinen, eli ei pysty vastaamaan asioistaan - saati muiden.

Jos asiat ovat näin kun esität, niin saivatpa opetuksen, että mitä ostolaskuille pitää oikeasti tehdä. Tai oikeamminhan he eivät ole ehkä saaneet vieläkään opastusta siihen, että mitä niille laskuille pitää tehdä, mutta nyt tietävät varmasti, että mitä tapahtuu jos niille ei tee mitään konkurssiuhkaisesta maksukehoituksesta huolimatta.
« Last Edit: 06. 11. 2011 13:01 by Asiantuntija »

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2721 on: 06. 11. 2011 13:01 »
Quote
Botnia Link -varustamo hakeutuu konkurssiin. Asiasta ilmoitti varustamon hallitus tänään.

Pitkään talousvaikeuksissa ollut Botnia Link on kuljettanut pääasiassa rahtia Vaasasta Uumajaan ja Härnösandiin. Varustamon mukaan Suomi ja Ruotsi eivät ole päässeet poliittiseen ratkaisuun kahden varustamon tukemisesta Merenkurkun liikenteessä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/talous/2002/11/141960

Ei siis sittenkään ollut Vaasan kaupunki, joka tuota firmaa haki konkurssiin.

Hakivat siis näköjään itse yrityksen konkurssiin. Tämä vakaalla pohjalla oleva yritys on maikkarin ylläolevan uutisen mukaan ollut talousvaikeuksissa pitkään. Vai onko siinä ollut joku muukin yritys vielä, eli meneekö mulla asiat sekaisin?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2722 on: 07. 11. 2011 10:10 »
Nytkö se sitten tapahtuu?
Quote
VASA. RG Line har kallat till presskonferens i dag klockan 12.30. Rederiet meddelar inte vad den handlar om. I fredags diskuterade vd Reko Märsylä med Vasa stads ledning om det trängda ekonomiska läget.
Vi är på plats och rapporterar från presskonferensen

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2723 on: 07. 11. 2011 11:11 »
RG-Line behöver 1 miljon

JUST NU. RG Line söker nu stöd hos Vasa stad för att trafiken över Kvarken tryggas. Om förhandlingarna inte når någon lösning kan RG Line gå i konkurs. Vd Reko Märsylä uppskattar att färjeföretaget behöver 1 miljon euro för att klara livhanken.

-Om vi inte har pengar för att göra de investeringar som behövs kan det ta slut för vår del om fyra till fem år, säger vd Reko Märsylä.

http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=177575
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2724 on: 07. 11. 2011 13:01 »
Tässä täydennystä edelliseen:

Pahoihin talousvaikeuksiin ajautunut RG Line -varustamo hakee tukea Vaasan ja Uumajan kaupungeilta. Varustamoa uhkaa konkurssi, jos se ei saa rahoitusta.

Varustamon mukaan se pystyy hoitamaan lainanlyhennyksistään vain osan. Vaasan kaupunki on takaamassa varustamon lainoja kahden ja puolen miljoonan euron edestä. Vaasan kaupunginhallituksen on määrä ottaa kantaa tukiasiaan ensi viikolla.

Kulkeeko logiikka niin, että varustamo tarvitsee vielä miljoonan, jolloin vaasalaisten veronmaksajien riski on 3,5 miljoonaa, jos se kaatuu veronmaksajien maksettavaksi.

Mitä kaikkea sillä muuta saa?  Eikö periaate ole se, että yksityinen yritys hoitaa itse tonttinsa.



Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2725 on: 07. 11. 2011 14:02 »

Mitä kaikkea sillä muuta saa?  Eikö periaate ole se, että yksityinen yritys hoitaa itse tonttinsa.


On on.

Mutta nyt näyttää siltä, että myös veronmaksajat saavat maksaa jos haluavat päästä Vaasan korkeudelta yli Ruotsiin.

Ei muuta kuin valitsemaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2726 on: 07. 11. 2011 14:02 »
RG-Linestä käydään ansiokasta keskustelua myös Maritime foorumissa:

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16098.0
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2727 on: 07. 11. 2011 20:08 »
Vielähän ei ole veromarkkoja kulunut mutta vastuita ilman kunnon vakuuksia on 2,5 M€.
Lainaa ei ole lyhennetty mutta korot lienee maksettu.

Sataman tavaramaksuja on saatu kuitenkin kassaan satoja tuhansia vuodessa. (Taitaa olla yhteismäärältään enemmän kuin tuo vastattavana oleva 2,5 M€).Tiettävästi pari-kolme sataatuhatta on piikissä tavara/satamamaksuja.

Mutta satamahan elää nimenomaan tavaramaksuillaan. Olisihan se outoa (liekö laillistakaan?) yhtä firmaa kohdella eri tavoin kuin muita.

Kaikenlaista tukea ei yrityksille saa EU:ssa antaakaan (de minimis-säännöstö).

Kinkkinen juttu.

JOS omistaja heilauttaisi pottiin riihikuivaa ison tukun ja näin osoittaisi aitoa halua homman jatkamisesta, niin silloin voisi kuvitella Vaasan yhdessä valtiovallan ja Uumajan kanssa vielä tukea antavan.

Hallitusohjelmassa lukee että valtio takaa Merenkurkun laivaliikenteen jatkumisen. Saaps nähdä riittääkö senaattoreiltamme potkua tuon lupauksen täysimääräiseen lunastamiseen jolloin Vaasan ei tarvitsisi olla maksumiehenä.






Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2728 on: 08. 11. 2011 07:07 »
Eikös tuo suora tukeminen ole EU:n kieltämä, kilpailun ylläpitämiseksi? Mutta lainata ja taata lainoja voi tietenkin niin paljon kuin haluaa.

Mutta kinkkinen on Rabbenkin tilanne. Jos rahti ja matkustajien määrä ei riitä kannattavaan laivalinjaan, niin ymmärtääkseni hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin panna pillit pussiin. Kuka tällaista harjoittaa huvikseen?

Kysymys on siis edelleenkin siitä, haluavatko ja tarvitsevatko vaasalaiset laivalinjaa Vaasan ja Uumajan välillä?

Uskon, että Rabbelle itselleen tämä on samantekevää, mutta hän tarjoaa palvelun, jos sitä ollaan valmiita tukemaan siten, että hän saa työstään palkan.

Tässä on myös hyvä ottaa huomioon se, että yhtään kilpailijaa ei ole tyrkyllä välille. Jo tämä kertoo jotain siitä, miten kannattavaksi linja lasketaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2729 on: 08. 11. 2011 07:07 »
Mikä Vaasalle olisi edullisin vaihtoehto?

Jos Rabbe pistää "pillit pussiin" niin olisiko silloin linja avoin kilpailulle ja silloin saatavissa sekä valtion että EU:n tukea?

Kysehän ei ole välttämättä siitä, että haluaako Vaasa pitää merenkurkun liikenteen vaan kyse voi olla haluaako EU pitää sen ja silloinhan tilanne voi olla toisenlainen.  Vai voiko?

Luulisi tähän jotenkin saavan valtion tai EU:n maksumieheksi.  Miten?

Quote
Tässä on myös hyvä ottaa huomioon se, että yhtään kilpailijaa ei ole tyrkyllä välille. Jo tämä kertoo jotain siitä, miten kannattavaksi linja lasketaan.

Oletko aivan varma?  Tästä oli juttua aiemmin.

Mihin Onyx loppujen lopuksi päätyi?  Päätyikö sinne minne luvattiin, ja muistaakseni luvattiin ettei päädy kehitysmaahan purettavaksi jossa asbesti puretaan ilman suojavarusteita ja purkajat saavat elikäisiä oireita?

Onyks on laiva jonka edellinen nimi oli Casino express ja joka ajoi karille liikennöidessään ennen RG 1:stä.  Tästä laivasta tarjottiin enemmän kuin millä se myytiin ja se aiheutti ihmetystä sillä harvoin myydään halvemman tarjouksen tehneelle.  Sellainen herättää aina ihmetystä.

Jos liikennöintiä ei kukaan jatka niin menettääkö Vaasa silloin satamamaksuja?
« Last Edit: 08. 11. 2011 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2730 on: 08. 11. 2011 07:07 »
Muistelen, että joku ilmottautui, mutta vetäytyi sitten kuitenkin pois ja jätti Rabben yksin.

En usko että EU lähtee tukemaan linjaa. Eri asia, jos kysymys olisi linjasta jossain korvessa, joka voisi merkitä jotain suurempaa kehitystä ja tai mahdollisuuksia jollekin köyhälle kylälle, tai pienemmälle kaupungille.
Tässähän on kysymys laivalinjasta, jonka hoitamiseen meillä on itsellä kaikki mahdollisuudet ja ekonoomiset resurssit.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2731 on: 08. 11. 2011 08:08 »
Totta kai kysymys on siitä, haluavatko Vaasa ja vaasalaiset laivaliikennettä Vaasan ja Uumajan välille. Ei tänne edes Suomen valtio tukea anna, ellemme itse sitä vahvasti ole hakemassa. Olettaisin että mahdolliset EU: n tuet ovat jo moneen kertaan tutkittu ja mahdottomaksi havaittu.

Kai sillä myös jonkinlainen imagomerkitys on, että Vaasa on portti länteen. Seinäjoella varmaan nähdään mielellään Vaasa eräänlaisena pussinperänä.

Mitä tämän päivän Pohjalaista luki, tilanne näyttää aika lohduttomalta. Yhtiöllä on 7 miljoonaa velkoja, joiden takaajina ovat  kaupungin lisäksi Sampo ja Finnvera. Sampo olisi ensimmäisenä saajapuolella jos liikenne loppuisi. Kaiken päälle 28-vuotiaan laivan moottorit alkavat olla tiensä päässä. Koneiden uusiminen maksaisi 3-4 miljoonaa euroa.

Pelkistettynä RG-Line esittää siis seuraavaa: Vaasan ja Uumajan kaupungit saavat laivaliikenteestä vuosittain noin 600 000 euron tulot, yhteensä siis 1,2 miljoonaa. Ehdotuksen mukaan miljoona euroa ohjattaisiin laivayhtiölle, jolloin kummallekin kaupungille jäisi 100 000 euroa / vuosi. Toimitusjohtaja Märsylä sanoo, että mikäli liikenne loppuu, kukaan ei saa jatkossa mitään. Vaasan kaupungin maksettavaksi tulisi myös 2,5 miljoonan euron takaukset.

Tapio Osala tuolla kirjoitti, että satamamaksujen ohjaaminen yhtiölle saattaisi olla laitonta. Näin saattaa todella olla, kuten myös yhden yhtiön tukeminen, mikäli kilpailijoita ilmestyisi. Vaikea kuitenkaan ajatella, että aitoja kilpailijoita ilmestyisi kannattamattomalle reitille.

Kaupunginhallitus on kovan paikan edessä 15.11 kokouksessaan. Pöydällä on vain huonoja vaihtoehtoja.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2732 on: 08. 11. 2011 09:09 »
Tämän kilpailun voi kyllä kiertää, jos kaupunki sitoutuu tukemaan toimintaa, ei RG Linea.

Vaikka mitenkä asiaa mietiskelen, niin linjan lopetuksesta vaasalaiset kärsisivät itse eniten.

Kannattaisiko siis pluutata noista "linjan pitää kantaa omat kustannuksensa" vaatimuksista vähän?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2733 on: 08. 11. 2011 10:10 »
Vaasan ei pidä missään tapauksessa lähteä tälläiseen rahansiirtoon Rabben pussiin. 500.000 € per vuosi ! Ei hyvää päivää. Mieluummin kannattaisi kärsiä 2.500.000 € takkiin kuin antaa avoin valtakirja jatkaa tuhoon tuomittua bisnestä ja kärsiä muutaman vuoden kuluttua moninkertainen tappio. Ja niin kuin tuolla edellä on jo todettu olisi kyseinen järjestely mitä ilmeisemmin kilpailulainsäädännön vastaista ellei taas jälleen kerran keksitä jotain porsaanreikää.

Miksi Vaasan kaupungin pitäisi maksaa tukea yksistään saman verran kuin koko muu Suomi yhteensä ? Tuskin Uumajan kaupunkikaan lähtee tälläiseen päättömyyteen mukaan. Ikävä juttu Rabben kannalta, mutta tälläistä markkinatalous on. Ei muillakaan liiketoiminta-alueilla voida käydä kaupungin kukkarolla, jos bisnes ei suju kaavailujen mukaan.
« Last Edit: 08. 11. 2011 11:11 by Matti Meikäläinen »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2734 on: 08. 11. 2011 11:11 »
Mihin mahtaa perustua väite, että muutaman vuoden kuluttua tappio olisi moninkertainen ? Osalan mukaan korot olisi maksettu ja Vaasahan on takauksin sitoutunut vain ja ainoastaan tuohon 2,5 miljoonan euron lainaerään.

Jos tuon Pohjalaisen jutun tarkemmin lukee, ei siinä esitetä satamamaksujen siirtämistä kaupungilta yhtiölle, vaan vastaavan tuen ohjaamista heille. Mahtaisiko taloudellisen tuen antaminen laivaliikenteelle olla tässä tapauksessa kilpailulainsäädännön vastaista ? Sitä paitsi kysymyksessä lienee vasta esitys RG-Linen puolelta.

Jutun mukaan sama avustusanomus menee molemmille kaupungeille. Siinä alleviivataan, ettei RG-Line ole tähän mennessä saanut rahallista tukea kaupungilta, ainoastaan lainatakuita. Valtionavustukset ovat huippuvuosista laskeneet. Niin ikään, että aikaisemmin Ruotsin ja Suomen valtiot tuet olivat yhteensä miljoona euroa vuosittain, kun nyt tuet ovat yhteensä 500 000 euroa. Rabben perheyhtiö on sijoittanut tähän mennessä 5,5 miljoonaa euroa.

Vaasan ei tietenkään kannata tukea eurollakaan yksityistä bisnestä, ellei se nyt satu olemaan kaupungin oman edun mukaista.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2735 on: 08. 11. 2011 12:12 »
Olen Matti Meikäläisen kannalla. On pelkkää ajanvietettä tässä valitella tilannetta. Tehtävämme  ei ole hyväksyä nykyinen hullu tilanne vaan vaatia mutosta parempaan.
      Eli tax-free- liikenne takaisin, jolloin tilanne korjaantuu itsestään. Ellei EU suostu niin eroon vaan, se eurostoliitto tulee mutenkin lian kalliiksi.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2736 on: 08. 11. 2011 18:06 »


Onyks on laiva jonka edellinen nimi oli Casino express ja joka ajoi karille liikennöidessään ennen RG 1:stä.  Tästä laivasta tarjottiin enemmän kuin millä se myytiin ja se aiheutti ihmetystä sillä harvoin myydään halvemman tarjouksen tehneelle.  Sellainen herättää aina ihmetystä.

Jos liikennöintiä ei kukaan jatka niin menettääkö Vaasa silloin satamamaksuja?


Korkeimman tarjouksen tekijä todellakin saa yleensä kaupan tehdä. Joskus joudutaan kauppa kuitenkin tekemään korkeimmasta tarjouksesta huolimatta sen kanssa, joka maksaa tuotteesta eniten, vaikka hinta ei yllä edes korkeimpaan tarjoukseen. Näin taisi Onyx kaupassa käydä.

Onyx:ia ei ollut tarkoitus laittaa edes liikenteenseen. Jotenkin hauskaa, että valitsivat laivan sen nimen perusteella. Mikäs olisikaan sopinut casinolaivaksi paremmin kuin entinen Casino Express - oikeasti vaikka mikä. Finnjet oli samoihin aikoihin myynnissä ja oli paljon paremmassa kunnossa olisi sopinut huomattavasti paremmin jo pelkästään maineensa puolesta vetämään ihmisiä viihtymään, kuin Casino Express. Jos niillä jätkillä olisi ollut oikeasti rahaa niin olisivat varmasti ostaneet jonkin toisen laivan casinoksi. Laivoja on tuona aikana ja sen jälkeen ollut myynnissä paljon.

Voisin Kari jotenkin kanssasi ihmetellä tuota hintahommaa, jos edes joku selväpäinen olisi pitänyt noita jätkiä potentiaalisena ostajaehdokkaana. Mitään laivaa he eivät ole vieläkään ostaneet.

Edit: Menettää huomattavat sataman tulot. En tiedä paljonko muusta tulee tuloja, esim paljonko satamalle tuottaa tuo polttoainepuoli. Luulen kuitenkin, että merkittävä osa tuloista tulee nimenomaan RG-Lineltä.
« Last Edit: 08. 11. 2011 18:06 by Asiantuntija »

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2737 on: 08. 11. 2011 18:06 »
Vaasan ei pidä missään tapauksessa lähteä tälläiseen rahansiirtoon Rabben pussiin. 500.000 € per vuosi ! Ei hyvää päivää. Mieluummin kannattaisi kärsiä 2.500.000 € takkiin kuin antaa avoin valtakirja jatkaa tuhoon tuomittua bisnestä ja kärsiä muutaman vuoden kuluttua moninkertainen tappio. Ja niin kuin tuolla edellä on jo todettu olisi kyseinen järjestely mitä ilmeisemmin kilpailulainsäädännön vastaista ellei taas jälleen kerran keksitä jotain porsaanreikää.

Miksi Vaasan kaupungin pitäisi maksaa tukea yksistään saman verran kuin koko muu Suomi yhteensä ? Tuskin Uumajan kaupunkikaan lähtee tälläiseen päättömyyteen mukaan. Ikävä juttu Rabben kannalta, mutta tälläistä markkinatalous on. Ei muillakaan liiketoiminta-alueilla voida käydä kaupungin kukkarolla, jos bisnes ei suju kaavailujen mukaan.


Kumpi on parempi? Ottaa vastaan 600 000€ satamamaksuja ja ostaa saaduilla 500 000€ liikennepalveluja. Jäljelle jää vielä 100 000. Vai olla ilman jäävää 100 000€ ja maksaa 2,5 M€ takausvastuut. Kun pohjalaisesta kateudesta on kyse niin kannattaa varmasti maksaa 2,5miljoonaa, koska muuten Rabbe saattaa saada joskus jotakin. Esim. jos ostetaan palvelua 500 000€urolla vuodessa niin saattaa olla, että kaikki ei menekään enää kymmenen vuoden päästä kuluihin ja Rabbelle voi jäädä muutama tonni itselle. Tämä tilanne olisi todella kestämätön ja varmaankin kannattaa maksaa mielummin takausvastuut pois, ettei vaan Rabbe saa muutamaa tonnia lisää.

Rabbe on siis laittanut tuonne 5,5miljoonaa omiaan. Paljonko on saanut tuosta takaisin? Paljonko oli edes tarkoitus saada takaisin. Vaasan kaupunki on saanut satamamaksuina ainakin miljoonien liikevaihdon. Mitähän muuta tuo Rabben satsaus on Vaasan kaupungille tuottanut? Muistan kun Babbe ilmoitti aloittavansa liikennöinnin. Hän muistaakseni makasi sairaalassa, kun häntä haastateltiin. Hän kertoi tekevänsä asian kotikaupunkinsa hyväksi. Ja Vaasalaiset ovat kokoajan vittuilleet takaisin ja kadehtineet niitä rahoja, joita Rabbe ei itselleen saa. Hyvin vaasalaista toimintaa. Toimintaa, jonka vuoksi vaasalaiset tunnetaan muuallakin ja tuota osasta vaasalaisuutta en ole koskaan ollut ylpeä, se jopa hävettää minua.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2738 on: 08. 11. 2011 19:07 »
Kirjoitin ylempänä, että kyllä Rabben pitäisi panostaa itse lisää toimintaan, mutta jos hän on pistänyt likoon 5,5 miljoonaa, niin eiköhän se ole ymmärrettävää, että aletaan olemaan tien päässä elleivät vaasalaiset halua olla mukana.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2739 on: 08. 11. 2011 19:07 »
Kirjoitin ylempänä, että kyllä Rabben pitäisi panostaa itse lisää toimintaan, mutta jos hän on pistänyt likoon 5,5 miljoonaa, niin eiköhän se ole ymmärrettävää, että aletaan olemaan tien päässä elleivät vaasalaiset halua olla mukana.

Totta. Mielestäni Rabbe toimii hienosti, kun kertoo, että hän ei laita enää lisää. Näin Vaasa saa mahdolisuuden tukea jos haluaa liikenteen jatkuvan. Hän katsoo 5,5miljoonan riittävän kotikaupunkinsa eteen tehdyksi työksi - maksettujen verojen lisäksi.

Rabbe osoittaa todellista liikemiesvastuuta ja etiikkaa, kun antaa kaupungille mahdollisuuden osallistua jatkopäätökseen vastuiden kanssa. Ilman hänen aloittamaansa TAX FREEtöntä laivaliikennettä merenkurkussa nyt ei tarvitsisi edes miettiä jatkosta, kun ei olisi mitä jatkaa. Hän on kuitenkin 5,5 miljoonan euron panoksella antanut kaupungille hienon mahdollisuuden olla mukana kaupungin toivomassa liikenteessä huomattavasti pienemmillä vastuilla, kun mitä itse on laittanut peliin.

Jos me Vaasalaisina emme halua olla liikennettä tukemassa, niin todetaan se vaan ja pannaan linja kiinni. Loppuu se valittaminen Rabben saamista tuista.

Moni ns. liikemies olis vaan kaikessa hiljaisuudessa antanut firman mennä konkkaan. Tällöin Vaasan kaupunki ei olisi saanut mahdollisuutta jatkaa tai olla edes päättämässä liikenteen jatkumisesta.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2740 on: 08. 11. 2011 20:08 »
Tämä ei ole kannanotto suuntaan tai toiseen mutta tämä on kysymys.

Onko Suomessa olemassa toista samansuuruista  laivakuljetusyhtiötä johon omistaja ei olisi joutunut sitomaan omaa pääomaa 5,5 miljoonaa vähempää?

Vai onko kyse jostain muusta?

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2741 on: 08. 11. 2011 20:08 »
Rabbe taitavana liikemiehenä oli varmaankin tietoinen ettei saa tuosta laivalinjasta itselleen hyvää bisnestä.
Uskon että kyseessä oli partiopoikateko kotikaupungin hyväksi.
Merkittävän uran on mies tehnyt jota kunnioitan.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2742 on: 08. 11. 2011 20:08 »
Tämä ei ole kannanotto suuntaan tai toiseen mutta tämä on kysymys.

Onko Suomessa olemassa toista samansuuruista  laivakuljetusyhtiötä johon omistaja ei olisi joutunut sitomaan omaa pääomaa 5,5 miljoonaa vähempää?

Vai onko kyse jostain muusta?


Olipas hankalasti muotoiltu kysymys. Varmasti on jouduttu sijoittamaan ehkä vähemmän tai enemmänkin, riippuu ihan siitä kumpaa vastausta haet. Uskon suomessa olevan laivayhtiön, johon omistaja ei ole joutunut sijoittamaan 5,5 miljoonaa vähempää. (mitähän tuokin lause tarkoittaa?)

Laivayhtiöihin tehdyt sijoitukset ovat yleensä olleet sijoitustarkoituksessa tehtyjä ja tällöin niihin laitetulle summalle on haettu suuria tuottoja. Eli sijoitus on tehty siinä tarkoituksessa, että saadaan rahaa enemmän takaisin, kuin mitä sinne on laitettu. Tässähän ei tuotto ole ollut Rabbe oman kertoman mukaan pääasiallisena tarkoituksena.

Jos tarkoituksena olisi ollut laitaa 5,5milliä laivanvarustukseen ja saada siihen mahdollisimman korkea tuotto niin, sijoitusta ei olisi todellakaan tehty Vaasan ja Uumajan välille.

Minäpä heitän lisäkysymyksen tai pari. Onko oikein, että Vaasan kaupunki tukee linja-autoliikennettä kaupungin sisäisillä linjoilla? Jos linja-autoliikennettä tuetaan niin - pitäisikö tuo tuki lopettaa mahdollisimman nopeasti, ettei bussiyhtiön omistajalle päädy rahaa. Vai lopetettaisiinko se vasta sitten kun Rabbe haluaa meille toimivan bussiliikenteen ja ostaa 50bussia tuohon hoitamaan liikennettä. Silloinko tukeminen pitää lopettaa, kun varakas ihminen laittaa omiaan liikenteen mahdollistamiseksi? Paljonko Vaasan kaupunki saa tuloja liikenteestä? Onko olemassa joku pysäkkimaksu, jonka bussiyhtiö maksaa jokaisesta matkustajasta? 

« Last Edit: 08. 11. 2011 21:09 by Asiantuntija »

Offline lanamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2743 on: 08. 11. 2011 23:11 »
Pitää olla varovainen miten kaupunki tukee yhtä yrittäjää. Lumion / Kouhin huonosti valmisteltu tukiesitys aikoinaan oli oikaistava nolon myöhään kun Raili Tiitola kertoi millaiset sanktiot väärin suunnatuista tuista tulisi siltä EU.lta. Taata saa lainaa, muttei antaa yksipuolista tukea joka loukkaa muita vastaavia yrittäjiä. Vrt telakkatuki kielto. Samoin on tax-free mennyttä kun ei osattu vaatia poikkeusta kuten Ahvenanmaa tai svedut nuuskan kanssa.
Voi olla, että tukea saa antaa "ostamalla kuljetuspalveluja", vaikka sekin hiukan maistuu taulukaupoille ja seminaarilipuille. Kyllä tuo liikenne on meille tärkeää. Ehkä sitä on satamamaksujen palauttamisen verran tuettava ellei muita yrittäjiä ilmesty.
Hyvä vertaus paikallisbusseihin. Niiden kannattavuus ja tukeminen vähintäänkin samaa luokkaa RG:n kanssa.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2744 on: 09. 11. 2011 08:08 »
Samoin on tax-free mennyttä kun ei osattu vaatia poikkeusta kuten Ahvenanmaa tai svedut nuuskan kanssa.


Muuten asiapitoisessa kirjoituksessa pisti silmään tämä kohta. Sivusta seuranneena muistelisin, että tämä tax-free asia selvitettiin pohjamutia myöten, eikä kysymys jäänyt osaamattomuuden takia hoitamatta.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2745 on: 09. 11. 2011 10:10 »
Tämä ei ole kannanotto suuntaan tai toiseen mutta tämä on kysymys.

Onko Suomessa olemassa toista samansuuruista  laivakuljetusyhtiötä johon omistaja ei olisi joutunut sitomaan omaa pääomaa 5,5 miljoonaa vähempää?

Vai onko kyse jostain muusta?



Suomessa on laivanvarustamoja, jotka ovat sijoittaneet tähtitieteellisiä summia toimintaan. Mutta laivaliikenne on kallista vetää, tästä esimerkkinä Silja-Line, joka myytiin sitten lopulta Tallinkille. Ei kannattanut enää, vaikka olivat linjoilla kymmeniä vuosia. Ja kontallaan menevät nytkin, laivat kulkevat puolityhjinä, riippuvaisina venäläisistä ja ovat oppineet myös ottamaan maksun kaikesta.

Rabben toiminta on vielä herkempää, yksi laiva ja yksi ankara talvi voi olla erona sille, kannattiko toiminta vai ei.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2746 on: 09. 11. 2011 10:10 »
Samoin on tax-free mennyttä kun ei osattu vaatia poikkeusta kuten Ahvenanmaa tai svedut nuuskan kanssa.


Muuten asiapitoisessa kirjoituksessa pisti silmään tämä kohta. Sivusta seuranneena muistelisin, että tämä tax-free asia selvitettiin pohjamutia myöten, eikä kysymys jäänyt osaamattomuuden takia hoitamatta.


Nämä poikkeukset upposivat EU:n periaatteiden mukana. Tavaran vapaa liikkuvuus EU:n alueella.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2747 on: 09. 11. 2011 15:03 »
Quote from: Juha Tuomikoski pohjalaisen mielipideosastolla 9.11.2011
Näiden ongelmien korjaamiseen tarvitaan lisää matkustajia, mutta myös julkista rahaa. Vaasan julkinen liikenne saa n. 1,5 miljoonaa euroa vuodessa tukea, josta kolmasosa on Vaasan kaupungin kautta kierrätettyä valtion rahaa ja kaksi kolmasosa vaasalaisten omaa rahaa.
http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/paikallisliikenteen-kayttajamaarat-kasvussa-1.1094371

Vaasan paikallisliikenne saa siis kaupungin rahaa ilmeisesti joka vuosi yhden miljoonan. Jos Finnellä (En tiedä montako % omistaa, jos omistaa) olisi rahaa kuin merirosvolla, niin täällä kyllä olisi kauhea parku siitä, että "sille vaan annetaan lisää" ja "tulkoon toimeen omillaan" "ei enää senttiäkään sinne" Olisi tärkeämpää saada se firma nurin, jos omistajalla olisi valtava omaisuus tai ainakin luultaisiin niin.

On siis vaan mahdoton ymmärtää sitä, että Rabbe katsoo 5,5 millin omana panoksenaan Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen riittävän. Nyt on muiden vuoro jos liikenteen halutaan jatkuvan.

Tämä kuuluisi otsikkoon "kateus ja..." äh, en muista ketjun nimeä.

EDIT: lisätty toiseksi viimeisen kappaleen loppu....jos liikenteen halutaan jatkuvan.
« Last Edit: 09. 11. 2011 15:03 by Asiantuntija »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7185
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2748 on: 09. 11. 2011 15:03 »

On siis vaan mahdoton ymmärtää sitä, että Rabbe katsoo 5,5 millin omana panoksenaan Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen riittävän. Nyt on muiden vuoro.


Tässä on nyt vääränlainen ajatuskehitelmä kehitteillä, ei se että joku on satsannut konkurssihankkeeseen 5,5 milliä tee ketään muuta pakotetuksi sijoittamaan senttiäkään

.


Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2749 on: 09. 11. 2011 15:03 »

On siis vaan mahdoton ymmärtää sitä, että Rabbe katsoo 5,5 millin omana panoksenaan Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen riittävän. Nyt on muiden vuoro.


Tässä on nyt vääränlainen ajatuskehitelmä kehitteillä, ei se että joku on satsannut konkurssihankkeeseen 5,5 milliä tee ketään muuta pakotetuksi sijoittamaan senttiäkään

.



No ei tietenkään ole pakko sijoittaa. Ei sun kannata lähteä tuommoista ajatuskehitelmää kehittämään.

Lähinnä ajan takaa sitä, että on typerää narista siitä jos Rabbe antaa muille mahdollisuuden itse kustantaa liikennöinnin jatkon. Hänellähän on selkeä vaihtoehto josta saa valita. Jonkun pitää tukea tai liikenne loppuu. Kukaan ei pakota mihinkään. Rabbe on valmis vaikka myymään koko firman, jos ostaja vaan löytyy.
« Last Edit: 09. 11. 2011 15:03 by Asiantuntija »

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2750 on: 09. 11. 2011 16:04 »
Itseasiassa aika fiksu mies, Rabbe, kun katselee jäät vatsassa miten tilanne etenee. Moni muu olisi vienyt laivan jo romutettavaksi nyt kun jäätilanne lähestyy ja sanonut että menkää yli mistä haluatte.
Rabbe tuntee vastuunsa, hän on ryhtynyt toimintaan ja vetää sitä kunnes on varma, etteivät vaasalaiset halua laivalinjaa Ruotsiin - tai haluavat...
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2751 on: 09. 11. 2011 17:05 »
Nyt pitää lähettää delegaatio valtiovallan pakeille tiedustelemaan paljonko rahassa tarkoittaa hallitusohjelman lupaus "Merenkurkun lauttayhteys taataa" (tms.).

Sitten katsotaan paljonko Ruotsi ja Uumaja ovat valmiita panemaan likoon. Sitten katsotaan paljonko jää Vaasalle. Ympäristökuntia lienee turha kuvitella talkoisiin...

Vaasan päätöstä tehdessä on tietysti pohdittava kuinka tärkeä ympärivuotinen laivaliikenne oikein on. Mitkä olisivat seuraukset sen loppumisesta? On ilmeistä että jos se nyt loppuisi, olisi sitä hyvin vaikea potkaista uudelleen liikkeelle.

Minua on valistettu, että A1-luokan jäävahvisteisia, sopivan kokoisia laivoja ei ole oikeastaan lankaan kaupan. Tällaisia laivoja tarvitaan vain Suomen ja Ruotsin välillä sekä Kanadassa, eikä niitä ylipäätään ole paljon maailman merillä.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2752 on: 09. 11. 2011 17:05 »
Nyt pitää lähettää delegaatio valtiovallan pakeille tiedustelemaan paljonko rahassa tarkoittaa hallitusohjelman lupaus "Merenkurkun lauttayhteys taataa" (tms.).

Sitten katsotaan paljonko Ruotsi ja Uumaja ovat valmiita panemaan likoon. Sitten katsotaan paljonko jää Vaasalle. Ympäristökuntia lienee turha kuvitella talkoisiin...


Olen samaa mieltä. Kyseinen kohta hallitusohjelmassa kuuluu näin:

Hallitus tukee Merenkurkunliikenteen jatkamista ja laatii yhdessä Ruotsin ja Merenkurkun alueen edustajien kanssa yhteisen pitkäjänteisen strategian,  jolla turvataan ympärivuotinen henkilö- ja tavaraliikenne Merenkurkussa


Tuolta se löytyy hallitusohjelmasta sivulta 49

http://www.vn.fi/hallitus/hallitusohjelma/pdf332889/fi.pdf

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2753 on: 09. 11. 2011 17:05 »
Hieman eri kategoriassa kaupungin sisäisten bussilinjojen subventointi on verrattuna kahden valtion välisen (rahti) liikenteen tukeminen.

En tiedä paljonko rg linellä on vuodessa matkustajia, mutta lienee noin 80.000 henkilöä. Eli puolella millillä subventoitaisiin lipun hintaa noin 6 euroa. Jos taas busseissa on matkustajia noin miljoona vuodessa, subventoidaan lipun hintaa 1 eurolla. Miksi Laivaliikenteen lippuja pitäisi subventoida kuusinkertaisella summalla kun vielä muistetaan, että kyseessä on valtioiden välistä liikennettä eikä matkustajista vaasalaisia ole kuin pieni osa ?

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2754 on: 09. 11. 2011 19:07 »
Hieman eri kategoriassa kaupungin sisäisten bussilinjojen subventointi on verrattuna kahden valtion välisen (rahti) liikenteen tukeminen.

En tiedä paljonko rg linellä on vuodessa matkustajia, mutta lienee noin 80.000 henkilöä. Eli puolella millillä subventoitaisiin lipun hintaa noin 6 euroa. Jos taas busseissa on matkustajia noin miljoona vuodessa, subventoidaan lipun hintaa 1 eurolla. Miksi Laivaliikenteen lippuja pitäisi subventoida kuusinkertaisella summalla kun vielä muistetaan, että kyseessä on valtioiden välistä liikennettä eikä matkustajista vaasalaisia ole kuin pieni osa ?


On totta, etteivät nuo esimerkit tuista ole ihan vertailukelpoisia, mutta eipä tukeminenkaan ole samansisältöistä. Laivaliikenteen tuissa luovuttaisiin osasta tuottoa ja bussiliikenteessä taas siihen vaan pelkästään kaivetaan rahaa. Tuokaan ei ole ihan noin, sillä laivaliikenne varmasti myös aiheuttaa satamlle kustannuksia tuottamiaan satamamaksuja vastaan.

Otin esimerkin sillä minusta tuntuu, että suurin ongelma tuen antamisessa on kuitenkin Rabbeen liittyvä kateus. Pelätään, että Rabbe tekee lisää rahaa kaupungin kustannuksella ja tästä syystä olen ottanut esimerkiksi juuri tuon Rabbe hommiin sijoittaman rahan. Tuosta ei tule saamaan sijoitetulle pääomalle koskaan kohtuullista tuottoa.

Teko on ollut partiopoikamainen auttamisteko ja jotenkin en odottaisi siitä kiitokseksi pelkkää vittuilua ja kadehtimista.


Offline takaisin-vaasaan

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 210
  • Koulukadulla asunut
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2755 on: 09. 11. 2011 19:07 »
Taustalla kuulemma kaihertaa joku Rabben ökyhuvipurren remppa jossain Alexandriassa RG-linen piikkiin. Keitähän sillä huvipurrella on vieraillut?

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7185
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2756 on: 09. 11. 2011 19:07 »

.

Ei tässä mistään partiopoikatoiminnasta ole ollut koskaan kyse, hölmöimpiä on vain yritetty naruttaa siihen

Vaan nyt on punnittava sitä pitääkö näinä taantuman aamunkoiton fantastisina aikoina tosiaan tukea imagokuvaa "merellisyydestä" hintaan mihin tahansa

.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2757 on: 09. 11. 2011 20:08 »
Eikös tämä Rabbe myynyt KotiPizzeriansa? Olisiko tarve päivittää ketjun otsikko? Uusi otisikko voisi olla: Rabbe Grönblom - rikas laivanvarustaja ja nigerialaisten ilotyttöjen majoittaja?

Wikipediassa muuten kerrotaan, että ylipainon takia Rabbelle tehtiin kuristuskuminauhaleikkaus, eikä hän voi  syödä kokonaista pitsaa.  - Niinpä, mitä sellainen mies tekee pizzerialla joka ei voi syödä pitsaa?

Itse olen köyhä ja toisen luokan kansalainen, mutta voin syödä kokonaisen pitsan.

Toisella on rahaa syödä vaikka 100 pitsaa päivässä, mutta ei voi syödä ensimmäistäkään. Toinen voisi syödä, mutta hänellä ei ole rahaa. Ei ainakaan kotiPizzerian pitsan ostamiseen.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2758 on: 09. 11. 2011 21:09 »
Rabbe myi Kotipizzan enemmistön jo toiseen kertaan. Tällä kertaa hänelle jäi noin 20 prosentin omistusosuus yhtiöstä. Joten kyllä otsikko vielä siltä osin pätee, vaikka hotellibisnes taitaa olla nyt hänen pääkiinnostuksensa kohde.

http://www.talouselama.fi/yrityskaupat/rabbe+gronblom+myi+kotipizzan+taas/a679109

21solmua

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2759 on: 09. 11. 2011 21:09 »
Matkustajia on ollut alle 50 000 ja niistäkin puolet on ollut rekkakuskeja, jotka käytännössä ei ole maksanet mitään matkalipustaan.
Kun tuet ja takaukset myönnettiin 2007, niin ainut RG-linen voitollinen vuosi on ollut 2008 ja sen jälkeen tappiuollisia. Tj Märsylä sanoi, että jos nämä tuet saadaan mitä on vaadittu, ei yhtiö siitäkään huolimatta kannata! Että se siitä partiopoika aatteesta! Kaupunki on ainakin hoitanut sataman ja muutkin tarvittavat laitteet siellä kuntoon, se pitäisi riittää. Merenkurkun liiikenne ei ole Vaasalle elinehto! Se kait pitäisi olla useimmalle itsestään selvyys! Muuallapäin Suomea on pitkään ollut jo käsitys, ettei Vaasasta Ruotsiin ole mitään kunnollista ja toimivaa liikennettä.