Merenkurkun liikenteen tarpeellisuus?

Nyt kaupunki on myöntämässä lainaa!! 1,4 mil. euroa. Tähän saakka on tyydytty takaamaan. Nyt on menty jälleen saappaanmitta suohon. Kaupungit tai kunnat voivat antaa vakuuksia ja lainoja omille yhtiöilleen tai tytäryhtiöilleen, mutta yrityksille annettavan lainan tai vakuuden perustaksi tarvitaan erittäin painavat syyt. Aiemmin, kun vakuuksia myönnettiin RG-linelle, niin todettiin painavissa syissä, että maanteitse on pitkä matka Uumajaan. Tottahan se on, mutta ei riitä painavaksi syyksi. Kunnat jotka takaavat tai antavat luottoa yrityksien hallien rakentamiseen, syynä on yleensä ollut työllistävä vaikutus.
Kaupunginjohtaja perusteli annettavalla lainalla, että sataman piikissä olevat satamamaksut, jotka on jäänyt RG-linelta hoitamatta, 600 000 euroa maksetaan pois.
Koko ajan on hehkutettu kuinka hyvin tuo RG-linen rahti tuo satamamaksuja Vaasan kaupungille, hyvin ja hyvin. Kun maksaa itse (Vaasan kaupunki) velkansa, niin se näyttää saavansa saatavat takaisin???
Erikseen on vielä varsinaisen satamamaksun anteeksiantaminen n. 300 000 euroa/vuosi.
Nyt kun "turvataan" liikennettä Merenkurkussa, niin 1,4 miljoonnan koroton laina ei näytä olevan mitään! Samaan aikaan riidellään radansähköistämiseen liittyvästä suunnittelurahasta, joka on 250 000 euroa. Olen sitä mieltä, että vaikka ei kaupungille kuuluisi ottaa osaa sähköistysjuttuun, niin olisimme voineet tuon rahan vaikka osoittaa Vaasan kaupungilta ajatuksena, että me haluamme radan sähköistytyön edistyvän.
Eihän kaupungin toimenkuvaan kuulu sekään, että laivaliikenne turvataan veronmaksajien varoilla. Kysyn? Kuka tarvitsee merenkurkun yhteyttä??
Ja mikä muuttuu, sama romu laiva kulkee, mikään ei muutu - yhteydet yhtä epävarmoja!
Nyt päättäjien pitäisi pohtia, kuinka tuosta päästään irti?