Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 152058 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #480 on: 20. 05. 2008 15:03 »

Eikö sen Vaasan kaavoituksen voisi ulkoistaa kokonaan ja kaavoitus tehtäisiin jatkossa projektiluontoisesti tilaustyönä? Säästyisi kalliita veroeuroja tyhjän makuuttamiselta kaupungilla.


Sitä ulkoistamista kokeiltiin jo Mustikkamaan kaavassa...valtio ei tykännyt laadusta.

Sopimukset työn laadusta ja ja sopimuksiin sisältyvistä sanktioista jos ei homma pelitä/nappaa, eli tekijä vaihtoon, aivan normaalit kuviot...

Nyt maksetaan jostakin, ei-mistään....

« Last Edit: 20. 05. 2008 15:03 by herkkoo »

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #481 on: 22. 05. 2008 08:08 »
Varsin erikoista retoriikkaa Tapiolta toistella subventointi –sanaa joka välissä, väitellä ja vihjailla, että omakotiasujat elävät muiden kaupunkilaisten tukemana. Tapio itse myönsi, että ei tiedä kaavoituksen kustannuksista, mutta silti väittää, että kustannusten takaisinmaksuaika on 50-100 vuotta. Tällaisilla laskelmilla ei olisi 400 vuotta vanhaan Vaasaan saatu montakaan tonttia kaavoitettua. Näillä laskuopeilla Vaasa olisi Linkolan henkeen puhdasoppinen kalastajakylä sen sijaan, että se olisi kaupunki ja kansainvälisesti merkittävä vientiteollisuuden keskus.

Kuulostaa siltä, että nyt on mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin sen suhteen, että kuka saa ja kenelle annetaan.

Minä väitän, että omakotiasujat ovat keskimäärin ylivoimaisesti raskaimmin verotettuja asukkaita. Etenkin ns. palkkatyötä tekevä keskiluokka. En puhu nyt vain ansiotulojen tai pääomatulojen verotuksesta. Tapion logiikalla verot kerätään valtion tai kunnan varoilla pystytetyistä vuokrabunkkereista, jotka nimenomaan ovat subventoituja, vaikka Tapio sen jättääkin mainitsematta.

Vaasassa ei todellakaan ole pulaa rakennusmaasta. Siitäkin huolimatta, että maantieteellisesti pienellä alueella on huomattavan paljon puistoja ja luonnonsuojelualueita. Näihin alueisiin ei tarvitse välttämättä koskea ollenkaan sillä muuta ryteikköä riittää vaikka kuinka paljon asumisen ja yrittämisen tarpeisiin.

Sen sijaan, että Vaasa kasvaisi ja kehittyisi nykyisten rajojen sisällä, poliitikot voivat toki keinotekoisesti ohjata kasvua kaupungin ulkopuolelle. Tämä laskee kaupunkilaisten elintasoa ja muuttaa alueen jenkkimalliseksi kaupungiksi, jossa lähiöt ovat tolkuttoman kaukana kaupungista ja ihmisten arki kuluu pitkälti auton ratissa. Tällä kehityksellä ei ole mitään tekemistä ekologisuuden tai kestävän kehityksen kanssa. 

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #482 on: 22. 05. 2008 11:11 »
Varsin erikoista retoriikkaa Tapiolta toistella subventointi –sanaa joka välissä, väitellä ja vihjailla, että omakotiasujat elävät muiden kaupunkilaisten tukemana. Tapio itse myönsi, että ei tiedä kaavoituksen kustannuksista, mutta silti väittää, että kustannusten takaisinmaksuaika on 50-100 vuotta. Tällaisilla laskelmilla ei olisi 400 vuotta vanhaan Vaasaan saatu montakaan tonttia kaavoitettua. Näillä laskuopeilla Vaasa olisi Linkolan henkeen puhdasoppinen kalastajakylä sen sijaan, että se olisi kaupunki ja kansainvälisesti merkittävä vientiteollisuuden keskus.

Turun seudulla on laskettu, että kun tontista pyydetään 70 tuhatta, niin sillä rakentaa kunnallistekniikan ja järjestää palvelut uusille asukkaille. Oletus ilmeisesti kuitenkin on, että uudet asukkaat maksavat tämän jälkeen tarpeeksi veroja palvelujen ylläpitoon.

EDIT: Siitä en sitten tiedä, että miten tuo Vaasan heikohka suhdeluku, vain 10 prosenttia rakentajista uusia asukkaita, loput vaasalaisia, vaikuttaa näihin palveluntuotantoihin sun muihin. Varmasti kunnan kannalta negatiivisesti.
« Last Edit: 22. 05. 2008 11:11 by Synteessi »

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #483 on: 22. 05. 2008 20:08 »
Turun seudulla on laskettu, että kun tontista pyydetään 70 tuhatta, niin sillä rakentaa kunnallistekniikan ja järjestää palvelut uusille asukkaille. Oletus ilmeisesti kuitenkin on, että uudet asukkaat maksavat tämän jälkeen tarpeeksi veroja palvelujen ylläpitoon.

EDIT: Siitä en sitten tiedä, että miten tuo Vaasan heikohka suhdeluku, vain 10 prosenttia rakentajista uusia asukkaita, loput vaasalaisia, vaikuttaa näihin palveluntuotantoihin sun muihin. Varmasti kunnan kannalta negatiivisesti.

Tällä matematiikalla menestyvä ja elinvoimainen kaupunki on sellainen, joka ei kaavoita ollenkaan. Sen sijaan laitettaisiin asukkaat nokittamaan vanhojen luukkujen hintoja aina vain ylöspäin kun uusia ei ole tarjolla. Kaikki eivät tätä jäisi katsomaan. Mitä jäisi lopuksi jäljelle - eläkeläiset ja tulonsiirtojen varassa elävät? Menestyvät yritykset eivät enää saisi houkuteltua päteviä työntekijöitä paikkakunnalle mikäli työntekijöiden perheille ei ole tarjolla kohtuullisen tasoista asumista.

Mitä yksittäisen tontin kaavoituskustannuksiin tulee, Vaasassa todellinen kaikki kulut huomioiva luku lienee tähtitieteellinen. Täällä on iso organisaatio tuuppimassa papereita, jotka eivät juuri koskaan johda rakennusvalmiiseen kaavaan. Tämän organisaation kulut kun lasketaan esim. viimeiseltä viideltä vuodelta ja jaetaan rakennettujen tonttien lukumäärällä - hinta lienee kova.

Oli miten oli, kaupungin byrokraatit ovat edelleen ainoa instanssi, joka voi kaavoittaa. Ilman tätä julkista byrokratiaa ei yksikään yritys tai henkilö voi luvallisesti rakentaa mitään. Vaasan tehottomassa kaavoituksessa ei ole kysymys rahasta vaan virkamiesten tahallisesta tai tahattomasta kyvyttömyydestä tehdä työnsä kunnolla. Sitten on vielä tahot, jotka syystä tai toisesta haluavat estää rakentamisen. Kyseisten tahojen motiiveja tulisi mielestäni tarkastella julkisesti enemmän.

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #484 on: 22. 05. 2008 21:09 »
Tällä matematiikalla menestyvä ja elinvoimainen kaupunki on sellainen, joka ei kaavoita ollenkaan. Sen sijaan laitettaisiin asukkaat nokittamaan vanhojen luukkujen hintoja aina vain ylöspäin kun uusia ei ole tarjolla.

No eivätkö ne sellaisia ole? Kaikki suomalaiset menestyvät ja kasvavat keskukset kaavoittavat vähemmän kuin olisi tarvetta. Kyse ei ole siitä, etteikö pystyttäisi. Varmasti pystyttäisiin. Liian monen intresseissä kuitenkin on, ettei pystytä. Kysynnän on oltava suurempaa kuin tarjonnan. Sillä pääoma tekee rahaa.

Työn osalta maailma muuttuu koko ajan enemmän siihen suuntaan, ettei ihmisillä, niillä työtätekevillä, ole muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä osaansa on se millainen hyvänsä. Uutisointi työvoimapulasta on pääoman propagandaa. Mitä enemmän työvoimasta on tarjontaa, sitä vähemmän tarvitsee maksaa palkkaa. Ihmiset maksavat elämisestään sen minkä se ottaa, jos työpaikka on olemassa. Tai he ovat valmiita muuttamaan työpaikan perässä. Tai työvoimatoimisto eli julkinen valta kouluttaa veronmaksajien rahoilla yrityksille työvoimaa. Tai ulkomailta on otettava maahan lisää työvoimaa. Tarjonnan on oltava suurempaa kuin kysynnän. Sillä pääoma tekee rahaa.

Millä pääoma tekee voittonsa? Ihmisten oravanpyörässä juoksulla - työpanoksella ja kulutuksella. Ihmisen pitää olla aina huonommassa asemassa kuin pääoman. Työpanoksen osalta tarjontaa pitää olla enemmän kuin kysyntää, kulutuksen osalta kysyntää pitää olla enemmän kuin tarjontaa.

Äänestäkää porvareita!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #485 on: 22. 05. 2008 23:11 »
Varsin erikoista retoriikkaa Tapiolta...vihjailla, että omakotiasujat elävät muiden kaupunkilaisten tukemana. Tapio itse myönsi, että ei tiedä kaavoituksen kustannuksista, mutta silti väittää, että kustannusten takaisinmaksuaika on 50-100 vuotta.
----
Tapion logiikalla verot kerätään valtion tai kunnan varoilla pystytetyistä vuokrabunkkereista, jotka nimenomaan ovat subventoituja, vaikka Tapio sen jättääkin mainitsematta.
-----

Sen sijaan, että Vaasa kasvaisi ja kehittyisi nykyisten rajojen sisällä,

----
Oli miten oli, kaupungin byrokraatit ovat edelleen ainoa instanssi, joka voi kaavoittaa. Ilman tätä julkista byrokratiaa ei yksikään yritys tai henkilö voi luvallisesti rakentaa mitään. Vaasan tehottomassa kaavoituksessa ei ole kysymys rahasta vaan virkamiesten tahallisesta tai tahattomasta kyvyttömyydestä tehdä työnsä kunnolla. Sitten on vielä tahot, jotka syystä tai toisesta haluavat estää rakentamisen. Kyseisten tahojen motiiveja tulisi mielestäni tarkastella julkisesti enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Synteessi - Eilen kello 15:23:04
Turun seudulla on laskettu, että kun tontista pyydetään 70 tuhatta, niin sillä rakentaa kunnallistekniikan ja järjestää palvelut uusille asukkaille.


Joitakin selvennyksiä:

Kaupungin tuottama ja vuokraama/myymä omakotitontti maksaa raakamaan hinnan + kunnallistekniikan + palveluiden rakentamisen.

OK-tontin tuottaminen on kovin kallista kerrostotalo/rivitalotontin tuottamiseen verrattuna.

Ilman kaavoitusta rakennetaan, joka vuosi Vaasaan yli 100 OK-taloa. Myös yrityksiä, liikkeita rakennetaan kavoittamattomille alueille. Nuo tontit eivät maksa kaupungille mitään. (Silti haja-asutus ei ole hyvästä). Tätä kutsutaan nykyään "suunnittelutarveratkaisuiden" avulla rakentamiseksi. Aikaisemman lainsäädännön aikana oli kyse poikkeusluparakentamisesta.

Kaavoituksen kustannukset ovat kiinteitä (eli kaavoittajat saavat samaa palkaa riippumatta kuinka paljon kaavoja valmistuu). Kaavoitus on kovin vaikeaa, varsinkin kun meillä on uusi lainsäädäntökin. Siihen ei vielä ole Vaasassa sopeuduttu. Vuorovaikutteinen kaavoitus ja laajojen selvitysten teko on hinta sille, että valtuuston hyväksymät kaavat ovat nykyään lopullisia, eikä niitä enää tarvitse vahvistuttaa valtion viranomaisilla, kuten ennen.

Maanhankinta, kunnallistekniikka (kadut, viemärit..), palvelut (koulukuljetukset, päiväkodit, kotihoito)  maksavat tietenkin sitä enemään mitä, enemmän niitä tuotetaan kaavoitetuille alueille. (Tämä hinta vaihtelee raakamaan hinnan ja maaperän rakennettavuuden mukaan - minä en todellakaan tiedä edes näiden yhteisihintoja eri alueilla, tietäneekö kukaan?)

Synteessin antama luku 70 000€/tontti tuntuu mielenkiintoiselta ja olisi kiva nähdä sen laskentaoletukset. Kunnan rahatalouden kannalta kuitenkin siis suurista rahoista on kyse, ja vähintään silloin, jos pienen osan (10%?) on verotuloillaan maksettava jonkun ajan kuluessa kaikkien kulut.
Näistä kuluista ei tavallisesti haluta puhua. Ne ovat "tabu".

Silti on aina jonkin verran kunnankin tontteja tuotettu ja niistä tapeltu. Ja näin varmaan tulee jatkossakin tapahtumaan - paitsi, että OK-tonttituotanto taitaa siirtyä pian Uuden Vaasan uusille alueille (johon toki myös työpaikkoja tulee lisää - ei kaikkien työpaikkojen tule olla nyky-Vaasan alueella)

----
Missä on Vaasassa subventoituja vuokrabunkkereita? En tiedä yhtään. Jonkun yrityksen työsuhdeasunnot?

Yleishyödyllisten yhteisöjen (kuten Pikipruukki, VVO, Sato, YH)omistavat vuokra-asunnot ovat aina omakustanteisia (kaikki kulut sisältyvät aina vuokriin: esim. lainojen korot, lyhennykset, poistot, hoitokulut).
------

Vaasan ainoa virallinen tavoite (strategia/visio) on nimenomaan kasvaa nykyrajojen ulkopuolelle.

-----

"Foliohattu" puhuu tahoista, jotka haluvat estää (katogorisesti) rakentamisen. Voitko tarkentaa keitä tarkoitat?

Offline qwer

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 209
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #486 on: 22. 05. 2008 23:11 »

Uutisointi työvoimapulasta on pääoman propagandaa. Mitä enemmän työvoimasta on tarjontaa, sitä vähemmän tarvitsee maksaa palkkaa.

Ottamatta itse ketjun aiheeseen kantaa, kun en ole sitä yhtään seurannut, heitän offtopickia työvoimapulan tiimoilta tämän verran:

Aiheesta oli hiljattain mielenkiintoinen artikkeli Turun Sanomissa. Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén oli sitä mieltä, että puheet 400 000 työntekijän tarpeesta ovat tuulesta temmattuja. Työvoima 2025-raportti ei vaikuttaisi lainkaan luotettavalta dokumentilta poliittisten päätösten pohjaksi.

Aika on ajanut suomalaisen suunnitelmatalouden ohi (linkki)

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #487 on: 23. 05. 2008 00:12 »
->70 tuhatta pitää sisällään kaiken maanhankinnasta lähtien. Ja sillä hinnalla kaavoittaa vaikka saaristoon. Kaarinan talousjohtaja tälläisia on todennut. En erittelyistä sitten tiedä sen tarkemmin.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #488 on: 23. 05. 2008 15:03 »
->70 tuhatta pitää sisällään kaiken maanhankinnasta lähtien. Ja sillä hinnalla kaavoittaa vaikka saaristoon. Kaarinan talousjohtaja tälläisia on todennut. En erittelyistä sitten tiedä sen tarkemmin.
Mikä mahtaa olla kaupungin tuottaman OK-tontin hinta? Murto-osa tuosta?
Kerrotalotontin tuottaminen/asunto/asukas on tietysti huikean paljon kannatttavampaa.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #489 on: 23. 05. 2008 22:10 »
->70 tuhatta pitää sisällään kaiken maanhankinnasta lähtien. Ja sillä hinnalla kaavoittaa vaikka saaristoon. Kaarinan talousjohtaja tälläisia on todennut. En erittelyistä sitten tiedä sen tarkemmin.
Mikä mahtaa olla kaupungin tuottaman OK-tontin hinta? Murto-osa tuosta?
Kerrotalotontin tuottaminen/asunto/asukas on tietysti huikean paljon kannatttavampaa.

Kanankoppien tuottaminen olisi kerrostaloon verrattuna kertaheitolla kannattavampaa. No joo, se siitä viisastelusta.

Onko kaupungin kannalta viisasta, että rakennetaan voittopuolisesti 70-80 luvun betonibunkkereiden sekaan vastaavanlaisia rakennuksia vai olisiko jo aika antaa rakentaa sellaista missä ihmiset oikeasti haluavat asua?

Voi olla, että olen väärässä, mutta minä uskon siihen, että enemmistö suomalaisista haluaa asua omakotitaloissa/pientaloissa tai sitten "korkeella, tiiviisti ja kaiken keskellä". Vaasan nykyinen rakennuskanta sisältää liian paljon sellaista rakennuskantaa, jossa ihmiset eivät viihdy. Sellaista ei mielestäni tulisi rakentaa lisää.

Sitten on vielä tämä "vihreä" tavoite saada kaupungissa työskentelevät muuttamaan maaseudulle.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #490 on: 24. 05. 2008 17:05 »
Voi olla, että olen väärässä, mutta minä uskon siihen, että enemmistö suomalaisista haluaa asua omakotitaloissa/pientaloissa tai sitten "korkeella, tiiviisti ja kaiken keskellä". Vaasan nykyinen rakennuskanta sisältää liian paljon sellaista rakennuskantaa, jossa ihmiset eivät viihdy. Sellaista ei mielestäni tulisi rakentaa lisää.

Sitten on vielä tämä "vihreä" tavoite saada kaupungissa työskentelevät muuttamaan maaseudulle.

Suuri osa haluaa asua, jossain elämänsä vaiheessa, omakotitalossa (ja mieluiten palvelujen äärellä, lähellä keskustaa ja tietysti vielä veden äärellä). Nyt on lähinnä puhuttu siitä kuinka paljon tuohon asumismuotoon on syytä sijoittaa verovaroja. Viime vuosina on Vaasassa suurin osa OK-rakentajista rahoittanut itse koko projektinsa. Kunna tuottamia tontteja on harvoin ollut kaikille halukkaille jakaa.

Kaupungin tuottamat pienet tontit eivät kaikille OK-rakentajille kelpaa vaan aina on ollut ja tulee olemaan niitä, jotka haluavat suuremman tontin ja maaseudun rauhaa. (Kun lapset ovat pesästä lentäneet, palaavat vanhemmat sitten usein kantakaupunkiin kerrostaloon - ja OK- talo menee kiertoon. Tämä vaihe on nyt selvästi menossa Vaasan seudulla.)

Kun katsoo Uuden Vaasan tai Suur-Mustasaaren karttaa ja väestökeskittymiä niin minusta sekä uusia työpaikkoja että uutta asutusta tarvitaan ennen kaikkea vahvistamaan muita pienkeskusia kun nyky-Vaasaa. Näin turvataan palvelujen (joukkoliikenne, koulut, teveydenhuolto, päiväkodit) jatkuminen koko seudulla, tasapuolisesti.

Ohjaako asuminen työpaikan sijaintia vai työpaikka asuinpaikan valintaa?

Lasten koulun sijainti ja harrastuspaikat voivat myös vaikuttaa asuinpaikkaan, on kokemusta.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #491 on: 01. 06. 2008 18:06 »
R-kioski Albertos ja Rabbas tiloihin on aivan erinomainen ratkaisu.  Hyvä ratkaisu myös A:lle ja R:lle nimittäin pääsivät 10 vuoden vuokrasopimuksesta kuin koira veräjästä.

Mutta mitä toiseen tyhjään kioskiin?  Moni haikailee torigrilliä mutta Airaksisen vuokrilla grillin pitäisi olla auki ympäri vuorokauden ja myynti megaluokkaa.

Minusta kaupungin informaatiopiste olisi hyvä ratkaisu ko. tiloihin.

Peeveli

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #492 on: 01. 06. 2008 18:06 »

Mutta mitä toiseen tyhjään kioskiin?  Moni haikailee torigrilliä mutta Airaksisen vuokrilla grillin pitäisi olla auki ympäri vuorokauden ja myynti megaluokkaa.

Minusta kaupungin informaatiopiste olisi hyvä ratkaisu ko. tiloihin.

Jaa että verorahoilla pitäisi täyttää sellaiset tilat, jotka on hinnoiteltu niin, ettei niissä kenenkään rahkeet kestä!

Offline Vaari

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 288
  • Gender: Male
  • Legenda elää
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #493 on: 01. 06. 2008 18:06 »
R-kioski Albertos ja Rabbas tiloihin on aivan erinomainen ratkaisu.  Hyvä ratkaisu myös A:lle ja R:lle nimittäin pääsivät 10 vuoden vuokrasopimuksesta kuin koira veräjästä.

Mutta mitä toiseen tyhjään kioskiin?  Moni haikailee torigrilliä mutta Airaksisen vuokrilla grillin pitäisi olla auki ympäri vuorokauden ja myynti megaluokkaa.

Minusta kaupungin informaatiopiste olisi hyvä ratkaisu ko. tiloihin.

Olen asunut Vaasassa niin kauan etten edes muista.  Melkein kuolinkin Vaasassa.
Tunnen vaasan kuin omat taskuni.  Mutta missä ihmeessä on Albertos ja Rabbas?
A R.  Antti Ruostetniemen vuokraamaa kiinteistöä?
« Last Edit: 01. 06. 2008 18:06 by Vaari »
Vaarissa vara parempi.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #494 on: 01. 06. 2008 20:08 »
No kyseessähän on toinen torille rakennetuista pömpeleistä. Sehän ei ole mikään ihme, ettei Vaari niitä muista kun ne rakennettiin 20 vuotta hänen kuolemansa jälkeen... Siis se joka rakennettiin sinne Citarin eteen... uuups. Eikun Teräksen... Ethän varmaan tiedä mikä on Citarikaan kun sekin tuli siihen Teräksen paikalle vasta kuolemasi jälkeen... Se toinen tyhjilläänoleva pömpeli missä ensin oli Free Record Shop ja sitten Hairstore taas on siinä Mäkkärin edessä tai siis Hartmanin rautakaupan edessä...

Niin ja sitten sen vanhan Pallokioskin paikalla on nykyään pikaruokapaikka jota kutsutaan Heseksi. Sekin rakennettiin samaan aikaan kun noi pömpelit. Ensin siellä oli Lafka-niminen gourmet paikka, mutta se ei oikein menestynyt...

Offline Vaari

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 288
  • Gender: Male
  • Legenda elää
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #495 on: 01. 06. 2008 20:08 »
Kiitos valaistuksesta.  Täältä kyllä näkee ihan hyvin ja tiesin tuon pömpelinkin
mutta kun en nyt pääse käymään paikanpäällä niin en tiennyt nimeä.

Kiitos kumminkin.

Olihan siitä tuossa etusivulla juttua mutta en osannut yhdissää.
Vaarissa vara parempi.

VSAHKI

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #496 on: 02. 06. 2008 15:03 »
Tulin viikonloppuna pitkästä aikaa junalla Vaasaan. Junan lähestyessä asemaa, katselin ulos junan oikeanpuoleisista ikkunoista. Ihmettelin että mitä helxxxxx kaupungin keskustassa on tällainen kaatopaikka. Tarkoitan tuota Ratakadun, Sairaskodinkadun, Sepänkyläntien ja Huutoniementien rajaamaa aluetta.
Eikö tälle alueelle voisi keksiä fiksumpaakin käyttöä kuin ne romuvarastot, törkeät varastorakennukset ja muut vastaavat rumilukset? Ihmetyttää hieman tällainen hölmö maankäyttö.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #497 on: 02. 06. 2008 15:03 »
Hyvä havainto. Ollaan alueelle jo kovaa kyytiä jotain tekemässäkin. Uutta rakennsuta pukkaa pystyyn. Suurin osa alueesta on toki vielä kovin epämääräisessä käytössä. Ongelmana on osittaisen sekin, että esim VR on suuri maanomistaja alueella.

Kaupungin keskusvarastokin on mitä parhaimmalla liiketontilla. Eikö siitä saaduilla rahoilla voisi rakentaa hienot varastohallit etäämmälle?

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #498 on: 02. 06. 2008 16:04 »
Näin sitä keskustakulttuuria kehitetään! Nyt meillä on keskustan parhaalla paikalla siis McDonald's, Hesburger, Citymarket ja R-Kioski. Saisiko siihen toiseen epäonnistuneeseen kopperoon vaikka mini-Lidlin, niin sitten olisi viimeinenkin hyvä terassinpaikka mennyt mahdollisimman väärään käyttöön.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #499 on: 04. 06. 2008 05:05 »
http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3034&sa=94816*

Ympäristöministeriö selvittää kauppakeskushankkeita'

Ympäristöministeriö kartoittaa käynnissä olevat kauppakeskushankkeet. Ministeriö lähetti keskiviikkona ympäristökeskuksille kirjeen, jossa niitä kehotettiin kokoamaan tiedot omien alueittensa kauppakeskushankkeista.

Ministeriön mukaan hankkeet on kartoitettava, koska kauppakeskusten sijainnilla on suuri vaikutus yhdyskuntarakenteeseen. Myös pyrkimys hillitä ilmastonmuutosta vaikuttaa.

Tavoitteena on saada kokonaiskuva Suomessa vireilä olevista kauppahankkeista, joilla on seudullisia vaikutuksia. Ympäristökeskuksilta kerätään tiedot myymälähankkeiden koosta ja sijoittumisesta yhdyskuntarakenteeseen sekä tiedot alueen kaavoitustilanteesta.

Lisäksi ympäristökeskuksia pyydetään arvioimaan, kuinka hyvin maankäyttö- ja rakennuslaki ohjaa kauppakeskusten sijoittumista. Kartoituksen tulokset selviävät alkusyksystä. (STT/KL)

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #500 on: 04. 06. 2008 08:08 »
Jokainen voi käydä katsomassa mitä tuhoa tällaiset tienvarsi -eli korpikauppakeskukset pitkällä juoksulla tekevät. Kaupunkien keskustat autioituvat ja slummiutuvat.
Näihin jenkkieläkerahojen avulla pykättyihin puljuihin muuten ei suomalaisilla yrittäjillä ole mitään asiaa.
Mielenkiintoista miten Vaasan kaavoittaja siihen nyt reagoi. Seliseli-selittämistä varmasti.
Niin joo, eivät tarvitse paneutua ydinkeskussuunnitteluun.  Jees…

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #501 on: 04. 06. 2008 13:01 »
Senhan tietää, miten Vaasan kaavoittaja suhtautuu.  Jos Ikea tulee Vaasaan niin J.J. Pitkämäki on lähempänä kaupunginjohtajuutta kuin koskaan aikaisemmin.

foorumihaukka

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #502 on: 04. 06. 2008 14:02 »
Näyttää  pahalta.  Todella pahalta.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #503 on: 04. 06. 2008 23:11 »
Jokainen voi käydä katsomassa mitä tuhoa tällaiset tienvarsi -eli korpikauppakeskukset pitkällä juoksulla tekevät. Kaupunkien keskustat autioituvat ja slummiutuvat.
Näihin jenkkieläkerahojen avulla pykättyihin puljuihin muuten ei suomalaisilla yrittäjillä ole mitään asiaa.
Mielenkiintoista miten Vaasan kaavoittaja siihen nyt reagoi. Seliseli-selittämistä varmasti.
Niin joo, eivät tarvitse paneutua ydinkeskussuunnitteluun.  Jees…


Älä nyt! Voiko joku kyseenalaistaa IKEAN (ja uusien automarkettien) autuuden? Sehän on melkein kuin Vaasa taivaaseen pääsisi! Sellaiset ovat äänenpainot olleet päättäjillämmea johtajillamme!

Eikö se ole sitä KEHITYSTÄ kun yksi markettyöpaikka vie 3 työpaikkaa pienemmistä kaupoista. Sitä kutsutaan tehokkuudeksi.

Työntekijät maksavat verot asuinkuntaansa, alv:t menee valtiolle. Vaasa pääsee taivaaseen!

On tullut käytyä jenkkilässä toteamassa tämä surullinen kaupunkikeskustojen slummiutuminen (päivällä toimistoja - yöllä erilaista "katukauppaa").

Ranskassa kiellettiin automarketit jo toistakymmnetä vuotta sitten.

Kuinka kalliiksi muuten täytyy bensan hinnan nousta, että ruokaa ei enää lähdetä autolla marketeista hakemaan? Onko lähikaupoille sittenkin vielä uusi tuleminen mahdollista?

Ainu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #504 on: 05. 06. 2008 05:05 »
Sitä paitsi, kun käy kaupassa kävellen tai pyörällä, ei voi viikon ostoksia kerralla tuoda, eli joutuu käymään useammin kaupassa. Ja ainakin omalla kohdallani on niin, että mitä useammin käy kaupassa, sitä enemmän tulee ostettua ns. ylimääräistä". Luulisi kauppojen hyötyvän!

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #505 on: 05. 06. 2008 06:06 »
Automarketit tuntuvat olevan pahasta. Pitäiskös IKEAlle sitten raivata tontti kaupungille? Vai onko niin että Vaasasta pitäisi rakentaa joku esimerkkikaupunki ilman isoja marketteja? Kaunosieluisuudelle ei ole paljon tilaa mykymaailmassa, ihmisten suuri enemmistö HALUAA näitä suurmarketteja, vakaat pohjalaisetkin vaeltavat laumoittain vaikka Espooseen tai Pohjanlahden perukkaan niiden perässä.
Polkupyörällä on paha käydä huonekalukaupassa vaikka olisi lähempänäkin. Niin se vain on että tätä maailmaa rakennetaan pääsääntöisesti niinkuin enemmistö tahtoo. Demokratiaa näet.

Jos Vaasan viranhaltijat nikottelevat asiassa saattaisi yhteistyöhakuinen, yritysystävällinen Seinäjoen seutu kelvata IKEAlle?
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #506 on: 05. 06. 2008 12:12 »
Ydinkeskustaan keskittyminen nostaa liikehuoneistojen
hinnat pilviin ja hyötyjä on se muutama joka vuokraa tiloja.  Hajasijoitettuna
ei synny erityistä kallista vuorkrapaikkakeskittymää.  Asukkaat eivät myöskään
kaikki asu keskustassa vaan ovat hajasijoittuneet ympäri kaupunkia.  Keskustan
kalliilla vuokrapaikalla toimii silloin vain todella hyvällä liikeidealla sekä
paljolla asiakaskäynnillä toimiva yritys.  Sellainen yritys toimii yhtä hyvin
edullisemmallakin vuokralla.   Vaikkakin suosisin vanhanmallista pikkukauppojen
verkkoa, näyttää siltä, että automarketit ovat tulleet joten hajasijoitetaan niitä. 
Turha niitä on ympätä jo ahtaaseen keskustaan.  Hajasijoittamalla luodaan pohjaa
laajentuvaan Vaasaan.  Kai jokainen tietää, että Vaasahan vain laajenee.  Väkiluku
on nyt ennätyslukemissa eikä mikään viittaa siihen, että se vähenisi.

Ydinkeskusta on muutenkin hinnoiteltu ulos niin eletään sen mukaan.
Muuten en ota kantaa tuohon Ikean sijoitukseen koska en tunne sen muita
vaikutuksia.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #507 on: 05. 06. 2008 15:03 »
Duoda, duoda..
Noin 45 % keskustan asukkaista on vanhuksia ja eläkeläisiä ja vain puolella heistä on auto.  Kaikki tarvitsevat kuitenkin autoa tarpeellisten tavaroiden hankkimiseen.  Jos elintarvikeliikkkeet katoavat keskustasta niin jäljelle jäävällä puoliskolla on tasan kaksi mahdollisuutta:  joku hankkia auto (jos pystyvät ajamaan) tai suorittaa ostokset taxilla.

Kaupunki jakaa heille varmasti txisetelit siitä ilosta että saadaan IKEA ja sen yhteyteen KPO:n marketti.

AD

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #508 on: 05. 06. 2008 16:04 »
En nyt aivan ole ymmärtänyt tätä kauppojen levittämistä kauaksi keskustasta vieläkään.
Ensiksikin
- kuka tästä tulee eniten hyötymään, nähdäkseni ne jotka käyvät autoilla töissä Vaasan ulkopuolelta.
- miten käy Vaasan keskustan, oma näkemykseni on että se näivettyy.
- väestö ikääntyy, kaupunkilaisten kaupassakäyntimahdollisuudet heikkenevät.
- onko jokin Ikea, Bauhaus, Biltema jotain laatua kuten jossain täällä kirjoitettiin, mielestäni täyttä itseään
- ympäristötekijät, miten voi olla mielekästä ajella kymmeniä, jopa satoja kilometrejä kauppoihin kun      lähikaupat ovat tuhoutuneet
- onko ihmisiltä kadonnut totaalisesti sekä järki että todellisuus, on vain tullut epäilys moinen,,,

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #509 on: 05. 06. 2008 16:04 »

juntti

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #510 on: 05. 06. 2008 17:05 »
en mie lue
sen on kirjoittanut
joku vanha pieru

t. uusi aalto

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #511 on: 07. 06. 2008 14:02 »
Kaupunkirakentamisessa on ollut jo pari vuosikymmentä muodikasta levittää asutusta ja palveluita veden ääreen. Vanhoissa Keski-Euroopan joki- ja merikaupungeissa se on käynyt päinsä vain valtaamalla toimettomaksi jääneitä satama-alueita, kirjoittaa Rakennuslehti,

Miten Vaasassa?  Halmesmäen tontti, Öljysatama, Sokerin alue?  Hampurissa satama-aluetta suunnittelee suomalainen arkkitehtitoimsto Brunow & Maunula.  Olisiko heillä joatain annettavaa Vaasalle?

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/lehtiarkisto/3265.html

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #512 on: 07. 06. 2008 18:06 »
Automarketit tuntuvat olevan pahasta.

Polkupyörällä on paha käydä huonekalukaupassa vaikka olisi lähempänäkin. Niin se vain on että tätä maailmaa rakennetaan pääsääntöisesti niinkuin enemmistö tahtoo. Demokratiaa näet.


Automarketit ovat todistetusti erittäin pahasta. Täällä tehdään samat virheet kuin muualla. Onneksi pientä heräämisen merkkiä on ympäristöministeriössä.

Huonekalukaupat on eri juttu. Ellei sen viereen päästetä myös ruokakauppaa (=automarket).

Ei se demokratiaa ole. Se on rahan valtaa. Raha osaa maasutta päätäjät - sehän on juuri nähty.

"Kansa" luulee, että automarketit on sille hyväksi, se juoksee maninosten ja joukkojen perässä. Yhteiskunnalle (veronmaksajille) ne tulee kalliiksi.

Mitä satama-alueeseen tulee niin Kantakaupungin asukayhdistys/Halmeen Askohan siitä juuri piirsi luonnoksen. Asuntoja sinne eikä puistoon.

Offline Mayvor

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #513 on: 07. 06. 2008 19:07 »
Minä kyllä ymmärrän Heikki Lamminmäen kirjoituksen niin, että hän on huolissaan siitä kuka maksaisi Ikean tontilla olevien kiinteistöjen lunastamisen ja purkamisen. Ei ainakaan verorahoilla tätä tulisi toteuttaa. Toisaalta hän peräänkuuluttaa tasa-arvoa kaupungin yrittäjiä kohtaan. Tämän lisäksi hän ilmaisee mielipiteensä, että kaupungin on myös huolehdittava infrastruktuurin kehittämisestä. Onko tässä jotain vikaa?

Uskon. ettei kenelläkään tässä kaupungissa olisi mitään sitä vastaan, että Ikea tulisi Vaasaan.. Ikea avaa aivan toisenlaisia mahdollisuuksia imuroida asiakaita maakunnasta kuin mikään muu kauppakeskus. Tästä  asiasta tuskin kukaan on tässä kaupungissa eri mieltä. Mutta yhtä selvää on myös se tosiasia, että on olemassa myös negatiivinen aspekti ja vaaran merkit. Nimimerkki Vanha P. on jo oman huolensa tästä esittänyt omalla tyylillään. Uskon myös ettei kukaan voi väittää tosissaan, että tällainen vaara kuten ydinkeskustan autioituminen ja siellä liikenteen kasvattaminen ei olisi totta.
Mistä johtuu tämä tarve, että ihmiset jotka ilmaisevat huolensa Ikean yhteyteen tulevan kauppakeskittymän seurauksista leimataan heti Ikean vastustajaksi tai ikuiseksi valittajaksi?
Tämä enteilee pahaa.
Tapio Osala on jo ihan oikein huomauttanut, että esim. Ranskassa tällainen kehitys on laissa kielletty. Ranskalaisilla on siihen todella hyvät syyt, koska väestöpoliittiset seuraukset voisivat olla liian raskaat. Huonot kokemukset ovat pakottaneet ranskalaiset tähän.
Myös muualla Euroopassa tilanne on samankaltainen. Englannissa ja Saksassa ovat ympäristö-organisaatiot ja kaupunginsuunnittelijat vaatineet kovaäänisesti, että negatiiviset seuraukset tulisi minimoida keinolla millä hyvänsä. Ei siellä kukaan väitä (toisin kun meillä) ettei tällaisia negatiivisia seurauksia olisikaan.

Koko Ikea-keskustelu pyörii valitettavasti aivan nurinkurisesti. Ei ole olemassakaan ketään jolla olisi jotain Ikean  Vaasaan tuloa vastaan. Päinvastoin kaikki olisivat iloisia. Mutta minkälainen kauppakeskittymä on syntymässä Ikean rinnalle ja mikä tämän vaikutus on esim. ydinkeskustan kehitykselle. Tästä meidän oikeastaan tulisi keskustella.
Ikeasta huolensa ilmaisevien ihmisten suut saadaan tukkoon vaan tokaisemalla ”Jaa onko sulla jotain Ikeaa vastaan, kyllä olet pöljä.”

Tämä menettelytapa on oikeastaan jo täysin vanhentunut mutta jostain kumman syystä se toimii edelleen hämmästyttävän hyvin ja sitä halutaan käyttää, miksi?.

Nimimerkki Foliohattu väittää:
Ote: Tällaisella korporatismilla on aina kääntöpuolensa ja vaarana on, että kourallinen virkamiehiä pääsee päättämään liikaa siitä mille yrityksille miljoonat jaetaan ja kenelle ei.

Hienosti ja taitavasti sanottu: Näinhän juuri tässä on tapahtunut ja on olemassa vaara, että vastaisuudessa näin tullaan toimimaan aina.

Nimimerkki Analyyssi kirjoittaa:
Ote:
Siinä kyllä joku pienempi, saamattomampi (anteeksi sanavalinta) jää jalkoihin. Sehän on tietenkin valitettavaa. Mutta vapaassa kilpailussa tälläinen ei ole tavatonta. Parhaat selviävät, aina.

Näin juuri väitetään aina kun yhdeltä yrittäjältä on otettu täysin harkitusti elinmahdollisuudet pois
ja anteeksiannon ja lähes synninpäästön muodossa selitetään, että semmoista on vapaa markkinatalouselämä. Uskooko todella joku vielä tähän soopaan?

En minäkään usko, että Ikea tappaisi jonkun muun yrittäjän tässä kaupungissa, mutta kaikki muut
kauppa- keskittymät Ikean rinnalla aivan varmasti tulisi tappamaan ja rajusti, mikäli varotoimenpiteisiin kaupungin puolesta ei ryhdytä.
Kieltämättä minäkin olen huolestunut siitä, että meidän virkamieskunta ei varaudu siihen kompensaatiovaatimukseen mihin nimimerkki: Canis Satrapis viittaa, siitä yksinkertaisesta syystä, ettei tämä kuulukaan enää ZeiZei P:n hoidettavaksi.

Toivoisin todella, että ikärasistiset halveksuvat viitteet mummojen kahvi- ja näkkileipä paketin ostomahdollisuuksista ydinkeskustassa jätettäisiin pois, mutta tarkoitushakuistahan tämäkin on, mutta mitä silla haetaan?

Toivon hartaasti  palaamista asiakeskusteluun ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, muutenhan syyllistymme tähän itse.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #514 on: 07. 06. 2008 21:09 »
IKEA keskustelun yhteydessä on alettu puhua myös suurista päivittäistavaramarketeista.

Monet valittavat sitä, että isot marketit ovat huono asia ja keskustassa sijaitsevat pikkukaupat hyvä. Osa kehui Ranskaa siitä, että siellä on rajoituksia isojen markettien rakentamiseen. Tämä on totta, näin se on ollut pitkään (tätä sääntelyä ollaan tosin tällä hetkellä purkamassa). Suurelta osin juuri tästä syystä elintarvikkeiden hinnat ovat Ranskassa erittäin korkeita verrattuna muihin Euroopan maihin. Mukava juttu kiireettömälle ja varakkaalle kotirouvalle, mutta vähemmän mukava köyhälle perheelliselle?

Mitä marketteihin, markkinoihin sekä ihmisten vapauteen valita ostospaikkansa - en lähde tähän uudelleen kirjoittamaan mitä mieltä olen asiasta. Aloitin tästä kokonaan oman ketjunsa viime vuonna. Lukekaa ihmeessä läpi ja kommentoikaa mitä mieltä olette. Eli automarketeista, IKEA keskustelu jatkukoon omassa osiossaan.

Uusien automarkettien rakentamisesta, puolesta ja vastaan

Analyyssi

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #515 on: 09. 06. 2008 07:07 »
Quote from: Mayvor

Nimimerkki Analyyssi kirjoittaa:

Ote:
Siinä kyllä joku pienempi, saamattomampi (anteeksi sanavalinta) jää jalkoihin. Sehän on tietenkin valitettavaa. Mutta vapaassa kilpailussa tälläinen ei ole tavatonta. Parhaat selviävät, aina.

Näin juuri väitetään aina kun yhdeltä yrittäjältä on otettu täysin harkitusti elinmahdollisuudet pois ja anteeksiannon ja lähes synninpäästön muodossa selitetään, että semmoista on vapaa markkinatalouselämä. Uskooko todella joku vielä tähän soopaan?

En minäkään usko, että Ikea tappaisi jonkun muun yrittäjän tässä kaupungissa, mutta kaikki muut kauppa- keskittymät Ikean rinnalla aivan varmasti tulisi tappamaan ja rajusti, mikäli varotoimenpiteisiin kaupungin puolesta ei ryhdytä.


Olen edelleen samaa mieltä. (Täsmennetään sen verran, että kirjoittaessani tuota en miettinyt pelkästään Ikeaa, vaan Vaasan kiilpailutilanetta kokonaisuudessaan.) Tässä nykyajan kehityksessä kaikkein vääristyneintä on kauppapaikkoihin investoivat isot kiinteistöyhtiöt. Ne rakentavat suuria yksiköitä ja yrittävät saada (hyviä) vuokralaisia miljoonahalleihinsa.

Kilpailu olisi paljon aidompaa, mikäli hallin rakentaja olisi aina itse kaupan pitäjä. Harkintaa olisi enemmän. En siis povaa valtavan suurta tulevaisuutta linja-autoasemalle tulevalle liikekeskukselle tai vaihtoehtoisesti sen kanssa kilpaileville liikkeille. Ikealle (ja Bauhausille, Terralle) ehdoton kyllä, mutta muusta en ole niin vakuuttunut.

Tämän linja-autoaseman uusien kauppojen kanssa kilpailevat vanhat liikkeet, toimivat pääsääntöisesti edullisemmissa tiloissa. Pienenkin taantuman tullessa, pudotuspeli sitten alkaisi. Vanhat kauppiaat siis pystyisivät paremmin vastaamaan hintakilpailuun. Edellyttäen, että liikevaihtoa olisi jäljellä tarpeeksi.

Ikea siis tuo kauempaakin uusia asiakkaita. Tavallinen kauppakeskus linja-autoasemalla taas syö suoraan vanhoja kauppoja, (ja itseään) mutta vastaavasti ei tuo tullessaan paljon uusia asiakkaita. Voin olla hieman väärässäkin, kun en vielä tiedä minkälaisia elämyksiä sinne tulee. Kilpailutilanne kuitenkin konkretisoituu. Joku siinä silloin jää jalkoihin. Vanha tai uusi.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #516 on: 09. 06. 2008 12:12 »
Lainaus Analyyssi

Quote
Tämän linja-autoaseman uusien kauppojen kanssa kilpailevat vanhat liikkeet, toimivat pääsääntöisesti edullisemmissa tiloissa. Pienenkin taantuman tullessa, pudotuspeli sitten alkaisi. Vanhat kauppiaat siis pystyisivät paremmin vastaamaan hintakilpailuun. Edellyttäen, että liikevaihtoa olisi jäljellä tarpeeksi.

Tämähän on markkinataloutta aidoimillaan,eiköhän Vaasassa ole jo menty tarpeeksi kauan vahoilla eväillä.

Onhan se raju herätys vanhoille Vaasalaisille kauppiaille kun uutta verta pukkaa kehiin, toisaalta se panee yrittämään entistä kovemmin.

Ja toisaaalta onhan näillä keskustan kauppiailla mahdollisuus mennä vuokralle Ikean tai tähän linja-autoasemalle syntyvään ostosparatiisiin...

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #517 on: 09. 06. 2008 18:06 »
Tämä viesti tuli sähköpostissa tänään klo. 19.27

Kysymys ostoskeskusten sijoittamisesta on kuuma aihe koko Euroopassa.  Asiasta käydään vilkasta keskustelua kaikkialla EU:sssa.  On olemassa kova paine siihen suuntaan, että virheinvestoinnista johtuvat ( korpimarketit ja vastavat) ongelmat voitaisiin poistaa.  Juuri näihin liittyvät uusinvestoinnit ovat nostaneet ruoan hinnan yli sietorajan.

Täällä Suomessa argumentoidaan, että nämä korpikeskukset laskevat ruoan hintaa. Asia on juuri päin vastoin.  EU:ssa säädetään nyt asiasta lakia mutta täällä ei siitä juuri keskustella.

Lue tämä linkki:
http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/Berliner-Wirtschaft-Einkaufszentren;art132,2505203
 
Virheistä voi oppia

Saksassa tehtiin samanlaiset virheet joita nyt tehdään Suomessa. Ranskassa osattiin varautua haittoihin lakimuutoksella. Argumentointi, että vain suuryksikössä olisi hintataso alhaisempi ja valikoima suurempi on osoittautunut täysin vääräksi.
 
Saksalaiset osat tunnetusti nuukia ja osaavat laskea. Kuinka kävikin niin, että suuriyksiköt kaupungin laidalla, ( niitä kutsutaan siellä nimellä rasva-vyöhyke) ovat hätää kärsimässä ja joutuvat nyt rajusti investoimaan saadakseen ihmiset houkutelluiksi takaisin suojiinsa.

Lnkin otsikossa todetaan:

Bunte Träume auf der grünen Wiese
Einkaufszentren im Umland von Berlin werden modernisiert, um für Kunden wieder attraktiver zu werden - denn die kaufen lieber in der Stadt ein.

eli

Kukkaiset unelmat vihreällä niityllä
Ostokeskuksia Berliinin laidalla modernisoidaan nyt, että ne tulisivat asiakkaille houkutteleviksi, koska ihmiset suorittavat ostoksensa  mieluimmin keskustassa.

Nuo vihreät niityt

”In den 90er Jahren fuhren die Berliner massenweise hinaus zu den damals neuen Shoppingcentern auf der „grünen Wiese“. Bald kehrte sich dieser Trend um, weil immer mehr Einkaufszentren in der Stadt eröffneten und den Kunden kürzere Wege boten. Laut Studien geben Brandenburger inzwischen deutlich mehr Geld in Berlin aus als die Berliner im Umland. Deshalb wollen sich Center im sogenannten Speckgürtel jetzt modernisieren”

eli

90-luvulla Berliiniläiset ajoivat massoittaen ulos kaupungista uusiin siellä vihreällä niityillä oleviin ostoskeskuksiin. Mutta nopeasti trendi kääntyi, koska aina vain enemmän ostoskeskuksia avattiin ydinkeskustassa ja siellä tarjottiin lyhyempiä reittiä. Tilaston mukaan Berliinin maakunnan ihmiset jättävät rahaa nyt enemmän Berliinin keskustassa kun itse Berliiniläiset kaupungin laidalla. Tästä syystä ostoskeskukset ”rasva-vyöhykkeellä” haluavat nyt modernisoida.

Oli täysi harhaluulo, että ihmisten ostoskäyttäytymistä säätelee vain halpa hinta ja valikoimien suuruus, niin kuin Suomessa luullaan.

Olen täysin varma että trendi takaisin miellyttäviin ja ostosnautintoja tarjoaviin ydinkeskutan ostokeskuksiin on tulossa myös Vaasaan.  Tosin kaupungin suunnittelijat voivat ymmärtämättämyydesssään  tehdä tämän mahdottomaksi.  Se olisi kaupungille ja kaupunkilaisille suuri tappio.

Vanha P.
« Last Edit: 09. 06. 2008 18:06 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #518 on: 09. 06. 2008 19:07 »
Lainaus Toope

Quote
Duoda, duoda..
Noin 45 % keskustan asukkaista on vanhuksia ja eläkeläisiä ja vain puolella heistä on auto.  Kaikki tarvitsevat kuitenkin autoa tarpeellisten tavaroiden hankkimiseen.


Tuskinpa tavaran kuljetus Ikeasta Vaasan alueella kotiin on mikään ongelma,tuleehan ne huonekalut Ilmajoeltakin Vaasaan ihan nätisti.

Lainaus Vanha P.(Vaasalainen)


Quote
Oli täysi harhaluulo, että ihmisten ostoskäyttäytymistä säätelee vain halpa hinta ja valikoimien suuruus, niin kuin Suomessa luullaan.

Ei täällä mitään luulla, TUURI on oiva esimerkki juuri siitä mitä merkitsee hinta ja tavaran määrä ja saatavuus, Stogmanin jälkeen suurin myynti Suomessa ja vieläpä keskellä peltoaukeita..

Saksassa ilmeisesti nämä luulivat ihmisten olevan tyhmiä ja korottivat itsensä ulos markkinoilta hinnoillaan...että silleen!!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #519 on: 09. 06. 2008 19:07 »

Ei täällä mitään luulla, TUURI on oiva esimerkki juuri siitä mitä merkitsee hinta ja tavaran määrä ja saatavuus, Stogmanin jälkeen suurin myynti Suomessa ja vieläpä keskellä peltoaukeita..
Voiko tuota enää paremmin sanoa.  Puhukoon dokumentti puolestaan.
Kyllä se on hinta joka määrää.  Meillä myynnin alalla koulutetaan kaikkea muuta
mutta eiköhän tuo Keskinen ole aika hyvä esimerkki. 

Hyvä exä.  Taas plussa minulta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.