Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138334 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #400 on: 27. 11. 2007 16:04 »
Tein aikoina aloitteen asemakaava-alueella olevista rakentamattomista tonteista. Silloin niitä löytyi noin 300. Rakentamiskehoituksen antaminen ja rakennuksen valmiiksi saattamiseen kuluu aikaa. Aloitteeni kaatui kun syyksi löytyi rahapula.

Rakentamiskehoituksen jälkeen aikaa rakentamisen aloittamiseen annetaan 3 vuotta jonka jälkeen rakennuslupa on voimassa 5 vuotta.

Jos rakentamista ei aloiteta tässä ajassa syntyy kaupungille velvolisuus lunastaa ko tontti käypäänhintaan. Tarkoittaa markinahintaa.

Olen joka tapauksessa edelleen samaa mieltä Rakentamiskehoituksen antamisesta, sen pitkästä tiestä huolimatta. Sillä varsinkin omakotitonttien kunnallistekniikan rakentamisen kustannukset eivät tule katettua kahdenkaan sukupolven aikana.

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #401 on: 27. 11. 2007 20:08 »
Voisiko kaupunki antaa myös korjauskehoituksia? Autiotalot (joita löytyy jopa Vöyrinkaupungilta) häiritsevät omaa silmää paljon enemmän kuin rakentamattomat tontit.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #402 on: 28. 11. 2007 09:09 »
Tein aikoina aloitteen asemakaava-alueella olevista rakentamattomista tonteista. Silloin niitä löytyi noin 300. Rakentamiskehoituksen antaminen ja rakennuksen valmiiksi saattamiseen kuluu aikaa. Aloitteeni kaatui kun syyksi löytyi rahapula.

Onpas tässä varsin erikoinen “ongelma” Vaasalla. Rakentamattomia tontteja on liikaa!? Kustannussyistä asialle ei kuitenkaan haluta tehdä mitään.

Valitetaan tonttipulaa ja sitä, että kaupunkiin työn perässä muuttaville ei löydy rakennusmaata ja vanhojen talojen hinnat ovat pilvissä. Kuntaliitosten perään valitellaan kun veronmaksajat karkaavat naapurikuntiin.

Rakentamattomia tontteja on liikaa. Kustannussyistä asialle ei kuitenkaan tehdä mitään. Ihan sama miten monta kertaa tämän toistaa ääneen, ei siltikään mene meikäläisellä jakeluun.

Onko kyseessä puhdas aivopieru vai keinotekoisesti luotu puute rakennusmaasta? Onko tarkoituksena se, että rakennusliikkeille saadaan padottua reilusti kysyntää, jotta ylihinnoitellut asunnot viedään käsistä ilman sen kummempia ponnisteluita myynnin osalta?

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #403 on: 28. 11. 2007 09:09 »
Oletko lukenut tämän päivän Pohjalaisen ? Siellä asia selvitettiin aika hyvin. Siis yksityisillä ihmisillä on Vaasan kaupungin kaavoitetuilla alueilla 127 rakentamatonta tonttia. Jostain syytä näitä ei ole haluttu rakentaa tai myydä eteenpäin tontin tarpeessa oleville. Onkohan tässä varattu tonttia naapurille tai jotain tai sitten vain halutaan, että naapurit eivät ole heti tuvan klasin alla...

Joka tapauksessa kaupunki on päättänyt antaa näille tontinomistajille rakennuskehotuksen. Ellei mitään tapahdu on kaupungilla oikeus lunastaa tontti itselleen kolmen vuoden kuluttua markkinahintaan.

Ihan hyvältä vaikuttaa minusta. Saadaan nämä meidänkin naapuruston rakentamattomat pöheiköt siistittyä.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #404 on: 28. 11. 2007 16:04 »
Kyllä tässä Vaasan tonttipulassa tulee meikäläinenkin vainoharhaiseksi, miettiessään syitä tähän tilanteesee. Syitä löytyy monen moista, mutta kyllä yksi syys omakotitonttien puutteeseen on ja tulee olemaan kaavoituksessa kerrostalojen ja yritystonttien suosiminen.  Myös silllä on ollut ja on edelleen merkitystä kenen omistuksessa kaavoitettavat alueet ovat, eli maanhankinta kaupungin omistukseen on ollut "larskan" jälkeen jäissä.

Nyt on kuitenkin tulossa ajanjakso jolloin kerrostaloasunnot eivät käy kaupan kuten oli vielä vuosi sitten. Korkojen nousu ja inflatoorinen kehitys suunta on ajamassa kaiken rakkentamisen lamaan. Vain varakkaimmat ja hyvätuloiset pystyvat uudisrakentamiseen.

Tätä taustaa vasten on Vaasan kaupungin kaavoitus saatava vauhtiin myös omakotitonttien saamiseksi. Niitä tarvitaan seuraavan noususuhdanteen alettua, sillä maaseudun väki tuppaa silloin kaupunkiin. Siperia opettaa!

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #405 on: 28. 11. 2007 17:05 »
Suomen Rehun alueen vanhojen rakennusten purkutyöt alkavat joulukuussa. Varsinaisiin rakennustöihin SRV uskoo tämän hetken arvion mukaan pääsevänsä alkukesästä.

- Neuvottelemme parhaillaan useiden sekä liike- että toimitilojen käyttäjien kanssa, sanoo projektikehitysjohtaja Timo Palkonen SRV:stä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #406 on: 01. 12. 2007 12:12 »

Kenen aloitteesta ja miksi rantamyllyn siiloille haettiin aikoinaan museoviraston suojelupäätöstä?

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #407 on: 01. 12. 2007 16:04 »
Siilot suojeltiin asemakaavalla vuonna 2000 tarkoituksena muuttaa ne opiskelija-asunnoiksi. Kaavaa ei kuitenkaan ole toteutettu, sillä siilojen rakenteet todettiin kolme vuotta myöhemmin sisältävän terveydelle haitallisia mikrobikasvustoja.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #408 on: 01. 12. 2007 17:05 »
Topin Rinki
<>Topi Nieminen (77) muistaa että ajatus ”Topin Ringistä” syntyi joskus 1999 paikkeilla kun Vaasassa ryhdyttiin puhumaan automarkettien rakentamisesta Kivihakaan.

-Liikun mielelläni kaupungilla varsinkin kesäisin ja huomasin, että torinvarren rakenteesssa on mahdollisuus rakentaa kulkureitti, jota ihmiset voivat kulkea kuivin jaloin torin ympäri. Ajatuksenani oli, että keskustaan ostoksille ja viihtymään tulevat voivat jättää päällysvaatteensa autoon toriparkissa ja lähteä sen jälkeen vaeltelemaan<

Alatori
Olin eilen iltakävelyllä ja huomasin että Alatorin kauppiasgalleria oli avattu.  Ensi tutustuminen ei juuri sykähdyttänyt mutta vaimo oli kovasti otettu uusista rättikaupoista.

Tässähän on nyt toteutuneena ainakin osa ns. Topin Ringistä.  Kun vielä saadaan kulkuyhteys Vaasanpuistikon alitse Kauppa-halliin ja sieltä Kauppapuistikon alitse Kauppapuistikko 16:n Foorumiin (joka tulee tietysti kattaa) ja sieltä Reell Centeriin ja Rewel Centeristä Hartman Galleriaan ja sieltä Citariin niin Topin rinki on valmis ja Vaasalla on näyttää jotain sellaista mitä muuualla Suomaessa ei ole.


Topin Rinki
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/128-Topi-Nieminen.html

Kaj Ericsson
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/132-Kaj-Ericsson.html
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #409 on: 29. 01. 2008 14:02 »
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id81214.html

Quote
Vapaavuori: Ilmastonmuutoksesta täyskäännös kaavoitukseen
Julkaistu 29.01.2008, klo 14.10 (päivitetty 29.01.2008, klo 14.22)

      Suuri osa Suomesta on rakennettu ilmastopoliittisesta näkökulmasta väärin, totesi asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok) puheessaan Asuntomarkkinat 2008 -seminaarissa Helsingissä.
Asunnoista suuri osa on rakennettu autoilun ehdoilla, eikä ilmastoulottuvuutta ole otettu tosissaan, Vapaavuori sanoi. Koska yhdyskuntarakenne on hajallaan, ei esimerkiksi autokannan kehitys vähennä ilmastopäästöjä, sillä autoilun kasvu syö päästövähennykset.

Vapaavuoren mukaan ilmastohaaste vaatii Suomelta voimakasta suunnanmuutosta kaavoitukseen. Kaupunkirakennetta on tiivistettävä siten, että joukkoliikenteen käyttäminen olisi helpompaa ja tarve oman auton käyttöön pienempi.

Jos autoilu ei näillä keinoin vähene riittävästi, on hänen mukaansa tarkasteltava järeämpiäkin keinoja, kuten ruuhkamaksuja. Jos ruuhkamaksuihin päädytään, ne tulisi kohdentaa pääkaupunkiseudun ulkokehälle, ministeri esitti.

Vapaavuori esittää myös raideliikenteen käytön lisäämistä ja uusia raideliikenneyhteyksiä erityisesti pääkaupunkiseudulle. Asuntotuotantoa on keskitettävä kasvukeskuksiin ja niissä on painotettava joukkoliikenneyhteyksien varrelle sijoittuvaa täydennysrakentamista.

Suomen yhdyskuntarakenne on Vapaavuoren mukaan hajautunut monista eri syistä. Kuntarakenne on pirstaleinen ja ylikunnallinen suunnittelu riittämätöntä. Kuntien maapolitiikka on passiivista ja päätöksenteko lyhytjänteistä. Päättäjillä ei ole liioin ollut riittävää ymmärrystä ja tietoa niistä kustannuksista, joita yhdyskuntarakenteen hajautuminen aiheuttaa. Hajautumista lisäävät eräät verosubventiot sekä kansanluonne ja kulttuuri.

Ruotsissa ja Norjassa taajamien väestötiheys oli vuonna 2000 noin 2,5-kertainen Suomeen verrattuna.

Vaasallakin on raiteet käytössä, jos kuntaliitosten jälkeen on kiinnostusta niitä hyödyntää. Periaatteessa rakentamisen voisi keskittää radan varteen aina Tervajoelle saakka, pidemmällekin. Tervajoelta on vajaa puolen tunnin junamatka Vaasan keskustaan. Rakennettavaa maata riittäisi nykykasvuvauhdilla ikuisuudeksi.
« Last Edit: 29. 01. 2008 14:02 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #410 on: 29. 01. 2008 15:03 »
Tätä Vapaavuoren avausta kun miettii on vaasalaisten mukavihreiden politiikka vähintäänkin erikoista.

Miksi estää kaavoitus kaupungin alueella? RKP:n pyhällä maalla, pari kilsaa torilta, löytyy tilaa asuttaa vaikka koko Pohjanmaan väestö. Radan varteen, kuten lammaspaimen ehdotti, voitaisiin asuttaa toinen mokoma. Ei täällä tilasta ole puutetta. Jos siltä tuntuu, karttaa vilkaisemalla voi tilanteen todeta verraten helposti.

Vaikuttaa siltä, että kaavoitusta jarrutetaan ja sabotoidaan järjestelmällisesti. Miksi? Jotta kourallinen rakennusliikkeitä saisi hankkeistaan mahdollisimman kovan tuoton? Jotta Vaasan alueelle ei muuttaisi lisää suomenkielistä väestöä? Joku muu yhtä absurdi ja tyhjästä tempaistu perusteeton väite?

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #411 on: 30. 01. 2008 04:04 »
Valitetaan tonttipulaa ja sitä, että kaupunkiin työn perässä muuttaville ei löydy rakennusmaata ja vanhojen talojen hinnat ovat pilvissä. Kuntaliitosten perään valitellaan kun veronmaksajat karkaavat naapurikuntiin.

Tämä ongelma on maan laajuinen, markkina ei kykene toimimaan kun suomen keskusjohtoinen yhteiskuntarakenne, markkinatalouden rinnalla,  syö suurimman osan talouskasvusta ja tuottavuuden kasvusta. Siksi kun ylläpidetään rakenteita joilla ei kukaan mitään tee,  eikä tarvitse. Rakennustoiminnan/tukijärjestelmien  kautta yhteiskunta saa merkittävässä määrin sitä tuloa  joka nostaa yleisiä kustannuksia,  mutta ei tuota lisäarvoa tuottavuuden paranemisena. Jota voisi olla esimerkiksi yhteiskuntarakenteen tiivistyminen. Tuo taas toteutuakseen tarvitsisi kohtuullisen hintaisia asuntoja  joita markkina voisi hyödyntää, eli  hinta ei olisi ostajan ulottumattomissa.

Nyt järjestelmä on viritetty lähinnä instituutionaalisia tarkoitusperiä tukevaksi. Joista merkittävimpiä ovat eläkesäätiöt, ja vakuutustoiminta. Kun markkinatalous kohtaa nuo loputkin linnakkeet niin kansallisvarallisuudet saattavat hävitä kuin tuhka tuuleen. Siksi hallittu järjestelmän purku pitäisi tehdä viipymättä, riskeerata ei saisi enään yhtään. Viivytelty on jo viisitoista vuotta, täysin suotta. Kyllä suomessa voidaan turvallisesti siirtyä normaaliin oikeistolaiseen talous ja sosiaali politiikkaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #412 on: 30. 01. 2008 06:06 »
Vaasan keskustan pysäköintiongelmat saattavat ratketa kerralla vuoteen 2010 tai 2012 mennessä. Maan alle ja päälle suunnitteilla olvien parkkihallien ja pysäköintitalojen lisäksi kaupunginvaltuutettu Heikki Lamminmäki ehdottaa palokatuja pysäköintialueiksi.

Pisimmällä suunnitelmat ovat rakentaa n. 400 auton pysäköintihalli Rauhankadun ja Vaaanpuistikon yhdistävän palokadun alle. Tämän lisäksi on julkisuudessa ollut kaksi muuta suunnitelmaa: yksi pysäköintihalli tulisi teatterin kortteliin ja toinen kirjastoa vastapäätä radan varteen.
Kolmas on vielä julkistamaton jättimäinen suunnitelma n. tuhannen autopaikan rakentamisesta Halpa-Halli - Wasa Gallerian alueelle maan alle.

-Suunnitelmissa on n. 400 velvoitepaikan ja n. 600 vapaan paikan rakentaminen sanoi toimitusjohtaja Pentti Tarpio tänään aamulle.

Blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/621-Palokaadaut-parkkipaikoiksi.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #413 on: 30. 01. 2008 08:08 »
Jassoo. vaasalaisia.info tempaisi taas kerran skoopin:

"Kolmas on vielä julkistamaton jättimäinen suunnitelma n. tuhannen autopaikan rakentamisesta Halpa-Halli - Wasa Gallerian alueelle maan alle.

-Suunnitelmissa on n. 400 velvoitepaikan ja n. 600 vapaan paikan rakentaminen sanoi toimitusjohtaja Pentti Tarpio tänään aamulle
."

Mitä tämä tarkoittaa muuta kuin että parkkiluolasto (onko termi oikea?) levittäytyisi Asemakadun - Vaasanpuistikon risteyksestä aina Rewell Centerin takaseinään saakka niin syvällä että sieltä nouistaisiin ylös Rewelliin tai toriparkkiin?

Nyt suunnitteilla olevat pysäköintihallait, pysäköintialueet ja -talot ovat  vain postimerkkisuunnitelmia.

Nyt viimeistään koko pysäköintiongelma ja keskustan laajentuminen olisi nähtävä yhtenä kokonaisuutena.



Offline Vilperi

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #414 on: 30. 01. 2008 08:08 »
Olipas hieno, sykähdyttävä uutinen! Toivottavasti suunnitelma saa arvoisensa vastaanoton; tässä on todellinen vastaus moneen ongelmaan ja se olisi toteutuessaan yksi todella tärkeä elementti keskustan pysyvässä kehittymisessä!

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #415 on: 30. 01. 2008 09:09 »
Aivan käsittämätöntä että tässä parkkipaikkajutussa ei ole kysytty Vaasan suuren vsionäärin Jorma J. Pitkämäen mielipidettä. 

Blogissa aikoinaan julkaistusta Pitkämäen haastattelusta voi lukea että esimerkiksi Kondishankkeen eteneminen on kiinni parkkipaikoista ja tänään sitten kuultiin Pentti Tarpion vastaus.

Pitkämäki uskoo autoihin ja kaupungin kasvuun.  Se on vain positiivista  Muutoinkin on tämä päivän uutisten perusteella syytä lukea mitä paikallinen oraakkeli ennustaa.

Blogin juttu
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/144-Jorma-Pitkaemaeki.html

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #416 on: 30. 01. 2008 09:09 »
kaupunginvaltuutettu Heikki Lamminmäki ehdottaa palokatuja pysäköintialueiksi.
Tuota en pidä hyvänä ajatuksena. Keskustan kerrotalojen pihat ovat usein ihmisille kelpaamattomia, pieniä ja autojen täyttämiä. Palokadut voivat olla viihtyisiä IHMISILLE ja ennen kaikkea lapsille tarkoittuja, autoista vapautettuja alueita. Talvella sitten osin veneiden säilytyspaikkoja.

Itse kuljen paljon palokatuja pitkin ja niin tekevät monet muutkin. Koiren ja kissojen ulkoiluttajia näkee aina. Olisi harmillista jos ne olisivat vain asvaltoituja P-alueita.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #417 on: 30. 01. 2008 10:10 »
Ei pojat enää pelaa futista pränkillä, eivätkä tytöt hyppää naurua tai  "rinttaa".  Ei palokatujen tarvitse olla asvaltilla päällystetyjä.  Niistä voisi kehittää todelisia keitaita penkkeineen, istutuksineen ja autopaikkoineen.

Taitavalla suunnittelulla niistä saisi todellisia keitaita Vaasaan. Palokadut voisi yhdistää taitavasti tonttien läpi kulkeviin kujantaisiin ja näin kaupungin sisäinen liikenne saisi aivan uuden ulottuvuuden.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Jorma Kovanen

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 82
  • Gender: Male
  • Älä haaveile elämääsi, vaan elä haaveesi...
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #418 on: 30. 01. 2008 10:10 »
Suunnitella voi kaikkea... Jopa tarjoutua itse rahoittamaan ja tekemäänkin kaikkea...
Mutta tämän "mädän"kaupungin "käsijarru"päättäjät kumoaa kuitenkin sen asian... Ei täällä mitään uutta saa tehdä...Annetaan jopa uskoa ja rohkaistaan projekteja... Sitte käännetään kelkka ja vedetään matto jalkojenalta ku pitäis alkaa oikeen toimiin... Kaikki jotka tietää mitä muualla maakunnassa tapahtuu tietää sen...
Seinäjoki tulee ajamaan Vaasan ohi muutaman vuoden kuluttua pohjanmaan johtavana kaupunkina joka osin... Siellä sentään laajennutaan , annetaan yhteisöjen ja yritysten toteuttaa innovaatioitaan... Mutta ei täällä... Miksiköhän...? Olen miettiny monesti olisko se tää RKP..?
En tiedä... Mietin yhä asioita...

Offline jarto

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #419 on: 30. 01. 2008 10:10 »
Palokatuja käytetään jo nyt aika paljon pysäköintiin. Palokatuja voisi kuitenkin hyödyntää paljon paremmin rakentamalla parkkitilat palokatujen alle. Tällöin pysäköinti ei edes estäisi virkistyskäyttöä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #420 on: 30. 01. 2008 12:12 »
Voisiko kaupunki antaa myös korjauskehoituksia? Autiotalot (joita löytyy jopa Vöyrinkaupungilta) häiritsevät omaa silmää paljon enemmän kuin rakentamattomat tontit.

Voi toki antaa korjauskehotuksia, jopa uhkasakon uhalla! Laki velvoittaa pitämään rakennukset kunnossa.

Vaasassa on vaan tapana olla antamatta ja sitten itkeä, että talo pitää saada purkaa kun on niin huonossa kunnossa. Tässä vaiheessa on grynderi ostanut talon tai tehnyt esisopimuksen tontin ostosta, jos talo saadaan purettua.

Koulukatu 47:ssa on Konte ostanut 1/3 kiinteistöstä eräältä perikunnalta. Asumiskelpoiset talot on tyhjätty ja vuosikausia on purkua yritetty.

Kaupunginhallitus YKSIMIELISESTI HEIKKI KOUHIN PUHEENJOHTAJUUDELLA päätti hyväksyä asemakaavan, jolla kaikki tontilla olevat talot (museoviranomaisten vaatimusten mukaisesti) suojellaan.

Asia pantiin kouhilaisten toimesta nyt kuitenkin pöydälle valtuustossa vaikka asian piti olla loppuunkäistelty ja kopautusta vaille.

Offline maybach

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #421 on: 30. 01. 2008 12:12 »
Palokatuja käytetään jo nyt aika paljon pysäköintiin. Palokatuja voisi kuitenkin hyödyntää paljon paremmin rakentamalla parkkitilat palokatujen alle. Tällöin pysäköinti ei edes estäisi virkistyskäyttöä.

Ainakin minä kannatan Osalan ensimmäistä pointtia (toisesta en oikein ymmärtänyt mitään) ja Jarton mielipidettä: Palokadut on rauhoitettava virkistyskäyttöä varten, ja suunniteltava myös leikkikentiksi lapsille! Nythän Vaasasta on hävinnyt monta rakennettua ja luonnollista lasten leikkipaikkaa, ja miten saamme nuoret lapsiperheet viihtymään kaupungissa ellei siellä ole vehreitä tiloja temmellykseen ja turvallisia paikkoja leikkeihin?

(tutustukaa muuten hienoon suomalaiseen vientituotteeseen Lappsetiin: www.lappset.fi)

Ja myös tästä näkökulmasta Tarpion suunnitelma on aivan loistava: tuhat autopaikkaa maan alle! Kauppiaat hyötyvät kun väki voi ajaa galleroiden alle ostoksille, keskustan ilmanlaatu paranee kun liikenne vähenee ruuhkaisilla osuuksilla, kaduilla on vähemmän autoja, ja lapsilla on enemmän tilaa leikkiä.

Eli autot maan alle, ja lapsille kunnon leikkialueet palokaduille, kiitos! Toivottavasti Pitkämäki nyt lunastaa lupauksensa, käärii hihansa, ja aloittaa hommat Tarpion kanssa!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #422 on: 30. 01. 2008 12:12 »
Palokatuja käytetään jo nyt aika paljon pysäköintiin. Palokatuja voisi kuitenkin hyödyntää paljon paremmin rakentamalla parkkitilat palokatujen alle. Tällöin pysäköinti ei edes estäisi virkistyskäyttöä.

Tästä olen samaa mieltä mutta kuka on valmis maksamaan jos kerran saa ilmaiseksi pränkillä nyt pysäkäköidä?

Espoossa maksaa autopaikka taivasalla talon pihalla 15 000 €! Sen päälle tuleevielä vuokra puhtaanapidosta ja sähköstä.

Jos vaikka ajateltaisiin, että oma autopaikka Vaasassa palokadulla olisi vaikka 5000 €:n arvoinen niin siitä pitäisi periä 5% vuosivuokraa = 250 €.

Quote
TYLY;Niistä voisi kehittää todelisia keitaita penkkeineen, istutuksineen ja autopaikkoineen.
kun on katsonut näitä toteutuksia niin vanhat hienot puut kaadetaan ja asvalttia tilalle. Idylli on kaukana (Käykää latsomassa vaikka Museokadun-Kirjastokadun-Raastuvankadun-Kirkkiopuistikon kallista toteutusta. Mahtava piilipuu kaatui...Naapurit surivat ja protestoivat mutta moottorisaha vaan lauloi. Noita samoja kallita toteutuksia on tarkoitus vuosittain jatkaa mutta kyllä niistä on idylli kaukana!

Vanha kunnon päällystämätön pränkki olisi halpa ja hyvä: saisi toki olla (omena/kirsikka)puita ja (marja)pensaita, penkkejä - ja sitten talvella veneitä.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #423 on: 30. 01. 2008 12:12 »
Autoille rakennetaan maanalaisia parkkiluolia miljooni ja miljoonia syydetään olemattomaan nämäkin rahat joukkoliikenteen kehittämiseen.

Auto, meidän pyhä saastuttava peltilehmä alkaa olla mailmassa jo historiaa sillä öljy loppuu ja muukin saastuttaminen alkaa maksamaan.

Ajatukset ja teot pitäisi saada alulle niin että miten joukkoliikenettä kehitämällä tässä kaupunkissa päästäisiin eteenpäin.

Offline maybach

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #424 on: 30. 01. 2008 13:01 »
Autoille rakennetaan maanalaisia parkkiluolia miljooni ja miljoonia syydetään olemattomaan nämäkin rahat joukkoliikenteen kehittämiseen.

Eikö Tarpio nimenomaan ole valmis rahoittamaan näitä paikkoja?? Näin minä sen ymmärsin; ei mene veromarkkaakaan noihin satoihin p-paikkoihin.   

Ajatukset ja teot pitäisi saada alulle niin että miten joukkoliikenettä kehitämällä tässä kaupunkissa päästäisiin eteenpäin.

Hörppäsin aamukahvit kurkkuuni, enkä meinannut todeksi uskoa, kun vähän aikaa sitten luin että Pajunen halusi lisää autoja Helsingin keskustaan. Ennen kuin luin sanoman tarkkaan, ja rupesin miettimään. Ja näinhän se menee:

Enemmän p-paikkoja keskustoihin, nimenomaan maan alle, tuo hallittua autoliikennettä sinne. Näin kauppiaat keskustoissakin pärjäävät kilpailussa, hypermarkettien ekspansio tyrehtyy, ja kaupunkien keskustat vilkastuvat.

Eli paradoksi on että kun autoileville saadan paremmat olosuhteet keskustoihin, (paljon hyviä, isoja, turvallisia hallipaikkoja maan alle) niin myös autottomien tilanne paranee.

kun on katsonut näitä toteutuksia niin vanhat hienot puut kaadetaan ja asvalttia tilalle. Idylli on kaukana (Käykää latsomassa vaikka Museokadun-Kirjastokadun-Raastuvankadun-Kirkkiopuistikon kallista toteutusta. Mahtava piilipuu kaatui...Naapurit surivat ja protestoivat mutta moottorisaha vaan lauloi. Noita samoja kallita toteutuksia on tarkoitus vuosittain jatkaa mutta kyllä niistä on idylli kaukana!

Totta. Toivoisi että vanhoilla hienoilla jalopuilla olisi jokin arvo nykypäivänäkin... Vaan ei näytä olevan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #425 on: 30. 01. 2008 15:03 »
Aivan. Autojen paikka on maan alla, ihmisten maan päällä. Juuri tästä syystä aikoinaan pidin P-luolaa torin alla hyvänä keksintönä (ihan totta!). Nyt on vaan toteutus vähän kesken, sillä autot pörräävät ja parkkeeraavat sekä torin alla ETTÄ päällä.

Myös se taitaa olla mahdollista, jopa todennäköistä,  että parin vuosikymmenen päästä voi yksityisautoilu olla historiaa tässä mittakaavassa. Jos yksityisrahoituksella (kiinteistönomistajat, autoilijat) tehdyt P-luolat tuolloin ovat jäämässä vajaaseen käytöön, niin kyllä niille muuta käyttöä keksitään.

Maanalaisten parkkiluolastojen rakentamiseen en usko löytyvän lainkaan vastustusta. Ne voidaan rakentaa myös täysin tunnelilouhostekniikalla, jopa olemassaolevien rakennusten alle (esim. Elili P-luola Hgin keskustassa). Siitä vaan suunnittelemaan!

Anfield Stadium

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #426 on: 30. 01. 2008 18:06 »
Olipas hieno, sykähdyttävä uutinen! Toivottavasti suunnitelma saa arvoisensa vastaanoton; tässä on todellinen vastaus moneen ongelmaan ja se olisi toteutuessaan yksi todella tärkeä elementti keskustan pysyvässä kehittymisessä!

Aivan samaa mieltä Vilperin kanssa. Tämä on todella suuren luokan suunnitelma, joka toteutuessaan kehittäisi keskustaa kovalla vauhdilla.

Toriparkki on todellakin liian ahdas jo nykyiselle autokannalle, joten mainittu kokonaisratkaisu jossa Vaasanpuistikko-Rauhankatu ja Galleria Wasa-kortteli ovat parkkiluolastoja, on kerta kaikkiaan huikea.

Puhumattakaan välillisistä hyödyistä kauppiaille ja asukkaille.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #427 on: 30. 01. 2008 22:10 »
Aivan samaa mieltä Vilperin kanssa. Tämä on todella suuren luokan suunnitelma, joka toteutuessaan kehittäisi keskustaa kovalla vauhdilla.

Toriparkki on todellakin liian ahdas jo nykyiselle autokannalle, joten mainittu kokonaisratkaisu jossa Vaasanpuistikko-Rauhankatu ja Galleria Wasa-kortteli ovat parkkiluolastoja, on kerta kaikkiaan huikea.

Puhumattakaan välillisistä hyödyistä kauppiaille ja asukkaille.
Aika pitkälle samaa mieltä asiasta. Ainakin siltä osin, että keskustan vetovoimaa tulee tukea voimakkaasti useilla erilaisilla keinoilla. En suoraan sanottuna ymmärrä tätä kaupunkisuunnittelua, kun jatkuvasti saa lukea paikallislehdistä, että Kivihakaan ja ties mihin rakennetaan taas lisää megaluokan liiketiloja. Ne vievät (tai ovat jo vieneet) keskustan kaupunkimaisen elävyyden. Ei-vaasalaiset jaksavat kyllä jatkuvasti muistuttaa, kuinka kuolleelta keskustamme usein näyttää.

Nykyisillä rakennuskustannuksilla kannattaisi kuitenkin vakavasti harkita rahan (oli se sitten julkista tai yksityistä) sijoittamista kaupungin joukkoliikenteen kehittämiseen. Euroopassa on monia Vaasan kokoisia kaupunkeja, joissa joukkoliikenne toimii aidosti. Miksi se ei siis voisi toimia täälläkin? Mielestäni se vaatii vahvasti kaupunkivetoisen (-omisteisen) liikennöitsijän, joka satsaa kerralla kunnolla reittiverkoston ja kaluston kehittämiseen. Tarkoitan nyt luokkaa min. kolme kertaa nykyinen liikenne - niin että jopa Västervikistä Runsorissa työssä käyvät harkitsisivat vakavasti julkisen liikenteen käyttöä. Linjojen lähtiessä keskustasta/kulkiessa sen kautta, toimisi myös kaupungin keskustan elävöittäminen vähän kuin siinä samalla.

Asiakasvirtoja keskustaan, ei Kivihakaan.
« Last Edit: 30. 01. 2008 22:10 by 10. polven vasabo »

Offline PeterK

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #428 on: 30. 01. 2008 22:10 »
Tämä oli nyt todellakin aikamoinen uutinen.

Tällainen suunnittelu ratkaisee parkkiongelmat Vaasassa kertaheitolla vuosikausiksi eteenpäin. Monet muut kaupungit tulevat  kadehtimaan tuota Vaasan ratkaisua. Liike-elämä keskustassa piristyisi melkoisesti, yrittäjät ja asiakkaat hyötyisivät huomattavasti uusista parkkipaikoista. Ei olisi enää joka nurkassa pienten parkkikellareiden kammottavia sisäänajokuiluja.

Ymmärrän hyvin Jorma Kovasen pessimismin tässä asiassa, mutta en todellakaan usko, että
Vaasan viranomaiset haluaisivat missata tämän mahdollisuuden. Tämä ei ilmeisesti edes tulisi maksamaan kaupungille penniäkään. Puhuttaessa Seinäjoesta, olen täysin eri mieltä J.Kovasen kanssa. Seinäjoella tullaan vielä itkemään Vaasan painellessa ohi myös tässä asiassa.

ps.. Huhuu...Kuuliko Pohjalainen ja Vbl.

Offline Pentti Tarpio

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 59
    • View Profile
    • Email
Vaasanpuistikon parkkiluola
« Reply #429 on: 31. 01. 2008 07:07 »
Kondishankkeessa on käynnissä asemakaavoitusta edeltävä selvitysvaihe, jossa suunnittelutoimisto Saraco D&M Oy laatii tarvittavat suunnitelmat. Yksi tämän selvitystyön osa-alue on hankkeen edellyttämät pysäköintijärjestelyt.

Ajatus pysäköinnin sijoittamisesta Vaasanpuistikon alle lähti Vaasalaisia.infon tekemästä kehitysjohtaja Jorma J Pitkämäen henkilöhaastattelusta. Vaasan keskusta tarvitsee lisää pysäköintimahdollisuuksia ja niiden sijoittaminen on järkevintä ratkaista maan alla. Jos asia ratkaistaa pysäköintiluolana, ei rakentaminen edellytä Vaasanpuistikolla olevien putkien, kaapeleiden ja muun tekniikan siirtämistä ja koko työ voidaan toteuttaa tunnelitekniikalla häiritsemättä koko keskustan elämää. Asia ratkennee suunitelmien edetessä.

Vaikka Kondishanke ei ole mikään jättihanke edes Vaasassa esiteltyjen muiden hankkeiden rinnalla, merkitsee se toteutuessaan satojen pysäköintipaikkojen rakentamista sekä velvoitepaikkoina että asiakaspaikkoina. Lisätarvetta tulee vielä Matkakeskuksesta ja muista ydinkeskustan tarpeista. Meillä kaikilla on tällä hetkellä pulaa pysäköintipaikoista.

Hyvät pysäköintijärjestelyt helpottavat myös liikenteen sujumista ratkaisevasti. Siksi suunnitelmat on laadittava huolella. Tarkoitus on esitellä Saraco D&M Oy:n suunnitelmat kaupungille heti niiden valmistuttua lähiviikkojen aikana.

Pentti Tarpio

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #430 on: 31. 01. 2008 10:10 »
Kiinnostuin aiheesta sen verran että kävin googlettamassa että mikä tämä Saraco oikein on ja tulos hiukan hämmästytti.

Sracolla  on ollut varsin mittaviä hankkeita mm. Microsoftin Suomen päämajan suunnittelu ja rakentaminen, Kone Oy:n kotimaantoimintojen pääkonttori, Telia-talo Kampissa Helsingissä ja Varman pääkonttorin tehostaminen.  Kaikki suuria ja paljon julkisuutta saaneita hankkeita.

Saraco on 1992 perustettu rakennuttajatoimisto, jonka omistaa arkkitehti Juha Sarakorpi. Tämä on nyt ilmeisesti se Jorma J. Pitkämäen manaama rakennuttaja, joka toimii linkkina Vaasan kaupungin ja Kondishankkeen välillä.

Miten tahansa,  maan ehdotonta huippua.  Näyttöjen perusteella tästä voi vielä jotain tullakin.

fableable

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #431 on: 31. 01. 2008 11:11 »
Kiinnostuin aiheesta sen verran että kävin googlettamassa että mikä tämä Saraco oikein on ja tulos hiukan hämmästytti.

Sracolla  on ollut varsin mittaviä hankkeita mm. Microsoftin Suomen päämajan suunnittelu ja rakentaminen, Kone Oy:n kotimaantoimintojen pääkonttori, Telia-talo Kampissa Helsingissä ja Varman pääkonttorin tehostaminen.  Kaikki suuria ja paljon julkisuutta saaneita hankkeita.

Saraco on 1992 perustettu rakennuttajatoimisto, jonka omistaa arkkitehti Juha Sarakorpi. Tämä on nyt ilmeisesti se Jorma J. Pitkämäen manaama rakennuttaja, joka toimii linkkina Vaasan kaupungin ja Kondishankkeen välillä.

Miten tahansa,  maan ehdotonta huippua.  Näyttöjen perusteella tästä voi vielä jotain tullakin.



Kondishanke olisi katsottava ensimmäisenä, ennen kuin edetään muissa parkkitilasuunnitelmissa. Keskustan toimivuuden kannalta tämä  suunnitelma on mielistäni ehdoton ykkönen  mm. toteuttamismenetelmän  takia.  Tarpion firma on saanut  Black Jackin jo nyt nostettua  "rappiotilasta". Kehittyäkseen kortteli tarvitsee  kuitenkin nykyiset suunitelmat.  Koko kortteli  nykyisellään edustaa  70-luvun epäonnistunutta  kaupunkisuunnittelua. Toivottavasti  Kondis korjaa yhden Vaasan toimimattomimmista rumiluskortteleista. Vaadin;  Saraco ja Tarpiot kaupungin "erityissuijeluun".   
« Last Edit: 31. 01. 2008 11:11 by fableable »

Heikki Herja

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #432 on: 31. 01. 2008 13:01 »
Ensimmäinen kerta vuosiin kun jokin hanke panee todella mielikuvituksen liikkeelle. Olen täydellisesti samaa mieltä fableablen kanssa että tämä Vaasanpuistikon parkkiluola olisi toteutettava ensimmäisenä ja  vasta sen jälkeen muut postimerkkisuunnitelmat.

Näen selvästi että tässä on kehitteillä valtimo, aortta  -  vai miksi sitä sanoisi.  Tästä aortasta sitten haaraantu muita pienenpiä valtimosuonia, jotka ulottuvat  entisestä Matkahuollosta Airaksisen tulevaan tornitaloon, teatterin alle tulevaa parkkihalliin, Kauppapuistikko 16 foorumiin ja yhdistyy Rauhankatu-Vaasanpuistikko parkkiluolaan jne.

Näen selvästi sieluni silmin laajan ja avaran luolastokäytävän, maanalaisen Avenuen, jota pitkin ihmiset kulkevat ja josta haaraautuu kujia Rewell Centeriin, HS Centeriin, Hartman Galleriaan, Keskustan Citymarkettiin ja Rautatieasemalle. Tietysti myös Kondis palvelutaloon ja HalpaHalliin sekä Waasa Galleriaan.

Hyvin toteutettuna suunnitelma poistaisi kaeskustan pysäköintingelmat vuosikymmeniksi.  Jos luolasto louhitaan 8-18 metrin syvyyteen niin sehän merkitsee pysäköintitilaa kahdessa kerroksessa.

Nousut tulisi suunnitella huolella ja eihän mikään estä että jossakin nousun puolivälissä on oma luolansa erikismyymälöille jne.

Sorry nyt mutta aihe todella innostaa.
« Last Edit: 31. 01. 2008 13:01 by Heikki Herja »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #433 on: 31. 01. 2008 13:01 »
Ajatukset ja teot pitäisi saada alulle niin että miten joukkoliikenettä kehitämällä tässä kaupunkissa päästäisiin eteenpäin.

Hörppäsin aamukahvit kurkkuuni, enkä meinannut todeksi uskoa, kun vähän aikaa sitten luin että Pajunen halusi lisää autoja Helsingin keskustaan. Ennen kuin luin sanoman tarkkaan, ja rupesin miettimään. Ja näinhän se menee:

Enemmän p-paikkoja keskustoihin, nimenomaan maan alle, tuo hallittua autoliikennettä sinne. Näin kauppiaat keskustoissakin pärjäävät kilpailussa, hypermarkettien ekspansio tyrehtyy, ja kaupunkien keskustat vilkastuvat.

Eli paradoksi on että kun autoileville saadan paremmat olosuhteet keskustoihin, (paljon hyviä, isoja, turvallisia hallipaikkoja maan alle) niin myös autottomien tilanne paranee.

Pajusen haluilla ei ole mitään merkitystä, koska vihreät ja vasemmisto, jopa SDP, pitävät joukkoliikennettä ensisijaisena yksityisautoiluun nähden - Helsingissä siis. Siksi toisekseen idea on muutoinkin naurettava, sillä se vaatisi parkkipaikkojen lisäksi todella suuria investointaja myös väyliin. Parkkipaikoilla yksin ei tee mitään, niille tarvitsee olla myös kulkuväylä ja Helsinginniemen sisääntuloväylät ovat täysin kuormitettuja jo nykyisellään. Mitään paradoksia ei siis ole. Autottomien tilanne ei maanalaisista parkkipaikoista parane, päinvastoin, parkkipaikkoihin laitetut rahat ovat suurella todennäköisyydellä joukkoliikenteen kehittämisestä pois.

En muutoinkaan ymmärrä, miksi autot on ehdoin tahdoin saatava keskustaan tilaa viemään ja ilmaa pilaamaan. Helsingissä on toimiva ja edullinen joukkoliikenne, joka kuljettaa keskustaan ja pois joutuisasti kaikista suunnista. Pidempää tulevat voivat jättää autonsa liityntäpysäköintiin ja jatkaa ydinkeskustaan lähijunalla tai metrolla. Useimmiten näille pidempää tuleville kyllä riittä kehävarsien kauppakeskukset Henkka&Maukkoineen ynnä lukuisine muine tusinakauppaketjuineen. Tuskin hypermarketeissa autoineen asioiva tuulipukukansa edes tulisi Helsingin keskustaan, vaikka se olisikin nykyistä helpompaa. Mitä siellä heille edes olisi? Ei Citymarkettia, ei Prismaa...

Jos taas kauppiaita ei kiinnosta keskustassa liikettä pitää, jos kantakaupungin väestö ei muodosta riittävää asiakaspohjaa, niin mitään pakkoa ei ole bisnestä keskustassa pyörittää. Vaikea on kuitenkin uskoa, ettei kauppa Helsingin keskustassa kannattaisi, sen verran paljon siellä erikoisliikkeitä on.

Keskustaa, on sitten kyse mistä hyvänsä kaupungista, pitäisi rakentaa ja kehittää sen omilla ehdoilla. Näkökulman tarvitsee olla, miten keskustasta saisi viihtyisämmän ja toimivamman. Jos otetaan lähtökohdaksi, että miten taajaman laidalla pientalossa elävä farmarivolvoilija saadaan keskustaan, mennään metsään. Muutenkin lähes absurdia, että keskustan ulkopuolella asuvan tarpeet ja toiveet ajavat, kirjaimellisesti, keskustassa asuvan tarpeiden ja toiveiden yli.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

fableable

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #434 on: 31. 01. 2008 20:08 »
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id81214.html

 
Vaasallakin on raiteet käytössä, jos kuntaliitosten jälkeen on kiinnostusta niitä hyödyntää. Periaatteessa rakentamisen voisi keskittää radan varteen aina Tervajoelle saakka, pidemmällekin. Tervajoelta on vajaa puolen tunnin junamatka Vaasan keskustaan. Rakennettavaa maata riittäisi nykykasvuvauhdilla ikuisuudeksi.

Tämä visio on kyllä kannatettava. Pendelöinti ja  joukkoliikenne yleensäkin kaipaisi  kehitystä näillä seuduilla. Myös  sivuraide Tuovilan ja Runosorin kohdalla teollisuudelle soisi  toteuttavan. Näin saataisiin radalle lisää käyttöä. Toivottavasti kehitys kulkee tähän suuntaan.

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #435 on: 31. 01. 2008 20:08 »
Tämä visio on kyllä kannatettava. Pendelöinti ja  joukkoliikenne yleensäkin kaipaisi  kehitystä näillä seuduilla. Myös  sivuraide Tuovilan ja Runosorin kohdalla teollisuudelle soisi  toteuttavan. Näin saataisiin radalle lisää käyttöä. Toivottavasti kehitys kulkee tähän suuntaan.

Vaasaa olisi helppo rakentaa radan ja esimerkiksi kiskobussien ympärille, jos vain olisi halua. Rata on valmiina, ei tarvitsisi kuin rakentaa pysäkit ja keskittää rakentaminen radan mukaan, Vaskiluodosta Tervajoelle. Mutta mitä nyt on kuullut näistä linja-autoaseman ja Pohjanmaan lihan alueen suunnitelmista, sitä halua ei taida olla. Alueelle pitäisi rakentaa huomattavasti enemmän kerrosneliömetrejä.

Siksi toisekseen ensin pitäisi vapauttaa kiskojen matkustajaliikenne kilpailulle...
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #436 on: 01. 02. 2008 02:02 »


Kaikki Vaasan keskustan alueen maanalaiset parkkihallit pitää tietenkin yhdistää auton ajettavilla tunneleilla, jotta asiakas voi vaihtaa parkkihallia havaitessaan parkkihallin olevan täynnä. Aiemmin ihmettelin montako markettia Vaasaan oikein rakennetaan, eihän täällä ole kuin 58 000 vaasalaista, mutta sitten vaasalaisia.info sivuilta luin Merenkurkun sillasta, joka toisi aivan uudenlaiset säpinät Vaasaan.

Parkkihalleja todella tarvitaan mikäli aiotaan rakentaa 80 kilometriä pitkä silta Vaasasta Ruotsin puolelle. Vaasan, jos kenen pitää pitää asiaa esillä, kunnes se alkaa tuntua järkevältä ja toteutettavalta muidenkin mielestä. Ainakin minun mielestäni silta on Vaasan olemassaolon edellytys, ilman sitä seutu näivettyy takapajulaksi, jossa ei ole mitään merkittävää teollisuutta. Merenkurkun silta on erittäin tärkeä hanke Vaasalle.



Vaasan ympäri voisi rakentaa kehätien Vaskiluodosta Raippaluotoon. Kokkolantie ja moottoritie saisi siinä samalla liittymän molempiin suuntiin. Mielestäni Vaasan keskustaa suorastaan ruuhkautetaan maantielinjauksilla. Kummallista ettei Vaasaa voi kiertää. Kaikki tiet vievät keskustaan. Kehätie vähentäisi keskustan läpiajoa kaupungin ruuhkissa.

Silta voitaisiin mielestäni rakentaa ajamalla Ruotsin ja Suomen puolelta kiviä ja soraa yötä päivää kesät talvet sadoilla junilla ja proomuilla metrin kokoisia kivenlohkareita meren pohjaan pudotellen. Merenkurkun keskisyvyys on noin 25 m. Siltatyömaalle pitäisi rakentaa junaratakiskot sitä mukaa, kun silta etenee. Junan kivien ja soran kuljetuskyky kauempaakin on parempi kuin rekan. Kiviä ja soraa voitaisiin tuoda vaikka Venäjältä, joka on suuri maa ja siellä sitä varmasti riittää. Junaliikenne ei likaa ja ruuhkauta maanteitä. Kaikkihan muistavat Toriparkin montun keskustassa ja sen häiriön minkä se aiheutti, saatikka sitten siltatyömaan sadat sorarekat likaamassa tiet. Pohjastaan aukeavia ponttoniproomuja voisi haalia Euroopasta ja Aasiasta ja Amerikoista. Rekkoja ja kaivinkoneita voisi käyttää sillan rakennustyömaalla junien purkamiseen kivistä ja sorasta. Sillalle pitäisi työturvallisuuden varmistamiseksi rakentaa rekan kestävät aidat ja valaistus.

Perämeren vesien vaihtumisen ja kalojen pääsyn varmistamiseksi voisi siltaan laittaa isot tunnelit. Siltaan pitäisi myös laittaa johonkin kohtaan maantie- ja junaratatunneli, jotta laivat pääsevät kulkemaan Selkämereltä Perämerelle. Saaristossa on sitten veneitä varten pienempiä siltoja. Tuulensuojaus avomerellä on tärkeätä. Avomerellä tuuli on niin navakka, että lentää silmälasit päästä. Oletettavasti Merenkurkun siltaa rakennetaan saarelta toiselle Valassaarille asti niin pitkälle kuin saaria riittää. Varsinaista meripätkää on sitten vähemmän. Sillasta voitaisiin tehdä niin leveä, että se voitaisiin metsittää. Puut toimisivat tuulensuojana, kuten saaristossakin. Sitten sillan valmistuttua ohjataan kaikki liikenne sillalle Vaasan keskustan kautta. Saadaan paljon asiakkaita kauppahalliin.

Moottoritieltä liittymän rakentaminen Vaskiluodon satamaan taitaa olla jo myöhäistä, kun sataman siirtoa ulommas saaristoon oikeastaan jo suunnitellaan. Pitäisiköhän alkaa rakentamaan Raippaluodon, Björkön tiestöä siltä pohjalta, että tulee Merenkurkun silta ja rakennetaan satama Vaasaan sen varrelle.

Björköby on entinen kunta Björkön saaressa Raippaluodossa Pohjanmaan rannikolla. Björköbyn kunta liitettiin Mustasaaren kuntaan vuonna 1973. Björköby on Björkön saaren asutustaajama.

Valassaaret (ruots. Valsöarna) on Suomeen kuuluva saaristo Pohjanlahdella. Se sijaitsee Merenkurkun ulkosaaristossa noin 15 kilometrin päässä Björköstä, ja kuuluu Valassaarten–Björkögrundenin luonnonsuojelualueeeseen. Saarilla sijaitsee myös vuonna 1886 valmistunut 36 metriä korkea Valassaarten majakka.

Valassaarten saaristo on kulttuurimaisemaa, jossa luonto vääjäämättä valtaa itselleen enemmän alaa. Aluetta on käytetty laitumena ja saarilta on korjattu heinää kotieläinten rehuksi.

Vaasalaisen Ostrobothnia Australiksen ylläpitämä Valassaarten biologinen asema sijaitsee Ebbskärin saarella.
 

Yrittäjät hankkivat siltaa Merenkurkun ylitse

Tiistai 03.04.2007 klo 16:29 Kauppalehti Online

Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.

Siltahankkeen uutisoineen Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen SR Sisuradion mukaan paikalliset yrittäjät Pohjanlahden molemmin puolin ovat kyllästyneet takkuilevaan laivaliikenteeseen.

Kymmenien kilometrien pituisen sillan uskotaan myös tuovan valtavan piristysruiskeen keskisen Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämälle. Merenkurkku on 80 kilometriä leveä, mutta maan nousu lyhentää välimatkaa jatkuvasti. Kyse onkin pitkän tähtäyksen hankkeesta.

Alustavien arvioiden mukaan silta maksaisi noin 2,2 miljardia euroa.

Blogi kirjoittajan mukaan siltaa kannatetaan laajasti Ruotsin puolella. Vaasan asia on pitää hanketta esillä Suomen puolella omista syistään. Rahoittamiseen pitäisi kyllä osallistua Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän valtiot. Vaasan kaupungille hanke on aivan ylivoimainen rahoittaa kuntalaisten veroilla. Silta merenkurkun yli on monen valtion mittakaavainen hanke. Vaasan kaupunkirakenne ja parkkihallit asettuvat tähän perspektiiviin.
« Last Edit: 02. 02. 2008 20:08 by Timo Rintamäki »

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #437 on: 02. 02. 2008 17:05 »

Palaute:  Seinäjoki haastaa Vaasan

Seinäjoella on luettu ilmeisen tarkkaan tänä foorumia, sillä täm'änpäivän Ilkka käsittelee asiaa. Toki tätä foorumia ei mainita mutta se on selvästi taustalla.

Voisiko ylläpito laittaa nämä kaksi pdf:ää järjestelmään foorumin väen ihmeteltäväksi.
S. Jokinen

http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Ilkka_020208-1-2.pdf
ja
http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Ilkka020208-2-1.pdf


« Last Edit: 02. 02. 2008 17:05 by Moderaattori »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #438 on: 02. 02. 2008 18:06 »
...Sitten sillan valmistuttua ohjataan kaikki liikenne sillalle Vaasan keskustan kautta. Saadaan paljon asiakkaita kauppahalliin.

Hyvä kirjoitus ;)

Välillä tosiaan tuntuu, että ihmisten ohjailu kaupan tarpeiden mukaan on Vaasan kaupunkirakenteen kehittämisen kulmakivi.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #439 on: 02. 02. 2008 18:06 »
http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Ilkka_020208-1-2.pdf
ja
http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Ilkka020208-2-1.pdf

Itäkeskus on ahdistava paikka jopa shoppailijalle, koska se on ahdas, tuhannesti laajennettu ja sen vuoksi liian laajalle levinnyt sekä sekava. Metrolta joutuu kävelemään moniin liikkeisiin todella pitkiä matkoja, miltei puoli kilometriä. Käytävät ovat kapeita varsinkin ja tungosta riittää varsinkin silloin kun ihmisiä on enemmän liikenteessä.

Jo sen vuoksi soisi, että Vaasan päättäjät kävisivät tutustumassa pääkaupunkiseudun kauppakeskuksiin ennen kuin linja-autoaseman tontille rakennetaan mitään. Esim. Iso omena ja Sello useampine kerroksineen ovat huomattavasti viihtyisämpiä ja toimivampia kuin parin kerroksen hallit.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa