
Kaikki Vaasan keskustan alueen maanalaiset parkkihallit pitää tietenkin yhdistää auton ajettavilla tunneleilla, jotta asiakas voi vaihtaa parkkihallia havaitessaan parkkihallin olevan täynnä. Aiemmin ihmettelin montako markettia Vaasaan oikein rakennetaan, eihän täällä ole kuin 58 000 vaasalaista, mutta sitten vaasalaisia.info sivuilta luin Merenkurkun sillasta, joka toisi aivan uudenlaiset säpinät Vaasaan.
Parkkihalleja todella tarvitaan mikäli aiotaan rakentaa 80 kilometriä pitkä silta Vaasasta Ruotsin puolelle. Vaasan, jos kenen pitää pitää asiaa esillä, kunnes se alkaa tuntua järkevältä ja toteutettavalta muidenkin mielestä. Ainakin minun mielestäni silta on Vaasan olemassaolon edellytys, ilman sitä seutu näivettyy takapajulaksi, jossa ei ole mitään merkittävää teollisuutta. Merenkurkun silta on erittäin tärkeä hanke Vaasalle.

Vaasan ympäri voisi rakentaa kehätien Vaskiluodosta Raippaluotoon. Kokkolantie ja moottoritie saisi siinä samalla liittymän molempiin suuntiin. Mielestäni Vaasan keskustaa suorastaan ruuhkautetaan maantielinjauksilla. Kummallista ettei Vaasaa voi kiertää. Kaikki tiet vievät keskustaan. Kehätie vähentäisi keskustan läpiajoa kaupungin ruuhkissa.
Silta voitaisiin mielestäni rakentaa ajamalla Ruotsin ja Suomen puolelta kiviä ja soraa yötä päivää kesät talvet sadoilla junilla ja proomuilla metrin kokoisia kivenlohkareita meren pohjaan pudotellen. Merenkurkun keskisyvyys on noin 25 m. Siltatyömaalle pitäisi rakentaa junaratakiskot sitä mukaa, kun silta etenee. Junan kivien ja soran kuljetuskyky kauempaakin on parempi kuin rekan. Kiviä ja soraa voitaisiin tuoda vaikka Venäjältä, joka on suuri maa ja siellä sitä varmasti riittää. Junaliikenne ei likaa ja ruuhkauta maanteitä. Kaikkihan muistavat Toriparkin montun keskustassa ja sen häiriön minkä se aiheutti, saatikka sitten siltatyömaan sadat sorarekat likaamassa tiet. Pohjastaan aukeavia ponttoniproomuja voisi haalia Euroopasta ja Aasiasta ja Amerikoista. Rekkoja ja kaivinkoneita voisi käyttää sillan rakennustyömaalla junien purkamiseen kivistä ja sorasta. Sillalle pitäisi työturvallisuuden varmistamiseksi rakentaa rekan kestävät aidat ja valaistus.
Perämeren vesien vaihtumisen ja kalojen pääsyn varmistamiseksi voisi siltaan laittaa isot tunnelit. Siltaan pitäisi myös laittaa johonkin kohtaan maantie- ja junaratatunneli, jotta laivat pääsevät kulkemaan Selkämereltä Perämerelle. Saaristossa on sitten veneitä varten pienempiä siltoja. Tuulensuojaus avomerellä on tärkeätä. Avomerellä tuuli on niin navakka, että lentää silmälasit päästä. Oletettavasti Merenkurkun siltaa rakennetaan saarelta toiselle Valassaarille asti niin pitkälle kuin saaria riittää. Varsinaista meripätkää on sitten vähemmän. Sillasta voitaisiin tehdä niin leveä, että se voitaisiin metsittää. Puut toimisivat tuulensuojana, kuten saaristossakin. Sitten sillan valmistuttua ohjataan kaikki liikenne sillalle Vaasan keskustan kautta. Saadaan paljon asiakkaita kauppahalliin.
Moottoritieltä liittymän rakentaminen Vaskiluodon satamaan taitaa olla jo myöhäistä, kun sataman siirtoa ulommas saaristoon oikeastaan jo suunnitellaan. Pitäisiköhän alkaa rakentamaan Raippaluodon, Björkön tiestöä siltä pohjalta, että tulee Merenkurkun silta ja rakennetaan satama Vaasaan sen varrelle.
Björköby on entinen kunta Björkön saaressa Raippaluodossa Pohjanmaan rannikolla. Björköbyn kunta liitettiin Mustasaaren kuntaan vuonna 1973. Björköby on Björkön saaren asutustaajama.
Valassaaret (ruots. Valsöarna) on Suomeen kuuluva saaristo Pohjanlahdella. Se sijaitsee Merenkurkun ulkosaaristossa noin 15 kilometrin päässä Björköstä, ja kuuluu Valassaarten–Björkögrundenin luonnonsuojelualueeeseen. Saarilla sijaitsee myös vuonna 1886 valmistunut 36 metriä korkea Valassaarten majakka.
Valassaarten saaristo on kulttuurimaisemaa, jossa luonto vääjäämättä valtaa itselleen enemmän alaa. Aluetta on käytetty laitumena ja saarilta on korjattu heinää kotieläinten rehuksi.
Vaasalaisen Ostrobothnia Australiksen ylläpitämä Valassaarten biologinen asema sijaitsee Ebbskärin saarella.
Yrittäjät hankkivat siltaa Merenkurkun ylitseTiistai 03.04.2007 klo 16:29 Kauppalehti Online
Pohjanmaan ja Ruotsin Västerbottenin yrittäjäyhdistykset puuhaavat siltaa Merenkurkun ylitse.
Siltahankkeen uutisoineen Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen SR Sisuradion mukaan paikalliset yrittäjät Pohjanlahden molemmin puolin ovat kyllästyneet takkuilevaan laivaliikenteeseen.
Kymmenien kilometrien pituisen sillan uskotaan myös tuovan valtavan piristysruiskeen keskisen Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämälle. Merenkurkku on 80 kilometriä leveä, mutta maan nousu lyhentää välimatkaa jatkuvasti. Kyse onkin pitkän tähtäyksen hankkeesta.
Alustavien arvioiden mukaan silta maksaisi noin 2,2 miljardia euroa.
Blogi kirjoittajan mukaan siltaa kannatetaan laajasti Ruotsin puolella. Vaasan asia on pitää hanketta esillä Suomen puolella omista syistään. Rahoittamiseen pitäisi kyllä osallistua Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän valtiot. Vaasan kaupungille hanke on aivan ylivoimainen rahoittaa kuntalaisten veroilla. Silta merenkurkun yli on monen valtion mittakaavainen hanke. Vaasan kaupunkirakenne ja parkkihallit asettuvat tähän perspektiiviin.