Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 148118 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #400 on: 24. 02. 2009 16:04 »
Quote
En ole varma, mutta tuo em. passi saattaisi liittyä ruotsinkielisten rannikkoasukkien ja asevelvollisten siirtymiseen sotien aikana moottoriveneillä jatkamaan palvelustaan Ruotsin kuningaskunnan "raskaassa".
vaikka kuinka paljon.  Ei tarvitse hakea ja keksiä.
Quote

Eiköhän tuo passiasia liity sodanaikaiseen, ja varsinkin sodanjälkeiseen aikaan asekätkentä ja sotasyyllisyys pelkoineen. Eikä pelkääjiä olleet yksin ruotsalaiset. Munsalahan tuli kuuluisaksi aikoinaan aseiden tuontisatamana, jotta perinteikäs paikka.

take58

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #401 on: 25. 02. 2009 09:09 »
Kyllä taas pojilla ja tytöillä juttua riittää ei mistään. Näkyy että lama on jo päässyt kirjoittajien korvienväliin ja jutut rönsyilee aiheesta mistä minnekin.

Aloitetaan taas ihan perusasioista, eli jos kyseinen maayhteys Merenkurkun yli joskus tulee, niin sehän Suomen päästä lähtee Mustasaaresta eikä Vaasasta. Eli päättäjät pistäkää ne munat taas omaan koriin ja keskitytään vaan näihin Vaasan asioihin eikä tarvitse mennä naapurikunnan asioita hoitamaan. Niitä päätettäviä ja tärkeimpiäkin asioita kuin maayhteys Merenkurkun yli riittää kyllä omassa Vasassamme.

Pistäkää se kaupunginjohtaja kuriin ja vastuuseen Vaasalaisten verorahojen tuhlailusta!

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #402 on: 26. 02. 2009 09:09 »
Eiköhän tuo passiasia liity sodanaikaiseen, ja varsinkin sodanjälkeiseen aikaan asekätkentä ja sotasyyllisyys pelkoineen. Eikä pelkääjiä olleet yksin ruotsalaiset. Munsalahan tuli kuuluisaksi aikoinaan aseiden tuontisatamana, jotta perinteikäs paikka.

Sanotaan se nyt sitten suoraan: "Munsalan passi" tai soutajat oli suomenruotsalaisten käpykaartilaisten järjestetty pakoreitti Munsalan kautta Ruotsiin ja saariston mökeille. Kyse oli nimenomaan viime sotien 1939-44 aikana Suomen puolustamisesta kieltäytyvistä ruotsinkielisistä.
Epävirallisesti on mainittu Ruotsissa olleen muutamia tuhansia suomenruotsalaisia! Saariston kalamajoissa toinen mokoma.

Tästä on vaiettu ja ehkä on syytä rauhoitella keskustelua edelleen, koska ruotsia äidinkielenään puhuvia todellisia isänmaan ystäviä ja velvollisuutensa täyttäneitä oli lukuisasti. Adolf Ehrnrooth oli yksi maineikkaimmista, kunnia heille kaikille!

JK. Asekätkentä on asia erikseen, josta tuomittiin venäläisten vaatimuksesta monia suomalaisia upseereita. Asekätkentä oli valmistautumista sissisotaan, jos venäläiset olisivat yrittäneet miehittää Suomen. 
 

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #403 on: 11. 03. 2009 06:06 »
Tässä ratkaisu joka räjäyttäisi sillan tuoton miljardeihin vuodessa!



Kyseinen aaltovoimaa hyödyntävä patentti on kehitetty tuulivoimalan paaluun, mutta sen voi asentaa myös siltapilariin. Ja noita siltapilareita tulisi kait muutama tuhat tuolle pitkälle sillalle. Ja siinä sitä energiaa syntyisi 500 kW per yksikkö.

Idea on vapaasti käytettävissä.

http://www.greenoceanenergy.com/


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #404 on: 11. 03. 2009 06:06 »



Muutama kysymys Klausille eli....

 miten suuri aallon korkeus tarvitaan tuon tehon ylläpitämiseen?

Talvella nuo eivät toimi ollenkaan..vai?


Mitäs me sähköllä kun ei ole töitäkään?

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #405 on: 11. 03. 2009 07:07 »
Muutama kysymys Klausille eli....
 miten suuri aallon korkeus tarvitaan tuon tehon ylläpitämiseen?
Talvella nuo eivät toimi ollenkaan..vai?
Mitäs me sähköllä kun ei ole töitäkään?

En vielä tunne niin hyvin tätä että osaisin vastata aallon korkeutta mitä tarvitaan, mutta katselin sitä animaatiota ja siinä se kelluke kellui hienosti aika matalassakin aallossa. Tietty siinä on joku taulukko olemassa miten nuo tehot saadaan eri aallokoissa ?

Talvella hyvin harvoin ulkomerellä edes jäätyy vesialueet.

Elämä jatkuu ja työvoimapula on pian taas Suomessakin de facto.

Niin ja nyt ei pidä unohtaa että siellä sillan päällä olisi joka lyhtytolpassa sellainen Windmill tuulimylly jota mainostin tuossa jo aikaisemmin. Nämä kaikki yhdessä ja vielä jotain muutakin niin johan alkaa rahaa virtaamaan niin että Vaasa on pian verovapaa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #406 on: 11. 03. 2009 13:01 »
Niinpä niin taitaa niiden töitten kanssa mennä pitempään ennenkuin alkaa olla työvoimasta kysyntää...

Sähkön osalta on nyt sähkyä ilmassa ;) muutamalla ropelilla saaraan Vaasaanki ratikat pyörimään...





eklu

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #407 on: 11. 03. 2009 14:02 »
Siis voiko joku uskoa sähköä saatavan moisilla kellukkeilla, siis määriä jotka edes pikkasenkaan auttaisi energiapulaan. Tuulivoimaloista sitä saataisiin edes pikkusen mut ei koskaan merkittäviä määriä, jos 5% saadaan epämääräisesti ni kuinka se 95% sit tehdään ja päästetäänkö sit torvet soiden ylimääräinen paine pillistä ulos jos sattuu tuulemaan. Jos kaikki raha mitä hukataan noihin huuhaa voimaloihin käytettäisiin oikein saataisiin nykyisten voimaloiden päästöjä ja haittoja pienennettyä paljon enemmän kuin huuhaalla. Mailmakin pelastautuisi mut vihreillä ei olisi hömppäsähköä joten vastustus jatkuu, tuolla joku epäili ettei ole oikeaa vihreää ja mä epäilen ettei ole yhtäkään järkevää vihreää.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #408 on: 11. 03. 2009 14:02 »
Vähän löyhästi aiheeseen liittyy:

Esim. Vaskiluotoon (satamaan?) voisi suunnnitella uusinta vaasalaisteknologiaa sisältävän tuulivoimalan pilottiyksilön. (Teollisuuttamme harmittaa kun täällä omalla seudulla ei ole yhtään referenssikohdetta. Eikö EPV voisi sinne omalle tontilleen yhden sipaista?)
« Last Edit: 11. 03. 2009 20:08 by Tapio Osala »

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #409 on: 11. 03. 2009 17:05 »
Sanotaan se nyt sitten suoraan: "Munsalan passi" tai soutajat oli suomenruotsalaisten käpykaartilaisten järjestetty pakoreitti Munsalan kautta Ruotsiin ja saariston mökeille. Kyse oli nimenomaan viime sotien 1939-44 aikana Suomen puolustamisesta kieltäytyvistä ruotsinkielisistä.
Epävirallisesti on mainittu Ruotsissa olleen muutamia tuhansia suomenruotsalaisia! Saariston kalamajoissa toinen mokoma.
 

Tuo oli minulle uutta, että käpykaartilaiset olivat yksinomaan vain suomenruotsalaisia.
Vai onko tiedossasi millä tavalla ne toiset sinne käpykaartiin passitettiin, ja minne?


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #410 on: 11. 03. 2009 18:06 »
Niinpä niin taitaa niiden töitten kanssa mennä pitempään ennenkuin alkaa olla työvoimasta kysyntää...

Sähkön osalta on nyt sähkyä ilmassa ;) muutamalla ropelilla saaraan Vaasaanki ratikat pyörimään...


terve ex-vaasa

Tuota olen aina ihmetellyt että kun Vaasassa on nämä ABB ja Vacon ja puolet kaupunkilaisista kunnalla töissä niin miten ihmeessä ne ei ole saaneet mitään demonstraatio ratikkaa aikaan sinne Vaasaan...?  :)




Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #411 on: 11. 03. 2009 18:06 »
Nämä soutuhommat kun näyttävät hieman sivuavan aihetta niin täältä linkistä löytyy juttua soutelijoista.
http://www.tappis.0catch.com/Munsalan-viikingit.htm
veritas odium parit.

hartsa

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #412 on: 11. 03. 2009 18:06 »
Tässä ratkaisu joka räjäyttäisi sillan tuoton miljardeihin vuodessa!

Loistava, ennakkoluuloton idea :) Turha tosin koska mitään siltaa ei tule. Se on taas hiukan puheissa vain koska joku keksi hakea organisaatiolleen vähän EU-rahaa työllistämään projektitouhuajia vuodeksi-pariksi. Meillähän on ympäri Eurooppaa lukemattomia ihmisiä joiden työtä on keksiä ja tehtailla hakemuksia jotta erilaisia rahastorahoja saataisiin mahdollisimman paljon omaan maahan ja omalle organisaatiolle - se on tosiaankin monien ihmisten pääasiallinen toimenkuva, olen sellaisia tavannut eri organisaatioissa. Ja EU pitää systeemiä pystyssä koska johonkin ne rahat on puskettava.

Sivumennen muuten: Vasabladetin jutussa oltiin tekemässä siltaa Raippaluodosta Uumajan satamaan. Miksikäs ei Raippaluodosta Holmöhön? Väli on tietääkseni vain 25 km, ja vain Ruotsin puolella tarvittaisiin lisäksi joitakin pienempiä siltoja.

Tämän unelmien sillan rakenteisiin voisi muuten varmasti pystyttää myös tuulivoimaloita, hulppean rivin. Viidensadan metrin minimivälillä niitä mahtuisi 25 kilometrille jo 50. Jos ne olisivat isoja 3-5 megan voimaloita, syntyisi 150-250 megawatin varsin tasainen tuotanto (keskellä Merenkurkkua tuulee lähes aina se n. 9 metriä/s minimituuli jonka isompi tuulivoimala vaatii).

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #413 on: 11. 03. 2009 19:07 »


Kyseinen aaltovoimaa hyödyntävä patentti on kehitetty tuulivoimalan paaluun, mutta sen voi asentaa myös siltapilariin. Ja noita siltapilareita tulisi kait muutama tuhat tuolle pitkälle sillalle. Ja siinä sitä energiaa syntyisi 500 kW per yksikkö.


Pitää vaan vissiin olla aika pitkä silta, että sinne saadaan noin paljon tuollaisia häprättimiä? Mikähän olisi järkevin kiertoreitti sillalle?

Ja jos syvyys olisi hyvä olla tuo 50-100m niin kuinkahan leveeltä alueelta pitää ruopata. Toivottavasti ei kovin montaa kilometriä leveys sunnassa, koska silloin saattaa niiden massojen sijoittamisessa tulla ongelmia, sillä niillä voi olla myös jonkunlainen ympäristövaikutus.

Kuinkahan tuon sillan ylimääräinen pituus, jos sellaista joudutaan tekemään vaikuttaa sillan käyttöasteeseen matka-ajan pidentyessä. Mene ja tiedä. Voihan toki olla, että kun siltaa pitkin on niin kiva ajella, että ylimääräinen pituus vain lisää sillan suosiota.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #414 on: 11. 03. 2009 20:08 »
Pitää vaan vissiin olla aika pitkä silta, että sinne saadaan noin paljon tuollaisia häprättimiä? Mikähän olisi järkevin kiertoreitti sillalle?

Ja jos syvyys olisi hyvä olla tuo 50-100m niin kuinkahan leveeltä alueelta pitää ruopata. Toivottavasti ei kovin montaa kilometriä leveys sunnassa, koska silloin saattaa niiden massojen sijoittamisessa tulla ongelmia, sillä niillä voi olla myös jonkunlainen ympäristövaikutus.

Korjataan vähän Jarnon lukihäiriötä. Valmistaja tekee tätä kahta mallia. Ocean tai Wave malli. Ocean vaatii ideaalisyvyydeksi tuollaiset 100 metriä vettä toimiakseen täysipainoisesti ulkomerellä. No tämä pilariin kiinnitettävä malli ei tarvi kuin pilarin ja alle vähän aaltoilevaa vettä. Eli ei tarvitse mitään ruoppauksia tehdä. Päinvastoin voisi ehkä tehostaakin allon voimaa tekemällä sillan kupeeseen merenpohjaan sellaisen loivan ylöspäin nousevan rinteen  jolloin aalto nousisi siltaa kohti tullessaan korkeammaksi ?

No, sitten tuo yksiköiden määrä. Esität että niitä varten tulisi tie tehdä pidemmäksi jotta niitä saadaan tarpeeksi ?  Voi olla että en tajunnut asiaa oikein. Siltaa ei tarvitse lainkaan tehdä pidemmäksi. Jos silta tehdään siten että ensin on 20 kilometriä siltaa ja sitten 25 km tunnelia ja taas 20 kilometriä siltaa, saadaan siltojen alle 40 kilometrin matkalle 1600 aaltoyksikköä (50 metrin välein siltapilarit ja molemminpuolin), tämä määrä yksikköjä tuottaisi 800 Megawattia sähköä josta saa 2 senttiä ainakin per kWh (kun sen myy vaikkapa Etelä-Pohjanmaan Voimalle) eli tuottoa 16 000 euroa tunti. Tai sanotaanko 384 000 euroa vuorokausi tai sanotaanko 11,5 miljoonaa euroa kuukausi tai sanotaanko 138 miljoonaa euroa vuodessa.

Tuulimyllyt sillan lyhtytolpissa tekisi toisen mokoman tulon vihreää ekoeuroa.

Liikennemaksut, sähkötuotot, turismitulot jne. kaikkiaan aika mittavaa tuloa. Ehkä arviolta puoli miljardia vuodessa ? Ja jos siltahanke maksaa 5 miljardia (tai anteeksi 2,5 niinkuin lehdessä luki) niin se on vähän se.

Sähköyhtiö joka saa tuon toteuttaa sillalla niin siltä saa pyytää 3 miljardia. Kuinka niin ??
No kuluttajilta ne saa 6 senttiä per kWh ja laskeppa mitä se tekee voittoa per vuosi ja se kertaa kymmenen vuoden voitot niin se on siinä.


Huomenna aloitetaan.

« Last Edit: 11. 03. 2009 20:08 by Klaus Berg »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #415 on: 11. 03. 2009 20:08 »
Vähän lisähämmennystä.
Merenkurkun läpi virtaa verttä 1,5 mk3 /vrk S  eli 17000 m3/sek.. Virtausnopeus on suuri koska Merenkurkkun on enne nkaikkea matala verrattuna Selkä/Perämereen. nopeus lieneen eksimäärin 0,4 m/s mutta esim. Alskatin salmessa nykyään 0,5-1,5 m/s.

En toki mitään patoa toivo Merenkurkkuun (luonto kyllä Perämeren sisäjärveksi akioinaan tekee muuteknin  - ja Pohjanmaan joet vaihtavat suuntaa ja tulevat laskemaan Saimaaseen) mutta onkohan noita merivirtauksia koskaan yritetty hyödyntää voimaloissa?
Mielessä olisi joku iso hitaasti liikkuva propeli, jossa siten ratasvälityksellä saataisiin kierroksia generaattoreihin. Nuo pitäisi tietysti olla veden alla... Hulluista ideoista on moni hyvkin keksintö syntynyt...
(Tuulivoimaa aina vaan joku vähättelee, niinkuin kasvihuoneilmilöiden ja napajäiden sulamistakin, mutta kyllä esim. Saksassa ja Tanskassa jo energiatarpeesta tulee ja on rakenteilla kymmeniä prosentteja energiatarpeesta. Kukaan ei ole väittänyt, että tuulivoima ratkaisisi yksin yhtään mitään. Se on kehittyvä energiamuoto jossa tuotetun kwn:n hinta koko ajan laskee - kun taas fossiilisilla ja vaikkapa ydinsähköllä tuotettu kwh:n hinta on nousussa. Jos kerran öljynporaustorneja voi olla myrskyisällä Pohjanmerellä niin ihmettelen miksi ei tuulivoimaloita voisi olla avomerellä, vaikkapa Merenkurkussa).



Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #416 on: 11. 03. 2009 20:08 »
Jos kerran öljynporaustorneja voi olla myrskyisällä Pohjanmerellä niin ihmettelen miksi ei tuulivoimaloita voisi olla avomerellä, vaikkapa Merenkurkussa).



Ihan hyvin niitä voisi olla, yksikköhinta vain on kova sen vaatiman infran takia. Siksi tuollaiset pienet Windmill tyyppiset pienvoimalat(kuva alla) jotka saa kiinni lyhtypylvääseen on paljon kannattavampia tehdä. Ja sillalle niitä menisi sellaiset 1600 kappaletta.



Alla on kuva vedenalaisesta turbiinista. Sen ei tarvitse olla iso, koska veden tiheys on kymmenkertainen ilmaan nähden.


« Last Edit: 11. 03. 2009 21:09 by Klaus Berg »

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #417 on: 11. 03. 2009 21:09 »


Korjataan vähän Jarnon lukihäiriötä.


Onko minulla lukihäiriö? Voi helvetti. No ei ole ilmeisesti kovin vakava vamma, kun siihen vasta nyt törmään. Vaatiiko muuten tuollaisen diagnoosin tekeminen jonkin koulutuksen?




No, sitten tuo yksiköiden määrä. Esität että niitä varten tulisi tie tehdä pidemmäksi jotta niitä saadaan tarpeeksi ?  Voi olla että en tajunnut asiaa oikein. Siltaa ei tarvitse lainkaan tehdä pidemmäksi. Jos silta tehdään siten että ensin on 20 kilometriä siltaa ja sitten 25 km tunnelia ja taas 20 kilometriä siltaa, saadaan siltojen alle 40 kilometrin matkalle 1600 aaltoyksikköä (50 metrin välein siltapilarit ja molemminpuolin), tämä määrä yksikköjä tuottaisi 800 Megawattia sähköä josta saa 2 senttiä ainakin per kWh (kun sen myy vaikkapa Etelä-Pohjanmaan Voimalle) eli tuottoa 16 000 euroa tunti. Tai sanotaanko 384 000 euroa vuorokausi tai sanotaanko 11,5 miljoonaa euroa kuukausi tai sanotaanko 138 miljoonaa euroa vuodessa.

Tuulimyllyt sillan lyhtytolpissa tekisi toisen mokoman tulon vihreää ekoeuroa.

Liikennemaksut, sähkötuotot, turismitulot jne. kaikkiaan aika mittavaa tuloa. Ehkä arviolta puoli miljardia vuodessa ? Ja jos siltahanke maksaa 5 miljardia (tai anteeksi 2,5 niinkuin lehdessä luki) niin se on vähän se.

Huomenna aloitetaan.


Niin tuosta allaolevasta kirjoituksestahan tuotaa määrää vähän arvailin, koska olen oppinut jostain säännön, että 1 on 1 ja 2 on pari ja 3 on muutama ja 4 onkin sitten jo 2 paria, eli ilmeisesti ryhmäseksiä.

Tässä ratkaisu joka räjäyttäisi sillan tuoton miljardeihin vuodessa!


Kyseinen aaltovoimaa hyödyntävä patentti on kehitetty tuulivoimalan paaluun, mutta sen voi asentaa myös siltapilariin. Ja noita siltapilareita tulisi kait muutama tuhat tuolle pitkälle sillalle. Ja siinä sitä energiaa syntyisi 500 kW per yksikkö.

Idea on vapaasti käytettävissä.

http://www.greenoceanenergy.com/



Huomaatko: Muutama tuhat? Ja miljardeihin vuodessa? Miljardeihinkin on monikko, joka ainakin minulle tarkoittaa että niitä on monta. Eli enemmän kuin yksi.

En oikein näe yhtäläisyyksiä esityksessäsi ja laskelmassasi. Mutta varmaan mulla on joku näköhäiriö myös. Tai sitten tässä on joku frangijuttu takana mitä en vaan huomaa.

En muuten tarkistanut noita tekemiäsi laskelmia ollenkaan, koska luotan sinuun kuin Neuvostoliittoon.



Aloitetaan vaan, mutta mitä?
« Last Edit: 12. 03. 2009 05:05 by Jarno Hautala »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #418 on: 11. 03. 2009 21:09 »
Isot pojat tykkää isoista vehkeistä... kysehän on  kwh:n yksikköhinnasta.
Sillä tehdään millä halvimmalla saadaan.

Windmill on kyllä kovin mielenkiintoinen vaihtoehto. Niitähän voi olla taajamissakin, mikseipä teiden varsilla lyhtypylväissä (+ led-lampout ja pieni akku, niin katuvalot toimisivat pelkästään niillä!).
Ne eivät aiheuta ääntä eikä vaaraa ympäristölle (ison lapamyllyn siiven kärjen nopeus sattaa olla satoja km:ejä tunnissa,=melua+lintukuolemia).

Kysymys kuuluu: mikä on Widmillillä tuotetun kwhn hinta samoissa tuuliloissa kuin moderneimman lapamyllyn?

Mikä rajoittaa Windmiillin tekemistä suureksi?


(kun Windmill pääsee sarjatuotantoon uskon niiden tulevaisuuteen ja menestykseen ainakin "jokapojan" energiallaitoksena, varsinkin loma-asunnoilla)

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #419 on: 11. 03. 2009 21:09 »


Sähköyhtiö joka saa tuon toteuttaa sillalla niin siltä saa pyytää 3 miljardia. Kuinka niin ??
No kuluttajilta ne saa 6 senttiä per kWh ja laskeppa mitä se tekee voittoa per vuosi ja se kertaa kymmenen vuoden voitot niin se on siinä.




Heh heh..

Tuon olit näköjään lisännyt sillävälin kun kirjoittelin vastausta. Noinkohan tuo oikeasti lasketaan. Mites muuten noiden voimalainvestointien kuoletukset laskitko ne ja pystytkö takaamaan kaupat tekevälle sähköyhtiölle riittävät olosuhteet 24/7 vuoden ympäri? Vaikka tuskin sitä edes tarvitaan?

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #420 on: 11. 03. 2009 23:11 »

Alla on kuva vedenalaisesta turbiinista. Sen ei tarvitse olla iso, koska veden tiheys on kymmenkertainen ilmaan nähden.


Olen ilmeisesti suhtautunut liian vakavasti esittämiisi lukuihin. Anteeksi. Pyrin olemaan tästä lähin tarttumatta niihin.

EDIT: Eli niiden ei ilmeisesti ole tarkoituskaan sisältää mitään faktaa.

« Last Edit: 12. 03. 2009 09:09 by Jarno Hautala »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #421 on: 12. 03. 2009 09:09 »
Mielenkiintoisia skenaarioita teillä. Sen verran vain ajattelin korjata Klasun tietoa, että veden tiheys on noin tuhatkertainen ilman tiheyteen verrattuna... ei kymmenkertainen...

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #422 on: 12. 03. 2009 09:09 »
Mielenkiintoisia skenaarioita teillä. Sen verran vain ajattelin korjata Klasun tietoa, että veden tiheys on noin tuhatkertainen ilman tiheyteen verrattuna... ei kymmenkertainen...

Tuo oli hyvä ja varteenotettava tieto.  Missään ei ole sanottu, että tuuli...tai tässä
tapauksessa voisi puhua "propellivoimalan" pitäisi olla maan päällä.  Veden alla
se ei veisi tilaakaan ja jos tiheys on tuhatkertainen niin sen voima on
moninkertainen eikä ole riippuvainen muusta kuin veden virtauksesta. 
Ilmeisesti kuu (joka siis aiheuttaa nousu ja laskuvesiä)  pitää huolen siitä,
että pohjanlahdessa vesi virtaa koko ajan suuntaan tai toiseen.

Sitten vielä joku jo huomasi, että merenkurkkuhan on juuri oikea paikka.

Joku "pilkkuviilari" huomaa kuitenkin, että "siitä on haittaa kaloille ja ne voivat
silppoutua propelleihin" ja käyttää tätä kehityksen jarruna ja yrittää vouhottaa,
että "mitäs vihreää aatetta sellainen "kalamuhennospropelli" edustaa?"  mutta
vedessähän ne liikkuvat paljon hitaammin kuin ilmassa joten se ehkä
saattaa olla hyvä asia.

Tämä blogi on selvästi aikaansa edellä. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #423 on: 12. 03. 2009 10:10 »
Kuulla ja vuorovedellä ei ole paljoakaan merkitystä Merenkurkun virtauksissa. Virtaukset aiheuttaa lähinnä ilmanpaine-erot korkea-ja matalapaineiden välillä sekä jossain määrin myös tuulet. Toisaalta myös tuulet aiheutuvat näistä samoista ilmanpaine-eroista...

Sen verran on tullut veneiltyä, että on tullut havaittua mm tuo Raippaluodon ja mantereen välinen virta. Välillä se virta on niin voimakas, että virta vetää kapeimmassa kohdassa olevat reimarit kokonaan veden alle.

Tutkimisen arvoinen idea todellakin. En tiedä kuinka toteuttamiskelpoinen se loppujen lopuksi on. Luulisi, että maailman joet olisivat täynnä tälläisiä voimaloita, jos idea olisi käyttökelpoinen...

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #424 on: 12. 03. 2009 10:10 »
Mielenkiintoisia skenaarioita teillä. Sen verran vain ajattelin korjata Klasun tietoa, että veden tiheys on noin tuhatkertainen ilman tiheyteen verrattuna... ei kymmenkertainen...

Tuo oli hyvä ja varteenotettava tieto.  Missään ei ole sanottu, että tuuli...tai tässä
tapauksessa voisi puhua "propellivoimalan" pitäisi olla maan päällä.  Veden alla
se ei veisi tilaakaan ja jos tiheys on tuhatkertainen niin sen voima on
moninkertainen eikä ole riippuvainen muusta kuin veden virtauksesta. 
Ilmeisesti kuu (joka siis aiheuttaa nousu ja laskuvesiä)  pitää huolen siitä,
että pohjanlahdessa vesi virtaa koko ajan suuntaan tai toiseen.

Sitten vielä joku jo huomasi, että merenkurkkuhan on juuri oikea paikka.

Joku "pilkkuviilari" huomaa kuitenkin, että "siitä on haittaa kaloille ja ne voivat
silppoutua propelleihin" ja käyttää tätä kehityksen jarruna ja yrittää vouhottaa,
että "mitäs vihreää aatetta sellainen "kalamuhennospropelli" edustaa?"  mutta
vedessähän ne liikkuvat paljon hitaammin kuin ilmassa joten se ehkä
saattaa olla hyvä asia.

Tämä blogi on selvästi aikaansa edellä. 

Pitää vaan padota ja kunnolla, että saadaan virtausta aikaiseksi. Tämän hetkinen virtausnopeus merenkurkussa ei välttämättä ole edes tuhannetta osaa tuulen virtaamasta tai ainakin se on niin pieni, ettei nykytekniikalla siitä saada mitään talteen. Patoaminen taas saattaa aiheuttaa joitakin, ehkä jopa arvaamattomia ympäristövaikutuksia, kuten Tapio tuossa edellä jo toteaakin.

Nyt laitan tähän alle vähän sillasta, ei energian tuotannosta.
Rupee muuten pikkuhiljaa itseäkin ärsyttämään, kun minä näköjään jossain vaiheessa aina rupean sekoittamaan todellisuutta tälläiseen kunnon haaveiluun. Eihän tähän kuuluisi todellisuutta sekoittaa ollenkaan, koska silloin siltahaave ei elä. Ja jos sekoittaa, niin se täytyy tehdä sillee valikoiden niinkuin Klaus sen tekee. Nyt pitää vähän kyllä skarpata.

 

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #425 on: 12. 03. 2009 13:01 »
Sain tuossa postia eräältä insinööriltä, joka kysyi miksi haluaisin että Windmill tyyppiset myllyt laitetaan lyhtytolpan päähän kiinni sillalle ?

Hänen mielestään ne tulisi asentaa sillan alle !

Sillan allahan tuulee aina lujempaa koska ilmanvirtaus sillanrakenteiden takia kokee ns. pivot ilmiön ja vauhti kiihtyy ja sitä voisi jopa aerodynaamisesti oikein kiihdyttää muotoilemalla sillan pohjan kuperaksi.

Siellä alapuolella on sen paitsi paaaljon enemmän tilaa ja näitä myllyjä sinne menisi kymmeniä tuhansia.

Ei voi kuin kiittää hyvistä ideoista, näin se kansalaisfoorumi luo uusia innovatiivisia näkemyksiä.
Taas tuli laskelmiin plussan puolelle paristaa milliä lisää tuottojen puolelle. Mihin tässä joutuukaan pian näiden rahojen kanssa ?

eklu

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #426 on: 12. 03. 2009 14:02 »
Ensi vaaleissa voi käydä niin ettei propellihattuja äänestä kukaan, miljoonista välittämättä. Lähdetään nyt siittä et jos miljoonia tuottava silta olis mahdollinen ni niitä olis mailma täynnänsä, Saddam teki rahaa niin et sitä oli miljoonia ja arvo oli pikkusen isompi kuin paperin kilohinta, elämä miljonäärinä kylmässä ilman sähköä voi olla kylmää. Kyllä ensin pitää olla tarve kulkuyhteydelle ennenkuin se rakennetaan ja helppo nuuskan haku ei moista vaadi.

belurisk

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #427 on: 12. 03. 2009 17:05 »
Niin, se tarve??!!
Entä sitten panostus ja tuotos suhde?
Äyrin äyriä ei ole tähän mennessä satsattu Ruotsin/Uumajan puolelta.  Holmsundin satama hoiti kyllä tarkemmin RG Linen maksujen ja velvoitteiden perinnän.

Tässä joidenkin ja eri tahojen silta-/pengerhankkeen hurmoksessa ja tuulimyllyissä vaikuttaisi unohtuneen sellainen "pieni" sivujuonne ja yksityiskohta, kuin Merenkurkun saaristoalueiden (Suomen sekä Ruotsin puolella) saama status maailman luonnonperintökohteena.
Samoin ympäristövaikutukset merellisesti ja biologisesti Pohjanlahdella ja Perämerellä.

Erilaiset foorumit ja virkamiehet ovat jälleen keksineet tapoja nollatoimintaan ja tutkimuksiin sekä selvityksiin ja kokoustamisiin veronmaksajien kustannuksella.  Maksaa miljoonia eikä koskaan tule tuottamaan tai kannattamaan.  Kaavailtuja investointeja ei ikinä kyetä edes kuolettamaan.  Mutta ympäristöä kyllä.
"Olis kirveellä töitä".  Näitä erilaisia verkostotuneita erilaisia organisaatioita on tätä nykyä pilvin pimein - ja maksaa maltaita meille kansalaisille.  Voi todella kysyä, että mitä h-tin tekoa ja merkitystä niillä on!

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #428 on: 12. 03. 2009 18:06 »
Merenkurkun pengertien ei välttämättä tarvitse tehdä Perämerestä sisämerta, jos rakentamisessa huomioidaan ettei näin tapahdu. Toisaalta maapallo itsekin aiheuttaa suuria mullistuksia ja laittaa seisovat vedet liikkeelle vieläkin nopeammilla ja rajummilla muutoksilla kuin mihin ihminen pystyisi, jolloin tapahtuu suuria muutoksia lajien elinolosuhteissa. Oletettavasti merenkurkun pengertie ei edes menisi läpi, että me tukkisimme tältä kohtaa virtaukset ja lohien reitit.

Voisi pohtia tarvitsevatko tuuli-, aalto-, ja vesivirtausvoimalat pengertietä. Ehkä voi olla, että pengertie tarvitaan merenkurkussa olevien voimaloiden jalustaksi ja suojaus- ja virtausrakenteeksi ja voimaloille pääsemiseksi.

Jos Ruotsikin rakentaa vastaavan rakennelman, merenkurkkuun omalle puolelleen sähköntuotantoa varten, kuin Suomikin niin siinä saadaan oheistuotteena pengertie, joka on siis ensisijaisesti sähköntuotannon käytössä. Sähköstä on aina tarvetta ja sähkö olisi taatusti suurempi säännöllinen ja takuuvarma tulonlähde pengertielle ja Vaasalle kuin ylikulkumaksut tai turismi. Olettaisin kaiketi, että jotta Vaasa saa pengertien sähkövoimaloiden tuotosta osansa niin Vaasan pitää liittää Mustasaari itseensä vaikka alentamalla kunnallisvero Mustasaaren kunnallisveroprosentin alapuolelle, jolloin mustasaarelaiset varmaankin kannattaisivat kuntalaisäänestyksessä Vaasaan liittymistä. Sitten pitäisi siirtää kunnanraja kauas merialueelle valtakunnanrajalle asti varmistaakseemme, että merenkurkussa olevat voimalat sijaitsevat Vaasan alueella ja näin kunnallisverotuslakiteknisesti mahdollistaa verottaa Vaasan alueella olevien toimintojen tuottoa.

Liikenteellisen tarpeen pohjalta kiinteälle yhteydelle on enemmän perusteita Turun ja Tukholman välillä ja Helsingin ja Tallinnan välillä, joita kautta Suomi pääsee Eurooppaan. Vaasan pitää perustella pengertietä merenkurkkuun sähköntuotannolla, joka vapauttaa Suomelle resursseja myydä sähköä ulkomaille. Suomen pitäisi mieluummin olla sähkön myyjä kuin tuoja.
« Last Edit: 12. 03. 2009 21:09 by Timo Rintamäki »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #429 on: 12. 03. 2009 18:06 »
Ei voi muuta kuin ihmetellä suuresti määrättyjen tahojen haaveilua (sori vaan Klasu) jostain miljardisillasta merten ylitse! Mikä ihmeen idea elähdyttää tuota täysin utopistista hanketta?

Eräs don Quiote taisteli tuulimyyllyjä vastaan aikoinaan, uudet quiotet aikovat puolestaan käyttää mainittuja härveleitä hankkeensa keppihevosina, heh heh. Tuulimyllymiehet ovat nykyään asialla aina Hangosta Petsamoon! 
Mistä hittolaisesta revitään hurjat summat hankkeen taakse, kun jopa pieni RG-purtelo seilaa Vaasan ja Uumajan väliä hyväntahtoisten avustusten varassa. Kuvitteletteko todellakin EU:sta löytyvät höyrypäitä rahoittamaan liikenneyhteyksiä pienen väkimäärän sukulaisissa käyntiin?
Eivät suomalaisetkaan poliitikot sentään niin tyhmiä ole, että lankeavat noin kannattamattoman hankkeen taakse. Jo ylläpitokustannukset ovat satumaiset, haloo!

Älkää nyt siltamiehet ja -naiset kuitenkaan antako persiiksi, meillä kaikilla sentään on ihan hauskaa seurata puuhianne.      

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #430 on: 12. 03. 2009 18:06 »
Niin, se tarve??!!
Entä sitten panostus ja tuotos suhde?
Äyrin äyriä ei ole tähän mennessä satsattu Ruotsin/Uumajan puolelta.  Holmsundin satama hoiti kyllä tarkemmin RG Linen maksujen ja velvoitteiden perinnän.


Terve belurisk

Älähän nyt tuollaisiin turhiin asioihin paneudu. Keskitytään siihen, että mitä kaikkea se tuo tullessaan ja millainen hyöty siitä on. Nyt on kuitenkin keksitty jo miten se maksetaan. Sähköyhtiöt ja energiatuotanto kattaa kaikki kulut ja rahaa jää vielä voitoksi asti. Nyt ei enää kannata edes ruotsalaisia pyytää mukaan, koska muuten joudutaan heille maksamaan osa voitoista. Omapa on vikansa kun eivät ajoissa huomanneet.

Voi olla, että liiketoiminta vielä laajenee, kun vauhtiin päästään ja rinnalle tulee ehkä pari kolme siltaa lisää. Kyllä sitten kelpaa Uumajaan päästellä. Ongelmaksi tulee ainoastaan, että minkä sillan milloinkin valitsee. Ja jos kaikki menee hyvin niin konseptia monistamalla voidaan rakentaa siltoja muuallekin. Ensin tulee ainakin minulle mieleen silta Helsingistä Viroon ja sen jälkeen varmaan lähetään jo välimerelle siellä on monta siltaa vielä rakentamatta. Poissuljettuna ei voida pitää myöskään Trondheimista tai Mo I Ranasta rakennettavaa siltaa New York:iin olisihan se kähee jatko tälle meidän sillalle.

Kyllä maailmaan siltoja mahtuu.
« Last Edit: 12. 03. 2009 19:07 by Jarno Hautala »

hartsa

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #431 on: 12. 03. 2009 18:06 »
Kuulla ja vuorovedellä ei ole paljoakaan merkitystä Merenkurkun virtauksissa. Virtaukset aiheuttaa lähinnä ilmanpaine-erot korkea-ja matalapaineiden välillä sekä jossain määrin myös tuulet. Toisaalta myös tuulet aiheutuvat näistä samoista ilmanpaine-eroista...

Luin joskus että yksi vaikuttava tekijä olisi maapallon pyörimisliikkeen aiheuttama keskipakoisvoima. Tiedä sitten.

Virta on kyllä todella voimakas ja kulkee pohjoiseen Suomen puolella ja etelään Ruotsin puolella. Paikallisen energiantuotannon näkökulmasta virta on siis ikiliikkuja.

("Energiantuotanto" on muuten sisällöllisesti virheellinen sana. Energiaa ei voi tuottaa. Sitä voi vain muuttaa muodosta toiseen, mistä "energiantuotannossa" onkin kyse.)
« Last Edit: 12. 03. 2009 18:06 by hartsa »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #432 on: 12. 03. 2009 18:06 »

Virta on kyllä todella voimakas ja kulkee pohjoiseen Suomen puolella ja etelään Ruotsin puolella. Energiantuotannon näkökulmasta virta on siis ikiliikkuja, kunhan aaltovoimaloita on kummankin puolen Merenkurkkua.

Tuostahan voi päätellä maalaisjärjellä että voimakkaat virtaukset = pilarien perustuksia on jatkuvasti tarkkailtava ja huollettava, kaiken muun huoltamisen lisäksi josta edelleen ylläpitokustannukset = lots of cash $$$$$

Tuulimyllyjä joka pilariin? - Totta kai ne pitää tehdä jykevämmäksi lisääntyneen vastuksen takia = taas lisää lots of cash $$$$

Vaasako ne maksaa?

Jostakin syystä nämä tosikkomaiset asiat tuppaa jäämään näissä propelli visioissa jopa täysin huomiotta

« Last Edit: 12. 03. 2009 18:06 by herkkoo »

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #433 on: 12. 03. 2009 18:06 »
Nämä soutuhommat kun näyttävät hieman sivuavan aihetta niin täältä linkistä löytyy juttua soutelijoista.
http://www.tappis.0catch.com/Munsalan-viikingit.htm
Empä ole näköjään tarpeeksi paneutunut näihin pakoonlähtiöiden asioihin.
Niistä kun taidettu olla vaiti noilla paikkakunnilla.

Offline nikkari

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 218
  • Gender: Female
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #434 on: 12. 03. 2009 19:07 »
Onkohan tuossa Merenkurkun siltayhteydessä kysymyksessä historiasta tuttu "Atlantropa" unelma?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantropa

Ainakin samoja unelmia vilisee asian puolesta puhuvien kirjoituksissa.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #435 on: 12. 03. 2009 19:07 »
Onkohan tuossa Merenkurkun siltayhteydessä kysymyksessä historiasta tuttu "Atlantropa" unelma?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantropa

Ainakin samoja unelmia vilisee asian puolesta puhuvien kirjoituksissa.

Tuo pitääkin muistaa ottaa huomioon sitten, kun aletaan sinne siltoja rakentamaan. Muuten voi tulla yllätyksiä vedenpinnan korkeuden kanssa. Kyllhän tuokin pato saatetaan vielä toteuttaa, koska en tähän siltaankaan vielä eilen uskonut. Ja kuitenkin rahoitus on jo lähes selvä, eli enää pieniä yksityiskohtia vailla valmis. Käsittääkseni puuttuu enää tarvekartoitus, rahoittajat, vakuudet ja rahoitussuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmakin saataa olla jo suunnitteilla.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #436 on: 12. 03. 2009 19:07 »
Onkohan tuossa Merenkurkun siltayhteydessä kysymyksessä historiasta tuttu "Atlantropa" unelma?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantropa

Ainakin samoja unelmia vilisee asian puolesta puhuvien kirjoituksissa.

Tuo pitääkin muistaa ottaa huomioon sitten, kun aletaan sinne siltoja rakentamaan. Muuten voi tulla yllätyksiä vedenpinnan korkeuden kanssa. Kyllhän tuokin pato saatetaan vielä toteuttaa, koska en tähän siltaankaan vielä eilen uskonut. Ja kuitenkin rahoitus on jo lähes selvä, eli enää pieniä yksityiskohtia vailla valmis. Käsittääkseni puuttuu enää tarvekartoitus, rahoittajat, vakuudet ja rahoitussuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmakin saataa olla jo suunnitteilla.

Eiköhän se onnistu aivan yhtä sutjakkaasti kuin Asuntomessut - mitä sitä valtuutetuilta mitään turhia kyselemään...

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #437 on: 12. 03. 2009 19:07 »

Eiköhän se onnistu aivan yhtä sutjakkaasti kuin Asuntomessut - mitä sitä valtuutetuilta mitään turhia kyselemään...


Aivan totta. Sehän olisi ajan haaskausta. Kuitenkin alkavat riitelemään asiasta ja päätökset venyy. Nyt pitää toimia kun on sen aika.

take58

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #438 on: 12. 03. 2009 19:07 »
Näyttää pahalta että meillä Vaasalaisilla on jonkinmoinen syndrooma saada jotain isoa aikaiseksi mutta kun niistä tuppaa näköjään tulemaan sellaisia ikuisuus projekteja jotka ei ikinä toteudu tai valmistu.

Mitähän meidän pitäisi tehdä että seuraavat ikuisuusprojektit toteutuisi:

1.   Silta yli merenkurkun
2.   Mansikkasaaren hyötykäyttö
3.   Vaasan veroprosentti alas
4.   Toimiva demokratia kaupungin hallitukseen / valtuustoon
5.   Koirapuistot lähiöihin
6.   Yksi kaupunginjohtaja
7.   Toimiva joukkoliikenne
8.   Sportti liigaan
9.   Casino Express romuttamolle
10.   Kävelykadut keskustaan

Tässähän olisi lista tekemättömiä töitä, ei tarvitse miettiä mitä pitäisi tehdä tai jättää tekemättä. Oliko jollakin lisää niin annetaan kunnon listaus Valtuustolle mitä heidän pitäisi päättää ja tehdä asioille jotain mitä vaan retajaa vuodesta toiseen.

Ajatelkaa työelämässä jos hommat olisi tekemättä vuodesta toiseen, tulisiko kenkää?

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #439 on: 12. 03. 2009 20:08 »
Jos tuonne kansainväliselle merialueelle lyödään yhtäkkiä keinosaari niin kenen se on ?

Entä jos keinosaaresta tehdään Pohjolan Monaco jossa ei ole veroja ja sieltä saa kaikenlaista kivaa kamaa ja viinaa Tax-Free !  Oliskohan siitä saaresta grynderitkin kiinnostuneita ja syntyisikö sinne oma "Las Bothnia" jossa vietetään Sodoman ja Gomorran kaltaista elämää ?  ;)

Venäjän Mafia voisi kiinnostua rahoittamaan tuota hanketta, kysytäänkö ?