Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 107596 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #40 on: 29. 10. 2007 13:01 »
No niin Eric.....



PN vauhdittaa rajayhteistyötä
Pohjoismaiden neuvosto haluaa vauhdittaa paikallaan polkevaa rajaestetyötä. Neuvoston yhteyteen aiotaan perustaa erityinen rajaestefoorumi, joka tehtäväksi tulee raivata esteitä, jotka hankaloittavat ihmisten liikkumista Pohjoismaasta toiseen. Asiasta päätetään maanantaina Oslossa alkavassa vuotuisessa Pohjoismaiden neuvoston istunnossa.

Pohjoismaiden neuvosto tukee rajaesteiden poistamista.
Pohjoismaiden neuvostossa on tehty töitä ihmisten liikkumista estävien rajaesteiden torjumiseksi jo viisi vuotta. Tulokset ovat kuitenkin jääneet laihoiksi, vuosien aikana raivattua on saatu ainoastaan 11 estettä, vaikka esteitä on kirjattu raportteihin kymmenittäin.

Nyt työhön halutaan vauhtia. Osloon nelipäiväiseen istuntoon kokoontuva neuvosto päättää erityisen rajaestefoorumin perustamisesta, sanoo Suomen yhteistyöministeri Jan Vapaavuori.

Suomi esittää että uuden rajaestefoorumin johtoon valitaan rajaestetyön konkari, suomalaispoliitikko Ole Norrback.

Rajaestetyön kompastuskohtia on Pohjoismaiden yhteistyöministerien pyynnöstä selvittänyt Pohjola-Norden järjestön pääsihteeri Larserik Häggman. Myös hänen mielestään on tärkeää, että esitys rajaesteiden poistamisen tärkeydestä tulee mahdollisimman korkealta taholta.

SR Sisuradio/Katri Nisula
katri.nisula@sr.se


http://www.sr.se/sisuradio/nyheter/artikel.asp?artikel=1683694

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #41 on: 29. 10. 2007 14:02 »
Myös minä haluaisin lyhyen tunnelin, pihalta suoraan moottoritielle. Tämä jouduttaisi minua paljon ja tekisi liikkumisestani tehokkaampaa ja se olisi työnantajallenikin tuottavampaa. Mutta yksin minua varten ei sellaista kannata tehdä.

Näin myös kun on kysymys suuremmista yhteyksistä, esim. juuri sillasta yli Merenkurkun. Eikä auta, vaikka joku neuvosto toitottaisi kuinka sen yhteyden tarpeesta, niin kauan kun puhutaan suhteessa liian pienestä tarpeesta, verrattuna itse hankkeeseen. Sillä faktaa on, että silta ei lisäisi mitenkään dramaattisesti liikennettä Merenkurkun yli.

Ajattele nyt, se tosi tarve on n. 15 000 rekkaa vuodessa, jotka RG Line kuljettaa nyt. Itse silta tarvitsee tämän määrän ajoneuvoja vuorokaudessa, maksaakseen itse itsensä. Tämä ei ole mahdollista.

JOS silta olisi todellakin elinehto ja edellytys länsi-Suomen kehitykselle, niin EU saattaisi kyllä lähteäkin tukemaan. Mutta kun asia ei ole näin. Länsi-Suomella ja Vaasalle riittää laiva.

Sanokoon Neuvostot mitä haluavat, mutta niin kauan kun hanke ei ole ekonoomisesti puolustettavissa, niin siitä ei tule mitään.

Vaasan ja Uumajan välillä ei tulla koskaan näkemään siltaa.

Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, ainahan sitä saa unelmoida ja unelmiin voidaan perustaa myös vapaasti vaikka minkälaisia Neuvostoja. Tähän hymiö.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #42 on: 29. 10. 2007 14:02 »
Eric hyvä, kirjoittelemme kahdesta eri asiasta
minä kirjoitan tästä....

Oma lainaus
Quote
Merenkurkun alueen muodostavat Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnat Suomessa sekä Västerbottenin lääni ja Örnsköldsvikin kunta Ruotsissa. Pohjanmaan kolmessa maakunnassa, jotka käsittävät 57 kuntaa Länsi-Suomen läänissä, on 450.000 asukasta. Runsaat 100 000 heistä puhuu ruotsia äidinkielenään ja suuri osa niistä 350.000 henkilöstä, joiden äidinkieli on suomi, osaa myös ruotsia.

Yhteistyöalueen Ruotsin puoleinen osa käsittää 15 Västerbottenin kuntaa, asukasmäärä yhteensä 250.000 ja Örnsköldsvikin kunnan Västernorrlannissa, jossa on 60.000 asukasta. Merenkurkun alue on harvaan asuttu erityisesti Västerbottenissa, jossa väestö on keskittynyt rannikolle sisämaan ja tunturiseutujen ollessa harvaan asuttuja.


--------------------------------------------------------------------------------

Vuonna 2006 oli Pohjois-Norjassa 462 779 asukasta.1Norjan tilastokeskuksen SSB:n ennustuksessaväkiluvun kehityksestä vuosille 2006–2025 on käytetty olettamusta, jonka mukaan kansallinen kasvu tapahtuu keskitason vauhtia.



Venäjällä Pietarissa 5.000.000 asukasta sieltähän SININEN TIE ALKAA

Viipurissa   100.000 ja itäraja tuntumassa ilmeisesti samanverran

Eli lasketaanpa väkimäärää lukemaksi tulee 6.500.000 miljoonaa ihmistä ei mikään pikkujoukko liki 2.000.000 ilman Pietariakin eli jos ajattelee potentiaalista käyttäjäkuntaa yritys loma koulutus ymm liikutaan melkoisisa statuksissa.

Helsinki herättelee Tallinan kanssa yhteistyötä tunnelia tai vastaavaa ...eiköhän olisi jo aika pohjois ja keskimaan asukkaiden vuoro Suomessa Venäjällä  Norjassa ja Ruotsissa saada se mikä sille kuuluu.......... henkiin tämä pohjoinen maa periferia

Siis turismista joka on nouseva trendi kaikkialla mailmassa ja jota Eu juuri nimenomaan painottaa pohjoismaissa Pohjola kontra Venäjä.


Sinä taas kirjoitat tästä...

Lainaus Eric Sardinas

Quote
Ajattele nyt, se tosi tarve on n. 15 000 rekkaa vuodessa, jotka RG Line kuljettaa nyt. Itse silta tarvitsee tämän määrän ajoneuvoja vuorokaudessa, maksaakseen itse itsensä. Tämä ei ole mahdollista.

Pitää nähdä kokonaisuus


Quote
JOS silta olisi todellakin elinehto ja edellytys länsi-Suomen kehitykselle, niin EU saattaisi kyllä lähteäkin tukemaan.

Omaan kirjoitukseeni peilaten, on enemmän kuin todennäköistä että varsin perusteltu hanke,ei yksiomaan Suomelle vaan Ruotsille, Norjalle ,Suomelle ja Venäjälle !!
« Last Edit: 29. 10. 2007 14:02 by EX-Vaasalainen »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #43 on: 29. 10. 2007 15:03 »
Ruosuyhdistysten yhteinen vaatimus: 
 
Ruotsin on tehtävä jotakin Merenkurkun liikenteelle
 
Ruotsin on tehtävä jotakin Merenkurkun liikenteelle! Elinkeinoelämän, Uumajan Yliopiston, Länsipohjan maakunnan ja Ruotsin ja Suomen valtioiden on otettava yhteinen vastuu Merenkurkun liikenteesta, ja toimittava EU:ssa niin että liikenne alkaa toimia Uumajan ja Vaasan välillä.  Näin vaativat Uumajan ruosuyhdistykset yhteisessä kirjoituksessa VK:lle, VF:lle ja Vasabladetille. Yhdistykset ovat lähettäneet kysymyksen Uumajan kunnalle, Länsipohjan lääninhallitukselle, Merenkurkun neuvostolle sekä Ruotsin ja Suomen liikenneministereille, jossa kysytään, mitä aiotaan tehdä liikenneyhteyksien parantamiseksi.
 
Tänään on helpompaa ja halvempaa lentää Tukholmasta ja Uppsalasta Vaasaan, kun päästä Uumajasta Vaasaan, sanotaan kirjelmässä. Etelässä kulkee myös useampia lauttoja Suomeen päivittäin. Uumajan ja Vaasan liikenne on osa Sinistä tietä.  Mitä hyötyä siitä on että esimerkiksi Norja rakentaa tunnelin, kun Homsundissa tulee pysähdys? Suomi tukee liikennettä viidellä miljoonalla, mutta mitä tekee Ruotsi? 
 
Hyvät liikenneyhteydet hyödyttävät kaikkia sektoreita, turismia, elinkeinoelämää ja meitä jotka asumme Länsipohjassa. Ruotsin on tehtävä jotakin Merenkurkun liikenteelle! 
 
Vaatimuksen ovat allekirjoittaneet Uumajan Suomalainen Kerho, Uumajan Suomenruotsalaiset, Suomenruotsalaiset opiskelijat Uumajan Yliopistossa, Uumajan Suomalaiset opiskelijat ja Suomenkielinen Seurakuntapiiri. 

http://www.uumajalaiset.se/uutiset.htm

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #44 on: 30. 10. 2007 06:06 »
Olet hukkateilla Ex-Vaasalainen. Se jos idässä asuu paljon ihmisiä, ei tarkoita sitä, että he käynnistäisivät joukkovaelluksen länteen yhden uuden silltayhteyden takia.

Pietarissa asuu paljon ihmisiä ja he tykkäävät kyllä kovasti laivareissuista Helsingin ja Tukholman välillä. Mutta mikä sanoo, että he kulkemaan yhtäkkiä autolla Vaasan ja Uumajan väliä? Ei mikään.

Ymmärrän, mitä kokonaisuutta tarkoitat, mutta tällä kokonaisuudella täytyy olla merkitys siltahankkeeseen, ennen kuin sellaista edes kannattaa ajatella.

Vaasasta kulkee laiva Uumajaan. Kuinka usein näet venäläisiä autoja satamassa? Pari päivässä, heinäkuussa.

Sitäpaitsi, oikotie Vaasasta Ruotsiin ei merkitse Pietarissa asuville mitään. He voivat jo nyt mennä yli Turusta. Ja he, jotka tykkäävät ajamisesta ja ovat matkalla pohjoiseen ohittavat Vaasan. Mahdollista siltaa siis käyttäisivät vain he, joilla on jotain asiaa keski-Ruotsiin, tai keski-Norjaan. Molempien näiden maiden teollisuus ja liike-elämä keskittyy maiden eteläosiin, joten myöskään tässä kohdassa ei ole mitään, joka motivoisi siltahankkeeseen.

Quote
Tänään on helpompaa ja halvempaa lentää Tukholmasta ja Uppsalasta Vaasaan, kun päästä Uumajasta Vaasaan,

Niin, mikä pakko on päästä mukavasti ja helposti juuri Uumajasta Vaasaan? Vaikka yhteydet olisivat kuinka hyvät, niin jollakin on aina pitkä matka. Kysy vaikka heiltä, jotka asuvat Skellefteåssa ja myöskin Luulajassa asuvilla on hankala matkustaa niinkin suureen metropoliin, kuin Vaasa... Sillä tästä on myös kysymys, mitä toisella puolella asuvat tekevät Vaasassa?

Ensin täytyy olla suuri tarve päästä yli, vasta sen jälkeen voidaan alkaa laajentamaan kulkumahdollisuuksia ja sitä liikennettä pitää olla 100 kertaa enemmän, ennen kuin kannattaa edes alkaa puhumaan sillasta. Vaasan korkeudella oleva siltayhteys ei tule olemaan koskaan motivoitu, koska se tulisi olemaan liian hiljainen.

Quote
Helsinki herättelee Tallinan kanssa yhteistyötä tunnelia tai vastaavaa ...

Myöskin tämän voi tallentaa huoletta unelmien säkkiin. Tästä ei tule koskaan todellisuutta, vaikka liikennettä on 100 kertaa enemmän kuin Vaasan ja Uumajan välillä. Yksi suuri syy siihen on yhteyden ajankohtaisuus pidemmällä tähtäimellä. Kuten varmasti muistat, niin joskus aikoinaan välillä oli vain yksi laiva, George Ots ja välin ylittäminen vaati sellaisen paperisodan, ettei sinne ollut asiaa. Tämä yksi laiva riitti siis silloin mainiosti. Sitten Neuvostoliitto romahti ja huorat ja viinakuskit pääsivät vauhtiin ja myös teollisuus ja liike-elämä alkoi kukoistamaan, pääosin Balttian maiden alhaisten hintojen johdosta.
Nyt tämäkin on tasaantumassa, eikä mikään sano sitä, että että väli olisi tulevaisuudessa paljon vilkkaampi kuin Vaasa-Uumaja väli.

Toinen asia tässä, joka sumentaa, on idän rekkajonot. Moni rekka valitsee tämän takia laivan, mutta sinä päivänä kun rajaliikenne itärajalla sujuu kivuttomasti, tilanne muuttuu nopeasti myös laivaliikenteessä. Venäjä ymmärtää ennemmin tai myöhemmin, että liikenteen sujuvuus rajalla on heille itselleen hyödyllistä.

On myös välejä, joissa on paaaaaljon enemmän liikennettä, mutta myöskään niissä ei ole kiinteä yhteys ajankohtaista. Yksi tällainen on kunkun mainitsema Rodby-Puttgarden. Erona on tosin se, ettei siellä tarvitse takuta jäiden kanssa, joten ne lautat eivät ole soveliaita Vaasan korkeuksilla. Tässä tapauksessa ylitykseen tarvitsee 45 minuuttia ja laivat kulkevat puolentunnin välein. Väli on myös suosittu luonnollisena taukopaikkana.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #45 on: 30. 10. 2007 07:07 »
On myös välejä, joissa on paaaaaljon enemmän liikennettä, mutta myöskään niissä ei ole kiinteä yhteys ajankohtaista. Yksi tällainen on kunkun mainitsema Rodby-Puttgarden. Erona on tosin se, ettei siellä tarvitse takuta jäiden kanssa, joten ne lautat eivät ole soveliaita Vaasan korkeuksilla. Tässä tapauksessa ylitykseen tarvitsee 45 minuuttia ja laivat kulkevat puolentunnin välein. Väli on myös suosittu luonnollisena taukopaikkana.

Itseasiassa tähänkin väliin on äskettäin päätetty rakentaa silta...

http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2651109,00.html

Kiitoksia Kunkulle tiedoista siltavaihtoehdon etäisyyksistä. Tuskin kuitenkaan koko 26 km tarvii siltaa olla sillä muistaakseni merenkurkku on yllättävänkin matalaa. Ainoat syvemmät rännit on siellä valtakunnanrajan tuntumassa Nordvalenin majakan kohdalla sekä tietysti Holmön ja Ruotsin mantereen välillä. Mutta siitäkin huolimatta tulee pengertietä varten rahdata aivan älyttömästi mursketta. Olisin itsekin taipuvainen uskomaan, että sitä ei ihan meidän elinaikanamme toteuteta, mutta eihän sitä ole kiellettyä uneksimasta.

Silti olen sitä mieltä, että silta tai tunneli merenkurkussa nähdään ennen kuin tunneli Ahvenanmeren ali tai Suomenlahden.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #46 on: 30. 10. 2007 07:07 »
Lainaus Erik Sardinas

Quote
Olet hukkateilla Ex-Vaasalainen.


Hukkateillä olevaa inspiraatiota etsimässä. ..... Ohoh, oletpas taitava kirjoittaja. ;) ovatko Vaasan yrittäjät kuten myös yrittäjät Ruotsin puolella hukkateillä...Eric olet aika yksin....


Quote
Mutta mikä sanoo, että he kulkemaan yhtäkkiä autolla Vaasan ja Uumajan väliä?

Miksi EI.... kun tunnut tietävän kuka sinulle on kertonut, että he eivät halua?


Quote
tällä kokonaisuudella täytyy olla merkitys siltahankkeeseen,

Matkailu ,liike-elämän vilkastuminen,koulutus ymm...jos ei näillä niin keerroppa parempaa.


Quote
Vaasasta kulkee laiva Uumajaan

Eric katsoppa laivan aikatauluja ja määrää, niin kirjoitellaan sitten uudestaan.


Quote
Molempien näiden maiden teollisuus ja liike-elämä keskittyy maiden eteläosiin, joten myöskään tässä kohdassa ei ole mitään, joka motivoisi siltahankkeeseen.


Minkäs vuoksi jos ei juuri tämän takia,tämä piristäisi kummasti liike-elämää keskeisissä pohjoismaissa ja pohjoisessa.



Quote
Niin, mikä pakko on päästä mukavasti ja helposti juuri Uumajasta Vaasaan?



Sinä jaksat vaan jankuttaa Umeå -Vaasaa koitappa laajentaa ja lisätä siihen Norja ja Venäjä lisäksi,luet hiukan yksipuolisesti  asioita Eric.










Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #47 on: 30. 10. 2007 09:09 »
ovatko Vaasan yrittäjät kuten myös yrittäjät Ruotsin puolella hukkateillä...Eric olet aika yksin....

Kuinka monesta yrittäjästä puhutaan? RG Linen-keskustelun yhteydessä puhutaan 15 000 rekasta vuosittain, joista osa on suorassa yhteydessä vaasalaisiin yrityksiin ja liike-elämään. Näitä lukemia tulee löytyä sillan saamiseksi lähes päivittäin. Joten siinä mielessä näitä yksinäisiä on muitakin, kuin minä.

Quote
Miksi EI.... kun tunnut tietävän kuka sinulle on kertonut, että he eivät halua?

RG Linen matkustajamäärät ja rahtiliikenne. On selvää, että silta nostaisi tätä määrää jonkun verran, mutta sen pitäisi nousta paljon. Niin paljon, ettei se ole realistista itse projektiin verrattuna.

Quote
Matkailu ,liike-elämän vilkastuminen,koulutus ymm...jos ei näillä niin keerroppa parempaa.

Sama tässä, silta ei lisää näitä asioita mitenkään dramaattisesti. Länsi-Suomi on näissä asioissa aivan liian hiljainen.
Yhteys ei ole se asia, joka synnyttää tarpeen, vaan se on tarve, joka saa kehittämään yhteyksiä.
Eri asia voisi olla, jos Vaasassa olisi edes miljoona asukasta, mutta sekään ei vielä merkitsisi sitä, että kiinteä yhteys Merenkurkun yli olisi asiaa.

Quote
Eric katsoppa laivan aikatauluja ja määrää, niin kirjoitellaan sitten uudestaan.

Kerran päivässä, eikä edes joka päivä. Voitko sinä puolestasi kertoa, miten usein laiva on niin täynnä, ettei siihen saa autopaikkaa?
Jos välillä olisi niin paljon liikennettä, että voisimme alkaa puhumaan vakavasti kiinteästä yhteydestä, niin kyllä kai välillä olisi nyt edes vähän enemmän liikennettä.

Kääntäen, jos välille saataisiin viisi laivaa lisää, viisinkertaistuisko matkustajien ja rahdin määrä?

Quote
Minkäs vuoksi jos ei juuri tämän takia,tämä piristäisi kummasti liike-elämää keskeisissä pohjoismaissa ja pohjoisessa.

Totta kai. Hyvät yhteydet piristävät aina liike-elämää, mutta silta Merenkurkun yli ei saisi aikaa mitään vallankumousta. Elikkä siitä saatava hyöty ei merkitsisi mitään verrattuna siihen, mitä homma maksaa, sillä lähes kaikki kustannukset jouduttaisiin ottamaan veronmaksajien pussista.

Quote
Sinä jaksat vaan jankuttaa Umeå -Vaasaa koitappa laajentaa ja lisätä siihen Norja ja Venäjä lisäksi,luet hiukan yksipuolisesti  asioita Eric.

Pyrin kommentoimaan asiaa samoista lähtökodista, kuin täällä esitetään ja olen myös kommentoinut Venäjää ja Norjaa. Miten silta voisi lisätä jotenkin dramaattisesti heidän tarvetta päästä Merenkurkun yli kiinteää yhteyttä käyttäen?

Jo pelkästään stragisesti yhteys sijaitsisi väärässä paikassa. Venäläisten matkailu suuntautuu pohjois-Norjaan/Suomeen/Ruotsiin, tai sitten etelän laivoja käyttäen etelään, tai sitten he jatkavat matkaa Tanskaan, Saksaan jne. Vain murto-osa matkailijoista käyttäisi Merenkurkun yhteyttä matkansa puolivälissä. Miksi ihmeessä venäläisen pitäisi päästä yli Vaasan korkeudelta ja kuinka paljon norjalaisia yleensäkin näkee Vaasassa?

Norjalaiset ovat taas pieni kansa, joka on tottunut luottamaan eniten laivoihin, koska kuljetus Norjassa on hankalaa. Oletko koskaan ajellut Norjassa? Keskinopeus siellä on 50 km/h, eivätkä kaikki edes uskalla ajella heidän vuoristoteillään. Varsinkin talvella Norjassa ajo on todella haastavaa.

Norjalaisia on n. 4.5 miljoonaa, joista puoli miljoonaa asuu Oslon seuduilla, eikä Norja ole edes EU:n jäsen. Norjalaiset ovat valinneet pidättäytyä EU:n ulkopuolella, koska heidän teollisuutensa ei ole samalla tavalla riippuvaista EU:sta, kuin Suomen ja Ruotsin. Miten usein saat käsiisi tuotteita, joissa lukee Made in Norway? Entäs miten usein näet norjalaisia tankkiautoja, jotka kuljettavat raakaöljyä Suomeen, tai Venäjälle? Et koskaan. Ne kuljetukset hoidetaan tankkereilla. Norjan öljyteollisuuskaan ei siis huutele pahemmin Merenkurkun yhteyden perään.

Kuka siis on Norjassa vailla kiinteää yhteyttä Merenkurkkuun?

Norjan kalarekat kulkevat kyllä samalla Ruotsissa ja Suomessa, riippumatta siitä minkälainen yhteys Merenkurkussa on Suomen ja Ruotsin välillä. 










Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #48 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Itseasiassa tähänkin väliin on äskettäin päätetty rakentaa silta...
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2651109,00.html


Katos vaan! Ja siellä puhutaan 10 000-20 000 ajoneuvosta vuorokaudessa ja täällä suunnitellaan 10 km pidempää siltaa paikkaan, jossa tähän ei päästä tähän edes kuukaudessa. Jos edes vuodessa...

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #49 on: 30. 10. 2007 10:10 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
RG Linen matkustajamäärät ja rahtiliikenne. On selvää, että silta nostaisi tätä määrää jonkun verran, mutta sen pitäisi nousta paljon. Niin paljon, ettei se ole realistista itse projektiin verrattuna.

Kuuleppas Eric, silloin kun tuossa kulki "laivoja" 1.000.000 ihmistä kulki ..katsoppas siiihen ennustuspalloosi ja kerro mihin tämä väki olisi hävinnyt.Tämä väkimäärä oli "vain Suomalaisia ja Ruotsalaisia"pääasiassa.

Eli potentiaalia löytyy kun löytyy silta.


Quote
Kääntäen, jos välille saataisiin viisi laivaa lisää, viisinkertaistuisko matkustajien ja rahdin määrä?

Kun siinä olisi edes yksi joka kuljettaisi asiakkaita ja toinen joka veisi tavaraa.

Niinhän se alunperin olikin, mutta kun haluaa omistaa kaiken yksin.

Quote
Totta kai. Hyvät yhteydet piristävät aina liike-elämää, mutta silta Merenkurkun yli ei saisi aikaa mitään vallankumousta. Elikkä siitä saatava hyöty ei merkitsisi mitään verrattuna siihen, mitä homma maksaa, sillä lähes kaikki kustannukset jouduttaisiin ottamaan veronmaksajien pussista.


No mitäs luulet juuri nyt olevan maksetaan yhteydestä joka ei oikeen toimi.
Tokkopa ketään kumousta onkaan hakemassa ;) ja kuten aiemmin kirjoitin jakajai on useasta maasta.,tähän sellainen "rautalanka"


Quote
Norjalaiset ovat taas pieni kansa, joka on tottunut luottamaan eniten laivoihin


Juurihan siellä rakennetaan tunnelia ?????joka yhdistää Norjan ja Ruotsin siis laivoistakin on jo päästy yli.


Quote
Miten usein saat käsiisi tuotteita, joissa lukee Made in Norway?

Kun saamme tämän sillan niin varmastikkin aika usein Made in Norwey lukeepi hyvä niin.
Lueppas eu:n  kannanotto yhteistyöhön.

Quote
Miksi ihmeessä venäläisen pitäisi päästä yli Vaasan korkeudelta ja kuinka paljon norjalaisia yleensäkin näkee Vaasassa?

Minä tiedän että vaihtelu virkistää ja matkailu avartaa olethan sinäkin sitä kovasti täällä kertonut.


Hienoa kun saamme SINISEN SILLAN merenkurkkuun





Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #50 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Kuuleppas Eric, silloin kun tuossa kulki "laivoja" 1.000.000 ihmistä kulki ..katsoppas siiihen ennustuspalloosi ja kerro mihin tämä väki olisi hävinnyt.Tämä väkimäärä oli "vain Suomalaisia ja Ruotsalaisia"pääasiassa.

Eli potentiaalia löytyy kun löytyy silta.

Ihmisten lukumäärä on sama ja sen myös kasvanut. Heillä ei tosin ole sama tarve päästä lahden yli, kuin silloin joskus, kun Suomesta sai halpaa lihaa ja laivasta verotonta alkoholia ja tupakkaa. Joten nämä matkustajat ovat poissa, eivätkä he tule koskaan takaisin.
Lisäksi, jos joku hullu päättää lähteä ostoksille Suomeen, tai Ruotsiin, niin siltamaksu vie sen voiton.

Quote
Kun siinä olisi edes yksi joka kuljettaisi asiakkaita ja toinen joka veisi tavaraa.

Eikös tämä soviteta automaattisesti markkinoiden mukaan? Elikkä mitä enemmän tavaraa lahden yli, sitä enemmän sinne lykätään laivoja ja jos homma paisuu oikein toden teolla, niin silloinhan välille tehdään kiinteä yhteys.

Ei tästä kannata kinastella. Merenkurkun voi ylittää tavalla, jonka me ansaitsemme.

Quote
No mitäs luulet juuri nyt olevan maksetaan yhteydestä joka ei oikeen toimi.

Mitä enemmän käyttäjiä, sitä parempi yhteys.
Tässä on vielä varaa jopa huonontaa, ennen kuin homma loppuu kokonaan. Ja se toimii niin kauan, kuin joku liikennöi välillä. Tosin tavalla, jossa olisi parantamisen varaa. Mutta kuten jo yllä kirjoitin, saamme ansaitsemamme yhteyden.

Quote
Juurihan siellä rakennetaan tunnelia ?????joka yhdistää Norjan ja Ruotsin siis laivoistakin on jo päästy yli.

Norjassa on paljon tunneleita. Myös pitkiä sellaisia. Norjassa on kallista tehdä teitä ja tunneleita. Erona heidän toiminnassaan on vain se, että heillä on rahaa... paljon rahaa...

Sitäpaitsi, Norjassa on aivan älyttömästi laiva ja lauttareittejä, eikä yksi tunneli ja Svinesundin silta poista niitä.

Quote
Kun saamme tämän sillan niin varmastikkin aika usein Made in Norwey lukeepi hyvä niin.

Lisääntyvätkö Norjalaiset yritykset mahdollisen sillan mukana? Noh, ehkä vähän, mutta eivät niin suuressa mitassa, että se näkyisi Suomessa. Kaikki mitä Norjasta halutaan Suomeen, tuodaan jo nyt.

Quote
Minä tiedän että vaihtelu virkistää ja matkailu avartaa olethan sinäkin sitä kovasti täällä kertonut.

Juu, näkeehän sen Siljallakin Helsinki-Tukholma välillä. Pietarin miljoonakaupungista riittää sinne aina muutama bussilasti ihmisiä, joten kyllä se varmaan Vaasaan sillallekin riittäisi pari bussia...


Quote
Hienoa kun saamme SINISEN SILLAN merenkurkkuun

Korjaan: Hienoa kun saamme joskus unelmoida SINISESTÄ SILLASTA merenkurkussa.
Ja unelmaksi se myös tulee jäämään.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #51 on: 30. 10. 2007 11:11 »
Hieman näistä Norjan tunneleista. Pieni leikkaus netistä löytämästäni jutusta:

Quote
4.6 Tunnelit
Varsinkin vuono-Norjassa on paljon tunneleita. Koko maassa niitä on kaikkiaan yli 500 kappaletta. Useimmat niistä ovat valaistuja ja hyväkuntoisia. Tunnelissa on kuitenkin aina hämärää, eli aurinkolasien käyttöä kannattaa vältellä. Varsinkin tunnelin alkupäässä voi olla näkemisvaikeuksia ennen, kuin silmä on tottunut hämäryyteen. Tunnelin päässä on usein mutka, jotta tunnelin suu ei häikäise tunnelissa ajavaa.

Tunneleissa on ohituskielto. Poikkeuksia ovat monet merenalaiset tunnelit, joiden jyrkässä ylämäessä on ohituskaista.

Pitkissä tunneleissa on 500-1000 metrin välein hätäpuhelimia ja levennyksiä.

Vähänkin pitemmissä tunneleissa on useinmiten koneellinen ilmanvaihto. Ilma ei kuitenkaan ole ulkoilman veroista, eli auton puhaltimet kannattaa vääntää pienemmälle. Kaikkiin tunneleihin ei ole kyetty rakentamaan kunnollista ilmanvaihtoa. Tällaisia ovat etenkin merenalaiset tunnelit. Näissä tunneleissa on syytä pitää kaikki mahdolliset reiät kiinni.

Jotkut tunnelit ovat hyvin pitkiä. 5-10 km:n mittaisia on hyvinkin monta. Pisin on E16-tiellä Aurlandin ja Lærdalin välille valmistunut 24,5 km:n tunneli. Pitkät tunnelit voivat olla ahdistavia kokemuksia ahtaan paikan kammosta kärsiville henkilöille.

Tunnelit, joissa on huono ilmanvaihto, ovat pyöräilijöitä kielletty heidän oman terveytensä vuoksi. Usein on olemassa korvaava reitti vanhaa tietä pitkin tai lautalla, mutta tämä ei ole varmaa. Kohdassa 4.11  on luettelo polkupyöriltä kielletyistä tunneleista.


Quote
30 pisintä tunnelia:


Nimi
 Pituus km
 Tie
 Huomautuksia
 
Lærdalstunnelen
 24,5
 E16
 
 
Folgefonntunnelen
 11,7
 Rv551
 Tiemaksu
 
Gudvangatunnelen
 11,4
 E16
 
 
Korgfjelltunnelen
 8,7
 E6
 
 
Steigentunnelen
 8,1
 Rv835
 
 
Bømlafjordtunnelen
 8,9
 E39
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 262 m
 
Eiksundtunnelen
 7,8
 Rv653
 Rakenteilla, avataan 2007, tiemaksu, merenalainen. Tulee olemaan maailman syvin, 287 m
 
Svartisentunnelen
 7,6
 Rv17
 
 
Høyangertunnelen
 7,5
 Rv55
 
 
Vallaviktunnelen
 7,5
 Rv7
 
 
Åkrafjordtunnelen
 7,4
 E134
 Tiemaksu
 
Oslofjordtunnelen
 7,3
 Rv23
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 134 m
 
Nordkapptunnelen
 6,9
 E69
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 150 m
 
Fludaltunnelen
 6,8
 Rv5
 Tiemaksu
 
Fodnestunnelen
 6,6
 Rv5
 
 
Innfjordtunnelen
 6,6
 E136
 
 
Sørdalstunnelen
 6,4
 E10
 Rakenteilla, avataan 2007
 
Fjærlandtunnelen
 6,4
 Rv5
 
 
Naustdaltunnelen
 6,0
 Rv5
 Tiemaksu
 
Øksendaltunnelen
 6,0
 Rv62
 
 
Byfjordtunnelen
 5,9
 E39
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 223 m
 
Tosentunnelen
 5,9
 Rv76
 
 
Haukelitunnelen
 5,7
 E134
 
 
Hitratunnelen
 5,6
 Rv714
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 264 m (tämän hetken syvin tunneli)
Frøyatunnelen
 5,3
 Rv714
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 164 m
 
Heggrurtunnelen
 5,3
 
 
 
Freifjordtunnelen
 5,1
 Rv70
 Tiemaksu, merenalainen, syvyys 130 m
 
Flenjatunnelen
 5,1
 E16
 
 
Eikefettunnelen
 4,9
 E39
 


Liitän tähän myös vähän tietoa lautoista:
Quote
                                 Kesto Vuoroja    Hinta          Tie Lauttaväli            Reitti             (min)    /vrk auto/hlö Huom      E6 Bognes-Skarberget     Fauske-Narvik         25      15   82/29   E10/80 Bodø-Moskenes         Bodø-Lofootit        200     1-2  538/149 A    E10 Fiskebøl-Melbu        Narvik-Lofootit       25   11-12   87/31      E39 Mortavika-Arsvågen    Stavanger-            25      38  138/29  24h X7                              Haugesund              E39 Halhjem-Sandvikvåg    Haugesund-Bergen      50   18-28  170/46  24h X7 E39/48 Halhjem-Våge          Bergen-Tysnes         35      11  108/36      E39 Lavik-Oppedal         Bergen-Vadheim-       20      34   91/26                                Førde                  E39 Anda-Lota             Førde-Ålesund         10      29   52/22      E39 Volda-Folkestad       Førde-Ålesund         15      27   58/23  B    E39 Festøya-Solavågen     Førde-Ålesund         20      38   63/24      E39 Vestnes-Molde         Ålesund-Molde         35      24   97/33      E39 Halsa-Kanestraum      Kristiansund-         20      21   68/26                                Trondheim                5 Mannheller-Fodnes     Oslo-Sogndal          15      40   98/34  24h   7+13 Bruravik-Brimnes      Hardanger-Bergen      10   25-28   71/27  24h X7 C  7/550 Kvanndal-Utne         Odda-Voss             20   18-21   68/26       13 Lauvvik-Oanes         Stavanger-Røldal      10      35   52/22  24h 13/E39 Stavanger-Tau         Stavanger-Røldal      45      21  111/37  24h D     13 Hjelmeland-Nesvik     Stavanger-Røldal      25      21   52/22    13/46 Sand-Ropeid           Stavanger-Sauda       10      29   52/22   13/550 Utne-Kinsarvik        Odda-Bergen           25     6-9   77/28  C   7/13 Kvanndal-Kinsarviik   Odda-Bergen           45     6-9  102/35    13/55 Hella-Vangsnes        Sogndal-Bergen        15      23   63/24    13/55 Dragsvik-Vangsnes     Bergen-Voss-Førde     25      23   73/27    13/55 Hella-Dragsvik        Sogndal-Vadheim       10      25   47/20       17 Holm-Vennesund        Namsos-Bodø           20      15   68/26       17 Horn-Anddalsvåg       Namsos-Bodø           20      10   63/24       17 Forvik-Tjøtta         Namsos-Bodø           60       7  117/38       17 Levang-Nesna          Namsos-Bodø           25   15-17   77/28       17 Kilboghamn-Jektvik    Namsos-Bodø           70       6  137/44       17 Ågskaret-Forøy        Namsos-Bodø           10    7-13   52/22       19 Horten-Moss           Oslofjorden           30   20-25  102/35       47 Mekjarvik-            Stavanger-            70       6  161/50          Skudeneshavn          Haugesund               48 Skånevik-Utåker       Åkrafjorden-Bergen    20   13-15   68/26       48 Løfallstrand-         Åkrafjorden-Bergen    25   11-13   77/28          Gjermundshavn                                 49 Hodnanes-Jektevik     Leirvik-              10   22-25   52/22                                Norheimsund             57 Leirvåg-Sløvåg        Bergen-Dale-Førde     20      16   68/26       57 Masfjordnes-Duesund   Bergen-Dale-Førde     10   16-21   42/19       57 Rysjedalsvika-        Bergen-Dale-Førde     30     5-8   73/27          Rutledal                                      60 Ørsneset-Magerholm    Stryn-Ålesund         15   48-54   58/23  24h 60/650 Stranda-Liabygda      Stranda-Geiranger     15      27   52/22       61 Årvik-Koparnes        Måløy-Ålesund         15      32   52/22       61 Hareid-Sulasundet     Måløy-Ålesund         25      35   87/31  24h     63 Eidsdal-Linge         Geiranger-            10      25   52/22                                Åndalsnes            60/63 Geiranger-Hellesylt   Geirangerfjorden      70    5-10  210/100 E     64 Sølsnes-Åfarnes       Molde-Åndalsnes       15      32   58/23       64 Kristiansund-Bremsnes Atlantintie           20      21   63/24       81 Skutvik-Svolvær       Fauske-Lofootit      120     2-8  251/73    82/86 Andenes-Gryllefjord   Vesterålen-Senja     120     2-4  345/130 F     83 Flesnes-Revsnes       Sortland-Harstad      20      15   68/26       85 Bognes-Lødingen       Fauske-Harstad        60     5-7  156/49       91 Breivikeidet-Svendsby Tromsø-Alta           20    9-16   73/27       91 Lyngseidet-Olderdalen Tromsø-Alta           40     6-8  102/35      848 Harstad-Sørrolnes     Harstad-Finnsnes      50     5-7  127/41  861/862 Botnhamn-Brennsholme  Senja-Tromsö          45     4-7  155/60  G    550 Jondal-Tørvikbygd     Bergen-Odda           20   14-16   68/26      614 Isane-Stårheim        Florø-Måløy           15   17-20   58/23      653 Eiksund-Rjånes        Ørsta-Ulsteinvik      15      26   73/27      655 Sæbø-Lekneset         Ørsta-Hellesylt       15      15   58/23      668 Brattvåg-Dryna        Brattvåg-Molde        20    8-13   68/26      668 Solholmen-            Brattvåg-Molde        15      27   52/22          Mordalsvågen                                 670 Kvenna-Rykkjem        Åndalsnes-            10      32   52/22                                Trondheim              680 Seivika-Tømmervåg     Kristiansund-         25   12-17   73/27                                Trondheim              715 Flakk-Rørvik          Trondheimvuono        25      21   77/28      808 Hemnesberget-Leirvik  Mo I Rana-            25    9-12   73/27                                Sandnessjøen           827 Drag-Kjøpsvik         Fauske-Kjøpsvik-      45       6  111/37  H                              Narvik             
Tarkempia tietoja lautoista, myös muilla kuin päätiereitellä sijaitsevista: Lauttatietokanta, Excel, 142 kB

4.8 Pikalautat
Vuono-Norjassa liikennöi maantielauttojen lisäksi pikalaivoja (hurtigbåt). Nämä ovat rakenteeltaan samankaltaisia katamaraaneja, joita liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä. Pikalautat eivät kuljeta autoja.

Seuraavassa sesonkiajan tietoja näistä kulkuvälineistä (tiedot vuodelta 2005):

Reitti                              Vuoroja/      Kesto Hinta/aik                                       päivä      hh:mm       NOKBergen-Balestrand-Flåm                     1       5:25       530Bergen-Kleppestø                          22       0:10        38Bergen-Askvoll-Florø-Måløy-Selje           2       5:00       615Bergen-Austevoll-Rubbestadneset-           4       3:00       410Leirvik-Skånevik-ØlenBergen-Balestrand-Sogndal                  1       4:40       460Fjærland-Hella-Balestrand                2-3       1:30       147Flåm-Gudvangen                             4  1:30-2:00       180Kristiansund-Edøya                         4       0:40        82Kristiansund-Trondheim                     3       3:30       415Bergen-Leirvik                             6       2:00       280Leirvik-Os                                 2       2:00       180Molde-Helland-Vikebukt                     9       0:20        52Måløy-Florø                                1       1:15       165Norheimsund-Nå-Lofthus-Kinsarvik-Utne      2       1:30       160Stavanger-Haugesund-Leirvik-Bergen         4       3:55       650Stavanger-Vikedal-Sandeid                  2       1:30       198Stavanger-Sand-Sauda                       1       2:30       251Stavanger-Fisterøyene-Hjelmeland           2       2:00       124Stavanger-Jelsa                            4       1:30       139Ålesund-Hareid                            10       0:20        59Ålesund-Nordøyane-Molde                    1       2:30       177Sogndal-Selje                              1       6:00       705

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #52 on: 30. 10. 2007 12:12 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Ei tästä kannata kinastella. Merenkurkun voi ylittää tavalla


Ei niin, mutta se että tuleeko, vai ei tule, ei ole meistä kummastakan kiinni, vaikka hakkaisimme sormet ruvelle tässä kirjoitellessa,vai mitä?

Minä  haluan sen sillan merenkurkkuun, ja sinä et !!!!

Aika näyttää kumpi on oikeassa,tällä hetkellä uskallan laitaa ropoja sillan puolesta reilustikkin.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #53 on: 30. 10. 2007 12:12 »
Kinastelu menee lähinnä tähtiteteelliseksi asiaksi joka ole tästä päivästä. Siltaa merenkurkun
on suuniteltu ainakin 40 vuotta ja tässä ollaan. Kaiketi menee 40 vuotta ennkuin on päästy
piirustuslaudalle. Suihtaudun levellisesti asiaan joka ei minun elinaikanani tule, tapelkoot seuraavat sukupolvet.

Nyt on kokeiltu Silja linen jälkeen lauttayhteyttä, ei kannata. 10,5 miljoonaa tukimarkkaa
on mennyt ja lisää menee. On kummallinen unelma joka maksaa maltaitaita se on TRADITIO.
Ja siihen alttarille viedään veronmaksajien rahat. Minä en tarvitse koskaan RG Linea käydäkseni Ruotsissa. Aina olen perille päässyt ja takaisin palannut. Minulle on perille pääseminen tärkeintä eikä se, että kuluttelen aikaani jossain ahtaassa laivassa. Juon verovapaata kahvia 2,5 euroa kuppi, maahinta josta maksetaan verot  on 1,5 euroa ja sisältää pullan. Sitten jotain epämääräistä euromössöä jota myydään kilokaupalla, ne samat saa sitarista halvemmalla. Viinit minä saan halvemmalla
Alkosta ja olutta en kovin mielelläni juo.

 Ruoka maksaa laivalla verovapaasti 30 euroa johon lipataan pöntöistä saarioisten, hk:n ja atrian valmiseineksiä. Hotelli Kämpissä syön kunnon, keittiömestareiden käsinvalmistamia herkkuja  verollisena 26 euroa ja lisäksi ne tarjotaan minulle tyylikkäästi. Siis laatu ja hinta suhde on mennyt sekaisin. Verovapauden jos sitä on, vie laivayhtiöt itselleen.

Että se niistä laivoista, matkustaja kato on alkanut ilmetä laivoilla. Kyse on tuetaanko me kannattamatonta merenkurkun liikennettä. Rahti liikenne on eri, siihen löytyy keinot ja konstit
miten tavara liikkuu. Se on varmaa.

Pentti Suksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #54 on: 30. 10. 2007 13:01 »


Minä  haluan sen sillan merenkurkkuun, ja sinä et !!!!



Top top, peli seis peli seis!! En ole koskaan sanonut, ettenkö HALUAISI siltaa Merenkurkun yli. Totta kai haluan! Mutta tämä ei estä minua kuitenkaan katsomasta asiaa realistisella tavalla.

Elikkä jatketaan vaan unelmointia ja olisihan se hienoa jos silta joskus rakennettaisiin. Mutta vaikka alkaisimme kuinka romanttisiksi, niin sitä siltaa me emme tule koskaan näkemään.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #55 on: 30. 10. 2007 13:01 »

Että se niistä laivoista, matkustaja kato on alkanut ilmetä laivoilla. Kyse on tuetaanko me kannattamatonta merenkurkun liikennettä. Rahti liikenne on eri, siihen löytyy keinot ja konstit
miten tavara liikkuu. Se on varmaa.



Matkustajien katoaminen ei ole mitään uutta. Suunta oli selvä jo ennen RG Linea ja vikaa pitää hakea muualta kuin itse kulkuvälineestä.

Tuossa olet tosin oikeassa, että rahtiliikenne järjestyy aina. Se on sitten taas eri asia, kuka siinä pääsee hyötymään ja ennen kaikkea kenen nilkkaan muutokset aina eniten sattuvat.

Offline Ploppsi

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #56 on: 30. 10. 2007 14:02 »
E-ON rakentamaan pohojanmaalle ydinvoimalaa, ja sillan, penkan, tunnelin kylkeen isoa kaapelia ja ei muuta ku virtaa myymään ruottihin.

Vaasa-Uumaja välin ylitti parhaillaan 1miljoona matkustajaa. Lisäksi Merenkurkussa seilattiin muuallakin.
Kauppa sen kun kiihtyy ja talousalueellamme menee paremmin ja paremmin joten vienti kasvaa vuosi vuodelta.
Maailma kutistuu päivä päivältä kiihtyvää vauhtia. Älkäämme siis sulkeko itseämme pussin pohjalle vapaaehtoisesti...

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #57 on: 30. 10. 2007 17:05 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Mutta tämä ei estä minua kuitenkaan katsomasta asiaa realistisella tavalla.

Onko sinulla kaupallinen koulutustausta siis Ekonomi tai korkeampi?

Minulla ei ole,Ojalan laskuopilla kuitenkin pärjää pitkälle kun eurolla ostaa ja 5 eurolla myy...kateeliset ja ahneet on sitten erikseen.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #58 on: 31. 10. 2007 05:05 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Mutta tämä ei estä minua kuitenkaan katsomasta asiaa realistisella tavalla.

Onko sinulla kaupallinen koulutustausta siis Ekonomi tai korkeampi?

Minulla ei ole,Ojalan laskuopilla kuitenkin pärjää pitkälle kun eurolla ostaa ja 5 eurolla myy...kateeliset ja ahneet on sitten erikseen.


Sama painos Ojalan laskuopista myös minulla. Sen mukaan ei kannata lähteä hakemaan rekalla maitolitraa. Ei kannata myöskään ostaa eurolla, jos joutuu kuitenkin sijoittamaan 2, eikä saa mitään takaisin.
Tässä Merenkurkun keskustelussa Ojalan laskuopin mukaan ei kannata panna välille useampia laivoja, ellei kyytiin pyri lisää matkustajia ja autoja. Ei ole myöskään motivoitua valmistaa siltaa kalalokeille.

Näiden asioiden ymmärtämiseen ei tarvita korkeaa koulutusta. Ekonomiaa voi opiskella, mutta älykkyys, tai sen puute saadaan perintönä. 

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #59 on: 31. 10. 2007 05:05 »
E-ON rakentamaan pohojanmaalle ydinvoimalaa, ja sillan, penkan, tunnelin kylkeen isoa kaapelia ja ei muuta ku virtaa myymään ruottihin.

Kaapeli kulkee mukavasti myös merenpohjassa. Ei sitä varten tarvitse tehdä siltaa, tai tunnelia.

Quote
Vaasa-Uumaja välin ylitti parhaillaan 1miljoona matkustajaa. Lisäksi Merenkurkussa seilattiin muuallakin.

Tämä on menneisyyttä, jolla ei ole mitään tekemistä tämän päivän kanssa. Vaasaan on joskus kuljettu hevosellakin.

Quote
Kauppa sen kun kiihtyy ja talousalueellamme menee paremmin ja paremmin joten vienti kasvaa vuosi vuodelta.

Mahdollinen kiinteä yhteys ei kehitä vientiä mitenkään merkittävästi. Ei länsi-Suomesta niin paljon viedä, etteikö sitä voitaisi hoitaa laivalla, tai etelän linjojen kautta, sillä etelää kohtihan se vienti pääasiassa kohdistuu.

Ja kuten kirjoitat, kauppa kiihtyy, vaikka puikoissa on tällä hetkellä vain Rabbe. 

Quote
Maailma kutistuu päivä päivältä kiihtyvää vauhtia. Älkäämme siis sulkeko itseämme pussin pohjalle vapaaehtoisesti...


Silta ei päästä meitä ulos pussista. Myöskään sen puuttuminen ei sulje sitä. Ei ole koskaan sulkenut, eikä tule koskaan sulkemaankaan. Kysymyksestä ei tule koskaan joko/tai.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #60 on: 31. 10. 2007 07:07 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Näiden asioiden ymmärtämiseen ei tarvita korkeaa koulutusta. Ekonomiaa voi opiskella, mutta älykkyys, tai sen puute saadaan perintönä. 


Tämä tukee ajatustani siitä, että älykäs ihminen herkästi erakoituu, kun ei saa samantasoista palautetta ympäristöltään.



Quote
Tässä Merenkurkun keskustelussa Ojalan laskuopin mukaan ei kannata panna välille useampia laivoja, ellei kyytiin pyri lisää matkustajia ja autoja. Ei ole myöskään motivoitua valmistaa siltaa kalalokeille.

Tiedätkö, montako ekonomia 10:stä  aloittaa oman yrityksen?




Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #61 on: 31. 10. 2007 09:09 »

Tämä tukee ajatustani siitä, että älykäs ihminen herkästi erakoituu, kun ei saa samantasoista palautetta ympäristöltään.


Kyllä se voi niinkin olla. Olen itsekin pannut merkille, että älykkäät ihmiset viettävät paljon aikaa itsenäisesti, omissa oloissaan.

Mutta ei tarvitse olla aina älykäskään, sillä omia aivojakin käyttämällä voi päästä itse omaan palautteeseen, johon ei tarvitse jokaisen palstalla heiluvan vaikutusta. Elikkä kysymyksessä voi olla myös omien mielipiteidensä takana seisominen.

Quote
Tiedätkö, montako ekonomia 10:stä  aloittaa oman yrityksen?

En. Kuinka monta?

En usko että monta, sillä ekonomihan on virka, johon yritykset palkkaavat kyseiset tiedot ja taidot omaavia ihmisiä.
Yhtä hyvin voisit kysyä: tiedätkö kuinka moni jääkiekkoilija 10:stä perustaa oman jääkiekkojoukkueen?

Moni tosin perustaa itse yrityksen ja toimii sitten samalla itse ekonomina..



EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #62 on: 31. 10. 2007 10:10 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Elikkä kysymyksessä voi olla myös omien mielipiteidensä takana seisominen.

Mielipiteiden takana seisominen on ihailtava asia aina, mutta niilla pitäisi olla myos hyvät perusteet. Muuten se menee jankkaamiseksi.
Totuus voi tietenkin  olla jotain aivan muuta kuin kirjoittajan tieto.



Quote
Moni tosin perustaa itse yrityksen ja toimii sitten samalla itse ekonomina..

Kymmenestä ekonomista 1 aloitaa ja sekin laskee...laskee..laskee ei kannata ..kannattaa............
tarina  kertoi, että luova nero väläyttää mitä tehdään, insinööri kertoo miten se tehdään, ekonomi laskee kannattaako se tehdä ja juristilta kuulee .....tuomion :)



EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #63 on: 31. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Trampas

Quote
Aina voi selvittää. Nykyisillä liikennemäärillä siltaa ei tulla ikinä rakentamaan.


Tuota ethän tosissasi väitä että vertaat "siltaa" ja tätä RG-linea  joka seilaa Vaasa-Umeå välissä juuri nyt.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #64 on: 31. 10. 2007 11:11 »

Mielipiteiden takana seisominen on ihailtava asia aina, mutta niilla pitäisi olla myos hyvät perusteet. Muuten se menee jankkaamiseksi.
Totuus voi tietenkin  olla jotain aivan muuta kuin kirjoittajan tieto.


Se on selvä. Mutta miten köyhä tämä palsta olisikaan, jos täällä heiluisivat vain he, joilla on sellaiset perusteet jotka kaikki hyväksyvät. Toimisiko tämä silloin keskustelu- mielipidepalstana?

Totuus voi olla totuus myös silloin, kun oma vastaanotto ei hyväksy palautetta. Eikä totuutta pysty kertomaan sellaiselle, joka ei ymmärrä kuitenkaan.




Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #65 on: 31. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Trampas

Quote
Aina voi selvittää. Nykyisillä liikennemäärillä siltaa ei tulla ikinä rakentamaan.


Tuota ethän tosissasi väitä että vertaat "siltaa" ja tätä RG-linea  joka seilaa Vaasa-Umeå välissä juuri nyt.

Tämä ei tainnut olla osoitettu minulle, mutta ymmärtääkseni tässä on kysymys matkustajamääristä, eikä RG Linen ja sillan vertailusta, sillä mahdollisen sillan suunnittelun käynnistyshän täytyy perustua johonkin. Tässä tapauksessa matkustajamäärät merkitsevät paljon. Siis miten monen pitää päästä Merenkurkun yli. Jostain pitää aloittaa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #66 on: 31. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Eikä totuutta pysty kertomaan sellaiselle, joka ei ymmärrä kuitenkaan


Totuuden hautajaisissa lauletaan aina samaa virttä: "Minä olen ehdottomasti oikeassa ja sinä väärässä". - Lin Jutang

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #67 on: 31. 10. 2007 11:11 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Tässä tapauksessa matkustajamäärät merkitsevät paljon. Siis miten monen pitää päästä Merenkurkun yli

:) Niinpä merkitsee,jos laivaan ei mahdu kuin muutama auto ja henkilö laiva joko ajaa karille ja on poissa liikenteestä tai sitten koneet on hajalla.Aikataulut pettää joko Ruotsin päässä tai Vaasassa ..........

miten tätä voisi verrata matkustamäärään joka aiemmin oli 1.000.000 ?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #68 on: 31. 10. 2007 12:12 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Tässä tapauksessa matkustajamäärät merkitsevät paljon. Siis miten monen pitää päästä Merenkurkun yli

:) Niinpä merkitsee,jos laivaan ei mahdu kuin muutama auto ja henkilö laiva joko ajaa karille ja on poissa liikenteestä tai sitten koneet on hajalla.Aikataulut pettää joko Ruotsin päässä tai Vaasassa ..........

miten tätä voisi verrata matkustamäärään joka aiemmin oli 1.000.000 ?

Olen kysynyt tämän jo monta kertaa; miten usein laivaliput, tai autopaikat on myyty loppuun? Elikkä onko Merenkurkun ylittäjiä enemmän, kuin mitä RG Line pystyy kuljettamaan?

Jostain on lähdettävä. Mutta se, että verovapaat tuotteet katosivat laivoista on faktaa. Tämän mukana katosivat myös ostovoimaiset matkustajat, eivätkä he tule takaisin, ellei alkoholia ja tupakkaa voi ostaa verovapaasti. Näin myös lihan kanssa, Ruotsin ja Suomen lihat taitavat olla suunnilleen samoissa hinnoissa, joten senkään takia ei kansa liiku Merenkurkun yli.

Se jos laiva ajaa karille, tai menee rikki, ei merkitse vielä mitään tarpeelle päästä Merenkurkun yli. Se tarve säilyy kaikesta huolimatta. Sitäpaitsi, nämä asiat vaikuttavat välin matkustajamäärin vain pienessä mitassa.

Toiseksi, vaikka saisimme nämä miljoona matkustajaa takaisin sillan avulla, niin hekään eivät vielä riittäisi siihen, että silta päätettäisiin rakentaa.
Kaikkein matalimman laskutavan mukaan Merenkurkun pitäisi ylittää 3 650 000 ajonevoa vuodessa. Tässä on otettava myös huomioon, että miljoona laivamatkustajaa eivät näy miljoonana autona, vaan karkeasti arvioiden 500 000:a autona, sillä harvahan matkustelee yksin ja varsinkin he, jotka käyvät ostoksilla ajavat yhdessä ja perheineen.

Ylemmän lukeman perustan Öresundin sillan lukemiin. Sen rahoitus perustui siihen, että sillan ylittää 10 000 autoa vuorokaudessa. Siltahan rahoitetaan täysin sen käyttäjien toimesta. Ja se yhteyshän on paljon lyhyempi, kuin Merenkurkun väli.

Siis lisää ekonomiaa:
Jos me rakennamme sillan ilman verorahoja, meillä täytyy olla 4-5 miljoonaa ajoneuvoa vuodessa ja/tai 7-8 miljoonaa ihmistä.

EU:n tuen voi unohtaa. Jos Suomi olisi poikki pohjoisesta, siten ettei yli pääsisi sieltäkään, niin silloin voisimme puhua kehitysalueesta ja silloin EU voisi pian tukeakin vähän. Mutta niin kauan kun rajan voi ylittää helposti Haaparantaan, tai vaihtoehtoisesti etelän laivoilla, niin emme pysty vetoamaan siihen, että länsi-Suomi olisi jotenkin eristetty muusta maailmasta.

Joten mahdollisen kiinteän yhteyden me saisimme maksaa ihan itse.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #69 on: 31. 10. 2007 12:12 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Olen kysynyt tämän jo monta kertaa; miten usein laivaliput, tai autopaikat on myyty loppuun? Elikkä onko Merenkurkun ylittäjiä enemmän, kuin mitä RG Line pystyy kuljettamaan?

 Kertaus on opintojen äitee, kuka lähtee nautintomatkalle istumaan linjauton penkkiin ja lukemaan lehteä syömään pitzzaa ja katselemaan piirrettyjä ............kannattaahan sitä ihmetellä ettei ole väkeä, vai mitä ???????


Quote
Jos me rakennamme sillan ilman verorahoja

Kuka sanoi että ilman ?

Quote
kehitysalueesta ja silloin EU voisi pian tukeakin vähän


Eu tukee järkeviä projekteja kuten tätäkin saatpa nähdä.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #70 on: 31. 10. 2007 13:01 »
Meidän perheemme on monesti suunnitellut matkaa Uumajaan, mutta joka kerta on jouduttu pettymään onnettomiin aikatauluihin. Perjantain vuoro lähtee aamulla klo 9 eikä lauantaina liikennöidä ollenkaan ! Paluumatkalle pääsisi Holmsundista sunnuntaina klo 14, jos pääsee... Lisäksi pitää itse järjestää taksikyyti Uumajan keskustaan, kaksi yötä hotellissa ja taas taksikyyti takasin satamaan.

Ei kovinkaan näppärää. Paljon mukavampaa matkustajan kannalta olisi esimerkiksi nopea katamaraaniyhteys suoraan Vaasan sisäsatamasta Uumajan keskustaan jokea ylös niin kuin aikoinaan Korsholm III teki. Erikseen sitten olisi tämä rahtilaiva jota tietenkin voisi käyttää myös muuten matkustajaliikenteeseen erityisesti silloin kun katamaraanit eivät liikennöi esim. myrskyn tai jäätilanteen vuoksi.

Eli nykyisiä matkustajamääriä ei todellakaan voi sanoa todelliseksi liikennöintitarpeeksi koska hinta, aikataulut jne tekevät kaikkensa estämään luonnollista kanssakäymistä.
« Last Edit: 31. 10. 2007 13:01 by Matti Meikäläinen »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #71 on: 31. 10. 2007 14:02 »

 Kertaus on opintojen äitee, kuka lähtee nautintomatkalle istumaan linjauton penkkiin ja lukemaan lehteä syömään pitzzaa ja katselemaan piirrettyjä ............kannattaahan sitä ihmetellä ettei ole väkeä, vai mitä ???????


Ja sillaltako löytyy sitten ruokapaikka, joka on parempi? Ja linja-autolla se taitaa nautintomatkakin sujua myös kun puhutaan sillasta.

Toiseksi, vaikka välille iskisi hienon ja laadukkaan aluksen, niin nautintomatkan statuksella sitä ei saada koskaan toimimaan. Kysymys on tänä päivänä vain ja ainoastaan pelkästä kuljetuksesta. Elikkä niin kuin mistä tahansa maantienpätkästä. Erona huoltoaseman kahvioon on ainoastaan se, että sen tulee liikkua, se maksaa enemmän hankkia ja vakuuttaa ja siinä pitää olla enemmän henkilökuntaa kuin Essolla. Joten ei liene mikään ihme, että kuiva pizza maksaa vähän enemmän.

Kysymys on asenteesta. Henkilökohtaisesti voisin lähteä kyllä välille nautintomatkalle, jos laivassa olisi saunat ym. porealtaat a´la Silja Line ja käyttäisin kyllä mielelläni myös lauttaa auton kanssa, jos olisi asiaa toiselle puolelle. Mutta tätä mahdollisuutta ei kukaan pysty minulle tarjoamaan ja ymmärrän tämän kyllä hyvin.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Palvelulle ei ole kysyntää. Ja mitä vähemmän palveluja Merenkurkun liikenteessä on kyselty, sitä vaatimattomammaksi se on tullut.

Vaasan ja Uumajan väli ei ole mikään poikkeus, vaan sama linja pätee koko EU:n alueella. Oletko matkustanut muilla laivalinjoilla? Itse kuskasin Ruotsin ja Saksan välillä, Stena Linen laivoilla jo 30 vuotta sitten. Silloin puhuttiin myös huvijahdeista, joilla kuskattiin myös rekkoja ja busseja. Tänä päivänä niiden ravintolat kumisevat tyhjyyttään ja laivat vaan kutistuvat niiltä tiloilta. Laivassa huvittelulle ja nautinnolle ei ole enää kysyntää.
 
Muistan hyvin myös Italian ja Kreikan välillä liikennöivät Minoan Linesin ja Strinzis Lines laivat. Ne olivat aina täynnä interreilaajia, rekkoja ym. Ja ruoka oli ruhtinaallista, naurettavan halpaa ja laivoista sai vaikka mitä. Mutta tänä päivänä myös nämä alkavat olemaan uivia pizzerioita ja hinnoiltaan täysin hulluja, varsinkin kun vertaa puoli-ilmaisiin lentomatkoihin samoilla tienoilla.

Elikkä Vaasan ja Uumajan välinen tilanne ei ole mikään uniikki. Verovaapaa liikenne on kadonnut EU:n sisältä täysin, eikä mikään ole enää uutta ja houkuttelevaa siellä toisellakaan rannalla.

Lisäksi, ihmisten nautintomatkat suuntautuvat myös yhä enemmän etelän aurinkoon. Tänä päivänä ei lähdetä enää laivalle nautintomatkalle. Se homma on jotenkin passé, eikä sellainen toiminta ole enää edes kannattavaa tänä päivänä. Katso Silja Linea, heidänkin piti panna homma myyntiin, kun suomalaiset huvimatkustajat katosivat, eikä eläkeläisten bussi-laiva-bussi matkat enää riittäneet homman pönkitykseen.

Quote
Quote
Jos me rakennamme sillan ilman verorahoja

Kuka sanoi että ilman ?

Keskusteluhan on painottonut siihen, ettei RG Linea ole hyvä tukea. Uskotko siis että veronmaksajat olisivat valmiita tukemaan moninkertaisesti kalliimpaa siltahanketta?

Quote
Eu tukee järkeviä projekteja kuten tätäkin saatpa nähdä.

Niin tukee. Mutta tämä ei ole järkevä projekti. EU:n sisällä on runsaasti rantoja, joiden välille saisi tehdä vaikka kuinka paljon siltoja. Vaasan tapauksessa ei ole koskaan tehty edes vakavaa aloitetta, joten tukeakaan ei ole silloin odotettavissa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #72 on: 31. 10. 2007 14:02 »


Ei kovinkaan näppärää. Paljon mukavampaa matkustajan kannalta olisi esimerkiksi nopea katamaraaniyhteys suoraan Vaasan sisäsatamasta Uumajan keskustaan jokea ylös niin kuin aikoinaan Korsholm III teki.


Katamaraani kulkee vain kesäaikaan. Ja miten näppärä on odottaa Uumajassa että tuuli tyyntyy? Katamaaraanithan jättävät usein vuoroja väliin kun tuulee vähän kovemmin. Varsinki syksyllä jää helposti rannalle.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #73 on: 31. 10. 2007 19:07 »
Lainaus Eric Sardinas


Quote
Katamaraani kulkee vain kesäaikaan. Ja miten näppärä on odottaa Uumajassa että tuuli tyyntyy? Katamaaraanithan jättävät usein vuoroja väliin kun tuulee vähän kovemmin. Varsinki syksyllä jää helposti rannalle.

Tässäkin tapauksessa silta aivan loistava asia, ei haittaa tuulet ja myrskyt.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #74 on: 31. 10. 2007 19:07 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Kysymys on asenteesta. Henkilökohtaisesti voisin lähteä kyllä välille nautintomatkalle, jos laivassa olisi saunat ym. porealtaat a´la Silja Line ja käyttäisin kyllä mielelläni myös lauttaa auton kanssa, jos olisi asiaa toiselle puolelle. Mutta tätä mahdollisuutta ei kukaan pysty minulle tarjoamaan ja ymmärrän tämän kyllä hyvin.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Palvelulle ei ole kysyntää. Ja mitä vähemmän palveluja Merenkurkun liikenteessä on kyselty, sitä vaatimattomammaksi se on tullut.

Pitää luoda tarpeita, että ne tyydytetään,itsekkin sanot että voisit lähteä jos niitä olisi.
Konsepti pitää olla sellainen että se haastaa matkustajan luo irtioton arjesta.

Kun on lukenut näitä Vaasassa seilaavia ei oikeen hymyilytä,missä on "pako arjesta" tarjonta.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #75 on: 31. 10. 2007 21:09 »
Koska Tax-Free on se joka kansaa liikuttaa ja siivellä pääsee halvalla matkustamaan nekin, joilla on todellista matkustustarvetta niin kehitin tällaisen kuvion tarpeisiimme.

Otan yhteyttä presidenttiin ja puolustusvoimien komentajaan ja pyydän yhteispalaveria. Esitän heille seuraavaa.

Koska keskellä Merenkurkkua oleva Norrskärin saaria ei enää käytetä linnoituksena (tykit vietiin pois muutama vuosi sitten) niin sillä ei ole valtiomme puolustuksen kannalta merkitystä. Siellä ei ole pysyvää asutusta, hieno majakka ja lähinnä huvilakäytössä olevia vanhoja kalastusmajoja.

Operaation jälkeen kaikille taataan nykyiset oikeudet.

Operaatio Quarken:

Marsalkka Osalan johtama maihinnousuyksikkö (kalastusvene jota ohjaa Bertel West Sundomista sekä minun adjutanttini XX sekä merijalkaväen sotilas YY) valtaa Norrskärin ja  nostaa Norrskärin keisarikunnan lipun majakan huipulle.
Keisarikunta julistautuu itsenäiseksi Norrkärin keisarikunnaksi ja sen hallitusmuoto on yksinvaltius. Yksimielinen valtausryhmä valitsee minut keisariksi, lievistä vastusteluistani huolimatta. Otan käyttöön nimen hänen majesteettinsa keisari Tapio Antero I.

No, keisarikunta ei tietystikään ano EU-jäsenyyttä. Sen pääasiallinen elinkeino on laiturin ylläpito. Pientä korvausta vastaan voi esim. autolautta käydä laiturissa pikaisesti, vain sen verran että keisarikunnan vouti ehtii ottaa n. 5000 €:n laiturimaksun vastaan.

Autolautta voi sitten jatkaa matkaa takaisin EUn rajoitusten aluevesille mutta TAX-FREE kauppa käy kuumana merellä.

Koska saaren miehityksestä ei ole Suomen valtiolle mitään uhkaa (saarilla on kaikkien tuli-/ kaasu- ja ydinaseiden totaalikielto), Suomen armeija ei ryhdy vastaoffensiiviin vaan ensimmäisenä valtiona tunnustaa Norrskärin keisarikunnan itsenäisyyden.

Suomen valtio on nimittäin laskenut, että tämän jälkeen taas Merenkurkun liikenne pelaa ilman valtion tukiaisia.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #76 on: 31. 10. 2007 22:10 »
Lainaus Tapio Osala

Quote
vain sen verran että keisarikunnan vouti ehtii ottaa n. 5000 €:n laiturimaksun vastaan.

Mitäs jos vouti ei tilitä mania,keisarikunta nielee näppinsä kuten enneki !!! ;)

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #77 on: 31. 10. 2007 22:10 »
Keisarikunnassa tullaan säätämään laki, jolla kavallukseen syyllistytvät karkotetaan saarelta, uiden.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #78 on: 01. 11. 2007 05:05 »
Lainaus Eric Sardinas


Quote
Katamaraani kulkee vain kesäaikaan. Ja miten näppärä on odottaa Uumajassa että tuuli tyyntyy? Katamaaraanithan jättävät usein vuoroja väliin kun tuulee vähän kovemmin. Varsinki syksyllä jää helposti rannalle.

Tässäkin tapauksessa silta aivan loistava asia, ei haittaa tuulet ja myrskyt.



Jos haetaan sään kestävää ratkaisua, niin silloinhan meidän pitää alkaa puhumaan tunnelista, sillä myöskin siltoja suljetaan usein kovalla tuulella. Ja jos on heikko säkä, niin tuulee pari päivää... Joten onko tämä siltä nyt sitten 100 % varma ratkaisu päästä aikataulun mukaan toiselle puolelle... kuten niin moni täällä näyttää kuvittelevan...

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #79 on: 01. 11. 2007 06:06 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Kysymys on asenteesta. Henkilökohtaisesti voisin lähteä kyllä välille nautintomatkalle, jos laivassa olisi saunat ym. porealtaat a´la Silja Line ja käyttäisin kyllä mielelläni myös lauttaa auton kanssa, jos olisi asiaa toiselle puolelle. Mutta tätä mahdollisuutta ei kukaan pysty minulle tarjoamaan ja ymmärrän tämän kyllä hyvin.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Palvelulle ei ole kysyntää. Ja mitä vähemmän palveluja Merenkurkun liikenteessä on kyselty, sitä vaatimattomammaksi se on tullut.

Pitää luoda tarpeita, että ne tyydytetään,itsekkin sanot että voisit lähteä jos niitä olisi.
Konsepti pitää olla sellainen että se haastaa matkustajan luo irtioton arjesta.

Kun on lukenut näitä Vaasassa seilaavia ei oikeen hymyilytä,missä on "pako arjesta" tarjonta.

Huomaa, tämä tarve on ollut joskus olemassa. Ja silloin kun se tarve oli, se pystyttiin tarjoamaan hyvään hintaan, koska merellä vallitsi silloin verovapaa tila ja suomalaiset tuotteet olivat halpoja. 
Jos tämä tarve saisi aikaan tänä päivänä sen, että joku alkaisi tarjoamaan nautintomatkapalveluja Vaasan ja Uumajan välillä, niin se olisi ekonominen itsemurha, sillä niiden palvelujen hinnat olisivat aivan liian kalliita kansalle.

Ei siis ole väliä, vaikka onnistuttaisiin luomaan konsepti, josta kansa pitää. Sen pitää olla myös kilpailukykyinen maissa olevien vaihtoehtojen kanssa.

Voin kertoa tästä yhden esimerkin, joka on käypä myös välille Vaasa-Uumaja:

Minähän mainitsin jo aikaisemmin Stena Linen, joka liikennöi Ruotsin, Puolan, Tanskan, Saksan ja Norjan välillä. Ruotsalaiset käyttivät paljon Stena Linea Ruotsin ja Tanskan välillä jouluna. Varsinkin yritykset, joilla oli perinne pistää työntekijöilleen joulupöytä laivassa. Göteborg-Frederikshavn on lähes identtinen linja Vaasa-Uumajan kanssa, 4 tuntia yhteen suuntaan ja tunti satamassa.
Sitten alkoivat matkustajat vähenemään. Kansa oli jo nähnyt nämä linjat ja kyllästynyt siihen, kun eivät päässeet laivasta ulos kunnes se oli satamassa.
Stena Line oli tietenkin pakotettu tarkistamaan hintojaan sitä mukaa, kun matkustajat vähenivät. Ja ylöspäin, mitenkäs muuten. Tästä seurasi tietenkin se, että useat monivuotiset asiakkaat alkoivat valita uusia paikkoja, maissa, joissa nauttia kyseinen jouluillallinen.
Sitten Tax Free katosi ja tämä oli se lopullinen kuolinisku tälle tavalle juhlia joulua.

Kaikki nämä asiat kulkevat käsi kädessä. Siis kysyntä, tarjonta ja hinta. Jokainen näistä täytyy olla kohdallaan. Jos joku osa ontuu, niin toiminta on välittömästi sairasta. Hyvä esimerkki tästä on RG Line. Tässä tapauksessa puuttuu kysyntä. Sen takia ei sitten pystytä tarjoamaan palveluja ja parempia laivoja. Ja jotta pysyttäisiin jotenkin jaloilla, niin on otettava palveluista korkea hinta. Tämä taas karkoittaa heitä, joiden pitäisi kysellä näiden palvelujen perään.

Ymmärrätkö tämän oravanpyörän?

Mutta takaisin siltaan, sillä sinähän vetoat siihen myös näiden miljoonan matkustajan kerta. Kysynkin siis, uskotko, että silta toisi takaisin nämä ihmiset, vaikka he eivät kykene enää tekemään edullisia ostoksia? Onko Vaasa/Uumaja niin mielenkiintoinen kaupunki?

Henkilökohtaisesti katson mielummin lateksin kuivumista paskahuusin seinässä, kuin lähden Uumajaa katsomaan turistina. En usko liioin, että ruotsalaiset ovat kiihoittuneita eksoottisesta Vaasasta... Ja talvikuukausina minulle saisi maksaa, että lähtisin turistireissulle Merenkurkun yli.

Mikä ero on muuten Helsinki-Tallinna ja Vaasa-Uumaja linjojen välillä? Virossa voi tehdä yhä halpoja ostoksia, huveja löytyy joka lähtöön ja siellä saa pilluakin jos haluaa. Uumajasta puuttuu ostoksilla käynnin mahdollisuus, kaupunki on tylsä kekkeröijälle, eikä pillun saantikaan ole mitenkään varmaa. Nämä asiat näkyvät välittömästi matkustajamäärissä.

Muistatko kun pillu/viina/ostos-rallli Viroon alkoi? Taisi olla parhaimmillaan 40 lähtöä/päivä Viroon kesäaikana - ja homma oli edullista. Vaasa-Uumaja välillä ei ole ollut koskaan tällaista rallia ja tänä päivänä ollaan valovuoden päässä siitä.

Ja vielä pitäsi saada silta...

Muokkaus: Korjasin lähtöjen määrän Tallinnaan, nelonen lipsahti vahingossa seiskaksi.
« Last Edit: 01. 11. 2007 07:07 by Eric Sardinas »