Author Topic: Auto, vain ympäristöongelma?  (Read 30063 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #120 on: 06. 06. 2009 08:08 »
Et kai sinäkin kuulu näihin katumaastureiden vastustajiin?

Kyllä, nuo häkäpönttöratkaisut ovat romanttisia juttuja yksittäisten autoilijoiden käyttäminä. Ja tottahan me näkisimme niitä enemmänkin, jos niiden valmistuksessa olisi jotain järkeä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #121 on: 06. 06. 2009 09:09 »

Mistähän löytyisi häköpönttö? Olisin kiinnostunut.

Ehkä täältä löytyy http://www.woodgas.fi/
Pitääpä tutkia.


Olin aikanaan hyvin kiinnostunut puukaasuautosta ja olin yhteydessä http://www.ekoautoilijat.fi/
jossa selvisi, että häkäpönttövalmistuskurssejakin pidetään.  Minulla oli silloin
Toyota Lite-ace jonka ajattelin muuttaa puukaasulla käyväksi mutta loppujen
lopuksi päädyin sähköautoon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #122 on: 06. 06. 2009 09:09 »

Mistähän löytyisi häköpönttö? Olisin kiinnostunut.

Ehkä täältä löytyy http://www.woodgas.fi/
Pitääpä tutkia.


Olin aikanaan hyvin kiinnostunut puukaasuautosta ja olin yhteydessä http://www.ekoautoilijat.fi/
jossa selvisi, että häkäpönttövalmistuskurssejakin pidetään.  Minulla oli silloin
Toyota Lite-ace jonka ajattelin muuttaa puukaasulla käyväksi mutta loppujen
lopuksi päädyin sähköautoon.

Noniin Tapio,
- odotamme jännityksellä blogiasi uudesta elämästäsi, autuaana häkäpönttöautoijana :-)

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #123 on: 06. 06. 2009 17:05 »
Olisi se siks reteetä päästellä uusiutuvalla kotimaisella polttoainella. (No, nojakki toimii jo sellaisella.)
Polttoainetta löytyisi hätätapauksessa ojanpientaeelta.

Jos aikoinaan ei öljyhanat olisi Suomeen auenneet niin varmaan täällä ajeltaisiin siisteillä häkäpönttökaseteilla varustetuilla autoilla. Pönttöjen kehitys päättyi kun arabit alkoivat tuoda meille öljyä.

Samoin kävi aikoinaan nojapyörälle kun keksivät kieltää sen ylivoimaisuutensa takia pyöräkilpailuista.

Nyt käytän puuta lämmitykseen, ruoanlaitton vedenlämmitykseen ja sähkö on tietty tuulisähköä.  Olisi kiva olla kuormittamatta ilmakehää myös autoillessa.

En usko, että insinööritiede olisi voimaton siistin ja markkinoitava häkäpöntön kehittelyn edessä.
Se vaatisi hieman T&K resursseja mutta ei taida olla ainakaan valtiovallan intresseissä.

Uskon, että kun vaikka Wärtsilän laboratoiriolle heittäisi muutaman millin projektirahaa, niin pönttö syntisi. Se sitten vaan peräkoukkuun ja menoksi, hyvällä omallatunnolla.

Veli-Jussi Pirinen

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #124 on: 06. 06. 2009 17:05 »
Jotain makeeta tuossa häkäpöntössä kyllä on, mutta enemmänkin harrastelijakäytössä taitaisi olla kohdallaan. Tuskin tulee koskaan olemaan mikään autoteollisuuden huipputuote, mutta olishan sitä kiva rakennella. Kyllä sen pitäis olla kunnon harrasteauton tavoin avoauto.

-Vellu-

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #125 on: 06. 06. 2009 19:07 »
Jotain makeeta tuossa häkäpöntössä kyllä on, mutta enemmänkin harrastelijakäytössä taitaisi olla kohdallaan. Tuskin tulee koskaan olemaan mikään autoteollisuuden huipputuote, mutta olishan sitä kiva rakennella. Kyllä sen pitäis olla kunnon harrasteauton tavoin avoauto.

-Vellu-

Aivan. Siinä kävisi todennäköisesti samalla tavalla kuin Etanoolissa - ensin tuntuu hyvältä, sitten pannaan palamaan ruoaksikin tarkoitettu raaka-aine.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #126 on: 06. 06. 2009 22:10 »
Jotain makeeta tuossa häkäpöntössä kyllä on, mutta enemmänkin harrastelijakäytössä taitaisi olla kohdallaan. Tuskin tulee koskaan olemaan mikään autoteollisuuden huipputuote, mutta olishan sitä kiva rakennella. Kyllä sen pitäis olla kunnon harrasteauton tavoin avoauto.

-Vellu-

Aivan. Siinä kävisi todennäköisesti samalla tavalla kuin Etanoolissa - ensin tuntuu hyvältä, sitten pannaan palamaan ruoaksikin tarkoitettu raaka-aine.

Niin,  puunkuoresta on tehty pettuleipää....

Mitä sitä nyt turhaan kotimaisia kehittelemään.

Ehkä on parasta vain ostaa Shellin bensaa. Heillä on mukavat öljykentät Nigeriassa, jossa paikallisella väestöllä menee....

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #127 on: 06. 06. 2009 22:10 »
Jotain makeeta tuossa häkäpöntössä kyllä on, mutta enemmänkin harrastelijakäytössä taitaisi olla kohdallaan. Tuskin tulee koskaan olemaan mikään autoteollisuuden huipputuote, mutta olishan sitä kiva rakennella. Kyllä sen pitäis olla kunnon harrasteauton tavoin avoauto.

-Vellu-

Aivan. Siinä kävisi todennäköisesti samalla tavalla kuin Etanoolissa - ensin tuntuu hyvältä, sitten pannaan palamaan ruoaksikin tarkoitettu raaka-aine.

Niin,  puunkuoresta on tehty pettuleipää....

Mitä sitä nyt turhaan kotimaisia kehittelemään.

Ehkä on parasta vain ostaa Shellin bensaa. Heillä on mukavat öljykentät Nigeriassa, jossa paikallisella väestöllä menee....

Vaihtoehtoisesti voidaan tietenkin lähettää kansa metsään kirveen kanssa järsimään puista poltto-ainetta, jotta pääsevät töihin. Ja tätähän on hyvä sitten laajentaa myös muihin maihin - myös sellaisiin, joissa ei edes kasva puita ja miettiä samalla, mihin ne 100 000 Shellin työntekijää - 100:ssa eri maassa - töihin, kun Osalan jengi löysi uuden polttoaineen metsästä.

Mutta ainahan me voisimme kehittää tästä jotain Suomessa. Tulkoon Suomeen hoitamaan näitä hommia Nigeriasta. Meidän pojat järjestävät heille teltat ulos ja pitävät huolta siitä, etteivät pääse keittämään teetään Ikean keittiöön.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #128 on: 06. 06. 2009 23:11 »
Ehkä on parasta vain ostaa Shellin bensaa. Heillä on mukavat öljykentät Nigeriassa, jossa paikallisella väestöllä menee....

Kuinkas sattuikaan. Eräs perhetuttavamme on syntyjään Nigeriasta.

Nigeria on yksi Afrikan johtavimmista valtioista ja asukkaita siellä on siinä satamiljoonaa. Ei siis mikään pilipalimaa.
Öljy on Nigerialle erittäin tärkeä raaka-aine, sillä he pyrkivät saamaan sillä aikaan sen, että maan kansalaisilla menee hyvin.
Mutta Nigeriasta puuttuu kuitenkin paljon ammattitaitoista työvoimaa, joka alalla. Tämä jarruttaa maan kehitystä.

En nyt oikein ymmärtänyt, miksi viittasit juuri Shelliin, mutta jos ei Shell, niin kuka sitten? Ja olisiko se parempi, jos öljy-yhtiön nimi olisi joku muu?  Mikä ero?

Voisitko kuvitella matkustavasi Nigeriaan kertomaan, että Shell on paskaa ja neuvomaan heitä hautaamaan kaikki, jolla on jotain tekemistä Shellin kanssa? Eiikö tämä olisi sama kuin menisit Vimpeliin pubiin huutelemaan, että kaikki jotka pelaavat pesäpalloa ovat homoja?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #129 on: 07. 06. 2009 07:07 »

Kuka on laatinut verolait joiden ansiosta Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla ja siis saastuttavimmilla autoilla?

Nahikas puhuu asiaa mutta tätä en allekirjoittaisi.  Vanha auto on paikallisesti
saastuttavampi kuin uusi, kuten sähköauto on paikallisesti saasteeton.  Mutta
vanha auto on elinkaarensa lopussa ongelmajätettä ja sen tilalle pitää
valmistaa uusi.  Kun tätä prosessia voi pitkittää on se mielestäni luonto-
ystävällisempää.  Samalla se tukee paikallista korjaamotoimintaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #130 on: 07. 06. 2009 08:08 »

Voisitko kuvitella matkustavasi Nigeriaan kertomaan, että Shell on paskaa ja neuvomaan heitä hautaamaan kaikki, jolla on jotain tekemistä Shellin kanssa?
Nigeriassa on kyllä haudattu ihan omaa kansaa...
Riippuu varmaan vähän missä piireissä Nigeriassa liikuu, hyötyykö Shellin öljytuloista, vai kärsiikö niistä.
Kuvittelin, että Shellin touhut Nigeriassa olisivat jo melko tunnettuja kansanvälisine boikotteineen.

Shell on syytteessä USAssa osallisuudesta sotilasjuntan hirttoihin Nigeriassa>
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/natural_resources/article6363058.ece
Quote
Shell is accused of human rights abuses, including violations connected with the 1995 hangings of prominent activist Ken Saro-Wiwa and eight other protesters by Nigeria's then-military government.

Täällä vähän enemmän taustaa lähteineen Shell/Nigeria/Ogoniland -problematiikasta :
http://www.essentialaction.org/shell/issues.html

Kysyisin siis näin päin. Meniskö Eric Nigeriaan Ogonilandiin kertomaan kuinka kivaa on kun Shell tuo rahaa Nigerialle?





Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #131 on: 07. 06. 2009 09:09 »
Sähköautoilu ja sen kehitys tulee nähdä kokonaisuutena. Yksikään autonvalmistaja ei lähde kehittelemään sähköautoja vain Suomen ja Ruotsin markkinoille, joissa pääosin ydinvoima vastaa sähköntuotannosta. Esim. Iso-Britanniassa 12 % hiilidioksidipäästöistä tulee tänä päivänä autoista. Maa on kuitenkin riippuvainen hiilivoimasta ja jokainen voi laskea, mitä tämä tarkoittaa jos maassa aletaan yhtäkkiä ajelemaan sähköautoilla.

Sähköauto saa muutenkin paljon julkisuutta juuri nyt. Mutta onko se avain, jos meille tarjotaan yhtäkkiä sähköautoja? Ei ole! Koko debatissa unohdetaan koko ajan pari tärkeää asiaa. Henkilöautojen päästöt pienevät koko ajan ja nyt aletaan menemään jo pienempiin moottoreihin. Esim. VW tulee pian kolmisylinterisen moottorin kera, samoin BMW. Tämä ja sen päälle viimeisin tekniikka tekee jo sen, että autolla voi jo ajaa vaikka sisätiloissa.

Miten siis sähköauton laita, jos tavallisen bensiinikäyttöisen hybridin kehitys kulkee samalla linjalla ja ohittaa samaan aikaan sähköauton, kun sitä voisi alkaa lykkäämään ihmisille tuotantolinjalta?

Henkilökohtaisesti en oikein jaksa uskoa sähköauton todelliseen tulemiseen. Lisäksi sähköauto rasittaa ympäristöä myös sen kakkosauton takia, jonka moni joutuu hankkimaan selvitäkseen ajoistaan. Sähköauton tulo siis tulisi lisäämään henkilöautojen kokonaismäärää.

Koko Euroopan ilmastoa rasittavat eniten teollisuus ja raskaat kuljetukset. Esim. Rotterdamissa kasvaa junaraiteilla ruoho. Kaikki kuljetetaan rekoilla. Minusta on outoa, että kaikki ympäristöyställisyyden puolesta puhuvat eivät takerru tähän enempää. Okei, on paljon kuljetuksia, jotka lasketaan välttämättömiksi, mutta valtava osa kuljetuksista on selvää tavaran vaihtoa samanlaiseen. Suomestakin kuskataan perunaa  muualle Eurooppaan ja tuodaan samaa tavaraa takaisin.

Oletko halkaissut koskaan Eurooppaa ajaen? Oikeat kaistat ovat täynnä rekkoja, puhumattakaan Länsi-Euroopasta. Esim. Belgiassa ja Hollannissa on usein vaikea päästä oikealle kaistalle ja ulos moottoritieltä, koska rekkajonot tukkivat koko tien.

Katsoin kerran erään dokumentin Euroopan kulketuksista. He ottivat esimerkiksi ruotsalaisen Absolut Vodkan himmeät pullot. Ne valmistetaan Skotlannissa ja kuskataan rekoilla Belgiaan. Siellä ne ajetaan koneen läpi, joka puhaltaa ne hiekalla himmeiksi pinnaltaan. Sen jälkeen ne kuskataan taas rekoilla Ruotsiin ja täytetään. Ja sitten taas eri rekoilla jakeluun, ympäri Eurooppaa. Erästä kuskia haastateltiin ja häneltä kysyttiin, mitä tulee kotiin paluukuormassa. Hän vastasi, että joskus on täysi lasti, joskus vähemmän ja joskus tullaan jopa tyhjänä. Haastatteluhetkellä hänellä oli kuormassa yksi sohva...

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #132 on: 07. 06. 2009 09:09 »

Voisitko kuvitella matkustavasi Nigeriaan kertomaan, että Shell on paskaa ja neuvomaan heitä hautaamaan kaikki, jolla on jotain tekemistä Shellin kanssa?
Nigeriassa on kyllä haudattu ihan omaa kansaa...
Riippuu varmaan vähän missä piireissä Nigeriassa liikuu, hyötyykö Shellin öljytuloista, vai kärsiikö niistä.
Kuvittelin, että Shellin touhut Nigeriassa olisivat jo melko tunnettuja kansanvälisine boikotteineen.

Shell on syytteessä USAssa osallisuudesta sotilasjuntan hirttoihin Nigeriassa>
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/natural_resources/article6363058.ece
Quote
Shell is accused of human rights abuses, including violations connected with the 1995 hangings of prominent activist Ken Saro-Wiwa and eight other protesters by Nigeria's then-military government.

Täällä vähän enemmän taustaa lähteineen Shell/Nigeria/Ogoniland -problematiikasta :
http://www.essentialaction.org/shell/issues.html

Kysyisin siis näin päin. Meniskö Eric Nigeriaan Ogonilandiin kertomaan kuinka kivaa on kun Shell tuo rahaa Nigerialle?

Kuten jo tuolla ylempänä mainitsin, oljy merkitsee myös negatiivisia asioita Nigerialle, mutta mitä arvelet, jos nigerialaiset saisivat itse valita öljyn tuotannon, tai sen lopettamisen, niin mikä heidän valintansa olisi?
Perhetuttavamme käy usein Nigeriassa ja tekee kauppaa. Öljy on mahdollistanut tämän. Myöskin hänen perheenjäsenensä Nigeriassa ovat muuttaneet Lagosiin töihin ja he ansaitsevat nyt itse toimeentulonsa ja elävät ihan mukavasti. Ilman öljyä tämä ei olisi mahdollista.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #133 on: 07. 06. 2009 12:12 »
 
Henkilökohtaisesti en oikein jaksa uskoa sähköauton todelliseen tulemiseen. Lisäksi sähköauto rasittaa ympäristöä myös sen kakkosauton takia, jonka moni joutuu hankkimaan selvitäkseen ajoistaan. Sähköauton tulo siis tulisi lisäämään henkilöautojen kokonaismäärää.

Ei se ei ole noin.   Sähköauto hankitaan sen toisen auton rinnalle vaihtoehtoisena.
vaihtoehtona.  Siis silloin kun se toinen auto hankittaisiin joka tapauksessa.
Ei kukaan laske ajojaan pelkän sähköauton varaan.  En edes minä vaikka ajankin
sillä 99% ajoistani Koska jokainen tietää, että jos siellä on yksikin prosentti jota
sillä ei voi ajaa.  Sähköauto ei siis lisää henkilöautojen kokonaismäärää vaan
laskee haitallisten päästöjen kokonaismäärää.
« Last Edit: 07. 06. 2009 12:12 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #134 on: 07. 06. 2009 19:07 »

Ei se ei ole noin.   Sähköauto hankitaan sen toisen auton rinnalle vaihtoehtoisena.
vaihtoehtona.  Siis silloin kun se toinen auto hankittaisiin joka tapauksessa.
Ei kukaan laske ajojaan pelkän sähköauton varaan
 

Se on noin. Ei automaailma ole liukumassa kahden auton talouteen, vaan se hakee nykyisen ottomoottorin tilalle vaihtoehtoa. Tähän tähdätään.

Niin kauan kun joissakin talouksissa on oltava kaksi autoa, joista toinen on sähköauto, niin saasteiden määrä ei vähene. Ensinnäkin, ne molemmat autot pitää valmistaa ja kuten jo ylempänä kirjoitin, esim. Iso-Britanniassa pitää tuottaa paljon lisää sähköä hiilellä, että saadaan nämä sähköautot ladattua. Sen päälle sitten nämä tavalliset bensiini- ja diiselikäyttöiset.

TÄNÄ päivänä sähköautosta ei ole vielä edes kakkosautoksi (tai päinvastoin), siitä yksinkertaisesta syystä, kun ihmisilla on hädin tuskin varaa siihen yhteen autoon. Siksi sen tulevaisuuden sähköauton pitää olla niin tehokas ja ekonoominen, että se korvaa sen vanhan.

Quote
En edes minä vaikka ajankin
sillä 99% ajoistani

Ja kuten jo ylempänä kirjoitin, sähköautoilu on nähtävä kokonaisuutena.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #135 on: 09. 07. 2009 22:10 »
On se kumma että tällainen vanha friikki ymmärtää ekojuttuja paremmin kuin nykypäivän uusavuttomat teknohipit!

No mitäs sen vanhan friikin pakoputkesta tulee ulos?

Tuohan se on juuri uusavuttomien ekohippien pointti mitä siitä pakorööristä tulee!
Sehän ei suinkaan ole se ainoa totuus! Auton valmistaminen nielee jonkinverran luonnonvaroja joten sen uuden auton hankinnan lykkäämisellä saattaa pelastaa luontoa enemmän kuin jokavuotisella autonvaihdolla! Vai miten tuo nyt menee? Siis eipä tuo jokavuotinen autonvaihtokaan mitään ekojuttua edistä!
No, kun kerran kyselet henkilökohtaisia eli pakoputkiasioita niin mainittakoon, nykyiset vuosittaiset kilometrit jää alle 20tuhannen. Arkiautona on yli 4 litrainen laite joka maantieajossa satasella imee bensaa 8-9 litran välillä. Kesäajokkina on ajoneuvo joka imaisee tuplasti, mutta on myös tuplasti hauskempi! Autojen yhteenlaskettu keski-ikä on yli 20 vuotta. En osta uutta tuppervarea vain sen vuoksi että veisi vain litran-pari vähemmän..
En ole edes harkitsemassa uuden auton hankintaa lähivuosina!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #136 on: 10. 07. 2009 09:09 »

Se on noin. Ei automaailma ole liukumassa kahden auton talouteen, vaan se hakee nykyisen ottomoottorin tilalle vaihtoehtoa. Tähän tähdätään. 

Varmasti se joidenkin kohdalla on noin.  Puhun tietysti vain omasta puolestani
ja minulla oli auton vaihto edessä.  Vaihdoin sen sähköautoon 3 vuotta sitten.
Ainoa ongelma näyttäisi olevan akusto joka ei tunnu kestävän paljoa vuotta
pitempään tässä hintaluokassa, eli akut 2200,-.  Jos taas uhraa 4000,- euroa
ne kestävät pitempään mutta hyöty saattaa hukkua ostohintaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #137 on: 15. 07. 2009 00:12 »
Tuohan se on juuri uusavuttomien ekohippien pointti mitä siitä pakorööristä tulee!

Asia EI ole näin. Kysymyksessä eivät ole suinkaan mitkään hipit, vaan viranonomaiset, jotka säätävät lakien voimin sen, mitä autovalmistajien tuotteet saavat syytää ilmastoon tulevaisuudessa. Valitettavasti näitä juttujua ei voida säädellä vanhojen volkkareiden varaan, vaan on katsottava siihen, miten ihmiset ostavat nyt ja huomenna.

Quote
Sehän ei suinkaan ole se ainoa totuus! Auton valmistaminen nielee jonkinverran luonnonvaroja joten sen uuden auton hankinnan lykkäämisellä saattaa pelastaa luontoa enemmän kuin jokavuotisella autonvaihdolla!

Koko homma alkoi oikeastaan siitä, kun viranomaiset Kaliforniassa panivat merkille, että puiden lehdet olivat täynnä ruskeita reikiä.Tultiin siihen tulokseen, että tarvitaan valvovia viranomaisia, jotka takaavat sen, ettei ilmastoa sotketa enää samalla tavalla. Syntyi esim. EPA ja CARB, jotka valvovat haukansilmin sitä, mitä putkesta tulee.

JOS mentäisiin joiden romantikkojen mukaan, siiis että ajetaan vaan vanhoilla volkkareilla ja jenkeillä, niin miltä meidän ilmastomme tänä päivänä näyttäisi? Minä vaan kysyn...

Mutta ei sen puoleen... kyllä vanhoille autoillekin on omat tallinsa.. 

« Last Edit: 15. 07. 2009 00:12 by Eric Sardinas »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #138 on: 22. 07. 2009 00:12 »
Käväisin eräässä kaupungissa, johon ei muukalaiset päässet lainkaan autolla. Silti siellä vierailee saman verran turisteja vuodessa kuin Suomessa on väkeä.

Paikallinen väki ajeli paljolti kevytkulkuneuvoilla ja tietysti julkisilla. Merkillepantavaa oli sähköajoneuvojen runsaus. Tässä yksi tankkauspiste sähköajoneuvoille (ilmainen)

« Last Edit: 22. 07. 2009 13:01 by Tapio Osala »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #139 on: 22. 07. 2009 08:08 »
Jossakin oivalletaan ajatus. 

Sähkömopojen laturin teho on yleensä 250W.  Eli kilowatti 4 tunnissa.  Eli 13 senttiä kalliin päivätaksan mukaan neljässä tunnissa.  Jos mopo lojuu pitempään niin sen lataus loppuu akkujen täytyttyä eikä virtaa mene hukkaan.  Tiheään asutussa paikassa ei ole tilaa autoille mutta jos kansa saadaan huvittelemaan sähkömopoilla niin niitä ei edes tarvitse olla.  Tilaa jää varsinaiseen kävelevän tai mopoilevan ihmisen asiointiin.  Sillä rahalla mikä säästyy siitä kun parkkisysteemejä tai kuljetuksia ei tarvitse järjestää, lataa monta mopoa. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #140 on: 23. 07. 2009 15:03 »
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, ettei liikkumisesta puheenollen voi katsoa aina ajoneuvoon. Kuinka monelle meistä esim. joku ladattava mopo olisi TODELLINEN vaihtoehto liikkumiseen? Kuinka monen EI tarvitse käydä ostoksillla kerran pari viikossa? Kuinka monen EI tarvitse kuskata lapsia harrastuksiin? Monelle jo vaatetus estää mopolla ajelun.

Ja kyllä, mopo toimisi kakkoskulkuvälineenä, mutta miten, kun kansalla ei tahdo olla varaa uudempiin, vähän saastettomampiin autoihin nytkään?

Mopo on jo nyt, bensiinimoottorilla varustettuna todella halpa vaihtoehto tiellä liikkuville, mutta eipä se nouse mitenkään erikoisesti kansan kulkuneuvoksi, juuri tämän rajoitetun kuormakapasiteetin johdosta.

Asia on ihan looginen. Miksi ihmiset valitsisivat itselleen LIIAN suuret kulkuneuvot? Kyllä takana on jotain loogista ajatteluakin.

Vaikka kyllä se mopo on joskus kulkuneuvona ihan oiva vekotin, en minä sitä. Ja puhun kokemuksesta, sillä minulla on ollut aina mopoja ja prätkiä, mutta riittää kun hakee pizzan kotimatkalla ja alkaa kaipaamaan parempia lastausmahdollisuuksia, puhumattakaan muista ostoksista. Ja aina kaikki mukaan sitten lepperiltä, jos pitää asioida jossain muuallakin. 

Ainoa keino saada ihmiset luopumaan autosta suuremmassa skaalassa on poltto-aineen hinnat, jotka tuntuvat. Tietullit ym. parkkimaksut.
Kysyn siis, mikseivät esim. Tapio ja Kari puhu näistä vaihtoehdoista enempää? Minusta nuo "näin siellä" esimerkit eivät oikein puhu selvää kieltä meidän olosuhteisiin.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #141 on: 23. 07. 2009 20:08 »
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, ettei liikkumisesta puheenollen voi katsoa aina ajoneuvoon. Kuinka monelle meistä esim. joku ladattava mopo olisi TODELLINEN vaihtoehto liikkumiseen? Kuinka monen EI tarvitse käydä ostoksillla kerran pari viikossa? Kuinka monen EI tarvitse kuskata lapsia harrastuksiin? Monelle jo vaatetus estää mopolla ajelun. 
Tuli käytä paikoissa missä liituraitaiset johtajat kraka kaulassa ja nappaskengät jalassa ajelivat mopoilla, krotiilinahkasalkku varmaan siinä lukittavssa boxissa takana.

Siinä kaupungissa ei ollut yhtään markettia tai tavarataloa. Kaduilla oli IHMISIÄ, ei autoja. Hienoimmat merkkiliikket löytyi ja 5 miljoonaa turistia taisi tuoda vuodessa aika siivun kassaan.

(Lähi)Kaupassa ja kauppahallissa voi käydä vaikka joka päivä niin ei tarvitse ostaa niin paljon kerralla.

Lapset ehkä menivät bussilla harrastuksiinsa? Tai mopon jopparilla? Kaupunkisuunnittelulla näitä asioita säädellään.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #142 on: 23. 07. 2009 21:09 »
Tuli käytä paikoissa missä liituraitaiset johtajat kraka kaulassa ja nappaskengät jalassa ajelivat mopoilla, krotiilinahkasalkku varmaan siinä lukittavssa boxissa takana.

Siinä kaupungissa ei ollut yhtään markettia tai tavarataloa. Kaduilla oli IHMISIÄ, ei autoja. Hienoimmat merkkiliikket löytyi ja 5 miljoonaa turistia taisi tuoda vuodessa aika siivun kassaan.

(Lähi)Kaupassa ja kauppahallissa voi käydä vaikka joka päivä niin ei tarvitse ostaa niin paljon kerralla.

Lapset ehkä menivät bussilla harrastuksiinsa? Tai mopon jopparilla? Kaupunkisuunnittelulla näitä asioita säädellään.

Minäkin olen käynyt samanlaisessa paikassa. Paitsi, että tuo paikka sijaitsee kovin paljon etelämpänä kuin Vaasa. Täkäläisessä ilmastossa ei mopoilu (skootteri) aikuisia ihmisiä innosta kuin korkeintaan kesällä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #143 on: 08. 08. 2009 08:08 »
Sähköauto on mielenkiintoinen.  Jostain syystä vain harva on huomannut, että se vaatii vähemmän kuin muut.  Perusasia eli runkoja saa valmiiksi.  Tässä eräs Mika Salo niminen harrastaja teki rättisitikasta sähköisen menopelin.
Lainaus sivulta: http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev

Sähköautot - Nyt! yhteisön jäsen, pitkäaikainen rättäriharrastaja Mika Salo on saanut konversionsa siihen vaiheeseen että auto liikkuu. 2EV on nähtävillä myös Hämeenlinnassa Sähkö ja kulkuneuvot -puuhapäivänä.

   
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #144 on: 08. 08. 2009 13:01 »

(Lähi)Kaupassa ja kauppahallissa voi käydä vaikka joka päivä niin ei tarvitse ostaa niin paljon kerralla.

Lapset ehkä menivät bussilla harrastuksiinsa? Tai mopon jopparilla? Kaupunkisuunnittelulla näitä asioita säädellään.

Jep. Olen minäkin nähnyt sellaisia kaupunkeja.
Henkilökohtaisesti suosin tosin ostoksia suuremmissa määrissä. Siis mieluiten pari-kolme kertaa kuukaudessa, kun joka päivä. Tämä rasittaa ympäristöäkin vähemmän ja on aikaa muuhunkin, kuin kaupanjonoissa seisomiseen. 

Sitten noista mopoilijoista. Kyllä, mopo toimii kakkosvaihtoehtona. Mutta ne lapset kuskataan sitten harrastuksiin sillä kotona seisovalla, tai vaimon käytössä olevalla autolla. Näillä liituraitapukuisilla kun tahtoo olla sen mopon lisäksi usein kaksikin autoa, että pääsevät sateellakin työmaalle...

Mutta kyllä mopo ihan verraton vehje on tukkoisissa kaupungeissa, joissa on vaikea löytää pysäköintipaikkaa ja kaikki aika menee muuten liikennevaloissa seisomiseen. Kävin yhdessä vaiheessa usein Brysselissä ja täytyy myöntää, että kaipasin usein sitä mopoa, kun ajo oli sellaista nykimistä ja kävellenkin olisi päässyt nopeammin.

Mutta jos ajat takaa tällaista vaihtoehtoa, niin ihanne on sellainen, kun kysymyksessä on poikamies, tai sellainen, joka seurustelee naisen kanssa, joka ei osaa/halua laittaa ruokaa. Lisäksi olisi hyvä, jos asuisi kaupungin tullien sisäpuolella. Mutta se suurin ehto taitaa olla se, että nurkan takaa lähtee maanalainen. Silloin voisi kyllä huoletta hoidella kaikki hommat mopolla ja taksilla.

Suurissa kaupungeissa jo lähiöistä on niin pitkä matka keskustaan, että jo se purkaa mopoilijat pois. Silloin kaikki muu - sen työn ja työpaikan ulkopuolella - oleva sanelee jos yksin ehdot liikkumisille ja on pakko olla vähintään yksi auto.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #145 on: 08. 08. 2009 13:01 »
Sähköauto on mielenkiintoinen.  Jostain syystä vain harva on huomannut, että se vaatii vähemmän kuin muut.  Perusasia eli runkoja saa valmiiksi.  Tässä eräs Mika Salo niminen harrastaja teki rättisitikasta sähköisen menopelin.
Lainaus sivulta: http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev
Moderaattori poisti kuvan.  Älkää lainatko samalla sivulla olevaa kuvaa!
Sähköautot - Nyt! yhteisön jäsen, pitkäaikainen rättäriharrastaja Mika Salo on saanut konversionsa siihen vaiheeseen että auto liikkuu. 2EV on nähtävillä myös Hämeenlinnassa Sähkö ja kulkuneuvot -puuhapäivänä.

   

No jos kerran katsot lähinnä omasta näkökulmastasi, kun on kysymys sähköautoista, niin silloin sinun tulisi puhua niistä niin negatiivisesti, kuin mahdollista. Sillä sinä päivänä, kun kaikki oivaltavat, miten mahtava juttu se on, niin sen edut katoavat kuin pieru sarahaan.

Muistanet, kun Diesel oli erittäin halpa vaihtoehto. Puuttuivat vain ne henkilöautoihin sopivat moottorit. Nyt kun saatiin ne, niin dieselin hinta nousi ja se on ollut usein jopa bensiiniä kallimpaa. Sitten tuli kaasu ja esim Ruotsissa sijoitettiin paljon siihen. Taksit painoivat sillä yhdessä välissä ihan tosissaan ja Etelä-Ruotsissa asuvalle riitti tankkauspaikkoja mukavasti. Mutta hommaa alettiin verottamaan sitä mukaa, kun kaasun suosio nousi ja tämä taas pelotti sitten lopuksi kaasuautoja suosivat takaisin dieseliin ja bensiiniin ja esim. Volvo lopetti kokonaan kaasuautojen valmistuksen.

Noh, onneksi saatiin Etanooli. Ongelmana tässä oli vain se, kun alettiin ajamaan ruokatavaralla. Lisäksi Etanolia meni enemmän kuin bensiiniä ja lopulta tämäkään ei sitten ollut enää mikään hyvä vaihtoehto ja viimeistenkin maiden hallitukset taitavat pian haudata kaikki Etanoolin tulevaisuuteen annetut ehdotukset.

Mitä siis tapahtuisi sähkölle ja sen hinnalle, jos sitä alettaisiin käyttämään oikein todenteolla yksityiseen liikkumiseen? Veikkaan, että siinä tapauksessa Lajunenkin laskisi, kannattaisiko lykätä tepseli seinään, vain mennä bensiinillä.
« Last Edit: 08. 08. 2009 14:02 by Moderaattori »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #146 on: 08. 08. 2009 14:02 »


No jos kerran katsot lähinnä omasta näkökulmastasi, kun on kysymys sähköautoista, niin silloin sinun tulisi puhua niistä niin negatiivisesti, kuin mahdollista. Sillä sinä päivänä, kun kaikki oivaltavat, miten mahtava juttu se on, niin sen edut katoavat kuin pieru sarahaan. 

Mitä siis tapahtuisi sähkölle ja sen hinnalle, jos sitä alettaisiin käyttämään oikein todenteolla yksityiseen liikkumiseen? Veikkaan, että siinä tapauksessa Lajunenkin laskisi, kannattaisiko lykätä tepseli seinään, vain mennä bensiinillä.

Oho.  Olet näköjään yllättävän kaukonäköinen.  Kaikki tuo on aivan totta.  Sillä vaikka nyt saatetaan hyvin jopa liikenneministeriön taholta mainostaa sähköauton puhtaita ja verohelpotuksellisia ominaisuuksia niin sinä päivänä kun verotulot vähenenevät autoista saatavien johdosta niin seuraava vero on luultavasti "Töpselivero."  Tilanne näyttäisi oleva paras juuri nyt kun töpselistä ei mene veroa ja ainoa vero on arvonlisävero.  Tähän verottomuuteenhan sähkön edullinen hinta autoissa perustuu sillä käytännössä juuri haittavero tekee polttonesteet kalliiksi.  Samaten auto ostettaessa sähköautona eikä hybridinä on edullisempi.  Siksi sitä ei saa ladata ajaessa kuten hybridiä.  Yksinkertaisimmillaan hybridiauton määritelmä on sellainen, että siinä on aggregaatti mukana ja se lataa ajaessa.  Verottajan käsi ulottuu jopa aggregaattiinkin.  Sillä dieselaggrgaattia saa käyttää kevyellä polttoöljyllä muuhun paitsi liike-energiaan.  Eli aggregaattipolttoaineenakin käy vain ajoneuvopolttoaine kun ajetaan yleisillä teillä.

Hieno oivallus Eeerikiltä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #147 on: 08. 08. 2009 15:03 »
Monen haavehan on kehittää auto, jolla pääsisi eteenpäin, ilman että tarvitsisi maksaa kenellekään itse poltto-aineesta. Mutta mitäs sitten, jos kaikki alkavat ajamaan autoilla, jotka kulkevat auringon, tuulen yms sellaisen voimin? Kuka silloin maksaa tiet jne? On luonnollista, että autoilua verotetaan, riippumatta siitä mitä on tankissa. Ainoastaan nämä ensimmäiset, tiennäyttäjät ennättävät päästä vähän halvemmalla. Viime kädessä se riviautoilija huomaa sitten aina, ettei auttanut uusi voima, yhtä paljon pitää maksaa. Se raha peritään vain eri tavalla. 

Ja mitä tulee kaukonäköisyyteen, auteollisuushan ei paini tänä päivänä ainoastaan sen kanssa, miten ja millä ensi vuonna, kun tulee uudet mallit, vaan töitä tehdään myös pidemmällä tähtäimellä. Siksi pohditaan myös usein, miten ja millä mennään vuonna 2020.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #148 on: 03. 04. 2010 05:05 »
Jos viestiin ei ole vastattu 300 vrk., se poistuu automaattisesti.  Tämä on ainoa tapa säilyttää tärkeä viestiketju.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #149 on: 28. 10. 2010 13:01 »
Ainakin varmaan Kari Lajusta ilahduttaa tieto, että:

Vaasan Toriparkkiin on tullut sähköautojen latauspiste!

Vaasan toriparkin maalausprojekti on nyt valmistunut ja Toriparkki on nyt toiminnassa tavalliseen tapaan. Kaikki sektorit ovat vapaita pysäköintikäyttöön.

Maalausprojektin aikana toriparkkiin rakennettiin sähköautojen latauspiste, jossa on neljä latauspaikkaa. Paikat sijaitsevat pysäköintilaitoksen alemmalla tasolla Alatorin puoleisella laidalla.

Latauspisteet on merkitty vihreällä, ja ne on helppo paikantaa opasteiden avulla. Toriparkin asiakkaat voivat ladata sähköautonsa toistaiseksi ilman erillistä kustannusta. Eli autoon saa virtaa samaan rahaan kuin pysäköinnin. Pysäköinnin hinta Toriparkissa. Olen useimmin käyttänyt SPR veripalvelua, se kun ei vaadi mitään varsinaista ostosta ;)

Mukavankuuloinen palvelu, käyttäisin varmasti jos omistaisin sähköauton. Muutoinkin yleensä käytän toriparkkia pysäköimiseen, sillä sieltä on hyvä kulkea mihin hyvänsä keskustan liikkeisiin. Toisinaan olen myös käyttänyt alatasanteen Autopesu-palvelua jos on tarvetta moiseen ollut, kiva kun hoituu siinä vähän niinkuin itsestään. :)

Se, että jättää auton nuukuussyistä (halvempi p-maksu) parin korttelin päähän, alkaa itseäni usein risuttamaan siinä vaiheessa, kun on tallannut lättäjalan polveen asti kaupungilla kierrellessä, ja kaikkien ostosten kanssa pitää lähteä ns. autoa hakemaan jostakin. Mahdollisimman lähellä sen olla pitää! Monista keskustan liikkeistä saa lisäksi vielä tunnin Parkkietua.

Loppukevennyksenä:
 
Seuraavaksi sitten varmaan risuja jaetaan Vaasan ikkunassa bensa-autoilijoille, jotka tukkivat ko. paikat, vaikkeivät edes tarvitse sähköä. (vrt. Perheparkit yms. erikoisparkkiruudut)

Vieläköhän Toriparkissa on muuten ovien lähellä alatorin puolella ne Naisille varatut paikat?? :D

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7185
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #150 on: 10. 06. 2012 09:09 »

.

Sähköautotekniikoille voisi olla oma ketjunsa, en kyllä nopeasti löytänyt sellaista

Joskus vähän harmittaa lievästi harhaanjohtava mainonta, nytkin eräs nimeltä mainitsematon O:lla alkava merkki mainostaa että merkki O:lla alkava on ensimmäinen sähköauto jonka toimintasäde on jopa 500 kilometriä. Kun asiaa alkaa selvittää selkiääkin ettei kyseessä olekaan sähköauto kuten alussa sanotaan vaan hybridiauto jonka toimintasäde akuilla on 40-80 km

.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #151 on: 10. 06. 2012 10:10 »
Ainakin varmaan Kari Lajusta ilahduttaa tieto, että:

Vaasan Toriparkkiin on tullut sähköautojen latauspiste!

Vaikka ajan sähköautolla lähes joka päivä ja olen ajanut viimeisen 5 vuotta, ei tuosta toriparkin
latauspisteestä tällä kertaa ole juuri minulle ollut mitään hyötyä.  Ei ajatuksessa ja suunnitelmassa
ole mitään vikaa mutta kokemus nyt osoittaa, ettei siitä ole tullut käytettyä.

Että tuollaisesta latauspistokkeesta olisi jonkinlaista hyätyä, pitäisi auton saada olla siinä vähintään 4
tuntia ja kenellä on aikaa seisottaa autoaan latauksessa kesken kiireitä työpäivää.  Paitsi tietysti
omalla työpaikallaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #152 on: 11. 06. 2012 21:09 »
4V Auto jossa täysitakuu niin hullossa anottiin etujarropalojen olevan loppu mutta heillä ei ole jarrupaloja, tänään Vierikkko vaihtoi palat ja sisemmäy sylinterit oli jumissa, nyt ei ole ja alkuperäiset palat pantiin. Orkkis huollossa auto olis seisonut viikon ja vaihdettu sylinterit ja jarrukiekot eli tonni olis menny ja nyt kun jarrut toimii meni parin tupakkaskin hinta ja samoi et laittoi semmosta rasvaa ettei kerä enään jää sinne jarruihin. Se siitä takuusta ja amttihuollosta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

AD

  • Guest
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #153 on: 11. 06. 2012 21:09 »
4V Auto jossa täysitakuu niin hullossa anottiin etujarropalojen olevan loppu mutta heillä ei ole jarrupaloja, tänään Vierikkko vaihtoi palat ja sisemmäy sylinterit oli jumissa, nyt ei ole ja alkuperäiset palat pantiin. Orkkis huollossa auto olis seisonut viikon ja vaihdettu sylinterit ja jarrukiekot eli tonni olis menny ja nyt kun jarrut toimii meni parin tupakkaskin hinta ja samoi et laittoi semmosta rasvaa ettei kerä enään jää sinne jarruihin. Se siitä takuusta ja amttihuollosta.
Ei nuo asiat ole ihan niin mustavalkoisia kuin Eklu tässä esittää, on varmaan totta että merkkikorjaamo rokottaa aika mukavasti kun tehdään huoltoa, ne kuitenkin ainakin teoriassa tekee huollon tasan tatrkkaan tehtaan ohjeiden mukaan.
Vierikko taasen omien ajatustensa siivittämänä, varmaankin kehuen jarrurasvansa olleen vähintäin Veenuksesta,,,
Ja sitten parin vuoden jälkeen tyypillisesti kun sylinterit jumittaa onkin vika japsipaskan, ei korjaajan.
Nämä korjaamiset ns. nyrkkipajassa ovat aikamoista arpapeliä, yhtälailla merkkikorjaamossakin, siksi teen itse kaiken ja jos omat avut eivät riitä hyväksikäytän kaverin nyrkkipajaa sekä sen työkaluja.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #154 on: 11. 06. 2012 22:10 »
Vierikko isänsä kanssa korjannu pitkään mun autoja ku nostin omat kädet pystyyn, entinen ammattilainen ja kertaakaan ei ole tarvinnu mennä takasin ku aina sanon että kuntoon ja soita jos kestää osien hankkimisen kanssa. Ikinä ei tingitä ku hinta on valmiiksi tingitty ja muut havaitut virheet korjataan ku ei sinne mennä leikkimään vaan korjaamaan. Hieno huolto ja aina ihan priimaa olen saanut ku sanon et kuntoon.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #155 on: 11. 06. 2012 23:11 »
Mä näin ne jarrupalat ja rauta vastaan oli sisämmät kun oli sylinterit jumissa ei yhtään jarrupintaa jäljellä. puhdistamalla ja oikeilla rasvoill meni männät sisisään, suojakumit ehjät joten oikeaa rasvaa sinnekki ja vaimo sanoi että nyt toimii eikä kiersku ja muutenki hyvän oloset vaikka sanottiin et heken voi kestää et mukuvat, korjaajasta voidaan olla monta mieltä mutta älä pilaa hyvää suhdetta tinkimällä ku sen pitää elää sillä ja hosumalla tulee niitä lapsia joilla on väärät nesteet päässä. Hyvä suhde korjaajan kanssa näkyy hinnassa ja laadussa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline peili

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 309
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #156 on: 11. 03. 2013 21:09 »
Vaihteeksi tutkimustietoa sähköauton saasteettomuudesta, aivan kuten jenkitkin pari vuotta sitten totesivat, päästöjä riittää kun kaikki huomioidaan

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/03/11/tutkija-sahkoautoilla-on-likainen-pikku-salaisuus/20133719/304

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #157 on: 11. 03. 2013 22:10 »
Joo tuossa on asiaa mutta tämä väite on hyvä.

Quote
Autojen valmistaminen sen sijaan saa aikaan runsain mitoin hiilidioksidipäästöjä, Lomborg muistuttaa.

Aivan niinkuin siinä olisi jotain uutta tai, että ihmiset kuvittelisivat, että kun auto valmistetaan sähköautoksi niin sen valmistus tuottaisi vähemmän hiilidioksidipäästöjä.  Tokikin siitä puuttuu muutama osa kuten pakoputki mutta niiden valmistusvaiheen vaikutus ei ole suuri ja kompensoituu
akuston valmistukseen.  Kukaan ei siis missään ole asiaa eds väittänyt eikä siitä missään ole koskaan väitelty.

Sitten seuraavakin väite on mielenkiintoinen sen suhteen, että siinäkään ei ole mitään uutta.

Quote
Tutkija viittaa kirjoituksessaan tuoreeseen tutkimukseen. Sen mukaan puolet sähköauton hiilidioksidipäästöistä syntyy valmistusvaiheessa.

Sähköauton valmistus tuottaa hiilidioksiidipäästöjä saman verran kuin polttomoottoriauto mutta koska sen elinaikana sitä ei sitten kovin paljoa synny niin siitä saadaan korkea prosentti valmistushiilidioksidille vaikka se on sama kokonaismäärältään kuin polttomoottoriauton.
Lukema on hyvin uskottava.  Polttomoottoriauto tuottaa jatkuvasti hiilidioksisipäästöjä eikä se lopu vain valmistukseen.

Sitten on asia mihin koskaan ei verrata vaan kuvitellaan, että polttoaine menee tankkiin täysin ilman hiilidioksidipäästöjä.  Tosiasiassa kun sitä ei vielä ole edes poltettu tippaakaan, on sen valmistuksessa syntynyt valtavat määrät hiilidioksidipäästöjä eikä siinäkään vielä kaikki sillä sitä ei kuljeteta sähköautolla vaan tankkiautot ovat dieselkäyttöisiä.   Sähkö sensijaan kulkee täysin saastettomasti alumiinikaapelia pitkin.  Saa olla kuparikaapelikin jos sähköyhtiöllä on siihen varaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #158 on: 11. 03. 2013 22:10 »
Kari, eilen ku sait ajaa Kialla niin et huomannut et pakoputkesta tuli puhdasta lähdevettä ja täysin hengitettävää puhdasta ilmaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Auto, ei ole ympäristöongelma
« Reply #159 on: 12. 03. 2013 06:06 »
Taas puhutaan että hiilidioksiidi sitä ja tätä. minun auton valintaan vaikuttaa aivan muut asiat kuin joku hiilidiosidi. tietenkin typerän verotuksen takia vero nousee suhteessa hiilidioksidiin, mikä on mielestäni väärin.
miksikö, siksi kun en todellakaan usko siihen että ihmisten hiilidioksiidipäästöt vaikuttaisi esim ilmastonmuutokseen. täyttä bull shittia. tästä käytiin hyvää keskustelua tuossa toisessa ketjussa.

Minä pidän autossa massasta, korkeasta varustetasosta, tilasta ja suorituskyvystä (vääntö lähinnä). takaveto mukavampi.  ..niin ja tällä hetkellä ei tuollaista autoa ole, vaan etuveto vanha laiska paska farkku
Kakkoskulkineena skootteri voisi olla hyvä, mutta mönkijät on aivan mahtavia. mulla oli pari vuotta sitten sellainen ja töissä sillä käytiin. jos olis ylimääräistä fyrkkaa niin ostasin tällaisen. tommosella kun ajaa niin ihan nuortuu :)
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".