Author Topic: Torju lamaa - hemmottele itseäsi  (Read 3231 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Torju lamaa - hemmottele itseäsi
« on: 13. 03. 2013 06:06 »
Oletko jo sen ikäinen että olet läpikäynyt useampia lama-aikoja.  Oletko huomannut että aina ennen lamaa tai sen aikana kaikenlainen hyvittely lisääntyy tuotteiden ja palveluiden kautta.  Jopa niin, että lama voidaan ennustaa mainosten perusteella.

Tämä tuli mieleeni kun tänään aamulla kello 07.27 postiluukku rapsahti ja sieltä putosi Lidlin mainos. Mainoksen sisältö on tiivistetysti epäterveellisiä maketa herkkuja, joita kukaan ei tarvitse. Edullisia perus ruokatarvikkeita ei mainoksessa juuri ole.

Eli äkkinäinen johtopäätös on, että mainostajat tietävät että ihminen haluaa unohtaa tilansa tai pelkonsa tulevista ankeista ajoista ostamalla mielihyvää.

Toinen samaan kategoriaan kuuluva asia on keskusliikkeiden mainonta.  ”Muka” edullisten tarjousten joukossa on yhä enemmän ”mukatarjouksia”:  edullista suuvettä, tuulilasin pesunestettä ja vastaavia, joiden avulla pyritään luomaan mielikuva edullisista hinnoista.

Joku aina menee retkuun.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Obscurantti

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 55
    • View Profile
Vs: Torju lamaa - hemmottele itseäsi
« Reply #1 on: 13. 03. 2013 08:08 »
Juuri näin mainonta toimii:  Bert Brechtin mukaan:  "Kun rasva on loppu, niin propagandisti todistaa, että hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa."

Tämä löytyi googlettamalla:
”"Hyvä propagandisti tekee kaatopaikasta retkeilykohteen. Kun rasva on loppu, hän todistaa että hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa.

Tuhannet jotka kuulevat hänen puhuvan hallituksen luomasta yrittäjyysohjelmasta, iloitsevat ikään kuin heilläkin olisi oma yritys.

Omaisuutensa menettäneiden ja konkurssiin kaatuneiden haudoille hän istuttaa laakeripuita."

(Mukaelma Bertolt Brechtin runosta "Propagandan välttämättömyydestä")

« Last Edit: 13. 03. 2013 08:08 by Obscurantti »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Torju lamaa - hemmottele itseäsi
« Reply #2 on: 13. 03. 2013 10:10 »
Juuri näin mainonta toimii:  Bert Brechtin mukaan:  "Kun rasva on loppu, niin propagandisti todistaa, että hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa."

Tämä löytyi googlettamalla:
”"Hyvä propagandisti tekee kaatopaikasta retkeilykohteen. Kun rasva on loppu, hän todistaa että hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa.

Tämä on totta ja tätä päivää.  Työttömyys kiihtyy niin meille toitotetaan, että tulee työvoimapula ja siihen pitää jo nyt varautua.

Järkevää olisi kuitenkin varautua ensin tulevaan, eli työttömyyden kasvuun.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Torju lamaa - hemmottele itseäsi
« Reply #3 on: 13. 03. 2013 11:11 »
Eskapismi eli todellisuuspakoisuus tarkoittaa todellisuudesta pakenemista.  Eskapistit usein tuntevat olevansa pettyneitä todellisen maailman arkipäivän stressiin ja pyrkivät "pakenemaan" sieltä mm. unien, päihteiden, taiteen, mietiskelyn, matkustelun ja/tai fantasioinnin kautta.

Termiä eskapismi voidaan käyttää myös määritelmänä ihmisten toimenpiteistä masennuksen ja surullisuuden tunteiden lievittämisestä. (Wikipedia)

Luettelosta puuttui ehkä se tärkein nykyaikana eli kuluttaminen. (Shoppailu)

Eskapismi lama-aikoina on tosiasia.   Tästä kertovat mm. lukuisat hollywood-elokuvat ja vaikka lukuisat viihdekiertueet Suomessa heti sodan jälkeen.  Mitä signaaleja sitten on tänään tämän yllä mainitun lisäksi?

Olen joskus pohtinut että ovatko turhanpäiväiset facebook­-päivitykset merkkejä eskapismista vai vain oman egon pönkittämistä.  Jotenkin tekee mieli yleistää ja väittää, että hyvinvoivissa länsimaissa juuri mitättömät facebook-päivitykset heijastavat todellisuudessa yhteiskunnallisia pelkoja siitä, että asiat voivat kehittyä huonoon suuntaan.

Meillä teollisuusmaissa puuttuu nykyään vanha osallistuva ja vallankumouksellinen perinne, joka saa ihmiset liittymään yhteen ja toimimaan.  Esimerkiksi Egyptissä päivität facebookkia oman turvallisuutesi ja terveytesi kustannuksella.

Tärkeä asia pohdittavaksi.  Aivan vain heittona.  Ovatko Vaasan teattereiden syksyn näytelmät ja tulossa oleva Alabana-musikaali esimerkkejä tästä ilmiöstä?

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Torju lamaa - hemmottele itseäsi
« Reply #4 on: 13. 03. 2013 12:12 »
Shoppailustahan on tehty jotain tutkimusta, että se vapauttaa jotain entsyymejä, jotka juuri tuovat onnellisuuden tai jotain muuta tunnetta, ja tämä aiheuttaa tietyn sorttista riippuvuutta.

Paljon ongelmat täällä Suomessa ovat ns. First World Problems. ( Ensimmäisen Maailman Ongelmat) Valitetaan todella vähäpätöisistä asioista, kun tilanne on aivan liian monella huonosti. Sen huomaa, jo kun katsoo Pohjalaisen tekstaten palstaa.

Ja niillä joilla on todellisia ongelmia, niistä ei puhuta. Ne jäävät mitättömien asioiden varjoon.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist