Author Topic: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?  (Read 3196 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline lanamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« on: 05. 11. 2011 01:01 »
En ole varma alkoiko Vaasan surullinen "landiabisnesten" ketju Vaasalandiasta. Se on sittemmin jatkunut Tropiclandiassa ja RG-linen tukemisessa. Takkiin taisi tulla veronmaksajille Ranta- ja Rockperrysekoiluissa ja erityisesti surullisissa asuntomessuissa.
Puhutaan yrittäjäriskistä. Olen kuvitellut, että se tarkoittaa yrittäjän henkilökohtaista vastuuta firmastaan. Jos menee pieleen, riski toteutuu ja maksajan löytää peilistä.
On pakko kysyä missä piilee vaasalainen liikemiesosaaminen. Eikö luottamushenkilöissä ja virkamiehissä ole riittävästi talousosaajia? Miten selittyy, että lähes kaikki yrittäminen kaupungin taholla on päättynyt tuhoon? En sanonut konkurssiin, sillä ainahan me veronmaksajat olemme ruokonneet jäljet. Muistanko oikein sen vaiheen, jossa Lumio esitteli Kouhin johtaman veljesköörin idean taata luottoja RG-linelle? Ensin ehdotettiin sellaista tukea, jonka Raili Tiitola joutui julkisesti torppaamaan EU-sanktioiden takia. Sitten kehiteltiin takauksia isoille luotoille ja saatiin aluksi pantiksi Kotipizzan osakkeita. Ymmärtääkseni ne on palautettu ja tilalla ei ole mitään. Oliko vielä niinkin, että RG piti kassassaan ison määrän satamamaksuja, jotka piti tulouttaa kaupungille? Ilman että asianomistajalla (kaupunki) oli mitään vaatimuksia?
Voisiko joku valaista meitä tiedolla minkä summan RG:n mahdollisessa konkurssissa Rabbe menettää ja minkä me veronmaksajat? Minkälainen yrittäjäriski osuu nyt veronmaksajiin?
Kun kaupungin korkeimmissa elimissä on ihan pankinjohtajia ja muitakin joiden pitäisi osata edes talousasioiden alkeet, niin miksi päästätte valtaan ne Midaksen peilikuvat? Siis kaikki mihin he koskevat muuttuu.... ei ainakaan kullaksi!
Kaupungin ydintehtävä ei ole riskiyrittäminen. Annetaan se osaaville-

Kalle
« Last Edit: 05. 11. 2011 01:01 by lanamäki »

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #1 on: 05. 11. 2011 07:07 »
En nyt oikein ymmärrä. Mikä kaikki? RG Linesta puhuttaessa kysymys ei ole myöskään mistään mihin kaupunki on alkanut, vaan kysymyksessähän on Rabben toiminta jota kaupunki on tukenut. Kaupungilla ei ole myöskään tässä mitään osaa kun puhutaan bisnesosaamisesta, Rabbestahan me puhumme.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #2 on: 05. 11. 2011 07:07 »
Liike-elämän bisnes pyydykset

Nimenomaa se alkoi Wasalandian osalta ja jatkui sitten Tropiclandian ja kylpyläkiinteistö Oy:llä.
Osana näitä oli sitten laivabisnes ja sen kompurointi, sen jälkeen kun veroton alkoholin myynti loppui. Näiden kaikkien osa-alueiden tavoitteena oli tukea ja ylläpitää Vaasalaista matkailubisnestä.

Melkein jokaisessa kaupungissa tai kunnassa on jokin liiketoiminnan alue, jota tuetaan verovaroilla ja Vaasassa se oli ja on edelleenkin osaksi matkailubisnes.

Kun liiketoiminta on tässä yhteiskunnassa pääasiassa yksityistä sekä tuotannon, että pankkitoiminnan osalta, tulee sen tulla toimeen omillaan. Kun vielä yksityinen liiketoiminta korjaa taloudellisen tuloksenkin, niin totta kai heidän tulee myös vastata liiketoiminnastaan.

Verovaroilla sitten pidetään yllä julkisensektorin palvelutuotantoa. Kuten kouluja, terveys ja sosiaalipalveluja mm. Kunnilla on myös liikelaitoksia, jotka tuottavat taloudellista tulosta kunnan kassaan. Tätä myös tulee käyttää kuntalaisten palvelujen laadun ja saatavuuden parantamiseen.

Kunta ei siis ole eikä saa olla yksityisen bisneksen hyväntekijä laitos.


Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #3 on: 05. 11. 2011 08:08 »
Matkailubisneksen tukeminen on aika järkevää. Jokainen tukija näkee märkiä unia täysistä hotelleista ja turisteista, jotka kiertävät Vaasaa kukkaro auki.

Verovapauden poistuttua selvisi kuitenkin nopeasti miksi Vaasaan tultiin. Ruotsalaiset halusivat halpaa alkoholia, tupakkaa ja elintarvikkeita.

Selvisi myös se, ettei Vaasalla ole tarjota matkailijoille mitään muuta jolla paikata näiden matkailijoiden katoaminen. Ei Vaasa ole tässä mikään poikkeus, suurin osa Euroopan laivaliikenteestä toimii nyt oikein periaattein - kuljetetaan ihmisiä ja rahtia vesien yli. Näin se pitää ollakinn.

Tropiclandia on yksi, todella hyvä idea. Tällainen toimii, mutta se vaatii juuri sitä bisnesosaamista. Tropiclandia on vielä aivan liian pieni saadakseen aikaa suuremman kansanliikkeen.
Mieleen tulee heti yksi vastaavanlainen kylpylä Tanskassa jonne tanskalaiset ja ruotsalaiset yritykset ja ihmiset matkustavat viettämään viikonloppua.

P.S. Kysymyksessä on The Reef Frederikshavnissa, jonne laivavarustamot myyvät paketteja kohteinaan perheet.
« Last Edit: 05. 11. 2011 08:08 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #4 on: 05. 11. 2011 08:08 »

Kun liiketoiminta on tässä yhteiskunnassa pääasiassa yksityistä sekä tuotannon, että pankkitoiminnan osalta, tulee sen tulla toimeen omillaan. Kun vielä yksityinen liiketoiminta korjaa taloudellisen tuloksenkin, niin totta kai heidän tulee myös vastata liiketoiminnastaan.



Näinhän sen tietenkin tulee olla vähän pidemmällä tähtäimellä. Mutta hyvää ideaa kannattaa tukea joskus myös verovaroin. Rabben ja Tropiclandian asiakkaat liikkuvat joka puolella Vaasaaa ja jokainen vähänkään matkustanut tietää, miten rahaa palaa.

Jos nyt esimerkiksi päätettäisiin, että pistetään Troppari kiinni ja annetaan Rabben laivan upota, niin olisiko se sitten niin paljon positiivisempaa Vaasalle ja kaupungin tulevaisuudelle? Olisiko se rakentamista, vai repimistä?

Jos minä saisin päättää, niin Tropparia levitettäisiin niin paljon, että siellä käynti kerran pari vuodessa olisi itsestään selvyys kaikille itä-Ruotsissa ja Tampere-Oulu akselilla asuville perheille. Lisäksi paikka saisi messu- ja konferenssitilat jotka hakisivat vertaistaan Länsi-Suomessa.

Mutta tällainen vaatii rahaa, sijoittajia ja rohkeutta, puhumattakaan markkinoinnista. Juuri tulospakko on usein se, joka pakottaa jarruttamaan ja pian ollaan siinä tilanteessa, ettei ole varaa oikein mihinkään, keskitytään vain laskemaan pärjätäänkö neljän, vai viiden siivoojan kera.

Tällainen edellyttää visionäärejä, sellaisia jotka uskaltavat esim. valloittaa kaikki aasian lennot pohjolassa rohkeudella... Sellaisia, joille oli joskus aikoinaan itsestään selvää, että jokaisella tulee olemaan tulevaisuudessa kännykkä taskussa, sellaisia jotka haistoivat, että suomalaisille tulee vielä joskus tarve päästä etelän aurinkoon.
Sellaiset ihmiset osaavat takoa kun rauta on kuumaa ja he osaavat luoda toimintaa. Heille ei tulisi mieleenkään tarkastella markkinoita romutuksen muodossa, vaan katse on aina eteenpäin.

Pessimisti ja Optimisti? Noh, tipahtaa se optimistikin joskus tiensä varrella, mutta pessimistille nousut ovat aika hankalia, kun ollaan totuttu negatiivisiin lähtökohtiin.

Tää on mun teoria.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

21solmua

  • Guest
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #5 on: 05. 11. 2011 10:10 »
Kolmonen on oikeassa, ei kunnan päätehtävä ole tukea yksityisbisnestä. Kunnan tai kaupungin on luotava niitä toimintaedellytyksiä yrityksille. Vaasalaiset ovat luoneet satamatoimintojen mahdollisuudet ym. Terminaalijärjestelmät ym. Yrittäjän riski on sitten huolehtia toiminnasta ja siitä että se kannattaa. Valtio myönsi liikenneavustusta henkilöliikenteen ympärivuotiseen toimintaa ja siihen, etteä lippuhinnat olisivat olleet kohtuullisia. Siuihen kompensaatioon valtio antoi 250 000 euroa.? Vaasan avustukset ja Pohjanmaan liiton avustukset toimintaan. Mutta lippuhinnat ovat olleet huippukorkeita ja laivaliikenne erittäin epävakaista. Suorastaan romulaivoilla on rahdattu ihmsiä!  Tällähtekellä on kait RG-linen palveluksessa tasan 3 henkeä. Aina on huudettu kuinka rahti kannattaa ja kuinka tulee kuparia kuljetettavaksi ja kuinka Volvon korit liikkuu. Näiden tukien tarkoituksena ei ollut tukea rahtibisnestä.
Mutta ns. "partiopoika"-hengellä on toimittu ja tyhjätään vaasan kaupungin vahinkorahasto ja vähän enemmänkin. Ketkä olivat tämän projektin arkkitehdit: Kouhi ja Lumio = Kyllä!

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #6 on: 05. 11. 2011 12:12 »
Eiköhän yksi tukien tärkeimmistä tarkoituksista ollut juuri rahdin tukeminen. Ei kai toimintaa tuettu vain siksi että saadaan tuohon yksi laiva seilaamaan?

Onko muuten tarkoitus keskustella Rabben toiminnasta kahden otsikon alla?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

21solmua

  • Guest
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #7 on: 06. 11. 2011 19:07 »
Matsemanin ajatus, että rahtiliikenteen tukeminen olisi ollut tärkein asia - se on höpö höpöä! Länsi-Suomen lääninhallituksen tekemässä sopimuksessa joka käsitti Vaasan kaupungin ja Pohjanmaan liiton yhteisen tuen. Valtion osuus on ollut 250 000 euron vuotuista tukea (2010). Muut tuet lisäksi!
Sopimus sanoi, että " Tällä sopimuksella on tarkoitus sopia osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista menettelyn eri vaiheissa niin, että osapuolet voivat häiriöttä toteuttaa rooliinsa kuuluvat tehtävät turvatessaan Vaasa ja Uumajan välistä matkustaja- ja autolauttaliikenteen palveluja".
Sopimuksella oli tarkoitus taata ympärivuotinen matkustajaliikenne Merenkurkussa. Myös matkalippujen hintaa oli tarkoitus tuolla tuella kompensoida, kuten tiedämme toisin kävi!?

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #8 on: 07. 11. 2011 11:11 »
Luitko viestini? Lue uudelleen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #9 on: 07. 11. 2011 11:11 »
Jatketaan tätä keskustelua ketjussa Rabbe Grönblom - pizzalaivuri.
Ylläpito
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline lanamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Vs: VAASALAINEN BUSINESSOSAAMINEN - RG-LINE NURIN?
« Reply #10 on: 07. 11. 2011 19:07 »
Joo. Amatööri ei huomannut, että YLEISTÄ KESKUSTELUA-osiossa on esillä Pizzalaiva. Tänne eksyin sen vuoksi, että olen huolissani muustakin Vaasan riskibisneksestä. Tässä voisi keskustella siitä, mikseivät kaupungin yrittäjyyden siivet kanna. Pitäisikö hakea oppia Seinäjoelta joka saa kaiken toimimaan. Vaasasta loppuivat vauhtiajot ja missä ne nyt ovat? Rantrock kuoli moneen kertaan, miksei Provinssi. Tangomarkkinat on alunperin huuhaa-ajatus, mutta siellä pyörivät nyt kaikki Tavjasta alkaen. Saamme tyytyä johonkin lapsifutisviikkoon ja soitantaan Vanhanvaasan kirkossa. Eivät nämä kovin hotellipaikkoja kansoita. Landiat on myyty kai jo Espanjaan asti ja tappiota tuli montako milliä? Lisä'ksi ne ovat niin rappiolla, ettei kehtaa sanoa. Vaasalandian aukiolokausi aivan liian lyhyt. Miksi Alahärmän pelloille saattoi nousta sellainen Powerpark - ihan tuosta vaan. Edustava, iso, siisti, kunnianhimoinen. Lillbackan Jorma kuulemma itse poimii roskia elleivät muut ole tajunneet. Sellaista paneutumista laatuun saa meidän selittelijöiltä turhaan odottaa.