Author Topic: Määräaikaiset työsuhteet  (Read 6958 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

minttu33

  • Guest
Määräaikaiset työsuhteet
« on: 15. 02. 2011 13:01 »
Mistä mahtaa johtua, että Vaasan kaupungissa voidaan solmia määräaikaisia työsuhteita samaan työtehtävään vuodesta toiseen? Tämä on jo pitempään ollut yleistä hoitohenkilöstön osalta, mutta olenpa kuullut, että nykyinen vt. henkilöstöjohtaja harjoittaa  myös omassa yksikössään samaa politiikkaa. Onko kyseessä henkilöstöjohdon osaamattomuus?

Vakituisia ei palkata, mutta johtohenkilöiden "edustuskuluihin" riittää kyllä rahaa, kuten viinitarjoiluihin työlounailla. Miten mahtaa johtaminen ja päätösten teko sujua viinihuuruissa? Onko alkoholin vaikutuksen alaisena työskentely sallittua kaupungin johtotason henkilöille jollain erityisoikeuksilla - mitähän tähän sanoo työturvallisuushenkilöstö?

-----
Otsikko muutettu aiheen jakamisen jälkeen
Vahtimestari
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Harri Leppälä

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #1 on: 15. 02. 2011 16:04 »
Eräs hyvä ystäväni on ollut Vaasan kaupungin palveluksessa hoitoalalla samassa työpisteessä jo 6 vuotta. Menossa on noin 30.työsopimus eikä paikkaa ole vieläkään vakinaistettu. Tuona aikana hän on tienannut yhteensä 75 lomapäivää. Eli 12,5 vrk/vuosi. Eikä hän ole ainut!!
Minttu33 ottaa kantaa erittäin suureen epäkohtaan kaupunkimme henkilöstöpolitiikassa. Näin ei saisi olla.
Eroavalla kaupunginjohtajallammehan oli edustusauto ja kuljettaja niin ei ainakaan tarvinnut päissään ajella.


----
Otsikko korjattu
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Henry E klund

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #2 on: 15. 02. 2011 16:04 »
Se onkin jo paljon isompi asia ja kenellekkään ei saisi tehdä noin, vuosi työssä niin se pitää vakinaistaa ilman mutinoita, mun mielestä. Eihän tämmöinen henkilö voi hakea asuntolainaa tai mitään kun on vaan keikkiatöissä, siinä uudelle kaupunginjohtajalle ihan ensinmäinen työ. Noin ihmisarvoton käytös ei sovi meidän kaupungin imagoon, ei se sovi mihinkään. Voi kun olisin kunnossa tulisin laittamaan asiat kuntoon. Eikö me Hyvät Vasalaiset kykene parempaan, ollaankome tämmöisiä tossukoita.

----
Otsikko korjattu
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #3 on: 15. 02. 2011 17:05 »
On minullakin läheinen tuttu joka kertoo samanlaista surullista tarinaa Vaasan henkilöstöpolitiikasta. Hänkin on ollut vuosia Vaasan palveluksessa osapäiväisesti, ja lyhyillä määräaikaisilla sopimuksilla. Kertoo että käytäntö on tyypillinen Vaasassa. Ei sellaisessa tilanteessa voi suunnitella mitään, on elettävä jatkuvassa epävarmuudessa. Sikamaista. Mutta tällä tavalla eliitillä on varaa matkustella ja juhlia.

Eduskunta- ja kunnallisvaaleissa kansalla on mahdollisuus ainakin yrittää parannusta.

----
Otsikko korjattu
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #4 on: 15. 02. 2011 22:10 »
Onpa tässä ketjun aloittaja pistänyt kaksi kovin eri asiaa samaan otsikkoon. Otan kantaa tässä yhteydessä vain näihin määräaikaisten ketjutettuihin työsopimuksiin.

Mitä tulee kaupungin henkilöstöpolitiikkaan, sitä toteuttavat käytännössä eri hallintokuntien esimiehet. Siitä, että esimiehet toimivat vaikkapa työsopimusten teossa lakien, säännösten ja kaupungin henkilöstöpoliittinen strategiaohjelman mukaisesti, vastaa viime kädessä henkilöstöpäällikkö Leena Kaunisto.

Kaupungin henkilöstöpoliittinen strategiaohjelma, joka on laadittu yhdessä hallintokuntien ja henkilöstön edustajien ja henkilöstöpalvelujen kanssa, on mielestäni ihan hyvä. On eri asia, kuinka ”ylihyvä työnantaja” sitä käytännössä missäkin hallintokunnassa noudattaa.

Kaupungin organisaatiossa epäkohtia hoidetaan normaalin neuvottelujärjestelmä kautta, jossa henkilöstön edustajien (luottamusmiehet) tehtävänä on neuvotella työnantajan (esimies, viime kädessä henkilöstöjohtaja) kanssa yksittäisistä epäkohdista ja tarvittaessa myös noudatettavasta henkilöstöpolitiikasta.

Uusi valittava kaupunginjohtaja tuskin ensitöikseen alkaa hoitamaan henkilöstöpäällikön tehtäviä, vaikka tämän esimies onkin. Vielä vähemmän näitä asioita käytännössä voi hoitaa kaupunginvaltuusto.

---   ---   ---   ---   ---

Työsopimuksista:

Mitä tulee määräaikaisten sopimusten ketjuttamiseen, riippuu niiden lainmukaisuus siitä, mikä on peruste määräaikaisuudelle. Esimerkiksi jonkun henkilön sairausloman tai perhevapaan sijaisuus on hyväksyttävä peruste vaikka niitä olisi useampikin peräkkäin. Tietysti tällöin pitää olla tiedossa selkeästi henkilö, jonka sijaisena ollaan, vaikka tehtävä ei tuurattavan tehtäviä ihan vastaisikaan.

Muutenkin näitä sesonkiperusteisia määräaikaisia työsopimuksia on kahdenlaisia.
1.   Sellaisia, joissa sopimukset jatkuvat välittömästi edellisen määräajan päätyttyä.
2.   Sellaisia, missä tietyn sesongin aikana tarvitaan määräaikaisia työntekijöitä ja sen jälkeen työ loppuu. Tässäkin tapauksessa saatetaan samoja henkilöitä kutsua useita kertoja uudelleen ja uudelleen tekemään työpätkiä.

Jälkimmäisessä tapauksessa ei synny yhtenäistä työsuhdetta, mikäli eri työsuhteiden välillä on selkeä aika. Vain toisiaan välittömästi seuraavat työsopimukset tai jos niiden välillä on vain lyhytaikainen keskeytys, lasketaan työsuhde yhdenjaksoiseksi työsuhde-etujen osalta.  

Toistaiseksi voimassa oleva (vakinainen) työsopimus pitäisi lain mukaan olla Suomessa perussopimus ja määräaikaisia sopimuksia saa tehdä vain perustellusta syystä. On aivan selvää, että jos työsopimuksen perusteena käytetään työn tilapäisyyttä, mutta silti niitä tehdään vuodesta toiseen, ollaan laittomalla tiellä. Käsittääkseni on olemassa myös oikeuden ennakkopäätös kunnalliselta sektorilta, ettei vuosittain erikseen ko. tarkoitukseen myönnetty määräraha ole peruste jatkuvalle määräaikaisuudelle.

Työsopimuslaki (myös laki kunnallisesta viranhaltijasta) lähtee siitä, että jos työsopimuksia on tehty perusteettomasti, niitä on käsiteltävä toistaiseksi voimassa olevana. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi työsuhde ei voisi loppua enää määräaikaisena, vaan sen päättämiseen tarvitaan sekä irtisanomisperuste että –aika.

Usein käytännön ongelmana on, ettei ko. työntejä anna asiaansa hoidettavaksi, koska pelkää ettei sopimusta tämän jälkeen enää jatketa. Tämän takia asioita pitää valvoa luottamusmiesten toimesta jos mahdollista etukäteen yleisellä tasolla.


----
Otsikko korjattu
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

belurisk

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #5 on: 15. 02. 2011 22:10 »
Vaasan kaupunki surutta ja ilman moraalia hyväksikäyttää osaamispääomaa. Ja samanaikaisesti kuluttaa kymmeniätuhansia euroja ties mihinkä. En halua edes mainita, mitä kaupunki itselleni maksoi tai oli maksavinaan erityisosaamisesta, jonka hankkiminen kesti yli 20 vuotta.

----
Otsikko korjattu
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Vahtimestari

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #6 on: 16. 02. 2011 01:01 »
Keskustellaan tässä ketjussa jatkossa Määräaikaisista työsuhteista, koska siitä oli aloitettu jo tässä keskustelemaan.

Alkoholin käytöstä työajalla toisessa ketjussa

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=3433

Jotta keskustelu ja luettavuus olisi selkeämpää erotin kaksi aivan eri asiaa omiksi otsikoikseen.

Pahoittelen, että jouduin kaikista ketjun viesteistä erikseen korjaamaan otsikon, josta merkintä viimeksi muokattu Vahtimestari. Haku foorumista helpottuu, kun vääriä hakusanoja ei esiinny otsikoissa. (Tässä esim: Alkoholi)

Viestien sisältöä ei ole muutettu.

T: Vahtimestari
« Last Edit: 16. 02. 2011 01:01 by Vahtimestari »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #7 on: 16. 02. 2011 07:07 »
Minusta moderaattorilta hyvä linjaus jakaa nämä toisistaan rajusti poikkeavat aiheet eri otsikon alle.

Olen aina ihmetellyt, miksi juuri kunnallisella sektorilla määräaikaisia työsopimuksia on niin paljon. Suomen työssäkäyvistä I neljänneksellä 2008 määräaikaisissa työsuhteissa työskenteli 12,9 %.

http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=25896&sl2=4&sl3=3

Vaasan kaupungin henkilöstöraportin mukaan  samana vuonna (2008) Suomen kunnissa vastaava luku oli 22,4 %. Vaasa ylpeilee tuossa raportissa luvulla 21,8 %, kun se on alle kuntakeskiarvon.

Uusissa alle vuoden työsuhteissa vastaavat luvut ovat huomattavasti korkeampia, muun muassa kaikkien Suomen työssäkäyvien osalta peräti 43 % on määräaikaisia. Kuntasektorin vastaavaa lukua en tiedä, mutta varmasti se prosentti on korkea.

---   ---   ---   ---   ---

Laitan tähän hieman Vaasan kaupungin henkilöstöraportin 2009 lukuja henkilöstön määristä ja määräaikaisista työsuhteista. 31.12.2009 on kaupungin palkkalistoilla ollut 5058 vakituisessa ja 1402 määräaikaisessa työsuhteessa olevaa. Määräaikaisten luku on täsmälleen sama kuin vuotta aikaisemmin, mutta vakituisten määrä lisääntyi 279 henkilöllä. Lisäys johtui raportin mukaan erityisesti Laihia-Vähäkyrön yhteistoiminta-alueen henkilöstön siirryttyä Vaasan kaupungin palvelukseen.

Määräaikaiseen henkilöstöön kuuluvat kaikki määräajaksi tehdyt palvelussuhteet, mukaan lukien kaikki tuntiopettajat. Raportin mukaan suurin osa määräaikaisista sopimuksista on sijaisia.
Luvuista puuttuvat työllisyysvaroin palkatut henkilöt. Heitä oli yhteensä 129, mutta keskimäärin työllistettyjä oli 58 henkilöä kuukaudessa.

Mikäli henkilöstömäärästä poistetaan sivutoiminen pelastushenkilöstö, oli kaupungin palveluksessa 6025 työntekijää, joista kokoaikaisia 5008 ja osa-aikaisia 1017.

Laitan vielä vakituisen henkilöstön osalta heidän jakautumisensa eri sektoreittain:
Sosiaali- ja terveystoimi.. 1535 (joista naisia 1424)
Sivistystoimi………….……..1995 (joista naisia 1498)
Tekninen toimi ……….…….1367 (joista naisia 382)
Muut……………………….…….188 (joista naisia 141)
YHTEENSÄ…………………….5085 (joista naisia 3445)

Offline PiisKa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #8 on: 16. 02. 2011 09:09 »
Määräaikaisia työsuhteita suosivat myös teollisuus : ABB , Wärtsilä ja moni muu pienempi.
Irtisanotaan laman varjossa ja otetaan uudestaan määräaikaisena.Palkkahan ei ole sit enää kuin puolet entisestä, työpistekin pidetään samana kun on osaamista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #9 on: 05. 08. 2011 12:12 »
Kaverille tarjottiin ABB:lä pari kuukautta sitten kesätöitö juuri samaa mitä tehnyt 10v, palkka olisi ollut pienenpi kuin nykyinen korvaus mutta olisi ollu muka jalka ovenraossa. Sitten olisi laskettu uusi työkkärikorvaus minimipalkasta nii fatan luukulle olisi ajettu huvä ja tunnollinen mies. Ei muuten mutta ollaan lapsuuden kavereita ja näen että matot rypistyy vintillä, miehellä oli paljon suunnitelmia mutta nyt on kustu niskaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

minttu33

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #10 on: 28. 09. 2011 05:05 »
Onpa tässä ketjun aloittaja pistänyt kaksi kovin eri asiaa samaan otsikkoon. Otan kantaa tässä yhteydessä vain näihin määräaikaisten ketjutettuihin työsopimuksiin.

Mitä tulee kaupungin henkilöstöpolitiikkaan, sitä toteuttavat käytännössä eri hallintokuntien esimiehet. Siitä, että esimiehet toimivat vaikkapa työsopimusten teossa lakien, säännösten ja kaupungin henkilöstöpoliittinen strategiaohjelman mukaisesti, vastaa viime kädessä henkilöstöpäällikkö Leena Kaunisto.

Kaupungin henkilöstöpoliittinen strategiaohjelma, joka on laadittu yhdessä hallintokuntien ja henkilöstön edustajien ja henkilöstöpalvelujen kanssa, on mielestäni ihan hyvä. On eri asia, kuinka ”ylihyvä työnantaja” sitä käytännössä missäkin hallintokunnassa noudattaa.

Kaupungin organisaatiossa epäkohtia hoidetaan normaalin neuvottelujärjestelmä kautta, jossa henkilöstön edustajien (luottamusmiehet) tehtävänä on neuvotella työnantajan (esimies, viime kädessä henkilöstöjohtaja) kanssa yksittäisistä epäkohdista ja tarvittaessa myös noudatettavasta henkilöstöpolitiikasta.

Uusi valittava kaupunginjohtaja tuskin ensitöikseen alkaa hoitamaan henkilöstöpäällikön tehtäviä, vaikka tämän esimies onkin. Vielä vähemmän näitä asioita käytännössä voi hoitaa kaupunginvaltuusto.

---   ---   ---   ---   ---

Työsopimuksista:

Mitä tulee määräaikaisten sopimusten ketjuttamiseen, riippuu niiden lainmukaisuus siitä, mikä on peruste määräaikaisuudelle. Esimerkiksi jonkun henkilön sairausloman tai perhevapaan sijaisuus on hyväksyttävä peruste vaikka niitä olisi useampikin peräkkäin. Tietysti tällöin pitää olla tiedossa selkeästi henkilö, jonka sijaisena ollaan, vaikka tehtävä ei tuurattavan tehtäviä ihan vastaisikaan.

Muutenkin näitä sesonkiperusteisia määräaikaisia työsopimuksia on kahdenlaisia.
1.   Sellaisia, joissa sopimukset jatkuvat välittömästi edellisen määräajan päätyttyä.
2.   Sellaisia, missä tietyn sesongin aikana tarvitaan määräaikaisia työntekijöitä ja sen jälkeen työ loppuu. Tässäkin tapauksessa saatetaan samoja henkilöitä kutsua useita kertoja uudelleen ja uudelleen tekemään työpätkiä.

Jälkimmäisessä tapauksessa ei synny yhtenäistä työsuhdetta, mikäli eri työsuhteiden välillä on selkeä aika. Vain toisiaan välittömästi seuraavat työsopimukset tai jos niiden välillä on vain lyhytaikainen keskeytys, lasketaan työsuhde yhdenjaksoiseksi työsuhde-etujen osalta.  

Toistaiseksi voimassa oleva (vakinainen) työsopimus pitäisi lain mukaan olla Suomessa perussopimus ja määräaikaisia sopimuksia saa tehdä vain perustellusta syystä. On aivan selvää, että jos työsopimuksen perusteena käytetään työn tilapäisyyttä, mutta silti niitä tehdään vuodesta toiseen, ollaan laittomalla tiellä. Käsittääkseni on olemassa myös oikeuden ennakkopäätös kunnalliselta sektorilta, ettei vuosittain erikseen ko. tarkoitukseen myönnetty määräraha ole peruste jatkuvalle määräaikaisuudelle.

Työsopimuslaki (myös laki kunnallisesta viranhaltijasta) lähtee siitä, että jos työsopimuksia on tehty perusteettomasti, niitä on käsiteltävä toistaiseksi voimassa olevana. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi työsuhde ei voisi loppua enää määräaikaisena, vaan sen päättämiseen tarvitaan sekä irtisanomisperuste että –aika.

Usein käytännön ongelmana on, ettei ko. työntejä anna asiaansa hoidettavaksi, koska pelkää ettei sopimusta tämän jälkeen enää jatketa. Tämän takia asioita pitää valvoa luottamusmiesten toimesta jos mahdollista etukäteen yleisellä tasolla.


----

Kiitos erittäin informatiivisesta kommentista!

Herää vain kysymys, että kun Leena Kaunisto ei ole hoitanut velvollisuuksiaan tämän määräaikaisten työsuhteiden ketjutuksen lopettamiseksi, niin miksi luottamushenkilötkään eivät ole puuttuneet asiaan - en pysty uskomaan, että he eivät olisi asiasta tietoisia. Eikö heidän velvollisuutensa ole ajaa juuri tämmöisiä asioita, vaikka yksikään työtekijä ei uskaltaisi "julkisuuteen" tullakaan? Sehän on ymmärrettävää, että tavalliset työntekijät pelkäävät työpaikkojensa puolesta, mutta eikö luottamushenkilöillä ole jonkunlainen irtisanomissuoja, että heidän kyllä pitäisi uskaltaa puuttua epäkohtiin.

Seuraavaksi herääkin sitten kysymys, miksi myöskään kaupunginjohtaja ei ole puuttunut alaisensa (henkilöstöpäällikön) pitkään jatkuneeseen valvontavelvollisuuden laiminlyöntiin?

Kun mikään edellä mainituista tahoista ei ole toiminut niinkuin olisi pitänyt, niin eikö siihen silloin jo ole valtuuston syytä puuttua? Ongelma on ainakin Vaasan kaupungin työntekijöiden keskuudessa yleisesti tunnistettu, erityisesti SOTE:n puolella.

minttu33

  • Guest
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #11 on: 28. 09. 2011 14:02 »

Kiitos erittäin informatiivisesta kommentista!

Herää vain kysymys, että kun Leena Kaunisto ei ole hoitanut velvollisuuksiaan tämän määräaikaisten työsuhteiden ketjutuksen lopettamiseksi, niin miksi luottamushenkilötkään eivät ole puuttuneet asiaan - en pysty uskomaan, että he eivät olisi asiasta tietoisia. Eikö heidän velvollisuutensa ole ajaa juuri tämmöisiä asioita, vaikka yksikään työtekijä ei uskaltaisi "julkisuuteen" tullakaan? Sehän on ymmärrettävää, että tavalliset työntekijät pelkäävät työpaikkojensa puolesta, mutta eikö luottamushenkilöillä ole jonkunlainen irtisanomissuoja, että heidän kyllä pitäisi uskaltaa puuttua epäkohtiin.

Seuraavaksi herääkin sitten kysymys, miksi myöskään kaupunginjohtaja ei ole puuttunut alaisensa (henkilöstöpäällikön) pitkään jatkuneeseen valvontavelvollisuuden laiminlyöntiin?

Kun mikään edellä mainituista tahoista ei ole toiminut niinkuin olisi pitänyt, niin eikö siihen silloin jo ole valtuuston syytä puuttua? Ongelma on ainakin Vaasan kaupungin työntekijöiden keskuudessa yleisesti tunnistettu, erityisesti SOTE:n puolella.

Lainauksessa tarkoitan luottamushenkilöillä kaupungin luottamusmiehiä!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Määräaikaiset työsuhteet
« Reply #12 on: 28. 09. 2011 16:04 »

Herää vain kysymys, että kun Leena Kaunisto ei ole hoitanut velvollisuuksiaan tämän määräaikaisten työsuhteiden ketjutuksen lopettamiseksi, niin miksi luottamushenkilötkään eivät ole puuttuneet asiaan - en pysty uskomaan, että he eivät olisi asiasta tietoisia. Eikö heidän velvollisuutensa ole ajaa juuri tämmöisiä asioita, vaikka yksikään työtekijä ei uskaltaisi "julkisuuteen" tullakaan? Sehän on ymmärrettävää, että tavalliset työntekijät pelkäävät työpaikkojensa puolesta, mutta eikö luottamushenkilöillä ole jonkunlainen irtisanomissuoja, että heidän kyllä pitäisi uskaltaa puuttua epäkohtiin.

Seuraavaksi herääkin sitten kysymys, miksi myöskään kaupunginjohtaja ei ole puuttunut alaisensa (henkilöstöpäällikön) pitkään jatkuneeseen valvontavelvollisuuden laiminlyöntiin?

Kun mikään edellä mainituista tahoista ei ole toiminut niinkuin olisi pitänyt, niin eikö siihen silloin jo ole valtuuston syytä puuttua? Ongelma on ainakin Vaasan kaupungin työntekijöiden keskuudessa yleisesti tunnistettu, erityisesti SOTE:n puolella.

Oman käsitykseni mukaan kuntien suuri määräaikaisten työsuhteiden määrä johtuu alan palkkarakenteesta, joka on ainakin meikäläisen näkökulmasta melko monimutkainen. On olemassa tekeviä ihmisiä ja toisaalta vakansseja. On ihmisiä ilman vakansseja ja täyttämättömiä vakansseja.

Määräaikaisia työsuhteita on käytetty myös sen takia, että tiettyyn tehtävään on myönnetty rahaa vain määräajaksi. Tämä ei ainakaan JHL: n oppaan mukaan ole laillinen peruste sopimusten ketjuttamiselle.

Kuten aikaisemmin totesin, joutuvat luottamusmiehet hoitamaan asiaa usein yleisellä tasolla, koska ao. henkilöt eivät halua vaarantaa työpaikkaansa. Toki on todettava, että vakinaisen väen suhtautuminen määräaikaisiin ei ole aina paras mahdollinen, koska se saattaisi myös heikentää omaa asemaa ”nokkimisjärjestyksessä”.

Mitä tulee valtuuston puuttumiseen, on siihen mahdollisuus lähinnä henkilöstöraportin esittelyn yhteydessä. Tosin raportti merkitään vain tiedoksi, mutta toki asian voi tuolloin ottaa esille. Viime vuoden lopussa Vaasan kaupungin määräaikaisten lukumäärä oli 1434, eli 22,6 % henkilöstön määrästä, kuntien keskiarvon ollessa v. 2009 lopussa 21 %. Vaasassa on siis menty huonompaan suuntaan.

Täältä löytyy vuoden 2010 henkilöstöraportti kokonaisuudessaan:

http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn.htm?KV+20%2e6%2e2011%2017%3a45%3a00+86+2


Kaupunginhallituksen johtosäännön mukaan kh: n yleisjaoston tehtävänä on ohjata ja valvoa 1. henkilöstöhallintoa ja henkilöstöpolitiikkaa. Tämän instanssin kautta saattaisi olla tehokkaampaa saada asiassa jotain aikaan. Tässä yleisjaoston kokoonpano:

http://www.vaasa.fi/WebRoot/380444/Vaasa2010SubpageWithoutBanner.aspx?id=1187183